• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Ik heb hier al eens posts gezien van mensen die in de Bluelink app zien staan dat preconditioning van de batterij actief is. Enig idee hoe dat werkt of actief gezet kan worden.

Wat ik ondertussen weet:
- HVAC à la carte opzetten via de app: altijd via de hoofdbatterij ongeacht of de auto aangesloten is
- HVAC opzetten via een schema (via de app of via de auto): energie komt via de kabel indien aangesloten. Vanochtend getest bij -1° en de Wallbox gaf aan dat er een 2,2kw passeerde. Dit is wel handig want de auto is lekker warm en je vertrekt nog met 100%. Verbruik was de eerste kms ook 20kwu ipv 30kwu.

Ik zag niets staan over batterij conditionering in de app. Als dat ook nog eens via de kabel zou kunnen zou dat ideaal zijn. Jaja, ik weet dat dat allemaal niet het meest efficiënt is, maar vooraleer je op wintersport gaat even het maximum uit het huis halen ipv de auto is wel handig.

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

jrk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:12:
[...]

natuurlijk had ik je topic-starter bekeken, maar inderdaad dit was wel de oplossing! Dus:

1) In de app een service uitzetten
2) in de auto met de paperclip resetten. Je krijgt dan ook een melding dat de Bluelink service is gewijzigd
3) In de app nu de uitgezette service weer aanzetten en opslaan.
....en dan doet ie het weer gelukkig!

thnx!
Ik had al een week hetzelfde probleem. Ik heb bovenstaande punten behalve punt 2 uitgevoerd en ik kan de auto weer remote bedienen. (Dus het werkt wss ook zonder reset van de infotainment).

Bedankt.

3000Wp op 't dak

• P45
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-06 21:19

P45

Dag allen,

Voor de statistieken: Gisteren AC willen laden met mijn P45 maar 3x laadpaal in storing. Dus vermoeden dat dit ICCU probleem was en vanochtend heeft de dealer dat bevestigd (ook bij de dealer sprong de aardlek eruit!). Het onderdeel is pas eind februari weer op voorraad bij de importeur dus het wordt 2 maanden DC laden. Beetje balen...auto net 2 weken in bezit.
Verder fijne auto om in te rijden.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-10 21:36
dvdj schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:41:
...
Wat ik ondertussen weet:
- HVAC à la carte opzetten via de app: altijd via de hoofdbatterij ongeacht of de auto aangesloten is
...
Bij mijn auto (MY2022, 73kWh RWD Lounge) is dat niet zo. We zetten vaak voor vertrek de verwarming aan via de app (heerlijk!), en als ie dan vol aangesloten staat aan onze Zappi lader zie ik dat terug in de grafiek van de Zappi. Dat lijkt hij hier dus gewoon uit de muur te trekken.

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:51
dvdj schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:41:
Wat ik ondertussen weet:
- HVAC opzetten via een schema (via de app of via de auto): energie komt via de kabel indien aangesloten. V
Natuurliijk handig dat het via de kabel komt en niet van de batterij - langs de andere kant als de wagen aangesloten is dan zal de batterij wel bijladen eens die te veel verloren heeft ... veel verschil is dat niet ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
Ik gebruik nooit een schema, maar zet hem altijd manueel aan, alvorens ik vertrek. Ik kan inderdaad beamen dat hij dan de hoofdbatterij gebruikt. Pas wanneer de verwarming afgerond is, gaat hij het verloren percentage opnieuw opladen tot 100%.

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
Stefannn schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:17:
[...]

Ik geef je helemaal gelijk!
Ik heb het ook overwogen, maar dan wil je toch een buitenstopcontact aanleggen. En dat kost dan weer buitenkabel.
Uiteindelijk heb ik toch voor een 11kW lader gekozen, maar……
Volledig zelf aangelegd, via “smart evse”, zie: Zelfbouw Laadpaal ervaringen
1x getest met de auto van een kennis. Morgen komt de Ioniq5.
Inclusief alle kabels en meterkast aanpassing kwam ik rond de 700euro uit. Een buitenstopcontact zou inclusief kabels op 150 a 200euro uitkomen. Dat is daarmee dus zeker geen 2000euro voor de laadpaal.

Uiteindelijk vind ik het dan toch prettig dat ik “als het moet” op 11kW kan laden. En dat ik het helemaal vanuit de home automation kan besturen. En het is gewoon fun.

Maar…
Ik geef je gelijk.
Ik heb heel serieus overwogen om gewoon op de granny te blijven laden.
Sowieso snap ik niet waarom je ooit 22kW zou willen aanleggen. Met 11kW kan je volledig leeg om 11 uur Savonds thuiskomen en de volgende dag om 7 uur met 100% accu alweer weg. Zou niet weten waarom dat nog sneller zou moeten.
En yep… als het salderen wegvalt dan wil je met lagere vermogens laden.
Ben nu met 3de EV aan het rijden, Kona, Ioniq5 en 6 en altijd thuis laden met granny. Ongeveer 15000km per jaar, incl. naar Polen, Tsjechië en Duitsland. Tijdens de buitenland ritten Ionity geladen en een gem. verlies van 15% met de 3 auto's. Waterdichte box en 16A wcd voor een totaal van 79 euro, Granny op 10A ivm zonnepanelen.

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
Vielleicht schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:03:
Ik gebruik nooit een schema, maar zet hem altijd manueel aan, alvorens ik vertrek. Ik kan inderdaad beamen dat hij dan de hoofdbatterij gebruikt. Pas wanneer de verwarming afgerond is, gaat hij het verloren percentage opnieuw opladen tot 100%.
Ik zie toch ander gedrag. Ik gebruik voorverwarmen niet vaak. Maar toevallig vanochtend gedaan, vanwege de sneeuw op auto.

Auto hing nog aan de laadpaal en was tot 90% geladen. (opladen was gisteravond al klaar)
Via bluelink de verwarming aangezet -> Domoticz liet zien dat de laadpaal direct weer begon met stroom leveren, met een piek van 6 kW.
Toen na 15 minuten het voorverwarmen stopte, ging ook het stroomverbruik bijna direct weer omlaag.

Of de stroom nu direct van de ICCU naar de verwarming ging, of dat verwarming het uit de accu haalt en daardoor de ICCU het weer in de accu gaat stoppen, dat kan ik niet zeggen.
Maar het is zeker niet zo dat de accu pas weer wordt bijgeladen als het verwarmen voltooid is.

Maar misschien is het gedrag anders bij een limiet van 90% vs 100%?
Of misschien zit er verschil tussen versies met en zonder warmte pomp?
(ik heb een MY2023 Lounge RWD)

• JohanScha
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 20:45
Ik heb gisteren in de bluelink app het voorverwarmen ingepland. Met succes naar auto gestuurd. Vannochtend kwam ik er helaas achter dat ie niks had gedaan. Ik kreeg wel een pushmelding dat het geplande laden niet geactiveerd is omdat de laadkabel er niet in zit. Tja dat klopt natuurlijk, ik wil het laden niet inplannen, maar alleen het voorverwarmen!!
Zie ik iets over het hoofd? Kan ik niet alleen gepland voorverwarmen zonder aangesloten kabel?

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 07:42
JohanScha schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:32:
Ik heb gisteren in de bluelink app het voorverwarmen ingepland. Met succes naar auto gestuurd. Vannochtend kwam ik er helaas achter dat ie niks had gedaan. Ik kreeg wel een pushmelding dat het geplande laden niet geactiveerd is omdat de laadkabel er niet in zit. Tja dat klopt natuurlijk, ik wil het laden niet inplannen, maar alleen het voorverwarmen!!
Zie ik iets over het hoofd? Kan ik niet alleen gepland voorverwarmen zonder aangesloten kabel?
Ja.

• de meester01
  • Laatst online: 04-11 22:58

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Rembooooo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Bij mijn auto (MY2022, 73kWh RWD Lounge) is dat niet zo. We zetten vaak voor vertrek de verwarming aan via de app (heerlijk!), en als ie dan vol aangesloten staat aan onze Zappi lader zie ik dat terug in de grafiek van de Zappi. Dat lijkt hij hier dus gewoon uit de muur te trekken.
Ik zie hetzelfde gebeuren, zelfde auto & laadpaal

• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
Waar ik mij over verbaas is de snelle degradatie van de accu.
Ik heb in eind aug ‘23 een I5 ( 77,4 kW, RWD, Lounge) gekocht.
Toen gaf de auto, bij 18 C ( mijn auto staat altijd in ondergrondse parkeergarage) de belachelijke max van 510 km aan.
Nu iets kouder ( 0 C) en 10.000 km resp. 4,5 maand verder maar, na volledig vol geladen, 289 km.
Dat is wel even flink verschil.
Ik had niet verwacht dat de temperatuur zo’n enorme invloed heeft. Of speelt er nog iets anders?

• edvanleeuwen
Pietdelft schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 03:03:
Toen gaf de auto, bij 18 C ( mijn auto staat altijd in ondergrondse parkeergarage) de belachelijke max van 510 km aan.
Nu iets kouder ( 0 C) en 10.000 km resp. 4,5 maand verder maar, na volledig vol geladen, 289 km.
Ik had niet verwacht dat de temperatuur zo’n enorme invloed heeft. Of speelt er nog iets anders?
Temperatuur speelt inderdaad een flinke rol. Net als wind en andere factoren. Mijn 58 kW kan in de zomer 365 en nu 240..

Dat is overigens geen degradatie van de accu. Dan is de teruggang structureel.
@Pietdelft de 510 km was ook geen reële waarde, waarschijnlijk was net de BMS gereset door firmware upgrades en was de BMS nog niet ingespeeld op jouw rijstijl. Wat was bijvoorbeeld de waarde in oktober en wat is jouw rijstijl en gemiddelde gebruik? Korte stukken nu zorgen dat de reikwijdte inderdaad hard terugloopt, omdat interieur en zo opgewarmd moet worden. Wanneer je de verwarming helemaal uitzet, geeft de GuessOMeter GOM meer aan.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 08:16
Thexerox schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:54:
Vandaag helaas onderstaande moeten vaststellen.. meteen naar de garage, voorlopig nog geen uitsluitsel. Heeft iemand dit al voor gehad?
Inmiddels wel uitsluitsel?

Aanvulling:
Uit nieuwsgierigheid even wat ICCU cijfers op een rijtje.
Ik heb 33 unieke ICCU meldingen in dit draadje geregistreerd. (waarvan 1 tweaker voor de 2e keer)
Ik heb 26 unieke ICCU meldingen binnen 2023 in dit draadje geregistreerd (waarvan 25 actieve tweakers)
Q1-2023: 6 meldingen, Q2: 5 meldingen, Q3: 8 a 9 meldingen, Q4: 6 meldingen
Er staan zo'n 6500 stuks IONIQ 5 op naam in NL
Schatting: 10% daarvan is actief op Tweakers: 650 stuks
Schatting: kans op een defecte iccu is jaarlijks 25/650 = 4%

[ Voor 48% gewijzigd door nietwijk op 17-01-2024 09:45 ]

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
hunter3315nl schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:49:
[...]

Ben nu met 3de EV aan het rijden, Kona, Ioniq5 en 6 en altijd thuis laden met granny. Ongeveer 15000km per jaar, incl. naar Polen, Tsjechië en Duitsland. Tijdens de buitenland ritten Ionity geladen en een gem. verlies van 15% met de 3 auto's. Waterdichte box en 16A wcd voor een totaal van 79 euro, Granny op 10A ivm zonnepanelen.
Dank U voor deze tweede bevestiging na @ZuinigeRijder ! Precies wat ik wil doen. Ik laad wel binnen dus geen waterdichte box maar wel een thermisch beschermd stopcontact met aparte 16A zekering.

Als ik nu nog mijn auto in ontvangst mocht nemen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door PhilippeJoris op 17-01-2024 09:42 ]

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:22
Pietdelft schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 03:03:
Het is geen degradatie van de accu, maar een lagere efficientie vh systeem...zoals ZuinigeRijder al aangaf hakt het verwarmen er bij kortere ritten flink in.

Ik heb een 74KW AWD en als ik in het dorp rondtuf zie ik 28kWh/100km en de range is iets vergelijkbaars wat jij laat zien, zodra het warmer wordt gaat de range vanzelf weer omhoog.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:10
Marcel2020 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Het is geen degradatie van de accu, maar een lagere efficientie vh systeem...zoals ZuinigeRijder al aangaf hakt het verwarmen er bij kortere ritten flink in.

Ik heb een 74KW AWD en als ik in het dorp rondtuf zie ik 28kWh/100km en de range is iets vergelijkbaars wat jij laat zien, zodra het warmer wordt gaat de range vanzelf weer omhoog.
Wat ik me afvraag, is het lagere efficiency? Of kan er eigenlijk minder stroom in en uit de accu door de lage temperatuur? Als je je mobiel in de diepvries legt, dan staat de boel ook snel op 0%. Op kamer temperatuur staat het originele batterij niveau er weer. Volgens dit principe rijd je eigenlijk met een kleinere capaciteit rond met lagere temperaturen. Als de auto de capaciteit berekent op basis van spanning en daarmee ook het verbruik, dan klopt het verbruik niet. Ligt dan te hoog.

Uiteraard kost de verwarming extra stroom, maar bij 25c + kost airco ook stroom.
@McRizzo Inderdaad gaat de capaciteit bij lage temperaturen achteruit.

Zie dit artikel.
Let op, dit gaat over de accu temperatuur, niet over de buitentemperatuur!
Hoe werkt de accu in de kou?

Dat werkt prima op kamertemperatuur, maar dat is niet altijd het geval. Als de temperatuur daalt, kan de capaciteit bij -30 graden helemaal naar nul gaan. Bij die temperatuur gaat alles trager en de ionen splitsen dan moeilijker af van de koolstof en laten lastiger elektronen vrij. Daardoor neemt de stroom af en daarmee het vermogen. Tegelijkertijd zie je dat de inwendige weerstand van de accucellen groter wordt. De vloeistof of gel wordt bij wijze van spreken stroperiger. Op een gegeven moment is de weerstand dusdanig dat de elektronen er niet meer uit willen. Daardoor kan de accu bij pakweg -40 graden nauwelijks nog energie leveren.
Daarom is het handig om het laden zo te timen dat het laden net voordat je vertrekt klaar is, zodat de accu temperatuur hoger is en je weer net een beetje extra reikwijdte hebt.

En een grafiek van de real-world range afhankelijk van temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://www.geotab.com/CMS-Media-production/Blog/NA/_2020/May/temp-tool/Speed-Temperature-Blog-graph1-1040228247-web-EN-NA-1854x1043-final-Jan23-2X.png

P.S. ook de luchtweerstand neemt toe met lage temperaturen. Zie deze blog.
Als we dan kijken naar het verschil in snelheid bij temperaturen tussen +15 en rond het vriespunt, dan blijkt de luchtdichtheid 5,5 % hoger te zijn.

• nietwijk
McRizzo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Wat ik me afvraag, is het lagere efficiency? Of kan er eigenlijk minder stroom in en uit de accu door de lage temperatuur? Als je je mobiel in de diepvries legt, dan staat de boel ook snel op 0%. Op kamer temperatuur staat het originele batterij niveau er weer. Volgens dit principe rijd je eigenlijk met een kleinere capaciteit rond met lagere temperaturen. Als de auto de capaciteit berekent op basis van spanning en daarmee ook het verbruik, dan klopt het verbruik niet. Ligt dan te hoog.

Uiteraard kost de verwarming extra stroom, maar bij 25c + kost airco ook stroom.
HVAC pakt 10-25% van je batterij met de huidige temperaturen. Simpelweg in je energiemenu te zien. In lente/herfst trekt de HVAC aanzienlijk minder. Airco trekt natuurlijk ook wat in de zomer, maar ook minder dan verwarming in de winter. Daarnaast heb je in de winter meer rijweerstand. En Lithium ION batterijen zijn ook niet gek op kou, waardoor die capaciteit afneemt. Dat is geen degradatie, bij de ideale temperatuur van 25 graden merk je er niks meer van komende zomer. En als je je grootste bereik in de zomer zonder airco aan vergelijkt met je meest korte bereik in de winter na 15 minuten max voorverwarmd en 1 km gereden te hebben lijken de verschillen extra groot.

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:10
nietwijk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:58:
[...]

HVAC pakt 10-25% van je batterij met de huidige temperaturen.
Ik ben het met je eens, maar plaats nog een opmerking (of vraag?) bij bovenstaande zin. Het percentage is hoog omdat de capaciteit afneemt vanwege de lage temperatuur. In absolute getallen klopt het energie verbruik niet.

In bijna alle EV reviews tegenwoordig spreekt met over de verminderde efficiencyvan EV's in de winter. Dat is feitelijk incorrect. De range is minder, maar dat komt door een veelvoud van externe factoren die ook voor ICE gelden, behalve de verminderde accu capaciteit. Het zou mooi zijn als dat eens correct wordt verwoord in de auto journalistiek. Er gaan al te veel fabels rond over het EV rijden.

[ Voor 32% gewijzigd door McRizzo op 17-01-2024 13:04 ]

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:51
McRizzo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Als je je mobiel in de diepvries legt, dan staat de boel ook snel op 0%. Op kamer temperatuur staat het originele batterij niveau er weer.
Je geeft het antwoord eigenlijk al. Ja de energie is er nog maar komt er gewoon niet goed uit. Vandaar als je die dan terug op kamertemperatuur zet dat de energie terug is ...

Net omwille van die reden is bij koude temperatuur / AC laden alsook DC laden / ..; de batterij ook actef aan het opwarmen (met een warmteement - onafhankelij of je een warmtepomp hebt of niet ... ) opdat de batterij bij het laden ook optimaal zijn werk kan doen.

Verlies aan rijbereik is omwille van:
- de slechtere prestatie van batterijen bij koude temperaturen
- omgevingsfactoren (zoals densiteit van de lucht, eventueel sneeuw, ... )
- gebruik van klimatisatie (zetelverwarming, hete lucht en zo ... )

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 00:12
McRizzo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Ik ben het met je eens, maar plaats nog een opmerking (of vraag?) bij bovenstaande zin. Het percentage is hoog omdat de capaciteit afneemt vanwege de lage temperatuur. In absolute getallen klopt het energie verbruik niet.

In bijna alle EV reviews tegenwoordig spreekt met over de verminderde efficiencyvan EV's in de winter. Dat is feitelijk incorrect. De range is minder, maar dat komt door een veelvoud van externe factoren die ook voor ICE gelden, behalve de verminderde accu capaciteit. Het zou mooi zijn als dat eens correct wordt verwoord in de auto journalistiek. Er gaan al te veel fabels rond over het EV rijden.
Voor korte ritten in de winter laat ik vaak de verwarming uit: ik merk dan qua verbruik nauwelijks verschil met de zomer. Het verbruik schiet echt heel hard omhoog met de verwarming aan: kan zo maar 1,5x zo veel zijn.
Bij ICE wordt het interieur verwarmd met restwarmte van de verbrandingsmotor. Die restwarmte is bij
EV veel minder.

Dus mijn indruk is dat vooral het verwarmen veel in je verbruik en daardoor het rijbereik scheelt (zeker op korte ritten). Lucht- en rolweerstand is ook wat hoger in de winter (met winterbanden), scheelt ook in verbruik.
Dat de accu minder capaciteit heeft bij lagere temperaturen, scheelt ook in rijbereik. Ik weet alleen niet of een lager temperatuur ook in verbruik scheelt.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
Vandaag bij de dealer geweest voor mijn defecte hoofd accu. Na drie uren wachten is alleen de storing weer gereset en op mijn verzoek de TSB van de achterklep uitgevoerd.
De dealer is volledig afhankelijk van advies en instructies vanuit de importeur voor de grote accu.
Helaas is ook nog eens de ervaren monteur vertrokken en de andere monteur van vandaag vertrekt binnenkort ook. Dus binnenkort een dealer zonder monteurs en alleen leerlingmonteurs.
Een nieuwe afspraak gemaakt voor een andere vestiging waar nog wel een monteur werkt die aan de accu mag sleutelen.
Ze willen elke connector, kabel en zekering controleren voordat ze een accucel gaan vervangen.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:20
@ditbenikecht , je geduld wordt aardig op de proef gesteld. Heeft de dealer de individuele celspanningen uitgelezen? Dat kan via de OBD2 poort, een defecte cel zou dan snel gevonden zijn. Je kan dit overigens ook zelf met een OBD2 dongle en de app Car Scanner.

• ditbenikecht
  • Laatst online: 07:11
De celspanningen zijn bekend, ook dat er een te groot verschil in zit, alleen dat vertellen ze niet. Ik heb het namelijk zelf ook al uitgelezen. Er is geen standaard proces met wat te doen bij accucel problemen.

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:37
Gister de auto naar de dealer gebracht om de USB problemen te laten oplossen.
Hadden ze alleen de USB poort en kabelboom besteld, maar bleek na alles te vervangen te hebben toch de module zelf.
Dus nu hebben ze opnieuw een garantieaanvraag gedaan bij Hyundai voor de AVN module.

Baal hier echt van, had het al aangegeven in december dat het de module is aangezien dit vaker voorkomt.
Kan dus nu waarschijnlijk weer een tijdje wachten voordat de module er is en er weer plek in de planning is.
Ondertussen al ruim 3 maanden zonder een werkende USB poort en dus geen Carplay/Android Auto, merk je toch wel een beetje hoe verwend je eigenlijk bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Stephan_haarlem op 17-01-2024 15:21 ]

• Pietdelft
Marcel2020 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Ik was afgelopen week in Frankrijk (lange rit, totaal 2400km bij gem 120 km/uur, hele stukken 130 km/uur.) . Dus ik kreeg zelfs te zien 36 kWh/100 km. (Gemiddeld zit ik op 18,9 kWh/100 km). De GOM (heet dat echt zo???) zakte daardoor flink. Maar toch vind ik het bereik nu erg weinig.

Waar ik ook niks van begrijp is het accu-verwarmen. Die stond bij vertrek (100% vol) aan (rood gloeispiraal en 4kW verbruik) en bleef de eerste paar honderd km aan. Na 40 km geeft navigatie al aan dat ik naar snellader moet (nog ca 80%volle accu, dus niet gedaan).

Gloeispiraal teken (in de accu pictogram) bleef aan. Na goede 200 km bijgeladen.

Daarna voorverwarmen accu geen enkele keer meer aangekregen. Terwijl ik toch 5 keer heb moeten bijladen. En ik in navigatie het laadpunt heb geselecteerd als tussenstop/einddoel. Bij een laadpaal in België (Fastned) maar 40 kW gekregen. En ik stond in mijn eentje in de sneeuw/ijzel te laden.

Overigens (ik laad vaak bij snelladers) meestal 80 tot 170 kW (als de paal 300 kW aanbied). En heb dan accu-verwarmen niet aan zien staan.

Op basis van “wat” gaat de accu-verwarming aan?

• Pietdelft
ZuinigeRijder schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:57:
@McRizzo Inderdaad gaat de capaciteit bij lage temperaturen achteruit.

Zie dit artikel.
Let op, dit gaat over de accu temperatuur, niet over de buitentemperatuur!

[...]

Daarom is het handig om het laden zo te timen dat het laden net voordat je vertrekt klaar is, zodat de accu temperatuur hoger is en je weer net een beetje extra reikwijdte hebt.

Goede uitleg.. top! Bedankt!

En een grafiek van de real-world range afhankelijk van temperaturen:

[Afbeelding]

P.S. ook de luchtweerstand neemt toe met lage temperaturen. Zie deze blog.

[...]

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 00:12
Pietdelft schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Ik was afgelopen week in Frankrijk (lange rit, totaal 2400km bij gem 120 km/uur, hele stukken 130 km/uur.) . Dus ik kreeg zelfs te zien 36 kWh/100 km. (Gemiddeld zit ik op 18,9 kWh/100 km). De GOM (heet dat echt zo???) zakte daardoor flink. Maar toch vind ik het bereik nu erg weinig.

Waar ik ook niks van begrijp is het accu-verwarmen. Die stond bij vertrek (100% vol) aan (rood gloeispiraal en 4kW verbruik) en bleef de eerste paar honderd km aan. Na 40 km geeft navigatie al aan dat ik naar snellader moet (nog ca 80%volle accu, dus niet gedaan).

Gloeispiraal teken (in de accu pictogram) bleef aan. Na goede 200 km bijgeladen.

Daarna voorverwarmen accu geen enkele keer meer aangekregen. Terwijl ik toch 5 keer heb moeten bijladen. En ik in navigatie het laadpunt heb geselecteerd als tussenstop/einddoel. Bij een laadpaal in België (Fastned) maar 40 kW gekregen. En ik stond in mijn eentje in de sneeuw/ijzel te laden.

Overigens (ik laad vaak bij snelladers) meestal 80 tot 170 kW (als de paal 300 kW aanbied). En heb dan accu-verwarmen niet aan zien staan.

Op basis van “wat” gaat de accu-verwarming aan?
Bij mijn weten moet je in elk geval via de ingebouwde navigatie een snellader hebben aangewezen als bestemming (of tussenpunt).
Eerder werd er dit gepost: ijssgerb in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Het gedrag bij jou van de accuverwarming is wel erg apart.

• tvc15
@Pietdelft , Batterijvoorverwarming gaat aan als aan de volgende voorwaarden voldaan is:
1. Snellader als bestemming of tussenstop geprogrammeerd in on-board navigatie.
2. SOC boven 20%

In jouw geval lijkt het of je om de een of andere vage reden (nav software) veel snelle laadstops in je route kreeg, waardoor voorverwarming continu aanstond. Waarom verder op in de reis voorverwarmen niet aanging is onduidelijk. Ik was afgelopen week naar Zwitserland heen en weer. 1 keer wilde voorverwarming niet starten, ik had een laadstop via Bluelink geprogrammeerd. Reisplan verwijderd en opnieuw in de auto aangezet loste dit probleem op, verder geen probleem. Bij buitentemperaturen van rond de -8 C startte voorverwarmen al 80 km voor het bereiken van de laadstop, later varieerde dit tussen 40 en 70 km.

Ik heb alleen Ionity en Allego (Westerwaldpark Oberhonnef) gebruikt, in alle gevallen goede laadsnelheden gehaald.
Pietdelft schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Volgens ev-database is de praktische actieradius 280 km in de winter op de snelweg.
Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route.
Die die 289 km is denk ik wel volgens verwachting, want je reed harder met 130 km/uur, hoewel minder koud.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 09:16
tvc15 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:20:
@Pietdelft , Batterijvoorverwarming gaat aan als aan de volgende voorwaarden voldaan is:
2. SOC boven 20%

In jouw geval lijkt het of je om de een of andere vage reden (nav software) veel snelle laadstops in je route kreeg, waardoor voorverwarming continu aanstond. Waarom verder op in de reis voorverwarmen niet aanging is onduidelijk. Ik was afgelopen week naar Zwitserland heen en weer. 1 keer wilde voorverwarming niet starten, ik had een laadstop via Bluelink geprogrammeerd. Reisplan verwijderd en opnieuw in de auto aangezet loste dit probleem op, verder geen probleem. Bij buitentemperaturen van rond de -8 C startte voorverwarmen al 80 km voor het bereiken van de laadstop, later varieerde dit tussen 40 en 70 km.

Ik heb alleen Ionity en Allego (Westerwaldpark Oberhonnef) gebruikt, in alle gevallen goede laadsnelheden gehaald.
ik heb in het verleden ook een keer van almere naar apeldoorn gereden met de volle route de voorvverwarming aan, temperatuur was toen rond 0 geloof ik. ik wist dat ik de terugrit niet ging redden dus op de heenweg een snellader geselecteerd om te laden. dus bij echt lage temperaturen duurt het echt lang voor de accu op temperatuur is.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Marcel2020
dat hoeft natuurlijk geen voor-verwarming te zijn geweest maar gewoon accu verwarming om het bereik te optimaliseren.

• Vielleicht
Marcel2020 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:22:
dat hoeft natuurlijk geen voor-verwarming te zijn geweest maar gewoon accu verwarming om het bereik te optimaliseren.
Ik betwijfel of je range beter wordt als je aardig wat energie in de accuverwarming staat te pompen. Er wordt over langere termijn ongeveer 4 kW in gepompt, dat doet ook wel wat met je verbruik.

• Pietdelft
tvc15 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:20:
2. SOC boven 20%

Wat zijn “ goede laadsnelheden” ??

• Marcel2020
Vielleicht schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Ik betwijfel of je range beter wordt als je aardig wat energie in de accuverwarming staat te pompen. Er wordt over langere termijn ongeveer 4 kW in gepompt, dat doet ook wel wat met je verbruik.
daar kun je over twijfelen maar het is m.i. een feit dat het wel gebeurd...het zal niet voor de grap zijn geprogrammeerd, ik stel me voor dat het de levensduur vd accu ook ten goede komt als het chemische proces van ontladen lekker verloopt.
zie foto met in het Nederlands de voorwaarden voor accu verwarming

https://www.goingelectric...ic.php?p=1948593#p1948593

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 09:16
Marcel2020 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:42:
[...]

daar kun je over twijfelen maar het is m.i. een feit dat het wel gebeurd...het zal niet voor de grap zijn geprogrammeerd, ik stel me voor dat het de levensduur vd accu ook ten goede komt als het chemische proces van ontladen lekker verloopt.
zie foto met in het Nederlands de voorwaarden voor accu verwarming

https://www.goingelectric...ic.php?p=1948593#p1948593
dit zijn de voorwaarden voor voorverwarmen als voorbereiding op snelladen, dat heeft niets met range te maken. als je continu 4 kw gebruikt om de accu te verwarmen om een betere range te krijgen dan gaat er iets niet goed. evt ontkom je er niet aan als accu bescherming dat er energie gebruikt wordt om de accu iets te verwarmen, maar niet tbv range. het 20-25% van je normale verbruik...... dat ga je niet compenseren door een optimalere accu temperatuur

[ Voor 3% gewijzigd door Tiggy80 op 18-01-2024 13:09 ]

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• tvc15
@Marcel2020 , dat plaatje waar jij naar linked komt hier van het forum 😉. Sinds de laatste update zijn de voorwaarden voor het starten van batterijvoorverwarming veranderd, de afstandsvoorwaarde zit er niet meer in. Als je een snellader vlakbij programmeert als bestemming, dan start voorverwarmen nu wel, voor de update niet. En voorverwarmen stopt nu als de SOC < 20% is.

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

P86 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:58:
[...]

Vorige week wederom bij de dealer geweest, ze hadden 2 recalls staan die ze 2 januari gelijk oppakken. De beste man aan de balie gaf inderdaad aan dat mijn vermoeden correct is/was de ICCU. Deze zou normaal gesproken ook 2 januari er moeten zijn zodat ze gelijk alles kunnen fixen. Over 3 weken laat ik weten hoe en wat ;).
UPDATE:
Het is uiteindelijk geen 2 januari geworden. Ze mailden vlak voor de kerst dat de ICCU nog niet binnen was en dat het de 24e januari zou worden. Ik ga morgen (19 januari) op wintersport dus ik belde van de week (11 januari) of de ICCU niet al toevallig binnen was. Ze gingen even kijken en warempel hij was binnen _/-\o_ toen ik de situatie uitlegde gingen ze overleggen en belde een uurtje later terug of ik de auto maandag kon brengen dan werkte ze er tussendoor maandag en dinsdag aan en zou hij Woensdag uiterlijk klaar moeten zijn. Na uitspreken van mijn dankbaarheid is dit ook daadwerkelijk zo uitgevoerd.

Hij hangt nu weer lekker aan de "langzame" paal!

Ik ben blij, nu kan ik met een gerust hart richting oostenrijk.

Oja, moet nog een keer terug voor de waterpomp die bromt. Was niet urgent, staat voor 20 feb.

Dus 19 november klapte die, december, 17 januari gemaakt 8,5 week. Als ik de geschiedenis hier een beetje zie valt dat nog mee!

PS. de monteurs gaven aan dat zij geen ICCU's op voorraad mogen hebben, die worden pas na vaststelling gebrek in de order geplaatst. Vandaar dat het allemaal even duurt.

PJvI

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:46
kor952 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Ik had al een week hetzelfde probleem. Ik heb bovenstaande punten behalve punt 2 uitgevoerd en ik kan de auto weer remote bedienen. (Dus het werkt wss ook zonder reset van de infotainment).

Bedankt.
Welke 'service' zette je aan en uit? Mijn Bluelink doet ook al een week niks meer. Moest zelf mijn auto krabben, als een of andere holbewoner!

Inventaris - Koop mijn meuk!

chaoscontrol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Welke 'service' zette je aan en uit? Mijn Bluelink doet ook al een week niks meer. Moest zelf mijn auto krabben, als een of andere holbewoner!
maakt niet uit welke :*)

• Marcel2020
tvc15 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:43:
@Marcel2020 , dat plaatje waar jij naar linked komt hier van het forum 😉. Sinds de laatste update zijn de voorwaarden voor het starten van batterijvoorverwarming veranderd, de afstandsvoorwaarde zit er niet meer in. Als je een snellader vlakbij programmeert als bestemming, dan start voorverwarmen nu wel, voor de update niet. En voorverwarmen stopt nu als de SOC < 20% is.
klopt, ik had de laatste kolom gelezen als accuverwarming....

• chaoscontrol
Als ik in de app een service uit wil zetten en dan op 'Save' klik, krijg ik "The vehicle does not respond to the service you requested."

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

nietwijk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:39:
[...]

Inmiddels wel uitsluitsel?

Aanvulling:
Uit nieuwsgierigheid even wat ICCU cijfers op een rijtje.
Ik heb 33 unieke ICCU meldingen in dit draadje geregistreerd. (waarvan 1 tweaker voor de 2e keer)
Ik heb 26 unieke ICCU meldingen binnen 2023 in dit draadje geregistreerd (waarvan 25 actieve tweakers)
Q1-2023: 6 meldingen, Q2: 5 meldingen, Q3: 8 a 9 meldingen, Q4: 6 meldingen
Er staan zo'n 6500 stuks IONIQ 5 op naam in NL
Schatting: 10% daarvan is actief op Tweakers: 650 stuks
Schatting: kans op een defecte iccu is jaarlijks 25/650 = 4%
Aha, that's me! The lucky one met 2x een kapotte ICCU. Ter info: bij mijn dealer Broekhuis Zwolle werd mij verzekerd dat ik - bij hen! - niet de eerste was met 2x een defecte ICCU. Wat dus maar weer aangeeft dat het probleem naar alle waarschijnlijkheid veel groter is dan jouw percentages.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

chaoscontrol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Als ik in de app een service uit wil zetten en dan op 'Save' klik, krijg ik "The vehicle does not respond to the service you requested."
Hier ook, maar gewoon de service weer aanzetten, mogelijk dat het dan weer werkt.....

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:59
jrk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Wat dus maar weer aangeeft dat het probleem naar alle waarschijnlijkheid veel groter is dan jouw percentages.
Zonder de cijfers van Hyundai blijft het gissen en hij geeft aan dat het een schatting is met onderbouwing.
Wie feitelijk het dichtst bij zit zullen we waarschijnlijk nooit achter komen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-11 21:33

GG85

.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u2-Ez91gkQXVnezNCVenlO1d0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTLuLQPh4CJMfXGUBUQtxzGT.jpg?f=fotoalbum_large

Snap wel dar de cabine snel warm is en de ruiten ontdooid. Hij knalt er bijna 6kW tegenaan.

(Vergeten voor dlte verwarmen dus stond op de oprit met de lampen aan de auto te ontdooien en te verwarmen)

[ Voor 10% gewijzigd door GG85 op 18-01-2024 18:07 ]

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Hoe moet ik die getallen interpreteren?

25% is 0,59 kW, en 5,8 kW is 75% ?
Bij alleen lagere school zie je al dat het niet klopt.

• GG85

GG85

.......

Onderste getallen zijn redelijk realtime. De percentages zijn wat trager

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8jCuLr-7TG6T3LN3o9GuNEBqrc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K9Z8EI8wLrnbb23KtdHUrrmL.png?f=fotoalbum_large
Momenteel Portugal. Hotel heeft een lader in de garage. Vorig jaar regelmatig geladen zonder storing naar 100%. Dit jaar, zelfde lader, 20 keer moeten activeren om iedere keer 3 tot 5% te krijgen. Constant melding zie foto. Is dit Iccu probleem?
Onderweg melding luchtklep storing. Na enkele uren melding ga naar dicht bijzijnde garage voor motormanagement storing. Gelukkig vlak bij stad met Hyundai dealer. Deze heeft auto uitgelezen en meldde dat ik na thuiskomst bij mijn dealer langs moest gaan. In Bleu link voertuigrapport diagnostisch meld zie foto.
Gewoon rustig doorrijden de komende 3000 km!!!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSIfjWvKNgN3R14Je3pEpLVyBM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/boD46LE5wATDJcUy6tPuAFQ0.png?f=fotoalbum_large

PieterH

• Marcel2020
Ik heb vandaag bij Carglass een nieuwe voorruit gekregen (nouja krijgen), nu lijkt het alsof de HUD waziger als voorheen is (alsof je een lens van je verrekijker niet scherpstelt) en de projectie iets verder naar links zit.
Het verstelbereik is voor virtual realty groot genoeg maar voor de gewone HUD info kun je hoog laag en roteren, maar niet naar rechts schuiven...

Hoe hoort dat eigenlijk op het scherm te staan? Ik neem aan gecentreerd boven het midden van het stuurwiel toch?

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 08:14
wim1955 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:25:

De kW cijfers zijn de "realtime" verbruikscijfers.
De percentages zijn het gebruik sinds start.
Het heeft blijkbaar even geduurd alvorens de verwarming volledig is gestart.
Zo kort na het starten, maakt dat nog een groot verschil.

• repmeer
  • Laatst online: 13:58
Ik kreeg deze week in het dashboard een onderhoudsmelding dat over zo'n 1500 km zou moeten plaatsvinden. Dan is de auto pas op de 15000 km. Ik dacht dat de eerste onderhoudsbeurt pas op 30000 km moest.

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
Wilde vandaag een regenpijp van 4 m vervoeren. De pijp steekt dan natuurlijk een stukje uit. De achterklep sluit dan niet meer en die wilde ik dan aan de trekhaak vast binden zodat hij niet gaat klapperen.
De veiligheidssystemen verhinderen vervolgens dat de auto gaat rijden. Weet iemand of je deze beveiliging tijdelijk kunt uitzetten?
wimtim schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:30:
Wilde vandaag een regenpijp van 4 m vervoeren. De pijp steekt dan natuurlijk een stukje uit. De achterklep sluit dan niet meer en die wilde ik dan aan de trekhaak vast binden zodat hij niet gaat klapperen.
De veiligheidssystemen verhinderen vervolgens dat de auto gaat rijden. Weet iemand of je deze beveiliging tijdelijk kunt uitzetten?
Een tip die ik zelf ook niet wist tot sinds kort.....vanaf 7 minuten, tip 10.....

Ik heb deze aan de start-post toegevoegd: Hoe kan ik met de achterklep open rijden, zonder waarschuwingen

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-01-2024 20:39 ]

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Een tip die ik zelf ook niet wist tot sinds kort.....vanaf 7 minuten, tip 10.....

[YouTube: 15 tips for Ioniq 5 Newbies 🔋]

Ik heb deze aan de start-post toegevoegd: Hoe kan ik met de achterklep open rijden, zonder waarschuwingen
Dank je!

• Kwantman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-11 10:59
Heb je niet de Hyundai Smartcharge app geinstallerd? Die zorgde bij mij voor precies hetzelfde gedrag.
Nadat ik in de app de auto ontkoppeld had en de app verwijderd werkte het laden weer als vanouds.
Pieter Hermens schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:55:
[Afbeelding]
Momenteel Portugal. Hotel heeft een lader in de garage. Vorig jaar regelmatig geladen zonder storing naar 100%. Dit jaar, zelfde lader, 20 keer moeten activeren om iedere keer 3 tot 5% te krijgen. Constant melding zie foto. Is dit Iccu probleem?
Onderweg melding luchtklep storing. Na enkele uren melding ga naar dicht bijzijnde garage voor motormanagement storing. Gelukkig vlak bij stad met Hyundai dealer. Deze heeft auto uitgelezen en meldde dat ik na thuiskomst bij mijn dealer langs moest gaan. In Bleu link voertuigrapport diagnostisch meld zie foto.
Gewoon rustig doorrijden de komende 3000 km!!!![Afbeelding]

• Slinnenb
  • Laatst online: 11:24
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:35:
[...]

[YouTube: 15 tips for Ioniq 5 Newbies 🔋]

Een van de tips (nr 13) is dat je vanuit Google en apple maps locaties naar de auto kan zenden. Dit lukt mij niet. Is dat iets dat alleen in de VS werkt of moet ik een instelling ergens veranderen?

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-11 10:06
P86 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:09:
[...]

UPDATE:
Het is uiteindelijk geen 2 januari geworden. Ze mailden vlak voor de kerst dat de ICCU nog niet binnen was en dat het de 24e januari zou worden. Ik ga morgen (19 januari) op wintersport dus ik belde van de week (11 januari) of de ICCU niet al toevallig binnen was. Ze gingen even kijken en warempel hij was binnen _/-\o_ toen ik de situatie uitlegde gingen ze overleggen en belde een uurtje later terug of ik de auto maandag kon brengen dan werkte ze er tussendoor maandag en dinsdag aan en zou hij Woensdag uiterlijk klaar moeten zijn. Na uitspreken van mijn dankbaarheid is dit ook daadwerkelijk zo uitgevoerd.

Hij hangt nu weer lekker aan de "langzame" paal!

Ik ben blij, nu kan ik met een gerust hart richting oostenrijk.

Oja, moet nog een keer terug voor de waterpomp die bromt. Was niet urgent, staat voor 20 feb.

Dus 19 november klapte die, december, 17 januari gemaakt 8,5 week. Als ik de geschiedenis hier een beetje zie valt dat nog mee!

PS. de monteurs gaven aan dat zij geen ICCU's op voorraad mogen hebben, die worden pas na vaststelling gebrek in de order geplaatst. Vandaar dat het allemaal even duurt.
Mijn dealer vond de brommende waterpomp juist wel urgent. Een afspraak waarbij dit meegenomen zou worden heeft hij een maand naar voren gehaald.

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

chaoscontrol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:15:
[...]

De bovenste (Remote) heb ik uitgezet, opgeslagen en weer aangezet en weer opgeslagen en toen kon ik hem weer remote verwarmen.

3000Wp op 't dak

• nietwijk
wim1955 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:25:

Ik zie de fout niet. Waarschijnlijk haal je kW en kWh door elkaar. De percentages zijn op kWh gebaseerd. Als je deze foto maakt zonder gereden te hebben heeft de motor nog niks gebruikt en de verwarming + boordelektronica wel als die aanstond.

Aanvulling:
  • kW geeft het real time vermogen aan (verandert constant)
  • % is gebaseerd op verbruik [kWh] sinds inschakelen contact (gemiddelde over langere periode)

[ Voor 17% gewijzigd door nietwijk op 19-01-2024 08:05 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:08
Razwer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Zonder de cijfers van Hyundai blijft het gissen en hij geeft aan dat het een schatting is met onderbouwing.
Wie feitelijk het dichtst bij zit zullen we waarschijnlijk nooit achter komen.
Eens!
Eerlijk gezegd….
Op basis van de beschikbare data ben ik van mening dat @nietwijk een behoorlijk goede poging heeft gedaan om een “unbiased” schatting te maken. “Unbiased” (een term uit de regeltechniek) betekent:
- er zal zeker spreiding (onzekerheid) op de schatting zitten omdat je nu eenmaal met beperkte data werkt.
- maar je hebt gepoogd de kans dat je een overschatting doet even groot te maken als de kans dat je een onderschatting doet.
Ik herken dat @nietwijk dat in ieder geval vrij minutieus heeft nagestreefd.
Dat gezegd hebbende…
Deze discussie komt ongeveer elk half jaar terug.
De updates van @nietwijk op dit topic vind ik interessanter dan de meningen omtrent de methode.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:51
GG85 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:06:
[Afbeelding]

Snap wel dar de cabine snel warm is en de ruiten ontdooid. Hij knalt er bijna 6kW tegenaan.

(Vergeten voor dlte verwarmen dus stond op de oprit met de lampen aan de auto te ontdooien en te verwarmen)
Met of zonder warmtepomp? Edit: excuus ik reageer op een oude post.

[ Voor 3% gewijzigd door koerskii op 19-01-2024 09:19 ]

• Razwer
Stefannn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:44:
[...]

De updates van @nietwijk op dit topic vind ik interessanter dan de meningen omtrent de methode.
Ik deel die mening.

• Razwer
Moving on:

Update over mjjn 12v accu issues:
Na veel aandringen heeft de dealer vorige week de 12v accu vervangen. Deze week een patroon van weinig rijden en veel stil staan, wat had moeten leiden tot lege 12v accu, maar de praktijk leert dat het vervangen van de 12v accu tot dusver effectief was tegen de issues (geen verrassing).
Of dit voor langere termijn zo is zal de tijd moeten leren.
De komende 3 weken staat de auto bij de dealer omdat ik de zon ga opzoeken.
Daar komen dus voorlopig geen updates van.

@Razwer Wat voor een 12 volt accu is de vervangaccu? Een AGM of gewoon een standaard lood accu?

Op goingelectric heeft iemand de standaard accu vervangen door een AGM accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lg4EE834JnTOlBGggMYOGXVRUTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/js0q7xKzQqyn3MWYw1fRMXr0.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer mijn 12 volt accu slechter begint te worden (standaard accu doet 3 tot 4 jaar mee), overweeg ik dat ook zelf te doen, voor rond de 135 euro zijn die te krijgen.

• nietwijk
koerskii schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Redelijk actuele post toch? 6kW is mij niet vreemd met warmtepomp. Ik betwijfel alleen dat dit door de warmtepomp opgenomen wordt. 6 kW gedurende 5 minuten is alsnog "maar" 0,5 kWh. Vanochtend had ik genoeg aan 5 minuten voorverwarmen, tijdens het rijden zit ik vaak onder de 1kW als alles opgewarmd is.

• nietwijk

Wanneer mijn 12 volt accu slechter begint te worden (standaard accu doet 3 tot 4 jaar mee), overweeg ik dat ook zelf te doen, voor rond de 135 euro zijn die te krijgen.
Ik was in het verleden vaak gunstig uit bij deze webshop. Deze linkt automatisch naar bovenstaande accu voor € 116,85
Als mijn alarm meerdere malen per week in de nacht af ging en ik 's ochtends telkens loop te kloten om weg te komen en de dealer er niks aan doet had ik de accu mooi allang zelf vervangen. (al was het maar om te kijken of het probleem dan weg is)
Bovenstaande link is overigens geen oordeel over of dit een geschikte accu is.

[ Voor 3% gewijzigd door nietwijk op 19-01-2024 10:02 ]

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-10 21:36
Slinnenb schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Een van de tips (nr 13) is dat je vanuit Google en apple maps locaties naar de auto kan zenden. Dit lukt mij niet. Is dat iets dat alleen in de VS werkt of moet ik een instelling ergens veranderen?
Dat zou ik ook wel willen weten! Ergens een adresveldje proberen te kopiëren zodat ik het in Bluelink kan plakken is wel heel erg vorige eeuw

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Vielleicht
Rembooooo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Dat zou ik ook wel willen weten! Ergens een adresveldje proberen te kopiëren zodat ik het in Bluelink kan plakken is wel heel erg vorige eeuw
Sterker nog. Ik zou graag willen dat ook de routenavigatie van de auto kunt gebruiken in Bluelink. Als ik de volgende ochtend een lange rit moet maken, vind ik het fijn om te weten welke route mijn auto gaat kiezen (i.c.m. laadstop etc.)

• nietwijk
Die optie interesseert me niet zo. :X Ik gebruik de ingebakken navigatie niet, kansloze routeplanning. <-- mijn grootste ergernis aan de auto!

[ Voor 16% gewijzigd door nietwijk op 19-01-2024 10:32 ]

• Vielleicht
nietwijk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:31:
Die optie interesseert me niet zo. :X Ik gebruik de ingebakken navigatie niet, kansloze routeplanning. <-- mijn grootste ergernis aan de auto!
Maar als je langere stukken rijdt met laadstops zul je wel moeten :/

• nietwijk
Vielleicht schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Maar als je langere stukken rijdt met laadstops zul je wel moeten :/
Nee hoor

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
Ik zie inderdaad verschillen met Google Maps.
Maar, waarom concludeer je zo 'definitief'?
Kun je dit nader toelichten? (Serieus bedoeld).

• nietwijk
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Ik zie inderdaad verschillen met Google Maps.
Maar, waarom concludeer je zo 'definitief'?
Kun je dit nader toelichten? (Serieus bedoeld).
In het begin heb ik het een paar keer gebruikt:
  • Onlogische routes
  • Tegen het verkeer in sturen bij 1-richting wegen
  • Over fietspaden sturen
  • Op weg naar een laadstation een afrit later van de snelweg af sturen om vervolgens terug te rijden en dan alsnog aan de verkeerde kant van de snelweg te staan
  • En zo nog wat "ondenkbare situaties"
Laatste tijd weer 2 keer gebruikt omdat het wel makkelijk instelt met spraakbediening, maar in beide gevallen op de verkeerde plek terecht gekomen en vanaf daar alsnog google maps moeten gebruiken om de laatste paar honderd kilometer te navigeren naar de juiste bestemming.

• Vielleicht
nietwijk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:06:
[...]

In het begin heb ik het een paar keer gebruikt:
  • Onlogische routes
  • Tegen het verkeer in sturen bij 1-richting wegen
  • Over fietspaden sturen
  • Op weg naar een laadstation een afrit later van de snelweg af sturen om vervolgens terug te rijden en dan alsnog aan de verkeerde kant van de snelweg te staan
  • En zo nog wat "ondenkbare situaties"
Laatste tijd weer 2 keer gebruikt omdat het wel makkelijk instelt met spraakbediening, maar in beide gevallen op de verkeerde plek terecht gekomen en vanaf daar alsnog google maps moeten gebruiken om de laatste paar honderd kilometer te navigeren naar de juiste bestemming.
Wat gek. Ik heb een tijd lang zonder AVN (en dus zonder Carplay) gereden, dus ik was aangewezen op de inbouw navi. Dit heb ik totaal niet als hinderlijk ervaren. Hij heeft me altijd naar de juiste plek gebracht, zonder rare situaties. Tegenwoordig gebruik ik hem regelmatig voor langere ritten naar België, en ook hier geen problemen.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-11 23:45
Vreemd: ik heb hele andere ervaringen!
Ik ben onlangs nog door de ingebouwde navigatie omgeleid bij Antwerpen omdat daar een flinke file stond.
Vóór de aangegeven afslag ook even op Google Maps gekeken; die zou mij zonder pardon zo die file ingestuurd hebben.
Ik ga vanaf nu Google Maps op mijn smartphone laten “meedraaien” (zonder aan te sluiten op Android Auto) en kijk dan bij afwijkingen tussen de 2 navigatie apps welke het beste navigeert.
Wellicht dat anderen dat ook kunnen doen, zodat we betrouwbare data krijgen.
Misschien werkt het toevallig goed op de route die ik regelmatig rijdt (Almere - Parijs).

Ik houd jullie op de hoogte.

• Razwer
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:47:
@Razwer Wat voor een 12 volt accu is de vervangaccu? Een AGM of gewoon een standaard lood accu?

[Afbeelding]

Dit is de nieuwe accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sIKnVCa3D96boI94VYVSm1N-W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuuH6lIWFTo43k87EXo7LM7k.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij net op viel is dat de status lampjes op de laadpoort niet aan zijn.
Of dit te maken heeft met de nieuwe accu of het feit dat ik toevallig het maximum AC laden van 80 naar 90 had gezet is lastig te zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjTBtrHFYV1vZTXpZOx-R8cuVC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vDchPeerylNYfqppZTVgMj1.jpg?f=fotoalbum_large

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:54

MicheldeGoey

Project 45

Met de extreme kou in Noord-Amerika blijkt het interieur voorverwarmen soms slecht uit te pakken. Verschillende meldingen van gebarsten voorruiten. Comfort met nadelen.

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:20
MicheldeGoey schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:06:
Met de extreme kou in Noord-Amerika blijkt het interieur voorverwarmen soms slecht uit te pakken. Verschillende meldingen van gebarsten voorruiten. Comfort met nadelen.
Heb ook altijd met voorverwarmen dat mijn voorruit een harde krak geeft zodra ik wegrijd. Nog geen barst er in, maar het klinkt niet heel fijn!

Andere vraag: heeft iemand negatieve ervaringen met een carwash? Ik wil binnenkort voor het eerst door de carwash met mijn auto (heb geen matte lak), maar ben er toch een beetje huiverig voor. De carwash is redelijk nieuw.

• Jbee81
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:02
MicheldeGoey schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:06:
Mijn voorruit is dinsdag gebarsten, geen inslag oid te zien en de barst is vanuit onderkant gestart.
Iemadn tips voor een snelle vervanging? Mijn verzekering stuurde me naar de dealer, die heeft pas over een maand tijd.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-11 15:12
Jbee81 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Mijn voorruit is dinsdag gebarsten, geen inslag oid te zien en de barst is vanuit onderkant gestart.
Iemadn tips voor een snelle vervanging? Mijn verzekering stuurde me naar de dealer, die heeft pas over een maand tijd.
Carglass? GLK63 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

• de meester01
  • Laatst online: 04-11 22:58

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

nietwijk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Redelijk actuele post toch? 6kW is mij niet vreemd met warmtepomp. Ik betwijfel alleen dat dit door de warmtepomp opgenomen wordt. 6 kW gedurende 5 minuten is alsnog "maar" 0,5 kWh. Vanochtend had ik genoeg aan 5 minuten voorverwarmen, tijdens het rijden zit ik vaak onder de 1kW als alles opgewarmd is.
Ik zag deze week in mijn laadpaal app dat een opwarm sessie 0,79kwh kostte.

• Razwer
nietwijk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Als mijn alarm meerdere malen per week in de nacht af ging en ik 's ochtends telkens loop te kloten om weg te komen en de dealer er niks aan doet had ik de accu mooi allang zelf vervangen. (al was het maar om te kijken of het probleem dan weg is)
De uitdaging is dat wanneer je zelf gaat lopen knutselen terwijl je met een garantie kwestie bezig bent, je snel de discussie kan verliezen. €120 is relatief gezien peanuts maar principieel moet Hyundai dat gewoon oplossen en niet ik zelf. Ik wil ze best helpen met troubleshooten maar dat moet in samenspraak zijn en niet dat ik daar achteraf op afgerekend zal worden omdat ik zelf keuzes gemaakt heb. Buiten garantie om had ik inderdaad allang zelf een nieuwe 12v accu geplaatst.

• Vielleicht
SixFo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Andere vraag: heeft iemand negatieve ervaringen met een carwash? Ik wil binnenkort voor het eerst door de carwash met mijn auto (heb geen matte lak), maar ben er toch een beetje huiverig voor. De carwash is redelijk nieuw.
Gewoon doen, maar ga niet zomaar naar elke. Als jouw tankstation een carwash hebt, kun je beter doorrijden. Ik ga met Gravity Gold Matte naar Loogman. Paar keer gedaan, en geen problemen.

• Vielleicht
nietwijk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Dit is overigens jouw eigen keuze geweest. Als jij een laadstation kiest staat er aangegeven aan welke kant dit laadstation zich bevindt. Als jij die aan de andere kant kiest, dan ga je inderdaad naar de andere kant :')

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-11 10:19
Jbee81 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Had ik ook! Spontaan ‘s nachts gebeurd linksonderin. Zit nu op 1/3 in twee weken
Carglass kan je snel terecht, even vestiging zoeken en vergelijken
Razwer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:19:
[...]

De uitdaging is dat wanneer je zelf gaat lopen knutselen terwijl je met een garantie kwestie bezig bent, je snel de discussie kan verliezen. €120 is relatief gezien peanuts maar principieel moet Hyundai dat gewoon oplossen en niet ik zelf. Ik wil ze best helpen met troubleshooten maar dat moet in samenspraak zijn en niet dat ik daar achteraf op afgerekend zal worden omdat ik zelf keuzes gemaakt heb. Buiten garantie om had ik inderdaad allang zelf een nieuwe 12v accu geplaatst.
Garantie op de 12 volt accu is maar 2 jaar en daar ben ik al ruim over dus t.z.t. ga ik deze wel zelf vervangen door een AGM accu.

• Marcel2020
Markiemaster schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Had ik ook! Spontaan ‘s nachts gebeurd linksonderin. Zit nu op 1/3 in twee weken
Carglass kan je snel terecht, even vestiging zoeken en vergelijken
Ik kon idd binnen een week terecht bij Carglass, ruit zit er in maar of ik de HUD zo OK vind ben ik nog niet uit..

Marcel2020 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Ik kon idd binnen een week terecht bij Carglass, ruit zit er in maar of ik de HUD zo OK vind ben ik nog niet uit..
Staat er ergens HUD in het glas?

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11 14:34
CharlieBulldog schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Ik ben onlangs nog door de ingebouwde navigatie omgeleid bij Antwerpen omdat daar een flinke file stond.
Vóór de aangegeven afslag ook even op Google Maps gekeken; die zou mij zonder pardon zo die file ingestuurd hebben.
Ik ga vanaf nu Google Maps op mijn smartphone laten “meedraaien” (zonder aan te sluiten op Android Auto) en kijk dan bij afwijkingen tussen de 2 navigatie apps welke het beste navigeert.
Misschien werkt het toevallig goed op de route die ik regelmatig rijdt (Almere - Parijs).

Ik heb (toen ik geen beschikking had over Android Auto door AVN issues) een aantal keer de interne navigatie gebruikt in precies Almere (ben daar niet bekend). Ik ben daar door de interne navigatie ongeveer iedere 1-richtings straat en fietspad opgestuurd. Dus sluit me aan bij de ervaringen van @nietwijk .

Dit was wel zo'n 2 jaar geleden, dus wellicht dat het verbeterd is met de verschillende updates.
Voor navigeren over lange stukken snelweg (indien niet druk en pre conditionering nodig) is die prima bruikbaar.
[...]

Mijn ervaring (ook weer 2 jaar geleden) is juist andersom... Files werden door interne navi pas aangegeven zodra ik er in stond...

• GG85

GG85

.......

koerskii schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Met

• Marcel2020
yep rechtsonder (van binnenuit gezien)

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-11 16:43
Wel als je wil dat het voertuig de batterij gaat preconditioneren voor snelladen…..

ehhhh..HOI

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
[...]

Ik ben, tegen verwachtingen in, heel tevreden van de ingebouwde navigatie. En gelukkig, want je moet ze wel gebruiken voor batterijverwarming en de HUD.

Maar: door de Oosterweelwerken is de kaart rond Antwerpen nooit up-to-date. Dat geldt trouwens ook voor Apple Maps en Google Maps. Een nieuwe oprit is een maand later nog steeds niet gekend. Als je in of rond Antwerpen moet zijn is er maar 1 oplossing: Waze.

• Marcel2020
dvdj schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Ik ben, tegen verwachtingen in, heel tevreden van de ingebouwde navigatie. En gelukkig, want je moet ze wel gebruiken voor batterijverwarming en de HUD.

Maar: door de Oosterweelwerken is de kaart rond Antwerpen nooit up-to-date. Dat geldt trouwens ook voor Apple Maps en Google Maps. Een nieuwe oprit is een maand later nog steeds niet gekend. Als je in of rond Antwerpen moet zijn is er maar 1 oplossing: Waze.
een maand later, veranderingen aan navigatiekaarten tot stand komen? periodiek wordt een stuk weg gereden en vergeleken met satellietfoto's en de oude kaart, denk aan eens per jaar of nog minder vaak. Alle andere wijzigingen kunnen eerder worden ingevoerd als de wegbeheerder ze doorgeeft, of gebruikers. Een maand is super snel in dat kader.

In of rond Antwerpen ben je m.i. vrijwel altijd de sigaar, navigatie of niet, de verkeerschaos is daar (net als rond Brussel) al jaren ongekend.

(sarcastische modus aan) gelukkig is de bewegwijzering van omleidingen in B super duidelijk. (sarcastische modus uit)

[ Voor 5% gewijzigd door Marcel2020 op 19-01-2024 17:19 ]

• edvanleeuwen
Welke vind je dan wel goed?

• Pietdelft
Dit tekentje geeft toch aan dat de voorverwarming van de accu werkt

En dat kost, terwijl de accu vol zit, best veel stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XFXeaHlbo31iIrrv3kKIc49pxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V67Q7zHVhl30NYQ1vNXN1h0k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnpO5fgNdd9lpSRMnzcGqlmeEYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3yqNR531eewncEcw5XiilZ5.jpg?f=fotoalbum_large

• chaoscontrol
kor952 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:20:
[...]

De bovenste (Remote) heb ik uitgezet, opgeslagen en weer aangezet en weer opgeslagen en toen kon ik hem weer remote verwarmen.
Dat werkte niet, dus had een reminder gezet om vandaag even op "reconfigure" te drukken in het Bluelink scherm van de auto. Maar toen ik dat vanmorgen wilde doen, zag ik dat de app wel weer de status had geupdate en verder ook weer werkt. Het heeft waarschijnlijk dus toch ergens een goede slinger aan gegeven. ;)

Pagina: 1 ... 208 ... 277 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic