Hippe Lip schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:41:
Voor nu ga ik het alleen schoonmaken om het te monitoren. Ik zit nu nl in Normandië en weet niet of die marter hier in F of eerder in NL op bezoek kwam.
Als het thuis in NL nog eens gebeurt weet ik wat ik doen moet.
Er zijn meerdere soorten marterverschrikkers. Op batterijen en op 12V-accu. Met plaatjes, met draden of met geluid.
Moet het maar eens grondig uitzoeken.
Beste is een systeem op je accu, verbruik is bijna niks (de mijne verbruikt minder dan 1 mA, maar nu niet meer leverbaar, was te mooi uitgedacht, maar te duur voor de massa).
Je hebt ze ook op batterijen, voor degenen voor wie het maken van een extra afgezekerd 12V circuit op de accu te lastig is. Topmerk is het Duitse K&K (
https://www.kuk-marderabwehr.de)
Voor nu ga ik het alleen schoonmaken om het te monitoren. Ik zit nu nl in Normandië en weet niet of die marter hier in F of eerder in NL op bezoek kwam.
Als het thuis in NL nog eens gebeurt weet ik wat ik doen moet.
Dan ben je denk ik te laat, want die Nederlandse marter gaat niet blij zijn met de geursporen van zijn Franse soortgenoot... Er zijn speciale sprays om die geursporen uit te wissen (Google op Marterspray), maar of die werken en je daarmee overal in je motorruimte alles bereikt is maar de vraag.
[
Voor 27% gewijzigd door
Andrehj op 05-07-2025 20:10
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.