• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:55
edvanleeuwen schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:44:
[...]
Ook ik had problemen met de snelladers bij de tunnel, maar dan aan de Folkestone-kant. Dus moest een keertje extra laden in Frankrijk.
Wat voor problemen bij Folkestone? Ik ga woensdag terug. Alle info is welkom.
Van vorig jaar weet ik dat daar in ieder geval ook tesla staat. De non tesla stond toen in folie klaar dus ik had daar een beetje op gehoopt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:04
Stefannn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:49:
[...]

Van vorig jaar weet ik dat daar in ieder geval ook tesla staat. De non tesla stond toen in folie klaar dus ik had daar een beetje op gehoopt.
De laders staan in een pad dichtbij de ingang van alles, ook bijvoorbeeld de huisdierreceptie. Als het erg druk is, sta je daar vast. Wij hebben anderhalf uur stilgestaan, omdat het verkeer niet echt goed geleid werd. Ik vermoed dat je op woensdag dit soort problemen niet hebt. Voordeel bij de trein is wel dat het in die zin niet uitmaakt dat je gewoon de eerstvolgende kunt pakken en te vroeg of te laat inchecken nooit een probleem is.

Verder deed de lader het bij mij niet. De sessie werd gestart, maar er werd 0 afgenomen. Dat kan natuurlijk een incident zijn.

• edvanleeuwen
repmeer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Zelfde probleem heb ik ook gehad. Daarom zet ik de auto nooit meer stil onder de 20% zonder op te laden.
Dat van die 20% had ik ook gevonden op dit forum na de tip van @ZuinigeRijder
Ok, voor alle duidelijkheid: het hele forum staat hier vol mee inclusief een verwijzing op de startpagina, zoals ook al aangegeven is. Dus als iemand hiermee komt, dan heb je niet de moeite genomen om even te zoeken.

• edvanleeuwen
Stefannn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:58:
[...]

Iets dergelijks heb ik ook gehad.
Ik kreeg tip: als je hem tijdens laden aanzet: niet met de voet op de rem (dan “start” hij niet). Dan heb je dat probleem kennelijk niet.
Ik heb er niet zo’n vertrouwen in, beter… “niet aanzetten tijdens laden”.
Vaak genoeg gedaan, zeker als je moet snelladen en het wat kouder is. En ik wil altijd wel muziek. Nooit een probleem. Dus ik denk dat de tip om aan/uit via hetzelfde medium te doen het beste is.

• edvanleeuwen
Ik merk sinds een tijd dat de ruitenwissers op de autostand veel te snel reageren en op een hogere snelheid gaan dan nodig is. Heeft iemand dat ook? Is dat sensorgerelateerd of iets anders?

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:18

H12

edvanleeuwen schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:20:
Ik merk sinds een tijd dat de ruitenwissers op de autostand veel te snel reageren en op een hogere snelheid gaan dan nodig is. Heeft iemand dat ook? Is dat sensorgerelateerd of iets anders?
Ik merk dat ook. Ze gaan veel sneller en blijven langer doorgaan dan nodig. Ook veel meer dan mijn vorige wagens.
Even aan en uit zetten werkt soms, maar niet voor lang. Lijkt me een goed punt voor op de update-lijst.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-12 13:14
edvanleeuwen schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:20:
Ook mijn ervaring. Best wel irritant.

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-12 16:48
edvanleeuwen schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Ok, voor alle duidelijkheid: het hele forum staat hier vol mee inclusief een verwijzing op de startpagina, zoals ook al aangegeven is. Dus als iemand hiermee komt, dan heb je niet de moeite genomen om even te zoeken.
Zeker wel gezocht maar toen niet kunnen vinden. Op dat moment wist ik ook niet dat in het starttopic allerlei info stond. Wellicht is het handig zo'n start-topic bovenaan de pagina vast te zetten als link.

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• Stefannn
Cryptogast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:19:
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in range, energieverbruik en laadsnelheid van EV's heb ik een spreadsheet gemaakt van zoveel mogelijke EV's die op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn. Deze spreadsheet bestaat al een paar jaar maar ik heb nu een update gemaakt om de verbruik cijfers van de EV's nog beter met elkaar te vergelijken. Eerder werd alleen op temperatuur gecompenseerd maar nu ook op snelheid. De verbruik, range en laadsnelheid zijn nu genormaliseerd naar 10 graden Celsius (de gemiddelde temperatuur in Nederland) en 110km/h. Dat lijkt mij voor Nederland ook een mooie gemiddelde snelheid. Maar als u andere temperaturen en of snelheden in wilt stellen kunt u de spreadsheet lokaal downloaden en dan kunt u wijzigen wat u wilt. Hier een link naar de spreadsheet
[Afbeelding]
Zie deze post in ander forum.
Heel gaaf om ioniq5 in relatie tot andere auto’s te zien.

Meest opvallende zaken die ik er zo uit haal:
- de energie labels hebben toch flinke correlatie met range/batterij-grootte/gewicht. Er is bijna geen labelC auto met meer dan 300km range.
- daarmee is de ioniq5 RWD een mooi compromis mbt zuinigheid/range, label D
- maar…. De ioniq6 is duidelijk een klasse zuiniger, ze heeft een label C gekregen en is een dikke 10% zuiniger.

Dat wisten we natuurlijk al uit de specs. Wordt nog maar eens bevestigd.
Dat zit hem dus kennelijk volledig in de aerodynamische stroomlijn (of zie ik iets over het hoofd?).
Anyway… ik ben blij met mijn 5. Ik gebruik de grote laadruimte erg vaak.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12 14:13
Stefannn schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:00:
[...]
Dat zit hem dus kennelijk volledig in de aerodynamische stroomlijn (of zie ik iets over het hoofd?).
Het zit hem in de luchtweerstandscoëfficiënt en het frontaal oppervlak, wat bij de IONIQ 6 lager is. 10% kleiner frontaal oppervlak is ook 10% zuiniger. En de IONIQ 6 is een stuk kleiner dan de IONIQ 5.

Aanvulling:

Luchtweerstandscoëfficiënt:
IONIQ 5: 0,29
IONIQ 6: 0,21
Op basis van hoogte- en breedteverschil tussen beide auto's kom ik bij de IONIQ 6 op een frontaal oppervlak 93% van IONIQ 5.
Dat houdt in dat de luchtweerstand van de IONIQ 6 ongeveer 67% is t.o.v. de IONIQ 5.

Nu is luchtweerstand niet de enige weerstand. Ik verwacht dat de rolweerstand van de IONIQ 6 ook lager is ivm lager gewicht, maar maar daar zal de weerstand meer dan 67% zijn t.o.v. IONIQ 5.

Ook het eigenverbruik (airco/verwarming en overige boordelektronica zal bij de IONIQ 6 hoger liggen dan 67% van de IONIQ 5. Mogelijk gewoon even hoog.

Al met al, afhankelijk van gebruik (snelweg/stad) verwacht ik dat de IONIQ 6 zo'n 20% zuiniger is dan de IONIQ 5. Zeker op hogere snelheid, waar het gebruik ten gevolge van de luchtweerstand dominant is over het gebruik ten gevolge van rolweerstand en eigen gebruik.

Aanvulling 2:

Vergelijking van WLTP tussen IONIQ 5 en IONIQ 6 geeft ook al aan dat het verbruik van de IONIQ 6 17% lager ligt dan de IONIQ 5:
  • IONIQ 5: 507 km @ 77 kWh
  • IONIQ 6: 614 km @ 77 kWh

[ Voor 63% gewijzigd door nietwijk op 17-06-2024 09:20 ]

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:14
nietwijk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:29:
[...]

Het zit hem in de luchtweerstandscoëfficiënt en het frontaal oppervlak, wat bij de IONIQ 6 lager is. 10% kleiner frontaal oppervlak is ook 10% zuiniger. En de IONIQ 6 is een stuk kleiner dan de IONIQ 5.
Met “kleiner” bedoel je denk ik “lager”; de Ioniq 6 is namelijk 22 cm langer dan de Ioniq 5.
En de interieurruimte en kofferbak van de Ioniq 6 zijn kleiner, maar dat heeft geen invloed op de CW waarde.

• nietwijk
CharlieBulldog schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Met “kleiner” bedoel je denk ik “lager”; de Ioniq 6 is namelijk 22 cm langer dan de Ioniq 5.
En de interieurruimte en kofferbak van de Ioniq 6 zijn kleiner, maar dat heeft geen invloed op de CW waarde.
Extra lengte geeft de IONIQ 6 geen extra frontaal oppervlak, maar wel een betere lagere luchtweerstandscoëfficiënt. Het verschil in hoogte is 18,5 cm na aftrek bodemvrijheid. Op basis van hoogte/breedte schat ik de IONIQ 6 op 93% frontaal oppervlak t.o.v. IONIQ 5.

• Stefannn
Overigens, ik ben in Manchester bij familie en mocht op de oprit opladen.
“Ik kan bevestigen dat hij op 1 fase 7kW kan laden”
Wellicht voor velen een open deur maar ik was me er bij aanschaf helemaal niet van bewust.
Is toch wel gaaf.

Opent trouwens ook de deur om met mijn eigenbouw “smartevse” laadpaal in solar mode op 1 fase tot 32 A te laden. Op 3 fases heb je een minimum vermogen van 4.1kW, op 1 fase heb je een minimum vermogen van 1.4kW. Dus als je de nul op de meter wilt houden en niet wil terugleveren kan je het best op 1 fase laden. Dan heb je op deze manier een mooie range van 1.4kW tot 7kW.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-12 16:54
Stefannn schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:10:
Opent trouwens ook de deur om met mijn eigenbouw “smartevse” laadpaal in solar mode op 1 fase tot 32 A te laden. Op 3 fases heb je een minimum vermogen van 4.1kW, op 1 fase heb je een minimum vermogen van 1.4kW. Dus als je de nul op de meter wilt houden en niet wil terugleveren kan je het best op 1 fase laden. Dan heb je op deze manier een mooie range van 1.4kW tot 7kW.
Tjah - dat hang van uw vermogen van zonnepanelen af, maar laden aan 1.4kW is niet efficient per kilometer dat je laad ... veel gaat gewoon al weg omdat je aan het laden bent (de elektronica die alles beheert ... ) ... ikzelf laad aan de mooie 4.1kW en heb zonnepanelen 5.5kw - geeft een mooi verbruik van eigen stroom en nog wat reserve voor gebruik in huis (werk vooral van thuis uit) ... mooie balans in de zomer ... in de winter of op regendagen gewoon 's nacht laden ... dan leveren de ZP toch niet veel op ...

Ik zou dan kunnen overschakelen naar 1 fase laden ... aan 1.4kW .... maar dan gaat dat toch tergend lang duren ...

Als het snel moet dan laad ik aan de volle 11kW ... voila keuze zat dus ...

[ Voor 3% gewijzigd door vifra op 17-06-2024 15:54 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Stefannn
vifra schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:08:
[...]

Tjah - dat hang van uw vermogen van zonnepanelen af, maar laden aan 1.4kW is niet efficient per kilometer dat je laad ... veel gaat gewoon al weg omdat je aan het laden bent (de elektronica die alles beheert ... ) ... ikzelf laad aan de mooie 4.1kW en heb zonnepanelen 5.5kw - geeft een mooi verbruik van eigen stroom en nog wat reserve voor gebruik in huis (werk vooral van thuis uit) ... mooie balans in de zomer ... in de winter of op regendagen gewoon 's nacht laden ... dan leveren de ZP toch niet veel op ...

Ik zou dan kunnen overschakelen naar 1 fase laden ... aan 1.4kW .... maar dan gaat dat toch tergend lang duren ...

Als het snel moet dan laad ik aan de volle 11kW ... voila keuze zat dus ...
In 2027 houdt het salderen op. Dan heb je kans dat je voor 1.4kW niks terug krijgt of zelfs moet betalen. Dan is met 80% efficiency laden altijd nog beter dan 80% weggooien.
Op 3 fasen laden heeft dan als nadeel dat je minimaal op 4.1kW laadt. Zonnepanelen geven behoorlijk vaak minder dan 4.1kW. Dat dus wel een erg laag minimum. Maar 1 fase op 16A is slechts 3.6kW, dat is dan weer een laag maximum.
Dus… ioniq5 op 1fase in de volle range van 6A tot 32A dynamisch op zonne energie de nul op de meter laten houden is heel handig. Voorkomt veelvuldig heen en weer schakelen tussen 1 en 3 fases (dat is namelijk erg onhandig want je moet de boel stroomloos maken voor je kan wisselen)

• vifra
Stefannn schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:26:
[...]

In 2027 houdt het salderen op. Dan heb je kans dat je voor 1.4kW niks terug krijgt of zelfs moet betalen. Dan is met 80% efficiency laden altijd nog beter dan 80% weggooien.
Op 3 fasen laden heeft dan als nadeel dat je minimaal op 4.1kW laadt. Zonnepanelen geven behoorlijk vaak minder dan 4.1kW. Dat dus wel een erg laag minimum. Maar 1 fase op 16A is slechts 3.6kW, dat is dan weer een laag maximum.
Dus… ioniq5 op 1fase in de volle range van 6A tot 32A dynamisch op zonne energie de nul op de meter laten houden is heel handig. Voorkomt veelvuldig heen en weer schakelen tussen 1 en 3 fases (dat is namelijk erg onhandig want je moet de boel stroomloos maken voor je kan wisselen)
maar één oplossing - slimme combi van ZP, batterij en laadpunt (bv. huawei SUN, SOLA en Fusion) die zo afstemd om alles in balans maximaal zonne-energie in nuttige zaken te steken ... die zou normaal automatisch tussen 1 en 3 fase schakelen en verschillende sterktes per fase ...

Nu salderen brengt sowieso niet veel op ... en in BE is het alvast tot 2029 (maar aan maar enkele centjes ... )

PS - eerder een gesprek voor een ander forum (al is het interessant) want minder met de I5 te doen ...

[ Voor 12% gewijzigd door vifra op 17-06-2024 21:05 ]

• Xmoo
  • Laatst online: 14-12 19:29
Stefannn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:49:
[...]

De non Tesla’s waren ze tot twee weken terug nog aan het repareren. Ik heb tijdens mijn trip naar Londen enkel Ionity opgeladen en bij de Tesla bijgeladen (beide kanten op)

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-12 08:48

MicheldeGoey

Project 45

3 updates uitgevoerd, 1 uur en 15 minuten wachten. 12 V accu vertoont slijtage, agm-accu besteld.

De eerste paar minuten stuiterde de auto tussen de lijnen, maar dat stabiliseerde snel en bleef strak midden op de rijstrook. Zo strak zelfs dat elke paar honderd meter de waarschuwing kwam dat ik mijn handen aan het stuur moet houden. Even wennen om steeds zachte druk op het stuur te moeten houden.

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:40
ZOu idd fijn zijn als die overbodige zeurmelding 'handen aan het stuur' een heel stuk minder vaak zou komen..ik heb niet het gevoel dat daar verandering in is gekomen overigens.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12 12:51
Marcel2020 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:35:
ZOu idd fijn zijn als die overbodige zeurmelding 'handen aan het stuur' een heel stuk minder vaak zou komen..ik heb niet het gevoel dat daar verandering in is gekomen overigens.
wetgeving.. ze hebben niet echt een keuze.

• Marcel2020
demonic schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:10:
[...]

wetgeving.. ze hebben niet echt een keuze.
vls mij staat er niks in de wet over hoe snel/vaak die melding moet komen....het gaat niet om het principe van die controle, maar over de uitvoering.

Beetje hetzelfde als LKA, fijn dat het er is, maar de uitvoering mag van mij heus anders zodat het beter is aangepast aan de inrichting van onze 60km buitenwegen.

Maar ik heb na de update na wat snelweg gereden te hebben het gevoel dat de 'handen aan het stuur' politie iets minder snel in aktie komt boven een bepaalde snelheid...

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:50
Ook op de smalle(re) buiten-(en polder-) wegen voelt het bij mij beduidend minder agressief ingrijpend aan.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• CharlieBulldog
Marcel2020 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:37:
[...]

vls mij staat er niks in de wet over hoe snel/vaak die melding moet komen....het gaat niet om het principe van die controle, maar over de uitvoering.

Beetje hetzelfde als LKA, fijn dat het er is, maar de uitvoering mag van mij heus anders zodat het beter is aangepast aan de inrichting van onze 60km buitenwegen.

Maar ik heb na de update na wat snelweg gereden te hebben het gevoel dat de 'handen aan het stuur' politie iets minder snel in aktie komt boven een bepaalde snelheid...
De eisen voor meldingen inzake het vasthouden van het stuur zijn beschreven in de Euro NCAP protocollen.
Deze zijn te vinden in hoofdstuk 7.2 in https://www.euroncap.com/...lss-test-protocol-v43.pdf
Leef je uit :)

De autofabrikanten willen graag een hoge NCAP score en dat zorgt soms voor ongewenste instellingen/systemen (in de ogen van een aantal automobilisten).

• ditbenikecht
  • Laatst online: 15-12 08:52
Wat betreft de vervelende melding handen aan het stuur had ik bij de aankoop verwacht dat er een sensor / druk/knijp/capacitief iets het zou meten. Het 2025 model heeft het wel, dus misschien kunnen we allemaal onze auto inruilen op non-conformiteit.

• CharlieBulldog
ditbenikecht schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:25:
Wat betreft de vervelende melding handen aan het stuur had ik bij de aankoop verwacht dat er een sensor / druk/knijp/capacitief iets het zou meten. Het 2025 model heeft het wel, dus misschien kunnen we allemaal onze auto inruilen op non-conformiteit.
Ten eerste zijn de systemen “hulpsystemen” en is de auto niet zelfrijdend; wellicht verwacht je teveel van de systemen.
Ten tweede is er geen sprake van non-conformiteit (De wettelijke garantie (non-conformiteit) houdt in dat u een auto geleverd moet krijgen die aan de overeenkomst beantwoordt. Er wordt dus gekeken naar het moment waarop u de auto geleverd kreeg.).
Er staat nergens op het internet of in de folder dat je het stuur voor langere tijd niet vast hoeft te houden, dus kun je je er ook niet op beroepen.

• ditbenikecht
  • Laatst online: 15-12 08:52
Het meest vervelende is nog wel dat ik die melding krijg terwijl ik het stuur vast houd. Lange rechte stukken sturen en het systeem piept waarna je bewust moet slingeren om van de piep af te komen. Dat lijkt mij niet conform wat je van een auto verwacht.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:25
Gisteren tijdens een 1200km rit vanuit zuid Oostenrijk gaf de auto een 230V circuit storing zodra er een 230V voeding in de 230 aansluiting werd gestoken. Je raad het al, thuisgkomen aan de lader en 0,0 werken dus een defecte ICCU.

Hiervoor was de auto 2 weken terug al voor de controle/update/terugroep actie naar de dealer geweest voor een halve dag.

Dealer bellen, ja u mag hem brengen voor diagnose, nee we hebben geen vervangende auto. Bel dan Hyundai mobiliteitsservice. Gedaan, "wij schakelen de dealer in of de ANWB" een vervangende auto hangt af van de dealer. GVD 1,5 uur aan het bellen geweest met Hyundai en de lease maatschappij (kastje muur), morgen gaat hij naar de dealer, ik bestel een taxi van 50 euro om naar ee Logix punt te gaan voor een leenauto (2 dagen maximaal. Moet daarna de leenauto weer retour brengen, taxi € 80 naar huis en dan afwachten wanneer hij gemaakt kan worden.

Hyundai ?? Nooit meer van mijn leven (nog slechter dan Renault).

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
Hallo mede I5 rijders,

Heeft iemand ervaring met het bestellen en zelf vervangen van het chrome Hyundai embleem op de motorkap?

Had hier een zwarte mal opgeplakt maar die heeft het begeven. De ingedroogde lijmresten krijg ik er onmogelijk vanaf met stickerverwijderaar en nagellak remover zonder de lak te beschadigen.
Vervangen lijkt dus de enige optie. Dat chroom was al lelijk op de kleur shooting star, maar is nu helemaal geen porem :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laLnTX_d2vbokSR-zFsgp-IIU38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWabQk71uSVpaMTyFsMsI90x.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcel2020
CharlieBulldog schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:23:
[...]

De eisen voor meldingen inzake het vasthouden van het stuur zijn beschreven in de Euro NCAP protocollen.
Deze zijn te vinden in hoofdstuk 7.2 in https://www.euroncap.com/...lss-test-protocol-v43.pdf
Leef je uit :)

De autofabrikanten willen graag een hoge NCAP score en dat zorgt soms voor ongewenste instellingen/systemen (in de ogen van een aantal automobilisten).
thnks

Wel wat anders als EU regels ;-)

Overigens staat daarin beschreven dat de test bij 72km/h moet worden gedaan, zou wmb een prima compromis zijn als LKA pas vanzelf aangaat bij 70 km/h.

offee; samen met de andere profiel instellingen...dat wanneer je na het 'starten' een knop aanraakt en LKA enzovoort uitstaat...de EU regels zeggen dat het met (her)starten moet worden geactiveerd :-)

• Marcel2020
ThijsR schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:44:
Hallo mede I5 rijders,

Heeft iemand ervaring met het bestellen en zelf vervangen van het chrome Hyundai embleem op de motorkap?

Had hier een zwarte mal opgeplakt maar die heeft het begeven. De ingedroogde lijmresten krijg ik er onmogelijk vanaf met stickerverwijderaar en nagellak remover zonder de lak te beschadigen.
Vervangen lijkt dus de enige optie. Dat chroom was al lelijk op de kleur shooting star, maar is nu helemaal geen porem :-(

[Afbeelding]
heb ik gedaan (vast ook anderen) even zoeken, is plm een maand of twee (?) terug...
Ik vond het chroom ook als een tang op een varken slaan, mat zwart is h oe het had moeten zijn ;-)

• Marcel2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqWs8VRtZBu3gwHlAVa2rz2igOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7XxdZME5Jufd7i28Kgrf6Lg.jpg?f=fotoalbum_large

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:02
Ondertussen een paar 100 km gereden met de LFA update. Dus dacht even een update plaatsen.

Veel minder correcties/zenuwachtige bewegen van het stuur op de snelweg, bochten worden vloeiender genomen dan voorheen.
Ook op 80km wegen beduidend minder zenuwachtig gedrag.

Heb wel het idee dat de melding handen op het stuur echt vaker komt dan voorheen en dat ik nu echt wat harder in het stuur moet "knijpen".
Merk wel dat de auto weer meer de linkerkant van de rijstrook kiest, soms vervelend in een flauwe bocht voor je medeweggebruikers.

• edvanleeuwen
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:43:
Ondertussen een paar 100 km gereden met de LFA update. Dus dacht even een update plaatsen.

Veel minder correcties/zenuwachtige bewegen van het stuur op de snelweg, bochten worden vloeiender genomen dan voorheen.

Heb wel het idee dat de melding handen op het stuur echt vaker komt dan voorheen en dat ik nu echt wat harder in het stuur moet "knijpen".
Merk wel dat de auto weer meer de linkerkant van de rijstrook kiest, soms vervelend in een flauwe bocht voor je medeweggebruikers.
Bij mij ook verbetering in gedrag van de LFA. En ik vermoed dat dat juist ook zorgt voor vaker de melding om de handen aan het stuur te houden. Het gaat niet om knijpen, maar om stuurbewegingen. Nu de auto die minder maakt, moet je dat zelf meer doen.

• Stefannn
Nou… naar de garage geweest voor iccu, lfa/adas en achterklep, zie onder.

iccu update
is gedaan, niks verwisseld. Zal wel ok zijn gok ik zo dan.

Lfa/adas
Verschil is minimaal maar mijn auto stuurde eigenlijk al heel erg prettig voordat dit gedaan was.
Ik heb op de snelweg eens gecheckt door in de buitenspiegel te kijken en te checken hoe de belijning ten opzichte van de rand van de spiegel verschuift. Het gaat nu inderdaad behoorlijk strak.
Anders dan anderen melden: ik heb het idee dat de auto MEER (minimale) stuurbewegingen maakt en dat het resultaat een strakkere koers is. Dat is dus op zich eigenlijk wel de bedoeling.
Ook… ik heb het gevoel dat ik nu MINDER meldingen van (stuur vasthouden) krijg. Dat wil zeggen… als ik het stuur stevig genoeg vast houd, dan zorgt het toegenomen aantal minimale stuurbewegingen er voor dat er meer variërende krachten op mijn hand zijn die daarmee het waarschuwings systeem tevreden stellen.
Ik kom net terug van een trip naar Manchester en heb dat dus uitgebreid kunnen ervaren. Het verschil is echter minimaal, maar zoals gezegd… het was in mijn auto eigenlijk al goed.

achterklep.
Op rapportage staat enkel “kijken”, zou ik dan nieuwe blokjes hebben? Kan je dat zien? (Anders maandag maar bellen).
Er wel wat gebeurd. Het kraken is minder, maar niet helemaal weg (bij anderen wel?).
En de klep lijkt “strakker dicht” te zitten. Dat wil zeggen, als hij nu open gaat dan gaat dat met een soort “plop” (als een kruk die uit een fles springt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_j8cVptTRgczWsNn0Q74jO8BQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2I4vOtdEhJgkDEclaSPVWsX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Stefannn op 22-06-2024 08:19 ]

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-12 13:14
Weet iemand waarom ik bij zeker de helft van de ritten i-Pedal niet kan gebruiken?

Ik probeer dan met de linker pedal de auto in i-Pedal te zetten maar krijg dan deze waarschuwing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iS7lC-UnQB4Z5Av0LqiVgfnqDw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XxhLlDnv9jiA7tBFFsQiwwVZ.gif?f=fotoalbum_large (passagier heeft foto gemaakt, don't worry)

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dit is, de accu is niet 100% geladen, het is niet knetter warm of koud, geen rare instellingen. Ik snap er niets van! 8)7

• Stefannn
Impstoker schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:50:
Weet iemand waarom ik bij zeker de helft van de ritten i-Pedal niet kan gebruiken?

Ik probeer dan met de linker pedal de auto in i-Pedal te zetten maar krijg dan deze waarschuwing:

[Afbeelding] (passagier heeft foto gemaakt, don't worry)

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dit is, de accu is niet 100% geladen, het is niet knetter warm of koud, geen rare instellingen. Ik snap er niets van! 8)7
Volgens mij kan je het niet omschakelen als je de cruisecontrol aan hebt.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12 12:51
Impstoker schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:50:

[Afbeelding] (passagier heeft foto gemaakt, don't worry)

Als je remt kan je niet schakelen. Dat is het enige wat ik me kan bedenken.
Stefannn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Volgens mij kan je het niet omschakelen als je de cruisecontrol aan hebt.
Maar de cruise staat niet aan. Anders had dat groen geweest.
Het zou inderdaad die 2 redenen zijn voor zover ik weet.

• Stefannn
demonic schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:04:
[...]

Als je remt kan je niet schakelen. Dat is het enige wat ik me kan bedenken.

[...]

Maar de cruise staat niet aan. Anders had dat groen geweest.
Het zou inderdaad die 2 redenen zijn voor zover ik weet.
Op zich herken ik dat je soms niet kan omschakelen. Ik schakel bijna nooit om dus weet het niet precies, maar volgens mij had het wel met zoiets te maken. Even “husselen” en het lukt wel.

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 13:21
MicheldeGoey schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:48:
HDA2, vervolg. Andere ervaring.
Vandaag een langere rit naar nergens en terug. Andere instellingen geprobeerd. Niet meer basis Rijstijl, maar basis Rijmodus. Alle reacties op Snel. De kleurtjes in het display zijn anders. Er zit nu een blauwe kouwgombal op de neus i.p.v. grijs en er valt een groene schaduw voor de auto.

[Afbeelding]
in deze afbeelding zie je een blauwe bal voor de auto (het afstandstballetje tot de voorganger). Bij ons is dat balletje een hele tijd grijs geweest, een hele tijd spontaan blauw, en nu weer grijs.
Iemand een idee of het functioneel uitmaakt welke kleur dat balletje is?

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-12 21:14
Bij de ene heb je smart cruise control aan op basis van rijstijl (grijs) bij de andere heb je de cruise control op basis van rij modus aan

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:01
ThijsR schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:44:
Hallo mede I5 rijders,

[Afbeelding]
Zeker: Instructies hier!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-12 10:51
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:43:

De update geeft inderdaad een rustiger rijervaring.
Dat tie voorkeur heeft voor links, komt mij bekend voor. Vòòr deze update ging m'n auto regelmatig zelfs over de linker lijn en stuurde de auto mij de vangrail of berm in (uiteraard grijp ik in :+ ). Nu gebeurd dat nog steeds wel, maar wel een stuk minder.
Bij mij zijn na de ADAS serviceactie de stuurbewegingen nog vloeiender. Daarnaast kun je het stuur nog losser met één hand vasthouden, zonder dat de auto vindt dat je het stuur niet vast houdt.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:14:
Bij mij zijn na de ADAS serviceactie de stuurbewegingen nog vloeiender. Daarnaast kun je het stuur nog losser met één hand vasthouden, zonder dat de auto vindt dat je het stuur niet vast houdt.
Die ervaring heb ik juist niet. De auto rijdt strak in het midden van de rijstrook, maar zeurt elke paar honderd meter dat ik m'n poten aan het stuur moet houden.

• Stefannn
Eboeker schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:03:
[...]

in deze afbeelding zie je een blauwe bal voor de auto (het afstandstballetje tot de voorganger). Bij ons is dat balletje een hele tijd grijs geweest, een hele tijd spontaan blauw, en nu weer grijs.
trippelb schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:50:
Bij de ene heb je smart cruise control aan op basis van rijstijl (grijs) bij de andere heb je de cruise control op basis van rij modus aan
Volgens mij net iets anders (maar probeer het vooral uit)
Blauw: afstand is zoals ingesteld, auto probeert die vast te houden.
Wit/grijs: afstand is lager dan ingesteld, auto remt af.

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 13:21
Stefannn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:00:
[...]

[...]

Volgens mij net iets anders (maar probeer het vooral uit)
Blauw: afstand is zoals ingesteld, auto probeert die vast te houden.
Wit/grijs: afstand is lager dan ingesteld, auto remt af.
dit klopt denk ik niet, want de kleur wijzigt nooit tijdens de rit. Die rijstijl variant zou kunnen, maar daar zit ik nooit aan, dus dat zou wel raar zijn; ik ga het proberen
MicheldeGoey schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:21:
[...]

Die ervaring heb ik juist niet. De auto rijdt strak in het midden van de rijstrook, maar zeurt elke paar honderd meter dat ik m'n poten aan het stuur moet houden.
Heb jij mogelijk de volgende service actie laten uitvoeren........

HFG22-61-P040-NE - Pendelen op de rijstrook met stuur-/rijstrookvolgassistentie
Als remedie tegen "kronkelende lijnen" wanneer de LFA actief is, heeft Hyundai een servicecampagne gelanceerd met het nummer "HFG22-61-P040-NE EV".

Op de spiraalveer/slijprol/contactrol wordt een viltstrook geplakt. Werklast ca. een half uur.

Beschikbaar voor alle Ioniq 5 tot productie 8 maart 2022
Misschien dat dit nu averechts werkt :?

• Stefannn
Eboeker schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:33:
[...]

dit klopt denk ik niet, want de kleur wijzigt nooit tijdens de rit. Die rijstijl variant zou kunnen, maar daar zit ik nooit aan, dus dat zou wel raar zijn; ik ga het proberen
Verandert bij mij wel van kleur tijdens dit. Vanavond nog gezien, ik had jouw post gezien en moest nog 100km rijden. Speciaal op gelet.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:10
Eboeker schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Het is een indicatie of de Smart Cruise Control zich wel/niet aanpast aan jouw persoonlijke rijstijl.
De knop op het stuur rechtsonder "Vehicle Distance" lang ingedrukt houden om te wisselen.

(Engelstalige) manual H7 pagina 84.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZewgckZBDkNZh3TQIBqBxFDT4HM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYATui7popaYlmyYgxcGHupF.png?f=user_large

• Stefannn
AlteKiet schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Het is een indicatie of de Smart Cruise Control zich wel/niet aanpast aan jouw persoonlijke rijstijl.
De knop op het stuur rechtsonder "Vehicle Distance" lang ingedrukt houden om te wisselen.

[Afbeelding]
Ok… dank… ik was me totaal niet bewust dat je dat kon omschakelen door (wellicht per ongeluk) lang op dat knopje te drukken. En nu vraag ik me spontaan af welke van de twee modes mijn voorkeur heeft. Arrgghhhh! Teveel opties!! :)

Maar dat gezegd hebbende: dat zegt toch niks over de kleur van het balkje?
Voor zover ik kan zien (en ik heb er zaterdag avond nog speciaal op gelet) is “wit als de afstand te kort is en de auto moet remmen” en “blauw als afstand ok is en auto niet hoeft te remmen”.
Met als toevoeging nog dat als je iemand inhaalt en kort achter iemand terecht komt die je net voorbij is gereden het balkje blauw blijft omdat de auto niet afremt aangezien de auto voor je dan sneller rijdt (pfff… wat een detail…..).

Ahh… misschien beiden?
Dat het standaard een indicatie van betreffende instelling is maar dat hij bij kortere aftand naar de “witte instelling” schakelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 24-06-2024 07:18 ]

• Xmoo
Stefannn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:19:
Nou… naar de garage geweest voor iccu, lfa/adas en achterklep, zie onder.

iccu update
is gedaan, niks verwisseld. Zal wel ok zijn gok ik zo dan.

Lfa/adas
Verschil is minimaal maar mijn auto stuurde eigenlijk al heel erg prettig voordat dit gedaan was.
Ik heb op de snelweg eens gecheckt door in de buitenspiegel te kijken en te checken hoe de belijning ten opzichte van de rand van de spiegel verschuift. Het gaat nu inderdaad behoorlijk strak.
Anders dan anderen melden: ik heb het idee dat de auto MEER (minimale) stuurbewegingen maakt en dat het resultaat een strakkere koers is. Dat is dus op zich eigenlijk wel de bedoeling.
Ook… ik heb het gevoel dat ik nu MINDER meldingen van (stuur vasthouden) krijg. Dat wil zeggen… als ik het stuur stevig genoeg vast houd, dan zorgt het toegenomen aantal minimale stuurbewegingen er voor dat er meer variërende krachten op mijn hand zijn die daarmee het waarschuwings systeem tevreden stellen.
Ik kom net terug van een trip naar Manchester en heb dat dus uitgebreid kunnen ervaren. Het verschil is echter minimaal, maar zoals gezegd… het was in mijn auto eigenlijk al goed.

achterklep.
Op rapportage staat enkel “kijken”, zou ik dan nieuwe blokjes hebben? Kan je dat zien? (Anders maandag maar bellen).
Er wel wat gebeurd. Het kraken is minder, maar niet helemaal weg (bij anderen wel?).
En de klep lijkt “strakker dicht” te zitten. Dat wil zeggen, als hij nu open gaat dan gaat dat met een soort “plop” (als een kruk die uit een fles springt).

[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar de TSB van achterklep gehad. Sinds enkel maanden gelezen begon de herrie weer. Nu zag ik dat de nieuwe rubbers die ze geplaatst hebben (de ronde) je naar binnen en buiten kunt draaien. Heb ze naar buiten gedraaid (dan zijn ze dus wat langer) en het probleem was meteen weg. Ik weet niet of dit dus echt door de TSB kwam of dat die rubbers van te voren al verkort en verleng gedraaid kunnen worden.

• nietwijk
Xmoo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Ik heb vorig jaar de TSB van achterklep gehad. Sinds enkel maanden gelezen begon de herrie weer. Nu zag ik dat de nieuwe rubbers die ze geplaatst hebben (de ronde) je naar binnen en buiten kunt draaien. Heb ze naar buiten gedraaid (dan zijn ze dus wat langer) en het probleem was meteen weg. Ik weet niet of dit dus echt door de TSB kwam of dat die rubbers van te voren al verkort en verleng gedraaid kunnen worden.
Bij mij hebben ze vorige week ook de achterklep "gerepareerd" door die ronde afstandhouders maximaal uit te draaien. Ze waren zo ver uitgedraaid dat het buitenste deel los zat en je moest de klep zo hard dichtsmijten dat het mijn vrouw niet lukte de klep in de vergrendeling te krijgen en je het gevoel had dat je de de ruit er uit zou smijten. Zo kan ik het ook.....heb ze dus mooi weer een slag ingedraaid.

Aanvulling:
Voor mensen met een handbediende achterklep: Draai die dopjes zo ver uit tot de achterklep niet meer in de vergrendeling schiet. Draai vervolgens telkens een kwart slag in tot de klep bij normale inspanning/sluitkracht wel in de vergrendeling schiet. Zorg dat links en rechts ongeveer evenveel uitgedraaid zijn. Bij gesloten klep zouden links en rechts de naad met de achterstijlen gelijk moeten zijn. Zo niet draai de ene kant meer in/uit dan de andere. Het kan zijn dat de dopjes in zomer (warmte) en winter (kou) opnieuw afgesteld moeten worden voor het beste resultaat.

Ik ga er vanuit dat bovenstaande procedure voor een elektrische achterklep ook (gedeeltelijk) bruikbaar is.

[ Voor 27% gewijzigd door nietwijk op 24-06-2024 13:39 ]

• Stephan_haarlem
Voor de fanatiekelingen qua software update, kreeg vanmiddag een popup dat ik de nieuwe Bluelink voorwaarden moest accepteren.
Dus grote kans dat er binnenkort een nieuwe update aankomt.
@Stephan_haarlem Of dat je gratis bluelink afloopt en je een abonnement moet nemen O-)

• Stephan_haarlem
ZuinigeRijder schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:50:
@Stephan_haarlem Of dat je gratis bluelink afloopt en je een abonnement moet nemen O-)
Haha die is nog geldig tot einde van dit jaar :-).
Is er trouwens al iemand waarbij het is abonnement is afgelopen, want ik lees verhalen dat het na drie jaar alsnog gratis verlengt wordt tot einde fabrieksgarantie.
Dus wel benieuwd mocht ik de auto nog hebben volgend jaar wat de kosten gaan zijn.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:13

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

[Afbeelding]
Wat is het verschil tussen ‘Based on Driving Mode’ en ‘Based on Driving Style’?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Bij mij loopt het 9 juli af, nog niets gehoord over het abonnement (Lite, Plus of Pro).
2.3.1. Met onze Bluelink-pakketten Bluelink Lite, Bluelink Plus en Bluelink Pro kunt u de
services kiezen die het beste aansluiten bij uw behoeften. Afhankelijk van uw voertuigmodel, kan het zijn dat slechts bepaalde Bluelink-pakketten voor u beschikbaar zijn gedurende wisselende gratis periodes van drie (3)
of vijf (5) jaar (“Oud Wagenpark”) of gedurende maximaal tien (10) jaar (“Nieuw Wagenpark”).
Na het verstrijken van de gratis periode kunt u zich tegen een vergoeding abonneren op een Bluelink-pakket dat voor uw voertuigmodel beschikbaar is. Meer informatie over de Bluelink-pakketten die voor uw voertuigmodel beschikbaar zijn, inclusief toepasselijke gratis periodes en prijsdetails, vindt u op https://www.hyundai.com/eu/bluelink.html
Deze laatste link is nog steeds "Under-Construction".

Blijkbaar hebben wij een oude wagen in het park :+
Maar zou mooi zijn dat Bluelink ook 5 jaar (of 10 jaar O-)) gratis zou zijn voor de IONIQ 5.
Hippe Lip schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Wat is het verschil tussen ‘Based on Driving Mode’ en ‘Based on Driving Style’?
Vertaald....
Wit geeft aan dat de SCC in de modus ‘Gebaseerd op rijstijl’ staat, wat betekent dat afstand, acceleratie en reactiesnelheid gebaseerd zijn op uw eigen rijstijl die in de loop van de tijd wordt aangepast. Blauw geeft aan dat SCC in de "Gebaseerd op rijmodus" staat, wat betekent dat afstand, acceleratie, enz. worden aangepast op basis van de rijmodus waarin u zich bevindt - grotere afstand en langzamere acceleratie in ECO versus Sport bijvoorbeeld.
Origineel:
White indicates that the SCC is in "Based on Driving Style" mode, meaning that distance, acceleration, and response speed are based on your own driving style that is adapted over time. Blue indicates that SCC is in "Based on Drive Mode", meaning that distance, acceleration, etc. are adjusted based on the drive mode you're in - greater distance and slower acceleration in ECO vs. Sport, for example.

• Stefannn
Stefannn schreef op maandag 24 juni 2024 @ 07:15:
[...]

Ok… dank… ik was me totaal niet bewust dat je dat kon omschakelen door (wellicht per ongeluk) lang op dat knopje te drukken. En nu vraag ik me spontaan af welke van de twee modes mijn voorkeur heeft. Arrgghhhh! Teveel opties!! :)

Maar dat gezegd hebbende: dat zegt toch niks over de kleur van het balkje?
Voor zover ik kan zien (en ik heb er zaterdag avond nog speciaal op gelet) is “wit als de afstand te kort is en de auto moet remmen” en “blauw als afstand ok is en auto niet hoeft te remmen”.
Met als toevoeging nog dat als je iemand inhaalt en kort achter iemand terecht komt die je net voorbij is gereden het balkje blauw blijft omdat de auto niet afremt aangezien de auto voor je dan sneller rijdt (pfff… wat een detail…..).

Ahh… misschien beiden?
Dat het standaard een indicatie van betreffende instelling is maar dat hij bij kortere aftand naar de “witte instelling” schakelt?
@ZuinigeRijder @Hippe Lip @AlteKiet @Eboeker
Nou, net even gereden, en ik geloof dat ik het snap.
Het is een combinatie van alle antwoorden tot nog toe.

Nb: alles betreft het heads-up display.

Het afstands-icoontje naast de snelheid kan blauw of wit zijn. Inderdaad kan je dat schakelen zoals @AlteKiet zegt door het afstandsknopje rechts onder op het stuur lang ingedrukt te houden. Dat wist ik niet maar nu dus wel.

Echter… het “zwevende blurpje” dat op de bumper van de voorganger “kleeft” kan ook blauw of wit zijn.
En daar is zoals ik eerder zei “wit = te dichtbij, afremmen” “blauw = correcte afstand, vasthouden”.

Allemaal gelijk dus :).

• Stefannn
Xmoo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Mhh… ik zie geen rondje dat ik uit kan draaien. Hebben ze dat niet geüpgrade?
Zou me niet verbazen want er stond geen code in het systeem. Enkel “diagnose”. Of snap ik iets niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff6CiHcXN6xXum5vmmTQ5-BkrAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcMN2xljiXmEGCk33MuB3ARk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkagtkkifFBS8qeSPdpZzxV15lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKMQeM7FbIlktpVstAflckj6.jpg?f=fotoalbum_large

• Xmoo
Stefannn schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:19:
[...]

Mhh… ik zie geen rondje dat ik uit kan draaien. Hebben ze dat niet geüpgrade?
Zou me niet verbazen want er stond geen code in het systeem. Enkel “diagnose”. Of snap ik iets niet?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://imgd-ct.aeplcdn.com/1056x660/n/cw/ec/110289/ioniq-5-exterior-open-boot-trunk.jpeg?isig=0&q=80
Midden bovenin

[ Voor 7% gewijzigd door Xmoo op 24-06-2024 18:46 ]

• Stefannn
Ah! Ja…
Ehh… niet middenin maar links en rechts bovenin. Ehh… wel middenin het plaatje :).
Gevonden.
Halve slag verdraaid. Nu knarst hij bij het dicht gaan nog meer. Rijden komt er vandaag niet meer van.

Ehh… maar ik dacht dat er een “blokjes update” was geweest. Heb ik die nu gehad dan? Heb ik nu nieuwe blokjes? Ik ben het spoor nu een beetje bijster.

• Xmoo
Stefannn schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:35:
[...]

Ah! Ja…
Ehh… niet middenin maar links en rechts bovenin. Ehh… wel middenin het plaatje :).
Gevonden.
Halve slag verdraaid. Nu knarst hij bij het dicht gaan nog meer. Rijden komt er vandaag niet meer van.

Ehh… maar ik dacht dat er een “blokjes update” was geweest. Heb ik die nu gehad dan? Heb ik nu nieuwe blokjes? Ik ben het spoor nu een beetje bijster.
Ze doen idd wijzigingen uitvoeren aan de blokjes (kunt de tsb online raadplegen), maar dit open draaien help ook. Mijne is midway open gedraaid

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:36
Stephan_haarlem schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Haha die is nog geldig tot einde van dit jaar :-).
Is er trouwens al iemand waarbij het is abonnement is afgelopen, want ik lees verhalen dat het na drie jaar alsnog gratis verlengt wordt tot einde fabrieksgarantie.
Dus wel benieuwd mocht ik de auto nog hebben volgend jaar wat de kosten gaan zijn.
De first editions, de P45's, zijn vanaf juli 2021 uitgeleverd. 10 juli kreeg ik die van mij. Ook ik heb geen melding gehad over een aflopende licentie / opties tot verlenging.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• nietwijk
Stephan_haarlem schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:46:
Voor de fanatiekelingen qua software update, kreeg vanmiddag een popup dat ik de nieuwe Bluelink voorwaarden moest accepteren.
Dus grote kans dat er binnenkort een nieuwe update aankomt.
Ik had hem ook vanmorgen. Vorige week zijn wat serviceacties uitgevoerd, waaronder VCU. Geen idee of het daar mee te maken heeft.

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Vertaald....

[...]

Origineel:

[...]
Ah dank, @ZuinigeRijder !
En wordt die Driving Style bij die ‘Based on Driving Style’ ook per driver onthouden? Mijn vrouw heeft een andere stijl dan ikke.

<John O`Mill>

@Hippe Lip Mogelijk alleen wanneer je verschillende Bluelink profielen gebruikt? Maar ook dan nog kan het zijn dat de Driving Style onafhankelijk van het Bluelink profiel is en dat dus de verschillende rijstijlen tezamen tot een Driving Style leidt. Je kunt het controleren door onder ieder profiel afzonderlijk te kijken naar wat de Driving Style is (via instellingen). Dan moet je die wel al een tijd geactiveerd hebben, denk ik.

• Xmoo
Hebben jullie ook een melding gehad voor de wijzigingen van Bluelink?
Per 15 juli. Bluelink hernoemd naar Bluelink Europe en ze komen met een Bluelink Pro subscriptie.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:08

-CJ

Not remastered

Wordt hier ook al kort besproken (topic uit maart 2024): https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=92297

Kennelijk komt er onderscheid in de diensten, waarbij het meest simpele abonnement puur voor navigatie is en bij het duurste abonnement kun je gebruik maken van OTA-updates.

All I had to do was follow the damn train.

• vifra
Ik had verstaan dat kopers van een nieuwe Hyundai krijgen kosteloos voor vijf jaar een abonnement op Hyundai LIVE Services had (dat was de regel toch in 2019 ... ) ... en gezien de hyundai pas in 2021 op de markt is gekome zou dat pas effect mogen hebben naar 2026 toe ...

• vifra
en vandaag staat dit er:

De Bluelink®-app is gratis te downloaden in de Apple App Store of Google Play Store.

Wanneer je wagen voorzien is van Bluelink zijn de Bluelink® Connected Car Services inbegrepen. Het abonnement op de Live Services is de eerste 3 of 5 jaar gratis. Na deze periode van 3 of 5 jaar, afhankelijk van het model, zal je gebruik kunnen blijven maken van de Bluelink services voor €9,90 per maand.

• vifra
de Ioniq 5 is 3 jaar inbegrepen ... daarna net geen 10 euro per maand

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-12 09:18
vifra schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:55:
de Ioniq 5 is 3 jaar inbegrepen ... daarna net geen 10 euro per maand
Dat zijn toch wel heftige prijzen...
Helemaal omdat het de helft van de tijd niet werkt...

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-12 13:06
-CJ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:38:
Wordt hier ook al kort besproken (topic uit maart 2024): https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=92297

Kennelijk komt er onderscheid in de diensten, waarbij het meest simpele abonnement puur voor navigatie is en bij het duurste abonnement kun je gebruik maken van OTA-updates.
Daar staat alleen in wat gebruikers van dat forum zouden doen als ze Hyundai waren en wat andere aanbieders zoals Fiat nu doen, geen zekerheden vanuit Hyundai.

Edit: meer dan dit is het volgens mij nog niet: https://www.hyundai.news/...-by-digital-services.html

[ Voor 39% gewijzigd door keko12 op 25-06-2024 12:49 ]

• Marcel2020
nietwijk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 01:06:
[...]

Ik had hem ook vanmorgen. Vorige week zijn wat serviceacties uitgevoerd, waaronder VCU. Geen idee of het daar mee te maken heeft.
volgens mij heeft het vooral met EU wetgeving inzake privacy te maken, de meeste/alle andere wijzigingen waren al bekend in maart/april.
Ik vermoed dat er iemand op een juridische afdeling een lean six sigma projectje heeft afgerond ;-)

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:21
keko12 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Daar staat alleen in wat gebruikers van dat forum zouden doen als ze Hyundai waren en wat andere aanbieders zoals Fiat nu doen, geen zekerheden vanuit Hyundai.

Edit: meer dan dit is het volgens mij nog niet: https://www.hyundai.news/...-by-digital-services.html
Als ik het goed begrijp komen er in 2025 drie pakketten.
Bluelink Lite
Essential services like Over the Air updates for Vehicle System, Connected Routing including smart EV Routing and Digital Key for simplicity and functionality. 10 years complimentary period for all new cars.
Bluelink Plus
Additional convenience with Live Services in the vehicle and access to all Remote Services within Bluelink app, including remote climate control for EVs (2,99 EUR monthly).
Bluelink Pro
Ultimate connected driving experience with all features, streaming capabilities, and OTA Updates for the Infotainment system. 6 months free trial for all new cars (9,99 EUR monthly afterwards).

Nog niet duidelijk is of dit ook geldt voor reeds geleverde auto's of alleen de nieuwe

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Kal1mar1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-07 23:24
Heb met aandacht jullie antwoorden gelezen op mijn vragen, dank hiervoor.

Gisteren proef gereden in een ioniq5 en moet zeggen dat het best een prima auto is. Ik kom van een A klasse af dus het is nogal even wennen. Ik ben er nog niet over uit of ik volledig elektrisch ga rijden of voor een plug-in hybride ga. Waar het mij om draait is wat straks financieel voordeliger is als zowel elektrische als hybride auto’s wegenbelasting gaan betalen net als de “normale” auto’s. Tuurlijk is het voor nu koffiedik kijken.
Voor de plug-in hybride zit ik te kijken naar een CLA shooting brake. Mijn woonwerk is prima te doen op een vol geladen accu en lange ritten heb ik 1x per week waarbij ik op locatie langzaam kan laden. Gezien de kleine accu is dit dus prima te doen. Dat is dus een beetje mijn dilemma..

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kal1mar1 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:34:

Gisteren proef gereden in een ioniq5 en moet zeggen dat het best een prima auto is. Ik kom van een A klasse af dus het is nogal even wennen. Ik ben er nog niet over uit of ik volledig elektrisch ga rijden of voor een plug-in hybride ga. Waar het mij om draait is wat straks financieel voordeliger is als zowel elektrische als hybride auto’s wegenbelasting gaan betalen net als de “normale” auto’s. Tuurlijk is het voor nu koffiedik kijken.
Voor de plug-in hybride zit ik te kijken naar een CLA shooting brake. Mijn woonwerk is prima te doen op een vol geladen accu en lange ritten heb ik 1x per week waarbij ik op locatie langzaam kan laden. Gezien de kleine accu is dit dus prima te doen. Dat is dus een beetje mijn dilemma..
@Kal1mar1
Vergeet niet dat een hybride een erg kleine accu heeft. Dat betekent dat als je daarmee veel elektrisch rijdt, dat je veel meer accucycles hebt dan een EV. Daardoor ben je ook veel sneller aan het einde van de levensduur van die accu.

<John O`Mill>

• vifra
Kal1mar1 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:34:

Een hybride geeft meer stress dan een full EV = omdat de elektrische batterij een relatief beperkte km aan kan ... en dus je regelmatiger dient op te laden / bij de grens van Ev rijden zit / ...

Een full EV heeft een grotere range van pak 350km in de winter tot 550 in zomer (voor I5) ... afhankelijk van uw rijgedrag uiteraard.
De vraag die je dient te stellen is:
- hoeveel keer kan je zelf laden, bv. thuis elke nacht ?
- hoeveel keer heb je afstanden per dag van 350km of meer ...
- als je lange afstand doet en moet laden - hoe snel kan die laden ? Versta, als je even rekent, dan is snelladen +- even duur per km als traditioneel tanken ... laden thuis is substantieel goedkoper.

Een hybride is zowat de slechtse optie als je veel boven de 120 / 150 km per dag rijdt. EV kant is niet de energiezuinigste op elektriek, en motor kant ook niet op benzine ...

Hiernaast - CLA heeft wel een meer luxe interieur en uitstraling - toch ook te overwegen - daar waar de I5 net wat strakker design is ...

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-12 17:09
Kratos schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Dat zijn toch wel heftige prijzen...
Helemaal omdat het de helft van de tijd niet werkt...
Bij mij werkt het 99,9% van de tijd regio Utrecht. Zit je in het buitengebied?

ehhhh..HOI

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-12 20:45
vifra schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:50:
[...]

Een hybride geeft meer stress dan een full EV = omdat de elektrische batterij een relatief beperkte km aan kan ... en dus je regelmatiger dient op te laden / bij de grens van Ev rijden zit / ...
Daarnaast is het meer dan 2x zoveel kans op technische problemen. In principe rij je 2 auto's. Een EV en een ICE met een gedeelde koets. Ook moeten die systemen ook nog samenwerken en daar kunnen ook issues ontstaan. Zolang je binnen garantie zit is dat natuurlijk geen issue qua kosten maar onderhoud zit dus ook geen voordeel aan. Je hebt zelfde onderhoud als een ICE auto (olie, filters, bougies,etc.) + banden slijtage van een EV (ivm hoog koppel en hoger gewicht) en mogelijk ook roestende remmen ivm regeneratief remmen.
Een (plugin)hybride rijd op zich heel fijn en je hebt nooit issues met range, maar op de lange termijn is het wel de duurste optie.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• vifra
Razwer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Daarnaast is het meer dan 2x zoveel kans op technische problemen. In principe rij je 2 auto's. Een EV en een ICE met een gedeelde koets. Ook moeten die systemen ook nog samenwerken en daar kunnen ook issues ontstaan. Zolang je binnen garantie zit is dat natuurlijk geen issue qua kosten maar onderhoud zit dus ook geen voordeel aan. Je hebt zelfde onderhoud als een ICE auto (olie, filters, bougies,etc.) + banden slijtage van een EV (ivm hoog koppel en hoger gewicht) en mogelijk ook roestende remmen ivm regeneratief remmen.
Een (plugin)hybride rijd op zich heel fijn en je hebt nooit issues met range, maar op de lange termijn is het wel de duurste optie.
Ik heb hiervoor met een mercedes hybride gereden - top wagen van afwerking - kon gemakkelijk de banden doen slippen met optrekken ... dus ja zeer hoge koppel en eigenlijk flauw afgestelde ESP daarvoor ...
maar vooral - die moest ik wel elke dag opnieuw aan de lader hangen. Als je dan geen laadmogelijkheid hebt thuis, dan is hybride gewoon nutteloos.
De I5, die laad ik 1 tot 2x per week op ... veel minder stres. Als ik weet dat ik een langere rit heb dan zorg ik dat de batterij voldoende geladen is ... meestal doe ik niet meer dan 400km op één dag ... de laatste 6 maanden nog geen 5x op snellader moeten hangen.
Interieur is een stap terug tov mercedes, maar rijgedrag is in mijn ogen velen malen beter dan mercedes. hoge koppel en zeer moeilijk om de wielen te doen slippen ..; dus wel juist afgestelde ESP en andere stuff ...

Issues met range - laat me lachen wie dat nu nog durft te zeggen. Als je en rit maakt van +400km dan dien je sowieso al eens te stoppen - al is het praktisch voor een toiletpauze of een koffie - en nuttig voor rijveiligheid. En dan is de I5 met zijn mogelijkheid om snelladen nu eens een ideale om daarmee om te gaan ... overal in benelux, duitsland, meeeste van frankrijk, ... geen prob leem om die snelladers te vinden ...

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12 13:49
Tesla V3 supercharger werkt inderdaad, wel beperkt tot 100kw. Jammer dat de locaties niet zijn opgenomen in de nav.

[ Voor 30% gewijzigd door Naaldhak op 26-06-2024 13:28 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb ook de gebruiksvoorwaarden van BlueLink weer (wat altijd lekker laat verschijnt als je net de eerste 100m er alweer op hebt zitten, en rijdend kun je hem niet permanent wegdrukken).

Ik moet bekennen dat ik doorgaans eigenlijk alleen Android Auto gebruik; sterker nog, dat was een selectie criterium. Zodra de live services €120/jr gaan kosten voor OTA, dat ik er vanaf stap. Dat soort updates kan ik zelf wel uitvoeren.

Live navigatie gebruik ik in principe niet, alleen als ik echt de absurde stukken moet rijden, en zelfs dan enkel in de winter, simpelweg omdat het dan "moet" want pre-conditioning heeft Hyundai in hun (misschien logische in een wereld zonder Android Auto/carplay, maar voor mij dus niet nodige) wijsheid aan de navigatie gekoppeld. Als ook zonder live services dat soort dingen nog werkt dan is het prima, Waze voor "vanaf de afrit", intern voor "alles daartussen" -- de snelweg is immers doorgaans niet iets wat snel veranderd en kent ook maar een paar variaties qua file ontwijken.

Zodra ze echter ook voor de app geld gaan vragen, en daarmee dus op afstand voorverwarmen, en de accu/laadstatus monitoren geld gaan laten kosten, ga ik misschien wel even heel boos worden. Dat zijn namelijk "must have" functies voor mij.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Nou moe, bijna 2 kop-staartbotsingen gehad. De auto ziet glanzend zwarte auto's niet als de zon erop schijnt en met smart CC aan stormt-ie er ongeremd op af. Twee keer vol in de ankers gemoeten tot ABS-ingreep aan toe. Even schrikken!

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

MicheldeGoey schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:59:
Nou moe, bijna 2 kop-staartbotsingen gehad. De auto ziet glanzend zwarte auto's niet als de zon erop schijnt en met smart CC aan stormt-ie er ongeremd op af. Twee keer vol in de ankers gemoeten tot ABS-ingreep aan toe. Even schrikken!
Dat is wel even schrikken ja! Maar dat lijkt mij dat de radar doet? Werkt volgens mij niet op basis van camera?

PJvI

• Hippe Lip

Hippe Lip

MicheldeGoey schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:59:
Schrikken inderdaad!
Maar hiermee zou ik toch maar naar de garage gaan, want volgens mij werkt die CC (al dan niet smart) op basis van radar of lidar. En die moet daar toch geen last van hebben…

<John O`Mill>

• Marcel2020
lidar zeker niet, radar wel

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-12 12:47

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hier het eerste defect (na 9 maanden / 11k km). Reed ergens weg en na een minuut of 10 viel de airco uit, zonder een melding verder. Geparkeerd, uurtje later weer op pad, na 5 minuten weer airco uit (fijn bij 30 graden) en toen melding “fout in batterijmanagementsysteem”. Naar de dichtstbijzijnde dealer gereden die hem hebben uitgelezen. Blijkbaar is de batterijkoeling kapot, om dat te repareren moet de hele accu uit elkaar, wachttijd is 2-3 maanden :X
Het kan best dat dit al een tijdje zo is maar door de hoge buitentemperatuur nu de kop opsteekt.

Dat wordt een maandje of wat vervangend vervoer want ik ga niet een hele zomer zonder airco rijden.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Daniel op 26-06-2024 18:32 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Daniel op 26-06-2024 18:33 ]

• rvdgaag
Even een positief bericht, vorige week donderdag de auto laten slepen (niet letterlijk) naar de dealer ivm defect 230V circuit, bleek dus de roemruchte ICCU unit te zijn. Vandaag de auto met een nieuwe ICCU unit op kunnen halen, importeur heeft ze op voorraad.

Dus best snel !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Hippe Lip

Hippe Lip

rvdgaag schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:40:
Even een positief bericht, vorige week donderdag de auto laten slepen (niet letterlijk) naar de dealer ivm defect 230V circuit, bleek dus de roemruchte ICCU unit te zijn. Vandaag de auto met een nieuwe ICCU unit op kunnen halen, importeur heeft ze op voorraad.

Dus best snel !
Als die dingen zo vaak kaduuk gaan hebben ze kennelijk een aardig stapeltje op voorraad.

<John O`Mill>

• rvdgaag
Hippe Lip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:40:
[...]

Als die dingen zo vaak kaduuk gaan hebben ze kennelijk een aardig stapeltje op voorraad.
Ja eindelijk wel, er zijn hier mensen die 4 weken op langer moesten wachten op onderdelen.

Ik moest ivm de garantieafhandelijk de factuur aan Hyundai NL van de dealer ondertekenen, goed € 2300 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door rvdgaag op 27-06-2024 08:41 ]

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:25
[...]

[Afbeelding]
Wellicht doe ik iets fout, of is het een optie die niet in de Style uitvoering zit?
Maar ik kom op de snelheidslimiter als ik de knop lang indruk.
Of ik heb het niet gedaan terwijl de cruise control daadwerkelijk actief was bedenk ik me nu nog...

[ Voor 6% gewijzigd door klootwyk op 27-06-2024 09:37 ]

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:38
Je kan dit ook vinden onder voertuiginstellingen: als je daar op SCC drukt (voor de neus van de auto op het plaatje), dan zie je in het menu de optie om te kiezen tussen rijstijlafhankelijk en rijmodus. Je kan bij rijstijlafhankelijk ook met de schuifjes spelen om respons, snelheid van accelereren etc nog verder aan te passen, je persoonlijke aanpassingen verdwijnen echter weer bij een herstart.

• Hippe Lip

Hippe Lip

tvc15 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:09:
[…], je persoonlijke aanpassingen verdwijnen echter weer bij een herstart.
Dat is nou weer jammer. Ik snap niet waarom er niet een heleboel instellingen onder je persoonlijke profiel opgeslagen kunnen worden. Zoiets is in software relatief eenvoudig te realiseren. Dat kan bij meerdere gebruikers van de auto wel handig zijn. Mijn vrouw wil een aantal dingen nogal anders instellen dan ikke bijvoorbeeld.

<John O`Mill>

• Marcel2020
rvdgaag schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Ja eindelijk wel, er zijn hier mensen die 4 weken op langer moesten wachten op onderdelen.

Ik moest ivm de garantieafhandelijk de factuur aan Hyundai NL van de dealer ondertekenen, goed € 2300 euro.
was dat de ICCU EN arbeid? of wordt de ICCU voor niets geleverd? (tot zover heb ik allerlei bedragen rod de 4000 euro de revue zien passeren online)

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-12 20:45
Marcel2020 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:41:
[...]

was dat de ICCU EN arbeid? of wordt de ICCU voor niets geleverd? (tot zover heb ik allerlei bedragen rod de 4000 euro de revue zien passeren online)
Garantie gevallen zitten vaste bedragen aan die HMNL aan de dealers betaalt. Er staan X aantal uren voor en die krijgen ze vergoed, ongeacht of het langer duurde om te fixen. Buiten garantie mag een dealer in principe vragen wat ze willen aan de klant.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Marcel2020
Razwer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:22:
[...]

Garantie gevallen zitten vaste bedragen aan die HMNL aan de dealers betaalt. Er staan X aantal uren voor en die krijgen ze vergoed, ongeacht of het langer duurde om te fixen. Buiten garantie mag een dealer in principe vragen wat ze willen aan de klant.
uiteraard, maar als de dealer dus een rekening naar H NL stuurt en daar 2300 euro op staat vraag ik me af waar het verschil met het meest gepostte bericht van 4000 vandaan komt (en of dat überhaupt klopt).

Als er dus een nota is zal daar ook een specificatie op moeten staan, aldus de belastingdienst...zijn het uren, of uren met ICCU

(2300 euro lijkt me wat veul voor het aantal uren en wat vloeistof dat een ICCU vervangen zou moeten kosten)

Pagina: 1 ... 229 ... 282 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic