Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-06 06:54
KriVaDesign schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:45:
Heeft hier eigenlijk iemand interesse in de Ioniq 5 N? Ik heb zelf vorige week een offerte laten opmaken en de 5 N zou al geleverd worden eind maart, wat me bizar snel lijkt. In mijn geval zou het gaan over een Soultronic Orange mét panoramisch dak, geen idee of dat verschil zou maken in de levertermijn.
Nu eens uitzoeken of een elektrische wagen kopen als particulier in België op dit moment eigenlijk (al?) interessant is… leuk speelgoed is het wel. Voorlopig nog geen knopen doorgehakt dus.
[
haha, die N lijkt mij heeel vet, maar het extra grote prijskaartje houd mij wel tegen, ik ben blij met mijn (prive) lounge. enige wat ik van de N echt interessant vind is de achterruitenwisser. de rest vind ik leuk voor een keer, maar das wel duur betaald ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Tiggy80 op 06-02-2024 17:08 ]

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crocidolite
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03:44
Heeft hier eigenlijk iemand interesse in de Ioniq 5 N? Ik heb zelf vorige week een offerte laten opmaken en de 5 N zou al geleverd worden eind maart, wat me bizar snel lijkt. In mijn geval zou het gaan over een Soultronic Orange mét panoramisch dak, geen idee of dat verschil zou maken in de levertermijn.
Nu eens uitzoeken of een elektrische wagen kopen als particulier in België op dit moment eigenlijk (al?) interessant is… leuk speelgoed is het wel. Voorlopig nog geen knopen doorgehakt dus.
Dat had ik in het begin, toen die aangekondigt werd, wel.

Maar het uiterlijk vind ik minder (kleuren, maar ook de gril), maakt een kunstmatig motorgeluid waar ik enorm op afknap net als de kunstmatige versnellingen en het interieur is minder ruimtelijk.
Het oogt allemaal minder comfortabel.

Op de achterruitenwisser en het grotere vermogen na, vind ik de N versie er niet op vooruitgaan t.o.v.de gewone Ioniq 5, maar dat is mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06 21:15
Tja, hangt er vanaf of de prijs een criteria is of niet. :-)
Indien wel, kan je ongetwijfeld méér bang-for-your-buck krijgen dan een Ioniq 5N lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:18
het koppel van de N is ook weer niet ZO veel hoger, het aantal PK/KW is zeker imposant maar voor hogesnelheidsritten zou ik iets lagers en lichters kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel2020 op 06-02-2024 20:10 ]

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 09:56
ThijsR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Hoopte nu op die nieuwe blokjes maar in plaats daarvan hebben ze hem opnieuw 'afgesteld' en de blokjes en pootjes fllnk ingevet. Ik was sceptisch maar hoor geen gekraak en gerammel meer achterin de auto bij drempels, scherpe bochten, etc.:-)
Dat hebben bij mij ook een aantal keren gedaan. Na verloop van tijd kwam het gerammel weer terug.
Daarna is het opgelost door er een stuk vilt tegenaan te plakken. Dat heeft best lang gewerkt, tot het vilt losliet.
Nu is het opgelost met nieuwe verbeterde blokjes. Mijn dealer H-Point uit Gorinchem wist daar vanaf.
Het is niet voor niks dat ze zich dit jaar Hyundai dealer of the year mogen noemen _/-\o_

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Mooie zware fun-auto met compromissen. Wel Fun, maar ook prima dagelijks te rijden auto waar ook normaal kinderen en hond in mee kan, ofwel waar je niet nog een andere auto voor ernaast hoeft te hebben.

En tsja, wat is interessant. Waarschijnlijk ga je er veel op afschrijven, maar aan de andere kant heb je waarschijnlijk relatief weinig onderhoudskosten per gereden kilometer. Ik weet niet waar het omslagpunt zit (als het er al is).

De Ioniq 5 vind ik een zeldzaam mooie auto, de 5N vind ik erg goed gestyld. Juist de geluiden lijken mij een goede toevoeging voor het immersive rijden, iets wat je waarschijnlijk niet dagelijks gebruikt, maar wat er wel op zit een waar toch wel veel mensen erg enthousiast over zijn .

Ik hoop er op dat ze V2G/H/X krijgen, wordt geen woord over gerept, maar ik hoop er toch op want ik heb er een besteld. Zonder glazen dak , weet je wel wat dat weegt? ;)

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bad-karma
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06-2024
:/ Android Auto blijft de verbinding maar onderbreken, soms gebeurt dat 10 keer tijdens een rit en soms een paar dagen niet.
Ik heb m sinds juni 2023 en voorheen geen last van gehad. Ik heb de connectoren met contactspray en alcohol sch0ongemaakt en verschillende kabels geprobeerd.

Nu las ik dat de usb poort misschien vervangen moet worden in de Auto;
https://www.reddit.com/r/...ing_frequently/?rdt=49839

Heeft iemand ervaringen met dit probleem?

Groet, Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:15
bad-karma schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:42:
:/ Android Auto blijft de verbinding maar onderbreken, soms gebeurt dat 10 keer tijdens een rit en soms een paar dagen niet.
Ik heb m sinds juni 2023 en voorheen geen last van gehad. Ik heb de connectoren met contactspray en alcohol sch0ongemaakt en verschillende kabels geprobeerd.

Groet, Niels
Als je zoekt op AVN unit of module dan kom je dit vaker tegen. Tijd om even bij de dealer langs te gaan, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Laatst online: 06-06 08:17

Groet, Niels
Heb ik ook gehad. Eerste keer door de dealer verholpen door de stekkers op de AVN module opnieuw vast te klikken. Na 5 maanden kwam het probleem terug. Laatste keer verholpen door de kabel van AVN module naar USB-poort te vervangen. Nu alweer 4 maanden probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KriVaDesign
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 01:04
Over de 5N:
De geluiden en “gesimuleerde” versnellingsbak zijn beiden functies die me op zich wel aanspreken als “driver involvement”, maar ik ben blij dat ze toch uitgeschakeld kunnen worden indien niet gewenst.
Smaken en kleuren kan je natuurlijk over discussiëren, maar die vind ik alvast wél heel geslaagd, zowel qua kleuren als qua styling.
Prijs is natuurlijk altijd een overweging, maar ik zie zo meteen geen (BEV) alternatief dat (bijna) dezelfde rijervaring biedt voor een gelijkaardige prijs.
Zonnepanelen liggen hier (nog) niet, dus voorlopig zou ik een BEV gewoon van het net opladen, maar zelfs dat zou goedkoper moeten uitkomen dan de benzine voor de wagen waar ik nu mee rijd (+/- 7 l/100km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33

Groet, Niels
Vermoedelijk de AVN unit die vervangen moet worden. Ik had hetzelfde probleem en op een gegeven moment stopt het helemaal met werken.
Ze hadden eerst kabel en poort vervangen maar nu staat de AVN module in bestelling. Komt 4 maart binnen bij de dealer en dan 8 maart vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Ik vind de IONIQ 5N een hele gave auto, maar heb het geld er niet voor over. Vind hem er zeer gelikt uit zien en met het viervoud aan vermogen van mijn IONIQ 5 twijfel ik niet over de snelheid. Echter rijd ik met mijn IONIQ 5 al nooit vol gas. Mijn Mini Cooper S cabrio is op papier sneller dan mijn IONIQ 5, maar in de praktijk minder omdat ik nooit optimaal schakel. Desondanks levert die auto me meer rijplezier op. Elke keer weer een lach van oor tot oor. Heerlijk het gestuiter, kartachtige gevoel en de diepe brom. Beide auto's zijn elkanders tegenpolen in elk opzicht. Elke keer als ik van auto wissel waardeer ik de ander weer, juist omdat ze elkaar zo mooi aanvullen. Voor mij is de IONIQ 5 het toppunt van ruimte en comfort en daardoor de ideale gezinsauto. De 170 pk vind ik ruimschoots voldoende. :) De mini daarentegen ruil ik graag in voor een nog snellere JCW uitvoering met automaat.

Desondanks alle begrip als iemand de 5N aanschaft. Als hij langsrijdt wil ik hem zeker bewonderen en een proefrit maak ik met plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Groet, Niels
Een kapotte unit is denk ik 100% niks. Jij hebt alles of niks.

Daarom denk ik tóch denk ik dat het aan je laadpoort van de telefoon ligt. Ga maar eens goed met een houten tandenstoker aan het peuteren en dan aan het blazen met zo'n spuitbus van de Action.
Ik dacht vorig jaar voor de vakantie ook zonder AA op vakantie te moeten, nieuwe kabel gekocht die niet hielp. totdat ik de android van mijn vrouw probeerde die het wel deed. Lag dus toch aan mijn phone.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
jrk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Een kapotte unit is denk ik 100% niks. Jij hebt alles of niks.

Daarom denk ik tóch denk ik dat het aan je laadpoort van de telefoon ligt. Ga maar eens goed met een houten tandenstoker aan het peuteren en dan aan het blazen met zo'n spuitbus van de Action.
Ik dacht vorig jaar voor de vakantie ook zonder AA op vakantie te moeten, nieuwe kabel gekocht die niet hielp. totdat ik de android van mijn vrouw probeerde die het wel deed. Lag dus toch aan mijn phone.
Dat kan, maar het kan evengoed de AVN-module zijn. Bij mij was het ook een intermittend probleem. Steeds na een paar minuten maar niet altijd dezelfde interval, telefoon in de middenconsole, snelweg dus geen scherpe bochten, en toch viel hij uit. Na het vervangen van de AVN-module was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexerox
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-06 13:06
nietwijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:20:
[...]

In het verleden lag het hier tussen de 1 en de 112 dagen (zie onderstaande tabel). Beide uitzonderingen, maar de realiteit ligt in het daar wel ergens tussen. Daarnaast kan je er zelf invloed op uitoefenen. Ik heb hem privé gekocht en dan kan je gebruik maken van het consumentenrecht. Voor mij hebben ze een IONIQ 5 uit de showroom gekannibaliseerd om de mijne weer te laten werken. (was voor mij niet nodig, maar ze wilden hun leenauto terug :P ) Een maand later kwam de ICCU binnen en die hebben ze in het showroommodel gewipt.
[Afbeelding]
Heerlijk dat dit gelogd wordt 😁
In mijn geval een lease wagen, dus consumentenrecht zal helaas niet van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Thexerox schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Heerlijk dat dit gelogd wordt 😁
In mijn geval een lease wagen, dus consumentenrecht zal helaas niet van toepassing zijn.
Bij private lease zal men toch wat moeten regelen en bij zakelijke lease is het probleem voor je baas? (Tenzij je eigen baas bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 09:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Groet, Niels
Wat bij mij uiteindelijk (gek genoeg) hielp is de Android Auto app geheel resetten op mijn telefoon. En de telefoon wissen uit de connectielijst van de auto. Alle data wipen en opnieuw koppelen met de auto.

Daarna was het ineens over en sindsdien heb ik het nog maar 2 keer gehad, terwijl ik een hele vakantie zonder heb moeten doen.

Geen garanties dat het bij jou werkt maar wellicht helpt het :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_grum
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:35
rvdgaag schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:49:
Nog een tip, de interieurfilter van de Ioniq 5 is een standaard goedkoop filter.

Het filter in de link is een actief koolstof filter wat ook fijnstof en alle stank filtert, een aanrader !

https://www.winparts.nl/f...23-024-mann/p1435820.html
Ik zie net dat de prijs van deze (toch al prijzige) filter verdubbeld is, dus niet meer zo'n aanrader imho. Ik heb hem vorige week gelukkig wel nog tegen de oude prijs kunnen bestellen en ben er inderdaad tevreden van maar met 100+ EUR gaat die toch niet door hetzelfde model vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Marcel2020 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Ik kon idd binnen een week terecht bij Carglass, ruit zit er in maar of ik de HUD zo OK vind ben ik nog niet uit..
Ik was er inmiddels uit, ben langsgeweest en er wordt nu een originele Hyundai ruit besteld om er in te zetten.
Als je in de HUD kijkt en iets naar boven en onder gaat met je hoofd zie je het beeld golven en niet uniform van plaats veranderen...alsof het beeld op een ei geprojecteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:20

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

da_grum schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Ik zie net dat de prijs van deze (toch al prijzige) filter verdubbeld is, dus niet meer zo'n aanrader imho. Ik heb hem vorige week gelukkig wel nog tegen de oude prijs kunnen bestellen en ben er inderdaad tevreden van maar met 100+ EUR gaat die toch niet door hetzelfde model vervangen worden.
Hier kost hij ~30.
https://www.autodoc.nl/mann-filter/17378974

Gewoon even googelen op FP 23 024 Mann Filter.
Een interieurfilter gaat echt geen 100 euro kosten, geen idee wat er gebeurt met jouw link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
[...]

Googelen brengt ook andere filters naar voren https://www.auto-onderdel...rIFtd7rOoHcRoCa_0QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
stuur gewoon eens een berichtje naar Winparts, die zijn best heel klantgericht is mijn ervaring...kan zomaar iets fout gegaan zijn aan hun kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Overigens is er vanuit Hyundai tegenwoordig onder het mom van "Hyundai Genuine Interieurfilters" (zo te zien ook MANN-FILTER) ook meer dan alleen het standaard papieren verkrijgbaar.

Uit de folder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GirvqzMXzjOpOWRjiO3VL0E99Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyEpqTUSHE1rgKgM25ESUErI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FijneKnul schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Hier kost hij ~30.
https://www.autodoc.nl/mann-filter/17378974

Gewoon even googelen op FP 23 024 Mann Filter.
Een interieurfilter gaat echt geen 100 euro kosten, geen idee wat er gebeurt met jouw link.
En hier voor 31,80 inclusief verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:17
[...]

Deze is niet voor de ionic 5 😉
Onderstaande wel voor €27,32

https://www.winparts.nl/f...23-024-mann/p1431561.html

Verkeerd gekeken. Dit is de basis versie

[ Voor 3% gewijzigd door Slinnenb op 08-02-2024 22:27 ]

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
het staat er echt;

Opwaarderen beschikbaar! Antiallergene versie: FP 23 024

en die staat idd op 100+ euro, en dat heb ik er een maand geleden niet voor betaald bij Winparts

artikelnummer 1435820....levert op : FP 23 024 , nu voor de vriendenprijs van 102 euro, ik betaalde 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-06 11:04

MicheldeGoey

Project 45

Na meer dan 2,5 jaar absolute rust en stilte in de auto, komt er sinds kort een kraakje van de achterklep. Blijkt dat de rubber blokken iets van 0,5 mm zijn ingesleten in het midden, de middelste drie tanden glimmen aan de binnenkant.
Vervangen, strakker afstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
MicheldeGoey schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:10:
Na meer dan 2,5 jaar absolute rust en stilte in de auto, komt er sinds kort een kraakje van de achterklep. Blijkt dat de rubber blokken iets van 0,5 mm zijn ingesleten in het midden, de middelste drie tanden glimmen aan de binnenkant.
Vervangen, strakker afstellen?
Binnenkort een afspraak voor een beurt? Lekker mee laten nemen door de dealer. Zo niet, dan kan je alsnog een afspraak maken. Of losschroeven en er zelf iets duns tussen steken. Dat is waarschijnlijk minder moeite dan er speciaal voor naar de dealer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_grum
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:35
Dank iedereen voor de reacties/suggesties.
Ik was me er van bewust dat dat uiteraard niet de enige optie is, het is het filter die in de topic start gelinkt staat dus vandaar dat het even "in de groep gooide". Ik sla alvast jullie links op voor een volgende bestelling want ik ben verder heel tevreden ivm het wegfilteren van geurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-06 15:21
Weer een ioniq 5 minder op de weg, zojuist total loss verklaard :(. Iemand hier ervaring met het claimen van het bijtellingsverschil? ALD weigert dit te verhalen omdat het gevolgschade is bij het afsluiten van een nieuw contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U6Y-bivfs3vr2EE8gYfHsTrVkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8e094uEC76xUcx1JlWlHMhES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:51
Total loss? Met alleen schade achterkant? Dat is wel erg zonde zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ckoopmanschap schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:57:
Weer een ioniq 5 minder op de weg, zojuist total loss verklaard :(. Iemand hier ervaring met het claimen van het bijtellingsverschil? ALD weigert dit te verhalen omdat het gevolgschade is bij het afsluiten van een nieuw contract.
[Afbeelding]
Ouch, wel benieuwd waarom die auto total loss is, de schade lijkt beperkt?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:22
ckoopmanschap schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:57:
[Afbeelding]
Gelukkig geen ervaring mee, maar een snelle google laat zien dat je de tegenpartij wel degelijk aansprakelijk kan stellen voor de fiscale schade. (alleen voor de nog resterende looptijd).

Ik zou ,als ALD hierin niet mee gaat, dit bij je werkwegever neer leggen en bij (als je deze hebt) de rechtsbijstand verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
itsme schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:52:
[...]

Dat dacht ik ook, de totale schade was rond de 20k, volgens mij iets meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nietwijk
Zo’n auto is al gauw economisch totall loss, aangezien je een fors bedrag kan calculeren voor de reparatie, want dit is aanzienlijk meer dan even een bumpertje vervangen. Daarnaast biedt men flink op het “wrak” om het in onderdelen door te verkopen (schaars en dus duur en via de dealer praktisch onbetaalbaar), of om goedkoop op te lappen en door te verkopen. Voor de verzekering dus gunstiger om total loss te verklaren.

Ik begrijp dat je bijtelling betaalt en het dus niet je eigen auto is? Je bent dus niet zelf de verzekeringnemer? Slechts de regelmatig bestuurder? We gaan er in Nederland altijd maar vanuit dat alles verzekerd is, we zijn ook niet voor niets wereldkampioen verzekeren. Maar ik ben bang dat je zelfstandig (eventueel met behulp van je rechtsbijstandsverzekering) de tegenpartij aansprakelijk moet stellen voor eventuele fiscale schade en die zal je dan ook moeten onderbouwen.

Ik maak me om eerlijk te zijn meer zorgen om de inzittende(n) bij zo’n aanrijding van achteren. Bij enige vorm van klachten gelijk naar de huisarts, al is het maar om een dossier op te bouwen en dan hopen dat het achteraf niet nodig is.

Vervelend in ieder geval, succes met de afhandeling en alle gedoe er omheen.

[ Voor 3% gewijzigd door nietwijk op 09-02-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

nietwijk schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:54:

Ik begrijp dat je bijtelling betaalt en het dus niet je eigen auto is? Je bent dus niet zelf de verzekeringnemer? Slechts de regelmatig bestuurder? We gaan er in Nederland altijd maar vanuit dat alles verzekerd is, we zijn ook niet voor niets wereldkampioen verzekeren. Maar ik ben bang dat je zelfstandig (eventueel met behulp van je rechtsbijstandsverzekering) de tegenpartij aansprakelijk moet stellen voor eventuele fiscale schade en die zal je dan ook moeten onderbouwen.
Dat onderbouwen is het probleem niet. Er is ook al jurisprudentie

https://www.delissenmarte...klaard-verhaalbare-schade

Kwestie van het verhaal juridisch aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap

Ik maak me om eerlijk te zijn meer zorgen om de inzittende(n) bij zo’n aanrijding van achteren. Bij enige vorm van klachten gelijk naar de huisarts, al is het maar om een dossier op te bouwen en dan hopen dat het achteraf niet nodig.
Klopt de auto is van ALD, wordt geleased door mijn baas en ik ben de permanente berijder.

Er waren gelukkig geen gewonden, het voelde ook niet als een harde klap. We schoten een klein stukje naar voren, alsof iemand je een duwtje geeft en ik dacht alleen "huh" en zag dat er iemand achter op was geknald. Ook de persoon op de achterbank had gelukkig niets

Stonden zelf stil bij een oprit ik Keulen, onderweg naar Oostenrijk. Zelf stilstaan om voorrang te geven aan het doorgaande verkeer en hij knalt er met 30 a 50 kmh op. Daarna met toestemming van de alarmcentrale en de politie nog vrolijk doorgereden naar Oostenrijk (zonder achterknipperlichten).

Denk dat ik weinig kans van slagen heb. Geen rechtsbijstand "verkeer", want waarom? ik heb een leaseauto met verhaalservice |:( . Daarnaast betreft het een Pool (Poolse verzekering) met een ongeluk onder (volgens mij) Duits recht.

Heb al offertes opgevraagd voor 2021 occasions, misschien dat die goedkoop in de lease kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:22
ckoopmanschap schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Klopt de auto is van ALD, wordt geleased door mijn baas en ik ben de permanente berijder.

Er waren gelukkig geen gewonden, het voelde ook niet als een harde klap. We schoten een klein stukje naar voren, alsof iemand je een duwtje geeft en ik dacht alleen "huh" en zag dat er iemand achter op was geknald. Ook de persoon op de achterbank had gelukkig niets

Stonden zelf stil bij een oprit ik Keulen, onderweg naar Oostenrijk. Zelf stilstaan om voorrang te geven aan het doorgaande verkeer en hij knalt er met 30 a 50 kmh op. Daarna met toestemming van de alarmcentrale en de politie nog vrolijk doorgereden naar Oostenrijk (zonder achterknipperlichten).

Denk dat ik weinig kans van slagen heb. Geen rechtsbijstand "verkeer", want waarom? ik heb een leaseauto met verhaalservice |:( . Daarnaast betreft het een Pool (Poolse verzekering) met een ongeluk onder (volgens mij) Duits recht.

Heb al offertes opgevraagd voor 2021 occasions, misschien dat die goedkoop in de lease kunnen.
Ik zou toch de rechtsbijstand eens bellen en het punt voorleggen. Het kan heel goed zijn dat deze "schade" ook in een andere module kan vallen of dat ze andere mogelijkheden zien. Volgens mij heben DAS en ARAG beide een on-demand module.
En het maakt niet waar en met wie het ongeval heeft plaats gevonden, je hebt schade (finacieel) en deze dient vergoed te worden.
Heb je al berekend wat je schade ongeveer is ?.

Wel vreemd trouwens dat je zonder je richtingaanwijzers gewoon door mocht rijden... Ik had niet graag achter je gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:32
Dit is voor mij nog een goede reden om mijn "afneembare" trekhaak, er nooit af te nemen. Een prachtige eerste stootblok voor zoiets. Ik haal hem er nooit af, zit er vanaf het begin gewoon op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:32
wim1955 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:28:
Dit is voor mij nog een goede reden om mijn "afneembare" trekhaak, er nooit af te nemen. Een prachtige eerste stootblok voor zoiets. Ik haal hem er nooit af, zit er vanaf het begin gewoon op.
Ahh.... prachtige reden die ik aanvoeren om mijn "luiheid" ten aanzien van het "nooit erafhalen" te verhullen :*)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:20
Hier ook een aanrijding gehad en de auto net weer terug na een maand met een kleine vervangende auto te hebben gezeten. Iemand reed de doorgaande weg op in de bocht zonder te kijken. VW Transporter tegen ingestuurd wiel van de I5 en de complete rechtervoorwielophanging afgebroken en de bumper kapot maar zonder plaatschade, schade iets meer dan 20K maar wel gemaakt. Mijn werkgever haalt de waarde van de vervangende auto op bij ALD en verrekenen die maand netjes met de bijtelling. Dat gaat me toch iets van €200 netto opleveren.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik tegen de huidige prijzen en leasetarieven een andere auto uit zou moeten zoeken want dat wordt dan een compleet ander verhaal. Het is nu al duur en dan niet meer te betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMs2nL0gvZ7Azlz8EMkzxOjaoDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgRbE6NFVKxjx5s0vts42b9w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Rugby82 op 12-02-2024 16:48 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Laatst online: 13-06 15:58
Ik heb zelfs een vaste trekhaak besteld. Niet vanwege bovenstaande, vond het prijsverschil erg groot. Vast €549 en wegklapbaar €2188. Excl bedrading..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
sander121 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:10:
Ik heb zelfs een vaste trekhaak besteld. Niet vanwege bovenstaande, vond het prijsverschil erg groot. Vast €549 en wegklapbaar €2188. Excl bedrading..
Wegklapbaar is extreem duur. De afneembare is “redelijker”.
Letop… de vaste trekhaak zit erg dicht bij de auto. Exact op het wettelijk minimum van 65mm “bumper tot centrum kogel”.
Voor mijn fietsdrager was dat te weinig en er wordt op caravan fora ook geklaagd mbt sommige dempers die niet uit de voeten kunnen met die 65mm.

Ik heb hem nadien voor een schappelijk tarief kunnen ruilen voor een afneembare versie, die had geloof ik 15 of 20mm extra marge.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGGwjM5MGiCE6pvxfD1ODkeh9gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85QQnYuYXTh9RtqgpD6ncU7Z.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Laatst online: 13-06 15:58
Stefannn schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Wegklapbaar is extreem duur. De afneembare is “redelijker”.
Letop… de vaste trekhaak zit erg dicht bij de auto. Exact op het wettelijk minimum van 65mm “bumper tot centrum kogel”.
Voor mijn fietsdrager was dat te weinig en er wordt op caravan fora ook geklaagd mbt sommige dempers die niet uit de voeten kunnen met die 65mm.

Ik heb hem nadien voor een schappelijk tarief kunnen ruilen voor een afneembare versie, die had geloof ik 15 of 20mm extra marge.[Afbeelding]
Hmm, dat is niet fijn om te horen. Hij is besteld via leasemaatschappij, geen idee of dat nog te wijzigen valt.

Ik begrijp niet wat voor invloed de demper heeft op de ruimte tussen bumper en kogel? Morgen eens meten wat voor afstand mijn fietsen drager nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
er zijn 3 soorten trekhaken: een vaste, afneembare en wegklapbare. Bij aanschaf auto wilde ik een trekhaak erbij, en omdat ik niets had in te ruilen (ik had mijn bestaande auto al verkocht) had ik mee onderhandeld de afneembare trekhaak voor de helft van de normale prijs erbij. De wegklapbare is inderdaad belachelijk duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Zo’n auto is al gauw economisch totall loss, aangezien je een fors bedrag kan calculeren voor de reparatie, want dit is aanzienlijk meer dan even een bumpertje vervangen.
Ik kan helaas uit ervaring vertellen dat alleen een bumpertje vervangen al 1400,- bedraagt, dus tel daar de achterliggende contructie, achterklep, sensoren enz bij op, dan loopt het inderdaad snel op.

een trekhaak als extra buffer (zoals een aantal hier aangaven) dat schiet natuurlijk niet op, dat helpt hooguit je bumper beschermen als iemand per ongeluk zijn koppeling loslaat terwijl hij achter je staat. die trekhaak staat namelijk zo tegen je bumper aan gevouwen (en heb je dus alsnog schade aan je bumper) als iemand tegen je aan rolt (laat staan echt rijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-06 08:38
Ik heb de laatste weken problemen bij het remote starten met laden.

Ik gebruik GridIO en een 3 fase domme stekker om de wagen op te laden.
GridIO wil de wagen laten starten met opladen, maar de wagen start niet met bijlagen.

Wanneer ik via de Bluelink app het laden remote will starten, krijg ik onderstaande foutmelding:
[Fout] Kan niet starten met opladen. Controleer de status van uw voertuig.

Ga ik manueel de stekker uit de wagen halen en terug inpluggen, dan start de wagen wel direct met laden.
Remote stoppen met laden, lukt dan weer wel.

Ook wanneer ik de GridIO bluelink connectie verwijder, blijft het fout gaan.

Iemand dit nog al voor gehad en die weet hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
eyegraphic schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:01:

GridIO wil de wagen laten starten met opladen, maar de wagen start niet met bijlagen.

Wanneer ik via de Bluelink app het laden remote will starten, krijg ik onderstaande foutmelding:

Ga ik manueel de stekker uit de wagen halen en terug inpluggen, dan start de wagen wel direct met laden.

Ondanks de melding: Kan niet starten. Gaat het opladen wel door? Want mijne geeft ook regelmatig die melding, maar laadt wel gewoon verder.

Smartcharge actief? Systeem resetten met pennetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Tiggy80 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Ik kan helaas uit ervaring vertellen dat alleen een bumpertje vervangen al 1400,- bedraagt, dus tel daar de achterliggende contructie, achterklep, sensoren enz bij op, dan loopt het inderdaad snel op.

een trekhaak als extra buffer (zoals een aantal hier aangaven) dat schiet natuurlijk niet op, dat helpt hooguit je bumper beschermen als iemand per ongeluk zijn koppeling loslaat terwijl hij achter je staat. die trekhaak staat namelijk zo tegen je bumper aan gevouwen (en heb je dus alsnog schade aan je bumper) als iemand tegen je aan rolt (laat staan echt rijd)
De trekhaak houdt inderdaad weinig schade tegen, maar zal niet zomaar tegen de bumper vouwen. Die trekhaak gaat dwars door de voorbumper en radiator van de achterligger, daar zit niks stevigs (tot deze het motorblok tegenkomt). De stevige delen zitten aan weerszijden van de auto en in de kop van de motorkap en die drukken alsnog tegen je achterbumper en achterklep. De trekhaakbalk is zo sterk dat deze de motor wellicht beschermt, maar dan is je carrosserie (ophangpunten trekhaak) wellicht de klos. Uiteindelijk moet je de kinetische energie ergens in kwijt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
Ik denk dat een dergelijk stootblok meer schade geeft aan jouw auto dan wanneer je deze zal verwijderen. De trekhaak wordt gemonteerd op structurele delen van jouw auto. Wanneer je tegen de trekhaak aanrijdt zal deze alle energie direct in de structurele delen van jouw auto sturen, waardoor de schade aan jouw auto vele malen hoger uitvalt. Dan kan je beter een bumper hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
eyegraphic schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:01:

Dat ligt denk ik niet aan GridIO,
Ik heb een eigenbouw smartEVSE laadpaal met eigen software besturing en heb ook af en toe het zelfde.
Ik ben er nog niet achter hoe dat precies komt.
Mijn vermoeden is dat de auto 2 soorten "plugged not charging" states heeft:
- "plugged charging paused" > dan kan hij dus weer verder
- "plugged charging complete" > dan wil hij dus niet verder

En dat hij bij onderbreken per ongeluk in de onderste state komt.
(het is enkel een vermoeden)
Bij mij treedt het alleen op als ik iets "raars" doe, bijvoorbeeld:
- inpluggen
- deur op slot
- deur open (dan stopt chargen altijd)
- deur weer op slot (dan start hij niet opnieuw)
Maar ik heb nog geen "full confirmed" fout sequence gevonden. Het is voor mij niet zo'n prioriteit want het gebeurt alleen als ik iets raars doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

hier ook!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
nietwijk schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:56:
[...]

De trekhaak houdt inderdaad weinig schade tegen, maar zal niet zomaar tegen de bumper vouwen. Die trekhaak gaat dwars door de voorbumper en radiator van de achterligger, daar zit niks stevigs (tot deze het motorblok tegenkomt). De stevige delen zitten aan weerszijden van de auto en in de kop van de motorkap en die drukken alsnog tegen je achterbumper en achterklep. De trekhaakbalk is zo sterk dat deze de motor wellicht beschermt, maar dan is je carrosserie (ophangpunten trekhaak) wellicht de klos. Uiteindelijk moet je de kinetische energie ergens in kwijt. ;)
het zal je verbazen hoe makkelijk het gaat, ik spreek uit ervaring O-) de voorbumper van de tegenpartij ziet er idd nog minder fraai uit. de trekhaak balk blijft inderdaad wel netjes, maar de haak zelf gaat gewoon dubbel.

en ja het is uiteraard ook afhankelijk van het type auto wat achterin kruipt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tiggy80 op 12-02-2024 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:02
En daarom heb ik dus regelmatig (kleine) schade aan mijn bumper of kenteken bij het parkeren in stedelijke gebieden. Want zonder te suggereren dat jij dat doet, zijn er genoeg die bij het inparkeren de grenzen opzoeken, zeker als ze toch een trekhaak hebben "want dan hebben ze zelf niet direct schade" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
stefxx schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:15:
[...]

En daarom heb ik dus regelmatig (kleine) schade aan mijn bumper of kenteken bij het parkeren in stedelijke gebieden. Want zonder te suggereren dat jij dat doet, zijn er genoeg die bij het inparkeren de grenzen opzoeken, zeker als ze toch een trekhaak hebben "want dan hebben ze zelf niet direct schade" 8)7
Klopt,
Maar ik moet zeggen dat de achteruitrij camera wel enorm helpt dat te voorkomen.
Ik rij met behulp van de achteruitrij camera de trekhaak exact onder de haak van mijn caravan.
Erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

stefxx schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Ik ook.

Zo'n guppenkop m/v/x die de onderkant van de bumper precies op de luchtflaps pakt met een trekhaak oid.

Krak kunststof, krak bankrekening. € 1.200 ex btw verder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
daar is een dashcam ms handig voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:58
Stefannn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Ik heb een eigenbouw smartEVSE laadpaal met eigen software besturing en heb ook af en toe het zelfde.

En dat hij bij onderbreken per ongeluk in de onderste state komt.
(het is enkel een vermoeden)
....
Maar ik laad regelmatig 's middags/'s avonds op tot 80%, op enig moment krijg ik in de app de melding "Charging completed" en laat de auto aangekoppeld, dan stel ik in de Bluelink-app de volgende morgen het te bereiken laadniveau in op 100%, geef de opdracht tot laden, en de auto laadt netjes verder op tot 100%. Dit aan een Alfen Single pro laadpaal.
Dan zou ik verwachten dat 'ie niet verder laadt de volgende morgen, maar dat doet 'ie dus wel.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Marcel2020 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:09:
Alleen als die permanent opneemt. Nu schakelt die uit met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Marcel2020 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:09:
de meester01 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Alleen als die permanent opneemt. Nu schakelt die uit met de auto.
Volgens mij is Marcel2020 net diegene die een dashcam heeft met parking-functie die dus ook permanent opneemt.

@Marcel2020 Ik ben wel benieuwd welke je dan hebt en hoe deze is aangesloten. Ik heb er zelf ook belang bij, maar voel me een terughoudend om een aan te schaffen met de sentry-mode vanwege al het gezeur omtrent de 12V accu.

Werkt het bij jou nog steeds probleemloos? Heb je het laten installeren, of zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

FijneKnul schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:41:
Volgens mij is Marcel2020 net diegene die een dashcam heeft met parking-functie die dus ook permanent opneemt.

@Marcel2020 Ik ben wel benieuwd welke je dan hebt en hoe deze is aangesloten. Ik heb er zelf ook belang bij, maar voel me een terughoudend om een aan te schaffen met de sentry-mode vanwege al het gezeur omtrent de 12V accu.

Werkt het bij jou nog steeds probleemloos? Heb je het laten installeren, of zelf gedaan?
Al ruim 2,5 jaar probleemloos een geavanceerde Blackvue met Sentry Mode die rechtstreeks op de accu hangt. De dashcam monitort de accuspanning en schakelt zonodig zichzelf uit als die te laag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Ik heb er geen, want gewoon all risk verzekerd en ik kom niet zo heel vaak in Parijs waar 'tactiel inparkeren' de normaalste zaak van de wereld is.

Maar heeft een beetje dashcam geen accu en acceleratiemeter die een schok registreert? Ik begrijp niet zo goed waarom de camera's die de I5 al heeft niet zo worden gebruikt, goed in D is een dashcam ms illegaal maar dat is softwarematig te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-06 11:31
Marcel2020 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:31:
Ik heb er geen, want gewoon all risk verzekerd en ik kom niet zo heel vaak in Parijs waar 'tactiel inparkeren' de normaalste zaak van de wereld is.

Maar heeft een beetje dashcam geen accu en acceleratiemeter die een schok registreert? Ik begrijp niet zo goed waarom de camera's die de I5 al heeft niet zo worden gebruikt, goed in D is een dashcam ms illegaal maar dat is softwarematig te regelen.
In Korea werken de onboard camera’s wel als dashcam maar in enkele landen in Europa (Oostenrijk en Portugal voor zover ik weet) is het gebruik van een dashcam wettelijk verboden vanwege privacy regels.
Vandaar dat het op de EU modellen niet beschikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Marcel2020 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:31:

MicheldeGoey schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Al ruim 2,5 jaar probleemloos een geavanceerde Blackvue met Sentry Mode die rechtstreeks op de accu hangt. De dashcam monitort de accuspanning en schakelt zonodig zichzelf uit als die te laag wordt.
Duidelijk - whoops. Ik haalde Michel en Marcel door elkaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
CharlieBulldog schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:43:
[...]

In Korea werken de onboard camera’s wel als dashcam maar in enkele landen in Europa (Oostenrijk en Portugal voor zover ik weet) is het gebruik van een dashcam wettelijk verboden vanwege privacy regels.
Er zijn aardig wat landen waar het niet mag, maar als het in Korea werkt zit de functie in de software...

Het is niet dat de auto niet weet in welk land je bent.....dat moet toch te fixen zijn, net als de Vmax 'verkeersbordherkenning' in NL...overdag zie ik danwel 120 danwel 90 (bij regen), 's nachts 100...op een snelweg waar het andersom is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
Stefannn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Gisterenavond deed hij alles terug normaal zonder iets aan te passen.
Laten we hopen dat het nu verder oké blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-06 23:47

Daniel

Kapitein NCC-1701
itsme schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:52:
[...]

Verzekeraars rekenen vrij cynisch. Als de waarde in onderdelen + de kosten van reparatie samen hoger zijn dan de dagwaarde in gerepareerde staat is de auto economisch total loss. Bij EV's is dat al snel zo omdat reparatie vaak erg kostbaar is en de onbeschadigde onderdelen juist veel waard.

Het is voor de wederpartij gunstiger om het "wrak" te kopen van de leasemaatschappij voor de dagwaarde pre-ongeval (en vervolgens de onderdelen te verpatsen) dan om de reparatiekosten te vergoeden. Voor jouw leasemaatschappij is dat ook beter want die hebben niet langer een schade-auto in de vloot.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 14-02-2024 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Marcel2020 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Er zijn aardig wat landen waar het niet mag, maar als het in Korea werkt zit de functie in de software...
Maar ook ontbrekende hardware. Naar verluidt gaat het om een USB-poort in de schuiflade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
MicheldeGoey schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:01:
[...]

Maar ook ontbrekende hardware. Naar verluidt gaat het om een USB-poort in de schuiflade.
wacht even, er zitten camera's IN de auto, voor achter links en rechts, die werken prima zonder die USB poort. Het lijkt me erg stug dat die als dashcam te laten opnemen tijdens het rijden en of parkeren niet softwarematig gestuurd wordt.
Ms dat tijdens het rijden de CPU load te hoog wordt, maar dat mag m.i. geen issue zijn tijdens parkeren en bij activeren na een 'event'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
CharlieBulldog schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:43:
[...]

Hoe is dat anders dan Tesla's Sentry Mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@Marcel2020
Je kunt nu geen opslagmedium aansluiten en je mist de sensoren voor een Sentry Mode en de menu-opties om dat in te stellen. Reken maar dat de kabelboom geen aftakking heeft voor die functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
MicheldeGoey schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:36:
@Marcel2020
Je kunt nu geen opslagmedium aansluiten en je mist de sensoren voor een Sentry Mode en de menu-opties om dat in te stellen. Reken maar dat de kabelboom geen aftakking heeft voor die functies.
Ik kan me herinneren een USB stick met de Infotainment update aangesloten te hebben, waar data in kan moet het er ook uit kunnen. Menu opties? Software....wederom, als het in Korea werkt hoezo hier niet?
Via bluelink een aantal images versturen moet ook lukken, er zit een stuk vrij geheugen in het infotainment systeem.

Sensoren? er zit vrij zeker tenminste een maar ws zitten er meerdere 3D accelerometers in de I5.

Magoed, het werkt nu niet....iets voor een infotainment update....ws tegen aankoop van een nieuw model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
Marcel2020 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Magoed, het werkt nu niet....iets voor een infotainment update....ws tegen aankoop van een nieuw model.
Dat zal je mogen vergeten vrees ik.
De dashcam heeft een extra USB poort in het handschoenkastje en werkt met een extra camera onder de achteruitkijkspiegel.

Meer info over de dashcam in de Koreaanse versie via deze link: YouTube: Ioniq 5 (Korean variant) integrated dash cam walkthrough

Waarom Tesla het wel doet?
Tesla heeft het niet zo voor de Europese regels.
Zij vinden dat het aan de gebruiker is om de geldende regels te volgen, niet aan de fabrikant.

Zo is het ook niet toegestaan om een auto via software een ander vermogen te geven dan opgegeven op het inschrijvingsbewijs. Maar dat hebben ze bij Tesla ook al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
eyegraphic schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Zij vinden dat het aan de gebruiker is om de geldende regels te volgen, niet aan de fabrikant.
Ja, dat kan allemaal best. Maar stel als het in Nederland verboden is om een dashcam te hebben, dan zal de fabrikant, dus ook Tesla, deze moeten verwijderen, anders geen type goedkeuring. En ik denk dat dit in veel Europese landen dit ook het geval zal zijn, als het verboden is in dat land. Hyundai heeft voor de simpelste (lees: goedkoopste) oplossing gekozen....voor de Europese markt geen dashcam, en dus jammer voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDEP
  • Laatst online: 15-02-2024
Hallo
Na een lange tijd wachten rij ik sedert halfweg december met de I5.

Nu heb ik een paar keer de aanhanger of het fietsenrek gebruikt en kom ik op volgende puntjes:

1. bij het achteruit rijden gaat ie steeds in noodrem, ook al zet ik steeds manueel de parkeersensoren uit
Na de noodstop moet ik steeds 2x stevig op de rem te duwen vooraleer ie weer lost.

2. overlaatst bij het fietsenrek viel het me op dat bij het aankoppelen het bereik minderde met min. 50km.
Waneer ik were afkoppelde kwamen die 50km er weer bij.

Ik wil deze zomer op reis met ene trekhaakkoffer maar dit vind ik toch nadelig, zeker als je achteruit moet inparkeren om te laden.

Iemand hier meer info over?
Ik heb gezoch in forum en er wordt wel iets aangehaald van "vreemd" aanhangergedrag maar de oorspronkelijk vraag/topic kan ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

TDEP schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:03:
Hallo

Nu heb ik een paar keer de aanhanger of het fietsenrek gebruikt en kom ik op volgende puntjes:

1. bij het achteruit rijden gaat ie steeds in noodrem, ook al zet ik steeds manueel de parkeersensoren uit
Na de noodstop moet ik steeds 2x stevig op de rem te duwen vooraleer ie weer lost.

2. overlaatst bij het fietsenrek viel het me op dat bij het aankoppelen het bereik minderde met min. 50km.

Ik wil deze zomer op reis met ene trekhaakkoffer maar dit vind ik toch nadelig, zeker als je achteruit moet inparkeren om te laden.

Ik heb gezoch in forum en er wordt wel iets aangehaald van "vreemd" aanhangergedrag maar de oorspronkelijk vraag/topic kan ik niet vinden.
Heb je de trekhaak laten plaatsen door Hyundai of door een ander bedrijf? (Lees: is het een 'compatibele' trekhaak?)

Volgens mij zit er bij de trekhaak die Hyundai zelf plaatst ook een digitale printplaat of ECU-achtige unit. Die zal waarschijnlijk ergens communiceren met de hoofdcomputer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:30
Hallo

Voor punt 1: Best handig die topicstart met allemaal handige links: ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Voor het 2e punt, heb ik nog nooit gemerkt. Maar er zal wellicht een verschil in bereik zitten (extra belading, andere gewichtsverdeling etc). Het is ook een inschatting en zal bijgesteld worden afhankelijk van de rij-omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
Hallo
Welkom in de groep ! ik zal alvast al een aanzet geven van antwoorden ...
punt 1 - ja dat is een gekend probleem. je dient de automatische rem uit te schakelen op het scherm, en dit steeds opnieuw (na opstraten van wagen). De setting wordt niet onthouden. Je kan dat vinden onder "driving assistance" en "rear safety" ..; op waarschuwen only zetten dan ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhAFD8oK5owC_LFLiQqxyBEToKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lOFoVPSHDAvaCjPRFQ1inMTi.webp?f=fotoalbum_large

Punt 2 - dat is normaal. Alles wat extra verbruik geeft zal invloed hebben op geschatte km's .. dus ja als je een fietsendragen op de trekhaak zet en de bedrading aansluit dan gaat deze de range aanpassen ... Je kan zelfs instellen hoeveel rekening hij daarmee houdt (bv. als je een caravan trekt)

¨Punt 3 - zelf een eigenaar van een towbox en heel tevreden ... maar ja die auto-break dien je af te zetten. Voor het laden is het net gemakkelijker dan een box op het dak ... wel rekening te houden met afstand inparkeren naar achteren ... (terug zoals aangeleerd gebruik maken van uw speigels :) )
betreffende "vreemd" aanhangersgedrag, in vergeleijking met wat ? Ik vindt net dat je het niet beseft, de massa van de wagen is hoog (2 ton) waardoor mogelijkse slingeringen van die trekhaakbox niet gemerkt wordt. Vorige wgen (van 1,2 ton) had er meer last van ...
Wel bij een drempel oppassen dat die niet dieper door de dempers gaat achteraan ... niet overladen maar dat geld voor alles (dakkoffer, trekhaakkoffer, wgen, aanhanger, ... )

[ Voor 99% gewijzigd door vifra op 13-02-2024 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
Aanvullend;
U kunt ook de parkeerveiligheidsfunctie (degene die remt bij het detecteren van objecten in de buurt) uitschakelen (tijdelijk totdat de auto opnieuw start) door twee seconden of langer op de "P"-knop te drukken (de meest rechtse knop naast de cameraknop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
eyegraphic schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Dat zal je mogen vergeten vrees ik.
De dashcam heeft een extra USB poort in het handschoenkastje en werkt met een extra camera onder de achteruitkijkspiegel.

Meer info over de dashcam in de Koreaanse versie via deze link: YouTube: Ioniq 5 (Korean variant) integrated dash cam walkthrough

Zo is het ook niet toegestaan om een auto via software een ander vermogen te geven dan opgegeven op het inschrijvingsbewijs. Maar dat hebben ze bij Tesla ook al gedaan.
aha, kijk DAT verklaart een hoop!

Ik zit er niet op te wachten, het was meer het idee dat er al camera's en software plus geheugen aanwezig zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 13:39
vifra schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:33:
[...]
punt 1 - ja dat is een gekend probleem. je dient de automatische rem uit te schakelen op het scherm, en dit steeds opnieuw (na opstraten van wagen). De setting wordt niet onthouden. Je kan dat vinden onder "driving assistance" en "rear safety" ..; op waarschuwen only zetten dan ...
je kunt ook 2 seconden de P knop onder het multi media scherm indrukken.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Groene Jacob schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Vrij eenvoudig! De emblemen zijn (volgens mij) origineel Hyundai. Ze hebben megasterk 3M plakspul aan de achterkant.

Emblemen:
Voor: 86305 N1020 (2 bevestigingspunten verwijderen)
Achter: 86302 IB000 (past 1-op-1)

Benodigd:
- haarföhn (ik vind een hittepistool te rigoureus)
- flosdraad
- plastic kaartje (oude lidmaatschapskaart oid)
- stickerverwijderaar (pas op!)
- emmer warm water met Dreft en doekje
- kniptang om pootjes te verwijderen, LET OP: wacht hier mee tot je zeker weet dat het nodig is bij stap 7.

Hier de stappen:
1. Pak de haarföhn en gebruik uiteraard de V2L adapter om deze in te pluggen.
2. Föhn van een afstandje (10cm) voor ongeveer 5 minuten over het gehele logo.
3. Maak met je vingers of het plasticje een hoekje van het logo los. Doe het flosdraad er onder en flos/trek het logo rustig los. Klem? Stoppen en nog wat verder föhnen.
4. Als je rondom veel los hebt kun je met het plastic kaartje de rest losmaken.
5. Het logo is los! Rul nu met je vingers de restanten van de plaklaag op en gebruik stickerverwijderaar op de hardnekkige plekken. Laat dit niet lang zitten, direct met Dreft schoonmaken.
6. Maak het geheel schoon met je sopje en gebruik de föhn om het goed te drogen en op te warmen.
7. Plak het embleem (na het eventueel verwijderen van plastic pootjes die niet passen)
8. Verwarm 20 seconden en druk zachtjes aan.

Klaar, even 48 uur niet wassen en hopen op droog weer!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
emblemen zijn al binnen, nu nog een paar droge dagen.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDEP
vifra schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:33:
[...]

Welkom in de groep ! ik zal alvast al een aanzet geven van antwoorden ...
[Afbeelding]

Punt 2 - dat is normaal. Alles wat extra verbruik geeft zal invloed hebben op geschatte km's .. dus ja als je een fietsendragen op de trekhaak zet en de bedrading aansluit dan gaat deze de range aanpassen ... Je kan zelfs instellen hoeveel rekening hij daarmee houdt (bv. als je een caravan trekt)

¨Punt 3 - zelf een eigenaar van een towbox en heel tevreden ... maar ja die auto-break dien je af te zetten. Voor het laden is het net gemakkelijker dan een box op het dak ... wel rekening te houden met afstand inparkeren naar achteren ... (terug zoals aangeleerd gebruik maken van uw speigels :) )
betreffende "vreemd" aanhangersgedrag, in vergeleijking met wat ? Ik vindt net dat je het niet beseft, de massa van de wagen is hoog (2 ton) waardoor mogelijkse slingeringen van die trekhaakbox niet gemerkt wordt. Vorige wgen (van 1,2 ton) had er meer last van ...
Wel bij een drempel oppassen dat die niet dieper door de dempers gaat achteraan ... niet overladen maar dat geld voor alles (dakkoffer, trekhaakkoffer, wgen, aanhanger, ... )
Bedankt allen voor de antwoorden. :)

Is geplaatst door de Hyundai garage bij levering.

Bedankt voor de tip om 2sec te duwen op P-knop. Dat zal ik zeker proberen.

Ik heb ondertussen ook gevonden dat het menu voor de aanhangermodus (wara je dus bepaalde instelling kan doen) enkel zichtbaar wordt wanneer er iets is aangekoppeld. Dat probeer ik dan ook eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDEP
amw82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Voor punt 1: Best handig die topicstart met allemaal handige links: ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Voor het 2e punt, heb ik nog nooit gemerkt. Maar er zal wellicht een verschil in bereik zitten (extra belading, andere gewichtsverdeling etc). Het is ook een inschatting en zal bijgesteld worden afhankelijk van de rij-omstandigheden.
Ik zie nu inderdaad dat deze vraag in de topicstart staat, zelfs vrij bovenaan..

Bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-06 21:12
Marcel2020 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:36:
[...]

emblemen zijn al binnen, nu nog een paar droge dagen.... _/-\o_
Hah, super! Het droogt mega snel - bij mij regende het de volgende ochtend al, maar daar merk je niets van. Die jongens van 3M weten wat ’plakken’ is…

Deel je een foto als ie af is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Lees net op FB dat de ondergrens voor het bijladen van de 12 V accu bij de laatste update verlaagd zou zijn naar 10% SoC. Weet iemand daar meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-06 12:09
MicheldeGoey schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:50:
Lees net op FB dat de ondergrens voor het bijladen van de 12 V accu bij de laatste update verlaagd zou zijn naar 10% SoC. Weet iemand daar meer over?
Heb sinds oktober 2023 Ioniq my23, werd geleverd met update van juli. Ik weet niet beter dat onder de 10% het accutekentje pas in beeld komt, al begrijpelijk uit de eerdere posts dat dit 20% was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MicheldeGoey schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:50:
Vooralsnog niet in Europa. Een firmware update is noodzakelijk, dacht VCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-06 12:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5LWDH1PmduEiNoboZOtwllUDlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfGiF4G2x5qBvkoGljvQOdKc.jpg?f=fotoalbum_large

17-1 nieuwe ruit gekregen, sinds donderdagavond werkt de regensensor niet meer. Overdag wel, ‘s avonds niet meer. Zie bijgevoegde foto, lijkt alsof er iets vocht tussen zit. Iemand tips voor ik weer naar Carglass ga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-06 11:27
Sinds vanochtend heb ik ineens extra features in mijn Bluelink app voor mijn Ioniq 5. Als ik ze wil gebruiken krijg ik dan een error: “The vehicle does not respond to the service you requested”. Is er een nieuwe update voor de auto nodig? Ik kan me niet herinneren dat deze opties er eerder ook waren.

Ter verduidelijking, het gaat om de opties: “gevaren lichten aanzetten / uitzetten” en “lampen en toeteren”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVnmj6L0RiTJWrP_OOd5fvcnUZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/80ZdFnlysIbzpVAYMP33MHXl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Kratos op 14-02-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNDYSSK8tP63rXE3YgDqMMy_upE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sMUy07uJEhxSNaG3Vr8rtbbN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfDsD9mIKvBSgYSZM9EpFo2X6-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xRNFICANKEMlyLUcYOeuCkqt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 14:27
If you repeatedly open/lock the door with the smart key once,...

Whut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
Doen! En maak effe een filmpje, zodat wij dat niet hoeven te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Vielleicht schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Helaas, zelfde foutmelding. Filmpje kan ik dus achterwege laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 14:06

H12

Kratos schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:03:
Sinds vanochtend heb ik ineens extra features in mijn Bluelink app voor mijn Ioniq 5. Als ik ze wil gebruiken krijg ik dan een error: “The vehicle does not respond to the service you requested”. Is er een nieuwe update voor de auto nodig? Ik kan me niet herinneren dat deze opties er eerder ook waren.

Ter verduidelijking, het gaat om de opties: “gevaren lichten aanzetten / uitzetten” en “lampen en toeteren”
Ik heb dezelfde opties er ook opeens in staan. En met hetzelfde resultaat, beide werken helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:00
Mijn “ChargeMyHyundai” Ionity abonnement loopt af, ik zag dat Ionity Premium via Hyundai nu €7.49 kost en 15 cent kort per kWh geeft. Rechtstreeks via Ionity kan je Ionity Passport afsluiten voor €5.99 per maand, met 20 cent per kWh korting. Ook dit abonnement is per maand opzegbaar. Lijkt me een no-brainer, exit ChargeMyHyundai voor mij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
awel dat werkt hier wel - zowel knipperlichten alsook hoorn ... 30 seconden lang.
Is vermoedelijk bedacht om uw (niet opvallende) wagen terug te vinden op een grote parking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Vielleicht schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:27:
[...]

een filmpje is niet nodig - legt zichzelf uit.
vermoed wel dat je laatste updates moet installeren ... (die van oktober / november).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15
Weet iemand toevallig of het mogelijk is de cruise control bliepjes uit te zetten?

Van de week was de software de weg een beetje kwijt en was dat geluid heerlijk weg, maar helaas, de volgende dag was het er gewoon weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
klootwyk schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:45:
Weet iemand toevallig of het mogelijk is de cruise control bliepjes uit te zetten?

Van de week was de software de weg een beetje kwijt en was dat geluid heerlijk weg, maar helaas, de volgende dag was het er gewoon weer :)
Welke bliepjes?
Pagina: 1 ... 211 ... 263 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic