• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

H12 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:41:
Hier ook een relatief rustige rijder. Ik rijd de maximumsnelheid en voornamelijk snelwegkilometers als woon-werkverkeer.

Na net iets meer dan 80.000km, sinds maart 2023, staat er 17,0kWh/100km op het overzicht van de GOM. Dat is inclusief vakanties, waarvan twee wintersporten met dakkoffer.

En ook bij mij blijft de klok op een totaal van 999.59 uur staan. Het zal wel een feature zijn.
@H12 Dank je.

Kijk, dát noem ik een rustige rijder. Dat ligt zeker niet alleen aan je snelheden, maar voor een belangrijk deel ook aan je rechtervoet; hoe (on)rustig die is bedoel ik dan.

Als jij over 80.000 km op 17,0 komt, dan ben ik straks benieuwd hoe dat bij mij uit gaat vallen. Mijn e-Niro verbruikt nu dus weliswaar 15,5 volgens de auto, maar tegen de 18 volgens wat er in de auto gaat.
Jouw waarde lijkt mijn theorie wat te ondersteunen dat het verbruik van de I5 wel eens ruwweg gelijk kan zijn aan dat van de e-Niro…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:12
Hippe Lip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:06:
@nietwijk
Vandaar mijn vraag aan het eind: wat staat er voor long-term verbruik (bij rustige rijders) op het display?
Als de 12 Volt accu losgekoppeld wordt, dan wordt de long term verbruiksmeter gereset (afstand en uren blijven wel behouden). Aangezien veel Ioniq 5 rijders de batterij als eens losgekoppeld hebben gehad (accu vervanging, zombie mode, multimedia systeem hard resetten, verdwenen menu items terughalen na OTA software update (bijv. Aanhanger mode)) zal de long term verbruikswaarde op het display in veel gevallen geen afspiegeling van de werkelijkheid zijn.

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:00:
Bij mij staat er in de auto Totale informatie: 43795 km: 5.6 km/kWh. Dat is omgerekend 17.86 kWh/100 km.
(y)
Voor wat het waard is. Ik heb in 2024 in totaal 1925 kWh geladen met de thuislader op 12A en sinds kort 10A en éénmaal snelladen 39 kWh. Totaal 1964 kWh. Volgens mijn tool "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect" heb ik 10295 km gereden in 2024. Dat is dus 5.23 km/kWh oftewel 19.08 kWh/100 km. Dat is ongeveer 7% meer dan wat in de auto aangegeven wordt.
Hmm, dat haalt het verhaal van @Stefannn dan weer wat onderuit, dat de auto de berekening maakt op basis van wat er de auto in gaat en niet op basis van wat er uit de accu komt…

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:14:
[...]

(y)

[...]

Hmm, dat haalt het verhaal van @Stefannn dan weer wat onderuit, dat de auto de berekening maakt op basis van wat er de auto in gaat en niet op basis van wat er uit de accu komt…
Yep.. gaf ik ook aan.. ik heb eigenlijk te weinig data om een punt te maken.

De vraag is wel heel relevant, ik worstelde daar ook mee en ben het daarom gaan uitzoeken, maar het is verzand…

Defacto..
- je kan aan de accu niet zien hoeveel kWh er in zit.
- je kan meten hoeveel je er in stopt
- je kan meten hoeveel je er uit haalt, dat is vrij zeker rond de 10% minder.
- je kan voltage meten tijdens opladen of ontladen en kan met die info een capaciteit in kWh “opladen” danwel “ontladen “ rapporteren.

Wat je nooit zal weten:
- ging het er met 100% efficiency in en met 90% efficiency uit
- of met 90% efficiency in en met 100% efficiency uit
- of iets daar tussenin.
Aangezien je niet in de accu kan kijken is dat een filosofische vraag.

De meter lost. dat op door “%” te rapporteren. Dat is namelijk voor laden en ontladen hetzelfde. Je laadt van0 tot 100, je ontlaadt van 100 tot 0.

Dan is de vraag:
Is de kWh/100km die je ziet gebaseerd op “geladen kWh” (dat kan je netto noemen) of “ontladen kWh”. Dat zou dan bruto zijn want “voor je portemonnee” komt er dan het efficiency verlies nog bij.

Ik zal morgen mijn data delen. Het is te weinig. Maar ik heb idee dat het de “geladen kWh/100km” is.

Nb: dit kan wel zomaar 10% schelen met een andere auto die betreffend verlies niet meeneemt.

Dus voor auto’s vergelijken wel heel relevant.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:05:
[...]
Nb: dit kan wel zomaar 10% schelen met een andere auto die betreffend verlies niet meeneemt.

Dus voor auto’s vergelijken wel heel relevant.
Helemaal mee eens. Je moet bet per type auto apart bekijken. En als je gaat vergelijken, moet je dat op basis van dezelfde meetmethode doen. Dat kan alleen op basis van wat je erin stopt en hoeveel km je rijdt.

<John O`Mill>

Om het nog ingewikkelder te maken, met de OBDII dongle kun je ook vanalles uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDoQcvqVTmBUNysmmL3SjfzADXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EqnaBNaIimuvGjR0TZbasKlg.png?f=fotoalbum_large

Daar zie je onder andere de CEC kWh (Cumulative Energy Charged) en CED kWh (Cumulative Energy Discharged). Nu kloppen deze getallen in het bovenstaande screenshot niet, omdat deze waardes tweemaal gereset zijn door een service actie. Maar doordat ik vóórdat de auto naar de garage gaat, ik deze waardes altijd opvraag, heb ik toch de totalen.

km gereden: 43822
CEC kWh 8401.6
CED kWh 8112

Dit geeft op basis van CED:
kWh/100 km: 18.5
km/kWh: 5.4

Wanneer ik alleen over 2024 kijk:
km gereden: 11042
CEC kWh 2124.9
CED kWh 2073.2

Dit geeft op basis van CED over 2024:
kWh/100 km: 18.8
km/kWh: 5.3

En dat vergelijken met mijn vorige post:
Bij mij staat er in de auto Totale informatie: 43795 km: 5.6 km/kWh. Dat is omgerekend 17.86 kWh/100 km.

Voor wat het waard is. Ik heb in 2024 in totaal 1925 kWh geladen met de thuislader op 12A en sinds kort 10A en éénmaal snelladen 39 kWh. Totaal 1964 kWh. Volgens mijn tool "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect" heb ik 10295 km gereden in 2024. Dat is dus 5.23 km/kWh oftewel 19.08 kWh/100 km. Dat is ongeveer 7% meer dan wat in de auto aangegeven wordt.
P.S. voor uitlezen OBDII poort, zie deze post:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

• ptwee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-12 14:12
Helaas, ook bij mij na 36000km waarschijnlijk een defecte iccu. Service actie is een paar maanden geleden uitgevoerd maar mocht dus niet baten. Vannacht klapte mijn laadpaal eruit bij 62% soc. Snelladen gaat nog wel (bij Fastned overigens lang niet zo snel als bij Ionity afgelopen zomer).
Lijkt erop dat de I5 ook mijn laadpaal (Zappi) heeft beschadigd want die wil nu ook geen andere auto meer laden (relaisfout).
Hoop dat iccu snel gerepareerd kan worden.
Over het laadverlies op een Vattenfall laadpaal van 11 kW. Met behulp van de gegevens van de OBDII heb ik daar een berekening van gemaakt.
Date		SOC BMS%	SOC%	Batt V	CEC kWh	CED kWh	Min Cell V	Max Cell V
27-11-2022	16.5		13	628	2443.8	2426.1	3.48		3.48
28-11-2022	96.5		100	743	2506.9	2426.1	4.12		4.12

Geladen volgens Vattenfall: 67.080 kWh
Delta CEC = 63.1 kWh
Laadverlies is 5.9%

Misschien moet ik dat ook eens doen voor mijn thuislader.

• tvc15
Via OBD2 zie je ook dat er een verschil is tussen de “werkelijke” SOC en de SOC op het display, de “werkelijke” SOC is een paar % hoger, waarschijnlijk om het risico te verminderen dat je stil komt te staan met een lege batterij.

Verbruik meet de auto door “Coulomb Counting”: software berekent zo nauwkeurig mogelijk hoeveel lading uit de batterij getrokken wordt. Hiervoor worden 3 parameters gebruikt: stroom (door middel van een zeer nauwkeurige stroomsensor op shunt basis), spanning (de spanning van iedere individuele cel wordt constant gemonitored) en temperatuur. Op de busbars (koperen strips die de cellen verbinden) zijn een aantal temperatuursensoren geplaatst die continu temperatuur meten, software correlleert dit met de interne cel temperaturen. Coulomb counting is, met name bij lage SOC, onnauwkeurig, vandaar dat de software gebruik maakt van ingewikkelde algoritmes, zoals extended Kalman filtering.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@tvc15
Heb je het uitgebreide verhaal van @Stefannn hierboven gelezen? Klopt dat een beetje, snijdt dat hout?
We proberen er achter te komen hoe de GoM het bereik berekent en of dat een beejte klopt. Bij de e-Niro komt daar een wat optimistisch bereik achter, waar je de laatste 50 kilometer achter komt, omdat je dan écht geen 50 km meer kan rijden…

En nu dus de vraag of de GoM van de I5 een beetje klopt en of het in de auto aangegeven verbruik (kWh/100km) een beetje klopt.

<John O`Mill>

• tvc15
Heb ik gelezen, de GOM is een ander verhaal: ik heb geen idee hoe die berekend wordt, zal wel gebaseerd zijn op recent verbruik en buitentemperatuur. In praktijk vind ik het handiger (en betrouwbaarder) om te kijken naar hoeveel je batterijpercentage (de SOC dus) afneemt per 40 km. Als je dat extrapoleert, heb je een aardige schatting, die in praktijk nauwkeurig is dan de GOM: 10% per 40 km is een aardige richtlijn om 400 km te halen bijvoorbeeld.

Mijn ervaring, met mijn rijstijl, is dat de GOM erg pessismisch is, maar dat kan en zal per geval verschillen.

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:10:
@tvc15
Heb je het uitgebreide verhaal van @Stefannn hierboven gelezen? Klopt dat een beetje, snijdt dat hout?
We proberen er achter te komen hoe de GoM het bereik berekent en of dat een beejte klopt. Bij de e-Niro komt daar een wat optimistisch bereik achter, waar je de laatste 50 kilometer achter komt, omdat je dan écht geen 50 km meer kan rijden…

En nu dus de vraag of de GoM van de I5 een beetje klopt en of het in de auto aangegeven verbruik (kWh/100km) een beetje klopt.
Oeps… ik heb aantekeningen van half jaar terug gevonden… het is geloof ik toch wat anders.
Sorry sorry… ik stuur morgen het lijstje.
Is wat meer werk dan je zou denken. Ik moet weer helemaal uitvogelen hoe het zat.
Lijstje zonder uitleg is immers wel erg summier.
Ik heb het kennelijk verkeerd onthouden.
Anyway… morgen update.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
  • Nu online
@Hippe Lip
belofte maakt schuld, bij deze "alles wat ik heb". met uitleg maar in redelijk rauwe vorm. Ik was het aan het uitzoeken maar heb het halverwege laten versloffen.
Komt vooral omdat ik "om het goed te doen" bij lange ritten goed kWh/100km, afstand en % voor en na moest bijhouden. en dat handmatig. en dat vergat ik steeds.

Ten eerste je simpele vraag, net even gekeken. sinds aanschaf juni-2023 27025km gereden, verbruik "overall" op display: 18.2kWh/100km. Ik ben een rustige rijder. houdt me overal aan de snelheid (cruisen op autopilot vind ik veel relaxter dan pushen). als het harder dan in Nederland mag rijd ik maximaal 115km/h, harder vind ik niet prettig.

@ZuinigeRijder: fun je uitgebreide batterij info. Dat geeft precies aan waar de schoen wringt. Je kan van een batterij spanning meten en een mening hebben over de chemicaliën. Maar als er een verschil is tussen kWh die je er in gestopt het en wat je er uit gehaald hebt is het redelijk filosofisch om dat een laad danwel een ontlaad efficiency te noemen. Er zit stomweg geen raampje op zodat je kan zien wat er in zit.
NB: met volledig respect naar wat je zegt. Niet bedoeld als eens/oneens. Vooral constatering 'dat het niet zo simpel is".

mijn experimenten....
.
.
1/ check lineariteit batterij% versus oplading.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAItibwbLQmVvpXMP07-kYXdh28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UadhtQDPo2n2d4fOsgAX2BWz.png?f=fotoalbum_large
op y-as gemeten energie die door laadpaal is geleverd (eigen laadpaal op oprit).
op x-as batterij inhoud met een %/kWh schaling zodanig dat de helling 1 is.
Conclusie:
- Correlatie % en kWh is goed lineair. een simpele omrekening factor volstaat (relatie met voltage is geheid niet-lineair maar dat heeft Hyundai dus netjes verdisconteerd)
- Om batterij op 100% te krijgen moet ik er 89kWh in stoppen.
Zoal gezegd: er zit geheid minder in maar je hebt geen mechanisme om te weten hoeveel er in zit.
.
.
2/ de analyse waar ik aan begonnen was maar niet afgemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMVHy-Nss7yVsghUgMWAjdWVuok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/maZ8rYvHrrvIXn0shACvOHM1.png?f=fotoalbum_large
label "auto" is wat de auto rapporteert
label "python" is wat het pythonscript van zuinig rijder rapporteert
NB: pythonscript leest de auto via bluslink api uit.

pythonscript maakt nog onderscheid tussen "totaal" en "engine only" Ik heb idee dat je enkel naar "totaal" moet kijken (dat is ongunstiger, gebruik van bijvoorbeeld airco gaat dan ook in verbruik per km zitten)

Je ziet dat pythonscript omgerekend ongeveer 15% zuiniger verbruik rapporteert als de auto zelf.
Mijn vermoeden is zoals ik eerder schreef: pythonscript gebaseerd op geïntegreerde vernuiks meting en auto gebaseerd op [eind-start] batterij-% verschil.

In de laatste kolommen heb ik vanuit het verbruik geprobeerd kWh/% van batterij te reconstrueren.
Dat geeft dus wisselend resultaat:
auto rapporteert omgerekend ongeveer 78kWh voor 100% batterij.
python (dus bluekink) rapporteert omgerekend ongeveer 71kWh voor een 100% batterij

Kortom..... als we de auto even geloven...
- Dan laad ik de batterij naar 100% met 89kWh
- Dan haal ik daar 77kWh uit
- En dan heb ik over 27025km een verbruik van 18.2kWh/100km op de ontlaadcapaciteit.
- Dat komt overeen met 89/77 x 18.2 = 21kWh/100km op de "kWh die ik uit het net getrokken heb"

Met de kanttekening dat dat op basis van 9 metingen is en dat dat er eigenlijk iets van 50 hadden moeten zijn.

Tja... open voor discussie... de metingen zijn wat ze zijn... je mag er zelf wat anders van maken.

• ro9g
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-11-2024
Heeft iemand hier ervaringen met platformen zoals leaseswap of iets als marktplaats voor het aanbieden van een operational lease contract?

Ik zit er over na te denken om mijn Ioniq 5 ter overname aan te gaan bieden. Mijn partner krijgt een auto van de zaak en twee auto's (in de stad) is een beetje teveel van het goede. Ben zelf ondernemer en zou met haar auto + wat mywheels/snappcar prima uit kunnen komen. Ik ben verzot op die auto, maar financieel is het gewoon zonde.

Mocht iemand interesse hebben, het is een 73kWh lounge editie (zwart/zwart) met panorama en afneembare trekhaak, en nog 12% bijtelling (heuj!) tot januari 27.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ro9g
Gevaarlijk om dat hier te noemen … })

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:52:
@Hippe Lip
belofte maakt schuld, bij deze "alles wat ik heb". met uitleg maar in redelijk rauwe vorm. Ik was het aan het uitzoeken maar heb het halverwege laten versloffen.
Komt vooral omdat ik "om het goed te doen" bij lange ritten goed kWh/100km, afstand en % voor en na moest bijhouden. en dat handmatig. en dat vergat ik steeds.
@Stefannn
Ik waardeer je openheid en volledigheid en dat je de tijd nam en de moed had dit nog op te diepen en hier te presenteren.

Dat soort handmatig bijhouden deed ik in de jaren ‘90 (auto van de eigen zaak die ook privé gebruikt werd) en daarna heb ik daar een punt achter gezet. Teveel werk.
Pas sinds ik dingen (bijna) helemaal kan automatiseren ben ik het gaan bijhouden. Discipline is niet mijn sterkste punt… :X
Ten eerste je simpele vraag, net even gekeken. sinds aanschaf juni-2023 27025km gereden, verbruik "overall" op display: 18.2kWh/100km. Ik ben een rustige rijder. houdt me overal aan de snelheid (cruisen op autopilot vind ik veel relaxter dan pushen). als het harder dan in Nederland mag rijd ik maximaal 115km/h, harder vind ik niet prettig.
Duidelijk, thnx. Al wordt een ‘rustig rijder’ naar mijn idee niet alleen bepaald door de snelheden die je aanhoudt, maar zeker ook door je manier (lees: snelheid) van optrekken en afremmen, oftewel door je rechter voet.
@ZuinigeRijder: fun je uitgebreide batterij info. Dat geeft precies aan waar de schoen wringt. Je kan van een batterij spanning meten en een mening hebben over de chemicaliën. Maar als er een verschil is tussen kWh die je er in gestopt het en wat je er uit gehaald hebt is het redelijk filosofisch om dat een laad danwel een ontlaad efficiency te noemen. Er zit stomweg geen raampje op zodat je kan zien wat er in zit.
NB: met volledig respect naar wat je zegt. Niet bedoeld als eens/oneens. Vooral constatering 'dat het niet zo simpel is".

mijn experimenten....
.
<snip>
pythonscript maakt nog onderscheid tussen "totaal" en "engine only" Ik heb idee dat je enkel naar "totaal" moet kijken (dat is ongunstiger, gebruik van bijvoorbeeld airco gaat dan ook in verbruik per km zitten)
Hee, hier noem je iets waar ik nog helemaal niet aan heb gedacht en wat hier, voor zover ik me kan bedenken, ook nog niet eerder langs kwam. Wel essentieel trouwens: ‘totaal’ of ‘engine only’.
Als de auto op z’n display, op het dashboard dus, een verbruik van X kWh/100km aangeeft, gaat dat dan over de hoeveelheid energie die uit de accu getrokken is of over de hoeveelheid energie die de aandrijving ge/verbruikt heeft?
Kan dat verschil aanleiding zijn voor een deel van wat we gemakkelijk als laadverliezen aanmerken?
Je ziet dat pythonscript omgerekend ongeveer 15% zuiniger verbruik rapporteert als de auto zelf.
Mijn vermoeden is zoals ik eerder schreef: pythonscript gebaseerd op geïntegreerde vernuiks meting en auto gebaseerd op [eind-start] batterij-% verschil.

In de laatste kolommen heb ik vanuit het verbruik geprobeerd kWh/% van batterij te reconstrueren.
Dat geeft dus wisselend resultaat:
auto rapporteert omgerekend ongeveer 78kWh voor 100% batterij.
python (dus bluekink) rapporteert omgerekend ongeveer 71kWh voor een 100% batterij

Kortom..... als we de auto even geloven...
- Dan laad ik de batterij naar 100% met 89kWh
- Dan haal ik daar 77kWh uit
- En dan heb ik over 27025km een verbruik van 18.2kWh/100km op de ontlaadcapaciteit.
- Dat komt overeen met 89/77 x 18.2 = 21kWh/100km op de "kWh die ik uit het net getrokken heb"

Met de kanttekening dat dat op basis van 9 metingen is en dat dat er eigenlijk iets van 50 hadden moeten zijn.
Tja, het zijn misschien maar 9 metingen, maar dat lijkt me altijd nog beter dan alleen maar gokken op basis van … Ja van wat eigenlijk? Kortom: tot er beter materiaal is, lijkt me dit het beste. En dan is die 21 kWh/100km toch wel een stevig gebruik.

Het zal nog wel een tijd gaan duren (half jaar of zo?) voordat ik met enige meetresultaten kan komen; eerst moet de auto geleverd worden, dan moet ik die automatisering inrichten en dan nog meetresultaten verzamelen.

@Stefannn Nix voor jou om dit geautomatiseerd te gaan doen? 8)

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:52:
@Stefannn
Ik waardeer je openheid en volledigheid en dat je de tijd nam en de moed had dit nog op te diepen en hier te presenteren.

Hee, hier noem je iets waar ik nog helemaal niet aan heb gedacht en wat hier, voor zover ik me kan bedenken, ook nog niet eerder langs kwam. Wel essentieel trouwens: ‘totaal’ of ‘engine only’.

@Stefannn Nix voor jou om dit geautomatiseerd te gaan doen?
Dank voor de waardering. Eerlijk gezegd zat ik even te vloeken toen ik de data weer had opgescharreld en anders was dan ik me kon herinneren. Is wel ok… want het heeft ook mijn interesse opnieuw gewekt.

Op basis van de metingen weet ik wel zeker dat de kWh/100km die op display staat “motor en al het andere gebruik testamen” is.
NB.. hele betoog geeft wel aan dat zoiets schijnbaar simpels als kWh/100km verre van simple of eenduidig is. Energieverbruik van verwarming is bij een EV echt relevant. Bij een benzine motor is het meer het “gebruiken van warmte die er toch al is en anders de uitlaat uit gaat”.
Kortom… de 21kWh/100km is zeker “best fors”, maar dat is dan wel “inclusief laadverlies” en “onafhankelijk gemeten dus exclusief optimisme van display van de fabrikant” Als je dat met een andere auto wil vergelijken moet je het laadverlies en fabrikant-optimisme vergelijkbaar meenemen.

Automatiseren van bluelink data is zeker de bedoeling. Dat was in juli niet mogelijk omdat mijn home automatisering op dsl (damn small Linux) draaide en dat betrof Linux kernel 2.4.31 (uit 2008). Die kon ik binnen dsl niet upgraden want dsl werd na 2008 niet meer onderhouden. De pythonscripts van @ZuinigeRijder konden daar niet op. In de zomer heb ik een major upgrade naar Tiny core Linux uitgevoerd. Daarmee zit ik nu op kernel 6.6.8 en daarmee kan ik de python scripts van @ZuinigeRijder wel draaien.
Dus yep… zit in het vat… maar op dit moment zit ik nog met een ander hobby project.
Aflezen van de display data voor een studie als dit zal dan echter wel blijven. Onderdeel van de evaluatie was ook om discrepantie tussen display en bluelink te vinden.

• mhamelink
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-12 10:34
Als je op EV-database kijkt, zie je bij energieverbruik het volgende:
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

I5rijder

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Stefannn
En ook nagedacht om er HA bij te zetten?
Je loopt dan wel het risico dat je meer gaat ontdekken en niet meer zonder wil… 8) :+

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

mhamelink schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:17:
Als je op EV-database kijkt, zie je bij energieverbruik het volgende:
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Leuk dat er laadverliezen meegenomen worden, maar dan moet je de parameters er wel bij vermelden. Laden met 6 A geeft echt heel veel meer laadverliezen dan laden met 16A/230V~…

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:18:
@Stefannn
En ook nagedacht om er HA bij te zetten?
Je loopt dan wel het risico dat je meer gaat ontdekken en niet meer zonder wil… 8) :+
Daar denk ik inderdaad heel vaak aan.
Echter…
Ik heb een compleet zelf geprogrammeerd home automation system.
Daar ben ik in 2008 mee begonnen, toen was er nog geen HA (of in ieder geval nog niet bekend).
Mijn systeem is in de afgelopen 16 jaar enorm uitgebreid, het stuurt gordijnen, verlichting, zonneboiler, jacuzzi, tuinsproeiers, alarm, pv panelen, warmtepomp en laadpaal. Het heeft interfaces met 1wire, X10, P1, enphase, Solaredge en smartevse.
Kortom… overstappen is een mega klus.
Daarnaast draai ik nu op een 500MHz ultra lowpower 1watt Eden cpu. Er zit 1G ram in waarvan ik maar 0.5G gebruik. Alles inclusief Linux draait volledig in ram.
HA heeft een minimale ram nodig van 4G en als ik volledig in ram wil draaien moet ik denk ik wel naar 8G. Ik vermoedt dat powerconsumptie wel naar een paar watt gaat.
Paar watt “lijkt niet zo’n punt” maar ik heb in de meterkast nu 14 apparaten met een stekker. Met een paar watt per stekker zit de meterkast dus op 50 a 60watt 24/7. Dat is best veel.

Kortom..
Yep.. ik denk er vaak over na. Maar de hurdle is voorlopig te groot.
Dat gezegd hebbende… die raspberries zijn helemaal niet zo duur. Als “de klussen een keer op zijn” koop ik er denk ik wel een en ga HA eens “on the side” draaien. Zal nog wel een poosje duren eer het zover is.

• ptwee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-12 14:12
ptwee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:04:
Helaas, ook bij mij na 36000km waarschijnlijk een defecte iccu. Service actie is een paar maanden geleden uitgevoerd maar mocht dus niet baten. Vannacht klapte mijn laadpaal eruit bij 62% soc. Snelladen gaat nog wel (bij Fastned overigens lang niet zo snel als bij Ionity afgelopen zomer).
Lijkt erop dat de I5 ook mijn laadpaal (Zappi) heeft beschadigd want die wil nu ook geen andere auto meer laden (relaisfout).
Hoop dat iccu snel gerepareerd kan worden.
Hoorde van de garage vandaag dat ik al de 5e in een week tijd was met een kapotte Iccu. En dat Iccu's momenteel opnieuw in backorder staan, afhankelijk van exacte type.
Volgende week kan ik terecht om de storingen uit te laten lezen zodat daarna reparatie ingepland kan worden.

• vifra
  • Laatst online: 20-12 09:30
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:52:
[...]

Tja, het zijn misschien maar 9 metingen, maar dat lijkt me altijd nog beter dan alleen maar gokken op basis van … Ja van wat eigenlijk? Kortom: tot er beter materiaal is, lijkt me dit het beste. En dan is die 21 kWh/100km toch wel een stevig gebruik.

Het zal nog wel een tijd gaan duren (half jaar of zo?) voordat ik met enige meetresultaten kan komen; eerst moet de auto geleverd worden, dan moet ik die automatisering inrichten en dan nog meetresultaten verzamelen.

@Stefannn Nix voor jou om dit geautomatiseerd te gaan doen? 8)
Mijn wagen bijna één jaar oud, een 23000 km op de teller, bijna exclusief geladen thuis (op 4x na op een snellader - pak een 250 kW geladen) ... kan ik relatief accuraat zeggen dat het verbruik bij mij gemiddeld 18.4 kWh/100km is voor mijn wagen.
Dat is inclusief winterperiode, trekken van aanhanger en trekken van fietsendrager (met 3 fietsen), veel autostrade, ...
Ben geen snelheidsduivel, maar ook geen tragen hé ... ik rij de snelheid die mag ... voeg vlotjes in, ga 130 in frankrijk, steek wagens voorbij als die te traag rijden ...

Rij wel altijd eco want dan ben ik nog steeds vlotter dan de meesten op de baan ...

Dit valt dus wel mee ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Hippe Lip

Hippe Lip

vifra schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:49:
[...]
Mijn wagen bijna één jaar oud, een 23000 km op de teller, bijna exclusief geladen thuis (op 4x na op een snellader - pak een 250 kW geladen) ... kan ik relatief accuraat zeggen dat het verbruik bij mij gemiddeld 18.4 kWh/100km is voor mijn wagen.
Dat is inclusief winterperiode, trekken van aanhanger en trekken van fietsendrager (met 3 fietsen), veel autostrade, ...
Ben geen snelheidsduivel, maar ook geen tragen hé ... ik rij de snelheid die mag ... voeg vlotjes in, ga 130 in frankrijk, steek wagens voorbij als die te traag rijden ...
Helaas zeg je er niet bij wat die 18,4 kWh/100km is. Is dat wat je op het dashboard in de wagen afleest of is dat het verbruik dat de tussenmeter van je thuislaadpaal aangeeft gedeeld door het aantal gereden kilometers?

Klein beetje verschil… O-)

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:29:
[...]
Ik heb een compleet zelf geprogrammeerd home automation system.
Kortom… overstappen is een mega klus.
@Stefannn
offtopic:
Pfoe, en nogal uitgebreid ook! Dat je niet zomaar wilt overstappen, dat snap ik goed.

[quote]
Daarnaast draai ik nu op een 500MHz ultra lowpower 1watt Eden cpu. Er zit 1G ram in waarvan ik maar 0.5G gebruik. Alles inclusief Linux draait volledig in ram.
[/quote]
Netjes hoor! (y)
[quote]
Paar watt “lijkt niet zo’n punt” maar ik heb in de meterkast nu 14 apparaten met een stekker. Met een paar watt per stekker zit de meterkast dus op 50 a 60watt 24/7. Dat is best veel.
[/quote]

Door al mijn spielerei in huis draai ik continu op 400-500W in de nacht. Dus wat je noemt is peanuts. 8)

[quote]
Kortom..
Dat gezegd hebbende… die raspberries zijn helemaal niet zo duur. Als “de klussen een keer op zijn” koop ik er denk ik wel een en ga HA eens “on the side” draaien.
[/quote]

Kijk, dát is wat ik bedoelde. Gewoon om te spelen.
Maar ik moet er één kanttekening bij maken: HA krijgt maandelijks een update en dan verandert er het een en ander. Je bent altijd met die updates bezig omdat er weer dingen in de configuratie aangepast moeten worden wegens wijzigingen in HA. In dat licht bekeken is jouw systeem ws veel eenvoudiger te onderhouden.

Maar genoeg daarover hier, want dit soort praat hoort in een ander draadje thuis.

<John O`Mill>

• vifra
Hippe Lip schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:10:
[...]

Helaas zeg je er niet bij wat die 18,4 kWh/100km is. Is dat wat je op het dashboard in de wagen afleest of is dat het verbruik dat de tussenmeter van je thuislaadpaal aangeeft gedeeld door het aantal gereden kilometers?

Klein beetje verschil… O-)
18,4 kWh in de meterkast ... is een slimme lader die rekening houdt met zonnepanelen, nachttarief en capaciteitstarief (zo'n belgisch ding om geld te vragen voor piek verbruiken). Is ook geijkt zodat mijn werk de laadstroom terug betaald ...

Meestal is dat laden aan net geen 4 kWh ... en dan pakt dat 10 a 12 uur in beslag - heb de gewoonte deze 2 a 3x in te steken per week zodat de batterij nooit echt laag staat ...

De wagen zelf geeft 16,8 kWh aan ...

• Hippe Lip

Hippe Lip

vifra schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:21:
[...]

18,4 kWh in de meterkast ... is een slimme lader die rekening houdt met zonnepanelen, nachttarief en capaciteitstarief (zo'n belgisch ding om geld te vragen voor piek verbruiken). Is ook geijkt zodat mijn werk de laadstroom terug betaald ...

Meestal is dat laden aan net geen 4 kWh ... en dan pakt dat 10 a 12 uur in beslag - heb de gewoonte deze 2 a 3x in te steken per week zodat de batterij nooit echt laag staat ...

De wagen zelf geeft 16,8 kWh aan ...
@vifra
Dat is een nette waarde! Dank voor het doorgeven. (y)
Eigenlijk lijkt me dat het enige teken van of je een zuinige, rustige rijder bent: het werkelijk verbruik. Samen met de levensduur van je banden dan. Daar doe ik 70-80k km mee, maar er zijn er ook die ze in de helft van die tijd verslijten. Daar wil ik geen oordeel over geven, geen goed of slecht, maar het is een indicatie.

En die 18,4 kWh/100km verbruik vanuit de meterkast, dat ligt nog geen 4% hoger dan de 17,7 van mijn e-Niro. Niet slecht hoor. Dat geeft de burger moed.

Het bijhouden van dit soort dingen vind ik niet alleen leuk, maar het is ook leerzaam. Je leert er toch karakteristieken van je auto door. En in mijn geval spoort het me ook aan om (nog) rustiger te rijden, om te kijken of het (nog) zuiniger kan.

<John O`Mill>

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-12 20:37
Mijn verzekering eist voor een Ioniq 5 N een klasse 4/5 alarm systeem.

Biedt Hyundai zelf zoiets aan of ben ik aangewezen op andere partijen zoals Moving Inteligence met een Mi50?

Ik vind het wel vreemd dat ze voor mijn huidige Tesla Model S een klasse TV peilzender (Mi01) voldoende vinden terwijl de Tesla een hogere nieuwprijs heeft dan de Hyundai.

Het verschil tussen de Mi01 en Mi50 is dat de Mi50 continu de locatieinfo stuurt en de Mi01 dit 1x per 24 uur doet.
Er is helaas wel een aanzienlijk prijsverschil, een Mi01 kost €350 en €130 abonnemenstkosten per jaar, een Mi50 bijna €900 en €290 abonnemenstkosten per jaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Flavio op 12-11-2024 11:56 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Flavio schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:51:

Biedt Hyundai zelf zoiets aan of ben ik aangewezen op andere partijen zoals Moving Inteligence met een Mi50?

Ik vind het wel vreemd dat ze voor mijn huidige Tesla Model S een klasse TV peilzender (Mi01) voldoende vinden terwijl de Tesla een hogere nieuwprijs heeft dan de Hyundai.

Het verschil tussen de Mi01 en Mi50 is dat de Mi50 continu de locatieinfo stuurt en de Mi01 dit 1x per 24 uur doet.
Er is helaas wel een aanzienlijk prijsverschil, een Mi01 kost €350 en €130 abonnemenstkosten per jaar, een Mi50 bijna €900 en €290 abonnemenstkosten per jaar.
@Flavio
Welke verzekering is dat?

Ik heb een kleine 2 maanden geleden een Lounge 84kWh besteld en heb net offerte gevraagd bij de ANWB.
Na de order kreeg ik ook een mailtje van Hyundai dat ze de auto kunnen verzekeren zonder dat er extra eisen zoals alarm of zo stellen. Daar ga ik dan ook maar eens te rade.

Maar dit probleem had ik 6 jaar geleden ook bijna aan mijn broek toen ik mijn nieuwe e-Niro wilde verzekeren. Gelukkig de dans nét ontsprongen…

Edit:
Er wordt wel een peilzender ingebouwd, maar die lijkt zeer betaalbaar: 399 euro. Er staat niet bij of er jaarlijks terugkerende kosten bij horen.
Wat er in hun mail over de verzekering stond:
Passende beveiligings­oplossing.
Bij veel verzekeraars zijn er bij een bepaalde cataloguswaarde aanvullende beveiligings­eisen noodzakelijk zoals een achteraf ingebouwd alarm­systeem. De Hyundai Autoverzekering heeft hiervoor een interessant alternatief; de gecer­ti­ficeerde peilzender van Moving Intelligence. Deze zender biedt wereld­wijde dekking en stelt u in staat om uw auto overal ter wereld te lokaliseren, is eenvoudig in te bouwen en is voordeliger dan een achteraf ingebouwd alarm­systeem. Informeer bij uw Hyundai-dealer naar de mogelijkheden bij het afsluiten van uw Hyundai Autoverzekering.
Meer informatie>

[ Voor 27% gewijzigd door Hippe Lip op 12-11-2024 12:25 ]

<John O`Mill>

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:34
Flavio schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:51:

Mijn Ioniq 5 heb ik verzekerd bij Univé: zij hebben geen alarmeis voor auto's jonger dan 5 jaar met een catalogusprijs onder € 85.000:
https://www.unive.nl/auto...voor-autos-en-zo-ja-welke

[ Voor 5% gewijzigd door CharlieBulldog op 12-11-2024 12:34 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

CharlieBulldog schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:26:
[...]

Mijn Ioniq 5 heb ik verzekerd bij Univé: zij hebben geen alarmeis voor auto's jonger dan 5 jaar met een catalogusprijs onder € 85.000.
@CharlieBulldog
Dat klinkt mooi, maar wat doe je na die 5 jaar? Stap je dan over, of moet je dan opeens iets gaan inbouwen van Univé?

<John O`Mill>

• CharlieBulldog
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:34:
[...]

@CharlieBulldog
Dat klinkt mooi, maar wat doe je na die 5 jaar? Stap je dan over, of moet je dan opeens iets gaan inbouwen van Univé?
Volgens mij is er helemaal geen alarmeis meer na 5 jaar.
Maar wel als je auto ouder is dan 5 jaar en meer dan € 85.000 heeft gekost.
Het is een beetje onhandig beschreven.

Bij het aanvragen heb ik ook per mail een bevestiging gevraagd of er geen alarmeis voor mij gold (nieuwe Ioniq 5 catalogusprijs € 66.000).
Ze hebben dat per mail bevestigd (en die mail bewaar ik natuurlijk goed....).

Ik heb Unive nog even gemaild en dit was hun antwoord:

Alleen voor auto’s jonger dan 5 jaar en met een cat. waarde boven de €85.000 hebben wij alarmeis

De catalogus waarde en leeftijd auto combi gaat het dus om.

Heb je een auto gekocht van 2018 met cataloguswaarde van €850000 maar koop jij hem nu ( 2024)dan is die eis er dus niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door CharlieBulldog op 12-11-2024 13:07 ]

• Flavio
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:13:
[...]

@Flavio
Welke verzekering is dat?

[...]
ZLM.

Die hadden voor mijn Tesla Model S verreweg de laagste premie, minder dan de helft dan de andere verzekeraars.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Flavio schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:53:
[...]

ZLM.

Die hadden voor mijn Tesla Model S verreweg de laagste premie, minder dan de helft dan de andere verzekeraars.
Ah, zoiets had ik destijds met de verzekering van de ANWB voor mijn e-Niro: stukken goedkoper dan alle andere verzekeringen.

Ben benieuwd hoe dat nu uit gaat pakken. Intussen heb ik offerte gevraagd bij ANWB en Hyundai. Die laatste zeggen dat ze de gegevens voor 2025 (de auto wordt dan pas geleverd) nog niet hebben.

<John O`Mill>

• vifra
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:51:
[...]

@vifra
Het bijhouden van dit soort dingen vind ik niet alleen leuk, maar het is ook leerzaam. Je leert er toch karakteristieken van je auto door. En in mijn geval spoort het me ook aan om (nog) rustiger te rijden, om te kijken of het (nog) zuiniger kan.
Idd - ten andere er zijn al genoeg draadjes rond lading in batterij versus verbruik op de meterkast.
Kort samengevat, het ladproces heeft 3 elementen:
- de batterij die effectief geladen wordt
- het verlies (efficientie)
- de electronica die aanstaat om dat laden mogelijk te maken (zowel de wagen als de paal)

Dit maakt dat laden aan lage snelheid minder efficent is dan aan hoge snelheid, gezien de electronica in beide gevallen aan staat (en deze zou tussen de 0,8 en 1,4 kWh verbruiken ... ).

En voila, de reden waarom er verschil is tussen wat effectief in de batterij geraakt versus wat het u echt kost.

• Flavio
Wat is de hoogte van de ruimte onder de kofferbakvloer?

Ik wil de OEM subwoofer weghalen en daar een fatsoenlijke platte subwoofer installeren.

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12 15:27
Ioniq5 lounge uit feb2023
Gisteren sloegen stoppen thuis door en ook publieke lader wil niet. DC gelukkig wel nog, dus als ik zo lees ICCU. Morgen voor diagnose langs van Mossel Groningen. Ze stelde al dat dit onderdeel in backorder zit en januari pas leverbaar zou zijn.

Waren niet heel toeschietelijk bij vervangend vervoer oid, dat moest ik bij de dealer maar regelen waar ik de auto 6mnd geleden gekocht had, wat 150km verderop is... :(. Ik vroeg me dus af:
- zijn deze levertijden normaal? Moet toch sneller kunnen?
- wat zijn je rechten eigenlijk onder garantie als je zolang moet wachten en allerlei kosten (tijd en meerkosten van DC laden)?

Als ik de garantievoorwaarden lees gaat het vooral om hyundai pechhulp en niet zozeer over een defect wat gerepareerd moet worden maar waar wel langdurig en veel kosten mee gemoeid zijn..

• Hippe Lip

Hippe Lip

Flavio schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:18:
Wat is de hoogte van de ruimte onder de kofferbakvloer?

Ik wil de OEM subwoofer weghalen en daar een fatsoenlijke platte subwoofer installeren.
Hee, interessant idee! Ik kan het nog niet voor je nameten (auto nog in bestelling), maar het idee spreekt me aan.

Welke subwoofer denk je dan aan?

En zou er ook een andere plek voor een subwoofer te vinden zijn? In mijn e-Niro zit die helemaal achterin de zijkant. Dat kost geen ruimte onder de vloer.

<John O`Mill>

• P45
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-06 21:19

P45

Vorige week wilde mjin Ioniq5 niet 'starten' met foutmelding dat 12v accu leeg was.
Naar de dealer geweest met in achterhoofd dat dit mogelijk met ICCU issue te maken had (begin dit jaar vervangen) en daardoor mogelijk nieuwe 12v accu vanuit terugroepactie.

Helaas niet. De 12v accu kwam als matig uit de test en de garantie daarop (2 jaar) is inmiddels verlopen. Dealer wilde daar verder niets mee doen. Ik vind dat best heel vroeg dat de 12v accu nu al aan vervanging toe is (P45, levering 07/21, 34000 km). Of zie ik dat verkeerd en is dit normaal?
Kan iemand helpen met het 'lezen' van de waardes? Is het zaak om accu snel te laten vervangen?

Overigens lijkt het zo te zijn dat de 12v accu alleen telkens na gebruik van Bleulink app leeg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WWgJZ8wozRaoLkgsqgfqqgNDrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oVUGTw0Qc4fEfzm9qdRgYl7.jpg?f=fotoalbum_large

• Flavio
Hippe Lip schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:35:
[...]

Hee, interessant idee! Ik kan het nog niet voor je nameten (auto nog in bestelling), maar het idee spreekt me aan.

Welke subwoofer denk je dan aan?

En zou er ook een andere plek voor een subwoofer te vinden zijn? In mijn e-Niro zit die helemaal achterin de zijkant. Dat kost geen ruimte onder de vloer.
Ik heb een JL Audio 13TW5 op het oog. Daar moet ik dan een kist op maat voor laten maken.

Afhankelijk van de hoogte is een kant en klare Rockford P3S-1X12 ook een optie, die kist is slechts 13,3cm hoog.
De OEM subwoofer is heel makkelijk te verwijderen.

Ik wil dan de standaard versterker die rechts onder de vloerbedekking onder de achterbank zit vervangen door een Musway M6v3, waar een kant en klare kabelboom voor de Ioniq 5 voor te krijgen is, dus plug en play. De Musway heeft een pre-out voor een externe subwoofer versterker.

Een andere plek voor een subwoofer is misschien tussen de kofferbak en de acherbank maar dan verlies je waarschijnlijk wel de mogelijkheid om de achterbank te verschuiven.

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-12 12:06
P45 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:23:
Vorige week wilde mjin Ioniq5 niet 'starten' met foutmelding dat 12v accu leeg was.
Naar de dealer geweest met in achterhoofd dat dit mogelijk met ICCU issue te maken had (begin dit jaar vervangen) en daardoor mogelijk nieuwe 12v accu vanuit terugroepactie.

Helaas niet. De 12v accu kwam als matig uit de test en de garantie daarop (2 jaar) is inmiddels verlopen. Dealer wilde daar verder niets mee doen. Ik vind dat best heel vroeg dat de 12v accu nu al aan vervanging toe is (P45, levering 07/21, 34000 km). Of zie ik dat verkeerd en is dit normaal?
Kan iemand helpen met het 'lezen' van de waardes? Is het zaak om accu snel te laten vervangen?

Overigens lijkt het zo te zijn dat de 12v accu alleen telkens na gebruik van Bleulink app leeg is.

[Afbeelding]
Na 2 a 3 jaar zijn bij de meeste de accu's aan vervanging toe. Zo ook bij mij. Zodra de accu in een dergelijk slechte staat i,is elke start een loterij. Een 12v start hulp in de trunk is dan een must. Daarom heeft een aantal de standaard accu vervangen voor een Varta AGM. Vervangen is makkelijk en die Varta kan tegen flink ontladen.
P45 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:23:

[Afbeelding]
Bij mij is na 3 jaar de 12 volt accu gratis vervangen door service actie serviceactie 40D112, zonder dat ik problemen had. Die service actie is iets anders dan de meting die ze bij jouw accu gedaan hebben, denk ik.....

Is deze service actie niet uitgevoerd bij jou :?

• ernestalmere
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
Tijdje geen problemen gehad met de I5. Behalve dan de krakende achterklep. Dat hebben ze enige tijd geleden verholpen zeiden ze. Hij kraakt nu nog erger dan mijn oma :D
Verder is inmiddels de ICCU kapot en heb ik mij vanmorgen via een berger moeten vervoegen bij een snellaadpaal omdat ik geen actieradius meer over had. Kortom hij gaat lekker momenteel. Wel al bijna 87K km op de teller (model 22 58kwh)

• P45

P45

ZuinigeRijder schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:39:
[...]

Bij mij is na 3 jaar de 12 volt accu gratis vervangen door service actie serviceactie 40D112, zonder dat ik problemen had. Die service actie is iets anders dan de meting die ze bij jouw accu gedaan hebben, denk ik.....

Is deze service actie niet uitgevoerd bij jou :?
Net nog even gekeken maar service actie NE 12V BATTERY INSPECTION AND REPLACEMENT staat nog open. Heb daar wel opmerking over gemaakt bij de dealer maar men gaf aan dat dit daar niet mee te maken had. Heb je een tip hoe ik dit met de dealer kan aankaarten? Of is dat kansloos?

• P45

P45

McRizzo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:37:
[...]

Na 2 a 3 jaar zijn bij de meeste de accu's aan vervanging toe. Zo ook bij mij. Zodra de accu in een dergelijk slechte staat i,is elke start een loterij. Een 12v start hulp in de trunk is dan een must. Daarom heeft een aantal de standaard accu vervangen voor een Varta AGM. Vervangen is makkelijk en die Varta kan tegen flink ontladen.
Als je zelf een accu vervangt en ook met een niet origineel onderdeel (Varta), heeft dat dan mogelijke consequenties voor garantie en/of service vanuit Hyundai?

• McRizzo
P45 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:12:
[...]

Als je zelf een accu vervangt en ook met een niet origineel onderdeel (Varta), heeft dat dan mogelijke consequenties voor garantie en/of service vanuit Hyundai?
Nee, tenzij je niet weet waar je mee bezig bent. Magoed. 2 bouten los en weer vast, en de plus op de plus en de min op de min.
P45 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:10:
[...]

Net nog even gekeken maar service actie NE 12V BATTERY INSPECTION AND REPLACEMENT staat nog open. Heb daar wel opmerking over gemaakt bij de dealer maar men gaf aan dat dit daar niet mee te maken had. Heb je een tip hoe ik dit met de dealer kan aankaarten? Of is dat kansloos?
Je had gewoon moeten vragen om die service actie toch uit te voeren en dan was er uitgekomen of de 12 volt accu wel of niet gratis vervangen ging worden. Die meting die ze gedaan hebben, zou er zelfs voor gezorgd kunnen hebben, dat de 12 volt accu op jouw kosten vervangen wordt. Je kunt terugbellen en vragen of ze deze serviceactie alsnog willen doen, omdat je er geen goed gevoel bij hebt. En verwijzen naar dit forum, dat meer 12 volt accu's gratis vervangen zijn, ondanks dat er niets aan de hand leek O-)

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 13-11-2024 16:14 ]

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:16
De Michelin e-primacy 235/55/r19 achterbanden (zomer) onder mijn AWD lounge (2021) zijn na 85.000 km eindelijk aan vervanging toe, want versleten. Voor mijn doen is dat eigenlijk best goed. Wat zijn jullie ervaringen?

Ps: Ik wissel ‘s winters niet naar winterbanden, die ene keer dat het glad is, neem ik de tweede auto met geschikte banden.

• tvc15
@P45, vertel de dealer dat zwakke accu’s bij serviceactie 40D112 op kosten van Hyundai Nederland vervangen worden en jij nu dus het gevoel hebt dat de dealer de accu 2x betaald krijgt: een keer van jou en een keer van Hyundai Nederland. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Mijn dealer gaf overigens aan dat ze in het kader van die serviceactie nog geen auto gezien hadden waarbij de batterij niet vervangen hoefde te worden……

• CharlieBulldog
tvc15 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:57:
@P45, vertel de dealer dat zwakke accu’s bij serviceactie 40D112 op kosten van Hyundai Nederland vervangen worden en jij nu dus het gevoel hebt dat de dealer de accu 2x betaald krijgt: een keer van jou en een keer van Hyundai Nederland. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Mijn dealer gaf overigens aan dat ze in het kader van die serviceactie nog geen auto gezien hadden waarbij de batterij niet vervangen hoefde te worden……
Ik ben ook bij de dealer geweest voor deze serviceactie maar mijn 12V accu is niet vervangen.
Volgens de dealer was hij nog goed.
Kan ik met behulp van mijn OBD2 dongle de gezondheid van de 12V accu vaststellen of moet er echt gemeten worden?

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12 14:46
IonniUnique schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:56:
De Michelin e-primacy 235/55/r19 achterbanden (zomer) onder mijn AWD lounge (2021) zijn na 85.000 km eindelijk aan vervanging toe, want versleten. Voor mijn doen is dat eigenlijk best goed. Wat zijn jullie ervaringen?

Ps: Ik wissel ‘s winters niet naar winterbanden, die ene keer dat het glad is, neem ik de tweede auto met geschikte banden.
Ik heb net de all-season Vredestein Quatrac Pro EV XL 255/45 R20 onder mijn Project 45 laten zetten.
En ik ben echt onder de indruk so far. Veel grip, ik merk niet veel herrie op, prettig rij comfort.
Nog niet in de regen mee gereden, nog niet in de sneeuw.

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12 15:27
Sirojth schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:40:
Ioniq5 lounge uit feb2023
Gisteren sloegen stoppen thuis door en ook publieke lader wil niet. DC gelukkig wel nog, dus als ik zo lees ICCU. Morgen voor diagnose langs van Mossel Groningen. Ze stelde al dat dit onderdeel in backorder zit en januari pas leverbaar zou zijn.

Waren niet heel toeschietelijk bij vervangend vervoer oid, dat moest ik bij de dealer maar regelen waar ik de auto 6mnd geleden gekocht had, wat 150km verderop is... :(. Ik vroeg me dus af:
- zijn deze levertijden normaal? Moet toch sneller kunnen?
- wat zijn je rechten eigenlijk onder garantie als je zolang moet wachten en allerlei kosten (tijd en meerkosten van DC laden)?

Als ik de garantievoorwaarden lees gaat het vooral om hyundai pechhulp en niet zozeer over een defect wat gerepareerd moet worden maar waar wel langdurig en veel kosten mee gemoeid zijn..
Eerder post is denk ik wat ondergesneeuwd in de accu discussie. Ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen hierin:)

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-12 13:05
@Sirojth Levertijd is onbekend, bij mij duurde het uiteindelijk 6 weken.
Wat je rechten zijn weet ik niet. Maar gratis vervangend vervoer is wel gebruikelijk of vergoeding voor DC laden.
Bij mij namen ze de auto in beslag en mocht er niet meer in rijden (wilde ook niet sneller dan 50km/u). Daarom kreeg ik direct vervangend vervoer mee.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-12 11:24
Sirojth schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:24:
[...]

Eerder post is denk ik wat ondergesneeuwd in de accu discussie. Ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen hierin:)
Geen idee voor afdwingen van snellere levertijd voor ICCU, maar er zijn wel meerdere in dit topic die de extra kosten van het DC laden vergoed hebben gekregen. Zie P45 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" en P86 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-12 13:05
IonniUnique schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:56:

Hier de Michelin Pilot sport EV 20 inch en nog tussen de 3mm en 3.5mm profiel na 110k km - iets van 20 tot 30k op winterbanden. Volgens Michelin kun je ze tot wettelijk minimum veilig oprijden.
Tot hoeveel mm heb je ze versleten?

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10 12:39
CharlieBulldog schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:55:
[...]

Ik ben ook bij de dealer geweest voor deze serviceactie maar mijn 12V accu is niet vervangen.
Kan ik met behulp van mijn OBD2 dongle de gezondheid van de 12V accu vaststellen of moet er echt gemeten worden?
Vorige week opgebeld door dealer (BE) ivm een recall op de 12V batterij. Of ik even kon langskomen om de batterij om te wisselen.

Aldaar vertelde ik dat mijn 12V batterij nog nooit een probleem gegeven had maar er werd me uitgelegd dat de oude batterij zonder aanwijsbare reden in twee minuten leeg kon lopen 👀.

Ter info, hieronder een foto van beide batterij labels.

Oude:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBMbAelCNAF4Rnqo23yMA_f1u5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOSSMIyBowpycxzikkkWQ9JQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWL_bMSZdiWArvC7PnRKeLGyWQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ23HfPKXKeJcxpZwhe8euS6.jpg?f=fotoalbum_large

• PhilippeJoris
McRizzo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:21:
[...]

Nee, tenzij je niet weet waar je mee bezig bent. Magoed. 2 bouten los en weer vast, en de plus op de plus en de min op de min.
Bij ons werd vorige week de 12V batterij service actie 40D112 uitgevoerd. De technieker zei dat het niet gewoon wisselen is; blijkbaar moet de auto duidelijk gemaakt worden dat de batterij vervangen werd.

Is dat zo? Weet het niet. Zou kunnen, die auto's zijn tegenwoordig rijdende computers. Ze verliezen ook waarde gelijk een computer 😢

• PhilippeJoris
Hippe Lip schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:59:
[...]

@PhilippeJoris
Goh, krijg je in BE een ander BTW-tarief aangerekend met een handicap? Dat kennen we hier in NL niet.

Weer een geheel andere manier van denken.
Is dat dan alleen op arbeid, of alleen op materiaal? Of over alles overal? Lijkt me al snel ingewikkeld worden, vooral voor je leverancier? :?
@Hippe Lip Bij een handicap van minstens 11 punten kan je in BE een auto kopen aan 6% BTW, zonder BIV en zonder jaarlijkse verkeersbelasting. Die BTW kan je dan nog recupereren. Het onderhoud, arbeid en onderdelen, zijn aan 6% BTW. Je mag je auto dan wel niet verkopen binnen de drie jaren. En dát ben ik ook niet van plan want deze auto is teveel fun 😉

Inderdaad een andere manier van denken. Zoals ik al dikwijls vastgesteld heb, vinden de Nederlanders dikwijls dat wij in België zaakjes beter geregeld hebben en, raad eens, de Belgen vinden dat van Nederland 🤣

[ Voor 11% gewijzigd door PhilippeJoris op 14-11-2024 09:05 ]

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-12 09:04
Herkent iemand het volgende?

Sinds mijn update (lane keeping assist, etc) vorige week is mijn Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (PCA/RCCA) minder 'scherp' geworden.
Eerder merkte ik op dat hij voor passerende wandelaars/fietsers een melding gaf en stopte als ik bijvoorbeeld bij de supermarkt uit een parkeervak wilde rijden.

Afgelopen zaterdag met het gezin helaas op de verkeerde manier achter gekomen dat ik geen meldingen meer krijg van kruisende fietsers bij het achteruit rijden. :/

Gisteren nog even extra getest, en ik kreeg alleen de melding bij passerende auto's. Meerdere fietsers/wandelaars die strak in de buurt van de auto kwamen 'tijdens' het achteruit rijden, werden genegeerd terwijl de auto's wel opgevangen werden. Ook thuis bij de oprit, kon ik mijn vrouw nagenoeg meerdere malen gewoon aanrijden, zonder dat het systeem haar opmerkte. Alleen als ze echt goed 'achter' de auto kwam, gingen de parkeersensoren piepen. Nogmaals, voorheen werden ze ruim tot 5 meter gedetecteerd en kreeg ik een melding.

Na een telefoontje met de Hyundai dealer kreeg ik te horen van een monteur dat de update inderdaad ook deze radar/sensoren beïnvloedt zou kunnen hebben, maar dit was nog de eerste melding hiervan.

Het zou erg vervelend zijn dat een update, andere 'veiligheidszaken' waar je toch aan gewend raakt, minder gevoelig zou maken. Vandaar even de vraag of dit herkent wordt en of dat mensen dit misschien zouden willen testen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeKoetsier op 14-11-2024 10:02 ]

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:16
ditbenikecht schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:37:
[...]
Volgens Michelin kun je ze tot wettelijk minimum veilig oprijden.
Volgens de dealer heb ik nog 2,5 mm, hij vond dat een te groot risico om op door te rijden. Ik zie dat het wettelijk minimum 1.6 mm is. Hmmm……

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:48
Volgens mij is het altijd zo dat een band met bijvoorbeeld 2,5mm profiel op nat wegdek een behoorlijk langere remweg heeft dan dezelfde band met een nieuw profiel van 7mm oid.

Dus ondanks dat de wettelijke grens (bij zomerbanden) op 1,6mm ligt, kan het verstandig zijn om de band al wat eerder te vervangen. Zeker in het nattere seizoen. Maar dat is dan vooral een persoonlijke kezue lijkt mij.

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:25
CharlieBulldog schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:55:
[...]

Bij mij hetzelfde, de serviceactie stond bij hun in het systeem, hebben mijn accu gecheckt en zeiden dat het niet nodig was om het te vervangen. Terugroepactie is uit het systeem verwijderd.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Intussen heb ik bericht van de verzekering van de ANWB. Er is een alarm nodig voor de Lounge:
082: Alarmsysteem (Klasse 2)
Het voertuig dat op het polisblad staat, moet uitgerust zijn met:
- een alarmsysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Dit systeem is ingebouwd door een inbouwbedrijf
CCV voertuigbeveiliging erkend door Kiwa SCM;
- of een alarmsysteem met dezelfde specificaties als alarmsysteem (Klasse 2), dat door de fabrikant, importeur of
merkdealer is ingebouwd.
Dit is ws niet iets dat standaard in de auto zit?
Heeft iemand hier zoiets laten doen?
Iemand anders die bij de ANWB verzekerd is?

<John O`Mill>

• CharlieBulldog
Hippe Lip schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:37:
Intussen heb ik bericht van de verzekering van de ANWB. Er is een alarm nodig voor de Lounge:

[...]

Het alarmsysteem dat standaard in de Ioniq 5 zit voldoet niet aan de eisen.
Dus een alarmsysteem of tracking device laten monteren (en jaarlijks weer laten goedkeuren) of de auto elders verzekeren waar geen alarmeis is (zie mijn eerdere post hierover).

• McRizzo
PhilippeJoris schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:00:
[...]

Bij ons werd vorige week de 12V batterij service actie 40D112 uitgevoerd. De technieker zei dat het niet gewoon wisselen is; blijkbaar moet de auto duidelijk gemaakt worden dat de batterij vervangen werd.

Is dat zo? Weet het niet. Zou kunnen, die auto's zijn tegenwoordig rijdende computers. Ze verliezen ook waarde gelijk een computer 😢
Ik en anderen met mij hebben de accu zelf vervangen. Het werkt, geen klachten, geen waarschuwingen. Misschien systeemaanpassingen wel horen, maar niet noodzakelijk zijn. In de zomer is er tijdens de onderhoudsbeurt in ieder geval niets over gezegd door de dealer.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 21:24

mdeiman

Projet 45

Impstoker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:22:
[...]

Ik heb net de all-season Vredestein Quatrac Pro EV XL 255/45 R20 onder mijn Project 45 laten zetten.
En ik ben echt onder de indruk so far. Veel grip, ik merk niet veel herrie op, prettig rij comfort.
Nog niet in de regen mee gereden, nog niet in de sneeuw.
Die banden (dan nog niet de EV variant) heb ik er ook onder vanaf den beginnen. DIK tevreden.
Nu 95.000 km gereden en ik schat dat ze nog 20.000 mee gaan. Volgens de bandenboer.

Shit happens.

• Hippe Lip

Hippe Lip

mdeiman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:33:
[...]

Die banden (dan nog niet de EV variant) heb ik er ook onder vanaf den beginnen. DIK tevreden.
Nu 95.000 km graden en ik schat dat ze nog 20.000 mee gaan. Volgens de bandenboer.
95.000 kilometer gereden en nog niet in de regen? Hoe krijg je dat voor elkaar?

<John O`Mill>

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-12 03:37
Hippe Lip schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:37:

[...]

Grappig, ik heb mijn Lounge via ANWB Private lease lopen, nooit iets gehoord of hoeven doen rondom een alarm systeem

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-12 12:21

MicheldeGoey

Project 45

@mh514452
Pas maar op! Ik ken iemand die ook zorgeloos rondreed totdat de auto werd gestolen. De verzekering gaf niet thuis, had-ie de kleine lettertjes maar moeten lezen.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-12 12:21

MicheldeGoey

Project 45

@Hippe Lip
Ik heb in juli '21 een voertuig volgsysteem laten installeren, anders kreeg ik de auto niet verzekerd. Het inmiddels is de auto oud genoeg en is heb ik het laten verlopen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

MicheldeGoey schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:14:
@Hippe Lip
Ik heb in juli '21 een voertuig volgsysteem laten installeren, anders kreeg ik de auto niet verzekerd. Het inmiddels is de auto oud genoeg en is heb ik het laten verlopen.
Dat lijkt op wat Hyundai verlangt als je de auto daar verzekert. Op de accessoirelijst staat zo’n ‘tracker’ voor 400 euro. Ze zetten er alleen niet bij of daar ook nog abonnementskosten bij horen. Ik kan me goed voorstellen dat die er wel zijn…

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:38:
[...]

Dat lijkt op wat Hyundai verlangt als je de auto daar verzekert. Op de accessoirelijst staat zo’n ‘tracker’ voor 400 euro. Ze zetten er alleen niet bij of daar ook nog abonnementskosten bij horen. Ik kan me goed voorstellen dat die er wel zijn…
Naar mijn beste weten vraagt de Hyundai verzekering zelf niks extra’s. Ik heb dat vorig jaar althans expliciet nog gevraagd voor mijn toen nieuwe ioniq5 Connect+.
Dat was toentertijd 1 van der redenen om niet verder te shoppen. Ze geven ook een paar jaar volledig nieuwe auto.
Is daar iets veranderd? Of zou ik iets moeten checken? Ergens een link waar dat staat?
Klopt heel erg dat je er pas echt achter komt als de auto daadwerkelijk gestolen wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 16-11-2024 07:58 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:57:
[...]

Naar mijn beste weten vraagt de Hyundai verzekering zelf niks extra’s. Ik heb dat vorig jaar althans expliciet nog gevraagd voor mijn toen nieuwe ioniq5 Connect+.
Dat was toentertijd 1 van der redenen om niet verder te shoppen. Ze geven ook een paar jaar volledig nieuwe auto.
Is daar iets veranderd? Of zou ik iets moeten checken? Ergens een link waar dat staat?
Klopt heel erg dat je er pas echt achter komt als de auto daadwerkelijk gestolen wordt.
@Stefannn
Een offerte heb ik nog niet, maar ik baseerde me op enkele woorden op hun site over verzekeringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEOsHt03e8iREBBJfk6JR4ACMas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc6J45KHxbDqC1mwPhs8I5Je.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• brogast
  • Laatst online: 19-12 20:29
Ik heb van Content Eindhoven een uitzondering gekregen op de beveiligingseis van de Hyundai verzekering. Was in 2022.

[ Voor 5% gewijzigd door brogast op 16-11-2024 11:11 ]

• Flavio
Na wat aandringen gaat mijn verzekering toch akkoord met de simpele Mi01 peilzender.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ik heb zelf (nog) geen HA, maar voor de mensen die het wel draaien, ik kwam dit tegen :

https://github.com/rchiil...d-ioniq6-dashboard-for-ha

Mooie plaatjes van de Ioniq5 voor HA.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• CharlieBulldog
Stefannn schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:57:
[...]

Let op: de nieuwe auto moet wel weer een Hyundai zijn!

• Stefannn
  • Nu online
CharlieBulldog schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:58:
[...]

Let op: de nieuwe auto moet wel weer een Hyundai zijn!
Klopt, maar dat wil ik ook.
Defacto is het voor Hyundai voordelig om deze verzekering aan te bieden omdat ze daarmee klantenbinding hebben. En ze leveren een auto die anders veel verkoopkosten zou hebben.

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-12 13:17
Toen ik de handtekening zette onder het koopcontract voor de I5, gaf de verkoper ook aan dat ze een passende all-risk verzekering konden aanbieden. Ik heb een offerte gevraagd, maar bleek bijna € 20 / maand duurder dan bij Unive, waar ik al jaren zit. Ook Unive vraagt geen aanvullende voorwaarde zoals alarm oid. Ik betaal € 42 / maand voor de I5, all-risk. Wel geef ik toe dat Unive extra kortingen geeft bij afname meer verzekering-, zoals inboedel-, brand-, WA verzekering, en elek fiets verzekering tegen diefstal. Dat geeft Hyundai niet, die verkopen geen woning- en fietsverzekeringen. Dus niet goed te vergelijken. Maar ik wilde iets waar geen extra alarm oid bij moest met abo.
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:07:
[...]
Het slechte nieuws:
  1. De auto maakt nog steeds geluid linksachter. Volgens de garage is dit een tweede probleem (wiellager linksachter), naast het probleem van de achterste motor. Het geluid lijkt wel iets minder, maar weet niet 100% zeker of dit zo is (misschien voor niets vervangen?)
  2. De navigatie is niet gemaakt, volgens de garage geeft het GPS signaal een storing
Beide zijn in bestelling, vervolg over bijna 1 maand. Wordt navigeren met Android Auto én geen HDA2/HUD met navigatie. Blijkbaar heeft deze nodig om te weten waar je bent, want HDA2 werkt alleen op snelwegen.
Vandaag is het wiellager linksachter vervangen. Van het geluid van een IONIQ 5 N weer terug naar het geluid van de IONIQ 5. Nu mis ik natuurlijk de fake geluiden van de IONIQ 5 N, alleen jammer dat ik die bij mij niet kon uitzetten :+ Nu kan ik weer genieten van het geluid van de wind en de banden >:)
ZuinigeRijder schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:02:
Het probleem bleef. Volgens de garage geeft het GPS signaal een storing en hebben ze hardware besteld. Ikzelf had nog steeds het idee dat het een software probleem was, mede omdat mijn tool wél de eindlocatie van de auto (meestal) goed registreert.

Nu had ik een helder moment. Misschien heb ik daarmee het probleem zelf opgelost. Vier dagen geleden heb ik de instellingen hersteld van een eerdere (oude) Bluelink settings back-up, terwijl de auto op Ready stond. Dit loste dit het probleem NIET op, nog steeds werkten de harde knoppen Kaart en Nav nog steeds niet en ook niet via het infotainment. De dag erna heb ik de auto niet gebruikt. Maar toen ik eergisteren de auto aanzette om de auto te draaien en op te laden, werd het herstel van de instellingen van het vorige Bluelink-herstelcommando opnieuw toegepast. En nu werken de harde knoppen Map en Nav weer en ook via het infotainment scherm. Gisteren gewoon een lang stuk zonder problemen Navigatie heen én terug gebruikt. Dus het probleem lijkt opgelost, zonder vervanging van de GPS hardware O-) Alleen jammer dat ik dit helder moment pas na 2 weken had :+
De garage heeft mijn oplossing opgeschreven (via Bluelink App backup terugzetten), maar ze hebben toch de GPS ontvanger vervangen, ondanks dat de navigatie weer 2 weken werkt 8)7 Nu heb ik een schone nieuwe haaienvin op mijn zonnepanelen dak, maar de rest is nog vies :+
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:06:
Oké, weer on-topic. Ik heb weer een nieuwe service actie erbij staan:

NE OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
Gültig bis: 24.12.2026
Kampagnencode: 40D095
Ze hebben een klein boekje van 28 pagina's toegevoegd:
- nummer: LEAFTNE1HOQQH
- titel: IONIQ 5 AANVULLING OP HANDLEIDING VOOR DE EIGENAAR

Wanneer je het boekje doorneemt, vraag je je af waar je de hulpsystemen voor hebt met al die waarschuwingen en uitzonderingen wanneer die niet werken |:(

• Wvs
  • Laatst online: 18-08 10:53

Wvs

Misschien al voorbijgekomen. Wil style 2022 inruilen voor een nieuwe..
Twijfel tussen style en connect, is de meerprijs het waard?

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:32
Wvs schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:44:
Misschien al voorbijgekomen. Wil style 2022 inruilen voor een nieuwe..
Twijfel tussen style en connect, is de meerprijs het waard?
Ligt eraan wat je voor de oude terugkrijgt natuurlijk of je dat de extra range en kleine verbeteringen waard vind. Ik weet dat veel dealers er op dit moment niet happig op zijn om EV's in te ruilen tenzij je een gigantische afschrijving pakt.

Ik vond mijn inruilwaarde erg veel onder de koerswaarde van autotelex zitten dus vind dan het verschil het niet waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Stephan_haarlem op 18-11-2024 19:38 ]

• PietjeA
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-12 16:43
DeKoetsier schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:57:
Herkent iemand het volgende?

Sinds mijn update (lane keeping assist, etc) vorige week is mijn Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (PCA/RCCA) minder 'scherp' geworden.
Eerder merkte ik op dat hij voor passerende wandelaars/fietsers een melding gaf en stopte als ik bijvoorbeeld bij de supermarkt uit een parkeervak wilde rijden.

Afgelopen zaterdag met het gezin helaas op de verkeerde manier achter gekomen dat ik geen meldingen meer krijg van kruisende fietsers bij het achteruit rijden. :/

Gisteren nog even extra getest, en ik kreeg alleen de melding bij passerende auto's. Meerdere fietsers/wandelaars die strak in de buurt van de auto kwamen 'tijdens' het achteruit rijden, werden genegeerd terwijl de auto's wel opgevangen werden. Ook thuis bij de oprit, kon ik mijn vrouw nagenoeg meerdere malen gewoon aanrijden, zonder dat het systeem haar opmerkte. Alleen als ze echt goed 'achter' de auto kwam, gingen de parkeersensoren piepen. Nogmaals, voorheen werden ze ruim tot 5 meter gedetecteerd en kreeg ik een melding.

Na een telefoontje met de Hyundai dealer kreeg ik te horen van een monteur dat de update inderdaad ook deze radar/sensoren beïnvloedt zou kunnen hebben, maar dit was nog de eerste melding hiervan.

Het zou erg vervelend zijn dat een update, andere 'veiligheidszaken' waar je toch aan gewend raakt, minder gevoelig zou maken. Vandaar even de vraag of dit herkent wordt en of dat mensen dit misschien zouden willen testen.
Hier ook een week eerder bij de 30K beurt een update gekregen. En dit viel ook mij op, omdat we altijd achteruit de uitrit afrijden. Heb niet getest maar ga dat zeker nog doen.
wordt vervolgd.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-12 23:35
Afgelopen week met de I5 op vakantie naar Tsjechië geweest, voor het eerst met dakkoffer. Verbruik was met 5°C buiten + dakkoffer + 130km/u op cruise wel erg hoog: 32.8kWh/100km gemiddeld :o
Gelukkig niet al te duur met een tijdelijk Ionity abo'tje. Vond het wel tegenvallen hoe snel het laden ging: ik was in Frankrijk gewend standaard >200kW aan te tikken bij Ionity, maar in Duitsland ging die vlieger niet op: start op 75kW en een paar minuten later naar 140-150, maar nooit hoger. Had wel de lader in de navi staan, dus aan preconditioning zal het niet gelegen hebben, ik zag daar ook verbruik van in de energieverbruik-monitor. Geen gloeispiraal-icoontje gezien alleen. Volgens mij houdt ie gewoon standaard de batterij op temperatuur tijdens het rijden, niet alleen onderweg naar een lader, en dat suggereert de setting ook.
Al met al prima ervaring, was wel even een leerproces met het plannen van laadstops en wat daar de handigste manier voor is. De onboard navi vind ik vrij waardeloos omdat je daar geen voorkeuren in kunt aangeven. Uiteindelijk gewoon gekeken in ABRP wat die als volgende stop aangaf, waar ik Ionity als voorkeur heb opgegeven omdat het met eenmalig een €11 abo klikken voor een maand gewoon de helft in kosten scheelt.

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Rembooooo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:14:
Afgelopen week met de I5 op vakantie naar Tsjechië geweest, voor het eerst met dakkoffer. Verbruik was met 5°C buiten + dakkoffer + 130km/u op cruise wel erg hoog: 32.8kWh/100km gemiddeld :o
Gelukkig niet al te duur met een tijdelijk Ionity abo'tje. Vond het wel tegenvallen hoe snel het laden ging: ik was in Frankrijk gewend standaard >200kW aan te tikken bij Ionity, maar in Duitsland ging die vlieger niet op: start op 75kW en een paar minuten later naar 140-150, maar nooit hoger. Had wel de lader in de navi staan, dus aan preconditioning zal het niet gelegen hebben, ik zag daar ook verbruik van in de energieverbruik-monitor. Geen gloeispiraal-icoontje gezien alleen. Volgens mij houdt ie gewoon standaard de batterij op temperatuur tijdens het rijden, niet alleen onderweg naar een lader, en dat suggereert de setting ook.
Al met al prima ervaring, was wel even een leerproces met het plannen van laadstops en wat daar de handigste manier voor is. De onboard navi vind ik vrij waardeloos omdat je daar geen voorkeuren in kunt aangeven. Uiteindelijk gewoon gekeken in ABRP wat die als volgende stop aangaf, waar ik Ionity als voorkeur heb opgegeven omdat het met eenmalig een €11 abo klikken voor een maand gewoon de helft in kosten scheelt.
Je kan wel IONITY opgeven als voorkeur, je gaat naar live laadpalen en drukt op de filter. Daar kan je je aanbieders voorkeur aangeven. Door ze wel of niet te selecteren.

PJvI

• Stefannn
  • Nu online
Rembooooo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:14:
In het charge scherm zit een trechter linksboven. Daarmee kan je laadpaal merk en/of laadsnelheid filter instellen.

Onboard navigatie vind ik juist superfijn. Maar je moet de snufjes dus wel kennen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-12 19:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Kleine grote rant: ik heb dus de melding koelmiddel bijvullen, waar je voor naar de dealer moet. In de tussentijd neemt de melding ongeveer 1/3 van het scherm in beslag (powermeter is dan verborgen). Je kunt de melding wegklikken met de OK knop maar na 5 seconden komt ie dan weer terug met geluid. En niet alleen dat, de melding verdwijnt ook als je richting aangeeft (het scherm toont dan de dodehoekcamera). Maar de melding komt daarna ook direct weer terug, wederom met geluid. Moet je je voorstellen wat er gebeurt als je een flinke snelwegrit maakt waarin je honderden keren richting aangeeft. Het is echt gekmakend. Ik snap werkelijk niet waarom dit niet subtieler kan. Het is geen heel kritische melding volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 19-11-2024 15:55 ]

• Crocidolite
  • Laatst online: 05:45
Daniel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:39:
Het is geen heel kritische melding volgens mij.
Dat weet ik zo nog niet, koelmniddel zal er niet voor niets in zitten en te weinig koelmiddel lijkt mij niet gezond voor de onderdelen die gekoeld moeten worden.

• Maroi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-05 22:59
Goedemorgen iedereen,

Vraagje. Gebruiken jullie ook de Hyundai Smart Charging app ook?
Sinds eind oktober (wintertijd) gebruik ik m maar de app heeft gewoon diverse keren mijn auto niet (goed) opgeladen. Erg onbetrouwbaar!!!
Wat zijn jullie ervaringen?

• CharlieBulldog
Maroi schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:45:
Goedemorgen iedereen,

Vraagje. Gebruiken jullie ook de Hyundai Smart Charging app ook?
Sinds eind oktober (wintertijd) gebruik ik m maar de app heeft gewoon diverse keren mijn auto niet (goed) opgeladen. Erg onbetrouwbaar!!!
Wat zijn jullie ervaringen?
De app werkte bij mij ook niet altijd goed.
Ik gebruik nu de app van mijn laadpaal zelf (Wallbox) en die doet het perfect.
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-12 16:32
Kleine grote rant: ik heb dus de melding koelmiddel bijvullen, waar je voor naar de dealer moet. In de tussentijd neemt de melding ongeveer 1/3 van het scherm in beslag (powermeter is dan verborgen). Je kunt de melding wegklikken met de OK knop maar na 5 seconden komt ie dan weer terug met geluid. En niet alleen dat, de melding verdwijnt ook als je richting aangeeft (het scherm toont dan de dodehoekcamera). Maar de melding komt daarna ook direct weer terug, wederom met geluid. Moet je je voorstellen wat er gebeurt als je een flinke snelwegrit maakt waarin je honderden keren richting aangeeft. Het is echt gekmakend. Ik snap werkelijk niet waarom dit niet subtieler kan. Het is geen heel kritische melding volgens mij.
Nee als je accu defect gaat door te weinig koeling zal je dat niet erg vinden denk ik, geen garantie dus een schadepost van 10 duizenden euro's die voor jouw rekening komen,

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• nietwijk
  • Laatst online: 18-12 11:30
Je kan even onder de "motorkap" kijken of er nog niveau in beide reservoirs zit. Bij twijfel niet verder rijden en mobiliteitscervice bellen. Gevolgschade kan groot zijn. Ligt er aan of je heel langzaam volume verliest of rap veel.

• nietwijk
ditbenikecht schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:37:
[...]

Hier de Michelin Pilot sport EV 20 inch en nog tussen de 3mm en 3.5mm profiel na 110k km - iets van 20 tot 30k op winterbanden. Volgens Michelin kun je ze tot wettelijk minimum veilig oprijden.
Volgens meneer Michelin zelf? Je kan ze veilig oprijden tot 0 mm als het droog is, zo ook tot het wettelijk minimum van 1,6mm. Als het wegdek vochtig is ook nog geen probleem. Op hoge snelheid door plassen rijden zou ik dan niet meer doen ivm aquaplaning. Je band kan het water dan niet meer voldoende afvoeren en gaat dan drijven. Zelf vervang ik de banden om die reden met 2,5 mm.

De dealer is verplicht melding te doen bij 2,5 mm of minder. Je mag dan doorrijden. Ook is de APK keurmeester melding te doen van banden die op 2,5 mm of minder zitten.

Er is ook een andere reden voor. Stel je banden slijten 1 mm per 10.000 km en je dealer meldt bij een beurt dat je 3 mm banden vervangen moeten worden, dan houdt de dealer in het achterhoofd dat je over 30.000 km pas weer terugkomt voor de volgende beurt. Op dat moment heb je er nog maar 0 mm op staan en daar moet de dealer je voor behoeden. Niet iedereen heeft verstand van onderhoud en banden. Je kan dan gerust nog 10.000 km rijden, maar moet wel vast gaan nadenken over het tussentijds vervangen van de banden, want 30.000 km doorrijden is niet wenselijk.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-12 19:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
nietwijk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:15:
[...]

Je kan even onder de "motorkap" kijken of er nog niveau in beide reservoirs zit. Bij twijfel niet verder rijden en mobiliteitscervice bellen. Gevolgschade kan groot zijn. Ligt er aan of je heel langzaam volume verliest of rap veel.
Het is inmiddels bijgevuld, stond aardig ver onder het minimum. Maar het aparte is, dit moet al geruime tijd zo zijn geweest, maar de melding verschijnt niet altijd. Dit was de tweede keer in twee weken, in de tussentijd niks.
rvdgaag schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:15:
Nee als je accu defect gaat door te weinig koeling zal je dat niet erg vinden denk ik, geen garantie dus een schadepost van 10 duizenden euro's die voor jouw rekening komen,
Als een melding zo kritisch is dat je niet verder kan rijden omdat er kans is op grote schade, dan moet de auto dat ook melden. In plaats van enkel een waarschuwing te geven die van dezelfde urgentie is als de melding dat de parkeercamera vies is.

• nietwijk
Daniel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:44:
[...]

Het is inmiddels bijgevuld, stond aardig ver onder het minimum. Maar het aparte is, dit moet al geruime tijd zo zijn geweest, maar de melding verschijnt niet altijd. Dit was de tweede keer in twee weken, in de tussentijd niks.

[...]

Als een melding zo kritisch is dat je niet verder kan rijden omdat er kans is op grote schade, dan moet de auto dat ook melden. In plaats van enkel een waarschuwing te geven die van dezelfde urgentie is als de melding dat de parkeercamera vies is.
Klopt, veel auto's hebben een dubbele sensor, of dubbele setpoint. 1 voor laag en 1 voor laag-laag. Bij de eerste rijd je door naar de dealer, bij de 2e stop je direct.

Het kan dat je al weken op "laag" zit, maar door verschil in dichtheid bij verschillende temperaturen kan het nu opeens weer oppoppen, na 2 weken geen melding gehad te hebben.

Dat effect (door een andere oorzaak) zie je ook bij accu's. Accu's hebben lagere capaciteit bij lage temperatuur en kunnen bij plots lagere temperaturen opeens onder het minimum komen. Overkomt je dat aan het begin van de winter (lees eerste koude dag), dan zou ik hem meteen vervangen. Overkomt het je aan het eind van de winter (op een spontane koude dag), dan kom je de zomer waarschijnlijk wel weer door en is er minder haast om te vervangen.

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
@Maroi
Die app heb ik twee jaar geleden al verwijderd. Kreeg op een zeker moment problemen bij laadpalen binnen een bepaalde afstand van mijn huis. Leek destijds een ICCU probleem omdat het laadproces steeds na korte tijd werd afgebroken. Nadat ik online wat speurwerk had verricht viel mij op dat deze app vaak als een mogelijke oorzaak werd genoemd. Mijn garage was, net als ik, blij dat de unit niet vervangen hoefde te worden :-)

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Heeft iemand al geprobeerd om bij het gebruik van ABRP, de recent geïntroduceerde " Enode " functie te gebruiken en zo data via Bluelink in te laden, in plaats van met een OBD2 module? Ik lees hier nog niet veel over, en op andere forums wordt er gemopperd over de gebrekkige stabiliteit

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Zijn er meer mensen met BlueLink problemen of ben ik de enige gelukkige en moet ik even een paperclip in het dashboard prikken?

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-12 02:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Grr nu heb ik de foute ruitenwissers gekocht? Ik heb de bosch aerotwin A863S, 65/45cm. Welke moet ik dan wel nemen? Ik zag deze staan voor ioniq 5, is er een verschil tussen EU en USA versie?

edit: het zou de AR813S moeten zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door multipasser op 20-11-2024 23:43 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

multipasser schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:41:
Grr nu heb ik de foute ruitenwissers gekocht? Ik heb de bosch aerotwin A863S, 65/45cm. Welke moet ik dan wel nemen? Ik zag deze staan voor ioniq 5, is er een verschil tussen EU en USA versie?

edit: het zou de AR813S moeten zijn?
AR813S volgens mijn factuur van Winparts.
Pagina: 1 ... 243 ... 283 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic