kor952 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:30:
[...]

Ik zal niemand aanraden dit te doen maar volgens mij is het toegestaan een band te gebruiken met een lagere Snelheids indicatie dan de auto mogelijk kan rijden mits je duidelijk op het dashboard aangeeft met bv een sticker dat de auto niet harder mag dan de snelheid van de indicatie. V.w.b. De loadindex ik heb eerder geschreven 104 wil ook wel lukken maar je weet nooit precies de reden waarom er voor 105 gekozen is door de ontwerpers, misschien om het feit dat wanneer je een bocht erg snel neemt de krachten op de buitenste wielen enorm toe nemen. Kortom moraal is…bezint voor dat je zomaar iets ‘roept’.
Ik vond het onderstaande hierover. Lijkt er dus op dat je gewoon dezelfde lastindex moet nemen, maar met winterbanden 1 klasse lager kan gaan.

Ik moet wel zeggen dat die codes super verwarrend zijn en het ook op de websites van diverse bandenboeren onmogelijk is om te selecteren.

"Mag ik een band monteren met een lagere snelheidsindex dan aanbevolen door de fabrikant?

De wet verbiedt het monteren van banden met een lagere snelheidsindex dan aanbevolen door de fabrikant. Hetzelfde geldt voor de lastindex.

Winterbanden zijn een uitzondering

Het is toegestaan om winterbanden te monteren met een lagere snelheidsindex dan uw zomerbanden, met een verschil van één letter. Bijvoorbeeld, als uw auto in de zomer op banden rijdt met een index V, dan is het toegestaan om in de winter met een snelheidsindex H te rijden op winterbanden."

https://www.bandenleader....mogen-snelheid-autobanden

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-09-2021 21:31 ]

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 16:21
Ik kreeg van mijn dealer nog een Ioniq 5 winterkit aangeboden bestaande uit 19" velgen en winterbanden + montage voor € 2.300

Velgen lijken erg op de standaard 19" velg waar diverse modellen mee uitgerust worden. Zijn alleen iets meer open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT2y298igztmBmCOmBS9FjVrEG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40eInbOR9fyLDqdO3QMNE7cs.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +2 Henk 'm!
de meester01 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:53:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat tesla alleen het verbruik van de aandrijflijn aangeeft en niet het totaalverbruik? Dan nog is er een groot verschil.
Als je kijkt naar wat er weer is bijgeladen tot 80%, en dat deelt door de gerapporteerde kilometers, krijg je het volgende beeld:
- Model Y: 282 Wh/km vs 247 gerapporteerd = +14%
- Ioniq 5: 384 Wh/km vs 337 gerapporteerd = +14%

De afwijking lijkt me puur het laadverlies bij High Power Charging en is bij beide auto's procentueel gelijk.

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
bilgy_no1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:48:
Autobahn verbruikstest: Ioniq 5 vs Model Y, 170 km/h max, gemiddeld >130 km/h

YouTube: HYUNDAI Ioniq 5 RWD (72,6kWh) und Tesla Model Y - gewinnt der Verbra...

Redelijk shocking verschil in verbruik... En dan is de Ioniq nog een RWD versie op de 19" banden.

Maar, als je ziet hoe veel sneller de Ioniq 5 oplaadt kun je er ook voor kiezen om iets langzamer te rijden (dus minder verbruik), langer te doen over hetzelfde stuk, maar dan toch weer sneller op weg te zijn.

Anyway, in de rest van de wereld buiten Duitsland met max 130 km/h zijn de verschillen kleiner. Toch hoop ik dat Hyundai hier lessen uit trekt en voortaan efficiënter ontwerpt. Leuk dat uiterlijk, maar uiteindelijk telt toch de bruikbaarheid.
Dus de I5 is niet echt bruikbaar omdat het verbruik bij 170km/h tegenvalt ?😂😂

Tsja, dat valt mij ook erg tegen als ik met die snelheid op de snelweg rijd.

Gelukkig geeft Hyundai wel om het uiterlijk. Want zeg nou zelf: elk Tesla model is een soort van kopie van het vorige model net zoals een nieuwe iPhone alleen van nummer veranderd…

[ Voor 10% gewijzigd door Luft op 30-09-2021 21:58 ]

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
Ik had mezelf al voorgenomen dat als ik zou overstappen naar een EV, er voor vakanties gewoon een huurauto genomen wordt op benzine.

Een 70+ kWh accu is overkill voor mijn dagelijks gebruik en voor die ene keer per jaar, dat ik verder dan 150km rij, huur ik wel een auto dan.

Vind het jammer dat ik zo teleurgesteld was in de proefrit afgelopen weekend want heb niet echt een alternatief op het oog momenteel. Dus als mijn lease eindigt in mei zal het wel weer benzine worden de komende vier jaar.

De private lease prijzen van de Ioniq 5 zijn ook bizar hoog vond ik. Beetje het overpriced effect van alles tegenwoordig. Veel vraag, weinig aanbod dus we kunnen vragen wat de gek geeft.

Voor een auto die 5k meer kost dan ik nu rijd zou ik 300 euro meer per maand moeten gaan betalen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

WilliamGeluk schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:22:
Ik kreeg van mijn dealer nog een Ioniq 5 winterkit aangeboden bestaande uit 19" velgen en winterbanden + montage voor € 2.300

Velgen lijken erg op de standaard 19" velg waar diverse modellen mee uitgerust worden. Zijn alleen iets meer open.

[Afbeelding]
Deze velgen worden volgens mij in Zwitserland als winterset aangeboden. Hij lijkt op de 19"origineel maar de alu 'haak' is contra aan dat van de originele 19" velg.

Zie hier https://www.hyundai.ch/de/zubehoer/car/ioniq-5

[ Voor 4% gewijzigd door kor952 op 30-09-2021 22:32 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-06 16:28
bilgy_no1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:08:
[...]

Ik had hem gezien inderdaad, waarbij me opviel dat hun verbruikscijfers redelijk laag zijn tov bijv Nextmove. Bijvoorbeeld berekenen ze een range van 490 km bij 100 km/h en Nextmove 436km. Ze laten ook niet zo goed zien hoe ze het hebben gemeten en berekend, waar Nextmove ook echt grote rondes heeft gereden tot bijna 0. Ik reken zelf liever met het conservatievere getal van Nextmove. Liever een paar procent meer over dan dat je ergens stil komt te staan.

Wel goed: ze noemen ook dat ze met regen hebben getest en dan is het verbruik al aanzienlijk hoger: 280 Wh/km bij 130 km/h en 18 Wh/km bij 100 km/h.
Ik ken de video van Nextmove idd. Die vind ik dan weer onduidelijk. 3 I5’s rijden achter elkaar aan. De 58kWh en de 73kWh AWD zitten dicht bij de WLTP waardes. De 73kWh RWD zit daar verder vandaan.
In de berichten die onder de video staan, worden daar ook vragen over gesteld. Het antwoord is dan:
De bestuurder (en eigenaar) van de I5 AWD heeft meer ervaring met elektrisch rijden. Een antwoord waar ik zelf weinig mee kan.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luft schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:40:
[...]
Dus de I5 is niet echt bruikbaar omdat het verbruik bij 170km/h tegenvalt ?😂😂

Tsja, dat valt mij ook erg tegen als ik met die snelheid op de snelweg rijd.

Gelukkig geeft Hyundai wel om het uiterlijk. Want zeg nou zelf: elk Tesla model is een soort van kopie van het vorige model net zoals een nieuwe iPhone alleen van nummer veranderd…
Ik zeg toch niet dat de auto niet bruikbaar is? Alleen dat het hoge verbruik ten koste gaat van de bruikbaarheid. En dat is niet alleen op 170 km/h. Je merkt het gewoon ook bij 120-130 km/h en zelfs bij 100 km/h. Dat is gewoon een feit: je zult vaker moeten laden (dus meer tijd/geld aan kwijt) en je zult meer moeten laden (dus meer geld aan kwijt en maatschappelijk ongewenst).

Want bij 130 km/h in de winter gaat het toch al krap worden om tussen laadstops 2 uur door te kunnen rijden. Als de Ioniq 5 (Cd 0,288) net zo efficient zou zijn als de Model Y (Cd 0,23) of zelfs maar een Enyaq (Cd 0,257) zou dat makkelijker worden. De auto zou nóg beter zijn en hoeft niemand ooit nog een fossiele Tucson te kopen...

De Ioniq 5 is een goede auto en als je er zinnig mee omgaat is het al een prima vervanger van de fossiele auto's in die klasse. Maar liever had ik gezien dat ze hem dus nóg bruikbaarder hadden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:59:
Ik had mezelf al voorgenomen dat als ik zou overstappen naar een EV, er voor vakanties gewoon een huurauto genomen wordt op benzine.

Een 70+ kWh accu is overkill voor mijn dagelijks gebruik en voor die ene keer per jaar, dat ik verder dan 150km rij, huur ik wel een auto dan.

Vind het jammer dat ik zo teleurgesteld was in de proefrit afgelopen weekend want heb niet echt een alternatief op het oog momenteel. Dus als mijn lease eindigt in mei zal het wel weer benzine worden de komende vier jaar.

De private lease prijzen van de Ioniq 5 zijn ook bizar hoog vond ik. Beetje het overpriced effect van alles tegenwoordig. Veel vraag, weinig aanbod dus we kunnen vragen wat de gek geeft.

Voor een auto die 5k meer kost dan ik nu rijd zou ik 300 euro meer per maand moeten gaan betalen.
In mei is de Tesla fabriek in Duitsland open en dan komt er wat meer ruimte in de markt. Ondertussen komen er steeds nieuwe EVs aan; er zal vast iets van je gading tussen zitten. Als je iets zoekt voor de 150-200 km dagelijkse ritten is er echt super veel beschikbaar aan EVs; ook in veel lagere prijsklassen. Hangt uiteraard ook af van wat voor type auto je zoekt.

Maar eerlijk gezegd: als ik een lease auto mocht uitzoeken zou ik voor geen goud een fossiele auto nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Maar eerlijk gezegd: als ik een lease auto mocht uitzoeken zou ik voor geen goud een fossiele auto nemen.
Tja het is gewoon een prijs vs. comfort/gemak analyse.

Een luxe auto met hoogwaardige afwerking in benzine is nu veel goedkoper dan een EV met minder luxe afwerking. Qua rijden merk ik niet veel verschil tussen een goede automaat en een EV buiten dan het constante koppel, maar wanneer heb ik dat nodig?

Een EV is dan voor mij ca. 100 euro per maand goedkoper in verbruik, mits ik alleen maar thuislaad en alles van mijn zonnepanelen gebruik (niet langer realistisch vanaf 2023). Maar de maandkosten stijgen met ca. 300 euro dus ga ik er 200 euro per maand op achteruit voor een minder luxe auto, met als enige pluspunt meer binnenruimte.

Dit is dus uitgaande van de Ioniq 5 berekend vs. mijn huidige full option 1 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 09:06
Phusebox schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Een luxe auto met hoogwaardige afwerking in benzine is nu veel goedkoper dan een EV met minder luxe afwerking. Qua rijden merk ik niet veel verschil tussen een goede automaat en een EV buiten dan het constante koppel, maar wanneer heb ik dat nodig?

Een EV is dan voor mij ca. 100 euro per maand goedkoper in verbruik, mits ik alleen maar thuislaad en alles van mijn zonnepanelen gebruik (niet langer realistisch vanaf 2023). Maar de maandkosten stijgen met ca. 300 euro dus ga ik er 200 euro per maand op achteruit voor een minder luxe auto, met als enige pluspunt meer binnenruimte.

Dit is dus uitgaande van de Ioniq 5 berekend vs. mijn huidige full option 1 serie.
Als ik het zo lees lijken de situaties niet vergelijkbaar. Als ik het zo lees betaal je ofwel een eigen bijdrage, of staat de auto op je eigen zaak.

Ik denk dat Phusebox hem van de baas leased?

Uit eigen ervaring is de bijtelling 20 euro duurder dan mijn huidige golf 7.5 (circa 30k waarde). Voor de baas is het niet veel duurder door de kilometrage van 30k plus.

In jouw geval kan het minder voordelig zijn, maar in bijvoorbeeld mijn geval is het een grote plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ckoopmanschap schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Als ik het zo lees lijken de situaties niet vergelijkbaar. Als ik het zo lees betaal je ofwel een eigen bijdrage, of staat de auto op je eigen zaak.

Ik denk dat Phusebox hem van de baas leased?

Uit eigen ervaring is de bijtelling 20 euro duurder dan mijn huidige golf 7.5 (circa 30k waarde). Voor de baas is het niet veel duurder door de kilometrage van 30k plus.

In jouw geval kan het minder voordelig zijn, maar in bijvoorbeeld mijn geval is het een grote plus.
Private lease.

Ik ga proberen uit te zingen tot eind volgend jaar waarschijnlijk. Hopelijk zijn er dan betere opties en raakt de markt iets minder overspannen. (wishful thinking)

Maar ik snap wel dat je zakelijk wel voor de Ioniq 5 kiest als die net zo duur is als een vergelijkbare benzine auto.

[ Voor 31% gewijzigd door Phusebox op 01-10-2021 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Phusebox schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Ik weet niet in welke klasse je nu rijdt, maar als je graag kwaliteit wilt probeer dan eens de EQA echt Mercedes kwaliteit helaas hebben de voorwiel aangedreven versies behoorlijk last van 'torque steer' als je ze op hun staart trapt en zijn ze niet al te ruim maar fijne auto om in te rijden. Maar weer een auto met een ICE leasen/kopen is vloeken in de kerk als je dat hier meldt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:05
bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

In mei is de Tesla fabriek in Duitsland open en dan komt er wat meer ruimte in de markt. Ondertussen komen er steeds nieuwe EVs aan; er zal vast iets van je gading tussen zitten. Als je iets zoekt voor de 150-200 km dagelijkse ritten is er echt super veel beschikbaar aan EVs; ook in veel lagere prijsklassen. Hangt uiteraard ook af van wat voor type auto je zoekt.

Ik moet een trekhaak, en dat beperkt helaas de boel flink (tot de duurdere EVs) (of geen EV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Stefke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Ik moet een trekhaak, en dat beperkt helaas de boel flink (tot de duurdere EVs) (of geen EV)
Oh ja daar moet ik ook rekening mee houden, niet voor een aanhanger maar fietsendrager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Dat kunnen de meesten wel...helaas. Ik moet een aanhanger kunnen trekken om wekelijks ons tuinafval af te voeren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Stefke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:47:
Dat kunnen de meesten wel...helaas. Ik moet een aanhanger kunnen trekken om wekelijks ons tuinafval af te voeren :(
De ID3 en Cupra Born in ieder geval niet af fabriek helaas, en dat is wel een vereiste. Maar goed ik ga te ver offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Stefke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:47:
Gewoon nog een jaartje verder in je huidige auto? Geen ramp toch?

Ik koop er een klein gebakkie van 15 jaar + bij (op de zaak) voor een mille of 3 zodat ik nog flexibel ben. Mijn vrouw zal 90% van de elektrische kilometers maken, ik werk al sinds 2007 vanuit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mijn huidige auto nog een jaar rijden is niet echt een optie...Daarbij hebben we sinds juli een fors overschot aan stroom (tot 70kwh per dag zonbrengst) en als ik (bijv.) een jaar wacht is een goedkopere EV net zo duur als een duurdere EV nu (want alle EV voordelen verdwijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Stefke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:46:
Mijn huidige auto nog een jaar rijden is niet echt een optie...Daarbij hebben we sinds juli een fors overschot aan stroom (tot 70kwh per dag zonbrengst) en als ik (bijv.) een jaar wacht is een goedkopere EV net zo duur als een duurdere EV nu (want alle EV voordelen verdwijnen)
Mja dan is het nu toeslaan.

Of een minder dure ev en een klein autootje met een trekhaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:25
de meester01 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

klein autootje met een trekhaak?
das een slechte combi :-) wil je nog wat mogen trekken tenminste

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mijn vriendin heeft net dr auto ingeruild voor één zonder.... (helemaal niet aan gedacht..). Fiat 500...met aan aanhanger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Tiggy80 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

das een slechte combi :-) wil je nog wat mogen trekken tenminste
Ik weet niet hoeveel hectare zijn tuin is maar de oorzaak van het probleem ligt daar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Stefke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:06:
Mijn vriendin heeft net dr auto ingeruild voor één zonder.... (helemaal niet aan gedacht..). Fiat 500...met aan aanhanger?
800 kg trekgewicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
Phusebox schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:59:

kijk eens bij justlease, scheelt ruim €150 p/mnd,- tegenover hyundai zelf (=Arval) en andere leasemaatschappijen voor dezelfde uitvoering

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Ja, herkenbaar. Ik heb dezelfde complicatie.

Voor mij komt de Ioniq 5 in RWD Lounge met panoramadak per maand zo'n 100-150 duurder uit dan de 8 jaar oude diesel die de helft was qua aanschafprijs... Dus wat ik meer betaal is vooral de luxe van de Lounge uitvoering en een gloednieuwe auto. Ben wel van plan om hem 'op' te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag ook het probleem gehad dat de auto niet meer in de D of R wilde, alleen in de N of P. In de drukste vrijdagmiddag van dit jaar moest ik 10 minuten laden bij een 150 kW lader van Fastned om thuis te komen.

Met het spraakcommando "open laadklep" is het makkelijk met de auto nog in Ready te gaan laden. Met iets van 22% begonnen tot 47%, beginnen met 112 kW en op 36% zag ik dat er met 149 kW geladen werd. Een Kona stond te laden met 55 kW en een Skoda Enyaq met 51 kW bij 55%. De IONIQ 5 stond wel te koelen tijdens het laden.

Echter na het afbreken van de lading en willen wegrijden ging deze niet in de D. Via start stop knop uit en weer aanzetten, ging deze weer wel in de D.

Trouwens 's morgens kon ik ook via de toets WARMER niet bij de stoelverwarming komen, foutmelding dat de auto aan moest staan, terwijl ik reed. 8)7 Via de toets erboven kon ik wel bij de climate settings komen. Met het spraakcommando "stoelverwarming bijrijder aan" ging deze wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 15:17
@ZuinigeRijder beide problemen heb ik ook wel is meegemaakt. Onhandig, maar allebei te oplossen met inderdaad het voertuig uit en aan te zetten. Soms 2x snel.
Ik denk met 5000km er ongeveer 3x met de D versnelling gedoe gehad te hebben. 1x met warmer functies via knop of touchscreen.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Hij is eindelijk binnen! 30sep is die op naam gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nhz6skejERF7NVIvINfQjNzRq6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH8txJEnYjLjAebV5A2woRbS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARQJW4wxk9d5d-R6ykk4JZPIH-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t0gPdT9Ej1lnbBae61XhZSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcI_dsrZ6zK8O2FYaAq-rUU4YS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ze4Xyg2ls4IxdaDmYrrVqtzB.jpg?f=fotoalbum_large

De zonnepaneel dak die ik heb besteld zat er niet op, dealer geeft aan dat dat een extra optie was. Deze heb ik bewust gekozen, de originele order is ook duurder dan wat ik heb betaald bij het ophalen. De handgrepen zijn idd ook niet gemotoriseerd, de dealer gaat contact opnemen met de importeur maar ik verwacht weinig. De rubberen matten waren niet beschikbaar, blijkt het meeste verkochte accessoire te zijn.

Ik ben not amused over de zonnepaneel :-(

De wielen zijn verwisseld met een andere ioniq5 (20" naar 19"). Alleen heb ik nu een fout mbt tire pressure. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Heb de dealer al gemaild maar nog geen antwoord.

Verder bevalt de keramische coating (Swisstech), het mooi om te zien hoe de regen eraf glijdt.

Het auto parking werkt best goed, alleen doet die er en beetje lang over om parkeerplekken te herkennen.

Ik heb de auto 1 juli besteld trouwens. Op het papierwerk zie ik dat de auto 2 juli is gebouwd.

Morgen lekker een stukje mee rijden en uitvogelen hoe alles werkt. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door haraldstoll op 01-10-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Feli met de nieuwe bolide *O*

Meestal synchroniseren de tpms sensoren na een stukje rijden of een paar keer starten.

[ Voor 16% gewijzigd door de meester01 op 01-10-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Jammer dat je die plastic grijze delen niet in een andere kleur kan krijgen. Ben benieuwd hoe dat zich gaat houden. Aparte kleur wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Brodit heeft inmiddels ook de eerste proclip voor de io5. Daar waar ik al 20 jaar hun producten gebruik in alle auto's die ik gehad heb in die periode, vind ik deze niet zo geslaagd. Meestal komt er wel meer dan 1 proclip per auto model maar dit wordt hem iig niet.

https://www.brodit.com/pr...i&model=Ioniq+5&year=2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kMe6e6Anhc7TbLBk6PGH0eLPko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8rUO0NmuMuhCzHzT0DVlXcAw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:35

-CJ

Not remastered

de meester01 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:02:
Brodit heeft inmiddels ook de eerste proclip voor de io5. Daar waar ik al 20 jaar hun producten gebruik in alle auto's die ik gehad heb in die periode, vind ik deze niet zo geslaagd. Meestal komt er wel meer dan 1 proclip per auto model maar dit wordt hem iig niet.

https://www.brodit.com/pr...i&model=Ioniq+5&year=2022

[Afbeelding]
Was al benieuwd waar ze mee zouden komen, deze is wel lelijk ja. Is het zo überhaupt wel zichtbaar met het stuur?

Wellicht is die beugel ook aan de linkerkant te plaatsen?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
Was deze al bekend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSTFkaNyfPRovtN3MD4CHZKjCMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L87Prg6n71Izl7mUi7TIfS2m.jpg?f=fotoalbum_large

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ook bij deze is niet duidelijk of hij op een solar-dak toegepast mag worden. Ik heb een maand of wat geleden Yakima NL een mail gestuurd, hun antwoord was dat de dragers pas over een paar maanden leverbaar zouden worden en dat ze dat nog niet wisten.

Heb nog weer even gegoogled en dakdragers met een solar of panodak gaat het niet worden vrees is, die twee missen een rand tussen zijkant en dak waarin de poten van de drager steunen.

[ Voor 28% gewijzigd door kor952 op 02-10-2021 10:56 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:15
In diverse testvideo's zie ik irritaties over de vele piepsignalen die de auto geeft.
Zijn deze piepjes instelbaar? Hoe is de ervaring hiervan bij de huidige berijders?

[ Voor 198% gewijzigd door Amersfoort op 02-10-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm Ben toch maar weer aan het twijfelen geslagen over de Ioniq 5. Voorwaarde is helaas wel dat het de Style 56kWh moet worden ivm subsidie aanvraag, alles daarboven is niet mogelijk.

Blijft toch, ongeacht of ik het mooi vind de auto die de meeste vakjes aantikt als het komt op wensen qua gebruik.

De vraag is kan ik me over het uiterlijk en de afwerking heen zetten....eerst maar eens kijken of het überhaupt mogelijk is met subsidie aanvraag deze auto te leasen (private).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Amersfoort schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:52:
In diverse testvideo's zie ik irritaties over de vele piepsignalen die de auto geeft.
Zijn deze piepjes instelbaar? Hoe is de ervaring hiervan bij de huidige berijders?
Ze zijn niet instelbaar of je moet alle rijhulpsystemen uitzetten maar de overige (deuren, achteruit rijden etc.) zijn niet uit te zetten. Ik persoonlijk heb er geen last van moet je maar netjes binnen de lijntjes kleuren.
Heb de diverse test ook gezien en mn aan die van Kris uit Noorwegen heb ik me groen en geel zitten ergeren "Hi Guy's...." Ik hoop dat hij bij een volgende test zich wat meer verdiept in het manual, allemaal dingen als slecht of matig beoordelen omdat je niet weet hoe je ze moet bedienen, vond het echt een aanfluiting.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
haraldstoll schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:04:
Hij is eindelijk binnen! 30sep is die op naam gezet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De zonnepaneel dak die ik heb besteld zat er niet op, dealer geeft aan dat dat een extra optie was. Deze heb ik bewust gekozen, de originele order is ook duurder dan wat ik heb betaald bij het ophalen. De handgrepen zijn idd ook niet gemotoriseerd, de dealer gaat contact opnemen met de importeur maar ik verwacht weinig. De rubberen matten waren niet beschikbaar, blijkt het meeste verkochte accessoire te zijn.

Ik ben not amused over de zonnepaneel :-(

De wielen zijn verwisseld met een andere ioniq5 (20" naar 19"). Alleen heb ik nu een fout mbt tire pressure. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Heb de dealer al gemaild maar nog geen antwoord.

Verder bevalt de keramische coating (Swisstech), het mooi om te zien hoe de regen eraf glijdt.

Het auto parking werkt best goed, alleen doet die er en beetje lang over om parkeerplekken te herkennen.

Ik heb de auto 1 juli besteld trouwens. Op het papierwerk zie ik dat de auto 2 juli is gebouwd.

Morgen lekker een stukje mee rijden en uitvogelen hoe alles werkt. 8)
Proficiat!
Het kan zijn dat de sensors zich na enige tijd nog automatisch inlezen. Had je die keramische coating bij een bedrijf laten doen en wat koste het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:01:
.............

De vraag is kan ik me over het uiterlijk en de afwerking heen zetten....eerst maar eens kijken of het überhaupt mogelijk is met subsidie aanvraag deze auto te leasen (private).
Ik kan me toch niets bij een slechte afwerking van de Ioniq 5 voorstellen, hiervoor heb ik Audi A6 en Mercedes GLC (alle bij nieuw) gereden dat er her en der een chrome randje mist in het interieur vind ik juist prettig. Ik heb een licht lederen interieur in de Ioniq5 en vind het na twee maanden nog iedere dag fijn om er in te stappen en om er mee te rijden. Vergeleken ook met de middentunnel voorin van de GLC is dit een ruimte wonder.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
kor952 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Ik kan me toch niets bij een slechte afwerking van de Ioniq 5 voorstellen, hiervoor heb ik Audi A6 en Mercedes GLC (alle bij nieuw) gereden dat er her en der een chrome randje mist in het interieur vind ik juist prettig. Ik heb een licht lederen interieur in de Ioniq5 en vind het na twee maanden nog iedere dag fijn om er in te stappen en om er mee te rijden. Vergeleken ook met de middentunnel voorin van de GLC is dit een ruimte wonder.
Ik hoef ook niet van die chrome randjes, liever niet. Maar het plastic is allemaal keihard en ziet er goedkoop uit. De knoppen op het stuur, de rand om de schermen, de dashboardlade, de middenconsole ogen allemaal nogal goedkoop of voelen niet stevig aan.

Die ruimte had voor ons ook een keerzijde, ik vond het juist te open. Kon ook in dat uurtje rijden niet echt een fijne zitpositie vinden. Komt ook door het EV platform waardoor de stoel voor mijn gevoel niet laag genoeg kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

Amersfoort schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:52:
Het irritantst vond ik het dempen van het audiovolume bij elk piepje, dat heb uitgezet. Verder heb ik het geluidsvolume van de piepjes op minimaal gezet. Stoort niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

Vraagje over het navigatiesysteem.
Ik woon vlakbij de Maas en bijna elke bestemming die ik invoer krijgt een route met veerponten. Het systeem meldt dat niet en vindt dat de kortste routes. Ik kan niet vinden waar ik kan instellen dat veerponten ongewenst zijn.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Werkt zoeken op 'veerponten' met de zoek functie misschien?

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[quote]-CJ schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:28:
Wellicht is die beugel ook aan de linkerkant te plaatsen?
Dat zou nog wel een optie zijn. Op dit moment zit ik naar cupholder oplossingen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

kor952 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Ze zijn niet instelbaar of je moet alle rijhulpsystemen uitzetten maar de overige (deuren, achteruit rijden etc.) zijn niet uit te zetten. Ik persoonlijk heb er geen last van moet je maar netjes binnen de lijntjes kleuren.
Heb de diverse test ook gezien en mn aan die van Kris uit Noorwegen heb ik me groen en geel zitten ergeren "Hi Guy's...." Ik hoop dat hij bij een volgende test zich wat meer verdiept in het manual, allemaal dingen als slecht of matig beoordelen omdat je niet weet hoe je ze moet bedienen, vond het echt een aanfluiting.
Het was inderdaad wel een 'pis over de Hyundai heen' video :|

De objectiviteit was ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

kor952 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Juist bij de nieuwe modellen EV's - waaronder de ioniq 5 - heb ik het idee dat de afwerking meer in lijn komt met de prijs. Als je bijvoorbeeld naar de Niro of de Kona kijkt dan betaal je D segment prijzen voor B segment afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
de meester01 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:12:
[...]

Juist bij de nieuwe modellen EV's - waaronder de ioniq 5 - heb ik het idee dat de afwerking meer in lijn komt met de prijs. Als je bijvoorbeeld naar de Niro of de Kona kijkt dan betaal je D segment prijzen voor B segment afwerking.
Vind je? De ID3 en ID4 zijn ook van die karig afgewerkte auto's. Dan is de Ioniq 5 inderdaad beter.

Maar goed het blijft nog een auto voor de rijkere medemens. Voor mij blijkt het dus nog niet haalbaar in private lease. Laat staan de mensen die 50k+ aftikken om hem te kopen.

Niet weggelegd voor mensen die dus tussen 1 en 2x modaal in zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Phusebox op 02-10-2021 15:16 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blittkit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-02 12:05
Vandaag te horen gekregen dat mijn IONIQ 5 is binnengekomen. Besteld op 7-7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE5kuOTo-PFZ95rSIg0VJLDHhkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiScCxW9INCeUK6hBORbrcDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Schitterende kleur als die t.t.t. op de P45 leverbaar was geweest had ik deze gekozen ipv Grafity Gold.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haraldstoll
de meester01 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:12:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Wij hebben in de Niro proefgereden en vonden het allebei erg plastic, cheap en wannabe sport aanvoelen.
De Ioniq voelde meteen goed. Mja, smaken verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
wimtim schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Proficiat!
Het kan zijn dat de sensors zich na enige tijd nog automatisch inlezen. Had je die keramische coating bij een bedrijf laten doen en wat koste het?
Ik heb het bij Steur car detail laten doen, ze zitten in strijkviertel in De Meern, in de buurt van mijn dealer. Ik kreeg hem al gecoat bij het ophalen.
Water beading 💦 :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:13:
[...]

Vind je? De ID3 en ID4 zijn ook van die karig afgewerkte auto's. Dan is de Ioniq 5 inderdaad beter.

Maar goed het blijft nog een auto voor de rijkere medemens. Voor mij blijkt het dus nog niet haalbaar in private lease. Laat staan de mensen die 50k+ aftikken om hem te kopen.

Niet weggelegd voor mensen die dus tussen 1 en 2x modaal in zitten.
Skoda en Audi doen het prima qua afwerking, de ioniq 5 krijgt zelfs van Duitse testers een nog hogere waardering. Die ID3 is toch al weer sinds 2019 op de markt? Dat was een noodgreep van VW en dat merk je aan alles. Dat is dan misschien de uitzondering op de regel.

Prijs.. Tsja.. Dat riepen we ook over de eerste Tesla's: rijkeluis speeltje. Inmiddels zijn er veel modellen bijgekomen die 1/3 van die Model S kosten. Voor mij was het zakelijk ook een flinke uitgave waarvoor we 3-4 jaar rustig aan gedaan hebben en de huidige auto 7,5 jaar ipv 4 hebben gereden. Zo zal er altijd iemand zijn die een grotere en duurdere auto rijdt.

Een vriend en een buurman rijden een Model X ;)

[ Voor 4% gewijzigd door de meester01 op 02-10-2021 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

haraldstoll schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:59:
[...]
Grappig dat je dat zegt. Wij hebben in de Niro proefgereden en vonden het allebei erg plastic, cheao en wannabe sport aanvoelen.
Dat dus ;)
haraldstoll schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:59:
[...]
De Ioniq voelde meteen goed.
Voor ons ook, komende uit een 2003 Mercedes-Benz E240 met multi-kontur stoelen en Designo leder 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Nadat iemand mij wees op een verhaal hier op Tweakers van iemand, die net als mij, wellicht te simpel dacht over EV's is de range anxiety nu ook bij mij aan het knagen.

De 72 kWh is voor mij niet te betalen, de 56 net, maar dat is dus niet voldoende vrees ik. Want wat is een reëel bereik voor die auto bij normaal gebruik en niet continue op de teller hoeven kijken? 230 km? In de winter 180km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:28:
Nadat iemand mij wees op een verhaal hier op Tweakers van iemand, die net als mij, wellicht te simpel dacht over EV's is de range anxiety nu ook bij mij aan het knagen.

De 72 kWh is voor mij niet te betalen, de 56 net, maar dat is dus niet voldoende vrees ik. Want wat is een reëel bereik voor die auto bij normaal gebruik en niet continue op de teller hoeven kijken? 230 km? In de winter 180km?
Volgens mij is deze website redelijk betrouwbaar.

https://ev-database.nl/au...ONIQ-5-Standard-Range-2WD

Maar het is altijd afhankelijk van de opties (wel /geen warmtepomp). Ik weet niet waar de website precies vanuit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
bilgy_no1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:48:
Autobahn verbruikstest: Ioniq 5 vs Model Y, 170 km/h max, gemiddeld >130 km/h

YouTube: HYUNDAI Ioniq 5 RWD (72,6kWh) und Tesla Model Y - gewinnt der Verbra...

Redelijk shocking verschil in verbruik... En dan is de Ioniq nog een RWD versie op de 19" banden.

Maar, als je ziet hoe veel sneller de Ioniq 5 oplaadt kun je er ook voor kiezen om iets langzamer te rijden (dus minder verbruik), langer te doen over hetzelfde stuk, maar dan toch weer sneller op weg te zijn.

Anyway, in de rest van de wereld buiten Duitsland met max 130 km/h zijn de verschillen kleiner. Toch hoop ik dat Hyundai hier lessen uit trekt en voortaan efficiënter ontwerpt. Leuk dat uiterlijk, maar uiteindelijk telt toch de bruikbaarheid.
Dit is precies wat ik vandaag heb ervaren tijdens de proefrit in de Ioniq 5. Wat een energie slurpt dat ding! Het is logisch dat de auto meer verbruikt dan mijn huidige Ioniq. Het is immers een veel grotere auto, maar het verbruik zoveel hoger dat dit de grotere accu capaciteit deels echt wel teniet doet. Ik heb geen hele objectieve meting, maar ik schat in dat waar de oude Ioniq 13Wh/100km haalt, die Ioniq 5 toch als snel op 20Wh/100km zit.

Zoveel extra stroomverbruik rechtvaardigt het voor mij niet om de nieuwe Ioniq aan te schaffen.

Dat te bedenken dat Hyundai echt wel efficiënte auto's kan maken, getuige de Kona en de Ioniq. De Ioniq 5 heeft hiervan helaas niets mee genomen. Qua efficiëntie legt de Ioniq 5 het ook af tegen de ID 4 en Enyaq, auto's met een vergelijkbaar gewicht en afmetingen.

Ik snap ook niet waarom het allemaal groter, zwaarder en dus minder efficiënt moet. Daarmee doe je de vergroening die je met EV's wilt halen wat mij betreft weer deels teniet :'(

Dit punt brengt Robert van fully charged ook onder de aandacht met deze video.

YouTube: Gas Price Rise, Ioniq 5 Drive & City Centre Hubs | Fully Charged NEWS

Nu wachten totdat de EV6 bij de dealer staat, maar die zal het niet heel veel beter doen verwacht ik...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Stefanovic45 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:50:
[...]
Dit is precies wat ik vandaag heb ervaren tijdens de proefrit in de Ioniq 5. Wat een energie slurpt dat ding! Het is logisch dat de auto meer verbruikt dan mijn huidige Ioniq. Het is immers een veel grotere auto, maar het verbruik zoveel hoger dat dit de grotere accu capaciteit deels echt wel teniet doet. Ik heb geen hele objectieve meting, maar ik schat in dat waar de oude Ioniq 13Wh/100km haalt, die Ioniq 5 toch als snel op 20Wh/100km zit.

Zoveel extra stroomverbruik rechtvaardigt het voor mij niet om de nieuwe Ioniq aan te schaffen.
Waar praten we over joh? 7 kwh x 19 cent= € 1,33 per 100km of 266,00 euro per 20.000 km..

Je chargeert het wel.

Ik kan in niemands portemonnee kijken maar als het op 1,3 cent per kilometer hangt dan is een Ioniq 5 inderdaad niet de juiste auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:25
Stefanovic45 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

Dat te bedenken dat Hyundai echt wel efficiënte auto's kan maken, getuige de Kona en de Ioniq. De Ioniq 5 heeft hiervan helaas niets mee genomen. Qua efficiëntie legt de Ioniq 5 het ook af tegen de ID 4 en Enyaq, auto's met een vergelijkbaar gewicht en afmetingen.

Ik snap ook niet waarom het allemaal groter, zwaarder en dus minder efficiënt moet. Daarmee doe je de vergroening die je met EV's wilt halen wat mij betreft weer deels teniet :'(

Dit punt brengt Robert van fully charged ook onder de aandacht met deze video.

YouTube: Gas Price Rise, Ioniq 5 Drive & City Centre Hubs | Fully Charged NEWS

Nu wachten totdat de EV6 bij de dealer staat, maar die zal het niet heel veel beter doen verwacht ik...
Ev6 staat inmiddels bij veel dealers.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
de meester01 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Waar praten we over joh? 7 kwh x 19 cent= € 1,33 per 100km of 266,00 euro per 20.000 km..

Je chargeert het wel.

Ik kan in niemands portemonnee kijken maar als het op 1,3 cent per kilometer hangt dan is een Ioniq 5 inderdaad niet de juiste auto.
Waar haal jij stroom voor 19 cent?

Relatief gezien is het ruim 50%, als deze cijfers zoude kloppen die genoemd worden. Ik denk dat het verbruik over een heel jaar, gemiddeld, nog wel hoger dan 20 kWh uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Waar haal jij stroom voor 19 cent?
Gewoon thuis, op nachtstroom zelfs 17,6 cent en dat wordt alleen maar goedkoper volgend jaar en de jaren daarna als de energiebelasting op stroom wordt verlaagd

[ Voor 14% gewijzigd door de meester01 op 02-10-2021 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 10:03

mdeiman

Projet 45

[...]

Je chargeert het wel.

En het blijft ook maar een klein deel van de totale autokosten.
Rijden met die auto en niet of niet te veel naar het verbruik kijken.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Ik kan mij best voorstellen dat het voor sommigen teleurstellend is, aangezien dit ook impact kan hebben op de reistijd naar wintersport of een zomervakantie bestemming.

Maar ik ben nog net zo happy :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
mdeiman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Rijden, opladen, rijden, opladen, rijden met die auto en niet of niet te veel naar het verbruik kijken.
There I fixed it :+

Benieuwd wat ze nog meer gaan brengen op dit platform dat misschien efficiënter is. De EV6 lijkt wat gestroomlijnder maar schijn bedriegt wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Blittkit schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:20:
Vandaag te horen gekregen dat mijn IONIQ 5 is binnengekomen. Besteld op 7-7[Afbeelding]
Das snel! Kwam dat ook overeen met de verwachte leverdatum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luft
mdeiman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Rijden met die auto en niet of niet te veel naar het verbruik kijken.
Doe ik ook niet. Zo’n 2500 km gereden met alleen thuis laden overschot zonnepanelen. Dan lag je je billen uit je string als je bij een tankstation €2,02.9 per liter ziet staan. 😂😂

Oh ja, ik krijg 6 cent voor het overschot, tot nu toe zo’n 170 kW thuis geladen dus 170 x 6 = €10 Ongeveer aan opbrengst gederfd.

Edit: Oeps, een maand vergeten mee te tellen. Thuis geladen 320kW tegen 6 cent, auto was 100% geladen bij aflevering en een paar keer gratis kunnen/mogen laden. Blijft staan dat ik lachend voorbij benzinepompen rij !

[ Voor 28% gewijzigd door Luft op 03-10-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Luft schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:41:
[...]

Doe ik ook niet. Zo’n 2500 km gereden met alleen thuis laden overschot zonnepanelen. Dan lag je je billen uit je string als je bij een tankstation €2,02.9 per liter ziet staan. 😂😂
Nu inderdaad nog leuk zolang je mag salderen. Vanaf 2023 en daarna wordt het allemaal wat minder eenvoudig. Want opladen doe je dan het liefst overdag maar dan zit je op het werk.

Ik heb verder nog het geluk dat ik voor 1,4x over de grens kan tanken maar ook dat gaat omhoog natuurlijk.

(Gewoon jaloers hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Nu inderdaad nog leuk zolang je mag salderen. Vanaf 2023 en daarna wordt het allemaal wat minder eenvoudig. Want opladen doe je dan het liefst overdag maar dan zit je op het werk.

Ik heb verder nog het geluk dat ik voor 1,4x over de grens kan tanken maar ook dat gaat omhoog natuurlijk.

(Gewoon jaloers hoor)
Tegen 2023 heeft men een V2G lader en dan blijft het interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je chargeert het wel.

Het gaat mij pas in de allerlaatste plaats over de financiële kant. Ook al is het wel pijnlijk als je tientjes per laadbeurt meer moet aftikken bij de snelladers.

Als alle auto's zo efficiënt mogelijk zijn scheelt dat enorm in de opgave om duurzame energie te genereren. Die 1400 kWh *extra* per jaar keer een paar miljoen auto's betekent dat er honderden *extra* windmolens op zee nodig zijn om alles te verduurzamen. Eigenlijk zou de Euro-norm al vrij snel ook aan EVs verbruiksnormen moeten gaan opleggen.

Overigens is het verschil bij 100 km/h (wat in NL en veel landen toch het merendeel van de kilometers is) veel kleiner. En je voorkomt hoe dan ook al veel CO2 uitstoot door elektrisch te rijden. Maar iedere kWh telt in de transitie naar 100% duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

Het gaat mij pas in de allerlaatste plaats over de financiële kant. Ook al is het wel pijnlijk als je tientjes per laadbeurt meer moet aftikken bij de snelladers.

Als alle auto's zo efficiënt mogelijk zijn scheelt dat enorm in de opgave om duurzame energie te genereren. Die 1400 kWh *extra* per jaar keer een paar miljoen auto's betekent dat er honderden *extra* windmolens op zee nodig zijn om alles te verduurzamen. Eigenlijk zou de Euro-norm al vrij snel ook aan EVs verbruiksnormen moeten gaan opleggen.

Overigens is het verschil bij 100 km/h (wat in NL en veel landen toch het merendeel van de kilometers is) veel kleiner. En je voorkomt hoe dan ook al veel CO2 uitstoot door elektrisch te rijden. Maar iedere kWh telt in de transitie naar 100% duurzame energie.
Duidelijk. Iets waar ik me totaal niet mee bezig houd. Het is voor mij een centen kwestie qua bijtelling en exploitatie kosten icm nieuwsgierigheid / techniek honger.

Maar ieder zijn ding ;)

Het alternatief was een Tiguan maar die is per maand €300 duurder qua exploitatie en bijtelling. In dat kader heeft het milieu aan mij een goeie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:28:

Het hangt voor een heel groot deel van je rechtervoet en de omstandigheden af. Onder slechte omstandigheden en 130 km/h constant is een verbruik van 315 Wh/km niet onwaarschijnlijk. Is ook wel gemeten in real life tests. Weliswaar met de P45, maar laten we maar even van een conservatief getal uitgaan.

Met 58 kWh bruikbaar zit je dan idd op 185 km.

Maar als je 120 km/h gaat rijden en op 275 Wh/km uitkomt is het bereik al 211 km.

Ga je 100 km/h rijden en kom je op 215 Wh/km uit, dan haal je onder slechte omstandigheden alsnog 270 km.

Je hebt het dus voor een groot deel zelf in de hand.

Ik ben wel eens met een maat in een Model S op wintersport geweest. Etappes van zo'n twee uur en reëel misschien 175-200 km tussen laadstops was prima te doen. In Duitsland grote stukken wegwerkzaamheden, 100 km/h zones en file waardoor de gemiddelde snelheid echt niet zo hoog uitkomt.

Er is wel een nadeel dat je in de Ioniq 5 niet zo handig de route langs de laders kunt plannen. Maar dat is op te lossen met A Better Route Planner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de meester01 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:34:
[...]

Duidelijk. Iets waar ik me totaal niet mee bezig houd. Het is voor mij een centen kwestie qua bijtelling en exploitatie kosten icm nieuwsgierigheid / techniek honger.

Maar ieder zijn ding ;)

Het alternatief was een Tiguan maar die is per maand €300 duurder qua exploitatie en bijtelling. In dat kader heeft het milieu aan mij een goeie :+
Mooi om te zien dat een fossiel alternatief eigenlijk al duurder is als je alle kosten meeneemt. Ik denk dat het helemaal hard gaat als de aanschaf van een EV ook al goedkoper is. Het viel me nu al op dat een Tiguan met vergelijkbare uitrusting als een vol uiteruste ID.4 ongeveer net zoveel kost. En een beetje knap uitgeruste Tucson niet veel bespaart tov een Ioniq 5 (die dan eigenlijk nog luxer is uitgerust).

Nu nog meer modellen met voldoende bereik in de goedkopere segmenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 00:48:
[...]

Mooi om te zien dat een fossiel alternatief eigenlijk al duurder is als je alle kosten meeneemt. Ik denk dat het helemaal hard gaat als de aanschaf van een EV ook al goedkoper is. Het viel me nu al op dat een Tiguan met vergelijkbare uitrusting als een vol uiteruste ID.4 ongeveer net zoveel kost. En een beetje knap uitgeruste Tucson niet veel bespaart tov een Ioniq 5 (die dan eigenlijk nog luxer is uitgerust).

Nu nog meer modellen met voldoende bereik in de goedkopere segmenten...
Bij directlease kun je redelijk makkelijk een berekening maken. Dan zie je bij gelijke parameters snel de kosten van exploitatie en bijtelling. De Ioniq 5 is ongeveer net zo duur qua lease als een auto van ca. 42K. En hoe meer je rijdt, hoe groter het voordeel.

Maar vanaf volgend jaar is het verschil al weer een stuk kleiner omdat de bijtelling netto €100 per maand omhoog gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door de meester01 op 03-10-2021 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik vond deze video wel interessant om te zien:
YouTube: Hyundai IONIQ 5: drei Varianten im großen Vergleich | Reichweite & A...

Bereik test met de verschillende accuformaten en aandrijvingsopties, met als extra testvoertuig de e-Niro.

Praktisch gezien zou ik gewoon voor de e-Niro moeten gaan maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 12:09
Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:38:Bereik test met de verschillende accuformaten en aandrijvingsopties, met als extra testvoertuig de e-Niro.

Praktisch gezien zou ik gewoon voor de e-Niro moeten gaan maar ja...
Heel interessant, bedankt! Toch jammer dat die grote dure accu's op deze manier zo weinig meerwaarde hebben. En dat op een echt EV platform.

e-Niro blijft inderdaad de verstandige keus maar zie jezelf daarvan maar eens te overtuigen! Ik kijk zelf naar de EV6 met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
SgtCaffran schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:04:
[...]

Heel interessant, bedankt! Toch jammer dat die grote dure accu's op deze manier zo weinig meerwaarde hebben. En dat op een echt EV platform.

e-Niro blijft inderdaad de verstandige keus maar zie jezelf daarvan maar eens te overtuigen! Ik kijk zelf naar de EV6 met hetzelfde probleem.
Uiteraard is de Ioniq 5 ook groter dan de e-Niro maar dat vooral qua zitruimte. En heb je dat echt nodig als je niet 3 tieners hebt?

Maar wat je zegt, de e-Niro voelt gedateerd en is allesbehalve een mooie auto helaas. Maar voor die prijs vind je niks met een vergelijkbaar bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-06 16:28
Kwam deze video tegen. 1000 Km in Zwitserland in 20u. I5 73 kWh RWD.
YouTube: Hyundai Ioniq 5 auf Tortour - grosse Show am Hypercharger?!

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blittkit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-02 12:05
Vielleicht schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:27:
[...]

Das snel! Kwam dat ook overeen met de verwachte leverdatum?
Nee het is een maand eerder dan verwacht. :9 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Waar zit het scherm nog maar s waar je kunt zien bij een AWD de vier wielen en waar je ziet in welke mate ze 'meedoen'?

Ik meende onder het schermpje van de bandendruk, maar daar niet meer.... :?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
mdeiman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:22:
Waar zit het scherm nog maar s waar je kunt zien bij een AWD de vier wielen en waar je ziet in welke mate ze 'meedoen'?

Ik meende onder het schermpje van de bandendruk, maar daar niet meer.... :?
Met de zilveren wipschakelaar op het stuur door scrollen tussen bandendruk en elektromotoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:13:
[...]

Uiteraard is de Ioniq 5 ook groter dan de e-Niro maar dat vooral qua zitruimte. En heb je dat echt nodig als je niet 3 tieners hebt?

Maar wat je zegt, de e-Niro voelt gedateerd en is allesbehalve een mooie auto helaas. Maar voor die prijs vind je niks met een vergelijkbaar bereik.
Ik vond de e-Niro ook behoorlijk veel lawaaiiger. En hoewel de knieruimte goed was, kon ik mijn voeten achter niet goed kwijt onder de voorstoelen. Maar met kleine kinderen geen probleem.

Grotere problemen voor mijn keuze: zeer beperkt trekvermogen (300 Kg of zo) en het tragere laden. Wij rijden veel snelweg kilometers per jaar op langere reizen dus dat is voor ons een factor. Als je toch vooral binnen NL rijdt is de e-Niro al snel een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
bilgy_no1 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

Ik vond de e-Niro ook behoorlijk veel lawaaiiger. En hoewel de knieruimte goed was, kon ik mijn voeten achter niet goed kwijt onder de voorstoelen. Maar met kleine kinderen geen probleem.

Grotere problemen voor mijn keuze: zeer beperkt trekvermogen (300 Kg of zo) en het tragere laden. Wij rijden veel snelweg kilometers per jaar op langere reizen dus dat is voor ons een factor. Als je toch vooral binnen NL rijdt is de e-Niro al snel een prima keuze.
Ja goed het is een kwestie van hoeveel is het je waard. De Ioniq 5 in goedkoopste trim en kleinste batterij zou me 250 euro per maand meer kosten dan de full spec e-Niro.

Bereik van de Ioniq 5 is daarbij dan ook maar 65% van de e-Niro.

Ruimte achterin is voor mij geen dealbreaker (heb nu een 1-serie ;)) aangezien we geen kinderen hebben of zullen krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 03-10-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Luft schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Met de zilveren wipschakelaar op het stuur door scrollen tussen bandendruk en elektromotoren
Nou ja, dat dacht ik ook. Maar nada nop niets. Ik zie ook maar 1 streepje, dus maar 1 scherm. Dat waren er 2...weird.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Ja goed het is een kwestie van hoeveel is het je waard. De Ioniq 5 in goedkoopste trim en kleinste batterij zou me 250 euro per maand meer kosten dan de full spec e-Niro.

Bereik van de Ioniq 5 is daarbij dan ook maar 65% van de e-Niro.

Ruimte achterin is voor mij geen dealbreaker (heb nu een 1-serie ;)) aangezien we geen kinderen hebben of zullen krijgen.
Je doet het bijna kijken alsof de ioniq 5 een verschrikkelijke deal is :-( . Heb de Niro überhaupt nooit overwogen moet ik zeggen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
ckoopmanschap schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Je doet het bijna kijken alsof de ioniq 5 een verschrikkelijke deal is :-( . Heb de Niro überhaupt nooit overwogen moet ik zeggen :/
Het is dat het zo'n lelijke auto is, de Niro, anders wist ik het wel. Mijn hoofd zegt ga voor de Niro, mijn hart zegt de Ioniq met de nieuwe technologie en design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Het is dat het zo'n lelijke auto is, de Niro, anders wist ik het wel. Mijn hoofd zegt ga voor de Niro, mijn hart zegt de Ioniq met de nieuwe technologie en design.
Dat had ik een beetje met de Kona, maar ik kon het niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ckoopmanschap schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Dat had ik een beetje met de Kona, maar ik kon het niet laten.
Hoe bedoel je? Je hebt die gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
mdeiman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

Nou ja, dat dacht ik ook. Maar nada nop niets. Ik zie ook maar 1 streepje, dus maar 1 scherm. Dat waren er 2...weird.
Reset ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:02:
[...]

Hoe bedoel je? Je hebt die gereden?
Nee ik reed een maandelijks opzegbaar Golf 7.5) van 30k. En kon dus op ieder moment overschakelen, maar dan zit ik wel 5 jaar vast aan dat contract.

Dus ik wilde dan wel iets beter dan de Golf en bij de Kona had ik dat gevoel niet en bij de ioniq 5. Heb zelf nog nooit in een Kona gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ckoopmanschap schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Nee ik reed een maandelijks opzegbaar Golf 7.5) van 30k. En kon dus op ieder moment overschakelen, maar dan zit ik wel 5 jaar vast aan dat contract.

Dus ik wilde dan wel iets beter dan de Golf en bij de Kona had ik dat gevoel niet en bij de ioniq 5. Heb zelf nog nooit in een Kona gereden.
Dat is wel een flinke sprong dan, qua prijs. Ik heb gewoon een te goede deal gehad op mijn full option 1 serie waardoor alles nu veel te duur lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Dat is wel een flinke sprong dan, qua prijs. Ik heb gewoon een te goede deal gehad op mijn full option 1 serie waardoor alles nu veel te duur lijkt.
Klopt, kon het deels verkopen omdat de electra prijs lager is dan de brandstofprijs en ik rijd meer dan 27k per jaar.

Maar het verbaasde mij ook dat ze er in mee gingen, de golf had ik net 1 jaar. Maar goed zit er wel 5 jaar "aan vast".

Ik vind ze dan allemaal weer juist goedkoop lijken (maar ik vergelijk het dan met een. Tiguan bijvoorbeeld). Voor de bijtelling scheelt het 2 tientjes TOV een golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ckoopmanschap schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:36:
[...]

Klopt, kon het deels verkopen omdat de electra prijs lager is dan de brandstofprijs en ik rijd meer dan 27k per jaar.

Maar het verbaasde mij ook dat ze er in mee gingen, de golf had ik met 1 jaar. Maar goed zit er wel 5 jaar "aan vast".

Ik vind ze dan allemaal weer juist goedkoop lijken (maar ik vergelijk het dan met een. Tiguan bijvoorbeeld). Voor de bijtelling scheelt het 2 tientjes TOV een golf.
Zakelijk is het natuurlijk een heel ander verhaal. Ik moet het zelf ophoesten en dan is 250 euro meer per maand best veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luft
Zullen we het weer over de Ioniq 5 hebben ipv over bijtellingen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:40
Mijn internet in de Ioniq 5 werkt al een week niet meer, dus geen verkeersinfo, geen spraakherkenning, geen melding dat de deuren nog niet op slot zijn. Meer mensen last van?

[ Voor 3% gewijzigd door ditbenikecht op 03-10-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Iemand een idee wat voor invloed de warmtepomp heeft op je bereik? Zijn alle range tests met warmtepomp gedaan, ik neem aan van wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mart
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-08-2023
Mijn warmtepomp van de e-golf scheelde in de winter minimaal 10 a 15 procent t.o.v de e-golf zonder warmtepomp. Met warmtepomp en 5 graden was het stationair gebruik 1.7/100km. Zonder warmtepomp was dit tussen de 3-4kw/100km. Ook met max verwarmen heb ik dit eens uit fun getest. Buiten rond het vriespunt. Met warmtepomp rond de 3,5/100km stationair. Zonder warmtepomp 7,8/100km. Ik heb begrepen dat de warmtepomp van de ioniq 5 buiten de binnenverwarming ook de batterijen conditioneerd. Zowel met het laden is dit gunstig en rijden onder de 12 graden. Indien laden boven de 20 graden (met warmte pomp) zullen de batterijcellen veel minder verlies hebben met bijv. laden rond de 5 a 10 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door Mart op 03-10-2021 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Mart schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:55:
Mijn warmtepomp van de e-golf scheelde in de winter minimaal 10 a 15 procent t.o.v de e-golf zonder warmtepomp. Met warmtepomp en 5 graden was het stationair gebruik 1.7/100km. Zonder warmtepomp was dit tussen de 3-4kw/100km. Ook met max verwarmen heb ik dit eens uit fun getest. Buiten rond het vriespunt. Met warmtepomp rond de 3,5/100km stationair. Zonder warmtepomp 7,8/100km. Ik heb begrepen dat de warmtepomp van de ioniq 5 buiten de binnenverwarming ook de batterijen conditioneerd. Zowel met het laden is dit gunstig en rijden onder de 12 graden. Indien laden boven de 20 graden (met warmte pomp) zullen de batterijcellen veel minder verlies hebben met bijv. laden rond de 5 a 10 graden.
Grappig... Stationair. Dat is tegenwoordig stand-by denk ik? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mart
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-08-2023
Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

Grappig... Stationair. Dat is tegenwoordig stand-by denk ik? :+
Nee het grapje gaat niet op. Stationair is niet perse gelinkt aan een auto(motor)voertuig. Betekenis is wiskundig niet verplaatsend of in beweging. Dus om te grappen zou je beoordelingsgesprek ook kunnen worden geuit in een stationair jaar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
Mart schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:02:
[...]

Nee het grapje gaat niet op. Stationair is niet perse gelinkt aan een auto(motor)voertuig. Betekenis is wiskundig niet verplaatsend of in beweging. Dus om te grappen zou je beoordelingsgesprek ook kunnen worden geuit in een stationair jaar...
Party pooper :+

Er wordt wel vaak gezegd dat de motor "stationair draait'.
Dat gaat nu niet meer op of draait de electromotor ook als ie stil staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:42:
Iemand een idee wat voor invloed de warmtepomp heeft op je bereik? Zijn alle range tests met warmtepomp gedaan, ik neem aan van wel?
Haha toevallig een paar dagen geleden een discussie over geweest in het forum:

bilgy_no1 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Tip is dus om de zoekfunctie bovenaan het forum te gebruiken.
Pagina: 1 ... 28 ... 271 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic