• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 23:14
stefxx schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:20:
[...]

Dit heeft Broekhuis Almere bij mij gedaan na klagen over gekraak van de kofferbak:

[Afbeelding]

In tegenstelling tot @mh514452 ben ik nog niet echt tevreden overigens, want het kraakt nog steeds.
Bij mij zijn dé blokjes zoals op de foto getoond, alle 4 vervangen. Bij mij was daarna het gerammel echt volledig weg, ik heb me er een jaar aan gestoord, voornamelijk bij het in- en uitrijden van onze straat waar een oude klinkerweg ligt. Overigens ook bij Broekhuis Almere

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKfEgwHOq0PctMxpB_z_hAL9ZQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAENCXdKkWSTucCJZw9Cz6fd.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat ik vanwege gezondheidsredenen de afgelopen 3 weken niet mocht autorijden (en ook de komende week nog niet), veelal achterin gezeten terwijl onze dochter stuurde en mijn vrouw voorin zat, dus ook dichterbij de achterklep goed kunnen beluisteren en geen gerammel meer bemerkt

[ Voor 10% gewijzigd door mh514452 op 24-12-2023 14:15 ]

In afwachting van de Ioniq 5 N line, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:33
JohanScha schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:04:
[...]

Hoi leden,

4 januari heb ik een afspraak staan bij garage (utrecht de meern) mbt rammelende achterklep. Het zit bij mij echt los, als ik er achter ga staan kan ik het gerammel zelfs nabootsen door er aan te trekken/duwen. Er is ook al schade door gerammel, de zwarte strook die verticaal langs achterruit loopt aan beide kanten, zit onder los. Gewoon los getrilt.

De garage kende het probleem overigens niet en zeggen als eerste, 'er zal wel iets los in achterbak liggen'... zucht. Ik ben benieuwd!

Nog anderen ervaring met vervanging van de rubberen blokjes?[Afbeelding]
Ik laat de blokjes vrijdag 12 januari vervangen, probleem was bij Van Mossel wel bekend. Laat t.z.t. weten of het gerammel is verdwenen.

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10 12:39
Een Zalige Kerst, Gelukkig Nieuwjaar en veel goedkope elektronen voor uw EV in 2024!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWknYKTg3PvmYdsomkqJrdTBMQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqQ38I2yP7YtrdCpy775u3en.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:47
[...]

Hoi leden,

4 januari heb ik een afspraak staan bij garage (utrecht de meern) mbt rammelende achterklep. Het zit bij mij echt los, als ik er achter ga staan kan ik het gerammel zelfs nabootsen door er aan te trekken/duwen. Er is ook al schade door gerammel, de zwarte strook die verticaal langs achterruit loopt aan beide kanten, zit onder los. Gewoon los getrilt.

De garage kende het probleem overigens niet en zeggen als eerste, 'er zal wel iets los in achterbak liggen'... zucht. Ik ben benieuwd!

Die zitten er bij mij ook al in vanaf het afhalen en ik hoor idd niks rammelen, nadat ik siliconen hoesjes om de gordelgespen heb gedaan zijn die ook stil.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• nietwijk
  • Laatst online: 16:04
[...]

Bij mij vorige maand vervangen of ringetjes eronder gedaan. Sindsdien geen gekraak meer. Heb je een P45 met zonnepanelendak? Die daken zijn slapper en de puntlassen willen nog weleens losscheuren. Dan hangt je klep er ook vrij los achter.

• D-M
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-11 20:42

D-M

Helaas kan ik mij ook bij de defecte lader groep aansluiten...

Mijn ioniq 5 stond begin deze maand thuis aan de lader en stopte ineens met laden, melding unexpected vehicle status. en wilde niet meer opladen.
Snel nog een een dc lader gereden maar dat mocht niet helpen, daar kreeg ik dezelfde melding.

inmiddels staat hij al 3 weken bij de dealer te wachten op een lader die in backorder staat.

Het frapante is eigenlijk dat ik in 2021 een van de eerste ioniq's had via de lease en daar 55k probleemloos meer gereden heb. Toen ik een andere baan kreeg deze zomer moest ik zelf weer een auto aanschaffen en omdat ik zo tevreden was met de Ioniq5 heb ik er (in duitsland) zelf een gekocht.
Die staat nu voor de 5e keer in de garage helaas. Hij moest 4x terug voordat men een defecte koplamp gerepareerd had en nu dus voor de lader :(

In eerste instantie hadden ze geen auto voor mij, maar na veel gezeur uitendelijk een kone mee gekregen tot de mijne weer klaar is.

Hopelijk binnen afzienbare tijd, maar ik vrees er eigenlijk een beetje voor....

• Marcel2020
nietwijk schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:56:
[...]

Benzine auto’s betalen vol tarief zonder toeslagen, wat bij diesel en LPG wel weer van toepassing is. Vol tarief is dus gelijk aan benzinetarief. Dat het vanaf 2026 voltarief is komt doordat er nog niet besloten is wat het na 2025 wordt en dan is het automatisch voltarief. Ze hebben nog even de tijd om er over na te denken. Er zal toch iets moeten komen om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden en daardoor duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Maar niks verbaast mij meer in den Haag. Ik zie het tzt wel…
het is waarschijnlijk wel uit te rekenen....iet sin de geest van; totaal inkomsten MRB= (diesel en LPG toeslag* aantal)+benzineauto's-EV
als er veul EV zijn en veel minder diesel gaan de EV's meer betalen....zo heel hard loopt het m.i. nog niet met EV percentages maar als er geldnood is (en die is er altijd) wordt er vast een reden gevonden om EV's meer te belasten wanneer dat iets zinnigs oplevert. Met (jan 2023) 3.1 % EV's hoeft er ws niet al te hard aan te worden gerommeld.

• JohanScha
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 20:45
nietwijk schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:51:
[...]

Bij mij vorige maand vervangen of ringetjes eronder gedaan. Sindsdien geen gekraak meer. Heb je een P45 met zonnepanelendak? Die daken zijn slapper en de puntlassen willen nog weleens losscheuren. Dan hangt je klep er ook vrij los achter.
Ik heb versie 2023, lounge met panoramadak. Geen idee of puntlassen zijn aangetast. Eerst maar eens de speling verhelpen met nieuwe blokjes. Als de speling daarna terugkomt is het probleem groter, vermoed ik...

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 07:42
Wat is de reden dat het opladen zo varieert in snelheid?

Voorbeeld: sta nu bij Ionity met een (voor)verwarmde auto na 120 km gereden te hebben. 15% start. Laden begint op 93, stijgt na een paar minuten naar 146, zakt dan terug naar 111 en iets later naar 99. Geen andere auto's die laden. Temp 10 graden.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:29
edvanleeuwen schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:53:

Voorbeeld: sta nu bij Ionity met een (voor)verwarmde auto na 120 km gereden te hebben. 15% start. Laden begint op 93, stijgt na een paar minuten naar 146, zakt dan terug naar 111 en iets later naar 99. Geen andere auto's die laden. Temp 10 graden.
Ik heb dat ook wel eens; even wisselen van Ionity laadpaal kan zomaar helpen :)

Met name in Seclin (Noord Frankrijk) heb ik het al 2x gehad.
60 kW bij de ene laadpaal en 230 kW bij de laadpaal ernaast….

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-10 11:42

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Marcel2020 schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:19:
[...]

het is waarschijnlijk wel uit te rekenen....iet sin de geest van; totaal inkomsten MRB= (diesel en LPG toeslag* aantal)+benzineauto's-EV
als er veul EV zijn en veel minder diesel gaan de EV's meer betalen....zo heel hard loopt het m.i. nog niet met EV percentages maar als er geldnood is (en die is er altijd) wordt er vast een reden gevonden om EV's meer te belasten wanneer dat iets zinnigs oplevert. Met (jan 2023) 3.1 % EV's hoeft er ws niet al te hard aan te worden gerommeld.
Zoals sommige media (zoals bijvoorbeeld Autovisie.nl) verwachten, gaan we vanaf 1 januari 2026 voor een Ioniq 5 jaarlijks tussen de €800 en €1200 betalen voor de wegenbelasting die dan wordt gebaseerd op het gewicht van een ICE. :? 8)7

Wellicht een idee voor ons als EV-rijders massaal in de pen te klimmen om organisaties zoals de ANWB en de Vereniging Elektrische rijders te vragen een serieuze lobby te starten richting de Rijksoverheid om een aparte gunstigere wegenbelastingregeling voor de EV's te maken ter compensatie van hun hoger gewicht door de grote zware batterijen. O-)

Het zou onbegrijpelijk zijn, en ook niet echt motiverend voor nieuwe wannabe EV-rijders, als milieuvriendelijke EV's de hoofdprijs aan wegenbelasting zouden moeten gaan betalen. :-( 7(8)7

Dus laten we eens wat van ons horen! oOo

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

• Marcel2020
BenOnderweg schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:33:
[...]

Zoals sommige media (zoals bijvoorbeeld Autovisie.nl) verwachten, gaan we vanaf 1 januari 2026 voor een Ioniq 5 jaarlijks tussen de €800 en €1200 betalen voor de wegenbelasting die dan wordt gebaseerd op het gewicht van een ICE. :? 8)7

Wellicht een idee voor ons als EV-rijders massaal in de pen te klimmen om organisaties zoals de ANWB en de Vereniging Elektrische rijders te vragen een serieuze lobby te starten richting de Rijksoverheid om een aparte gunstigere wegenbelastingregeling voor de EV's te maken ter compensatie van hun hoger gewicht door de grote zware batterijen. O-)

Het zou onbegrijpelijk zijn, en ook niet echt motiverend voor nieuwe wannabe EV-rijders, als milieuvriendelijke EV's de hoofdprijs aan wegenbelasting zouden moeten gaan betalen. :-( 7(8)7

Dus laten we eens wat van ons horen! oOo
Strak plan ik doe mee, wie doet een voorzet.....ennee gaan we IETS in de melk te brokkelen hebben, met 3.beetje % EV's ?

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-10 16:33
CharlieBulldog schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:00:
[...]

Ik heb dat ook wel eens; even wisselen van Ionity laadpaal kan zomaar helpen :)

Met name in Seclin (Noord Frankrijk) heb ik het al 2x gehad.
60 kW bij de ene laadpaal en 230 kW bij de laadpaal ernaast….
Heb ik ook gehad, afgelopen weekend op weg naar wintersport. Is echt de moeite om even te checken of een paal z’n snelheid wel haalt. Ik ben 1x geswitched naar een andere paal op hetzelfde laadplein, ging inderdaad ook van 60 naar 230 kw.

Betrouwbaarheid van die palen is wel echt een dingetje. Ik heb vijf keer moeten laden om van NL naar de Frans-Zwitserse grens (ca. 1100 km) te komen. Van de 18 palen die er op de laadpleinen die ik heb gebruikt stonden, waren er 4 buiten werking en 1 dus beperkt bruikbaar tot 60 kW. Er is echt aandacht nodig voor de betrouwbaarheid van die dingen.

Verder is de reis overigens perfect bevallen. We reden ‘s nachts, en waren over het algemeen de enige auto per laadplein. In 12,5 uur over inclusief een relaxte ontbijtstop (ondertussen toch laden natuurlijk) van 45 minuten. Elektrisch langeafstand-rijden is me werkelijk alles meegevallen, ondanks het beroerde weer onderweg.

• Berk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-11 10:24
Gisteren wilde ik na lange tijd weer laden bij Fastned. Tot mijn verbazing kwam Fastned niet te voorschijn als laadstation langs de route of nabij eindpunt. Ik heb de volgende insellingen staan:
- Laders 150kw of hoger
- Naast Fastned alleen Ionity aangevinkt
Ionity kwam gisteren wel tevoorschijn als laadstation
Verschillende keren geprobeerd alle laadstations te selecteren. Deze kwamen allemaal te voorschijn behalve Fastned. Geprobeerd het infotaiment systeem te resetten. Helaas geen resultaat
Van de zomer geen probleem toen we naar en in Frankrijk rondreisden. Fastned en Ionity kwamen tijdens de vakantie keurig tevoorschijn. Daarna niet meer gebruikt omdat ik thuis laad.

Herkent iemand dit? Kan het te maken hebben met de update van november?

[ Voor 31% gewijzigd door Berk op 27-12-2023 09:24 ]

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-11 09:17
@Berk Ik denk niet dat de update dit veroorzaakt, ik heb die update ook uitgevoerd, en zie de Fastned stations wel. Misschien de voorkeuren een keer uitvinken, herstarten en opnieuw aanvinken?
#Het blijven computers.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-11 07:56
Waiting4Ioniq5 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:32:
[...]

Heb ik ook gehad, afgelopen weekend op weg naar wintersport. Is echt de moeite om even te checken of een paal z’n snelheid wel haalt. Ik ben 1x geswitched naar een andere paal op hetzelfde laadplein, ging inderdaad ook van 60 naar 230 kw.

Betrouwbaarheid van die palen is wel echt een dingetje. Ik heb vijf keer moeten laden om van NL naar de Frans-Zwitserse grens (ca. 1100 km) te komen. Van de 18 palen die er op de laadpleinen die ik heb gebruikt stonden, waren er 4 buiten werking en 1 dus beperkt bruikbaar tot 60 kW. Er is echt aandacht nodig voor de betrouwbaarheid van die dingen.

Verder is de reis overigens perfect bevallen. We reden ‘s nachts, en waren over het algemeen de enige auto per laadplein. In 12,5 uur over inclusief een relaxte ontbijtstop (ondertussen toch laden natuurlijk) van 45 minuten. Elektrisch langeafstand-rijden is me werkelijk alles meegevallen, ondanks het beroerde weer onderweg.
Blijkbaar een ding wat ze niet snappen als je richting het zuiden gaat. Afgelopen zomer naar Noorwegen gereden 2000km enkele reis met 8 laadstops en ook gewoon tijdens de spits. Laadparken groot of klein altijd voldoende plek en nooit onder de 200kW geladen. Daar is het wel wat beter geregeld.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Berk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-11 10:24
Peter-036 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:31:
@Berk Ik denk niet dat de update dit veroorzaakt, ik heb die update ook uitgevoerd, en zie de Fastned stations wel. Misschien de voorkeuren een keer uitvinken, herstarten en opnieuw aanvinken?
#Het blijven computers.
Deze handelingen heb ik, naast het resetten van het het infotaiment systeem verschillende keren uitgevoerd. Helaas geen resultaat

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:28
edvanleeuwen schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:53:

Geen idee, maar ik merk wel dat bij koudere temperaturen de pre-conditioning moeite heeft om de batterij op tijd op temperatuur te krijgen. Zondag net te weinig charge om thuis te komen, dus een snellader laten inplannen. Ik vertrok met 33% en na een paar minuten ging de voorverwarming aan, maar deze kreeg de batterijen slechts opgewarmd tussen de 17 en 20 graden voordat ik onder de 20%SoC dook. Rond de 17% bij de snellader aangekomen, je ziet dat die tijdens het laden nog verder gaat met opwarmen. Hij gebruikt daar ongeveer 5 kW voor en waarschijnlijk door de lage temperatuur haalde ik ook niet de max wattage van de paal, die haalde ik pas na 6 minuten. Waarschijnlijk lijkt bij andere het wisselen van paal te helpen omdat in die tijd de batterijen verder opgewarmd zijn. Ik ben hier trouwens bij 60% verder gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwHm2NlauKH9SN-LCoPrR2tD2yU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LY29vtXXXUOyc0iClyB7PQIQ.png?f=fotoalbum_large
Ik heb wel vaker gezien dat ondanks ik voldoende charge heb, de voorverwarming ongeveer een half uur van te voren begint en bij temperaturen rond het vriespunt komt de batterij dan niet boven de 20 graden in die korte tijd. Waardoor de eerste minuten bij de snellader nog geen hoge snelheden worden gehaald.

• bad-karma
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb een uitvoering met warmtepomp, weet iemand misschien wat de reden is waarom deze pomp soms wel en soms niet verwarmt? Ik stel de navigatie soms in op een snel-laadstation in de buurt en dan springt de pomp aan en de laatste paar keer weer juist niet.

Ik heb voor zover ik weet geen instellingen veranderd.
Buitentemperatuur onder de 10 graden
De laadsnelheid verschilt overigens nauwelijks , ik haal nu 150-160 kw, op zomerdagen 230kw

Groet, Niels

[ Voor 26% gewijzigd door bad-karma op 27-12-2023 15:37 ]

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-11 10:06
Marcel2020 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:39:
[...]

Strak plan ik doe mee, wie doet een voorzet.....ennee gaan we IETS in de melk te brokkelen hebben, met 3.beetje % EV's ?
De vereniging elektrische rijders is volgens mij het platform voor zoiets.

https://www.evrijders.nl/

• johniron
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-02 13:06
Sinds kort meldt BlueLink dat het opladen voltooid is terwijl het ingestelde doelpercentage dan nog niet bereikt is. Na verloop van tijd start automatisch het laden weer. Na 1 of 2 onderbrekingen wordt het doelpercentage daadwerklijk bereikt.

Herkent iemand dit?

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:20
Nog eens over sneeuwkettingen.

Ik heb in dit forum alle "sneeuwkettingen" posts gelezen. Ik vraag me af, is een loopvlak-ketting nu wel of niet noodzakelijk.
Volgens Hyundai dealer wel: "Achter het wiel zit techniek, die gaat niet samen met gewone sneeuwkettingen". Ze verkopen zelf geen kettingen, dus geen financieel motief.
Volgens ANWB (ze hebben het speciaal uitgezocht en teruggebeld): "ja, onze leverancier zegt, zeker wel, niet(s) anders". De ANWB heeft de benodigde kettingen (nog) niet in het assortiment, dus geen financieel motief.
Sneeuwkettingen webshop: "liefst wel, maar König Easy-fit zou ook kunnen". De aanbevolen Pewag kettingen zijn (overal) uitverkocht.

Heeft iemand hier al eens een heel eind echt gereden met normale sneeuwkettingen?

Is omleggen daarvan, vanwege de geringe ruimte, een beetje te doen (op een besneeuwde bergweg bij min tien)?

Verder nog praktijk (niet theoretisch) tips?

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09
johniron schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:44:
Sinds kort meldt BlueLink dat het opladen voltooid is terwijl het ingestelde doelpercentage dan nog niet bereikt is. Na verloop van tijd start automatisch het laden weer. Na 1 of 2 onderbrekingen wordt het doelpercentage daadwerklijk bereikt.

Herkent iemand dit?
Doet dit zich voor bij dezelfde laadpaal of verschillende?

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• nietwijk

Herkent iemand dit?
Ja, in mijn geval lijkt het door loadbalancing te komen. Vooral tijdens het koken gebeurt dit.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

Herkent iemand dit?
Bluelink zegt altijd "opladen volgens schema voltooid", ongeacht de reden waarom het laden is gestopt. Heb nog nooit anders gezien.

• johniron
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-02 13:06
repmeer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:57:
[...]

Doet dit zich voor bij dezelfde laadpaal of verschillende?
Gisteren bij een openbare laadpaal en vandaag op de oprit

• BenOnderweg

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Zonnekamp schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:53:
[...]

De vereniging elektrische rijders is volgens mij het platform voor zoiets.

https://www.evrijders.nl/
Ik heb mijn vraag voor een lobby al bij de Vereniging EV-rijders neergelegd. :Y
Wie volgt? 8)

Bij de ANWB pleiten ze al voor een EV voor een kortingstarief t.o.v. een ICE auto in de periode na 2025. :)F
Welke organisaties kunnen we nog meer pushen?

[ Voor 19% gewijzigd door BenOnderweg op 27-12-2023 22:25 ]

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:09
BenOnderweg schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:19:
[...]

Bij de ANWB pleiten ze al voor een EV voor een kortingstarief t.o.v. een ICE auto in de periode na 2025. :)F
Welke organisaties kunnen we nog meer pushen?
We kunnen de ANWB, en de KNAC etc, pushen wat we willen, uiteindelijk hebben ze natuurlijk geen zak te vertellen. Het wordt beslist door het (nieuwe) kabinet.

• Waiting4Ioniq5
MJ de Bruijn schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:53:
Nog eens over sneeuwkettingen.

Heeft iemand hier al eens een heel eind echt gereden met normale sneeuwkettingen?

Is omleggen daarvan, vanwege de geringe ruimte, een beetje te doen (op een besneeuwde bergweg bij min tien)?

Ik heb mijn Pewag Servo Suv Rsv 80a (13 mm, dus 1 mm dikker dan het boekje voorschrijft bij 19” velgen) thuis omgelegd: geen centje pijn, 2 minuten werk per wiel. Geen ruimtegebrek tijdens het omleggen. Deze kettingen hebben zelfspanners die hun werk serieus nemen, dus de ketting zit ook echt strak om de band. Zowel naar de techniek als naar de wielkast minstens een vuist ruimte.

Onderweg naar wintersport droge wegen gehad dus niet uitgebreid mee gereden. Alleen thuis op het eigen erf.

Praktische tips: geldt voor alle voertuigen, maar:
1. Oefen thuis even met omleggen.
2. Koop je sneeuwkettingen in de zomer en niet in de winter als dat mogelijk is, want de prijs varieert gedurende het jaar. (Scheelde mij vier tientjes bij Pneus Online)

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:28
MJ de Bruijn schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:53:

Check @GoodPeople en @Ioniq 5 die hebben aan de foto's te zien ook echt gereden met de skodakettingen
GoodPeople in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ioniq 5 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Ik heb zelf de Pewag Servo SUV RSV 80A via marktplaats gekocht, alle aanbiedingen waren weg toen ik ze nodig had, maar nog geen sneeuw gehad op mijn reisdag. Ik zie ze nu wel weer "betaalbaar" staan online voor rond de 185 euro.

In de gebruiksaanwijzing staat ook niet dat loopvlakkettingen nodig zijn bij 19 inch velgen.
Bij gebruik van sneeuwkettingen:
• Kettingen die een verkeerde maat hebben
of niet goed gemonteerd zijn, kunnen de
remleidingen, wielophanging, carrosserie
en velgen van uw auto beschadigen.

• Gebruik SAE 'S'-klasse kettingen of ladder-
kettingen.

• Trek de kettingen strakker aan om te voor-
komen dat de kettingen in contact komen

met de carrosserie als u hoort dat dit het
geval is.
• Trek de kettingen opnieuw strak aan nadat u
0,5 - 1,0 km (0,3 - 0,6 mijl) gereden heeft om
schade aan de carrosserie te voorkomen.
• Monteer geen sneeuwkettingen op auto's
met lichtmetalen velgen. Gebruik als het
echt niet anders kan ladderkettingen.
• Installeer sneeuwkettingen die stroken
met de specificaties van elke bandmaat om
schade aan de auto te voorkomen.
- 19 inch banden hebben ladderkettingen
van minder dan 12 mm (0,47 inch).
- 20 inch banden gebruiken AutoSock
(stoffen sneeuwketting).

[ Voor 37% gewijzigd door jouwheld op 28-12-2023 08:59 ]

• MJ de Bruijn
Zo maar, omdat ik het leuk vind...

Ik heb een FitCamX dashcam ingebouwd.
Deze is geïntegreerd in de voorruit-afdekplaat. Er wordt een aangepaste afdekplaat meegeleverd.
Aansluiten is simpel met de meegeleverde verloopkabel: Plug van de regensensor los, kabel er tussen, klik en klaar.
De software (telefoon App) is eenvoudig en doeltreffend.
De beeldkwaliteit vind ik heel goed.
Kortom, ik ben er heel blij mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNOn8oBtTgY28I4CYVHv0t9rvls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbEE6ivIgWQ8l79M6vzSN3wp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogcUUhzdVltYhAyyyLQ4WTB7a6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mp4AV2mA1mEczpVMEdlr3Z7r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 28-12-2023 11:28 ]

• wim1955
Bijna een jaar geleden heb ik ook zo'n ding gekocht. Ik vond hem zwaar tegenvallen. Hiervoor had ik in mijn vorige auto een BlackVue 650. Deze gaf prachtig beeld, met duidelijke images, incl de gereden snelheid, geluid en time stamp.
Dat doet de FitCamX dashcam niet...alleen beeld.

ik heb een nieuwe BlackVue besteld, en ga dan de FitCamX dashcam er uit knikkeren.
4 weken geleden had ik een akkefietje op de snelweg....iemand sneed mij af, en tikte net de bumper aan....hij of zij wilde net de afslag halen. Dat was gelukt, maar ik haalde het niet, dus reed rechtdoor. Wel gestopt, maar afrit was leeg, auto weg. Het beeld gaf wel het kenteken, en aangifte gedaan de volgende dag, politie deed niets......lokatie en tijd is niet zichtbaar, dus kan nooit exact bewijzen waar het was......volgens de politie, ook de snelheid was niet zichtbaar...misschien gaf ik opeens gas en anders haalde hij het? vlgs de politie. Zaak geseponeerd.....dus ik zit met een "schaafwondje" linksvoor
Dus, volgens de Nederlandse wet, compleet onbruikbaar.

De BlackVue registreert naast het beeld, ook de tijd en datum, GPS lokatie EN gereden snelheid. Juist de zaken waarom het gaat.

• BenOnderweg

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

wim1955 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:36:
[...]

We kunnen de ANWB, en de KNAC etc, pushen wat we willen, uiteindelijk hebben ze natuurlijk geen zak te vertellen. Het wordt beslist door het (nieuwe) kabinet.
Dat snap ik, maar een lobby vanuit de diverse partijen is niet ongebruikelijk en niet onwenselijk. ;)
De ANWB doet er al aan!

Ze hebben zoals je zegt 'geen zak te vertellen', maar wel de mogelijkheid om iets te beïnvloeden.

[ Voor 10% gewijzigd door BenOnderweg op 28-12-2023 12:25 ]

• Marcel2020
Ik heb sinds de montage vd winterbanden (op de originele velgen) CHECK TPMS in de display staan brullen...
gaat niet met een paar km rijden weg, ook niet na herstart (nu een dag of 5) en net de spanning verlaagd naar onder de 2.0 en weer naar 2.8 verhoogd....no dice....is er een truc waarmee ik het spul kan resetten of moet ik de dealer/bandenboer hier mee lastig vallen?
(het alarm zit 'aan de TPMS' zekering)

(overigens rijden de Blizzak LM005 stukken beter dan de Primacy's waar ik toch al nooit kapot van was, die gaan er in het voorjaar niet meer onder)

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel2020 op 28-12-2023 12:37 ]

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:51

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

wim1955 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:19:
Een paar maanden geleden heb ik ook zo'n ding gekocht. Ik vond hem zwaar tegenvallen. Hiervoor had ik in mijn vorige auto een BlackVue 650. Deze gaf prachtig beeld, met duidelijke images, incl de gereden snelheid, geluid en time stamp.

........ik heb en een nieuwe BlackVue besteld, en ga de FitCamX dashcam er uit knikkeren.
4 weken geleden had ik een akkefietje op de snelweg....iemand sneed mij af, en tikte net de bumper aan....hij of zij wilde net de afslag halen. Dat was gelukt, maar ik haalde het niet, dus reed rechtdoor. Wel gestopt, maar afrit was leeg, auto weg. Het beeld gaf wel het kenteken, en aangifte gedaan de volgende dag, politie deed niets......lokatie en tijd is niet zichtbaar, dus kan nooit exact bewijzen waar het was......volgens de politie, ook de snelheid was niet zichtbaar...misschien gaf ik opeens gas en anders haalde hij het? vlgs de politie. Zaak geseponeerd.....dus ik zit met een "schaafwondje" linksvoor
Dus, volgens de Nederlandse wet, compleet onbruikbaar.

De BlackVue registreert naast het beeld, ook de tijd en datum, GPS lokatie EN gereden snelheid. Juist de zaken waarom het gaat.
Goede informatie. Dankjewel daarvoor.

Zou je het installatieproces willen delen als je ermee bezig gaat?

• MJ de Bruijn
wim1955 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:19:
Bijna een jaar geleden heb ik ook zo'n ding gekocht. Ik vond hem zwaar tegenvallen. Hiervoor had ik in mijn vorige auto een BlackVue 650. Deze gaf prachtig beeld, met duidelijke images, incl de gereden snelheid, geluid en time stamp.
Ik was bekend met de niet aanwezige info over snelheid. Geluid heeft hij wel.
Afgezien van je tegenvaller bij je aanrijding, wat vond je nog meer tegenvallen?
Voor meelezers... mijn overweging was de 'onzichtbaarheid' en de eenvoud van aansluiten.
Daarin ben ik vooralsnog niet teleurgesteld.
Zo'n losse plakker met een los kabeltje heb ik jaren gehad en vond ik niet mooi op m'n nieuwe ioniq.

Nog even over je aanrijding. Er was een aanrijding zichtbaar op beeld. Toch?
De andere partij is doorgereden. Dat is sowieso een misdrijf. Vreemd dat politie dat niet oppakt.
Voor je verzekering zou het vermoedelijk wel voldoende zijn voor verhaal. Scheelt je in je no-claim..

[ Voor 21% gewijzigd door MJ de Bruijn op 28-12-2023 13:12 ]

• wim1955
Het hele grote voordeel van de FitCamX dashcam is natuurlijk het gemak van installeren, groot voordeel tov BlackVue. De onzichtbaarheid is leuk, maar juist zichtbaar vind ik ook wel wat hebben....geeft een zekere mate van zichtbare preventie, iets van...."verrek, een dashcam, uitkijken".

Maar nu ik weet welke 2 draadjes achter de spiegel de voeding kan zijn voor de dashcam, sluit ik daar de cam op aan.......en dan genieten van de voordelen: registratie van beeld, incl snelheid, GPS positie en tijd/datum. Je kan in de app de lokatie zien, geprojecteerd op het google-maps plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXxLket-CZlJZ-1SZIM8JRL_ekE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMeZUD3HEXOLFV5RtlGrILpE.jpg?f=fotoalbum_large

• wim1955
MJ de Bruijn schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:06:
[...]

Nog even over je aanrijding. Er was een aanrijding zichtbaar op beeld. Toch?
De andere partij is doorgereden. Dat is sowieso een misdrijf. Vreemd dat politie dat niet oppakt.
Voor je verzekering zou het vermoedelijk wel voldoende zijn voor verhaal. Scheelt je in je no-claim..
Het klopt dat doorrijden na een ongeval, zonder achterlaten van je gegevens een misdrijf is. Maar schuldvraag kon ik niet bewijzen dat hij/zij schuldig was. Het kan zo zijn dat ik ging versnellen, en hem zodoende weinig ruimte liet, met aanrijding tot gevolg. Politie laat daarom zaak rusten (mede door personeels tekort.....politie opperde ook, "nu moet er een unit hier achteraan, mensen opzoeken, blah blah, voor iets wat moeilijk tot niet te bewijzen is. We hebben hiervoor personeels tekort."
Is dus terug te voeren tot crappy en onvolledig beeldmateriaal. dus andere cam is gewenst, ipv dit goedkope speelgoed.

• Metom
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
Marcel2020 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:32:
Ik heb sinds de montage vd winterbanden (op de originele velgen) CHECK TPMS in de display staan brullen...
gaat niet met een paar km rijden weg, ook niet na herstart (nu een dag of 5) en net de spanning verlaagd naar onder de 2.0 en weer naar 2.8 verhoogd....no dice....is er een truc waarmee ik het spul kan resetten of moet ik de dealer/bandenboer hier mee lastig vallen?
(het alarm zit 'aan de TPMS' zekering)

(overigens rijden de Blizzak LM005 stukken beter dan de Primacy's waar ik toch al nooit kapot van was, die gaan er in het voorjaar niet meer onder)
Heb dit ook gehad na montage vd winterbanden.
Bij de dealer laten uitlezen en bleek dat de sensor rechts voor defect was. Waarschijnlijk geraakt bij de bandenwissel.
Dus terug naar de bandenboer en die heeft er een nieuwe sensor ingestoken.
Nu werkt alles terug perfect.

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:48
wim1955 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:11:
[...]

Het klopt dat doorrijden na een ongeval, zonder achterlaten van je gegevens een misdrijf is. Maar schuldvraag kon ik niet bewijzen dat hij/zij schuldig was. Het kan zo zijn dat ik ging versnellen, en hem zodoende weinig ruimte liet, met aanrijding tot gevolg. Politie laat daarom zaak rusten (mede door personeels tekort.....politie opperde ook, "nu moet er een unit hier achteraan, mensen opzoeken, blah blah, voor iets wat moeilijk tot niet te bewijzen is. We hebben hiervoor personeels tekort."
Is dus terug te voeren tot crappy en onvolledig beeldmateriaal. dus andere cam is gewenst, ipv dit goedkope speelgoed.
En het neerleggen bij de verzekering ?.

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:48
Net terug van een tripje praag (23/12 heen, 27/12 terug). Iets van 1700 km gereden.

Beetje mixed feelings over het op vakantie gaan met een EV. Op de heenreis een laadstop gehad waar er 14 auto's stonden te wachten (Tesla, Ionity en een duitse aanbieder). Uitgeweken naar een andere lader 60 km verder
Op heereis 7 keer moeten laden, weer was erg slecht vooral laatste stuk duitsland veel sneeuw. Laatse lading was niet nodig, maar wilde zeker in Praag met een ruime lading aankomen. En lekker doorgereden, max 130 waar het mocht/kon/
Laadsnelheid was goed, steeds rond de 150kWh. Soms vergat de auto de accu te verwarmen (opgelost door steeds na het laden de route opnieuw te laten bereken, en na passeren landsgrens).
Door de sneeuw is tot 2x maal toe de frontradar uitgevallen (voorkant was bevroren), rijden zonder cruise control is niet niet handig. Verwarming rondom radar zou wonderen doen.

De terugweg was het een stuk beter maar 4 ladingen nodig gehad, waar wel twee keer een lading tot 100% gedaan ivm diner en boodschappen duitsland. Wel een keer bij een laadpunt aangekomen (5 total energie laders) die het allemaal niet deden... Met 15% ergens in een dorpje een T-mobile Comfort Charge gevonden (150kWh), andere optie waren 22kWh laders ...

Het niet beschikbaar van laders (door defect) vindt in wel het grootste risco met het rijden van een EV, je moet eigenlijk zo kunnen plannen dat als je de laadstop niet kan maken je nog naar de volgende kan.

Bij een ionity punt geladen met 221 kWh, lekker snel. Kreeg jaloerse blikken van een Audi en Skoda die het moesten doen met 50kWh..

Ben nog wel op zoek naar het sweetpoint qua snelheid/aantal keer laden en reistijd.

Navigatie/laadplanning in de auto is erg goed.Prognose qua laadtijd en batterij percentage is zeer accuraat. Dat schepte vertrouwen.

En de mixed feelings... was soms wel jaloers als er mooie diesel voorbij reed, waarbij ik dacht .. die hoeft maar 1 keer te tanken en niet teveel op de snelheid te letten...
Nou ja mijn uitstoot was in elk geval tijdens het tijden een stuk minder.

• wim1955
Ik heb het niet geclaimd........was een klein "schaafwondje". Het meeste was eruit te poetsen, je ziet het amper...em als je het niet weet, zie je het ook niet. Zit ik niet mee, ik baalde alleen weer dat het opeens duidelijk was dat de dashcam waardeloos prut was in dit soort gevallen.
Terwijl de BlackVue650 die ik had, wel een keer duidelijk was, politie in actie kwam, en € 4000 schade kon verhalen op ook doorrijden door tegenpartij, doordat ik kon bewijzen dat ik stilstond.

Helaas is zowel de 650 als de 750 niet meer te koop, dus het is de 770X geworden. Hopelijk binnenkort binnen.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:59

-CJ

Not remastered

Voor de liefhebbers; er is een 1:43 model van de Ioniq 5 en ook nog aardig betaalbaar. Heb 'm nog niet in het echt gezien maar een ander model wat ik van dit merk heb is best OK.
Afbeeldingslocatie: https://www.tacot.com/photos/neuf/grandes/10/2/5/102576.jpg

https://www.truckmo.com/n...iq-5-2022-blue-ixoclc514n

[ Voor 11% gewijzigd door -CJ op 28-12-2023 18:55 ]

All I had to do was follow the damn train.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:08
Hoi, ik heb het idee dat ik iets mis.
Zie foto
Vandaag voor eerst sinds aankoop geprobeerd de middelste achterbank zitplaats te gebruiken.
Maar ook na veel zoeken kon ik geen gesp vinden voor de riem.
Ik heb het idee dat die aan het lusje in de uitsparing had moeten zitten.
Klopt dat? Andere ideeën?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNIr24h-JagTyGD3VZRpRv1sJPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLzRQbXH83QTM1LOWsJxnwJ3.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• swijchers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-11 22:04
Vorige keer dat ik op vakantie ging (herfstvakantie) begaf de front radar het. Kon na 5 weken bij de dealer terecht, toen natuurlijk geen vuiltje meer aan de lucht en geen foutmelding meer uit te lezen. Dat laatste nog wel het meest vreemde.

Natuurlijk vandaag onderweg naar België weer een viertal foutmelding die lijken te impliceren dat de front radar het begeven heeft. Voor de zekerheid maar foto's gemaakt van alle meldingen en de staat van de voorruit.

Tegenwoordig ook vaak irritante piep dat de gordel midden achter niet vast zit. Dus die heb ik nu maar vastgezet. Fluitende toon of aanlopend geluid eerste 10~15 minuten in de auto (na vervanging ICCU). Allemaal kleinigheden, maar door alle kinderziektes ga ik wel een nieuwe auto uitzoeken voor na 2024. Eentje met ruitenwisser achter 😂

• Marcel2020
Stefannn schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:35:
Hoi, ik heb het idee dat ik iets mis.
Zie foto
Vandaag voor eerst sinds aankoop geprobeerd de middelste achterbank zitplaats te gebruiken.
Maar ook na veel zoeken kon ik geen gesp vinden voor de riem.
Ik heb het idee dat die aan het lusje in de uitsparing had moeten zitten.
Klopt dat? Andere ideeën?[Afbeelding]
is ie 'ontsnapt' met de bank plat leggen?

• Stefannn
Marcel2020 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:52:
[...]

is ie 'ontsnapt' met de bank plat leggen?
Ok… daar hoort dus een gesp te zitten?
Die heb ik namelijk nooit gezien.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
zeker....
keurig opgevouwen zit ie hier.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_bX6RF1l27_P8nxTR50ixKX2Vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GbEi7C8x8QECQRNzPX7IMxz.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
Super bedankt.
Compleet niet aanwezig.
Lijkt me iets voor de dealer.

• Marcel2020
Stefannn schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:22:
[...]

Super bedankt.
Compleet niet aanwezig.
Lijkt me iets voor de dealer.
Lijkt mij ook! zit de middelste gordel er wel?

• Xmoo
  • Laatst online: 02-11 20:27
Jacko01 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:35:
Net terug van een tripje praag (23/12 heen, 27/12 terug). Iets van 1700 km gereden.

Beetje mixed feelings over het op vakantie gaan met een EV. Op de heenreis een laadstop gehad waar er 14 auto's stonden te wachten (Tesla, Ionity en een duitse aanbieder). Uitgeweken naar een andere lader 60 km verder
Op heereis 7 keer moeten laden, weer was erg slecht vooral laatste stuk duitsland veel sneeuw. Laatse lading was niet nodig, maar wilde zeker in Praag met een ruime lading aankomen. En lekker doorgereden, max 130 waar het mocht/kon/
Laadsnelheid was goed, steeds rond de 150kWh. Soms vergat de auto de accu te verwarmen (opgelost door steeds na het laden de route opnieuw te laten bereken, en na passeren landsgrens).
Door de sneeuw is tot 2x maal toe de frontradar uitgevallen (voorkant was bevroren), rijden zonder cruise control is niet niet handig. Verwarming rondom radar zou wonderen doen.

De terugweg was het een stuk beter maar 4 ladingen nodig gehad, waar wel twee keer een lading tot 100% gedaan ivm diner en boodschappen duitsland. Wel een keer bij een laadpunt aangekomen (5 total energie laders) die het allemaal niet deden... Met 15% ergens in een dorpje een T-mobile Comfort Charge gevonden (150kWh), andere optie waren 22kWh laders ...

Het niet beschikbaar van laders (door defect) vindt in wel het grootste risco met het rijden van een EV, je moet eigenlijk zo kunnen plannen dat als je de laadstop niet kan maken je nog naar de volgende kan.

Bij een ionity punt geladen met 221 kWh, lekker snel. Kreeg jaloerse blikken van een Audi en Skoda die het moesten doen met 50kWh..

Ben nog wel op zoek naar het sweetpoint qua snelheid/aantal keer laden en reistijd.

Navigatie/laadplanning in de auto is erg goed.Prognose qua laadtijd en batterij percentage is zeer accuraat. Dat schepte vertrouwen.

En de mixed feelings... was soms wel jaloers als er mooie diesel voorbij reed, waarbij ik dacht .. die hoeft maar 1 keer te tanken en niet teveel op de snelheid te letten...
Nou ja mijn uitstoot was in elk geval tijdens het tijden een stuk minder.
Toen ik afgelopen zomer naar Italie reed, heb ik zo veel mogelijk bij Ionity geprobeerd op te laden. Bij de meeste toch wel snelheden behaald boven de 228kW. Over het algemeen behaal ik zulke snelheden vaker bij Ionity als bij een Fastned, Total Energies of Shell Recharge. Bij Ionity ook nooit problemen gehad (soms wel eens dat die de rfid niet pakt, maar met de app heeft het altijd gewerkt). Ik weet nog dat we via Strasbourg terug reden. Had je 6 Ionity palen, 5 maar in gebruik en 3 auto’s wachtend. Toen ik vroeg waarom niemand de 6e gebruikt, kreeg ik als commentaar “meerdere pasjes geprobeerd maar pakt het niet”. Auto aangesloten, via de app aangezet en lekker opladen (en niet hoeven te wachten). Dus als de infotainment systeem Ionity pakt, maak ik mij daar niet druk om.

Bij onbekende opladers gebruik ik de app Chargemap. Hierin kan men reviews achterlaten wanneer je waar hebt opgeladen, welke snelheid en nog wat meer info. Als ik daar dan lees dat er problemen zijn, skip ik die en kies/zoek ik handmatig een andere oplader daar in de buurt. https://chargemap.com/
Zo heb je ook nog PlugShare maar heb het gevoel dat die meer in Amerika wordt gebruikt als Europa.

• Stefannn
Marcel2020 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:29:
[...]

Lijkt mij ook! zit de middelste gordel er wel?
Middelste gordel zit er wel,
Ik heb me helemaal ongans gezocht naar een gesp toen ik gister een kind op de midden plaats wilde meenemen.
Op zoek naar een “nuftig opgeborgen gesp”. Helaas…. Hij is er dus helemaal niet.

Stefannn schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:31:
[...]

Middelste gordel zit er wel,
Ik heb me helemaal ongans gezocht naar een gesp toen ik gister een kind op de midden plaats wilde meenemen.
Op zoek naar een “nuftig opgeborgen gesp”. Helaas…. Hij is er dus helemaal niet.
Hebben ze bij jou de ICCU controle actie uitgevoerd? Want dan moet de achterbank eraf en mogelijk is de middelste gesp onder de achterbank beland, bij het terugplaatsen.

• Peter-036
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:57:

Hebben ze bij jou de ICCU controle actie uitgevoerd? Want dan moet de achterbank eraf en mogelijk is de middelste gesp onder de achterbank beland, bij het terugplaatsen.
Dus daarom was het zo'n puinhoop in de kofferruimte na die actie, ik zag het thuis pas, anders had ik er iets van gezegd. Dit verklaart het dan wel.

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

[...]

Ik heb ook behoorlijk moeten graven eer ik hem terugvond na de ICCU update actie.

3000Wp op 't dak

• Xmoo
  • Laatst online: 02-11 20:27
Ik herken dit niet. Content Autogroep is bij mij net te werk gegaan. Maar idd een slimme opmerking van @ZuinigeRijder !

• Marcel2020
Metom schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:36:
[...]

Heb dit ook gehad na montage vd winterbanden.
Bij de dealer laten uitlezen en bleek dat de sensor rechts voor defect was. Waarschijnlijk geraakt bij de bandenwissel.
Dus terug naar de bandenboer en die heeft er een nieuwe sensor ingestoken.
Nu werkt alles terug perfect.
idd nieuwe sensor rechtsvoor en alles weer ok...

• Stefannn
[...]

nee,
Auto is van afgelopen juni.
Ik merkte het nu pas op omdat ik nu pas voor het eerst iemand op de middelste plek had.

@Stefannn Maar nog steeds kan het zijn dat de gesp ergens onder de achterbank verstopt zit O-)

• wim1955
-CJ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:53:
Voor de liefhebbers; er is een 1:43 model van de Ioniq 5 en ook nog aardig betaalbaar. Heb 'm nog niet in het echt gezien maar een ander model wat ik van dit merk heb is best OK.

https://www.truckmo.com/n...iq-5-2022-blue-ixoclc514n
Ja, hij staat al bij meerdere aanbieders, en ook bij ebay staat dezelfde, allen rond de € 24
https://www.miniaturendek...niq-5-metallic-blauw-2022
https://www.ebay.com/itm/126247395349

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 09:16
heeft iemand hier een oplossing voor? sinds de laatste update heb ik zeer regelmatig dat de bluetooth audio wordt gestart als de radio aanstaat. niet zo erg, maar wel als het dan de telefoon van mijn vrouw, of nog erger, de telefoon van mijn dochter is die wordt gestart. is er een nieuwe instelling die BT audio prio geeft tov de radio? en zo ja, waar zit die, want die moet weer uit!

op beide telefoons was spotify niet actief aan het spelen toen de auto het geluid overnam.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-10 16:58
Hier hetzelfde probleem gehad. Telkens ging hij van radio ineens Spotify afspelen waarna ik dan mijn dochter op haar donder gaf. Die wist van niks, gebeurd wel vaker, maar het bleef gebeuren. Toen wat gerommeld in de instellingen van Spotify en probleem gevonden. Dochter excuses aangeboden en nu weer vrede in de auto. In de bijlage mijn instellingen waarbij ik Spotify Connect op de achtergrond heb uitgezet. Hierna was het klaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY1g4gabygrA5kIoeUrlTsD9d5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke9a6hhANocgkLsAjb4USGGZ.jpg?f=fotoalbum_large

You can call me Al

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Gisteren wilde de auto nergen meer AC laden..... Bij 3 laadpalen geprobeerd, maar na een paar seconden gaan alle lampjes bij de laadklep tegelijk aan/uit. Vrees wederom (!) de ICCU kapot. Ben voorlopig veroordeeld tot snelladen dus. Gelukkig inmiddels eentje dicht bij mij in de buurt. Na nieuwjaar maar eens naar de garage. Zijn er hier meer die na de ICCU-vervanging nóg een keer dergelijke problemen ondervinden?

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• Waiting4Ioniq5
jrk schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:44:
Gisteren wilde de auto nergen meer AC laden..... Bij 3 laadpalen geprobeerd, maar na een paar seconden gaan alle lampjes bij de laadklep tegelijk aan/uit. Vrees wederom (!) de ICCU kapot. Ben voorlopig veroordeeld tot snelladen dus. Gelukkig inmiddels eentje dicht bij mij in de buurt. Na nieuwjaar maar eens naar de garage. Zijn er hier meer die na de ICCU-vervanging nóg een keer dergelijke problemen ondervinden?
Weet iemand wat de oorzaak van het falen van de ICCU is?

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:13:
@Stefannn Maar nog steeds kan het zijn dat de gesp ergens onder de achterbank verstopt zit O-)
Dank!
Dat was een erg goede tip!
Soms zit je hoofd dermate vast in een gedachte dat je het simpele over het hoofd ziet.
Ik heb zitten graven en ik heb hem gevonden. Jippie.
Het lusje is een elastiek, daar kan je hem onder stoppen zodat hij netjes blijft zitten in de uitsparing.
Eerlijk gezegd was ik bij het intypen van de vraag alweer vergeten dat dat een elastiek was en dus nooit een bevestigings bandje kon zijn.
Maar goed… ik had ook geen flauw idee hoe het moest zijn. Dan ga je (of in ieder geval ik) dus allemaal veronderstellingen maken die niet waar zijn.

Jippie… ik heb een gesp.

Waiting4Ioniq5 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:22:
[...]

Weer iemand wat de oorzaak van het falen van de ICCU is?
Zie deze post op ioniqforum.
Hktech bevestigt dat de storing wordt veroorzaakt door fysieke defecten binnen de ICCU (lassen/afdichtingen) die ertoe leiden dat koelvloeistof lekt waar het niet hoort. Dus dat is hetzelfde probleem waar we lang geleden over hoorden met auto's in Korea. Er is nu zogenaamd een bijgewerkte ICCU-revisie beschikbaar waarin ze de problemen hebben verholpen die de lekken veroorzaakten. We weten niet zeker wanneer deze in de pijplijn terecht zijn gekomen (lijkt enigszins recent), dus het is mogelijk dat er een aantal zeer ongelukkige mensen zullen zijn bij wie in het verleden een ICCU is vervangen en die opnieuw last zullen hebben van een storing...

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-10 13:11
Een maatje van mij heeft een Ioniq 6 van drie maanden oud en die is al toe aan zijn derde ICCU… dealer vertelde hem dat ze in Korea een beetje eigenwijs zijn en het probleem zo laat onderkend hebben, dat het re-design van het onderdeel te laat is begonnen en nog niet in de keten zit. Dat het op de Ioniq 5 veel voorkomt is nog best begrijpelijk, maar bij de 6 zou je toch verwachten dat ze dit probleem vooraf hadden opgelost.

Kortom @jrk, ik vrees dat je zomaar weer aan de beurt kunt zijn…

• nietwijk
Ik moet mijn lijstje weer bijwerken, maar van de 30 Tweakers die ik geregistreerd heb meen ik maximaal 2 dubbelingen in potentie. Het welbekende Spidertje (waar ik mijn twijfels bij heb) en nog een ander (ongeveer half jaar geleden), maar dat bleek (ook) loos alarm. Ik dacht eigenlijk dat jij het was, maar kan het zo 1,2,3 niet terugvinden.

• CeesTax
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-10 20:52

CeesTax

2022 Ioniq5 RWD 73kW

Tiggy80 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:02:
........ niet zo erg, maar wel als het dan de telefoon van mijn vrouw, of nog erger, de telefoon van mijn dochter is die wordt gestart. ......
Weet je vrouw of je dochter dat je dit over hen schrijft? :) :)

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:51

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

CeesTax schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:23:
[...]

Weet je vrouw of je dochter dat je dit over hen schrijft? :) :)
Zij zien de grap er vast wel van in, Cees.

:+

• IwanVb
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-11 11:06
Ter info voor de wintersporters met de 20-inch wielen/banden: 255/45R20 en op zoek naar sneeuwkettingen.

Heb loopvlakkettingen van Maggi Trak, Type SUV 4x4 L51 (niet LT52 zoals veel websites vermelden). Passen perfect.

Maggi Trak is niet nieuw meer te krijgen, maar op Marktplaats is er levendige handel. Over het algemeen niet heel goedkoop, maar heb geen ander/beter alternatief kunnen vinden. De sneeuwkettingen van Maggi worden nu nieuw door Weissenfels gemaakt; welk type je dan moet hebben weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door IwanVb op 31-12-2023 16:44 ]

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:04

YJB

Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar mijn wielkasten zitten constant vol met sneeuw en ijs. Dit zorgt voor een irritant 'hobbelen' zo gauw ik boven ongeveer 60km/u kom. (20 inch wielen zonder kettingen).
Ook best wel last van sneeuw/ijs ophopingen aan de onderkant van de voorruit (waar de ruitenwissers normaal in ruststand liggen).

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-09 07:39
Sinds deze zomer hebben wij een Ioniq 5, met het grootste accupakket en warmtepomp .

Snelladen tot nu toe een paar keer gedaan, en dat ging echt prima. Rond de 20 minuten van 25 naar 80 procent.

Afgelopen week tijdens een bezoekje aan de Gamma de auto weer eens aan de Shell snellader gehangen, maar de laadsnelheid bleef steken bij zo’n 50kw, waardoor het ongeveer een uur duurt om van 40 naar 80 procent te gaan. Ik dacht het zal wel aan de laadpaal liggen. Uit nieuwsgierigheid op andere dagen toch maar nog bij 2 andere snellaadstations (fastned en ander Shell laadstation) geprobeerd en ook daar bleef de laadsnelheid steken rond 50/55kw. Lijkt dus wel aan de auto te liggen en niet aan de laadpalen.

Het lijkt wel of dit probleem zich voordoet sinds de laatste update die paar weken geleden geïnstalleerd is, maar is lastig te achterhalen omdat we niet wekelijks snelladen

In de winter is het normaal dat laden iets duurt toch? Maar met deze l laadsnelheid bij relatief hoge temperaturen lijkt het me dat er iets mis is. Iemand bekend met dit probleem? Wellicht hebben we per ongeluk een instelling veranderd ofzo. Of misschien is er iets niet goed..

Over een paar weken gaan we op wintersport, maar op deze manier wordt het een hele lange reis vrees ik..

[ Voor 27% gewijzigd door jtm_ op 01-01-2024 21:17 ]

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
jtm_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:14:
In de winter is het normaal dat laden iets duurt toch? Maar met deze l laadsnelheid bij relatief hoge temperaturen lijkt het me dat er iets mis is. Iemand bekend met dit probleem? Wellicht hebben we per ongeluk een instelling veranderd ofzo. Of misschien is er iets niet goed..
Kom net terug van een paar dagen Duitsland. Temperaturen 0-10 graden. Tijdens de rit geen enkel probleem (altijd 200+) als er maar op tijd pre-conditioning wordt gestart. Maar tijdens ons verblijf een keer spontaan proberen te laden (toevallig ook bij een Shell Recharge) en dat schoot voor geen meter op. Bleef lang hangen op 40-50 kW, ging na een kwartier naar de 100 maar veel verder ging het niet.

Dus toch temperatuur denk ik dan.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-11 07:56
Die 50kW max ligt niet aan de auto. Lijkt erop alsof je er met een koude accu start. Shell Recharge vind ik sowieso meestal wat trager en Fastned varieert nogal eens. Probeer eens met een half uur voorverwarmen een Ionity laadstation dan zal je zien dat je waarschijnlijk gewoon 200kW+ haalt.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11 14:34
jtm_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:14:
Sinds deze zomer hebben wij een Ioniq 5, met het grootste accupakket en warmtepomp .

Snelladen tot nu toe een paar keer gedaan, en dat ging echt prima. Rond de 20 minuten van 25 naar 80 procent.

Afgelopen week tijdens een bezoekje aan de Gamma de auto weer eens aan de Shell snellader gehangen, maar de laadsnelheid bleef steken bij zo’n 50kw, waardoor het ongeveer een uur duurt om van 40 naar 80 procent te gaan. Ik dacht het zal wel aan de laadpaal liggen. Uit nieuwsgierigheid op andere dagen toch maar nog bij 2 andere snellaadstations (fastned en ander Shell laadstation) geprobeerd en ook daar bleef de laadsnelheid steken rond 50/55kw. Lijkt dus wel aan de auto te liggen en niet aan de laadpalen.

Het lijkt wel of dit probleem zich voordoet sinds de laatste update die paar weken geleden geïnstalleerd is, maar is lastig te achterhalen omdat we niet wekelijks snelladen

Over een paar weken gaan we op wintersport, maar op deze manier wordt het een hele lange reis vrees ik..

[Afbeelding]
In de winter moet je de batterij wel voorverwarmen om hoge laadsnelheden te halen... Dit doe je door de snellader als bestemming in te voeren in de navigatie.
Maar (afhankelijk van hoe ver de gamma rijden is) is een ritje naar de gamma niet genoeg om voor te verwarmen.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:59
amw82 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:12:
[...]
Dit doe je door de snellader als bestemming in te voeren in de navigatie.
Je moet het als POI op de route instellen(?) Een snellader als bestemming doet het preconditionen het voor zover ik weet niet. Tenzij dit aangepast is sinds de laatste update?

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 01-01-2024 17:27 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:59
Mijn exemplaar zal binnenkort een krappe 4 weken stil staan ivm omstandigheden. Mijn plan was om de wagen zowel aan de lader als de 12v accu op de druppellader te zetten.
Is dit wel verstandig of kan ik misschien beter de 12v los koppelen en de lader er niet in zetten?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Peter-036
Razwer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Je moet het als POI op de route instellen(?) Een snellader als bestemming doet het preconditionen het voor zover ik weet niet. Tenzij dit aangepast is sinds de laatste update?
Als de HV accu 'te weinig' stroom heeft om de bestemming te halen, stelt 'ie voor om ergens te laden, ik zou verwachten dat, als je die suggestie volgt (door daarmee akkoord te gaan) de accu voor die snellader opgewarmd wordt.
Ik heb zelf de laatste keer daarmee zitten 'knoeien' door een andere dan de voorgestelde route te rijden.
Op de terugweg deed ik 't wel goed (denk ik) maar had ik voldoende 'prik' om thuis te komen.
Ik heb het dus (nog) niet geprobeerd.

• Stefannn
[...]

Vorige week nog een fastned letterlijk als “bestemming” opgegeven.
Yep… de voorverwarming ging aan.
(Rode gloei spiraal op de batterij % meter links onder het display)

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-11 14:34
[...]

Een POI als bestemming (of eventueel tussenstop) invoeren :*)

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 01:27

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Wat is de url weer om te checken welke recalls er op je VIN staan?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Nou de diagnose gesteld! Voor de 2e keer de ICCU kapot. Ik vind dit toch wel erg treurig hoor. En dan zijn er nóg mensen hier die de ICCU geen groot probleem vinden......

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:13
Op het moment werkt de site niet, de gegevens van de auto worden niet opgehaald. Hopelijk is het later deze week opgelost.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:47
jrk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Nou de diagnose gesteld! Voor de 2e keer de ICCU kapot. Ik vind dit toch wel erg treurig hoor. En dan zijn er nóg mensen hier die de ICCU geen groot probleem vinden......
voor zij die geen problemen hebben is dat idd geen groot probleem. Maar als je problemen hebt is dat wel echt blokkerend ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-11 21:33

GG85

.......

LT1970 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Op het moment werkt de site niet, de gegevens van de auto worden niet opgehaald. Hopelijk is het later deze week opgelost.
Klopt, bij mij gister ook niet.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 07:42
vifra schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:33:
[...]

voor zij die geen problemen hebben is dat idd geen groot probleem. Maar als je problemen hebt is dat wel echt blokkerend ...
Lastig en vervelend zeker. Maar niet blokkerend.

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-09 07:39
amw82 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:12:
[...]In de winter moet je de batterij wel voorverwarmen om hoge laadsnelheden te halen... Dit doe je door de snellader als bestemming in te voeren in de navigatie.
Maar (afhankelijk van hoe ver de gamma rijden is) is een ritje naar de gamma niet genoeg om voor te verwarmen.
Rugby82 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:33:
Die 50kW max ligt niet aan de auto. Lijkt erop alsof je er met een koude accu start. Shell Recharge vind ik sowieso meestal wat trager en Fastned varieert nogal eens. Probeer eens met een half uur voorverwarmen een Ionity laadstation dan zal je zien dat je waarschijnlijk gewoon 200kW+ haalt.
Gisteren nog e.e.a. geprobeerd en op youtube zitten zoeken, maar kreeg het niet voor elkaar om preconditioning van de batterij te activeren (geen icoontje in beeld, ook niet bij instellen laadstation via navigatie). Die hele functie is ook nergens in het menu te vinden zoals ik dat op youtube wel zag bij anderen, terwijl die optie wel aanwezig zou moeten zijn in onze uitvoering. Dealer even gebeld, functie lijkt niet gactiveerd o.i.d. Maandag krijgt de auto een update.

Overigens vind ik ik het nog steeds vreemd, want we waren 2 maanden geleden een weekendje in Duitsland. Toen ging het snelladen sneller dan nu (snellader niet via navigatie ingesteld, maar via google maps), terwijl het toen kouder was dan momenteel. Gisteren na 100 km rijden bleef hij ook steken op 60kw bij de snellader..

Wordt vervolgd :)

[ Voor 4% gewijzigd door jtm_ op 03-01-2024 09:13 ]

• Peter-036
Je moet een 'blok' batterijen van ~500 kg opwarmen, hoe snel denk je dat dat gaat?
100 km normaal rijden zal niet echt voor opwarmen van de HV accu zorgen.
Met m'n vorige auto (Kia E-Soul) na 170 km en buitentemperatuur van ~10 graden nog geen 17 graden accutemperatuur (en die accu woog <300kg).
Waarschijnlijk reed je tijdens dat weekend Duitsland wat sneller dan normaal?

• nietwijk
jtm_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:07:
[...]

[...]
Overigens vind ik ik het nog steeds vreemd, want we waren 2 maanden geleden een weekendje in Duitsland. Toen ging het snelladen sneller dan nu (snellader niet via navigatie ingesteld, maar via google maps), terwijl het toen kouder was dan momenteel. Gisteren na 100 km rijden bleef hij ook steken op 60kw bij de snellader..
Het gaat niet om de buitentemperatuur, maar om je batterijtemperatuur. Die batterij weegt zo'n 500 kg en warmt niet in een uurtje op (tenzij je een dikke heater aanzet). Omgekeerd koelt die ook niet zomaar af. 'S avonds zal de batterij warmer zijn door zon en warmte overdag, terwijl deze in de ochtend/middag kouder zal zijn door de kou in de voorgaande nacht. Daarnaast verschilt het of je een tijdje hebt lopen stampen met je gaspedaal, daarmee warm je hem ook op. Een maatje met VW zonder pre-heating trapt hem voor het laden flink in om wat extra temperatuur in de batterij te krijgen.

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 16:24
jtm_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:07:
[...]

[...]

Gisteren nog e.e.a. geprobeerd en op youtube zitten zoeken, maar kreeg het niet voor elkaar om preconditioning van de batterij te activeren (geen icoontje in beeld, ook niet bij instellen laadstation via navigatie). Die hele functie is ook nergens in het menu te vinden zoals ik dat op youtube wel zag bij anderen, terwijl die optie wel aanwezig zou moeten zijn in onze uitvoering. Dealer even gebeld, functie lijkt niet gactiveerd o.i.d. Maandag krijgt de auto een update.

Wordt vervolgd :)
Sowieso varieert de temperatuur van de accu afhankelijk van je rit, langere afstanden zal de accu beter op temperatuur zijn dan over kortere afstanden.
De ritten in Duitsland rij je toch vaak sneller en langer dus temperatuur beter en dus hogere snelheden qua laden.
Daarnaast wil de laadstation ook nog wel eens verschillen. Ik heb bijvoorbeeld bij FastNed nog nooit de max snelheid gehaald, terwijl ik die bij Allegro en Ionity wel haal.
Gister nog bij Allegro 300Kw snellader geladen en ondanks dat de accu bij aankomt op 15% zat en dus de voorverwarming alweer uitgeschakeld was (stopt als de accu onder de 20% is).
Met mijn Ioniq 5 58kWh gewoon keurig langere tijd de 175Kw aangetikt, ben eigenlijk tot de 80% niet onder de 100Kwh gekomen.

Wel een minpuntje dat jouw Ioniq 5 deze zomer bij aflevering de pre-conditionering update niet had, zo toch denken dat dit ondertussen fabriek-af al erop zit of anders een verplichte update bij de dealer is bij aflevering.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 08:14
Zolang die voorverwarming stopt op 20% vind ik ze maar beperkt nuttig. 50km voor de lader schiet deze even aan, en 5km later zit ik aan 20% en stopt deze terug.

Ik rij zonder zorgen tot 10 of zelfs 5% naar snelladers. Als de lader niet werkt moet ik even "druppelen" aan een 50kW of worst-case 11kW lader om tot de volgende hyperlader te geraken. En met 5% zijn er hier wel genoeg opties in de buurt. Dat je in verlaten gebied misschien iets meer marge aanhoudt, fine, maar laat mij die pre conditioning instellen tot minstens 10%.

Als ik steeds 20% in de tank moet laten liggen op doorreis, gaat dat toch wel voor extra/langere stops zorgen. Die lage % SoC kunnen nu eenmaal sneller laden.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

vifra schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Als zelfs de 2e ICCU het begeeft, dan is dat toch écht wel blokkerend? Voor mij wel i.i.g. Goede nieuws is wel dat een ICCU geen weken meer duurt. Binnen een week wordt het opgelost. Da's dan wel weer een voordeel dat die dingen zo vaak stuk gaan!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
jrk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Als zelfs de 2e ICCU het begeeft, dan is dat toch écht wel blokkerend? Voor mij wel i.i.g. Goede nieuws is wel dat een ICCU geen weken meer duurt. Binnen een week wordt het opgelost. Da's dan wel weer een voordeel dat die dingen zo vaak stuk gaan!
Blokkerend lijkt mij als de auto niet meer voor of achteruit gaat. Als je nog kan rijden, laden (met beperkingen) etc, dan zie ik het niet als blokkerend. Zeker wanneer het probleem binnen een week opgelost wordt.

Maar ik heb makkelijk kletsen met een Ioniq 5 van ruim twee jaar oud en met 83k op de teller én de originele ICCU *O*

• Marcel2020
Stephan_haarlem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Sowieso varieert de temperatuur van de accu afhankelijk van je rit, langere afstanden zal de accu beter op temperatuur zijn dan over kortere afstanden.
De ritten in Duitsland rij je toch vaak sneller en langer dus temperatuur beter en dus hogere snelheden qua laden.
Daarnaast wil de laadstation ook nog wel eens verschillen. Ik heb bijvoorbeeld bij FastNed nog nooit de max snelheid gehaald, terwijl ik die bij Allegro en Ionity wel haal.
Gister nog bij Allegro 300Kw snellader geladen en ondanks dat de accu bij aankomt op 15% zat en dus de voorverwarming alweer uitgeschakeld was (stopt als de accu onder de 20% is).
Met mijn Ioniq 5 58kWh gewoon keurig langere tijd de 175Kw aangetikt, ben eigenlijk tot de 80% niet onder de 100Kwh gekomen.

Wel een minpuntje dat jouw Ioniq 5 deze zomer bij aflevering de pre-conditionering update niet had, zo toch denken dat dit ondertussen fabriek-af al erop zit of anders een verplichte update bij de dealer is bij aflevering.
ik lees elders dat er ipv 'wintermodus' de optie 'batterij preconditionering 'in het EV menu moet zijn en dat die manueel moet worden vrijgeschakeld door de dealer, dat de VCU/BMS update alleen niet genoeg is...ik verbaas me al een tijdje over de DC laadsnelheid die mi, achterblijft bij wat mogelijk zou moeten zijn (gisteren 12'C, snellader als POI ingesteld , half uur gereden en maar kort (5-10 min) een max van 100KW aangetikt bij een 250KW station.

Ik zie in het EV menu 'wintermodus' lijkt er dus op dat er nog een extra level moet worden vrijgespeeld?

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 16:24
Marcel2020 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:44:
[...]

ik lees elders dat er ipv 'wintermodus' de optie 'batterij preconditionering 'in het EV menu moet zijn en dat die manueel moet worden vrijgeschakeld door de dealer, dat de VCU/BMS update alleen niet genoeg is...ik verbaas me al een tijdje over de DC laadsnelheid die mi, achterblijft bij wat mogelijk zou moeten zijn (gisteren 12'C, snellader als POI ingesteld , half uur gereden en maar kort (5-10 min) een max van 100KW aangetikt bij een 250KW station.

Ik zie in het EV menu 'wintermodus' lijkt er dus op dat er nog een extra level moet worden vrijgespeeld?
Ja klopt als er wintermodus staat dan moet de update nog gedaan worden. Wintermodus is idd de oude optie zoals mijn Ioniq 5 2 jaar geleden werd afgeleverd, na de update staat er battery conditionering ipv wintermodus.

• Marcel2020
de update zou gedaan zijn, het is kennelijk nog specifieker;

Ursache: Für das BMS gab es noch ein neueres Update nach dem Update zur Vorkonditionierung. Wird jetzt das BMS mit dem Hyundai-Tester im automatischen Modus auf den neusten Stand gebracht, fehlen die Daten für die Konditionierung.

Lösung: Mit dem Hyundai GDS-Tester ins ECU-Update gehen, dann den manuellen Modus wählen, das BMS auswählen. Hier werden dann alle 3 vorhandenen Updates angezeigt, das passende Update für die Batterie-Konditionierung wählen, in der TSB den PIN-Code raussuchen, "Update" klicken, Pin eingeben und das Update wird aufgespielt.

Nach Fertigstellung ist dein Wintermodus weg und Batterie-Konditionierung wird angezeigt und steht zur Verfügung.

• Myrtyn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-06-2024
nietwijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:11:
[...]

Ja, in mijn geval lijkt het door loadbalancing te komen. Vooral tijdens het koken gebeurt dit.
Same here...

• nietwijk
Marcel2020 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:04:
de update zou gedaan zijn, het is kennelijk nog specifieker;

Ursache: Für das BMS gab es noch ein neueres Update nach dem Update zur Vorkonditionierung. Wird jetzt das BMS mit dem Hyundai-Tester im automatischen Modus auf den neusten Stand gebracht, fehlen die Daten für die Konditionierung.

Lösung: Mit dem Hyundai GDS-Tester ins ECU-Update gehen, dann den manuellen Modus wählen, das BMS auswählen. Hier werden dann alle 3 vorhandenen Updates angezeigt, das passende Update für die Batterie-Konditionierung wählen, in der TSB den PIN-Code raussuchen, "Update" klicken, Pin eingeben und das Update wird aufgespielt.

Nach Fertigstellung ist dein Wintermodus weg und Batterie-Konditionierung wird angezeigt und steht zur Verfügung.
Uitvoeringen met warmtepomp hebben het vanaf modeljaar 2023 (productiedatum medio juli 2022 en later) standaard af fabriek. Oudere modellen hebben het niet en kunnen het eventueel met een update bij de dealer "krijgen", mits ze af fabriek met warmtepomp geleverd zijn.

Ik heb zelf een warmtepomp en gebruik battery preconditioning niet, aangezien ik nooit aan een snellader sta. Voorverwarmen heeft niet altijd voordelen. Voorverwarmen trekt behoorlijk wat vermogen en verkort daardoor je actieradius. Je moet er dus wel verstandig mee omgaan en het op gepaste momenten toepassen. Los van het feit dat het gewoon energieverspilling is, maar daar kan je snellere laadtijden voor terugkrijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door nietwijk op 03-01-2024 14:43 ]

Pagina: 1 ... 205 ... 277 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic