Ik vond het onderstaande hierover. Lijkt er dus op dat je gewoon dezelfde lastindex moet nemen, maar met winterbanden 1 klasse lager kan gaan.kor952 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:30:
[...]
Ik zal niemand aanraden dit te doen maar volgens mij is het toegestaan een band te gebruiken met een lagere Snelheids indicatie dan de auto mogelijk kan rijden mits je duidelijk op het dashboard aangeeft met bv een sticker dat de auto niet harder mag dan de snelheid van de indicatie. V.w.b. De loadindex ik heb eerder geschreven 104 wil ook wel lukken maar je weet nooit precies de reden waarom er voor 105 gekozen is door de ontwerpers, misschien om het feit dat wanneer je een bocht erg snel neemt de krachten op de buitenste wielen enorm toe nemen. Kortom moraal is…bezint voor dat je zomaar iets ‘roept’.
Ik moet wel zeggen dat die codes super verwarrend zijn en het ook op de websites van diverse bandenboeren onmogelijk is om te selecteren.
"Mag ik een band monteren met een lagere snelheidsindex dan aanbevolen door de fabrikant?
De wet verbiedt het monteren van banden met een lagere snelheidsindex dan aanbevolen door de fabrikant. Hetzelfde geldt voor de lastindex.
Winterbanden zijn een uitzondering
Het is toegestaan om winterbanden te monteren met een lagere snelheidsindex dan uw zomerbanden, met een verschil van één letter. Bijvoorbeeld, als uw auto in de zomer op banden rijdt met een index V, dan is het toegestaan om in de winter met een snelheidsindex H te rijden op winterbanden."
https://www.bandenleader....mogen-snelheid-autobanden
[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-09-2021 21:31 ]