• Crocidolite
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:08
de meester01 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:43:
Zijn er meer mensen met BlueLink problemen of ben ik de enige gelukkige en moet ik even een paperclip in het dashboard prikken?
Al ruim een jaar geen problemen meer gehad met Bluelink, daarvoor was het bijna maandelijks raak. En dan idd even met een paperclip de boel resetten en alles werkt weer naar behoren.

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-12 12:34
Even een first-world problem: Als ik mijn auto laat voorverwarmen, dan gaat de stoelverwarming niet aan, terwijl dit wel is ingesteld. Als ik gewoon instap en dan de verwarming aanzet, wordt de stoelverwarming wel meegenomen. Hebben meer mensen hier last van?

• Crocidolite
edegroot1973 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:58:
Even een first-world problem: Als ik mijn auto laat voorverwarmen, dan gaat de stoelverwarming niet aan, terwijl dit wel is ingesteld. Als ik gewoon instap en dan de verwarming aanzet, wordt de stoelverwarming wel meegenomen. Hebben meer mensen hier last van?
Volgens mij kun je de stoelen ook niet voorverwarmen (of koelen in de zomer).

• edegroot1973
Crocidolite schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:51:
[...]

Volgens mij kun je de stoelen ook niet voorverwarmen (of koelen in de zomer).
Dank voor je antwoord. Jammer dat bijvoorbeeld wel de stuurverwarming meegaat in de voorverwarming, maar de stoelen niet. Is ook niet helemaal logisch wat mij betreft dat dit wel gebeurd als je de auto start, maar dat het niet gebeurd als je het op afstand aanzet.

Misschien een leuke optie voor de toekomst.

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-12 09:04
PietjeA schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:30:
[...]

Hier ook een week eerder bij de 30K beurt een update gekregen. En dit viel ook mij op, omdat we altijd achteruit de uitrit afrijden. Heb niet getest maar ga dat zeker nog doen.
wordt vervolgd.
Toevallig al een paar keer getest?

Zijn er nog eventueel andere Ioniq 5 gebruikers die dit herkennen?

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-12 09:30
edegroot1973 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:12:
[...]

Dank voor je antwoord. Jammer dat bijvoorbeeld wel de stuurverwarming meegaat in de voorverwarming, maar de stoelen niet. Is ook niet helemaal logisch wat mij betreft dat dit wel gebeurd als je de auto start, maar dat het niet gebeurd als je het op afstand aanzet.

Misschien een leuke optie voor de toekomst.
Correctie - stuur en bestuurderszetel gaan mee met de voorverwarming / koeling ... kan je instellen.
Werkt perfect - ben een gretige gebruiker ervan ...

Pasagierszetel en achteraan kan je remote dus niet beheren ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

DeKoetsier schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:49:
[...]

Toevallig al een paar keer getest?

Zijn er nog eventueel andere Ioniq 5 gebruikers die dit herkennen?
Ik krijg nog steeds meldingen bij achteruitrijden en aankomende fietsers |:(
Heb alle service acties gedaan gehad.

En ook nieuwe front radar, elektro-motor wissel achter, nieuwe 12 volt accu, nieuwe GPS antenne en nieuw wiellager linksachter :+ Maar wel nog originele ICCU :Y

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-11-2024 09:58 ]

• DeKoetsier
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:56:
[...]

Ik krijg nog steeds meldingen bij achteruitrijden en aankomende fietsers |:(
Heb alle service acties gedaan gehad.

En ook nieuwe elektro-motor wissel achter, nieuwe 12 volt accu, nieuwe GPS antenne en nieuw wiellager linksachter :+ Maar wel nog originele ICCU :Y
Bijzonder dat er dan verschil is, dat de ene auto ze niet meer vermeld, de andere wel.

Ik zou dus willen dat ik nog werd gewaarschuwd bij het achteruitrijden voor aankomende fietsers. Nu heeft het helaas schade opgeleverd aan de zijkant en achterkant. Dat is pas |:(

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12 11:07
vifra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:55:
Correctie - stuur en bestuurderszetel gaan mee met de voorverwarming / koeling ... kan je instellen.

Dat is toch niet mijn ervaring.
De app geeft enkel stuurverwarming als optie bij het voorverwarmen, welke goed werkt.
Maar er staat niets bij van stoel, en die is nog een ijspegel na 10-15 minuten voorverwarmen.

• PietjeA
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-12 16:43
DeKoetsier schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:58:
[...]

Bijzonder dat er dan verschil is, dat de ene auto ze niet meer vermeld, de andere wel.

Ik zou dus willen dat ik nog werd gewaarschuwd bij het achteruitrijden voor aankomende fietsers. Nu heeft het helaas schade opgeleverd aan de zijkant en achterkant. Dat is pas |:(
Hum, da's balen zeg! Testen nog niet aan toegekomen helaas.

• vifra
IceTeaGX schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:05:
[...]

Dat is toch niet mijn ervaring.
De app geeft enkel stuurverwarming als optie bij het voorverwarmen, welke goed werkt.
Maar er staat niets bij van stoel, en die is nog een ijspegel na 10-15 minuten voorverwarmen.
probeer eens
Setup->VehicleSettings->Seat-> Heated/VentilatedFeatures->Auto. Controls That Use Climate Control Settings->SeatWarmer/Ventilation

in de auto ... dan zou dat moeten werken ...
(werkt bij mij)

• edegroot1973
[...]

Het werkt bij jou dus wel?
Ik heb het ingesteld dat de stoelverwarming meegaat met de verwarming/koeling, maar dat werkt bij mij dus alleen als ik de auto aanzet en de verwarming dan aangaat. De stoelen gaan dus niet mee met de voorverwarming via een remote commando.

• vifra
edegroot1973 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:15:
[...]

Het werkt bij jou dus wel?
Ik heb het ingesteld dat de stoelverwarming meegaat met de verwarming/koeling, maar dat werkt bij mij dus alleen als ik de auto aanzet en de verwarming dan aangaat. De stoelen gaan dus niet mee met de voorverwarming via een remote commando.
net een ritje gedaan en weer eens getest - moet even corrigeren ... als je die settings zo zet dan heb je bij voorverwarmen de airco/verwarming en stuur aan ... en als je de auto start start automatisch de zetelverwarming (nu was dat op stand 2) en dat wordt snel warm dus ...

Dus NEEN (sorry voor zij die dat dachten dat er een oplossing is) - de zetel wordt niet voorverwarmd.

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
[...]

Had nog niet verder gelezen🙈

[ Voor 13% gewijzigd door maax op 22-11-2024 16:40 ]

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12 19:40
DeKoetsier schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:58:
[...]

Ook hier werkt het nog goed. Heb je niet per ongeluk een setting aangepast?

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-12 12:32
Al weer een enorme recall in de VS - Is dit van belang in NL?
https://electrek.co/2024/...lls-more-than-145000-evs/

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:16
Heeft er iemand al eens een e2 error (lekstroom) op zijn Hyundai ICCB (granny charger) gehad? Ik kan geen schade aan de kabel en charger zien.
@IonniUnique Nee, wel "E7 Te hoge stroomsterkte" bij instelling 12A.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:01
Kennelijk de volgende voor de ICCU:
"It looks like the issue stems from “the integrated charging control units in these vehicles, which may become damaged and fail to charge the 12-volt battery. This malfunction could lead to a complete loss of drive power, posing safety risks for drivers,” the NHTSA stated."
Die was al eerder bekend, misschien wordt 'ie nu uitgebreid naar alle types?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• DeKoetsier
amw82 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:28:
[...]

Ook hier werkt het nog goed. Heb je niet per ongeluk een setting aangepast?
Uiteraard als eerste in het menu gekeken maar daar staat het natuurlijk nog gewoon aan.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-12 13:05
@Peter-036 @BlackMesa https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCAK-24V868-3172.pdf is het originele document. Leest alsof wij dat al gehad hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door ditbenikecht op 23-11-2024 11:04 ]

• Peter-036
Mogelijk, hoewel ik meende dat hier in Nederland alleen de software van de ICCU is ge-update.
In dat document is ook sprake van inspect (dat zal hier hopelijk ook gedaan zijn) en replace.
Nu heb ik hier nog nergens gelezen dat een (tot dan goed) werkende ICCU preventief is vervangen.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-12 21:12
In de brief van de link hierboven staat dat ook voertuigen waar de terugroepactie 24V-204 al uitgevoerd is teruggeroepen worden. 24V-204 was in de USA de actie (maart 2024) waarbij de ECU software geüpdate werd en de ICCU vervangen werd bij een bepaalde foutcode in het geheugen. Als het in Europa net zo gaat, dan komt er dus waarschijnlijk nog een terugroepactie voor ICCU inspectie, software update en mogelijke vervanging.

• vifra
Lijkt me hetzelfde ICCU probleem als voorheen maar dan nog verder uitgebreid ...

Dat probleem is vooral te maken met AC naar DC convertie waarbij de ICCU oververhit en defect geraakt. Voor I5:
  • De US wagens trekken de 11kW uit twee fase (CCS type 1 - 110v x 50A x 2 fasen. Op één fase zelf 80 Apmère aan 110v mogelijk)
  • In EU gaan we 11 kW over 3 fasen gaan trekken (CCS Type 2 - 240v x 16A x 3 fasen). Op één fase is dat max. 7,6 kW (240v x 32A).
De hogere Ampère (en daarmee ook meer kans op verhitting) maakt dat het probleem net meer zichtbaar is bij US wagens, niet dat EU er van gespaard is.

Het maakt wel dat in EU de vorige keer vooral gekeken werd of alles in orde is en pas bij bepaalde checks er wel degelijk vervangen wordt ...

[ Voor 7% gewijzigd door vifra op 23-11-2024 14:32 ]

• tvc15
Deze terugroepactie(s) richten zich op een kwetsbaarheid van de DC-DC converter die het opladen van de 12 V batterij vanuit de HV batterij verzorgt, niet op de AC-DC converter voor het laden van de HV batterij.
Inderdaad is dit een iets andere terugroepactie voor de ICCU.

Terugroepactie in USA van Maart 2024.
How Remedy Component Differs from Recalled Component :
The remedy ICCU software prevents overcurrent and implements voltage peak reduction at the end of EV battery charging. The remedy software also revises the electric water pump operational threshold to reduce thermal loading during charging and driving.
Terugroepactie in USA van November 2024.
How Remedy Component Differs from Recalled Component :
The remedy ICCU software applies an LDC output voltage “soft start” that prevents overvoltage at the start and end of the vehicle’s battery charging cycle. Additionally, improvements to radiator fan and water pump operation improves thermal loading conditions during operation.

• nietwijk
  • Laatst online: 18-12 11:30
“soft start” that prevents overvoltage at the start and end of the vehicle’s battery charging cycle.

Dit zou de oplossing kunnen zijn tegen aardlekautomaten die er na het laden uit klappen.

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12 13:49
Ik mis de sleepoog bij mijn Ioniq5 Lounge, weet iemand waar ik een passende kan vinden. Ik stond vast in een weiland met de auto tijdens een event en kwam er achter dat ik geen sleepoog had.

Heb na 45 minuten iemand met een Kia aangehouden, met het idee dat het ook Hyundai is, zijn sleepoog gebruikt en die paste inderdaad.

De club waar ik de auto voor 60K heb gekocht "Renses" in Alkmaar (nu Mobido) geeft niet thuis, na 10 keer bellen heb ik dat maar opgegeven. Het is wel frusterend dat je geen enkele service krijgt. Ik zie op Amazon ook diverse sleepogen maar heb geen idee wat er zou passen.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-12 11:24
Naaldhak schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:59:
Ik mis de sleepoog bij mijn Ioniq5 Lounge, weet iemand waar ik een passende kan vinden. Ik stond vast in een weiland met de auto tijdens een event en kwam er achter dat ik geen sleepoog had.

Heb na 45 minuten iemand met een Kia aangehouden, met het idee dat het ook Hyundai is, zijn sleepoog gebruikt en die paste inderdaad.

De club waar ik de auto voor 60K heb gekocht "Renses" in Alkmaar (nu Mobido) geeft niet thuis, na 10 keer bellen heb ik dat maar opgegeven. Het is wel frusterend dat je geen enkele service krijgt. Ik zie op Amazon ook diverse sleepogen maar heb geen idee wat er zou passen.
In het reparatiesetje voor lekke banden gekeken? Geen idee hoe universeel ze zijn, je zou eens langs de sloop kunnen rijden.

• tvc15
@Naaldhak , ik heb even gekeken, er staat helaas geen onderdeelnummer op het sleepoog. Ik heb een plaatje toegevoegd, misschien helpt dat bij je zoektocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUaIIc3AAUW0-lUpeHG6V2G2prA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nGUSjRRA6HNKdM0evY0A5IJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door tvc15 op 25-11-2024 15:26 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

tvc15 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:19:
@Naaldhak , ik heb even gekeken, er staat helaas geen onderdeelnummer op het sleepoog. Ik heb een plaatje toegevoegd, misschien helpt dat bij je zoektocht.

[Afbeelding]
Met een schuifmaat ook de buitenmaat van de schroefdraad gemeten? Dat lijkt me de belangrijkste maat om te weten of het past…?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:02:
@IonniUnique Nee, wel "E7 Te hoge stroomsterkte" bij instelling 12A.
@ZuinigeRijder Dat had ik ook, die E7. De omschrijving "Te hoge stroomsterkte" bij begreep ik helemaal niet aangezien het apparaat de stroomsterkte zelf bepaalt.

Na weken meten, testen en prullen (aanmodderen), een LP filter geprobeerd en presto ! het was opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75sEZLzvBf_0JcKkmnOTmC-wD_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yc9MmyfvNjstt3lYJt7AtPVr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat er een stoorsignaal op mijn 230V zat dat de lader of de auto in de war stuurt.

Hoop dat dit je helpt.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-12 16:32
PhilippeJoris schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:28:
[...]

@ZuinigeRijder Dat had ik ook, die E7. De omschrijving "Te hoge stroomsterkte" bij begreep ik helemaal niet aangezien het apparaat de stroomsterkte zelf bepaalt.

Na weken meten, testen en prullen (aanmodderen), een LP filter geprobeerd en presto ! het was opgelost.

[Afbeelding]

Ik denk dat er een stoorsignaal op mijn 230V zat dat de lader of de auto in de war stuurt.

Hoop dat dit je helpt.
Bekend fenomeen in de communicatietechniek, waarschijnlijk is je zonnepanelen omvormer (Goodwe/Growatt) de schuldige of een ander hoogfrequent apparaat zoals een pomp.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

rvdgaag schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:04:
[...]

Bekend fenomeen in de communicatietechniek, waarschijnlijk is je zonnepanelen omvormer (Goodwe/Growatt) de schuldige of een ander hoogfrequent apparaat zoals een pomp.
Bij mij heeft de buurman een Wallbox geplaatst en ook een hybride warmtepomp. En 2 huizen verder zonnepanelen op het dak. Voorheen had ik daar geen last van bij 12A laden met de thuislader. Met 10A laden geen probleem trouwens. Gekke is dat er midden in de nacht gestopt werd met laden met deze foutmelding.

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-11-2024 11:05 ]

• IonniUnique
PhilippeJoris schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:28:
[...]

Hoop dat dit je helpt.
Net bij de dealert geweest met de E2-storingsmelding op de ICCB (Granny Charger). De storing bleek samen te hangen met een probleem in de actuator (een soort regelaar) die verantwoordelijk is voor de vergrendeling van de laadkabel.

Nu de boel is gereset zou de laadkabel geen error meer moeten geven en gewoon werken. Zo niet, dan moest de actuator vervangen worden.

Volgens mij heb ik een primeur hier

• rvdgaag
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:29:
[...]

Bij mij heeft de buurman een Wallbox geplaatst en ook een hybride warmtepomp. En 2 huizen verder zonnepanelen op het dak. Voorheen had ik daar geen last van bij 12A laden met de thuislader. Met 10A laden geen probleem trouwens. Gekke is dat er midden in de nacht gestopt werd met laden met deze foutmelding.
Als jullie een gezamelijke aanvoer hebben vanaf de wijkverdeler kunnen apparaten die storen invloed hebben op jouw installatie, denk dan aan EV's van de VAG groep die een enorme bak harmonische verstoring geven die straten ver kan dragen of een goedkope slechte kwaliteit PV omvormer die dat ook doet, growat en goodwe zijn bekende shitbakens.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• BW1985
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 15:55
Ik zit hier een beetje rond te kijken voor een nieuwe lease bak maar ik zit te twijfelen tussen de Hyundai Ioniq 5 of een Tesla model 3.

als ik op websites kijk zoals whatstherange zie ik eigenlijk best wel een groot verschil.
Ik kan alleen voor de style en niet de long range gaan.

ik moet vaak van lange ritten maken van 300 km en dan zou ik dus met de Hyundai Ioniq 5 het niet in 1 volle accu mee kunnen doen.

wil toch hier vragen of de nummers die ik zie daar wel realistisch zijn of niet ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vyc4sqvMyNsje9bMOz56dvX7yAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Laf0jRmtWoUE7z5XRovsqnec.png?f=fotoalbum_large

Bedankt alvast !

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-12 12:21

MicheldeGoey

Project 45

@BW1985
Google wel even op betrouwbaarheid, daar scoort de Model 3 niet best.

• jouwheld
Ik vind het verbruik wel heel negatief, maar model 3 is zeker wel zuiniger.
Om je een praktijkvoorbeeld te geven. Ik heb gisteren 300 km voor 80% over de snelweg gereden met accu van 100% naar 20%. De rest waren provinciale wegen en ik heb de 77 kWh variant. Dan wordt het met de kleine accu wel erg krap.
Nu zou ik er geen probleem mee hebben om bij een rit van 300 km even 5 minuutjes aan de snellader te hangen tijdens een plaspauze.

• nietwijk
@BW1985 Ik rijd een 58 kWh Style met warmtepomp (tegenwoordig heb je 63 kWh en een iets hoger rendement, maar geen warmtepomp meer op de Style).
Op het gebied van actieradius wint de Tesla zonder twijfel. Als je een ruime comfortabele auto wilt wint de IONIQ5 zonder twijfel.

Om terug te komen op actieradius: In de winter en bij veel snelwegkilometers slinkt je actieradius snel. Als je vaak lange ritten hebt van 300 km ontkom je niet aan tussentijds laden. Bij de IONIQ 5 gaat dat wel vrij snel mits de temperatuur wat hoger ligt. Ik laad nooit volledig, slechts hetgeen ik nodig heb om thuis te komen. Vaak heb ik genoeg aan 5 minuten aan de snellader. De nieuwe Style heeft echter geen warmtepomp en batterij voorverwarming, waardoor snelladen in de winter minder snel zal zijn.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-12 09:45

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

BW1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:34:
Ik zit hier een beetje rond te kijken voor een nieuwe lease bak maar ik zit te twijfelen tussen de Hyundai Ioniq 5 of een Tesla model 3.

als ik op websites kijk zoals whatstherange zie ik eigenlijk best wel een groot verschil.

ik moet vaak van lange ritten maken van 300 km en dan zou ik dus met de Hyundai Ioniq 5 het niet in 1 volle accu mee kunnen doen.

wil toch hier vragen of de nummers die ik zie daar wel realistisch zijn of niet ?

[Afbeelding]

Bedankt alvast !
Die verbruikscijfers zijn wel heel hoog. Dat komt niet overeen met mijn cijfers.

Ik rijd nu 11.5 maanden.
26.000 KM gereden met een gemiddelde van 17.4 KW per 100 KM.
Mijn snelheid is 100 ~110 KM/h per uur.

• Crocidolite
nietwijk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:08:
@BW1985 Als je een ruime comfortabele auto wilt wint de IONIQ5 zonder twijfel.
En als je naar het uitelijk van de auto kijkt, wint de Ioniq 5 het ook met ruime voorsprong :+

• vifra
FijneKnul schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:33:
[...]

Die verbruikscijfers zijn wel heel hoog. Dat komt niet overeen met mijn cijfers.

Ik rijd nu 11.5 maanden.
Twee bemerkingen:
- cijfers van de I5 lijen me aan de hoge kant. De bestuurder heeft een zwaar en nerveus rijgedrag volgens mij ...
- en de gemiddelde actieradius lijkt me aan de lage kant - is dat de I5 met de kleinste batterij?

Ikzelf heb een I5 77 kWh batterij - doe in de zomer gemakkelijk 500 km afstand combi stad en snelweg (120 km / h - benne brave die zich aan de snelheden houdt).
In de winter kan dat zakken naar 400 km range ... (vorige winter - als het een harde koude winter is zal dat nog minder zijn - dat is eign aan alle soorten batterijen ... )

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:34

[Afbeelding]

Bedankt alvast !
Kijk ook eens hier: dit zijn de gegevens uit een database met duizenden zakelijke rijders.

https://travelcard.nl/praktijkverbruik/

Hou wel rekening met de "zware voet" van de meeste zakelijke rijders.
Ik gebruik dit altijd als uitgangspunt (ook bij mijn vroegere ICE auto's) en ik rijd altijd ongeveer 10% zuiniger dan de cijfers van deze site.

Ik heb zelf een 77.4kWh Lounge Vision AWD 239kW.
Volgens TravelCard is het verbruik 23,4 maar ik heb (volgens de auto zelf) tot nu toe na 38.000 km gemiddeld 20,0 verbruikt.
Dat scheelt dus ongeveer 15% met hun database gegevens.
En ik let tijdens het rijden niet op mijn verbruik 😉

[ Voor 11% gewijzigd door CharlieBulldog op 27-11-2024 12:45 ]

• nietwijk
Ik geloof best dat er 20% verschil in verbruik zit tussen IONIQ5 en Model3. Dat krijg je als je een lompe SUV met een gestroomlijnde compacte sedan vergelijkt.

• PEC
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-12 10:41

PEC

Sinds een aantal dagen heb ik problemen met de Bluelink verbinding. De (android) app geeft "The vehicle is not responding to the service you requested. etc" als ik een opdracht naar de auto stuur (bv Update Status of Start climate control).

De melding dat het laden is voltooid komt wel automatisch binnen en soms ook een status update.

Zal het resetten van het entertainment systeem kunnen helpen (reset gaatje aan de rechterkant)? Of is er een andere oplossing?

Edit: na opmerking McRizzo het Infotainment systeem gereset. Dat lijkt te werken. Ik kan weer de Status opvragen.

[ Voor 11% gewijzigd door PEC op 27-11-2024 19:05 ]

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-12 12:06
Resetten is meestal de oplossing. Kan geen kwaad en is makkelijk te doen.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-12 09:45

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Hebben jullie ook dat de auto in de nacht wel eens meerdere keer oplaad?

Ik heb een timer ingesteld voor laden tussen 23:30 en 07:00 uur.
Als ik wakker wordt dan zie ik meerdere notifcaties dat de auto heeft opeladen. Een voorbeeld ter illustratie:
de auto is volledig opgeladen om ~04:30. Vervolgens is hij nog een keer volgeladen om 06:00 uur, en nog een keer om 06:50.

Wat mij betreft knallen al die laadsystemen maar één keer in de nacht aan, namelijk om eenmaal af te toppen. Ik hoef het niet drie keer te hebben omdat ene procentje nog even bij te vullen voor 7 uur.

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-12 12:32
CharlieBulldog schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:14:
[...]

Kijk ook eens hier: dit zijn de gegevens uit een database met duizenden zakelijke rijders.

https://travelcard.nl/praktijkverbruik/

Hou wel rekening met de "zware voet" van de meeste zakelijke rijders.
Ik gebruik dit altijd als uitgangspunt (ook bij mijn vroegere ICE auto's) en ik rijd altijd ongeveer 10% zuiniger dan de cijfers van deze site.

Ik heb zelf een 77.4kWh Lounge Vision AWD 239kW.
Volgens TravelCard is het verbruik 23,4 maar ik heb (volgens de auto zelf) tot nu toe na 38.000 km gemiddeld 20,0 verbruikt.
Dat scheelt dus ongeveer 15% met hun database gegevens.

En ik let tijdens het rijden niet op mijn verbruik 😉
Hier zelfde auto - zomer rond de 18 kWh, winter naar Alpen, vol bepakt, op de Franse autoroute 130 km/h, verbruik gemiddeld 25 kWh.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:06
vifra schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:06:
[...]

Twee bemerkingen:
- cijfers van de I5 lijen me aan de hoge kant. De bestuurder heeft een zwaar en nerveus rijgedrag volgens mij ...
- en de gemiddelde actieradius lijkt me aan de lage kant - is dat de I5 met de kleinste batterij?

Ikzelf heb een I5 77 kWh batterij - doe in de zomer gemakkelijk 500 km afstand combi stad en snelweg (120 km / h - benne brave die zich aan de snelheden houdt).
In de winter kan dat zakken naar 400 km range ... (vorige winter - als het een harde koude winter is zal dat nog minder zijn - dat is eign aan alle soorten batterijen ... )
Sorry maar dit geloof ik niet, ik ben tevreden met mijn Ioniq 5 maar ik zou nieuwe berijders geen valse verwachtingen meegeven.

Met een 77kwh accu ga je geen 500km praktijk rijden als je 120km/h rijd. In je combi snelweg stad zal dan 75/80% stad moeten zitten om een dergelijke range te halen.

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
FijneKnul schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:33:
[...]

Ik rijd nu 11.5 maanden.
Ter extra info: hier 16 000 km waarvan 50% snelweg aan 130 kmh (Duitsland/Polen) , wel sinds FEB-2024 dus bijna allemaal zomers, verbruik: 19.2 kWh / 100 km.

• PEC
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-12 10:41

PEC

FijneKnul schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:25:
Hebben jullie ook dat de auto in de nacht wel eens meerdere keer oplaad?
Ik krijg de laatste tijd (na een update van de App? Android v2.0.20) opeens vaker meldingen dat het laden is voltooid. Dat gebeurde eerder nooit. Het laden gebeurt echter maar eenmaal.

bv: Om 15:18 en om 22:25 nogmaals "Charging process successfully completed as configured."

Ik denk dat ze dit hebben toegevoegd om te voorkomen dat de 12V accu leeg raakt als je de laadstekker er te lang in laat zitten. Bij mij ging de 12V accu leeg na ~3 dagen met de lader nog aangesloten.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:25

[Afbeelding]

Bedankt alvast !
Welke accu staat daar voor de ioniq5?
330km range lijkt me de kleine accu
Maar ik heb een gemiddeld gebruik van 18.5kWh/100km over afgelopen 1.5jaar.
Dus verbruikscijfers van 22..30 zijn veel te pessimistisch
Met 72kWh accu doe ik ongeveer 500km in zomer en 400 in winter.

Nb.. groot groot nadeel van tesla vind ik dat er geen display achter het stuur zit. Na proefrit had ik echt geen zin in continue mijn hoofd scheef.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• AnjaT850
  • Niet online
nietwijk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:33:
Ik geloof best dat er 20% verschil in verbruik zit tussen IONIQ5 en Model3. Dat krijg je als je een lompe SUV met een gestroomlijnde compacte sedan vergelijkt.
Eens, m.i. kan je de Model3 beter vergelijken met de Ioniq 6.

• BW1985
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 15:55
Bedankt allemaal voor jullie ervaring te delen met mij zodat ik er goed over kan nadenken!

Ik wil graag hda2 op mijn cruise control maar dan moet ik Connect kiezen maar dan is hij duurder dan de Tesla. Dus ik moet nu kiezen tussen ruimte van een suv of een snelle sedan met alle snufjes erop die de Ioniq 5 niet heeft als je niet voor Connect gaat.

Thanks!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BW1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:55:
Bedankt allemaal voor jullie ervaring te delen met mij zodat ik er goed over kan nadenken!

Ik wil graag hda2 op mijn cruise control maar dan moet ik Connect kiezen maar dan is hij duurder dan de Tesla. Dus ik moet nu kiezen tussen ruimte van een suv of een snelle sedan met alle snufjes erop die de Ioniq 5 niet heeft als je niet voor Connect gaat.

Thanks!
@BW1985
… óf iets duurder uit zijn, waar je ook weer wat voor terugkrijgt?

<John O`Mill>

• boyvdveer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-12 12:38
Goedemorgen,

Andere mensen ook problemen met de status van de auto in de Bluelink app? Geeft niet meer aan?

Groet Boy

• Peter-036
Werkt hier (zuid-oost Drenthe) prima!

Edit: versie 2.0.20 van de Bluelink app.

[ Voor 37% gewijzigd door Peter-036 op 28-11-2024 08:45 ]

• MIMARINI
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-11-2024
Hier in Hoorn (NH) geen voertuig status meer via Bluelink app.

• tvc15
Hier in Twente ook storing, het status scherm is bijna helemaal leeg, dat heb ik nog nooit gezien. Bij “normale” storingen is meestal het probleem dat er geen verbinding met de auto tot stand gebracht kan worden, volgens de app (versie 2.0.20, iOS 18.1.1) lukt dat nu wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOVcrAPNHjYFgfCh8MX89DLV6is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smD7mY9NDdoflWYN92bQLQwF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door tvc15 op 28-11-2024 09:38 ]

• Slinnenb
  • Laatst online: 20-12 16:13
boyvdveer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:57:
Goedemorgen,

Andere mensen ook problemen met de status van de auto in de Bluelink app? Geeft niet meer aan?

Groet Boy
Ik heb hetzelfde probleem
Alles werkt verder (meldingen, recente gegevens in voertuigrapport etc) alleen de status wordt niet opgehaald.
Infotainment opnieuw geboot, blue ink geherconfigureerd. Helpt niet

Edit: versie 2.0.20 van de app op ios 18.1.1

[ Voor 5% gewijzigd door Slinnenb op 28-11-2024 08:56 ]

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• vifra
trippelb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:56:
[...]

Sorry maar dit geloof ik niet, ik ben tevreden met mijn Ioniq 5 maar ik zou nieuwe berijders geen valse verwachtingen meegeven.

Met een 77kwh accu ga je geen 500km praktijk rijden als je 120km/h rijd. In je combi snelweg stad zal dan 75/80% stad moeten zitten om een dergelijke range te halen.
Nope - veel brussel-zee ritten van 100 a 150 km alsook brussel naar bedrijf (al moet ik daar zeggen dat de ring van brussel maar 70 a 80 km/u rijd)... en zal dus eerder 50 a 70% snelwegen in zitten (afhankelijk wat ik in de steden moet doen ...). In de laatste maand zit ik bv. aan 20.28 kWh/100km - en daar zat idd wat meer snelwegen in ...

Maar wat je aangeeft klopt wel - de verwachtingen hangt dus af van uw noden - doe je veel snelwegen dan is dat veel minder, doe je enkel dorpen en steden en dan kom je meer uit ...

Wat ik wel weet, brussel - koksijde - pas de calais en terug doe ik op één lading ... en dat is 90% snelwegen ...

• rvdgaag
Slinnenb schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:54:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem
Alles werkt verder (meldingen, recente gegevens in voertuigrapport etc) alleen de status wordt niet opgehaald.
Infotainment opnieuw geboot, blue ink geherconfigureerd. Helpt niet

Edit: versie 2.0.20 van de app op ios 18.1.1
Zelfde issue hier, wordt wachten op een app update want via de API komt de data nog wel binnen.

• Crocidolite
MIMARINI schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:37:
Hier in Hoorn (NH) geen voertuig status meer via Bluelink app.
Hier in N-Gelderland geen problemen.
Versie 2.0.18 op Android 14

• jouwheld
vifra schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:13:
[...]

Wat ik wel weet, brussel - koksijde - pas de calais en terug doe ik op één lading ... en dat is 90% snelwegen ...
Dat is 400 km als ik op google maps kijk, dat vind ik netjes. Hoeveel procent heb je dan nog over? Ik red dat niet, maar ga bij de volgende lang rit toch eens wat bewuster rijden om te zien hoeveel dat scheelt. Ik zit na 45 000 km, op verbruik van iets meer dan 20 kWh/100 km. Nu rijd ik vooral snelweg en ook "vlot" en ook wel paar duizend km in Duitsland doorgereden.
tvc15 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:47:
Hier in Twente ook storing, het status scherm is bijna helemaal leeg, dat heb ik nog nooit gezien. Bij “normale” storingen is meestal het probleem dat er geen verbinding met de auto tot stand gebracht kan worden, volgens de app (versie 2.0.20, iOS 18.1.1) lukt dat nu wel.

[Afbeelding]
Hier (Gelderse vallei) ook geen problemen, maar zie ze in Kia EV6 forum ook al dagen klagen dus zou het vooral afwachten ipv allemaal reset uit te voeren.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

boyvdveer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:57:
Goedemorgen,

Groet Boy
Ik krijg geen SoC/range info meer. Kan wel alles doen via de app (ioS). Via de android telefoon van mijn vrouw komt de data wel door.

[ Voor 14% gewijzigd door de meester01 op 28-11-2024 13:03 ]

• PietjeA
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-12 16:43
de meester01 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:00:
[...]

Ik krijg geen SoC/range info meer. Kan wel alles doen via de app (ioS). Via de android telefoon van mijn vrouw komt de data wel door.
Hier idem, op iPhones van mijzelf en m'n vrouw: Geen SoC/range info meer.
Heb het gemeld via bluelink@hyundai-europe.com maar nog geen reactie gezien.

Op het remote scherm overigens wel nieuwe 'features': Toeter/knipperlichten' aanzetten :F

[ Voor 8% gewijzigd door PietjeA op 28-11-2024 13:13 ]

• vifra
jouwheld schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:28:
[...]

Dat is 400 km als ik op google maps kijk, dat vind ik netjes.
Ietsje meer dan 400 km (ga net voorbij pas de calais Cap Blanc-Nez - vrienden bezoeken ... 450 km heen en terug). Meestal tussen de 5 a 20% ... in de winter haal ik dat wel niet hé ... dan een tussenstop van 5 minuten aan een snellader.

Op zich, na 24.000km gereden te hebben - heb ik een gemiddelde van 16.7 kWh/100km. Heb dus de 77kWh batterij single motor ...

Zoals eerder gezegd - rijstijl (go with the flow) en mix snelweg autostrade doet natuurlijk veel ...

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-12 12:53
Afbeeldingslocatie: https://www.schadeautos.nl/cache/picture/366/1583277/f79498a3dddf71daba2117476fc1f7b2~v131943707.jpg

https://www.schadeautos.n...-hud-acc-536-km/o/1583277

Kilometerstand van 536.

[ Voor 7% gewijzigd door Harry Nak op 28-11-2024 15:42 ]

• trippelb
vifra schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:21:
[...]

Ietsje meer dan 400 km (ga net voorbij pas de calais Cap Blanc-Nez - vrienden bezoeken ... 450 km heen en terug). Meestal tussen de 5 a 20% ... in de winter haal ik dat wel niet hé ... dan een tussenstop van 5 minuten aan een snellader.

Op zich, na 24.000km gereden te hebben - heb ik een gemiddelde van 16.7 kWh/100km. Heb dus de 77kWh batterij single motor ...

Zoals eerder gezegd - rijstijl (go with the flow) en mix snelweg autostrade doet natuurlijk veel ...
Ik wil best geloven dat je dat red 400 a 450 km op een lading. Maar dat is nog geen 500km

En ik geloof al helemaal niet dat je dat rijd met een snelheid van 120km/h of meer.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-12 11:42

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• vifra
trippelb schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:45:
[...]

Ik wil best geloven dat je dat red 400 a 450 km op een lading. Maar dat is nog geen 500km

En ik geloof al helemaal niet dat je dat rijd met een snelheid van 120km/h of meer.
in de zomerdagen (20 graden ) haal ik gerust 550 en zelf 590 km ... ook met snelwegen ertussen ...
Nu ja - snelwegen in BE ziijn bijna nooit aan +120 ... ik rij vlot mee linkerbaan ... dat is dan 110 a 120 ... met af en toe opstroppingen ...

Je mag ermee doen wat je wil, ik heb het genot van het bereik ...

Zoals eerder aangegeven is alles afhankelijk van mix van wegen, snelheid, hoe je rijdt (nerveus versus rustig) banden, weersomstandigheden, ...

Mijn stijl:
- al die ADAS zaken aan (LKA, cruise control, ... ). Niet denken dat ik het beter kan ... dat is enkel voor de pro's weggelegd. In stedelijk gebied eerder iPedal, cruise control op gewestwegen (70 of 90 km/u) en op snelwegen (120 km/u). Bordherkenning is wel soms lastig daar deze slecht omgaat met herkennen van borden voor zwaar vervoer in combinatie met borden voor personenwagens, dan wat corrigeren ...
- stand ECO maar wel normale airco 21 °C ... fan van zowel zetelverwarming alsook ventilatie, radio aan (carplay meestal), navigatie aan, 2 tot 3 telefoons aan het laden, ...
- vlot links aan 110 a 120 (op de drukke momenten), midden of rechts als er niemand is. Ik ga niet snel een snelheidsboete hebben, maar ben zeker ook geen trage muis waar iedereen achter zit te 'flitsen'.
- rustig optrekken (e.g. wat de cruise control zelf doet ...)
- goed gebruik van recuperatie (niet brusk remmen enzo)

Banden zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter, mooi uitgebalanceerd (en ja ik ga terug als ik ook maar beetje trilling voel).
En ja, soms een koffer op de trekhaak, soms een aanhangwagen(tje), soms een fietsendrager (met 2 tot 4 fietsen), soms een paardentrailer (dat laatste is echt wel enkel korte afstanden - al trekt die wagen dat zeer behoorlijk)

[ Voor 68% gewijzigd door vifra op 28-11-2024 16:30 ]

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

• trippelb
vifra schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:06:
[...]

- doe in de zomer gemakkelijk 500 km afstand combi stad en snelweg (120 km / h - benne brave die zich aan de snelheden houdt).
Nogmaals je originele quote, als niet Ioniq 5 rijders dit lezen die zich aan het oriënteren zijn kan heel makkelijk de indruk ontstaan dat je 500km haalt als je op de snelweg 120km/h rijd.

Voor de goede orde dat is een daadwerkelijk verbruik van 77/5=15,4 kWh per 100km

Dat is mogelijk in stadsverkeer maar niet en nooit met 120km/h op de snelweg.

Wees dus voorzichtig met dit soort getallen als mensen zich komen oriënteren dat zorgt alleen maar voor teleurstelling en helpt mensen niet met het vertrouwen in elektrisch rijden in het algemeen.

• IonniUnique
Ik vermoed dat Belgisch asfalt gewoon minder plakt dan Nederlands asfalt 🤪

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
PEC schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
Sinds een aantal dagen heb ik problemen met de Bluelink verbinding. De (android) app geeft "The vehicle is not responding to the service you requested. etc" als ik een opdracht naar de auto stuur (bv Update Status of Start climate control).

De melding dat het laden is voltooid komt wel automatisch binnen en soms ook een status update.
...
Precies hetzelfde is bij mij aan de hand, sinds enkele dagen. Heb de BlueLink-app verwijderd en versie 2.0.20 geinstalleerd op iOS. Dat verandert niets.

Wat doet een reset van het infotainmentsysteem precies? Wat moet je allemaal opnieuw instellen?

• nietwijk
IonniUnique schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:51:
Ik vermoed dat Belgisch asfalt gewoon minder plakt dan Nederlands asfalt 🤪
En een fiets achterop, dan kan je meetrappen.
+ Grannycharger in de laadpoort en ingeplugd onder de bank, dan kan die zichzelf opladen tijdens het rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door nietwijk op 29-11-2024 08:21 ]

• Slinnenb
  • Laatst online: 20-12 16:13
ErwinE schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 06:43:
[...]

Precies hetzelfde is bij mij aan de hand, sinds enkele dagen. Heb de BlueLink-app verwijderd en versie 2.0.20 geinstalleerd op iOS. Dat verandert niets.

Wat doet een reset van het infotainmentsysteem precies? Wat moet je allemaal opnieuw instellen?
Een reset is niet meer even hard opnieuw het systeem opstarten. In je instellingen veranderd niets. Soms lost het problemen op, dus handig om te doen bij hardnekkige issues (duurt maar paar seconden).
In dit geval helpt het niet en lijkt het aan de update van de app onder ios te liggen. Alle andere functies van de app werken wel dus ik zou zeggen wacht op een nieuwe app update

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-12 11:42
vifra schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:08:
[...]

in de zomerdagen (20 graden ) haal ik gerust 550 en zelf 590 km ... ook met snelwegen ertussen ...
Nu ja - snelwegen in BE ziijn bijna nooit aan +120 ... ik rij vlot mee linkerbaan ... dat is dan 110 a 120 ... met af en toe opstroppingen ...

Je mag ermee doen wat je wil, ik heb het genot van het bereik ...

Zoals eerder aangegeven is alles afhankelijk van mix van wegen, snelheid, hoe je rijdt (nerveus versus rustig) banden, weersomstandigheden, ...

Mijn stijl:
- al die ADAS zaken aan (LKA, cruise control, ... ). Niet denken dat ik het beter kan ... dat is enkel voor de pro's weggelegd. In stedelijk gebied eerder iPedal, cruise control op gewestwegen (70 of 90 km/u) en op snelwegen (120 km/u). Bordherkenning is wel soms lastig daar deze slecht omgaat met herkennen van borden voor zwaar vervoer in combinatie met borden voor personenwagens, dan wat corrigeren ...
- stand ECO maar wel normale airco 21 °C ... fan van zowel zetelverwarming alsook ventilatie, radio aan (carplay meestal), navigatie aan, 2 tot 3 telefoons aan het laden, ...
- vlot links aan 110 a 120 (op de drukke momenten), midden of rechts als er niemand is. Ik ga niet snel een snelheidsboete hebben, maar ben zeker ook geen trage muis waar iedereen achter zit te 'flitsen'.
- rustig optrekken (e.g. wat de cruise control zelf doet ...)
- goed gebruik van recuperatie (niet brusk remmen enzo)

Banden zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter, mooi uitgebalanceerd (en ja ik ga terug als ik ook maar beetje trilling voel).
En ja, soms een koffer op de trekhaak, soms een aanhangwagen(tje), soms een fietsendrager (met 2 tot 4 fietsen), soms een paardentrailer (dat laatste is echt wel enkel korte afstanden - al trekt die wagen dat zeer behoorlijk)
Als dit echt waar is (wat is betwijfel) moet ik terug met mijn auto; ik kan mijn rijstijl redelijk gelijk beschrijven, hoewel ik ook nog wel na 19.00 op de NL snel weg zit en dan 130 mag rijden. mijn climate staat op 19,5. ik zit vanuit huis vrij dichtbij de snelweg en heb dus niet veel km om snelweg te compenseren, maar mijn GOM bereik is nog nooit in de buurt gekomen van de WLPT opgave (behalve toen ik de wagen net had. Na 3 jaar en 2 weken staat het gemiddelde dan ook op 19,3kW/100km.

Ik lees dat er meer mensen een laag verbruik claimen, maar die hebben dan zeker weinig snelweg km in de mix. (toen ik een weekend groningen friesland deed in de zomer was mijn verbruik idd ook maar 15kW/100km omdat het daar bijna alleen proviniciale wegen waren). gisteravond laat naar huis met de toegestane 130 en dan is het verbruik op de snelweg rond 28/29kw, dus dat tikt goed door. ik heb het al eerder gemeld; ik doe geen stoplichtraces, rem zoveel mogelijk met de linker flipper en rijd bijna altijd op CC. maar blijkbaar zitten er redelijk wat snelweg km in mijn mix en dan komt er dus een hoog verbruik uit. vandaar dat het er bij mij heel slecht in gaat dat je met jou verhaal een GOM hebt van 500km met de omschreven omstandigheden.......

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• vifra
trippelb schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:09:
[...]

Nogmaals je originele quote, als niet Ioniq 5 rijders dit lezen die zich aan het oriënteren zijn kan heel makkelijk de indruk ontstaan dat je 500km haalt als je op de snelweg 120km/h rijd.

Voor de goede orde dat is een daadwerkelijk verbruik van 77/5=15,4 kWh per 100km

Dat is mogelijk in stadsverkeer maar niet en nooit met 120km/h op de snelweg.

Wees dus voorzichtig met dit soort getallen als mensen zich komen oriënteren dat zorgt alleen maar voor teleurstelling en helpt mensen niet met het vertrouwen in elektrisch rijden in het algemeen.
Soite - ik weet niet hou jij rijdt, tenzij je aan de snelweg woont rijd je ook de dorps en veldwegen op ... en heb je steeds een mix ...
Zoals al eerder aangegeven zit ik op 1 jaar tijd met mix van dorps / veld / snelwegen aan 16.7 kWh/100km ... dat is een feit (kan er een foto van maken).
Natuurlijk op nselwegen hoger verbruik, maar op trage wegen kan je zelfs onder de 13 kWh duiken ... in de zomer haal ik gemiddeld gezien de 500 km gemakkelijk ... in lange (en dus vooral snelwegen) haal ik de 450 km ...

Wat ik vooral wel duidelijk wil maken is de mythe dat je met een EV niet ver geraakt. Dat is gewoon fout. En als je toch heel ver moet geraken (bvb. naar zuiden frankrijk) dan plan je iedere plaspauze in aan een lader ... (werkt voor mij).

• dvdj
  • Niet online
vifra schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:47:
[...]

Soite - ik weet niet hou jij rijdt, tenzij je aan de snelweg woont rijd je ook de dorps en veldwegen op ... en heb je steeds een mix ...
Zoals al eerder aangegeven zit ik op 1 jaar tijd met mix van dorps / veld / snelwegen aan 16.7 kWh/100km ... dat is een feit (kan er een foto van maken).
Natuurlijk op nselwegen hoger verbruik, maar op trage wegen kan je zelfs onder de 13 kWh duiken ... in de zomer haal ik gemiddeld gezien de 500 km gemakkelijk ... in lange (en dus vooral snelwegen) haal ik de 450 km ...

Wat ik vooral wel duidelijk wil maken is de mythe dat je met een EV niet ver geraakt. Dat is gewoon fout. En als je toch heel ver moet geraken (bvb. naar zuiden frankrijk) dan plan je iedere plaspauze in aan een lader ... (werkt voor mij).
Is het nu 500, 550 of 590? Er wordt wel wat mee gegooid heb ik de indruk.

Mijn rijstijl is perfect vergelijkbaar met die van jou. Ik doe iets meer snelwegen dus mijn verbruik zal dan ook wel iets hoger liggen. Ik heb de RWD 19 inch 72kwh versie. Bij een dikke 20° en alleen maar cruisen op 70km/u wegen kan ik een uiterste geval ook wel aan 500km komen, zeker niet "gemakkelijk". Maar 590km lijkt me onmogelijk tenzij je er echt een sport van gaat maken maar dat is niet meer normaal rijden dan, en je geeft ook aan dat niet te doen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
dvdj schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:16:
[...]

Is het nu 500, 550 of 590? Er wordt wel wat mee gegooid heb ik de indruk.

Mijn rijstijl is perfect vergelijkbaar met die van jou. Ik doe iets meer snelwegen dus mijn verbruik zal dan ook wel iets hoger liggen. Ik heb de RWD 19 inch 72kwh versie. Bij een dikke 20° en alleen maar cruisen op 70km/u wegen kan ik een uiterste geval ook wel aan 500km komen, zeker niet "gemakkelijk". Maar 590km lijkt me onmogelijk tenzij je er echt een sport van gaat maken maar dat is niet meer normaal rijden dan, en je geeft ook aan dat niet te doen.
Mss het verschil tussen 110 en 130 rijden?

• dvdj
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:17:
[...]

Mss het verschil tussen 110 en 130 rijden?
We zijn beiden Belg dus het zal voor ons eerder 120 zijn. Maar zoals vifra al aanhaalt: je haalt niet altijd 120.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12 12:51
vifra schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:47:
En hier heb je natuurlijk een punt.
Het probleem is dat dit punt word bekrachtigd door de rechtervoet en veel minder door de auto.

Persoonlijk is mijn verbruik rond de 20.5Kwh/100km. (ongeveer 360km voor volle accu, in de zomer. Op dit moment zit ik ergens rond de 290km)
Mijn route is voor 80% snelweg met een gemiddelde snelheid van 125km/h.
De overige 20% is opgedeeld in 80-90km/h & heel klein stukje is 30 of 50km/h.

Als ik mijn max snelheid op 90 zet kom ik in een keer een stuk verder.
Bv. laatst voor klus enkele reis 230km moeten doen. Ik had me voorbereid op onderweg laden, maar doordat 40-50% van de route binnendoor over 80 wegen was had ik aan het einde van de dag nog 70km over.

Uiteindelijk als je verschillende auto's gaat vergelijken op range, dan is de WLTP een verdomd goede appels-to-appels vergelijking. De bestuurder heeft alleen veel meer invloed op de daadwerkelijke range dan de WLTP. (overigens 600km op een accu... ~20% meer dan de WLTP :X ik geloof het niet, en blijf aub rechts rijden op de snelweg ;) )

• boyvdveer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-12 12:38
Auto status in de app werkt weer
PietjeA schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:12:
[...]

Hier idem, op iPhones van mijzelf en m'n vrouw: Geen SoC/range info meer.
Heb het gemeld via bluelink@hyundai-europe.com maar nog geen reactie gezien.

Op het remote scherm overigens wel nieuwe 'features': Toeter/knipperlichten' aanzetten :F

• maax
  • Laatst online: 09:22
boyvdveer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:14:

[...]
Bij mij werkt alles ook weer

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 09:38
boyvdveer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:14:

[...]
Hier werkt de app ook weer, zit nog wel wat vertraging in. Kreeg de melding dat opladen voltooid was pas na een half uur dat ik de auto al lang had ontkoppeld.

Van de week trouwens de 12V serviceactie laten uitvoeren en ondanks dat ik geen problemen had met de 12V is ook bij mij de accu vervangen ondanks dat de auto nu bijna 3 jaar oud is.
Lijkt er dus op dat ze gewoon standaard de accu's vervangen als ik de servicemedewerker van de dealer moet geloven.

[ Voor 3% gewijzigd door Stephan_haarlem op 29-11-2024 12:34 ]

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
Een reset is niet meer even hard opnieuw het systeem opstarten. In je instellingen veranderd niets. Soms lost het problemen op, dus handig om te doen bij hardnekkige issues (duurt maar paar seconden).
In dit geval helpt het niet en lijkt het aan de update van de app onder ios te liggen. Alle andere functies van de app werken wel dus ik zou zeggen wacht op een nieuwe app update
Dank je. Was even bang dat het een (gedeeltelijke) factory reset zou zijn. Gaat inderdaad makkelijk en snel.

Vanmorgen het infotainment-systeem gereset. Dat hielp in eerste instantie niet.

Zojuist nog een keer geprobeerd, met het contact in "accessoires"-stand. Daarna in het menu in de auto BlueLink opgezocht, instellingen. Daar is menu-optie "reset" of "herstellen" of iets dergelijks. Die hielp wel. Ik heb mijn laadstatus en bereik weer terug in de app.

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12 19:57
ErwinE schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:11:
[...]

Dank je. Was even bang dat het een (gedeeltelijke) factory reset zou zijn. Gaat inderdaad makkelijk en snel.

Vanmorgen het infotainment-systeem gereset. Dat hielp in eerste instantie niet.

Zojuist nog een keer geprobeerd, met het contact in "accessoires"-stand. Daarna in het menu in de auto BlueLink opgezocht, instellingen. Daar is menu-optie "reset" of "herstellen" of iets dergelijks. Die hielp wel. Ik heb mijn laadstatus en bereik weer terug in de app.
Het probleem is bij mij opgelost zonder iets te doen. Het leek sowieso beperkt tot de iPhone app. In Home Assistant had ik al dit tijd de informatie gewoon beschikbaar en diverse Android gebruikers hebben hier gemeld dat ze geen probleem hadden. Lijkt me iets aan de server kant wat iOS specifiek was.

In ieder geval: het werkt weer. :)

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Hi. Gisteren onze Connect+ PE gehaald en natuurlijk lekker onze nieuwe auto aan het ontdekken 😋.

Twee dingen zouden volgens mij wel mogelijk moeten zijn maar de opties in het infotainmentsyssteem kan ik niet vinden:
- iPhone instellen als digital key
- instellingen bestuurdersstoel en spiegels opslaan in gebruikersprofiel

Zie ik iets over het hoofd, of verwacht ik iets wat er niet is?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:58
Joba schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:23:
Hi. Gisteren onze Connect+ PE gehaald en natuurlijk lekker onze nieuwe auto aan het ontdekken 😋.

Twee dingen zouden volgens mij wel mogelijk moeten zijn maar de opties in het infotainmentsyssteem kan ik niet vinden:
- iPhone instellen als digital key
- instellingen bestuurdersstoel en spiegels opslaan in gebruikersprofiel

Zie ik iets over het hoofd, of verwacht ik iets wat er niet is?
De connectplus kan geen stoelinstellingen opslaan. Alleen de lounge kan dat. En bluelinkapp kun je je auto mee intgrendelen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tiggy80 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:47:
[...]
ik heb het al eerder gemeld; ik doe geen stoplichtraces, rem zoveel mogelijk met de linker flipper en rijd bijna altijd op CC.
[…]
@Tiggy80
Je weet dat het nix uitmaakt of je met je linker flipper remt of met het rempedaal (mits je er niet keihard op stampt)? In beide gevallen wordt er gerecupereerd en komen je remschijven er niet aan te pas.

<John O`Mill>

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 13:35
trippelb schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:45:
[...]

Maar waarom zou je een snelheid van 120 moeten halen? Neen, ik rij met mijn Ioniq 6 zelden 120 op de snelweg, ik rij liever rustig op het rechterbaanvak met de ACC gewoon aan. Dat is ontspannen rijden ipv zoals jaren terug, altijd in dat linkerbaanvak en me druk maken om al die "trage" wagens die in mijn weg rijden en net geen 120 doen maar wel links blijven rijden. Ik die op weg naar werk ongeveer 20km snelweg. Weet je wat mijn tijdverlies is door rechts te blijven ipv links met het verkeer mee te gaan? 2 minuten per rit!

Maar als ik dan naar mijn verbruik kijk, en ik wil gerust een foto gaan maken, dan heb ik op net geen 35 000km een gemiddelde van 11.1kWh/100km gereden terwijl de fabrieksopgave, als ik me niet vergis, voor de 6 net geen 14kWh/100km bedraagt. In de zomer haal ik 550km bereik met die wagen (en dat haal ik ook effectief!) en dat met het kleine!!! batterijpakket.

Ga mensen geen leugenaar noemen omdat je er zelf niet in slaagt om zo zuinig te rijden. Zuinig rijden is niet voor iedereen weggelegd. Ik oordeel ook niet over mensen omdat ze door willen rijden op de snelweg, tenzij het met overdreven snelheid is. Maar besef dat snelheid en verbruik aan elkaar gekoppeld zijn, en dat dat niet linear is.

Nu wel ineens benieuwd naar wat mijn verbruik met een 5 zou zijn :+

[ Voor 128% gewijzigd door Blokker_1999 op 29-11-2024 20:55 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• IonniUnique
En die Belgen altijd maar grappen maken over de zuinigheid van die ‘Ollanders…😂 Je hebt me overtuigd, ik emigreer naar België. 🇧🇪

Met 86.000 km rijden als een opa kom ik in NL niet lager dan 17kwh/100km (awd, 70,4kwh accu, max.100km op de snelweg, 75% snelweg)

• Hippe Lip

Hippe Lip

IonniUnique schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:25:
En die Belgen altijd maar grappen maken over de zuinigheid van die ‘Ollanders…😂 Je hebt me overtuigd, ik emigreer naar België. 🇧🇪

Met 86.000 km rijden als een opa kom ik in NL niet lager dan 17kwh/100km (awd, 70,4kwh accu, max.100km op de snelweg, 75% snelweg)
Die AWD verbruikt toch wat meer dan de RWD? Zou dat het verschil verklaren?

<John O`Mill>

• trippelb
Blokker_1999 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:51:
[...]

Maar waarom zou je een snelheid van 120 moeten halen?
Sorry maar dit is natuurlijk heel raar om mij dat aan te rekenen, de hele discussie ontstaat omdat iemand claims neerlegt waarbij met 120 km/h toch een range van 500km (+) behaald wordt.

Dat je met lagere snelheid (80?) dat soort range haalt wil ik allemaal best geloven. Maar ik vind het wel vreemd om die discussie om te gooien.

• IonniUnique
Hippe Lip schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:57:
[...]

Die AWD verbruikt toch wat meer dan de RWD? Zou dat het verschil verklaren?
Dat denk ik niet, ik rij altijd in eco mode (rwd). De verbazing van @Tiggy80 zit hem daar in dat @viffer een lange termijn verbruik aangeeft van 16,7 kWh / 100km, terwijl de indruk bestaat dat hij voornamelijk 120kmh (en geen 100kmh zoals ik) rijdt op de snelweg. Bij 120 km/u zou ik al snel op een lange termijn verbruik van 20 kWh / 100 km zitten met mijn’awd.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:58
Met een relatief zware rechtervoet maar wel alles netjes op de CC kom ik na 69K uit op gemiddeld 17,8kWh/100km. En dat met 120/130 km/h op de snelweg wanneer dat mag en daarbuiten vaak 110km/h. Verder hou ik me buiten de snelweg netjes aan de snelheid (GPS + 2km/h).

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-12 08:19
Heeft iemand wel eens een zinnige alternatieve route gehad én kunnen kiezen?
Pagina: 1 ... 244 ... 283 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic