Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
IwanVb schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:00:
Een vraag over het navigeren van een lange reis.

Als voorbereiding op de wintersport heb ik eens met de Navigatie zitten 'oefenen' (heb de laatste update). Als bestemming heb ik Bruneck (Italie) ingevoerd. De navigatie plant keurig tussenstops bij High-Power laders...maar nu komt het

- De aankomst is met 2% SoC; dat is echt te laag/risico vol (idd jammer dat je geen SoC aankomst % kunt invoeren)
- Ik dacht dit op te lossen door een extra tussenstop te plannen.
- Dit deed ik door op de kaart met de 'cursor' ergens tussen het laatste laadpunt en de eindbestemming te gaan staan.
- In het menu kun je dan bij 'tussenstop toevoegen' de navigatie laten zoeken naar laadpunten dicht bij de cursor.
- Ik vond er een en heb deze als tussenstop toegevoegd....tot zo ver het goede nieuws
- Tot mijn verbazing werd nu het door de navigatie een laadpunt verwijderd! Dit was het laadpunt VOOR het laadpunt dat ik zelf toevoegde. De afstand tussen de 2 laadpunten is nu zelfs zo groot geworden dat (465km) dat dit in de winter zeker niet haalbaar is.

Hoop dat de uitleg beetje duidelijk is....doe ik iets fout? Betere tips om aankomst met een (veel) te lage SoC te voorkomen? Zou graag wel de onboard navigatie blijven gebruiken ivm pre-heating
Mijn tips…
- zorg in ieder geval dat je de nieuwste software hebt.
- als je dan de route er in hebt zitten en je het middelste scherm actief maakt (tussen parkeer plaatsen), dan zie je precies welke stops een lader hebben en of dat een snelle of langzame lader is. Wel het schuimpje zo instellen dat hij “totale afstand tot parkeerplaats” aangeeft en niet steeds de tussenstanden want daar heb je niet veel aan.
- tijdens het rijden kan je dan heel simpel kiezen of je verder wil, of zin in koffie en stroom.

Daarnaast is het handig om van te voren op googlemaps naar chargers te zoeken (vooral in de spaarzame gebieden) want ze komen er heel snel bij en staan soms nog niet in de app (bovenaan bij de hotels en restaurants het knopje “more” dan kan je EV charge point als search kiezen).

Zolang je op de snelweg zit en de auto zelf stuurt heb je mega veel tijd om dat tijdens het rijden allemaal te regelen.

Het bovenste is dus wel handig om eens uit te proberen. Als je binnenkort een half uur rijden ergens heen moet voor de grap een bestemming 500km verderop intypen. Dan heb je mooi een half uur om te oefenen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Als voorbereiding op de wintersport heb ik eens met de Navigatie zitten 'oefenen' (heb de laatste update). Als bestemming heb ik Bruneck (Italie) ingevoerd. De navigatie plant keurig tussenstops bij High-Power laders...maar nu komt het

- De aankomst is met 2% SoC; dat is echt te laag/risico vol (idd jammer dat je geen SoC aankomst % kunt invoeren)
- Dit deed ik door op de kaart met de 'cursor' ergens tussen het laatste laadpunt en de eindbestemming te gaan staan.
- In het menu kun je dan bij 'tussenstop toevoegen' de navigatie laten zoeken naar laadpunten dicht bij de cursor.
- Ik vond er een en heb deze als tussenstop toegevoegd....tot zo ver het goede nieuws
- Tot mijn verbazing werd nu het door de navigatie een laadpunt verwijderd! Dit was het laadpunt VOOR het laadpunt dat ik zelf toevoegde. De afstand tussen de 2 laadpunten is nu zelfs zo groot geworden dat (465km) dat dit in de winter zeker niet haalbaar is.

Hoop dat de uitleg beetje duidelijk is....doe ik iets fout? Betere tips om aankomst met een (veel) te lage SoC te voorkomen? Zou graag wel de onboard navigatie blijven gebruiken ivm pre-heating
Dit is exact de reden waarom ik de onboard niet gebruik voor de totale rit. Gebruik het gewoon voor de volgende laadstop om zo de preconditioning wel te starten. Het heeft überhaupt ook niet zo veel zin om de hele rit te plannen......het loopt toch altijd anders.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Razwer schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:41:
@ZuinigeRijder net gekeken, accu "vol" (80% soc) sinds gisteren, wallbox niet actief aan het laden (geen blauw licht) en status leds zijn AAN.
[Afbeelding]

En voor de oplettende critici: de externe buis is (alleen) voor de datakabel voor powerboost (loadbalancing). Er heeft een 3kw enkelfase LoLo gezeten (afdruk nog zichtbaar op de wand). De 3 fasen kabel komt rechtstreeks uit de muur achter de Wallbox maar we hebben een nieuwe datakabel moeten trekken voor de Wallbox omdat de LoLo dat niet nodig had.
Ik ken die Wallbox niet (er zijn natuurlijk vele merken) maar hier met Keba geen problemen.
Wie weet heb je nog iets aan deze post uit het EV6 topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77502844

Ik ben aan het thuiswerken vandaag, ik ga even laden en kijken wat mijn LEDs doen na afloop.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 18-12-2023 09:55 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel af en toe worden nieuwe berichten niet meteen zichtbaar. Daarop heb ik een Stoute bug ingediend:

Bookmark notificatie nieuw bericht maar "last" is oud

Ze hebben de reactieteller gereset, hopelijk is het probleem dat heel af en toe voorkomt opgelost. Vermoeden is dat het aantal berichten per pagina ervoor zorgt dat heel af en toe de laatste pagina niet de laatste pagina is O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-07 17:52

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

PhilippeJoris schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:06:
[...]

@FijneKnul, welke levertijd hebben ze je opgegeven?
Ik heb een voorraad model gekocht. Wordt dus binnen drie weken geleverd, want hij staat blijkbaar nog op de haven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-07 22:37
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:17:
@Razwer Of de combinatie Wallbox Pulsar Plus met loadbalancing of andere setting met de IONIQ 5. Wanneer de auto klaar is met laden, zijn dan de Led indicatoren van de auto bij de laadpoort uit? Zo niet, heb je een continue drain van de 12 volt batterij.
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus met loadbalancing; werkt vlekkeloos.
Ook heb ik nog nooit een 12v probleem gehad, maar ik heb er ook niets op aangesloten als hij geparkeerd staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CharlieBulldog
MicheldeGoey schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:16:
De auto weer een keer nat in de garage gezet. Dit keer was na 4 dagen het vastroesten van de remblokken aan de schijven wel heel erg. Geen beweging in te krijgen. De auto kwam enkele centimeters omhoog, verder niets. Ik moest het stroompedaal bijna helemaal intrappen, vervolgens twee harde knallen en de auto lanceerde achteruit de garage uit. Dit gaat gepaard met zoveel geweld dat ik me afvraag of dat goed blijft gaan.
Iemand suggesties?
Ik heb het al eerder gepost; even een paar keer vlak voor thuiskomst flink remmen zodat de schijven warm en droog zijn. Dus niet “regenererend” remmen want dan gebruik je de schijven niet.
En uiteraard niet voor de deur door een diepe pas rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:08
@ZuinigeRijder net gekeken, accu "vol" (80% soc) sinds gisteren, wallbox niet actief aan het laden (geen blauw licht) en status leds zijn AAN.
[Afbeelding]

En voor de oplettende critici: de externe buis is (alleen) voor de datakabel voor powerboost (loadbalancing). Er heeft een 3kw enkelfase LoLo gezeten (afdruk nog zichtbaar op de wand). De 3 fasen kabel komt rechtstreeks uit de muur achter de Wallbox maar we hebben een nieuwe datakabel moeten trekken voor de Wallbox omdat de LoLo dat niet nodig had.
@Razwer , ik heb een Wallbox Pulsar Max (opvolger van de Plus), met Power Boost en Eco Smart ingeschakeld. Als de batterij het ingestelde max laadniveau gehaald heeft, dan gaan de LED’s op de auto altijd uit. Mogelijk is er iets mis met je Wallbox, hoort er geen licht te blijven branden op je Wallbox na het laden? Kan je ergens anders een laadpaal proberen om te zien of je LED’s op de auto dan wel uitgaan? Je bent hartelijk welkom bij mij, ik weet niet of Enschede een praktisch haalbare bestemming is voor je. Stuur me maar een DM als ik kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
tvc15 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:01:
[...]

@Razwer , ik heb een Wallbox Pulsar Max (opvolger van de Plus), met Power Boost en Eco Smart ingeschakeld. Als de batterij het ingestelde max laadniveau gehaald heeft, dan gaan de LED’s op de auto altijd uit. Mogelijk is er iets mis met je Wallbox, hoort er geen licht te blijven branden op je Wallbox na het laden?
ik heb "halo light standby" aan staan. "in standby mode the halo light will automatically turn off after you interact with the charger".
Zodoende is het licht van de Wallbox in principe uit wanneer hij niet actief aan het laden is. Ik heb daar voor gekozen om minder aandacht op de Wallbox te krijgen en mogelijk vandalen danwel opportunisten minder snel aan te trekken.
Kan je ergens anders een laadpaal proberen om te zien of je LED’s op de auto dan wel uitgaan? Je bent hartelijk welkom bij mij, ik weet niet of Enschede een praktisch haalbare bestemming is voor je. Stuur me maar een DM als ik kan helpen.
Dank voor het aanbod maar Enschede is niet om de hoek (Ik woon in Haarlem) en ik kom ook niet in de buurt voorlopig.

De komende dagen staat de wagen weer bij de dealer voor onderzoek, ze moeten iets testen van Hyundai Nederland dus nu kan ik voorlopig niets zelf doen. Ik mag ondertussen "genieten" van de Ioniq EV :X
Alles beter dan lopen...

[ Voor 9% gewijzigd door Razwer op 18-12-2023 11:17 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
jrk schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:46:
[...]

Dit is exact de reden waarom ik de onboard niet gebruik voor de totale rit. Gebruik het gewoon voor de volgende laadstop om zo de preconditioning wel te starten. Het heeft überhaupt ook niet zo veel zin om de hele rit te plannen......het loopt toch altijd anders.
Omdat dingen altijd anders lopen is precies de reden om gebruik te maken van de ingebouwde navigatie. Als je verbruik blijkbaar hoger is vanwege het weer of een dakkoffer, zal je met Google Maps o.i.d. bedrogen uitkomen. Als jij via de ingebouwde navi rijdt, dan zullen er wijzigingen on the fly worden toegepast, zodat je alsnog de snelste reistijd blijft krijgen. Toegegeven, het kan kloppen dat je eerder ingevoerde route niet meer gebruikt wordt, maar mogelijk is daar dan ook een reden voor.

Dat je met 2% aankomt is inderdaad vervelend, dat zal nog gefixed moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-07 13:51
Dala schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:39:
[...]

Als je aanneemt dat de autos die posters uit dit topic heb en een uniforme representatie zijn tov alle Ioniq 5 in Nederland, zou je beter het aantal posters in dit topic delen door het aantal mensen die hier een kapotte ICCU gemeld hebben. En dan misschien de posters uitsluiten waar dat hij enige/eerste bericht is. Ik denk dat je daarmee een veel reëeler beeld krijgt dan die 40 delen door alle autos verkocht in NL, dat is heel raar.

Mijn dealer had dit al paar keer gehad, en meeste dealers zijn er onderhand mee in aanraking gekomen, datn verwacht je niet bij iets wat minder dan 0.5% voorkomt.
Laat dat nou net zijn wat ik doe (maar dan wat doordachtzamer). ;) Van de 30 meldingen in dit topic kwam 2 maanden geleden de eerste Tweaker voorbij die niet actief post. Zoals je hier kan zien heeft die dan ook een aparte status van mij gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Rugby82 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:57:
Het percentage moet sowieso ver naar beneden bijgesteld worden. Mensen zonder problemen met een product doen niks en blijven het lekker gebruiken. Mensen met problemen met een product gaan googlen en voegen zich bij topics om meer informatie te halen. Dat gebeurt met alle productgroepen. Door dit simpele psychologische fenomeen zal het aantal mensen dat zich meld met problemen vele malen groter zijn in verhouding tot de mensen die geen problemen hebben. Ik verwacht dat dit zo een factor 30 zal zijn.
Niet dus, zie bovenstaand bericht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:53
Vielleicht schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:28:
[...]

Omdat dingen altijd anders lopen is precies de reden om gebruik te maken van de ingebouwde navigatie. Als je verbruik blijkbaar hoger is vanwege het weer of een dakkoffer, zal je met Google Maps o.i.d. bedrogen uitkomen. Als jij via de ingebouwde navi rijdt, dan zullen er wijzigingen on the fly worden toegepast, zodat je alsnog de snelste reistijd blijft krijgen. Toegegeven, het kan kloppen dat je eerder ingevoerde route niet meer gebruikt wordt, maar mogelijk is daar dan ook een reden voor.

Dat je met 2% aankomt is inderdaad vervelend, dat zal nog gefixed moeten worden.
Dat. En dan blijft de voorverwarming het dus ook prima doen, omdat die meegaat met de mogelijk gewijzigde tussenpunten.

Vorig.jaar naar Frankrijk gehad dat ik plots van de weg naar een oplaadpunt gebonjourd werd. Bleek dat verderop file was die de navigatie had opgemerkt en dat de alternatieve route afgelegd kon worden door meteen te laden. Voor mij gewn Google Maps meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Mijn (Franse) I5 58kWh net van de dealer opgehaald. Radar vervangen, alle frontveiligheid en cruisecontrol werkt weer gelukkig. Achterruitverwarming was een probleem in de bekabeling ook verholpen.
Diverse recalls gedaan én de preconditioning update want deze heeft wp en batterijverwarming.

Alles onder garantie dus erg fijn weer. Het enige wat ik wel gemeld had, maar volgens de dealer zo hoort is het gebrom van de verwarming. Nu had ik dit ook in mijn vorige I5, maar ik las hier pas ook van een aantal mensen dat dit wel reden was voor vervanging van een (water)pomp o.i.d. Volgens de dealer hoort dit en is het de warmtepomp die je hoort. Toch gek dat mijn EV6 nul geluid heeft met de verwarming aan?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezi70
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Luiaard schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:43:
[...]

Ik ken die Wallbox niet (er zijn natuurlijk vele merken) maar hier met Keba geen problemen.
Wie weet heb je nog iets aan deze post uit het EV6 topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77502844

Ik ben aan het thuiswerken vandaag, ik ga even laden en kijken wat mijn LEDs doen na afloop.
Zo werkt het (bij mij in ieder geval) niet, het duurt even voordat de LED's uitgaan. Toevallig gisteren gezien dat net nadat de 80% was bereikt in de ochtend de LED's nog branden en toen ik 's avonds daadwerkelijk de stekker uittrok de LED's uit waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Jirnsum schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:35:
Ik kom niet verder dan parkeerrem uitzetten op het moment dat je de auto parkeert. Net als in dit stukje uit de handleiding:
Ik heb de parkeerrem nog nooit gebruikt. En in een garage (waarvan ik verwacht dat deze horizontaal is) zie ik daar al helemaal geen reden toe.
Al moet ik zeggen dat ik het gevoel heb dat de parkeerrem aangetrokken wordt als ik de auto in P zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:17:
@Razwer Of de combinatie Wallbox Pulsar Plus met loadbalancing of andere setting met de IONIQ 5. Wanneer de auto klaar is met laden, zijn dan de Led indicatoren van de auto bij de laadpoort uit? Zo niet, heb je een continue drain van de 12 volt batterij.
Ik heb ook een Pulsar Plus met loadbalancing, maar zonder problemen. Ik sta ook niet 's nachts op om de stekker er uit te halen, maar de auto hangt zelden langer dan 12 uur aan de stekker. Blijft de auto wellicht met de Wallbox communiceren tijdens het inprikken en laadt de auto op dat moment de 12V batterij niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Razwer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:31:
[...]

Volgens mij zijn de status leds van de accu in de laadpoort idd altijd aan maar ik zal er eens op letten.
Die status LEDs zijn 12V en trekken op zich niks, maar hetgeen ze aanstuurt trekt mogelijk wel aardig wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Razwer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:41:
[...]
De accu is niet zo sterk als bij een ICE voertuig. Er hoeft immers geen start motor gebruikt te worden, alleen relais schakelen om de auto "te starten".
Ook zit er geen dynamo in de auto (er us geen draaiende motor die de serpentine belt kan draaien) maar een DC to DC converter (~800v naar ~14v) en laad de auto de 12v bij zelfs bij stilstand.
Er is dus maar een kleine buffer (accu) in het ontwerp omdat het softwarematig allemaal op peil gehouden zou moeten worden.
De praktijk leert dus dat dit in bepaalde gevallen niet naar behoren werkt. Een grotere accu (=buffer) zou het issue mogelijk deels kunnen afvangen maar dat is gissen zonder alle data te hebben.
Ik ben het met je eens dat een BMW 540d een zwaardere accu heeft, maar een Corsa 1.3 benzine heeft geen zwaardere accu dan de IONIQ 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk

Ik zat al te kijken, maar dan nog vind ik een gele binnenbuis lelijk voor buiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
mh514452 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:19:
[...]

Maar ook wij hebben dezelfde load balancing (wordt de power boost genoemd) die standaard bij de pulsar plus Wallbox werd meegeleverd, dus het kan wel werken. In de app van Wallbox hebben we het maximale amperage op 16 gezet, dus wordt er met max 11KW geladen. Tot nu toe gelukkig nooit problemen met de 12v accu gehad
Klopt, dat viel me pas ook op. Zat me af te vragen of dat sinds de nieuwe app is. Dat ding gaat helaas niet verder dan 16A, maar ik wil hem op 25A hebben, want hij zit er om mijn hoofdaansluiting te beperken en niet om zinloos mijn laadsnelheid omlaag te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-07 08:29

Het is mij ook nog niet gelukt om extra laadstops toe te voegen zonder de hele planning weer overhoop te gooien. Ik zou gewoon de laadplanning volgen en dan na je laatste laadstop er een op de route kiezen vlak voor je bestemming. Het heeft ook weinig nut om deze voor je reis al toe te voegen. Zoals andere ook zeggen verandert er een hoop tijdens de reis waardoor je laadschema ook anders wordt en je misschien wel met voldoende charge op je bestemming komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvc15
nietwijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:44:
[...]

Klopt, dat viel me pas ook op. Zat me af te vragen of dat sinds de nieuwe app is. Dat ding gaat helaas niet verder dan 16A, maar ik wil hem op 25A hebben, want hij zit er om mijn hoofdaansluiting te beperken en niet om zinloos mijn laadsnelheid omlaag te halen.
Voor je Ioniq 5 maakt dat niets uit, het maximum AC-laadvermogen is 11kW = 16 Ampere per fase. Je kan je Wallbox wel op een hogere maximale stroom instellen, er zit een draaischakelaartje in de box waarmee je de maximale stroom selecteert, zie de installatie-instructies op support.wallbox.com.

Of heb ik je opmerking verkeerd begrepen? In de settings voor power boost kan je de maximale stroom per fase instellen op 25 Ampere, je laadstroom wordt dan niet afgeknepen todat het totale vermogen in je huis de 16.5 kW overschrijdtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtla39aw6pn911dnjxZgl3jIVVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ilEZUhMfal5DWMP4Oy80PcCK.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door tvc15 op 18-12-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:58
Correctie - Ioniq 5 laadvermogen op AC is 32A max op mono fase (7,4 Kw) of 16 Ampère max op 3 fase (11 Kw).

Vele wallboxen hebben eenzelfde afstelling ... aangesloten 3 fase dan max 11 KW - aangesloten monofase dan 7,4Kw ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
ezi70 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:19:
[...]

Zo werkt het (bij mij in ieder geval) niet, het duurt even voordat de LED's uitgaan. Toevallig gisteren gezien dat net nadat de 80% was bereikt in de ochtend de LED's nog branden en toen ik 's avonds daadwerkelijk de stekker uittrok de LED's uit waren.
Test vandaag:
EV6 ingesteld op 80%, geeft wel een melding via app dat hij bijna klaar is, maar stopt niet volledig bij 80% en gaat nog door op heel laag vermogen, statusleds blijven knipperen, heb hem na een half uur er zelf af gehaald. Het zou kunnen dat deze wel stopt op 81% maar ik had het geduld niet. Volgens mij is het normaal zo dat als ik hem op 80% instel dat hij dan in werkelijkheid 81% is op moment dat ik er weer mee ga rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI5Dauiu8hQ3PmxGnB5PcHQZyYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3oKgpP3fZ3yYkOlOFExPNktd.png?f=user_large
Ioniq 5 ingesteld op 80% geeft melding op 80% dat het laden voltooid is, zet de lader op suspended en leds zijn direct uit! Auto wegzetten en auto geeft aan 79% dus stopt voor hij 80% is, een definitiekwestie lijkt het!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggCI_b6LNzzEka5LEBvMDZmk3D8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GqPRIdm21AuBnHMKTXrqOSda.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9ln2N0aJJ0Xws3VxhAPlSRUkm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RJBBr7b1hp9Xa9IoDuJx3IS8.jpg?f=user_large

Van de Ioniq weet ik dat deze helemaal up-to-date is (net naar garage geweest en ook de nieuwste OTA update), van de EV6 weet ik dit niet precies, er zit dus een verschil in wanneer de auto de lader stopt (in de wachtstand zet) en ook blijft deze EV6 dus nog doorgaan met knipperen en laden op een heel gek laag niveau (100 Watt!) volgens mij tot 81%. Vreemd verschil, ik wil er niet mee zeggen dat dit iets zegt over 12V problemen, maar ik ben benieuwd hoe het bij anderen is.

[ Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 18-12-2023 15:49 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-07 12:43
jouwheld schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:54:
[...]

Het is mij ook nog niet gelukt om extra laadstops toe te voegen zonder de hele planning weer overhoop te gooien. Ik zou gewoon de laadplanning volgen en dan na je laatste laadstop er een op de route kiezen vlak voor je bestemming. Het heeft ook weinig nut om deze voor je reis al toe te voegen. Zoals andere ook zeggen verandert er een hoop tijdens de reis waardoor je laadschema ook anders wordt en je misschien wel met voldoende charge op je bestemming komt.
Gewoon zoeken naar de laadpunten op de route en die zie je dan van de eerste tot ongeveer 20 hits verder. Stel je die in dan wordt er niks overhoop gehaald. Dit heb ik met de 2000km enkele reis naar Noorwegen gedaan en werkte perfect. Zo kan je continu bijstellen en de stops eerder danwel later doen zonder ook maar iets overhoop te gooien. Scheelde uiteindelijk een complete stop op de hele rit tov wat ik vooraf berekend had.

[ Voor 5% gewijzigd door Rugby82 op 18-12-2023 15:42 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
tvc15 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:59:
[...]

Voor je Ioniq 5 maakt dat niets uit, het maximum AC-laadvermogen is 11kW = 16 Ampere per fase. Je kan je Wallbox wel op een hogere maximale stroom instellen, er zit een draaischakelaartje in de box waarmee je de maximale stroom selecteert, zie de installatie-instructies op support.wallbox.com.

Of heb ik je opmerking verkeerd begrepen? In de settings voor power boost kan je de maximale stroom per fase instellen op 25 Ampere, je laadstroom wordt dan niet afgeknepen todat het totale vermogen in je huis de 16.5 kW overschrijdt[Afbeelding]
Dat snap ik allemaal wel, maar dat heeft niks met mijn probleem te maken. De energieverbruiksmeter zit direct achter mijn hoofdschakelaar. Mijn aansluiting is 3x25A. Uiteraard trekt de auto niet meer dan 3x16A. Maar de loadbalancing schakelt de Wallbox terug naar maximaal 3x16A op de energieverbruiksmeter en dat is niet nodig. Met andere woorden: Hij hoeft pas gas terug te nemen als mijn huis meer dan 9A afneemt. Dit lijkt fout te gaan sinds de nieuwe app. Gedeeltelijk off-topic natuurlijk, maar niet helemaal aangezien de lader veel gebruikt wordt door IONIQ 5 gebruikers onder ons.

Aanvulling: Het 2e deel van je opmerking klopt met mijn probleem. Ik kom niet verder dan 16A in de nieuwe app. Ga het zo weer ff proberen.

Aanvulling 2:
Deze staat op 25A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGAgjYxMot2Y66pUHqNT7QMS898=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2bCTkwBldZJNkbXMS1cBPgqZ.png?f=fotoalbum_large

Maar voor mijn “gevoel” knijpt hij de Wallbox naar max 16A op de huisaansluiting. De auto is net vol. Binnenkort ff testen tijdens het koken. Afgelopen keren stopte het laden tijdens het koken. Voordeel van de energieverbruiksmeter is dat je hem makkelijk af kan lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4A2y2mVSqwOaUHXLtI77nR6iw9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DWxuuAZdHUUPrPNgIBRjzAN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door nietwijk op 18-12-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvc15
Heb je al een Homewizard P1 meter? Die plug je in de P1 poort van je slimme meter, je kan dan je totale verbruik op je telefoon aflezen. Werkt erg handig (en kost 29,95) en laat dus meteen zien of je load balancing goed werkt, of te conservatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
nietwijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:40:
[...]

Ik zat al te kijken, maar dan nog vind ik een gele binnenbuis lelijk voor buiten. ;)
Volledig mee eens maar dit was de beste oplossing op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 22:34
Vraagje: hebben meer mensen last van bandenspanningsmeldingen in dit weer? En belangrijker: hoe kan ik die meldingen wegkrijgen? Ik heb al weken last van meldingen dat de spanning laag zou zijn, maar vervolgens wordt de spanning gewoon gelijk aan alle banden na een paar minuten rijden. Komt door de kou. In de handleiding staat wel dat dit voor kan komen met koud weer, maar niet hoe de melding kan worden gereset. Iedere keer als ik de auto start begint hij hysterisch te piepen en ik ben dat nu wel een beetje zat…
Als ik me niet vergis (ik volg dit topic al een jaartje) is het niet eerder aan bod gekomen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pietjansen gewoon op de gewenste bandenspanning zetten bij koude banden, de tabellen zijn daarop gebaseerd. En de bandenspanning moet niet teveel afwijken tussen links en rechts.

P.S. ik heb deze altijd iets hoger dan de aanbevolen spanning, minimaal 2.7 bar (8% hoger) met de stock 20 inch wielen. In de zomer zelfs op 2.9 bar (16% hoger).

Bij maximale belading geeft tabel in de bestuurdersdeur 2.6 bar vóór en 2.9 bar achter, maar ik zet ze vóór en achter hetzelfde, omdat ik normaal geen maximale belading heb, maar toch iets hogere bandenspanning dan de 2.5 bar vóór en achter die zonder maximale belading aanbevolen is.

[ Voor 14% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-12-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
nietwijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:22:
[...]
Al moet ik zeggen dat ik het gevoel heb dat de parkeerrem aangetrokken wordt als ik de auto in P zet.
Ik heb het niet nogmaals gecheckt, maar heb bij auto-ontvangst wel de complete gebruiksaanwijzing doorgelezen (ja echt...).
Ik kan me herinneren dat daar in staat dat die inderdaad automatisch wordt geactiveerd als je de auto op P zet.
Ik kan me herinneren dat ik het verschil "P" en "handrem" toen nogal arbitrair vond, met name een erfenis uit het niet-electrische tijdperk toen er nog zoiets als een "vrij" en "in versnelling" bestond.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
pietjansen schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:13:
Vraagje: hebben meer mensen last van bandenspanningsmeldingen in dit weer? En belangrijker: hoe kan ik die meldingen wegkrijgen? Ik heb al weken last van meldingen dat de spanning laag zou zijn, maar vervolgens wordt de spanning gewoon gelijk aan alle banden na een paar minuten rijden. Komt door de kou. In de handleiding staat wel dat dit voor kan komen met koud weer, maar niet hoe de melding kan worden gereset. Iedere keer als ik de auto start begint hij hysterisch te piepen en ik ben dat nu wel een beetje zat…
Als ik me niet vergis (ik volg dit topic al een jaartje) is het niet eerder aan bod gekomen hier.
Heb ik ergens gevonden (vergeten waar)
boven de 36 gaat het geloof ik direct weg
Boven de 32 (of zoiets) na een flinke poos rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:19
@nietwijk Ja de parkeerrem wordt aangetrokken wanneer je de auto in P(ark) zet, maar door het knopje van de parkeerrem (links onder het stuur) even naar links indrukt, lost de parkeerrem, dus dan kan 'ie niet vast-vriezen of -roesten.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 22:34
Bedankt @ZuinigeRijder en @Stefannn, dan ga ik ze morgen maar eens op 2,5 bar zetten. Wel raar dat het zo werkt. In de handleiding staat dat het door kouder weer kan komen (want lucht krimpt, logisch) maar dat je ze dan pas moet oppompen als het weer warmer is. Niet zo’n snugger systeem met seizoenen dan… In mijn vorige auto’s (Volkswagens) kon je aangeven dat de huidige spanning de meetspanning moest zijn, alles wat daar met marge van afweek gaf dan pas weer een storing. Verder waren die Volkswagen systemen overigens bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
pietjansen schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:17:
In mijn vorige auto’s (Volkswagens) kon je aangeven dat de huidige spanning de meetspanning moest zijn, alles wat daar met marge van afweek gaf dan pas weer een storing. Verder waren die Volkswagen systemen overigens bagger.
Feitelijk rij je dan met te lage bandenspanning dus zo gek is het niet dat Hyundai gaat zeuren bij een vaste waarde.
Overigens als voormalig Golf (GTE) rijder zijn er wel meer systemen die ik beter vind op VW. Automatisch inparkeren bijvoorbeeld en de regensensor zijn flink beter in mijn voormalige GTE. Dat neemt niet weg dat onder de streep (logischerwijs) de Ioniq 5 een flinke verbetering is tov de GTE.
Automatisch inparkeren deed ik vaak en kon het erg snel met de GTE. Die van de Ioniq 5 gebruik ik nooit. Veel te traag en onnauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 10:55
FijneKnul schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:05:
[...]

Ik heb een voorraad model gekocht. Wordt dus binnen drie weken geleverd, want hij staat blijkbaar nog op de haven.
I'll race you! 🤣 De onze zou 23-12 in de garage aankomen maar daarmee hebben wij hem nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-07 17:52

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

PhilippeJoris schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:53:
[...]

I'll race you! 🤣 De onze zou 23-12 in de garage aankomen maar daarmee hebben wij hem nog niet.
De winst gun ik je van harte! Ik zie net hoe lang je hebt moeten wachten... Dat is erg lang.

Ik weet zeker dat we er beide veel plezier aan zullen beleven. *;

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PhilippeJoris en @FijneKnul zie topic warning hieronder:

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic

[ Voor 21% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-12-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Razwer schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:42:
[...]
Automatisch inparkeren…Die van de Ioniq 5 gebruik ik nooit. Veel te traag en onnauwkeurig.
Ik weet eigenlijk niet eens meer waar dit zit op de Ioniq 5? Op mijn lounge weleens geprobeerd destijds, maar het was al niet intuïtief om de auto te vertellen welke kant ik op wilde parkeren dus ik heb het maar niet meer gebruikt.

Verder ben ik overigens heel tevreden met de auto, maar ik vind dit niet heel logisch.

Import van EVs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
  • Laatst online: 14:58
Luiaard schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:05:
[...]

Ik weet eigenlijk niet eens meer waar dit zit op de Ioniq 5? Op mijn lounge weleens geprobeerd destijds, maar het was al niet intuïtief om de auto te vertellen welke kant ik op wilde parkeren dus ik heb het maar niet meer gebruikt.

Verder ben ik overigens heel tevreden met de auto, maar ik vind dit niet heel logisch.
Dt automatisch inparkeren is meer een gadget dan meerwaarde. het is inderdaad traag en onnauwkeurig; doet het ook niet op smalle parkeerplaatsen.
En net dat laatste kan nu el eens interessant zijn. Je komt toe en naast u hebben ze zich weer deftig zo dicht mogelijk laten kleven ... daar lach ik dus mee. Ik gebruik daar wel de remote vooruit / achteruit voor ... had wel net zo leuk geweest dat op een drukke parking de wagen zelf zou aangeven aar het zo'n smal stukje viindt om te parkeren ... "hey - dat lukt me wel ... stap maar alvast uit ... "

[ Voor 9% gewijzigd door vifra op 19-12-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Laatst online: 15:13
PietjeA schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:23:
[...]

Ik heb ook iOS en laatste update, maar (zie screenshot hierboven) geen 'open laadklep' icon meer ...
Handleiding: https://www.google.com/ur...hoaiDoNPFcgC&opi=89978449

Op startscherm zie je naast Remote een tandwiel. Als je daar op klikt kun je de remote acties resetten en herschikken. Misschien zit daar de oplossing

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 19:38
Rugby82 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:41:
[...]

Gewoon zoeken naar de laadpunten op de route en die zie je dan van de eerste tot ongeveer 20 hits verder. Stel je die in dan wordt er niks overhoop gehaald. Dit heb ik met de 2000km enkele reis naar Noorwegen gedaan en werkte perfect. Zo kan je continu bijstellen en de stops eerder danwel later doen zonder ook maar iets overhoop te gooien. Scheelde uiteindelijk een complete stop op de hele rit tov wat ik vooraf berekend had.
Laat je de navigatie dan wel automatisch alle laadstops plannen tot je eindbestemming inplannen en wijzig je die naar eigen inzicht, of stel je de eindbestemming in, laat je geen laadstops plannen, maar voeg je telkens zelf de volgende laadstop toe via het live services menu?

Bij lange ritten heb ik tot nu toe altijd de laatste versie gedaan, dus zelf handmatig laadstops toevoegen via het live services menu, maar ik heb (tot komende vrijdag) nog nooit een rit gehad met meer dan 1 snellaadstop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Laatst online: 15:13
Waiting4Ioniq5 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:18:
[...]

Laat je de navigatie dan wel automatisch alle laadstops plannen tot je eindbestemming inplannen en wijzig je die naar eigen inzicht, of stel je de eindbestemming in, laat je geen laadstops plannen, maar voeg je telkens zelf de volgende de volgende laadstop toe via het live services menu?

Bij lange ritten heb ik tot nu toe altijd de laatste versie gedaan, dus zelf handmatig laadstops toevoegen via het live services menu, maar ik heb (tot komende vrijdag) nog nooit een rit gehad met meer dan 1 snellaadstop.
Afgelopen zomer naar Zweden heb ik de route inclusief laadstops laten plannen. Waar nodig heb ik een andere laadstop toegevoegd. Daarna hercalculeert het systeem de laadplanning weer met de nieuwe stop.
Werkte perfect

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Slinnenb schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:58:
[...]

Afgelopen zomer naar Zweden heb ik de route inclusief laadstops laten plannen. Waar nodig heb ik een andere laadstop toegevoegd. Daarna hercalculeert het systeem de laadplanning weer met de nieuwe stop.
Werkte perfect
@Waiting4Ioniq5 , @Rugby82
In mijn ervaring…
Je hoeft niet te kiezen.
Tenminste, zolang je op de snelweg zit.
De auto stuurt dan zelf en om verveling te voorkomen kan je tijdens het rijden 3 a 4 uur lang alle mogelijke opties uitproberen. Pas na die 3 a 4 uur is de accu leeg genoeg om daadwerkelijk een stop te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugby82
  • Laatst online: 06-07 12:43
Je kunt juist beter wel kiezen. Daarnaast is de accu na 2 a 2,5 uur op de snelweg toch echt weer leeg en moet je laden tenzij je 80 achter een vrachtwagen gaat hangen en telkens tot 100% gaat laden maar we gaan hier uit van een normale situatie. Dan heb je het over ongeveer 250km (85-15%) en dan maakt de 60km die de palen uit elkaar zitten nog best flink wat uit of je er eentje later kunt pakken of niet door wellicht 10km/h langzamer te gaan rijden. Heeft niks met verveling te maken, puur hoe een elektrisch auto werkt.

Als voorbeeld. We reden 125km/u en de range ging harder naar beneden op de GOM en haalde op den duur de afstand tot de volgende laadstop in. Dan kan je door gaan rijden en halverwege een kwartier van de snelweg moeten om ergens in the middle of nowhere te gaan laden aan een 50kW en er 1,5 uur langer over doen of gewoon 20km eerder laden of langzamer rijden en het toch uitzitten om in 18min te laden.

Daarnaast kon ik ook zien dat er op bepaalde plekken vrij grote intervallen waren tussen de laadstops en het loonde om even kort ergens bij te laden om vervolgens de 3 palen erna mooi te kunnen halen op de range in plaats van telkens niet uit te komen want daar houdt de interne navi geen rekening mee.
Daarmee kan je zo 1-2 stops winnen op zo'n route. Dat is gewoon goed plannen van de stops in plaats van dom proberen leeg te rijden en maar zien waar je uit gaat komen.

[ Voor 36% gewijzigd door Rugby82 op 19-12-2023 16:33 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:00
Mijn eerste 1500km verslag:

Ik heb via lease een Connect + WP, Digital Teal, 77.4kW en kom uit een Skoda Karoq Sportline. Foefjes als lane assist en adaptive cruisecontrol ben ik dus mee bekend.

De IONIQ5: mooie auto, leuke kleur, elke keer weer anders :-).
Goed comfort van de stoelen en van binnen alles lekker ruim!
De cockpit vind ik erg mooi, was een van de redenen om voor de auto te gaan.
Qua rijgedrag is het ook een prima auto, vering op de snelweg redelijk strak, op de klinkers redelijk zacht.

Opties te veel in het menu, dus het is best even zoeken als je een bepaald piepje uit wil hebben, maar gelukkig zit de optie er meestal wel!

Android Auto heb ik via AAWireless en dat werkt goed, net als het draadloos opladen (ja, telefoon wordt warm).

Elektrisch rijden: wat een rust! lekker stil en soepel!

Toch een aantal dingen die mij opvallen:
  • Stuurassistentie had ik meer van verwacht. Op de snelwegen werkt t meestal goed, maar buiten de snelwegen meestal niet. De icoontjes van de rijbaan en het stuur blijven meestal grijs. De Karoq deed dit veel beter! Op alle soorten wegen hield de Karoq mij tussen de lijnen, de IONIQ5 kan dit blijkbaar niet. Ook valt de assistentie op de snelweg vaak uit, kan er dus niet echt op vertrouwen, helaas.
  • de stuurassistentie stuurt vaak wel erg scherp, waardoor ik uit de baan ga in een bocht en de auto niet in het midden blijft
  • rijbaanwisselassistent (dubbele woordwaarde ;-) ) is een leuke gadget, maar schakelt zich vaker uit dan aan. Vervolgens vraag de auto om op OK te drukken om 'm aan te zetten. Vaak na een minuut al weer uitgeschakeld.
  • Ik moet er nog mee naar de garage, maar boven de 103km/u best veel vibratie in de auto, bij 130km/u flinke trilling op het stuur. [\li]
  • Interne navigatie aan en dan even naar Android Auto om een ander muziekje te kiezen, zorgt er voor dat de interne navigatie de route annuleert, terwijl er in AA geen navigatie aan staat.
  • Al vaker gezegd; geen ruitenwisser achter. Als de achterruitverwarming aan staat, dan droogt t wel op, maar die schakelt zich na een bepaalde tijd uit.
Ik ben echt wel tevreden met de auto, maar er zijn zeker ook nog verbeterpunten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-07 09:38
tomhier schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:38:

rijbaanwisselassistent (dubbele woordwaarde ;-) ) is een leuke gadget, maar schakelt zich vaker uit dan aan. Vervolgens vraag de auto om op OK te drukken om 'm aan te zetten. Vaak na een minuut al weer uitgeschakeld.
Ik heb de indruk dat de rijbaanwisselassistent enkel werkt op een drievakssnelweg (ook dubbele woordwaarde). De melding met de vraag om OK te drukken, komt bij mij meestal wanneer de wagen een derde rijvak detecteert op een tweevaksweg. Dit derde rijvak is meestal een oprit of afrit. Dat verklaart waarom het systeem zichzelf terug uitschakelt na een aantal seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:53

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

nietwijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:22:
[...]

Onze auto doet dat na de laatste updates die er door de dealer zijn opgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer

• Ik moet er nog mee naar de garage, maar boven de 103km/u best veel vibratie in de auto, bij 130km/u flinke trilling op het stuur. [\li]
Dat had mijn exemplaar ook bij aflevering. Ze hebben de banden vervangen wat het (grotendeels) op loste. Michelin erkende geen schuld maar kreeg ze "uit coulance". Laat je niet het bos in sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:05

-CJ

Not remastered

Trillen wordt afgedaan als producteigenschap. Heb zowel nieuwe velgen als nieuwe banden gekregen (erg netjes van de dealer) maar Hyundai NL vindt het niet de moeite om het op te lossen

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-07 10:13
Is er een magische handling die je moet doen om het plannen van laden bv voor morgen in te stellen en niet pas 7 dagen later?
Ik krijg het in de bluelink app niet gedaan, als ik naar remote, ga, scheduled charging, zie ik 25.12.08:10
ik vermoed dat die 08:10 een overblijfsel van een vorige poging is (om de klimaatregeling te gebruiken)...

Overigens gaat 3 fase laden via de Zaptec lader met de beloofde 11.8KW/10.9 netto

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:53
Marcel2020 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:52:
Is er een magische handling die je moet doen om het plannen van laden bv voor morgen in te stellen en niet pas 7 dagen later?
Ik krijg het in de bluelink app niet gedaan, als ik naar remote, ga, scheduled charging, zie ik 25.12.08:10
ik vermoed dat die 08:10 een overblijfsel van een vorige poging is (om de klimaatregeling te gebruiken)...

Overigens gaat 3 fase laden via de Zaptec lader met de beloofde 11.8KW/10.9 netto
Alle dagen aanvinken als je op de datum-tijd klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
edvanleeuwen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:42:
[...]

Alle dagen aanvinken als je op de datum-tijd klikt?
bizar..inderdaad...nou heeel byzondere logica is dat ;-) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Rugby82 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:26:
Je kunt juist beter wel kiezen. Daarnaast is de accu na 2 a 2,5 uur op de snelweg toch echt weer leeg en moet je laden tenzij je 80 achter een vrachtwagen gaat hangen en telkens tot 100% gaat laden maar we gaan hier uit van een normale situatie. Dan heb je het over ongeveer 250km (85-15%) en dan maakt de 60km die de palen uit elkaar zitten nog best flink wat uit of je er eentje later kunt pakken of niet door wellicht 10km/h langzamer te gaan rijden. Heeft niks met verveling te maken, puur hoe een elektrisch auto werkt.

Als voorbeeld. We reden 125km/u en de range ging harder naar beneden op de GOM en haalde op den duur de afstand tot de volgende laadstop in. Dan kan je door gaan rijden en halverwege een kwartier van de snelweg moeten om ergens in the middle of nowhere te gaan laden aan een 50kW en er 1,5 uur langer over doen of gewoon 20km eerder laden of langzamer rijden en het toch uitzitten om in 18min te laden.

Daarnaast kon ik ook zien dat er op bepaalde plekken vrij grote intervallen waren tussen de laadstops en het loonde om even kort ergens bij te laden om vervolgens de 3 palen erna mooi te kunnen halen op de range in plaats van telkens niet uit te komen want daar houdt de interne navi geen rekening mee.
Daarmee kan je zo 1-2 stops winnen op zo'n route. Dat is gewoon goed plannen van de stops in plaats van dom proberen leeg te rijden en maar zien waar je uit gaat komen.
Ten eerste,… ieder zijn ding.

Dat gezegd hebbende, ik had het inderdaad wat overdreven.
Wat ik meer praktisch bedoelde..
“Je hoeft niet echt te kiezen, je hebt echt tijd zat voor beiden”
Bij wegrijden globaal de goede kant op rijden en zodra alles “up” is bestemming via voice control inspreken.
> dan gaat hij alles zelf al plannen.

En dan het eerste stuk snelweg op het middenschermpje door allle parkeerplaatsen scrollen.
Na 10 of 20 minuten heb je dan een heel aardig idee of je het met de navigatie eens gaat zijn of dat je het anders wilt.

En dat herhaal je dan elk half uur, want er kunnen immers opstoppingen bij zijn gekomen.

Persoonlijk merk ik dat ik veel veel meer opties doorspit dan eigenlijk nodig zijn stomweg omdat die auto zelf stuurt en je verder niet veel te doen hebt.

Maar goed… ik ben nog van de generatie die gewend was met papieren kaarten op vakantie te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Superbert225
  • Laatst online: 23-06 22:59
Koffie maken onderweg mbv een Nespresso Essenza Mini XN1108.

Voor wie geen zin, tijd of mogelijkheid heeft om zelf iets te verzinnen, hierbij mijn ontwerpje voor een houder:

https://www.tinkercad.com...esso-essenza-mini-ioniq-5

Het ontwerp is zeker niet perfect, maar het voldoet om het apparaat stabiel onder de armsteun te kunnen plaatsen.

Printen duurt wel erg lang: zo’n 27 uur.

Ik heb PET-G gebruikt ivm de temperatuur bestendigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Superbert225 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:07:
Ik heb PET-G gebruikt ivm de temperatuur bestendigheid.
offtopic:
Goede materiaalkeuze maar niet vanwege de motivatie die je geeft :P
Je espresso zal nooit boven de 100 graden uit komen en de smelt temperatuur van PLA (zacht bij 130, gemiddelde smelt temp 170), ABS en Nylon (the usual suspects) ligt daar redelijk ver boven.
Wat PETG de juiste keuze maakt tov bovengenoemde materialen is (mogelijk een combinatie van) vochtbestendigheid en UV bestendigheid. Daarnaast komt bij ABS printen nog meer kijken zoals een goede enclosure en filteren van giftige gassen.

Props voor het delen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:40
Waiting4Ioniq5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:41:
[...]

Volgens de Ioniq 5 user manual kan je op 19" velgen wel kettingen (met maximaal 12 mm kettingdikte) monteren, maar moet je op 20" velgen sneeuwsokken gebruiken. Qua bandendiameter zou het niet uit moeten maken (de buitendiameter van de 19" bandenmaat zou zelfs iets groter moeten zijn dan die van de 20" velgen, de band is alleen minder hoog) dus dan zullen ze bang zijn dat de ketting niet tussen de binnenste wang van de band en de wielkast past.

Dat lijkt te kloppen als je bijvoorbeeld op de website van Pewag kijkt, die adviseert voor de Ioniq 5 inderdaad een systeem (Servostar SUV) waarbij er geen ketting over de binnenste wang van de band komt, maar alleen op het loopvlak en de buitenste wang.

Op de website van Hyundai Oostenrijk bieden ze twee typen sneeuwketting aan voor de Ioniq 5: De Pewag Servo 9 mm en de Pewag Servostar SUV, dus ik neem aan dat die passen en voldoen aan de Oostenrijkse wetgeving..
Klopt het dat bij Pewag Servo RS9 ik niet de precieze bandmaat kan vinden 235/55-19 voor de Ioniq 19 inch? https://www.pewag.nl/shop/pewag-servo-9.html
Welke serie van de RS9 past op onze auto? Met name de inch maat verschilt. Dus er is wel een ketting voor 235/55/17 inch maar niet 19 inch. In de configurators krijg ik alleen sneeuwketting exemplaren van 300 euro +

[ Voor 3% gewijzigd door koerskii op 20-12-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
Razwer schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:54:
[...]

Dat had mijn exemplaar ook bij aflevering. Ze hebben de banden vervangen wat het (grotendeels) op loste. Michelin erkende geen schuld maar kreeg ze "uit coulance". Laat je niet het bos in sturen.
En heeft dat t probleem verholpen?
Mijn auto is geleverd op winterbbanden, geen idee of dat af-fabriek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@koerskii De RSC 910 V is de juiste voor zowel de 19 inch wielen met 235/55 als de 20 inch met 245/50 banden. Ze schrijven zelf al dat ze ver verstelbaar/passend voor diverse maten zijn.
Qua prijs: beter duur dan niet te koop.....toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
Peter-036 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:46:
@koerskii De RSC 910 V is de juiste voor zowel de 19 inch wielen met 235/55 als de 20 inch met 245/50 banden. Ze schrijven zelf al dat ze ver verstelbaar/passend voor diverse maten zijn.
Qua prijs: beter duur dan niet te koop.....toch?
Dank je! Dat zeker, maar voor sneeuwkettingen die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken ga ik liever voor de budget variant die me ook de berg op krijgt.

Die Skoda 19inch versie wordt hier op het forum ook van gezegd dat het Pewag RS9 18813 variant is, maar die kom ik weer nergens tegen in het lijstje op de Pewag website. Iemand een idee welke dat is? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
tomhier schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:43:
[...]

En heeft dat t probleem verholpen?
Mijn auto is geleverd op winterbbanden, geen idee of dat af-fabriek is.
Er zat onbalans in 3 van de 4 banden.
Wanneer ze op de juiste spanning zijn en ik op goes wegdek rij heb ik geen trillingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
koerskii schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:14:
[...]

Klopt het dat bij Pewag Servo RS9 ik niet de precieze bandmaat kan vinden 235/55-19 voor de Ioniq 19 inch? https://www.pewag.nl/shop/pewag-servo-9.html
Welke serie van de RS9 past op onze auto? Met name de inch maat verschilt. Dus er is wel een ketting voor 235/55/17 inch maar niet 19 inch. In de configurators krijg ik alleen sneeuwketting exemplaren van 300 euro +
Je hebt een zware SUV, dus helaas ontkom je dan niet aan een loopvlakkenketting.
En ja, die zijn prijzig. Hopelijk heb je ze niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
Toch een aantal dingen die mij opvallen:
[list]
• Stuurassistentie had ik meer van verwacht. Op de snelwegen werkt t meestal goed, maar buiten de snelwegen meestal niet. De icoontjes van de rijbaan en het stuur blijven meestal grijs. De Karoq deed dit veel beter! Op alle soorten wegen hield de Karoq mij tussen de lijnen, de IONIQ5 kan dit blijkbaar niet. Ook valt de assistentie op de snelweg vaak uit, kan er dus niet echt op vertrouwen, helaas.
• de stuurassistentie stuurt vaak wel erg scherp, waardoor ik uit de baan ga in een bocht en de auto niet in het midden blijft
Zijn dit herkenbare punten voor anderen?
Want ik twijfel er aan of dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
tomhier schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:27:
[...]

Je hebt een zware SUV, dus helaas ontkom je dan niet aan een loopvlakkenketting.
En ja, die zijn prijzig. Hopelijk heb je ze niet nodig ;)
Dit is geen loopvlakketting? Maar wordt hier wel aangeraden?

[ Voor 4% gewijzigd door koerskii op 20-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
koerskii schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:44:
[...]

Dit is geen loopvlakketting? Maar wordt hier wel aangeraden?
Oh, interressant!
Aangezien geschikt zijn voor de Enyaq, gaat mijn bewering inderdaad niet op.
Ik heb ooit voor mijn Karoq dure kettingen gekocht, want zware SUV, maar dat lijkt dan niet helemaal te kloppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
[...]

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat de RS9 80 probleemloos op je IONIQ 5.
De RS9 80 kan volgens de specificaties in ieder geval gebruikt worden bij bandbreedte 235 mm icm bandhoogte 73,92 mm (235/60 R18)
De 235/55 R19 band die op de IONIQ 5 hoort heeft een bandhoogte van 74,11 mm bij 235 mm breedte. Dat verschil in bandhoogte is verwaarloosbaar, zeker als je 0,1 mm van je loopvlak afgesleten hebt en daar hoef je geen duizenden kilometers voor gereden te hebben. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhjIc1pbJm3x2v0YUYUlThVj6J4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lhQMg1lGs7AdLsAb2OeC8wqh.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-07 20:29
tomhier schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:38:
[...]

Ik herken het deels en dan voornamelijk het soms erg scherp sturen. Het is dan net of de systemen elkaar een beetje tegenwerken. De stuur assistent wil vaak vlak langs of op de lijn rijden, terwijl de rijstrook assistent je naar het midden van de strook wil duwen.
Op de snelweg werkt het redelijk goed, echter wil het systeem soms iets te vaak corrigeren.
Dit is wel beter geworden na de update die ze in de stuurkolom gedaan hebben, wellicht handig om te vragen of de dealer deze update heeft uitgevoerd bij jouw auto.

Het gedeelte dat de icoontje grijs blijven herken ik niet, zowel op snelwegen als 60- of 80km/h wegen werkt het systeem bij mij bijna altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-07 23:28
[...]

Je eerste punt niet, ik rijd veel over de polder wegen en heb daar altijd de stuur assistentie aanstaan zonder problemen. Wel merk ik dat als het veel regent en donker is, dat ‘ie er dan moeite mee heeft. Verder werkt het dus op provinciale wegen en snelwegen bij mij prima. Hij ping pongt ook niet heen en weer waar ik sommige andere wel eens over hoorde, blijft keurig in het midden

Je 2e punt herken ik wel een beetje, vooral als ik bijvoorbeeld van de A9 vanuit Adam ZO het laatste stukje A2 richting Amsterdam op ga, da’s een redelijk scherpe bocht maar die is met 100 te nemen, daar raakt de stuur assistent wel de weg kwijt en moet ik de assistent assisteren 8)7

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
[...]
Op een afrit stuurt mijn LFA te scherp in naar de binnenbocht en dan ben je hem kwijt (dan wordt ie grijs ipv groen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
nietwijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:15:
[...]

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat de RS9 80 probleemloos op je IONIQ 5.
Super bedankt @nietwijk dit was het ontbrekende stukje info wat ik zocht. Dan zal die Skoda sneeuwketting ook die RS9 80 zijn. Hopelijk helpt dit ook anderen in de zoektocht naar winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
nietwijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:15:
[...]

De RS9 80 kan volgens de specificaties in ieder geval gebruikt worden bij bandbreedte 235 mm icm bandhoogte 73,92 mm (235/60 R18)
De 235/55 R19 band die op de IONIQ 5 hoort heeft een bandhoogte van 74,11 mm bij 235 mm breedte. Dat verschil in bandhoogte is verwaarloosbaar, zeker als je 0,1 mm van je loopvlak afgesleten hebt en daar hoef je geen duizenden kilometers voor gereden te hebben. ;)
[Afbeelding]
Netjes uitgerekend, maar de velg is zelf een inch groter, dus de ketting moet 3,14x2x2,5 cm langer zijn, of dat dan nog past?
Edit: ik zie dat de kettingfabrikant het zelf heeft uitgerekend........maar blijft toch dat de bandhoogte niet het enige is om mee rekening te houden.
Edit2: waar er sprake is van 'bandhoogte' denk ik dat er 'wielhoogte' zou moeten staan??
@koerskii het lijkt er op dat die Skoda kettingen zouden moeten passen, mischien even passen?

[ Voor 9% gewijzigd door Peter-036 op 20-12-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Peter-036 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:55:
[...]

Netjes uitgerekend, maar de velg is zelf een inch groter, dus de ketting moet 3,14x2x2,5 cm langer zijn, of dat dan nog past?
@koerskii het lijkt er op dat die Skoda kettingen zouden moeten passen, mischien even passen?
De velgmaat "macht kein flaus aus". De sneeuwketting moet om de band passen en bij voorkeur de velg niet raken.

Aanvulling: Bij een bredere band kan je minder hoogte kwijt en omgekeerd. Dat klopt. Daarom heb ik het alleen met banden vergeleken van 235 mm breed.

[ Voor 14% gewijzigd door nietwijk op 20-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
nietwijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:00:
[...]

De velgmaat "macht kein flaus aus". De sneeuwketting moet om de band passen en bij voorkeur de velg niet raken.
Klopt, maar de ketting gaat om het wiel, dus daar zit de velg (als deel van de totale hoogte) wel degelijk in.
Bandenmaten worden gegeven in breedte van het loopvlak, en percentage van de breedte als hoogte van de band.
Dus een 235/50-18 band/wiel combinatie is 2,54 cm lager dan een 235/50-19 band/wielcombinatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 20-12-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Peter-036 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:04:
[...]

Klopt, maar de ketting gaat om het wiel, dus daar zit de velg (als deel van de totale hoogte) wel degelijk in.
Bandenmaten worden gegeven in breedte van het loopvlak, en percentage van de breedte als hoogte van de band.
Dus een 235/50-18 band/wiel combinatie is 2,54 cm lager dan een 235/50-19 band/wielcombinatie.
Daarom heb ik gekeken naar de bandhoogte onafhankelijk van de velgmaat. Probeer maar een fout in mijn tabel te vinden. :P De 18" velg waar ik mee vergelijk heeft een 60% hoge band ipv de 55% hoge band die standaard op de 19" velg zit.

Aanvulling: Een 18" velg is 1" lager dan een 19" velg. Ofwel 25,4 mm lager.
Een band met 5% minder hoogte heeft een 11,75 mm lagere wang. Dubbele wanghoogte geeft 23,5 mm, wat die 25,4 mm compenseert.

[ Voor 13% gewijzigd door nietwijk op 20-12-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@nietwijk Maar de afrol-omtrek van het wiel is niet alleen afhankelijk van de band, en die varieert wel degelijk bij veranderende velgmaten, afgezien van het feit dat de ketting dwars over het loopvlak moet passen, moet 'ie ook om de totale cirkel-omtrek van het wiel passen.
Edit:
De stap van 60% naar 55% is inderdaad het beetje wat je nodig hebt in dit geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Peter-036 op 20-12-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Peter-036 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:14:
@nietwijk Maar de afrol-omtrek van het wiel is niet alleen afhankelijk van de band, en die varieert wel degelijk bij veranderende velgmaten, afgezien van het feit dat de ketting dwars over het loopvlak moet passen, moet 'ie ook om de totale cirkel-omtrek van het wiel passen.
De afrollengte is eveneens onafhankelijk van de velgmaat. De afrollengte is 3,14x74,11=232mm

Herstel....233 mm <-- afrondingsfoutje :P
Herstel....233 cm :F

[ Voor 6% gewijzigd door nietwijk op 20-12-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
232 centimeter, maar je hebt gelijk. ;-)
Ik ging voortdurend uit van een gelijke hoogte-breedtemaatvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Peter-036 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:20:
232 centimeter, maar je hebt gelijk. ;-)
Ik ging voortdurend uit van een gelijke hoogte-breedtemaatvoering.
Klopt :F
Dat bevestigt maar weer dat je nooit in "cm" moet rekenen, het is geen SI eenheid. Net zoals dat Amerikanen niet kunnen rekenen omdat ze het metrisch stelsel niet kennen. O-)

[ Voor 27% gewijzigd door nietwijk op 20-12-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
mh514452 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:20:
[...]

Je eerste punt niet, ik rijd veel over de polder wegen en heb daar altijd de stuur assistentie aanstaan zonder problemen. Wel merk ik dat als het veel regent en donker is, dat ‘ie er dan moeite mee heeft. Verder werkt het dus op provinciale wegen en snelwegen bij mij prima. Hij ping pongt ook niet heen en weer waar ik sommige andere wel eens over hoorde, blijft keurig in het midden

Je 2e punt herken ik wel een beetje, vooral als ik bijvoorbeeld van de A9 vanuit Adam ZO het laatste stukje A2 richting Amsterdam op ga, da’s een redelijk scherpe bocht maar die is met 100 te nemen, daar raakt de stuur assistent wel de weg kwijt en moet ik de assistent assisteren 8)7
Haha, ja, dat stukje snelweg heb ik ook wel eens, maar ik gok dat geen een systeem deze bocht ondersteund. HDA ondersteund bochten tot 15 graden heeft de verkoper mij verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:39

H12

koerskii schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:41:
[...]

Super bedankt @nietwijk dit was het ontbrekende stukje info wat ik zocht. Dan zal die Skoda sneeuwketting ook die RS9 80 zijn. Hopelijk helpt dit ook anderen in de zoektocht naar winterbanden.
Ik heb zelf de Pewag Servo SUV rsv 80A gekocht voor mijn 19inch wielen. Die komt uit de configurator voor de bandenmaat. Maar is volgens mij officieel een mm te dik voor de wielkasten.
Ik heb ze er op gelegd en een paar meter stapvoets gereden, het past helemaal prima en zit gewoon strak. Ze zijn ook 'zelfspannend' en dat zijn die van Skoda volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbert225
  • Laatst online: 23-06 22:59
Geen dank!
Ik heb eens een telefoonhoudertje gemaakt van PLA…dat ging goed totdat de auto een keer in de zon stond, daarna hing de houder halfstok. Geen idee hoe heet het in de auto geweest is, maar sindsdien gebruik ik PETG als ik iets voor in de auto maak 😉.
Razwer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:43:
[...]

offtopic:
Goede materiaalkeuze maar niet vanwege de motivatie die je geeft :P
Je espresso zal nooit boven de 100 graden uit komen en de smelt temperatuur van PLA (zacht bij 130, gemiddelde smelt temp 170), ABS en Nylon (the usual suspects) ligt daar redelijk ver boven.
Wat PETG de juiste keuze maakt tov bovengenoemde materialen is (mogelijk een combinatie van) vochtbestendigheid en UV bestendigheid. Daarnaast komt bij ABS printen nog meer kijken zoals een goede enclosure en filteren van giftige gassen.

Props voor het delen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 19:38
H12 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:29:
[...]

Ik heb zelf de Pewag Servo SUV rsv 80A gekocht voor mijn 19inch wielen. Die komt uit de configurator voor de bandenmaat. Maar is volgens mij officieel een mm te dik voor de wielkasten.
Ik heb ze er op gelegd en een paar meter stapvoets gereden, het past helemaal prima en zit gewoon strak. Ze zijn ook 'zelfspannend' en dat zijn die van Skoda volgens mij niet.
Ik ook. Ook de ruimte tussen wiel en wielkast bekeken, maar ik zie niet waar de ketting iets zou kunnen raken, ook niet met volle belading.

Die ene mm te dik (13 mm kettingdiameter ipv de maximaal gestelde 12 mm) maakt volgens mij helemaal niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
De fabrikant houdt natuurlijk rekening met: vol ingeveerd/uitgeveerd en volledig in- of uit-gestuurd, als er dan een kansje is dat 't misgaat, gaan ze toch aan de veilige kant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2020
Waiting4Ioniq5 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:16:
[...]

Ik ook. Ook de ruimte tussen wiel en wielkast bekeken, maar ik zie niet waar de ketting iets zou kunnen raken, ook niet met volle belading.

Die ene mm te dik (13 mm kettingdiameter ipv de maximaal gestelde 12 mm) maakt volgens mij helemaal niks uit.
meestal is het probleem de remklauw en of de wielkast, idd helemaal ingeveerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBam
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Ik heb de "Veriga stop&go 280 SUV 13 mm. voor zware auto's" al eens om de auto gehad en die passen goed 235/55R19. Genoeg ruimte.

Destijds 148 euro maar zie dat de prijzen tegenwoordig een paas tientjes duurder liggen.

• PEC
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 10:54

PEC

tomhier schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:01:
[...]
HDA ondersteund bochten tot 15 graden heeft de verkoper mij verteld.
Wat moet ik me voorstellen bij een bocht van 15 graden? De verkanting (banking) of een heel klein knikje?
De krapte van een bocht druk je toch uit in de straal?

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-07 18:18
PEC schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:50:
[...]

Wat moet ik me voorstellen bij een bocht van 15 graden? De verkanting (banking) of een heel klein knikje?
De krapte van een bocht druk je toch uit in de straal?
wellicht dacht de verkoper stuur uitslag, maar dat denk ik ook niet omdat we dan spreken over een bocht met een radius van pakweg 22,5 meter, dan zou die bocht ook geen probleem mogen zijn :+

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grijze Ridder
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Waiting4Ioniq5 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:51:
[...]

Vanavond is het bij mij weer voorgekomen: Na 50 snelwegkilometers werd er alleen nog maar koude lucht ingeblazen en koelde de auto snel af.

Ik hoopte al dat 't vroeg of laat een keer terug zou komen, dus ik heb de afgelopen weken het 'Energieverbruik'-scherm open staan in de split screen. Daar zakte het verbruik van de ventilatie inderdaad terug tot onder de 0,1 kW.

Ik ben niet gestopt om de auto opnieuw op te starten, maar heb de schermen tijdens het rijden gereset met een balpen. (Gaatje onder de knop van de parkeersensoren)

Dat werkte! Direct na het opstarten van de schermen begon de ventilatie weer een halve kW stroom te verbruiken en werd het weer lekker warm. Comfortabele gedachte dat de hele auto niet opnieuw opgestart hoeft te worden, want volgende week vrijdag knallen we in een nacht naar de Franse Alpen voor wintersport, en dan zit ik er niet op te wachten om hiervoor extra te moeten stoppen.

@Grijze Ridder : Ben benieuwd wat je dealer hier over te melden heeft!
Update 19-12-23:
De dealer heeft ontdekt dat het airco systeem overvult was. Er moet volgens mij 900 gr in en bij mijn i5 was dat meer dan 1100 gr. En dat was volgens hun de oplossing.....dus niet op weg naar huis was t weer raak, na 15 km ijskoude lucht. Dus 3 januari weer terug. Ook via Bluelink voorwarmen gaat vaak mis. Ik krijg beetje het gevoel dat de kachel in de fabriek al niet lekker ging omdat deze overvol is afgeleverd. Ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Amuseer je op vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-07 11:17
mh514452 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:20:
[...]

Dat stukje inderdaad verliest de stuur assistent het als je er hard erdoorheen gaat.
Ga je echter de adviessnelheid erdoorheen (70 km), dan geen enkel probleem, hij houd de boel in je rijstrook..

Dus snelheid speel ook een grote rol.... uiteindelijk kan de assistent ook niet alles bijbenen als je gewoon met een te hoge snelheid de bocht door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:27

GG85

.......

wim1955 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:00:
[...]

Dat stukje inderdaad verliest de stuur assistent het als je er hard erdoorheen gaat.
Ga je echter de adviessnelheid erdoorheen (70 km), dan geen enkel probleem, hij houd de boel in je rijstrook..

Dus snelheid speel ook een grote rol.... uiteindelijk kan de assistent ook niet alles bijbenen als je gewoon met een te hoge snelheid de bocht door gaat.
Hij zal het vast kunnen maar is softwarematig beperkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grijze Ridder
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Waiting4Ioniq5 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:51:
[...]

Vanavond is het bij mij weer voorgekomen: Na 50 snelwegkilometers werd er alleen nog maar koude lucht ingeblazen en koelde de auto snel af.

Ik hoopte al dat 't vroeg of laat een keer terug zou komen, dus ik heb de afgelopen weken het 'Energieverbruik'-scherm open staan in de split screen. Daar zakte het verbruik van de ventilatie inderdaad terug tot onder de 0,1 kW.

Ik ben niet gestopt om de auto opnieuw op te starten, maar heb de schermen tijdens het rijden gereset met een balpen. (Gaatje onder de knop van de parkeersensoren)

Dat werkte! Direct na het opstarten van de schermen begon de ventilatie weer een halve kW stroom te verbruiken en werd het weer lekker warm. Comfortabele gedachte dat de hele auto niet opnieuw opgestart hoeft te worden, want volgende week vrijdag knallen we in een nacht naar de Franse Alpen voor wintersport, en dan zit ik er niet op te wachten om hiervoor extra te moeten stoppen.

@Grijze Ridder : Ben benieuwd wat je dealer hier over te melden heeft!
Goeie tip om energie schema te bekijken. Die gaat dus naar 0.0 kW en dan wordt t koud. Reset knopje onder parkeersensoren indrukken helpt bij mij niet. Alleen auto uit en weer aan. 3 januari terug naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
Vandaag willen mijn ventilatiekleppen voorop de auto niet meer dicht gaan,
Ook niet nadat de auto uren stil stond (niet aan de lader).
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:05

-CJ

Not remastered

CharlieBulldog schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:09:
Vandaag willen mijn ventilatiekleppen voorop de auto niet meer dicht gaan,
Ook niet nadat de auto uren stil stond (niet aan de lader).
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Zolang de auto geen foutmelding geeft over de kleppen is er weinig aan de hand. Ze staan wel vaker op willekeurige momenten open.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Laatst online: 14:28
Weet er iemand meer over de wegenbelasting na 2025? Ik zie ineens allemaal marktplaats advertenties van electrische auto s waar bij staat 'wegenbelasting vrij tot 2029' maar kan niks vinden in de berichtgeving over het Belastingplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-07 20:29
saabfanatic schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:40:
Weet er iemand meer over de wegenbelasting na 2025? Ik zie ineens allemaal marktplaats advertenties van electrische auto s waar bij staat 'wegenbelasting vrij tot 2029' maar kan niks vinden in de berichtgeving over het Belastingplan.
Je betaal tot einde 2024 geen wegenbelasting. in 2025 krijg je 75% korting op de wegenbelasting.
Vanaf 2026 ga je het volle pond betalen.
Welke tarieven het echter precies zullen worden is nog niet bekend. Kan het huidige benzine/gewicht tarief zijn maar ook een nieuwe categorie speciaal voor EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 14:07
Tweakers met een Carlinkit Tbox Plus. Er is een nieuwe Android 13 OTA uit. Nu kun je zowel Wireless Carplay gebruiken als je Hotspot.
https://www.instagram.com/p/C1NRyaXICVu/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
Stephan_haarlem schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:44:
[...]

Je betaal tot einde 2024 geen wegenbelasting. in 2025 krijg je 75% korting op de wegenbelasting.
Vanaf 2026 ga je het volle pond betalen.
Welke tarieven het echter precies zullen worden is nog niet bekend. Kan het huidige benzine/gewicht tarief zijn maar ook een nieuwe categorie speciaal voor EV.
Benzine auto’s betalen vol tarief zonder toeslagen, wat bij diesel en LPG wel weer van toepassing is. Vol tarief is dus gelijk aan benzinetarief. Dat het vanaf 2026 voltarief is komt doordat er nog niet besloten is wat het na 2025 wordt en dan is het automatisch voltarief. Ze hebben nog even de tijd om er over na te denken. Er zal toch iets moeten komen om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden en daardoor duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Maar niks verbaast mij meer in den Haag. Ik zie het tzt wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanScha
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 20:45
mh514452 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:30:
[...]

Volgens mij is daar een service call van, ik zal eens zoeken. Factuur heb ik niet gekregen, auto loopt via de private lease

In ieder geval wisten ze bij Broekhuis in Almere direct wat ze moesten doen toen ik het over gerammel bij de achterklep had
Hoi leden,

4 januari heb ik een afspraak staan bij garage (utrecht de meern) mbt rammelende achterklep. Het zit bij mij echt los, als ik er achter ga staan kan ik het gerammel zelfs nabootsen door er aan te trekken/duwen. Er is ook al schade door gerammel, de zwarte strook die verticaal langs achterruit loopt aan beide kanten, zit onder los. Gewoon los getrilt.

De garage kende het probleem overigens niet en zeggen als eerste, 'er zal wel iets los in achterbak liggen'... zucht. Ik ben benieuwd!

Nog anderen ervaring met vervanging van de rubberen blokjes?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-HZF1s9KQnQ7NIqtFTH33hsKSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSNKCHV6RMDhhzSm3BuSZhPn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JohanScha op 24-12-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:11
JohanScha schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:04:
[...]Nog anderen ervaring met vervanging van de rubberen blokjes?
Dit heeft Broekhuis Almere bij mij gedaan na klagen over gekraak van de kofferbak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1U37prs0VD_KVnH3r4NhS4p-1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kP398SsvJV4LR06ikuw8tccT.png?f=user_large

In tegenstelling tot @mh514452 ben ik nog niet echt tevreden overigens, want het kraakt nog steeds.
Pagina: 1 ... 204 ... 266 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic