• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:38
PhilippeJoris schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:31:
[...]

Ik zou vooral willen weten wat de oorzaak is. Audi is toch geen prullenmerk. Zomaar brand tijdens het "tanken" bij zo'n merk vind ik gewoon griezelig. :-(

EN nu maar wachten op de reacties van de ICE guys. Remember Fremantle Highway.
VW heeft al meerdere gevallen gehad met spontane branden, zit dezelfde zooi in als bij Audi.

De omvormer van de VW/Audio kan je horen als je TV aan staat en de auto laadt, je voeding gaat dan staan zingen door de harmonische verstoringen op het lichtnet.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10 12:39
rvdgaag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:56:
[...]

VW heeft al meerdere gevallen gehad met spontane branden, zit dezelfde zooi in als bij Audi.

De omvormer van de VW/Audio kan je horen als je TV aan staat en de auto laadt, je voeding gaat dan staan zingen door de harmonische verstoringen op het lichtnet.
Auw! Iemand heeft zijn EMC compliancy testen niet goed uitgevoerd...... >:)

• PhilippeJoris
rvdgaag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:56:
[...]

Heb je daar trouwens bronnen van, of links? Ik heb er niets over gehoord en dit is toch iets waar de "media" nogal hevig over berichten.

• rvdgaag
PhilippeJoris schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:41:
[...]

Heb je daar trouwens bronnen van, of links? Ik heb er niets over gehoord en dit is toch iets waar de "media" nogal hevig over berichten.
Volg de Duitse autobladen en mainstream media daar zie je ze regelmatig voorbijkomen

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:19
rvdgaag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:59:
[...]

Volg de Duitse autobladen en mainstream media daar zie je ze regelmatig voorbijkomen
Ik heb een abonnement op het Duitse blad Auto, Motor und Sport, een toonaangevend autoblad in Duitsland, maar daar heb ik de afgelopen jaren niets gelezen dat jouw hypothese onderbouwd. Zelfs op het meer sensatie-beluste Autobild.de vind ik één uitgefikte Golf GTE, verder niets.

• Blittkit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-02 12:05
Net de auto terugehaald, 1e beurt gehad 2 jaar/30k Nou dat was wel even schrikken op de Hyundai site
kost deze beurt € 163,- bij de garage €367,- Mijn vraag hebben meer mensen dit meegemaakt. Bij de beurt id de remolie vervangen en het interieurfilter vervangen tevens het gebruikelijke kleinmateriaal. 2 manuren a
€99,75.

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-10 16:33
Vielleicht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:30:
[...]

Scheelt wel weer ruimte, omdat je de warme jassen en skibroeken niet in de kofferbak hoeft te proppen :')
Klinkt alsof je mijn vrouw hebt gesproken, die wil dat ik de subwoofer uit de achterbak schroef voor de vakantie.. :p

• rvdgaag
tvc15 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:17:
[...]

Ik heb een abonnement op het Duitse blad Auto, Motor und Sport, een toonaangevend autoblad in Duitsland, maar daar heb ik de afgelopen jaren niets gelezen dat jouw hypothese onderbouwd. Zelfs op het meer sensatie-beluste Autobild.de vind ik één uitgefikte Golf GTE, verder niets.
https://www.autoreview.nl...n-brand-vw-doet-onderzoek

https://efahrer.chip.de/n...n-alten-auto-nicht_105519

https://www.focus.de/auto...-braende_id_12259984.html

https://www.rnd.de/wirtsc...JBNJCQJILQGYWKC7EJ6A.html

en ga zo maar door.

De laadcircuit issues weet ik omdat ik in de electronica ontwikkeling zit en dit al vaak ervaren hebt

@Blittkit altijd een prijsopgave van tevoren vragen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Bij mij is geen remolie en filter vervangen bij 2 jaar oud en net geen 30000 km

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

[ Voor 18% gewijzigd door ZuinigeRijder op 24-11-2023 19:35 ]

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-11 13:04
Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met ineens plotselinge afname van accu capaciteit? Ik heb een Ioniq 5 long range met accu pakket van 72.6 kWh. Afgelopen zomer kon ik nog zonder problemen 400km snelweg rijden.
Vandaag, inderdaad met veel wind / regen etc, kwam ik na 200km met 16% aan.

Ik had het vermoeden dat er iets niet klopte, dus heb voor ik vertrok in Car Scanner via OBD2 dongle gekeken wat het totale discharged kWh was.
Ik ben vertrokken met 100%, kwam aan met 16%. De auto gaf aan: 197km, 24.0 kWh/100km = totaal 47.3 kWh. Dit zou betekenen dat ik bij 100% dus een capaciteit van 56.3 kWh zou hebben.

Volgens de OBD was het verschil in verbruikte energie 51 kWh. Dit zou betekenen dat volgens dat de totale capaciteit nog 60.7 kWh is.
OBD geeft verder SOH 100% aan.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Lijkt echt van de ene op de andere dag zo te zijn. Heb het vermoeden sinds banden wissel, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Moet morgen weer ergens naar toe dus ga ook even goed in de gaten houden wat hij dan doet. Anders wellicht toch eens naar de garage.

Aanvullende informatie: ongeveer +-57000km gereden. Laad zo goed als altijd AC, wel standaard naar 100. Meestal op en neer naar kantoor en weer aan de laadpaal op kantoor, dus vaak van 40-60% naar 100% laden .

[ Voor 8% gewijzigd door revo37 op 25-11-2023 00:01 ]

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-11 07:56
Regen, heel veel wind, koudere temperaturen en winterbanden. Allemaal normaal gedrag voor een EV. Ga er maar aan wennen want het is niet anders. Het verschil tussen de zomer en winter is enorm.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-11 19:40

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Dat verschil is er ook bij een ICE auto, alleen zie je dat niet omdat een verschil in rendement van 30% naar
25% niet zo opvalt.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• revo37
Dat snap ik allemaal. Vandaar dat ik ook een berekening aandraag waaruit het lijkt alsof 100% accu capaciteit niet meer 72 kWh is, maar ruim 10-15 kWh minder, zoals ook vermeld in de post. Ik heb hem al 2 jaar dus al genoeg verschillen mee gemaakt, dus ben er al aan gewend hoor. Maar nu lijkt er gewoon iets mis, zoals je in de hele post kan lezen. Ik had gisteren krap 230km kunnen rijden, dat zou een verbruik van 31 kWh/100km moeten zijn. Niet de 24 kWh/100km die ik reed.

[ Voor 44% gewijzigd door revo37 op 25-11-2023 09:24 ]

• revo37
Er is in ieder geval dus iets mis met mijn Ioniq 5. Inmiddels 100% geladen (volgens display in auto). OBD dongle geeft echter aan 81% vol te zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZPv_C3ByCTKEF5h4kXbbI20vbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvWcAmCaERbivtnrFNFeCRVG.jpg?f=fotoalbum_large

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

revo37 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:13:
Dat snap ik allemaal. Vandaar dat ik ook een berekening aandraag waaruit het lijkt alsof 100% accu capaciteit niet meer 72 kWh is, maar ruim 10-15 kWh minder, zoals ook vermeld in de post. Ik heb hem al 2 jaar dus al genoeg verschillen mee gemaakt, dus ben er al aan gewend hoor. Maar nu lijkt er gewoon iets mis, zoals je in de hele post kan lezen. Ik had gisteren krap 230km kunnen rijden, dat zou een verbruik van 31 kWh/100km moeten zijn. Niet de 24 kWh/100km die ik reed.
Volgens mij is de GOM goed van slag door het enorme verbruiks verschil wat hij constateert daarom wordt hij heel pesimistisch in zijn berekening.Ik zou het een paar dagen aanzien.

3000Wp op 't dak

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-11 13:03
Hebben de modellen van de Belgische/Nederlandse markt eigenlijk zijspiegels die naar beneden kantelen wanneer je de auto in R zet?
Of is dat niet van toepassing wanneer je een achteruitkijkcamera hebt?

De handleiding spreekt namelijk over die mogelijkeheid (die, zoals veel mogelijkheden, regionaal kan verschillen).

Er staat bvb dat je de stand van de spiegelbediening in L of R moet hebben staan (en niet in het midden), maar op't eerste zicht leek het toch niets te doen bij mij.
Of moet je de posities eerst apart instellen?

• Rugby82
In de zomer haal ik 400km en in de winter rond de 280km op een rustige dag qua weer. Alleen gisteren stond er windkracht 5 en als je die net tegen had dat wordt je verbruik ineens astronomisch hoog. Ik denk dat dat eerder de verklaring is geweest. De GOM raakt dan inderdaad in de war en geeft complete onzin aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Rugby82 op 25-11-2023 12:33 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

revo37 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:15:
Er is in ieder geval dus iets mis met mijn Ioniq 5. Inmiddels 100% geladen (volgens display in auto). OBD dongle geeft echter aan 81% vol te zijn
[Afbeelding]
Ik zou eea eens resetten door de 12V accu een minuutje los te halen en daarna te kijken of er nog steeds een verschil is tussen het percentage van de BMS en het display.

3000Wp op 't dak

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:35
Lacroix schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:44:
Hebben de modellen van de Belgische/Nederlandse markt eigenlijk zijspiegels die naar beneden kantelen wanneer je de auto in R zet?
Of is dat niet van toepassing wanneer je een achteruitkijkcamera hebt?

De handleiding spreekt namelijk over die mogelijkeheid (die, zoals veel mogelijkheden, regionaal kan verschillen).

Er staat bvb dat je de stand van de spiegelbediening in L of R moet hebben staan (en niet in het midden), maar op't eerste zicht leek het toch niets te doen bij mij.
Op mijn Lounge in ieder geval prima werkend. Gaan ook redelijk snel in de juiste stand. Heb eerder een auto gehad waar dat veel langzamer ging. Dan stond ik al in het parkeervak voordat de spiegels gekanteld waren.
Lacroix schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:44:
De posities moet je inderdaad instellen, misschien dat de huidige instellingen niet afwijkend genoeg zijn :? Zie deze pagina.

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Ik heb ineens een nieuw probleem, even checken of meerdere mensen het hebben.
Vanmorgen moest ik de nieuwe voorwaarden accepteren, netjes gedaan.
Vanmiddag tijdens een aantal korte ritjes doet ineens mijn rechter scherm het niet meer, het is een software issue want bij het inschakelen van de achteruit doet hij het wel.
Heb de auto drie maal opnieuw opgestart met het zelfde gevolg.
Los daarvan heb ik al weken problemen met mn USB poort voor de telefoon / CarOS. Waar hij eerst af en toe uitviel is het nu constant, is totaal niet meer te gebruiken, heb begin januari een afspraak met de dealer in Groningen.

Update: uurtje later deed het scherm het weer gewoon

[ Voor 4% gewijzigd door Cozm0 op 25-11-2023 17:11 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-11 21:51
Cozm0 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:47:
Ik heb ineens een nieuw probleem, even checken of meerdere mensen het hebben.
Vanmorgen moest ik de nieuwe voorwaarden accepteren, netjes gedaan.
Vanmiddag tijdens een aantal korte ritjes doet ineens mijn rechter scherm het niet meer, het is een software issue want bij het inschakelen van de achteruit doet hij het wel.
Heb de auto drie maal opnieuw opgestart met het zelfde gevolg.
Los daarvan heb ik al weken problemen met mn USB poort voor de telefoon / CarOS. Waar hij eerst af en toe uitviel is het nu constant, is totaal niet meer te gebruiken, heb begin januari een afspraak met de dealer in Groningen.
USB poort zal waarschijnlijk de AVN module zijn, is een bekend probleem. Ik heb hetzelfde probleem, herkent geen USB of telefoon meer.
Merk nu laatste week ook dat het systeem erg traag is en bij afspelen muziek via bluetooth het soms tot 5 minuten duurt voordat het systeem beetje vloeiend werkt. Zonder telefoon op bluetooth gaat het iets vlugger.
13 december afspraak bij de dealer voor eerste onderhoudsbeurt en alle bekende kwaaltjes.

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:33
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:49:
[...]

De posities moet je inderdaad instellen, misschien dat de huidige instellingen niet afwijkend genoeg zijn :? Zie deze pagina.
Weet je toevalig ook vanaf welk model dit werkt?
dextertje schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:25:
[...]

Weet je toevalig ook vanaf welk model dit werkt?
Staat niet expliciet in de prijslijst vermeld, maar ik vermoed pas vanaf de Lounge. Mogelijk dat het met deze optie te maken heeft: Blindspot View Monitor (BVM). Hoewel dat eigenlijk de camera's op de buitenspiegels zijn, maar mogelijk is dat gekoppeld met het kantelen van de buitenspiegels bij in R zetten :?

• Rugby82
Op mijn connect+ zit het in ieder geval niet.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-10 12:19
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:33:
[...]

Staat niet expliciet in de prijslijst vermeld, maar ik vermoed pas vanaf de Lounge. Mogelijk dat het met deze optie te maken heeft: Blindspot View Monitor (BVM). Hoewel dat eigenlijk de camera's op de buitenspiegels zijn, maar mogelijk is dat gekoppeld met het kantelen van de buitenspiegels bij in R zetten :?
het zit in de memory functie van de stoelen.
Die optie zorgt ervoor dat alles een encoder heeft. (en dus positie kan bepalen)

Daarmee kunnen ze na het kantelen dus weer in orginele positie terug, wat niet kan zonder die encoders.

• PhilippeJoris
Tja, er zal bij EV ook wel eens eentje branden. En het is een feit dat als die batterijen beginnen te branden het nogal indrukwekkend is. Eén van die artikels gaat over een ongeluk waarvan we niet veel weten qua snelheid of omstandigheden; elke auto kan kapot gereden worden.

Maar, voor we in een collectieve kramp schieten, wil ik toch ook even deze bron aangeven: https://www.theguardian.c...petrol-or-diesel-vehicles.

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-11 13:03
demonic schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:58:
[...]

het zit in de memory functie van de stoelen.
Die optie zorgt ervoor dat alles een encoder heeft. (en dus positie kan bepalen)

Daarmee kunnen ze na het kantelen dus weer in orginele positie terug, wat niet kan zonder die encoders.
Aha, als die memory functie noodzakelijk is, dan is dat alleszins de reden waarom het bij mij niet zou werken. (Belgische Balance uitvoering, zonder extra Vision pak, dus geen memory functie op de stoelen)

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:52
Gisteren weer een dooie 12v-batterij. SoC onder de 20%, dus wist dat dat kan, maar kon even niet snel laden. Maar het is binnen een dag gebeurd, dus dat vind ik wel snel.

• revo37
kor952 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:46:
[...]

Ik zou eea eens resetten door de 12V accu een minuutje los te halen en daarna te kijken of er nog steeds een verschil is tussen het percentage van de BMS en het display.
Helaas geen effect hiermee. Morgen toch maar eens de dealer bellen denk ik. Hopelijk is het een software matig issue.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11 13:31
Ben weer even terug met pas een i5 58kWh opgehaald uit Frankrijk. Ik moet zeggen, ik ben echt wel positief over de bruikbaarheid van de kleinere accu. Als je een beetje beheerst rijdt, wat ik doorgaans ook doe met max 110 op de snelweg dan heb je echt een prima bruikbare range die zeker niet tegenvalt t.o.v. de 72kWh die ik eerder heb gehad. Deze versie zit een beetje tussen een Style en Connect in. Ik heb er de leer/stof bekleding op, warmtepomp en batterijverwarming, een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, Bose premium audio zonder subwoofer (extra ruimte achterin) en wel HDAII.

Wel viel tijdens de rit vanuit Parijs de hele frontboel uit (HDA, lane change, en geen cruisecontrol meer mogelijk) en is sindsdien niet meer terug gekomen. Een afspraak hiervoor bij de dealer staat al, ik vermoed de frontradar. Dat zal wel netjes opgelost worden.
Ook lijkt het alsof de achterruitverwarming helemaal niets doet? Ook op een rit van een half uur zie ik geen verschil met start en einde van de rit al heb ik hem de hele rit aan, terwijl de zijspiegels in een paar minuten vrij zijn. Ik zal dit ook nog wel even doorgeven, maar heb de hele handleiding ook nog doorgespit om te kijken of ik toevallig kon achterhalen op welke zekering dit zit zodat ik het zelf nog even kon controleren. Iemand dit ooit al aan de hand gehad?

Import van EVs

• Zonnekamp
  • Laatst online: 14:23
Sinds deze week heb ik weer wat nieuws: een constante brom tijdens het rijden. Bij stilstand houdt het op, bij rijden begint het. Kom ik tot stilstand, dan is het weer weg. Een constant geluid, geen relatie met de snelheid.

Heeft iemand enig idee wat dit nu weer kan zijn?

• Luiaard
Zonnekamp schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:56:
Sinds deze week heb ik weer wat nieuws: een constante brom tijdens het rijden. Bij stilstand houdt het op, bij rijden begint het. Kom ik tot stilstand, dan is het weer weg. Een constant geluid, geen relatie met de snelheid.

Klinkt zoals de verwarming in mijn ervaring.

Import van EVs

• Zonnekamp
Luiaard schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:23:
[...]

Klinkt zoals de verwarming in mijn ervaring.
Die heb ik uitgezet, om dat te testen. bovendien gaat de verwarnming toch niet uit als ik voor een stoplicht sta te wachten?

• Luiaard
Active air flap en ventilatoren? Klinkt hetzelfde als wanneer je de auto aan het snelladen bent, en gaat inderdaad als je stil staat voor een verkeerslicht even weg. Als je dan weer rijdt begint het weer. Zal iets met thermisch management/verwarming te maken hebben denk ik.

Import van EVs

• art-core
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:43

Ja, dit probleem heb ik ook gehad:
art-core schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Net terug van de garage. Blijkt een motortje kapot te zijn van de warmtepomp en daar komt het geluid vandaan. Het geluid wordt kennelijk ook steeds erger. Was nu niet op voorraad, maar wordt binnenkort vervangen.

• JohanScha
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 20:45
Dag forumleden.
Ik volg dit forum met interesse sinds ik deze zomer de ioniq5 lounge heb kunnen leasen.

Ik ben op zoek naar ervaringen met sneeuwkettingen. Ik rijd met de 20inch banden, all weather (met sneeuwvlokje).
Nu ga ik in januari naar Damuls in Oostenrijk. Daar moet ik waarschijnlijk verplicht sneeuwkettingen om. Dus zit dan met de v5117 norm.

Die sneeuwsokken die voldoen dan niet (v5121 norm).
Dus dan dus dure loopvlakkettingen (want geen ruimte en hoge suv gewichtsklasse), maar die draai je op de wielbouten, en die is afgedekt door de bekende 20inch wielplaat.

En de dealer kan me hierin niet adviseren (jammer). Dus wellicht heeft een van jullie goede ervaringen met een bepaald type?

Thx, Johan

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
Beste Johan, ik ga nooit op wintersport dus kan je helaas niet adviseren. Heb wel een vraag: wat is jouw gemiddelde verbruik met die 20 inch all-weather banden? Heb ook een Lounge met de bijbehorende wielmaat en overweeg ook dergelijke banden te laten monteren. Alvast bedankt!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-11 13:46
Nou, na de ICCU update van vorige week heb ik vandaag een lege accu… in de afgelopen 2 jaar nooit een lege accu gehad en nu een week na de update is het mis. Het enige wat een andere factor zou kunnen zijn, zou die terms of service notificatie zijn.

Soc was trouwens 70%

[ Voor 4% gewijzigd door Kratos op 27-11-2023 11:18 ]

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-11 23:20

mdeiman

Projet 45

Driekussie schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:06:
Beste Johan, ik ga nooit op wintersport dus kan je helaas niet adviseren. Heb wel een vraag: wat is jouw gemiddelde verbruik met die 20 inch all-weather banden? Heb ook een Lounge met de bijbehorende wielmaat en overweeg ook dergelijke banden te laten monteren. Alvast bedankt!
Bij mij met een P45 en 20 inch ongeveer op 20kWh per 100km.

Vredestein Quatrac Pro. Na 65.000 hiermee naar de bandenboer geweest of ik alweer toe ben aan nieuwe sloffen. Hij zegt na een meting kom bij 100.000km maar even weer....
Heel knap. Naast verbruik dit ook meewegen qua kosten.

Shit happens.

• JohanScha
Driekussie schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:06:
Ik heb t even bekeken in de auto (in de app kon ik het niet vinden???):
Totaal: 18.3 kWh/100km
Laatste 100km: 20.5 kWh/100km.

Dus veel in zomermaanden. Afstanden gemiddeld 100km. (Niet mee op vakantie geweest).
Laatste periode verwarming lekker aan, ook stuur 😉.

Rijcomfort prima, alhoewel ik nu in winter de bandenspanning op 2.6bar heb gezet.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 08:14
Net gemerkt dat de auto, op 60% laadsnelheid, niet goed overeenkomt met de laadpalen op het werk.

Op de laadpaal zit een load balancing systeem, dat begint bij 6A, en dan per minuut 1A stijgt, zolang er vermogen beschikbaar is. Maar blijkbaar ook enkel als er vraag is vanuit de auto.
De auto, op zijn beurt, bekijkt het beschikbaar vermogen, en zal dar maar 60% van gebruiken.
Gevolg: bij 9A aanbod, zal de auto 6,xA trekken, en de paal gaat dus niet meer hoger.

Op 90% limiet trekt hij dan weer de volle 16A. Waarschijnlijk omdat het een 22kW paal is, en deze nu een limiet heeft van 18A.
Een slider met exact amperage (en welke ook vanuit de app te bedienen is) zou toch wel een meerwaarde zijn t.o.v. die 100-90-60% opties nu.

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-10 16:33
JohanScha schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:52:
Dag forumleden.
Ik volg dit forum met interesse sinds ik deze zomer de ioniq5 lounge heb kunnen leasen.

Ik ben op zoek naar ervaringen met sneeuwkettingen. Ik rijd met de 20inch banden, all weather (met sneeuwvlokje).
Nu ga ik in januari naar Damuls in Oostenrijk. Daar moet ik waarschijnlijk verplicht sneeuwkettingen om. Dus zit dan met de v5117 norm.

Dus dan dus dure loopvlakkettingen (want geen ruimte en hoge suv gewichtsklasse), maar die draai je op de wielbouten, en die is afgedekt door de bekende 20inch wielplaat.

En de dealer kan me hierin niet adviseren (jammer). Dus wellicht heeft een van jullie goede ervaringen met een bepaald type?

Thx, Johan
Volgens de Ioniq 5 user manual kan je op 19" velgen wel kettingen (met maximaal 12 mm kettingdikte) monteren, maar moet je op 20" velgen sneeuwsokken gebruiken. Qua bandendiameter zou het niet uit moeten maken (de buitendiameter van de 19" bandenmaat zou zelfs iets groter moeten zijn dan die van de 20" velgen, de band is alleen minder hoog) dus dan zullen ze bang zijn dat de ketting niet tussen de binnenste wang van de band en de wielkast past.

Dat lijkt te kloppen als je bijvoorbeeld op de website van Pewag kijkt, die adviseert voor de Ioniq 5 inderdaad een systeem (Servostar SUV) waarbij er geen ketting over de binnenste wang van de band komt, maar alleen op het loopvlak en de buitenste wang.

Op de website van Hyundai Oostenrijk bieden ze twee typen sneeuwketting aan voor de Ioniq 5: De Pewag Servo 9 mm en de Pewag Servostar SUV, dus ik neem aan dat die passen en voldoen aan de Oostenrijkse wetgeving..

[ Voor 5% gewijzigd door Waiting4Ioniq5 op 27-11-2023 15:34 ]

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:00

YJB

Ik heb een vraag over LDW (Lane Departure Warning). Als ik buiten de lijnen dreig te raken, verschijnen er op mijn HUD oranje pijlen die een correctie voorstellen. Ik had eigenlijk ook verwacht dat het stuur zou trillen, maar ik hoor alleen een licht geratel. Klopt dit, of zou er iets loszitten? (Lounge versie)

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-11 09:17
Daar zou iets los kunnen zitten, bij mijn lounge 'trekt' 'ie echt wel aan het stuur!
Er klinkt dan ook een pieptoon.
Daarom zet ik het zo vlug mogelijk uit.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• JohanScha
Waiting4Ioniq5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:41:
[...]

Volgens de Ioniq 5 user manual kan je op 19" velgen wel kettingen (met maximaal 12 mm kettingdikte) monteren, maar moet je op 20" velgen sneeuwsokken gebruiken. Qua bandendiameter zou het niet uit moeten maken (de buitendiameter van de 19" bandenmaat zou zelfs iets groter moeten zijn dan die van de 20" velgen, de band is alleen minder hoog) dus dan zullen ze bang zijn dat de ketting niet tussen de binnenste wang van de band en de wielkast past.

Dat lijkt te kloppen als je bijvoorbeeld op de website van Pewag kijkt, die adviseert voor de Ioniq 5 inderdaad een systeem (Servostar SUV) waarbij er geen ketting over de binnenste wang van de band komt, maar alleen op het loopvlak en de buitenste wang.

Op de website van Hyundai Oostenrijk bieden ze twee typen sneeuwketting aan voor de Ioniq 5: De Pewag Servo 9 mm en de Pewag Servostar SUV, dus ik neem aan dat die passen en voldoen aan de Oostenrijkse wetgeving..
Hi, allereerst dank voor je reactie. Dit zijn inderdaad van die loopvlakkettingen.
Om deze te bevestigen gebruiken ze de bout van het wiel (1 van de 4 bouten) om ketting op z'n plek te houden. Dit lijkt de enige oplossing inderdaad.

Heeft iemand ervaring met het loshalen van de 'dop' zodat de wielbouten zichtbaar worden? Ik kan er geen beschrijving van vinden... je lijkt het er af te moeten wippen.

• Mule
  • Laatst online: 24-07 10:15
JohanScha schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:44:
[...]

Heeft iemand ervaring met het loshalen van de 'dop' zodat de wielbouten zichtbaar worden? Ik kan er geen beschrijving van vinden... je lijkt het er af te moeten wippen.
In de dop zit een klein rond gaatje, in de bandenreparatieset zit een klein metalen haakje. Haakje in gaatje, even trekken, en klaar.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-11 07:11
Afgelopen donderdag de auto aan de DC snellader gehangen, stopte het laden met een knal bij 60%.
Daarna auto gestart en kreeg oranje EV driehoekje waarschuwing. Gelukkig kon ik naar huis rijden.
Thuis opgeladen en met AC en toen stopte hij bij 63%. Nu meerdere keren weer opgeladen en komt niet verder dan 63 tot 64% maar zakt ook niet zoals bij @Killemall.
Ik vermoed dat er een paar accucellen niet lekker zijn. Heb een oude elm327 uit de kast getrokken, maar die gaf geen verbindingsmogelijkheden meer. Vandaag dus maar iets beters besteld, een Topdon ArtiDiag Pro. Hopelijk kan ik daarmee kapotte cellen uitlezen.
Bij de dealer is er pas volgende week plek om de auto uit te lezen. Ben benieuwd of de accu gerepareerd kan worden of dat het een compleet nieuwe wordt.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-10 05:31

Redwood

The Truth Is In Here

Hier nu ook een I5 met een 12v probleem. Binnen een dag is ie leeg. Geen dashcam, CarPlay modules, alarm of andere 3rd party dingetjes.
Auto is twee weken terug voorzien van de updates, maar heeft niet geholpen.

Morgen gaat hij naar de dealer en daar blijft ie tot hij klaar is.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:34
Peter-036 schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:39:
Daar zou iets los kunnen zitten, bij mijn lounge 'trekt' 'ie echt wel aan het stuur!
Er klinkt dan ook een pieptoon.
Daarom zet ik het zo vlug mogelijk uit.
Waarom zet je het uit?
Je blijft altijd “in control” omdat je kunt blijven sturen en het kan een keer heel goed uitkomen als hij aan staat en je even niet oplet….

• Peter-036
CharlieBulldog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:15:
Waarom zet je het uit?
Je blijft altijd “in control” omdat je kunt blijven sturen en het kan een keer heel goed uitkomen als hij aan staat en je even niet oplet….
Omdat ik er een hekel aan heb als iets of iemand aan mijn stuur trekt, zeker bij tegenliggers op smalle weggetjes!
Als er de mogelijkheid is om alleen de waarschuwing actief te houden, zou ik die wel gebruiken.

• Peter-036
Waarom wordt het 1e bericht pas geplaatst wanneer je het 'opnieuw' doet?

[ Voor 89% gewijzigd door Peter-036 op 28-11-2023 07:07 ]

• Kratos
ditbenikecht schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:14:
Afgelopen donderdag de auto aan de DC snellader gehangen, stopte het laden met een knal bij 60%.
Daarna auto gestart en kreeg oranje EV driehoekje waarschuwing. Gelukkig kon ik naar huis rijden.
Thuis opgeladen en met AC en toen stopte hij bij 63%. Nu meerdere keren weer opgeladen en komt niet verder dan 63 tot 64% maar zakt ook niet zoals bij @Killemall.
Ik vermoed dat er een paar accucellen niet lekker zijn. Heb een oude elm327 uit de kast getrokken, maar die gaf geen verbindingsmogelijkheden meer. Vandaag dus maar iets beters besteld, een Topdon ArtiDiag Pro. Hopelijk kan ik daarmee kapotte cellen uitlezen.
Bij de dealer is er pas volgende week plek om de auto uit te lezen. Ben benieuwd of de accu gerepareerd kan worden of dat het een compleet nieuwe wordt.
De knal en EV lampje klinken een beetje als een kapotte ICCU module. :X

• Kratos
Redwood schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:59:
Hier nu ook een I5 met een 12v probleem. Binnen een dag is ie leeg. Geen dashcam, CarPlay modules, alarm of andere 3rd party dingetjes.
Auto is twee weken terug voorzien van de updates, maar heeft niet geholpen.

Morgen gaat hij naar de dealer en daar blijft ie tot hij klaar is.
Had je voor die updates ook last van een lege 12v accu? Bij mij is het nu ook gisteren mis gegaan nadat twee weken geleden een ICCU update is geïnstalleerd.

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Kratos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:10:
[...]

Had je voor die updates ook last van een lege 12v accu? Bij mij is het nu ook gisteren mis gegaan nadat twee weken geleden een ICCU update is geïnstalleerd.
Ja.
Begon uit het niets.

JohanScha schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:44:
[...]

Zie topic start, onder Video's met tips:
Middendekselsluetel voor 20 inch wielen

• nietwijk
  • Laatst online: 08:55
[...]

Waarom zet je het uit?
Omdat het LKA systeem mij al een aantal malen geprobeerd heeft de berm in te sturen. Dan giert de adrenaline als een gek door mijn lichaam en wil ik het nooit meer aan hebben. LFA gebruik ik wel graag, die corrigeert veel subtieler.

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56

start het geluid toevallig boven de 30 km/h en stopt het onder de 20 km/h en alleen tijdens verwarmingsbedrijf?
Dan is het je waterpomp. Die moet dan vervangen worden.
Wordt bij mij op 18 december gedaan.
Ik had dit al tijdens de eerste beurt gemeld maar ze konden toen niets vinden (waarschijnlijk hebben ze er niet mee gereden toen). Nu met een monteur een rondje gereden en het laten horen. Toen was het snel duidelijk.

• Kwantman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-11 10:59
PeMo1965 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:53:
[...]

start het geluid toevallig boven de 30 km/h en stopt het onder de 20 km/h en alleen tijdens verwarmingsbedrijf?
Ik had dit al tijdens de eerste beurt gemeld maar ze konden toen niets vinden (waarschijnlijk hebben ze er niet mee gereden toen). Nu met een monteur een rondje gereden en het laten horen. Toen was het snel duidelijk.
Hoeft zeker niet de waterpomp te zijn. Heb precies hetzelfde probleem gehad. Nadat de waterpomp werd vervangen kwam na verloop van tijd het probleem terug. Wat uiteindelijk wel de oorzaak bleek.... een lek op de lasnaad van de ICCU waardoor koelvloeistof weglekte. Makkelijk te controleren door te kijken of de bekleding onder de achterbank vochtig is. Daar zit namelijk de ICCU. Die is uiteindelijk, na 3 maanden wachten vervangen..Tijdelijke oplossing voor het geluid is de koelvloeistof aanvullen. Kon ik gewoon voor langsrijden bij de dealer en deden ze gratis...

• de meester01
  • Laatst online: 11:13

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

[...]

Waarom zet je het uit?
Omdat het systeem mij buiten de bebouwde kom naar het leven staat? Op smalle buitenwegen met van die losse fietsers strepen wil het systeem mij tussen de lijnen houden met alle macht. Daarmee stuurt het systeem mij frontaal op tegenliggers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7Vmx5mpK10kIQwyTwf0E-26SJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e46q9Xx8PfZ6bl6qXs4eObF5.jpg?f=fotoalbum_large

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:34
de meester01 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:09:
[...]

Omdat het systeem mij buiten de bebouwde kom naar het leven staat? Op smalle buitenwegen met van die losse fietsers strepen wil het systeem mij tussen de lijnen houden met alle macht. Daarmee stuurt het systeem mij frontaal op tegenliggers.

[Afbeelding]
Dat herken ik; dan zet ik de LKA tijdelijk uit.
Op alle andere wegen werkt het erg goed.

• de meester01

de meester01

CharlieBulldog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:38:
[...]

Dat herken ik; dan zet ik de LKA tijdelijk uit.
Op alle andere wegen werkt het erg goed.
Die van mij moet nog een update krijgen zodat ik van de zigzagnaaimachine af ben. 2e week december gaat dat gebeuren.

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Sta op dit moment bij de garage. Iccu is goed, ze gaan de accu vervangen. Ze denken dat door een update die inmiddels is gefixet de accu meerdere keren is leeg gelopen en daardoor kapot is.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:08
Ik ben hier helemaal nieuw. Morgen mijn Ioniq 5 connect+ ophalen.

Ik lees over kapotte of lege 12 volt accu's. Ik begrijp dat de 12 volt accu nodig is voor de besturings-electronica. Geen idee hoe vaak zoiets gebeurt, maar het is blijkbaar een 'dingetje'.

Als de 12 volt accu het niet doet, is dan de hoogspannings-accu en de 220 volt voorziening in de auto (nog) wel actief?

Dan zou je een acculader kunnen aansluiten en de 12 volt accu opladen.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal samenhangt.
@MJ de Bruijn Zonder 12 volt accu doet niets het meer. Deze is nodig om de software te starten, o.a. voor hoog volt batterij. Dus is de 12 volt batterij te laag, wordt er niets meer opgestart. Ondanks dat de HV batterij 100% gevuld is.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:19
Je auto bevat een aantal elektromagnetische schakelaars die de hoogspanningsbatterij verbinden met de elektromotor(s), laadcircuits voor de hoogspanningsbatterij (ICCU), de inverter voor de V2L en dc-dc converter voor opladen van de 12 volt batterij. Al deze elektomagnetische schakelaars worden aangestuurd met 12 Volt. Als je 12 Volt accu dood is, dan kan je hoogspanningsbatterij dus met geen enkel circuit contact maken, er werkt dus niets meer.

Als je er voor zorgt dat je je auto niet voor langere tijd (meerdere dagen) parkeert met minder dan 20% lading in je hoogspanningsbatterij, dan zal je normaal gesproken geen problemen met je 12 Volt batterij tegenkomen. De hoogspanningsbatterij laadt dan je 12 Volt batterij regelmatig bij. Je merkt dat doordat de luchtkleppen voor in de bumper opengaan tijdens zo'n laadactie. Dit kan meerdere keren per dag plaats vinden bij een geparkeerde auto (niet van schrikken dus).

(@ZuinigeRijder was sneller met reageren zag ik)

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:44
JohanScha schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:52:
Dag forumleden.

Thx, Johan
Ik kan je garanderen dat je daar bij sneeuw echt kettingen nodig hebt naast dat je ze verplicht aan boord moet hebben op de weg er naar toe! In het dorp Au stopt de winterdienst met strooien, alles er na is echt bergweg rijden. Erg mooi gebied en geweldig skigebied! Na Damüls is de bergpas richting Rankweil tussen eind Okt en begin Mei gesloten, de alternatieven via Sonntag en Au zijn smalle bergweggetjes.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• de meester01

de meester01

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:16:
@MJ de Bruijn Zonder 12 volt accu doet niets het meer. Deze is nodig om de software te starten, o.a. voor hoog volt batterij. Dus is de 12 volt batterij te laag, wordt er niets meer opgestart. Ondanks dat de HV batterij 100% gevuld is.
Ik blijf het vreemd vinden dat je met tig kilowatt in de HV accu bij een weigerende 12V accu de zaak niet gestart krijgt. Ik ben geen elektro deskundige maar waarom zit er geen backup in ? Wat kost een simpele 400/800V naar 12V omzetter nu? Er zit al een omvormer in voor 230V.

Is dat nu gewoon gierigheid van de fabrikanten?
@de meester01 twee 12 volt accu's :+
Deze moet dan ook regelmatig opgeladen worden. Beter zou zijn dat de 12 volt accu ontkoppeld wordt, bijvoorbeeld onder 12 volt (ergens een drain). En dat je dan via een knopje deze beveiliging uit kan zetten, zodat je de auto kan opstarten en de 12 volt accu kan bijladen. Voordeel is dat de 12 volt accu minder snel kapot gaat, want zo kunnen zeer slecht tegen diepontlading.

Aftermarket kun je deze beveiliging kopen. Maar automakers proberen zo goedkoop mogelijk auto's te maken. Maar de 12 volt accu is de achilleshiel van EV's.

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-11-2023 15:10 ]

• Peter-036
@de meester01 Om jouw voorstel te laten werken moet er een permanent open verbinding van die omvormer zijn met de HV accu. Daar haal je dus potentiele storingen binnen, die dan ook nog eens gevaarlijk zijn.
Dit dan ook nog eens naast (of na) het kostenargument dat @ZuinigeRijder hierboven al meldt.

• PhilippeJoris
YES ! YES YES YES !!!

d:)b *O* :D _/-\o_ d:)b :)B

Ik moet een grotere Kerstboom regelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FICVUyxNqJdLUr6i0Z0FsvUG1xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n5qgDKASDEjcoqkKWPPkdlQp.png?f=fotoalbum_large

• swijchers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-11 22:04
Na 5 weken zonder front radar rondgereden te hebben zou deze laatst vervangen worden. Op vrijdagochtend reed ik naar de dealer, ook al deed hij het vanaf de dinsdagavond ervoor het ineens weer.

Dealer kon geen meldingen terugvinden/uitlezen (bij elke start waren dat 5 weken lang een stuk of 4 foutmeldingen). Dus niet vervangen, want geen defect geconstateerd...

Lijkt me toch niet kloppen dat de eerdere meldingen niet meer terug te vinden zijn? Bij eerdere (start)problemen (na vervanging van de ICCU), konden ze ook niets vinden. Bij mijn Peugeot 308 kon de garage elke scheet terugvinden, tot de monteur een reset deed.

Overigens was mijn vreemde geluid (gefluit/iets wat aanloopt) tijdens het rijden ook net even weg. Toch wel iets wat zo nu en dan in het topic opduikt. Al omschrijft iedereen het wel anders.

Ben met deze auto het afgelopen jaar al 3 keer afgesleept (van de 4 keer pechhulp). Het leasecontract heb ik met een jaar verlengd, maar het plezier is er redelijk vanaf 😂 Volgend jaar toch maar eens verder kijken, in ieder geval iets met een ruitenwisser achter 😉

• Zonnekamp
PeMo1965 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:53:
[...]

Ja, dat herken ik zeker! Dank!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 08:14
swijchers schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:30:
Volgend jaar toch maar eens verder kijken, in ieder geval iets met een ruitenwisser achter 😉
Dat is toch ook iets dat me de afgelopen weken erg opgevallen is. De zijspiegels krijg je nog een beetje vrij met de verwarming als het niet te nat is, maar de achterruit blijft doorweekt. Spijtig dat die 2 niet los van elkaar in te stellen zijn. Lijkt me ook veel energie zuiniger om regen weg te vegen, dan om het te (proberen) verdampen.
Het zicht als het miezert, laat staan ook donker is, is ronduit gevaarlijk op plaatsen.
En de cameraatjes helpen niet echt.

• edvanleeuwen
Als je boven de 20% blijft is er niets aan de hand. Dus als je ‘m binnen een paar uur aan een lader kunt hangen, kun je het voorkomen.

• edvanleeuwen
tvc15 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:17:
Je auto bevat een aantal elektromagnetische schakelaars die de hoogspanningsbatterij verbinden met de elektromotor(s), laadcircuits voor de hoogspanningsbatterij (ICCU), de inverter voor de V2L en dc-dc converter voor opladen van de 12 volt batterij. Al deze elektomagnetische schakelaars worden aangestuurd met 12 Volt. Als je 12 Volt accu dood is, dan kan je hoogspanningsbatterij dus met geen enkel circuit contact maken, er werkt dus niets meer.

Als je er voor zorgt dat je je auto niet voor langere tijd (meerdere dagen) parkeert met minder dan 20% lading in je hoogspanningsbatterij, dan zal je normaal gesproken geen problemen met je 12 Volt batterij tegenkomen. De hoogspanningsbatterij laadt dan je 12 Volt batterij regelmatig bij. Je merkt dat doordat de luchtkleppen voor in de bumper opengaan tijdens zo'n laadactie. Dit kan meerdere keren per dag plaats vinden bij een geparkeerde auto (niet van schrikken dus).

(@ZuinigeRijder was sneller met reageren zag ik)
Klopt bijna helemaal. Dat ‘meerdere dagen’ is niet (meer) zo. Afgelopen weekeinde binnen 14 uur.

• edvanleeuwen
(Dubbel)

[ Voor 98% gewijzigd door edvanleeuwen op 28-11-2023 22:36 ]

• dextertje
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:28:
[...]
Gewoon even richting de rechter achterportier lopen met de sleutel op zak, gaan de deurhendels open en heb je aantal seconden tijd om de laadkabel eruit te pakken. En de deurhendels gaan na een aantal seconden ook weer dicht. Dat werkt bij mij op mijn P45 met automatische deurgrepen.
Vandaag getest, maar helaas werkt dat niet op onze versie (Style).
Eigenlijk ook wel jammer dat ik de laadklep niet open kan doen met de sleutel in de buurt, want toen ik de laadkabel in de (afgesloten) auto wilde pluggen, had ik mijn handen vol. Ik moest toen met de sleutel de laadklep openen. Minder handig dan even een vinger vrij maken om op de laadklep te drukken.
Gaat dat bij jouw versie wel gewoon?
Peter-036 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:10:
[...]

Als je de deuren ontgrendelt, maar er geeneen opent, gaan ze na korte tijd 'vanzelf' weer op slot....
En die korte tijd is echt geen volle minuut.
Dit werkte inderdaad. Wel handig, alhoewel ik ook wel bang ben dat ik hier dusdanig gewend aan raak, dat als ik een keer toch kort een deur open doe, ik vergeet dat ik 'm dan wél op slot moet doen. :+

• nietwijk
de meester01 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:50:
[...]

Die van mij moet nog een update krijgen zodat ik van de zigzagnaaimachine af ben. 2e week december gaat dat gebeuren.
Met die update wordt je LFA beter. Het heeft geen invloed op het LKA gedrag.

• nietwijk
dextertje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 01:34:
[...]

Dit werkte inderdaad. Wel handig, alhoewel ik ook wel bang ben dat ik hier dusdanig gewend aan raak, dat als ik een keer toch kort een deur open doe, ik vergeet dat ik 'm dan wél op slot moet doen. :+
Zelfs daarvoor heb je een oplossing in je broekzak. Je krijgt gewoon meldingen op je telefoon als je hem vergeet af te sluiten en dan kan je hem met diezelfde melding op je telefoon sluiten. ;) Hoe had men het anders moeten doen? Elke keer dat je met je sleutel langs je auto loopt moet die klep open vliegen? :P En als je weg bent weer automatisch sluiten? Komt mijn zoon vrolijk met de kabel aan, loop ik weg om ruimte te maken, flikkert de klep dicht.... Ik zou niet weten hoe het beter kan dan nu, tenzij de auto gedachten kan lezen. :)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:05
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:35:
Ik ben hier helemaal nieuw. Morgen mijn Ioniq 5 connect+ ophalen.

Ik lees over kapotte of lege 12 volt accu's. Ik begrijp dat de 12 volt accu nodig is voor de besturings-electronica. Geen idee hoe vaak zoiets gebeurt, maar het is blijkbaar een 'dingetje'.

Als de 12 volt accu het niet doet, is dan de hoogspannings-accu en de 220 volt voorziening in de auto (nog) wel actief?

Dan zou je een acculader kunnen aansluiten en de 12 volt accu opladen.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal samenhangt.
gewoon een jumpstarter op batterij mee hebben voor in case off ... die ik al met vorige auto's voor lege batterij in winter - dus deze gaat niet op pensioen maar mag rustig verder nuttig zijn in de I5 ...wel nog niet moeten gebruiken. (En laat dat maar zo blijven)

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• dextertje
nietwijk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:51:
[...]

Zelfs daarvoor heb je een oplossing in je broekzak. Je krijgt gewoon meldingen op je telefoon als je hem vergeet af te sluiten en dan kan je hem met diezelfde melding op je telefoon sluiten. ;) Hoe had men het anders moeten doen? Elke keer dat je met je sleutel langs je auto loopt moet die klep open vliegen? :P En als je weg bent weer automatisch sluiten? Komt mijn zoon vrolijk met de kabel aan, loop ik weg om ruimte te maken, flikkert de klep dicht.... Ik zou niet weten hoe het beter kan dan nu, tenzij de auto gedachten kan lezen. :)
Ja, die meldingen zijn wel handig. B-)
Wat handiger zou kunnen: als je met de sleutel in de buurt bent, de klep kunnen openen door er op te drukken (zoals wanneer de auto open is).
En als je met de sleutel in de buurt komt kabel tijdelijk ontgrendelen, zodat je 'm eruit kunnen pluggen als je met de sleutel in de buurt bent. Dat kan volgens @ZuinigeRijder wel met zijn auto.
Maar goed, zo overleef ik het ook wel, hoor. :D

• nietwijk
dextertje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:21:
[...]
En als je met de sleutel in de buurt komt kabel tijdelijk ontgrendelen, zodat je 'm eruit kunnen pluggen als je met de sleutel in de buurt bent. Dat kan volgens @ZuinigeRijder wel met zijn auto.
Maar goed, zo overleef ik het ook wel, hoor. :D
Je kan de kabel niet zomaar verwijderen tijdens het laden. Je moet eerst het laden stop zetten. Dat zou betekenen dat het laden moet stoppen als je in de buurt bent om te ontgrendelen en dat het vergrendelen en laden hervat moet worden als je wegloopt. Wellicht gebeurt dat bij een P45 (en een lounge), maar ik vind het wel fijn dat het laden niet onderbroken wordt. Lijkt me ook beter voor je batterij.
@nietwijk dat werkt alleen bij AC laden, wanneer de deuren (wel of niet automatisch) ontgrendeld worden. Dan zie je ook de LED's even stoppen met knipperen, je hebt een aantal seconden de tijd om de AC kabel eruit te halen. Anders gaat deze weer gewoon verder met laden.

• dextertje
nietwijk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:13:
[...]

Je kan de kabel niet zomaar verwijderen tijdens het laden. Je moet eerst het laden stop zetten. Dat zou betekenen dat het laden moet stoppen als je in de buurt bent om te ontgrendelen en dat het vergrendelen en laden hervat moet worden als je wegloopt. Wellicht gebeurt dat bij een P45 (en een lounge), maar ik vind het wel fijn dat het laden niet onderbroken wordt. Lijkt me ook beter voor je batterij.
Nee, dat klopt. Ik had meer de situatie in mijn hoofd: als ik na het laden de kabel eruit wil trekken, dan zou het wel fijn zijn als ik met de sleutel in de buurt gewoon de kabel eruit kan trekken.
Maar ik besef me door jouw opmerking dat er dan iets extra's gedaan/gecheckt moet worden t.o.v. bijvoorbeeld het uitklappen van de spiegels (wat ook gebeurt met de sleutel in de buurt): alleen kabel ontgrendelen als laden gestopt is. En/of heel even laden onderbreken, zoals blijkbaar bij de P45 (en Lounge?) gebeurt.

Dus ik snap nu dat het iets minder simpel is dan ik het me voorstelde. Neemt niet weg dat ik het wel handiger zou vinden. 8)

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Ik heb een vraagje.

Nu het kouder buiten is vind ik het heerlijk dat de auto kan voorverwarmen :)

Nu werkt dit alleen gepland als de stekker er in zit, is er een manier hoe dit werkend te krijgen zonder dat de stekker in de auto zit?
Vind het onzining om elke dag de auto aan de laadpaal te hangen om in de ochtend een warme auto te hebben.

Ja ik weet dat je het ook via de app kan aan zetten maar daar denk ik niet altijd op tijd aan.
@simplemouse Via HACS start climate commando geven op gewenste dagen/tijden?

Maar dit gaat ervan uit dat je altijd op dezelfde tijd vertrekt, misschien toch maar gaan aanwennen om een kwartier van tevoren via de Bluelink App voorverwarmen? En alleen wanneer nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-11-2023 13:11 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

simplemouse schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:57:
Ik heb een vraagje.

Nu werkt dit alleen gepland als de stekker er in zit, is er een manier hoe dit werkend te krijgen zonder dat de stekker in de auto zit?
Vind het onzining om elke dag de auto aan de laadpaal te hangen om in de ochtend een warme auto te hebben.

Ja ik weet dat je het ook via de app kan aan zetten maar daar denk ik niet altijd op tijd aan.
Ik heb dezelfde wens en wat lopen Googlen maar voor zover ik weet werkt dat niet. Ondanks dat de app suggereert dat het losstaat van gepland laden, lijkt het wel degelijk gekoppeld te zijn aan het laadproces.

Ik heb tegenwoordig een widget op m'n telefoon waarmee ik het snel kan doen maar blijft wel jammer. Als het om het batterijniveau gaat dan snap ik het wel, maar had er dan gewoon een minimum SoC aan verbonden van bijv. 20%.
ZuinigeRijder schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:08:
Maar dit gaat ervan uit dat je altijd op dezelfde tijd vertrekt, misschien toch maar gaan aanwennen om een kwartier van tevoren via de Bluelink App voorverwarmen? En alleen wanneer nodig?
Op de dagen dat ik op kantoor werk vertrek ik altijd om dezelfde tijd. Een voordeel aan het hebben van jonge schoolgaande kinderen zullen we maar zeggen :P

[ Voor 18% gewijzigd door Cloud op 29-11-2023 13:10 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

P86 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:25:
Hi Mede Rijders en Tweakers.

Het lijkt erop dat mijn AC laden het heeft begeven, afgelopen zaterdag stopte hij bij 93% en na 5 verschillende palen met verschillende kabels getest te hebben zonder succes. Moet ik dan denk ik concluderen (gezien snelladen wel werkt) dat de ICCU kaduuk is? Woensdag een afspraak bij de dealer (ging niet eerder) en tot die tijd maar snelladen...

Dit is overigens 5.000KM na de laatste beurt op 64.000. Er staat nu dus 69.350 op de teller na ongeveer 19 maanden. Geen idee of deze info relevant is maar er is volgens mij iemand die het bij houdt.
UPDATE: vanmorgen bij de Dealer geweest, deze gaf aan 2 updates te hebben uitgevoerd. Vertelde niet per sé welke updates dit waren. Ik heb zelf de infotainment recentelijk uitgevoerd en ben 10 oktober voor de 60.000 beurt geweest.

Dealer gaf aan dat wanneer het toch nog niet verholpen was ze uitvoeriger onderzoek moesten doen en de auto "een paar dagen" nodig zouden hebben. Ik ga dadelijk maar weer bellen want net op 3 palen met 2 verschillende kabels getest, werkt nog immer niet.

PJvI

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Dat is misschien nog wel een optie, ik heb de auto nog niet in HA zitten.
Maar eens gaan toevoegen ;)

ik ga bijna altijd rond het zelfde tijdstip van huis (kids naar school brengen)
Vanuit het werk naar huis wisselt maar daar heb je meestal geen last van een bevroren auto.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Cloud schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb dezelfde wens en wat lopen Googlen maar voor zover ik weet werkt dat niet. Ondanks dat de app suggereert dat het losstaat van gepland laden, lijkt het wel degelijk gekoppeld te zijn aan het laadproces.

Ik heb tegenwoordig een widget op m'n telefoon waarmee ik het snel kan doen maar blijft wel jammer. Als het om het batterijniveau gaat dan snap ik het wel, maar had er dan gewoon een minimum SoC aan verbonden van bijv. 20%.

[...]

Op de dagen dat ik op kantoor werk vertrek ik altijd om dezelfde tijd. Een voordeel aan het hebben van jonge schoolgaande kinderen zullen we maar zeggen :P
Ik heb de widget ook op de telefoon (android) maar die werkt bij mij niet altijd helaas.

• nietwijk
P86 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:50:
[...]

UPDATE: vanmorgen bij de Dealer geweest, deze gaf aan 2 updates te hebben uitgevoerd. Vertelde niet per sé welke updates dit waren. Ik heb zelf de infotainment recentelijk uitgevoerd en ben 10 oktober voor de 60.000 beurt geweest.

Dealer gaf aan dat wanneer het toch nog niet verholpen was ze uitvoeriger onderzoek moesten doen en de auto "een paar dagen" nodig zouden hebben. Ik ga dadelijk maar weer bellen want net op 3 palen met 2 verschillende kabels getest, werkt nog immer niet.
Het valt me vaker op dat dealer je met een kluitje het riet in stuurt. Telkens terugkomen, terwijl je al weet wat er aan de hand is. Je krijgt geen serviceadviseur meer aan de lijn om het probleem uit te leggen, je moet een afspraak maken om het uit te komen leggen en kan vervolgens onverrichter zaken naar huis met een nieuwe afspraak op zak. Althans, dat is mijn ervaring in Apeldoorn. 5x bellen met planningmiep, 5x de belofte door de vestiging teruggebeld te worden. Vergeet het maar, de enige manier is langs te rijden om iemand te spreken en dan maar hopen dat ze het wel begrijpen. Sorrie, dat moest er even uit. Hebben ze bij jullie ook haal- en brengservice? Dan zou ik daar gebruik van maken. Zit je er zelf niet mee en wellicht leren ze er een keer wat van. (zei ik tegen beter weten in). Dat iets kapot gaat kan gebeuren, het gaat mij er meer om hoe je het oplost als er iets fout gaat.

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

nietwijk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:46:
[...]

Het valt me vaker op dat dealer je met een kluitje het riet in stuurt. Telkens terugkomen, terwijl je al weet wat er aan de hand is. Je krijgt geen serviceadviseur meer aan de lijn om het probleem uit te leggen, je moet een afspraak maken om het uit te komen leggen en kan vervolgens onverrichter zaken naar huis met een nieuwe afspraak op zak. Althans, dat is mijn ervaring in Apeldoorn. 5x bellen met planningmiep, 5x de belofte door de vestiging teruggebeld te worden. Vergeet het maar, de enige manier is langs te rijden om iemand te spreken en dan maar hopen dat ze het wel begrijpen. Sorrie, dat moest er even uit. Hebben ze bij jullie ook haal- en brengservice? Dan zou ik daar gebruik van maken. Zit je er zelf niet mee en wellicht leren ze er een keer wat van. (zei ik tegen beter weten in). Dat iets kapot gaat kan gebeuren, het gaat mij er meer om hoe je het oplost als er iets fout gaat.
2 januari hebben ze pas vervangend vervoer beschikbaar.... Dus hij staat ook dan ingepland.

PJvI

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

P86 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:39:
[...]

2 januari hebben ze pas vervangend vervoer beschikbaar.... Dus hij staat ook dan ingepland.
Om verder "te onderzoeken" heb net ook gemeld dat ik wel denk te weten wat het is.

PJvI

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:15
IceTeaGX schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:48:
[...]

Dat is toch ook iets dat me de afgelopen weken erg opgevallen is. De zijspiegels krijg je nog een beetje vrij met de verwarming als het niet te nat is, maar de achterruit blijft doorweekt. Spijtig dat die 2 niet los van elkaar in te stellen zijn. Lijkt me ook veel energie zuiniger om regen weg te vegen, dan om het te (proberen) verdampen.
Het zicht als het miezert, laat staan ook donker is, is ronduit gevaarlijk op plaatsen.
En de cameraatjes helpen niet echt.
Het is hier in de polder af en toe ook vrij modderige op de gewone wegen, ivm landbouw en werkverkeer.
Echt een drama dat er geen ruitenwisser achterop zit. Ik heb de afgelopen 10tal jaren geen auto gehad die geen ruitenwisser achter had, dus ik kan er niet aan wennen :X

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:14
Volgens mij kan je met die integratie alleen het max % laden aanpassen en de deur (ont)grendelen?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

@LT1970 Volgens de tabel op de pagina kun je ook starten/stoppen van climate control.

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:35
simplemouse schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:15:
[...]

Ik heb de widget ook op de telefoon (android) maar die werkt bij mij niet altijd helaas.
Is een dergelijke widget ook voor Apple beschikbaar dat iemand weet?

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:44
Even tussendoor, nieuwe Ioniq 5 rijder (Lounge AWD shooting star), vooralsnog even wennen aan de interface van de auto en de app maar dik tevreden (kan best wennen aan een voorverwarmde auto) ....net een klasse 3 alarm laten inbouwen om de gameboy brigade weg te houden en de verzekering blij te maken.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• edvanleeuwen
simplemouse schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:57:
Ik heb een vraagje.

Dit werkt ook als de stekker er niet in zit. Ik laat 's morgens altijd vroeg verwarmen, opdat het in ieder geval ontdooid is.
Pagina: 1 ... 200 ... 277 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic