Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
Ik heb sinds kort met enige regelmatig dat de tractioncontrol ingrijpt bij een flauwe bocht naar rechts (a6 naar de A1 richting amsterdam bijv) bij een snelheid van 100-110km/uur op SCC en droog wegdek. iemand al zoiets ervaren? lijktwel of er een sensor loshangt en bij dit soort bochten misinfo geeft ofzo. vrij irritant kan ik melden; SCC klapt er dan uit, de auto geeft een schok (nooit leuk in een bocht) en dat terwijl er niets aan de hand is. ik probeer het te reproduceren om ed omstandigheden vast te stellen. zal proberen op korte termijn bij de dealer langs te gaan, maar wilde het hier ook graag in de groep gooien.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crocidolite
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:55
Ik citeer/vertaal/ slechts, maar ik had het over verouderende condensators, niet over verouderde. Verder lijkt het me niet slim om hier de discussie van een ander forum over hard core (citaat) elektronica over te doen, ik moet je toch echt naar dat andere forum verwijzen.
Ja dat bedoel ik ook,.. verouderende condensatoren :)

En nee, maak je geen zorgen. Ik ga hier niet discuseren over "hard core elektronica"

De vertaling was mij niet helemaal duidelijk, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:32
tvc15 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:40:
[...]

De samenvatting in grote lijnen is dat de ICCU een slecht ontwerp is. De individuele componenten zijn goed gedimensioneerd, sommige zelfs overgedimensioneerd, maar de schakeling is gevoelig voor parasitaire RLC-kringen waardoor verouderende capaciteiten in het circuit en een slechte 12 Volt accu opslingering kunnen veroorzaken, waardoor interne piekspanningen de boel opblazen. Beperking van de AC-laadstroom lijkt geen effect te hebben, de kans om je ICCU op te blazen lijkt toe te nemen met het aantal uren AC laden dat je doet, onafhankelijk van de laadstroomsterkte. Mooier kan ik het niet maken, don't shoot the messenger ;)
Je noemt een slechte 12 Volt accu een potentiele boosdoener - heeft het zin om preventief een AGM accu (of Li-accu) te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gemertp
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 09:51
saabfanatic schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:36:
Ik overweeg mijn ioniq 5 te verkopen binnenkort en ben eens benieuwd naar de reële waarde momenteel. Het is een 2021 model met de grote (72kwh) accu in Phantom Black met 83.000km. Hij is met 1000km op de klok geïmporteerd uit Duitsland en volgens mij een 'Techniq' uitvoering. Ik heb de meeste opties behalve HUD, 360 camera en 'relax stoelen'.

Verder zit alles er op, van achterbank verwarming, panodak tot afneembare trekhaak.

Net voorzien van nieuwe Michelin Pilot Sport EV banden met GOE codering (Hyundai) en natuurlijk dealeronderhouden.

Durft iemand een educated guess te doen van de werkelijke waarde?
Ik zie een Lounge uitvoering (met betere uitvoering), net iets nieuwer en net wat minder kilometers voor 29000 op Marktplaats bij een particulier en een Project45 ongeveer even oud en met wat meer kilometers bij een bedrijf voor 30845. Dat lijken me dan de bovengrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 19:33
saabfanatic schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:36:
Ik overweeg mijn ioniq 5 te verkopen binnenkort en ben eens benieuwd naar de reële waarde momenteel. Het is een 2021 model met de grote (72kwh) accu in Phantom Black met 83.000km. Hij is met 1000km op de klok geïmporteerd uit Duitsland en volgens mij een 'Techniq' uitvoering. Ik heb de meeste opties behalve HUD, 360 camera en 'relax stoelen'.

Verder zit alles er op, van achterbank verwarming, panodak tot afneembare trekhaak.

Net voorzien van nieuwe Michelin Pilot Sport EV banden met GOE codering (Hyundai) en natuurlijk dealeronderhouden.

Durft iemand een educated guess te doen van de werkelijke waarde?
ANWB koerslijst geeft voor Lounge (die dus iets rijker is uitgerust) € 27.450 - € 32.400 voor koop, en € 24.900 - € 27.450 voor verkoop (heb maart 2021 gepakt als datum)

edit: 27450 is koop-verkoop particulier

Steam profiel UPlay JirnsumNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:19
BlackMesa schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Je noemt een slechte 12 Volt accu een potentiele boosdoener - heeft het zin om preventief een AGM accu (of Li-accu) te kopen?
Goede vraag. In een recente actie vervangt Hyundai al matige en slechte 12 Volt accu’s, waarschijnlijk met het doel om het ICCU-uitval te reduceren. In dat andere forum oppert de elektronica-goeroe daar dat het effect van ander type accu onderzocht zou moeten worden met EIS (Elektro Impedantie Spectografie) voordat daar een uitspraak over gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:16
Ben benieuwd hoe Hyundai iccu gevallen na 5 jaar gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 22:54
Vermeer10 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:09:
Ben benieuwd hoe Hyundai iccu gevallen na 5 jaar gaat oplossen.
Om die reden zal ik te zijner tijd de fabrieksgarantie naar 6 of 7 jaar uitbreiden…als ik de Ioniq 5 dan nog heb ;)
Volgens mij valt de ICCU ook onder de verlengde garantie; weet iemand dit te bevestigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:17
Sirojth schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Ik kon op slakkentempo ~300m rijden totdat ie echt zei, stop auto nu en vermogen ook wegviel. Dit kon ook elke keer als je de auto weer uitzette en opnieuw startte. Daardoor ipv de vluchtstrook op de autobahn een parkeerplaats kunnen bereiken.

Zou wel interessant zijn! Weet niet of de garage het zo leuk vind :P
Vandaag is de ICCU van onze IONIQ 5 vervangen. Ik heb vooraf op de parkeerplaats gekeken naar de V2L, maar die bleek al kaput. Er kwam geen stroom uit.
Na het vervangen van de ICCU werkte de V2L wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:36
Hippe Lip schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:37:
[...]

@stenbk Hoe zet je die piepjes helemaal uit? Je bedoelt permanent, zodat het bij de volgende keer starten nog steeds uit staat?

Het kan zijn dat het in jouw auto anders is dan in die van @JerryVR omdat hij, net als ik, een MY25 heeft. Daar werken een aantal dingen anders. Dat merk ik dan bijvoorbeeld ook in die LFA die je beschrijft. Dat die zomaar uit kan gaan in een bocht van 15 graden herken ik wel, maar dan van mijn e-Niro (van hetzelfde concern) die ik tot voor kort reed. die had dat ook. Nu in mijn I5 valt het me juist op dat die LFA heel veel beter werkt en het ook op rijkswegen met veel bochten behoorlijk goed doet. Alleen vluchtheuvels in de stad red die niet; dat zijn te korte, snelle slingers voor ‘m.
Voor dat soepele sturen kun je overigens de LKA beter uitzetten. Dat voorkomt gestuiter tussen de lijntjes.
Ah goed om te horen dat my25 daar ook op verbeterd is.

Ik heb de meldingen van snelheid hier uitgezet:
http://webmanual.hyundai....tch/driverassistance.html
Dan blijft alleen LKA over, maar die zet je al helemaal uit begrijp bij elke start.

Overigens eergisteren de Tesla supercharger (v4) getest in Heerlen. Tot nog toe altijd vermeden maar vanwege de prijs (€0,33) de moeite waard. Helaas wel last van de typische problemen, dus max 100kW en bij 80% drop naar 6kW. Daarna weggegaan dus geen idee of het na een paar minuten weer beter zou zijn. Accu was min temp op 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
CharlieBulldog schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:18:
[...]

Om die reden zal ik te zijner tijd de fabrieksgarantie naar 6 of 7 jaar uitbreiden…als ik de Ioniq 5 dan nog heb ;)
Volgens mij valt de ICCU ook onder de verlengde garantie; weet iemand dit te bevestigen?
Laadsysteem
Onboard Charger, laadaan­ sluiting, Charge
Control Module, laadkabelvergrendeling,
actuator.

https://dmassets.hyundai....rWDdGNWMlMkZLZyUzRCUzRA..

[ Voor 6% gewijzigd door Vermeer10 op 15-03-2025 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crocidolite
En ik heb mijn auto weer terug. ICCU is vervangen en dat heeft 3 weken geduurd.
Er vanuitgaande dat het meer dan 2 maanden zou gaan duren, viel mij dit nog enigzins mee.

Wat een verademing om weer elektrisch te rijden na 3 weken in een benzine schakelbak gereden te hebben waarbij je ook nog eens bijna op de grond zit, zo laag was die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyvdveer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-08 14:02
Beste mede iq5’ers

Vandaag op pad geweest met mijn auto gevuld met surfspullen na mijn sessie was de 12v helemaal leeg. Merkte het doordat de automatische achterklep half open bleef staan bij openen.

Had gelukkig een boosteraccu bij me dus was zo opgelost. Hebben jullie en idee wat de oorzaak kan zijn.

Dacht zelf dat bijvoorbeeld de achterklep door de grote hoeveelheid spullen in de auto niet goed afsluit waardoor de klep onophoudelijk probeert te sluiten?

Hoor graag of jullie een idee hebben waardoor dit kan komen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:45
boyvdveer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:00:
Beste mede iq5’ers

Vandaag op pad geweest met mijn auto gevuld met surfspullen na mijn sessie was de 12v helemaal leeg. Merkte het doordat de automatische achterklep half open bleef staan bij openen.

Had gelukkig een boosteraccu bij me dus was zo opgelost. Hebben jullie en idee wat de oorzaak kan zijn.

Dacht zelf dat bijvoorbeeld de achterklep door de grote hoeveelheid spullen in de auto niet goed afsluit waardoor de klep onophoudelijk probeert te sluiten?

Hoor graag of jullie een idee hebben waardoor dit kan komen.

Alvast bedankt!
Dat is niet iets specifiek voor alleen de Ioniq 5. Dit kan ook met andere auto's gebeuren is gebleken uit eigen ervaring. Daardoor bleef een signaleringlampje branden dat de achterklep niet goed dicht zat. Die had vervolgens de 12 volt accu leeggetrokken.

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Als een deur of achterklep langere tijd (relatief!) open blijft, zal de hele auto 'wakker blijven', en de standaard 12V accu is niet heel goed berekend op dergelijk stroomverbruik zonder dat er uit de HV accu bijgeladen wordt.
Zelfs bij het stofzuigen van het interieur kan de 12V accu al 'leeg' lopen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyvdveer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-08 14:02
Peter-036 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:03:
Als een deur of achterklep langere tijd (relatief!) open blijft, zal de hele auto 'wakker blijven', en de standaard 12V accu is niet heel goed berekend op dergelijk stroomverbruik zonder dat er uit de HV accu bijgeladen wordt.
Zelfs bij het stofzuigen van het interieur kan de 12V accu al 'leeg' lopen.
Bedankt, heb het eerder ook meegemaakt met Kona. Als ik jullie zo hoor denk dat het de achterklep geweest moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:35

-CJ

Not remastered

Goede tip: als tijdens het rijden de achterklep niet helemaal dicht kan vanwege lading dan is het de moeite om met je vinger, gereedschap of sleutel het haakje van het slot dicht te drukken. De auto denkt dan dat de achterklep dicht is en geeft dan geen foutmeldingen tijdens het rijden en de binnenverlichting gaat ook uit.

Wil je het ongedaan maken dan ontgrendel je via de open-knop weer eenvoudig het slot.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:56
Drie jaar geleden ongeveer wou ik een I5 kopen maar dat is toen niet doorgegaan. Nu ben ik terug aan het kijken...

Ik had gehoopt dat met de refresh de trillingsproblemen en de ICCU opgelost zouden zijn. Van wat ik hier lees (en bij KIA) blijft het een probleem. Trillingen zouden minder zijn door de verstijvingen, en er is nu tenminste een achterruitwisser...

De refresh is nog recent, dus het beeld is nog onvolledig. Kunnen mensen met rechtsreekse ervaring tussen de pre en post refresh input geven?

Alvast bedankt

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 14:59

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

Ik ben wel verbaasd dat na 3 jaar de problemen met de ICCU nog niet opgelost zijn. Ik heb zelf twee keer bij het wegrijden na het laden de melding gehad "'Controleer elektrisch systeem wagen" en dacht dat ik aan de beurt was. Ik heb vervolgens mijn reis naar huis vervolgd (30 minuten) en daar de auto direct aan een 11 kW lader gehangen om het te testen. Beide keren lukte de eerste poging om de sessie te starten niet en moest ik de kabel eruit halen. Bij de tweede poging begon de auto vervolgens gewoon te laden en was de melding weg. Laatse keer was alweer ruim 8 maanden geleden.

Sindsdien is mijn 12V accu vervangen (onder garantie) en zijn er wat updates uitgevoerd waardoor ik dacht dat ik er vanaf was. Zijn er hier mensen in de groep die na vervanging van de 12V batterij en de updates nog steeds de ICCU storing hadden?
Eind van het jaar loopt mijn leasecontract af en ondanks dat ik de IONIQ 5 een fijne auto vind, heb ik nu wel echt mijn twijfels of ik er weer één wil bestellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Laatst online: 29-08 08:41
Driekussie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:25:
Zag mijn auto niet in de lijst. Ik meldde in januari van dit jaar dat mijn ICCU het op 24.1 had begeven. Auto is van december 2021 en km stand ca 70.000.
Garage heeft inmiddels afspraak ingepland voor begin april.
nr. 64 op de lijst. ;) Extra info heb ik meegenomen in mijn overzicht. Thx!

[ Voor 6% gewijzigd door nietwijk op 17-03-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
dextertje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Ik ben nummer 54, denk ik? Auto is uit 2022 (in november opgehaald) en de auto zal rond de 37000 km hebben gereden.
Klopt, extra info is aan mijn lijst toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
BlackMesa schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat ik die wel kan ontkrachten. 2 jaar geleden met een kilometerstand van 3.000 km een defecte ICCU gehad. Accu is niks mis mee, rijd ik nog steeds mee rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Crocidolite schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:36:
En ik heb mijn auto weer terug. ICCU is vervangen en dat heeft 3 weken geduurd.
Er vanuitgaande dat het meer dan 2 maanden zou gaan duren, viel mij dit nog enigzins mee.

Wat een verademing om weer elektrisch te rijden na 3 weken in een benzine schakelbak gereden te hebben waarbij je ook nog eens bijna op de grond zit, zo laag was die auto.
Ik heb je aan de lijst toegevoegd. Had je gemist, omdat je niet opkwam bij zoekterm "ICCU".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietwijk
cvanmansom schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:09:
Eind van het jaar loopt mijn leasecontract af en ondanks dat ik de IONIQ 5 een fijne auto vind, heb ik nu wel echt mijn twijfels of ik er weer één wil bestellen....
Probeer gerust de ellende bij een andere fabrikant, waarschijnlijk neem je de kans op een defecte Hyundai ICCU dan weer voor lief. :). Het feit dat we niet veel meer defecten te bespreken hebben zegt genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door nietwijk op 17-03-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crocidolite
nietwijk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Ik heb je aan de lijst toegevoegd. Had je gemist, omdat je niet opkwam bij zoekterm "ICCU".
Klopt, ik had alleen een screenshot van de melding geplaats met daarbij de tekst "we weten allemaal wat dit betekent".

Voor de stats, vrijdag 21 februari kreeg ik de melding over het elektrisch systeem en dat ik onmiddelijk moest stoppen met rijden. De 12V accu werdt niet meer geladen, en 11 kW laden werkte de dag ervoor al niet meer dus wellicht was de ICCU de 20e al overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Laatst online: 29-08 20:40
Ik heb sinds een week een Hyundai Ioniq 5 Lounge PE 2025, daarvoor een Kia EV6 Plus.
Vanaf Start in de Bluelink app kan je kiezen voor “Gebruikersprofiel”. Ik had verwacht om op het volgende scherm een aantal instellingen van mijn profiel in de auto te kunnen aanpassen. 🤔🤔
Ik kan echter alleen een “Backup van mijn gebruikersprofiel” maken.
Ik dat bij jullie het zelfde ?
Of hebben jullie wel meer opties.
Als jullie wel meer kunnen dan graag een of meerdere screenshots. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 12-09 09:40
Simon59 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:25:
Ik heb sinds een week een Hyundai Ioniq 5 Lounge PE 2025, daarvoor een Kia EV6 Plus.
Vanaf Start in de Bluelink app kan je kiezen voor “Gebruikersprofiel”. Ik had verwacht om op het volgende scherm een aantal instellingen van mijn profiel in de auto te kunnen aanpassen. 🤔🤔
Ik kan echter alleen een “Backup van mijn gebruikersprofiel” maken.
Ik dat bij jullie het zelfde ?
Of hebben jullie wel meer opties.
Als jullie wel meer kunnen dan graag een of meerdere screenshots. Alvast bedankt.
Jammer genoeg is dat ook bij ons het enige wat er achter steekt 😥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 12-09 09:40
DUBBEL

[ Voor 100% gewijzigd door PhilippeJoris op 17-03-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:43
@nietwijk aangezien jij een lijst met defecte ICCU’s bijhoudt…
Is er enige aanwijzing dat thuisladen schadelijker is dan publiek laden?

Reden dat ik dat vraag…
Met regelmaat zie ik een melding dat het kapotgaan van de ICCU gepaard ging met het eruit klappen van de aardlek.
Op zich is dat niet raar want “van wat we er van weten” heeft ICCU failure iets te maken met afschakelpiek.

Echter….
Tot nog toe dacht ik dat de aardlek eruit ging als reactie op het kapot gaan van de ICCU, ik bedenk me echter dat het ook andersom kan zijn:
- uitschakel stroom piek van de ICCU
- aardlek klapt eruit
- daardoor GEEN impedantie meer naar het lichtnet
- de afschakelpiek kan zijn lading niet kwijt en wordt derhalve een spannings piek
- ergens in het circuit overschrijdt deze spannings piek de doorslag spanning en creeert een kortsluiting.

Nu lees ik vaak dat bij mensen de aardlek eruit klapt en dat daarna de ICCU stuk is.
Ik lees echter nooit iets over een publieke paal die kapot gaat als de ICCU het begeeft.

Als dat zo is dan kan je dit dus voorkomen door de aardlek te verzwaren of zo.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Stefannn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:12:

Nu lees ik vaak dat bij mensen de aardlek eruit klapt en dat daarna de ICCU stuk is.
Ik lees echter nooit iets over een publieke paal die kapot gaat als de ICCU het begeeft.

Als dat zo is dan kan je dit dus voorkomen door de aardlek te verzwaren of zo.
volgens mij heb ik hier al voorbij zien komen dat een publieke laadpaal ook offline ging na/door het ICCU falen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:07

YJB

Even de andere kant van de ICCU belichten

Wij hebben onze Ioniq 5 sinds Juni 2023 (74.000km) en laden het meest thuis (totaal zo'n 9500KwH).

Tot nu toe geen problemen gehad met de ICCU. Wel 2 keer de 12V accu leeg, die is onder garantie vervangen.

Als het inderdaad met AC laden te maken heeft, zou het type laadpaal dan van invloed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
YJB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:27:
Even de andere kant van de ICCU belichten

Wij hebben onze Ioniq 5 sinds Juni 2023 (74.000km) en laden het meest thuis (totaal zo'n 9500KwH).

Tot nu toe geen problemen gehad met de ICCU. Wel 2 keer de 12V accu leeg, die is onder garantie vervangen.

Als het inderdaad met AC laden te maken heeft, zou het type laadpaal dan van invloed zijn?
En klapt de aardlek er wel eens uit?
Bij mij toch wel 1x in de maand.
Nu heb ik een aardlek van ene Chinees merk, niet ideaal.
Maar het valt me wel op dat hij er ALTIJD uit klapt aan het eind van een laadbeurt, en dat betekent dat op dat moment de auto de lader in 1x van max naar 0 laat gaan.
Ik heb ook loadbalancing. Tijdens een laadbeurt wordt het laden zeker in de winter met regelmaat onderbroken als de warmtepomp en close-in boiler tegelijk aan gaan maar dan klapt de aardlek er nooit uit.
Het verschil is dat bij de loadbalancing het laden eerst naar minimum wordt geregeld voordat ze wordt afgeschakeld.
Kortom.. evidence dat de hoogte van de stroom piek afhangt van het vermogen dat wordt afgeschakeld.

Maar goed…
In mijn ervaring…. Klapt de aardlek er soms uit ook als de ICCU heel blijft. Dat suggereert dat de aardlek er NIET uitklapt omdat de ICCU kapot is, maar omdat de ICCU een stroom piek geeft.
Aardlek eruit is dus geen gevolg van kapotte ICCU, enkel van een ICCU stroom piek.
En mijn theorie (meer is het niet), als aardlek eruit geen gevolg is van kapotte ICCU……
is een kapotte ICCU dan wellicht het gevolg van aardlek eruit?

@nietwijk , @Tiggy80

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Stefannn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Nee, de aardlek klapt er nooit uit. En tot voor kort laadde ik altijd 3 fase vol vermogen (nu niet meer omdat ik mijn zonnestroom nu zoveel mogelijk wil gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Sinds vandaag heb ik een licht gebrom vanonder de motorkap. Het heeft met de verwarming te maken want als ik die uitzet dan is het onmiddellijk weg.

Het gebrom is quasi constant aanwezig, af en toe valt het weg voor een 10-tal seconden. Als de auto bijna tot stilstand komt, dan stop het ook. Ik kan er dus buiten niet naar op zoek gaan.

De verwarming doet het momenteel nog. Ik heb nog geen problemen gehad met de warmtepomp of PTC heater.

Hier op het forum even gezocht en ik vind iets terug over een elektronische waterpomp die vervangen kan worden. Kan je dat op basis van licht gebrom, wat eerlijk gezegd amper hinderlijk is, laten vervangen? Of is dit onderdeel het sowieso aan het begeven?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
[...]

Maar het valt me wel op dat hij er ALTIJD uit klapt aan het eind van een laadbeurt, en dat betekent dat op dat moment de auto de lader in 1x van max naar 0 laat gaan.
......
In mijn ervaring…. Klapt de aardlek er soms uit ook als de ICCU heel blijft. Dat suggereert dat de aardlek er NIET uitklapt omdat de ICCU kapot is, maar omdat de ICCU een stroom piek geeft.
Aardlek eruit is dus geen gevolg van kapotte ICCU, enkel van een ICCU stroom piek.
En mijn theorie (meer is het niet), als aardlek eruit geen gevolg is van kapotte ICCU……
Gelukkig hier nog geen ervaring met kapotte ICCU, en ook maar 2 of 3x (in 75+ laad sessies met Alfen thuislader) dat de aardlek tripte.
Volgens mij alle keren dat ie tripte was het bij laden naar 100%, en idd aan het einde van de sessie
(vaak laad ik ook maar tot 90%, maar ik heb ook diverse keren tot 100% geladen zonder trippen).

De laatste keer dat het gebeurde was zelfs bij 60% laadsnelheid (om zoveel mogelijk zonnestroom te laden, ivm beperken terugleverboete), dus laad snelheid is mogelijk niet gerelateerd.
De keren ervoor was bij 100% laadsnelheid.

Echter, de laatste 2 keer dat het bij mij gebeurde, gaf de ABB aardlekautomaat aan (middels blauwe indicator), dat ie getript was op een aardfout (of lekstroom). En niet dus niet door een "stroom piek" / overbelasting.
(de eerste keer heb ik niet naar de indicator gekeken).

Wellicht zit hier dus ook nog verschil in. Dat een trip door aardfout niet perse een relatie heeft met een defecte ICCU. Maar misschien een trip door overbelasting wel veroorzaakt wordt een defecte ICCU.
Een andere theorie zou kunnen zijn, dat elke aardlek trip toch een beetje schade veroorzaakt in de ICCU, en dat op een gegeven moment er zoveel schade is dat ie er helemaal mee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
DrChair schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Gelukkig hier nog geen ervaring met kapotte ICCU, en ook maar 2 of 3x (in 75+ laad sessies met Alfen thuislader) dat de aardlek tripte.
Volgens mij alle keren dat ie tripte was het bij laden naar 100%, en idd aan het einde van de sessie
(vaak laad ik ook maar tot 90%, maar ik heb ook diverse keren tot 100% geladen zonder trippen).

De laatste keer dat het gebeurde was zelfs bij 60% laadsnelheid (om zoveel mogelijk zonnestroom te laden, ivm beperken terugleverboete), dus laad snelheid is mogelijk niet gerelateerd.
De keren ervoor was bij 100% laadsnelheid.

Echter, de laatste 2 keer dat het bij mij gebeurde, gaf de ABB aardlekautomaat aan (middels blauwe indicator), dat ie getript was op een aardfout (of lekstroom). En niet dus niet door een "stroom piek" / overbelasting.
(de eerste keer heb ik niet naar de indicator gekeken).

Wellicht zit hier dus ook nog verschil in. Dat een trip door aardfout niet perse een relatie heeft met een defecte ICCU. Maar misschien een trip door overbelasting wel veroorzaakt wordt een defecte ICCU.
Een andere theorie zou kunnen zijn, dat elke aardlek trip toch een beetje schade veroorzaakt in de ICCU, en dat op een gegeven moment er zoveel schade is dat ie er helemaal mee stopt.
Dank voor de info,
Ik heb bij mij nooit kunnen zien “waarom” hij er uit klapte. Goede input dus.
Ik had inderdaad de aardlek verwacht. Niet een enorme stroom.
Je moet een beetje weten hoe zo’n invertor (lader) werkt, die laat stroom door een spoel lopen, schakelt dan open waardoor de spanning oploopt en de accu gaat laden.
Dat de aardlek er bij “gewoon stoppen” uitklapt is eigenlijk heel raar. Dat wil zeggen “ontwerpfout”.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
De invertor laat stroom door de spoel lopen maar schakelt die aan het eind van de laadcyclus niet goed naar de accu waardoor die middels een parasitaire capaciteit naar aarde afvloeit.
Door dat afvloeien blijft de spannings piek beperkt.
Echter.. als dat afvloeien wordt afgebroken omdat de aardlek eruit klapt dan kan de spanning nog hoger oplopen, gaan vonken, en ICCU kapot maken.
Yep.. het is een theorie… ik kan hem niet bewijzen.

Maar… het verontrust me dat mijn aardlek er eens in de maand uitklapt. Als ik daar inderdaad Elke keer een “spark” van krijg dan is mijn ICCU straks wel stuk. Welliswaar garantie, maar ze zijn momenteel schaars.

Dus… als ik dat kan voorkomen met een zwaardere aardlek of zo dan is dat de moeite.

Maar goed….
Vandaar de vraag aan @nietwijk (en anderen)…
Is er een relatie tussen kapotte ICCU en aardlek eruit.
De openbare paal die @Tiggy80 aangaf lag er ook uit. Past in het plaatje.
Als openbare palen hoger zijn afgezekerd op!aardlek (geen idee of dat zo is maar het is geen huis installatie waar nen1010 voor geldt) dan zouden die wel eens minder vaak een kapotte ICCU kunnen veroorzaken. En als die statistiek klopt… dan ondersteunt dat mijn theorie.

Oftewel… het is maar een theorie…. Extra info welkom… en als het een beetje waar is dan kan je dus iets doen om de kans op een kapotte ICCU te verkleinen. Persoonlijk vind ik dat de moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Stefannn Het is wel een aardige theorie dat de aardlek eerst afschakelt en dat daardoor de spanning in het laadcircuit in de auto oploopt die vervolgens condensatoren (en meer?) naar z’n grootje helpt. Ik zie daar ook wel wat in.

Dan zal ik daar meteen nog een onderzoeksvraag aan toevoegen. Ik heb namelijk helemaal geen aardlekschakelaar in de groepenkast in het circuit voor mijn laadpaal omdat ik een Zappi gebruik waar die functie (differentiaalschakelaar voor zowel AC als DC) ingebouwd zit. Scheelt een dure (type B) ALS én scheelt veel ruimte (4 eenheden) in de groepenkast.

Mijn vraag is nu of er ooit bij iemand een ICCU gesneuveld is bij het thuis laden op een Zappi. Die aardlek is namelijk niet mechanisch maar elektronisch en schakelt daardoor wellicht nét iets minder ‘heftig’ uit, waardoor de ICCU minder of zelfs helemaal niet op z’n donder krijgt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

stenbk schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:56:
[...]
Ik heb de meldingen van snelheid hier uitgezet:
http://webmanual.hyundai....tch/driverassistance.html
Dan blijft alleen LKA over, maar die zet je al helemaal uit begrijp bij elke start.
@stenbk Hmm, dat zier er duidelijk heel anders uit als wat er in de MY25 zit. Ik heb veel minder instelopties, wat dit punt betreft helaas.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Stefannn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:12:
Is er enige aanwijzing dat thuisladen schadelijker is dan publiek laden?
Ik heb onvoldoende gegevens om dat te bevestigen of ontkrachten en lees ook andere redenen voor een defecte ICCU, dus sluit niet uit dat er meerdere oorzaken (kunnen) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
dvdj schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:13:
Sinds vandaag heb ik een licht gebrom vanonder de motorkap. Het heeft met de verwarming te maken want als ik die uitzet dan is het onmiddellijk weg.

Het gebrom is quasi constant aanwezig, af en toe valt het weg voor een 10-tal seconden. Als de auto bijna tot stilstand komt, dan stop het ook. Ik kan er dus buiten niet naar op zoek gaan.

De verwarming doet het momenteel nog. Ik heb nog geen problemen gehad met de warmtepomp of PTC heater.

Hier op het forum even gezocht en ik vind iets terug over een elektronische waterpomp die vervangen kan worden. Kan je dat op basis van licht gebrom, wat eerlijk gezegd amper hinderlijk is, laten vervangen? Of is dit onderdeel het sowieso aan het begeven?

Thanks!
Als het de waterpomp is gaat dat vaak gepaard met een leeg koelvloeistof reservoir. <-- even onder de motorkap kijken dus.

Ik heb sinds kort dat de auto een opvallend/storend geluid (piepend/zoemend) maakt zodra ik harder ga rijden dan 28 kmh en dat geluid stopt als ik langzamer ga rijden dan 18 kmh. Ook duidelijk hoorbaar met de radio aan. Ik kan het reproduceren door heel langzaam te versnellen en heel rustig af te remmen. Geluid alsof de aircocompressor aanspringt in de auto. Moet het nog verder onderzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door nietwijk op 18-03-2025 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
[...]
]
Ik heb ook loadbalancing.
Die Chinese troep zou ik er direct uithalen, brand heb je zo.

De autolader gaat nooit van max naar 0 als je accu vol is, domweg omdat de accu tegen het vollopen aan de laadstroom aanzienlijk verlaagd omdat de weerstand van de accu toeneemt.

Heb je wel een DC beveiliging in je laadpaal of automaat ?

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbee81
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 09:52
Dat is je waterpomp. Bij mij is deze vervangen of extra vastgezet oid. Ik hoor het nog steeds, maar wel een stuk minder.
nietwijk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:17:
[...]

Als het de waterpomp is gaat dat vaak gepaard met een leeg koelvloeistof reservoir. <-- even onder de motorkap kijken dus.

Ik heb sinds kort dat de auto een opvallend/storend geluid (piepend/zoemend) maakt zodra ik harder ga rijden dan 28 kmh en dat geluid stopt als ik langzamer ga rijden dan 18 kmh. Ook duidelijk hoorbaar met de radio aan. Ik kan het reproduceren door heel langzaam te versnellen en heel rustig af te remmen. Geluid alsof de aircocompressor aanspringt in de auto. Moet het nog verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
nietwijk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:17:
[...]

Reservoir nagekeken en dat is nog vol. Jouw klacht is vergelijkbaar met de mijne. Je hebt geen geluid als je de verwarming volledig uit zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:45
Stefannn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:30:

Is er een relatie tussen kapotte ICCU en aardlek eruit.
Niet bij ons, de aardlek van de laadpaal (Easee) is er bij ons nog nooit doorgegaan. Bij ons werd de 12V accu niet meer bijgeladen en dat ontdekte ik na een laadbeurt thuis aan de lader.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 22:54
Uit een oude post van mij: wellicht speelt er bij iemand eenzelfde probleem….

Het “eruit klappen” van mijn aardlekautomaat is verholpen!

Er is een monteur door Wallbox gestuurd en die heeft 2 zaken aangepast waarna alles goed werkt.
Ten eerste heeft hij in de laadpaal de “current selector” naar 16 Ampere gezet.
Deze selector stond “tussen” 20 en 25 Ampere in en dat zou wel eens de oorzaak van het probleem geweest kunnen zijn.
Ten tweede heeft hij uit voorzorg de B25 aardlekautomaat vervangen door een C16 die ik nog had liggen.

Nu alles op 16 Ampere staat (aardlekautomaat, Wallbox laadpaal en in de Wallbox app) gaat alles goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 10:45
CharlieBulldog schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:55:

Er is een monteur door Wallbox gestuurd en die heeft 2 zaken aangepast waarna alles goed werkt.
Deze selector stond “tussen” 20 en 25 Ampere in en dat zou wel eens de oorzaak van het probleem geweest kunnen zijn.
Ten tweede heeft hij uit voorzorg de B25 aardlekautomaat vervangen door een C16 die ik nog had liggen.

Nu alles op 16 Ampere staat (aardlekautomaat, Wallbox laadpaal en in de Wallbox app) gaat alles goed :)
Hier idem, Wallbox pulsar plus met load balancing. Inmiddels 62K gereden, laad bijna altijd thuis, tenzij het lange ritten naar het buitenland zijn, dan pak ik een snellader. Nooit de aardlekschakelaar eruit gehad, tot nu toe ook nooit problemen gehad. Wel is bij de 60K beurt de 12V accu uit voorzorg vervangen

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:32
[...]

Ik heb ook loadbalancing. Tijdens een laadbeurt wordt het laden zeker in de winter met regelmaat onderbroken als de warmtepomp en close-in boiler tegelijk aan gaan maar dan klapt de aardlek er nooit uit.
Het verschil is dat bij de loadbalancing het laden eerst naar minimum wordt geregeld voordat ze wordt afgeschakeld.
Kortom.. evidence dat de hoogte van de stroom piek afhangt van het vermogen dat wordt afgeschakeld.

Maar goed…

@nietwijk , @Tiggy80
Na lange tijd gisteren ook bij mij weer eens de aardlek eruit (Vattenfall Alphen met load balancing, ik kan niet zien hoe vaak hij onderbreekt maar hij vliegt er alleen uit aan het eind, dit was lang niet gebeurt en ik laad altijd op 60%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
rvdgaag schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Die Chinese troep zou ik er direct uithalen, brand heb je zo.

De autolader gaat nooit van max naar 0 als je accu vol is, domweg omdat de accu tegen het vollopen aan de laadstroom aanzienlijk verlaagd omdat de weerstand van de accu toeneemt.

Heb je wel een DC beveiliging in je laadpaal of automaat ?
Ik heb zelfbouw laadpaal, Smartevse, zie ander forum hier. Daar zit inderdaad ook dc beveiliging op maar dat gaat via de controller dus dat schakelt het relais, niet de automaat.

A…
“Gaat nooit van max naar 0”.
Dat is interessante informatie.
Zeker weten? Dat is dan gok ik alleen in het laatste staartje van het laden.
Ik heb een keer de laadstroom gemonitord over de hele laadcyclus en kon geen teruggang zien. Maar… ik heb toen niet ingezoomd op de laatste paar %.

Chinese ding eruit begin ik inderdaad wel een goed idee te vinden. Beetje jammer alleen. Kost me weer 70euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 18-03-2025 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptwee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-06 08:43
Hippe Lip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 00:00:
@Stefannn

Mijn vraag is nu of er ooit bij iemand een ICCU gesneuveld is bij het thuis laden op een Zappi. Die aardlek is namelijk niet mechanisch maar elektronisch en schakelt daardoor wellicht nét iets minder ‘heftig’ uit, waardoor de ICCU minder of zelfs helemaal niet op z’n donder krijgt?
Ja, bij mij is de ICCU gesneuveld tijdens thuisladen aan Zappi. Mijn aardlekautomaat en hoofdschakelaar in meterkast vlogen er ook uit. Aangezien het 's nachts gebeurde en ik met mijn slaperige kop de hoofschakelaar en ALA weer inzette, vlogen ze er allebei opnieuw uit. Een van de twee acties heeft ook de automaat in de Zappi beschadigd. Daar kwam ik de ochtend erna achter. Maar dat is keurig door MyEnergi opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thees
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 11:06
Tiggy80 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:17:
Ik heb sinds kort met enige regelmatig dat de tractioncontrol ingrijpt bij een flauwe bocht naar rechts (a6 naar de A1 richting amsterdam bijv) bij een snelheid van 100-110km/uur op SCC en droog wegdek. iemand al zoiets ervaren? lijktwel of er een sensor loshangt en bij dit soort bochten misinfo geeft ofzo. vrij irritant kan ik melden; SCC klapt er dan uit, de auto geeft een schok (nooit leuk in een bocht) en dat terwijl er niets aan de hand is. ik probeer het te reproduceren om ed omstandigheden vast te stellen. zal proberen op korte termijn bij de dealer langs te gaan, maar wilde het hier ook graag in de groep gooien.
Dat heb ik dus ook! Schrok me rot, want het lijkt wel of de banden even hun grip verliezen. Ik heb het bij Joure, de flauwe bocht naar rechts inderdaad (van de A7 naar A6 r. Amsterdam) als ik SCC aan heb staan. Ik had een paar keer juist bij nat wegdek.

Dit toevallig al gemeld bij de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
[...]

Maar goed…

@nietwijk , @Tiggy80
wellicht die aardlek eens vervangen idd. ik laad meestal op minder dan 11,4 kw ivm zonnestroom, maar incidenteel wel gedaan omdat het "nodig"was. nooit eruitgesprongen. oook niet als hij werd terugeregeld omdat de sauna tijdens het laden aan gezet werd. ik heb echter ook nog mijn originele ICCU (gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Thees schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Dat heb ik dus ook! Schrok me rot, want het lijkt wel of de banden even hun grip verliezen. Ik heb het bij Joure, de flauwe bocht naar rechts inderdaad (van de A7 naar A6 r. Amsterdam) als ik SCC aan heb staan. Ik had een paar keer juist bij nat wegdek.

Dit toevallig al gemeld bij de dealer?
nee nog niet bij de dealer geweest, enerzijds ivm tijd en anderzijds omdat ik het ook niet meer kan reproduceren nadat ik het hier in de groep gegooid heb. dus het is lastig om de omstandigheden te bepalen. de dag dat ik het hier melde heb ik het een aantal keer gehad in 1 rit onder vergelijkbare omstandigheden dus was in de veronderstelling dat ik het euvel door had, maar helaas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvc15
@Stefannn , ik heb een paar van je berichten in het topic waar je aan refereerde gelezen, over de installatie van je laadpaal. Heb je inderdaad een laadkabel van 15 meter lengte geïnstalleerd? Dat is een aardige inductieve load, dat zou tijdens schakelpieken mogelijk ook je aardlekschakelaar kunnen triggeren. Ik ken geen enkele laadpaalleverancier die verder dan 8 meter lengte voor een vaste kabel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

tvc15 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:24:
@Stefannn , ik heb een paar van je berichten in het topic waar je aan refereerde gelezen, over de installatie van je laadpaal. Heb je inderdaad een laadkabel van 15 meter lengte geïnstalleerd? Dat is een aardige inductieve load, dat zou tijdens schakelpieken mogelijk ook je aardlekschakelaar kunnen triggeren. Ik ken geen enkele laadpaalleverancier die verder dan 8 meter lengte voor een vaste kabel gaat.
@tvc15 Opvallende opmerking van je. Want waarin verschilt die laadkabel van de kabel tussen meterkast en laadpaal? Die is vaak nog wel langer dan die 15 meter. En beide werken met 230 V AC. Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ptwee schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:31:
[...]
Ja, bij mij is de ICCU gesneuveld tijdens thuisladen aan Zappi. Mijn aardlekautomaat en hoofdschakelaar in meterkast vlogen er ook uit. Aangezien het 's nachts gebeurde en ik met mijn slaperige kop de hoofschakelaar en ALA weer inzette, vlogen ze er allebei opnieuw uit. Een van de twee acties heeft ook de automaat in de Zappi beschadigd. Daar kwam ik de ochtend erna achter. Maar dat is keurig door MyEnergi opgelost.
@ptwee Ai, das vervelend. Ik had de stille hoop dat ik ‘veilig’ zou zitten achter mijn Zappi.

Maar even over je installatie, want je noemt twee opvallende dingen.
  1. Je hebt het over een aardlekautomaat. Bedoel je een aardlekschakelaar (ALS) of bedoel je echt een aardlekautomaat, een zekeringautomaat plus ALS in één, ook wel ALAMAT genoemd?
  2. En verder valt me op dat je een aardlek gebruikt, terwijl die al in je Zappi zit; zowel voor AC (30mA) als DC (6mA). Bijzondere reden? Ik heb geen ALS in mijn Zappigroep.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvc15
Hippe Lip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:42:
[...]

@tvc15 Opvallende opmerking van je. Want waarin verschilt die laadkabel van de kabel tussen meterkast en laadpaal? Die is vaak nog wel langer dan die 15 meter. En beide werken met 230 V AC. Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet.
Die smartEVSE “laadpaal” wordt rechtstreeks in de meterkast gemonteerd, geen lange toevoerleiding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Dank!
Een gezichtspunt waar ik nog niet aan had gedacht!
Mijn aardlek en laadpaal controller en afschakel relais zit in de meterkast.
Van daaruit 13 meter grondkabel naar de paal.
De paal heeft dus geen controller, enkel een lasdoos.
Vanaf de lasdoos 1.5 meter soepele kabel met stekker.

Op zich geeft dat inderdaad een inductieve load. Maar “afgezien van dat de controller met relais in de meterkast zit” is dat niet anders dan bij zo’n beetje iedereen. Iedereen heeft toch een flinke afstand tussen meterkast en laadpaal? Relais van de controller wordt enkel stroomloos geschakeld (afschakelen gebeurt door de omvormer in de auto). De aardlek zit in de meterkast maar dat zal toch bij 99% van de mensen zo zijn?
Nb… de zorg mbt die 15 meter was met name de CP signaalleiding die in de kabel zit en die voor de communicatie tussen controller en auto zorgt. Die is door de bank genomen niet zo lang (en is gespecificeerd op maximaal 10 meter).

Dank voor de input. Altijd leuk een gezichtspunt te zien waar ik nog niet aan gedacht had.
NB… zo langzamerhand ben ik wel door de bocht….. 70euro investeren in een hager aardlekautomaat.
Wil ik eigenlijk niet… maar zo langzamerhand zie ik het onvermijdelijke er wel van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Nog even een update: ook hier afgelopen donderdag en vrijdag veel Bluelink activiteit. Maandag werd ik gebeld, mijn Hi5 staat weer klaar met een nieuw ICCU. Morgen ophalen.

Dat ging een stuk rapper dan iedereen (inclusief dealer zelf) had gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:45
Lengte ladkabel zou geen directe invloed mogen hebben, tenzij de kabel een fout heeft (een te harde knik waardoor schreurtjes in de kopergeleiders, ... ) of je echt extreem hoge lengtes gaat opzoeken (pak >30 meter ... ).
in de handel zijn standaard laadkabels te vinden - grootste deel is tussen 4 en 8 meter gezien dat voldoende is voor als je je wagen langs een laadpaal parkeert ... maar je vindt er zelfs van 15 meer in de handel ...

Wat wel is, hoe langer de kabel dient er voor hogere laadvermogens een dikkere kabel voorzien te worden (verlies op kabel, weerstand, ... ), en dat voel je heel goed ... (dat is ook niet anders voor de kabel tussen meterkast en lader - is die afstand groot dan zal er wel een dikkere kabel gebruikt worden dan bij korte afstand).

voor een 11kw lader - In de laadkabel zelf zit er 5 draden (neuter + 3 fasen + aarding) en ook twee extra draden voor communicatie tussen lader en wagen ... wat toch wel anders is dan de kabel tussen zekeringskast en de lader (neuter en 3 fasen en aarding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
Bij het starten van laden gaan alle laadlampjes knipperen. 11kw laadpaal
Laden doet hij niet

Ben ik nu ook aan de beurt met de ICCU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crocidolite
Vermeer10 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:07:
Bij het starten van laden gaan alle laadlampjes knipperen. 11kw laadpaal
Laden doet hij niet

Ben ik nu ook aan de beurt met de ICCU?
Dat zou zomaar kunnen.

Hopelijk kun je dan alleen niet AC laden maar wordt de 12V accu nog wel bijgeladen. In dat geval kun je de auto nog wel gebruiken i.c.m. DC laden.

Wordt ook de 12V accu niet meer bijgeladen dan ga je dat vandaag of komende dagen vanzelf merken, en heb je (net als ik) behoorlijke pech want dan moet je echt op een nieuwe ICCU wachten voodat je de auto weer kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
rvdgaag schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Dat betwijfel ik, maar vind de hypothese wel interessant. Zal zo de auto aan de lader hangen en met Homewizard de live grafiek volgen en nadien hier posten.

Aanvulling 12:37:
Hierbij alvast een grafiekje (tijdspanne 60s) bij starten laden, 1x ontgrendelen en verder laden. Lijkt aan het begin en eind een piek in te zitten. SOC hier is 35% en gemeten vermogen is 11,3 kW op de Homewizard (Eastron) wifi meter in de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlK9eJW4jQMQWAnFoSUniQCtxow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Is2g6PJN6iorUeCs2pKH5oYT.png?f=fotoalbum_large
Zodra ik richting de 100% loop zal ik weer een screenshot maken en hopelijk mis ik het live afschakelmoment niet. ;)

Aanvulling 16:15:
Hierbij bevestig ik de hypothese dat het laadvermogen afgebouwd wordt. In de laatste 7 minuten voor SOC100% liep het laadvermogen geleidelijk terug van 11 kW naar 5,5 kW, waarna het laden stopte zonder zichtbare piek. Ik heb elke minuut een snapshot gemaakt van een grafiek met 60s bereik. De laatste snapshot vat het mooi samen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9J9h1tU9Ng0c__r_HmtxBLBxLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4UEC69U7egLRqHjzGm0mFU4.png?f=fotoalbum_large
Mogelijkerwijs vindt die afschakelpiek alleen plaats als je tot <98%SOC laadt en/of het laden zelf onderbreekt.

[ Voor 68% gewijzigd door nietwijk op 19-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
dvdj schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Reservoir nagekeken en dat is nog vol. Jouw klacht is vergelijkbaar met de mijne. Je hebt geen geluid als je de verwarming volledig uit zet?
Ook dat is makkelijk te onderzoeken. Ga ik zo gelijk doen. :)

Aanvulling 12:38:
Dat bleek toch wat lastiger, het geluid was er niet. :? Na een minuut of 5 geluid 1x gehoord en daarna niet meer. Wellicht door de zoninstraling. Binnenkort weer proberen als de zon onder is.

Aanvulling 23:38:
Vanavond weer getest en ik kon het geluid inderdaad uitschakelen door de klimaatregeling uit te schakelen.

[ Voor 36% gewijzigd door nietwijk op 19-03-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
CharlieBulldog schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:55:

Ik heb een Wallbox Pulsar Plus, die is er laatste 4 maanden niet meer uitgeklapt. Niet dat die er eerder wel wekelijks uitklapte hoor. Kan ook een software update zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prochain
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 14:09
[/quote]

Ken het probleem, lucht in het koelsysteem waardoor de waterpomp veel luchtbellen produceert, dealer kan de ontluchtingsoptie inschakelen waardoor het probleem opgelost wordt. Ik had het na de vervanging van de ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

Om de paar maanden verandert de auto uit zichzelf enkele instellingen van de SCC. De reactietijd gaat van snel naar gemiddeld en de tussenafstand gaat van stand 1 naar 2 (2 bolletjes tussen de auto's op het display).
Waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptwee
Hippe Lip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:49:
[...]

@ptwee Ai, das vervelend. Ik had de stille hoop dat ik ‘veilig’ zou zitten achter mijn Zappi.

Maar even over je installatie, want je noemt twee opvallende dingen.
  1. Je hebt het over een aardlekautomaat. Bedoel je een aardlekschakelaar (ALS) of bedoel je echt een aardlekautomaat, een zekeringautomaat plus ALS in één, ook wel ALAMAT genoemd?
  2. En verder valt me op dat je een aardlek gebruikt, terwijl die al in je Zappi zit; zowel voor AC (30mA) als DC (6mA). Bijzondere reden? Ik heb geen ALS in mijn Zappigroep.
Heb inderdaad een alamat, Hager ADM416G om precies te zijn. Geen bijzondere reden. Heb de meterkast vanwege een verbouwing (zonnepanelen, warmtepomp) uitgebreid en toen meteen een Alamat voorzien voor een toekomstige laadpaal. Daarna pas de Zappi uitgekozen als laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptwee
Ik heb al een tijdje dat de I5 direct begint met laden als ik hem aansluit op de thuislaadpaal (Zappi) ondanks het feit dat ik een laadschema in de auto heb ingevoerd met prioriteit voor laden in de daluren. Hebben daar meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 09-09 08:30
ptwee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:25:
Ik heb al een tijdje dat de I5 direct begint met laden als ik hem aansluit op de thuislaadpaal (Zappi) ondanks het feit dat ik een laadschema in de auto heb ingevoerd met prioriteit voor laden in de daluren. Hebben daar meer mensen last van?
Al eens eerder gelezen hier(?), de auto 'kijkt' eerst of er daadwerkelijk geladen kan worden, om daarna te stoppen met laden tot het schema van toepassing is.
Of dat nu bij jou het geval is zul je moeten proberen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 21:32

Khaine

Python liefhebber

Mijn 2021 editie staat sinds afgelopen zaterdag ook bij de garage. De ICCU (vanwege het bekende probleem). Gelukkig hebben ze de onderdelen nog altijd niet op voorraad. Minstens 4 weken is de verdict.

Wel heb ik de mazzel een zakelijke lease te hebben, dus ik heb iig iets om mee naar kantoor te rijden.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thees
Tiggy80 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:08:
[...]

nee nog niet bij de dealer geweest, enerzijds ivm tijd en anderzijds omdat ik het ook niet meer kan reproduceren nadat ik het hier in de groep gegooid heb. dus het is lastig om de omstandigheden te bepalen. de dag dat ik het hier melde heb ik het een aantal keer gehad in 1 rit onder vergelijkbare omstandigheden dus was in de veronderstelling dat ik het euvel door had, maar helaas :+
Typisch, ik dacht juist dat het kwam door natte wegdek, ik heb het ook niet meer meegemaakt daarna. Morgen moet ik weer die kant op, ik ga het testen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Laatst online: 12-09 14:59

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

Thees schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Typisch, ik dacht juist dat het kwam door natte wegdek, ik heb het ook niet meer meegemaakt daarna. Morgen moet ik weer die kant op, ik ga het testen :*)
Dit lijkt heel erg op de symptomen van mijn auto vlak voor de zomer van 2023. Zelfde omstandigheden: droog wegdek, SCC aan en een flauwe bocht. Bij mij was het inderdaad ook van de A6 naar de A1 richting Amsterdam en ik herinner me ook de bocht van de A2 naar de A10 voorbij Duivendrecht richting Amsterdam Zuid. Kort daarna ging ik op vakantie en ging de frontradar kapot. Ik heb toen een maand of vier zonder cruise control moeten rijden. Misschien even de front radar na laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Laatst online: 21:40
Vorige week mijn ICCU unit vervangen en krijg sinds gisteren regelmatig de melding “controleer richtingaanwijzer” en die knippert dan ook 2x zo snel. Heeft iemand anders deze melding al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Laatst online: 15:25
Niet eerder gehad, maar als die twee keer zo snel knippert is er meestal een lampje stuk. Even je alarmlichten aanzetten en rondje om de auto lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
jouwheld schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:07:
Niet eerder gehad, maar als die twee keer zo snel knippert is er meestal een lampje stuk. Even je alarmlichten aanzetten en rondje om de auto lopen?
Goed idee, ga ik vanavond gelijk testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thees
cvanmansom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Dit lijkt heel erg op de symptomen van mijn auto vlak voor de zomer van 2023. Zelfde omstandigheden: droog wegdek, SCC aan en een flauwe bocht. Bij mij was het inderdaad ook van de A6 naar de A1 richting Amsterdam en ik herinner me ook de bocht van de A2 naar de A10 voorbij Duivendrecht richting Amsterdam Zuid. Kort daarna ging ik op vakantie en ging de frontradar kapot. Ik heb toen een maand of vier zonder cruise control moeten rijden. Misschien even de front radar na laten kijken?
Super, dank voor de tip! Ik wilde binnenkort toch naar de garage voor een irritant geratel voorin, dan vraag ik of ze ook de radar nakijken.

Zijn er trouwens mensen hier die dit herkennen, vooral bij een stevige wind een soort geratel voorin, lijkt nog het meest op het getik van een geigerteller...

Dit geluid is er niet altijd, ik vermoed dat het afhangt van of de klepjes voor de batterij koeling openstaan of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:31
Thees schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Super, dank voor de tip! Ik wilde binnenkort toch naar de garage voor een irritant geratel voorin, dan vraag ik of ze ook de radar nakijken.

Zijn er trouwens mensen hier die dit herkennen, vooral bij een stevige wind een soort geratel voorin, lijkt nog het meest op het getik van een geigerteller...

Dit geluid is er niet altijd, ik vermoed dat het afhangt van of de klepjes voor de batterij koeling openstaan of niet.
Ja, ik denk dat ik hetzelfde heb. Soms een tijdje weg, soms een tijdje aanwezig, soms even heel duidelijk.
Met name heel duidelijk als het veel waait.

Al een keer melding van gedaan en monteur meegereden maar toen net niet hoorbaar.
Lijkt aan de voorkant van de auto te komen maar ik heb het zelf niet kunnen lokaliseren.

Vanwege meerdere issues die redelijk hardnekkig zijn (rammelende kofferklep, trillend stuur en dit dus) inmiddels half im de berustende fase omdat ik het wel zat ben om elke keer bij de dealer te zitten voor dingen die niet goed op te lossen zijn.

Als je weet wat het was hoor ik t graag want dan kan ik gericht aangeven wat de oorzaak mogelijk is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thees
klootwyk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Vanwege meerdere issues die redelijk hardnekkig zijn (rammelende kofferklep, trillend stuur en dit dus) inmiddels half im de berustende fase omdat ik het wel zat ben om elke keer bij de dealer te zitten voor dingen die niet goed op te lossen zijn.
Heel herkenbaar dit! Ik rij nu 2 jaar in deze auto, het gevoel van 'wow' wat een super auto heeft bij mij wel plaats gemaakt voor continue ergernis over al het gerammel, gekraak en getril.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
Het gaat nu dus echt gebeuren: na drie jaar, gaat eind april mijn Bluelink-abonnement echt verlopen……. Denk dat ik het plus abonnement neem van €29/jaar. De OTA van kaarten en infotainment kan ik wel missen, dat deed ik nu ook steeds handmatig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik kreeg ook deze mail....

Verlenging van uw Bluelink-abonnement in april

Beste klant,

Hartelijk dank dat u Bluelink gebruikt: dat waarderen we zeer.

We informeren u hierbij over de vervolgstappen met betrekking tot uw Bluelink-abonnement, dat eind april verloopt.

Dit bericht is bedoeld om u voldoende tijd te geven om een geïnformeerde beslissing over het verlengen van deze dienst te nemen.

Belangrijk: Op het moment dat uw abonnement verloopt, wordt uw Bluelink-service gedeactiveerd in zowel de app als het infotainmentsysteem van uw voertuig. Dit houdt in dat u dan favoriete adressen, opgeslagen radiovoorinstellingen en Bluetooth-verbindingen kwijt bent. Natuurlijk kunt u dit alles opnieuw instellen in uw voertuig.

Op dat moment werken de volgende functies niet meer:

• U hebt niet langer toegang tot Diensten op afstand via de Bluelink-app

• Het navigatiesysteem gaat in de ‘Offline-modus’, wat inhoudt dat u onderweg geen toegang meer hebt tot live weer- en verkeersinformatie

• Opgeslagen infotainment-instellingen zoals favoriete adressen, opgeslagen radiovoorinstellingen en Bluetooth-verbindingen gaan verloren

Blijf verbonden met Bluelink PLUS of Bluelink PRO

Vanaf begin april kunt u via de Bluelink-store uw abonnement verlengen. Daarbij kunt u kiezen voor Bluelink PLUS of Bluelink PRO. Wanneer de virtuele deuren van de Bluelink-store opengaan, nemen we per e-mail weer contact met u op.

Beide pakketten bieden de nieuwste connectiviteitsfuncties, verbeterde voertuiginzichten en aanhoudend comfort om uw rij-ervaring te verrijken.

Afbeeldingslocatie: https://mcusercontent.com/f6569e56cf382fd154c28c8da/images/4088276a-10ad-30de-63f7-9a316c472cfa.png

We staan voor u klaar

Bezoek onze homepage voor meer informatie over Bluelink. Voor vragen over de verlengingsprocedure, of als u hulp nodig hebt, kunt u een e-mail naar het Bluelink-team sturen via bluelink@hyundai-europe.com.

Met vriendelijke groet,
Het Bluelink-team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:02:

Beste klant,

Hartelijk dank dat u Bluelink gebruikt: dat waarderen we zeer.

We informeren u hierbij over de vervolgstappen met betrekking tot uw Bluelink-abonnement, dat eind april verloopt.

Dit bericht is bedoeld om u voldoende tijd te geven om een geïnformeerde beslissing over het verlengen van deze dienst te nemen.

Belangrijk: Op het moment dat uw abonnement verloopt, wordt uw Bluelink-service gedeactiveerd in zowel de app als het infotainmentsysteem van uw voertuig. Dit houdt in dat u dan favoriete adressen, opgeslagen radiovoorinstellingen en Bluetooth-verbindingen kwijt bent. Natuurlijk kunt u dit alles opnieuw instellen in uw voertuig.

Op dat moment werken de volgende functies niet meer:

• U hebt niet langer toegang tot Diensten op afstand via de Bluelink-app

• Het navigatiesysteem gaat in de ‘Offline-modus’, wat inhoudt dat u onderweg geen toegang meer hebt tot live weer- en verkeersinformatie

• Opgeslagen infotainment-instellingen zoals favoriete adressen, opgeslagen radiovoorinstellingen en Bluetooth-verbindingen gaan verloren

Blijf verbonden met Bluelink PLUS of Bluelink PRO

Vanaf begin april kunt u via de Bluelink-store uw abonnement verlengen. Daarbij kunt u kiezen voor Bluelink PLUS of Bluelink PRO. Wanneer de virtuele deuren van de Bluelink-store opengaan, nemen we per e-mail weer contact met u op.

Beide pakketten bieden de nieuwste connectiviteitsfuncties, verbeterde voertuiginzichten en aanhoudend comfort om uw rij-ervaring te verrijken.

[Afbeelding]

We staan voor u klaar

Bezoek onze homepage voor meer informatie over Bluelink. Voor vragen over de verlengingsprocedure, of als u hulp nodig hebt, kunt u een e-mail naar het Bluelink-team sturen via bluelink@hyundai-europe.com.

Met vriendelijke groet,
Het Bluelink-team
Dus als ik het goed lees is het verschil van 70,- pj alleen voor de over the Air update (1 á 2 x per jaar?). Da’s dan een duur USB-stickie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
Ja, zo begrijp ik het ook. Maar je kunt ook kiezen voor een maand-abbo van € 2,99 en net in de maand nadat er een update is uitgekomen van het kaartmateriaal voor een maandje €7 extra neertellen. Dan is het in totaal 11 * € 2,99 + €9,99 =€42,88 ipv €29 per jaar. Dan is het nog maar € 13,88 extra. Maar laat mij dan nog steeds maar met dat stickie werken.

[ Voor 88% gewijzigd door IonniUnique op 22-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
De navigatie update is ook een “gratis” onderdeel van de service beurt.

Soit, de servicebeurt heb je niet 2x per jaar. Maar toch…

Ben wel benieuwd naar de overwegingen van de Hyundai marketing director om de abonnementen zo in de markt te zetten 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 09:06
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:02:

Weet iemand hoe het zit met het voorverwarmen van de accu in de winter? Ik mag er toch vanuit gaan dat dit zonder "live begeleiding" alsnog zou moeten werken als je een laadpaal instelt op basis van de gegevens in de navigatie? Of hebben wij hier al een ander handige methode voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maax schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Dus als ik het goed lees is het verschil van 70,- pj alleen voor de over the Air update (1 á 2 x per jaar?). Da’s dan een duur USB-stickie.
Als ik het goed heb zit p in het uitgebreide abonnement ook WiFi in de auto. Het is alleen niet duidelijk hoe snel en tot hoeveel MB per maand.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coppe218
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-08 10:25
Ja, maar wel alleen voor soundcloud en amazon Music en niet als hotspot als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@tvc15 Ik zal de vraag opnieuw formuleren, want je leek de essentie te missen:

Je zegt dat een laadkabel van 15 meter een aardige inductieve load is. Wat is er, algemeen gesproken, anders aan een laadkabel dan aan de kabel van meterkast naar laadpaal? Oftewel: denk je dat een laadkabel een inductieve load vormt en een vaste kabel van de meterkast naar een laadpaal niet?
Die zijn in die zin toch identiek?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

coppe218 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:44:
Ja, maar wel alleen voor soundcloud en amazon Music en niet als hotspot als ik het goed begrijp.
@coppe218 Dat vraag ik me nu ook al een tijdje af. Ik kan nergens een duidelijke, eenduidige omschrijving vinden.

Want waarom heb ik dan WiFi in de auto? Werkt die WiFi dan uitsluitend naar de servers van die twee streamingdiensten?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
maax schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Kun je dan wel entertainment updaten via USB? Dan is het helemaal een no brainer om het “plus” abonnement te nemen. Die OTA heb ik nog maar 2x in hele bezit periode van 3,5 jaar gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
Ik wil mijn e-mail adres wijzigen van het bluelink account. Enige opties die ik na wat googelen terug krijg is: verwijder account, nieuwe aanmaken.

Iemand toevallig nog een workaround of dit al eens gedaan?

Ik zag in de app ook dat ik een backup kon maken van de instellingen, favorieten etc.

Dus misschien kan ik dan een nieuw account maken, en de backup terugzetten? 🤔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Laatst online: 15:25
Astronaut schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:54:
Ben wel benieuwd naar de overwegingen van de Hyundai marketing director om de abonnementen zo in de markt te zetten 🤔
Waarschijnlijk dat de meeste mensen wel up to date kaarten willen, maar niet tech-savvy genoeg zijn of te lui zijn om met een usb-stick aan de gang te gaan. Zeg maar de mensen die niet in op dit forum zitten.
Het is trouwens ook weer tijd voor een nieuwe infotainment update of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvc15
Hippe Lip schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:07:
[...]

@tvc15 Ik zal de vraag opnieuw formuleren, want je leek de essentie te missen:

Je zegt dat een laadkabel van 15 meter een aardige inductieve load is. Wat is er, algemeen gesproken, anders aan een laadkabel dan aan de kabel van meterkast naar laadpaal? Oftewel: denk je dat een laadkabel een inductieve load vormt en een vaste kabel van de meterkast naar een laadpaal niet?
Die zijn in die zin toch identiek?
Essentie missen?? Teken de situatie eens uit, dan zie je een belangrijk verschil: de inductieve load van de toevoerkabel zit voor de laadpaal en dus voor de schakelaar die de laadpaal afkoppelt van de ICCU. Schakelpieken veroorzaakt door de inductieve load van de toevoerkabel kunnen dus nooit de ICU opblazen, maar wel de laadpaal, mocht die slecht ontworpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
tvc15 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Essentie missen?? Teken de situatie eens uit, dan zie je een belangrijk verschil: de inductieve load van de toevoerkabel zit voor de laadpaal en dus voor de schakelaar die de laadpaal afkoppelt van de ICCU. Schakelpieken veroorzaakt door de inductieve load van de toevoerkabel kunnen dus nooit de ICU opblazen, maar wel de laadpaal, mocht die slecht ontworpen zijn.
Wat een gezever dit, inductieve load van de kabel ????? Een laadpaal opblazen door een inductieve load ???
Wel eens gezien wat er in een laadplaal zit ? Is gewoon een relais (contactor) met een stukje logica om chipkaarten te lezen etc.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
tvc15 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Relais in de laadpaal wordt stroomloos geschakeld.
De communicatie zorgt er voor dat afschakelen in de auto gebeurt, en dat gaat bij de ioniq5 dus niet goed. Bij het afschakelen ontstaat een (inderdaad inductieve) piek.
Op moment van piek is relais van de laadpaal echter nog gewoon gesloten. Dat wordt pas na een poosje (een seconde of zo) geopend als het circuit stroomloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:19
Dacht afgelopen weken de volgende ICCU wachtende te worden. 12v meerdere keren leeg, 1x met check elektrisch systeem en 1x stopte de auto uit het niets met AC laden.

Vrijdag bij de dealer, wel nieuwe accu, maar geen foutcode voor ICCU te vinden.
Dus alle openstaande updates laten doorvoeren en hopen dat die niet alsnog klapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

Oh, onze ICCU problemen zijn niet uniek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGFdK1F75HVIQ4J3s5AaMXyYqq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncxvPLj63GrSi0EHxAvfb3LR.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond in Radar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 08:13
ms moet iemand de journalist even informeren dat het geen issue is dat zich tot door Mahle geproduceerde ICCU's beperkt.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:29:
ms moet iemand de journalist even informeren dat het geen issue is dat zich tot door Mahle geproduceerde ICCU's beperkt.
Ik heb ze via Whatsapp verwittigd dat ook de I5 er last van heeft en ws ook de nieuwe modellen van Kia.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlieger
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-09 12:37
klootwyk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Ja, ik denk dat ik hetzelfde heb. Soms een tijdje weg, soms een tijdje aanwezig, soms even heel duidelijk.
Met name heel duidelijk als het veel waait.

Al een keer melding van gedaan en monteur meegereden maar toen net niet hoorbaar.
Lijkt aan de voorkant van de auto te komen maar ik heb het zelf niet kunnen lokaliseren.

Als je weet wat het was hoor ik t graag want dan kan ik gericht aangeven wat de oorzaak mogelijk is…
Heb je al duct tape om je kofferbaksluiting gedaan….werkt bij mij perfect!! Nu al maanden geen gerammel.Niet een te dikke laag anders sluit je klep niet meer. Gewoon even proberen totdat hij automatisch sluit.

[ Voor 5% gewijzigd door Vlieger op 24-03-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
amw82 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:43:
Dacht afgelopen weken de volgende ICCU wachtende te worden. 12v meerdere keren leeg, 1x met check elektrisch systeem en 1x stopte de auto uit het niets met AC laden.

Vrijdag bij de dealer, wel nieuwe accu, maar geen foutcode voor ICCU te vinden.
Dus alle openstaande updates laten doorvoeren en hopen dat die niet alsnog klapt.
Ik duim voor je, maar ik had echt precies hetzelfde... Totdat m'n ICCU het enkele weken later toch begaf.
Pagina: 1 ... 255 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic