xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dit is een beetje worst case in de winter en bij constant hoge snelheid. Ik denk dat je meestal prima 2 uur kunt rijden en dan met verkeer, max snelheden en wegwerkzaamheden al aardig je best moet doen om gemiddeld 100 km/h te halen.Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:12:
[...]
Sorry gemist. De afstanden die daar genoemd worden zijn wel akelig. Om de anderhalf uur stoppen om te laden.... Brrr. Daar moet ik toch niet aan denken.
Maar goed, hoge snelheid is hoog verbruik. De Ioniq 5 (en EV6) laadt dan wel weer super snel, dus je kunt dan alsnog heel snel grote afstanden afleggen. Zie bijv de 1000 km challenge van Andreas Haehnel op YouTube. Sneller dan een Model Y, maar wel relatief korte etappes.
De reden van mijn vraag is dat ik geïnteresseerd ben in een Kia EV6 waar ik iets soortgelijks wil doen met de AWD GT-line. Maar deze swap van 20 naar 19 inch schijnt niet af fabriek te kunnen en geeft een meerprijs van €1400. Omdat ik dit toch wel bizar vind, ben ik benieuwd of ik goed onthouden heb dat het bij Hyundai wel kan.
Nou ja als ik lange afstanden rijdt is het in Duitsland. Naar Berlijn rijdt ik gemiddeld 150, afgelopen augustus nog gedaan. Normaal doe ik dat in ca. 5 uur met één lange stop. Maar zou nu met een gemiddelde van 120 en elke 2 uur stoppen dan ca. 6,5 uur worden. Valt op zich nog mee. Maar dat is op basis van de 72 kWh versie natuurlijk?bilgy_no1 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:35:
[...]
Dit is een beetje worst case in de winter en bij constant hoge snelheid. Ik denk dat je meestal prima 2 uur kunt rijden en dan met verkeer, max snelheden en wegwerkzaamheden al aardig je best moet doen om gemiddeld 100 km/h te halen.
Maar goed, hoge snelheid is hoog verbruik. De Ioniq 5 (en EV6) laadt dan wel weer super snel, dus je kunt dan alsnog heel snel grote afstanden afleggen. Zie bijv de 1000 km challenge van Andreas Haehnel op YouTube. Sneller dan een Model Y, maar wel relatief korte etappes.
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 03-10-2021 21:26 ]
Klopt ik heb de lounge met 19" besteld zonder meerkostenFranciesco schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:55:
Als ik me niet vergis heb ik een tijdje geleden in dit topic gelezen dat de IONIQ 5 Lounge zonder meer- of minderkosten af fabriek met 19 inch wielen geleverd kan worden i.p.v. de standaard 20 inch variant. Klopt dat inderdaad?
De reden van mijn vraag is dat ik geïnteresseerd ben in een Kia EV6 waar ik iets soortgelijks wil doen met de AWD GT-line. Maar deze swap van 20 naar 19 inch schijnt niet af fabriek te kunnen en geeft een meerprijs van €1400. Omdat ik dit toch wel bizar vind, ben ik benieuwd of ik goed onthouden heb dat het bij Hyundai wel kan.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Voor de zekerheid: jouw bestelling is gedaan bij een Nederlandse Hyundai dealer?
Ik heb ook bij Nederlandse dealer zonder meerkosten 19" besteld.Franciesco schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:55:
Als ik me niet vergis heb ik een tijdje geleden in dit topic gelezen dat de IONIQ 5 Lounge zonder meer- of minderkosten af fabriek met 19 inch wielen geleverd kan worden i.p.v. de standaard 20 inch variant. Klopt dat inderdaad?
Die mogelijkheid staat gewoon in de prijslijst van de ioniq 5.Franciesco schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:55:
Hoi Franciesco,Franciesco schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:55:
Ik heb ook een Lounge 73 kWh besteld, met 19" wielen, zonder meerkosten. Bij een Nederlandse dealer.
Aanvullend: Het werd mij door de dealer ook aanbevolen omdat de 20" wielen een langere levertijd zou betekenen. Dat van die langere levertijd vond ik vreemd, maar meerdere mensen op dit forum hebben dat gemeld, dus ga ik er nu van uit dat correct is.
Het is ook in de Hyundai prijslijst te zien trouwens:
https://s7g10.scene7.com/...slijst-Hyundai-IONIQ-5pdf
Pagina 7 - Prijslijst staat een prijsoverzicht van alle modellen. Rechtsonderaan staat ook een tabel met opties, daar staat de 19" voor 20" gewoon bij.
Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray
Zonder meerkosten is eigenlijk wel humor. Zonder minderkosten moet er eigenlijk staan.GoodPeople schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Ik heb ook bij Nederlandse dealer zonder meerkosten 19" besteld.
Shit happens.
Met fiscaal gunstige auto's is het net als met aannemers in de nieuwbouw: voor alles wat afwijkt moet je dokkenmdeiman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:39:
[...]
Zonder meerkosten is eigenlijk wel humor. Zonder minderkosten moet er eigenlijk staan.
Ik kreeg ook al een buttprijs voor mijn inruiler, zelfs wij kopen auto's biedt fors meer
ja (nu niet zo snel, sorryGoodPeople schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Ik heb ook bij Nederlandse dealer zonder meerkosten 19" besteld.
bij mij viel de inruil nog reuze mee, maar dat was meer vanwege de staat van de inruiler en het feit dat ik dus blij was met elke euro boven de 500,- die ervoor terug komtde meester01 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:47:
[...]
Met fiscaal gunstige auto's is het net als met aannemers in de nieuwbouw: voor alles wat afwijkt moet je dokken![]()
Ik kreeg ook al een buttprijs voor mijn inruiler, zelfs wij kopen auto's biedt fors meer

[...]
Aanvullend: Het werd mij door de dealer ook aanbevolen omdat de 20" wielen een langere levertijd zou betekenen. Dat van die langere levertijd vond ik vreemd, maar meerdere mensen op dit forum hebben dat gemeld, dus ga ik er nu van uit dat correct is.
Het lijkt mij stug! Ik heb op 12 juli besteld met 20 inch, verwachting levering was 2e helft november. Maar hij stond er al op 10 september. Dus in een kleine 2 mnd na bestelling.
Mij werd verteld dat ik geen pano dak en AWD moest nemen ivm levering in 2021. Voor het pano dak klopt het volgens mij ook niet, er wordt inmiddels pano dak geleverd op bestellingen uit juli. Daar baal ik best van….
https://hyundaizubehoer.d...2l-connector-ioniq-5.html
Misschien heb ik er niks aan voor de EV6, maar toch interessant om te weten.
Aan het eind van het verslag maakte hij melding dat de I5 beschikt over active noise cancelling. Dus “ tegengeluid” via de Bose luidsprekers om het interieur nog stiller te krijgen.
Ik kan hier echter nergens een bevestiging van vinden, weet iemand van jullie wellicht of dit klopt?
ik weet wel dat het bijvoorbeeld op de Genesis GV80 zit. Maar op de I5…….
[ Voor 7% gewijzigd door Sjoerdvt op 04-10-2021 09:39 ]
dat is een prijs uit duitsland, zou mij niet verbazen dat de adapter hier gewwon rond de 1000,- wordt. getuige ook de prijzen voor de winterwielen (1440,- vs 2100,-) en de achterbak verlichting 89,- vs 199,- (wellicht ivm montage), maar goed laten we het hopendvdj schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:16:
De V2L adapter is apart bestellen en kost €399, in tegenstelling tot de +/- €1000 waarvan eerder sprake was:
[ Voor 6% gewijzigd door Tiggy80 op 04-10-2021 11:01 ]
Ik heb hier nog niets over gehoord of gelezen....Sjoerdvt schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:37:
Ik heb een vraag over active noise cancelling. Recent is een rijverslag geplaatst op YouTube over de I5 in Connect+ uitvoering. De tester heeft er een week in gereden, plusminus 800 km. Hij was overigens erg enthousiast.
Aan het eind van het verslag maakte hij melding dat de I5 beschikt over active noise cancelling. Dus “ tegengeluid” via de Bose luidsprekers om het interieur nog stiller te krijgen.
Ik kan hier echter nergens een bevestiging van vinden, weet iemand van jullie wellicht of dit klopt?
ik weet wel dat het bijvoorbeeld op de Genesis GV80 zit. Maar op de I5…….
Nee, ik ook niet.Tiggy80 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:52:
[...]
Ik heb hier nog niets over gehoord of gelezen....
Dit is het filmpje
YouTube: De Hyundai Ioniq 5 RWD 73kWh overklast álles. Echt alles | review + ...
Ook het lage verbruik is deze tester erg enthousiast over (ongetwijfeld weinig boven de 100km gereden
Op 23:02 spreekt hij uit dat de Lounge versie over active noise cancelling zou beschikken. Ik heb inmiddels commentaar bij het filmpje achter gelaten.
Nee, ga er maar vanuit dat het er niet op zit. Wordt helemaal nergens in de folder, persberichten of website genoemd. De reviews laten wel zien dat het een stille auto is en hij heeft akoestisch geïsoleerde zijramen zowel voor als achter (veel auto's alleen in de voordeuren), hoewel dat geloof ik niet in alle versies zo is.Sjoerdvt schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:48:
[...]
Nee, ik ook niet.
Dit is het filmpje
YouTube: De Hyundai Ioniq 5 RWD 73kWh overklast álles. Echt alles | review + ...
Ook het lage verbruik is deze tester erg enthousiast over (ongetwijfeld weinig boven de 100km gereden).
Op 23:02 spreekt hij uit dat de Lounge versie over active noise cancelling zou beschikken. Ik heb inmiddels commentaar bij het filmpje achter gelaten.
Nou ja, jij wilde de auto in 2021 geleverd hebben, en dat is gelukt. Ik zou daar blij mee zijn, i.p.v. balen dat er geen pano dak op zit. Jij hebt het risico beperkt door het pano dak niet te bestellen. Andersom liep je het risico dat het inderdaad 2022 werd, en dan had je ook gebaaldSjoerdvt schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:08:
[quote]Richard-I5 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:36:
[...]
Het lijkt mij stug! Ik heb op 12 juli besteld met 20 inch, verwachting levering was 2e helft november. Maar hij stond er al op 10 september. Dus in een kleine 2 mnd na bestelling.
Mij werd verteld dat ik geen pano dak en AWD moest nemen ivm levering in 2021. Voor het pano dak klopt het volgens mij ook niet, er wordt inmiddels pano dak geleverd op bestellingen uit juli. Daar baal ik best van….
Jij hebt dus de Connect+? If so, kun je dan een foto sturen van de lichten en knipperlichtjes?
Ja en in augustus zal het bereik aanzienlijk groter zijn. Bij 130 km/h kom je volgens Nextmove op iets van 215 Wh/km, oftewel 338 km.Phusebox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:00:
[...]
Nou ja als ik lange afstanden rijdt is het in Duitsland. Naar Berlijn rijdt ik gemiddeld 150, afgelopen augustus nog gedaan. Normaal doe ik dat in ca. 5 uur met één lange stop. Maar zou nu met een gemiddelde van 120 en elke 2 uur stoppen dan ca. 6,5 uur worden. Valt op zich nog mee. Maar dat is op basis van de 72 kWh versie natuurlijk?
Mogelijk is er verwarring met Radio noise cancelling/reduction.Sjoerdvt schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:48:
[...]
Nee, ik ook niet.
Dit is het filmpje
Ook het lage verbruik is deze tester erg enthousiast over (ongetwijfeld weinig boven de 100km gereden).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qm2J1hqhc9revg1L9lLC1Ras.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Amersfoort op 04-10-2021 12:06 ]
Hahaaa, daar heb jij weer gelijk in! Nee geen Connect+, dat is het model in het youtube filmpje (link staat paar berichten terug). Ik heb een Lounge besteld.Vielleicht schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:23:
[...]
Nou ja, jij wilde de auto in 2021 geleverd hebben, en dat is gelukt. Ik zou daar blij mee zijn, i.p.v. balen dat er geen pano dak op zit. Jij hebt het risico beperkt door het pano dak niet te bestellen. Andersom liep je het risico dat het inderdaad 2022 werd, en dan had je ook gebaaldGeniet ervan!
Jij hebt dus de Connect+? If so, kun je dan een foto sturen van de lichten en knipperlichtjes?
Ik zag het inderdaad. Daar zie je ook hoe de achterlichten en knipperlichten zijn opgebouwd. Thanks!Sjoerdvt schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:44:
[...]
Hahaaa, daar heb jij weer gelijk in! Nee geen Connect+, dat is het model in het youtube filmpje (link staat paar berichten terug). Ik heb een Lounge besteld.
Er is via de dealer een aanbieding voor drie sets wielen + winterbanden. Deze variëren tussen €2156 en €2316 voor een complete set inclusief winterbanden, TPMS en montage. Dit is eerder al gerapporteerd, maar in het aanbod stond niet welke band wordt geleverd dus dat heb ik nagevraagd.
De band die op deze set gemonteerd wordt is de Michelin Pilot Alpin SUV 105V XL. Ecolabel C (efficiency), B (natte remweg), A (geluid; 68 dB). Als ik deze configureer bij GiVa op een Dezent TA Silver en originele Hyundai TPMS + montage en wielsloten kom het uit op €1863.
De Duitse Sets zijn dan echt een stuk voordeliger, vanaf zo'n €1400 en dan moet je ze alleen zelf eronder (laten) zetten. Het enige waar ik een beetje over twijfel is dat de banden die dan worden geleverd een stuk lawaaiiger zijn dan de Michelins (72 dB voor de Hankooks en 71/72 dB voor de Dunlops afhankelijk waar je kijkt). Maar ja, voor het verschil kun je haast ook gewoon een gloednieuwe set Michelens kopen als het echt teveel lawaai oplevert....
EDIT:
Heeft iemand al goede ervaring met de betreffende website? Ik probeerde het nummer dat op de website staat te bellen, maar dat geeft geen gehoor. Het faxnummer behoort volgens de Android phone app aan 'Star Tankstelle'.
