All I had to do was follow the damn train.
Knipperlichten in de bumper? Met gloeilampen?! Dat kan toch niet waar zijn?Vielleicht schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:29:
Deze heb ik via de dealer ontvangen. Ik baal hier best wel van...[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat de mega budget versie?
Nee, alle behalve de Lounge, blijkbaarSmobbo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:55:
[...]
Knipperlichten in de bumper? Met gloeilampen?! Dat kan toch niet waar zijn?
Zonde zeg. Dat maakt die auto ineens een stuk minder aantrekkelijk. Juist die geinige details met de verlichting bijvoorbeeld laten deze auto eruit springen.Vielleicht schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:16:
[...]
Nee, alle behalve de Lounge, blijkbaar
(Los van het feit dat ik knipperlichten los in de bumper altijd een soort rare ‘import auto’ oplossing vind, net als bij de Kona…)
Meestal zie je in reclame filmpjes toch de meest dure versie van een model.
Ik vind het model an sich gewoon leuk vormgegeven en het is elektrisch en er zitten qua software veel dingetjes in en het belangrijkste is het snel kunnen laden.
Toegegeven, als dat soort dingen wel waren zoals men gehoopt had qua LED knippers etc
zou ik dat zeker leuk vinden maar het beïnvloed mijn keuze niet.
Ik begrijp dat je in de marketingdingen alleen de meest uitgeruste versie ziet, en daarom ga je uit van de informatie die je van Hyundai krijgt (lees: configurator, optielijst e.d.). In geen geval staan verschillen in de richtingaanwijzers benoemd.cooper_s1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:49:
Eerlijk gezegd kunnen dat soort zaken mij niet zoveel boeien... ik zie ze toch niet als ik erin zit... :-)
Meestal zie je in reclame filmpjes toch de meest dure versie van een model.
Ik vind het model an sich gewoon leuk vormgegeven en het is elektrisch en er zitten qua software veel dingetjes in en het belangrijkste is het snel kunnen laden.
Toegegeven, als dat soort dingen wel waren zoals men gehoopt had qua LED knippers etc
zou ik dat zeker leuk vinden maar het beïnvloed mijn keuze niet.
@Jan Treur en @Tiggy80 hebben gelijk. Boven de pak 'em beet 100 km/h is de luchtweerstand veel prominenter dan de rolweerstand. En de snelheid is kwadratisch van invloed op de benodigde energie.kadikoylu schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Ik moet zeggen dat ik twijfel aan deze formule. Terugwerkende kracht zou bij enkel stad gebruik (50km/u) bereik moeten verviervoudigen naar bijna 2000 Km
Dit geldt overigens voor alle auto's, niet alleen elektrische. Hier wordt het allemaal uitgelegd:
Wikipedia: Energieverbruik van auto's
Theoretisch verbruikt een auto bij 100 ipv 130 dus 41% minder energie. Bij Nextmove zie je ongeveer 25% minder energie, wat deels verklaard kan worden doordat ze waarschijnlijk een lagere gemiddelde snelheid hebben behaald dan 130 km/h.
Ik ben het met je eens dat het wel opmerkelijk is dat alleen de lounge versie over het gehele pakket beschikt en vind het ook jammer dat bijvoorbeeld de verlichting geen upgrade optie is voor de andere versies. De overige versies krijgen met de gloeilampen zo wel gelijk een karige uitstraling. Over een paar jaar zit het uitgebreide lichtpakket er natuurlijk wel standaard op. Zoals bij alle overjarige modellen gangbaar is.Smobbo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:55:
[...]
Knipperlichten in de bumper? Met gloeilampen?! Dat kan toch niet waar zijn?
Eigenlijk vind ik vanwege alle extra's de meerprijs van een connect+ naar een lounge versie nog wel goed te verantwoorden. Helaas wilde mijn werkgever alleen niet verder gaan dan de connect+ versie. Wanneer je verlichting mogelijk in de toekomst nog kan upgraden zou dit wel top zijn.
het autonoom kunnen rijden... tot op een bepaald nivo dan. En of er softwarematig hacks zijn om bepaalde zaken te activeren ofzo. Misschien een slechte vergelijking maar bij VW, Skoda Seat enzo is het bijvoorbeeld mogelijk om een assist voor een trailer of snelheidsborden herkenning aan te zetten via de software ook als je dat in 1ste instantie niet gekocht had als optie.
Zoals waarschijnlijk meerderen heb ik voor de dashboardkleur de zwarte variant gekozen.
Vind ik iets mooier dan de witte variant.
Consequentie is dan dat ook de navikleur zwart is. Maar opvallend genoeg niet altijd.
Van de 10 keer start het navischerm 8 keer op in zwart en 2 keer in wit. Dat laatste vind ik veel duidelijker kaartlezen. Details als bossages, riviertjes e.d. zijn dan goed zichtbaar.
Ik kan geen relatie ontdekken met de buiten lichtsterkte en ook de dealer weet niet hoe dit komt en hoe je dit zelf zou kunnen kiezen.
Ik zou dus het zwarte dashboard standaard met het witte navischerm willen zien. Iemand dit ook al aan de hand gehad of iemand een idee hoe dit te kiezen?
:strip_exif()/f/image/VDFXOSxjCOhN28nD5MvEDlJP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ikzelf geef de voorkeur aan de witte schermen.
Heb nu exact 1 week een project 45
Dat is de vraag niet. Die keuze is simpel. Ik heb voor zwart gekozen. Zie de foto.rp69 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:06:
De kleuren van de schermen kun je zelf instellen: wit of zwart
Ikzelf geef de voorkeur aan de witte schermen.
Heb nu exact 1 week een project 45
Maar bij mij komt dan soms spontaan de combinatie die in de foto zichtbaar is.
Dat is wat anders dan de zwart/wit dashboard kleur keuze.
Wij hebben hetzelfde en vinden het witte navigatiescherm ook fijner, komt bij ons ook zo’n 1 op de 10 keer spontaan op bij starten. Zou inderdaad fijn zijn als dit zo is in te stellen.chrvdbos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:14:
[...]
Dat is de vraag niet. Die keuze is simpel. Ik heb voor zwart gekozen. Zie de foto.
Maar bij mij komt dan soms spontaan de combinatie die in de foto zichtbaar is.
Dat is wat anders dan de zwart/wit dashboard kleur keuze.
Dat is precies de reden waarom ik toch maar weer voor witte schermen heb gekozen, de navi is dan idd veel duidelijker, weliswaar na de software update vanaf deze update kun je het wisselen van wit naar zwart aan een tijdstip hangen zodat je 's avonds niet verblind wordt door het scherm. Maar ik heb nooit witte navi schermen gehad in de tijd dat ik 'zwart' ingesteld had.chrvdbos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:54:
Een vraag.
Zoals waarschijnlijk meerderen heb ik voor de dashboardkleur de zwarte variant gekozen.
Consequentie is dan dat ook de navikleur zwart is. Maar opvallend genoeg niet altijd.
Van de 10 keer start het navischerm 8 keer op in zwart en 2 keer in wit. Dat laatste vind ik veel duidelijker kaartlezen. Details als bossages, riviertjes e.d. zijn dan goed zichtbaar.
Ik kan geen relatie ontdekken met de buiten lichtsterkte en ook de dealer weet niet hoe dit komt en hoe je dit zelf zou kunnen kiezen.
Ik zou dus het zwarte dashboard standaard met het witte navischerm willen zien. Iemand dit ook al aan de hand gehad of iemand een idee hoe dit te kiezen?
[Afbeelding]
3000Wp op 't dak
Het is ook een stukje zichtbaarheid, LED's vallen beter op dan halogeentjes. En ook al zijn het standaard fittingen, een led ipv halogeen is letterlijk centenwerk.bilgy_no1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:28:
[...]
Ach jammer... voor de clignateurs maakt het niet zoveel uit toch? Die branden maar heel weinig, dus qua energie valt er niet veel te besparen. Wel af en toe vervangen waarschijnlijk (misschien 1 of 2 keer over de levensduur van de auto).
Maar Hyundai had dit soort informatie wel beter op orde moeten hebben voordat ze de bestellingen gingen accepteren. Er was echt veel onduidelijk in de prijslijst.
Navi scherm wordt alleen donker als de zon onder is volgens mij?chrvdbos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:54:
Een vraag.
[Afbeelding]
Ioniq 5 P45
Nee, de "hoofdkleur" voor beide schermen is wit of zwart. Dat is makkelijk in te stellen.ditbenikecht schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:09:
@chrvdbos Navikleur? Dat is toch gewoon het thema? Dat kun je instellen.
Maar nadat ik standaard beide schermen op zwart heb gezet, is soms het navisbeeld (op het rechter scherm) met een witte achtergrond. Het rechter deel van het rechter scherm staat (op spilt screen) dan nog steeds op zwart.
Dat is op de foto duidelijk te zien.
Vraag is dus is dit kiesbaar (instelbaar?) of is het gewoon toeval en dan waarom.
Er is geen relatie te zien met het dag- nachtritme of de lichtsterkte (zonlicht e.d.).
Is er dan een nieuwe? Die zie ik niet in de store.
Shit happens.

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-08-2021 23:23 ]
Ok, beetje rare strategie om deze dan alvast “old” te noemen. Dat kan je toch ook doen als je een nieuwe live hebt staan?ZuinigeRijder schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:22:
Ja, de old is de huidige. Binnenkort komt er een nieuwe app, dus hebben ze deze alvast hernoemd. Zou in augustus komen
Tot nu toe nog niet het idee dat in (online) communicatie en online service (ik heb in de website/configurator geregeld wat errors gehad) Hyundai echt uitblinkt.
Nu we het toch over comms hebben: Ik heb verder geen idee hoe het werkt bij auto fabrikanten, maar waarom hebben de verschillende uitvoeringen in elk land een andere naam? Is dat voor andere merken ook zo?
Als ik wat reviews uit DE / BE zit te kijken zit ik me echt af te vragen welke uitvoering daar in NL mee bedoelt wordt.
Heb voor Philips gewerkt, daar hadden we soms wat landen uitvoeringen van onze producten, maar over het algemeen waren alle namen van de varianten voor vrijwel heel Europa gelijk.
Toch wel zonde en ik blijf zo toch een beetje het B merk gevoel houden wat gezien de recente auto's niet terecht lijkt maar alles er omheen maakt mij niet enthousiast.
Een app al Old noemen zonder de opvolger online te hebben is ook bizar.
Het is de oude manier van denken in autoland. 'Vroeger' waren er grote verschillen tussen landen en voorkeurenen dus werden producten daarop aangepast. Alle oude merken doen dit in meer of mindere mate, maar Hyundai maakt het hier wel heel erg verwarrend. Niet alleen de namen van de uitvoeringen zijn anders, ook de inhoud van de pakketten verschilt.GoodPeople schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:15:
[...]
Ok, beetje rare strategie om deze dan alvast “old” te noemen. Dat kan je toch ook doen als je een nieuwe live hebt staan?
Tot nu toe nog niet het idee dat in (online) communicatie en online service (ik heb in de website/configurator geregeld wat errors gehad) Hyundai echt uitblinkt.
Nu we het toch over comms hebben: Ik heb verder geen idee hoe het werkt bij auto fabrikanten, maar waarom hebben de verschillende uitvoeringen in elk land een andere naam? Is dat voor andere merken ook zo?
Als ik wat reviews uit DE / BE zit te kijken zit ik me echt af te vragen welke uitvoering daar in NL mee bedoelt wordt.
Heb voor Philips gewerkt, daar hadden we soms wat landen uitvoeringen van onze producten, maar over het algemeen waren alle namen van de varianten voor vrijwel heel Europa gelijk.
Alsof ze bij Hyundai Europa niet op de hoogte zijn van de Europese Unie Single Market en het feit dat de early adopters/majority kopers allemaal internationaal via social media naar informatie zoeken.
Dit alles zit ook de productie en opschaling daarvan in de weg. Tekenend voor de behoudende krachten binnen het concern waardoor hun EV strategie veel te terughoudend is. Zag een Kia Manager uit Engeland trots vertellen dat ze in 2030 wel 800.000 volledig elektrische Kia's willen verkopen. Dat doet Tesla dit jaar al. Kortom, met zo'n strategie plan je gewoon je eigen faillissement.
hier nog een review van auto 55....
https://www.auto55.be/tes...yundai-ioniq-5-73kwh-core
[ Voor 5% gewijzigd door xenne op 28-08-2021 09:16 ]
Op een Duits forum las ik dat V2L bij allemaal werkt alleen de adapter is bij de eenvoudiger uitvoeringen niet meegeleverd, deze kost 1250 euro los.xenne schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:14:
hoewel het menu van de Core V2L gewoon toont in het menu, maar of dat wil zeggen of V2L effectief zou werken met de vereiste adapter kan men mij niet zeggen
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Bedankt voor de info... waar kan je die adapter bestellen?rvdgaag schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:58:
[...]
Op een Duits forum las ik dat V2L bij allemaal werkt alleen de adapter is bij de eenvoudiger uitvoeringen niet meegeleverd, deze kost 1250 euro los.
Ik schat bij de Hyundai dealerxenne schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:00:
[...]
Bedankt voor de info... waar kan je die adapter bestellen?
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Heb hetzelfde probleem, staat op zwart maar soms springt rechts op wit, zit geen logica in, zoals bijv. dag/nacht. Balk onderin is dan zwart ipv grijs bij keuze wit.chrvdbos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:54:
Een vraag.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/OJQvELKDcPcRgmqFlFAND9Ex.jpg?f=fotoalbum_large)
Kun je de auto ook een soort harde reset geven? Hellup!
Shit happens.
Het scherm per ongeluk uitgezet ? Ah, linkerscherm..hmm. Dan zou ik gewoon reset doen. Gaatje rechtsonder bij klimaat instellingmdeiman schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:06:
Het linker scherm blijft bij mij zwart...helemaal niets te zien. Rechts is wel aan. Tips?
Kun je de auto ook een soort harde reset geven? Hellup!
[ Voor 13% gewijzigd door Luft op 28-08-2021 12:33 ]
9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2
3000Wp op 't dak
Na circa half uur rijden deed alles het plots weer.
Als ik de auto nu weer start blijft het linkerscherm weer zwart. Grrrr.
Shit happens.
Lijkt wel of er een stekkertje een beetje los zit. Ik zou de dealer maar zsm opzoeken.mdeiman schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:52:
Reset middels gaatje werkt niet. Linkerscherm helemaal zwart. Auto rijdt nog wel maar alle systemen zoals HDA enz werken niet. Scherm rechts met bv navigatie werk ook maar deels. Richting en plaats kan niet bepaald worden. Snelheid dus ook niet zichtbaar. In head up km op 0. Lastig rijden.
Na circa half uur rijden deed alles het plots weer.
Als ik de auto nu weer start blijft het linkerscherm weer zwart. Grrrr.
Shit happens.
Toevallig deze week tegelijk draadloos mijn telefoon en via usb die van mijn zoon opgeladen. Zover ik weet kan je alleen het draadloos aan of uit zettenmdeiman schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:25:
Kan met de usb poorten geen telefoon laden. Ook een bugje of vergt dit nog ergens een bepaalde instelling?
Soms ligt het aan de kabel. Ik heb eens een goedkoop merkloos kabeltje gekocht en die deed het ook niet in de auto. Dacht dus dat het daar aan lag, maar bij check bleek het thuis ook niet te werken. Data ging wel. Was ook een erg dunnen kabel.mdeiman schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:25:
Kan met de usb poorten geen telefoon laden. Ook een bugje of vergt dit nog ergens een bepaalde instelling?
Misschien dus even checken met je originele kabel (die hopelijk nog USB-A heeft aan de voedingskant) en als dat ook niet werkt toch even langs de dealer helaas.
[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 29-08-2021 09:31 ]
Bij bv. de Kona is hij duidelijk zichtbaar onder de nummerplaat.
In de handleiding staan alle sensor locaties gespecificeerd.Yoade75 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:53:
Weet iemand waar de radar van de adaptieve cruise control precies zit?
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
Yoade75 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:53:
Weet iemand waar de radar van de adaptieve cruise control precies zit?
:strip_exif()/f/image/wP4gVwtKJNqMiNb1h2uNQeLY.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven de nummerplaat zit de radar. (Uit de owners manual)
De uiterlijke details zijn de reden dat ik uiteindelijk voor de Ioniq 5 heb gekozen en niet de EV6. Hier baal ik ook enorm van. Ik neem deze week contact op met de leasemaatschappelij en dealer met de vraag of annulering nog mogelijk is. Dit is ronduit misleiding.Vielleicht schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:29:
Deze heb ik via de dealer ontvangen. Ik baal hier best wel van...[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je twijfelt over het aankopen van een dure nieuwe auto snap ik dat helemaal, maar bij een lease-auto snap ik het eerlijk gezegd niet. Hij wordt betaald door de werkgever, je krijgt een bak belastingvoordeel en het is maar een contract voor 4-5 jaar. Dan zijn de lampjes wel een heel klein detail waarvan je zelf tijdens het rijden weinig merkt, toch?HollovVpo1nt schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:13:
[...]
De uiterlijke details zijn de reden dat ik uiteindelijk voor de Ioniq 5 heb gekozen en niet de EV6. Hier baal ik ook enorm van. Ik neem deze week contact op met de leasemaatschappelij en dealer met de vraag of annulering nog mogelijk is. Dit is ronduit misleiding.
Maar los daarvan, ik snap de frustratie over de slechte communicatie van deze details. Misschien kun je er nog een voordeeltje uit onderhandelen. Ik ben benieuwd.
Wellicht twijfel je ook over andere zaken (langer bereik EV6, beter laadnetwerk Tesla Model 3/Y)?
[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-08-2021 09:54 ]
Ik weet niet waarom het feit dat het een leaseauto is relevant is. Ook dan kies je een auto die het best uitsluit bij je wensen. Als looks belangrijk is voor de keuze, is dat niet minder belangrijk, dan geavanceerde features voor iemand anders of fijne stoelen voor weer iemand anders. En ondanks dat een elektrische auto voordeliger is dan een benzineauto (of is benzine gewoon duur?), moet de gebruiker van een leaseauto alsnog betalen.bilgy_no1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:40:
[...]
Als je twijfelt over het aankopen van een dure nieuwe auto snap ik dat helemaal, maar bij een lease-auto snap ik het eerlijk gezegd niet. Hij wordt betaald door de werkgever, je krijgt een bak belastingvoordeel en het is maar een contract voor 4-5 jaar. Dan zijn de lampjes wel een heel klein detail waarvan je zelf tijdens het rijden weinig merkt, toch?
Een lease-auto is per definitie iets tijdelijks, meestal voor maar 4 jaar. En het is toch echt de werkgever die het leasecontract betaalt. Je bent alleen een vergoeding aan de Belastingdienst verschuldigd, aangezien die een deel van de waarde als belastbare beloning meeteelt.Vielleicht schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:58:
[...]
Ik weet niet waarom het feit dat het een leaseauto is relevant is. Ook dan kies je een auto die het best uitsluit bij je wensen. Als looks belangrijk is voor de keuze, is dat niet minder belangrijk, dan geavanceerde features voor iemand anders of fijne stoelen voor weer iemand anders. En ondanks dat een elektrische auto voordeliger is dan een benzineauto (of is benzine gewoon duur?), moet de gebruiker van een leaseauto alsnog betalen.
En het is niet zo dat de auto er nu totaal anders uitziet. De bumpers (en dan vooral de lampjes daarin) zien er iets anders uit. Functioneel verandert er haast niets. In het ergste geval rijd je dan 4 jaar rond in een auto die er net iets anders uitziet dan gedacht. Maar 1 ding is zeker: nu nog cancellen en dan opnieuw iets anders bestellen is waarschijnlijk niet kansrijk voor de 12% bijtelling...
Maar wellicht speelt er meer dan de lampjes voor [~HollovVpo1nt. Ik weet niet hoe de dealer en leasemaatschappij erop reageren. Misschien willen ze in goed overleg wel een switch faciliteren, want die Ioniq 5 gaat toch de deur wel uit.
Is dat een keuze of is dat standaard? Kost dan toch wel weer stroom....Via remote kan ik het niet uitzetten. Klimaat stoppen geeft melding: Klimaatregeling kan niet worden onderbroken. Controleer de status van uw voertuig.
Iemand een idee? Thx.
Shit happens.
ik snap je punt, maar ook die bijtelling is best een bedrag volgens mij (geen idee, want ik rijd geen lease). moet eerlijk zeggen dat ik van de verschillende verlichting de lounge uitvoering wel echt mooier vind. zou het een breekpunt zijn voor mij? denk het niet, maar goed das makkelijk praten aangezien ik wel voor de lounge ben gegaanbilgy_no1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
Een lease-auto is per definitie iets tijdelijks, meestal voor maar 4 jaar. En het is toch echt de werkgever die het leasecontract betaalt. Je bent alleen een vergoeding aan de Belastingdienst verschuldigd, aangezien die een deel van de waarde als belastbare beloning meeteelt.
En het is niet zo dat de auto er nu totaal anders uitziet. De bumpers (en dan vooral de lampjes daarin) zien er iets anders uit. Functioneel verandert er haast niets. In het ergste geval rijd je dan 4 jaar rond in een auto die er net iets anders uitziet dan gedacht. Maar 1 ding is zeker: nu nog cancellen en dan opnieuw iets anders bestellen is waarschijnlijk niet kansrijk voor de 12% bijtelling...
Maar wellicht speelt er meer dan de lampjes voor [~HollovVpo1nt. Ik weet niet hoe de dealer en leasemaatschappij erop reageren. Misschien willen ze in goed overleg wel een switch faciliteren, want die Ioniq 5 gaat toch de deur wel uit.
heeft iemand nog aanvullende berichten meegekregen over de al dan niet gemotoriseerde handgrepen door chip tekorten?? dat vind ik dan weer een dingetje
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Sofware update installeren of laten installeren dan zijn alle Bluelink gerelateerde fouten opgelost.mdeiman schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:16:
Als ik aan het thuisladen ben met de draagbare lader (ik doe niet anders) dan geeft mij Bluelink app aan bij Status dat Klimaat Aan is.
Is dat een keuze of is dat standaard? Kost dan toch wel weer stroom....Via remote kan ik het niet uitzetten. Klimaat stoppen geeft melding: Klimaatregeling kan niet worden onderbroken. Controleer de status van uw voertuig.
Iemand een idee? Thx.
Zie een stukje terug over het downloaden van de update voor als je het zelf wilt doen,
3000Wp op 't dak
Wat is een draagbare lader? En hoe gaat dat in z'n werk?mdeiman schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:16:
Als ik aan het thuisladen ben met de draagbare lader (ik doe niet anders) dan geeft mij Bluelink app aan bij Status dat Klimaat Aan is.
Iemand een idee? Thx.
Hij bedoeld denk ik de granny lader (die je in het 220 stopcontact stopt).cooper_s1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:26:
[...]
Wat is een draagbare lader? En hoe gaat dat in z'n werk?
Elke auto is per definitie iets tijdelijks. Er zullen weinig mensen zijn die over 30 jaar nog steeds in hun Ioniq 5 rijdenbilgy_no1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
Een lease-auto is per definitie iets tijdelijks, meestal voor maar 4 jaar. En het is toch echt de werkgever die het leasecontract betaalt. Je bent alleen een vergoeding aan de Belastingdienst verschuldigd, aangezien die een deel van de waarde als belastbare beloning meeteelt.
En sure, de baas betaalt een deel, maar de bijtelling is nog steeds fors voor een auto van 55k. Ik betaal hetzelfde als voor mij Octavia uit 2018, MITS de auto dit jaar geleverd wordt. En dat de baal betaalt is ook niet relevant, want dat zou betekenen dat je net zo goed niet kunt kiezen. Of dat de kleur van de bekleding niet uitmaakt, want dat is ook niet functioneel. Of dat AWD niet mocht, want dat is ook niet noodzakelijk.
volgens mijn dealer (Hyundai Schiedam) zouden de gemotoriseerde handgrepen alleen op Project 45 komen. Zij hebben een Project 45 als demo auto met de gemotoriseerde handgrepen en nog een Lounge uitvoering in de showroom staan, maar deze heeft geen gemotoriseerde handgrepen.Tiggy80 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:17:
[...]
heeft iemand nog aanvullende berichten meegekregen over de al dan niet gemotoriseerde handgrepen door chip tekorten?? dat vind ik dan weer een dingetje
Thx, maar bij laden hoort dit niet aan te staan?kor952 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:22:
[...]
Sofware update installeren of laten installeren dan zijn alle Bluelink gerelateerde fouten opgelost.
Zie een stukje terug over het downloaden van de update voor als je het zelf wilt doen,
Net software bijgewerkt om het probleem met een zwart linkerscherm op te lossen...
Shit happens.
De Lounge heeft toch automatische handgrepen? Zo stond het tenminste in de brochure toen ik hem bestelde. Nu kan het zijn dat ze in de tussentijd dit hebben aangepast, maar dan zou toch de dealer auto nog de automatische deurgrepen moeten hebben?niz schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:47:
[...]
volgens mijn dealer (Hyundai Schiedam) zouden de gemotoriseerde handgrepen alleen op Project 45 komen. Zij hebben een Project 45 als demo auto met de gemotoriseerde handgrepen en nog een Lounge uitvoering in de showroom staan, maar deze heeft geen gemotoriseerde handgrepen.
:strip_exif()/f/image/2EMElOwtXzbgRSBh1nasw38L.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door lictorian op 30-08-2021 18:21 ]
het staat duidelijk in de omschrijving (tot op heden) dat de lounge (of balance in belgie) automatische handgrepen heeft, kunnen dus zomaar niet leveren met manuele (lijkt me trouwens heel onhandig, en dus geen detail).....niz schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:47:
[...]
volgens mijn dealer (Hyundai Schiedam) zouden de gemotoriseerde handgrepen alleen op Project 45 komen. Zij hebben een Project 45 als demo auto met de gemotoriseerde handgrepen en nog een Lounge uitvoering in de showroom staan, maar deze heeft geen gemotoriseerde handgrepen.
Ik zie de bijtelling toch anders... Als je die niet zou hoeven betalen kreeg je in feite iets van €800 salaris per maand extra (als je het rijden van een nieuwe auto inclusief financiering, verzekering, afschrijving en waarschijnlijk ook nog de afrekening van de laadpas allemaal zelf zou moeten betalen), zonder daarover belasting en sociale lasten af te dragen.
Die belasting over de bijtelling betaal je dus niet voor het rijden van de auto, maar voor je aanspraak op de publieke voorzieningen. En daarop krijg je dan ook nog een fikse korting, zelfs met de volledige bijtelling en al helemaal met de 12% regel.
Maar goed, let's get back on topic...
Ik heb destijds een prijslijst gedownload waar het gewoon in staat genoemd. En omdat ik hem zelf privé koop eis ik wel nakoming! 😁FGM1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:59:
Ik was ook van mening dat ze erop zouden zitten maar nu ik dit nakijk in mijn modelprijslijst prr 1 mei 2021 ontbreekt die regel zoals die bij jou wel beschreven is.
Maar dit betekent wel dat je bij oplevering wel goed moet checken wat er wel en niet op zit. Alles noteren en bezwaar maken wat afwijkt van de overeengekomen leveringsomvang. Nadeel is dat je meestal (bij aankoop) de aankoopsom van tevoren moet hebben overgemaakt. Maar goed, scherp zijn bij oplevering...
[ Voor 27% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-08-2021 20:10 ]
Als je er een groot punt van maakt ontbindt je de aankoop overeenkomst wat ze met plezier zullen doen, die auto kunnen ze aan 10 klanten kwijt en een nieuwe bestellen duurt ff.
Ik bestelde afgelopen week een 2e Ioniq 5, levering april/mei volgend jaar.....
Dit inderdaad. Hoewel de communicatie van Hyundai zeker te wensen overlaat is het helaas heel simpel voor je; of je ontbindt, of je wacht maar tot de automatische deurgrepen er wel weer zijn, of je neemt genoegen zonder.rvdgaag schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:25:
Fouten en wijzigingen voorbehouden staat er in de prijslijst dus succes met het claimen.
Als je er een groot punt van maakt ontbindt je de aankoop overeenkomst wat ze met plezier zullen doen, die auto kunnen ze aan 10 klanten kwijt en een nieuwe bestellen duurt ff.
Ik bestelde afgelopen week een 2e Ioniq 5, levering april/mei volgend jaar.....
Het geniepige is dat ik lokaal ook de "Modelprijslijst per 1 mei 2021" heb staan met de regel voor de Lounge:FGM1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:59:
Ik was ook van mening dat ze erop zouden zitten maar nu ik dit nakijk in mijn modelprijslijst prr 1 mei 2021 ontbreekt die regel zoals die bij jou wel beschreven is.
• Deurgrepen exterieur, automatisch
De online prijslijst met dezelfde naam (Modelprijslijst per 1 mei 2021), daar staat dus deze regel niet meer in.
Ik heb gisteren contact gehad met de leasemaatschappij over een eventuele switch naar een Lounge uitvoering (van een Connect+), en dat vinden ze geen enkel probleem. Het is dat er dan een (groot) risico is dat hij dit jaar niet meer geleverd kan worden.bilgy_no1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
Vanuit de dealer is het inderdaad geen enkel probleem, ze krijgen die auto toch wel kwijt. Maar ik ga het risico niet nemen dat hij pas volgend jaar er is met alle extra kosten die daar bij komen.
Het is in elk geval niet zo dat ze er nog een aantal 'achter de hand' hebben waar je mee zou kunnen ruilen; alles is vergeven aan klanten. Dus als je een switch wil maken, zal je opnieuw moeten bestellen.
Ik moet er meerdere jaren mee doen en daarom hecht ik er waarde aan dat het naar mijn wens is. Het is ook niet gratis, ik betaal ervoor (ivm privegebruik). En net zoals bij andere spullen waar ik jaren mee moet doen (laptops, telefoons, andere gadgets etc.) doe ik een vergelijking van wat er voor dat geld beschikbaar is en hak ik de knoop door. Ik was tussen de EV6 en de Ioniq 5 aan het twijfelen. De EV6 heeft voor een lager bedrag per maand meer functies waar ik waarde aan hecht (stoelventilatie voor, stoelventilatie achter) maar ik vond het uiterlijk van de EV6 dan weer niet mooi genoeg t.o.v. de Ioniq 5 om die functies doorslag te laten hebben en daarom heb ik voor de Ioniq 5 gekozen. En als je dan gaande weg erachter komt dat je Ioniq 5 beetje bij beetje minder wordt dan word je daar wel pissig om. Voor een auto die zo'n statement maakt met zijn exterieur vind ik het echt belachelijk hoe misleidend de informatievoorziening over het exterieur is.bilgy_no1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:40:
[...]
Als je twijfelt over het aankopen van een dure nieuwe auto snap ik dat helemaal, maar bij een lease-auto snap ik het eerlijk gezegd niet. Hij wordt betaald door de werkgever, je krijgt een bak belastingvoordeel en het is maar een contract voor 4-5 jaar. Dan zijn de lampjes wel een heel klein detail waarvan je zelf tijdens het rijden weinig merkt, toch?
Maar los daarvan, ik snap de frustratie over de slechte communicatie van deze details. Misschien kun je er nog een voordeeltje uit onderhandelen. Ik ben benieuwd.
Wellicht twijfel je ook over andere zaken (langer bereik EV6, beter laadnetwerk Tesla Model 3/Y)?
Nu cancelen gaat hem zeker niet worden en prijstechnisch kunnen ze ook niks doen omdat het geld wat ik er uiteindelijk aan kwijt ben gekoppeld is aan de fiscale waarde van de auto, niet voor hoeveel de dealer hem over de toonbank doet. Wat ik hooguit kan doen is ze vragen om toeters en bellen toe te voegen aan de auto nadat die al op kenteken is gezet, maar ook daarin zal het beperkt zijn omdat de opties bij de Ioniq 5 gewoon nagenoeg nihil zijn (wat ik goed vind overigens).bilgy_no1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
Na alle dealers bezocht te hebben heb ik een testrit gemaakt in de Enyaq, EQA, ID4, Audi Q4, Ioniq 5, Mach-E en 2x de EV6 reveal event bezocht. Vervolgens een shortlist gemaakt en de knoop doorgehakt. En ja, het zijn inderdaad de kleine details die voor mij de doorslag geven. Ik was al weken bezig met excel sheetjes m.b.t. WLTP/€ van verschillende EV's, technische specs, opties, beschikbaarheid etc. Best een intensief traject en ook veel getob. De mensen die de Mach-E forum hebben gevolgd en de EV forum kunnen dat denk ik beamen. Het is voor mij gewoon zuur dat je na zo'n intensief traject gewoon erachter moet komen dat je niet de auto krijgt waar je vanuit ging, via een forum, en niet via de dealer waar je al meerdere keren geweest bent en hun er expliciet op bevraagd hebt. Dan vind ik het heel makkelijk van jou om te zeggen joh het is maar een Lease.
[ Voor 41% gewijzigd door HollovVpo1nt op 31-08-2021 10:58 ]
Bij Tesla wordt 80% - 90% geadviseerd. Daar heb ik mij netjes aan gehouden.
Eerste ervaringen zijn wel erg goed ten opzichte van de Tesla Model 3. Stoelen en de zit is stuk beter vindt de familie. En ik ook
De adaptieve cruise controle en het tussen de lijntjes houden werkt ook beter. Erg over te spreken hoe soepel dat gaat. Ook dat beter dan de Tesla. Nog geen onverwachte acties van de auto gehad zoals bij de Tesla toch regelmatig gebeurt. En ook een stuk stiller!
Controle op kruisend verkeer bij achteruit rijden werkt ook super. Heeft Tesla niet. Net als dode hoek signaal in de spiegel.
Deze week nog de huidige banden eraf en omwisselen voor Vredestein Quatrac pro (all weather).
Shit happens.
Ik laad maar tot 60% AC, omdat ik normaal de grote range niet nodig heb. Alleen bij lange ritten (400 km) net voor vertrek tot 100%. En wanneer ik onverwachts (wat nog niet gebeurd is) wel een grote rit moet maken, kan ik wel even 10 minuten snelladen langs de snelweg. Volgens het instructie boekje is het wel goed om regelmatig (6x per jaar?) naar 100% te laden (volgens het boekje zelfs onder 20% naar 100% in een ruk voor balanceren). Maar dan weer niet lang op 100% laten staan.mdeiman schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:55:
Ik neem aan dat het bij de Ioniq 5 ook niet verstandig is je accu steeds tot 100% vol te laden?
Bij Tesla wordt 80% - 90% geadviseerd. Daar heb ik mij netjes aan gehouden.
[ Voor 15% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-08-2021 12:06 ]
Ik laad normaal AC 70% met alleen PV overschot. Als ik ver weg moet dan 80..90% en soms 100% (wat ook Hyundai adviseert). Tot nu toe nog geen DC laden nodig gehadZuinigeRijder schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:04:
[...]
Ik laad maar tot 60% AC, omdat ik normaal de grote range niet nodig heb. Alleen bij lange ritten (400 km) net voor vertrek tot 100%. En wanneer ik onverwachts (wat nog niet gebeurd is) wel een grote rit moet maken, kan ik wel even 10 minuten snelladen langs de snelweg.
Deze afneembare trekhaak ziet er wel anders uit dan die ik er op heb zitten, die ik heb lijkt sprekend op de Westfalia (kegel met kogels) die ik jaren geleden op mijn Audi A6 had zit ook niet in een blauwe Hyundai tas maar schijnt wel van de Nederlandse importeur te komen. Zal mijn fietsendrager met ebikes monteren om te zien of hij niet door zwaait zoals veel afneembare trekhaken voor de Kia Niro deden een paar jaar geleden, alleen de Mobis trekhaken hadden dat euvel niet.
3000Wp op 't dak
als ik bij mobisparts kijk zie ik bij de trekhaak idd een kegel met kogels.... idd anders dan het filmpjekor952 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:11:
[...]
Deze afneembare trekhaak ziet er wel anders uit dan die ik er op heb zitten, die ik heb lijkt sprekend op de Westfalia (kegel met kogels) die ik jaren geleden op mijn Audi A6 had zit ook niet in een blauwe Hyundai tas maar schijnt wel van de Nederlandse importeur te komen. Zal mijn fietsendrager met ebikes monteren om te zien of hij niet door zwaait zoals veel afneembare trekhaken voor de Kia Niro deden een paar jaar geleden, alleen de Mobis trekhaken hadden dat euvel niet.
https://www.mobisparts.eu...DE00&brand=H&carmodel=225
Dit was het antwoord;
Het dak van de Hyundai IONIQ 5 heeft geen bevestigingspunten voor dakdragers. Om deze reden bieden wij dan ook geen dakraildragers hiervoor aan. Wellicht komen er op de after-market wel dakdragers beschikbaar met een zogenaamde klembevestiging, maar in verband met kans op lakschade leveren wij deze niet! Dit soort oplossingen zijn online wel te vinden, maar ondersteunen wij niet
Best wel balen want de 5 staat hoog op m’n lijstje. Dus geen surfplank of dakkoffer voor snowboards/ski’s.
Voor wie er wat aan heeft. En ik vrees dat het bij de EV6 niet anders gaat zijn..Ik snap deze keuzes echt niet.
dit is inderdaad het standaard antwoord; maar er zijn wel dakdragers van bijv. Yakima beschikbaar (volgens mij ook al van thule: niet gecontroleerd). die surplank, of dakkoffers kunnen dus gewoon mee. is het een ontwerpmisser van Hyundai? ja dat wel.....Wavesailor schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:00:
Net even gechat via de Hyundai website over de mogelijkheden van dakdragers.
Dit was het antwoord;
Het dak van de Hyundai IONIQ 5 heeft geen bevestigingspunten voor dakdragers. Om deze reden bieden wij dan ook geen dakraildragers hiervoor aan. Wellicht komen er op de after-market wel dakdragers beschikbaar met een zogenaamde klembevestiging, maar in verband met kans op lakschade leveren wij deze niet! Dit soort oplossingen zijn online wel te vinden, maar ondersteunen wij niet
Best wel balen want de 5 staat hoog op m’n lijstje. Dus geen surfplank of dakkoffer voor snowboards/ski’s.
Voor wie er wat aan heeft. En ik vrees dat het bij de EV6 niet anders gaat zijn..Ik snap deze keuzes echt niet.
https://www.yakima.nl/veh.../year/2021/variant/151469
[ Voor 5% gewijzigd door Tiggy80 op 31-08-2021 14:09 ]
Ik snap de keuze wel. Hoeveel (procent van de) mensen hebben/willen nou een bak op hun dak.Wavesailor schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:00:
Ik snap deze keuzes echt niet.
Maken ze een EV die fatsoenlijk een caravan kan trekken, gaan mensen bakken op het dak leggen.

het is zo rot om je caravan van stal te moeten halen omdat je een keer wil surfen of een lat/buis/ iets langs bij gamma haalt....chaoscontrol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Ik snap de keuze wel. Hoeveel (procent van de) mensen hebben/willen nou een bak op hun dak.
Maken ze een EV die fatsoenlijk een caravan kan trekken, gaan mensen bakken op het dak leggen.
Een surfplank snap ik nog wel maar een je auto is meestal langer dan je bak dus een balk van de gamma kun je beter in je auto leggen.Tiggy80 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
het is zo rot om je caravan van stal te moeten halen omdat je een keer wil surfen of een lat/buis/ iets langs bij gamma haalt....
Iets langs van de gamma is trouwens nog nooit een probleem geweest, ook niet met de i10 van mijn vrouw. Raampje open en gaan.
nieuws: Hyundai toont robotaxi die in 2023 passagiers moet vervoeren
hier hadden ze zelf profijt gehad van dakdrager interfaces.... wat een sukkels daar in koreachaoscontrol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:59:
[...]
Als we nog even wachten kan de auto je surfplank even nabrengen. Als er geen mensen in zitten moet er al helemaal veel in passen!
nieuws: Hyundai toont robotaxi die in 2023 passagiers moet vervoeren

[ Voor 39% gewijzigd door Tiggy80 op 31-08-2021 15:04 ]
Ik gebruik voor wintersport en zomervakantie altijd een dakkoffer. Die kan ik dus niet gebruiken. Ik zit nu al na te denken over een alternatief, ook omdat ik begreep dat de dakkoffer negatieve impact heeft op range? Zit nu te kijken naar een trekhaakkoffer. Iemand ervaring / tips?chaoscontrol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Ik snap de keuze wel. Hoeveel (procent van de) mensen hebben/willen nou een bak op hun dak.
Ik wil ook geen bak op het dak maar aangezien er ook gekozen is voor een 1/3-2/3 neerklapbare bank past bijv. het wintersport spul ook niet in de auto..Andere fabrikanten lijken dat wel te snappen. Dat deze auto lekker snel te laden is maakt hem al een stuk geschikter voor lange afstanden dan de concurrentie en ik ben niet bepaald de enige die op wintersport gaat of surft. Maar jou leven is kennelijk anders..chaoscontrol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat de standaard dakrails al te veel afdoen aan de aerodynamica van de auto om ze er maar gewoon op te zetten als het niet hoeft. Dit zie je (denk ik) ik ook al terug in de deurhendels. Dat is waarschijnlijk deels design, maar waarschijnlijk ook weer vanwege die aerodynamica.GoodPeople schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:22:
[...]
Ik gebruik voor wintersport en zomervakantie altijd een dakkoffer. Die kan ik dus niet gebruiken. Ik zit nu al na te denken over een alternatief, ook omdat ik begreep dat de dakkoffer negatieve impact heeft op range? [...]
Het probleem met auto's is, dat hoe sneller de auto, hoe hoger de weerstand van de lucht. Dat betekend dat het meer energie kost om de auto een kilometer verder te brengen. bron.
Dat wetende, is het bij Hyundai waarschijnlijk een afweging geweest: hoeveel mensen gebruiken die rails, hoeveel kilometer minder is de range met de rails en is dat een goede verhouding. Schijnbaar is die beslissing uitgeslagen naar het niet leveren van rails.
ik ben zelf ook aan het kijken naar een trekhaakkoffer, maar dan om het verlies aan bagageruimte tov de huidige auto te compenseren op zomervakantie (dan zat er al een dakkoffer op), ik heb nog niet iets definitief kunnen vinden maar deel vooral je bevindingenGoodPeople schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:22:
[...]
Ik gebruik voor wintersport en zomervakantie altijd een dakkoffer. Die kan ik dus niet gebruiken. Ik zit nu al na te denken over een alternatief, ook omdat ik begreep dat de dakkoffer negatieve impact heeft op range? Zit nu te kijken naar een trekhaakkoffer. Iemand ervaring / tips?
Thanks! Fijn om te horen, de Ioniq 5 staat nl bovenaan m’n verlanglijstje. Nog even de EV6 afwachten maar die is een stuk beperkter qua kofferruimte/flexibiliteit. Iemand hier toevallig al ervaring met deze dragers? Thule kent de Ioniq 5 volgens hun website nog niet..Tiggy80 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:07:
[...]
dit is inderdaad het standaard antwoord; maar er zijn wel dakdragers van bijv. Yakima beschikbaar (volgens mij ook al van thule: niet gecontroleerd). die surplank, of dakkoffers kunnen dus gewoon mee. is het een ontwerpmisser van Hyundai? ja dat wel.....
https://www.yakima.nl/veh.../year/2021/variant/151469
https://www.anwb.nl/auto/...eboxen-trekhaak-test-2021
[ Voor 11% gewijzigd door kadikoylu op 31-08-2021 16:04 ]
Check. Die had ik al even bekeken. Omdat ik ook een nieuwe fietsendrager voor drie fietsen zoek, was ik wel geïnteresseerd in die Thule Backspace XT.kadikoylu schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:03:
ANWB trekhaakkoffer test:
https://www.anwb.nl/auto/...eboxen-trekhaak-test-2021
Of de MFT backbox omdat je daar ski’s in kan doen. En ik die ook nog op een of andere manier in de Ioniq 5 moet zien te vouwen.
Het is wel een beetje off topic denk ik, is er al een trekhaakkoffer-topic?
Op mijn I5 gebruik ik een Thule onto. De leverbaarheid was wel een dingetje, wees er tijdig bij.Wavesailor schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:45:
[...]
Thanks! Fijn om te horen, de Ioniq 5 staat nl bovenaan m’n verlanglijstje. Nog even de EV6 afwachten maar die is een stuk beperkter qua kofferruimte/flexibiliteit. Iemand hier toevallig al ervaring met deze dragers? Thule kent de Ioniq 5 volgens hun website nog niet..
Heb er met de vakantie veel profijt van gehad. De I5 is al vol te stouwen als je de bank strategisch plaatst. Met een bagagebox meer mee kunnen nemen dan menig station.
+ past veel in
+ zit stevig op trekhaak
+ is flexibel en buigt iets mee met je inhoud, maar ook compacter in te vouwen bij opslag
+ is met slotje dicht te zetten
+ geen verschil in range te merken
+ kofferbak makkelijk bereikbaar na montage
- nogal zwaar als je niet gebruikt. Je legt hem niet ff bovenop iets in je schuur of garage.
Als je de keuze hebt is een losse thule bagagebak icm fietsendragrr wat eenvoudiger met opslag. Is wel iets duurder.
Succes met de keuze.
:strip_exif()/f/image/xMspVs08zUnwHYwBB7OPFPgm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Jaylen op 31-08-2021 19:43 ]
Het is gewoon fijn om de keuze te hebben. Een dakdrager is bruikbaar voor meer dan alleen een dakkoffer. Je hebt ook skidragers, fietsendragers en bijv surfplanken zoals @Wavesailor schrijft. Nu kun je de fietsen ook wel op een trekhaak plaatsen, maar als je dat niet vaak doet is een trekhaak + drager wel veel duurder dan een drager voor op het dak. En voor een surfplank ga je geen aanhanger meenemen naar het strand.chaoscontrol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
De auto heeft ook gewoon een officiële daklast van 80 kg, en in Noorwegen is die Yakimaset gewoon via de dealer te bestellen, dus ze lopen echt onnodig te zeuren bij de importeur in NL.
@Wavesailor je kunt dus gewoon een dakdrager monteren, het is alleen suf dat de NL importeur ze niet wil verkopen als zijnde officieel goedgekeurd.
[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 31-08-2021 21:02 ]
Ja, ik snap dat het zuur is en niet netjes van Hyundai om de details zo slecht te communiceren. En ook dat je een beetje klem zit nu door de bijtellingsregels per begin 2022. Ik ben benieuwd wat ze voor je kunnen en willen doen.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:46:
[...]
Ik moet er meerdere jaren mee doen en daarom hecht ik er waarde aan dat het naar mijn wens is. Het is ook niet gratis, ik betaal ervoor (ivm privegebruik). En net zoals bij andere spullen waar ik jaren mee moet doen (laptops, telefoons, andere gadgets etc.) doe ik een vergelijking van wat er voor dat geld beschikbaar is en hak ik de knoop door. Ik was tussen de EV6 en de Ioniq 5 aan het twijfelen. De EV6 heeft voor een lager bedrag per maand meer functies waar ik waarde aan hecht (stoelventilatie voor, stoelventilatie achter) maar ik vond het uiterlijk van de EV6 dan weer niet mooi genoeg t.o.v. de Ioniq 5 om die functies doorslag te laten hebben en daarom heb ik voor de Ioniq 5 gekozen. En als je dan gaande weg erachter komt dat je Ioniq 5 beetje bij beetje minder wordt dan word je daar wel pissig om. Voor een auto die zo'n statement maakt met zijn exterieur vind ik het echt belachelijk hoe misleidend de informatievoorziening over het exterieur is.
[...]
Nu cancelen gaat hem zeker niet worden en prijstechnisch kunnen ze ook niks doen omdat het geld wat ik er uiteindelijk aan kwijt ben gekoppeld is aan de fiscale waarde van de auto, niet voor hoeveel de dealer hem over de toonbank doet. Wat ik hooguit kan doen is ze vragen om toeters en bellen toe te voegen aan de auto nadat die al op kenteken is gezet, maar ook daarin zal het beperkt zijn omdat de opties bij de Ioniq 5 gewoon nagenoeg nihil zijn (wat ik goed vind overigens).
Na alle dealers bezocht te hebben heb ik een testrit gemaakt in de Enyaq, EQA, ID4, Audi Q4, Ioniq 5, Mach-E en 2x de EV6 reveal event bezocht. Vervolgens een shortlist gemaakt en de knoop doorgehakt. En ja, het zijn inderdaad de kleine details die voor mij de doorslag geven. Ik was al weken bezig met excel sheetjes m.b.t. WLTP/€ van verschillende EV's, technische specs, opties, beschikbaarheid etc. Best een intensief traject en ook veel getob. De mensen die de Mach-E forum hebben gevolgd en de EV forum kunnen dat denk ik beamen. Het is voor mij gewoon zuur dat je na zo'n intensief traject gewoon erachter moet komen dat je niet de auto krijgt waar je vanuit ging, via een forum, en niet via de dealer waar je al meerdere keren geweest bent en hun er expliciet op bevraagd hebt. Dan vind ik het heel makkelijk van jou om te zeggen joh het is maar een Lease.
Bedankt voor deze videolink.
Maar wat een lullige trekhaak. Zoiets heb ik nu ook onder mijn Kia.
Om het te monteren en demonteren moet je bijna plat op je buik op de vieze grond liggen om te kunnen zien waar wat zit.
Dan ben ik nog in de gelukkige omstandigheid dat ik een garage heb maar dat is niet bij iedereen het geval.
Er zijn merken die het dan veel beter voorelkaar hebben met elektrische, neerklapbare of kantelbare trekhaken.
Je kunt wel een elektrische neerklapbare trekhaak erbij bestellen. Tegen flinke meerprijs natuurlijk. Zie de accessoire lijst (ik heb zelf een “gewone” afneembare besteld)nokiaan958GB schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:07:
[...]
Er zijn merken die het dan veel beter voorelkaar hebben met elektrische, neerklapbare of kantelbare trekhaken.
:strip_exif()/f/image/eX6sSZmoJxBvcbu1uAdekaNI.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.dakdragerwink...niq-5-vanaf-2021-flushbar
Gisteren bij de EV6 experience geweest in Arnhem.
Mooie auto, ziet er in het echt beter uit dan op de plaatjes
In het vergelijk tussen enyaq, Ioniq 5 en de EV6 viel wel op dat de achterbank erg laag is: je hebt nauwelijks tot geen ondersteuning van de bovenbenen, wat niet handig is voor onze zoon.
Voor de rest eigenlijk geen dingen die me tegenstonden oid.
Wat ook opviel: tijdens het wachten op mijn "zitmoment" aan de praat geraakt met twee andere stellen.
Beiden hadden ook de Ioniq bekeken en beide vonden (net zoals ik en m'n vrouw) het witte interieur van de ioniq niet mooi.
Zelf heb ik de ioniq al met het zwarte interieur mogen zien en dat vind ik zelf er veel rustiger en beter uitzien.
Toen ik dit aan hen vertelde, gingen ze beiden toch maar eens op zoek naar een ioniq met zwart interieur.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Ha, ik vond het witte interieur heel mooi. Maar toch voor zwart gekozen want ik ga er echt in no-time vlekken op hebben door spijkerbroek en/of zoontje. 😅 dus heb daarom voor zwart gekozen. Kan me wel voorstellen dat wit niet voor iedereen mooi wordt gevonden.Motorfret schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:08:
crosspost uit het EV6 topic:
Gisteren bij de EV6 experience geweest in Arnhem.
Mooie auto, ziet er in het echt beter uit dan op de plaatjes
In het vergelijk tussen enyaq, Ioniq 5 en de EV6 viel wel op dat de achterbank er laag is: je hebt nauwelijks tot geen ondersteuning van de bovenbenen, wat niet handig is voor onze zoon.
Voor de rest eigenlijk geen dingen die me tegenstonden oid.
Wat ook opviel: tijdens het wachten op mijn "zitmoment" aan de praat geraakt met twee andere stellen.
Beiden hadden ook de Ioniq bekeken en beide vonden (net zoals ik en m'n vrouw) het witte interieur van de ioniq niet mooi.
Zelf heb ik de ioniq al met het zwarte interieur mogen zien en dat vind ik zelf er veel rustiger en beter uitzien.
Toen ik dit aan hen vertelde, gingen ze beiden toch maar eens op zoek naar een ioniq met zwart interieur.
Ja, het is heel persoonlijk. We zijn als mensheid al jaren gewend aan zwarte/donkere interieurs, dus iets anders is ook wennen.GoodPeople schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:17:
[...]
Ha, ik vond het witte interieur heel mooi. Maar toch voor zwart gekozen want ik ga er echt in no-time vlekken op hebben door spijkerbroek en/of zoontje. 😅 dus heb daarom voor zwart gekozen. Kan me wel voorstellen dat wit niet voor iedereen mooi wordt gevonden.
Ik heb een paar jaar geleden voor het eerst een licht interieur gehad in een LEAF en ik vond dat juist heel goed passen bij de auto (stilte, licht, rust) en vond het heel prettig. Bij de Ioniq 5 heb ik gekozen voor Dark Teal Light Grey, omdat zwart leer erg heet kan worden (en de achterbank is niet geventileerd), de eerdere ervaring met de LEAF en de mooie kleurcombi met de rode stiksels. De donkerdere bovenkant van het dashboard is dan weer fijn tegen reflecties.
Qua vlekken viel het mij bij de LEAF enorm mee. Het materiaal (geen leer of nepleer trouwens) was prima schoon te houden met een klein kind achterin (inclusief kwijl en rozijnen...).
Heb ook dark teal/light gray en heb het leer behandeld. Blijft daardoor makkelijk schoon te houden etc.bilgy_no1 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:20:
[...]
Ja, het is heel persoonlijk. We zijn als mensheid al jaren gewend aan zwarte/donkere interieurs, dus iets anders is ook wennen.
Ik heb een paar jaar geleden voor het eerst een licht interieur gehad in een LEAF en ik vond dat juist heel goed passen bij de auto (stilte, licht, rust) en vond het heel prettig. Bij de Ioniq 5 heb ik gekozen voor Dark Teal Light Grey, omdat zwart leer erg heet kan worden (en de achterbank is niet geventileerd), de eerdere ervaring met de LEAF en de mooie kleurcombi met de rode stiksels. De donkerdere bovenkant van het dashboard is dan weer fijn tegen reflecties.
Qua vlekken viel het mij bij de LEAF enorm mee. Het materiaal (geen leer of nepleer trouwens) was prima schoon te houden met een klein kind achterin (inclusief kwijl en rozijnen...).
Wat heb je daarvoor gebruikt? De 'onderhoudsset' die je bij de aflevering van de auto kreeg?Luft schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:37:
[...]
Heb ook dark teal/light gray en heb het leer behandeld. Blijft daardoor makkelijk schoon te houden etc.
Ik heb er nog niets aan gedaan alleen maar genoten van het mooie lichte interieur.
3000Wp op 't dak
Gyeon new leather kitkor952 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:41:
[...]
Wat heb je daarvoor gebruikt? De 'onderhoudsset' die je bij de aflevering van de auto kreeg?
Ik heb er nog niets aan gedaan alleen maar genoten van het mooie lichte interieur.
Nee, alleen het rechterscherm. Zie deze post voor de versies. Ik heb alle versies erop gehad en nu de laatste.mdeiman schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:40:
Wat is de nieuwste versie van de software die je kunt hebben?
Ik heb nu dit:
[Afbeelding]
Probleem met het zwart blijven van het linkerscherm is weer terug. Grrr. Garage heeft het druk...
Bij het zelf installeren van een update, heb je dan het linkerscherm ook nodig?
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic