Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

@Tiggy80 Kreeg je toen niet net zoals ik een enorm OH verhaal over de speciale kwaliteit banden die gemonteerd worden met extra demping? Ik was van de week ook bij mijn dealer ivm winterwielen, uiteindelijk liet hij mij de Michelin EV banden zien die bij aflevering op de P45 zitten. Ik zeg, ja die ken ik maar dat zijn zomer banden, ik wil nu wel eens zien of horen welke winterbanden dan voor die hoge prijs gemonteerd worden, hij de importeur bellen daar kwam ook niets uit....kortom.
Ik dacht dat ik voor één de Duitse sets zou gaan, maar het worden hoogst waarschijnlijk Dezent K (grafiet) velgen in de juiste afmeting (7,5 x 19" ET49,5 5x114,3 67,1) met de Hankook i*cept Evo3 X W330A winterbanden, Deze set is goedkoop bij Grip500 online samen te stellen, je moet dan wel zelf naar TPMS sensoren op zoek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhgSL0SiNxBYE5B_w4qoMalwwdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YF7twYLAwtAmENlMHCp6Tu8a.jpg?f=fotoalbum_large

3000Wp op 't dak

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:58
Hankook winterbanden..... if you pay peanuts you get monkeys...

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik heb drie jaar in mijn MB naar volle tevredenheid op Hankook zomerbanden gereden ze hadden zelfs de MO indicatie, niets mis mee, maar als je iets tegen het merk hebt waarom ben je dan geïnteresseerd in Koreaanse auto's? Maar voor een tientje meer per band heb je een Dunlop.

3000Wp op 't dak

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 12:25
Tiggy80 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:24:
Vandaag eindelijk de prijzen voor een set winterwielen gekregen van de dealer; 19" set tussen de 2100 en 2400, afhankelijk welke velg ik zou kiezen...... ik heb maar geantwoord dat ik dan voor de Duitse set kies en 700 tot 1000 in mijn zak houd...
Uit welke combinatie bestaat de Duitse Set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@wimtim Zie hier

https://gathering.tweaker...message/68754194#68754194

In dit bericht staat een URL naar de Duitse wintersets.

3000Wp op 't dak

kor952 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:53:
@Tiggy80 Kreeg je toen niet net zoals ik een enorm OH verhaal over de speciale kwaliteit banden die gemonteerd worden met extra demping? Ik was van de week ook bij mijn dealer ivm winterwielen, uiteindelijk liet hij mij de Michelin EV banden zien die bij aflevering op de P45 zitten. Ik zeg, ja die ken ik maar dat zijn zomer banden, ik wil nu wel eens zien of horen welke winterbanden dan voor die hoge prijs gemonteerd worden, hij de importeur bellen daar kwam ook niets uit....kortom.
Ik dacht dat ik voor één de Duitse sets zou gaan, maar het worden hoogst waarschijnlijk Dezent K (grafiet) velgen in de juiste afmeting (7,5 x 19" ET49,5 5x114,3 67,1) met de Hankook i*cept Evo3 X W330A winterbanden, Deze set is goedkoop bij Grip500 online samen te stellen, je moet dan wel zelf naar TPMS sensoren op zoek

[Afbeelding]
Top tip! Enige waarom ik twijfel over de originele is dat die mogelijk/waarschijnlijk? meer aërodynamisch zijn. Weet niet of en hoeveel dat scheelt. Maar behoud van range in de winter is een van mijn beweegredenen om voor 19" te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@bilgy_no1 Volgens deze pagina van Dezent zijn ze geschikt voor EV's (heten trouwens KS en niet K)

https://www.dezent-wheels.com/emobility-wheels

[ Voor 4% gewijzigd door kor952 op 25-09-2021 21:30 ]

3000Wp op 't dak

• wimtim
kor952 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:29:
@bilgy_no1 Volgens deze pagina van Dezent zijn ze geschikt voor EV's (heten trouwens KS en niet K)

https://www.dezent-wheels.com/emobility-wheels
Maar Dezent zou niet geschikt zijn voor de winter

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

De Zilveren en Grafiet wel alleen de 'dark' met een blank front kan problemen geven. Alle velgen waarbij blank aluminium te zien is kunnen door pekel aangetast worden, omdat er maar een dun lak laagje over het alu gespoten is. Als je trouwens iets dieper door gaat bij de KS Graphite zie je foto's van een Kia in de sneeuw.

[ Voor 17% gewijzigd door kor952 op 25-09-2021 21:42 ]

3000Wp op 't dak

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 23:21

mdeiman

Projet 45

kor952 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:53:

[Afbeelding]
Nu ervaring met de Vredestein Quatrac Pro Onder de Ioniq 5. Heerlijk stil. Aanrader met en lange levensduur.
Geen gewissel.

Shit happens.

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ja alles leuk en aardig maar wat doe ik dan met de 20" originele velgen met de Michelin EV banden erop?
Om die 'eeuwig' in de winterstalling op te bergen vind ik ook zo wat. Ik bekijk eea nog wel als zowel de winterbanden en de zomerbanden aan vervanging toe zijn en dan daarna door op 19"velgen met een all season banden.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

kor952 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:13:
Ja alles leuk en aardig maar wat doe ik dan met de 20" originele velgen met de Michelin EV banden erop?
Om die 'eeuwig' in de winterstalling op te bergen vind ik ook zo wat. Ik bekijk eea nog wel als zowel de winterbanden en de zomerbanden aan vervanging toe zijn en dan daarna door op 19"velgen met een all season banden.
Ik heb de Michelin banden ingeruild op de Vredestein. Inclusief eenmalig omwisselen voor 400 euro klaar.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@mdeiman Het nadeel is dat je nog steeds in de winter op 20" rijdt. Door in de winter op 19" te gaan rijden hoop ik het meer verbruik te compenseren.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

kor952 schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:19:
@mdeiman Het nadeel is dat je nog steeds in de winter op 20" rijdt. Door in de winter op 19" te gaan rijden hoop ik het meer verbruik te compenseren.
Ach 19" is toch een stuk minder mooi. En je bent ook nog eens veel meer geld kwijt met een extra 19"set. Dat ga je vast niet terug verdienen.

Ik zou sowieso niet zo veel met verbruik bezig zijn. Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Op de totale kosten van de auto gaat het toch nergens over. Misschien de range, maar overal zijn toch genoeg laadmogelijkheden?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 01-05 14:43

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

kor952 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:13:
Gelijk bij aflevering eraf halen en op MP zetten? Of is het een lease auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-04 20:53
cooper_s1 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:18:
Bij de Meern voor het eerst eentje in het wild gezien, het betrof een proefrit. Was van een dealer in de Meern.
[Afbeelding]
Daar heb ik ook in gereden :)
Toevallig is dat ook de auto waar ik de 19" wielen van krijg (swap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-04 20:53
..

[ Voor 99% gewijzigd door haraldstoll op 26-09-2021 12:00 . Reden: [edit] oeps, linkje over het hoofd gezien ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

de meester01 schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:45:
[...]

Gelijk bij aflevering eraf halen en op MP zetten? Of is het een lease auto?
Nee ik rijd 100% op eigen kosten....MP lijkt leuk maar is het niet, heb nu al weken een originele winterset voor een MB GLC er op staan tot nu toe geen reactie en echt niet te duur (vind ik) vr. pr. 500 voor een set die 3000 nieuw kost.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mdeiman schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:30:
[...]

Ach 19" is toch een stuk minder mooi. En je bent ook nog eens veel meer geld kwijt met een extra 19"set. Dat ga je vast niet terug verdienen.

Ik zou sowieso niet zo veel met verbruik bezig zijn. Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Op de totale kosten van de auto gaat het toch nergens over. Misschien de range, maar overal zijn toch genoeg laadmogelijkheden?
Het hangt ervan af waar je laadt natuurlijk. Maar stel dat je bijv bij Ionity laadt tikt het snel aan met €0,79 per kWh.

Voor mij is echter het gebruiksgemak belangrijker. Die wielen zouden 30 km moeten schelen op een volle lading. Nu zag ik dit weekend de range test van Kris Rifa verschijnen en het verbruik was bij 12°C al best rampzalig op de Noorse snelweg: 264 Wh / km. Ik houd m'n hart vast voor als het echt koud, nat en winderig is...

Rijd je 1000 km in de winter heb je misschien wel 6 laadsessies nodig. Stel dat je 300 kWh moet bijladen à 0,79 dan heb je het over bijna €240. Toch wel lekker als je op zo'n rit een paar tientjes kunt besparen. En verder zijn de winterbanden zelf iets goedkoper.

Maar mij gaat het vooral om het gemak. Die 30 km extra range zal een groot verschil maken om niet helemaal om de haverklap naar een 350 kW lader te moeten rijden. Als je dan net wat langere stukken kunt rijden is dat wel fijn.

Het hangt natuurlijk sterk af van je typische dagelijkse ritten en of je het meeste gewoont huis kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:43
bilgy_no1 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:21:
[...]

Top tip! Enige waarom ik twijfel over de originele is dat die mogelijk/waarschijnlijk? meer aërodynamisch zijn. Weet niet of en hoeveel dat scheelt. Maar behoud van range in de winter is een van mijn beweegredenen om voor 19" te kiezen.
Zo zijn er ineens tig reacties 8) hoe de aerodynamica scheelt heb ik geen idee van. In Duitsland is uit 1 dezelfde set te koop als hier in NL. Anderzijds zitten ze er hier toch veel minder onder dan de zomerbanden dus als ik in die tijd iets hoger verbruik heb door de slechtere aerodynamica....

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Als ik een fietsendrager heb gemonteerd, hoop gepiep bij achteruit en dan kun je niet meer achteruit. Piepen kan ik uitzetten met de Toets P, maar achteruit wil domweg niet.
Hoe los ik dit op?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
mdeiman schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:30:
[...]

Die extra set is voor mij om het even of het 19 of 20inch is. Ik wil gewoon winterbanden als het weer er om vraagt. Uit de tests (die ik tot nu toe gezien heb) blijft een allseason band altijd een compromis; net niet zo goed als een winterband bij winterweer en net niet zo goed als een zomerband bij warm weer. Een deuk is duurder dan een setje winterwielen.....
Ik heb overigens wel de 19 gekozen ivm de iets betere range en het feit dat het pakweg 400 scheelt bij het vervangen van de banden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
mdeiman schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:53:
Als ik een fietsendrager heb gemonteerd, hoop gepiep bij achteruit en dan kun je niet meer achteruit. Piepen kan ik uitzetten met de Toets P, maar achteruit wil domweg niet.
Hoe los ik dit op?
Zit de stekker wel goed? Anders zou het in de kabelsset kunnen zitten,daar is al eerder een probleem mee gemeld. Lijkt erop dat de "aanhanger modus" niet wordt geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 23:28
Tiggy80 schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:02:
[...]
Die extra set is voor mij om het even of het 19 of 20inch is. Ik wil gewoon winterbanden als het weer er om vraagt. Uit de tests (die ik tot nu toe gezien heb) blijft een allseason band altijd een compromis; net niet zo goed als een winterband bij winterweer en net niet zo goed als een zomerband bij warm weer.
De dealer gaf bij mij aan dat all-season banden niet goed zijn voor het bereik van de auto en hij raadde mij aan om op zomerbanden te blijven (in Nederland). Vooralsnog krijg ik winterbanden via de leasemaatschappij, dus werkelijk waar geen idee wat dat gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

kor952 schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:06:
[...]

Nee ik rijd 100% op eigen kosten....MP lijkt leuk maar is het niet, heb nu al weken een originele winterset voor een MB GLC er op staan tot nu toe geen reactie en echt niet te duur (vind ik) vr. pr. 500 voor een set die 3000 nieuw kost.
Probeer het eens met adverteren op het Mercedes forum. Of anders Ebay?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
ckoopmanschap schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:16:
[...]

De dealer gaf bij mij aan dat all-season banden niet goed zijn voor het bereik van de auto en hij raadde mij aan om op zomerbanden te blijven (in Nederland). Vooralsnog krijg ik winterbanden via de leasemaatschappij, dus werkelijk waar geen idee wat dat gaat worden.
Bijzonder advies, dat van die range geloof ik best, maar om dan maar in de winter ook op zomerbanden te blijven rijden.... Ik heb (helaas) genoeg ervaring met die combi om dart niet meer te doen.... Dan maar iets minder range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:35
Zomerbanden versus winterbanden etc: het blijven interessante discussies waar we het nooit allemaal over eens gaan worden denk ik. :)

Persoonlijk denk ik dat je veruit het merendeel van de Nederlandse “wintertijd” veiliger kunt rijden met zomerbanden. Wil je toch de zekerheid hebben dat je bij mn sneeuw en ijzel betere grip hebt, dan vier seizoenen banden nemen (desnoods alleen in de winter). Want grote kans dat het de week er na weer 10 graden ofzo is waarbij de winterbanden vaak duidelijk slechter scoren dan zomerbanden.

Recent ook weer een nieuwe test met 4 seizoenen banden gezien op YT. Daarin werd ook vergeleken met een referentie zomerband en winterband. En de scores van diverse 4 seizoenen banden zijn tegenwoordig heel erg goed te noemen. B.v. van de nieuwe Michelin Cross climate 2.
De potentiele extra sneeuwcapaciteiten van een dedicated winterband tov een goede 4 seizoenen band lijkt mij in Nederland verwaarloosbaar. En zelfs voor een ski vakantie nauwelijks van betekenis, En ook dan weer: vanaf halverwege Duitsland (heenreis en terugreis) met hogere temperaturen etc kan de 4 seizoenen band zomaar beter zijn dan de winterband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Franciesco schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:20:
Zomerbanden versus winterbanden etc: het blijven interessante discussies waar we het nooit allemaal over eens gaan worden denk ik. :)

Persoonlijk denk ik dat je veruit het merendeel van de Nederlandse “wintertijd” veiliger kunt rijden met zomerbanden. Wil je toch de zekerheid hebben dat je bij mn sneeuw en ijzel betere grip hebt, dan vier seizoenen banden nemen (desnoods alleen in de winter). Want grote kans dat het de week er na weer 10 graden ofzo is waarbij de winterbanden vaak duidelijk slechter scoren dan zomerbanden.

Recent ook weer een nieuwe test met 4 seizoenen banden gezien op YT. Daarin werd ook vergeleken met een referentie zomerband en winterband. En de scores van diverse 4 seizoenen banden zijn tegenwoordig heel erg goed te noemen. B.v. van de nieuwe Michelin Cross climate 2.
De potentiele extra sneeuwcapaciteiten van een dedicated winterband tov een goede 4 seizoenen band lijkt mij in Nederland verwaarloosbaar. En zelfs voor een ski vakantie nauwelijks van betekenis, En ook dan weer: vanaf halverwege Duitsland (heenreis en terugreis) met hogere temperaturen etc kan de 4 seizoenen band zomaar beter zijn dan de winterband.
Winterbanden zijn eigenlijk sneeuwbanden. Alleen in sneeuw echt beter.
Back to topic....

Shit happens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt van een uur, en heel eerlijk viel het me tegen:

- De witte rand om het scherm vind ik totaal niet fijn, zeker omdat het donker thema viel fijner is dan het lichte
- Het digitaal dashboard is sowieso niet echt fijn en qua aanpassingen en informatie beperkt, veel verloren ruimte vind ik
- Rommelige interface naar mijn idee
- Bijrijder kan niet makkelijk radio of andere functies bedienen omdat het scherm te ver weg is
- Heads-up Display had nog bugs, met dubbele weergave van verkeersborden
- Afwerking en materialen voelde erg cheap aan
- Stoelen lastig in te stellen om fijn te krijgen
- Kofferruimte erg klein
- Acceleratie viel me tegen voor een EV (gereden in de Lounge 73 kWh versie)
- Auto zweeft tussen de lijnen als je het stuur even los laat en reageert erg snel op verlaten rijbaan

Positief:
- Veel ruimte voor alle passagiers maar voor ons voelde het zelfs te groot eigenlijk. Ja, dat kan ;)
- Het rijden an sich was prima, al voelde het toch vrij log (maar ja dat heb je al snel met zo'n zwaar bakbeest).
- iPedal is prettig in gebruik.
- Gemiddeld verbruik viel me mee bij gemengd gebruik (16,5 kWh / 100km)
- De spiegelcams werken wel fijn

Voor ons gaat het hem niet worden in ieder geval. Vooral vanwege de interieurkwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2021 09:41 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Als een tweede persoon ook regelmatig de auto gebruikt, is het dan het beste om nog een Bluelink account aan te maken met het ander mailadres en 06?

In de Bluelink app zie ik ook zoiets als Share my car. Daar kun je een 06 opgeven met een pin. Weet niet zo wat dit nu precies doet.

Thx alvast.

Shit happens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tiggy80
Phusebox schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:32:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt van een uur, en heel eerlijk viel het me tegen:

- Bijrijder kan niet makkelijk radio of andere functies bedienen omdat het scherm te ver weg is
ik heb dat niet zo bewust ervaren, maar ik zou het eigenlijk wel onder de pluspunten te scharen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Tiggy80 schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:20:
[...]

ik heb dat niet zo bewust ervaren, maar ik zou het eigenlijk wel onder de pluspunten te scharen O-)
Ik zat in de bijrijdersstoel, 1m90, stoel al verder naar voren dan normaal en ik kon niks bedien zonder echt ver naar voren te leunen, te ver om prettig te zijn. Ik vind het wel fijn als we samen in de auto zitten dat iemand anders navigatie kan aanpassen of de radio bedienen en ik me bezig kan houden met autorijden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phusebox schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:22:
[...]

Ik zat in de bijrijdersstoel, 1m90, stoel al verder naar voren dan normaal en ik kon niks bedien zonder echt ver naar voren te leunen, te ver om prettig te zijn. Ik vind het wel fijn als we samen in de auto zitten dat iemand anders navigatie kan aanpassen of de radio bedienen en ik me bezig kan houden met autorijden ;)
Misschien is dat de keerzijde van veel ruimte in de cabine...

Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaring van het interieur. Wat beviel je niet en wat is je referentiekader? Aangezien het om een Lounge ging zou dit de beste kwaliteit interieur moeten zijn. Ik vond het zelf beter dan bij de ID.4 bijvoorbeeld.

Ik kan me in een aantal andere kritiekpunten heel goed vinden overigens. Een auto kopen blijft toch ergens een compromis sluiten. Ik ben in dat licht nog wel een beetje in dubio over het kofferruimte verhaal. De auto is aangekondigd met 527 liter, maar dat blijkt nu 499 te zijn met het Bose audio systeem (folder is hier onlangs op aangepast). Maar het is onduidelijk of ze die 499 liter nu tellen met de banken helemaal naar achteren, naar voren of ergens ertussen.

In de bananabox test van Björn Nyland kreeg hij er 11 dozen in; dat is zelfs meer dozen dan de ID.4 (9) en de Enyaq (10). Maar dan staan de achterbanken helemaal naar voren geschoven. Met de banken helemaal naar achteren zou het zomaar 3-4 dozen kunnen schelen. Ik (1,79 m) kon zelf met de banken naar voren nog goed zitten en in/uitstappen, maar kan me voorstellen dat het voor langere mensen (of gezinnen met twee lange pubers) dan wat krap wordt. Bij de Enyaq heb je dan ook veel ruimte met nog steeds het behoud van de beenruimte achterin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
bilgy_no1 schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:48:
[...]

Misschien is dat de keerzijde van veel ruimte in de cabine...

Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaring van het interieur. Wat beviel je niet en wat is je referentiekader? Aangezien het om een Lounge ging zou dit de beste kwaliteit interieur moeten zijn. Ik vond het zelf beter dan bij de ID.4 bijvoorbeeld.
Vooral het harde plastic overal vond ik niet mooi/prettig. Ik vond het ook niet mooi "vermomd" als premium materialen door te werken met textuur of prints. Het voelde gewoon goedkoop aan.

Momenteel rijd ik een 2018 1-serie in de duurste uitvoering (qua interieur en opties) als referentie.

We hebben niet veel ruimte achterin nodig (geen kinderen, alleen af en toe familie/vrienden achterin) dus ik heb liever de kofferruimte ervoor terug. Nu heb ik 360 Liter, maar op een of andere manier voelde de Ioniq 5 nauwelijks groter. De bank stond denk ik wel een stuk naar achteren. Want achter mezelf had ik met 1m90 nog meer dan genoeg ruimte.

Ook de laaddrempel was best hoog.

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:54:
[...]

Vooral het harde plastic overal vond ik niet mooi/prettig. Ik vond het ook niet mooi "vermomd" als premium materialen door te werken met textuur of prints. Het voelde gewoon goedkoop aan.

Momenteel rijd ik een 2018 1-serie in de duurste uitvoering (qua interieur en opties) als referentie.

We hebben niet veel ruimte achterin nodig (geen kinderen, alleen af en toe familie/vrienden achterin) dus ik heb liever de kofferruimte ervoor terug. Nu heb ik 360 Liter, maar op een of andere manier voelde de Ioniq 5 nauwelijks groter. De bank stond denk ik wel een stuk naar achteren. Want achter mezelf had ik met 1m90 nog meer dan genoeg ruimte.

Het bagagescherm maakt de ruimte optisch heel klein. Meestal wordt gemeten tot de rand van de achterbank, maar dat scherm zit daar nog een stuk onder. Dat komt dan wel aardig uit met jouw observatie t.o.v. je huidige koffer. Maar als je het scherm omhoog klapt (je kunt het geloof ik ook vastzetten in die stand, als een soort rooster) of verwijdert kun je verder volstouwen.

Ik vind zelf de flexibiliteit van de achterbank een pre. Bij de ID.4 heb je ook enorm veel beenruimte en dacht ik dat het handig zou zijn om de bank naar voren te kunnen schuiven. Bij de Ioniq 5 heb je die optie om meer prioriteit te geven aan bagageruimte.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-04 19:04
Phusebox schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:54:
[...]

De bagageruimte oogt misschien klein, maar is wat mij betreft erg praktisch. Ik ben naar Frankrijk geweest en had achterin (zonder de bank te verschuiven 2 rolkoffers, 1 sporttas en 3 golftassen. Die passen namelijk gewoon in de breedte, dat hebben maar weinig auto's.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 18:32
Hier de laatste dagen stilletjes een beetje meegelezen, maar zojuist de aankoop gedaan! Heel erg benieuwd en zin in.
De 73kWh lounge vision versie, toch geen AWD. Nog aan het overdenken of ik voor €920,- totaal de banden laat omwisselen voor all seasons of dat we gelijk voor setje winter en zomer gaan, waarbij de winter dan op 19 inch zal staan. Meerprijs is dan nog 1000 euro er weer bovenop (t.o.v. de all seasons).

En in oktober er al mee rijden! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door DeKoetsier op 27-09-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

bilgy_no1 schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:11:
[...]

Het bagagescherm maakt de ruimte optisch heel klein. Meestal wordt gemeten tot de rand van de achterbank, maar dat scherm zit daar nog een stuk onder. Dat komt dan wel aardig uit met jouw observatie t.o.v. je huidige koffer. Maar als je het scherm omhoog klapt (je kunt het geloof ik ook vastzetten in die stand, als een soort rooster) of verwijdert kun je verder volstouwen.
Weet iemand hoe je het scherm omhooggeklapt kunt vast zetten? Mij is het nog niet gelukt. Als ik het omhoog klap valt het direct weer terug naar horizontaal.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!
kor952 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:00:
[...]

Weet iemand hoe je het scherm omhooggeklapt kunt vast zetten? Mij is het nog niet gelukt. Als ik het omhoog klap valt het direct weer terug naar horizontaal.
Volgens mij heb ik gezien dat je het afdekzeil gewoon eruit moet halen en 90 graden gedraaid terug moet zetten. Ik zelf heb het afdekzeil gewoon eruit gehaald, met de geblindeerde ramen achter zie je toch bijna niets liggen. En is makkelijker met spullen in de auto zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeKoetsier schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:21:
Hier de laatste dagen stilletjes een beetje meegelezen, maar zojuist de aankoop gedaan! Heel erg benieuwd en zin in.
De 73kWh lounge vision versie, toch geen AWD. Nog aan het overdenken of ik voor €920,- totaal de banden laat omwisselen voor all seasons of dat we gelijk voor setje winter en zomer gaan, waarbij de winter dan op 19 inch zal staan. Meerprijs is dan nog 1000 euro er weer bovenop (t.o.v. de all seasons).

Gefeliciteerd!

Begrijp ik goed dat je zojuist een Lounge RWD hebt besteld, met Vision zonnedak, en volgende maand al geleverd krijgt? Ik ben heel benieuwd waar je deze dan hebt besteld en welke kleur...

Ik heb namelijk dezelfde configuratie al begin mei besteld en moet volgens de dealer nog wachten tot november...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
DeKoetsier schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:21:

Gefelicteerd! Oktober zou al heel snel zijn. Reeds door de dealer bestelde maar nog niet verkochte auto? De auto zo snel krijgen zou in ieder geval leuk zijn! :)

Over de banden: mocht je het YT kanaal niet kennen, dan kan ik Tyre Reviews aanraden. Uitgebreide testen van b.v. winterbanden en 4 seizoenen banden met vaak een algemene eindconclusie én een conclusie voor milde klimaten waar zelden sneeuw valt (zoals grote delen van de UK en Nederland).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 18:32
@bilgy_no1 Yes ik heb inderdaad de Lounge RWD met panoramadak besteld. Was 1 van de versies die de dealer nog had in de juiste kleur (Gravity gold mat) op een andere locatie.

@Franciesco Ik vroeg naar de modellen die ze nog dit jaar konden leveren en deze stond zelfs net in een andere vestiging in de showroom, dus die halen ze nu 'gelijk' naar Harderwijk.

Vwb. de banden, wat was die algemene eindconclusie dan? :P Ik zal vanavond eens kijken wat ik kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeKoetsier schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:29:
@bilgy_no1 Yes ik heb inderdaad de Lounge RWD met panoramadak besteld. Was 1 van de versies die de dealer nog had in de juiste kleur (Gravity gold mat) op een andere locatie.

@Franciesco Ik vroeg naar de modellen die ze nog dit jaar konden leveren en deze stond zelfs net in een andere vestiging in de showroom, dus die halen ze nu 'gelijk' naar Harderwijk.

Vwb. de banden, wat was die algemene eindconclusie dan? :P Ik zal vanavond eens kijken wat ik kan vinden.
Thanks. Ja, qua banden is het een beetje persoonlijke smaak. €920 extra om de banden om te ruilen voor All-weather klinkt wel duur als je ze omwisselt voor de originele zomerbanden. Je betaalt dan eigenlijk een nieuwe set All Seasons en levert de nieuwe zomerbanden in.

Dan kun je net zo goed een set winterbanden kopen en 2x per jaar een bandenwissel doen. Dan rijd je in het seizoen steeds op de juiste banden.

Ik ben er ook nog niet uit. Die Duitse set is ongeveer 1400 voor 19" + winterbanden. Weet overigens niet hoe dat zit met leveringskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
bilgy_no1 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:37:
[...]

Thanks. Ja, qua banden is het een beetje persoonlijke smaak. €920 extra om de banden om te ruilen voor All-weather klinkt wel duur als je ze omwisselt voor de originele zomerbanden. Je betaalt dan eigenlijk een nieuwe set All Seasons en levert de nieuwe zomerbanden in.

Dan kun je net zo goed een set winterbanden kopen en 2x per jaar een bandenwissel doen. Dan rijd je in het seizoen steeds op de juiste banden.

Ik ben er ook nog niet uit. Die Duitse set is ongeveer 1400 voor 19" + winterbanden. Weet overigens niet hoe dat zit met leveringskosten.
Verzendkosten: €13,90

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

[...]

......

De leveringskosten zijn 13,90 Euro (als je bij hyundaizubehoer.de besteld die andere met bijna dezelfde site naam maar eindigend op .com vraagt aanzienlijk meer, je ontdekt dat door een gebruiker aan te maken en dan in de 'shop' de wielen te bestellen, voor de werkelijke betaling kun je je winkelwagen leeg maken.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
https://m.facebook.com/st...entstream_source=timeline

Interessant, de eerste TUV approved verlagingsset van Eibach voor de Ioniq 5.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Dat is juist de grap: in Nederland rijd je in de winter met winterbanden vaak met de verkeerde/ niet optimale banden… Met de huidige generatie 4 seizoenen banden zit je juist vrijwel altijd goed.

Ik weet overigens niet of er al dedicated EV banden voor 4 seizoenen bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:09
Afgelopen zondag is de Ioniq 5 van mijn collega weggetakeld nadat de auto bij de supermarkt niet meer in de versnelling wilde. Deze is vandaag door de dealer onderzocht, maar het updaten van de software heeft niet geholpen. De auto had de eerste 350 km zonder problemen gereden, maar wil nu niet meer in de versnelling gaan en blijft op park of neutral staan. Iemand iets soortgelijks gehad of gehoord?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinquin21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-05 13:39
Heb ik ook gehad die storing dat die niet meer in de versnelling wil, alleen P en N is mogelijk, tevens waarschuwing dat de accu leeg loopt.

Ik had de storing na het laden, de oplossing was de laadkabel weer aansluiten en het laden starten, daarna laden stoppen laadkabel weer loshalen en toen deed alles het weer normaal.

Tot op heden niet nogmaals mee gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-04 09:12

MicheldeGoey

Project 45

Franciesco schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:27:
[...]
Naar verluidt rust Volvo per direct z'n EV's uit met de Michelin CrossClimate 2.

Helaas (nog) niet verkrijgbaar in 255/45/R20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

kevinjkok schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:32:
Afgelopen zondag is de Ioniq 5 van mijn collega weggetakeld nadat de auto bij de supermarkt niet meer in de versnelling wilde. Deze is vandaag door de dealer onderzocht, maar het updaten van de software heeft niet geholpen. De auto had de eerste 350 km zonder problemen gereden, maar wil nu niet meer in de versnelling gaan en blijft op park of neutral staan. Iemand iets soortgelijks gehad of gehoord?
Ook gister last van gehad. Na het DC laden. Paar keer start en stop en het werkte weer. Bizar. We zijn niet de enigen.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Franciesco schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:27:
[...]

Dat is juist de grap: in Nederland rijd je in de winter met winterbanden vaak met de verkeerde/ niet optimale banden… Met de huidige generatie 4 seizoenen banden zit je juist vrijwel altijd goed.

[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]

Ik denk dat je in NL prima all weather kunt gebruiken ipv winterbanden. Maar ik geef in de periode maart-november toch de voorkeur aan een speciale EV zomerband en in de winter een winterband of All Weather. Mede omdat ik naar de wintersport gedekt wil zijn en ook de hele winter door vaak naar België en Frankrijk rijd waar de omstandigheden vaak net wat meer winters zijn dan hier.

Dus als je toch het volle pond betaalt om All Weather banden te krijgen ipv de standaard banden (zoals @DeKoetsier is voorgesteld), kun je volgens mij beter een extra set kopen en een bandenwissel doen. Of gewoon de zomerbanden rijden en het geld pas uitgeven als de eerste set aan vervanging toe is. Want ik ben het wel met je eens dat witerbanden voor het weer in Nederland overkill zijn op misschien een paar weken/dagen in het jaar na. En op die momenten bereik je meer veiligheid door gewoon rustig te rijden.

Ik zou sowieso selectief zijn met de bandenkeuze. Voor een EV worden toch andere zaken belangrijker dan wat in die tests meestal wordt gecheckt: lage rolweerstand voor behoud van bereik en lage geluidsproductie (omdat rolgeluid minder wordt overstemd door de motor). De tests kijken meestal naar grip op sneeuw en nat wegdek en geven minder gewicht aan zuinigheid en geluid.

En ik zie nog maar weinig/geen EV modellen van winterbanden of All Weathers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
je zou ook nog even in de webshop van kia kunnen kijken voor andere velgen (lijkt mij dat die prima passen op de ioniq 5 vanwege het gedeelde platform) maar dat wordt er kwa prijs ook niet beter op dan bij de hyundai dealers :+
https://webshop.kia.nl/ev6/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
voor de zekerheid nog even nagevraagd bij https://hyundaizubehoer.de/ of de TPMS sensoren zelflerend zijn, das wel handig bij het wisselen van de wielen. dat werd gelukkig positief bevestigd.

1e auto met TPMS dus daar had ik natuurlijk totaal niet over nagedacht 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:35:
[...]

Of gewoon de zomerbanden rijden en het geld pas uitgeven als de eerste set aan vervanging toe is. Want ik ben het wel met je eens dat witerbanden voor het weer in Nederland overkill zijn op misschien een paar weken/dagen in het jaar na. En op die momenten bereik je meer veiligheid door gewoon rustig te rijden.
Hangt af van de regio waar je woont. Ik zit vlakbij de Duitse grens en in Duitsland zijn zomerbanden 's winters verboden. Daar staan boetes op en als je betrokken raakt bij een ongeluk dan krijg je een deel van de schuld toegewezen, ook als je er niets aan kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MicheldeGoey schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:56:
[...]

Hangt af van de regio waar je woont. Ik zit vlakbij de Duitse grens en in Duitsland zijn zomerbanden 's winters verboden. Daar staan boetes op en als je betrokken raakt bij een ongeluk dan krijg je een deel van de schuld toegewezen, ook als je er niets aan kon doen.
Ja, terecht. Je moet je wel aan de wet houden als je in het buitenland komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:29:
voor de zekerheid nog even nagevraagd bij https://hyundaizubehoer.de/ of de TPMS sensoren zelflerend zijn, das wel handig bij het wisselen van de wielen. dat werd gelukkig positief bevestigd.

1e auto met TPMS dus daar had ik natuurlijk totaal niet over nagedacht 8)7
Dat is wel echt een aantrekkelijke aanbieding. Ik heb eens bij de velgen/bandenboeren zitten kijken en dat tikt ook best aan als je voor banden van een van de kwaliteitsmerken gaat. Zag ergens dat de TPMS bijv. nog eens €249 extra waren voor originele Hyundai sensoren. En dan kwam ik met heel goedkope velgen ook al richting €1600 - 2000.

Zeiden ze nog iets over de levertijd? Week 40-44 is eigenlijk al komende maand... Kan ik de winterbanden nog eerder hebben dan mijn in mei bestelde auto...

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 28-09-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:18:
[...]

Dat is wel echt een aantrekkelijke aanbieding. Ik heb eens bij de velgen/bandenboeren zitten kijken en dat tikt ook best aan als je voor banden van een van de kwaliteitsmerken gaat. Zag ergens dat de TPMS bijv. nog eens €249 extra waren voor originele Hyundai sensoren. En dan kwam ik met heel goedkope velgen ook al richting €1600 - 2000.

Zeiden ze nog iets over de levertijd? Week 40-44 is eigenlijk al komende maand... Kan ik de winterbanden nog eerder hebben dan mijn in mei bestelde auto...
nee levertijd is niets over gezegd, ik krijg bericht als ze de deur uit gaan, maar goed de ioniq 5 laat ook nog op zich wachten tot eind november....tenzij mijn dealer ook ineens een verrassingstrailer voor de deur heeft staan natuurlijk (blijf het hopen :9 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:40:
[...]

nee levertijd is niets over gezegd, ik krijg bericht als ze de deur uit gaan, maar goed de ioniq 5 laat ook nog op zich wachten tot eind november....tenzij mijn dealer ook ineens een verrassingstrailer voor de deur heeft staan natuurlijk (blijf het hopen :9 )
Ik ga ze denk ik ook maar vooruit bestellen. Losse banden met bandenwissel op de 20" wielen vind ik ook niet zo aantrekkelijk en los iets samenstellen is duurder en sub-optimaal qua velg. Ik hoop ergens ook op een vervroegde levering. De auto zou al op de boot moeten staan nu (hij had een nummer inmiddels). Weet natuurlijk niet op welke boot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
MicheldeGoey schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:56:
[...]

De tweede zin klopt niet: in Duitsland zijn winterbanden (of 4 seizoenenbanden met sneeuwvloksymbool) verplicht bij winterse omstandigheden. Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw of sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

https://www.anwb.nl/jurid...en/winterbanden-duitsland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat je in NL prima all weather kunt gebruiken ipv winterbanden. Maar ik geef in de periode maart-november toch de voorkeur aan een speciale EV zomerband en in de winter een winterband of All Weather. Mede omdat ik naar de wintersport gedekt wil zijn en ook de hele winter door vaak naar België en Frankrijk rijd waar de omstandigheden vaak net wat meer winters zijn dan hier.

Dus als je toch het volle pond betaalt om All Weather banden te krijgen ipv de standaard banden (zoals @DeKoetsier is voorgesteld), kun je volgens mij beter een extra set kopen en een bandenwissel doen. Of gewoon de zomerbanden rijden en het geld pas uitgeven als de eerste set aan vervanging toe is. Want ik ben het wel met je eens dat witerbanden voor het weer in Nederland overkill zijn op misschien een paar weken/dagen in het jaar na. En op die momenten bereik je meer veiligheid door gewoon rustig te rijden.

Ik zou sowieso selectief zijn met de bandenkeuze. Voor een EV worden toch andere zaken belangrijker dan wat in die tests meestal wordt gecheckt: lage rolweerstand voor behoud van bereik en lage geluidsproductie (omdat rolgeluid minder wordt overstemd door de motor). De tests kijken meestal naar grip op sneeuw en nat wegdek en geven minder gewicht aan zuinigheid en geluid.

En ik zie nog maar weinig/geen EV modellen van winterbanden of All Weathers.
Ik heb op mijn Kona electric drie jaar lang all season banden gehad van GoodYear (geen specifieke EV band). Ik rijd erg sportief, sprintjes trekken (bij het stoplicht ben ik met mn 63 jaar nog steeds af en toe een klein kind) en hard door de bocht (op de Apex maximaal uit accelereren blijft leuk), enfin…… banden uitstekend bevallen! Wegligging goed (heb nogal wat rijvaardigheids- en circuittrainingen gehad, rijd ook nog in een Porsche Targa uit 1978, veel BMW’s versleten, dus heb wel wat vergelijkings materiaal). Grootste probleem met de Kona is het deinen op hoge snelheid in bochten met niet volledig vlak asfalt. Ligt aan de zeer matige vering icm zware accu’s. De i5 heeft dat probleem al bijna niet meer. Voorbanden Kona na 35.000 km moeten vervangen. Daarna ben ik iets rustiger gaan rijden en volgende week lever ik de Kona in (voor een RWD I5), met 78.000 op de teller en nu zijn de voorbanden langzamerhand wel weer aan vervanging toe. Verbruik viel mij ook niet tegen. Ik reed sowieso al op 18 inch lichtmetaal ipv de lelijke standaard velgen (okay, persoonlijke smaak :-) ) Ben nu nog in Italië met fietsenrek achterop en rijd vrij makkelijk 1:16 in de heuvels/bergen maar wel erg rustig. Op de snelweg niet harder dan 90 a 95. Temperatuur is hier nog wel erg gunstig, zo rond de 24 graden.
Ik kan all seasons echt voor zowel zomer als winter aanbevelen. Zomers net wat minder dan zomerbanden maar er erg dicht tegen aan. S Winters net wat minder dan winterbanden bij echte kou, ijzel, sneeuw. Maar er ook behoorlijk dicht tegen aan. Een echte winterband boven de 6 graden rijden is wat mij betreft sowieso al net iets teveel inleveren op de wegligging en bovendien vreet je de band op. Juist in die lange hollandse tussenseizoenen is de all season een goed compromis. Althans voor mij maar deel graag de ervaring!

Oh ja, I5 wordt op 20 inch met Vredestein Quatrac Pro afgeleverd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 19:57
kevinjkok schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:32:
Ik heb het zelf 1x gehad. Toevallig ook bij de supermarkt. Het is ook geen boodschappenauto he ;)
Op vakantie in Kroatie. Uit de supermarkt met het hele gezin in de warme auto en met geen mogelijkheid uit de parkeerstand te krijgen. Auto aan, auto uit. Deuren open en dicht, auto weer op slot en van het slot. Niks werkte. Iedereen maar uit de auto gestuurd richting de schaduw. Toen de dealer maar gebeld. Die stelde wat vragen en liet me wat proberen, maar geen resultaat. Toen vroeg hij opeens van hoe staan je voorwielen, staan ze recht of nog behoorlijk naar buiten gedraaid ... dat laatste was het geval. In die situatie kan het zijn dat de auto de parkeerrem er niet goed afkrijgt. Maar omdat het stuurslot erop stond kreeg ik ze ook niet recht. Toen moest ik de auto aanzetten en dan gelijk een flinke ruk aan het stuur geven om hem van het stuurslot af te laten schieten. Bij de tweede poging lukte dit en kon ik de wielen recht draaien. Daarna kon ik gelijk de auto starten _/-\o_ Nu draai ik altijd mijn voorwielen weer netjes recht voordat ik de auto uitzet :)

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 23:28
WilliamGeluk schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:48:
[...]

Ik heb het zelf 1x gehad. Toevallig ook bij de supermarkt. Het is ook geen boodschappenauto he ;)
Op vakantie in Kroatie.
Hoe is dat bevallen helemaal naar Kroatie? Ik zat er ook aan te denken (zomer 2022) maar blijf het eng vinden zo een afstand en er stond (ABRP) dat ik alsnog best vaak moest opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Sjoerdvt schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:48:
[...]

Ik kan all seasons echt voor zowel zomer als winter aanbevelen. Zomers net wat minder dan zomerbanden maar er erg dicht tegen aan. S Winters net wat minder dan winterbanden bij echte kou, ijzel, sneeuw. Maar er ook behoorlijk dicht tegen aan. Een echte winterband boven de 6 graden rijden is wat mij betreft sowieso al net iets teveel inleveren op de wegligging en bovendien vreet je de band op. Juist in die lange hollandse tussenseizoenen is de all season een goed compromis. Althans voor mij maar deel graag de ervaring!

Oh ja, I5 wordt op 20 inch met Vredestein Quatrac Pro afgeleverd.
Met alle nieuwe kennis die ik hier opgedaan heb blijkt dat ik het onbewust al een paar jaar goed doe 8) In de zomer op 17 inch Pilot Sport 4 en in de winter op 16 inch cross climates onder mijn Benz :)

De auto van mijn vrouw staat op Goodyear vector G4, perfecte all season band volgens de tests en in dagelijks gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 14:43
Hoe denken jullie over de warmtepomp/accuverwarming? Ik wil voor de style gaan, waarbij je dus de keuze hebt voor deze optie. Als ik gewoon vanaf mijn huis naar werk en andere dingen in de omgeving rijdt heb ik het niet nodig. Maar als ik op wintersport ga, heb ik het mogelijk nodig. Hebben jullie enig idee wat het verschil gaat zijn in verbruik op een reis naar Oostenrijk bij bijvoorbeeld een graad of 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:00

cooper_s1

MINI's rule

(jarig!)
slvans schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:44:
Hoe denken jullie over de warmtepomp/accuverwarming? Ik wil voor de style gaan, waarbij je dus de keuze hebt voor deze optie. Als ik gewoon vanaf mijn huis naar werk en andere dingen in de omgeving rijdt heb ik het niet nodig. Maar als ik op wintersport ga, heb ik het mogelijk nodig. Hebben jullie enig idee wat het verschil gaat zijn in verbruik op een reis naar Oostenrijk bij bijvoorbeeld een graad of 3?
Dat schijnt wel een must te zijn, in elk geval de accuverwarming...

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:16
cooper_s1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:09:
[...]

Dat schijnt wel een must te zijn, in elk geval de accuverwarming...
Waarom is het een must, bedoel je voor wintersport of überhaupt? Als je alleen binnen Nederland rijdt in de winter, zoals ik zelf, denk ik dat je er weinig last van hebt. Wellicht dat door gebrek aan accuverwarming het snelladen wat langer duurt. Verwarming in je auto zal wellicht 3 kW trekken zonder warmtepomp, dus dat is denk ik wel te overzien. Het kost je wellicht 40-45 km range dan.

Daarentegen zou ik het zelf wel gewoon nemen als je het geld hebt, bij mij paste het niet meer in lease budget voor Connect, dus ik heb hem laten schieten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
slvans schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:44:
Ik bekijk het als volgt:

Met de grote batterij heb je in het gunstigste geval 481 km bereik met de grote batterij. Het is nog lastig vergelijken qua verbruik van de Style, omdat de meeste tests tot nu toe zijn gedaan op andere versies. Ik ga hier even uit van de Nextmove cijfers (YouTube: Hyundai IONIQ 5: drei Varianten im großen Vergleich | Reichweite & A...).

Op de snelweg met hoge snelheid (130 km/h) haal je ongeveer 338 km in de zomer. Dat is een verbruik van 215 Wh/km.

In de winter gaat daar nog flink wat vanaf. Hier zijn nog geen tests van; het enige wat ik heb gezien op iets lagere temperaturen zijn een test van Kris Rifa bij 12*C. Die kwam bij Noorse snelwegen op 246 Wh/km (110 km/h). En een test van Battery Life bij 130 km/h Autobahn, 12*C en zeer slecht weer (wind en veel regen) zat die op 315 Wh/km geloof ik. In ieder geval gaat het verbruik bij lagere temperaturen en slecht weer stijl omhoog. Beide tests waren overigens met warmtepomp, maar ook met P45 AWD.

Maar laten we uitgaan van die 315 Wh/km bij kouder weer, maar niet zo onstuimig, en zonder warmtepomp. Dan haal je bij 130 km/h 230 km bereik op een volle accu.

Stel dat je met de warmtepomp 2 kW bespaart voor de verwarming, dan zou het verbruik uitkomen rond 295 Wh/km en kom je op 246 km bereik. Laten we Hyundai het voordeel van de twijfel geen en uitgaan van 250 km, oftewel 20 km extra.

Het scheelt echter wel in de praktijk op een lange reis. Je rijdt immers op zo'n 70% van de batterij om zeer traag laden boven 80% te vermijden. 70% van 230 km is 161 km, dus net iets meer dan 1h15m rijden tussen iedere laadstop.

Met warmtepomp kom je dan 175km tussen iedere laadstop en daar zit dus een stukje winst. Wat hier niet is meegeteld is het opwarmen van de cabine na een tijdje stil te hebben gestaan. Dat kost veel meer energie en zou nog wat extra verschil kunnen maken. Misschien nog 5 km extra. Dus zeg dat je tussen iedere laadstop 20 km verder komt, dan scheelt het je op de hele rit misschien 1 laadstop.

Uiteraard is het ook afhankelijk van de locaties van de laadstations. Met 20 km extra haal je misschien net wél dat laadpunt en dan scheelt het enorm.

Er valt meer winst te behalen door minder hard te rijden. Zet je de HDA op 120 km/h ipv 130+, dan daalt het verbruik waarschijnlijk snel naar zo'n 275 Wh/km (en met warmtepomp misschien wel naar 255) onder koude omstandigheden. Dan heb je dus een range van 264 km resp. 285 km. En moet je om de 185-200 km laden. Inclusief verkeer/files, wegwerkzaamheden en 100 km/h zones is dat een prima afstand om 2 uur te rijden (gemiddeld zo'n 100 km/h is nog flink doorrijden). Obv die 285 km vanaf huis en 200 km etappes heb je dan maar 4 laadstops nodig. Scheelt overigens ook flink geld bij Ionity...

De Ioniq 5 is helaas niet zo efficiënt op hogere snelheid. Hij kan een lange afstand nog steeds snel afleggen, omdat hij snel laadt bij de juiste laders. Maar met een gezin op wintersport is het gewoon niet zo fijn om 6-8x te moeten stoppen. Ook al is het maar voor een minuut of 20. De warmtepomp maakt dus iets verschil en scheelt je misschien een laadstop, maar zoals gezegd kun je dat effect ook bereiken door wat tempo te minderen.

Mijn overweging was dus om wel de warmtepomp te willen en ik besef me dat ik waarschijnlijk op zo'n wintersport rit minder hard moet gaan rijden.

Een andere overweging is behoud van range door de jaren heen. Stel dat je na 4 jaar nog 90% batterij capaciteit overhebt, dan zijn die 20 extra kilometers wel zo fijn. En ook voor de restwaarde kan ik me voorstellen dat 2e handskopers de warmtepomp zullen waarderen.

Als je echt wilt kunnen knallen op de Autobahn, dan is een Model Y de betere keuze. Die is veel aerodynamischer waardoor het verbruik bij hoge snelheid niet zo stijl omhoog schiet. Bovendien heb je dan het veel betrouwbaardere Supercharger netwerk. Maar de aanschaf is dan wel veel hoger en als je meeste kilometers toch in NL zijn (100 km/h grotendeels), dan is de Ioniq 5 prima geschikt, ook zonder warmtepomp. Dan heb je misschien 1x per jaar iets meer ongemak op weg naar de wintersport.

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Na alle berichten hier over All Season banden, had ik eerst bedacht dat ik All Season banden in plaats van Winterbanden op nieuwe 19" velgen zo laten monteren, maar na wat rekenen is het ook een optie om 235/50 R20 banden te laten monteren op de originele 20" velgen.
Een 235 brede bant verbruikt minder dan een 255 brede band, en hij past op een 8,5" brede velg, eea stuurt waarschijnlijk ook strakker in die combinatie.
Graag jullie mening.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kor952 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:17:
Na alle berichten hier over All Season banden, had ik eerst bedacht dat ik All Season banden in plaats van Winterbanden op nieuwe 19" velgen zo laten monteren, maar na wat rekenen is het ook een optie om 235/50 R20 banden te laten monteren op de originele 20" velgen.
Een 235 brede bant verbruikt minder dan een 255 brede band, en hij past op een 8,5" brede velg, eea stuurt waarschijnlijk ook strakker in die combinatie.
Graag jullie mening.
Je moet goed uitkijken welke band je binnen de specificaties mag monteren. De rolomtrek moet immers gelijk blijven of binnen een bepaalde marge. Ik denk niet dat de wissel die je voorstelt is toegestaan.

Edit:
Volgens deze bandencalculator (https://www.oponeo.nl/too...-r20#alternativeTireTooll) zou een 235/50/R20 band inderdaad wel kunnen binnen de toegestane marges. Heeft ook maar een marginale afwijking t.o.v. de 235/55/R19.

Interessante optie die veel geld scheelt!

[ Voor 16% gewijzigd door bilgy_no1 op 29-09-2021 11:31 ]

WilliamGeluk schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:48:
[...]

Op vakantie in Kroatie. Uit de supermarkt met het hele gezin in de warme auto en met geen mogelijkheid uit de parkeerstand te krijgen. Auto aan, auto uit. Deuren open en dicht, auto weer op slot en van het slot. Niks werkte. Iedereen maar uit de auto gestuurd richting de schaduw. Toen de dealer maar gebeld. Die stelde wat vragen en liet me wat proberen, maar geen resultaat. Toen vroeg hij opeens van hoe staan je voorwielen, staan ze recht of nog behoorlijk naar buiten gedraaid ... dat laatste was het geval. In die situatie kan het zijn dat de auto de parkeerrem er niet goed afkrijgt. Maar omdat het stuurslot erop stond kreeg ik ze ook niet recht. Toen moest ik de auto aanzetten en dan gelijk een flinke ruk aan het stuur geven om hem van het stuurslot af te laten schieten. Bij de tweede poging lukte dit en kon ik de wielen recht draaien. Daarna kon ik gelijk de auto starten _/-\o_ Nu draai ik altijd mijn voorwielen weer netjes recht voordat ik de auto uitzet :)
Hm ik zag net de review van Kris Rifa en hij had dat probleem ook als hij de sleutel in zijn jaszak had. Hij dacht dat het eraan lag dat de sleutel niet werd herkend. Als hij hem uit de jaszak haalde ging de auto wel weer in D. Misschien is het dus ook gewoon een kwestie van de sleutelbatterij vervangen...
kor952 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:17:
Graag jullie mening.
In Duitsland en andere landen is er een hele discussie, omdat alleen de uitgeleverde band gehomologeerd is en andere maten niet op de COC papieren staat. Dus daar is al het probleem dat een P45 uitgeleverd op 20 inch 255 niet zomaar door de 19 inch 235 vervangen mogen worden. Ik weet niet hoe het hier in Nederland zit, ook met verzekering. En de belasting en snelheidsindex 105W is ook zo een dingetje waar je over moet denken.

Belangrijk wat de autoverzekering ervan vindt mocht het tot een ongeluk komen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-09-2021 11:42 ]

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

De omtrek valt binnen 1% van de originele band daarom kom ik op de maat 235/50 R20, na wat zoeken is het probleem de juiste load index te vinden ik kom niet hoger dan 104 ipv 105, de snelheids indicatie zal me worst zijn kom nooit in het buitenland dus rijd ik ook niet harder dan 130....meestal maar 100 kmh. Dus of hij nu H, V of W is.....allemaal pure overkill.

3000Wp op 't dak

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ja ik volg het banden item op Goingelectric.de en met name het laatste bericht triggerde mij maar de daar genoemde maat 245/45 r20 wijkt te veel af van 255/45 r20 of 235/55 r19.

3000Wp op 't dak

ZuinigeRijder schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:40:
[...]

In Duitsland en andere landen is er een hele discussie, omdat alleen de uitgeleverde band gehomologeerd is en andere maten niet op de COC papieren staat. Dus daar is al het probleem dat een P45 uitgeleverd op 20 inch 255 niet zomaar door de 19 inch 235 vervangen mogen worden. Ik weet niet hoe het hier in Nederland zit, ook met verzekering. En de belasting en snelheidsindex 105W is ook zo een dingetje waar je over moet denken.

Belangrijk wat de autoverzekering ervan vindt mocht het tot een ongeluk komen.
Het is hier gewoon een optie bij de Lounge (enige versie waar je nog de 20" krijgt) om die af fabriek geleverd te krijgen op de 19" wielen. Kan me niet voorstellen dat daar ooit een probleem van kan komen.

Belasting 105 is 950 kg per wiel, 104 is 900 kg per wiel. Beide zouden ruimschoots voldoende moeten zijn voor de Ioniq 5, ervan uitgaande dat het de statische belasting is.

En de snelheidsindex V (240 km/h) is ook al ruimschoots boven de maximumsnelheid van de ioniq 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik wil graag naar een 235 brede band omdat ik die 255 eigenlijk veel te breed vind, heb je het wel eens bekeken als je wiel helemaal naar links of rechts gedraaid is? Niet normaal, misschien leuk bij een breedset op de achter wielen maar veel te breed voor de voorbanden.
Door de 255 brede band is het verbruik ook hoog volgens mij met 235 is dat toch behoorlijk veel lager.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@bilgy_no1 Kleine correctie loadindex 105 is 925 en niet 950, maar 104 (900 kg) lijkt mij ook zeker voldoende.

3000Wp op 't dak

kor952 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:53:
@bilgy_no1 Kleine correctie loadindex 105 is 925 en niet 950, maar 104 (900 kg) lijkt mij ook zeker voldoende.
Zie ook deze blog, dus misschien toch even checken/melden bij de autoverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik vrees dat 235/50 r20 een incourante maat is, kan alleen een paar Pirelli en Bridgestone's All Season banden vinden in die maat maar altijd een loadindex van 104, plus dat de banden zo duur zijn (20 inch) dat zeker een derde van de prijs van een 19" velg al betaald is. 235/55 r19 is juist een heel courante maat met uitzonderlijk veel keuze.
Het experiment sterft al een vroege dood vrees ik.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 14:43
bilgy_no1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:16:
[...]

Ik bekijk het als volgt:

Met de grote batterij heb je in het gunstigste geval 481 km bereik met de grote batterij. Het is nog lastig vergelijken qua verbruik van de Style, omdat de meeste tests tot nu toe zijn gedaan op andere versies. Ik ga hier even uit van de Nextmove cijfers (YouTube: Hyundai IONIQ 5: drei Varianten im großen Vergleich | Reichweite & A...).

Op de snelweg met hoge snelheid (130 km/h) haal je ongeveer 338 km in de zomer. Dat is een verbruik van 215 Wh/km.

In de winter gaat daar nog flink wat vanaf. Hier zijn nog geen tests van; het enige wat ik heb gezien op iets lagere temperaturen zijn een test van Kris Rifa bij 12*C. Die kwam bij Noorse snelwegen op 246 Wh/km (110 km/h). En een test van Battery Life bij 130 km/h Autobahn, 12*C en zeer slecht weer (wind en veel regen) zat die op 315 Wh/km geloof ik. In ieder geval gaat het verbruik bij lagere temperaturen en slecht weer stijl omhoog. Beide tests waren overigens met warmtepomp, maar ook met P45 AWD.

Maar laten we uitgaan van die 315 Wh/km bij kouder weer, maar niet zo onstuimig, en zonder warmtepomp. Dan haal je bij 130 km/h 230 km bereik op een volle accu.

Stel dat je met de warmtepomp 2 kW bespaart voor de verwarming, dan zou het verbruik uitkomen rond 295 Wh/km en kom je op 246 km bereik. Laten we Hyundai het voordeel van de twijfel geen en uitgaan van 250 km, oftewel 20 km extra.

Het scheelt echter wel in de praktijk op een lange reis. Je rijdt immers op zo'n 70% van de batterij om zeer traag laden boven 80% te vermijden. 70% van 230 km is 161 km, dus net iets meer dan 1h15m rijden tussen iedere laadstop.

Met warmtepomp kom je dan 175km tussen iedere laadstop en daar zit dus een stukje winst. Wat hier niet is meegeteld is het opwarmen van de cabine na een tijdje stil te hebben gestaan. Dat kost veel meer energie en zou nog wat extra verschil kunnen maken. Misschien nog 5 km extra. Dus zeg dat je tussen iedere laadstop 20 km verder komt, dan scheelt het je op de hele rit misschien 1 laadstop.

Uiteraard is het ook afhankelijk van de locaties van de laadstations. Met 20 km extra haal je misschien net wél dat laadpunt en dan scheelt het enorm.

Er valt meer winst te behalen door minder hard te rijden. Zet je de HDA op 120 km/h ipv 130+, dan daalt het verbruik waarschijnlijk snel naar zo'n 275 Wh/km (en met warmtepomp misschien wel naar 255) onder koude omstandigheden. Dan heb je dus een range van 264 km resp. 285 km. En moet je om de 185-200 km laden. Inclusief verkeer/files, wegwerkzaamheden en 100 km/h zones is dat een prima afstand om 2 uur te rijden (gemiddeld zo'n 100 km/h is nog flink doorrijden). Obv die 285 km vanaf huis en 200 km etappes heb je dan maar 4 laadstops nodig. Scheelt overigens ook flink geld bij Ionity...

De Ioniq 5 is helaas niet zo efficiënt op hogere snelheid. Hij kan een lange afstand nog steeds snel afleggen, omdat hij snel laadt bij de juiste laders. Maar met een gezin op wintersport is het gewoon niet zo fijn om 6-8x te moeten stoppen. Ook al is het maar voor een minuut of 20. De warmtepomp maakt dus iets verschil en scheelt je misschien een laadstop, maar zoals gezegd kun je dat effect ook bereiken door wat tempo te minderen.

Mijn overweging was dus om wel de warmtepomp te willen en ik besef me dat ik waarschijnlijk op zo'n wintersport rit minder hard moet gaan rijden.

Een andere overweging is behoud van range door de jaren heen. Stel dat je na 4 jaar nog 90% batterij capaciteit overhebt, dan zijn die 20 extra kilometers wel zo fijn. En ook voor de restwaarde kan ik me voorstellen dat 2e handskopers de warmtepomp zullen waarderen.

Als je echt wilt kunnen knallen op de Autobahn, dan is een Model Y de betere keuze. Die is veel aerodynamischer waardoor het verbruik bij hoge snelheid niet zo stijl omhoog schiet. Bovendien heb je dan het veel betrouwbaardere Supercharger netwerk. Maar de aanschaf is dan wel veel hoger en als je meeste kilometers toch in NL zijn (100 km/h grotendeels), dan is de Ioniq 5 prima geschikt, ook zonder warmtepomp. Dan heb je misschien 1x per jaar iets meer ongemak op weg naar de wintersport.
Bedankt voor je uitgebreide analyse. Hier heb ik echt wat aan. Duidelijk dat ik toch de warmtepomp en verwarming aan ga schaffen.

• Sjoerdvt
  • Laatst online: 08-04 12:08
Duitstalig verslag van wegliggingstesten met I5 RWD (19 inch met smallere band!)van plusminus 3 weken geleden, ik dacht dat dit hier nog niet was gepost.
De tester was aangenaam verrast door het weggedrag in grenssituaties bij de I5. Twee Tesla’s Model 3 hadden een probleem met uitvallende ABS.
YouTube: Fahrsicherheit: TESLA VERSAGT & neuer IONIQ 5 TOP | Vergleichs-Test
kor952 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:36:
Ik vrees dat 235/50 r20 een incourante maat is, kan alleen een paar Pirelli en Bridgestone's All Season banden vinden in die maat maar altijd een loadindex van 104, plus dat de banden zo duur zijn (20 inch) dat zeker een derde van de prijs van een 19" velg al betaald is. 235/55 r19 is juist een heel courante maat met uitzonderlijk veel keuze.
Het experiment sterft al een vroege dood vrees ik.
Desondanks een goede gedachte, want ooit moeten die originele 255/45/r20 eens worden vervangen en dan zou het een optie zijn om de zomerbanden te vervangen in 235/50/r20. Misschien is daar meer keuze in tzt.

• rvdgaag
https://www.motor1.com/ne...DmZmk00mGpFX-6ncxUPhLH_tY

Falende eland test van de Mach-E van Ford, Tesla Model Y en Ioniq 5 doen het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:18:
[...]

Ik heb ze even gemaild en velgen zonder banden zijn pas eind december verkrijgbaar- dat was meer mijn vraag dan die van jou maar misschien is het handig om te weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:20:
[...]

Je moet goed uitkijken welke band je binnen de specificaties mag monteren. De rolomtrek moet immers gelijk blijven of binnen een bepaalde marge. Ik denk niet dat de wissel die je voorstelt is toegestaan.

Edit:
Volgens deze bandencalculator (https://www.oponeo.nl/too...-r20#alternativeTireTooll) zou een 235/50/R20 band inderdaad wel kunnen binnen de toegestane marges. Heeft ook maar een marginale afwijking t.o.v. de 235/55/R19.

Interessante optie die veel geld scheelt!
De totale rolomtrek is niet van belang als je 4 dezelfde banden in dezelfde maat eronder hebt. Verschilt het wel dan kun je problemen met het abs en esp krijgen omdat de wielen een andere snelheid hebben. Wijkt de rolomtrek erg af dan wijkt alleen je snelheidsmeter af maar de verzekering zal er niet over vallen zolang je auto apk waardig is.

Maar je moet kennelijk minimaal 19 inch velgen monteren ivm de remmen, kleiner past niet.

[ Voor 19% gewijzigd door de meester01 op 29-09-2021 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebellion72
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-02-2022
rvdgaag schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:58:
https://www.motor1.com/ne...DmZmk00mGpFX-6ncxUPhLH_tY

Falende eland test van de Mach-E van Ford, Tesla Model Y en Ioniq 5 doen het wel goed.
En dooooooooor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Iemand nog een hack om de achterruit droog te houden tijdens regen....?

Shit happens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
Hard rijden en RainX op je ruit aanbrengen

• wimtim
Tiggy80 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:49:
je zou ook nog even in de webshop van kia kunnen kijken voor andere velgen (lijkt mij dat die prima passen op de ioniq 5 vanwege het gedeelde platform) maar dat wordt er kwa prijs ook niet beter op dan bij de hyundai dealers :+
https://webshop.kia.nl/ev6/
De Kia Naju wielen lijken als 2 druppels water op de cms 32 velgen. Ze kosten rond de € 1260-1360 per set, waar de CMS velgen voor € 850 per set aangeboden worden. Bij CMS wordt er nadrukkelijk bij gezegd dat ze niet geschikt zijn voor de winter omdat de gepolijste delen zou kunnen corroderen. Bij Kia wordt daar niet voor gewaarschuwd. Ik vraag me af of het de identieke gebrebranded velgen zijn of is er sprake van een kwalitatief beter product obv hetzelfde ontwerp?

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Zo zijn bv bij Grip500.nl of Givawheels alle velgen waar maar iets van blank alu aan zit niet wintergeschikt, zoals de CMS C23 (die ik erg mooi vind). Kijk je op Duitse sites zoals bv. Wheelscompany.com of Reifen-felgen.de dan is diezelfde C23 velg wel wintergeschikt. Ra Ra hoe zit dat.
Zou het iets met aansprakelijkheid te maken kunnen hebben?
De originele Ioniq 5 velgen hebben zowel in 19 als 20 inch ook blank alu, die zouden dan ook niet wintergeschikt moeten zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door kor952 op 30-09-2021 09:42 ]

3000Wp op 't dak

• Richard-I5
  • Laatst online: 29-04 16:23
https://youtu.be/vDO77iVYnBs
YT video in het Duits. Van I5 RWD 19”. Met verbruikscijfers bij 130 / 120 en 100 km/h.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Richard-I5 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 00:54:
https://youtu.be/vDO77iVYnBs
YT video in het Duits. Van I5 RWD 19”. Met verbruikscijfers bij 130 / 120 en 100 km/h.
Ik had hem gezien inderdaad, waarbij me opviel dat hun verbruikscijfers redelijk laag zijn tov bijv Nextmove. Bijvoorbeeld berekenen ze een range van 490 km bij 100 km/h en Nextmove 436km. Ze laten ook niet zo goed zien hoe ze het hebben gemeten en berekend, waar Nextmove ook echt grote rondes heeft gereden tot bijna 0. Ik reken zelf liever met het conservatievere getal van Nextmove. Liever een paar procent meer over dan dat je ergens stil komt te staan.

Wel goed: ze noemen ook dat ze met regen hebben getest en dan is het verbruik al aanzienlijk hoger: 280 Wh/km bij 130 km/h en 18 Wh/km bij 100 km/h.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

De auto is vandaag wel heel optimistisch gestemd!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNSfsQu0srol1NzD6Bf3uAPw0kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pF4kLMILMKV5TqaJUtCdMkZM.jpg?f=fotoalbum_large
MicheldeGoey schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:25:
De auto is vandaag wel heel optimistisch gestemd![Afbeelding]
Dan heb je heel zuinig gereden de laatste tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:06
kor952 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:40:
de snelheids indicatie zal me worst zijn kom nooit in het buitenland dus rijd ik ook niet harder dan 130....meestal maar 100 kmh. Dus of hij nu H, V of W is.....allemaal pure overkill.
De snelheidsindicatie wordt niet bepaald door de maximum snelheid die jij rijdt maar door de snelheid die de auto kan halen.
Nu zit je met alle uitvoeringen goed vanaf H, maar op bijvoorbeeld een Kia EV6 GT kun je toch echt geen H monteren omdat je nooit boven de 130 rijdt.

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Frie2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:37:
[...]

De snelheidsindicatie wordt niet bepaald door de maximum snelheid die jij rijdt maar door de snelheid die de auto kan halen.
Nu zit je met alle uitvoeringen goed vanaf H, maar op bijvoorbeeld een Kia EV6 GT kun je toch echt geen H monteren omdat je nooit boven de 130 rijdt.
Ik zal niemand aanraden dit te doen maar volgens mij is het toegestaan een band te gebruiken met een lagere Snelheids indicatie dan de auto mogelijk kan rijden mits je duidelijk op het dashboard aangeeft met bv een sticker dat de auto niet harder mag dan de snelheid van de indicatie. V.w.b. De loadindex ik heb eerder geschreven 104 wil ook wel lukken maar je weet nooit precies de reden waarom er voor 105 gekozen is door de ontwerpers, misschien om het feit dat wanneer je een bocht erg snel neemt de krachten op de buitenste wielen enorm toe nemen. Kortom moraal is…bezint voor dat je zomaar iets ‘roept’.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Autobahn verbruikstest: Ioniq 5 vs Model Y, 170 km/h max, gemiddeld >130 km/h

YouTube: HYUNDAI Ioniq 5 RWD (72,6kWh) und Tesla Model Y - gewinnt der Verbra...

Redelijk shocking verschil in verbruik... En dan is de Ioniq nog een RWD versie op de 19" banden.

Maar, als je ziet hoe veel sneller de Ioniq 5 oplaadt kun je er ook voor kiezen om iets langzamer te rijden (dus minder verbruik), langer te doen over hetzelfde stuk, maar dan toch weer sneller op weg te zijn.

Anyway, in de rest van de wereld buiten Duitsland met max 130 km/h zijn de verschillen kleiner. Toch hoop ik dat Hyundai hier lessen uit trekt en voortaan efficiënter ontwerpt. Leuk dat uiterlijk, maar uiteindelijk telt toch de bruikbaarheid.

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:48:
Autobahn verbruikstest: Ioniq 5 vs Model Y, 170 km/h max, gemiddeld >130 km/h

YouTube: HYUNDAI Ioniq 5 RWD (72,6kWh) und Tesla Model Y - gewinnt der Verbra...

Redelijk shocking verschil in verbruik... En dan is de Ioniq nog een RWD versie op de 19" banden.

Maar, als je ziet hoe veel sneller de Ioniq 5 oplaadt kun je er ook voor kiezen om iets langzamer te rijden (dus minder verbruik), langer te doen over hetzelfde stuk, maar dan toch weer sneller op weg te zijn.

Anyway, in de rest van de wereld buiten Duitsland met max 130 km/h zijn de verschillen kleiner. Toch hoop ik dat Hyundai hier lessen uit trekt en voortaan efficiënter ontwerpt. Leuk dat uiterlijk, maar uiteindelijk telt toch de bruikbaarheid.
Ik heb ergens gelezen dat tesla alleen het verbruik van de aandrijflijn aangeeft en niet het totaalverbruik? Dan nog is er een groot verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 30-09-2021 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 19:57
ckoopmanschap schreef op woensdag 29 september 2021 @ 00:08:
[...]

Hoe is dat bevallen helemaal naar Kroatie? Ik zat er ook aan te denken (zomer 2022) maar blijf het eng vinden zo een afstand en er stond (ABRP) dat ik alsnog best vaak moest opladen.
Is me prima bevallen. Maar goed, als je van een classic Ioniq met 28kWh batterij overstapt in een Ioniq 5 met 73kWh batterij dan kan het eigenlijk niet tegenvallen. Met de classic Ioniq reden we ook gerust 1000km op 1 dag. Maar goed, over Kroatië. De heenreis hebben we met een overnachting gedaan. Terug zijn we in 1x gereden. Dat was een rit van 19,5 uur inclusief veel files en vertragingen. Onder goede omstandigheden had 17,5 uur ook wel mogelijk geweest. In Duitsland en Oostenrijk heb je meer dan voldoende plekken met minimaal 4 snelle snelladers (150 kWh of meer). In Slovenië is het snellader gehalte wat lager, maar ik hoefde er ook maar 1x te laden (Ionity, dus dikke prima). In Kroatië heb ik de auto op de camping opgeladen bij de huurtent. Het was een zorgeloze rit zonder laadstress. En het is een heerlijke reisauto. En over het aantal laadstops. Na een uur of 2,5 - 3 rijden was er altijd wel iemand die naar de WC moest of een koffie break wilde. Dat combineerde ik dan met snelladen. Ik zou het zo weer doen :-)

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Pagina: 1 ... 27 ... 259 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic