Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-09 07:23

JerryVR

ioniq5 N-Line

ik had nog niet eerder deze snelheid gehaald trouwens...dat was best fijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbnOfqbJ7gru5XdPruMsRE8uAa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIIYhAw1D1lpk2NnONpw76eU.jpg?f=fotoalbum_large

instagram: ioniq5nline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-09 18:52
-CJ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:47:
[...]

Zoals aangegeven, er is een oplossing voor.
Welke zekering is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JerryVR schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:34:
[...]
eerste wat ik doe is op de mute knop drukken om die piep uit te zetten.
tweede is op het stuur drukken zodat ie zelf stuurt en me binnen de lijnen houdt
@JerryVR Die knop heeft twee functies:
  1. Lang drukken: LKA aan/uitschakelen; die zet ik altijd uit (icoontje wordt oranje)
  2. Kort drukken: LFA aan/uitschakelen; zet is soms aan, hangt van de weg af
, ik vind dat sinds mijn Skoda dat ook had, heerlijk ontspannen rijden, alleen ben ik niet gecharmeerd van het "slingeren binnen de lijnen" (beetje overdreven), en ik vind dat de auto eigenlijk teveel aan de rechterkant van de witte lijn rijdt.
maar het is heerlijk om gewoon je vinger aan het stuur te hangen en dan op de oersaaie a2 gewoon "niks" te hoeven doen;-)
Dat ‘slingeren’ heb ik ook gemerkt. Dat merk je vooral sinds de facelift, omdat je nu niet meer aan het stuur hoeft te trekken; een vinger losjes in het stuur hangen is voldoende, kracht zetten is overbodig.
Hij slingert met een frequentie van ca. 2 seconde. Net alsof-ie het midden niet kan vinden. Naar mijn indruk ligt dat aan de regeltechniek (algoritme). Die correcties moeten minder worden naarmate je dichter bij het gewenste punt komt.
Mijn Kia hiervoor (zelfde concern) had daar totaal geen last van. Daar vond ik het juist leuk om bij zowel rechte stukken als lange bochten in provinciale wegen het stuur min of meer los te laten. Na 15s 1e waarschuwing en na 30s heftig piepen. Reageerde je niet binnen 3s, dan ging LFA uit, maar dan had ik allang weer even een kort duwtje aan het stuur gegeven.

Maar hier in de I5 blijft-ie slingeren. Mijn vrouw heeft het nog niet opgemerkt, hoewel ze erg gevoelig kan zijn. Het lijkt er dus op dat het voor passagiers (nagenoeg) niet waarneembaar is. Ik ga het haar ook niet vragen (iets met slapende honden), want daarna kom ik er niet meer vanaf… :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 10:17

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Hebben jullie ook dat de auto in de nacht wel eens meerdere keer oplaad?

Ik heb een timer ingesteld voor laden tussen 23:30 en 07:00 uur.
Als ik wakker wordt dan zie ik meerdere notifcaties dat de auto heeft opgeladen. Een voorbeeld ter illustratie:
de auto is volledig opgeladen om ~04:30. Vervolgens is hij nog een keer volgeladen om 06:00 uur, en nog een keer om 06:50.

Ik merk ook dat het laden start want ik hoor een doffe dreun van de laadpaal. Vind het zelf niet echt een fijn geluid. Kan me niet voorstellen dat het handig is voor de systemen om even één seconde de volle stroom op te zetten om de auto op te laden van 79,8 tot 80,00 procent meerdere keren in de nacht. Onnodige slijtage lijkt me dat.

Hebben jullie die ervaring ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-09 10:13
Hier ook gisteren. Wellicht te maken met de vrieskou 's nachts? Misschien wordt de accus aangesproken en moet er worden bijgeladen. In de zomer of overdag heb ik het nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
De ladingstoestand verandert wat bij temperatuurswisselingen, als het erg koud is geweest 'snachts tijdens het laden, en ik vertrek niet vroeg, staat 'ie hier op 2% meer dan ingesteld.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richie5
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-06 19:29
Vraagje, ik heb een 77,4 kWh RWD connect van januari 2024 (geen facelift) en krijg het maar niet voorelkaar om in Duitsland boven de 179/180 km/h op de teller van het dashboard te halen.

Ik kom regelmatig in Duitsland en heb onder verschillende omstandigheden getest op de Autobahn. In de zomer/winter, warme accu/koude accu, volle accu/half volle accu, na het snelladen, vlak stuk/heuvel af, sportstand aan, met en zonder cruise control geactiveerd.

Ik hoor en lees overal dat de topsnelheid op de teller rond de 191/192 km/h moet zijn, wat overeenkomt met ongeveer 185 km/h werkelijk. Dat is volgens de specificaties van Hyundai ook mijn topsnelheid. De auto trekt snel op naar de topsnelheid van 179/180km/h maar lijkt dus lager begrensd te zijn dan Hyundai aangeeft.

De plaatselijke dealer gaf aan dat zij hier niks aan kunnen doen, dit niet kunnen testen in Nederland (logisch) en dat er geen storingen naar voren kwamen bij het uitlezen. Ook zijn mijn banden en velgen origineel af fabriek en de banden goed op spanning.

Hebben jullie een idee wat bij mij aan de hand kan zijn? Ik ben mij bewust dat zo hard rijden gevaarlijk kan zijn :).

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:35

-CJ

Not remastered

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Sinds de laatste update is de auto nogal dwingend met laadpalen bezoek zodra je in de buurt van de 20% Soc komt. Nog afgezien van het gegeven dat hij mij aan de andere kant van de snelweg wilde laten laden (20-30 km om) terwijl aan 'mijn' kant een Ionity en Fastned gebroederlijk naast elkaar stonden opgesteld die ik zelfs als bestemming had ingegeven 8)7

Zelfde rit uiteindelijk met 20% (heb ik ongeveer 70 km over) en ik moest nog 25 naar huis en toch drammen om een laadsessie. Gebeurt uiteraard alleen als ik met het onboard systeem navigeer.

Is dat een instelling of gewoon een bloed irritante 'feature'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:25
Ik heb het idee dat die inderdaad wat extremer is geworden in laadplanning ook als je bestemming haalt. Enige oplossing die ik ken is bij routeplanning "inclusief oplaadstation(s)" uitvinken. Als je al aan het navigeren bent, maar bijna thuis kun je via menu en routeopties weer bij hetzelfde scherm uitkomen om het vinkje weg te halen. Zie ook jouwheld in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Je kunt ook de laatste 20 (50?) kilometer de navigatie uitzetten wanneer je naar huis, of een andere bekende locatie, rijdt.
Naar een 'vreemde' bestemming wil je het natuurlijk niet op de laatste kWh's laten aankomen, want vaak weet je dan ook niet of je op de bestemming inderdaad zult kunnen laden.
Dan zou het wellicht een goed idee zijn om toch wat bij te laden uit zo'n voorgestelde DC lader.
Ik maak geen gebruik van gesproken route-aanwijzingen, en het negeren van de teksten in het display gaat mij goed af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
Richie5 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:13:
Vraagje, ik heb een 77,4 kWh RWD connect van januari 2024 (geen facelift) en krijg het maar niet voorelkaar om in Duitsland boven de 179/180 km/h op de teller van het dashboard te halen.

Ik kom regelmatig in Duitsland en heb onder verschillende omstandigheden getest op de Autobahn. In de zomer/winter, warme accu/koude accu, volle accu/half volle accu, na het snelladen, vlak stuk/heuvel af, sportstand aan, met en zonder cruise control geactiveerd.

Ik hoor en lees overal dat de topsnelheid op de teller rond de 191/192 km/h moet zijn, wat overeenkomt met ongeveer 185 km/h werkelijk. Dat is volgens de specificaties van Hyundai ook mijn topsnelheid. De auto trekt snel op naar de topsnelheid van 179/180km/h maar lijkt dus lager begrensd te zijn dan Hyundai aangeeft.

De plaatselijke dealer gaf aan dat zij hier niks aan kunnen doen, dit niet kunnen testen in Nederland (logisch) en dat er geen storingen naar voren kwamen bij het uitlezen. Ook zijn mijn banden en velgen origineel af fabriek en de banden goed op spanning.

Hebben jullie een idee wat bij mij aan de hand kan zijn? Ik ben mij bewust dat zo hard rijden gevaarlijk kan zijn :).

Staan je banden wel op de maximale spanning ?? Anders teveel weerstand en levensgevaarlijk omdat de band op die snelheden heel warm wordt en kan ploffen hierdoor.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Peter-036 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:36:
Je kunt ook de laatste 20 (50?) kilometer de navigatie uitzetten wanneer je naar huis, of een andere bekende locatie, rijdt.
Naar een 'vreemde' bestemming wil je het natuurlijk niet op de laatste kWh's laten aankomen, want vaak weet je dan ook niet of je op de bestemming inderdaad zult kunnen laden.
Dan zou het wellicht een goed idee zijn om toch wat bij te laden uit zo'n voorgestelde DC lader.
Ik maak geen gebruik van gesproken route-aanwijzingen, en het negeren van de teksten in het display gaat mij goed af.
Het is meer dat ook de aankomsttijden voor geen meter meer kloppen zodat je niet kunt zien of je nog op schema zit voor een afspraak ofzo. Doorgaans hebben we plenty prik bij ons behalve als Frank energie het slim laden verziekt door maar 89 of 93% Soc te laden en hoeven we zelden tot nooit te laden binnen NL. Maar afgelopen zaterdag had Frank het weer eens verpest en ging ik niet thuiskomen zonder extra stroom te tappen.

Het was wel vrij bizar dat ik letterlijk naar de andere kant van de snelweg werd gestuurd om te laden (noordkant) terwijl ik aan de zuidkant reed én de lader aan de zuidkant had ingevoerd. Alle laadpalen waren ook vrij dus ook daar geen oorzaak in te vinden.

Maar goed, Android Auto of Apple Carplay for the win. Tenzij ik onderweg moet laden.... :+

[ Voor 4% gewijzigd door de meester01 op 06-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richie5
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-06 19:29
rvdgaag schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Staan je banden wel op de maximale spanning ?? Anders teveel weerstand en levensgevaarlijk omdat de band op die snelheden heel warm wordt en kan ploffen hierdoor.
Die staan doorgaans op 3 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Laatst online: 15:25
De infotainment update voor de nieuwe modellen (ccNC) krijgen extra routeplanner opties. Je kunt gewenste SoC aangeven voor laadstop en bestemming. Zou het ook naar de oudere modellen (Gen5W) komen?
YouTube: The yet to be released March ccNC update adds a really helpful route...
Men mag blijven dromen toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik meld mij hier als aanstaand eigenaar van een 2022 73kwh Lounge met relaxpakket en zonnepanelendak (leuk extra'tje maar niet op uitgekozen) met 13k km op de teller :Y) Binnen een paar weekjes in mijn bezit. En dan even op zoek gaan naar iemand die interesse heeft om met, afhankelijk van de situatie, wat bijbetaling zijn/haar 19" te ruilen met mijn 20". Het is mooi maar als ik een klein beetje geld overhoudt (dat is welkom, rib uit m'n lijf deze auto :+ ) en meer comfort dan zou dat wel leuk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 07-03-2025 09:51 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

JT schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:19:
Ik meld mij hier als aanstaand eigenaar van een 2022 73kwh Lounge met relaxpakket en zonnepanelendak (leuk extra'tje maar niet op uitgekozen) met 13k km op de teller :Y) Binnen een paar weekjes in mijn bezit. En dan even op zoek gaan naar iemand die interesse heeft om met, afhankelijk van de situatie, wat bijbetaling zijn/haar 19" te ruilen met mijn 20". Het is mooi maar als ik een klein beetje geld overhoudt (dat is welkom, rib uit m'n lijf deze auto :+ ) en meer comfort dan zou dat wel leuk zijn.
Het verschil in comfort is niet zo heel groot, de kosten voor nieuwe banden lopen wel wat uit elkaar. Als je uitgaat van Michelin met EV spec zijn de 20 inch versies zo maar €60-75 per band duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 07-03-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 22:54
Richie5 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Die staan doorgaans op 3 bar.
3 bar is teveel; je banden zullen heel snel in het midden gaan slijten.
Je kunt het beste de waarden aanhouden die op de sticker in de deuropening van de bestuurder staan.
Bij mijn lounge is dat 2,5 rondom bij een niet zwaar beladen auto bij KOUDE banden.

Wellicht doe je het om zuiniger te rijden maar ik denk dat je per saldo meer kwijt bent doordat je sneller je (dure) banden moet laten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Tussen 2,7 en 3 bar rijdt prima, ik hou ze ook op ~3 bar en zie na 50k km geen extra slijtage in het midden van het loopvlak. Ik heb overigens ook 20 inch velgen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Richie5 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:13:

YouTube: Brigitte Kaandorp - Ik heb een heel zwaar leven (Zó - 2009)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
JT schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:19:
de 2022 is zo comfortabel geveerd, halve wipkip achter, dat je die 19 inch wielen echt niet wilt !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 08:13
setje Eibach veren doet wonderen voor het veer (en stuur) gedrag

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

rvdgaag schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:08:
[...]

de 2022 is zo comfortabel geveerd, halve wipkip achter, dat je die 19 inch wielen echt niet wilt !
Nou ja, het is niet alleen voor comfort :P Maar is de 2022 zoveel beter afgeveerd dan de 2021?
Marcel2020 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:56:
setje Eibach veren doet wonderen voor het veer (en stuur) gedrag
Het liefst drop ik er gewoon een setje B12 onder maar dan heb ik ruzie met mijn partner :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryVR

JerryVR

ioniq5 N-Line

Mijn winterwielen omgewisseld voor de 20 inch n-line wielen, en na een dag weer teruggewisseld naar de winterwielen...
Na de wissel naar zomerbanden reed ik op de snelweg en stuiterde de auto boven de 100 km p/u. dus dacht gevalletje uitbalanceren. Dealer gebeld en kon meteen volgende ochtend weer terecht, maar die constateerden een hoogteslag in de banden, dus die hebben toen mijn winterbanden weer gemonteerd en gaan even nieuwe banden regelen voor me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:11
Vanmorgen,

Aardlekschakelaar laadpaal uit, auto aan:
Controleer elektrisch systeem
Beperkt vermogen
Direct stoppen, schakel voertuig uit

Met andere woorden ICCU (wederom) defect naar alle waarschijnlijkheid

80.000 km 1x eerder al de ICCU vervangen en de terugroepactie gehad.

Ben er wel klaar mee, denk niet dat de volgende een Hyundai wordt l.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hier is een artikel van insideevs (Engelstalig): Hyundai's ICCU -probleem: dit is wat we weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
Volgens het artikel nog geen 1% van alle voertuigen.

Ioniq 5 in NL geleverd:
https://allecijfers.nl/auto/hyundai-ioniq-5/

7300

Dus zou om maximaal 73 gevallen mogen gaan.

Gezien het aantal meldingen hier op tweakers lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het slechts om 1% gaat. Met name omdat er meerdere mensen zijn die vaker een ICCU vervangen hebben.

Dat zou met een uitval van slechts 1% statisch onmogelijk moeten zijn.

Wat een goede indicatie zou kunnen zijn van de daadwerkelijke uitval is om te kijken bij hoeveel tweakers de ICCU vervangen is. En bij welk deel van hen de ICCU voor een tweede keer vervangen is.

De ratio tussen 1 VS meerdere keren geeft dan een indicatie van de daadwerkelijke uitval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als ik dat artikel lees dan zie ik dat in lang niet alle gevallen de ICCU vervangen wordt, maar dat de soft/firmware een update krijgt en de zekering (preventief) vervangen wordt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
Welke remedie er gekozen wordt is voor de eindgebruiker irrelevant als je er mee strand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@trippelb Klopt. Ik reageerde op je tekst waar je het telkens lijkt te hebben over het vervangen van de hele ICCU, waar dat mss maar in een klein aantal gevallen werkelijk gebeurt.
Helaas hebben we daar geen zicht op.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 13:00
JerryVR schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:48:
Mijn winterwielen omgewisseld voor de 20 inch n-line wielen, en na een dag weer teruggewisseld naar de winterwielen...
Na de wissel naar zomerbanden reed ik op de snelweg en stuiterde de auto boven de 100 km p/u. dus dacht gevalletje uitbalanceren. Dealer gebeld en kon meteen volgende ochtend weer terecht, maar die constateerden een hoogteslag in de banden, dus die hebben toen mijn winterbanden weer gemonteerd en gaan even nieuwe banden regelen voor me..
[YouTube: swap winter to summer tires]
Ik ben 3 bandensets verder en nog steeds geen oplossing, elke keer weer hoogteslag.
Hyundai zegt dat t bij de auto hoort. Maar ik vermoed eigenlijk dat ze dat zeggen, omdat er geen oplossing gevonden kan worden... LM is met importeur in gesprek, hopelijk komt daar wat uit...

En alle hier aangedragen oplossingen, hebben helaas geen effect gehad, zoals roadforce. Ondertussen zijn de 3 bandensets zo'n 10x uitgelijnd en uitgebalanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:12
tomhier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Ik ben 3 bandensets verder en nog steeds geen oplossing, elke keer weer hoogteslag.
Hyundai zegt dat t bij de auto hoort. Maar ik vermoed eigenlijk dat ze dat zeggen, omdat er geen oplossing gevonden kan worden... LM is met importeur in gesprek, hopelijk komt daar wat uit...

En alle hier aangedragen oplossingen, hebben helaas geen effect gehad, zoals roadforce. Ondertussen zijn de 3 bandensets zo'n 10x uitgelijnd en uitgebalanceerd.
Hoogteslag hoort nooit bij een auto, dat is echt een kwestie van de banden. Daarin zit de hoogteslag.
Weet niet van welk jaartal de auto is maar de eerste lichting was heel erg gevoelig voor afwijkingen in de banden. Zelf een topic van gemaakt "ioniq 5 trillingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryVR

JerryVR

ioniq5 N-Line

[...]

was dat bij jou dan ook direct bij afhalen van de nieuwe auto?
ik heb mijn auto op 5 februari gekregen, maar toen hadden ze hem op mijn winterset gezet. nu dan de originele velgen eronder laten zetten.
ik kan me niet voorstellen dat trillingen in je stuur en in je stoel bij de auto horen ( helemaal omdat die 19 inch winterset heerlijk rustig rijdt zonder enige trilling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon59
  • Laatst online: 29-08 20:40
Afgelopen donderdag mijn nieuwe Ioniq 5 Lounge PE 2025 opgehaald bij de dealer.
Heerlijk een stukje mee gereden en tevreden geparkeerd aan onze straat.
De volgende dag direct een foutmelding dat het knipperlicht links achter het niet deed.
Na het ontbijt naar de dealer, maar toen deed het knipperlicht het weer wel.
De dealer kon niets vinden.
Heel vreemd en vervelend.
Vanmorgen deed het knipperlicht het echter weer niet.
Iemand soms enig idee ?
Iets met temperatuur of vochtigheid ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

[...]

Hyundai Nederland noemt elk probleem dat ze niet opgelost krijgen een producteigenschap. Alleen jammer dat je het nooit van te voren in de folder leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
;w

ICCU kaduk, zet me maar op de lijst.

(Extra irritant nu de stroomprijzen weer laag zijn overdag, dus ik kan nu niet goedkoop laden, maar juist extra duur bij een snellader)

Verder is het nu afwachten wanneer de ICCU weer op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:05
Hi all, wij twijfelen nog steeds over de aanschaf, vanwege de terugroepactie op de auto. De dealer geeft aan dat alles wordt nagelopen bij verkoop. Maar weet ook niet hoeveel tijd je nog hebt of hoeveel km je kan rijden bij eventuele uitval. Of wat de auto precies doet. Hij heeft er een aantal verkocht en 2 autos met iccu probleem en had 1 stel die stil kwam te staan bij tankstation na de waarschuwing.

Dit is wat er staat bij de terugroepactie:

Met waarschuwing vooraf van een te lage spanning van de 12-volt accu uiteindelijk uitschakelen van de aandrijving van het voertuig.Mogelijk gevaar
Een (verkeers)ongeval met letselschade.

Ik heb zelfs wel een keer gehad met mijn bezine dat de accu leeg was door kapotte dynamo en was geen pretje.
Ik neem aan dat de ioniq bij een bepaald niveau deze waarschuwing geeft en dat je dan nog tijd hebt om te handelen.
Dus weet iemand hoeveel minuten/ km je ongeveer kan doorrijden (bij benadering)? Of moet je accuut naar de vluchtstrook net zoals ik ooit had (zonder waarschuwing en net gehaald) met mijn bezine auto?

Dank alvast voor de antwoorden.

[ Voor 66% gewijzigd door rem_hopster op 09-03-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Het ophalen zal geen probleem zijn, de levertijd van de ICCU en het wel of niet krijgen van vervangend vervoer echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JerryVR schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:48:
[...]
was dat bij jou dan ook direct bij afhalen van de nieuwe auto?
ik heb mijn auto op 5 februari gekregen, maar toen hadden ze hem op mijn winterset gezet. nu dan de originele velgen eronder laten zetten.
ik kan me niet voorstellen dat trillingen in je stuur en in je stoel bij de auto horen ( helemaal omdat die 19 inch winterset heerlijk rustig rijdt zonder enige trilling)
@JerryVR Begrijp ik uit je tekst dat je een 20” zomerset hebt en in de winter op 19” rijdt?

Ik heb de auto af laten leveren op 19” en heb er meteen 4-seizoenenbanden op laten zetten. Geen gedonder met (altijd te vroeg/te laat) wisselen in voor- en najaar… 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryVR

JerryVR

ioniq5 N-Line

Hippe Lip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:02:
[...]

@JerryVR Begrijp ik uit je tekst dat je een 20” zomerset hebt en in de winter op 19” rijdt?

Ik heb de auto af laten leveren op 19” en heb er meteen 4-seizoenenbanden op laten zetten. Geen gedonder met (altijd te vroeg/te laat) wisselen in voor- en najaar… 8)
@Hippe Lip de N-line komt standaard met 20 inch N-line wiele:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4wQjMo0-sSLMci0n0v_LQ4qGPA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wkeqq6CLImtcbEFc4yYw2Si2.jpg?f=user_large
Bij aankoop van de auto heb ik de"19" winterkit Pirelli" erbij besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx1pDHpGwmlHZvFcKtcYQNejT0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6lMpIJaK8JWdYIGB41xECtx.jpg?f=fotoalbum_large

Bij aflevering hadden ze de winterset eronder gemonteerd en heb daar nu 5000 kilometer mee gereden voordat ze de originele wielen eronder hebben gezet voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:17
de meester01 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:33:
Sinds de laatste update is de auto nogal dwingend met laadpalen bezoek zodra je in de buurt van de 20% Soc komt. Nog afgezien van het gegeven dat hij mij aan de andere kant van de snelweg wilde laten laden (20-30 km om) terwijl aan 'mijn' kant een Ionity en Fastned gebroederlijk naast elkaar stonden opgesteld die ik zelfs als bestemming had ingegeven 8)7

Zelfde rit uiteindelijk met 20% (heb ik ongeveer 70 km over) en ik moest nog 25 naar huis en toch drammen om een laadsessie. Gebeurt uiteraard alleen als ik met het onboard systeem navigeer.

Is dat een instelling of gewoon een bloed irritante 'feature'?
Gisteren had ik ook zoiets: van Groningen terug naar het zuiden, Circle-K bij Peelo (Assen) als tussenstop ingesteld, als POI oplaadstation. Er was nog ongeveer 27% over, geeft de planning aan om bij Haren de afrit te nemen om op te laden bij FastNed.
Heel raar, maar nog raarder: ik dacht, "dit is stom, we halen het makkelijk naar Assen (ongeveer 15km verder), laten we doorrijden". Ik verwijder dus de tussenstop, en wil verdergaan, maar toch bleef het navigatiesysteem aangeven dat we bij die plek 4% extra moesten gaan laden, deze keer bij de Shell Recharge op dezelfde afrit.
Aangezien we al voorbij waren, moesten we 10km omrijden om er te komen (tegenover 15 km naar het ingestelde laadstation. 8)7
En het navigatiesysteem wist echt wel dat we in Assen wilde laden, want daar gaf het in het route-overzicht netjes aan dat we x minuten zouden gaan laden.

Duidelijk een onderdeel dat nog voor verbetering vatbaar is. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
Stephan_haarlem schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Hoogteslag hoort nooit bij een auto, dat is echt een kwestie van de banden. Daarin zit de hoogteslag.
Weet niet van welk jaartal de auto is maar de eerste lichting was heel erg gevoelig voor afwijkingen in de banden. Zelf een topic van gemaakt "ioniq 5 trillingen".
Geleverd eind nov 2023.
Maar dat het aan 3 bandensets ligt, vind ik een vreemd toeval...
Zo af en toe, zelfs bij 50km/h gehobbel en in een parkeergarage ook gewiebel van de auto...
Eindeloos verhaal en ik ben daarom niet tevreden over de auto en Hyundai.
En ik besef ook dat dit een persoonlijke ervaring is, anders hadden we allang allemaal bij de garage gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

@tomhier
3 sets banden met hoogteslag op dezelfde velgen? Ik zou die velgen eens goed bestuderen, gerede kans dat daar iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
MicheldeGoey schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:49:
@tomhier
3 sets banden met hoogteslag op dezelfde velgen? Ik zou die velgen eens goed bestuderen, gerede kans dat daar iets mis is.
De dealer heeft de auto een week onderzocht en van alles geprobeerd en geen bijzonderheden gevonden 🤷‍♂️.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Herkenbaar, zelfde probleem gehad. Zowel velgen als banden gewisseld, vaak gebalanceerd, mocht allemaal niet baten.

Maar volgens Hyundai NL dus een producteigenschap. Dealer heeft goed geholpen overigens, die doen hun best, ondanks het hoofdkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:31
Trillende auto hier er ook niet uit te krijgen. Meerdere banden het probleem in meer of mindere mate.
Lijkt ook wel enigzins variabel te zijn in de tijd bij gelijkblijvende banden (zonder de wissel naar zomer of winter)

Dealer komt met een soort van produkteigenschap ja…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:50
Het 2025 model is zodanig gewijzigd, dat trillingen minder voelbaar zouden zijn dan eerdere jaargangen. Hiermee erkent de fabrikant dus, dat er de nodige trillingen waren.
Andere schokdempers moeten voor meer rijcomfort zorgen door trillingen van het wegdek weg te filteren. Dat levert een soepeler rijgedrag op. De verbindingsbalk tussen de veerpoten is steviger en dat resulteert in minder trillingen in het stuurwiel. Verder zijn versterkingen aangebracht bij de achterwielophanging en de onderste delen van de carrosserie voor een stabielere en preciezere wegligging.

Tegelijk is de carrosserie stijver gemaakt om resonantie van geluid met lage frequenties en het toch al geringe aandrijfgeluid nog verder te verlagen. Ook extra isolatiemateriaal rond de elektromotor achterin draagt bij aan meer rust in het interieur.

Bron https://imotion.hyundai.n...tieradius%20verder%20toe.

[ Voor 74% gewijzigd door Amersfoort op 09-03-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryVR

JerryVR

ioniq5 N-Line

Amersfoort schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:30:
Het 2025 model is zodanig gewijzigd, dat trillingen minder voelbaar zouden zijn dan eerdere jaargangen. Hiermee erkent de fabrikant dus, dat er de nodige trillingen waren.

[...]
Ik heb het 2025 model, maar ik stuiterde de auto uit...hopen dat de dealer het op kan lossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
CharlieBulldog schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Ik heb het aan- en uitgaan van mijn achterlichten getest met behulp van een OBD2 dongle en mijn gsm.
Je kunt dan op je gsm scherm zien wanneer je remlicht aan- en weer uitgaat (volgens mij wel met een beetje vertraging door de BlueTooth verbinding).
Nu ik weet in welke gevallen het remlicht aangaat houd ik er rekening mee m.b.t. de recuperatie instellingen.
Er staat in de topicstart ook een link naar “remlichten”.
Ik ben iPedal rijder en waar mijn remlichten eerder vrijwel nooit aangingen, enkel bij volledig lossen van gaspedaal (kan je in je binnenspiegel zien als het buiten donker is), merk ik nu op dat ze veel vaker aan gaan. Dit is waarschijnlijk sinds de laatste VCU update. De remlichten gaan nu ook aan bij matige vertraging in iPedal (kwart gas) en blijven nu ook branden voor het verkeerslicht als je stilstaat en geen pedalen aanraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb het derde remlicht verlengd naar binnen toe en een klein rood ledje achter in de hemel gemaakt zodat ik in de binnenspiegel kan zien wanneer mijn remlicht aan gaat. Had ik in mijn vorige auto (e-Niro) al en dat heb ik overgezet.

Nu merk ik dat het remlicht bij de I5 véél eerder aan gaat (bij een veel kleinere vertraging) dan bij de e-Niro. Bij Regen op 1 blijft-ie uit als je gas helemaal loslaat, maar vanaf Regen op 2 gaat het remlicht al vrij snel aan bij gas los, ook bij rustig en niet helemaal loslaten.

Ik rijd een enkele keer ook wel op iPedal, maar dan merk ik dat het remlicht zó vaak aangaat dat me dat een erg onrustig beeld moet geven voor degene achter me. Ik heb dat ook wel eens met een auto voor me waarvan ik de remlichten vaak aan zie gaan en denk dan: “Man, blijf toch eens van je rem af; gas los is toch genoeg?” Aan zo’n onrustig verkeersbeeld wil ik niet bijdragen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
Hippe Lip schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:19:
Ik heb het derde remlicht verlengd naar binnen toe en een klein rood ledje achter in de hemel gemaakt zodat ik in de binnenspiegel kan zien wanneer mijn remlicht aan gaat. Had ik in mijn vorige auto (e-Niro) al en dat heb ik overgezet.

Nu merk ik dat het remlicht bij de I5 véél eerder aan gaat (bij een veel kleinere vertraging) dan bij de e-Niro. Bij Regen op 1 blijft-ie uit als je gas helemaal loslaat, maar vanaf Regen op 2 gaat het remlicht al vrij snel aan bij gas los, ook bij rustig en niet helemaal loslaten.

Ik rijd een enkele keer ook wel op iPedal, maar dan merk ik dat het remlicht zó vaak aangaat dat me dat een erg onrustig beeld moet geven voor degene achter me. Ik heb dat ook wel eens met een auto voor me waarvan ik de remlichten vaak aan zie gaan en denk dan: “Man, blijf toch eens van je rem af; gas los is toch genoeg?” Aan zo’n onrustig verkeersbeeld wil ik niet bijdragen.
ik snap je redenatie, maar ik concentreer mij toch liever op wat er voor mij gebeurd dan op wat mijn remlichten doen. als ik vertraag dan doe ik dat met de mate waarin het nodig is, als de remlichten dan aan gaan is dat maar zo. wat ik echt niet snap is dat de remlichten ook aan gaan (gingneiig) als je van een berg afrijd op CC en de auto door regen dezelfde snelheid behoud. dan ben je dus niet aan het vertragen ondanks dat je wel "remt"

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
@JerryVR @klootwyk @-CJ
Ik vind hierdoor de auto oncomfortabel (trillend stuur en onbalans van de hele auto) en elke snelwegrit is onplezierig, wat vinden jullie hiervan?

Erg jammer dat Hyundai dit kwalitatief voldoende vind, want wat mij betreft heeft het flink invloed op het rijplezier.

Technisch gezien is het niet mijn auto, dus ik ben afhankelijk van LM om hier hopelijk een oplossing voor te vinden.

Als consument zou ik er denk ik meer werk van gemaakt hebben, want het product voldoet niet aan hetgene je zou mogen verwachten. Dat de producent het afdoet als "producteigenschap", is een slager die zijn eigen vlees keurt. Maarja, geen idee hoe dat zou aflopen en wellicht makkelijk praten, omdat ik niet werkelijk in die situatie zit. Maar ik ben de auto liever kwijt, dan rijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Ik heb na een balanceerpoging (bij een bandenspecialist op een Hunter Roadforce machine) andere banden aangeschaft (Michelin Pilot Sport 4 SUV) en het trillen was meteen weg (en het weggedrag is aanmerkelijk beter dan met de standaard Michelin Premacy EV)
Ook met de Winterbanden (bridgestone LM05) ook geen trillingen

Trillen in het stuur kan nooit een 'producteigenschap' zijn IMHO, je (of je baas) betaalt de LM voldoende om die er voor te laten zorgen dat jij tevreden bent zou ik stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

tomhier schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:07:
@JerryVR @klootwyk @-CJ
Ik vind hierdoor de auto oncomfortabel (trillend stuur en onbalans van de hele auto) en elke snelwegrit is onplezierig, wat vinden jullie hiervan?

Erg jammer dat Hyundai dit kwalitatief voldoende vind, want wat mij betreft heeft het flink invloed op het rijplezier.

Technisch gezien is het niet mijn auto, dus ik ben afhankelijk van LM om hier hopelijk een oplossing voor te vinden.

Als consument zou ik er denk ik meer werk van gemaakt hebben, want het product voldoet niet aan hetgene je zou mogen verwachten. Dat de producent het afdoet als "producteigenschap", is een slager die zijn eigen vlees keurt. Maarja, geen idee hoe dat zou aflopen en wellicht makkelijk praten, omdat ik niet werkelijk in die situatie zit. Maar ik ben de auto liever kwijt, dan rijker...
Ik vind het waardeloos en doet zwaar afbreuk aan het comfort van de auto. De houding van Hyundai NL is dermate star dat ik de strijd heb opgegeven. Dit is mijn eerste en laatste Hyundai.

Gezien al het gezeik met de auto ben ik blij dat het een leaseauto is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@tomhier
Het kan nooit een 'producteigenschap' zijn dat een auto trilt. Daar is iets mee mis.
Mijn bijna 4 jaar oude P45 rijdt zo strak als over een biljartlaken.
Ik zou het niet opgeven en de dealer aansporen om meer te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
@tomhier de beste manier om je collega te pesten is een paar plakloodjes in zijn velgen te plakken. Een paar weken later weer, etc. Totdat ze de hele aandrijflijn vervangen hebben en hij de auto uiteindelijk terug brengt bij de dealer. Heb je pas toevallig nog ruzie gemaakt op het werk? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-09 18:31
Marcel2020 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:02:
Ik heb na een balanceerpoging (bij een bandenspecialist op een Hunter Roadforce machine) andere banden aangeschaft (Michelin Pilot Sport 4 SUV) en het trillen was meteen weg (en het weggedrag is aanmerkelijk beter dan met de standaard Michelin Premacy EV)
Ook met de Winterbanden (bridgestone LM05) ook geen trillingen

Trillen in het stuur kan nooit een 'producteigenschap' zijn IMHO, je (of je baas) betaalt de LM voldoende om die er voor te laten zorgen dat jij tevreden bent zou ik stellen.
Ik heb eind vorig jaar ook de standaard Michelin Premacy EV banden laten vervangen door Continental AllSeasonContact 2 banden (niet i.v.m. het trillen overigens). Met de Michelins trilde het stuur licht bij ~105 km/h, met de Continentals helemaal geen trilling meer te bekennen.

Op mij komt het over alsof de Michelin Premacy EV banden standaard, of na een tijdje stilstaan, last hebben van een lichte hoogteslag en dat de Ioniq 5 daar bij ~105 km/h door gaat resoneren. Bij de 2025 facelift hebben ze dit proberen aan te pakken door de auto wat stijver te maken waardoor deze niet of pas bij een hogere snelheid gaat resoneren door de hoogteslag (of andere onbalans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
MicheldeGoey schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:38:
@tomhier
Het kan nooit een 'producteigenschap' zijn dat een auto trilt. Daar is iets mee mis.
Mijn bijna 4 jaar oude P45 rijdt zo strak als over een biljartlaken.
Ik zou het niet opgeven en de dealer aansporen om meer te proberen.
ik kan mij herinneren dat Honda (?) onbalans gewichtjes in hun motoren monteerde bij bepaalde chopper modellen om ze een "Harley davidson" gevoel te geven......dus het kan een producteigenschap zijn. mmaar in het geval van de Ioniq 5 geef ik je gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:45
Tiggy80 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:53:
[...]

ik kan mij herinneren dat Honda (?) onbalans gewichtjes in hun motoren monteerde bij bepaalde chopper modellen om ze een "Harley davidson" gevoel te geven......dus het kan een producteigenschap zijn. mmaar in het geval van de Ioniq 5 geef ik je gelijk ;)
Moet zeggen dat ik geen trillingen ervaar ... tenminste als de banden proper uitgelijnd zijn & juist gebalanceerd zijn ... en daar is deze wagen gevoelig aan ... heb bij bandenwissel steeds terug moeten gaan om dit na te kijken ...

Aanvullend - dat schuimding in de banden (voor geluidsdemping) durft wel eens te lossen en daardoor trilling te veroorzaken. Lastige eigenschap van stille banden kennelijk ...

Dus bandencentrale dient wel degelijk veel meer aandacht te hebben bij bandenmonteren op een I5 dan bij andere wagens ...

[ Voor 21% gewijzigd door vifra op 10-03-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

tomhier schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:07:
@JerryVR @klootwyk @-CJ

@tomhier Ik kan me twee oplossingen bedenken:
  1. Ga naar een onafhankelijke (goede) bandenboer, ik zou geen Kwikfit kiezen, en laat de boel goed balanceren en uitlijnen. Vertel van je problemen. Een echte bandenboer moet vast kunnen stellen wat er aan de hand is, desnoods met een proefrit.
  2. Ga ermee naar een ANWB keuringsstation (doen ze dat nog?). Dan heb je een onafhankelijke partij die voor jou vast kan stellen dat het a) onacceptabel is hoe het nu is en mss ook b) kan vertellen wat er aan de hand is en hoe dat opgelost kan worden.
Blijkt dit op een van deze manieren op te lossen te zijn, dan declareer je de kosten bij de dealer, die het kennelijk nalaat om hier fatsoenlijk zelf voor te zorgen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
@tomhier Een eigenaar van de Ioniq 6 heeft dit laten oplossen bij de bandenbunker in Oosterwolde (Friesland).
Zie reactie in het Ioniq 6 forum: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79779670
Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m98u26CBnhj-s_tkGFrLU61UD-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQt9fxvYwmFDWyAXbkDZvgAB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomhier
Er zitten nu Michelin CrossClimate 2 SUV banden op, wat trouwens heerlijk stille banden zijn tov de standaard meegeleverde banden. Weet eerlijk gezegd niet welk type winterbanden en zomerbanden er op hebben gezeten.

Fijn dat jullie het met mij eens zijn, dan dit geen 'producteigenschap' mag zijn, maar tot nu vind Hyundai dit wel zo en dat is dan ook de boodschap die de dealers hebben.

@Hippe Lip optie 1 is ooit al een gedaan met de zomerbandset, helaas heeft dat niet geleid tot een oplossing en optie 2 heeft ook al plaatsgevonden. Helaas heeft de onafhankelijk expert, wat mij betreft, een bakkie goede koffie gekregen van de dealer en zijn er ook geen bijzonderheden geconstateerd bij een rit van 5km. 🤷

@Marcel2020 LM is er voor de financiën, niet voor tevreden gebruikers, als je de contracten er op na slaat. Neemt niet weg dat ze hun best mogen doen om gebruikers tevreden te houden ;-)

@MicheldeGoey Fijn dat jouw auto zo heerlijk rijdt, want de LM zegt ook dat de auto nou eenmaal gevoelig is voor oneffenheden in het wegdek. Waar ik het ook niet mee eens ben, want tijdens proefrit heb ik dit nooit ervaren.

Bedankt voor de ondersteuning en suggesties, wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maax
  • Laatst online: 21:40
Hippe Lip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:33:
@trippelb Klopt. Ik reageerde op je tekst waar je het telkens lijkt te hebben over het vervangen van de hele ICCU, waar dat mss maar in een klein aantal gevallen werkelijk gebeurt.
Helaas hebben we daar geen zicht op.
Volgens mij klopt je redenering niet, als je strand met een kapotte ICCU unit dan moet ie worden vervangen. Software update gebeurd voordat de ICCU unit kapot (kan) gaan. We hebben er zeker geen zicht op maar dat het om een klein aantal gevallen gaat is nonsens. Bij mijn dealer staan er op dit moment al 6 (!) en er zijn er ook al meerdere vervangen. De chef werkplaats zit met z’n handen in het haar want het is wel degelijk een groot probleem. Bij particuliere aankoop vergoed Hyundai voor 48 uur vervangend vervoer daarna mag de dealer het regelen en betalen. Ik vind m’n Ioniq 5 echt een prachtige auto en rijdt ook erg fijn. Maar dat ik nu al 2 ½ maand op een vervanging zit te wachten is echt schandalig. Dat er geen ICCU units zijn is ook kolder want er worden genoeg nieuwe auto’s met daarin zo’n unit verkocht (zowel Hyundai alsook Kia). Gewoon ordinair cashen en daarna een dikke middelvinger naar de klant (sorry maar ik vind het zwaar frustrerend dat ik nu al 2 ½ maand in een benzine bak moet rondrijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
tomhier schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:24:
Er zitten nu Michelin CrossClimate 2 SUV banden op, wat trouwens heerlijk stille banden zijn tov de standaard meegeleverde banden. Weet eerlijk gezegd niet welk type winterbanden en zomerbanden er op hebben gezeten.

Fijn dat jullie het met mij eens zijn, dan dit geen 'producteigenschap' mag zijn, maar tot nu vind Hyundai dit wel zo en dat is dan ook de boodschap die de dealers hebben.

@Marcel2020 LM is er voor de financiën, niet voor tevreden gebruikers, als je de contracten er op na slaat. Neemt niet weg dat ze hun best mogen doen om gebruikers tevreden te houden ;-)

Bedankt voor de ondersteuning en suggesties, wordt vervolgd!
Volgens mij is een LM er bij gebaat hun klanten tevreden te houden, zo ook de berijders....tis niet dat de cateraar die het bedrijf waar je werkt toelevert ongestraft bagger kan leveren. Op enig moment zal de werkgever naar een ander stappen, ik stel me voor dat als er genoeg berijders bij de fleetmanager aankloppen er op enig moment een switch gemaakt word...tis niet dat er veel prijsverschil tussen diverse LM zit. Gaat alleen niet vanzelf en op basis van N=1.

Ik zou, ook op eigen kosten want dat gehobbel is te irritant, eens bij een goede bandenspecialist aankloppen...wellicht durft er een no cure no pay aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Laatst online: 16:45
tomhier schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:24:

Denk dat je eens via facebook LM moet contacteren en hen daar braafjes voor gans de wereld de kwaliteit van hun service eens uitgebreid documenteerd ... je zal wel snel een andere service krijgen ....

trillingen kan je waststellen - en is nooit een juist gedrag van de wagen ... wie dat beweerd is zijn beroep onwaardig ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Hippe Lip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:00:
Als ik dat artikel lees dan zie ik dat in lang niet alle gevallen de ICCU vervangen wordt, maar dat de soft/firmware een update krijgt en de zekering (preventief) vervangen wordt.
maax schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:23:
Volgens mij klopt je redenering niet, als je strand met een kapotte ICCU unit dan moet ie worden vervangen. Software update gebeurd voordat de ICCU unit kapot (kan) gaan. We hebben er zeker geen zicht op maar dat het om een klein aantal gevallen gaat is nonsens. Bij mijn dealer staan er op dit moment al 6 (!) en er zijn er ook al meerdere vervangen. De chef werkplaats zit met z’n handen in het haar want het is wel degelijk een groot probleem.
Mijn auto (PJ45) is voor iedere terugroepactie naar de dealer geweest, ICCU is meerdere keren 'gecheckt' en de software is meerdere keren bijgewerkt. Zekering preventief vervangen. Alle TSB's -ook die ik zelf op internet vond- zijn netjes, snel en gratis door de dealer uitgevoerd.

En toch ineens 'poef' op de snelweg. En ook mijn lokale dealer heeft meerdere auto's al enkele maanden in de wacht staan voor een nieuwe ICCU.

Dus is het een groot probleem? Geen idee.
Is het een klein probleem? Zeer zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
trippelb schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:49:

Ioniq 5 in NL geleverd:
https://allecijfers.nl/auto/hyundai-ioniq-5/

7300

Dus zou om maximaal 73 gevallen mogen gaan.

Gezien het aantal meldingen hier op tweakers lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het slechts om 1% gaat. Met name omdat er meerdere mensen zijn die vaker een ICCU vervangen hebben.

Dat zou met een uitval van slechts 1% statisch onmogelijk moeten zijn.

Wat een goede indicatie zou kunnen zijn van de daadwerkelijke uitval is om te kijken bij hoeveel tweakers de ICCU vervangen is. En bij welk deel van hen de ICCU voor een tweede keer vervangen is.

De ratio tussen 1 VS meerdere keren geeft dan een indicatie van de daadwerkelijke uitval
Uit het artikel maak ik op dat die 1% slaat op het falen van de ICCU waarbij de 12V niet meer wordt opgeladen en je dus helemaal niet meer kunt rijden.
Er zijn ook gevallen waarbij de het AC-laden niet meer werkt, maar de 12V wel nog gewoon kan worden opgeladen, dus rijden gaat dan wel gewoon als je maar kunt DC-laden.

Die 1% vind ik ook wel weinig, aangezien vorig jaar februari het aantal al op ruim 30 zat en er het afgelopen jaar meerdere gevallen zijn gemeld hier.
Het zou me niet verbazen als we al rond de 60 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
trippelb schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:49:
Het artikel zegt ook
We asked Hyundai if there are statistics available regarding the actual number of EVs that had their ICCU fail after getting the recall, but we received no response.
Dus ze schatten maar. Over schatten zijn talloze discussies gevoerd hier op GoT

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Fidai schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Ik heb eind vorig jaar ook de standaard Michelin Premacy EV banden laten vervangen door Continental AllSeasonContact 2 banden (niet i.v.m. het trillen overigens). Met de Michelins trilde het stuur licht bij ~105 km/h, met de Continentals helemaal geen trilling meer te bekennen.

Op mij komt het over alsof de Michelin Premacy EV banden standaard, of na een tijdje stilstaan, last hebben van een lichte hoogteslag en dat de Ioniq 5 daar bij ~105 km/h door gaat resoneren. Bij de 2025 facelift hebben ze dit proberen aan te pakken door de auto wat stijver te maken waardoor deze niet of pas bij een hogere snelheid gaat resoneren door de hoogteslag (of andere onbalans).
Ik laat de Primacy E banden op de velg wisselen met Crossclimate SUV en elke keer als de Primacy's er op komen is het 1-2 dagen wat trillen en daarna is het weg. Omgekeerd met de Crossclimates ervaar ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
redah schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:41:
[...]

[...]

Mijn auto (PJ45) is voor iedere terugroepactie naar de dealer geweest, ICCU is meerdere keren 'gecheckt' en de software is meerdere keren bijgewerkt. Zekering preventief vervangen. Alle TSB's -ook die ik zelf op internet vond- zijn netjes, snel en gratis door de dealer uitgevoerd.

En toch ineens 'poef' op de snelweg. En ook mijn lokale dealer heeft meerdere auto's al enkele maanden in de wacht staan voor een nieuwe ICCU.

Ik volg ook het blog van de Kia EV3, dit model in begin 2025 pas uitgeleverd en daar zijn ook al meerdere auto’s met een kapotte ICCU unit. Hyundai en Kia hebben dus het probleem van de ICCU unit nog steeds niet getackeld = dus wel dergelijk een groot probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crocidolite
  • Laatst online: 18:55

Nou,..enkele maanden wachten op een nieuwe ICCU vind ik wel een groot probleem. Vooral omdat dit probleem al een paar jaar bekent is en Hyundai al lang de productie van ICCU's had kunnen opschalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nietwijk
dextertje schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Nu ik het zo teruglees, had ik de context er inderdaad niet helemaal bij betrokken. Het is natuurlijk wel interessant of er iemand is die alleen de meegeleverde grannycharger gebruikt en toch ICCU-problemen heeft.

Maar wat het percentage ICCU-problemen betreft: mijn indruk is dat die wel boven de 5% ligt. Als het vorig jaar al om 30 gevallen ging en nu misschien wel om 40 gevallen, dan is dat waarschijnlijk wel meer dan 5% van de individuen in dit topic. :/
Op het moment dat je dit schrijft zijn er hier al 63 unieke gevallen van een defecte ICCU gemeld. Ik ben de lijst aan het bijwerken en kom zo met het overzicht. Laatste maanden is echt schrikbarend.
..........
En na jouw schrijven zijn er weer 9 gemeld. 8)7 We zitten inmiddels dus op 72 en vooral laatste maanden gaat het erg hard.
.........
4 man heeft gemeld dat hun auto op 31-1-2025 gerepareerd is, verder lijken er nog heel veel ongerepareerd te zijn. 1 persoon heeft 3x een kapotte ICCU gemeld en nog 1 a 2 personen 2x een kapotte ICCU. De andere gevallen gaan om een defect voor het eerst.
........
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_EbeNHFpqIKYQfyfaRZYXmpbbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nKVblBCuOL5twU3Oet8iYwFX.png?f=fotoalbum_large
26 gevallen gemeld in de periode oktober-2024 tot heden (5,5 maanden)
15 gevallen gemeld in de periode jan2024-sept2024 (9 maanden)
25 gevallen gemeld in 2023
Sinds oktober 2024 gaat het hard hier, terwijl het de eerste 3 kwartalen van 2024 rustig was. Nu is dit geen representatief onderzoek en zien we hier alleen het topje van de ijsberg (schatting 10%) voorbijkomen.

[ Voor 41% gewijzigd door nietwijk op 12-03-2025 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:45
nietwijk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:39:
[...]

4 man heeft gemeld dat hun auto op 31-1-2025 gerepareerd is, verder lijken er nog heel veel ongerepareerd te zijn. 1 persoon heeft 3x een kapotte ICCU gemeld en nog 1 a 2 personen 2x een kapotte ICCU. De andere gevallen gaan om een defect voor het eerst.
........
[Afbeelding]
Volgens mij ben ik lijn 62 in je overzicht :-) Wij verwachten deze week de auto terug.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Sinds oktober 2024 gaat het hard hier, terwijl het de eerste 3 kwartalen van 2024 rustig was. Nu is dit geen representatief onderzoek en zien we hier alleen het topje van de ijsberg (schatting 10%) voorbijkomen.
Het vervelende vind ik vooral dat ik alles heb gedaan om problemen te voorkomen. Zoals gezegd alle terugroepacties en TSB's. Thuis laadt mijn auto met 11kW AC, en de keren dat ik langs de snelweg DC-charge zijn op 1 hand te tellen. Niet omdat ik dat niet wil, maar omdat ik niet zo vaak ritten maak waarbij ik niet heen en terug kan op 1 volle accu zonne-energie.

En toch begeeft 'ie het. Dus alle TSB's tot nu toe geven 0 garantie dat je ICCU blijft werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lkolkman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:03
[...]

Op het moment dat je dit schrijft zijn er hier al 63 unieke gevallen van een defecte ICCU gemeld. Ik ben de lijst aan het bijwerken en kom zo met het overzicht. Laatste maanden is echt schrikbarend.
..........
En na jouw schrijven zijn er weer 9 gemeld. 8)7 We zitten inmiddels dus op 72 en vooral laatste maanden gaat het erg hard.
.........
........
[Afbeelding]
Hoi,
Hierbij even de info over mijn kapotte ICCU: auto geleverd in apr 2023. ICCU defect op 5-1-2025. bij km 81000. Gerepareerd op 12-2-2025.
NB: Gezien je lijst zie ik dat ik nog geluk heb gehad met de reparatietijd.. ;-)

8300Wp oost/west Enphase | Ioniq 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 11:50
redah schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Het vervelende vind ik vooral dat ik alles heb gedaan om problemen te voorkomen. Zoals gezegd alle terugroepacties en TSB's. Thuis laadt mijn auto met 11kW AC, en de keren dat ik langs de snelweg DC-charge zijn op 1 hand te tellen. Niet omdat ik dat niet wil, maar omdat ik niet zo vaak ritten maak waarbij ik niet heen en terug kan op 1 volle accu zonne-energie.

En toch begeeft 'ie het. Dus alle TSB's tot nu toe geven 0 garantie dat je ICCU blijft werken.
Dat komt ook door het feit dat externe factoren van invloed kunnen zijn. In mijn geval was dat een niet goed aangelegde openbare laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Ik verdenk de openbare Vattenfall Alphen laadpaal van mijn defecte ICCU lange tijd geleden. Geen gegronde redenen voor, maar die palen gebruik ik niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crocidolite

Het is juist het 11kW AC laden dat de ICCU het meest belast. 11 kW AC omvormen naar DC is niet niets.

DC laden gaat juist buiten de ICCU om vandaar dat je met een kapotte ICCU soms nog wel DC kunt laden. Bij mij helaas weer niet omdat de 12V accu niet meer bijgeladen wordt en AC laden niet meer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Crocidolite schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:51:
[...]
Het is juist het 11kW AC laden dat de ICCU het meest belast. 11 kW AC omvormen naar DC is niet niets.
En heeft het in die context zin om het laadvermogen terug te schroeven van 100% naar 90 of zelfs 80%?
Ik laad namelijk vrijwel uitsluitend thuis aan mijn eigen laadpaal.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:32
nietwijk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:28:
Ik verdenk de openbare Vattenfall Alphen laadpaal van mijn defecte ICCU lange tijd geleden. Geen gegronde redenen voor, maar die palen gebruik ik niet meer.
Ik heb een privé Vattenfall Alphen, laad met 6kW (bij hogere laadstroom sprong hij er aan het eind van een sessie uit, nu 25000 KM in 2 jaar, zelden met DC. Zoals ik al eerder heb gemeld neem ik hem niet meer (vooral in de winter met de sterk verlaagde efficientie) de bergen in op lange trip. !% lijkt me al lang veel te laag geschat. Goed dat jullie het bijhouden, komt mischien nog eens te pas bij claims bij Hyundai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Die openbare vattenfall paal haalde ik zelden meer dan 8 kW aan de ene zijde en hooguit 4 kW aan de andere zijde. Wellicht wisten ze meer en hadden ze zelf de palen al teruggeschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crocidolite
En heeft het in die context zin om het laadvermogen terug te schroeven van 100% naar 90 of zelfs 80%?
Minder vermogen is altijd beter voor de componenten van de ICCU, maar dat geeft volgens mij ook geen garanties.

Ik vermoet dat pieken die ontstaan tijdens het starten en/of stoppen van AC laden de boosdoener is.

Thuis laadde ik altijd met de granny lader (2,6 kW AC) of anders in de buurt op 50 kW DC. Vanwege die ICCU problemen had ik besloten om nog geen laadpaal bij huis te plaatsen.

Laadde ik een paar weken geleden een paar keer op 11 kW AC, en daar ging mijn ICCU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killemall
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-09 21:26

Killemall

Can you say Moooh !!??

[...]

..........
.........
........
[Afbeelding]
Ik gok dat ik nummertje 38 op je lijst ben. modeljaar 2022, na 6 weken regepareerd. km-stand weet ik zo niet meer maar zal rond de 30k zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Hippe Lip schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Of het nut heeft om de ICCU te 'helpen' overleven, weet ik niet.
Ik heb het boordladen beperkt op 60%, maar heb in de auto de keuze uit 100%-90%-60%.
Ik laad nu op ~8,2 kW = 60% van wat de laadpaal aanbiedt (3 fase aangesloten op 20A).
Zo laadt 'ie ongeveer 10-11% per uur, en zoveel haast heb ik niet bij thuis laden.

Edit.
De ICCU is ook in gebruik om de DC stroom uit de HV accu om te vormen naar ~14V om de 12V accu te laden. Beide systemen kunnen misgaan, alleen wanneer het HV naar 12V misgaat, ben je uitgerangeerd.
Dan helpt ook DC laden niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Peter-036 op 12-03-2025 17:45 . Reden: Uitbreiding. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
Crocidolite schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Minder vermogen is altijd beter voor de componenten van de ICCU, maar dat geeft volgens mij ook geen garanties.

Ik vermoet dat pieken die ontstaan tijdens het starten en/of stoppen van AC laden de boosdoener is.

Thuis laadde ik altijd met de granny lader (2,6 kW AC) of anders in de buurt op 50 kW DC. Vanwege die ICCU problemen had ik besloten om nog geen laadpaal bij huis te plaatsen.

Laadde ik een paar weken geleden een paar keer op 11 kW AC, en daar ging mijn ICCU.
lees dat maar eens door

https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=531&t=92362

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:36
JerryVR schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:34:
[...]

ik heb dat ook in een google sheet bijgehouden:
[Afbeelding]

[...]

eerste wat ik doe is op de mute knop drukken om die piep uit te zetten.
tweede is op het stuur drukken zodat ie zelf stuurt en me binnen de lijnen houdt, ik vind dat sinds mijn Skoda dat ook had, heerlijk ontspannen rijden, alleen ben ik niet gecharmeerd van het "slingeren binnen de lijnen" (beetje overdreven), en ik vind dat de auto eigenlijk teveel aan de rechterkant van de witte lijn rijdt.
maar het is heerlijk om gewoon je vinger aan het stuur te hangen en dan op de oersaaie a2 gewoon "niks" te hoeven doen;-)
Die piepjes kan je volgens mij helemaal uitzetten, ik heb er nooit meer last van.

En de lane assist is matig, maar op de A2 idd goed genoeg. Vooral irritant dat ie in een bocht van meer dan 15 graden zomaar uitgaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maax
[...]

..........
.........
........
[Afbeelding]
Gisteren beweging op de Bluelink app en dacht “het zal toch niet” en ja hoor vanmorgen een telefoontje van de dealer: auto is gerepareerd. Gelijk opgehaald, blijft ondanks alles toch een hele fijne auto om in te rijden *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

stenbk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:56:
[...]
Die piepjes kan je volgens mij helemaal uitzetten, ik heb er nooit meer last van.

En de lane assist is matig, maar op de A2 idd goed genoeg. Vooral irritant dat ie in een bocht van meer dan 15 graden zomaar uitgaat.
@stenbk Hoe zet je die piepjes helemaal uit? Je bedoelt permanent, zodat het bij de volgende keer starten nog steeds uit staat?

Het kan zijn dat het in jouw auto anders is dan in die van @JerryVR omdat hij, net als ik, een MY25 heeft. Daar werken een aantal dingen anders. Dat merk ik dan bijvoorbeeld ook in die LFA die je beschrijft. Dat die zomaar uit kan gaan in een bocht van 15 graden herken ik wel, maar dan van mijn e-Niro (van hetzelfde concern) die ik tot voor kort reed. die had dat ook. Nu in mijn I5 valt het me juist op dat die LFA heel veel beter werkt en het ook op rijkswegen met veel bochten behoorlijk goed doet. Alleen vluchtheuvels in de stad red die niet; dat zijn te korte, snelle slingers voor ‘m.
Voor dat soepele sturen kun je overigens de LKA beter uitzetten. Dat voorkomt gestuiter tussen de lijntjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 12-03-2025 21:38 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
Zag mijn auto niet in de lijst. Ik meldde in januari van dit jaar dat mijn ICCU het op 24.1 had begeven. Auto is van december 2021 en km stand ca 70.000.
Garage heeft inmiddels afspraak ingepland voor begin april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Kun je toelichten waar je op doelt? Ik begrijp de tekst niet zo goed, niet alleen omdat het Duits is, want ik snap ook de vertaling niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
[...]

..........
.........
........
[URL=",,"1"][Afbeelding][/URL]
Ik ben nummer 54, denk ik? Auto is uit 2022 (in november opgehaald) en de auto zal rond de 37000 km hebben gereden. Eerder is het rechterscherm vervangen van de auto, en met die vervanging is ook de km-stand gereset. :D

Met 72 meldingen heeft zich dus al 1% van de IONIQ 5's in NL in dit topic gemeld met een kapotte ICCU... Misschien dat heel veel gebruikers die op internet zoeken op dit topic komen, maar desondanks vermoed ik dat het percentage kapotte ICCU's wel een stuk hoger ligt dan 1%..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
dextertje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Ik ben nummer 54, denk ik? Auto is uit 2022 (in november opgehaald) en de auto zal rond de 37000 km hebben gereden. Eerder is het rechterscherm vervangen van de auto, en met die vervanging is ook de km-stand gereset. :D

Met 72 meldingen heeft zich dus al 1% van de IONIQ 5's in NL in dit topic gemeld met een kapotte ICCU... Misschien dat heel veel gebruikers die op internet zoeken op dit topic komen, maar desondanks vermoed ik dat het percentage kapotte ICCU's wel een stuk hoger ligt dan 1%..
huh? dus door een scherm te vervangen heb je gelijk weer een "nieuwe" auto? die KM stand zal toch wel ergens in het systeem opgeslagen zijn en weer opnieuw uit te lezen? wel een stuk sneller dan de boormachine op de km teller kabel van vroeger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Tiggy80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:27:
[...]

huh? dus door een scherm te vervangen heb je gelijk weer een "nieuwe" auto? die KM stand zal toch wel ergens in het systeem opgeslagen zijn en weer opnieuw uit te lezen? wel een stuk sneller dan de boormachine op de km teller kabel van vroeger :+
Haha, ja. Het verbaasde mij ook. De eerstvolgende bandenwissel daarna had de garage daarom maar niet de km-stand genoteerd.. O-)
Ik heb ook geen idee waar de "echte" km-stand te vinden is.
Maar blijkbaar zit er dus veel meer in dat scherm, zie ook dextertje in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
en
dextertje in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:19
dextertje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Kun je toelichten waar je op doelt? Ik begrijp de tekst niet zo goed, niet alleen omdat het Duits is, want ik snap ook de vertaling niet. :+
De samenvatting in grote lijnen is dat de ICCU een slecht ontwerp is. De individuele componenten zijn goed gedimensioneerd, sommige zelfs overgedimensioneerd, maar de schakeling is gevoelig voor parasitaire RLC-kringen waardoor verouderende capaciteiten in het circuit en een slechte 12 Volt accu opslingering kunnen veroorzaken, waardoor interne piekspanningen de boel opblazen. Beperking van de AC-laadstroom lijkt geen effect te hebben, de kans om je ICCU op te blazen lijkt toe te nemen met het aantal uren AC laden dat je doet, onafhankelijk van de laadstroomsterkte. Mooier kan ik het niet maken, don't shoot the messenger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
  • Laatst online: 21:16
Waarschijnlijk Front radar defect,
Ik mag over 4 weken al naar garage om diagnose te stellen. Elke keer een hoop piepjes en foutmeldingen.
Volgens garage zijn daar ook door Hyundai updates voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crocidolite
De samenvatting in grote lijnen is dat de ICCU een slecht ontwerp is. De individuele componenten zijn goed gedimensioneerd, sommige zelfs overgedimensioneerd, maar de schakeling is gevoelig voor paracitaire RLC-kringen waardoor verouderende capaciteiten in het circuit en een slechte 12 Volt accu opslingering kunnen veroorzaken, waardoor interne piekspanningen de boel opblazen. Beperking van de AC-laadstroom lijkt geen effect te hebben, de kans om je ICCU op te blazen lijkt toe te nemen met het aantal uren AC laden dat je doet, onafhankelijk van de laadstroomsterkte. Mooier kan ik het niet maken, don't shoot the messenger ;)
Dank je voor de uitleg.

Dat de ICCU een slecht ontwerp is, daar was iedereen het al over eens denk ik :+

Bedoel je met verouderde capaciteiten, verouderde condensatoren? Want dan begrijp ik het redelijk denk ik.

Die dingen zijne mede bedoeld om korte pieken en dalen op te vangen en daarmee achterliggende (kwetsbare) elektronica te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Eergisteren tijdens snelladen een luide plop vanonder de achterbank. Ik dacht aan de beurt te zijn met de ICCU. Het laden ging gewoon door. Vandaag zag ik de louvres onder de voorbumper opengaan, dat betekent dat de tractie-accu de 12V-accu gewoon oplaadt.

Betekent dat nou dat er niets loos is, of is dat te vroeg gejuicht?

Ik ben een maand van huis dus AC-laden zit er even niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MicheldeGoey schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:59:
Vandaag zag ik de louvres onder de voorbumper opengaan, dat betekent dat de tractie-accu de 12V-accu gewoon oplaadt.
Welke logica zit daar achter? Gaan die altijd open als de 12V bijgewerkt wordt?
Staat dat ergens beschreven?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Laatst online: 12-09 11:39
Ik overweeg mijn ioniq 5 te verkopen binnenkort en ben eens benieuwd naar de reële waarde momenteel. Het is een 2021 model met de grote (72kwh) accu in Phantom Black met 83.000km. Hij is met 1000km op de klok geïmporteerd uit Duitsland en volgens mij een 'Techniq' uitvoering. Ik heb de meeste opties behalve HUD, 360 camera en 'relax stoelen'.

Verder zit alles er op, van achterbank verwarming, panodak tot afneembare trekhaak.

Net voorzien van nieuwe Michelin Pilot Sport EV banden met GOE codering (Hyundai) en natuurlijk dealeronderhouden.

Durft iemand een educated guess te doen van de werkelijke waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:19
Crocidolite schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:06:
[...]

Dank je voor de uitleg.

Dat de ICCU een slecht ontwerp is, daar was iedereen het al over eens denk ik :+

Bedoel je met verouderde capaciteiten, verouderde condensatoren? Want dan begrijp ik het redelijk denk ik.

Die dingen zijne mede bedoeld om korte pieken en dalen op te vangen en daarmee achterliggende (kwetsbare) elektronica te beschermen.
Ik citeer/vertaal/ slechts, maar ik had het over verouderende condensators, niet over verouderde. Verder lijkt het me niet slim om hier de discussie van een ander forum over hard core (citaat) elektronica over te doen, ik moet je toch echt naar dat andere forum verwijzen.
Pagina: 1 ... 254 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic