vifra schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:16:
[...]
zet in de meterkast tussen de meter en de rest van de kast een on/off grid switch knop ... en die dien je dan één groep extra aan te hebben voor de V2L te koppelen ... denk wel dat je moet nagaan of dit mag volgesn de regelgeving in een normaal huis ...
Bij de bouw 10 jaar geleden liet ik de installateur al twee bakken monteren voor mijn groepenkast. Die dacht dat 1 bak voldoende was. Inmiddels zitten die twee bakken echt nokkievol en zou ik niet weten hoe ik daar nog een on/off-grid schakelaar bij zou moeten maken. De hele meterkast zit trouwens afgeladen met van alles. Die heb ik al anderhalf keer breder laten maken omdat ik wist dat ik er van alles in ging bouwen: internetrouter, paar switches (doe alles liever bedraad), domotica (2 systemen), telecom waterontharder en nog meer.
Maar hoe doe je dat, zo’n on/off-grid switch? Dat zou dan een wisselschakelaar moeten zijn die de laadpaal van het net afhaalt en ergens anders aan koppelt dat (ook) niet aan het net hangt.
Of je maakt een groep die met die (wissel)schakelaar óók een groep van het net haalt en die dan aan die laadpaal hangt?
Ik zie overigens geen bezwaren in de regelgeving. Een schakelaar mag je altijd monteren, zolang die maar aan de geldende eisen voldoet. en als die een groep van het net haalt en die groep dan ergens anders aan koppelt valt het buiten de regels zoals NEN1010, lijkt me. Corrigeer me als dat anders is.