Mijn tips…IwanVb schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:00:
Een vraag over het navigeren van een lange reis.
Als voorbereiding op de wintersport heb ik eens met de Navigatie zitten 'oefenen' (heb de laatste update). Als bestemming heb ik Bruneck (Italie) ingevoerd. De navigatie plant keurig tussenstops bij High-Power laders...maar nu komt het
- De aankomst is met 2% SoC; dat is echt te laag/risico vol (idd jammer dat je geen SoC aankomst % kunt invoeren)
- Ik dacht dit op te lossen door een extra tussenstop te plannen.
- Dit deed ik door op de kaart met de 'cursor' ergens tussen het laatste laadpunt en de eindbestemming te gaan staan.
- In het menu kun je dan bij 'tussenstop toevoegen' de navigatie laten zoeken naar laadpunten dicht bij de cursor.
- Ik vond er een en heb deze als tussenstop toegevoegd....tot zo ver het goede nieuws
- Tot mijn verbazing werd nu het door de navigatie een laadpunt verwijderd! Dit was het laadpunt VOOR het laadpunt dat ik zelf toevoegde. De afstand tussen de 2 laadpunten is nu zelfs zo groot geworden dat (465km) dat dit in de winter zeker niet haalbaar is.
Hoop dat de uitleg beetje duidelijk is....doe ik iets fout? Betere tips om aankomst met een (veel) te lage SoC te voorkomen? Zou graag wel de onboard navigatie blijven gebruiken ivm pre-heating
- zorg in ieder geval dat je de nieuwste software hebt.
- als je dan de route er in hebt zitten en je het middelste scherm actief maakt (tussen parkeer plaatsen), dan zie je precies welke stops een lader hebben en of dat een snelle of langzame lader is. Wel het schuimpje zo instellen dat hij “totale afstand tot parkeerplaats” aangeeft en niet steeds de tussenstanden want daar heb je niet veel aan.
- tijdens het rijden kan je dan heel simpel kiezen of je verder wil, of zin in koffie en stroom.
Daarnaast is het handig om van te voren op googlemaps naar chargers te zoeken (vooral in de spaarzame gebieden) want ze komen er heel snel bij en staan soms nog niet in de app (bovenaan bij de hotels en restaurants het knopje “more” dan kan je EV charge point als search kiezen).
Zolang je op de snelweg zit en de auto zelf stuurt heb je mega veel tijd om dat tijdens het rijden allemaal te regelen.
Het bovenste is dus wel handig om eens uit te proberen. Als je binnenkort een half uur rijden ergens heen moet voor de grap een bestemming 500km verderop intypen. Dan heb je mooi een half uur om te oefenen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV