• Creokr
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-10 10:02
nietwijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb zelf een warmtepomp en gebruik battery preconditioning niet, aangezien ik nooit aan een snellader sta. Voorverwarmen heeft niet altijd voordelen. Voorverwarmen trekt behoorlijk wat vermogen en verkort daardoor je actieradius. Je moet er dus wel verstandig mee omgaan en het op gepaste momenten toepassen. Los van het feit dat het gewoon energieverspilling is, maar daar kan je snellere laadtijden voor terugkrijgen.
Als je toch door omstandigheden moet snelladen, is het toch aangewezen om het systeem zijn werk te laten doen.
Indien je "koud" aan de snellader komt zal de auto toch de batterbij beginnen te verwarmen. Hierdoor heb je ook laadverlies, én tragere laadsnelheden.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:04
Creokr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Als je toch door omstandigheden moet snelladen, is het toch aangewezen om het systeem zijn werk te laten doen.
Indien je "koud" aan de snellader komt zal de auto toch de batterbij beginnen te verwarmen. Hierdoor heb je ook laadverlies, én tragere laadsnelheden.
Interessant, kan je hard maken dat de auto de batterij verwarmt tijdens het snelladen? Alleen in het geval de auto voorzien is van warmtepomp en preconditioning? Ik snap wel dat de batterij opwarmt van het opladen, maar dat daar actieve verwarming aan te pas komt is mij niet bekend.

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:56
nietwijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Uitvoeringen met warmtepomp hebben het vanaf modeljaar 2023 (productiedatum medio juli 2022 en later) standaard af fabriek. Oudere modellen hebben het niet en kunnen het eventueel met een update bij de dealer "krijgen", mits ze af fabriek met warmtepomp geleverd zijn.

Ik heb zelf een warmtepomp en gebruik battery preconditioning niet, aangezien ik nooit aan een snellader sta. Voorverwarmen heeft niet altijd voordelen. Voorverwarmen trekt behoorlijk wat vermogen en verkort daardoor je actieradius. Je moet er dus wel verstandig mee omgaan en het op gepaste momenten toepassen. Los van het feit dat het gewoon energieverspilling is, maar daar kan je snellere laadtijden voor terugkrijgen.
helemaal waar, de mijne is een modeljaar 2022 met warmtepomp maar dus nog zonder preconditioning geactiveerd...aangezien ik af en toe wel moet snelladen is het errug lekker als dat geen 45-60 min duurt maar 20.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 23:14
Iemand ervaring met de iPhone 15 en CarPlay in de I5? Schijnen nogal wat connectie problemen te zijn omdat Apple nu over is op de USB-c aansluiting ipv de lightning aansluiting. Overweeg om de huidige iPhone in te ruilen voor de 15, maar dan moet CarPlay wel blijven werken. Ik zag al dat Apple een verloop connector heeft van USB-c naar Lightning, maar werkt dat dan ook nog in de auto? Anders houd ik gewoon nog even de oude iPhone, wel een goedkopere oplossing :*)

In afwachting van de Ioniq 5 N line, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• nietwijk
mh514452 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:17:
Iemand ervaring met de iPhone 15 en CarPlay in de I5? Schijnen nogal wat connectie problemen te zijn omdat Apple nu over is op de USB-c aansluiting ipv de lightning aansluiting. Overweeg om de huidige iPhone in te ruilen voor de 15, maar dan moet CarPlay wel blijven werken. Ik zag al dat Apple een verloop connector heeft van USB-c naar Lightning, maar werkt dat dan ook nog in de auto? Anders houd ik gewoon nog even de oude iPhone, wel een goedkopere oplossing :*)
Ja, helemaal geweldig! Ik heb hem er speciaal voor aangeschaft terwijl mijn iPhone 14 maar 7 mnd oud was. Nu kunnen mijn vrouw (Samsung) en ik beiden van USB-C gebruik maken zonder van kabel te wisselen.

Aanvulling: gewoon met een 1,5 m kabel van de Action overigens...

[ Voor 4% gewijzigd door nietwijk op 03-01-2024 16:29 ]

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-11 22:58

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Gaat prima met een 15pro en een fatsoenlijke kabel. Direct herkennen na inpluggen van de kabel.

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:31
Geen enkel probleem met IPhone 15. Verlengkabel van 1,5 meter bij de Action gehaald, alles werkt. :)

PieterH

• mh514452
de meester01 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Gaat prima met een 15pro en een fatsoenlijke kabel. Direct herkennen na inpluggen van de kabel.
Thanks. Ik neem aan dat je bedoelt de verloop connector plus een fatsoenlijke kabel, toch? Of heb je kabel die direct van USB c naar USB a gaat? Zo ja, even benieuwd welke kabel dan, er zijn er nogal wat in omloop en niet allemaal even fatsoenlijk 8)7

• mh514452
nietwijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Ja, helemaal geweldig! Ik heb hem er speciaal voor aangeschaft terwijl mijn iPhone 14 maar 7 mnd oud was. Nu kunnen mijn vrouw (Samsung) en ik beiden van USB-C gebruik maken zonder van kabel te wisselen.

De action kabel plus de verloop connector neem ik aan? Die dan wel van Apple neem ik aan?

• de meester01

de meester01

mh514452 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Thanks. Ik neem aan dat je bedoelt de verloop connector plus een fatsoenlijke kabel, toch? Of heb je kabel die direct van USB c naar USB a gaat? Zo ja, even benieuwd welke kabel dan, er zijn er nogal wat in omloop en niet allemaal even fatsoenlijk 8)7
Direct van usb A naar C. Waarom zou je een adapter nodig hebben :?

Bij alle kabels besteld

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=4085540

Met 'fatsoenlijke kabel' bedoel ik: geen dropveter van Ali of Wish :+

[ Voor 11% gewijzigd door de meester01 op 03-01-2024 17:20 ]

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:54

MicheldeGoey

Project 45

Geen enkel probleem met mijn iPhone 15 Pro Max.
Kabel usb-c naar usb-a, haakse connectoren, zwarte nylon mantel. Allteq.

[ Voor 5% gewijzigd door MicheldeGoey op 03-01-2024 17:21 ]

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 01:27

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Vandaag AWD 73kwh binnengedaan voor de jaarlijkse controle.
Ze hebben 2 recalls gedaan en batt. preconditioning geactiveerd.
Vorige update was mislukt.

Ze zeiden wel dat het normaal 80euro kost voor de batt. preconditioning toe te voegen.
Ik heb nu niets moeten betalen.

Verder ook raar dat ze geen olie of verdere controles gedaan hebben. Ik mocht kiezen dat of enkel softupdates. Vind het raar dat de garage mij de keuze laat :) Ik neem aan dat ze vanaf X km toch dingen moeten gaan nakijken of vervangen?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Marcel2020
multipasser schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:12:
Vandaag AWD 73kwh binnengedaan voor de jaarlijkse controle.
Ze hebben 2 recalls gedaan en batt. preconditioning geactiveerd.
Vorige update was mislukt.

Ze zeiden wel dat het normaal 80euro kost voor de batt. preconditioning toe te voegen.
Ik heb nu niets moeten betalen.

Verder ook raar dat ze geen olie of verdere controles gedaan hebben. Ik mocht kiezen dat of enkel softupdates. Vind het raar dat de garage mij de keuze laat :) Ik neem aan dat ze vanaf X km toch dingen moeten gaan nakijken of vervangen?
wat ik zo lees is de onderhoudsinterval wat verschillend tussen diverse landen en is het de importeur die dat bepaalt. (bizar)

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 09:13
IceTeaGX schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:43:
Zolang die voorverwarming stopt op 20% vind ik ze maar beperkt nuttig. 50km voor de lader schiet deze even aan, en 5km later zit ik aan 20% en stopt deze terug.

Ik rij zonder zorgen tot 10 of zelfs 5% naar snelladers. Als de lader niet werkt moet ik even "druppelen" aan een 50kW of worst-case 11kW lader om tot de volgende hyperlader te geraken. En met 5% zijn er hier wel genoeg opties in de buurt. Dat je in verlaten gebied misschien iets meer marge aanhoudt, fine, maar laat mij die pre conditioning instellen tot minstens 10%.

Als ik steeds 20% in de tank moet laten liggen op doorreis, gaat dat toch wel voor extra/langere stops zorgen. Die lage % SoC kunnen nu eenmaal sneller laden.
Als je op doorreis bent hoef alleen de eerste stop voor te verwarmen, daarna is en blijft de accu op temperatuur door het laden en daarna door deze weer leeg te rijden. Je kunt dan ook prima to 5% leegrijden.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Marcel2020 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:56:
[...]

wat ik zo lees is de onderhoudsinterval wat verschillend tussen diverse landen en is het de importeur die dat bepaalt. (bizar)
Wat moet er trouwens gesmeerd worden bij een ioniq?
Of wat houdt een groot onderhoud net in?

• Marcel2020
multipasser schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Wat moet er trouwens gesmeerd worden bij een ioniq?
Of wat houdt een groot onderhoud net in?
gesmeerd? niks...de koelvloeistof remvloeistof en het interieurfilter moet eens in de zoveel tijd vervangen worden, het meeste is 'inspectie' zie de eerste post voor details (voor NL);

Het grote Hyundai Ioniq 5 topic

• nietwijk
mh514452 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:09:
[...]

De action kabel plus de verloop connector neem ik aan? Die dan wel van Apple neem ik aan?
Gewoon USB-A naar USB-C kabel nemen zonder verloopjes. Dat is ellende in potentie. Ik heb deze van Action, maar dan de 1,5 m variant. Merk maakt geen fluit uit, zolang je geen rommel koopt. De kabel doet zijn naam eer aan: UNIVERSAL Serial Bus.

• nietwijk
multipasser schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:12:
Wees blij dat ze nergens olie in gestoken hebben (en de bougies en uitlaat vervangen). Welkom in de wondere wereld van de EV.😜

Aanvulling: op zich wel netjes dat ze je keuze geven om iets wel of niet met deze beurt te vervangen. Vroeger kwam al het onderhoud tegelijk, bijvoorbeeld bij 15.000 km. Of het nodig was of niet. Tegenwoordig kijkt men gerichter. Stel dat je na 20 maanden de 30.000 km beurt laat doen, dan zou je 4 maanden later langs moeten komen voor de remvloeistof. Aan jou de keuze het bij 20 maanden vast te doen, of bij 24 maanden terug te komen. Dat moeten ze er wel bij uitleggen natuurlijk.

Aanvulling 2: wel raar dat je langs komt voor de jaarlijkse controle, maar dat ze geen controle uitvoeren. Misschien typisch Belgisch😜, maar ik neem aan dat je dan ook niet hoeft te betalen.

[ Voor 42% gewijzigd door nietwijk op 03-01-2024 21:26 ]

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Volgende keer (jaar) zal ik wel moeten betalen.
Het is inderdaad verplicht jaarlijks of om de 15k km, welke je het eerst haalt.
Ik doe maar 10k km per jaar dus voor mij gewoon jaarlijks dan :p

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 08:14
Henry_tw schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Als je op doorreis bent hoef alleen de eerste stop voor te verwarmen, daarna is en blijft de accu op temperatuur door het laden en daarna door deze weer leeg te rijden. Je kunt dan ook prima to 5% leegrijden.
De tot nu toe ene keer dat ik meerdere laadstops op rij heb uitgevoerd, wou de batterij toch steeds conditioneren. Er staat natuurlijk niet bij hoeveel die aan het verwarmen is , dus daar zit mogelijk wel een verschil in.
Ik dacht ook niet dat de optimale snellaad-temperatuur gelijk was aan de ideale gebruikstemperatuur. Na het laden zou het batterypack terug (deels) afgekoeld moeten worden.

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
IceTeaGX schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:29:
[...]

De tot nu toe ene keer dat ik meerdere laadstops op rij heb uitgevoerd, wou de batterij toch steeds conditioneren. Er staat natuurlijk niet bij hoeveel die aan het verwarmen is , dus daar zit mogelijk wel een verschil in.
Ik dacht ook niet dat de optimale snellaad-temperatuur gelijk was aan de ideale gebruikstemperatuur. Na het laden zou het batterypack terug (deels) afgekoeld moeten worden.
Sinds de laatste update kun je je actuele energieverbruik zien in de Split Screen modus. Dan kun je live volgen hoeveel energie alle processen gebruiken, zo ook de batterijvoorbereiding. De ene keer dat ik dat gebruikte begon de conditionering op (uit mn hoofd) 4.3 kW en liep deze na verloop van tijd terug. Zo kun je dus wel volgen wat er precies gebeurt.

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
Sinds een recente update vergrendeld de laadkabel niet meer automatisch tijdens AC laden. Dit is ergens in te stellen in het menu van de auto of Bluelink app maar kan niet meer vinden waar. Weet iemand dit?

Inmiddels gevonden in de manual

[ Voor 9% gewijzigd door ThijsR op 04-01-2024 12:12 . Reden: oplossing gevonden ]

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Ja hoor, die iets duurdere kabel van de Action "Re-Load" werkt perfect voor Android Auto/Carplay

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-10 16:33
IceTeaGX schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:29:
[...]

Klopt, het is niet per definitie zo dat op een lange reis met meerdere laadstops maar 1x geconditioneerd wordt. Op een tripje jaar wintersport met 5 laadstops (geen andere stops) is de accu van mijn auto voor iedere laadstop voorverwarmd.

En inderdaad, in het energieverbruik scherm in de split-screen, kan je zien dat er ook na het snelladen nog wat vermogen wordt gevraagd voor de nabehandeling van de accu. Maar dat is een veel lager vermogen dan de dik 4 kw die nodig is om voor te verwarmen.

• JohanScha
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 20:45
mh514452 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:30:
[...]

Volgens mij is daar een service call van, ik zal eens zoeken. Factuur heb ik niet gekregen, auto loopt via de private lease

In ieder geval wisten ze bij Broekhuis in Almere direct wat ze moesten doen toen ik het over gerammel bij de achterklep had
All,
Even een update over mijn rammel achterklep. Vannochtend bij dealer geweest, Hyundai de Meern. Zij kende het probleem maar al te goed. Bij mij eerst de rubbertjes vervangen. Als het nu nog gaat rammelen dan gaan ze naar de puntlassen kijken. Ze waren bij mij na 30min klaar.

Nu dus maar even afwachten.

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:09
ikzelf heb geen warmtepomp, en met de auto nu ruim 1,5 jaar in bezit, nooit gemist. vorige winter maar 1 keer snel geladen in duitsland met -6C met 80 kW.....en sinds sept nog geen enkele keer langs de weg......ik heb een thuislader. in de zomer met vakantie naar oostenrijk gaattie gewoon over de 200 heen....

Maar ik las een aantal topic terug iets over "wintermode". Wat doet de auto anders dan in de zomer?
maw, wat is hiervan het voordeel?

[ Voor 19% gewijzigd door wim1955 op 04-01-2024 12:34 ]

• Grijze Ridder
  • Laatst online: 12-10-2024
Grijze Ridder schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:05:
[...]

Goeie tip om energie schema te bekijken. Die gaat dus naar 0.0 kW en dan wordt t koud. Reset knopje onder parkeersensoren indrukken helpt bij mij niet. Alleen auto uit en weer aan. 3 januari terug naar de dealer.
04012024 update. Airco compressor is defect, na 2 dagen zoeken heeft men iets gevonden. Is nogal complex schijnbaar met de ingebouwde warmtepomp. Afwachten wanneer men onderdeel krijgt, daarna hopelijk een kachel waar we op kunnen vertrouwen.

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-11 13:03
Zijn er mensen die een specifieke 12v accu booster kunnen aanraden?
Overweeg om zo ééntje in de frunk te leggen, just in case. (nog geen problemen gehad)

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:09
Lacroix schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:11:
Overweeg om zo ééntje in de frunk te leggen, just in case. (nog geen problemen gehad)
Ik zelf voor de I5 nog nooit nodig gehad, maar wel voor mijn andere auto: een VOLVO V90, en deze heeft hij prima aan de praat gekregen.
Ook mijn buurman heb ik ermee geholpen toen zijn AUDI niet meer startte.

Ik heb deze booster al 2 jaar geleden aangeschaft, en ligt ook in de frunk.
https://www.lidl.nl/p/ult...-met-powerbank/p100369718

• bad-karma
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb sinds een week een storing met android auto, schiet regelmatigvterug naar het standaard infotainment system.

Ik heb verschillende kabels geprobeerd, er werkt er maar 1. Heb de cache gewist van de app Android auto maar geen resultaat nog.

Weet iemand de oplossing?

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:24
bad-karma schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:14:
Ik heb sinds een week een storing met android auto, schiet regelmatigvterug naar het standaard infotainment system.

Ik heb verschillende kabels geprobeerd, er werkt er maar 1. Heb de cache gewist van de app Android auto maar geen resultaat nog.

Aansluitingen even schoonblazen, goede kabel gebruiken, zou eerst deze opties eens proberen.
Wellicht kan het ook het hier op het forum bekende probleem met de AVN module zijn en daar is alleen vervanging de oplossing.

Heb je het al geprobeerd met andere telefoon?

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11 14:34
bad-karma schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:14:

Zijn meerdere oorzaken voor mogelijk, allemaal terug te vinden in dit topic.

- kapotte usb aansluiting auto
- connectoren usb niet goed vastgeklikt
- kapotte AVN module

Maar eventueel kan het ook zijn dat de usb aansluiting van je telefoon niet helemaal lekker meer is, waardoor kabeltje niet goed vast zit. Daar heb ik nu last van (na 2 jaar terug al 2x een kapotte AVN gehad te hebben). Heb je ook al een keer een andere telefoon geprobeerd ipv alleen ander kabeltje met zelfde telefoon?

• bad-karma
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06-2024
Auto is nog geen jaar oud, telefoon ook zoiets maar is mogelijk natuurlijk.
Ik zal de connector schoonblazen en morgen eens kijken naar t resultaat.

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:33
bad-karma schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:26:
Soms wil een harde reset van je telefoon ook wel eens helpen

• Grijze Ridder
Iemand ervaring met defecte airco compressor? Ik rij sinds november i5, soms wordt verwarming koud, en vaak is via de app de kachel ook niet aan de praat te krijgen. Maar goed nu wachten op nieuwe compressor.

• Creokr
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-10 10:02
nietwijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:06:
[...]

Interessant, kan je hard maken dat de auto de batterij verwarmt tijdens het snelladen? Alleen in het geval de auto voorzien is van warmtepomp en preconditioning? Ik snap wel dat de batterij opwarmt van het opladen, maar dat daar actieve verwarming aan te pas komt is mij niet bekend.
Ik zal mijn best doen om je te overtuigen:
Allereerst deelde ik je mening (net zoals anderen) waarom energie verspillen als het toch opwarmt tijdens het laden? Een beetje langer wachten maakt toch niet uit?

Op Youtube kwam ik het volgende tegen: Een vergelijking tussen koud en preheaten van een Tesla Y:
YouTube: Supercharging A Tesla in Winter: Warm vs Cold Battery Test

Daarna een andere Youtuber met Ioniq 5 met een vergelijkbare test in -7C en 21°C: waarbij tijdens het laden het spiraal (batterijverwarming) in beeld komt: YouTube: Hyundai IONIQ 5: 10 to 80% DC Fast Charging in Freezing Temperatures, deze blijft aan tot de batterij rond 21°C wordt: YouTube: Hyundai IONIQ 5: 10 to 80% DC Fast Charging in Freezing Temperatures.

Conclusie: YouTube: Hyundai IONIQ 5: 10 to 80% DC Fast Charging in Freezing Temperatures, met een koude start heb je 5 KwH meer nodig dan normale omstandigheden.

In het Tesla filmpje werd er over 4 KwH gesproken en hier 5 KwH (de extra verwarming). Maar de conclusie is hetzelfde: de batterij wordt actief verwarmd tijdens het laden, dus waarom langer wachten en toch geen elektriciteit besparen?

• de meester01

de meester01

Lacroix schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:11:
Neem een goedkope. Je hoeft alleen maar de auto computer te booten en geen V8 diesel minutenlang rond te slingeren ;)

• amw82
  • Laatst online: 04-11 14:34
Helaas maakt dat niet uit. Ik was binnen een half jaar toe aan mijn derde AVN.
Maar inderdaad eerst andere zaken uitsluiten.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:59
de meester01 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:21:
[...]

Neem een goedkope. Je hoeft alleen maar de auto computer te booten en geen V8 diesel minutenlang rond te slingeren ;)
@Lacroix
Niet alle goedkope exemplaren werken kan ik je uit ervaring vertellen.
Ik heb na heel vaak een falende 12v accu en 2 niet werkende goedkope exemplaren een Noco boost HD GB70 gekocht die werkt top. Het kost wat maar dan heb je wat. Deze is meermaals te gebruiken zonder opnieuw op te hoeven laden en kan ook nog je mede bestuurder met ICE voertuig uit de brand helpen indien nodig.
Door de aanhoudende 12v issues heb ik bovengemiddeld vaak een booster nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 04-01-2024 23:40 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11 20:27
Het was mij een dag.
473km gereden, gemiddeld verbruik 24,6kwh/100, gemiddeld snelheid 123kmh, gemiddeld temperatuur 8. Met 90% vertrokken en met 61% thuis. 2x Opladen: Fastned Eemakker A27 en Fastned Het Veen A50. Eerste laadsessie gepeaked op 233kw en tweede laadsessie 238kw. Persoonlijk nooit zulke snelheden gehad bij Fastned, enkel bij Ionity. Hoogste bij Fastned was rond de 221/222kw.

• nietwijk
Grijze Ridder schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:47:
Iemand ervaring met defecte airco compressor? Ik rij sinds november i5, soms wordt verwarming koud, en vaak is via de app de kachel ook niet aan de praat te krijgen. Maar goed nu wachten op nieuwe compressor.
Misschien een paar regels naar boven scrollen (paar uur geleden gepost). Ik heb er (recentelijk) 2 gebruikers over gehoord hier. Verder geen veel voorkomend onderwerp, maar je kan de zoekfunctie gebruiken.

Aanvulling: Bij mij wordt de auto ook regelmatig voor korte tijd koud, maar dan praat ik over een minuutje ofzo. Ik was (vreemd genoeg) in de veronderstelling dat dit een eigenschap van de IONIQ 5 is. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit een eigenschap van de auto (met warmtepomp), of moet ik een afspraak maken bij de dealer?
Ik vraag me overigens af wat een defecte airco compressor met falende verwarming te maken heeft. Valt de algehele klimaatregeling uit ten gevolge van een compressor storing?

[ Voor 33% gewijzigd door nietwijk op 05-01-2024 08:45 ]

• Razwer
nietwijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Misschien een paar regels naar boven scrollen (paar uur geleden gepost). Ik heb er (recentelijk) 2 gebruikers over gehoord hier. Verder geen veel voorkomend onderwerp, maar je kan de zoekfunctie gebruiken.

Aanvulling: Bij mij wordt de auto ook regelmatig voor korte tijd koud, maar dan praat ik over een minuutje ofzo. Ik was (vreemd genoeg) in de veronderstelling dat dit een eigenschap van de IONIQ 5 is. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit een eigenschap van de auto (met warmtepomp), of moet ik een afspraak maken bij de dealer?
Ik vraag me overigens af wat een defecte airco compressor met falende verwarming te maken heeft. Valt de algehele klimaatregeling uit ten gevolge van een compressor storing?
Ik vond deze link met wat diagrams hoe dit in elkaar zit.
https://www.macheforum.co...diagrams-heat-pump.23457/
https://www.ioniqforum.co...g-systems-diagrams.44015/
Met warmtepomp werkt het (logischerwijs) anders dan zonder warmtepomp (PTC).
De diagrams focusen vooral op battery conditioning wat weer los staat van HVAC schijnbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Razwer op 05-01-2024 09:22 ]

• Waiting4Ioniq5
Creokr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Ik zal mijn best doen om je te overtuigen:
Allereerst deelde ik je mening (net zoals anderen) waarom energie verspillen als het toch opwarmt tijdens het laden? Een beetje langer wachten maakt toch niet uit?

Op Youtube kwam ik het volgende tegen: Een vergelijking tussen koud en preheaten van een Tesla Y:
YouTube: Supercharging A Tesla in Winter: Warm vs Cold Battery Test

Daarna een andere Youtuber met Ioniq 5 met een vergelijkbare test in -7C en 21°C: waarbij tijdens het laden het spiraal (batterijverwarming) in beeld komt: YouTube: Hyundai IONIQ 5: 10 to 80% DC Fast Charging in Freezing Temperatures, deze blijft aan tot de batterij rond 21°C wordt: YouTube: Hyundai IONIQ 5: 10 to 80% DC Fast Charging in Freezing Temperatures.

Conclusie: YouTube: Hyundai IONIQ 5: 10 to 80% DC Fast Charging in Freezing Temperatures, met een koude start heb je 5 KwH meer nodig dan normale omstandigheden.

In het Tesla filmpje werd er over 4 KwH gesproken en hier 5 KwH (de extra verwarming). Maar de conclusie is hetzelfde: de batterij wordt actief verwarmd tijdens het laden, dus waarom langer wachten en toch geen elektriciteit besparen?
Je kan tijdens het snelladen ook gewoon in het scherm energieverbruik zien dat er stroom wordt verbruikt voor het conditioneren van de accu. Dus overtuigen is niet nodig, gewoon van je eigen dashboard aflezen.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

\\

Ik heb ook een keer zoiets gehad. Inclusief nieuuwe kabel kopen en niks hielp en toen een andere telefoon geprobeerd...die het wel deed. Bleek dus aan stof/rommel in de laadpoort van mijn telefoon te liggen! ff peuteren met een tandenstokertje en opgelost.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

de meester01 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:21:
[...]

Ik heb er eentje bij de Action gekocht 3 weken geleden. Is feitelijk een powerbank (zo kun je hem ook gebruiken), maar er zitten ook laadkabel stekkertjes aan. Ik heb deze inmiddels opgeladen in de Frunk liggen, nadat ik in korte tijd 2x met een platte 12V heb gestaan. Of hij werkt? Ik weet het niet, want nog niet nodig gehad, met een multimeter gecontroleerd dat hij wel ongeveer 14V afgeeft, dus zou voldoende moeten zijn. Ik kan hem niet vinden in de webshop van de Action, maar heb hem gewoon in een vestiging gekocht voor 30 euro geloof ik?

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:28
jrk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb er eentje bij de Action gekocht 3 weken geleden. Is feitelijk een powerbank (zo kun je hem ook gebruiken), maar er zitten ook laadkabel stekkertjes aan. Ik heb deze inmiddels opgeladen in de Frunk liggen, nadat ik in korte tijd 2x met een platte 12V heb gestaan. Of hij werkt? Ik weet het niet, want nog niet nodig gehad, met een multimeter gecontroleerd dat hij wel ongeveer 14V afgeeft, dus zou voldoende moeten zijn. Ik kan hem niet vinden in de webshop van de Action, maar heb hem gewoon in een vestiging gekocht voor 30 euro geloof ik?
Is dat deze? https://www.action.com/nl...ifunctionele-jumpstarter/
Kan geen specs vinden, maar wel interessante prijs.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:20
jouwheld schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Is dat deze? https://www.action.com/nl...ifunctionele-jumpstarter/
Kan geen specs vinden, maar wel interessante prijs.
Deze is 7200 mAh, dat is niet veel, de vraag is dan hoeveel spanning hij overhoudt als je er een lege 12 Volt accu van 60Ah mee overbrugt, die lege accu trekt meteen een flinke stroom.uit de booster.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:13

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Razwer
jrk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:30:
[...]
ff peuteren met een tandenstokertje en opgelost.
Het advies is meestal om een tandenborstel of een klein kwastje te gebruiken en eventueel was isopropyl alcohol (wel goed drogen) om de kans op schade te minimaliseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 05-01-2024 16:47 ]

• Grijze Ridder
nietwijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Schijnbaar werkt de airco ook als verwarming, wat ook in woonhuizen gebeurt tegenwoordig. Bij mij valt deze regelmatig uit en komt dan niet meer bij, je moet de auto dan echt uit en weer aanzetten. Met bluelink de auto voorverwarmen lukt bijna nooit. Garage heeft contact gehad met Hyundai en toen is de conclusie van de compressor eruit gekomen. Ben benieuwd.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:08
tvc15 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Deze is 7200 mAh, dat is niet veel, de vraag is dan hoeveel spanning hij overhoudt als je er een lege 12 Volt accu van 60Ah mee overbrugt, die lege accu trekt meteen een flinke stroom.uit de booster.
Moet goed zijn de auto trekt niks uit de "starthulp" maar schakelt alleen de onboard computers in en een relais wat de HV accu activeert.

Ik heb 2 weken terug helaas dit mogen ervaren dat dat ding nuttig is, de 1e diagnose van de dealer was dat de 12V accu nog goed was en hij hem dus niet verving (geen vergoeding van Hyundai NL). Tot een week later het weer gebeurde en ik thuis de accu aan de 12V lader hing en deze direct in storing ging. Zelfde middag bij dealer langs gegaan en de 12V accu bleek dus nu echt overleden en kostenloos vervangen

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Marcel2020
Heeft iemand een linkje naar de mogeljke symbolen in de rechter display? vanmorgen tot 100% geladen (AC) en ik ag een paar keer een accu symbool met een rood uitroepteken in beeld maar ik kan nergens vinden wat dat betekent...ben er niet bang voor dat er iets is, meer nieuwsgierig...

BTW; weet iemand of Carglass al fatsoenlijke ruiten heeft of het Hyundai moet worden voor een nieuwe ruit? er zit sinds vanmorgen een barst in de voorruit, opeens een knal, ws een flinke steen en meteen een scheur van 15cm.

• Razwer
Marcel2020 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:34:
vanmorgen tot 100% geladen (AC) en ik ag een paar keer een accu symbool met een rood uitroepteken in beeld maar ik kan nergens vinden wat dat betekent...ben er niet bang voor dat er iets is, meer nieuwsgierig...
Volgens mij is dat de 12v accu lage spanning heeft maar dan hoor je daar ook een melding van bij te krijgen.
Accu symbool is over het algemeen de 12v accu en het high voltage systeem is een driehoekje met de letters EV er in naar mijn weten.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:44

-CJ

Not remastered

Marcel2020 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:34:
Heeft iemand een linkje naar de mogeljke symbolen in de rechter display? vanmorgen tot 100% geladen (AC) en ik ag een paar keer een accu symbool met een rood uitroepteken in beeld maar ik kan nergens vinden wat dat betekent...ben er niet bang voor dat er iets is, meer nieuwsgierig...

BTW; weet iemand of Carglass al fatsoenlijke ruiten heeft of het Hyundai moet worden voor een nieuwe ruit? er zit sinds vanmorgen een barst in de voorruit, opeens een knal, ws een flinke steen en meteen een scheur van 15cm.
Dat laatste ben ik ook benieuwd naar. Mag ook een andere glasboer zijn wat mij betreft, maar heb ook een flinke scheur. Volgde al snel na een sterretje.

Heb wel een speciale voorruit nodig in verband met de HUD.

All I had to do was follow the damn train.

• Marcel2020
Razwer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Volgens mij is dat de 12v accu lage spanning heeft maar dan hoor je daar ook een melding van bij te krijgen.
Accu symbool is over het algemeen de 12v accu en het high voltage systeem is een driehoekje met de letters EV er in naar mijn weten.
thanks!

geen melding, alleen een bibberend accu symbooltje wat ik tot nu toe had geinterpreteerd als 12V accu bijladen, alleen was er dus een paar keer een rood uitroepteken te zien.

• Marcel2020
-CJ schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Dat laatste ben ik ook benieuwd naar. Mag ook een andere glasboer zijn wat mij betreft, maar heb ook een flinke scheur. Volgde al snel na een sterretje.

Heb wel een speciale voorruit nodig in verband met de HUD.
hier ook, dat ga ik nog even checken komende maandag ofzo

• de meester01

de meester01

Razwer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:38:
[...]
@Lacroix
Niet alle goedkope exemplaren werken kan ik je uit ervaring vertellen.
Ik heb na heel vaak een falende 12v accu en 2 niet werkende goedkope exemplaren een Noco boost HD GB70 gekocht die werkt top. Het kost wat maar dan heb je wat. Deze is meermaals te gebruiken zonder opnieuw op te hoeven laden en kan ook nog je mede bestuurder met ICE voertuig uit de brand helpen indien nodig.
Door de aanhoudende 12v issues heb ik bovengemiddeld vaak een booster nodig.
Ik heb deze 1 x gebruikt en dat ging top. 1/3e van de prijs van jouw Noco.

Bekijk Auronic 12V Jumpstarter voor Auto – 600A / 7.200 mAh – 4-in-1 starthulp – Incl. tas - Rood/Zwart op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

De Noco ligt in mijn 6-cilinder

• de meester01

de meester01

jrk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb een exemplaar bij Bol gekocht, zie hierboven. Die werkte prima om de Hi5 te booten maar de 4-pitter Metsubsidie van mijn vader kreeg deze starthulp niet aan de praat. Gelukkig heb ik nog een Noco GB40 in mijn benzine auto die de klus wel klaarde.

• Marcel2020
kun je de 12V noodaccu dan in de sigarettenaanstekeraansluiting (dubbele woordwaarde) doen om de headunit te booten? Als het ding alleen laag vermogen hoeft te leveren zou je denken dat het moet werken?

• de meester01

de meester01

Marcel2020 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:21:
kun je de 12V noodaccu dan in de sigarettenaanstekeraansluiting (dubbele woordwaarde) doen om de headunit te booten? Als het ding alleen laag vermogen hoeft te leveren zou je denken dat het moet werken?
Je zet hem direct op de accupolen. Na booten direct loshalen.

• Marcel2020
de meester01 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Je zet hem direct op de accupolen. Na booten direct loshalen.
snap ik, ik vraag me alleen af waarom de siggy aansteker niet werkt, of zit die na een relais?

Marcel2020 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:46:
[...]

snap ik, ik vraag me alleen af waarom de siggy aansteker niet werkt, of zit die na een relais?
De aansteker werkt niet met contact uit, dus iets van kip en ei O-)

• Marcel2020
Helder...

Nog een uit de afdeling triviant.....zijn de ruitensproeiers in te stellen? zoals altijd is met de meer visceuze antivriesmeuk het sproeipatroon op de snelweg ruk (alles onderaan de ruit)...ik heb er even met de 'resetpaperclip' in geroerd maar het voelt als een rechtopstaande 'Fächerdüse' oftewel een vast rechthoekig gat dat niet instelbaar is.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-11 09:17
de meester01 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Ik heb deze 1 x gebruikt en dat ging top. 1/3e van de prijs van jouw Noco.

Bekijk Auronic 12V Jumpstarter voor Auto – 600A / 7.200 mAh – 4-in-1 starthulp – Incl. tas - Rood/Zwart op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Ik heb voor eenzelfde bedrag een 'Carpoint' jumpstarter bij de Gamma vandaan. Werkt prima!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• GLK63
  • Laatst online: 05-06 12:30
Ik ga woensdag as nieuwe voorruit laten zetten bij Carglas

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:44

-CJ

Not remastered

GLK63 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:30:
Ik ga woensdag as nieuwe voorruit laten zetten bij Carglas
Ben benieuwd, zou je kunnen laten weten of ze er een originele ruit van Hyundai inzetten? Heb je een HUD?

All I had to do was follow the damn train.

• GLK63
  • Laatst online: 05-06 12:30
-CJ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Ben benieuwd, zou je kunnen laten weten of ze er een originele ruit van Hyundai inzetten? Heb je een HUD?
Nee die heb ik niet

• MicheldeGoey
  • Laatst online: 08:54

MicheldeGoey

Project 45

De auto staat al een week buiten bij een hotel. Vandaag 0 °C en de AC-lader van het hotel gebruikt. De GoM zegt 365 km bij 100% SoC.
Zeker slechte kilowattjes.😐

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-11 07:56
Ik zou willen dat ik 365km bij 0C zou halen, eerder 320km in de winter tegenover 400km in de zomer.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-11 21:33

GG85

.......

Lekker hoor die batterijverwarming. Gisteren ritje Friesland en bij 3 graden Celcius met ~230kW geladen bij Fastned voor ~€0,45 (Feshmile pas) :D.

Overigens het idee dat daarna het verbruik ook een stuk beter was omdat de batterij lekker op temperatuur is door het voorverwarmen en laden.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-11 21:33

GG85

.......

Marcel2020 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:21:
Denk het niet, vlgns mij worden de 12V aansluitingen geschakeld door een relays en zijn dus standaard uit als de auto uit staat.

• LudoVerheuen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-08 06:24
Hallo, ik rij sinds kort met een Ioniq 5. Heeft iemand idee hoe je het start scherm kan aanpassen? Wellicht is dit default ingesteld op dit scherm (zie foto). Op naar radio te gaan moet je gewoon klikken op het scherm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sR63kGwZtTNhVA5yBwMXrWzkCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEpNbKrykeEVnfrpudfb22ae.jpg?f=fotoalbum_large
Is er een manier om het start scherm bijv aan te passen naar radio?

• ditbenikecht
  • Laatst online: 07:11
Gisteren de laadkabel uit de auto getrokken, wilde de laadklep niet dicht. Vervolgens gingen de portieren niet los, en daarna bleek de afstandsbediening ook niet meer te werken. Conclusie de 12V accu leeg. Gelukkig kon ik binnen een paar minuten de auto weer starten met de starthulp die ik heb. Die van mij zag ik nog niet voorbij komen in de afgelopen reacties. https://www.conrad.nl/nl/...2347224.html?refresh=true

Mijn hoofdaccu kan ik nog steeds maar tot 61% opladen. De dealer had de foutmelding gewist en daarna kon ik tot 100% opladen, maar 100% leek meer op 70%, max 220km. Na het activeren van batterijverwarming en laden met DC kreeg ik de foutmelding weer.

[ Voor 21% gewijzigd door ditbenikecht op 07-01-2024 13:11 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:08
[b]ditbenikecht in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"d

Mijn hoofdaccu kan ik nog steeds maar tot 61% opladen. De dealer had de foutmelding gewist en daarna kon ik tot 100% opladen, maar 100% leek meer op 70%, max 220km. Na het activeren van batterijverwarming en laden met DC kreeg ik de foutmelding weer.
Gevalletje defecte accu, waarschijnlijk 1 of meerdere cellen die kaduuk zijn waardoor de BMS er blijkbaar niks meer mee kan. Neem aan dat er al een andere HV accu voor je onderweg is ?

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• mh514452
de meester01 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Direct van usb A naar C. Waarom zou je een adapter nodig hebben :?

Bij alle kabels besteld

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=4085540

Met 'fatsoenlijke kabel' bedoel ik: geen dropveter van Ali of Wish :+
Inmiddels de kabel en de IPhone 15 binnen, werkt inderdaad helemaal prima met CarPlay. Heel anders dan al die problemen die ik op het internet vond over de iPhone 15 en CarPlay, niet alleen in Nederland maar in meer landen. Het kan dus gelukkig wel en simpel ook, als je maar de juiste kabel hebt.

Overigens vanochtend weer genoten van het op afstand voorverwarmen van de auto, hond uitgelaten en sneeuw en ijs waren verdwenen van de ramen toen ik terug kwam en we weg wilden. Ik blijf het een heerlijke luxe vinden oOo

• mh514452
mh514452 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Inmiddels de kabel en de IPhone 15 binnen, werkt inderdaad helemaal prima met CarPlay. Heel anders dan al die problemen die ik op het internet vond over de iPhone 15 en CarPlay, niet alleen in Nederland maar in meer landen. Het kan dus gelukkig wel en simpel ook, als je maar de juiste kabel hebt.

Overigens vanochtend weer genoten van het op afstand voorverwarmen van de auto, hond uitgelaten en sneeuw en ijs waren verdwenen van de ramen toen ik terug kwam en we weg wilden. Ik blijf het een heerlijke luxe vinden oOo

• Waiting4Ioniq5
Heeft er al iemand ervaring met lange afstanden rijden met een bagagewagen achter de auto, en de invloed daarvan op het verbruik / bereik?

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:04

YJB

Waiting4Ioniq5 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:31:
Heeft er al iemand ervaring met lange afstanden rijden met een bagagewagen achter de auto, en de invloed daarvan op het verbruik / bereik?
Afgelopen zomer met de vouwwagen (600-700Kg denk ik) op pad geweest.:
6300 km - 1308 KwH verbruikt (= 20.6KwH/100km).

De meeste kilometers zijn met de vouwwagen gemaakt, meestal niet harder dan 90 km/h gereden.
Viel uiteindelijk best wel mee.

En voor de statistiek:
Net terug vanuit Zweden zonder aanhanger en met de lagere temperaturen (-6c/-11c) en veel besneeuwd wegdek kwamen we op zo'n 24 KwH/100km.

• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
LudoVerheuen schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:59:
Hallo, ik rij sinds kort met een Ioniq 5. Heeft iemand idee hoe je het start scherm kan aanpassen? Wellicht is dit default ingesteld op dit scherm (zie foto). Op naar radio te gaan moet je gewoon klikken op het scherm. [Afbeelding]
Is er een manier om het start scherm bijv aan te passen naar radio?
Opzij vegen..
of
op knopje media drukken

• ditbenikecht
  • Laatst online: 07:11
rvdgaag schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Gevalletje defecte accu, waarschijnlijk 1 of meerdere cellen die kaduuk zijn waardoor de BMS er blijkbaar niks meer mee kan. Neem aan dat er al een andere HV accu voor je onderweg is ?
Nee helaas, nog niks besteld door de dealer. Bij de volgende afspraak komt er alleen een opname van het laden. Misschien weer een reset. En als dat niet werkt gaan ze de accucellen doormeten en misschien een enkele module vervangen. Dat vervangen mag dan weer alleen door de importeur gebeuren. Dus er komen nog heel wat weken met een beperkte actieradius.

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:34
MicheldeGoey schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:26:
De auto staat al een week buiten bij een hotel. Vandaag 0 °C en de AC-lader van het hotel gebruikt. De GoM zegt 365 km bij 100% SoC.
Zeker slechte kilowattjes.😐
Vandaag met heen harde wind tegen en terug wind mee en 0 graden had mijn 58kwh zo'n 260km range (100 rijden op rechterbaan, 80% snelweg).. 365 klinkt riant.

• Razwer
Net weer mijn bed uit geloeid door het alarm. 3e keer in een week tijd. Ik begin er echt letterlijk en figuurlijk moe van te worden.
Dit exemplaar begint steeds meer op een lemon te lijken.
Ik begin nu maar eens te kijken hoe en of de koop ontbonden kan worden onder non-conformiteit want dit is echt onacceptabel.

@Razwer Ik denk dat de 12 volt accu de lading niet meer goed vasthoudt, door al die keren dat de 12 volt accu leeg geraakt is. Dus een nieuwe 12 volt loodaccu......

In hoeverre is de lekspanning problematiek opgelost (extern klasse 3 alarm/Wallbox/dashcam/Motorola MA1 dongel/USB actief bij AC laden)?
Razwer in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Want anders komt het probleem ook met een nieuwe 12 volt accu mogelijk terug?

• Razwer
ZuinigeRijder schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:59:
@Razwer Ik denk dat de 12 volt accu de lading niet meer goed vasthoudt, door al die keren dat de 12 volt accu leeg geraakt is. Dus een nieuwe 12 volt loodaccu......

In hoeverre is de lekspanning problematiek opgelost (extern klasse 3 alarm/Wallbox/dashcam/Motorola MA1 dongel/USB actief bij AC laden)?

Want anders komt het probleem ook met een nieuwe 12 volt accu mogelijk terug?
De dealer weigert vooralsnog de 12v accu te vervangen omdat de Hyundai test tool aangeeft dat deze "goed" is. Ik hang de auto steeds aan de druppellader wanneer deze leeg is omdat ik de auto nodig heb (ipv hem af te laten slepen naar de dealer) en dat lijkt de tool het bos in te sturen.
Dashcam en MA1 module zijn al uitgesloten als oorzaak. Het issue lijkt zich alleen voor te doen indien aan de lader aangesloten. Ik heb geen alternatief waar ik mijn auto 36 uur aan een paal kan hangen om te testen of dit aan mijn wallbox ligt of een algemeen probleem is. Dit mag de dealer uitzoeken. Als het wel de Wallbox is mogen ze vertellen wat de Wallbox precies fout doet zodat ik Wallbox kan aanspreken op dat issue.
De 12v accu vervangen zal het lekspanningsissue niet oplossen maar waar het probleem zich in de eerste maanden na aanschaf sporadisch voor deed (1x in de 6 weken of langer) is dat nu 3x per week. De 12v accu vervangen zal iig een verbetering zijn voor de nachtrust van mijn buren en mijn familie.
De politie stond zelfs vanacht op de stoep. Ik heb amper kunnen slapen door dit geneuzel en ben het goed zat.

• nietwijk
Razwer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 01:11:
Dit exemplaar begint steeds meer op een lemon te lijken.
Ik begin nu maar eens te kijken hoe en of de koop ontbonden kan worden onder non-conformiteit want dit is echt onacceptabel.
Misschien inruilen voor een Zeekr 001? :P

• Razwer
nietwijk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Misschien inruilen voor een Zeekr 001? :P
:+ :+ :+
Zeekr niet.

Ik zou zo weer een Ioniq 5 aanschaffen wanneer dat exemplaar niet de huidige 12v issues heeft, misschien wel een model met achterruitenwisser ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Razwer op 08-01-2024 10:39 ]

• Waiting4Ioniq5
Razwer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:16:
[...]
De dealer weigert vooralsnog de 12v accu te vervangen omdat de Hyundai test tool aangeeft dat deze "goed" is. Ik hang de auto steeds aan de druppellader wanneer deze leeg is omdat ik de auto nodig heb (ipv hem af te laten slepen naar de dealer) en dat lijkt de tool het bos in te sturen.
Dashcam en MA1 module zijn al uitgesloten als oorzaak. Het issue lijkt zich alleen voor te doen indien aan de lader aangesloten. Ik heb geen alternatief waar ik mijn auto 36 uur aan een paal kan hangen om te testen of dit aan mijn wallbox ligt of een algemeen probleem is. Dit mag de dealer uitzoeken. Als het wel de Wallbox is mogen ze vertellen wat de Wallbox precies fout doet zodat ik Wallbox kan aanspreken op dat issue.
De 12v accu vervangen zal het lekspanningsissue niet oplossen maar waar het probleem zich in de eerste maanden na aanschaf sporadisch voor deed (1x in de 6 weken of langer) is dat nu 3x per week. De 12v accu vervangen zal iig een verbetering zijn voor de nachtrust van mijn buren en mijn familie.
De politie stond zelfs vanacht op de stoep. Ik heb amper kunnen slapen door dit geneuzel en ben het goed zat.
Loopt de 12v accu ook leeg als hij bij de dealer aan de lader hangt? Dat zou nog een mogelijkheid kunnen bieden om onder lading diagnose aan de auto te stellen voor de dealer, of om te bewijzen dat het aan je eigen lader ligt.

Het is niet realistisch om van je dealer te verwachten dat ze vaststellen wat je Wallbox precies verkeerd doet, zij zijn daar nou eenmaal niet de leverancier van en hebben er dus ook geen kennis van, maar op deze manier kunnen ze wellicht wel vaststellen dát de oorzaak bij je Wallbox ligt.

Geen probleem kunnen vinden aan de auto, en daarmee de auto uitsluiten als oorzaak vind ik persoonlijk wat kort door de bocht van de dealer. Maar dmv diagnose aan een andere lader dan die van jou kunnen ze de auto wellicht wel bewezen uitsluiten als oorzaak. (Nadeel is dat je dan wel een rekening kan verwachten voor de diagnose, want ik kan me voorstellen dat diagnose voor storingen veroorzaakt door andermans apparatuur niet gedekt wordt door de garantie van de auto..)

[ Voor 20% gewijzigd door Waiting4Ioniq5 op 08-01-2024 11:57 ]

• nietwijk
Waiting4Ioniq5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:45:
[...]

Loopt de 12v accu ook leeg als hij bij de dealer aan de lader hangt? Dat zou nog een mogelijkheid kunnen bieden om onder lading diagnose aan de auto te stellen voor de dealer, of om te bewijzen dat het aan je eigen lader ligt.

Het is niet realistisch om van je dealer te verwachten dat ze vaststellen wat je Wallbox precies verkeerd doet, zij zijn daar nou eenmaal niet de leverancier van en hebben er dus ook geen kennis van, maar op deze manier kunnen ze wellicht wel vaststellen dát de oorzaak bij je Wallbox ligt.
Of aan de eigen 1-fase lader...die kan je thuis testen zonder tussenkomst van de stealer.

• Razwer
nietwijk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Of aan de eigen 1-fase lader...die kan je thuis testen zonder tussenkomst van de stealer.
Daar zit geen load balancing optie dus die valt helaas af.
Waiting4Ioniq5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:45:
[...]

Dat mogen ze dus gaan onderzoeken

Geen probleem kunnen vinden aan de auto, en daarmee de auto uitsluiten als oorzaak vind ik persoonlijk wat kort door de bocht van de dealer. Maar dmv diagnose aan een andere lader dan die van jou kunnen ze de auto wellicht wel bewezen uitsluiten als oorzaak. (Nadeel is dat je dan wel een rekening kan verwachten voor de diagnose, want ik kan me voorstellen dat diagnose voor storingen veroorzaakt door andermans apparatuur niet gedekt wordt door de garantie van de auto..)
De dealer werkt met de importeur aan dit issue dus ze moeten wel logs kunnen trekken van de communicatie en daar zou de importeur wel iets mee moeten kunnen. De ioniq 5 verwacht een bepaalde manier van communiceren. Wanneer dat niet conform is moeten logs dat kunnen uitwijzen. Het is immers (vooral) software.

Overigens liet de dealer tussen neus en lippen door vallen dat de importeur getroffen was door een cyber aanval/ransomware aanval eind vorig jaar en de eerder verstrekte data verloren was gegaan.... 8)7 Ze moeten nu dus een aantal stappen opnieuw doen.

Overigens heeft die Ioniq EV die ik als leenauto mee krijg steeds nooit met lege 12v accu gestaan met mijn wallbox in de kont.

[ Voor 81% gewijzigd door Razwer op 08-01-2024 12:44 ]

• Waiting4Ioniq5
Razwer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Overigens heeft die Ioniq EV die ik als leenauto mee krijg steeds nooit met lege 12v accu gestaan met mijn wallbox in de kont.
Ah, dat moet op zich ook een relevant feitje voor ze zijn lijkt me..

• jouwheld
GG85 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:29:
Lekker hoor die batterijverwarming. Gisteren ritje Friesland en bij 3 graden Celcius met ~230kW geladen bij Fastned voor ~€0,45 (Feshmile pas) :D.
Hoelang heeft de batterijverwarming aangestaan? Gisteren ook aan de snellader gehangen en batterijverwarming heeft ongeveer 25 minuten aangestaan voordat mijn SoC onder de 20% kwam, vervolgens na ongeveer 20 minuten bij de snellader (Allego) aangekomen. Begon met 70 kW waarbij de batterij verder werd verwarmd om na 14 minuten pas de max snelheid van 233 kW te halen. Ik hield ondertussen mijn carscanner in de gaten en het lijkt bij iedere stijging van 5 graden de snelheid te verhogen
"Batt Min" < 15 graden - laadsnelheid 70 kW
"Batt Min" 15 graden - laadsnelheid 120 kW
"Batt Min" 20 graden - laadsnelheid 200 kW
"Batt Min" 25 graden - laadsnelheid 233 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5jzxS3tKgdKuzoGngrZm_ESmng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/riuFb0BOlGqHhtURZiwVaXfn.png?f=fotoalbum_large
Ik moet mijn snellaadsessies dus ruim op tijd inplannen om te zorgen dat mijn volledige batterijpakket is opgewarmd. Ik heb in een eerdere trip gezien dat die soms bijna een uur van te voren al begint. Het koelt ook snel weer af na een laadsessie, zo'n 15 graden in een half uur.
Blijft wel bizar hoe snel die laad als die eenmaal op temperatuur is, er stond al een Polestar 2 naast me en die is in alle tijd dat ik er stond nooit boven de 100 kW geweest.

• jouwheld
nietwijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:06:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxAHvodk2Lp-APc0fkulpE6EGT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJN1nA8PDwY1Xbh7qSkdTSnl.jpg?f=fotoalbum_large
Bedoel je zoiets? Ik heb warmtepomp en preconditioning en gisteren gebruikte die 4.3 kW voor het verder opwarmen van de batterij.

• nietwijk
jouwheld schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding]
Bedoel je zoiets? Ik heb warmtepomp en preconditioning en gisteren gebruikte die 4.3 kW voor het verder opwarmen van de batterij.
Ja, top. Weet je ook hoeveel energie er ongeveer in gaat? Ik begrijp de grafiek niet helemaal. 4,3 kW gedurende een uur is natuurlijk 4,3 kWh. Uitgaande van een COP van 4 a 5 stamp je er dus 20 kWh warmte in. Maar hoeveel graden warmt je batterij dan op? Als je die warmte in een half uur kwijt bent heb je een warmteverlies van 40 kW. Daar kan je een heel appartementencomplex mee warmhouden in de winter. Klinkt niet heel geloofwaardig. 8)7

Aanvulling: Ik ga er gemakshalve wel vanuit dát je een warmtepomp hebt. Ben wel benieuwd of voertuigen zonder warmtepomp écht niks aan conditionering doen. Al is 20 kWh opstoken aan conditionering natuurlijk niet bijster duurzaam.

Aanvulling 2: Ik doe een poging...19:04 gaat de baterij conditioneren en is dan 4 a 5 graden; 19:34 kom je onder 20% SOC en stopt het verwarmen. Je batterij is dan 17 graden, oftewel 12 graden opgewarmd in 30 minuten. Er zit wat restwarmte in het systeem, waardoor je om 19:57 (zodra je gaat laden) nog steeds rond de 17 graden zit. De batterij koelt in die 23 minuten niet af. Tijdens het snelladen pomp je er minstens 5x meer warmte in in dezelfde tijd en dán geeft de auto 4,2 kW aan. Het zou mooi zijn als je het vermogen van de conditionering er bij kan krijgen in de grafiek.

[ Voor 30% gewijzigd door nietwijk op 08-01-2024 16:12 ]

• jouwheld
nietwijk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Ja, top. Weet je ook hoeveel energie er ongeveer in gaat? Ik begrijp de grafiek niet helemaal. 4,3 kW gedurende een uur is natuurlijk 4,3 kWh. Uitgaande van een COP van 4 a 5 stamp je er dus 20 kWh warmte in. Maar hoeveel graden warmt je batterij dan op? Als je die warmte in een half uur kwijt bent heb je een warmteverlies van 40 kW. Daar kan je een heel appartementencomplex mee warmhouden in de winter. Klinkt niet heel geloofwaardig. 8)7

Aanvulling: Ik ga er gemakshalve wel vanuit dát je een warmtepomp hebt. Ben wel benieuwd of voertuigen zonder warmtepomp écht niks aan conditionering doen. Al is 20 kWh opstoken aan conditionering natuurlijk niet bijster duurzaam.
Hij heeft ongeveer een kwartier verwarmd, dat is het moment dat die met volledige snelheid gaat laden. Dit is dan ongeveer 1 kWh geweest, batterij wordt daar ongeveer 20 graden warmer van.
Dit is inderdaad met warmtepomp al heb ik ergens gelezen dat die voor de batterijverwarming gewoon een verwarmingselement gebruikt. Combi warmtepomp en batterijverwarming als optie is alleen bij de Ioniq5, bij bijvoorbeeld de EV6 zit er wel batterijverwarming op, ook als je de uitvoering neemt zonder warmtepomp. Wat dus ook aangeeft dat die geen warmtepomp nodig heeft voor batterijverwarming. Als jouw uitvoering geen warmtepomp heeft zou ik hem eens aan de snellader hangen en kijken wat die aangeeft op het scherm. Ik gok dat die ook ongeveer 4 kW gaat aangeven.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:20
@Razwer , nog een poging om het raadsel van je leeglopende 12 V accu te ontrafelen: Heb je de Eco-Smart mode aanstaan van je Wallbox? Ik kwam er achter dat de lampjes bij de laadpoort blijven branden als de Wallbox “waiting for green energy” is, dus als je panelen niet voldoende leveren om groen te laden. In die toestand wordt er een beetje stroom uit de 12 Volt batterij getrokken en hij laadt niet bij uit de HV batterij, omdat de laadkabel aangesloten is.

• Razwer
tvc15 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:05:
@Razwer , nog een poging om het raadsel van je leeglopende 12 V accu te ontrafelen: Heb je de Eco-Smart mode aanstaan van je Wallbox? Ik kwam er achter dat de lampjes bij de laadpoort blijven branden als de Wallbox “waiting for green energy” is, dus als je panelen niet voldoende leveren om groen te laden. In die toestand wordt er een beetje stroom uit de 12 Volt batterij getrokken en hij laadt niet bij uit de HV batterij, omdat de laadkabel aangesloten is.
Ik heb deze functie niet aan gezet omdat vanwege de salderingsregeling dit (nog) niet noodzakelijk is om financieel aantrekkelijk te zijn. Alleen powerboost staat aan.

• Razwer
jouwheld schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:00:
[...]
Dit is inderdaad met warmtepomp al heb ik ergens gelezen dat die voor de batterijverwarming gewoon een verwarmingselement gebruikt.
Volgens de schema's gepost op ioniqforum zit er wel verschil tussen met of zonder warmtepomp. Zonder warmtepomp gebruikt het voertuig de PTC heater. maar voor battery heating beiden gevallen de PTC heater.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7391kpj6sDQBnydD5swFpxuM1Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYTrBZvmB1P62JgGkC3IrGB8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Razwer op 08-01-2024 20:24 ]

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
amw82 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:48:
Hebben meer mensen het probleem dat in Bluelink de laadlimieten iedere keer naar 50% gezet worden (ik heb ze op 80% gezet.

Bij doel in het menu staat staat dan vervolgens 10%, zie screenshot, dus het klopt helemaal niet.

Hierdoor stopt het laden iedere keer en moet ik dus opnieuw de limieten goedzetten (en dan blijft dit voor een uurtje of 2 ofzo staan en begint het verhaal opnieuw).

[Afbeelding]
Ook ik heb dit nu 2x gehad en heb geen idee waarom dit gebeurd.
Ik ga binnenkort naar de dealer voor het rammelen van de achterklep en zal het ze vragen.
Of weet jij inmiddels meer?

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
Razwer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:16:
[...]
@Razwer Weet niet of dit bij jou ook zo is maar op UK forum heeft iemand dit als oplossing voor lege 12V gepost: https://www.ioniqforum.co...ce=threadloom#post-590912. Blijkbaar zijn er programma's die met uw BlueLink paswoord nogal vaak de auto contacteren.

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 09:13
Gisteren zag ik een post over de Tesla S3XY knoppen die je aantal knoppen geeft waarmee je via de ODB2 signalen aan de auto kunt geven ipv deze op het scherm op te zoeken.

Is er iemand bekend met iets vergelijkbaars voor de Ioniq 5? Ik weet het is een 'first world problem' maar ik zou graag een knopje hebben die:
- cruisecontrol aanzet op 105
- stoelverwarming op 1 en stuurverwarming aan.

Beide gebruik ik dagelijks en na het kijken van wat reviews en de mogelijkheden van de ODB2 zou dit toch mogelijk moeten zijn.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Pagina: 1 ... 206 ... 277 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic