Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-05 20:56
Tiggy80 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:31:
[...]

dat vermoede ik al, maar als ik iemand niet vertrouw krijgt hij/zij/het sowieso mijn auto niet mee. ben overigens helemaal niet van het uitlenen van mijn auto, maar wellicht dat anderen dat makkelijker doen O-)
nee een auto uitlenen kan zomaar erg fout aflopen, ik ben er ook niet van...ook niet van auto's lenen...

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 20:37
Vanmorgen was het weer eens feest met de 12v accu. Na maanden geen issue gehad te hebben na plaatsing nieuwe accu was hij vanmorgen weer eens helemaal leeg.
Gelukkig lag de booster pack nog in de frunk dus was ik snel weer op weg, maar dit begint weer vervelend te worden.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:41:
[...]

De laadspanning van de IONIQ 5 is met de standaard accu 14.8 Volt, dat is ook wat een AGM accu nodig heeft.

Volgens dit bericht is een reset vereist na het plaatsen van een nieuwe (type) 12 volt batterij met behulp van een fabrieksscanner.

[...]

Misschien dat ik net voor de wintercontrole een nieuwe AGM accu plaats en dan tijdens de wintercontrole vraag om eventueel de reset uit te voeren, dan controleren ze toch de accu als het goed is O-) Maar misschien is het ook niet echt nodig, wanneer de capaciteit precies zo groot is als de originele accu. Hier heeft namelijk iemand de Varta A8 AGM zelf ingebouwd en nog geen problemen ervaren.

[Afbeelding]

De AGM accu heeft een groot aantal voordelen ten opzichte van de standaard loodaccu:
  • In kortere tijd te laden (minder interne weerstand, 10%-15% minder)
  • Kan beter tegen trillingen
  • Langere levensduur
  • Volledig lekvrij
  • Ook werkzaam in extreem lage temperaturen
  • Volledig onderhoudsvrij
  • Hogere ontlading per uur mogelijk
  • Door separator van glasvezel compacter en lichter
  • Milieuvriendelijker qua recycling
  • Kan dieper ontladen worden (tot 30% i.p.v. 50%)
Heb nu meteen maar deze besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 08:41
Razwer schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:19:
[...]

Heb nu meteen maar deze besteld.
Ik ga er vanuit dat de dealer die reset wel uitgevoerd heeft. Al zou niks mij nog verbazen. Als alles goed gedaan is bevestigt dit wel dat het probleem niet in je vorige accu zat, maar dat er iets is wat je accu leeg blijft trekken. Maar die conclusie had je waarschijnlijk zelf al getrokken. De grote vraag is WAT het alsmaar blijft leegtrekken.

Aanvulling: Of ik begrijp je bericht verkeerd en je hebt niet een scanner gekocht, maar een derde (AGM) accu? :?

[ Voor 10% gewijzigd door nietwijk op 15-04-2024 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:36
Hebben er meer mensen problemen met BlueLink sinds afgelopen woensdag?
Kan wel alle diensten in de auto zelf ontvangen maar in de app krijg ik network error als ik een commando of data wil ophalen.
Vreemde is dat ik wel een melding via de app krijg dat het opladen is voltooid of als ik Bluelink in de offline modus zet in de auto.
Resetten van het systeem in de auto zorgt dat het even een een keer werkt maar na half uurtje krijg ik in de app weer netwerk error.
Heb al een bericht gestuurd naar Hyundai maar daar tot nu toe nog geen reactie op gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Stephan_haarlem schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:33:
Kan wel alle diensten in de auto zelf ontvangen maar in de auto krijg ik netwerk error als ik een commando of data wil ophalen.
Vreemde is dat ik wel een melding via de app krijg dat het opladen is voltooid of als ik Bluelink in de offline modus zet in de auto.
Resetten van het systeem in de auto zorgt dat het even een een keer werkt maar na half uurtje krijg ik in de app weer netwerk error.
Heb al een bericht gestuurd naar Hyundai maar daar tot nu toe nog geen reactie op gehad.
Hier precies hetzelfde sinds die tijd:
Network error.
Please try again later.
Please contact your service partner
if the problem persists. [515]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 17:38
Kan wel alle diensten in de auto zelf ontvangen maar in de auto krijg ik netwerk error als ik een commando of data wil ophalen.
Ja, ik dacht dat het kwam omdat ik van telefoon was geswitched. Info van de auto krijg ik inderdaad ook binnen, bv als laden klaar is. Het opvragen van de status of openen via de app geeft netwerkfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:55
Kan wel alle diensten in de auto zelf ontvangen maar in de app krijg ik network error als ik een commando of data wil ophalen.
Ook problemen laatste dagen.
Maar hij doet het weer.
ik heb het idee dat het "wel werkt maar met flink wat glitches"

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-05 17:45
Tiggy80 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:31:
[...]

dat vermoede ik al, maar als ik iemand niet vertrouw krijgt hij/zij/het sowieso mijn auto niet mee. ben overigens helemaal niet van het uitlenen van mijn auto, maar wellicht dat anderen dat makkelijker doen O-)
ik vind het niet erg om zaken of spullen uit te lenen aan een bekende.
Maar twee dingen die ik uit principe aan niemand uitleen: mijn vrouw, en mijn auto. (willekeurige volgorde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-05 17:45
Dat Bluelink valt ook bij mij te pas en te onpas uit. Niet fijn.
En daarvoor moet je dan binnenkort voor betalen.

Is die betaalde versie dan voor het hele bluelink gebeuren, of alleen bepaalde zaken (zoals route ingeven, lokatie opvragen) maar dingetjes zoals ramen openen, op slot doen blijft gratis beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
nietwijk schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:02:
[...]
De grote vraag is WAT het alsmaar blijft leegtrekken.
Volgens de dealer zegt HMNL dat het het laadprocess is (stekker in de kont) en gaan/willen ze er niets aan doen.
In mijn geval staat de auto soms enkele dagen stil met stekker er in.
Aanvulling: Of ik begrijp je bericht verkeerd en je hebt niet een scanner gekocht, maar een derde (AGM) accu? :?
Ik heb de (Varta) AGM accu besteld. Had ik misschien iets duidelijker moeten vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:21
Razwer schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:09:
[...]
Volgens de dealer zegt HMNL dat het het laadprocess is (stekker in de kont) en gaan/willen ze er niets aan doen.

[...]

Ik heb de (Varta) AGM accu besteld. Had ik misschien iets duidelijker moeten vermelden.
Je dealer verkoopt dan naast auto's ook onzin!
Mijn Ioniq 5 staat met enige regelmaat tussen 1 en 3 dagen met de stekker erin, ik laad tot 80% en haal de stekker er pas uit wanneer ik weg ga. Nog geen 12V probleem gehad.
N=1, maar dat gaat voor jou (en je dealer) ook op.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Peter-036 schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:12:
[...]

Dat ben ik graag met je eens, en heb ze ook gezegd dat ik weiger te accepteren dat dit een producteigenschap zou moeten zijn. Maar helaas komen we hier geen stap verder mee. Mochten de problemen verergeren ga ik mij beramen op andere stappen maar voor nu ben ik benieuwd wat een AGM accu gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-05 20:01
ik heb in de duitse site ook code 41D033 als ruckrufe staan, de dealer kan echter niets vinden in hun systeem. vorige week was er geen actie bekend en vandaag dus wel. Ben benieuwd wat eruit gaat komen. ik heb in december oveigens ook al een service actie gehad op de ICCU en ben niet zeker of dat dezelfde code had. die vraag heb ik ook aan de dealer gesteld. iemand anders al meer info over deze code?

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
Razwer schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:17:
[...]

Dat ben ik graag met je eens, en heb ze ook gezegd dat ik weiger te accepteren dat dit een producteigenschap zou moeten zijn. Maar helaas komen we hier geen stap verder mee. Mochten de problemen verergeren ga ik mij beramen op andere stappen maar voor nu ben ik benieuwd wat een AGM accu gaat brengen.
Ik ben bang dat je er niets mee opschiet. Een AGM accu kan beter tegen diepontladen, maar is net als andere accu's niet zelfladend. Het probleem lijkt in het leegtrekken te zitten, niet in het leeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Slinnenb schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:39:
[...]

Vanmorgen heeft de dealer de afspraak voor de recall bevestigd. Naar verwachting zijn ze er iets meer dan 1 uur mee bezig. Dat valt dus mee 😀
_/-\o_ topper! _/-\o_
Ik heb vanochtend ook gelijk online een afspraak ingeschoten. Terugroepactie 41D033 staat open evenals serviceactie 20D123 en 30D079 (welke nov 2023 uitgevoerd zouden zijn). Daarnaast tevens vermeld dat ik al enkele keren een radar/HDA melding voorbij heb zien komen bij vorstvrij weer. Eerste mogelijkheid over 2 maanden: prima, sta ik mooi ingepland, hoef ik ook niet te wachten tot de brief binnen is en dan nog eens 2 maanden wachten.

Zojuist netjes teruggebeld (ondanks dat het in de email stond schrok ik er haast van. Dat is me niet eerder overkomen): De serviceacties waren al uitgevoerd, toch maar even gevraagd dit zeker te stellen. De terugroepactie kost 45 minuten. Diagnose van de radar nog een half uur erbij... En ik werd er netjes op gewezen dat de volgende onderhoudsbeurt rond september aan de beurt zal zijn en dat ik die wel minimaal 2 maanden vooraf moet inplannen. Zowaar een prettige ervaring. :*)

oww en niet te vergeten: belangrijk verzoek om de auto met minimaal 50% batterij in te leveren, omdat ze anders geen update kunnen uitvoeren. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nietwijk schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:00:
[...]

oww en niet te vergeten: belangrijk verzoek om de auto met minimaal 50% batterij in te leveren, omdat ze anders geen update kunnen uitvoeren. 8)
Gewoon leeg aankomen, krijg je tenminste een halfvolle accu terug O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
ZuinigeRijder schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:03:
[...]

Gewoon leeg aankomen, krijg je tenminste een halfvolle accu terug O-)
Op veel plekken zou ik er toe in staat zijn, maar voldoende negatieve ervaringen met mijn auto gehad om het lot te tarten. Dat ze een uur voor sluitingstijd de actie willen uitvoeren en er achter komen dat er te weinig prik in zit en de auto moet blijven logeren bijvoorbeeld... Als iets tegenzit komen Karma en Murphy al gauw om de hoek kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Peter-036 schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:12:
[...]

Mijn Ioniq 5 staat met enige regelmaat tussen 1 en 3 dagen met de stekker erin, ik laad tot 80% en haal de stekker er pas uit wanneer ik weg ga. Nog geen 12V probleem gehad.
N=1, maar dat gaat voor jou (en je dealer) ook op.
Razwer schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:09:
[...]
Daar kan ik me toch wel wat bij voorstellen. Dat hangt er namelijk wel van af "hoe de laadpaal zich gedraagt" na afloop van het laden.
- Hij kan op "uit", CP op 0V. > dan detecteert hij de auto niet meer, stuurt geen signaal naar de auto.
- Kan op "aan" dan stuurt hij via een weerstand 12V naar de auto, die daar vervolgens met een weerstand naar ground 9V van maakt zodat de auto weet dat de paal er is en de laadpaal weet dat de auto er is.
- Hij kan een 1kHz op de CP geven met een dutycycle > dat geeft aan hoeveel de auto mag laden.

Ik kan me voorstellen dat de auto actief blijft als de 1kHz op de CP staat. en/of zeker als die dutycyle verandert,. Als de laadpaal bijvoorbeeld afhankelijk van het dynamisch tarief andere dutycycles gaat sturen dan zal de logica van de auto actief blijven "om dat te begrijpen".

Ik zeg niet "dat het zo is", maar "ik kan het me wel voorstellen".

Een laadpaal die na een laadsessie volledig afschakelt zal dit dus waarschijnlijk niet veroorzaken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Wellicht had ik er dan bij moeten vermelden dat ik, wanneer ik 'ver' weg moet eenvoudig met Blue-link de aangekoppelde auto verder kan laten laden tot 100% zonder iets aan de laadpaal of stekker te doen.
Dat laatste beetje bijladen begin ik dan bij mijn ontbijt, zodat ik een anderhalf uur later met een volle accu kan vertrekken.
Maar dan kan de auto al tussen een nacht en drie dagen aan die stekker 'hangen'.
Edit:
Overigens is mijn laadpaal een Alfen single pro op 3 fasen.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 15-04-2024 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
Slinnenb schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:39:
[...]

Vanmorgen heeft de dealer de afspraak voor de recall bevestigd. Naar verwachting zijn ze er iets meer dan 1 uur mee bezig. Dat valt dus mee 😀
ik heb ook net een afspraak gemaakt voor de recall. broekhuis wist er nog niets van en gaf aan (na contact met HMNL) dat HMNL volgende week de recall bekend maakt aan de dealers.

dus voor wie van de dealer te horen krijgt dat er op kenteken nog niets gemeld wordt.... even een beetje doorvragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
nietwijk schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:22:
[...]

Het probleem lijkt in het leegtrekken te zitten, niet in het leeg zijn.
Ja en nee. Met de vorige accu ging het van kwaad tot erger, waarbij ik van 1x in de maand met lege 12v naar 3x in de week met lege 12v stond door een accu die steeds zwakker werd. De steeds zwakker wordende accu verergerde het issue.

Als ik met die AGM accu dan de issues beperk tot 1x in de zoveel weken ipv bijna dagelijkse kost, zie ik dat al als winst.
Hoe dan ook, ik heb er nu al in geinvesteerd en zal je zal vanzelf mijn bevindingen bemerken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Stefannn schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:24:
Daar kan ik me toch wel wat bij voorstellen. Dat hangt er namelijk wel van af "hoe de laadpaal zich gedraagt" na afloop van het laden.
...
Een laadpaal die na een laadsessie volledig afschakelt zal dit dus waarschijnlijk niet veroorzaken.
Wallbox Pulsar Plus met Loadbalancing. Ik krijg ook iedere keer bluelink meldingen wanneer de kookplaat aan of uit gaat, Airfryer aan of uit, oven aan of uit, etc., omdat dan het beschikbare/geadverteerde vermogen van de Wallbox aangepast word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Razwer schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:41:
[...]

Wallbox Pulsar Plus met Loadbalancing. Ik krijg ook iedere keer bluelink meldingen wanneer de kookplaat aan of uit gaat, Airfryer aan of uit, oven aan of uit, etc., omdat dan het beschikbare/geadverteerde vermogen van de Wallbox aangepast word.
ik heb een eigenbouw via "smarEVSE" zie dit forum
ik heb ook nogal wat met software gehobbied dus begrijp het protocol met de auto heel aardig (echt moeilijk is het ook niet).
De load balancing zelf zal het probleem niet zijn. Heb ik ook. Ik krijg ook steeds melding dat hij klaar is maar even later gaat hij dan weer aan. Dan trekt hij dus actief stroom uit de laadpaal. Dan zou de 12V wel moeten bijladen.
Wat wel een probleem "zou kunnen" zijn is als de auto klaar is met laden en de loadbalancing nog steeds wordt aangeboden. "dat de auto dan aan blijft".

mmmh... is toch wel een beetje vaag. volgens mij biedt mijn laadpaal dat ook aan terwijl de auto al klaar is. Maar ik laat hem er nooit 3 dagen aan hangen.
(een in dit kader dus ook wel een goed idee, mijn code aanpassen zodanig dat hij de boel uitschakelt als de auto vol is)

Overigens geeft de "loadbalancing" maar relatief weinig variatie. Enkele op momenten dat er grote gebruikers in je huis aanspringen (sauna? espresso automaat?) Als je iets met een dynamisch tarief automatisering hebt die continu een optimale stroom probeert te sturen heb je een groter risico.

"zomaar wat gedachtes"

protocol:
https://www.vector.com/se...cation-protocols/#c236816

https://www.picoauto.com/...cle-communications-type-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
mbt ICCU....
- op de Duitse site stond er een recall op mijn vin
- contact gehad met dealer, ik had screenshot van de recall gestuurd.
- die geeft aan dat er geen recall op mijn auto open staat

mijn ioniq5 is 2023model, 77kWh, connect+ RWD, geleverd juni2023.
Dealer gaf aan dat de recall voornamelijk voor 2022 modellen was.

Ik geloof het niet zo. tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Stefannn schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:17:
mbt ICCU....

zie mijn bericht hierboven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
het risico (wat ik ook heb genomen) met de ICCU recall laat op de dag uitvoeren is als stap 1 oplevert dat de ICCU vervangen moet worden....dan redden ze het niet in 1 uur.

Mijn online gemaakte afspraak werd netjes teruggebeld, met de mededeling dat ze nog niets in het systeem zagen omdat de auto uit Duitsland komt (heeft ie een paar maanden nieuw stilgestaan alvorens naar NL geexporteerd te zijn) maar dat het nagekeken zou worden. 3 Mei staat het op de rol.

Deze ICCU recall is voor 2021 t.m 2024 Auto's want de ROM versie die in de ICCU moet is nagelnieuw dus ms moet je een andere dealer zoeken of hem even dit forum wijzen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-05 19:39
mbt ICCU....

Ik heb een 2023 model (productiedatum 11/22, levering 03/2023). De dealer, wittenberg Utrecht, deed niet moeilijk

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
modeljaar 2025 krijgt kennelijk een nieuw ontworpen ICCU

https://www.youtube.com/channel/UCtM_hE_G5KOkv5k611XE7nQ 08:40 en verder

[ Voor 3% gewijzigd door Marcel2020 op 15-04-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-05 17:09
mbt ICCU....

Ik heb precies hetzelfde gehad en denk dat de dealers nog niet op de hoogte zijn.
Mijn auto is een 2023 Lounge 2023 AWD 77 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:23

YJB

Vanmorgen bij de dealer geweest om een nieuwe mobility kit te halen (nee, dat hadden ze nog nooit eerder gehad dat iemand had geklaagd over lekkage...). Anyways, gelijk even gevraagd naar de terugroepactie, maar daarvan was niets terug te vinden in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
ik vraag me af hoe de communicatiestroom is geregeld, kan zomaar zijn dat dealers wel al geinformeerd zijn maar het intern nog niet is doorgesijpeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Marcel2020 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:03:
ik vraag me af hoe de communicatiestroom is geregeld, kan zomaar zijn dat dealers wel al geinformeerd zijn maar het intern nog niet is doorgesijpeld..
dat vraag ik mij bij HMNL sowieso af, maar dat terzijde. de dealer gaf expliciet aan dat HMNL het volgend eweek zou communiceren naar de dealers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Tiggy80 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:06:
[...]

dat vraag ik mij bij HMNL sowieso af, maar dat terzijde. de dealer gaf expliciet aan dat HMNL het volgend eweek zou communiceren naar de dealers
Bijzonder, dus de dealer heeft vd importeur te horen gekregen dat ze volgende week geinformeerd gaan worden en over wat ;-) maar details volgen....

Kan zomaar, het is nog erg vroeg dag. Klinkt alsof Hyundai global nog niet echt door heeft wat het bereik van informatie op het internet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Marcel2020 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:12:
[...]

Bijzonder, dus de dealer heeft vd importeur te horen gekregen dat ze volgende week geinformeerd gaan worden en over wat ;-) maar details volgen....

Kan zomaar, het is nog erg vroeg dag. Klinkt alsof Hyundai global nog niet echt door heeft wat het bereik van informatie op het internet heeft.
inderdaad, doordat de dealer contact heeft opgenomen met HMNL kwamen ze hierachter. ik vind het ook nogsteeds vreemd dat er geeen nederlandse variant is van de duitse site ( en dat dealers deze duitse site niet zelf raadplegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
dat laatste vind ik idd ook vreemd..ennee waarom zouden er een D, NL, B, F etc site moeten zijn....een wereldwijd met land en taal keuze met daaraan een filter gekoppeld voor de uitvoeringen en akties die van toepassing lijkt me genoeg en makkelijker te managen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Marcel2020 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:39:
dat laatste vind ik idd ook vreemd..ennee waarom zouden er een D, NL, B, F etc site moeten zijn....een wereldwijd met land en taal keuze met daaraan een filter gekoppeld voor de uitvoeringen en akties die van toepassing lijkt me genoeg en makkelijker te managen.
eens, dat zou nog mooier zijn, als er maar vanuit de nl hyundai site naartoe gelinkt wordt, nu is er niets. nou ja we hadden al geconcludeerd dat Hyundai zich groot voordoet, maar nog zat kan groeien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Tiggy80 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:02:
[...]

ik heb ook net een afspraak gemaakt voor de recall. broekhuis wist er nog niets van en gaf aan (na contact met HMNL) dat HMNL volgende week de recall bekend maakt aan de dealers.

dus voor wie van de dealer te horen krijgt dat er op kenteken nog niets gemeld wordt.... even een beetje doorvragen :P
Ik heb een afspraak staan om de Radar te laten vervangen, en gelijk aangegeven dat er een recall aankomt. Zij geloofde mij natuurlijk niet (wat ik best begrijp), dus het vriendelijke verzoek om volgende week nog eens te kijken, zodat we de recall en radar tegelijk kunnen plannen. Nou, dat ging ze waarschijnlijk toch niet onthouden, dus dikke pech. Het was een interessant gesprek |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
zelf online inplannen en 'recall' anklikken?
(als alle dealers tenminste dezelfde website en mogelijkheden gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Vielleicht schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:49:
[...]

Ik heb een afspraak staan om de Radar te laten vervangen, en gelijk aangegeven dat er een recall aankomt. Zij geloofde mij natuurlijk niet (wat ik best begrijp), dus het vriendelijke verzoek om volgende week nog eens te kijken, zodat we de recall en radar tegelijk kunnen plannen. Nou, dat ging ze waarschijnlijk toch niet onthouden, dus dikke pech. Het was een interessant gesprek |:(
Ik heb ze naderhand nog een mail gestuurd met de meldingcode, en nu krijg ik de bevestiging dat ze de onderdelen dus wel kunnen bestellen. De aanhouder wint! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
Marcel2020 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:07:
zelf online inplannen en 'recall' anklikken?
(als alle dealers tenminste dezelfde website en mogelijkheden gebruiken)
Heb ik ook op deze manier gedaan.
Campagnecode in opmerkingenveld

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:25
Mocht iemand nog op zoek zijn naar velgen: Ik vind de 'IONIQ6 velgen' niet misstaan onder de 5 qua lijnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vfZ5D6I.jpg

GMP Rebel 2085 velgen, exact hetzelfde als de 'IONIQ6 Rebel' velgen, maar dan zonder Hyundai marge ;). Met daarop Hankook Ventus iON S X IK01A banden (brandstof A, grip A, 69 db). Mijn IONIQ is nog nooit zo stil geweest als met deze banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 19:10
@redah Heb je de remklauwen een rood likje verf gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Slinnenb schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:24:
[...]

Heb ik ook op deze manier gedaan.
Campagnecode in opmerkingenveld
Hoe doe je dat?
Welke site? Welke code bedoel ik?
Ik had op Duitse site mijn vin ingetypt en kreeg de recall. Daarvan screenshot gemaakt en aan dealer gestuurd maar die hield bij hoog en laag vol dat dat voor mijn auto niet van toepassing was.
Ik heb een beetje iets van… als ik nu (op dit forum??) hoor dat de dealers zijn ingelicht ga ik wel meteen bellen en sta hopelijk enigszins vooraan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
ditbenikecht schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:49:
@redah Heb je de remklauwen een rood likje verf gegeven?
Correct!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinnenb
Stefannn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:51:
[...]

Hoe doe je dat?
Welke site? Welke code bedoel ik?
Ik had op Duitse site mijn vin ingetypt en kreeg de recall. Daarvan screenshot gemaakt en aan dealer gestuurd maar die hield bij hoog en laag vol dat dat voor mijn auto niet van toepassing was.
Ik heb een beetje iets van… als ik nu (op dit forum??) hoor dat de dealers zijn ingelicht ga ik wel meteen bellen en sta hopelijk enigszins vooraan
Op de website van mijn dealer kan ik direct een werkplaats afspraak maken en dan kun je aanvinken dat het om een terugroepactie gaat : Kampagnencode: 41D033
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd-_DRyzdynaHLA5v6vyIMHZiOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ggvUdiZdWl3M3Wtq6dcj4qQb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJrp7zpD9HtryDP_MNxgxTtoDPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roKkIj6cP69B4wntuAPr6YHD.jpg?f=fotoalbum_large
Hij zit er in! (That's what she said)

Kan iemand mij vertellen waar die gele tabs voor zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 17-04-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:59
Slinnenb schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:26:
[...]

Op de website van mijn dealer kan ik direct een werkplaats afspraak maken en dan kun je aanvinken dat het om een terugroepactie gaat : Kampagnencode: 41D033
[Afbeelding]
Omdat mijn auto toch al naar de dealer moest heb ik ze hierover ook nog even gebeld.
Deze staat voor mijn auto ook open, maar op de VIN check site uit Duitsland is die (nog) niet zichtbaar voor mijn auto…
Wordt nu gelijk meegenomen.

Vraagje dan, gisteren uit Oostenrijk teruggekomen, eerste keer lange rit.
Het laden ging prima.

Wat me opviel dat ik 2 sessies had waarbij het laden bij ongebeer 82% even vrijwel stopte om daarna weer door te gaan.
Niet bij elke sessie zo geweest volgens mij.

Herkennen andere mensen dit gedrag ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@klootwyk Bij mij is de terugroep actie weer verdwenen op de Duitse site 8)7 Dus kan kloppen dat deze er bij jou niet bij staat :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:05
Razwer schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:17:
[Afbeelding]
Hij zit er in! (That's what she said)

Kan iemand mij vertellen waar die gele tabs voor zijn?
Dat zijn stopjes voor de ventilatiegaten. Die zitten erin voor transport, maar moet je dus voor gebruik verwijderen. Zie ook
https://www.pistonheads.c...ic.asp?h=0&f=23&t=1270623
https://www.freel2.com/forum/post412604.html
https://forums.mbclub.co....leave-one-plugged.181763/
Als het goed is staat dat er ook ergens bij (op een sticker of label of zo).

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 17-04-2024 09:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Andrehj schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:34:
[...]

Dat zijn stopjes voor de ventilatiegaten. Die zitten erin voor transport, maar moet je dus voor gebruik verwijderen. Zie ook https://www.pistonheads.c...ic.asp?h=0&f=23&t=1270623
Als het goed is staat dat er ook ergens bij (op een sticker of label of zo).
tnx, ik had ze al verwijderd idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ZuinigeRijder schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:31:
@klootwyk Bij mij is de terugroep actie weer verdwenen op de Duitse site 8)7 Dus kan kloppen dat deze er bij jou niet bij staat :+
Voor mijn exemplaar is het ook verdwenen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Ook voor mijn auto is 'ie nu weer weg, maar de ICCU 'service-aktie' was al uitgevoerd, wellicht is dat de reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-02 11:18
klootwyk schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:29:
[...]

Wat me opviel dat ik 2 sessies had waarbij het laden bij ongebeer 82% even vrijwel stopte om daarna weer door te gaan.

Dat is heel herkenbaar, lijkt softwarematig ontmoedigingsbeleid om langer dan 80% door te laden. Na een paar minuten loopt de snelheid weer op en kan je doorladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter-036 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:42:
[...]

Ook voor mijn auto is 'ie nu weer weg, maar de ICCU 'service-aktie' was al uitgevoerd, wellicht is dat de reden.
Nee, ik heb de ICCU serviceactie nog wel staan ...... en is nog niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 17:38
klootwyk schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:29:
[...]

Jep de Korean Siesta, check bv dit filmpje van Bjørn Nyland YouTube: Kia EV6, Ioniq 5, e-tron and Tesla charging comparison
Jep bij mij ook weer weg, maar NE, CE : INNER SHAFT REPKACEMENT Kampagnencode: 41D022 blijft dit keer wel staan. Afspraak voor 30k onderhoud staat voor juli, ik ga tegen die tijd wel even kijken wat er openstaat, tenzij ik eerder geinformeerd word. Ik heb het idee dat ze in voorbereiding van de recalls nog het een en ander aan het goed zetten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@jouwheld Of de dealers worden overspoeld met afspraakpogingen, terwijl ze zelf van niets weten 8)7 Dus maar even weggehaald van de Duitse site, zodat er niet nóg meer afspraken te vroeg gemaakt worden en een andere volgorde aanhouden :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:24:
@jouwheld Of de dealers worden overspoeld met afspraakpogingen, terwijl ze zelf van niets weten 8)7 Dus maar even weggehaald van de Duitse site, zodat er niet nóg meer afspraken te vroeg gemaakt worden en een andere volgorde aanhouden :Z
bij mij is die ICCU recall ook weg, zo ook op het Duitse forum te lezen bij velen....
Kan idd zomaar dat de werkplaatsen op de rem hebben getrapt omdat die nog niet klaar zijn.
Lastig hoor een wereldwijde recall uitrollen ;-) Het is niet dat ze dat voor het eerst doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 07:02
De mijne ook, stond er gisteren nog in 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Het mysterie van de verdwenen terugroepaktie....wordt vervolgd

In Australie is die net gepbliceerd op 16 April;
https://www.vehiclerecalls.gov.au/recalls/rec-005942

[ Voor 46% gewijzigd door Marcel2020 op 17-04-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Marcel2020 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:22:
Het mysterie van de verdwenen terugroepaktie....wordt vervolgd

In Australie is die net gepbliceerd op 16 April;
https://www.vehiclerecalls.gov.au/recalls/rec-005942
hmmz
What are the defects?
Due to a software issue in the Integrated Charging Control Unit, the auxiliary 12 Volt battery may not charge as intended, resulting in battery drainage and loss of motive power.
interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Marcel2020 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:29:
[...]

bij mij is die ICCU recall ook weg, zo ook op het Duitse forum te lezen bij velen....
Kan idd zomaar dat de werkplaatsen op de rem hebben getrapt omdat die nog niet klaar zijn.
Lastig hoor een wereldwijde recall uitrollen ;-) Het is niet dat ze dat voor het eerst doen...
Misschien hebben ze onvoldoende kopieën van de software voorradig. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
nietwijk schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:57:
[...]

ROFL

ja kan zomaar!

In elk geval is coordinatie kennelijk een 'uitdaging' , kan ze wel een aanbod doen...

@Razwer de inhoud van de tekst in die recall in Australie (en NZ) is overigens hetzelfde als die in de US, en dat gaat hier ook aan de orde zijn (dus niet 110V specifiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:03
Marcel2020 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:53:
[...]

ROFL

ja kan zomaar!

In elk geval is coordinatie kennelijk een 'uitdaging' , kan ze wel een aanbod doen...

@Razwer de inhoud van de tekst in die recall in Australie (en NZ) is overigens hetzelfde als die in de US, en dat gaat hier ook aan de orde zijn (dus niet 110V specifiek)
de service is:
- check setting van ICCU - indien bepaalde aanwezig - vervangen ...
- check software en update software
- check zekering

Dus het aantal voorradige software zal niet het probleem zijn :*)

Het probleem van 12v (deze service recall) is eentje dat voor iedereen geld ... daar zit hetzelfde in wereldwijd ...
Het 120v verhaal is eentje van 1 fase versus 3 fase ... en probleem is daar meestal de laadpoort die oververhit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
vifra schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:01:
[...]

de service is:
- check setting van ICCU - indien bepaalde aanwezig - vervangen ...
- check software en update software
- check zekering

Dus het aantal voorradige software zal niet het probleem zijn :*)

Het probleem van 12v (deze service recall) is eentje dat voor iedereen geld ... daar zit hetzelfde in wereldwijd ...
Het 120v verhaal is eentje van 1 fase versus 3 fase ... en probleem is daar meestal de laadpoort die oververhit
het is 110V in de US, maar dat terzijde...een oververhitte laadpoort is een ander issue in de US...het verschil zit IN de ICCU die in de US anders is dan voor 230V

Lees de recall van de NHTSA er maar eens op na, heel verhelderend, misschien zie je overeenkomsten met de terugroep die hier open stond en in Australie net aktief is (ook 230V)

Het is overigens OOK geen service recall, want relevant voor de veiligheid, ook dat is na te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 11:12
nietwijk schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:57:
[...]

Ik heb gisteren met de terugroep code van de Duitse site een afspraak gemaakt bij de dealer (Nijmegen), en deze is vandaag bevestigd. De vorige software ICCU update was bij mij al in december gedaan (2023 AWD lounge).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel2020
ik zou even checken of die terugroep nog aktief is...ik heb ook een afspraak staan maar de code is bij mij weg...ik laat de afspraak lekker staan, want de aktie gaat niet weg zijn maar kan b.v wat later starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Marcel2020 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:17:
[...]

het is 110V in de US, maar dat terzijde...een oververhitte laadpoort is een ander issue in de US...het verschil zit IN de ICCU die in de US anders is dan voor 230V

Lees de recall van de NHTSA er maar eens op na, heel verhelderend, misschien zie je overeenkomsten met de terugroep die hier open stond en in Australie net aktief is (ook 230V)

Het is overigens OOK geen service recall, want relevant voor de veiligheid, ook dat is na te lezen.
normaal 120v en 240v, beiden aan 60Hz (dat vergeten velen - maar dat hebben ze ook voor de zwaardere toestellen). 110v en 115v was vroeger, maar omwille van vele redenen is normaal USA geharmoniseerd op 120 en 240 ... maar dat beetje verschil maakt meestal niet uit (de meeste toestellen hebben tollerantie daarvoor). Voor toasters, lichten, blender, oven, ... maakt dat niet veel uit die 10% verschil ..; en toestellen waar dat wel van belang is (alles met een klok bv. ... ) hebben daarvoor componenten om daarmee om te gaan (zie bv de laadblok van uw computer ... )

Het verschil zit niet gewoon in de andere ICCU (die is niet zo verschillend hoor ... enkel eerste component) maar gewoon dat 48Ampère over één draad gegooid wordt (J1772 type 1 standaard heeft een drager - L1 - in USA) - wat maakt dat alles van poort, interne kabel tot ICCU eerste component moet om kunnen met die hogere Ampère ... versta dikkere bedrading, betere connecties tussen componenten, meer risico op verhitting, ...

In EU wordt de IEC 62196 Type 2, Type 2-connector gebruikt - wat dezelfde stroom verdeeld over 3 dragers (L1, L2, L3) hetgeen risico op oververhitting sterk verlaagt, (lagere Ampèrage ... 16 Ampère - 3 fase).

Dus Voltage is niet het probleem - maar wel Ampèrage ...

Maar dat heeft niets te maken met de ICCU recall omwille van 12v problemen. Dat stuk is in USA en EU en gans de wereld hetzelfde (zelfde component binnen de ICCU). De recall gaat dus niet over 120, 230v, ... maar omwille van hoe de ICCU om gaat met de 12v stuk.

Ik schrijf ook niet dat het een service recall is - wel dat ze dit nakijken, de "service" die de dealer doet = 3 zaken omvat ... (en een ganse beschrijving).
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCRIT-24V204-8922.pdf
ter info - het is een vrijwillige terugroepactie ... (Wat wilt dat zeggen - niet verplicht - gratis als je het doet - op eigen risico als je het niet doet - geen direct groot gevaar vandaar geen verplichte terugroepactie )

Vermoed een gelijkaardige procedure in europa - maar kan wel iets anders zijn ...

[ Voor 46% gewijzigd door vifra op 18-04-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
dank, ik wist niet dat de ICCY fysiek hetzelfde is in de US... ik ken de NHTSA recall, ik had hem al gepost...

Vrijwillig, ik vrees dat de legale situatie in de US zodanig is dat als een bezitter hem niet heeft uitgevoerd en stilvalt en er daardoor een ongeluk plaatsvind de tegenpartij ws met succes en enorme claim neerlegt.

anyways, hij is hier weer (even?) van het toneel...we gaan het zien...mijn afspraak staat maar het kan zomaar dat het tijdschema van midden Mei wordt aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikhui
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:26
Same here. Blij dat ik een screenshot heb gemaakt 2 dagen geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ik denk dat ik mijn laadpaal op half power (8A, 5.5kW) zet tot de iccu recall is gedaan. Met de gedachte “niet in het zicht van de haven te stranden”.
Efficiency is hooguit 2% lager. In vrijwel alle gevallen laad ik in 1 nacht voldoende bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Marcel2020 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:47:
dank, ik wist niet dat de ICCY fysiek hetzelfde is in de US... ik ken de NHTSA recall, ik had hem al gepost...

Vrijwillig, ik vrees dat de legale situatie in de US zodanig is dat als een bezitter hem niet heeft uitgevoerd en stilvalt en er daardoor een ongeluk plaatsvind de tegenpartij ws met succes en enorme claim neerlegt.

anyways, hij is hier weer (even?) van het toneel...we gaan het zien...mijn afspraak staat maar het kan zomaar dat het tijdschema van midden Mei wordt aangehouden.
ICCU is niet 100% hetzelfde - maar stuk dc/dc naar 12 volt wel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Stefannn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:12:
Ik denk dat ik mijn laadpaal op half power (8A, 5.5kW) zet tot de iccu recall is gedaan. Met de gedachte “niet in het zicht van de haven te stranden”.
Efficiency is hooguit 2% lager. In vrijwel alle gevallen laad ik in 1 nacht voldoende bij.
vermoed dat laadsnelheid geen impact heeft op de 12v issue / recall ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Stefannn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:12:
ik heb in de EV settings van de auto de laadstroom op 50% staan en laad op 6.4kW. mijn motivatie is dat ik dan meer zonnestroom gebruik, maar het zou voor jou ook een makkelijke manier kunnen zijn om de laadstroom snel in te stellen (het kan helaas nog niet via de bluelink app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
op het Duitse forum is een relaas van iemand te lezen die een ICCU heeft opengemaakt en geanalyseerd (oa met Pspice simulaties), hij weet waar hij over praat. Het is, zoals ik zijn bevindingen interpreteer, met name een lage SOC die een risico voor de ICCU vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-05 09:25

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

BlackMesa schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:27:
[...]

Ik heb gisteren met de terugroep code van de Duitse site een afspraak gemaakt bij de dealer (Nijmegen), en deze is vandaag bevestigd. De vorige software ICCU update was bij mij al in december gedaan (2023 AWD lounge).
Bij mij hebben ze (Nijmegen) in Januari de ICCU vervangen. Dus ik ga er even vanuit dat ik niet meer terug hoef ;).

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
P86 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:05:
[...]

Bij mij hebben ze (Nijmegen) in Januari de ICCU vervangen. Dus ik ga er even vanuit dat ik niet meer terug hoef ;).
Vanaf Februari (is in de NHTSA documenten te lezen) zijn de nieuwe Auto's en ws ook ICCU;s van de nieuwe ROM voorzien, dus ik zou daar niet zo zeker van zijn. Je gaat vanzelf geinformeerd worden of deze update van toepassing is, ik verwacht van wel.

The updated ICCU software was implemented as a production running
change from February 29, 2024, through March 5, 2024, according to the
specific affected model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Marcel2020 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:08:
[...]

Vanaf Februari (is in de NHTSA documenten te lezen) zijn de nieuwe Auto's en ws ook ICCU;s van de nieuwe ROM voorzien, dus ik zou daar niet zo zeker van zijn. Je gaat vanzelf geinformeerd worden of deze update van toepassing is, ik verwacht van wel.

The updated ICCU software was implemented as a production running
change from February 29, 2024, through March 5, 2024, according to the
specific affected model.
Assumption is the mother of all...... Ik zal misschien de VIN ook maar even checken dan. of @BlackMesa kan voorzichtig informeren :P.

PJvI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
P86 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:10:
[...]

Assumption is the mother of all...... Ik zal misschien de VIN ook maar even checken dan. of @BlackMesa kan voorzichtig informeren :P.
he dat is mijn motto ;-)

de VIN check is even MIA, Hyundai heeft ws de recall op non actief gezet in die check....hij was er bij mijn VIN maar sinds eergister niet meer...ws omdat de dealers 'overspoeld' werden met aanvragen en nog geen idee hadden wat ze moeten gaan doen. (is mijn assumption)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Bij mij is de ICCU afspraak ook bevestigd door de dealer. Ik ga ze meteen nog eens vragen om weer naar het gerammel achterin te kijken, want dat is weer terug nadat ze de serviceactie hadden uitgevoerd. Ik vermoed echter dat ze de dat niet goed hadden gedaan, want het lijkt alsof ze de schroeven met een pneumatisch pistool hebben vastgedraaid. Muurvast en de spacers waren compleet plat gedrukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Marcel2020 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:13:
[...]

he dat is mijn motto ;-)

de VIN check is even MIA, Hyundai heeft ws de recall op non actief gezet in die check....hij was er bij mijn VIN maar sinds eergister niet meer...ws omdat de dealers 'overspoeld' werden met aanvragen en nog geen idee hadden wat ze moeten gaan doen. (is mijn assumption)
I see what you did there ;).

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Ik lees dat in Duitslad iemand gisteren de recall heeft laten uitvoeren, dat betekent vls mij dat de recall gewoon even onder tafel is verdwenen om de boel intern te organiseren, maar dat de ROM gewoon voorhanden is.
Dus in het ergste geval even de link naar de TSB aanleveren en dan moet het lukken....alle Angaben ohne Gewähr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:55:
op het Duitse forum is een relaas van iemand te lezen die een ICCU heeft opengemaakt en geanalyseerd (oa met Pspice simulaties), hij weet waar hij over praat. Het is, zoals ik zijn bevindingen interpreteer, met name een lage SOC die een risico voor de ICCU vormt.
Dank voor info,
Is er ook een “redenering”?
Het enkele feit van lage SOC zal de oorzaak niet zijn, daar hoort een “mechanisme” bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
Stefannn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:13:
[...]

Dank voor info,
Is er ook een “redenering”?
Het enkele feit van lage SOC zal de oorzaak niet zijn, daar hoort een “mechanisme” bij.
die is er maar dan moet je even zijn hele relaas lezen...nogal technisch en nogal lang....

https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=531&t=92362

[ Voor 8% gewijzigd door Marcel2020 op 18-04-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:23:
[...]

die is er maar dan moet je even zijn hele relaas lezen...nogal technisch en nogal lang....

https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=531&t=92362
Ga ik doen, moet ik kunnen begrijpen. Duits is echter wat roestig maar moet wel lukken.
Al even gekeken. Het is vrij lang ja. Ik denk dat ik er in het weekend pas op terug zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
.

[ Voor 100% gewijzigd door Marcel2020 op 18-04-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Een trekhaak of Eibach veren monteren lijkt in de huidige arbeidsmarkt bij garages bijna onmogelijk, ga maar eens kijken of een Duitse dealer dat samen met de Eibach veren op redelijke termijn kan doen.
Wat die veren monteren daar minder kost mag de trekhaak meer kosten.

[ Voor 195% gewijzigd door Marcel2020 op 18-04-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
Stefannn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:43:
[...]

Ga ik doen, moet ik kunnen begrijpen. Duits is echter wat roestig maar moet wel lukken.
Al even gekeken. Het is vrij lang ja. Ik denk dat ik er in het weekend pas op terug zal komen.
achteraan beginnen scheelt waarschijnlijk al aanzienlijk, het eerste deel is niet zo interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Marcel2020 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:55:
Het probleem is dat bij een te lage SOC van de 12v het systeem inderdaad er niet meer in slaagt deze op te laden ...
De vraag is hoe dat deze eerst en vooral al aan een te lage SOC komt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
vifra schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:19:
[...]

Het probleem is dat bij een te lage SOC van de 12v het systeem inderdaad er niet meer in slaagt deze op te laden ...
De vraag is hoe dat deze eerst en vooral al aan een te lage SOC komt ...
lees het relaas over de technische kant van de ICCU er maar eens op na. Volgens mij is de 12v SOC niet het issue maar de thermische belasting tijdens AC laden samen met opslingering.

[ Voor 12% gewijzigd door Marcel2020 op 18-04-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcodk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-08-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:00:
[...]

lees het relaas over de technische kant van de ICCU er maar eens op na. Volgens mij is de 12v SOC niet het issue maar de thermische belasting tijdens AC laden samen met opslingering.
Inderdaad… gelezen…
Ter referentie (dank @Marcel2020 )

Mijn summary….
Er staat een hoop in en het is niet 123 duidelijk welke bevindingen “schadelijk zijn” en welke bevindingen “gewoon wat afwijkend”.
Dat is ook niet zo raar. Hij doet een speurtocht, en hij krijgt de returns niet dus weet ook niet precies welke dingen daadwerkelijk kapot gaan.

Zover ik kan zien (@Marcel2020 correct me if I’m wrong, ik zie dat je op het Duitse platform actief bent).
- sowieso is het design niet helemaal lekker ontstoord. Het betreft een Dc-dc converter dus hoogfrequent switching device met ook nog een heel hoge stromen en spanningen. Dan heb je al gauw parasitaire invloeden of ongewenste inductieve koppeling en dat kan storing geven. Al die hoogfrequent electronica zit een beetje rommelig op meerdere printplaten. Niet ideaal, maar voor zover ik kan zien is dat uiteindelijk niet waarom het fout gaat.
- met name de block diodes (reverse current bij de mosfets) lijken wat krap bemeten. De conclusie is uiteindelijk geloof ik botweg dat die te warm worden en dan overlijden.
- daarmee is ook de conclusie dat “met minder power laden” wel eens zou kunnen helpen. Dat gaat dan zelfs best hard, want 10% minder laadstroom geeft 10% minder spanning over de diode die dat moet adsorberen. Dan staat daar dus 90% van voorheen op. En met “power = volt^2/resistance is dat 20% minder warmte.

Kortom… voornaamste advies is “met minder power laden” (voor zover ik het eruit kan halen). En daarbij kan 10% minder al heel veel opleveren.
[edit] dus 8kW in plaats van 11kW, je kan dat instellen bij de EV instellingen: “A-C laadstroom”, zie post verderop van @Marcel2020 . Zie ook mijn post verderop,… wellicht zelfs onder de 50% laden.

Nb….
Het stuk begint met een zorg dat bij meer dan 50% dutycycle van het 12V laadcircuit “meer storing optreedt”. Meer dan 50% dutycycle heb je bij lagere (hoogvolt) accu spanning want dan worden er “grotere lading pakketjes” overgezet. En die lagere accu spanning hoort bij de “20% soc verdenking”.
Met daarbij de opmerking dat 77kWh auto’s er dan minder last van moeten hebben dan 56kWh auto’s omdat de spanning van een 20%-77kWh accu hoger is dan die van een 20%-56kWh accu.
Echter….. voor zover ik kan zien heeft die “20%-soc” situatie welliswaar meer storings kans maar wordt de relatie met kapotte iccu uiteindelijk niet gevonden. Dus dat lijkt het toch niet te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 18-04-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
Stefannn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:04:
[...]

Kortom… voornaamste advies is “met minder power laden” (voor zover ik het eruit kan halen). En daarbij kan 10% minder al heel veel opleveren.
Vraag van een complete tech analfabeet😏
Bedoel je met “minder power laden” zomin mogelijk snelladen of dat je tot maximaal 80% moet laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Slinnenb schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:09:
[...]

Vraag van een complete tech analfabeet😏
Bedoel je met “minder power laden” zomin mogelijk snelladen of dat je tot maximaal 80% moet laden?
Ha! Ik zal het aanpassen.
Nee, ik bedoel dat je bijvoorbeeld op 8kW gaat laden in plaats van 11kW.
Dat kan je wellicht op je laadpaal instellen (ik heb een zelfbouw laadpaal, dan is dat niet zo moeilijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2020
Stefannn schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:13:
[...]

Ha! Ik zal het aanpassen.
Nee, ik bedoel dat je bijvoorbeeld op 8kW gaat laden in plaats van 11kW.
Dat kan je wellicht op je laadpaal instellen (ik heb een zelfbouw laadpaal, dan is dat niet zo moeilijk)
Kun je ook IN de auto instellen, bv 90% vd laadstroom

@Stefannn Ik denk dat je het goed vertaald, mijn versie was dat minder stroom niet zo gek veel impact zou hebben...en het verandert natuurlijk wat aan de eigenschap van de auto (langzamer laden...maar op AC vind ik dat persoonlijk geen issue)

Die oscillaties zijn wel een zorg...die ga je met software niet onder controle krijgen als het design flaws zijn

De nieuwe ROM verhoogt ook de koeling, ik denk dat we het snel genoeg weten als er duideljk minder ICCU;s overlijden in auto's die na Maart 2024 gebouwd zijn of de update hebben...er rijden genoeg I5 rond.

[ Voor 42% gewijzigd door Marcel2020 op 18-04-2024 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:34
Op YouTube is een video verschenen waarbij de verschillen tussen de bestaande Ioniq 5 en het 2025 modeljaar worden getoond.

Demo van de verlichting model 2025

[ Voor 29% gewijzigd door Amersfoort op 18-04-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Marcel2020 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:21:
[...]

Kun je ook IN de auto instellen, bv 90% vd laadstroom

@Stefannn Ik denk dat je het goed vertaald, mijn versie was dat minder stroom niet zo gek veel impact zou hebben...en het verandert natuurlijk wat aan de eigenschap van de auto (langzamer laden...maar op AC vind ik dat persoonlijk geen issue)

Die oscillaties zijn wel een zorg...die ga je met software niet onder controle krijgen als het design flaws zijn

De nieuwe ROM verhoogt ook de koeling, ik denk dat we het snel genoeg weten als er duideljk minder ICCU;s overlijden in auto's die na Maart 2024 gebouwd zijn of de update hebben...er rijden genoeg I5 rond.
Net even weg geweest, ik bedenk me dat ik nog niet helemaal zeker ben maar moet het morgen nog eens lezen.
Ik weet niet zeker of hij nou de AC lader verdenkt van oververhitting of de Dc-naar12V accu lader. Die laatste wordt tijdens het laden (dat staat er namelijk wel) zwaarder belast omdat die dan de AC lader moet voeden. De ioniq blijkt 2 AC laders te hebben. Waarschijnlijk beiden actief bij 5.5kW tot 11kW laden en maar 1 actief bij minder dan 5.5kW laden. Als de dc-naar-12v lader het probleem is ondervang je dat enkel door te zorgen dat er maar 1 van de 2 AC laders actief is. Dus met minder dan 5,5kW laden (minder dan 50%).

Anyway..
De opties zijn dus:
1/ het allemaal niet zo belangrijk vinden en niks doen (ieder zijn ding)
2/ op 90% zetten. Als je bij publieke palen laadt is dat wellicht het maximaal haalbare
3/ op 60% zetten, er vanuit gaand dat de ac lader de boosdoener is. Bij thuisladen wel te doen en in de auto instelbaar.
4/ op 40% zetten, dat lukt je alleen als je thuis laadt en de laadpaal kan instellen. Dat heeft ook effect als de dc-naar-12v lader de boosdoener is
5/ voorlopig alleen dc snelladen.

En alles dus op basis van een goedbedoelde visuele analyse van een Duitse mijnheer die kundig is maar het ook niet zeker kan weten. Geen garantie dus. Maar baat het niet dan schaadt het niet.

Persoonlijk ga ik voorlopig denk ik thuis op 75% laden en publiek (enkel vakantie) op 90%. Als eindoplossing vind ik dat prut maar “met het zicht op de haven” vind ik het de moeite om 1 a 2 maanden wat voorzichtig te zijn.
In vrijwel alle gevallen zal de auto na een nacht laden vol genoeg voor de volgende dag zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefannn op 19-04-2024 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stefannn en er is nóg een optie, laden met de bijgeleverde stopcontact thuislader, ik laad hiermee met iets van 2650 Watt. Wel een goed stopcontact hebben en genoeg vrij op die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:45:
@Stefannn en er is nóg een optie, laden met de bijgeleverde stopcontact thuislader, ik laad hiermee met iets van 2650 Watt. Wel een goed stopcontact hebben en genoeg vrij op die groep.
Lijkt er wel op maar let op,
De “stopcontact lader” is geen lader net als een laadpaal geen laadpaal is. Het is slechts een intelligent relais dat zichzelf aanschakelt na wat communicatie met de auto. De lader zit (ook bij de thuislader) in de auto.
In geval van de thuislader gebruik je maar 1 fase, daarom haal je geen 11kW.
Op 2650watt trek je ongeveer 12 ampere. Dat is dus meer dan de helft van 16 ampere. Het is een beetje koffiedik kijken maar je gebruikt dan waarschijnlijk beide laders die in de auto zitten op 6 ampere. Dat zijn waarschijnlijk 2 3 fase laders die elk maximaal 8ampere kunnen doen.

Dus… op 2650watt gebruik je 75%. Dat zou dus moeten helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Stefannn op 19-04-2024 06:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Deze post in de hele thread lijkt de grootste boosdoener te beschrijven:

Als mijn Duits goed genoeg is:
- 2 AC laders in de ioniq5 van elk 5.5kW
- elke lader heeft 4 mosfets in volledige brugschakeling (klopt… voor een volledige brug omvormer heb je 4 mosfets nodig)
- hij heeft dit in een design programma gesimuleerd, getest, en kwam op een warmteontwikkeling van 75watt per mosfet, die bij voldoende koeling tot 117 graden verhoging (dus 137graden bij 20 graden buitentemperatuur) zou leiden bij een Max toegestane temperatuur van 200graden.
- en dat betekent dat het erg gevoelig is voor pieklast. Want een pieklast geeft een hotspot die even tijd nodig heeft om zich te verspreiden.
Klopt wel… chip temperatuur probeer je in “normale gevallen” altijd onder de 70 a 80 graden te hebben. Een ontwerp temperatuur van 137graden is erg hoog.

Dus…. Met die wijsheid zijn het de 2 AC laders die kwetsbaar zijn.
Dus laadstroom op 90% of nog veiliger 60% zetten maakt het op dit punt een stuk veiliger.
Granny lader op 2650watt, dus 12 ampere verdeelt dat ook over 2 chargers op 6ampere dus 75% en zorgt dus ook voor veiliger gebruik.

———
Ich hab mal die beiden isolierten DCDC1 und DDCDC2 mit LTSpice nachsimuliert. Das sind LLC Wandler innerhalb der ICCU die mit ca. 200kHz Schaltfrequenz arbeiten.
Die 4x SCT40N120 SiC MOSFETs der treibenden Vollbrücke haben bei 700V Vin und 650V Vout je 75W Verlustleistung bei 5.5kW (DCDC1 und DCDC2 zusammen machen dann die 11kW) Da zu den 0,86K/W Wärmewiderstand der SCT40N120 noch geschätzte 0,7K/W der isolierenden Wärmeleitpads dazu kommen, haben wir 117K Temperaturerhöhung der MOSFET Dice über die Kühlmitteltemperatur. Das ist innerhalb der zulässigen 200 C Tj aber so richtig Reserven sind dort nicht im Design. Das sieht so aus, das das Design insgesamt auf minimale SiC Fläche ausgelegt ist. Das ist bei einem Traktionsinverter oder Audio Verstärker kein Problem, weil die ihre meiste Lebenszeit im Teillastbereich verbringen. Ein Onboard Lader läuft hingegen stundenlang Vollast. Die beiden LLC Wandler in der ICCU können kurzfristig deutlich mehr Leistung abgeben. Die kleinen Diceflächen der MOSFETs lassen aber kaum thermische Reserven. Jeder Schaltfehler oder heftigere Regelschwinger bedeutet schnell das Bauteilende durch Überlastung=lokal zu hohe Temperatur.

Wir können gespannt sein, was Hyundai mit der neuen Software aus dem Hut zaubert. Die ICCU Hardware ist jedenfalls mit wenig thermischen Reserven ausgestattet. Die Wasserkühlung sorgt zwar für relativ kühle Wärmesenken, aber mit 117 Grad Differenztemperatur zwischen Dice Junction und Kühlkörper ist nicht viel Reserve. Thermische Zeitkonstanten des Dice im MOSFET liegen typisch um eine Sekunde.

Der DCDC1 hat theoretisch eine synchrone Gleichrichtung mit den gleichen 4x SCT40N120, ich gehe aber Wetten ein, das die Gleichrichtung im Normalbetrieb nur ohne Gateansteuerung mit den Body Dioden passiv gemacht wird. Für eine betriebssichere Ansteuerung fehlen die Stromsense etc.
Die werden die MOSFETs der Ausgangsseite nur ansteuern, wenn Leistung Rückwärts für die 230V Steckdose angefordert wird.

Verlustleistung der Gleichrichtung ist mit 15W vergleichsweise harmlos. Deshalb lohnt auch eine aktive Ansteuerung der Gleichrichtung IMHO eh nicht.
———

[ Voor 17% gewijzigd door Stefannn op 18-04-2024 23:27 ]

Pagina: 1 ... 220 ... 260 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic