2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
Bij onze Ioniq 5 keert het rechtse scherm (bijna) altijd terug naar het scherm met de auto afbeelding met batterij percentage, ongeacht met welk scherm wij de auto uitschakelen.
Is er ergens een instelling waarbij het laatst gebruikte scherm terugkomt bij het opstarten?
Dank U.
Dit is wat ze ervoor doen:True schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:35:
[...]
Die 'S90K72MPST' is ook lekker transparant, wat doen ze eigenlijk voor die 140€?
:strip_exif()/f/image/Vlm3NW2p5sgwVFADm2BbFyh2.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Hyundai Ioniq 5 Project 45
Geen idee waarom die regel op de factuur stond, want ik had al de meest up to date versies van het infotainmentsysteem en de kaarten.Marcel2020 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:31:
[...]
navigatie update ?
HUH reed je nog met de versie van voor Nov 2023? De nieuwe nav update moet nog komen.
Hyundai Ioniq 5 Project 45
waarschijnlijk gewoon een standaard regeltje ;-)WilliamGeluk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:21:
[...]
Geen idee waarom die regel op de factuur stond, want ik had al de meest up to date versies van het infotainmentsysteem en de kaarten.
Als je niet op de 7 bliepjes wil wachten, EERST de veiligheidsgordel aandoen en dan aanzetten, wachten op de Pling-Plung-Plong van de Ready (links onder) en rijden maar. De 🤬 veiligheidsboodschap verdwijnt binnen de 200 meter.Stefannn schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:26:
[...]
Ik snap dat idee van “op veiligheidsovereenkomst drukken” niet. Ik druk nergens op voor ik weg ga.
Wachten op de 7 (geloof ik) bliepjes, dat duurt ongeveer 10sec en gebruik ik om riem vast te maken. Daarna meteen weg.
Hebben wij ook. Dealer laten kijken; is dus bekend problem, zegt hij. Nieuwe rubberen blokjes zijn besteld. Wachten maar...Crocidolite schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:54:
[...]
Ik heb wel gerammel achter als ik over drempels en kuilen heen rijd. Maar dat schijnt de achterklep te zijn.
Had ik ook, dealer had die blokjes erop gezet (oplossing van Hyundai volgens hem). Na 2 maanden kwam het gerammel weer terug. Ze gaan er op 10 juli opnieuw naar kijken en doen dan ook de terugroepactie van de 12v batterij. Mochten ze iets anders met de achterklep doen dan post ik het t.z.t.PhilippeJoris schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:26:
[...]
Hebben wij ook. Dealer laten kijken; is dus bekend problem, zegt hij. Nieuwe rubberen blokjes zijn besteld. Wachten maar...
Ik heb precies hetzelfde gehad. Dealer heeft de rekening van de electricien betaald en een maand laden bij een snellader in de wachttijd tot de reparatie.jrk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:49:
zo, dan gaan we zo maar eens even weer naar Broekhuis Hyundai. Zeer waarschijnlijk is wederom mijn ICCU kapot en mag ik op naar de volgende.
Het is nu zo erg dat de openbare laadpaal in de straat het nu ook niet meer doet en mijn eigen laadpaal ging dermate op tilt dat dat gisteravond 2 van de 3 hoofdzekeringen van ENEXIS er uit klapten! Hele nacht met een paar nog werkende stopcontacten in huis moeten doorbrengen.
Ben ik nu straks recordhouder met een oorspronkelijke ICCU (=1), een eerste (=2) en tweede vervangingen (=3) en nu op naar ICCU-nr 4? Ik houd jullie op de hoogte. Werkelijk ongelofelijk dat ze dit niet permanent kunnen fixen.....
Deze? https://www.hyundai.com/n...es/onderhoud/prijzen.htmlnietwijk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:40:
[...])
Hoe moeilijk is het om een basisprijs voor onderhoud op de site te zetten....
ehhhh..HOI
Nou even een update. Broekhuis Zwolle bevestigt: ICCU wederom kapot..... Maar het allerergste: niet op voorraad in NL! En nu irriteren mij dus 2 dingen:jrk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:49:
zo, dan gaan we zo maar eens even weer naar Broekhuis Hyundai. Zeer waarschijnlijk is wederom mijn ICCU kapot en mag ik op naar de volgende.
Het is nu zo erg dat de openbare laadpaal in de straat het nu ook niet meer doet en mijn eigen laadpaal ging dermate op tilt dat dat gisteravond 2 van de 3 hoofdzekeringen van ENEXIS er uit klapten! Hele nacht met een paar nog werkende stopcontacten in huis moeten doorbrengen.
Ben ik nu straks recordhouder met een oorspronkelijke ICCU (=1), een eerste (=2) en tweede vervangingen (=3) en nu op naar ICCU-nr 4? Ik houd jullie op de hoogte. Werkelijk ongelofelijk dat ze dit niet permanent kunnen fixen.....
1) één keer stuk bij een nieuw model is begrijpelijk. Dus daar ik niet moeilijk over, dat de vervanging vervolgens kapot gaat en nu de vervanging daarvan wéér, dát is écht onacceptabel. En als je als Hyuandai Nederland weet dat dit zo'n zwakke plek is, dan zorg je dat je die rommel op VOORRAAD hebt!
2) ik heb nu weer de boodschap meegekregen: "we weten écht niet hoe lang het duurt meneer en wij kunnen u niet garanderen dat het gerepareerd voordat u over 6 weken op vakantie gaat...."
==> er wordt dus gewoon maar even aangenomen dat het acceptabel is dat ik meerdere weken met 70cent i.p.v. 30cent mijn auto moet opladen (kan alleen nog met snellader nl.)
==> dat ik een hobby heb om zeer regelmatig bij een snellader te moeten wachten i.p.v. dat ie 's nachts op de oprit staat..... Zonde van de tijd!
En verder:
- omdat de hoofdzekeringen eruit geknald waren, valt dit onder de netbeheerder ENEXIS en die is gratis....Gelukkig hoef ik dus niet die strijd aan te gaan om dat geld te moeten achterhalen. Gelukkig ook geen vervolgschade in huis hierdoor
- ik heb een leaseauto van Athlon en daar heb ik het gemeld. Probeer via hen compensatie voor de laadkosten (mijn werkgever) en de verloren tijd (voor mij zelf) te krijgen. Dit gaat mij vooral om het principe.
[ Voor 18% gewijzigd door jrk op 11-06-2024 08:11 ]
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Dat hoeft niet veel te zeggen. Wanneer er genoeg bij de importeur in Duitsland liggen zijn die zo in NL. Er moeten overigens wel erg veel ICCU's kapot zijn gegaan de afgelopen 2 weken om ineens lege voorraad te hebben.
Je kan het op non-conformiteit gooien en je geld terug eissen. Zal een lang proces worden maar mocht je die weg in willen slaan moet je nu al wat termen en sommaties los laten op je dealer om later steviger in je schoenen te staan.één keer stuk bij een nieuw model is begrijpelijk. Dus daar ik niet moeilijk over, dat de vervanging vervolgens kapot gaat en nu de vervanging daarvan wéér, dát is écht onacceptabel.
Die extra kosten kan je in principe claimen op HMNL. Soms gaan ze hier in mee uit coulance.2) ik heb nu weer de boodschap meegekregen: "we weten écht niet hoe lang het duurt meneer en wij kunnen u niet garanderen dat het gerepareerd voordat u over 6 weken op vakantie gaat...."
==> er wordt dus gewoon maar even aangenomen dat het acceptabel is dat ik meerdere weken met 70cent i.p.v. 30cent mijn auto moet opladen (kan alleen nog met snellader nl.)
Je hoofdzekering mag in principe niet springen. Hoofdzekering 3x25a smeltzekering (daar ga ik van uit gezien Enexis boeven bij je langs moesten komen) is in principe trager dan een B kar automaat (wanneer je automaten als hoofdzekering zou hebben zou dit C25 zijn, B springt sneller dan C). That being said ben ik dus reuze benieuwd wat dit zou hebben kunnen veroorzaakt wanneer alles correct is afgezekerd binnenshuis.omdat de hoofdzekeringen eruit geknald waren, valt dit onder de netbeheerder ENEXIS en die is gratis....Gelukkig hoef ik dus niet die strijd aan te gaan om dat geld te moeten achterhalen. Gelukkig ook geen vervolgschade in huis hierdoor
Dat maakt het non conformiteit stukje niet zo relevant voor jou helaas...ik heb een leaseauto van Athlon en daar heb ik het gemeld. Probeer via hen compensatie voor de laadkosten (mijn werkgever) en de verloren tijd (voor mij zelf) te krijgen. Dit gaat mij vooral om het principe.
Sterkte iig in dit proces
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Ik heb heb 'ergens' ingesteld dat het navigatiescherm standaard is en dat werkt al jaren goed.PhilippeJoris schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:07:
Hallo. Gezocht lijk gek maar ik vind het niet, niet hier, niet in de auto, nergens.
Bij onze Ioniq 5 keert het rechtse scherm (bijna) altijd terug naar het scherm met de auto afbeelding met batterij percentage, ongeacht met welk scherm wij de auto uitschakelen.
Is er ergens een instelling waarbij het laatst gebruikte scherm terugkomt bij het opstarten?
Dank U.
Zoiets ja, maar dan bindend en zonder meerprijs voor "kleinmateriaal", "diagnoseapparatuur", etc. Gewoon een all-in prijs voor 30/60/90 kkm volgens mij zijn al die beurtjes het zelfde. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn. Vermeld dan ook even de prijs voor vervangen remvloeistof en vervangen koelvloeistof en alle reguliere beurten zijn transparant.
[ Voor 15% gewijzigd door nietwijk op 11-06-2024 11:51 ]
You can call me Al
Huh? Herwers wist ons een week geleden te vertellen dat nieuwe frontradar pas begin juli leverbaar is. Ze belden wel twee dagen later om alvast een afspraak te maken om die alvast ingepland te hebben.ijssgerb schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:50:
Helaas is ook mijn frontradar dus zoals ik al had verwacht overleden. Gelukkig had ik 2 maanden geleden al een afspraak gemaakt voor alle service updates en terugroepactie. Frontradar is gelukkig op voorraad bij Hyundai Nederland dus auto mag een nachtje bij de garage blijven. Netjes een vervangauto meegekregen en morgen de auto inclusief alle updates en een nieuwe frontradar weer ophalen. Echt top service van auto Sturm uit Goes!
Er zijn wel veel frontradars stukgegaan afgelopen weken; toch niet helemaal bestand tegen al deze regen?
Sorry, maar ik vind de Ioniq 5 er te cool uitzien voor de politie.Markiemaster schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:06:
Leuk! Wat meer te zien over de Ioniq5 van de politie NL
YouTube: Wordt de elektrische politie-auto een succes? - OP STAP MET DE POLIT...
En kunnen ze niet beter voor de N versie gaan i.p.v. de gewone RWD?
Persoonlijk zou ik dit gewoon keihard en zakelijk spelen richting de LM. Hyundai levert maar een IONIQ 5 die wel werkt. Je kunt niet verwachten dat je maar constant bij snelladers gaat laden de komende maanden terwijl je dit normaliter thuis en op je werk doen.jrk schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:00:
[...]
Nou even een update. Broekhuis Zwolle bevestigt: ICCU wederom kapot..... Maar het allerergste: niet op voorraad in NL! En nu irriteren mij dus 2 dingen:
1) één keer stuk bij een nieuw model is begrijpelijk. Dus daar ik niet moeilijk over, dat de vervanging vervolgens kapot gaat en nu de vervanging daarvan wéér, dát is écht onacceptabel. En als je als Hyuandai Nederland weet dat dit zo'n zwakke plek is, dan zorg je dat je die rommel op VOORRAAD hebt!
2) ik heb nu weer de boodschap meegekregen: "we weten écht niet hoe lang het duurt meneer en wij kunnen u niet garanderen dat het gerepareerd voordat u over 6 weken op vakantie gaat...."
==> dat ik een hobby heb om zeer regelmatig bij een snellader te moeten wachten i.p.v. dat ie 's nachts op de oprit staat..... Zonde van de tijd!
En verder:Hoe zo'n fijne en bovenal mooie auto het ook is: 3x ICCU reparatie en Frontradar vervanging met elke keer lange wachttijden: ik kan er gewoon niet tevreden over zijn. Gelukkig is het een leaseauto, maar het zou je eigen auto maar zijn! Als mensen mij vragen naar hoe deze auto mij bevalt, dan moet ik dit er helaas altijd wel bij vertellen. Ik zou hem privé dus inmiddels niet meer kopen.....
- omdat de hoofdzekeringen eruit geknald waren, valt dit onder de netbeheerder ENEXIS en die is gratis....Gelukkig hoef ik dus niet die strijd aan te gaan om dat geld te moeten achterhalen. Gelukkig ook geen vervolgschade in huis hierdoor
- ik heb een leaseauto van Athlon en daar heb ik het gemeld. Probeer via hen compensatie voor de laadkosten (mijn werkgever) en de verloren tijd (voor mij zelf) te krijgen. Dit gaat mij vooral om het principe.
Hoe wil je dat doen in zuid Frankrijk? Waar je alleen snellader op 50km afstand hebt van je camping, maar je wel een gewone lader hebt bij een dorpje verderop of op de camping?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik had ooit een (lease) Laguna II die maandelijks een probleem had waarvoor het ding 2-3 dagen bij de dealer stond. Ondanks diverse (forse) problemen in het binnen- en buitenland heeft de dealer altijd zijn stinkende best gedaan, ik denk dat ik een vijfde van de kilometers in leen- of huurauto's heb gereden. Het ding heeft bijna zijn hele termijn uitgediend....
moraal van het verhaal, ga met je leasemaatschappij (of eerder, laat de wagenparkbeheerder dat doen) in conclaaf over je opties, nadat je het contract hebt doorgelezen.
Wat betreft de LFA-ADAS update, effect lijkt positief.
Had het idee dat op de snelweg de auto een stuk rustiger was met corrigeren, normaal had ik altijd veel kleine correcties maar dat viel nu echt hartstikke mee. Op 80 km wegen zonder doorgetrokken lijnen heeft de auto het nog steeds wel een beetje moeilijk en is dan echt onrustiger dan op de snelweg.
IK reed vandaag in een i20 met wat hetzelfde ADAS systeem lijkt, en die lijkt beter tussen de lijntjes te kleuren dan de Ioniq 5 (die krijgt Eibach veren en een trekhaak)...ms door afmetingen etc, ding vertoonde hetzelfde karakter met dezelfde onhebbelijkheden maar in mindere mate.Stephan_haarlem schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:58:
Vandaag bij de dealer de ICCU update, rammel in kofferbak (nieuwe blokjes doen wonderen) en de LFA-ADAS update laten doen.
Wat betreft de LFA-ADAS update, effect lijkt positief.
Had het idee dat op de snelweg de auto een stuk rustiger was met corrigeren, normaal had ik altijd veel kleine correcties maar dat viel nu echt hartstikke mee. Op 80 km wegen zonder doorgetrokken lijnen heeft de auto het nog steeds wel een beetje moeilijk en is dan echt onrustiger dan op de snelweg.
De herkenning van de bebording in NL was overigens net zo slecht...useless, maar in Duitsland werkte het een heel stuk beter.
Met dank aan CharlieBulldogCharlieBulldog schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:50:
Er zijn vandaag 2 nieuwe (veel scherpere) Ionity tarieven van kracht geworden:
Laadtarieven van een paar landen volgen hierna; je kunt de tarieven van alle overige landen in de Ionity app vinden.
Passport Motion: € 3,99 eerste maand en vervolgens € 5,99 per maand.
Nederland, België en Duitsland € 0,49 per kwh
Frankrijk € 0,39
Denemarken € 0,39
Passport Power: € 7,99 eerste maand en vervolgens € 11,99 per maand.
Nederland, België en Duitsland € 0,39 per kwh
Frankrijk € 0,33
Denemarken € 0,29
De abonnementen zijn maandelijks opzegbaar en overstappen van Passport Motion naar Passport Power kan direct ingaan. Terug van Passport Power naar Passport Motion kan aan het eind van de facturatiemaand.
Je kunt dus voor een vakantie tijdelijk Ionity Power "aanzetten"; die maand abonnementskosten heb je er al snel uit!
Bij mijn eerste laadstop bij Ionity Champfleury en na een batterij conditionering tot 22-29 graden, zag ik binnen twee minuten het vermogen omhoog spuiten
 tot 190 kWh. Dat is nog eens opschieten.
  tot 190 kWh. Dat is nog eens opschieten.  Tijdens mijn tour de France-gangetje van 85-90 km/u constateerde ik dat ik na zo'n 9200 km gereden te hebben een gemiddeld verbruik heb van 14,7 kWh/100 km.

Niet slecht en lekker zuinig.
Zo kom je nog eens ergens met een 77 kW batterij.
Au revoir.

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )
Ik ben benieuwd hoe het bevalt. Mogelijk schuif ik ze er ook onder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/skhoZzvg9cTRAUn1QtHPvywi.png?f=user_large)
Conclusie:
- Bij mij zit het uitlezen en klein materiaal wel netjes inbegrepen in de servicebeurt. En de servicebeurt klopt (33 cent afrondingsverschil daargelaten) met de adviesprijs.
- Remvloeistof vervangen kost bij mijn dealer meer dan bij andere dealers. Daarnaast overweeg ik die uit te stellen. Het duurt nog een half jaar voor ik aan de 24 maanden zit. Wellicht tzt combineren met ander werkplaatsbezoek.
- Interieurfilter vervangen kan ik zelf wel en laat ik dus vervallen
- Airco reinigingsservice kan ik zelf wel en is tevens niet nodig (kan je beter een keer een ozon behandeling laten uitvoeren, dat doodt wel alle schimmels, bacteriën en vieze luchtjes)
[ Voor 9% gewijzigd door nietwijk op 12-06-2024 10:07 ]
Nog maar even weer een update: zojuist belde Broekhuis dat ICCU nr 4 eind juni geplaatst wordt. Ruimschoots op tijd voor mijn vakantie dus. Al was ik sowieso er wel mee weggegaan. Kwestie van planning met alleen maar snelladers. In de praktijk gebruik ik die toch alleen maar op vakantie (ga niet naar Frankrijk).True schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Persoonlijk zou ik dit gewoon keihard en zakelijk spelen richting de LM. Hyundai levert maar een IONIQ 5 die wel werkt. Je kunt niet verwachten dat je maar constant bij snelladers gaat laden de komende maanden terwijl je dit normaliter thuis en op je werk doen.
Hoe wil je dat doen in zuid Frankrijk? Waar je alleen snellader op 50km afstand hebt van je camping, maar je wel een gewone lader hebt bij een dorpje verderop of op de camping?
En dat keihard en zakelijk.... Ik ben behoorlijk uit mijn slof geschoten bij de dealer, dat heeft er misschien voor gezorgd dat ik nu eind juni ook al een nieuwe ICCU krijg, Daarnaast gemeld bij de leasemaatschappij, maar die gaan er waarschijnlijk toch niks mee doen....
[ Voor 13% gewijzigd door jrk op 12-06-2024 13:27 ]
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Dan zullen ze het onderdeel binnen hebben maar nog geen tijd in de werkplaats.jrk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:26:
[...]
Nog maar even weer een update: zojuist belde Broekhuis dat ICCU nr 4 eind juni geplaatst wordt. Ruimschoots op tijd voor mijn vakantie dus. Al was ik sowieso er wel mee weggegaan. Kwestie van planning met alleen maar snelladers. In de praktijk gebruik ik die toch alleen maar op vakantie (ga niet naar Frankrijk)
Ik vond het verhaal over voorraad al een sterk verhaal.
Nee, maar deed ie wel. 2 van de 3 smeltzekeringen waren kapot. Er werkten in mijn huis daardoor nog maar een paar kamers. Daarmee kon ik m.b.v. verlengkabels e.d. nog wat essentiële dingen (vriezers m.n.) in leven houden. De rest was 'dood'. Ook waren de automaten van de laadpaal eruit geklapt. Blijkbaar heeft het vanuit de auto een flinke opdonder gehad.Razwer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:21:
[...]
[...]
Je hoofdzekering mag in principe niet springen. Hoofdzekering 3x25a smeltzekering (daar ga ik van uit gezien Enexis boeven bij je langs moesten komen) is in principe trager dan een B kar automaat (wanneer je automaten als hoofdzekering zou hebben zou dit C25 zijn, B springt sneller dan C). That being said ben ik dus reuze benieuwd wat dit zou hebben kunnen veroorzaakt wanneer alles correct is afgezekerd binnenshuis.
[ Voor 7% gewijzigd door jrk op 12-06-2024 13:32 ]
- 2023 26 defecte ICCU's gemeld, 25 door actieve Tweakers
- 2024 tot op heden 11 defecte ICCU's gemeld, 8 door actieve Tweakers
- Ondanks dat het aantal IONIQ5s afgelopen jaar flink toegenomen is neemt het aantal meldingen hier af.
- In totaal heb ik 42 meldingen geregistreerd. 39 hadden het probleem 1x. 1 persoon had het probleem 3x. (zonder waardeoordeel over die persoon/voertuig/installatie)
Ik zette 'm altijd zo vlug mogelijk uit, maar zal het voorlopig aanzien.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Even voor mijn informatie: Is dit een nieuwe en heb ik wat gemist, of is dit de upgrade van grofweg een jaar geleden?Peter-036 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:25:
Voor wat het waard is: ik heb vandaag zowel de ICCU recall (41D033) als de LFA/ADAS 'service-actie' (40D075) uit laten voeren. Bij de rit terug naar huis (7,5km) voelde de LFA in elk geval een stuk minder 'bruusk' aan.
Ik zette 'm altijd zo vlug mogelijk uit, maar zal het voorlopig aanzien.
Het is een nieuwe. Merkte ook al op de snelweg een verbetering op de rit naar huis qua correcties.Vielleicht schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:42:
[...]
Even voor mijn informatie: Is dit een nieuwe en heb ik wat gemist, of is dit de upgrade van grofweg een jaar geleden?
Maar dat was bij de vorige update ook en daarna werd het langzaam weer slechter haha. Dus even afwachten of het echt een verbetering blijft.
Let me know, want die ervaring heb ik ook. De eerdere LFA update is uitgevoerd, maar stuurt weer net zo beroerd als eerder...Stephan_haarlem schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:44:
[...]
Het is een nieuwe. Merkte ook al op de snelweg een verbetering op de rit naar huis qua correcties.
Maar dat was bij de vorige update ook en daarna werd het langzaam weer slechter haha. Dus even afwachten of het echt een verbetering blijft.
korte impressie Eibach veren.....SUPER!
Zo is de wegligging bedoeld, het blijft een zware bak maar het is geen waggelen meer, sturen is een stuk scherper en zwaarder (Michelin Pilot Sport4 SUV en een veerpootbrug dragen daar ook aan bij). Wegligging is top......nu durf ik er 185 mee te rijden.
Bijkomstigheid, het LIJKT (erg vroeg) dat de LFA/HDA enzo beter werken, 130km terugweg waaarvan een stuk in Duitsland was een genot!
Paar nadelen...
het verbruik schiet omhoog, snap er niks van ;-)
Bandengeluid is sterker te horen, simpelweg omdat de banden dichter bij de wielkast zitten
Foto's?Marcel2020 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:17:
de HDA update is nieuw.
korte impressie Eibach veren.....SUPER!
Zo is de wegligging bedoeld, het blijft een zware bak maar het is geen waggellen meer, sturen is een stuk scherper en zwaarder (Michelin Pilot Sport4 SUV en een veerpootbrug dragen daar ook aan bij). Wegligging is top......nu durf ik er 185 mee te rijden.
Bijkomstigheid, het LIJKT (erg vroeg) dat de LFA/HDA enzo beter werken, 130km terugweg waaarvan een stuk in Duitsland was een genot!
Paar nadelen...
het verbruik schiet omhoog, snap er niks van ;-)
Bandengeluid is sterker to horen, simpelweg omdat de banden dichter bij de wielkast zitten
Het lijkt me van belang onderscheid te maken tussen ICCU defecten voor de 41D033 recall en diegenen die er na kapotgaan, het jaartal zegt nog niks want nieuw geleverde ICCU's zijn pas na plm Februari met de nieuwe Firmware geleverd.nietwijk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:51:
Ik heb mijn ICCU lijstje weer bijgewerkt. Iedereen die ik geregistreerd heb (vanaf april 2024) heeft zojuist een duimpje van mij gehad. Korte conclusie:
- Ondanks dat het aantal IONIQ5s afgelopen jaar flink toegenomen is neemt het aantal meldingen hier af.
- In totaal heb ik 42 meldingen geregistreerd. 39 hadden het probleem 1x. 1 persoon had het probleem 3x. (zonder waardeoordeel over die persoon/voertuig/installatie)
In Duitsland is er 1 ICCU overleden bij het de garage uitrijden na de update.
Met 7.066 totale rijdende IONIQ 5s en onze sample size vind ik 42 v.d. 7k nog best aanzienlijk. Dan zit je op 0,6% met de aanname dat alle IONIQ 5 rijders in dit topic zitten. Ik gok dat je in de werkelijkheid nog niet eens op 5% v.d. IONIQ rijders hier op GoT hebt dan zit je op 42x met 353 berijders wat 11,9% is en stel ik heb het een factor 2 mis, dan is dat 5,9%.nietwijk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:51:
Ik heb mijn ICCU lijstje weer bijgewerkt. Iedereen die ik geregistreerd heb (vanaf april 2024) heeft zojuist een duimpje van mij gehad. Korte conclusie:
Voor mij persoonlijk is de IONIQ 5 hét alternatief op een Enyaq, Q4 of een ID.7, maar ik ben wel wat huiverig om de IONIQ 5 zes jaar te gaan rijden met de problemen die ik de afgelopen maanden in dit topic lees.
Voor wat het waard is; de NHTSA (Amerikaanse RDW die itt tot wat we hier gewend zijn best haar op de tanden heeft als het om safety gaat) heeft ALLE gevallen uit de US opgevraagd en uit hun analyse komt een incidentie van 1%.True schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:38:
[...]
Met 7.066 totale rijdende IONIQ 5s en onze sample size vind ik 42 v.d. 7k nog best aanzienlijk. Dan zit je op 0,6% met de aanname dat alle IONIQ 5 rijders in dit topic zitten. Ik gok dat je in de werkelijkheid nog niet eens op 5% v.d. IONIQ rijders hier op GoT hebt dan zit je op 42x met 353 berijders wat 11,9% is en stel ik heb het een factor 2 mis, dan is dat 5,9%.
Voor mij persoonlijk is de IONIQ 5 hét alternatief op een Enyaq, Q4 of een ID.7, maar ik ben wel wat huiverig om de IONIQ 5 zes jaar te gaan rijden met de problemen die ik de afgelopen maanden in dit topic lees.
Natuurlijk is het een misvatting om aan te nemen dat iedereen hier terechtkomt, maar een (ruim?) bovengemiddeld aantal toch wel............
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Tot nu toe alleen problemen met de kleine 12v start accu gehad. Na 3x met lege kleine accu te hebben gestaan is deze onder garantie vervangen (half jaar geleden). Nu paar weken terug weer een keer een dode auto gehad door een te lage spanning in de 12v accu.
Het lijkt erop dat dit gebeurt bij een capaciteit van de grote accu van onder de 20% en als de auto dan 2 dagen stil staat.
Ik las op het forum dat de grote accu de kleine iedere 4 uur controleert en eventueel bij laadt. Wellicht gebeurt dit niet meer als de hoofdaccu onder de 20% komt? Ook lijkt het of er een lekstroom is.
Iemand ervaring mee?
velen....het lijkt er niet het op, het is zo. Dus de auto niet lang wegzetten onder de 20% SOC.Freestyled112 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:36:
Inmiddels al bijna 2,5 jaar tevreden bestuurder van een 73kwh AWD. Autorijden is bijna saai geworden! Zo lekker op de snelweg met alle hulpmiddelen aan etc.
Tot nu toe alleen problemen met de kleine 12v start accu gehad. Na 3x met lege kleine accu te hebben gestaan is deze onder garantie vervangen (half jaar geleden). Nu paar weken terug weer een keer een dode auto gehad door een te lage spanning in de 12v accu.
Het lijkt erop dat dit gebeurt bij een capaciteit van de grote accu van onder de 20% en als de auto dan 2 dagen stil staat.
Ik las op het forum dat de grote accu de kleine iedere 4 uur controleert en eventueel bij laadt. Wellicht gebeurt dit niet meer als de hoofdaccu onder de 20% komt? Ook lijkt het of er een lekstroom is.
Iemand ervaring mee?
2 dagen wegzetten met een SOC van <20% is ook voor de levensduur vd accucellen geen goed plan.Freestyled112 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:44:
Ik had zo’n vermoeden 🙂 Toch jammer want echt enige probleem wat ik tot nu toe gehad heb.
Vreemd dat er op dit forum helemaal niets over te vinden is. 🤭Freestyled112 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:36:
Waren mijn ironietekens weer weggevallen?
Gisterenmiddag kon ik mijn IONIQ5 alweer ophalen. De terugroepactie en service updates keurig uitgevoerd en de frontradar vervangen! Echt geweldig zo vlak voor de zomervakantie! In totaal de auto amper een dag kwijt geweest.Eboeker schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:17:
[...]
Huh? Herwers wist ons een week geleden te vertellen dat nieuwe frontradar pas begin juli leverbaar is. Ze belden wel twee dagen later om alvast een afspraak te maken om die alvast ingepland te hebben.
Er zijn wel veel frontradars stukgegaan afgelopen weken; toch niet helemaal bestand tegen al deze regen?
You can call me Al
Nee hoor, de ICCU is een groot probleem en heel veel collega-rijders hier op het forum hebben er soms weken, dan niet maanden op moeten wachten. Bij mijn eerste vervanging duurde het ook een week of 6, de tweede vervanging was nog in dezelfde week (want op voorraad) en nu hebben ze denk ik alles bij elkaar gezocht om er eentje te vinden voor mij, want voor zo'n derde vervanging en een écht boze klant (heb daar toch wel behoorlijk mijn ongenoegen geuit) wilden ze misschien net wat harder lopen?Razwer schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:28:
[...]
Dan zullen ze het onderdeel binnen hebben maar nog geen tijd in de werkplaats.
Ik vond het verhaal over voorraad al een sterk verhaal.
is volgens mij bullshit, en zou de auto ook moeten kunnen. Ik heb dit ook zeker 3x gehad en daarvoor de ANWB moeten bellen. Ben er inmiddels van overtuigd dat ik waarschijnlijk 'iets' of de hele auto heb laten aanstaan. Inmiddels heb ik van de Action een powerbank met starthulpfunctionaliteit aangeschaft. Die heb ik inmiddels al één keer succesvol gebruikt.Marcel2020 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:39:
[...]
velen....het lijkt er niet het op, het is zo. Dus de auto niet lang wegzetten onder de 20% SOC.
beretrots dat ik die ene persoon ben in deze fameuze lijst!nietwijk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:51:
Dit blijft natuurlijk allemaal heel veel natte vinger/dikke duim werk. En wat mij betreft een kansloze statistiek!True schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:38:
[...]
Met 7.066 totale rijdende IONIQ 5s en onze sample size vind ik 42 v.d. 7k nog best aanzienlijk. Dan zit je op 0,6% met de aanname dat alle IONIQ 5 rijders in dit topic zitten. Ik gok dat je in de werkelijkheid nog niet eens op 5% v.d. IONIQ rijders hier op GoT hebt dan zit je op 42x met 353 berijders wat 11,9% is en stel ik heb het een factor 2 mis, dan is dat 5,9%.
Wat je in ieder geval zeker niet moet doen is:
1) 42 / 7.066 *100% = 0,6% Dat is natuurlijk volkomen waanzin, want dat zou alleen maar geldig zijn als alle I5-rijders een actieve account op dit forum zouden hebben én ook een melding maken hier.
2) stel het aantal I5 rijders met een account op dit forum = 400 (van de 7.066). Dan moet je nog erg oppassen met de rekensom 42 / 400 * 100% = 10,5% want: in hoeverre registreert elke rijder dan een defecte ICCU hier? Hoeveel (lease-)rijders nemen niet genoegen met de medeling "hij doet het weer" van de garage?
3) hoe heilig is die 42? dat zijn slechts de registraties op dit forum. In werkelijkheid kunnen het er ook gewoon bijv. 976 zijn. Dan krijg je 976 / 7.066 * 100% = 13.8%
met andere woorden: ik waardeer écht deze registratie van deze defecten, maar alsjeblieft trek er geen enkele conclusie uit als het gaat om %.
Wat betreft die Amerkaanse RDW: onze RDW kan dit nooit becijferen, want die hebben niet de beschikking over de informatie. Ik vraag me af of de Amerikanen dat wel kunnen? Hoezo moet een garage dit dan doorgeven aan de (Amerikaanse) RDW?
De enige partij die het wel kan weten is Hyundai NL. Zij kunnen exact aangeven hoeveel ICCU's zij als afterservice hebben geleverd t.o.v. de 7.066 rijdende I5's. Maar ik schat zo in dat dat het best kept secret zal zijn......
Wel een conclusie die ik trek: een recall actie is niet zaligmakend, want ik ben nu toe aan mijn 3e vervanging, dus het is niet simpel een kwestie van vervanging van de oorspronkelijke ICCU.
[ Voor 3% gewijzigd door jrk op 13-06-2024 14:40 ]
had je bij de 2e wel (gelijk) de recall software update gekregen? of was dat nog met de oude software? in het eerste geval is het zorgwekkend, in het 2e een soort van logisch dat de 2e ICCU ook de geest gaf.jrk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:37:
[...]
Wel een conclusie die ik trek: een recall actie is niet zaligmakend, want ik ben nu toe aan mijn 3e vervanging, dus het is niet simpel een kwestie van vervanging van de oorspronkelijke ICCU.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Tuurlijk is het K*& om drie keer een ICCU kapot te hebben, het maakt de onderliggende situatie alleen niet anders.jrk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:20:
[...]
is volgens mij bullshit, en zou de auto ook moeten kunnen. Ik heb dit ook zeker 3x gehad en daarvoor de ANWB moeten bellen. Ben er inmiddels van overtuigd dat ik waarschijnlijk 'iets' of de hele auto heb laten aanstaan. Inmiddels heb ik van de Action een powerbank met starthulpfunctionaliteit aangeschaft. Die heb ik inmiddels al één keer succesvol gebruikt.
De NHTSA heeft alle gegevens over vergelijkbare gevallen opgevraagd bij Hyundai, voor de US wel te verstaan. Dus de cijfers die de NHTSA heeft gebruikt is alles wat Hyundai heeft, en geloof me dingen achterhouden voor zo'n instantie is geen grap in de US...daar is geen clementie voor 'geen aktieve herinnering aan'
Aangezien de RDW hier op zijn best een administratieve functie heeft en niet veel toevoegt op gebied van veiligheid vande gebruiker hebben we deze gegevens niet, die heeft Hyundai natuurlijk voor heel Europa, wat voor de hele wereld.
Conclusie dat een recall niet werkt? waarop baseer je dat? dat de vorige service update niet heeft gewerkt is wel duidelijk, de jury is er m.i. nog niet uit of deze recall update wel of niet werkt....de teller staat voorzover ik kan vinden op 1 kapotte ICCU NA het uitvoeren van 41D033, we gaan het zien...
Misschien moet je even wat opzoeken en nalezen over de accucellen die gebruikt worden voor je bullshit roept. https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries
Ja de auto kan het, tuurlijk kun je hem tot 15% leegrijden en wegzetten, daags erna of later opladen en verder rijden (mits je 12V accu vol genoeg was), je kunt het alleen (veel) minder vaak doen met dezelfde 12V accu want diepontladen kan een 12V loodaccu niet zo heel goed hebben.
Een powerbank gebruiken na diepontlading/niet opladen van je 12V accu omdat de SOC te laag was om die bij te laden is symptoombestrijding....je 'bestrijd' de symptomen en niet de oorzaak. Gevolg, grote kans dat je HV accu eerder klaar is, je 12V accu zal ook snel de geest geven, EN je vergroot zeer waarschijnlijk de kans op een defecte ICCU.
Ik was zeer recent een slachtoffer en was in dezelfde week weer op de weg met nieuwe ICCU en kreeg te horen dat er zat voorraad was bij HMNL.jrk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:17:
[...]
Nee hoor, de ICCU is een groot probleem en heel veel collega-rijders hier op het forum hebben er soms weken, dan niet maanden op moeten wachten. Bij mijn eerste vervanging duurde het ook een week of 6, de tweede vervanging was nog in dezelfde week (want op voorraad) en nu hebben ze denk ik alles bij elkaar gezocht om er eentje te vinden voor mij, want voor zo'n derde vervanging en een écht boze klant (heb daar toch wel behoorlijk mijn ongenoegen geuit) wilden ze misschien net wat harder lopen?
Ik snap je punt niet helemaal, mijn hele post houd ik praktisch elke zin die vaagheid in het achterhoofd:jrk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:37:
[...]
Dit blijft natuurlijk allemaal heel veel natte vinger/dikke duim werk. En wat mij betreft een kansloze statistiek!
Wat je in ieder geval zeker niet moet doen is:
1) 42 / 7.066 *100% = 0,6% Dat is natuurlijk volkomen waanzin, want dat zou alleen maar geldig zijn als alle I5-rijders een actieve account op dit forum zouden hebben én ook een melding maken hier.
2) stel het aantal I5 rijders met een account op dit forum = 400 (van de 7.066). Dan moet je nog erg oppassen met de rekensom 42 / 400 * 100% = 10,5% want: in hoeverre registreert elke rijder dan een defecte ICCU hier? Hoeveel (lease-)rijders nemen niet genoegen met de medeling "hij doet het weer" van de garage?
3) hoe heilig is die 42? dat zijn slechts de registraties op dit forum. In werkelijkheid kunnen het er ook gewoon bijv. 976 zijn. Dan krijg je 976 / 7.066 * 100% = 13.8%
met andere woorden: ik waardeer écht deze registratie van deze defecten, maar alsjeblieft trek er geen enkele conclusie uit als het gaat om %.
Wat betreft die Amerkaanse RDW: onze RDW kan dit nooit becijferen, want die hebben niet de beschikking over de informatie. Ik vraag me af of de Amerikanen dat wel kunnen? Hoezo moet een garage dit dan doorgeven aan de (Amerikaanse) RDW?
De enige partij die het wel kan weten is Hyundai NL. Zij kunnen exact aangeven hoeveel ICCU's zij als afterservice hebben geleverd t.o.v. de 7.066 rijdende I5's. Maar ik schat zo in dat dat het best kept secret zal zijn......
- sample size
- aanname
- gok
- mis
All I had to do was follow the damn train.
Je hebt er wel een dongel op aangesloten toch?-CJ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:17:
Welke applicatie gebruiken jullie.voor het uitlezen van de OBD2 poort? Ik heb er twee geprobeerd maar kunnen beide geen verbinding maken.
Zeker, eentje met bluetooth.True schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:21:
[...]
Je hebt er wel een dongel op aangesloten toch?

Carscanner geprobeerd maar kon geen verbinding maken met de auto (wel met de dongle). Auto stond aan, niet op de accessoirestand.
ik heb dezelfde dongle met een Samsung Galaxy S24+ en carscanner, werkt prima.-CJ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:51:
Deze dongle in combinatie met een OnePlus 12.
Carscanner geprobeerd maar kon geen verbinding maken met de auto (wel met de dongle). Auto stond aan, niet op de accessoirestand.
Het duurt wel even voor het kontakt tot stand komt, ofwel voor je gegevens ziet....
Zou er ongeveer zo uit moeten zien....
[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 13-06-2024 21:59 ]
Hij opstarten de melding:
Waarschuwing
iPhone is jailbroken
App gedeactiveerd.
Beetje jammer wel.
Shit happens.
Hopelijk iemand een suggestie?
[ Voor 39% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-06-2024 08:38 ]
Ik had geen idee dat dit ook kan, alles ging altijd vanzelfZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:35:
@BlackMesa En werkt het inklappen/uitklappen niet handmatig met de knoppen op de bestuurdersdeur?
Thank you for your message.
It is currently planned to release Apple iOS 18 in autumn 2024, the Bluelink app is not yet optimized and functional for the Apple iOS 18 BETA version. Our colleagues are working hard to find a solution.
We can only ask for your patience.
Thank you for your understanding.
Neem aan dat ik dit toch niet hoef te vragen aan de garage? Mag toch aannemen dat de garage dit zelf regelt én inmiddels zelf voldoende info en ervaring heeft? In het begin had ik dankzij dit forum méér kennis van de auto dan de werkplaatsreceptie. Inmiddels heb ik het idee dat dit is bijgetrokken.Tiggy80 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:14:
[...]
had je bij de 2e wel (gelijk) de recall software update gekregen? of was dat nog met de oude software? in het eerste geval is het zorgwekkend, in het 2e een soort van logisch dat de 2e ICCU ook de geest gaf.
assumption is the mother of all fuck ups, enzo ;-)
[ Voor 53% gewijzigd door Marcel2020 op 14-06-2024 09:43 ]
Mijn reacties:Marcel2020 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:45:
[...]
Tuurlijk is het K*& om drie keer een ICCU kapot te hebben, het maakt de onderliggende situatie alleen niet anders.
De NHTSA heeft alle gegevens over vergelijkbare gevallen opgevraagd bij Hyundai, voor de US wel te verstaan. Dus de cijfers die de NHTSA heeft gebruikt is alles wat Hyundai heeft, en geloof me dingen achterhouden voor zo'n instantie is geen grap in de US...daar is geen clementie voor 'geen aktieve herinnering aan'
Aangezien de RDW hier op zijn best een administratieve functie heeft en niet veel toevoegt op gebied van veiligheid vande gebruiker hebben we deze gegevens niet, die heeft Hyundai natuurlijk voor heel Europa, wat voor de hele wereld.
Conclusie dat een recall niet werkt? waarop baseer je dat? dat de vorige service update niet heeft gewerkt is wel duidelijk, de jury is er m.i. nog niet uit of deze recall update wel of niet werkt....de teller staat voorzover ik kan vinden op 1 kapotte ICCU NA het uitvoeren van 41D033, we gaan het zien...
Misschien moet je even wat opzoeken en nalezen over de accucellen die gebruikt worden voor je bullshit roept. https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries
Ja de auto kan het, tuurlijk kun je hem tot 15% leegrijden en wegzetten, daags erna of later opladen en verder rijden (mits je 12V accu vol genoeg was), je kunt het alleen (veel) minder vaak doen met dezelfde 12V accu want diepontladen kan een 12V loodaccu niet zo heel goed hebben.
Een powerbank gebruiken na diepontlading/niet opladen van je 12V accu omdat de SOC te laag was om die bij te laden is symptoombestrijding....je 'bestrijd' de symptomen en niet de oorzaak. Gevolg, grote kans dat je HV accu eerder klaar is, je 12V accu zal ook snel de geest geven, EN je vergroot zeer waarschijnlijk de kans op een defecte ICCU.
1) dat een recall mogelijk niet werkt baseer ik in ieder geval op mijn persoonlijke ervaring dat een reparatie al niet werkt, want inmiddels dus toe aan mijn 3e vervanging
2) ik ga er in ieder geval geen rekening mee houden dat ik de auto nooit op <20% actieradius zou mogen wegzetten, omdat anders de 12V leeg zou lopen. Als dat werkelijk zo zou zijn, dan is deze auto werkelijk niet geschikt voor de dagelijks praktijk. Ik rijd deze auto nu ruim 2,5 jaar en heb er 84k km opzitten en dat gaat allemaal best goed en met veel plezier als alles heel blijft (ICCU en Frontradar). Zo ja, dan is het de fijnste en mooiste auto die ik ooit heb gehad en gereden.
2) een powerbank gebruiken om de auto te starten bij een (bijna) lege 12V accu. Het is mij in 2,5 jaar tijd nu geloof ik 4x gebeurd en 4x de ANWB moeten bellen die zelf met 'een soort van' powerbank mijn auto gaat starten en dan binnen 4 minuten weer weg rijdt. Dat doe ik nu zelf dus en sindsdien 1x nodig gehad. De ANWB-WW gaf mij nota bene zelf de tip: koop zo'n powerbank want we moeten zo vaak opdraven bij EV's......of heb je nog niet een oude 14V accou van een boormachine liggen? Nogmaals: ik kan niet herleiden waarom de 12V leeg loopt, maar denk persoonlijk dat er iets aan is blijven staan. En ja, het dan starten met een powerbankt is symtoombestrijding, maar wat wil je anders? Niet rijden en met een lege 12V blijven staan. Lijkt mij onzin dat daar de ICCU van kapot gaat. Zie ook geen verband in de tijd. De laatste keer starten met de powerbank was 2 maanden geleden en deze week ging mij ICCU wederom kapot.
Mijn punt is dus dat het prima is om te melden dat er 42 ICCU-meldingen op dit forum zijn geweest, maar ik zou het daar dus écht bij laten. Alles wat je er verder aan rekent, is zoveel gebaseerd op aannames, dat het geen hout snijdt. Mijn punt is dat 42 meldingen kan betekenen dat het net zo goed 0,1% van de 7.066 auto's overkomt als 10%, 48% of 89%. Het enige zekere is de 7.066 auto's en de 42 forum meldingen, maar je kunt er wérkelijk geen slag naar slaan als het gaat om de verhouding tussen die twee. Dus my point: doe het dus maar helemaal niet. Ik zit persoonlijk in ieder geval op 300% (3 meldingen op 1 auto).True schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:31:
[...]
Ik snap je punt niet helemaal, mijn hele post houd ik praktisch elke zin die vaagheid in het achterhoofd:
- sample size
- aanname
- gok
- mis
[ Voor 3% gewijzigd door jrk op 14-06-2024 09:59 ]
ik heb je tijdlijn niet zo goed op het netvlies. was de recall er al toen je de 2e ICCU geinstalleerd kreeg? als dat zo is lijkt het mij logisch (maar helaas niet vanzelfsprekend) dat een garage dat gelijk meeneemt. maar dat zou ook betekenen dat je 2e ICCU pas 2-3(?) maanden oud kan zijn want toen pas kwam de recall. dan kan het zelfs een montagefout zijn geweest waardoor de 2e het zo snel heeft begeven.jrk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:37:
[...]
Neem aan dat ik dit toch niet hoef te vragen aan de garage? Mag toch aannemen dat de garage dit zelf regelt én inmiddels zelf voldoende info en ervaring heeft? In het begin had ik dankzij dit forum méér kennis van de auto dan de werkplaatsreceptie. Inmiddels heb ik het idee dat dit is bijgetrokken.
maar goed, waar het ook door komt, ik snap je frusrtatie heeeel goed.
In de VS was zijn exemplaar officieel een "lemon". 3x zelfde issue mag je hem terug geven en krijg je je geld terug. Federal law. (iets genuanceerder maar dit is wel wat het effectief is)Tiggy80 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:01:
[...]

[ Voor 9% gewijzigd door Razwer op 14-06-2024 10:05 ]
Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken. 42 v.d. 7.066 is sowieso al 0,6% en geen 0,1%.jrk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:58:
[...]
Mijn punt is dus dat het prima is om te melden dat er 42 ICCU-meldingen op dit forum zijn geweest, maar ik zou het daar dus écht bij laten. Alles wat je er verder aan rekent, is zoveel gebaseerd op aannames, dat het geen hout snijdt. Mijn punt is dat 42 meldingen kan betekenen dat het net zo goed 0,1% van de 7.066 auto's overkomt als 10%, 48% of 89%. Het enige zekere is de 7.066 auto's en de 42 forum meldingen, maar je kunt er wérkelijk geen slag naar slaan als het gaat om de verhouding tussen die twee. Dus my point: doe het dus maar helemaal niet. Ik zit persoonlijk in ieder geval op 300% (3 meldingen op 1 auto).
Dat heeft in ieder geval niets met aannames te maken

Alles wordt ondersteund behalve 2.2 en 2.3, dus nog meer dan in jouw screenshot.ZuinigeRijder schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:58:
@-CJ Je kunt kijken of het geen crippled dongle is, hiervoor kun je deze tool gebruiken, die kijkt welke protocollen ondersteund worden. Want er zijn er genoeg (namaak) die te weinig implementeren......
Zou er ongeveer zo uit moeten zien....
[Afbeelding]
Foutmelding zegt dat 'ie wel met de dongel kan verbinden, maar dat de dongel niet met de auto kan verbinden.
Goede tip, naar aanleiding van je opmerking ding uit elkaar gehaald, gecontroleerd en opnieuw de verbindingen gesoldeerd. Werkt nu deels, verbinding valt vaak weg en is erg langzaam.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:49:
@-CJ Tja, dan is in ieder geval het ondersteunde protocol niet het probleem. Wat ik kan bedenken is dat misschien niet alle contactpunten van de dongle goed zijn
Denk dat ik een andere bestel, dit is een gebed zonder eind.
Iemand nog tips voor een goeie dongel vanaf aliexpress?
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
zoals gezegd, ik heb dezelfde, werkt prima
Mijn timeline hier ff van het forum gehaald:Tiggy80 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:01:
[...]
ik heb je tijdlijn niet zo goed op het netvlies. was de recall er al toen je de 2e ICCU geinstalleerd kreeg? als dat zo is lijkt het mij logisch (maar helaas niet vanzelfsprekend) dat een garage dat gelijk meeneemt. maar dat zou ook betekenen dat je 2e ICCU pas 2-3(?) maanden oud kan zijn want toen pas kwam de recall. dan kan het zelfs een montagefout zijn geweest waardoor de 2e het zo snel heeft begeven.
30-11-2021: auto nieuw gekregen
22-03-2023: "eindelijk is na 6 weken wachten mijn ICCU gerepareerd"
02-01-2024: "vandaag is de diagnose gesteld dat ook mijn 2e ICCU kapot is" (1 week wachttijd)
juni 2024: "#$%#@#$%^$&@#*&%$ en nu is mijn 3e ICCU óók kapot" (2,5 week wachttijd)
Ja, ik weet ook wel dat als je 42 / 7.066 doet het antwoord dan 0,6% is. Echter mijn hele punt is dat je geen deling mag maken, omdat er een onbekende factor tussen zit. Namelijk hoe die 42 zich verhouden tot het aantal ICCU-expemplaren Hyunai NL aan de werkplaatsen heeft uitgeleverd. Dat zal per defenitie geen 0,6% zijn, maar het kan elk random getal zijn, of het nu 0,1%, 0,009%, 27% of 63% is. Wij hier op het forum kunnen daar werkelijk geen zinnig woord over zeggen, dus zou ik adviseren om dat ook nooit te doen.True schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:02:
[...]
Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken. 42 v.d. 7.066 is sowieso al 0,6% en geen 0,1%.
Dat heeft in ieder geval niets met aannames te maken
Jij weet namelijk niet:
1) hoeveel I5-bezitters van de 7.066 hier op het forum zitten
2) hoeveel van die mensen ook daadwerkelijk hun ICCU problemen ook melden (of alleen passieve forum lezers zijn)
3) hoeveel van die mensen überhaupt weten - ook al was hun ICCU kapot - dát hun ICCU kapot was.
en zo kan ik nog wel een beetje doorgaan....
Op het moment dat jij alleen al het luttele feit dat het 42 gevallen zijn, waaronder eentje met 3x, op de een of andere manier gaat kwalificeren als "het valt best mee" dan begeef je je op te glad ijs. Je kan en mag daar nooit een conclusie uit trekken en daar ben je dan toch mee bezig. Net zo min als ik niet zou mogen zeggen dat het "veel te veel" is. Want ook dat kan ik nergens gefundeerd op baseren.
[ Voor 5% gewijzigd door jrk op 14-06-2024 15:27 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
dat is wel een datum dat het erom hangt. ik heb op 15 april contact gehad met mijn dealer en die wist toen nog niets van de actie, de week erop was hij ook weer van de duitse site af. dus het zou zo kunnen dat ze je 2e ICCU hebben geinstalleerd zonder die terugroepactie uit te voeren..... aangezien het een maand was voordat er echt iets vanuit HMNL naar de dealers werd gecommuniceerd. staat de actie toevallig nog open voor jouw VIN op de duitse site of bij de RDW? als dat zo is kun je er bijna zeker van zijn dat het nog moet gebeuren.jrk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:15:
[...]
Mijn timeline hier ff van het forum gehaald:
30-11-2021: auto nieuw gekregen
22-03-2023: "eindelijk is na 6 weken wachten mijn ICCU gerepareerd"
02-01-2024: "vandaag is de diagnose gesteld dat ook mijn 2e ICCU kapot is" (1 week wachttijd)
juni 2024: "#$%#@#$%^$&@#*&%$ en nu is mijn 3e ICCU óók kapot" (2,5 week wachttijd)
Je gaat volledig langs mijn punt:jrk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:24:
[...]
Ja, ik weet ook wel dat als je 42 / 7.066 doet het antwoord dan 0,6% is. Echter mijn hele punt is dat je geen deling mag maken, omdat er een onbekende factor tussen zit. Namelijk hoe die 42 zich verhouden tot het aantal ICCU-expemplaren Hyunai NL aan de werkplaatsen heeft uitgeleverd. Dat zal per defenitie geen 0,6% zijn, maar het kan elk random getal zijn, of het nu 0,1%, 0,009%, 27% of 63% is. Wij hier op het forum kunnen daar werkelijk geen zinnig woord over zeggen, dus zou ik adviseren om dat ook nooit te doen.
Jij weet namelijk niet:
1) hoeveel I5-bezitters van de 7.066 hier op het forum zitten
2) hoeveel van die mensen ook daadwerkelijk hun ICCU problemen ook melden (of alleen passieve forum lezers zijn)
3) hoeveel van die mensen überhaupt weten - ook al was hun ICCU kapot - dát hun ICCU kapot was.
en zo kan ik nog wel een beetje doorgaan....
Op het moment dat jij alleen al het luttele feit dat het 42 gevallen zijn, waaronder eentje met 3x, op de een of andere manier gaat kwalificeren als "het valt best mee" dan begeef je je op te glad ijs. Je kan en mag daar nooit een conclusie uit trekken en daar ben je dan toch mee bezig. Net zo min als ik niet zou mogen zeggen dat het "veel te veel" is. Want ook dat kan ik nergens gefundeerd op baseren.
- met 42 v.d. 7k is dat sowieso al het minimum wat je kunt berekenen en dat is een feit het is dat of meer, maar zeer waarschijnlijk meer dus minimaal 0,6%
- en ik stel nergens het valt best mee ik zeg juist het omgekeerde
Ik denk dat je hier helemaal gelijk hebt! op 2 januari was er nog niks bekend bij de dealers en al helemaal geen nieuwe ROM.Tiggy80 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:43:
[...]
dat is wel een datum dat het erom hangt. ik heb op 15 april contact gehad met mijn dealer en die wist toen nog niets van de actie, de week erop was hij ook weer van de duitse site af. dus het zou zo kunnen dat ze je 2e ICCU hebben geinstalleerd zonder die terugroepactie uit te voeren..... aangezien het een maand was voordat er echt iets vanuit HMNL naar de dealers werd gecommuniceerd. staat de actie toevallig nog open voor jouw VIN op de duitse site of bij de RDW? als dat zo is kun je er bijna zeker van zijn dat het nog moet gebeuren.
Je mag ondertussen WEL verwachten dat de nieuwe ICCU de laatste Software heeft (of na inbouwen krijgt)....toch zou ik even een OBDII dongle kopen, vertrouwen is goed, controle is beter (Djerzinski)
[ Voor 16% gewijzigd door Marcel2020 op 14-06-2024 16:09 ]
Je hebt gelijk de recall staat nog open. Heb de garage hier inmiddels over geinformeerdTiggy80 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:43:
[...]
dat is wel een datum dat het erom hangt. ik heb op 15 april contact gehad met mijn dealer en die wist toen nog niets van de actie, de week erop was hij ook weer van de duitse site af. dus het zou zo kunnen dat ze je 2e ICCU hebben geinstalleerd zonder die terugroepactie uit te voeren..... aangezien het een maand was voordat er echt iets vanuit HMNL naar de dealers werd gecommuniceerd. staat de actie toevallig nog open voor jouw VIN op de duitse site of bij de RDW? als dat zo is kun je er bijna zeker van zijn dat het nog moet gebeuren.
Dank voor de tip
https://www.hyundai.com/n...acties/luckyyoudagen.html
volgens mij lees je het verkeerd, je krijgt tot wel 11.000 euro...Hyack schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:11:
Als ik het nou goed lees krijg je dus € 3.000 korting op je IONIQ5?
https://www.hyundai.com/n...acties/luckyyoudagen.html
@Hyack ,Marcel2020 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:14:
[...]
volgens mij lees je het verkeerd, je krijgt tot wel 11.000 euro...
Totaal 11.000euro ja.
En dat vind ik dan best veel.
Die “3000 bonus” zou je wellicht met wat onderhandelen ook wel voor elkaar krijgen.
“8000 extra inruil” zou wat mij betreft moeten betekenen: “8000 euro boven reguliere inruilprijs”. Dus voor een barrel van 200euro zou je dan 8200euro moeten krijgen. Dat is wel echt heel serieuze korting.
Maar…….. als je eenmaal bij de dealer binnen staat is alles altijd anders
[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 14-06-2024 19:31 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wat doen we niet goed:
1. We zijn de auto aan het laden bij openbare laadpaal maar het regent dus gaan we weer even terug in de auto. De auto was nog niet afgesloten.
2. We zetten de auto weer aan: Muziekje tijden het wachten en ook wat warmte is prettig.
3. Buitje is voorbij en we willen de auto weer 'stop' zetten. MAARRR dat lukt niet? Rem indrukken, en op de start/stopknop drukken in alle varianten blijft de auto aan.
4. We stappen uit en proberen via de portier-hendel de auto af te sluiten: Werkt niet, via de knop op de sleutel: werkt niet.
5. Via Blue-Link: Yes we kunnen de auto afsluiten (We denken in eerste instantie dat we hem uit hebben gezet)
en we lopen weg.
6. We komen paar uur later terug, het regent weer maar de auto begroet ons vrolijk met zwaaiende ruitenwissers ... hij staat dus, weliswaar op slot, maar wel áán!?
7. Ontgrendelen lukt niet via portier-hendel, ook niet op afstand via sleutel maar gelukkig wel weer via de Blue-Link app: Ontgrendelen.
Is dit gedrag 'by design' of is er een manier om de auto nadat hij tijdens het laden is aangezet, ook weer uit te schakelen (zónder de laadsessie te onderbreken, dat zal vast ook werken, maar is niet erg gebruiksvriendelijk)??
Wie het weet, mag het zeggen .... Veel dank alvast!
Wanneer je via 5/bluelink de auto afsluit, terwijl die nog aan staat, moet je die ook weer ontgrendelen via bluelink. Of via de fysieke sleutel ontgrendelen.
Iets dergelijks heb ik ook gehad.PietjeA schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:32:
Hi mede Ioniq5-ers,
Wat doen we niet goed:
1. We zijn de auto aan het laden bij openbare laadpaal maar het regent dus gaan we weer even terug in de auto. De auto was nog niet afgesloten.
2. We zetten de auto weer aan: Muziekje tijden het wachten en ook wat warmte is prettig.
3. Buitje is voorbij en we willen de auto weer 'stop' zetten. MAARRR dat lukt niet? Rem indrukken, en op de start/stopknop drukken in alle varianten blijft de auto aan.
4. We stappen uit en proberen via de portier-hendel de auto af te sluiten: Werkt niet, via de knop op de sleutel: werkt niet.
5. Via Blue-Link: Yes we kunnen de auto afsluiten (We denken in eerste instantie dat we hem uit hebben gezet)
en we lopen weg.
6. We komen paar uur later terug, het regent weer maar de auto begroet ons vrolijk met zwaaiende ruitenwissers ... hij staat dus, weliswaar op slot, maar wel áán!?
7. Ontgrendelen lukt niet via portier-hendel, ook niet op afstand via sleutel maar gelukkig wel weer via de Blue-Link app: Ontgrendelen.
Is dit gedrag 'by design' of is er een manier om de auto nadat hij tijdens het laden is aangezet, ook weer uit te schakelen (zónder de laadsessie te onderbreken, dat zal vast ook werken, maar is niet erg gebruiksvriendelijk)??
Wie het weet, mag het zeggen .... Veel dank alvast!
Ik kreeg tip: als je hem tijdens laden aanzet: niet met de voet op de rem (dan “start” hij niet). Dan heb je dat probleem kennelijk niet.
Ik heb er niet zo’n vertrouwen in, beter… “niet aanzetten tijdens laden”.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
En als toevoeging, het gedrag is hetzelfde met een V2L adapter ingeplugd. (en ik maar vechten om de auto uit te krijgen XD)ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:48:
@PietjeA Bij stap 3 gaat het fout, tijdens laden de auto "aan" zetten, dan moet je de auto eerst weer uitzetten door op start-stop knop te drukken zónder de rem in te trappen.
Wanneer je via 5/bluelink de auto afsluit, terwijl die nog aan staat, moet je die ook weer ontgrendelen via bluelink. Of via de fysieke sleutel ontgrendelen.
De discussie over interpretatie van de statistieken is al vaker voorbij gekomen en de enige conclusie die te trekken valt dat er geen conclusies te trekken zijn. Er worden statistieken bijgehouden van (actieve) GoT gebruikers wat indicatief is of een issue voor komt en hoe vaak onder de actieve gebruikers. Dat is mogelijk waardevol voor (ons) de gebruikers maar diezelfde data gebruiken buiten deze scope is puur schatting en natte vinger werk. Soms kan dat best leuk zijn om over te filosoferen maar feitelijk is elke conclusie arbitrair.True schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:46:
[...]
Je gaat volledig langs mijn punt:
- met 42 v.d. 7k is dat sowieso al het minimum wat je kunt berekenen en dat is een feit het is dat of meer, maar zeer waarschijnlijk meer dus minimaal 0,6%
- en ik stel nergens het valt best mee ik zeg juist het omgekeerde
Wikipedia: Arbitraire gevolgtrekking
[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 15-06-2024 14:08 ]
Specifiek voor ioniq5:
- bij de tunnelterminal in calais noodgedwongen bij tesla moeten laden omdat de ENGIE super snelle lader het niet deed. Dat werkte dus! Het betrof "tesla laders met een gat in het midden waar 2 kabels met verschillende stekker in hangen". Wel haalde ik "maar" 96kW waardoor ik 30 in plaat van 15. minuten zoet was. Niet ideaal maar ook geen ramp.
Dit type Tesla laders "werkt dus" met ioniq5.
- thuis niks gepland, alles met de onboard navigatie gedaan. Ik laat de auto echter NIET zelf laadstops plannen. Enerzijds gebruik ik het "middenschermpje" op stand "rusts", dan zie je exact welke P's er komen, wat voor faciliteiten die hebben en of er een AC , DC of HPC lader staat (let op minuscule 0/1/2 bliksemschichtjes in het icoontje, ik zag ze pas toen ik mijn bril opzette). Daarnaast de "laadstops op route" planning (let op rode balletje link of rechts dat aangeeft aan welke kant vd weg, en in Engeland is dat (oeps) links). Daarmee weet je ook precies hoeveel palen er vrij zijn en wanneer voor het laatst gebruikt (als dat een maand terug is dan istie waarschijnlijk stuk).
Aanvullend:Stefannn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:14:
Verslagje van trip naar manchester in deze post
Specifiek voor ioniq5:
- bij de tunnelterminal in calais noodgedwongen bij tesla moeten laden omdat de ENGIE super snelle lader het niet deed. Dat werkte dus! Het betrof "tesla laders met een gat in het midden waar 2 kabels met verschillende stekker in hangen". Wel haalde ik "maar" 96kW waardoor ik 30 in plaat van 15. minuten zoet was. Niet ideaal maar ook geen ramp.
Dit type Tesla laders "werkt dus" met ioniq5.
- thuis niks gepland, alles met de onboard navigatie gedaan. Ik laat de auto echter NIET zelf laadstops plannen. Enerzijds gebruik ik het "middenschermpje" op stand "rusts", dan zie je exact welke P's er komen, wat voor faciliteiten die hebben en of er een AC , DC of HPC lader staat (let op minuscule 0/1/2 bliksemschichtjes in het icoontje, ik zag ze pas toen ik mijn bril opzette). Daarnaast de "laadstops op route" planning (let op rode balletje link of rechts dat aangeeft aan welke kant vd weg, en in Engeland is dat (oeps) links). Daarmee weet je ook precies hoeveel palen er vrij zijn en wanneer voor het laatst gebruikt (als dat een maand terug is dan istie waarschijnlijk stuk).
Er staan bij grote supermarkten vaak laders.
Bij Tesco heb je 7-kw-laders die je met een specifieke app moet gebruiken. Sainsbury’s is bezig veel snelladers van 150 kw neer te zetten. Beide staan niet altijd in de navigatie of in de gebruikelijke apps.
Er zijn dus meer voorzieningen dan bijvoorbeeld in Normandië.
Ook ik had problemen met de snelladers bij de tunnel, maar dan aan de Folkestone-kant. Dus moest een keertje extra laden in Frankrijk.
Zelfde probleem heb ik ook gehad. Daarom zet ik de auto nooit meer stil onder de 20% zonder op te laden.edvanleeuwen schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:37:
[...]
Vreemd dat er op dit forum helemaal niets over te vinden is. 🤭
Dat van die 20% had ik ook gevonden op dit forum na de tip van @ZuinigeRijder
Ioniq 5 58 kWh Connect + WP
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
/u/1516336/crop64be2c8748d1d_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/526396/crop61cc451471cb0_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/17296/palawanmini.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1526216/crop6318c5b539b8d_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/578271/crop62beb7db65678.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/403106/3868954827-1_60x60.jpg?f=community) 
            /u/1742678/crop620ac2720fab3_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1725698/crop61e1569bb2bfc_cropped.jpg?f=community) 
            /f/image/ITjcUUZeFLp1ZtJlwHvSlC0U.webp?f=fotoalbum_large)
/u/321863/crop63280f2a06b9b_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1618334/crop615c4771af2ce_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1569106/crop60feb2bf05327_cropped.jpg?f=community) 
            /u/994015/crop5a061bc6d66ef_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/528805/crop62ffdb7890165_cropped.jpg?f=community)