Nog even over de winterbandendiscussie.
Er is via de dealer een aanbieding voor drie sets wielen + winterbanden. Deze variëren tussen €2156 en €2316 voor een complete set inclusief winterbanden, TPMS en montage. Dit is eerder al gerapporteerd, maar in het aanbod stond niet welke band wordt geleverd dus dat heb ik nagevraagd.
De band die op deze set gemonteerd wordt is de Michelin Pilot Alpin SUV 105V XL. Ecolabel C (efficiency), B (natte remweg), A (geluid; 68 dB). Als ik deze configureer bij GiVa op een Dezent TA Silver en originele Hyundai TPMS + montage en wielsloten kom het uit op €1863.
De Duitse Sets zijn dan echt een stuk voordeliger, vanaf zo'n €1400 en dan moet je ze alleen zelf eronder (laten) zetten. Het enige waar ik een beetje over twijfel is dat de banden die dan worden geleverd een stuk lawaaiiger zijn dan de Michelins (72 dB voor de Hankooks en 71/72 dB voor de Dunlops afhankelijk waar je kijkt). Maar ja, voor het verschil kun je haast ook gewoon een gloednieuwe set Michelens kopen als het echt teveel lawaai oplevert....
EDIT:
Heeft iemand al goede ervaring met de betreffende website? Ik probeerde het nummer dat op de website staat te bellen, maar dat geeft geen gehoor. Het faxnummer behoort volgens de Android phone app aan 'Star Tankstelle'.
Het lijkt een lokale Hyundai dealer te zijn in de buurt van Flensburg, maar vroeg me af of iemand hier al eens iets besteld heeft en geleverd heeft gekregen.
EDIT 2:
Heb ze gemaild en kreeg prompt antwoord:
- losse velgen worden nog niet door Hyundai geleverd; pas tegen december/januari.
- De sets zijn voorgeconfigureerd door Hyundai en kunnen dus alleen met de Dunlop of Hankooks worden geleverd
- Levering van de op de website aangeboden sets is nog altijd indicatie levering Wk 40-44.
Kortom, de goedkoopste set van de NL dealer is de BC19 voor €2156
Die kost bij hyundaizubehoer.de €1452 (Hankook) of €1480 (Dunlop). Er zijn ook nog iets goedkopere sets die rond €1400 uitkomen. Die vind ik persoonlijk nog iets mooier ook.
De Michelins vind je voor minder dan €200 per band; de Hankooks zijn ongeveer €50-60 goedkoper per band. Weet niet wat voor productiejaar je dan geleverd krijgt (DOT); kans dat het bij de goedkopere leveranciers om oudere banden gaat.
[
Voor 37% gewijzigd door
bilgy_no1 op 04-10-2021 14:56
]