Het lijkt een lokale Hyundai dealer te zijn in de buurt van Flensburg, maar vroeg me af of iemand hier al eens iets besteld heeft en geleverd heeft gekregen.
EDIT 2:
Heb ze gemaild en kreeg prompt antwoord:
- losse velgen worden nog niet door Hyundai geleverd; pas tegen december/januari.
- De sets zijn voorgeconfigureerd door Hyundai en kunnen dus alleen met de Dunlop of Hankooks worden geleverd
- Levering van de op de website aangeboden sets is nog altijd indicatie levering Wk 40-44.
Kortom, de goedkoopste set van de NL dealer is de BC19 voor €2156
Die kost bij hyundaizubehoer.de €1452 (Hankook) of €1480 (Dunlop). Er zijn ook nog iets goedkopere sets die rond €1400 uitkomen. Die vind ik persoonlijk nog iets mooier ook.
De Michelins vind je voor minder dan €200 per band; de Hankooks zijn ongeveer €50-60 goedkoper per band. Weet niet wat voor productiejaar je dan geleverd krijgt (DOT); kans dat het bij de goedkopere leveranciers om oudere banden gaat.
[ Voor 37% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-10-2021 14:56 ]
'dvdj schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:16:
De V2L adapter is apart bestellen en kost €399, in tegenstelling tot de +/- €1000 waarvan eerder sprake was:
interessante info, vooral dan dat deze geschikt is "Für alle IONIQ 5 Ausstattungsvarianten"
miijn verdeler had me al laten weten dat de adapter momenteel enkel wordt meegeleverd met de Balance Solar versie in belgie. maar later zal de adapter inderdaad ook apart verkrijgbaar zijn, maar vanaf wanneer en aan welke prijs kon hij me niet zeggen
Mijn idee: in december een los setje in DL bestellen en dan zelf een setje banden naar keuze er op. Ik schat dat de prijs van een setje losse 19" velgen rond de € 1.000-1.100 uitkomt. Dan heb je voor ongeveer € 1.900 een setje helemaal naar je smaak.bilgy_no1 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:38:
Nog even over de winterbandendiscussie.
Er is via de dealer een aanbieding voor drie sets wielen + winterbanden. Deze variëren tussen €2156 en €2316 voor een complete set inclusief winterbanden, TPMS en montage. Dit is eerder al gerapporteerd, maar in het aanbod stond niet welke band wordt geleverd dus dat heb ik nagevraagd.
De band die op deze set gemonteerd wordt is de Michelin Pilot Alpin SUV 105V XL. Ecolabel C (efficiency), B (natte remweg), A (geluid; 68 dB). Als ik deze configureer bij GiVa op een Dezent TA Silver en originele Hyundai TPMS + montage en wielsloten kom het uit op €1863.
De Duitse Sets zijn dan echt een stuk voordeliger, vanaf zo'n €1400 en dan moet je ze alleen zelf eronder (laten) zetten. Het enige waar ik een beetje over twijfel is dat de banden die dan worden geleverd een stuk lawaaiiger zijn dan de Michelins (72 dB voor de Hankooks en 71/72 dB voor de Dunlops afhankelijk waar je kijkt). Maar ja, voor het verschil kun je haast ook gewoon een gloednieuwe set Michelens kopen als het echt teveel lawaai oplevert....
EDIT:
Heeft iemand al goede ervaring met de betreffende website? Ik probeerde het nummer dat op de website staat te bellen, maar dat geeft geen gehoor. Het faxnummer behoort volgens de Android phone app aan 'Star Tankstelle'.
Het lijkt een lokale Hyundai dealer te zijn in de buurt van Flensburg, maar vroeg me af of iemand hier al eens iets besteld heeft en geleverd heeft gekregen.
EDIT 2:
Heb ze gemaild en kreeg prompt antwoord:
- losse velgen worden nog niet door Hyundai geleverd; pas tegen december/januari.
- De sets zijn voorgeconfigureerd door Hyundai en kunnen dus alleen met de Dunlop of Hankooks worden geleverd
- Levering van de op de website aangeboden sets is nog altijd indicatie levering Wk 40-44.
Kortom, de goedkoopste set van de NL dealer is de BC19 voor €2156
Die kost bij hyundaizubehoer.de €1452 (Hankook) of €1480 (Dunlop). Er zijn ook nog iets goedkopere sets die rond €1400 uitkomen. Die vind ik persoonlijk nog iets mooier ook.
De Michelins vind je voor minder dan €200 per band; de Hankooks zijn ongeveer €50-60 goedkoper per band. Weet niet wat voor productiejaar je dan geleverd krijgt (DOT); kans dat het bij de goedkopere leveranciers om oudere banden gaat.
De bandenboer die ze op de velg zet monteert ze ook.
Scheelt € 250
Ja, heb ik nog in overweging. Maar nu bestellen met bijv. de Hankooks en je bent nog €500 geodkoper uit... Volgens deze test zijn die Hankooks prima banden qua prestaties in vergelijking met de gevestigde merken. Nog iets beter dan de Dunlops. Eigenlijk maar twee zwaktes: Noise en Weerstand. En laat nu net die twee factoren extra van belang zijn voor een EV... Maar goed, die Dunlops zijn niet echt beter op die punten.de meester01 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:19:
[...]
Mijn idee: in december een los setje in DL bestellen en dan zelf een setje banden naar keuze er op. Ik schat dat de prijs van een setje losse 19" velgen rond de € 1.000-1.100 uitkomt. Dan heb je voor ongeveer € 1.900 een setje helemaal naar je smaak.
De bandenboer die ze op de velg zet monteert ze ook.
Scheelt € 250
Dus ja, als je echt stillere/zuiniger banden wilt, dan is het beter om losse velgen met bijv. de Michelins te bestellen. Als je een voordelige (en originele) Hyundai set wilt zie ik weinig meerwaarde in de Dunlops over de Hankooks. En dan kun je altijd na een paar jaar de banden vervangen door wat dan de beste zijn.
Ik ga toch maar eens een proefrit maken in een e-Niro. Veel meer bang for buck, al is de Ioniq natuurlijk een vele malen mooiere auto. Als ik toch bij Kia ben ook de EV6 eens bekijken.bilgy_no1 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:26:
[...]
Ja en in augustus zal het bereik aanzienlijk groter zijn. Bij 130 km/h kom je volgens Nextmove op iets van 215 Wh/km, oftewel 338 km.
Misschien waardeer ik de afwerking van de Ioniq meer als ik de Kia's heb getest
Ik ga voor all season banden voor in de winter. Ik ga niet op wintersport en een dagje shoppen of een vakantie in DL kan ik wel buiten de winter plannen. Michelin CrossClimate SUV of Pirelli Zero all season staan op het verlanglijstje. Met name die laatste is maar € 130 in 19 inch, 70db en B voor verbruik..bilgy_no1 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:39:
[...]
Ja, heb ik nog in overweging. Maar nu bestellen met bijv. de Hankooks en je bent nog €500 geodkoper uit... Volgens deze test zijn die Hankooks prima banden qua prestaties in vergelijking met de gevestigde merken. Nog iets beter dan de Dunlops. Eigenlijk maar twee zwaktes: Noise en Weerstand. En laat nu net die twee factoren extra van belang zijn voor een EV... Maar goed, die Dunlops zijn niet echt beter op die punten.
Dus ja, als je echt stillere/zuiniger banden wilt, dan is het beter om losse velgen met bijv. de Michelins te bestellen. Als je een voordelige (en originele) Hyundai set wilt zie ik weinig meerwaarde in de Dunlops over de Hankooks. En dan kun je altijd na een paar jaar de banden vervangen door wat dan de beste zijn.
Ja, sowieso verstandig. Ik had best een mooi aanbod voor een e-Niro vorig jaar, maar het ging voor ons simpelweg niet passen. We rijden vaak met veel spullen achterin, hebben soms een aanhanger in gebruik en rijden vaak langere stukken (waardoor snel genoeg laden een soort van must was). Ik had liever ook iets van €15.000 in de pocket gehouden, dus baalde wel een beetje dat die het niet werd...Phusebox schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:41:
[...]
Ik ga toch maar eens een proefrit maken in een e-Niro. Veel meer bang for buck, al is de Ioniq natuurlijk een vele malen mooiere auto. Als ik toch bij Kia ben ook de EV6 eens bekijken.
Misschien waardeer ik de afwerking van de Ioniq meer als ik de Kia's heb getest
Maar goed, we gaan nu op sjiek met de luxe uitvoering van de Ioniq 5 en dat vond ik wel een compleet andere beleving qua interieur (P45 proefrit), technologie, bediening/rijden, stilte, etc.
De EV6 is ook een mooi ding. En als ruimte niet je eerste zorg is, dan waarschijnlijk al snel ruim genoeg. Heeft in de grote batterij uitvoering ook meer bereik dan de Ioniq 5 (grotere batterij en iets zuiniger).
Tja en als ruimte geen issue is, dan is een Model 3 SR+ wellicht een optie. Heb je meteen het laadnetwerk erbij, betere tech, performance, updates, etc. etc.
Goede keuze inderdaad. Ik heb nu Pirelli's zomer en winter en zeer tevreden mee. Zuinig en stil inderdaad.de meester01 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:46:
[...]
Ik ga voor all season banden voor in de winter. Ik ga niet op wintersport en een dagje shoppen of een vakantie in DL kan ik wel buiten de winter plannen. Michelin CrossClimate SUV of Pirelli Zero all season staan op het verlanglijstje. Met name die laatste is maar € 130 in 19 inch, 70db en B voor verbruik..
Dat is precies wat ik ook ga doen. Een all season lijkt me wat slijtvaster en efficiënter. En meer dan voldoende met de milde winters in NL. Ik ga er wel mee op wintersport. Volgens de testresultaten staat de Cross Climate 2 ook heel goed zijn mannetje in de sneeuw. Icm het gewicht van de Ioniq 5 en AWD zie ik geen noodzaak om voor de wintersport voor echte winterbanden te gaan.de meester01 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:46:
[...]
Ik ga voor all season banden voor in de winter. Ik ga niet op wintersport en een dagje shoppen of een vakantie in DL kan ik wel buiten de winter plannen. Michelin CrossClimate SUV of Pirelli Zero all season staan op het verlanglijstje. Met name die laatste is maar € 130 in 19 inch, 70db en B voor verbruik..
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Obv het kenteken en de uitvoering een RWD lounge 73kwh op 20 inch.
335 km op een volle accu
All seasons banden hebben doorgaans een lagere rolweerstand dan winterbanden zag ik bij tests die een uitgebreid technisch rapport plaatsen. Scheelt iets van 20% zo uit mijn hoofd.WilliamGeluk schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:05:
[...]
Dat is precies wat ik ook ga doen. Een all season lijkt me wat slijtvaster en efficiënter. En meer dan voldoende met de milde winters in NL. Ik ga er wel mee op wintersport. Volgens de testresultaten staat de Cross Climate 2 ook heel goed zijn mannetje in de sneeuw. Icm het gewicht van de Ioniq 5 en AWD zie ik geen noodzaak om voor de wintersport voor echte winterbanden te gaan.
Heb wel een “voorraadlijst” gezien en er is redelijk nog wat keuze. Vooral zwart en goud nog goed leverbaar. Ongeveer 275 modellen die nog in de haven staan
Die 200 in de haven zijn nog niet verkocht?nielsz09 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:07:
Hier geen ioniq5 dit jaar. Kreeg een veel te lage inruil voor huidige auto dus helaas.
Heb wel een “voorraadlijst” gezien en er is redelijk nog wat keuze. Vooral zwart en goud nog goed leverbaar. Ongeveer 200 modellen die nog in de haven staan
Correct. Lijstje was van vorige week vrijdagde meester01 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:31:
[...]
Die 200 in de haven zijn nog niet verkocht?
Zou je kunnen delen waar jij dit lijstje hebt gevonden en dit kunnen delen in de leveringen topic? Ik denk dat er wel wat mensen geinterreseerd zijn in dit lijstjenielsz09 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:52:
[...]
Correct. Lijstje was van vorige week vrijdag

Bij welke dealer was dit? Ik zit te wachten op een RWD 73 kWh Connect Galactic Grey, zonder warmtepomp, halverwege mei besteld. Die staat er eentje tussen zie ik. Zijn dit auto's die nog niet besteld zijn of hoe moet ik dit zien?
Verder kon ik in mijn lease geen geld meer uitgeven aan een andere kleur dan Mystic Olive. Ik ben er niet kapot van, maar zo te zien is het ook een vrij unieke kleur. Vrijwel iedereen heeft (logischerwijs) een ander kleurtje gekozen.
Mocht ik wel ruimte hebben, dan had ik voor gravity gold gekozen.
Die van mij staat ook op aankomstdatum dealer 27-12. Maar als het kan mag het ook eerder want ik kan de huidige auto ws goed verkopen maar dan wel deze week beslissenGoodPeople schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:08:
Interessant dat lijstje! Mijn dealer heeft nog niet op mijn mail gereageerd waarin ik vroeg naar een status update. Dus geen idee of mijn bestelling eerder of later dan 27 Dec komt.
Verder kon ik in mijn lease geen geld meer uitgeven aan een andere kleur dan Mystic Olive. Ik ben er niet kapot van, maar zo te zien is het ook een vrij unieke kleur. Vrijwel iedereen heeft (logischerwijs) een ander kleurtje gekozen.
haha hier ook een Mystic Olive besteller hoor... Ik vind die kleur echt wel prima; ziet er leuk uit in diverse video's en wordt zo te zien een zeldzame optie... De combinatie met de lichtgrijze delen in de Lounge versie is ook goed.GoodPeople schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:08:
Interessant dat lijstje! Mijn dealer heeft nog niet op mijn mail gereageerd waarin ik vroeg naar een status update. Dus geen idee of mijn bestelling eerder of later dan 27 Dec komt.
Ik hecht simpelweg te weinig aan de kleur van de auto om er veel geld extra geld aan uit te geven. Dat geef ik dan liever uit aan een trekhaak en Vision dak. Des te mooier dat Hyundai als basiskleur een acceptabele Mica lak heeft gekozen en niet een goedkoop ogende Solid lak. Bij de Skoda Enyaq was het een soort jaren '90 solid blauw en de ID.4 een solid grijs.
Volgens de lijst van @ZuinigeRijder in het leveringen topic is dat deze:de meester01 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:16:
Autoblog heeft een 'leegrij' video geplaatst.
[YouTube: Tesla Model Y, Hyundai IONIQ 5 en Ford Mustang Mach-E helemaal LEEGRIJDEN]
335 km op een volle accu
N728BJ 20210910 F5E32;E11B11 Euro55600 ZWART 73 kWh Connect AWD + WP
Rare combinatie met de 20" wielen en de grijze body delen. Hij heeft ook de relax stoelen, dus lijkt dan eerder een Lounge te betreffen. Ze noemen ook de prijs van €55.600 zoals die ook in het overzicht staat (Lounge RWD staat erin voor 55800). Ik denk dus dat het wel die Connect AWD is zoals in de lijst en dat de wielen misschien zijn omgewisseld met iemand die liever 19" wilde.
Hoe dan ook, met de 20" wielen is het bereik volgens WLTP 421 (AWD) of 451 (RWD), dus dan is de uitkomst van 349 km (doorrijden tot stilstand zoals de Mustang en Model Y) t.o.v. de WLTP 83% (indien AWD) of 77% (indien RWD).
Ook opvallend: De Ioniq 5 is in dit overzicht €10000-11000 goedkoper dan de andere twee. En ja, komt wel het minst ver, maar dat is prima goed te maken met het snelle laden. En als je dus een LR RWD versie met 19" kiest kom je waarschijnlijk nog wel een stukje verder tot iets van 375 of zo.
Yep, you're right. Maar dan klopt dat overzicht van @ZuinigeRijder waarschijnlijk niet.de meester01 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:00:
Rond 7:25 zie je de camera projectie in de linker helft van het dashboard als hij richting aangeeft. Dat heeft alleen een Lounge toch?
Oei, dat wordt billenkoek danbilgy_no1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:20:
[...]
Yep, you're right. Maar dan klopt dat overzicht van @ZuinigeRijder waarschijnlijk niet.
In zie in de laatste overzichten toch echt Lounge staanbilgy_no1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:20:
[...]
Yep, you're right. Maar dan klopt dat overzicht van @ZuinigeRijder waarschijnlijk niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-10-2021 07:36 ]
Fabrieks/netto/bruto
58 = 58,2/62.0
73 = 72,6/77.4
:fill(white):strip_exif()/f/image/TkHYjkD8mp3xLYBSX2BrvJwT.png?f=user_large)
https://insideevs.com/new...-5-prices-specifications/
wel jammer dat ze dan niet even de gemiddelde snelheid vermelden. als ik dan weer zie hoe ze op de afsluitdijk wegtrekken.... ik trek die gast in de mustang sowieso al erg slecht. maar goed 12km op 0% dat is dan nog wel handige infode meester01 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:16:
Autoblog heeft een 'leegrij' video geplaatst.
[YouTube: Tesla Model Y, Hyundai IONIQ 5 en Ford Mustang Mach-E helemaal LEEGRIJDEN]
335 km op een volle accu
Mea Culpa. Ik kon al niet geloven dat er een fout in zou zitten...ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:38:
[...]
Aan @bilgy_no1 omdat die een oude bijdrage bekijkt
Maar dan is het in die Autoweek test dus een RWD Lounge met 20" wielen en 451 km WLTP. Oftewel, hij is leeg na 349 km en dat is 77% van de WLTP. Met 19" wielen zou dat iets van 370-375 km worden.
[ Voor 28% gewijzigd door bilgy_no1 op 05-10-2021 09:30 ]
Van 0-50 of zelfs 0-80 is de RWD lekker vlot en de AWD ronduit snel (ik vind met vol vermogen wegrijden bijna onprettig). Het regende behoorlijk en ik had met de RWD geen problemen met grip (met de brede banden van 20inch velgen, de smallere banden zullen het wellicht lastiger hebben als het echt nat is).
Boven de 80 wordt het verschil snel groter. Op een 100km/u snelweg, kan de RWD meekomen maar haalt de AWD toch een stuk vlotter in. Bij 130km/u is het verschil relatief groot, ik vond de RWD daar minder op zijn plek en log. De reactie op het gaspedaal is direct, maar echte versnelling lijkt uit te blijven. De AWD daarentegen trekt zonder probleem door tot ver boven legale snelheden, zonder het pedaal tegen de mat te moeten trappen.
Op binnenwegen vond ik de RWD leuker om te rijden. Een rotonde of bocht snel verlaten voelt dynamischer en sportiever dan met de AWD. Al is de AWD ook daar een stuk sneller, het voelt minder vermakelijk - vooral eenvoudig/comfortabel. Het blijft niet echt een sportieve EV natuurlijk (zoals een Model 3/Mach-e).
Mocht je regelmatig 130+ op snelwegen rijden, dan gaat de AWD comfortabeler zijn en een verschil maken. Al zijn dat soort snelheden voor langere ritten met een EV voor velen een uitzondering. Verder volstaat de RWD prima, rijdt zelfs leuker vind ik.
En blijft een persoonlijke smaak, als je uit een Suzuki Alto o.i.d. komt lijken alle auto's racewagens
Ik kan niet wachten op mijn IONIQ 5
Vertaald:
Samenvatting van prestatie-evaluatie door wiskundig model. Het model is gebaseerd op verschillende gegevens zoals gepubliceerd door Hyundai en op een aantal weloverwogen aannames, het is gebaseerd op het rijden op een vlakte op een droge en windstille asfaltweg.
De bijgevoegde grafiek toont het energieverbruik (op de componenten) bij een constante snelheid - als functie van de snelheid. U kunt onder de indruk zijn van het dramatische effect van luchtweerstand (Aero Drag) bij hoge snelheden.
De twee datapunten op de kaart zijn testresultaten in de praktijk, uitgevoerd door de Noor Bjorn Nyland. Bij 90 km/u vond hij 153 Wh/km (volledige overeenkomst met het model), bij 120 km/u haalde hij een iets hoog resultaat van 244 Wh/km maar, zoals hij aangaf, de 120 test. Km / h werd gedeeltelijk op een natte weg en regen gehouden, zodat kan worden gezegd dat het model zeer compatibel is met de werkelijkheid.

als je de RWD gevoel terug wilt hebben met je AWD op binnenstedelijke/N-wegen.. zet je AWD op ECOTrivola schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:18:
*knip*
Ik kan niet wachten op mijn IONIQ 5(AWD/Lounge Vision).
of een houtenblok onder je pedaal
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
dus tussen 100km/u en 120km/u zit nagenoeg 100km range verschil (412 vs 316km), dat is een lekkere wakeup call voor tijdens het rijden van lange rittenZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:01:
Een mathematisch model voor het verbruik t.o.v. snelheid voor de IONIQ 5 72 kWh AWD op Facebook.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vraag is op welke constante snelheid het break-even punt is met de laadsnelheid.Tiggy80 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:27:
[...]
dus tussen 100km/u en 120km/u zit nagenoeg 100km range verschil (412 vs 316km), dat is een lekkere wakeup call voor tijdens het rijden van lange ritten
Natuurlijk is 80-90 pk en een schep Nm extra leuk maar de meeste mensen vergelijken de auto waar ze nu in rijden met de 'nieuwe'. Ook als je niet uit een Alto komt zoals ik maar uit een Mercedes E240 met 177 pk is het een vooruitgang. Minder rijgeluid - stiller van binnen en instant reactie op het gaspedaal want de bak hoeft niet terug te schakelen. In mijn geval scheelt het 2 seconden van 0-100 en 3 seconden van 80-120 en dat is gemeten in optimale condities waarbij de auto al in de goede (3e) versnelling staat. In de praktijk zal het verschil groter zijn want je moet eerst terugschakelen.Trivola schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:18:
Recent heb ik de kans gehad om zowel de RWD als AWD (73kWh) kort na elkaar te rijden. Het verschil is groter dan ik dacht, het zijn qua rijbeleving andere auto's.
Van 0-50 of zelfs 0-80 is de RWD lekker vlot en de AWD ronduit snel (ik vind met vol vermogen wegrijden bijna onprettig). Het regende behoorlijk en ik had met de RWD geen problemen met grip (met de brede banden van 20inch velgen, de smallere banden zullen het wellicht lastiger hebben als het echt nat is).
Boven de 80 wordt het verschil snel groter. Op een 100km/u snelweg, kan de RWD meekomen maar haalt de AWD toch een stuk vlotter in. Bij 130km/u is het verschil relatief groot, ik vond de RWD daar minder op zijn plek en log. De reactie op het gaspedaal is direct, maar echte versnelling lijkt uit te blijven. De AWD daarentegen trekt zonder probleem door tot ver boven legale snelheden, zonder het pedaal tegen de mat te moeten trappen.
Op binnenwegen vond ik de RWD leuker om te rijden. Een rotonde of bocht snel verlaten voelt dynamischer en sportiever dan met de AWD. Al is de AWD ook daar een stuk sneller, het voelt minder vermakelijk - vooral eenvoudig/comfortabel. Het blijft niet echt een sportieve EV natuurlijk (zoals een Model 3/Mach-e).
Mocht je regelmatig 130+ op snelwegen rijden, dan gaat de AWD comfortabeler zijn en een verschil maken. Al zijn dat soort snelheden voor langere ritten met een EV voor velen een uitzondering. Verder volstaat de RWD prima, rijdt zelfs leuker vind ik.
En blijft een persoonlijke smaak, als je uit een Suzuki Alto o.i.d. komt lijken alle auto's racewagens. Ik had verwacht dat de RWD vooral tractie zou missen bij het wegrijden op nat wegdek en het verder niet zoveel uit zou maken. Dat klopt niet echt, het verschil zit wat mij betreft vooral in het snelweg rijcomfort door het gewicht van de auto.
Ik kan niet wachten op mijn IONIQ 5(AWD/Lounge Vision).
Voor ons was het een bewuste keuze want AWD is weer € 4.000 extra. Eigenlijk wilde ik de AWD KIA EV6 maar daar past mijn vrouw niet lekker achter het stuur. Bij Hyundai was alleen de Lounge met stoelventilatie leverbaar. Dus is het geld in luxe en extra veiligheid/handigheid gestoken
En de AWD is dit jaar niet meer op kenteken te krijgen. Dat zou me - naast een hogere catalogusprijs - € 100 per maand aan extra bijtelling kosten en dus € 6.000 in 5 jaar dat de auto gereden wordt.
Je rijdt toch gewoon de snelheid die je prettig vindt? In NL zal dat 100 of 120 zijn, in DL doe je er 10 bovenop en rij je 130 lekker met het verkeer mee.ckoopmanschap schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:36:
[...]
De vraag is op welke constante snelheid het break-even punt is met de laadsnelheid.
Eerlijk gezegd snap ik al dat ge-reken niet zo. Je komt boven de 15 graden ongeveer 300-350 km ver op de snelweg met een 100% lading, als je wat harder rijdt moet je iets sneller laden maar ik vertik het om zo'n Tesla sneu-mans te worden. Die gasten heb ik jarenlang uitgelachen als ik er weer eens ééntje achter een vrachtwagen zag plakken met 91 km/h omdat hij anders niet thuiskwam
Als we lange afstanden rijden dan komen we (of eigenlijk mijn vrouw) in principe gewoon thuis op 1 lading zodra we een klant in NL bezoeken en is bij-tappen onderweg misschien 3-4 x per jaar aan de orde. Op vakanties moet je dan wel snelladen langs de weg.
Nou, dan rijden we 2 uur Autobahn of autostrade en dan weer laden. Past mooi bij het ritme van onze maag en blaas
Of even een stuk snelweg met 91 km/h rijden. Of de snelweg af om ergens een snellader te zoeken (in geval van Tesla dan) ik snap de afweging wel, denk dat je op de gekozen wijze vaak nog sneller thuis bent. Sneu-zak lijkt me daarmee dus een tikje overdreven, zijn gewoon afwegingen die iemand zelf maakt toch? Perse onnodig (te) hard rijden vind ik dan weer 'sneu'. Zo hebben we allemaal ons dingde meester01 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:47:
[...]
Eerlijk gezegd snap ik al dat ge-reken niet zo. Je komt boven de 15 graden ongeveer 300-350 km ver op de snelweg met een 100% lading, als je wat harder rijdt moet je iets sneller laden maar ik vertik het om zo'n Tesla sneu-zak te worden. Die gasten heb ik jarenlang uitgelachen als ik er weer eens ééntje achter een vrachtwagen zag plakken met 91 km/h omdat hij anders niet thuiskwam
Mijn P45 heeft 300 pk minder én 200 Nm minder dan mijn vorige auto en die lever ik graag in voor de stilte en het comfort van de Ioniq 5. Ik cruise in alle rust naar waar ik naartoe moet.de meester01 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Natuurlijk is 80-90 pk en een schep Nm extra leuk maar de meeste mensen vergelijken de auto waar ze nu in rijden met de 'nieuwe'. Ook als je niet uit een Alto komt zoals ik maar uit een Mercedes E240 met 177 pk is het een vooruitgang. Minder rijgeluid - stiller van binnen en instant reactie op het gaspedaal want de bak hoeft niet terug te schakelen. In mijn geval scheelt het 2 seconden van 0-100 en 3 seconden van 80-120 en dat is gemeten in optimale condities waarbij de auto al in de goede (3e) versnelling staat. In de praktijk zal het verschil groter zijn want je moet eerst terugschakelen.
Dat laatste is ook onze mindset.MicheldeGoey schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:12:
[...]
Mijn P45 heeft 300 pk minder én 200 Nm minder dan mijn vorige auto en die lever ik graag in voor de stilte en het comfort van de Ioniq 5. Ik cruise in alle rust naar waar ik naartoe moet.
ps: iets met 63 en AMG toevallig waar je nu in rijdt?
Op de Nederlandse wegen zou ik mij er ook niet zo druk om maken, aangezien je overal wel komt. Maar het kan relevant zijn als je op vakantie gaat. Ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt en doorgaans 130 km/h aanhoud. Maar het kan toch een afweging zijn als het veel verschilt.de meester01 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:47:
[...]
Je rijdt toch gewoon de snelheid die je prettig vindt? In NL zal dat 100 of 120 zijn, in DL doe je er 10 bovenop en rij je 130 lekker met het verkeer mee.
Eerlijk gezegd snap ik al dat ge-reken niet zo. Je komt boven de 15 graden ongeveer 300-350 km ver op de snelweg met een 100% lading, als je wat harder rijdt moet je iets sneller laden maar ik vertik het om zo'n Tesla sneu-zak te worden. Die gasten heb ik jarenlang uitgelachen als ik er weer eens ééntje achter een vrachtwagen zag plakken met 91 km/h omdat hij anders niet thuiskwam![]()
Als we lange afstanden rijden dan komen we (of eigenlijk mijn vrouw) in principe gewoon thuis op 1 lading zodra we een klant in NL bezoeken en is bij-tappen onderweg misschien 3-4 x per jaar aan de orde. Op vakanties moet je dan wel snelladen langs de weg.
Nou, dan rijden we 2 uur Autobahn of autostrade en dan weer laden. Past mooi bij het ritme van onze maag en blaas
Ja dat is ook zo. Ik ben doorgaans vrij relaxed als ik in de vakantie stand sta maar ik ken ook genoeg van die stresskippen die met 300km/h naar de vakantiebestemming sjezen (althans dat is het beeld dat men zelf schetstckoopmanschap schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:28:
[...]
Op de Nederlandse wegen zou ik mij er ook niet zo druk om maken, aangezien je overal wel komt. Maar het kan relevant zijn als je op vakantie gaat. Ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt en doorgaans 130 km/h aanhoud. Maar het kan toch een afweging zijn als het veel verschilt.
Ik rij lekker met het verkeer mee. Wel de eerste keer op de autobahn even de topsnelheid uittesten
Wij gaan in het voorjaar een keer naar Berlijn of München met de io5 en als het bevalt om dat met een EV te doen dan gaat de Benz eruit ten faveure van een licht en goedkoop gebakkie waarmee ik kan rijden als mijn vrouw op pad is met de io5. Bevalt het niet dan blijft de Benz aan voor dat soort trips.
[ Voor 4% gewijzigd door de meester01 op 05-10-2021 13:52 ]
Nee, dat was een Audi RS6.de meester01 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:16:
[...]
ps: iets met 63 en AMG toevallig waar je nu in rijdt?
Zijn dit voorraadmodellen die door Hyundai Nederland ingekocht zijn? Ik heb gisteren namelijk met de dealer uit Den Haag contact gehad met min of meer dezelfde vraag. Ik heb mijne in Gravity Gold besteld, maar ondanks dat ik dat de mooiste kleur vind, heb ik mijn bedenkingen gekregen mbt de praktische kant. Ik vroeg of ik de order nog kon wijzigen in een Atlas White, maar wijzigen was geen optie meer. Wel had hij nog andere auto's in bestelling, maar niet de kleur die ik wilde. Als ik beslag kon leggen op de Connect+ WP in Atlas White, dan ben ik helemaal gelukkig, maar moet ik wel weten bij wie ik moet zijn
Ik heb vandaag gesproken met mijn dealer en hem ook dit lijstje toegestuurd. Hij gaf aan dat deze auto's pre-configured zijn door de importeur en dat deze nog in 2021 worden geleverd. Het is volgens hem dus niet zo dat deze auto's al op de kade staan in Rotterdam. Het gros van deze auto's wordt pas vanaf 1 november geleverd (dus tussen 1-11 en 31-12).
Excuses voor het posten van deze info in het algemene topic; maar het lijkt me wel relevant. Ik zal het ook in het leveringen topic plaatsen.
[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 05-10-2021 16:06 ]
Iedere app knalt eruit.
Shit happens.
Heb je toevallig een iPhone 13?mdeiman schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:12:
IOS15 CarPlay en Ioniq5 zijn bij mij geen vrienden.
Iedere app knalt eruit.
Google even, die combinatie geeft in brede zin gedonder bij veel merken.
Dat is een Apple issue, het ligt niet aan je Hyundai. Mensen die een 11 of 12 met ios 15 inprikken hebben nul problemen, het lijkt specifiek aan de 13 te liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-10-2021 12:38 ]
@ZuinigeRijder Bedankt voor de link. Heb je ook een pdf van de multimedia/navigatie? Als ik mij niet vergis, was dat een separate handleiding.ZuinigeRijder schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:59:
Voor diegene die het Nederlandse instructieboekje van de IONIQ 5 digitaal wil lezen. PDF hier te downloaden (671 pagina's, 19 MB).
Nee, helaas (nog) niet. Echter ik heb wel een Engelstalige multimedia/navigatie handleiding van de Elantra 2021, dit komt min of meer overeen met de IONIQ 5.Amersfoort schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:07:
[...]
@ZuinigeRijder Bedankt voor de link. Heb je ook een pdf van de multimedia/navigatie? Als ik mij niet vergis, was dat een separate handleiding.
Vreemde conclusies staan erin; enyaq zou de meeste beenruimte hebben maar in het maten overzicht staat toch 30cm VS 33 in ioniq 5. Ik heb de beenruimte inde enyaq ook niet ruimer ervaren dan in de ioniq 5, maar goed dat was ook al even terug die proefritZuinigeRijder schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:51:
5 auto's vergeleken. En raad welke op 1 staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan denk ik dat de mijne ook op dat lijstje staatbilgy_no1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:04:
[...]
Ik heb vandaag gesproken met mijn dealer en hem ook dit lijstje toegestuurd. Hij gaf aan dat deze auto's pre-configured zijn door de importeur en dat deze nog in 2021 worden geleverd. Het is volgens hem dus niet zo dat deze auto's al op de kade staan in Rotterdam. Het gros van deze auto's wordt pas vanaf 1 november geleverd (dus tussen 1-11 en 31-12).
Excuses voor het posten van deze info in het algemene topic; maar het lijkt me wel relevant. Ik zal het ook in het leveringen topic plaatsen.
Ik ben vanmorgen door mijn dealer gebeld. Hij gaf aan dat de door mij bestelde Ioniq 5 (RWD/Lounge/19inch/teal green) geboren is. Dat betekent dat deze nu uit de productie gerold is in Z Korea. (als ik het goed begrepen heb).
De besteldatum was 7 juli. Waarschijnlijk wordt deze dan eind nov/ begin december aan mij uitgeleverd.
Als er van de Polestar de single motor versie bij had gestaan dan was het een wat betere vergelijking geweest dan nu met de dual motor (maar de 1 motor was er misschien nog niet).ZuinigeRijder schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:51:
5 auto's vergeleken. En raad welke op 1 staat.
Nu valt die wat prijs en prestatie respectivelijk in negatieve en in positieve buiten de boot.
Gisteren 2x iPhone 13 Pro Max binnengekregen. Wát een fiasco. Hele dag mee bezig geweest en het blijkt dat de Bluelink-app niet meer werkt (opent niet meer) en CarPlay ook niet.
Gaan beide weer terug. Rustig wachten totdat de problemen zijn opgelost.
Hè bah wat waardeloosMicheldeGoey schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:20:
[...]
Gisteren 2x iPhone 13 Pro Max binnengekregen. Wát een fiasco. Hele dag mee bezig geweest en het blijkt dat de Bluelink-app niet meer werkt (opent niet meer) en CarPlay ook niet.
Gaan beide weer terug. Rustig wachten totdat de problemen zijn opgelost.

Op de parkeerrem zetten of is dat niet nodig zoals bij een gewone automaat?
Gewoon in P(ark) en alleen op schuine plaatsen / hellingen extra de parkeerremde meester01 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:14:
Zonder het hele boekje door te nemen even een praktische vraag: hoe zet je de auto weg? Als je de 'bak' in P zet moet je dan ook nog iets anders doen behalve de auto uitzetten?
Op de parkeerrem zetten of is dat niet nodig zoals bij een gewone automaat?
9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2
Mijn oprit loopt een beetje af. Zeg eens 15-20 cm op 10 meter. Dan is P dus voldoende?Luft schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:26:
[...]
Gewoon in P(ark) en alleen op schuine plaatsen / hellingen extra de parkeerrem
Leuke upgrade vanaf de huidige i20.
Weet iemand of er een bepaald vorm van ‘sentry mode’ op de Ioniq 5 zit? Of dat de camera’s opnames maken (krassen/deurbumps)
Gefeliciteerd! Dat pakt mooi uit voor je dat die voorbestelde opties er waren.DeKoetsier schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:06:
Nog 1 week wachten en dan kan ik mijn Ioniq 5 RWD 73 vision ophalen in Harderwijk. Binnen 3 weken na bestelling!
Weet iemand of er een bepaald vorm van ‘sentry mode’ op de Ioniq 5 zit? Of dat de camera’s opnames maken (krassen/deurbumps)
Er is een soort Sentry Mode in de Koreaanse modellen, maar die optie wordt niet in Europa meegeleverd. Net als de digitale zijspiegels die ook niet buiten Korea komen.
Wel vervelend dat de auto niet echt stil blijft staan nadat ik de auto op P gezet en dan de rem loslaat. Gaat toch nog ietjes naar achteren.Luft schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:26:
[...]
Gewoon in P(ark) en alleen op schuine plaatsen / hellingen extra de parkeerrem
Snelste is trouwens niet de P te gebruiken maar direct de Stop/Start knop in te drukken. Auto gaat dan automatisch in de P.
Shit happens.
Daarom laat ik de rem zachtjes los. Wanneer je Auto Hold aan hebt staan of i-Pedal, gaat de auto wel automatisch op de EPB bij bepaalde situaties.mdeiman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:23:
[...]
Wel vervelend dat de auto niet echt stil blijft staan nadat ik de auto op P gezet en dan de rem loslaat. Gaat toch nog ietjes naar achteren.
Zie pagina 6-18 van instructieboekje (i-Pedal).
Pagina 6-34 van instructieboekje (Auto Hold):Nadat de auto is gestopt met behulp van de functie Rijden met één pedaal, wordt EPB automatisch geactiveerd in een van de volgende situaties:
- De bestuurder heeft de veiligheidsgordel losgemaakt en het bestuurdersportier geopend.
- De motorkap is geopend.
- De achterklep is open.
- Er zijn 5 minuten verstreken sinds de auto is stilgezet.
- De systeembediening is beperkt vanwege andere redenen.
Uit veiligheidsoverwegingen schakelt het Auto Hold-systeem automatisch over naar EPB als:
- Het bestuurdersportier wordt geopend
- De achterklep wordt geopend
- De motorkap wordt geopend
- De auto staat gedurende meer dan 10 minuten stil.
- de auto op een steile helling staat;
- de auto enkele keren in beweging is gekomen
Helder is/was dit. Thx. Ik wil geen i-Pedal of Auto Hold. Dan is het wel jammer dat de auto toch nog iets rolt. De Tesla heeft hier geen last van.ZuinigeRijder schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:32:
[...]
Daarom laat ik de rem zachtjes los. Wanneer je Auto Hold aan hebt staan of i-Pedal, gaat de auto wel automatisch op de EPB bij bepaalde situaties.
Zie pagina 6-18 van instructieboekje (i-Pedal).
[...]
Pagina 6-34 van instructieboekje (Auto Hold):
[...]
Shit happens.
Dit zit er op maar kan niet worden geactiveerd. Werkt wel in bijv. Korea, volgens Hyundai kan het niet in NL wegens regelgeving. En zou Tesla (die het wel heeft?) in overtreding zijn in NL.DeKoetsier schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:06:
Nog 1 week wachten en dan kan ik mijn Ioniq 5 RWD 73 vision ophalen in Harderwijk. Binnen 3 weken na bestelling!
P.S. ik kwek hier gewoon een andere post na, dus heb het niet zelf uitgezocht!
Het is in Nederland niet verboden, je mag alleen geen privacyschending plegen wanneer je beelden publiceert.Sjoerdvt schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:22:
[...]
Dit zit er op maar kan niet worden geactiveerd. Werkt wel in bijv. Korea, volgens Hyundai kan het niet in NL wegens regelgeving. En zou Tesla (die het wel heeft?) in overtreding zijn in NL.
P.S. ik kwek hier gewoon een andere post na, dus heb het niet zelf uitgezocht!
In Duitsland is er de grootste onzekerheid over het wel/niet mogen gebruiken van een dashcam (of soortgelijk geïntegreerd systeem). En ik denk dat de EU importeur waarschijnlijk daar heeft afgestemd. Jammer, want het is best een handige feature.
https://www.anwb.nl/jurid...rsregels/dashcam-verboden
je zou toch verwachten dat dit inmiddels mbv GPS te regelen zou zijn, auto on/off op basis van locatie en gps uit= dashcam uit...... zal wel te simpel gedacht zijnbilgy_no1 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:43:
[...]
Het is in Nederland niet verboden, je mag alleen geen privacyschending plegen wanneer je beelden publiceert.
In Duitsland is er de grootste onzekerheid over het wel/niet mogen gebruiken van een dashcam (of soortgelijk geïntegreerd systeem). En ik denk dat de EU importeur waarschijnlijk daar heeft afgestemd. Jammer, want het is best een handige feature.
https://www.anwb.nl/jurid...rsregels/dashcam-verboden

De 4 dots op het stuur, is eigenlijk een H in Morse-code.
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic