Even een (postieve) ervaring delen over een lange reis.
Deze week op wintersport richting Salzburg, ca 1000km. Was de eerste keer zo'n lange rit en vond het wel een 'dingetje' vooraf. Kan niet anders zeggen dat het mee is gevallen en ik enorm tevreden ben.
- De eindbestemming ingegeven op de on-board navigatie en gekozen om tussenstops te laten maken door de on-board voor het laden. Geen ABRP, Google maps of wat dan ook gebruikt.
- Als aanbieders vooral de bekenden aangevinkt zoals Ionity, Allegro, FastNet, Shell, EnBW etc. Omdat ik een 'druppel' heb van Eneco kan ik op veel plaatsen laden (lease auto), maar toch niet overal (bv. Aral werkt niet).
- Wat ik enorm goed vond werken was het onderweg wijzigen van de laadstations. De on-board was wat voorzichtig en ging soms bij 35% al laden. Onderweg hield ik het verbruik wat in de gaten en als ik zelf van mening was dat ik wel iets verder door kon rijden, zocht ik via de Navigatie een station net verderop. Deze dan als tussenpunt toevoegen. Wat ik verrassend goed vond werken is dat de on-board dit dat als het eerstevolgende laadpunt herkent en degene die hij zelf had voorgesteld verwijdert en de route herpland. Dit had ik nog niet eerder gezien en werkte erg goed.
- Misschien heel suf, maar wat mij nu pas opviel bij het zoeken naar extra laadstations is een klein icoon die aangeeft of het laadstation links of rechts van de route ligt. Zeker in Duitsland handig om te voorkomen dat je om moet rijden omdat het station toch aan de andere kant van de weg ligt
- Ook de indicatie van de bezetting van laadstations was gewoon goed. De Ionity app bijvoorbeeld is een paar minuten sneller met de upate dan de on-board navigatie, maar dat mag geen naam hebben. Nooit hoeven wachten
- De on-board geeft goed weer welke stations bezet zijn en houdt hier ook rekening mee met plannen. Natuurlijk zelf wel opletten als je een ander station kiest!
- Ook de file meldingen en ander verkeersinfo vond ik goed en ook de Navigatie zelf was gewoon prima in orde. 1x verkeerd gereden, maar door mijn eigen onoplettendheid.
- Gelukkig werkte de 'druppel' van Eneco overal, hierdoor nooit problemen met betalen gehad.
Dan de stations zelf....een groot verschil. Heb 4x geladen en bij 4 aanbieders: FastNed, Shell, Allegro, Ionity. Bij FastNed een teleurstelling - eigenlijk zoals altijd. Kwam niet verder dan ca. 70kWh (keurig voorverwarmd, 400kWh paal). Shell tikte de 130 aan, Allegro 150 en Ionity een dikke 200. Ionity dus met kop en schouders boven de rest uit. Bij Allegro had ik ‘slechts' een 150kWh paal en daarmee was 150kWh laden dus eigenlijk ook prima (de 300kW paal was bezet bij het station, gaan er Hollanders met een Enyaq aan een 300kW paal staan….waarom? Dat ding kan toch niet meer dan max 150 laden😜)
Bij het IONITY laadstation wel even ‘mooi’ momentje Hyundai Power…stonden ook een Audi en een Peugeot te laden …kwamen beiden niet verder dan ca. 50kWh (bij ca. 50% batterij). De Ioniq5 bijna 4x zo snel dus! Een van DE redenen voor mij om destijds de Ioniq5 te kiezen
Al met al een goede eerste ervaring op een langere reis. 1000km, 12h rijden, 4x laden (25-30min gemiddeld). viel mij enorm mee. Geeft goede moed voor de terugreis.
[
Voor 10% gewijzigd door
IwanVb op 20-02-2024 08:45
]