DSmarty schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:13:
Ik heb gisteren de Ioniq 5 (2025 84kWh RWD N Line, 20") opgehaald.
Eerste 1000km zit er op, 95% snelweg.
De hoge laadsnelheid went snel, wat een genot :-)
Qua verbruik zit de auto rond de 20% boven wat mijn e-niro voorheen deed op vergelijkbare wegen/snelheden. Ik heb vandaag 25kWh/100km verbruikt (of 1:4 voor de fossielen onder ons).
Echter heb ik overal vMax (GPS) gereden, dus op teller vMax + 5 grofweg. 40% 130kmh, 40% 110-120kmh, 20% 80-100 wegen. Met 4 personen en kofferbak vol.
Overall is het echt een heel prettige auto, qua wegligging, demping/vering, stilte en ruimte in de kabine (zelfs wind- en bandengeruis hoor je nauwelijks), stoelen en overige matrialen helemaal top, ook qua verstelbaarheid erg fijn. De auto ligt ook echt superstrak in bochten. De 360 graden view, camera's etc zijn ook echt topkwaliteit, heb net langsgeparkeerd op een plek waar zelfs Parijzenaars zweethanden van krijgen, met paar cm aan beide kanten vrij. De hoeveelheid 12V, 230V en met name USB-c poorten zijn echt geweldig, heb een koelkast bij me, telefoon op de qi-charger (die overigens goed werkt met een hoesje, dat valt me mee), kinderen met muziekspelers aangesloten op de laders etc.
En oh ja, omdat het kan, gewoon koffie en thee zetten middels de 230V :-)
De HUD werkt ook prettig en geeft bruikbare info.
Paar puntjes waar ik nogal aan moet wennen, die me wat tegenvallen of die ik nog niet goed kan vinden:
- De ISA (EU verplichting) is bizar irritant, vooral omdat het navigatiesysteem (valt me hier op in Frankrijk, maar ook al in NL en BE) erg vaak een andere snelheid aangeeft dan ter plekke geldt. (overigens is het met twee klikjes wel snel uit te schakelen, maar moet per rit), daarnaast gaat deze ook af op 1kmh te snel... en dat mag dan wettelijk wel verplicht zijn, maar waarom doet hij dat niet op de "echte" (GPS)-snelheid, maar op de (somehow altijd) afwijkende, te hoge snelheid die de auto zelf aangeeft.
- De HDA reageert mijns insziens ongemakkelijk traag op het wisselen van rijstrook (daardoor voel ik een soort van linksklever-light), daarnaast gaat de richtingaanwijzer te lang door, waardoor als je naar links gaat mensen het idee krijgen dat je twee rijstroken wil opschuiven. Mijn eerste indruk is dat ik liever zonder HDA rijd.
- Wat daarin ook opvalt is dat als je dus naar links wil, maar door de (paar seconden) vertraging in het rijstrookwisselen kom je iets dichterbij de voorligger (en denk dan niet aan niveau bumperklever, maar eerder aan nog steeds >2 vrachtwagens afstand), dan gaat hij dus eerst vol in de ankers, om vervolgens naar links te gaan en te accelereren. Om dit te voorkomen moet je zo ongeveer de rijstrookwisselfunctie inzetten als er nog 150m+ afstand tussen zit, dit voelt met name heel onnatuurlijk.
- Dit is niet specifek een i5 issue, maar de hoeveelheid piepjes in Zuid-Koreaanse auto's is echt next-level en ik lijk het ook nergens uit te kunnen schakelen, zaken als de dubbele piep (op best stevig volume) van de kofferbak irriteert me, zeker als je 's nachts de auto staat in te pakken in een vinex-wijk. Ik hoor elke paar minuten wel een piepje van een systeem... en je gaat dus echt op alle schermen staren om te kijken "wat het nu weer is", denk dat ik binnen een paar dagen in full-on ignore ga op al die geluidjes. (ze leiden echt af)
- De audio (ondanks de wat luxere uitvoering op de N line) overtuigt mij nog niet, met name de balans lijkt niet echt top te zijn af-fabriek en middentonen zijn (behoorlijk) afwezig, wellicht dat ik ook nog opteer voor de upgrade die ik anderen in dit topic zie noemen.
- Waarschijnlijk een kwestie van RTFM, maar bij de cruise control heb ik de resume-optie nog niet gevonden, als ik een keer de cc uitzet voor een afrit of iets dergelijks en daarna weer resume wil doen, dan zet hij de huidige snelheid vast i.p.v. de snelheid die ik had ingesteld.
- Ik merk dat de auto af en toe wat zoekt tussen de lijnen, meestal gaat het redelijk goed, maar af en toe gaat hij een beetje zwieren tussen de lijnen (alhoewel het al wel 10x beter is als mijn 2019 e-niro).
- Ik heb al 2x een false positive gehad op obstacle collission, waarbij de auto plots gaat afremmen, in beide gevallen zat er niets voor me (maar reed ik wel op een helling omhoog). De eerste keer was op de A1 A'doorn>Afoort, bij de splitsing naar de A28 gaat de weg iets omhoog. De tweede keer was in Frankrijk toen ik een 4% helling op reed.
Al met al lijken die veiligheidssystemen eerder onveilig of een irritatie, dan dat ze meerwaarde bieden. (ook dit is natuurlijk niet i5-specifiek). Ben benieuwd naar de ervaring van anderen op dit vlak.