Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:49
Sander-B schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:46:
Voor mijn Ioniq5 Project45 AWD (origineel 20 inch) heb ik een setje 19 inch velgen van een Santa Fe op de kop getikt. Exact dezelfde specs als de originele 19 inch Ioniq5 velgen: 7.5j x 19, ET 49.5, banden 235-55/19.

Bij het monteren blijken ze helaas niet te passen. Op de achteras lopen ze heel lichtjes tegen de remklauw aan. Op de vooras gaat het wel goed.

Weet iemand of de AWD versie andere velgen heeft dan de RWD versie? De bandenboer dacht dat er misschien een ring tussen moest om ze iets verder naar buiten te zetten, maar wist het ook niet precies.

Het gaat om deze velgen:
[Afbeelding]

@spidertje heeft deze ook onder zijn Ioniq5. Weet jij of ze zonder problemen te monteren waren?
Heb de auto gelukkig al sinds okt 2023 niet meer. Had een RWD en er liep niks aan bij me. Auto reed ook een stuk fijner met 19inch ipv de 20 inch wielen, dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@Sander-B Is dat met alle vier de velgen het geval? soms zit er wel een klein verschil tussen.
Je kunt inderdaad een 'spoorverbreder' van 2-3 mm plaatsen (aan beide zijden dan!).
Of de remklauw/het remzadel even losmaken en kijken of die een klein beetje verdraaid kan worden, alternatief is om op de plek waar het aanloopt een heel klein beetje materiaal weg te (laten) slijpen aan de remklauw.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Peter-036 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:47:
@Sander-B Is dat met alle vier de velgen het geval? soms zit er wel een klein verschil tussen.
Je kunt inderdaad een 'spoorverbreder' van 2-3 mm plaatsen (aan beide zijden dan!).
Of de remklauw/het remzadel even losmaken en kijken of die een klein beetje verdraaid kan worden, alternatief is om op de plek waar het aanloopt een heel klein beetje materiaal weg te (laten) slijpen aan de remklauw.
Sorrie, maar dat vind ik wel echt prutsoplossingen die een "petje" met een oude Civic van een paar honderd euro wellicht uitvoert.

Afhankelijk van waar de klauwen aanlopen heeft het plaatsen van spoorverbreders geen zin, afgezien van dat het verboden is en je er niet mee door de APK komt. Als je de remmerij kan verdraaien is er echt iets goed mis met je auto. En een beetje van je remklauw wegslijpen???? 8)7

Er zijn gewoon fatsoenlijkere oplossingen als kijken waar het aanloopt en als dat echt zo is heb je gewoon de verkeerde wielen.

[ Voor 6% gewijzigd door nietwijk op 09-04-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 16:09
ik rij Ioniq sinds vorige week zaterdag, heerlijke auto. We zijn al flink wezen testen. Jammer dat bij mij alleen de standaard navi via het hud werkt. Ook vind ik het jammer voor zo'n dure auto dat er geen keyless entry is. Ja, de auto klapt de spiegels uit als je langsloopt, maar wat heb je daar aan? Ook de automatische kofferbak gaat alleen open als je via de kant van de bijrijder langs de auto naar achteren loopt, via de andere kant niet. En het zelf sturen, tja, het werkt op zich goed, maar je moet wel uit blijven kijken want soms gaat het systeem in de fout. Ook spitsstroken snapt de auto niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@nietwijk en @Sander-B Ik gaf wat mogelijkheden, of die zo uitgevoerd worden?
Misschien wil je, als je niet heel veel uitgeeft aan andere velgen, ook niet heel veel uitgeven aan een 'oplossing' voor dit 'probleem'?
Er is geen APK keurmeester die er de wielen vanaf haalt, en 2 of 3 mm 'verbreding' gaat ook niemand opvallen.
Heb je al weleens gezien hoe dik het gietwerk van een remklauw is? Wanneer er iets aanloopt, is dat een kwestie van minder dan 1 mm.....
Verkeerde wielen? Hoeveel mensen zullen er rondrijden met pasringen voor het naafgat?
Dat zijn ook verkeerde wielen.

[ Voor 6% gewijzigd door Peter-036 op 09-04-2025 09:09 . Reden: uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 19:17
Roofingburner schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:04:
(..) Ook vind ik het jammer voor zo'n dure auto dat er geen keyless entry is. Ja, de auto klapt de spiegels uit als je langsloopt, maar wat heb je daar aan?
(..)
Geen keyless entry? Weet je dat zeker?
Ik dacht dat elke IONIQ 5 dat had, ons instapmodel uit 2022 heeft dat wel, maar je moet wel weten waar je precies op moet drukken.
Zie bijvoorbeeld bilgy_no1 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic",

De keyless entry kan ook wel uitgezet worden, trouwens, moet je even dit forum doorzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
redah schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:01:
[...]

Ben benieuwd waar ze die nitro inspuiten!
Realisme is niet echt topprio bij dit spel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 13:45
Vandaag op de snelweg na ~10 min rijden, nadat ik hem van de (AC) laadpaal had gehaald een hoop geplingel en "Stop voertuig." (en nog iets, maar niet onthouden) met een accusymbool. Linksonder op dashboard brandde ook het icoontje van de 12V-accu. Maar direct waar het kon de I5 op de vluchtstrook geparkeerd, eenmaal uit en weer aan gezet – geen resultaat. Dus ik dacht: kak, nu is mijn ICCU aan de beurt. Nog maar eens uit en weer aan gezet en toen was er niks meer aan de hand.
12V accu is middels serviceactie 31 dec nog vervangen, toen is ook ICCU update uitgevoerd, en een week of 2 terug heeft de dealer ook nog een tweetal updates uitgevoerd waaronder iets met VCU en limp-home-mode.
Moet ik alvast wat gaan inplannen bij de dealer of..?

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:54
@Peter-036 Bedankt voor je tips, maar ik ga liever niet teveel rommelen. Op zoek naar originele Ioniq5 velgen dan maar.

@spidertje Vreemd dat de wielen bij jou wel paste en bij mij niet. Mogelijk zat er bij jou toch een spacer tussen of was het net een andere serie van de velg.

Mocht iemand interesse hebben om zijn/haar 19 inch wielen willen ruilen voor mijn 20 inch wielen met goede Michelin banden: stuur maar een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
Hoi, vraagje: weten jullie hoe lang het duurt voordat een Ioniq 5 (die op voorraad is) bij de dealer arriveert? Het zogenaamde afroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-09 09:43
... En het zelf sturen, tja, het werkt op zich goed, maar je moet wel uit blijven kijken want soms gaat het systeem in de fout. Ook spitsstroken snapt de auto niets van.
Zet de LKA eens uit en alleen de LFA aan, kan wonderen doen.
Helaas een bekend euvel.
De LKA+LFA stuurt mij de vangrail in, met alleen LFA zonder LKA werkt het soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:49
Sander-B schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:39:
@Peter-036 Bedankt voor je tips, maar ik ga liever niet teveel rommelen. Op zoek naar originele Ioniq5 velgen dan maar.

@spidertje Vreemd dat de wielen bij jou wel paste en bij mij niet. Mogelijk zat er bij jou toch een spacer tussen of was het net een andere serie van de velg.

Mocht iemand interesse hebben om zijn/haar 19 inch wielen willen ruilen voor mijn 20 inch wielen met goede Michelin banden: stuur maar een PB
Geen spacers gebruikt. Idd opvallend. Blijkbaar toch een verschil met ofwel awd/rwd ofwel per model jaar bv dat er daar iets is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Laatst online: 11-09 09:42
vdbeke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:40:
Subaru rijder hier, onlangs tweedehands ioniq 5 2021 gekocht. Omwille van V2L en madam wou een krachtigere en grotere auto. Nu rijd ik er zelf ook mee en vielen me een paar dingen op.

Adaptive cruisecontrol lijkt moeite te hebben met de voorligger te volgen in een grote flauwe bocht, hij verliest zicht op de voorligger en gaat terug sneller rijden.Klopt het dat het "zicht" niet meedraait met het sturen als het al überhaupt met camera's gebeurt.

Tweede ding is ook cruise control gerelateerd, ik ben gewend dat ik een set knop heb voor de snelheid vast te zetten en een resume knop. Ik mis die resume knop waar de auto zelf terug versneld naar de vooraf ingestelde snelheid (na een rotonde of rood licht bijvoorbeeld). Zie ik hem niet of is die er ook gewoonweg niet. Gemiste kans als dat het geval is.

Lijkt dat die Koreanen hun eigenaardigheden hebben net zoals die Jappen, wel leuk om te zien. Gewenning is het grootste probleem voor mij, ik ben men boxerdiesel met CVT gewend en dit is toch een ander paar mouwen. ja appels en peren, maar ik had ook een iet of wat gelijkenis verwacht misschien. Ik snap niet zo goed dat de gaspedaalresponse zo verschilt tussen lvl 1, 2, 3 en I-pedal. Leek me handiger als ze enkel de mate van regeneratie zouden beïnvloeden. Maar dat komt met de tijd wel goed, hoewel ik die I pedal wel leuk vind dat die dan tot volledige stilstand komt zonder te moeten remmen dat mis ik misschien bij lvl 1, 2, 3 (mogelijk een setting?)
Die set en resume knop zijn er dus wel, door op de rechtse knop zelf te drukken en niet tegen te "duwen". (dus degene die je gebruikt om de snelheid te verhogen)

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ik rij Ioniq sinds vorige week zaterdag, heerlijke auto. We zijn al flink wezen testen. Jammer dat bij mij alleen de standaard navi via het hud werkt. Ook vind ik het jammer voor zo'n dure auto dat er geen keyless entry is. Ja, de auto klapt de spiegels uit als je langsloopt, maar wat heb je daar aan? Ook de automatische kofferbak gaat alleen open als je via de kant van de bijrijder langs de auto naar achteren loopt, via de andere kant niet. En het zelf sturen, tja, het werkt op zich goed, maar je moet wel uit blijven kijken want soms gaat het systeem in de fout. Ook spitsstroken snapt de auto niets van.
@Roofingburner Als je hier vragen stelt helpt het wel om erbij te zetten welke auto je hebt: bouwjaar en uitvoering. Er zijn nogal wat verschillen daartussen…

Bij mij (MY25 Lounge) werkt Google Maps bijvoorbeeld prima op de HUD.

En wat bedoel je met keyless? Dat-ie vanzelf van het slot gaat als je de auto nadert of dat je ‘m van het slot kunt halen zonder de sleutel uit je zak te halen?
Dat eerste heeft Hyundai niet, maar dat tweede wel.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

turkeyhakan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:50:
Hoi, vraagje: weten jullie hoe lang het duurt voordat een Ioniq 5 (die op voorraad is) bij de dealer arriveert? Het zogenaamde afroepen?
@turkeyhakan Dat kun je beter vragen aan de dealer waar je de auto gaat kopen. Het hangt van een aantal zaken af, waaronder wáár de voorraadauto op dit moment staat (vervoer nodig en zo ja hoe ver) en hoe vol de agenda van de dealer is, voordat die tijd heeft om je auto leverklaar te maken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
Hippe Lip schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:29:
[...]

@Roofingburner Als je hier vragen stelt helpt het wel om erbij te zetten welke auto je hebt: bouwjaar en uitvoering. Er zijn nogal wat verschillen daartussen…

En wat bedoel je met keyless? Dat-ie vanzelf van het slot gaat als je de auto nadert of dat je ‘m van het slot kunt halen zonder de sleutel uit je zak te halen?
Ik heb op 28 maart een gloednieuwe Hyundai Ioniq 5 in Connect+ uitvoering op gehaald. Bouwjaar 2025 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Hippe Lip schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:31:
[...]

@turkeyhakan Dat kun je beter vragen aan de dealer waar je de auto gaat kopen. Het hangt van een aantal zaken af, waaronder wáár de voorraadauto op dit moment staat (vervoer nodig en zo ja hoe ver) en hoe vol de agenda van de dealer is, voordat die tijd heeft om je auto leverklaar te maken.
De auto bevindt zich op dit moment in de haven van Rotterdam. Vervoer is op 45 minuten afstand (naar de dealer dus).

De dealer kan geen uitspraken doen over wanneer de auto exact wordt verwacht. Dat kan soms 1 week duren maar soms ook 2. Vandaar mijn vraag aan jullie wat jullie ervaringen zijn. Hebben ze in Rotterdam een grote opslag?

Vanaf het moment dat de auto er is, hebben ze nog ongeveer een week nodig om hem rijklaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Roofingburner schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:50:
[...]

Ik heb op 28 maart een gloednieuwe Hyundai Ioniq 5 in Connect+ uitvoering op gehaald. Bouwjaar 2025 dus.
Hoe kun je zien wanneer je auto geproduceerd is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16
turkeyhakan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:08:
[...]
De dealer kan geen uitspraken doen over wanneer de auto exact wordt verwacht. Dat kan soms 1 week duren maar soms ook 2. Vandaar mijn vraag aan jullie wat jullie ervaringen zijn. Hebben ze in Rotterdam een grote opslag?
Er is een apart topic over de levering, ik denk dat je daar dit soort specifieke vragen beter kwijt kunt:
Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic

Maar algemeen, je weet al dat er niet een exact antwoord, wat heb je eraan dat iemand zegt dat zijn ervaring is dat het nog een maand duurt en iemand anders dag het na 1 dag al kwam? Wat je dealer zegt is het meest relevant voor jouw auto (en niet voor een willekeurige auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
[...]

Duidelijk, keyless entry zoals ik gewend ben bij mijn oude auto zit er niet in, maar hoe kan het dat ik dezelfde auto heb en Google maps bij mij niet op de HUD werkt. Het is ook niet zo dat je hier ook maar iets aan in kunt stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:52
Roofingburner schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:26:
[...]

Duidelijk, keyless entry zoals ik gewend ben bij mijn oude auto zit er niet in, maar hoe kan het dat ik dezelfde auto heb en Google maps bij mij niet op de HUD werkt. Het is ook niet zo dat je hier ook maar iets aan in kunt stellen.
Geen weet dat de I5 en apple carplay / android auto samen werkt met de HUD (the new 2025 model maybe ??), maar indien wel dan is er ook een verschil tussen google maps op android (wel HUD compatible als de auto / android integratie dat toe laat) versus google maps op IOS (niet HUD compatible zelfs als de auto / ios integratie dat toe laat). met IOS ben je dan op apple maps toegewezen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
[...]

bij mij gaat de auto gewoon van slot als ik aan kom lopen, vergrendelen doet hij niet automatisch, maar wel zonder de sleutel te pakken. dus het is een mx van je 1e en 2e voorbeeld."

maps op je HUD? dat zal wellicht een MY25/CCnC update zijn, de "oude" ioniq 5 heeft dat iig niet, dan ben je gebonden aan de onboard nav

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Ik moet eerdaags langs de dealer omdat er bij de aflevering bepaalde opties niet aanwezig waren, dan zal ik vragen of zij dat keyless gebeuren willen uitleggen. En ook het gebruik van andere navi's in de HUD want de ingebouwde navi is nou niet echt praktisch vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Tiggy80 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:48:
[...]

bij mij gaat de auto gewoon van slot als ik aan kom lopen, vergrendelen doet hij niet automatisch, maar wel zonder de sleutel te pakken. dus het is een mx van je 1e en 2e voorbeeld."

maps op je HUD? dat zal wellicht een MY25/CCnC update zijn, de "oude" ioniq 5 heeft dat iig niet, dan ben je gebonden aan de onboard nav
Heb jij automatische deurklinken? Dan lijkt het logisch dat je niets hoeft te doen om de deur te openen (behalve aan de klink trekken natuurlijk).

Ik moet eerst op het vierkantje drukken, dan ontgrendelt de deur pas. Vervolgens klink naar buiten halen, trekken en deur open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
de meester01 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:59:
[...]

Heb jij automatische deurklinken? Dan lijkt het logisch dat je niets hoeft te doen om de deur te openen (behalve aan de klink trekken natuurlijk).

Ik moet eerst op het vierkantje drukken, dan ontgrendelt de deur pas. Vervolgens klink naar buiten halen, trekken en deur open.
dat zal het verklaren, ik was in de veronderstelling dat de handmatige handgrepen ook wel ontgrendelde. het ontgrendelen lijkt mij namelijk los te staan van de greep die wel of niet naar buiten komt zetten. ben ik extra blij met de automatische grepen O-)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEC
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-08 19:14

PEC

Vraag over een melding in Bluelink. Ik krijg regelmatig "[Notification] Check the route to your destination." nadat ik ergens naar toe ben genavigeerd en daar echt ben aangekomen.
Lijkt willekeurig, zowel naar huis of werk en zo'n 7 van de 10x als ik de navigatie gebruik.

En misschien weet iemand hoe deze berichten te onderdrukken of te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:59:
[...]

@de meester01 Hmm, nou snap ik het niet meer. Mijn sloten (MY25) ontgrendelen niet automatisch, maar ik bij het ontgrendelen komen die wel automatisch naar buiten, zoals bij @Tiggy80.

Dat is dus een mix van wat jullie twee hebben… :?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

turkeyhakan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:08:
[...]
Hoe kun je zien wanneer je auto geproduceerd is?
In dit geval gaat het om een MY25, eenvoudig te herkennen aan de ruitenwisser op de achterruit.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Hippe Lip schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:47:
[...]

In dit geval gaat het om een MY25, eenvoudig te herkennen aan de ruitenwisser op de achterruit.
Hebben de in 2024 geproduceerde auto’s geen ruitenwisser dan op de achterruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
turkeyhakan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 05:52:
[...]

Hebben de in 2024 geproduceerde auto’s geen ruitenwisser dan op de achterruit?
Voor modeljaar 2025 had de Ioniq5 inderdaad geen achter ruitenwisser.
Productiedatum staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Modeljaar en productiejaar zijn twee verschillende dingen.
Het modeljaar is van belang als je de specs, de uitrusting wilt weten want die kan op essentiële punten bij een nieuw MY veranderen.

En MY25 werd al vanaf eind 2024 geleverd. Het is ‘niet ongebruikelijk’ dat de eerste exemplaren van een MY al vóór het nieuwe jaar geleverd worden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 08:04
Gisteren een proefrit gemaakt in een Lounge. Heerlijke auto, herken best wat dingen uit mijn huidige e-Niro. Zit, 800V, rijgedrag en audio ben ik enthousiast over.

De dealer heeft enkele Lounges staan die in 23 of 24 op kenteken zijn gezet en die vrijwel geen km hebben gemaakt. Denk aan 15 tot 25 km. Ik vermoed voorraadmodellen. Er worden aantrekkelijke kortingen geboden. Eentje hiervan stond in de showroom met 4% lading. Dit bracht mij op de gedachte dat deze accupaketten mogelijk best lang met lage laadniveaus kunnen of zullen hebben gestaan. Volgens chatGPT kan dit leiden tot onomkeerbare schade bij Li-ion NCM paketten. Desgevraagd is aangegeven dat garantie in is gegaan op datum kentekening.

Wat denken jullie, is het een risico om een auto te kopen die lang met vrijwel leeg pakket heeft gestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-08 10:07
de mijne heeft ook een keer door omstandigheden met een soc van 6% een week buiten gestaan met -11C.
geen probleem voor zo eens een keertje. je moet het niet elke week doen.
och.....je krijgt 8 jaar garantie op het accu pakket.
ik zou me meer zorgen maken over de 12V accu, die niet meer wordt bijgeladen bij 4% soc, en die krijgt wel op zijn donder, aangezien dat een traditionele auto accu is..

[ Voor 47% gewijzigd door wim1955 op 13-04-2025 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:52
joepie de p schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:26:
Gisteren een proefrit gemaakt in een Lounge. Heerlijke auto, herken best wat dingen uit mijn huidige e-Niro. Zit, 800V, rijgedrag en audio ben ik enthousiast over.

De dealer heeft enkele Lounges staan die in 23 of 24 op kenteken zijn gezet en die vrijwel geen km hebben gemaakt. Denk aan 15 tot 25 km. Ik vermoed voorraadmodellen. Er worden aantrekkelijke kortingen geboden. Eentje hiervan stond in de showroom met 4% lading. Dit bracht mij op de gedachte dat deze accupaketten mogelijk best lang met lage laadniveaus kunnen of zullen hebben gestaan. Volgens chatGPT kan dit leiden tot onomkeerbare schade bij Li-ion NCM paketten. Desgevraagd is aangegeven dat garantie in is gegaan op datum kentekening.

Wat denken jullie, is het een risico om een auto te kopen die lang met vrijwel leeg pakket heeft gestaan?
4% op meter is in realiteit iets meer ... eens op 0% start turtle mode ... en pas dan ben je schade aan het maken ...
Maar het is niet onverstandig om boven de 10% of zelfs 20% te blijven - al is het voor onverwachte stroomverlies en dan op 0% te vermijden ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:31
Informeer bij die auto’s ook hoe het met het onderhoudsschema zit in relatie tot de garantie. Bijvoorbeeld het vervangen de de koelvloeistof met lage geleiding. Best prijzig en moet iedere 36mnd/60k km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 08:04
vifra schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:22:
[...]

4% op meter is in realiteit iets meer ... eens op 0% start turtle mode ... en pas dan ben je schade aan het maken ...
Maar het is niet onverstandig om boven de 10% of zelfs 20% te blijven - al is het voor onverwachte stroomverlies en dan op 0% te vermijden ...
wim1955 schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:43:
de mijne heeft ook een keer door omstandigheden met een soc van 6% een week buiten gestaan met -11C.
geen probleem voor zo eens een keertje. je moet het niet elke week doen.
och.....je krijgt 8 jaar garantie op het accu pakket.
ik zou me meer zorgen maken over de 12V accu, die niet meer wordt bijgeladen bij 4% soc, en die krijgt wel op zijn donder, aangezien dat een traditionele auto accu is..
De betreffende auto's hebben niet gereden en ik betwijfel of ze tussentijds een check-up hebben gehad. Als eentje gekentekend is in maart 24 dan kan die zomaar een jaar lang op minder dan 20% hebben gestaan, met daartussen een zomer een een winter. Daar zit eigenlijk mijn zorg. De garantie op de batterij is ingegaan op de dag van kentekening, dus in het voorbeeld hierboven iets minder dan 7 jaar en nog wel de max 160.000 km. Aan de andere kant geeft het mij bij een uitgave van ~48k geen gerust gevoel.

Nieuw kopen levert een 2025 model op, met eigen keuze van kleur, iets grotere batterij, de lieflijke knoppen voor stoelverwarming terug en het idee dat ik weet wat de historie van de auto is. Dit kost dan ~10k meer.

Ik zou ook eens kunnen kijken naar een demo auto. Een 2023 lounge met 4k km is voor 37k ook niet onaantrekkelijk, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_FR2010
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
De betreffende auto's hebben niet gereden en ik betwijfel of ze tussentijds een check-up hebben gehad. Als eentje gekentekend is in maart 24 dan kan die zomaar een jaar lang op minder dan 20% hebben gestaan, met daartussen een zomer een een winter. Daar zit eigenlijk mijn zorg. De garantie op de batterij is ingegaan op de dag van kentekening, dus in het voorbeeld hierboven iets minder dan 7 jaar en nog wel de max 160.000 km. Aan de andere kant geeft het mij bij een uitgave van ~48k geen gerust gevoel.
Wat je kunt vragen (hebben wij gedaan) is dat je een jaar extra garantie krijgt. We rijden nu sinds juni '2024 in een lounge AWD welke ook bijna een jaar in de showroom heeft gestaan. Tot op heden geen issues gehad. Maar scheelde inderdaad een hoop geld t.o.v. een nieuwe.
suc6 met je keuze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
turkeyhakan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:50:
Ik heb toevallig recentelijk een Ioniq 5 besteld, heb toen samen met de dealer bewust een "voorraadauto" gekozen (i.v.m. lange reis meivakantie en het feit dat ik na 6,5 jaar "klaar" was met het trage laden van mijn e-niro).
Duurde exact 2 weken om de auto uit de haven geleverd te krijgen.
Vervolgens is het een beetje afhankelijk van de werkplaatsplanning wanneer je de auto daadwerkelijk krijgt, ik krijg hem deze week. (dus vanaf knoop doorhakken tot levering kleine 3 weken).

Wordt een ecotronic grey RWD N line overigens, had een lichte voorkeur voor de (lounge of N line) AWD versie, maar die bleek nergens op voorraad te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DSmarty op 14-04-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
DSmarty schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:18:
[...]

Ik heb toevallig recentelijk een Ioniq 5 besteld, heb toen samen met de dealer bewust een "voorraadauto" gekozen (i.v.m. meivakantie).
Duurde exact 2 weken om de auto uit de haven geleverd te krijgen.
Vervolgens is het een beetje afhankelijk van de werkplaatsplanning wanneer je de auto daadwerkelijk krijgt, ik krijg hem deze week. (dus vanaf knoop doorhakken tot levering kleine 3 weken).

Wordt een ecotronic grey RWD N line overigens, had een lichte voorkeur voor de (lounge of N line) AWD versie, maar die bleek nergens op voorraad te zijn.
Dank voor je reactie! Dat is best lang moet ik zeggen (vervoer vanuit de haven naar de dealer).

Gefeliciteerd!

Weet jij waar / hoe de auto's worden opgeslagen in de haven? Is dat overdekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Broekman, en andere autovervoerders/opslaglocaties zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1qk8NR367O_wlKbXRf7BhnmTp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyXgzRSF4AxTy05qVAHbuHfJ.jpg?f=fotoalbum_large
Dus, nee ze staan niet onder dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Peter-036 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:43:
[Afbeelding]
Aan de foto te zien staan sommige auto’s wel onder dak (parkeergarage).
Maar wat maakt het uit of ze buiten of onder een dak staan? De dealer zal ‘m sowieso (laten) poetsen voor aflevering.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

@turkeyhakan
De auto's staan in depôt, ze zijn nog niet formeel ingevoerd. Daar gaat die tijd in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Peter-036 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:43:
[Afbeelding]
Wat apart en interessant om te zien! Hoe weten ze nou precies welke auto met een bepaalde configuratie ergens staat? Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
MicheldeGoey schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:11:
@turkeyhakan
De auto's staan in depôt, ze zijn nog niet formeel ingevoerd. Daar gaat die tijd in zitten.
Beste Michel, dank voor je reactie! Dus zodra een auto wordt afgeroepen, pas dan wordt de datum "eerste toelating NL" gevuld in RDW (op het moment van een kentekenaanvraag)?

In de praktijk kan het dus voorkomen dat een auto al 2 maanden op die locatie staat, maar na het afroepen wordt de auto toegelaten in NL?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Vandaag krijg ik een nieuwe ICCU! *O*
Heeft ongeveer 5 weken geduurd. Ik kon gelukkig nog wel snelladen.

Zijn er al tips voor het voorkomen van een evt ICCU failure? Trager AC laden bijvoorbeeld? Of is het gewoon pech en bidden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Impstoker schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:53:

Zijn er al tips voor het voorkomen van een evt ICCU failure? Trager AC laden bijvoorbeeld? Of is het gewoon pech en bidden. O-)
Hier is nog niet aangetoond waar het door komt, laat staan hoe je het kan voorkomen. Bidden kan altijd, wil je het dan ook voor mijn ICCU doen? Ik heb niet het idee dat het helpt als ik het zelf doe. ;) Het beste kan je gewoon lekker van je auto genieten en als het zijn tijd is, dan merk je het vanzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30
Mochten er nog mensen zijn die hun Hi5 willen upgraden, een paar 100 Euro over hebben om stuk te slaan en ook nog in het bezit zijn van een Bose audio-systeem:

Twee weken terug heb ik via bilradiospes.no een Musway M6 versterker gekocht, met bijbehorende Ioniq5 tuning en aansluitkabels. Ik kreeg een voorgeconfigureerde Musway M6 V4 (i.t.t. V3 die de meesten op internet kregen). Vorige week ingebouwd en mijn hemel wat een verschil... Ik hoor klanken en tonen die ik eerder niet hoorde (en als ik de versterker bypass ook weer niet hoor), en daarnaast lijkt het nu alsof de muziek uit alle speakers komt, in plaats van alleen maar uit het midden van het dashboard. De auto klinkt nu meer gevuld met muziek en de tweeters in de deuren links en rechts doen daadwerkelijk mee. Zo ook de subwoofer achterin: ik merk nu daadwerkelijk dat ik er een heb!

Het enige wat ik heb moeten bijstellen is het algemeen volume. Ik vermoed dat ze de tuning hebben gedaan op de oude infotainment software, waar je het volume veel hoger moest zetten dan in de huidige software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 22:20
@redah, Heel interessant. Heb je toevallig een link van je Musway set?

Heb je ook een aanpassing moeten maken voor de hogere vermogens? Wellicht een andere 12v kabel richting de accu/zekeringkast.

[ Voor 47% gewijzigd door Codeaction op 14-04-2025 14:28 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Codeaction schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:25:
@redah, Heel interessant. Heb je toevallig een link van je Musway set?
Ioniq 5 (met Bose) en Ioniq 5N.
Codeaction schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:25:
Heb je ook een aanpassing moeten maken voor de hogere vermogens? Wellicht een andere 12v kabel richting de accu/zekeringkast.
Nee, de kabel die je bijgeleverd krijgt prik je in de originele versterker, het is relatief eenvoudig te installeren (beetje gepriegel, maar niet ingewikkeld). Ik vraag me af of er zo heel veel meer vermogen wordt gebruikt.

[ Voor 39% gewijzigd door redah op 14-04-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
Ik reed gisteren rond de 175km/u en dat was een nare ervaring. Twee jaar geleden viel mij bij die snelheid niets op, maar gisteren was het erg stoterig. De auto versnelde en vertraagde uit zichtzelf bij dezelfde gaspedaalstand. Net alsof de accu het niet trok en vertraagde, waarna er daarna weer even meer energie beschikbaar kwam en uit zichzelf weer versnelde.
Ik heb niet veel ervaring met hard rijden, maar is dit normaal? Is dit typische gedrag voor een elektrische auto die op zijn max rijdt? Of kan ik een poging wagen op een garantieclaim dat mijn accu het niet trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:57

Aangetoond niet echt.
Maar ik heb mijn thuis (eigen home automation) laadpaal zodanig aangepast dat hij de laatste 10% op minimaal vermogen doet. Dan schakelt hij dus af met 6 ampere in plaats van 16 ampere.
De meeste “vermoedens” met betrekking tot het ICCU falen gaan richting “afschakel piek”. Die is op deze manier dus 3x lager.

Mijn vermoeden werd gesterkt omdat ik bij “vol vermogen laden” een aantal keer de aardlek eruit had exact bij het afschakelen (nb: afschakelen wordt door de auto gedaan, niet door de laadpaal).
Door de load balancer in de laadpaal schakelt hij “sowieso” regelmatig af bij 6 ampere. Namelijk… als er een ander gebruiker zoals oven, espressoautomaat, close-in boiler aan gaat regelt hij eerst naar 6 ampere en vervolgens schakelt hij soms af. Dat gebeurt regelmatig, een keer of 10 per laadbeurt. Bij betreffend afschakelen is de aardlek er nog nooit uit geklapt.

Kortom…
Ik heb “met zekerheid aangetoond” dat afschakelen bij 6 ampere laden nooit tot een aardlek-trip leidt terwijl afschakelen bij 16 ampere laden dat wel doet.
Betreffende “zekerheid” kan meerdere oorzaken hebben. Dat het een afschakelpiek van de iccu is die ook nog eens schadelijk is is slechts een vermoeden.

Anyway… ik heb mijn laadpaal nu dus aangepast zodanig dat afschakelen bij 16 ampere niet meer voorkomt. Baat het niet, het schaadt sowieso niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
ditbenikecht schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:05:
Ik reed gisteren rond de 175km/u en dat was een nare ervaring. Twee jaar geleden viel mij bij die snelheid niets op, maar gisteren was het erg stoterig. De auto versnelde en vertraagde uit zichtzelf bij dezelfde gaspedaalstand. Net alsof de accu het niet trok en vertraagde, waarna er daarna weer even meer energie beschikbaar kwam en uit zichzelf weer versnelde.
Ik heb niet veel ervaring met hard rijden, maar is dit normaal? Is dit typische gedrag voor een elektrische auto die op zijn max rijdt? Of kan ik een poging wagen op een garantieclaim dat mijn accu het niet trekt?
Normaal zeker niet, ik heb nooit jouw gedrag ervaren op nog wel hogere snelheden. Enige keer dat ik merkte dat ik te weinig power had was toen de accu onder de 10 of 20% zat, dan kan die een stuk minder power leveren waardoor versnellen een stuk langzamer gaat, maar niet stoterig oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16
Ik reed gisteren rond de 175km/u en dat was een nare ervaring. Twee jaar geleden viel mij bij die snelheid niets op, maar gisteren was het erg stoterig. De auto versnelde en vertraagde uit zichtzelf bij dezelfde gaspedaalstand.
Misschien heb je in de sport stand gereden en rij je normaal alleen in eco of standaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:18

-CJ

Not remastered

Ik herken dat gedrag wel, 2x gehad op willekeurige snelheden (wel onder de 100km/u). Totaal 130.000 met de auto gereden.

Even helemaal gas los en daarna weer verder rijden was bij mij de oplossing. Ik reed absoluut niet snel of agressief overigens.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 09:50
@redah Ben ook geinteresseerd in die Musway upgrade voor mijn MY25 Lounge AWD.
Op welk totaal bedrag ben je uitgekomen met invoer, BTW en verzendkosten naar NL?

Is je M6V4 vooraf geconfigureerd met de de auto specifieke correctie filterinstellingen etc?
Of heb je die zelf nog moeten inladen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
domoor schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:46:
@redah Ben ook geinteresseerd in die Musway upgrade voor mijn MY25 Lounge AWD.
Op welk totaal bedrag ben je uitgekomen met invoer, BTW en verzendkosten naar NL?

Is je M6V4 vooraf geconfigureerd met de de auto specifieke correctie filterinstellingen etc?
Of heb je die zelf nog moeten inladen oid?
Alles werd kant en klaar geleverd, de DSP was dus al helemaal ingesteld. Qua kosten:

€ 642,14 aan de webwinkel zelf, inclusief verzenden naar NL.
€ 128,17 aan DHL moeten betalen voor invoerrechten.

Voor de mensen zonder rekenmachine is dat € 770,31.

Maar goed, de Musway kost in NL ook al snel 600 Euro of meer, en de Hyundai kabel ook rond de 100 Euro. Dus al met al viel het me nog best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 09:50
Extra kosten vallen dus wel mee, blijft wel een heel bedrag bovenop de 'Bose' upgrade van Hyundai zelf.
Ik slaap er nog een nachtje over :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
domoor schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:38:
Extra kosten vallen dus wel mee, blijft wel een heel bedrag bovenop de 'Bose' upgrade van Hyundai zelf.
Ik slaap er nog een nachtje over :-)
Ik geloof dat je Bose 'upgrade' bedoelt ipv 'Bose' upgrade ;) Ik was heel erg -niet- onder de indruk van het geluid in vergelijking met andere auto's. Nu wel... Dus ja, stevige duit, maar voor mij meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Stefannn schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:19:
[...]
(...)
Mijn vermoeden werd gesterkt omdat ik bij “vol vermogen laden” een aantal keer de aardlek eruit had exact bij het afschakelen (nb: afschakelen wordt door de auto gedaan, niet door de laadpaal).
(...)
Is dat bij jou meerdere malen gebeurd en heeft je ICCU het ook meerdere malen overleefd? Bij mij is het een keer gebeurd en toen was ook de ICCU stuk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
dextertje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:23:
[...]

Is dat bij jou meerdere malen gebeurd en heeft je ICCU het ook meerdere malen overleefd? Bij mij is het een keer gebeurd en toen was ook de ICCU stuk..
Aardlek is er denk ik over 2 jaar een keer of 10 uitgeklapt bij afschakelen op 14..16 ampere.
En over diezelfde periode heeft hij dus wel 100 of 200x afgeschakeld bij 6 ampere zonder er ooit uit te klappen.
Dat het waarschijnlijk een uitschakel piek is is al eens uitgezocht door een Duitser, ergens vorig jaar kan je op mijn naam een bespreking daarvan vinden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:38
Stefannn schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:02:
[...]

Die nieuwe blokjes wil ik wel want het kraakt behoorlijk.
Net gecheckt: betreffende actie staat NIET open op mijn auto.
Ik breng hem stom toevallig MORGEN voor een service beurt naar de dealer.

Enige idee/suggestie hoe ik dit erop kan krijgen?
Heb je enig succes gehad met deze TSB? Ik kom zojuist bij de Belgische dealer vandaan en die kijken me aan of ze water zien branden. Ze hebben afgelopen januari TSB 23-BD-006H-1 uitgevoerd (geen gerammel meer, maar nu wel gekraak), dus ik heb gevraad om de nieuwere TSB #24-BD-012H uit te voeren.

Blijkt dat ze de onderdeelnummers niet eens in het systeem terug kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
osluis schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:58:
[...]

Heb je enig succes gehad met deze TSB? Ik kom zojuist bij de Belgische dealer vandaan en die kijken me aan of ze water zien branden. Ze hebben afgelopen januari TSB 23-BD-006H-1 uitgevoerd (geen gerammel meer, maar nu wel gekraak), dus ik heb gevraad om de nieuwere TSB #24-BD-012H uit te voeren.

Blijkt dat ze de onderdeelnummers niet eens in het systeem terug kunnen vinden.
Ja en nee.
Ze hebben de blokjes niet gedaan, ze wisten er niks van (ik had het ook niet van te voren aangevraagd).
Op aanwijzingen van dit forum heb ik wel wat “bumpertjes” uitgedraaid en dat heeft wel redelijk geholpen.
Later werd ik terug gebeld dat ze de modificatie gevonden hadden en hem op verzoek zouden kunnen uitvoeren maar hun mening was dat het niks zou helpen.
Vervolgens is het er niet meer van gekomen dat ook daadwerkelijk te laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ik herken het niet. Een paar keer per jaar kom in Duitsland en dan 'moet het van mijn hoofd' om de auto even flink door te trappen maar dat gaat mooi vloeiend tot iets van 192 op de teller, dan is het schluß.

Daarna gedraag ik me weer want het verbruik straft dat gedrag wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:38
Stefannn schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:04:
[...]

Ja en nee.
Ze hebben de blokjes niet gedaan, ze wisten er niks van (ik had het ook niet van te voren aangevraagd).
Op aanwijzingen van dit forum heb ik wel wat “bumpertjes” uitgedraaid en dat heeft wel redelijk geholpen.
Later werd ik terug gebeld dat ze de modificatie gevonden hadden en hem op verzoek zouden kunnen uitvoeren maar hun mening was dat het niks zou helpen.
Vervolgens is het er niet meer van gekomen dat ook daadwerkelijk te laten doen.
Dankjewel voor de info. Ik heb nu afgesproken dat ik bij de volgende onderhoudsinterval nog eens kom navragen of deze laatste TSB beschikbaar is. ik merk namelijk dat het gekraak sterk afhankelijk is van de temperatuur. Hoe warmer het buiten is, hoe minder ik het hoor.

Zal deze zomer de boel maar even voorzien van een beetje vilt of smeren met een beetje siliconen en dan in het najaar eens kijken of wel de onderdelen kunnen regelen.

Ik vind het wel bijzonder dat een TSB niet in elk land tegelijk beschikbaar is. Deze dateert al van 10-2024 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Stefannn schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:59:
[...]

Aardlek is er denk ik over 2 jaar een keer of 10 uitgeklapt bij afschakelen op 14..16 ampere.
En over diezelfde periode heeft hij dus wel 100 of 200x afgeschakeld bij 6 ampere zonder er ooit uit te klappen.
Dat het waarschijnlijk een uitschakel piek is is al eens uitgezocht door een Duitser, ergens vorig jaar kan je op mijn naam een bespreking daarvan vinden.
Je bedoelt waarschijnlijk deze post Stefannn in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic", of niet?

Daar lees ik in, dat het vermoeden inderdaad is, dat bij hogere vermogens, de ICCU meer kans heeft om het te begeven.
Ik begrijp er niet helemaal uit de Duitse, dat het erg gevoelig is voor een pieklast, die je krijgt bij afschakelen. Maar ik weet dan ook niet veel van elektronica.
Duurt de pieklast bij afschakelen lang genoeg om de temperatuur van een onderdeeltje teveel (=naar >200 graden) te doen stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-08 10:07
de meester01 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:22:
[...]

Ik herken het niet. Een paar keer per jaar kom in Duitsland en dan 'moet het van mijn hoofd' om de auto even flink door te trappen maar dat gaat mooi vloeiend tot iets van 192 op de teller, dan is het schluß.

Daarna gedraag ik me weer want het verbruik straft dat gedrag wel af.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik schat ruim meer dan 45 kW/100 km ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 16:17

@Impstoker wij hebben nog maar één keer aan 11 kW AC geladen op 21000 km. Voor de rest enkel Granny Charger en DC geladen. ICCU voorlopig nog OK. We testen verder 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
dextertje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:23:
[...]

Maar wat is de oorzaak en wat is het gevolg?

De paar keer dat de alamat er bij mij uit ging, was puur op een aardfout.

Maar bij de mensen waarbij de ICCU stuk ging, lees ik soms ook dat zelfs een hoofdzekering er uitgaat.
Dus daar lijkt meer op ICCU eerst stuk gaat, wat vervolgens kortsluting/overbelasting veroorzaakt waardoor alamat en/of hoofdzekering er uit gaan.

Nu is het natuurlijk nog steeds mogelijk dat veelvuldig afschakelen op aardfout uiteindelijk zorgt voor het stuk gaan van de ICCU. Maar dit is lastig te bewijzen.

Voor hetzelfde geld gaat de ICCU stuk door te vaak een slechte 12volt accu te moeten laden. Of gaat ie stuk doordat in de wijk de netspanning misschien vaak hoger is dan normaal (met veel zonnepanelen).
Of bij 3-fase laden, misschien wel een groot spanningsverschil tussen de fases. (als er op 1 fase veel meer zonnepanelen zitten dan op de andere)
Of gaat ie stuk door gewoon stomme pech...

Maar als je idd door langzamer laden kan voorkomen dat een alamat er regelmatig uitklapt door aardfout, dan is dat is dat natuurlijk nooit verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
dextertje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:21:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk deze post Stefannn in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic", of niet?

Daar lees ik in, dat het vermoeden inderdaad is, dat bij hogere vermogens, de ICCU meer kans heeft om het te begeven.
Ik begrijp er niet helemaal uit de Duitse, dat het erg gevoelig is voor een pieklast, die je krijgt bij afschakelen. Maar ik weet dan ook niet veel van elektronica.
Duurt de pieklast bij afschakelen lang genoeg om de temperatuur van een onderdeeltje teveel (=naar >200 graden) te doen stijgen?
Ik bedoel inderdaad die post.
Of het allemaal klopt weet ik ook niet, ik heb het voornamelijk vertaald, ik heb niet zelf de circuits nageplozen.
Ik weet wel veel van electronica en het verhaal "kan kloppen". Ik weet het nu niet meer precies maar vorig jaar heb ik het helemaal van A to Z gevolgd en "het is geen waan idee".
Het is dan niet zozeer een heel onderdeeltje, maar een gevoelige overgang binnen een component die inderdaad in korte tijd kan doorbranden.
Je kan het echter ook nooit zeker weten. Op basis hiervan weet je dat er grotere stromen lopen dan dat de specificaties toestaan. Of de boel dan daadwerkelijk daardoor affikt weet je niet.

Met mijn eigen "harde" ervaring dat "bij 16A afschakelen de aardlek er 10..50x vaker uitklapt dan bij 6A afschakelen" vind ik het toch wel een heel sterk vermoeden.

Wat ik dan weer niet snap van Hyundai: "waarom regelen ze de lader niet terug nar 6A voor ze hem afschakelen"???
Ik heb dat nu in mijn laadpaal gemaakt maar voor Hyundai is dit een prachtige software oplossing die ze extreem makkelijk en goedkoop kunnen uitrollen.
En dat plijt dan eigenlijk ook tegen de oplossing: wellicht hebben ze het getest en heeft het geen verlaagde ICCU falen opgeleverd.

Of de ICCU bij mij nu heel blijft weet ik niet. De aardlek gaat er in ieder geval niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 13:18
@Stefannn dank voor je duidelijke verhaal. Ik kan zaterdag mijn nieuwe ioniq 5 ophalen
Omdat deze in een terugroep actie zit, hebben ze alles gecontroleerd en was bij mij alleen een software update nodig. Zit daar dan niet de slimme oplossing, zoals jij deze beschrijft? Ik had wel al gelezen dat mensen na de update nog steeds een issue kunnem krijgen. (Beantwoord dus eigenlijk mijn eigen vraag). Maar dan is hyundai nog steeds niet in staat geweest voor een goede oplossing. Is dus zoals @PhilippeJoris aangeeft een laadstrategie, die je kan volgen (wij hebben geen paal thuis)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
rem_hopster schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:27:
@Stefannn dank voor je duidelijke verhaal. Ik kan zaterdag mijn nieuwe ioniq 5 ophalen
Omdat deze in een terugroep actie zit, hebben ze alles gecontroleerd en was bij mij alleen een software update nodig. Zit daar dan niet de slimme oplossing, zoals jij deze beschrijft? Ik had wel al gelezen dat mensen na de update nog steeds een issue kunnem krijgen. (Beantwoord dus eigenlijk mijn eigen vraag). Maar dan is hyundai nog steeds niet in staat geweest voor een goede oplossing. Is dus zoals @PhilippeJoris aangeeft een laadstrategie, die je kan volgen (wij hebben geen paal thuis)?
Er is een software update voor.
Maar die update heb ik gehad en daarna klapte de aardlek er nog steeds uit.
Wel een kanttekening dat het een vrij goedkope Chinese aardlek was die ik inmiddels vervangen heb door een A-merk. Maar… die Chinese aardlek klapte er nooit uit bij 6A afschakelen en wel bij 16A. Dus de analyse blijft staan.
Maar goed…
Mijn oplossing is vrees ik niet algemeen toepasbaar. Dan moet je wel echt je eigen laadpaal hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:38
Stefannn schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:56:
[...]

Er is een software update voor.
Maar die update heb ik gehad en daarna klapte de aardlek er nog steeds uit.
Wel een kanttekening dat het een vrij goedkope Chinese aardlek was die ik inmiddels vervangen heb door een A-merk. Maar… die Chinese aardlek klapte er nooit uit bij 6A afschakelen en wel bij 16A. Dus de analyse blijft staan.
Maar goed…
Mijn oplossing is vrees ik niet algemeen toepasbaar. Dan moet je wel echt je eigen laadpaal hacken.
Sorry dat ik me er mee bemoei hoor maar een aardlekschakelaar hoort er in principe alleen uit te gaan bij een daadwerkelijke lekstroom naar aarde, niet bij normale handelingen zoals het stoppen van het laden. Als dat toch gebeurt, wijst dat op een te gevoelige of foute installatie (van hoofdzekering tot laadpaal), of op een probleem in de auto zelf, bijvoorbeeld de ICCU.

In de jaren dat ik elektrisch rijd (ZOE/LEAF/IONIQ5) is bij mij de aardlek of automaat nog nooit uitgevallen — ook niet bij 16A laden of afschakelen. (Tenzij ik op de testknop druk). Waarschijnlijk lag dit dus aan die “goedkope Chinese” aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
KnarfX schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:13:
[...]

Sorry dat ik me er mee bemoei hoor maar een aardlekschakelaar hoort er in principe alleen uit te gaan bij een daadwerkelijke lekstroom naar aarde, niet bij normale handelingen zoals het stoppen van het laden. Als dat toch gebeurt, wijst dat op een te gevoelige of foute installatie (van hoofdzekering tot laadpaal), of op een probleem in de auto zelf, bijvoorbeeld de ICCU.

In de jaren dat ik elektrisch rijd (ZOE/LEAF/IONIQ5) is bij mij de aardlek of automaat nog nooit uitgevallen — ook niet bij 16A laden of afschakelen. (Tenzij ik op de testknop druk). Waarschijnlijk lag dit dus puur aan die “goedkope Chinese” aardlek.
Exact….
Daarom verdenk ik de iccu.
Hij gaat er nooit nooit nooit uit, enkel als de auto stopt met laden op 16A.
En voor hen die het niet weten: “stoppen met laden” is een process in de ICCU, de laadpaal doet daar helemaal niks.
Dus de aardlek gaat er uit “op het moment dat de iccu een vrij bruuske actie doet”. Dat is sowieso een smoking gun.
Daar kan ik me een inductie stroom met capacitaire koppeling naar aarde wel bij voorstellen. En als dat zo is dan komt die stroom op allemaal plekken waar het totaal niet de bedoeling is.

Dan kan die goedkope aardlek “te gevoelig” zijn, maar feit blijft dat de auto bij 16A afschakelen meer rommel maakt dan bij 6A afschakelen.

En… de meeste iccu’s gaan stuk tesamen met een aardlek trip, en aan het eind van een laadbeurt.
En… je hebt er nog nooit last van gehad… iedereen met kapotte iccu had daar geen last van tot hij stuk ging.

En yep… het blijft gissen.
Maar ik ben blij dat ik mijn laadsessie terug schroef naar 6A in de laatste 10%. Baadt het niet, het schaad ook niet. En met die slecht verkrijgbare iccu’s vind ik dat een prettig idee.

[ Voor 18% gewijzigd door Stefannn op 15-04-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:38
Wat ik me dan afvraag: is jouw ICCU wel helemaal in orde? Velen zullen jouw laadstrategie niet volgen en geen last hebben van een uitvallende aardlekschakelaar. (Totdat de ICCU misschien echt stuk is) Dan is de vraag waar het verschil precies zit — in de auto, in de installatie, of in een combinatie daarvan?

En het klopt, het kan geen kwaad, maar toch vind ik het uitvallen bij 16a vreemd.

En inderdaad ik heb het gelukkig nog niet ervaren.

[ Voor 24% gewijzigd door KnarfX op 15-04-2025 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
KnarfX schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:30:
Wat ik me dan afvraag: is jouw ICCU wel helemaal in orde? Velen zullen jouw laadstrategie niet volgen en geen last hebben van een uitvallende aardlekschakelaar. (Totdat de ICCU misschien echt stuk is) Dan is de vraag waar het verschil precies zit — in de auto, in de installatie, of in een combinatie daarvan?

En het klopt, het kan geen kwaad, maar toch vind ik het uitvallen bij 16a vreemd.

En inderdaad ik heb het gelukkig nog niet ervaren.
Ik denk inderdaad een combinatie, de aardlek heb ik inmiddels vervangen.
Ik “gok” inderdaad te gevoelig en daarmee eigenlijk een meet instrument voor een iccu die iets doet dat niet mag.
Dat meet instrument is er niet meer, maar ik heb de iccu wel uit zijn stress zone gehaald.

En nogmaals…. Bij eigenlijk iedereen klapt de iccu er uit zonder enige voorbode. Misschien hadden ze op mijn Chinese aardlek (mijn gevoelige meetinstrument) wel aan kunnen zien komen dat de iccu niet zo netjes was. Maar dat is speculatie.

Enige wat ik nu nog moet verzinnen….
Als de iccu’s straks weer regulier beschikbaar zijn…
Ga ik dan weer afschakelen op 16A? Want als de iccu “niet zo netjes” is dan wil ik wel dat hij tijdens garantie kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
Maar ik ga er vanuit dat hyundai hier toch nog wel verder onderzoek naar doet en missschien met een andere update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
rem_hopster schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:46:
Maar ik ga er vanuit dat hyundai hier toch nog wel verder onderzoek naar doet en missschien met een andere update?
Dat weten we natuurlijk niet, maar hij gaat vaak genoeg kapot dat je mag verwachten dat er in ieder geval op een gegeven moment een robustere versie komt. De kans is groot dat die dan ook op de oudere modellen past.
Ze zullen die liever niet pro actief overal vervangen want dat kost klauwen met geld, soms worden ze daartoe wel verplicht als het een veiligheids ding is.
Maar goed….. op een gegeven moment zal je wel met wat meer zekerheid bij iccu falen een nieuwe krijgen die langer meegaat. En hopelijk zijn de lever problemen dan ook opgelost.
Zo’n ding ontwerpen is overigens geen rocket science. Het is wel heel veel testen dus duurt lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

wim1955 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:35:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik schat ruim meer dan 45 kW/100 km ??
Geen idee eigenlijk, het gaat hard omlaag en bij zulke snelheden kijk ik naar wat er voor de auto gebeurt, niet zozeer wat er op het schermpje staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaklie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 09:49
"Als de ICCUs weer normaal leverbaar zijn" is daar een indicatie voor? Ligt de wachttijd niet al jaren op > 5 weken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rem_hopster
Ik had ergens gelezen dat het 5% van de bezitters overkwam. Helaas kan ik het artikel niet meer vinden. Oftwel ik ga lekker genieten van de auto en als het gebeurt dan gebeurt het. Kan nu al niet wachten tot zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Stefannn schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:18:
[...]

En… de meeste iccu’s gaan stuk tesamen met een aardlek trip, en aan het eind van een laadbeurt.
En… je hebt er nog nooit last van gehad… iedereen met kapotte iccu had daar geen last van tot hij stuk ging.
Ik heb hier nog niemand gezien die aantoonde dat het gepaard gaat met een aardlektrip. De meesten onder ons hebben een alamat en hebben daardoor geen idee of die klapt op aardlek of overbelasting.

Daarnaast is het de vraag, dat als ICCU en alamat tegelijk trippen dat verband met elkaar houdt, vaak niet. En zo wel dan is de vraag of ICCU gesloopt wordt door een alamattrip of dat de alamat tript door een defecte ICCU.

Als het allemaal zo makkelijk was hadden we na al die jaren de oplossing wel gehad. Hyundai heeft inmiddels heel veel updates aan de ICCU (software) doorgevoerd en vooralsnog lijkt dat nog niet het gewenste resultaat opgeleverd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
  • Laatst online: 12-09 22:20
@nietwijk, de ICCU probleem veroorzaakt doorgaans een aardlek bij het uitschakelen van de het laden (voertuig heeft max ac ingestelde laadpunt bereikt).
Teminste dit gebeurde bij mij structureel in 2021. Het ligt niet aan het merk van de aardlek schakelaar.

Thuis heb ik een ABB schakelaar en heb menig publieke lader toendertijd ook laten uitschakelen op de zelfde manier.

[ Voor 7% gewijzigd door Codeaction op 16-04-2025 09:47 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
nietwijk schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb hier nog niemand gezien die aantoonde dat het gepaard gaat met een aardlektrip. De meesten onder ons hebben een alamat en hebben daardoor geen idee of die klapt op aardlek of overbelasting.

Daarnaast is het de vraag, dat als ICCU en alamat tegelijk trippen dat verband met elkaar houdt, vaak niet. En zo wel dan is de vraag of ICCU gesloopt wordt door een alamattrip of dat de alamat tript door een defecte ICCU.

Als het allemaal zo makkelijk was hadden we na al die jaren de oplossing wel gehad. Hyundai heeft inmiddels heel veel updates aan de ICCU (software) doorgevoerd en vooralsnog lijkt dat nog niet het gewenste resultaat opgeleverd te hebben.
Correctie op mezelf: het betreft bij mij inderdaad een alamat.
Het klopt “dat het niet perse zo simpel is”.
Maar het blijft opmerkelijk dat die er bij mij op 16A laden 1x per 2 maanden uit klapte bij het afschakelen en bij 6A nooit terwijl hij daar door de loadbalancing wel 5 a 10x vaker op afschakelt.
Voor mij: “de laatste 10% op 6A laden, baat het niet, schaden doet het zeker niet”.
Geen onomstotelijk bewijs, maar wat mij betreft flink wat smoking guns.
En verder moet iedereen zelf maar verzinnen wat hij/zij doet.
Mijn bijdrage bedoeld als “informatie”, als “hoe doet iemand anders het”. Niks meer en niks minder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
@Codeaction Ik heb een ABB B20 30mA Alamat en die klapt er 1 a 2 keer per jaar uit en ik laad 1 a 2 keer per week op vol vermogen (16A). Dat betekent dat ie er ongeveer 1 op de 52 keer uit klapt en volgens mij niet eens altijd aan het eind van de laadsessie. Ik laad standaard tot 80%. Als je tot 100% laad haal je uberhaupt maar 10A 8A aan het eind van het laadproces, de lading vertraagt automatisch in de laatste 7 minuten bij het vollopen van de accu. Als de hypothese van de laadstroom klopt zou iemand die tot 100% laadt geen defecte ICCU kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
nietwijk schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:04:
@Codeaction Ik heb een ABB B20 30mA Alamat en die klapt er 1 a 2 keer per jaar uit en ik laad 1 a 2 keer per week op vol vermogen (16A). Dat betekent dat ie er ongeveer 1 op de 52 keer uit klapt en volgens mij niet eens altijd aan het eind van de laadsessie. Ik laad standaard tot 80%. Als je tot 100% laad haal je uberhaupt maar 10A aan het eind van het laadproces, de lading vertraagt automatisch in de laatste 7 minuten bij het vollopen van de accu. Als de hypothese van de laadstroom klopt zou iemand die tot 100% laadt geen defecte ICCU kunnen krijgen.
A… dat van die laatste 7 minuten wist ik niet.
Ik heb de laadstroom al eens gemonitord maar “redelijk met de hand”. Toen constateerde ik geen noemenswaardige terugval maar “7 minuten” kan ik zomaar over het hoofd hebben gezien.
Ik laad inderdaad standaard tot 90%. Alleen voor een lange trip tot 100%.
Mhhh…. Ik kan me werkelijk niet meer herinneren of ik ooit met een 100% laadbeurt een alamat-trip heb gehad.

Op 16A “niet aan eind” eruit klappen kan ook gewoon overbelasting zijn. Meerdere uren op 16A met een 16A automaat zit op de rand van de trip-curve. Er zijn daar flinke discussies over elders op tweakers maar Defacto “zit het op de rand” dus is het meer persoonsgebonden of je op die rand wil zitten of niet.

Mijn trips waren steevast aan het eind van het laden. Auto was steevast “vol op ingesteld nivo”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
Stefannn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:30:
[...]

Op 16A “niet aan eind” eruit klappen kan ook gewoon overbelasting zijn. Meerdere uren op 16A met een 16A automaat zit op de rand van de trip-curve. Er zijn daar flinke discussies over elders op tweakers maar Defacto “zit het op de rand” dus is het meer persoonsgebonden of je op die rand wil zitten of niet.
Daarom heb ik een B20 alamat, zoals het hoort. Die hoort niet op overbelasting te klappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Stefannn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:30:
[...]

A… dat van die laatste 7 minuten wist ik niet.
Ik heb de laadstroom al eens gemonitord maar “redelijk met de hand”. Toen constateerde ik geen noemenswaardige terugval maar “7 minuten” kan ik zomaar over het hoofd hebben gezien.
Ik laad inderdaad standaard tot 90%. Alleen voor een lange trip tot 100%.
Mhhh…. Ik kan me werkelijk niet meer herinneren of ik ooit met een 100% laadbeurt een alamat-trip heb gehad.
Zie mijn post hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Wow dank!
Die post had ik compleet gemist!
Terwijl die notabene in een discussie zit waar ik (ook toen al) in mee deed!

Die afschakelpiek die je met home wizard gemeten hebt is wel opmerkelijk.
Homewizard meet geheid “uitgesmeerd over enige tijd”. P1 data komt 1x/seconden (of 1x/10seconden op oude meters) dus zelfs als Homewizard zelf niks glad strijkt gemiddeld over een seconde.
Piekje is iets van 100W gok ik zo. Een “niet bedoelde” afschakelpiek zal 1 a 10ms zijn, dan praat je dus over 10 a 100kW. Pfew!

(Nb, inmiddels heb ik mijn Chinese B16 vervangen door een B20 Hager)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Stefannn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:50:
[...]

Die afschakelpiek die je met home wizard gemeten hebt is wel opmerkelijk.
Homewizard meet geheid “uitgesmeerd over enige tijd”. P1 data komt 1x/seconden (of 1x/10seconden op oude meters) dus zelfs als Homewizard zelf niks glad strijkt gemiddeld over een seconde.
Piekje is iets van 100W gok ik zo. Een “niet bedoelde” afschakelpiek zal 1 a 10ms zijn, dan praat je dus over 10 a 100kW. Pfew!
Hij pakt c.a. elke seconde een meetpunt in deze grafiek (60s totaal) en de waarden daartussen worden uitgesmeerd. Die piek kan inderdaad een stuk hoger zijn in de werkelijkheid, maar relatief laag lijken door het uitsmeren. Maar het is niet alleen een afschakelpiek, het is ook een opstartpiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

nietwijk schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:04:
@Codeaction Ik heb een ABB B20 30mA Alamat en die klapt er 1 a 2 keer per jaar uit en ik laad 1 a 2 keer per week op vol vermogen (16A). Dat betekent dat ie er ongeveer 1 op de 52 keer uit klapt en volgens mij niet eens altijd aan het eind van de laadsessie. Ik laad standaard tot 80%. Als je tot 100% laad haal je uberhaupt maar 10A 8A aan het eind van het laadproces, de lading vertraagt automatisch in de laatste 7 minuten bij het vollopen van de accu. Als de hypothese van de laadstroom klopt zou iemand die tot 100% laadt geen defecte ICCU kunnen krijgen.
Wel bijzonder dát hij klapt, ik heb nu 3,5 jaar een laadpaal op 3x16A en die is er nog nooit uitgeklapt.

Wel zie ik in de Zappi app en op het dashboard dat er nooit meer dan 10,6/10,7 kWh ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Sinds een half jaar ofzo / laatste ICCU update laad de auto inderdaad nog maar met 10.9kW ipv de vroegere 11kW. Bij mij is 1 of 2x de aardlekschakelaar er in bijna 4 jaar tijd uitgeklapt. Waarvan 1x voor een kapotte ICCU.
De zekering van 3x16A, met B karakteristiek is er nooit uitgeklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
canonball schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:25:
[...]

Misschien heb je in de sport stand gereden en rij je normaal alleen in eco of standaard?
Nee, als ik hard rijd wil ik vertrouwen op mijn ervaring met de auto, dus de stand waarin ik altijd rijd en dat is de normale stand. Het lijkt mij echt onveilig om ineens naar sport stand te gaan, met een andere regeneratie en direct vol vermogen op de wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
Is de ICCU ook betrokken bij het regenereren? Als de motoren AC zijn moet die ook omgezet worden naar DC.
Ik heb het idee dat omdat ik altijd in regen stand 3 reed, mijn accu defect heb gekregen. De piekstroom die dan elke keer de accu ingaat slijt echt.

Bij het versnellen zie ik soms een stroom verbruik tot 139kW. Dat betekent dat de accu dus 2C kan leveren. Als de occasion prijzen verder zakken koop ik er nog 2 ioniq 5's bij als thuisaccu. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
ditbenikecht schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:55:
Sinds een half jaar ofzo / laatste ICCU update laad de auto inderdaad nog maar met 10.9kW ipv de vroegere 11kW. Bij mij is 1 of 2x de aardlekschakelaar er in bijna 4 jaar tijd uitgeklapt. Waarvan 1x voor een kapotte ICCU.
De zekering van 3x16A, met B karakteristiek is er nooit uitgeklapt.
Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen? Dat is een verschil van welgeteld........minder dan 1%. Dat is niks. Bij mij is het verschil tussen wat Wallbox en Homewizard aangeeft al 5%. En ja, de Eastron stroommeter in de meterkast geeft het minst aan van de 2. En daarnaast....klapt mijn alamat er uit op aardfout of overbelasting?

Aanvulling: Er kan ook zomaar 5% verschil zitten in de netspanning, over een dag gezien. Bij gelijke laadstroom heb je dan zomaar 5% verschil in laadvermogen, of omgekeerd...bij gelijk laadvermogen heb je zomaar een 5% lagere laadstroom.

[ Voor 14% gewijzigd door nietwijk op 17-04-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
de meester01 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:17:
[...]

Wel bijzonder dát hij klapt, ik heb nu 3,5 jaar een laadpaal op 3x16A en die is er nog nooit uitgeklapt.

Wel zie ik in de Zappi app en op het dashboard dat er nooit meer dan 10,6/10,7 kWh ingaat.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je met 10,6 kW laadt ipv dat er 10,6 kWh in gaat. ;)
De vraag is hoe goed die meting van je Zappi is. Maar gezien mijn 20A alamat is 16A mijn probleem niet. Daarnaast heb ik eens op de +/- 50 keer een trip. Weinig last van. Ik heb overigens alle updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@nietwijk @Stefannn jullie gebruiken een type b alamat? Niet een aparte aardlek type b dus ? Die zijn nl behoorlijk verschillend , alamat type b is bepaalde afschakelkarakteristiek voor overbelasting. Type b aardlek is een met dc beveiliging.
Of zit de dc aardlek bij jullie in de laadpaal ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Als ik de aardfouttest uitvoer bij de 20A Hager alamat in mijn meterkast, komt er een geel blokje in beeld, als ik 'm gewoon uitschakel blijft dat grijswit.
Wellicht is dat bij het trippen ook zo?
Dan kun je zien wat de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 01:01
Ik probeer de accu voor te verwarmen voor het snelladen, maar krijg het niet voor elkaar als ik een snellader in de navigatie invoer. Het gaat om een Ioniq 5 Lounge LR uit 2021 met warmtepomp. Hoe kan ik nagaan of de auto het wel ondersteund, en wat de condities zijn om het te triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Dat zou dan softwarematig bij/door de dealer aangezet moeten zijn (tegen betaling).
En dan zou het accusymbool in je dashboard iets extra (een sneeuwvlokje?) moeten tonen wanneer het ingeschakeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TheJVH Zie topic start:
Batterij conditionering handleiding
en
Help, de werkplaats heeft de batterij conditionering firmware update niet (goed) geupdate

Bij mijn Project 45 gaat er géén symbool aan (gloeisymbool of sneeuwvlokje), maar kan ik in het energie-display zien, wanneer de batterijverwarming actief is. Heb je de setting batterij-conditionering wel aan staan?
Pagina: 1 ... 257 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic