@
Hippe Lip
belofte maakt schuld, bij deze "alles wat ik heb". met uitleg maar in redelijk rauwe vorm. Ik was het aan het uitzoeken maar heb het halverwege laten versloffen.
Komt vooral omdat ik "om het goed te doen" bij lange ritten goed kWh/100km, afstand en % voor en na moest bijhouden. en dat handmatig. en dat vergat ik steeds.
Ten eerste je simpele vraag, net even gekeken. sinds aanschaf juni-2023 27025km gereden, verbruik "overall" op display: 18.2kWh/100km. Ik ben een rustige rijder. houdt me overal aan de snelheid (cruisen op autopilot vind ik veel relaxter dan pushen). als het harder dan in Nederland mag rijd ik maximaal 115km/h, harder vind ik niet prettig.
@
ZuinigeRijder: fun je uitgebreide batterij info. Dat geeft precies aan waar de schoen wringt. Je kan van een batterij spanning meten en een mening hebben over de chemicaliën. Maar als er een verschil is tussen kWh die je er in gestopt het en wat je er uit gehaald hebt is het redelijk filosofisch om dat een laad danwel een ontlaad efficiency te noemen. Er zit stomweg geen raampje op zodat je kan zien wat er in zit.
NB: met volledig respect naar wat je zegt. Niet bedoeld als eens/oneens. Vooral constatering 'dat het niet zo simpel is".
mijn experimenten....
.
.
1/ check lineariteit batterij% versus oplading.
/f/image/UadhtQDPo2n2d4fOsgAX2BWz.png?f=fotoalbum_large)
op y-as gemeten energie die door laadpaal is geleverd (eigen laadpaal op oprit).
op x-as batterij inhoud met een %/kWh schaling zodanig dat de helling 1 is.
Conclusie:
- Correlatie % en kWh is goed lineair. een simpele omrekening factor volstaat (relatie met voltage is geheid niet-lineair maar dat heeft Hyundai dus netjes verdisconteerd)
- Om batterij op 100% te krijgen
moet ik er 89kWh in stoppen.
Zoal gezegd: er zit geheid minder in maar je hebt geen mechanisme om te weten hoeveel er in zit.
.
.
2/ de analyse waar ik aan begonnen was maar niet afgemaakt
/f/image/maZ8rYvHrrvIXn0shACvOHM1.png?f=fotoalbum_large)
label "auto" is wat de auto rapporteert
label "python" is wat het pythonscript van zuinig rijder rapporteert
NB: pythonscript leest de auto via bluslink api uit.
pythonscript maakt nog onderscheid tussen "totaal" en "engine only" Ik heb idee dat je enkel naar "totaal" moet kijken (dat is ongunstiger, gebruik van bijvoorbeeld airco gaat dan ook in verbruik per km zitten)
Je ziet dat pythonscript omgerekend ongeveer 15% zuiniger verbruik rapporteert als de auto zelf.
Mijn vermoeden is zoals ik eerder schreef: pythonscript gebaseerd op geïntegreerde vernuiks meting en auto gebaseerd op [eind-start] batterij-% verschil.
In de laatste kolommen heb ik vanuit het verbruik geprobeerd kWh/% van batterij te reconstrueren.
Dat geeft dus wisselend resultaat:
auto rapporteert omgerekend ongeveer 78kWh voor 100% batterij.
python (dus bluekink) rapporteert omgerekend ongeveer 71kWh voor een 100% batterij
Kortom..... als we de auto even geloven...
- Dan laad ik de batterij naar 100% met 89kWh
- Dan haal ik daar 77kWh uit
- En dan heb ik over 27025km een verbruik van 18.2kWh/100km op de ontlaadcapaciteit.
- Dat komt overeen met 89/77 x 18.2 = 21kWh/100km op de "kWh die ik uit het net getrokken heb"
Met de kanttekening dat dat op basis van 9 metingen is en dat dat er eigenlijk iets van 50 hadden moeten zijn.
Tja... open voor discussie... de metingen zijn wat ze zijn... je mag er zelf wat anders van maken.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV