Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
HollovVpo1nt schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:39:
Oh man... Ik ben mezelf weer gek aan het maken. Begin nu te denken dat ik voor de Mach E had moeten kiezen. Wordt weer een slapeloze nacht...
Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt hoor. Je krijgt veel meer auto voor je geld, en de mate van afwerking is vele malen groter. De Ioniq gaat niet zo snel, en de range (t.o.v) de long range van de Mustang is groter, maar verder lijkt mij die Mustang niet heel speciaal...
DarkShadow schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:18:
[...]

Die Mach e zou ik alleen om het domme openen van de deuren al niet nemen. Heb hem een paar keer zien staan afgelopen vakantie. Vind de ioniq 5 veel mooiere auto.
Tja, het is dus heel persoonlijk. Als watersporter vind ik die portieren met pincode dan wel weer heel handig. Geen dure autosleutel die mee het water in moet. Bij de Ioniq 5 kan ik dan wel de fysieke back-up sleutel gebruiken (die wel nat kan worden), maar als die ook de pincode zou hebben zou ik dat erg fijn vinden. I.d. voor een ski-luik en een achterruitwisser. En het bereik is bij de Mustangs ook steeds iets groter. Dat kan afhankelijk van je behoefte ook handiger zijn dan wat de Ioniq 5 biedt met sneller laden.

Dit alles niet om de Ioniq 5 te bashen. Het is een fantastische auto en ik heb hem niet voor niets besteld. Maar ik hoor graag van @HollovVpo1nt waar zijn twijfel zit.

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-08-2021 09:50 ]

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:44

HollovVpo1nt

I like gadgets

bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:11:
[...]

Nog een beetje kunnen slapen? 😁

Maar serieus... Wat is je zorg?
Vielleicht schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt hoor. Je krijgt veel meer auto voor je geld, en de mate van afwerking is vele malen groter. De Ioniq gaat niet zo snel, en de range (t.o.v) de long range van de Mustang is groter, maar verder lijkt mij die Mustang niet heel speciaal...
bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Tja, het is dus heel persoonlijk. Als watersporter vind ik die portieren met pincode dan wel weer heel handig. Geen dure autosleutel die mee het water in moet. Bij de Ioniq 5 kan ik dan wel de fysieke back-up sleutel gebruiken (die wel nat kan worden), maar als die ook de pincode zou hebben zou ik dat erg fijn vinden. I.d. voor een ski-luik en een achterruitwisser. En het bereik is bij de Mustangs ook steeds iets groter. Dat kan afhankelijk van je behoefte ook handiger zijn dan wat de Ioniq 5 biedt met sneller laden.

Dit alles niet om de Ioniq 5 te bashen. Het is een fantastische auto en ik heb hem niet voor niets besteld. Maar ik hoor graag van @HollovVpo1nt waar zijn twijfel zit.
Nou, het zit zo. Volgens ev-database heeft de Ioniq een realistisch bereik van 380 km. De Mach-E standard range heeft een realistisch bereik van 340km. De verschillen zijn niet super groot wat bereik betreft. Qua opties liggen ze ook niet ver uit elkaar. Wat de Ioniq voor heeft op de Mach-E is het snelladen. Op vakantie super handig, want het halveert je laadtijd minstens. In Nederland kun je prima uit de voeten met 340km.

Waar de twijfel zit: gaat het snelladen mij een dusdanig voordeel opleveren in de praktijk bij de Ioniq? De Mustang vind ik namelijk wel mooier en ja, het feit dat het een Mustang is draagt bij aan het 'ik rij in een Mustang gevoel'.

Anders gezegd, zijn da nadelen van de Mustang op papier ook de nadelen waar ik in de praktijk echt last van zou hebben en zo ja, vaak genoeg? Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Maarja, het is een Lease en een auto voor tenminste 5 jaar (contract), wat dat betreft is de Ioniq wat toekomstbestendiger, maar ik weet ook niet of ik 5 jaar bij deze werkgever blijf.

Daar zit te twijfel vooral: het rijden in een mustang behoort momenteel tot mijn mogelijkheden, welke er normaal gesproken waarschijnlijk niet zouden zijn, en ik weet niet of ik er verstandig aan het gedaan om deze kans te laten varen. Het heeft met het automerk te maken. Ik heb nooit echt in luxe automerken (audi/mercedes/bmw) kunnen rijden en ik schaar de mustang wel in die categorie. Maarja, dan zit je met een actieradius van 300-340km (snelweg) en ik weet niet of dat problemen gaat opleveren.

Ik had hiervoor even kort een Opel Ampera-E, waar ik op de snelweg max 180km mee haalde, wat dat betreft is 300 wel een aanzienlijke verbetering.

[ Voor 30% gewijzigd door HollovVpo1nt op 13-08-2021 10:01 ]

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

[...]

[...]

Nou, het zit zo. Volgens ev-database heeft de Ioniq een realistisch bereik van 380 km. De Mach-E standard range heeft een realistisch bereik van 340km. De verschillen zijn niet super groot wat bereik betreft. Qua opties liggen ze ook niet ver uit elkaar. Wat de Ioniq voor heeft op de Mach-E is het snelladen. Op vakantie super handig, want het halveert je laadtijd minstens. In Nederland kun je prima uit de voeten met 340km.

Waar de twijfel zit: gaat het snelladen mij een dusdanig voordeel opleveren in de praktijk bij de Ioniq? De Mustang vind ik namelijk wel mooier en ja, het feit dat het een Mustang is draagt bij aan het 'ik rij in een Mustang gevoel'.

Anders gezegd, zijn da nadelen van de Mustang op papier ook de nadelen waar ik in de praktijk echt last van zou hebben en zo ja, vaak genoeg? Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Maarja, het is een Lease en een auto voor tenminste 5 jaar (contract), wat dat betreft is de Ioniq wat toekomstbestendiger, maar ik weet ook niet of ik 5 jaar bij deze werkgever blijf.

Daar zit te twijfel vooral: het rijden in een mustang behoort momenteel tot mijn mogelijkheden, welke er normaal gesproken waarschijnlijk niet zouden zijn, en ik weet niet of ik er verstandig aan het gedaan om deze kans te laten varen. Het heeft met het automerk te maken. Ik heb nooit echt in luxe automerken (audi/mercedes/bmw) kunnen rijden en ik schaar de mustang wel in die categorie. Maarja, dan zit je met een actieradius van 300-340km (snelweg) en ik weet niet of dat problemen gaat opleveren.

Ik had hiervoor even kort een Opel Ampera-E, waar ik op de snelweg max 180km mee haalde, wat dat betreft is 300 wel een aanzienlijke verbetering.
Qua luxe merken denk ik dat Hyundai met de Ioniq 5 promoveert naar de volgende klasse... En een Mustang een van de sportauto iconen. Of dat ook luxe is, is een kwestie van smaak.

Qua range zou ik me niet blindstaren op wat EV-database als gemiddelde opgeeft. Je kunt beter kijken naar scenario's en wat daar uitkomt. Dat is in de winter op de snelweg 245 km (maar geen snelheid opgegeven...). Als je daarvan uitgaat kun je op een lange reis etappes maken van 150-170 km (na 10-80%oplaadbeurt) en moet je dan weer opladen met maar max 130 kW (45 minuten). De rit naar de wintersport wordt dan wel heel lang met veel wachttijd.

Met de Ioniq 5 LR kom je volgens EV-database dan 275 km, oftewel 170-190 obv 10-80% na 20 minuten laden. Maar de laadtijd zoveel korter dat je met 10-90% nog steeds bijna 20 minuten sneller bent. En dan kun je dus ook etappes rijden van 200-220 km met minder dan 30 minuten laden ertussen.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:36
[...]

[...]

[...]

Daar sta je dan; een gevoel dillema :*) ..... Daar kunnen wij je niet zo best mee helpen. Persoonlijk vind ik dat Ford de grootste fout heeft gemaakt door deze auto een mustang te noemen, waar ik de oudere mustangs erg kan waarderen heb ik dat met de mach en totaal niet. Bij mij was de keuze niet zo moeilijk wat dit betreft. Ik ben wel van mening dat Hyundai met de ioniq 5 echt wel een auto in het door jou genoemde segment heeft gerealiseerd.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
@HollovVpo1nt Je kan zo solliciteren bij Royal Club: “We zien het vaak, mensen die geen keuze kunnen maken”. “Choose !” 😂😂

En ja, I5 is een zeer goede keuze….

[ Voor 12% gewijzigd door Luft op 13-08-2021 10:39 ]

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Misschien dat dit helpt....

Ik rijd nu 2 weken in mijn P45, hiervoor heb ik 3 jaar in een bijna nieuwe (demo, 3000 km) Mercedes GLC gereden. Toen ik hem twee weken geleden inleverde stond er 26.500 km op de teller. Het was een moord wagen mn. kwaliteit in afwerking en alles wat ik wilde zat er op of aan. Heb dus 5 maanden in de zenuwen gezeten of de Ioniq 5 nu wel de juiste keus was om deze auto op te volgen, maar ik wilde perse elektrisch rijden (dat wilde ik eigenlijk al toen ik de GLC kocht maar kon binnen mijn budget niets vinden). Heb zelfs de reservering een paar weken voor de uiterste besteldatum gecanceld maar heb hem uiteindelijk toch besteld. Ik heb tussen december 2020 en februari 2021 in diverse elektrische auto's van VW en Mercedes proef gereden. Ze vielen stuk voor stuk af om uit één lopende redenen.
Eind februari een dag voor de P45 inschrijving kreeg ik de Ioniq 5 ineens in het vizier, heb me ingeschreven en nu ben ik nog iedere dag blij dat ik de Ioniq 5 gekocht heb, ik heb het plezier in het rijden terug gevonden. Als je kritisch bent zal je best dingen kunnen vinden die beter hadden gekund (tov de GLC) maakt me niets uit...ik heb de lol weer terug...net als toen ik mijn eerste nieuwe auto kocht....een Audi 50 in 1975. Ik sta er niet alleen in, ook mijn vrouw vind het een moord wagen. Zelfs mijn zoon, verstokt BMW rijder begrijpt dat ik er blij mee ben.

My 2 cents....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAH15fleTIHjsdLIyFYlB0S-L3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJuFLq8Ltb4Mmm3MvVmj0UfY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door kor952 op 13-08-2021 11:06 ]

3000Wp op 't dak

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:44

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ach, het zit in mijn aard om na elke keuze even te janken en uiteindelijk te denken, blij dat ik het gedaan heb :) Thanks voor jullie reacties!
Vraagje, is de hyundai logo op de voorkant en achterkant van de auto verwijderbaar? Vooral i.c.m met de Gravity Gold lijkt mij een strakke voor- en achterkant wel nice.

De dealer vertelde mij trouwens dat de 60% voor de gravity gold kiest. Vind ik aan de ene kant de mooiste kleur maar baal wel dat die daardoor minder uniek is :P

De cyber gray is trouwens ook echt vet. De prijslijst en configurator zeggen dat het metallic is, maar het is echt meer een unilak. Ik twijfelde even tussen gravity gold en cyber gray, maar bij de gravity gold komen de lijnen van de auto meer tot uitdrukking. Maar nogmaals die cyber gray is echt nice! Vooral icm met de zwarte accenten van de niet-lounge versies lijkt die mij mooi.

[ Voor 46% gewijzigd door HollovVpo1nt op 13-08-2021 11:31 ]

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:23:
Ach, het zit in mijn aard om na elke keuze even te janken en uiteindelijk te denken, blij dat ik het gedaan heb :) Thanks voor jullie reacties!
Vraagje, is de hyundai logo op de voorkant en achterkant van de auto verwijderbaar? Vooral i.c.m met de Gravity Gold lijkt mij een strakke voor- en achterkant wel nice.
Niet echt....maar als je hem eindelijk hebt is dat the last of your worries.....

[ Voor 6% gewijzigd door kor952 op 13-08-2021 11:44 ]

3000Wp op 't dak

• Vielleicht
[...]

[...]

[...]

Het enige wat de Mustang een Mustang maakt is het logootje. Dit hebben ze marketingtechnisch heel slim gedaan, want zo krijgen eventuele klanten inderdaad het gevoel een Mustang te bezitten. Verder heeft het natuurlijk niets met een Mustang te maken. Zonder Mustang branding is het gewoon een elektrische Ford . Dat bekt alleen niet zo lekker :P
De dealer vertelde mij trouwens dat de 60% voor de gravity gold kiest. Vind ik aan de ene kant de mooiste kleur maar baal wel dat die daardoor minder uniek is :P
Dit is de stand van afgelopen zaterdag:

44% GEEL (70 maal)
23% ZWART (36 maal)
21% GROEN (33 maal)
11% WIT (18 maal)
1% BLAUW (2 maal)
1% GRIJS (1 maal)

Ik heb hier laatst bij de proefrit even naar gekeken. De logo's lijken helaas wat verzonken te zijn in het metaal. Dus waarschijnlijk niet zo simpel erop geplakt dat je het makkelijk weg kunt halen.

Ik vind het logo totaal uit de toon vallen bij de auto. Het ziet er oubollig uit en is ook nog eens heel groot.

Misschien is het al beter als je het logo kunt wrappen of spuiten in dezelfde kleur als de lak.

Ik heb zelf voor Mystic Olive Green gekozen en zit hier ook nog op te broeden.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-08-2021 13:35 ]

• Richard-I5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-06 16:28

Ja, dat is nu zo. Als de I5 een verkoop succes gaat worden en daar lijkt het wel op. Dan gaat de meute echt voor andere kleuren als Gravity Gold. Als over 2 jaar anderen jouw auto zien denken ze: Kijk een liefhebber. 👍🏻

Ik heb zelf trouwens voor Mystic Olive Green gekozen.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-11 19:29

mdeiman

Projet 45

bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Ik heb hier laatst bij de proefrit even naar gekeken. De logo's lijken helaas wat verzonken te zijn in het metaal. Dus waarschijnlijk niet zo simpel erop geplakt dat je het makkelijk weg kunt halen.

Ik vind het logo totaal uit de toon vallen bij de auto. Het ziet er oubollig uit en is ook nog eens heel groot.

Misschien is het al beter als je het logo kunt wrappen of spuiten in dezelfde kleur als de lak.

Ik heb zelf voor Mystic Olive Green gekozen en zit hier ook nog op te broeden.
Logo is inderdaad een lelijk ding op de auto. Nieuwe logo van KIA past beter …😉

Shit happens.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Is er hier misschien iemand die binnen enkele weken een Project 45 zou willen hebben? Stuur me dan even een PM, ik weet misschien een mogelijkheid daarvoor.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Luft
Vanochtend door de wasstraat. Vantevoren gekeken of er krasjes te zien zijn. Ja, helaas is hij niet geheel krasvrij door de importeur/dealer afgeleverd. Na de wasstraat weer gekeken of het verergerd is: nee dus. Je moet wel heel goed kijken met een erg felle lamp om micro krasjes te zien. Kortom, ik ben tevreden.

Het inrijden van de wasstraat was wel even spannend ivm de maximale 2mtr breedte die toegestaan is. Daarna even op de rem, naar neutraal, rem los en met OK rechts op het stuur bevestigen. Daarna blijft hij in neutraal zonder problemen. Aan het eind weer even op de rem en schakelen naar D.

• Tiggy80
Jan Treur schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:24:
Is er hier misschien iemand die binnen enkele weken een Project 45 zou willen hebben? Stuur me dan even een PM, ik weet misschien een mogelijkheid daarvoor.
Je bent toch niet ineens van gedachte veranderd 8)7

• Jan Treur
Nee, het heeft alleen indirect te maken met de lange wachttijd (al 5 weken) en reparatie van mijn bestelde Gravity Gold Project 45. Het is een ingewikkeld verhaal. De vervangende ABS module is ruim een week geleden vanuit Zuid-Korea ingevlogen en ze zijn bij de dealer het repareren gestart. Mogelijk is hij volgende week dan eindelijk klaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Jan Treur op 14-08-2021 14:07 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Richard-I5
  • Laatst online: 16-06 16:28
Autoweek artikel dat verschillende typen electromotoren vergelijkt. Goed om te weten dat de Ioniq 5 een PMSM motor heeft. Nog een overeenkomst tussen de I5 en de Porsche Taycan blijkbaar. 👍🏻👍🏻

https://www.autoweek.nl/a...-elektromotoren-in-autos/

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

• e.vanderavoird
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02-2024
Jan Treur schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:04:
Nee, het heeft alleen indirect te maken met de lange wachttijd (al 5 weken) en reparatie van mijn bestelde Gravity Gold Project 45. Het is een ingewikkeld verhaal. De vervangende ABS module is ruim een week geleden vanuit Zuid-Korea ingevlogen en ze zijn bij de dealer het repareren gestart. Mogelijk is hij volgende week dan eindelijk klaar.
Pm gestuurd

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-11 22:36
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Het is echt een soort loterij bij die bestellingen... Ik heb begin mei een LR RWD Lounge (met panorama dak) besteld en die zou nu pas begin november komen volgens de dealer.
@bilgy_no1 deze uitvoering hebben wij begin juli ook besteld in Utrecht, ook wij kregen te horen dat het in november geleverd zou worden. Ben benieuwd :)
haraldstoll schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

@bilgy_no1 deze uitvoering hebben wij begin juli ook besteld in Utrecht, ook wij kregen te horen dat het in november geleverd zou worden. Ben benieuwd :)
Rare gang van zaken. De dealer zei wel dat hij de order opnieuw had moeten invoeren, omdat het systeem er eerst niet klaar voor was. Ik begin te denken dat hij ergens een fout heeft gemaakt en dat pas later (misschien ook pas begin juli) heeft gecorrigeerd. We gaan het zien.

• e.vanderavoird
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02-2024
bilgy_no1 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Rare gang van zaken. De dealer zei wel dat hij de order opnieuw had moeten invoeren, omdat het systeem er eerst niet klaar voor was. Ik begin te denken dat hij ergens een fout heeft gemaakt en dat pas later (misschien ook pas begin juli) heeft gecorrigeerd. We gaan het zien.
Ik denk dat je gelijk hebt. Klinkt als een verhullend praatje om een gemaakte fout niet toe te hoeven geven.
Hier is een pagina met bluelink spraakcommando's. Zie ook deze webmanual met spraakcommando's.

Weet nog iemand anders nog niet genoemde nuttige spraakcommando's of lijstjes :?

Samenvatting

Bediening van voertuigfuncties*
Climate control aan/uit
Warmer/koeler
Ventilator hoog/laag
Ventilatieluchtstroom via openingen in dashboard in interieur/op voorruit/op voeten/op voorruit en voeten
Open/sluit <positie> ruit
Open/sluit achterklep
Verwarming stuurwiel aan/uit
Stoelverwarming aan/uit
Verwarming/ventilatie bestuurdersstoel niveau <1-3>
Ontdooien achterruit/buitenspiegels aan/uit
Navigatie
Zoek adres
Vind speciale bestemming (POI)
Vind <Categorie>
Kaart
Eerdere bestemmingen
Verkeersinformatie
Naar huis/naar kantoor
Gesproken instructies aan/uit
Maximale/minimale zoom
Stop/hervat navigatie
Annuleer route
Resterende afstand en tijd
Route-opties
Route-overzicht
Telefoon
Bellen
Bel <Naam>
Bel <Naam> op zijn mobiele nummer / op kantoor / thuis / of elders
Kies nummer
Bel <telefoonnummer #>
Wijzig Bluetooth-apparaat
Entertainment
Radio
DAB/FM
AM
Muziek
USB
Bluetooth-audio
USB-muziek
Overige commando's
Help
Ja/Nee
Regel 1~4 (een-vier)
Volgende/Vorige
Handmatige input
Ga terug
Exit

Niet genoemde spraakcommando's

Open laadklep

Zie ook deze post met spraakcommando's getest door @CharlieBulldog

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-05-2023 15:20 ]

• Luft
De achterklep gaat automatisch handsfree open, en daarna met de knop weer dicht. Daarna loop ik naar de bestuurders deur, spiegels klappen uit maar niet de deurgrepen. Moet dan op de greep zelf of op de afstandsbediening drukken om te openen !?! Lijkt me een bug.

ZuinigeRijder schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:48:
Hier is een pagina met bluelink spraakcommando's. Zie ook deze webmanual met spraakcommando's.

Weet nog iemand anders nog niet genoemde nuttige spraakcommando's of lijstjes :?

Samenvatting

Bediening van voertuigfuncties*
Climate control aan/uit
Warmer/koeler
Ventilator hoog/laag
Ventilatieluchtstroom via openingen in dashboard in interieur/op voorruit/op voeten/op voorruit en voeten
Open/sluit <positie> ruit
Open/sluit achterklep
Verwarming stuurwiel aan/uit
Stoelverwarming aan/uit
Verwarming/ventilatie bestuurdersstoel niveau <1-3>
Ontdooien achterruit/buitenspiegels aan/uit
Navigatie
Zoek adres
Vind speciale bestemming (POI)
Vind <Categorie>
Kaart
Eerdere bestemmingen
Verkeersinformatie
Naar huis/naar kantoor
Gesproken instructies aan/uit
Maximale/minimale zoom
Stop/hervat navigatie
Annuleer route
Resterende afstand en tijd
Route-opties
Route-overzicht
Telefoon
Bellen
Bel <Naam>
Bel <Naam> op zijn mobiele nummer / op kantoor / thuis / of elders
Kies nummer
Bel <telefoonnummer #>
Wijzig Bluetooth-apparaat
Entertainment
Radio
DAB/FM
AM
Muziek
USB
Bluetooth-audio
USB-muziek
Overige commando's
Help
Ja/Nee
Regel 1~4 (een-vier)
Volgende/Vorige
Handmatige input
Ga terug
Exit

Niet genoemde spraakcommando's

Open laadklep
Nu is mij duidelijk waarom Hyundai een plek op het dashboard heeft gemaakt waar je mbv een koelkastmagneet een lijst op kunt hangen...
Luft schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:13:
De achterklep gaat automatisch handsfree open, en daarna met de knop weer dicht. Daarna loop ik naar de bestuurders deur, spiegels klappen uit maar niet de deurgrepen. Moet dan op de greep zelf of op de afstandsbediening drukken om te openen !?! Lijkt me een bug.
Klopt, heb ik ook. Is niet logisch.

• Luft
Nog iets vreemd: LKA staat altijd aan, daarom het eerste wat ik doe is die uitschakelen. Eenmaal op de snelweg schakel ik cruise control in (Smart + HDA). Functioneert prima. Dan neem ik de afslag en schakel cruise control weer uit, dan blijven er twee assistenten aktief: LKA en LFA. Om die vervolgens uit te schakelen is een drama, wat soms wel en soms niet wil lukken. Het is me ook niet duidelijk wat ik dan verkeerd doe. Kan dat niet eenvoudiger ??

@Luft Bij mij is het een maal drukken om LFA uit te schakelen en dan een paar seconden drukken om ook LKA uit te schakelen.

• Luft
ZuinigeRijder schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:52:
@Luft Bij mij is het een maal drukken om LFA uit te schakelen en dan een paar seconden drukken om ook LKA uit te schakelen.
Niet erg gebruiksvriendelijk…

• Luft
Botsproeven met de I5

https://youtu.be/c7o0vczc08Q

Deze video is van iets betere kwaliteit, slow motion en andere content van de Koreaanse NCAP testen.

• Luft
Koreeaanse dakdragers:

https://youtu.be/-6R-xxikc8I

En de crashresultaten zijn in het Koreaans te vinden op knap.org.

Resultaat:
Algemeen veiligheidsniveau 92.1 punten, Rang 1.

Alleen de voetgangersveiligheid blijft iets achter.

Hier zijn de resultaten vertaald naar het Nederlands in PDF vorm.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/nn60t2ege9or3re/KNCAP%202021-08-17%2009.00.27.jpg?raw=1

En de bijbehorende video:

P.S. de Tesla Model 3 krijgt daar een algemene score van 83.3 punten en een rang 2.

Met de hoofdscores van Tesla Model 3:
Botsing 99.6
Voetgangersveiligheid 58.4
Ongevallenpreventie 59.5

[ Voor 29% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-08-2021 10:23 ]

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:56
Vooral bij de hogere snelheid worden er toch behoorlijk wat fietsers en voetgangers te grazen genomen in die video.
En dan toch een dergelijk hoge score? Ik vraag me dan af wat de eisen zijn voor dat onderdeel, want ik zou er niet mee adverteren in elk geval.
@emcore Tesla model 3 doet daar maar Ongevallenpreventie 59.5%, dus blijkbaar doet de IONIQ 5 het met 95.9% veel beter.

Daarom ook aan de snelheid houden, vooral binnen de bebouwde kom (50 of 30 km per uur) O-)

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:56
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:38:
@emcore Tesla model 3 doet daar maar Ongevallenpreventie 59.5%, dus blijkbaar doet de IONIQ 5 het met 95.9% veel beter.

Daarom ook aan de snelheid houden, vooral binnen de bebouwde kom (50 of 30 km per uur) O-)
Ja, ik heb net ook even het filmpje van de model 3 bekeken. Dat is helemaal bizar, ik had verwacht dat die het een stuk beter zou doen. Vooral omdat ze telkens laten zien dat die auto een fietser achter een andere auto al op 100 meter afstand zou moeten kunnen opmerken. Maar dat leek er hier niet op, als hij er vervolgens op alle drie de snelheden tegenaan rijdt.

Maar goed, in verhouding doet de IONIQ5 het dus goed, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering ;)
Goed gevonden, maar... wat een lompe dingen zijn dat. Dan vind ik die Europese varianten wel een stukje mooier ogen.

• Luft
Hilarisch: via chat bij HMNL gevraagd of er al een terugroepactie voor de batterij koelvloeistof is voor de I5. “Hoe bedoel je” was het antwoord. Zoals in Duitsland en omstreken ? “Vraag maar aan de dealer”. Die het dan weer bij jullie navraagt en jullie van niks weten ?? “Kijk voor terugroepactie op onze site”. Dat gedaan, is alleen voor Kona en Ioniq. “U bent toch eigenaar van een Ioniq5?” Ja, maar een Ioniq 5 is geen Ioniq ! “Oh, dan moet u toch bij de dealer zijn voor antwoorden, goedemiddag “

Zucht…

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Begrijp je nu mijn probleem met HMNL? Maar troost je Pon is niet veel beter….Die van KIA maakt dikke fouten met de niet originele trekhaak voor de Niro maar geeft dat niet toe. Kortom…..

3000Wp op 't dak

• Vielleicht

In deze video kun je volgens mij de richtingaanwijzers zien van alle niet-Lounge versies. Beetje treurig dat ze hier gewone gloeilampen voor gebruiken...
Vielleicht schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:48:
[YouTube: Instructie video's Ioniq 5 Deel 1]
In deze video kun je volgens mij de richtingaanwijzers zien van alle niet-Lounge versies. Beetje treurig dat ze hier gewone gloeilampen voor gebruiken...
Ach, die richtingaanwijzers branden nauwelijks, dus voor het energieverbruik maakt het geen fluit uit. En die besparing tov de Lounge-versie moet toch ergens vandaan komen... Grootste nadeel lijkt me nog dat je die oude lampjes af en toe moet vervangen.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:17

-CJ

Not remastered

Ben benieuwd of er ook gewoon LED-lampen in kunnen.

All I had to do was follow the damn train.

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 15:35

cooper_s1

MINI&#039;s rule

-CJ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:26:
Ben benieuwd of er ook gewoon LED-lampen in kunnen.
Er zijn daar toch tegenwoordig led-vervangingslampjes voor die canbus geschikt zijn?

• Luft
cooper_s1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:51:
[...]

Er zijn daar toch tegenwoordig led-vervangingslampjes voor die canbus geschikt zijn?
CAN is een netwerk, zoals ethernet of modbus. Geen verlichting standaard. Voor bijna elk soort lampje is tegenwoordig een LED lampje te vinden.

• Vielleicht
bilgy_no1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:17:
[...]

Ach, die richtingaanwijzers branden nauwelijks, dus voor het energieverbruik maakt het geen fluit uit. En die besparing tov de Lounge-versie moet toch ergens vandaan komen... Grootste nadeel lijkt me nog dat je die oude lampjes af en toe moet vervangen.
Het gaat mij ook niet om LED/Gloeilamp, maar blijkbaar zitten de richtingaanwijzers in dat rooster in de achterbumper, en niet als pixels in het achterlicht...

• Luft
Vielleicht schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:57:
[...]

Het gaat mij ook niet om LED/Gloeilamp, maar blijkbaar zitten de richtingaanwijzers in dat rooster in de achterbumper, en niet als pixels in het achterlicht...
Maar ook in de voorbumper ipv in de koplampen..

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
Ik heb het ook, is irritant en lijkt inderdaad een bug.

Eem andere waarschijnlijke bug die ik bemerkt heb: de dodehoeksignalering / beveiliging werkt alleen voor personenauto's, hoge vrachtauto's en bussen in de dode hoek worden niet gesigmaleerd. En daar ls het nog wel veel meer van belang. Hebben anderen dit ook?

Weet iemand of er een mailadres bij de importeur is waar we dit soort bugs en software wensen zouden kunnen deponeren? Als ik het aan de dealer meld, weet ik niet of het wel verder komt........

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik heb wel een email adres voor je maar of ze er iets mee zullen doen is de grote vraag, misschien kun je die vraag eerst stellen en kijken hoe ze reageren?!

Hyundai klantenservice <klantenservice@hyundai-motor.nl>

Het gedeelte tussen de groter/kleiner dan tekens is het werkelijke email adres.

3000Wp op 't dak

• Luft
Op het Duitse goingelectric forum zijn ze bezig met een update van de software…

• Niick7
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-10 12:18
Ik wilde gisteren deze configuratie bestellen via de dealer, alleen kwam hij met een bedrag van €47.835,00. Hij gaf aan dat er een fout in de online configurator zat.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9byO0ijcLkLaNKsD7-EB7H8Vm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rIW1cOyOHNxwRyKMsLtaXDWU.png?f=fotoalbum_large

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
wimtim schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:43:
[...]

Eem andere waarschijnlijke bug die ik bemerkt heb: de dodehoeksignalering / beveiliging werkt alleen voor personenauto's, hoge vrachtauto's en bussen in de dode hoek worden niet gesigmaleerd. En daar ls het nog wel veel meer van belang. Hebben anderen dit ook?

Weet iemand of er een mailadres bij de importeur is waar we dit soort bugs en software wensen zouden kunnen deponeren? Als ik het aan de dealer meld, weet ik niet of het wel verder komt........

• NiroNiro
  • Niet online
[...]

...

...
Als het op de snelweg is dan kan het idd kloppen. Ik bemerk hetzelfde gedrag ook in de e-Niro. Het is me opgevallen dat het aangaat aan de hand van de snelheid waarmee je inhaalt. Vaak rijden vrachtauto's traag genoeg en vindt ie deze niet zo'n probleem en geeft dus geen melding...

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-11 12:44
[...]

Volgens mij is het een verschil van 12+ km/h met de auto die je inhaalt dan doen ze het niet

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Luft schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:51:
Op het Duitse goingelectric forum zijn ze bezig met een update van de software…
De link voor de nieuwe software en kaart vind je hier. Ik heb hem inmiddels gedownload. Als de Nederlandse dealers zeggen van niets te weten kan je het nu zelf regelen.

https://www.goingelectric...?f=531&p=1659584#p1659584

3000Wp op 't dak

Niick7 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 06:29:
Ik wilde gisteren deze configuratie bestellen via de dealer, alleen kwam hij met een bedrag van €47.835,00. Hij gaf aan dat er een fout in de online configurator zat.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?
[Afbeelding]
Zit het verschil niet in de afleverkosten, dealerpakketten, Hyundai Glass Coating, leges? Dat is ook al snel €1000 of meer.

• Niick7
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-10 12:18
bilgy_no1 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:19:
[...]

Zit het verschil niet in de afleverkosten, dealerpakketten, Hyundai Glass Coating, leges? Dat is ook al snel €1000 of meer.
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar volgens de configurator is dit de totaalprijs inclusief het rijklaar maken etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwV_v2_HMe2usVCAkkntPjuieKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/09RUUslthTMchH5UWt0M347e.png?f=fotoalbum_large

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:02
[...]
Dit is in de oude IONIQ ook al zo. Het werkt aan de hand van het snelheidsverschil. Als dat verschil groot is (zoals bij een vrachtwagen inhalen), dan gaat ie niet aan.

• Vielleicht
[...]

Bedoel je dat je dodehoekherkenning niet werkt als JIJ een vrachtwagen inhaalt? Want dat lijkt mij geen bug. Mijn 2018 Octavia doet namelijk hetzelfde. Je rijdt met een groot snelheidsverschil een vrachtwagen voorbij, ik neem aan dat je die vrachtwagen niet zelf over het hoofd gezien hebt, en dat je wel 3 seconden kan onthouden dat daar een vrachtwagen zit ;)

• wimtim
Vielleicht schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:54:
[...]

Bedoel je dat je dodehoekherkenning niet werkt als JIJ een vrachtwagen inhaalt? Want dat lijkt mij geen bug. Mijn 2018 Octavia doet namelijk hetzelfde. Je rijdt met een groot snelheidsverschil een vrachtwagen voorbij, ik neem aan dat je die vrachtwagen niet zelf over het hoofd gezien hebt, en dat je wel 3 seconden kan onthouden dat daar een vrachtwagen zit ;)
Als ik met ongeveer 103 km / uur op de linkerbaan van een autoweg een gemengde file van personenauto's en vrachtauto's die met ongeveer 90-95 km op de rechterbaan rijden, krijg ik bij elke gepasseerde personenauto een waarschuwing en wil de rijnbaanwissel-assist nog niet werken, maar bij elke vrachtwagen wel. Die zou je met de rijbaanwissel-assist zelfs kunnen "snijden". Ik vind dit niet veilig!

• Vielleicht
wimtim schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Als ik met ongeveer 103 km / uur op de linkerbaan van een autoweg een gemengde file van personenauto's en vrachtauto's die met ongeveer 90-95 km op de rechterbaan rijden, krijg ik bij elke gepasseerde personenauto een waarschuwing en wil de rijnbaanwissel-assist nog niet werken, maar bij elke vrachtwagen wel. Die zou je met de rijbaanwissel-assist zelfs kunnen "snijden". Ik vind dit niet veilig!
Ja, als je het zo zegt lijkt mij dat ook niet de bedoeling ;) Je zou toch denken dat hij zo'n bakbeest wel opmerkt

• NiroNiro
  • Niet online
wimtim schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

ah zo, ja dat is lastig. Soms ga je ook teveel op de systemen leunen dat merk ik zelf ook met de ACC en dat je tijdens een file die beter uit kunt doen incl regeneratie want dat rijdt gewoon niet fijn.

Heb al een aantal keer gehad dat mensen mij bijna afsnijden op de snelweg omdat ze denken dat ik ze een brakecheck geef nadat ik ze inhaal omdat ik dan van het pedal af ga en de cruisecontrol weer aanzet.

• Luft
NiroNiro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:27:
[...]

ah zo, ja dat is lastig. Soms ga je ook teveel op de systemen leunen dat merk ik zelf ook met de ACC en dat je tijdens een file die beter uit kunt doen incl regeneratie want dat rijdt gewoon niet fijn.

Heb al een aantal keer gehad dat mensen mij bijna afsnijden op de snelweg omdat ze denken dat ik ze een brakecheck geef nadat ik ze inhaal omdat ik dan van het pedal af ga en de cruisecontrol weer aanzet.
Hmm, dat is bij mij precies andersom. Het rijden in de file met HDA, etc. is erg fijn. Je hoeft zelf niets te doen, de auto stopt en trekt weer op etc.. Als je overschakelt van pedaal naar cruise control dan remt de auto niet af, hij blijft dan op de momentane snelheid rijden. Dus ik begrijp niet helemaal waarom dan bij jouw de auto afremt ?

• NiroNiro
  • Niet online
hij remt af omdat ik de cc even uit heb gedaan vandaar... file rijden is idd fijn met acc hoor, alleen laat de auto soms teveel ruimte ertussen naar mijn mening.. maar over het algemeen doet ie het wel goed!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:35
NiroNiro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:01:
alleen laat de auto soms teveel ruimte ertussen
Dat is voor de gehaaste BWM rijder die dan lekker kan zigzaggen tussen de banen om hen aan het eind van de file weer tegen te komen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Luft
NiroNiro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:01:
hij remt af omdat ik de cc even uit heb gedaan vandaar... file rijden is idd fijn met acc hoor, alleen laat de auto soms teveel ruimte ertussen naar mijn mening.. maar over het algemeen doet ie het wel goed!
De ruimte/afstand kan je instellen door op de knop rechtsonder op het stuur de drukken. Dan nog is er teveel ruimte ?

• NiroNiro
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

Dat is voor de gehaaste BWM rijder die dan lekker kan zigzaggen tussen de banen om hen aan het eind van de file weer tegen te komen.
true. Ik hoef ook niet te kleven oid maar als er steeds iemand ertussen komt dan schuif ik steeds naar achter, op den duur is dat wel genoeg hahaha

• Ficusforever22
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-12-2022
Heeft iemand al een ervaring met het BOSE audiosysteem gehad? De video van Hyundai zelf op youtube heeft gezet is weinig zeggend…

• Luft
kor952 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

De link voor de nieuwe software en kaart vind je hier. Ik heb hem inmiddels gedownload. Als de Nederlandse dealers zeggen van niets te weten kan je het nu zelf regelen.

https://www.goingelectric...?f=531&p=1659584#p1659584
Gedownload en de updates zonder problemen uitgevoerd.

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 09:56
Luft schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:59:
[...]

Gedownload en de updates zonder problemen uitgevoerd.
Uit nieuwsgierigheid: hoe voer je updates uit bij de Ioniq 5. Hebben ze ook zo’n soort OTA systeem als Tesla, of via de app?

• Luft
GoodPeople schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:03:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: hoe voer je updates uit bij de Ioniq 5. Hebben ze ook zo’n soort OTA systeem als Tesla, of via de app?
Nog geen OTA, die komt in de herfst. Zip-bestand downloaden, uitpakken op een Fat32 geformatteerde lege USB stick van minimaal 32GB. Stick in de media poort, aanwijzingen op het scherm opvolgen. 40 min. later is de update gedaan.

• Jan Treur
Jan Treur schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:04:
Inmiddels is de vervangende ABS module aangebracht, maar ook die geeft storingen in de communicatie met de hulpsystemen. Ik heb nu een andere Project 45 als vervangende auto meegekregen (de enige die nog beschikbaar was in Nederland, heb ik begrepen, een wiite met lichte bekleding).

• Jan Treur
Bij ons klappen de deurgrepen netjes open en dicht met de afstand die je tot de auto hebt (bij de bestuurderskant).

• Luft
Jan Treur schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:36:
[...]

Bij ons klappen de deurgrepen netjes open en dicht met de afstand die je tot de auto hebt (bij de bestuurderskant).
Dus bij jouw werkt het wel in dat scenario ? Deurgrepen gaan toch niet automatisch dicht als je met de sleutel wegloopt ??

• Jan Treur
Jawel, moet wel een kleine 10 meter zijn

• Luft
Jan Treur schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:54:
Jawel, moet wel een kleine 10 meter zijn
Ok, er zijn hele discussies gevoerd dat dat niet werkt. Morgen eens proberen

• Jan Treur
Ja, dat zag ik.
Mijn zoon dacht eerst ook dat het niet werkte, maar toen ik hem vroeg verder weg te gaan werkte het voorbij een meter of 10 afstand wel.

• wimtim
Jan Treur schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:06:
Ja, dat zag ik.
Mijn zoon dacht eerst ook dat het niet werkte, maar toen ik hem vroeg verder weg te gaan werkte het voorbij een meter of 10 afstand wel.
Het werkt wel als je met de sleutel naar de auto toeloopt. Dan gaan de deuren open. Als je dan weer wegloopt gaan ze weer dicht.
Maar als je in de auto gereden hebt en dan wegloopt van de auto, sluit hij niet. Na een minuut krijg je dan een bericht via bluelink dat de deur nog open is. Via de app kun je je de deuren dan alsnog sluiten. Als dat allemaal kan, waarom kunnen ze dan niet automatisch op slot gaan bij weglopen van de auto?
In de gebruiksaanwijzing wordt deze mogelijkheid idd niet geboden en de dealer zegt ook dat het klopt dat het niet kan.

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-11 20:59
Hoi

Ik merk weinig Belgische reacties in dit toch ondertussen 84 blz lange topic.
Ik heb recent de Ioniq 5 getest in uitvoering 73 kWh + Core. D.w.z. in de basisuitrusting maar met het grootste batterypack. Ik ben geen andere elektrische auto's gewoon maar het testritje was héél leuk! Een verademing met mijn huidige benzine auto.
Spijtig dat in België zo te zien vooral Core's aangeboden worden in de 58 of 73 modellen, ik heb de andere snufjes dus niet zelf kunnen testen en enkel op youtube filmpjes dus kunnen waarnemen.

De Balance pack lijkt me leuk maar buiten de lightbars (dus geen gloeilamp pinkers zoals nu) en het 360 view en camera bij de richtingaanwijzers denk ik niet dat ik de extra inbegrepen opties zou missen ook de 5000 euro extra niet ;)

Hieronder overzicht van de Belgische mogelijkheden en prijzen.

Core
  • 58kWh: € 45.999
  • 73 kWh: € 49.249
Balance (boven op Core)
  • 73 kWh: € 54.999
Balance Vision (bovenop Balance)
  • 73 kWh: € 56.999
  • 73 kWh AWD: € 60.999
Balance Solar (bovenop Balance)
  • 73 kWh: € 57.999
  • 73 kWh AWD: € 61.999
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvCIW5znHeA69o-Rg5JAVtpNmyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jk3OGeq45pR4LuUuQ6649O1i.jpg?f=fotoalbum_large

Ohja, wat was de kostprijs van jullie Ioniq 5 of mag dit niet gecommuniceerd worden op het forum hier? Vraag me af welke korting jullie krijgen (als je er al kon krijgen). Vroeger was het toch wel evident dat de catalogusprijs niet de prijs was die je uiteindelijk zou betalen maar met de schaarste in chips en productiecapaciteit is dit niet zo evident meer veronderstel ik?

• Jan Treur
Dit staat op mijn factuur voor de Project 45 versie (met zonnepanelen en 20 inch wielen):

Catalogusprijs: €58.000,00
Extra's: 379,00
Vaste kosten overheid: 178,40
Overig: 816,60
Subtotaal: €59.374,00

Inderdaad was korting bij deze schaarse Project 45 versie niet aan de orde en ook inruil was niet al te royaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 19-08-2021 05:03 ]

• Vielleicht
FunkStar_ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:05:

Ohja, wat was de kostprijs van jullie Ioniq 5 of mag dit niet gecommuniceerd worden op het forum hier? Vraag me af welke korting jullie krijgen (als je er al kon krijgen). Vroeger was het toch wel evident dat de catalogusprijs niet de prijs was die je uiteindelijk zou betalen maar met de schaarste in chips en productiecapaciteit is dit niet zo evident meer veronderstel ik?
Mijne is door de leasemaatschappij besteld, dus is korting sowieso niet van toepassing.

Interessant om te zien hoe de prijzen en uitrusting in België zijn opgebouwd. Je koopt feitelijk een redelijk kale (voor zover een Ioniq 5 kaal kan zijn) tegen een lage prijs, of een flink aangeklede, tegen een flinke prijs. €9000,- verschil tussen de laagste en één na laagste versie.

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
NiroNiro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:20:
[...]

Als het op de snelweg is dan kan het idd kloppen. Ik bemerk hetzelfde gedrag ook in de e-Niro. Het is me opgevallen dat het aangaat aan de hand van de snelheid waarmee je inhaalt. Vaak rijden vrachtauto's traag genoeg en vindt ie deze niet zo'n probleem en geeft dus geen melding...
Heb nu 4de Hyundai, 1ste Ioniq hybr. 2de Ioniq plugin, dan Kona ev en nu de Ioniq5 en de rechtse dodehoeksignalering heeft nog NOOIT goed gewerkt.

• Tiggy80
Hoi

Ik merk weinig Belgische reacties in dit toch ondertussen 84 blz lange topic.
Ik heb recent de Ioniq 5 getest in uitvoering 73 kWh + Core. D.w.z. in de basisuitrusting maar met het grootste batterypack. Ik ben geen andere elektrische auto's gewoon maar het testritje was héél leuk! Een verademing met mijn huidige benzine auto.
Spijtig dat in België zo te zien vooral Core's aangeboden worden in de 58 of 73 modellen, ik heb de andere snufjes dus niet zelf kunnen testen en enkel op youtube filmpjes dus kunnen waarnemen.

De Balance pack lijkt me leuk maar buiten de lightbars (dus geen gloeilamp pinkers zoals nu) en het 360 view en camera bij de richtingaanwijzers denk ik niet dat ik de extra inbegrepen opties zou missen ook de 5000 euro extra niet ;)

Hieronder overzicht van de Belgische mogelijkheden en prijzen.

Core
  • 58kWh: € 45.999
  • 73 kWh: € 49.249
Balance (boven op Core)
  • 73 kWh: € 54.999
Balance Vision (bovenop Balance)
  • 73 kWh: € 56.999
  • 73 kWh AWD: € 60.999
Balance Solar (bovenop Balance)
  • 73 kWh: € 57.999
  • 73 kWh AWD: € 61.999
[Afbeelding]

Ik heb een lounge rwd 73kw met trekhaak besteld en daar was kwa prijs ook niet echt wat mogelijk, dus redelijk in overeenstemming met de andere reacties hier. Onze c4gp met 305k km uit 2008 gaf (als verwacht) ook niet veel inruil. Nu ben ik nog in discussie over de laadpaal actie van Hyundai want die zou niet voor de ioniq 5 gelden.....to be continued.

• Luft
wimtim schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:25:
[...]

Het werkt wel als je met de sleutel naar de auto toeloopt. Dan gaan de deuren open. Als je dan weer wegloopt gaan ze weer dicht.
Maar als je in de auto gereden hebt en dan wegloopt van de auto, sluit hij niet. Na een minuut krijg je dan een bericht via bluelink dat de deur nog open is. Via de app kun je je de deuren dan alsnog sluiten. Als dat allemaal kan, waarom kunnen ze dan niet automatisch op slot gaan bij weglopen van de auto?
In de gebruiksaanwijzing wordt deze mogelijkheid idd niet geboden en de dealer zegt ook dat het klopt dat het niet kan.
Vanochtend nogmaals getest en @wimtim ’s verhaal klopt. Auto sluit niet automatisch af, alleen als je ontgrendelt, niet de deur opent, dan na 30sec ongeveer gaat alles weer automatisch op slot.

• xenne
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-01-2022
de belgische core heeft gewoon V2L in het menu staan... of dat wil zeggen dat V2L effectief zou werken met de vereiste adapter weet niemand... wat duidelijkheid betreft is Hyundai toch een mager beestje...

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:27

MicheldeGoey

Project 45

Is de frontcamera te activeren als dashcam? Heb ergens gelezen dat dit via een USB-poort in de dashboardlade mogelijk zou zijn, maar in niet alle versies.

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

MicheldeGoey schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:08:
Is de frontcamera te activeren als dashcam? Heb ergens gelezen dat dit via een USB-poort in de dashboardlade mogelijk zou zijn, maar in niet alle versies.
In mijn P45 kan ik die USB poort in de lade niet vinden....

3000Wp op 't dak

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-11 20:17
wimtim schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:25:
[...]

Zou het kunnen zijn dat men niet het risico wil lopen dat je, na het rijden, wegloopt van de auto en er inzittenden achter blijven in een auto die op slot gaat. Ik meen me een dergelijk verhaal te herinneren.

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-11 20:59
xenne schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:31:
de belgische core heeft gewoon V2L in het menu staan... of dat wil zeggen dat V2L effectief zou werken met de vereiste adapter weet niemand... wat duidelijkheid betreft is Hyundai toch een mager beestje...
Ja, dat klopt ik heb dat ook in het menu zien staan maar in de koffer alvast geen adapter aanwezig en zo te zien ook niet apart verkrijgbaar.
De stekker aansluiting aan de achterzetels zit er dan alweer niet op in de core.

Ik denk dat de "core" uitvoering zeker geen slechte uitvoering is met redelijk wat features inbegrepen. Enige minpunt is het design verschil tussen de core en balance met name de lightbars, zo voelt de core "cheap(er)" aan. Het overige zoals al de camera's, bose systeem, elektrische zetels, etc... is dan ook een echte luxe uitvoering. Nu zal je denken, daar is ie weer met zijn geklaag over de lightbar maar de WAF factor voor Balance versie is een stuk te hoog, zeker omdat er bij onze dealer een demo model staat (ingeschreven dus wel tweedehands van 1-2maand oud met 1500 km) voor 45k. Lijkt me toch echt een goeie deal. Wat denken jullie?

• Tiggy80
Anjos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Zou het kunnen zijn dat men niet het risico wil lopen dat je, na het rijden, wegloopt van de auto en er inzittenden achter blijven in een auto die op slot gaat. Ik meen me een dergelijk verhaal te herinneren.
Daarvoor zitten er toch al sensoren in de achterbank? En van binnenuit kan de deur toch gewoon worden geopend als hij op slot zou zitten?

• Luft
Het zit wel in de mogelijkheden echter is (nog) niet instelbaar bij I5. Zie duitse webmanual:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Z3aqNre45cD_a5h7SHB5g3OZd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWSJa1YT9BwXSHdMSDZ7YMIs.jpg?f=fotoalbum_large

Weggeh-verriegelung

[ Voor 13% gewijzigd door Luft op 19-08-2021 13:48 ]

• Jan Treur
Luft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:13:
[...]
Vanochtend nogmaals getest en @wimtim ’s verhaal klopt. Auto sluit niet automatisch af, alleen als je ontgrendelt, niet de deur opent, dan na 30sec ongeveer gaat alles weer automatisch op slot.
Waarschijnlijk had mijn zoon dat dan gedaan, eerst uitgestapt, dan vergrendeld en dan weer ontgrendeld.

ZuinigeRijder schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:52:
Misschien is het goed om hier even te melden welke software versies men heeft. Om te weten of er af-fabriek de laatste software versie geïnstalleerd is en/of er al (over the air) software updates geweest zijn.

Dit zijn mijn software versies op mijn Project45:

NAV APP
STD5W.EUR.HMC.210311.f9e0a24

Kaart
EUR.14.41.41.513.401.2(D.H2/E.H9)

MKBD-softwareversie
02.26

Bijgewerkt
26.03.2021

Model
NEAE.S5BLC.AEU

Software
NE_E.EUR.S5W_L.001.001.210326

Firmware
NE_E.EUR.03.210325.MICOM
Ik heb ook de software via USB stick geupdate van deze Duitse bijdrage zonder problemen (35 minuten). Deze update is een kopie van een Duitse dealer. Updaten op eigen risico! }:O
Je hebt een USB stick nodig van minimaal 32 GB geformatteerd exFAT of FAT32 (de update is 27 GB). Deze zip moet uitgepakt worden in de hoofdmap van de USB stick inclusief de structuur.

De volgende procedure in de auto:
  • Schakel het voertuig in, d.w.z. rijklaar maken (wacht op Ready)
  • Steek de stick in de onderste middelste USB-sleuf
  • Volg de instructies
  • Selecteer Snel
  • Wacht 35 minuten
  • Hopen dat er niets misgaat
Nieuwe versienummers:

NAV APP
STD5W.EUR.HMC.210601.a86f003_21RU1

Kaart <-- filteren HPC/DC en kan nu ook Fastned en (sommige) LIDL snelladers vinden
EUR.14.41.42.585.402.2(D.I3/E.I3)

MKBD-softwareversie
02.38

Model
NEAE.S5BLC.AEU

Software
NE_E.EUR.S5W_L.001.001.210603

Firmware
NE_E.EUR.02.210603.MICOM

[ Voor 20% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-08-2021 17:01 ]

• Vielleicht
ZuinigeRijder schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

Ik heb ook de software via USB stick geupdate van deze Duitse bijdrage zonder problemen (35 minuten).

Nieuwe versienummers:

NAV APP
STD5W.EUR.HMC.210601.a86f003_21RU1

Kaart <-- filteren HPC/DC en kan nu ook Fastned en (sommige) LIDL snelladers vinden
EUR.14.41.42.585.402.2(D.I3/E.I3)

MKBD-softwareversie
02.38

Model
NEAE.S5BLC.AEU

Software
NE_E.EUR.S5W_L.001.001.210603

Firmware
NE_E.EUR.02.210603.MICOM
Is er ook bekend welke concrete verbeteringen er zijn, met deze update?
@Vielleicht Bijgewerkte kaart en filteren op HPC/DC werkt nu. Nu worden IONITY, FastNed en zelfs (sommige) LIDL DC laders gevonden.

Ook enkele Bluelink problemen zouden weg zijn, zoals niet remote kunnen uitzetten van airco, status van A/C is nu juist en auto instellingen via bluelink kunnen doen en backup van instellingen.
Er zal vast meer zijn.....

Dit werd op het Duitse forum gepost:
- Activering van het donkere thema: u kunt nu een periode definiëren.
- Profielen kunnen nu eenvoudig worden verwijderd
- De 'weerprovider' lijkt anders te zijn
- Bluelink-app kan volledig worden gebruikt

[ Voor 36% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-08-2021 17:44 ]

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ja zoals op vaste tijden wisselen tussen wit en zwart profiel (scherm)....
en backup maken van je profiel in Bluelink en een foto toevoegen aan je profiel via Bluelink,

[ Voor 39% gewijzigd door kor952 op 19-08-2021 16:20 ]

3000Wp op 't dak

• Vielleicht
ZuinigeRijder schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:52:
@Vielleicht Bijgewerkte kaart en filteren op HPC/DC werkt nu. Nu worden IONITY, FastNed en zelfs (sommige) LIDL DC laders gevonden.

Ook enkele Bluelink problemen zouden weg zijn, zoals niet remote kunnen uitzetten van airco, status van A/C is nu juist en auto instellingen via bluelink kunnen doen en backup van instellingen.
Er zal vast meer zijn.....
Betekent dat ook dat je de navi op langere trajecten ook routes langs de snelladers kunt laten plannen? Of ik dat een bridge too far?
Vielleicht schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Betekent dat ook dat je de navi op langere trajecten ook routes langs de snelladers kunt laten plannen? Of ik dat een bridge too far?
Nee en ja. Je kunt nu naar laadstations zoeken (er is een nieuw menu item "Laadstations" toegevoegd bij Zoeken):
- in de buurt van bestemming
- in de buurt van vertrek
- langs de route

De laadstations zijn gesorteerd op afstand, maar je kunt ze ook op naam sorteren. En je kunt aanbieders kiezen/filteren, b.v. IONITY. Fastned en LIDL vallen onder overig volgens mij. En bij het kiezen van het laadstation kun je die toevoegen als tussenpunt (maximaal 2). Echter moet je nog zelf ongeveer uitrekenen hoever je kan komen in km om te kiezen, dus toch nog zelf iets plannen.

• Eliseth
  • Laatst online: 15-09-2022
Hier de offerte van mijn uiteindelijk bestelde RWD bij de lokale Hyundai dealer. Toch een beetje korting…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4pGNVuvht2292K5nVw2AZw4E74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09CrotPiPLwqW5Dam4zmryZG.jpg?f=fotoalbum_large
En de release notes van de Infotainmentupdate kun je hier vinden in het Duits.

Vertaald door Google:

Pagina 1

Wijzig hoogtepunten Gen 5 WIDE
Update versie: RU21 / 2
Categorie : Systeem
Module : Nieuw
Details
- 3 nieuwe Europese talen - Grieks, Oekraïens, Sloveens
- Wijzigingen zijn onder meer HMI, toetsenbordindelingen, TTS, webhandleiding, spraakherkenning (TBD)
na het controleren van de prestaties)
- Kaartfilterelement toegevoegd in de weergave van het EV-bereik (stekkertype /
Laadsnelheid / laad-NP / fabrikant / merk)
- "Waarschuwing pop-up" bij het inrijden in eenrichtingsstraten, opritten en afritten en wanneer
achteruit rijden
- Yugo-symboolweergave op de HUD (weg afgesloten / oprit / bouwplaats / evenementinfo)
- Update voor de implementatie van Connected Car Services - EU / Rusland, gegevensbescherming downloaden naar
Registratie via telefoon app
- Externe laaddeur - open / sluit-functie.
- Creëren van een spraakherkenningsknop op het Europese / Russische radioscherm.

Module : verbeteringen
Details
- Dag / tijd-widget op het startscherm en invoer van de datum / tijd-instelling op
Contact.
- Verbeterde weergavespecificaties voor hoofd- en gesplitste schermweergaven
- Gewijzigd koppelings- / verbindingsscenario evenals de structuur van de
Instellingen voor apparaatverbinding.
- Verbeterde gebruikerservaring voor het bellen en zoeken naar contacten en voor het ontvangen
van oproepen / sms wanneer het display / de voeding is uitgeschakeld.
- Standaardisatie van de Bluetooth- en telefoonprojectie in de splitscreen-weergave.
- Wijzigingen in de voertuigbesturingsfunctie van spraakherkenning.
- Verbetering van de levering van Connected Car Services.
- Aanpassing van de specificatie voor de Connected Car Services-activeringsgids voor
Naleving van de wettelijke vereisten voor de EU
- Verbetering van de personalisatiespecificatie (CCS Phase2) en MCP-
Protocolspecificatie.
- Kalender GUI en lay-outupdate in hoofd- en gesplitste schermweergave
- Specificaties voor het beveiligen van toegepaste gebruikersprofielen (locatie delen,
Kennisgeving)
- Specificatiewijziging voor het sluiten van externe vensters
- Verbetering van het weersymbool op het nieuwe startscherm
- Wijziging van het logo van de aanbieder van weersinformatie (FORECA -> VAISALA)
- "Bestuurdersassistentie" meertalige specificatie.
- Verbeteringen in de RSE-gebruikersinterface - Kaartafbeeldingen verwijderen, toevoegen
Datum en dag informatie

Pagina 2

Module : verbeteringen
Details
- UVO activering pop-up
UVO-activeringspop-up wordt altijd weergegeven als de connected car-service niet is geactiveerd
is -> Je kunt dit ook uitschakelen via het instellingenmenu
- Nieuwe functie
Automatische update van het gebruikersprofiel na het koppelen van het profiel
- Nieuwe functie
Automatische back-up van gebruikersprofiel na het ontkoppelen van uw
Profiel
- Toevoeging van spraakherkenning
MCP-gegevens worden weergegeven via spraakherkenning voor brandstof-, parkeer- en EV-stations
- Verbetering van spraakherkenning
NLU-opdrachten voor BT en ingebouwde spraakherkenningsfuncties (EN & DE) geïmplementeerd
-> ("Ik wil Lars bellen", "Breng me naar huis")
- UX (weer)
FORCEA's MCP-leverancier geïmplementeerd op VAISALA
- Gebruikersprofiellink
Het koppelen van gebruikersprofielen is ook rechtstreeks vanuit de APP mogelijk
- EV dynamische gegevens
Dynamische gegevens voor EV- en H2-stations bijgewerkt.
-> Groene, gele, rode kleurcode toegevoegd op basis van beschikbaarheidsinformatie
- Kia
Nieuw Kia-logo toegevoegd voor Kia-services
- MCP-protocolupdate
MCP-protocolupdate op basis van CCS-activeringsstatus
- Modemprestaties
CCS-latentieverbetering toegepast
- Kalender
Kalender UX verbeterde en directe toegang door de gedeelde . aan te raken
Kalenderscherm
- Bugfixes in de agenda
Vertraagde pop-up voor meldingen, rekening houdend met de tijd van de gebeurtenis in
kalender
- Probleemoplossing weergavebereik (EV-voertuigen)
- Verbeterde verzending van bereikinformatie naar de server na het uitschakelen van de
Ontsteking.
- QR-code implementatie
QR-code om het chassisnummer toe te voegen onder het modeminformatiescherm
geïmplementeerd
- gebruikersprofiel
Menu "Profiel verwijderen" toegevoegd in profielinstellingen

Pagina 3

Update versie: RU21 / 1
Categorie : Navigatie
Module : kaart
Details
- Navigatiekaart beweegt om de zichtbaarheid na het draaien te verbeteren
- Kaart beweegt naar links / rechts voor het keerpunt om het pad zichtbaar te maken
verbeteren na het draaien
- Biedt informatie over aanstaande rustplaatsen langs de route
- Nakende rustplaatsen langs de route zijn aangegeven onder de volgende "afslag-by-
draai ”(TBT) melding wordt weergegeven
- De selectie van de rustruimte-informatie leidt naar het kaartscherm van de rustruimte
- De knop "Flyer" op de kaart wordt geminimaliseerd wanneer de navigatie niet in gebruik is
zullen
- Als de gebruiker het kaartscherm niet bedient, wordt de flyer-knop voor de
Zichtbaarheid kaart geminimaliseerd
- Aparte volumeregeling voor de navigatiestem en de geluidseffecten.
- De volumeregeling voor de navigatiestem en de geluidseffecten zijn nu gescheiden

Module : systeem
Details
- Verbeteringen aan de Kia MAGENTA gebruikersinterface
- Persoonlijke profielvergrendelingsmelding en identiteitsverificatie toevoegen
(Sms-authenticatie).
- Externe temperatuurweergave toegevoegd.
- De methode van externe versterkerupdate via USB is toegevoegd.
- Tijdens de USB-update is een pre-validatiecontrole toegevoegd.
- De HUD-geleidingsbeelden zijn verbeterd.
- Verbeterde navigatiebegeleiding en waarschuwingstoon met volumeregeling op het apparaat.
- Er is een scherm met een half toetsenbord geïmplementeerd voor het zoeken in het telefoonboek.

Module : Telematica
Details
- Toevoeging van kernwaarden voor het totale energieverbruik in de " Rijden "
Geschiedeniscentrum "
- Verbeterde parkeerservice .
- Verbeterde gebruikersinterface voor weer.
- Problemen oplossen - Gegevensintegriteit via de batterijstatuswaarde van het voertuig naar de app.
- Problemen oplossen - Gegevensintegriteit over de status van de stuurwielverwarming van het voertuig naar de
app.
- Problemen oplossen - gegevensintegriteit via de DTE-waarde (bereik) van het voertuig naar de app.
- Problemen oplossen - gegevensintegriteit via de ventilatorfase van het voertuig naar de app.
- Problemen oplossen - gegevensintegriteit over de staat van de gereserveerde elektrische lading
tussen voertuig en app.

Pagina 4

Module : bluetooth
Details
- Albumomslagadvertentie toegevoegd.

Module : bluetooth
Details
- De symbolen van de knoppen Play / Pause, Forward, Back zijn gewijzigd.
- De achtergrond van het gesplitste scherm is veranderd wanneer het MAP-scherm de . is
Hoofdscherm is.

Module : Spraakherkenning
Details
- Spraakopdracht voor "laatste bestemmingen" is verbeterd.

Pagina 5

Update versie: RU20 / 2
Categorie : Navigatie
Module : kaart
Details
- De gebruiker kan POI-details bekijken en bestemmingen instellen door op de kaarttekst te klikken
of klik op het pictogram als ze tot de hoofdcategorieën behoren.
- La lijst informatie is toegevoegd aan het kaartscherm.
- De grootte van de gedetailleerde gidsafbeelding is gewijzigd. (Om in het juiste gebied te zijn)
worden weergegeven)
- Tijdens de spraakherkenning wordt nu het pop-upvenster voor de brandstofwaarschuwing weergegeven.
- De kleur van de routelijn met verkeersinformatie is verbeterd.
- Wanneer u een bestemming in de buurt van de snelweg instelt, is het pop-upvenster beschikbaar voor selectie
aangegeven door snelweg of algemene weg.
- Het sorteren van de resultatenlijst van de spraakherkenning gebeurde op dezelfde manier als de
De lijst met navigatieresultaten gewijzigd.
- Een knop voor het invoeren van instellingen is toegevoegd aan het navigatiemenu.
- Er is een knop toegevoegd aan het navigatie-instellingenscherm voor de
Spraakherkenning toegevoegd.
- De zoekmenu-items "Adres", "POI" en "Coördinaten" zijn verwijderd; Deze waren binnen
geïntegreerd het menu-item "Zoeken".
- "Route opslaan / laden" en "Omleiding" zijn verwijderd.
- "Routesimulatie" in de navigatie-instellingen is verwijderd.
- De resterende afstandsbalk in de gedetailleerde reisbegeleidingsweergave is verwijderd.
- Teksten met meerdere regels aangepast op de kaart
- Postcode zoeken toegevoegd in Albanië en Wit-Rusland
- Een foto toegevoegd van het afritzicht bij grote kruispunten

Module : Media
Details
- Nieuwe functie 'Geluiden van de natuur'
Module : Media
Details
- Weer zoeken in Europa
- DAB / FM-zendernaam zoeken

Pagina 6

Module : Spraakherkenning
Details
- Weer zoeken in Europa
- DAB / FM-zendernaam zoeken
Module : spraakmemo
Details
- Weerdienst toevoegen
- Voeg de functie "Toon eindbestemming" toe
- Voeg de functie 'Centrale routebegeleiding' toe
- Pas de functie "Gebruikersprofiel" toe op alle voertuigen.
- Gebruikersprofiel 2e niveau uitbreiden

Module : rij-informatie
Details
- Rij-informatie: verwijderd

Module : systeem
Details
- Nieuwe graphics op het oppervlak - thema "Kia black"
- Nieuwe graphics op het oppervlak voor het "Home"-scherm
- Nieuwe volumecurve voor de interne versterker.

Module : radio
Details
- Verbeterde gebruikerservaring
Pagina: 1 ... 21 ... 278 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic