• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03:46

MicheldeGoey

Project 45

Over dat 'kruipen'.
Ik heb niet gezien dat iemand dat al gemeld heeft, maar ik gebruik de linkerflipper om te remmen en dan verschijnt 'Stop' linksonder in het display en de auto staat stil. Auto Hold niet ingeschakeld.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12 11:07
vifra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:33:
ben eerder geinteresseerd van mensen met ervaring van andere EV's of dat dat daar ook gebeurd ...

Of heeft het te maken dat ipedal ten allen koste de rem vermeid en dus de electro motor gebruikt om de wagen +- in stilstand te houden ?
Van de paar modellen die ik getest had (de meeste vielen al af vanwege te klein voor men 2m06)

VW group is de minste: Enkel creep, wel auto-hold, verschillende regen niveaus, met pedels.

Hyundai/Kia de middenmoot: Standaard creep, hold met I-pedal, auto hold optie, vele regen opties, met pedels (I-pedal enkel in vooruit, en schakelt automatisch uit na achteruit of herstarten van de wagen)

Tesla is nog een stapje meer: Creep/Roll/Hold stop modes, meerdere regen modes, autohold in creep/roll mode, echter geen pedels

Voor mij is het stroompedaal om stroom/regen te doseren, en rem pedaal om de fysieke remmen te doseren. Net zoals een ICE: die blijft ook geen gas geven tot je op de rem pedaal komt. Alleen vertraagd de elektromotor wat heviger.
En het is super dat de ze opties geven, zodat de drempel naar EV rijden voor velen lager wordt. Maar laat het een optie zijn die je kan uitzetten. Het kan, want ze hebben net moeite moeten doen om het standaard EV gedrag te overrulen met software.

• IceTeaGX
MicheldeGoey schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:03:
Over dat 'kruipen'.
Ik heb niet gezien dat iemand dat al gemeld heeft, maar ik gebruik de linkerflipper om te remmen en dan verschijnt 'Stop' linksonder in het display en de auto staat stil. Auto Hold niet ingeschakeld.
One pedal, maar dan wel een pedel nodig. Gaat m.i. nog steeds voorbij aan het punt van one-pedal driving.
Zo veel workarounds, snufjes en truuckjes, maar niet gewoon een I-pedal die steeds werkt. Dat is het toch moeilijk maken.

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-12 10:25
Ik lees hier meerdere verhalen over hoe om te gaan met laadplanning en de interne navigatie. Hierbij mijn ervaring en aanpak op roadtrip door Zweden.
Na het instellen van de volgende overnachtingsplek zal de de navigatie al dan niet vragen om een laad plek toe te voegen.
Dat werkt goed maar zeker op plekken met weinig snelladers loop je risico met weinig lading te arriveren.
Daarom heb ik op de rechterkant van splitscreen altijd het overzicht van de route in beeld (even scrollen tot je het ziet). Dan zie je rechtsonder een symbool van een stekker en daarmee kun je laadstations zoeken in de buurt, op de route of in omgeving eindpunt.
Dat gebruik ik om extra laadpunten toe te voegen of te dwingen bv een ionity te gebruiken.
De laadpunten die je kunt zien worden bepaald door de filters die je hebt ingesteld.
Helaas kun je nog geen doel% instellen maar voor mij werkt het perfect. Tot nu toe steeds gearriveerd met minimaal 70-80%
Als iemand betere of andere tips heeft dan houd ik mij aanbevolen

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-12 23:02
Lord_Nemesis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Bij ABRP heb ik dat wel kunnen vinden, maar in de ingebouwde navigatie niet. Als die er wel is hoor ik dat graag 😀
Nee, die mogelijkheid is er (nog) niet.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12 12:51
IceTeaGX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

One pedal, maar dan wel een pedel nodig. Gaat m.i. nog steeds voorbij aan het punt van one-pedal driving.
Zo veel workarounds, snufjes en truuckjes, maar niet gewoon een I-pedal die steeds werkt. Dat is het toch moeilijk maken.
Met i-pedal heb je dit probleem toch niet? Alleen bij de andere standen heb je dit probleem.

• IceTeaGX
demonic schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:12:
Met i-pedal heb je dit probleem toch niet? Alleen bij de andere standen heb je dit probleem.
Buiten dat I-pedal niet werkt in achteruit.
En dat de functie niet terug aanschakelt na achteruit geschakeld te hebben, of als de auto uitgeschakeld wordt.
Dus I-pedal werkt niet consistent.

Dat was net het punt, ontkoppel creep van de regen setting, en onthoudt dit.
(Ik weet het, veel walls of text, maar het staat hierboven uitgebreid uitgelegd hoor)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 15:18
IceTeaGX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

En dat de functie niet terug aanschakelt na achteruit geschakeld te hebben, of als de auto uitgeschakeld wordt.

(Ik weet het, veel walls of text, maar het staat hierboven uitgebreid uitgelegd hoor)
Ik rijd de bak nu bijna 2 jaar en ik stap in, linkerpeddel 1x voor iPedal en mode een keer drukken om hem in sport mode te zetten. Dit gaat net zo automatisch als het starten van de auto, sterker nog, ik denk dat dit 1 beweging is. :+

(Maarja, ergens wel stom dat zowel iPedal en sport mode niet automatisch geselecteerd blijven. Alle andere settings wel, bijv.eco of normal.)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 20:01
IceTeaGX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Jij vindt dit gedrag wellicht niet fijn, maar dit gaan ze echt niet meer aanpassen. Dit is wat veel mensen juist wel verwachten. Er is een legio aan systemen die uit of inschakelen na herstart. Denk daarbij aan cruise control die uit gaat, lane keeping assist die uit gaat, lane departure warning die aanspringt. Een aantal is vanwege voorschiften de rest is product eigenschap gekozen door de fabrikant.

Daar leer je of mee te leven, of deze auto is gewoon niet de juiste voor je.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-12 09:39
gedonie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Jij vindt dit gedrag wellicht niet fijn, maar dit gaan ze echt niet meer aanpassen. Dit is wat veel mensen juist wel verwachten. Er is een legio aan systemen die uit of inschakelen na herstart. Denk daarbij aan cruise control die uit gaat, lane keeping assist die uit gaat, lane departure warning die aanspringt. Een aantal is vanwege voorschiften de rest is product eigenschap gekozen door de fabrikant.

Daar leer je of mee te leven, of deze auto is gewoon niet de juiste voor je.
Het gaat erom dat juist vanwege de persoonlijke voorkeuren het fijn was geweest wanneer dit instelbaar was geweest en dat de keuze zou worden onthouden. Je kunt de kleur van je magnetron in Bluelink instellen, dus waarom zoiets niet.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:55
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Ja, met de linker en rechter flipper kun je level omhoog of omlaag gaan, ook in AUTO stand (paar seconden rechter flipper vasthouden om te toggelen tussen gewone levels of AUTO levels). In de infotainment settings moet je dan wel de AUTO regen setting op de zacht zetten, zodat je tussen alle levels kunt schakelen. De eerste keer zal deze beginnen bij het laatst gekozen level, alleen AUTO level 0 wordt niet onthouden, dan wordt er gestart met level 1 na start van de auto. Meestal zet ik na het starten van de auto als eerste de lijn-assistentie uit en een tikje aan de rechter flipper om naar de AUTO-level 0 te gaan. Kun je gewoon smooth bijremmen met het rempedaal als het nodig is.

P.S. wanneer er een auto voor jou afremt, zal de AUTO level automatisch afremmen met een hoger level als dat nodig is. Maar zo niet, dan rolt deze uit met regeneratie van het huidige level.

Van deze post:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

[Afbeelding]

[YouTube: Hyundai Ioniq 5 - How To Use Auto Regen or Intro To Auto Regen PLUS The Hidden Levels!]
Super bedankt voor deze informatie!
De YouTube, en daarna deel 2, begon me halverwege te duizelen.. enorm complex gedoe.

Maar goed….
Goed opgelet en zojuist getest, en ik ben er uit.
Pfew…

In de setup kan je kiezen tussen “licht/middel/zwaar”.
- dat is de regeneratie als er GEEN auto voor je zit”.
- als je dat op licht instelt rolt de auto heel mooi uit als je het stroompedaal los laat en er niks voor je zit.
- als je dat op zwaar instelt remt de auto regenererend af als je het stroompedaal los laat en er niks voor je zit.
==> getest en werkt inderdaad.

- als er WEL een auto voor je zit remt hij in alle gevallen evenveel af, hij schakelt dan automatisch gradueel naar level 3 regeneratief afremmen afhankelijk van de afstand (dichterbij is dus harder remmen).
==> getest op 1 setup stand en werkt, nog niet getest of dat voor alle setup-levels inderdaad tot level 3 gaat (intuïtief zou ik zeggen dat licht minder ver opschaalt maar volgens filmpje schalen ze allemaal even ver op).

Op zich is dit allemaal nog redelijk begrijpelijk.
Maar…
Dan kan je tijdens het rijden het minimum level ook nog overrulen met de peddel.
Eerst dacht ik van niet want je ziet geen enkel nummertje. Maar als je goed oplet zie je het balkje onder het woord “auto” langer of korter worden. Pffff…. Echt minuscuul. Zonder mijn leesbril had ik het niet in de gaten.

Wat mij betreft:
- die setup functie is nog wel nuttig
- die manual override maakt het onnodig hopeloos complex.
Nu ik het weet is het niet zo’n big deal. In principe is dit voor mij iets dat ik 1x uitzoek en vervolgens altijd op dezelfde stand laat staan.
Maar goed…. Juist daarom moet je het dan wel eerst helemaal begrijpen. Pfff…

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

@Stefannn Na aanzetten van de auto zet ik de AUTO level stand van 1 op 0 (een keer kort aan rechter flipper), zodat deze bij stroom loslaten bijna niet afremt (0.25). Daarna kom ik er niet meer aan, geen manual override. En daarnaast rem ik gewoon met rempedaal bij, wanneer de AUTO stand zelf niet genoeg afremt bij voorliggers of wanneer ik moet vertragen of afslaan.

• Pimmetje223
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 14:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYpW9oHaWTZ1j4ejIo_WKbMDNFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBxT7PQ4NXYFZZJ5dsSN5bAE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of het volgende al bekend was, maar in een aantal posts las ik dat de ingebouwde navi je soms stuurt naar snelladers aan de overkant van de snelweg (andere rijrichting). In het laderoverzicht geven de rode markertjes langs het snelwegsymbool aan aan welke kant van de snelweg de laders staan (zie foto).

Verder merk ik bij de ingebouwde navi dat hij een afrit vaak ziet als een splitsing van autosnelwegen o.i.d. Hij geeft dan t.h.v. een afrit met bewegende pijlen aan dat ik links aan moet houden terwijl ik gewoon rechtdoor de snelweg moet blijf volgen. Is dit te voorkomen of is dit een veelvoorkomend mankement?

• Stefannn
Pimmetje223 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 01:51:

Verder merk ik bij de ingebouwde navi dat hij een afrit vaak ziet als een splitsing van autosnelwegen o.i.d. Hij geeft dan t.h.v. een afrit met bewegende pijlen aan dat ik links aan moet houden terwijl ik gewoon rechtdoor de snelweg moet blijf volgen. Is dit te voorkomen of is dit een veelvoorkomend mankement?
Je kan het heads-up display wel configureren mbt wat er wel en niet op komt. Volgens mij echter niet heel specifiek voor deze aanwijzing (weet niet zeker).

Maar… het “mankement” dat hij bij afslagen “links aanhouden” aangeeft, en ook met de voice vertelt ligt niet zozeer aan de Hyundai maar aan de ingebouwde tomtom.
Mijn vorige auto was een Citroën c5, die had ook de ingebouwde tomtom, die had exact hetzelfde (alleen enkel op voice omdat er geen heads-up display op zat)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn ervaringen na een paar weken in de auto rijden, na 5 jaar in de egolf:
- de regenaratie staat bij mij altijd op 3, niks auto of ipedal. Net zoals bij de egolf en gelijk gedrag.
- het kruipen van de auto is qua gebruikersvriendelijkheid voor mij oneindig veel beter dan zonder. Het rempedaal heeft dan een bereik van 0-8 km/u , ipv anders 0-180 en je voet staat al direct op het rempedaal. Bij wegrijden, achteruit, inparkeren of hoofd en schouders draaien om te kijken is dat wel zo veilig.
- de drukknop voor P is voor mij erg moeilijk om blindelings op te vertrouwen, te meer daar het stuur vaak voor de indicatie staat en op het scherm ook soms niets te lezen valt.
- hij schakelt soms niet om als je de rem niet gelijkertijd ingeduwd hebt waardoor je daarna plotseling de verkeerde (zelfde) kant op rijdt. Dat kon de egolf wel netjes. Dus ik ben nu extreem lang op het rempedaal aan het duwen en een indicatie aan het opzoeken omdat ik er niet op kan vertrouwen dat de auto omgeschakeld is.
De egolf had een pookje, pats, pats en het deed het. Dit punt is voor mij wel een behoorlijk minpunt, maar niet genoeg om niet enthousiast te zijn.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:05
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:23:
@Stefannn Na aanzetten van de auto zet ik de AUTO level stand van 1 op 0 (een keer kort aan rechter flipper), zodat deze bij stroom loslaten bijna niet afremt (0.25). Daarna kom ik er niet meer aan, geen manual override. En daarnaast rem ik gewoon met rempedaal bij, wanneer de AUTO stand zelf niet genoeg afremt bij voorliggers of wanneer ik moet vertragen of afslaan.
In de "auto "stand kun je als je merkt dat deze niet voldoende afremt de linker flipper naar je toetrekken zodat hij meer afremt. Als je dan stil staat en je houdt de flipper nog 1 sec ingetrokken dat gaat de auto in de "stop " stand en kruipt ook niet meer, ideaal voor een verkeerslicht.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

@rvdgaag Ik vind dat de auto dan meestal te snel afremt (ook minder smooth voor eventuele passagiers), met het rempedaal kun je veel nauwkeuriger de regeneratie regelen. Dus ik ben na 2 jaar weer terug naar het het rijden met gewoon gebruik van het rempedaal wanneer nodig.

• Creokr
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-12 11:45
Stefannn schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:11:
[...]

Super bedankt voor deze informatie!
De YouTube, en daarna deel 2, begon me halverwege te duizelen.. enorm complex gedoe.

Maar goed….
Goed opgelet en zojuist getest, en ik ben er uit.
Pfew…

In de setup kan je kiezen tussen “licht/middel/zwaar”.
- dat is de regeneratie als er GEEN auto voor je zit”.
- als je dat op licht instelt rolt de auto heel mooi uit als je het stroompedaal los laat en er niks voor je zit.
- als je dat op zwaar instelt remt de auto regenererend af als je het stroompedaal los laat en er niks voor je zit.
==> getest en werkt inderdaad.

- als er WEL een auto voor je zit remt hij in alle gevallen evenveel af, hij schakelt dan automatisch gradueel naar level 3 regeneratief afremmen afhankelijk van de afstand (dichterbij is dus harder remmen).
==> getest op 1 setup stand en werkt, nog niet getest of dat voor alle setup-levels inderdaad tot level 3 gaat (intuïtief zou ik zeggen dat licht minder ver opschaalt maar volgens filmpje schalen ze allemaal even ver op).

Op zich is dit allemaal nog redelijk begrijpelijk.
Maar…
Dan kan je tijdens het rijden het minimum level ook nog overrulen met de peddel.
Eerst dacht ik van niet want je ziet geen enkel nummertje. Maar als je goed oplet zie je het balkje onder het woord “auto” langer of korter worden. Pffff…. Echt minuscuul. Zonder mijn leesbril had ik het niet in de gaten.

Wat mij betreft:
- die setup functie is nog wel nuttig
- die manual override maakt het onnodig hopeloos complex.
Nu ik het weet is het niet zo’n big deal. In principe is dit voor mij iets dat ik 1x uitzoek en vervolgens altijd op dezelfde stand laat staan.
Maar goed…. Juist daarom moet je het dan wel eerst helemaal begrijpen. Pfff…
Ik heb het inderdaad ook getest adhv de orginele post. Het is inderdaad enorm verwarrend. Enkel moet ik nog testen hoe de auto reageert als je een steile helling naar beneden rijdt (zal het regeneren toenemen of niet).
Ik ben er zelf niet uit of ik auto zal gebruiken in de nieuwe setup of origineel auto level 3.

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-12 14:51
ZuinigeRijder schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:57:
@rvdgaag Ik vind dat de auto dan meestal te snel afremt (ook minder smooth voor eventuele passagiers), met het rempedaal kun je veel nauwkeuriger de regeneratie regelen. Dus ik ben na 2 jaar weer terug naar het het rijden met gewoon gebruik van het rempedaal wanneer nodig.
Hier exact hetzelfde!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-12 14:31
Afgelopen nacht (rond 0.30) heeft mijn auto de straat wakker gemaakt met het auto alarm wat af ging door een lege 12v accu. De vorige keer dat dit gebeurde was de oorzaak duidelijk, de dashcam. Dat issue is reeds opgelost dus het is mij een raadsel waarom de 12v accu leeg was. Maandag middag nog gereden, dinsdag heeft de auto stil gestaan. Auto staat permanent aan de wallbox op de oprit en had dus ten aller tijden 80% SOC.
Issue opgelost door uit bed te kruipen en de druppellader aan te sluiten.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12 14:11
Klein ergernisje, of ik doe iets heel erg verkeerd: Als ik de auto start, zit hij volgens het boekje standaard in Lane Keeping Assist. Ik twijfel daaraan want ik zie een icoontje met 2 schuine streepjes in mijn HUD of cluster en als ik over de lijnen van de weg ga trilt het stuur een beetje, zie ik oranje pijltjes in de HUD, enz. Bij het starten van de auto heb ik dus een icoontje met twee witte schuine lijnen, zonder een auto in het midden. Maar het belangrijkst: De auto waarschuwt, maar grijpt niet in. Helemaal prima!

Op provinciale binnenwegen zet ik deze modus uit omdat ik daar gedwongen over een gedeelde fietsstrook moet en dus weet waar ik mee bezig ben en geen getril aan mijn stuur wil. Ik doe dat door de knop op mijn stuur lang ingedrukt te houden.

...Ik kom daarna alleen niet meer terug in die stand. Als ik dezelfde knop weer induw, of lang ingedrukt houd, wisselt de auto tussen een icoontje met een 'wit stuur', een icoontje met een 'groen stuur', of een 'auto tussen de schuine lijntjes'... Bij de stuur-icoontjes blijft de auto het midden van de weg opzoeken, en bij het 'auto tussen schuine lijntjes' icoon stuurt de auto me terug als ik over een lijn op de weg ga.

Hoe kom ik terug in de 'tril het stuur en waarschuw me maar grijp niet in' stand?
@redah een hele tijd geleden werd de setting "alleen waarschuwen met trillen van het stuur" bij de lijntjes niet onthouden. Blijkbaar is dat met een van de latere infotainment updates opgelost, aangezien deze bij jouw wel alleen trilt vanuit het aanzetten van de auto. Echter zal het probleem zijn, dat deze de setting weer default terugzet op "zonder waarschuwen" bij weer aanzetten op het stuur. Oftewel lijkt het een software fout half opgelost :? Zal proberen om die setting van waarschuwen door trillen van het stuur weer eens aan te zetten, of ik hetzelfde gedrag zie (Project 45 uit 2021).

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12 11:30
redah schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:42:
Klein ergernisje, of ik doe iets heel erg verkeerd: Als ik de auto start, zit hij volgens het boekje standaard in Lane Keeping Assist. Ik twijfel daaraan want ik zie een icoontje met 2 schuine streepjes in mijn HUD of cluster en als ik over de lijnen van de weg ga trilt het stuur een beetje, zie ik oranje pijltjes in de HUD, enz. Bij het starten van de auto heb ik dus een icoontje met twee witte schuine lijnen, zonder een auto in het midden. Maar het belangrijkst: De auto waarschuwt, maar grijpt niet in. Helemaal prima!

Op provinciale binnenwegen zet ik deze modus uit omdat ik daar gedwongen over een gedeelde fietsstrook moet en dus weet waar ik mee bezig ben en geen getril aan mijn stuur wil. Ik doe dat door de knop op mijn stuur lang ingedrukt te houden.

...Ik kom daarna alleen niet meer terug in die stand. Als ik dezelfde knop weer induw, of lang ingedrukt houd, wisselt de auto tussen een icoontje met een 'wit stuur', een icoontje met een 'groen stuur', of een 'auto tussen de schuine lijntjes'... Bij de stuur-icoontjes blijft de auto het midden van de weg opzoeken, en bij het 'auto tussen schuine lijntjes' icoon stuurt de auto me terug als ik over een lijn op de weg ga.

Hoe kom ik terug in de 'tril het stuur en waarschuw me maar grijp niet in' stand?
De knop lang ingedrukt houden activeert/de-activeert LKA (Lane Keeping Assist), die je binnen de lijntjes wil houden. Dit staat automatisch aan na het starten en schakel ik altijd direct uit.
De knop lang kort ingedrukt houden activeert/de-activeert LFA (Lane Following Assist), stuurhulpmiddel die je zo goed als mogelijk op het midden van de weg houdt. Wit stuurwiel houdt in dat het systeem ingeschakeld is en stand-by staat. Groen stuurwiel houdt in dat het systeem actief is. De witte/groene modus selecteert het voertuig aan de hand van of de lijnen goed zichtbaar zijn en je in een baan rijdt.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-12 17:00
Persoonlijk vind ik dit een kwestie van gewoon meer oefenen. DHet duurt even maar dan is het minimaal net zo goed te doseren als met het rempedaal alleen kan je dan wel lekker lui op 1 pedaal rijden. Zelfs met ipedal kan ik net zo soepel of zelfs soepeler rijden. Omdat je niet hoeft te wisselen waarbij je eerst het gaspedaal helemaal los moet laten en over op de rem kan het met 1 pedaal echt soepeler en sneller. Echt een kwestie van er wat tijd in steken om de finesses te ontwikkelen.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Rugby82
Op dit moment zit ik in Noorwegen na een reis van 1950km en dat was echt een genot. Het blijft een heerlijke reisauto en degene achterin (alleen de kleine achterbank plat) had nog de meeste ruimte, zelfs achter mij en ik ben 1,98m. Nergens hoeven te wachten op een lader en het blijft bizar hoe snel de auto laad en hoe traag andere auto's vooral laden. Mijn 2 reisgenoten waren onder de indruk en eigenlijk altijd was de plasstop met wat drinken al langer dan dat we moesten laden.

ABRP als leidraad gebruikt maar uiteindelijk eigenlijk alles op de interne navi gedaan. Onderweg telkens wat bijsturen met de interne navi om de laadpunten te verschuiven heeft minimaal 1 laadstop gescheeld. De nieuwe functie voor filteren van de laadstops op snelheid en provider is echt geweldig. Vooral ionity gebruikt wat in Scandinavië goed aanwezig is.

Op locatie helaas geen laders die mijn eneco pas ondersteunt dus elke dag in het huisje met de granny lader aan de slag als we er zijn en soms een nacht door. Dat gaat langzaam maar als je elke dag maar 15% verbruikt dan is het met een 4-6 uur bijladen goed bij te houden zo om de dag. Daarbij hou ik de accu zo tussen de 70% en 90% zodat ik de laatste dag de nacht door kan laden om vol te vertrekken.

Voor de terugweg ga ik alleen de interne navigatie gebruiken want die is eigenlijk al voldoende. Alleen was het erg zoeken naar de functie om veerboten etcetera te omzeilen want anders is de route niet te doen als je compleet over land wil rijden (Hamburg, Odense, Kopenhagen, Malmö, Oslo, Voss). Die optie zit dus tussen de route opties maar dan linksboven de opties voor snelste, economische etc een soort halve cirkel met een kruisje erin. Jammer dat ik die pas bijna op locatie vond maar gaat voor de terugweg veel schelen.

Tip van mij is wel om altijd de auto eerst uit te zetten, dan de laadkabel erin en starten en dan eventueel weer aan voor wat gebruik. Dan weer uit en stoppen met laden. De auto gestart laten en dan de lader inpluggen geeft soms wat vage problemen met het in D krijgen of dan weer uitschakelen. Valt goed mee te leven net als altijd de auto in P en dan pas uit doen. Scheelt veel zombie achtige problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyFurq_-lEKievAcK_Q38neS3tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRFct6qUpb8RxG4cpH3AtHUA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Rugby82 op 23-08-2023 10:44 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Creokr
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-12 11:45
Rugby82 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:36:

Tip van mij is wel om altijd de auto eerst uit te zetten, dan de laadkabel erin en starten en dan eventueel weer aan voor wat gebruik. Dan weer uit en stoppen met laden. De auto gestart laten en dan de lader inpluggen geeft soms wat vage problemen met het in D krijgen of dan weer uitschakelen. Valt goed mee te leven net als altijd de auto in P en dan pas uit doen. Scheelt veel zombie achtige problemen.

[Afbeelding]
Toen ik deze zomer door Italië reed, liet ik de auto aanstaan terwijl ik deze koppelde aan de snellader. Hierdoor kon de airco blijven draaien. Bij het wegrijden kon ik deze niet direct in D zetten. Ik moest de auto terug "starten" waardoor alles even uitging en terug aan, daarna was het wel mogelijk om in D te zetten.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Pimmetje223 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 01:51:
[Afbeelding]

Ik weet niet of het volgende al bekend was, maar in een aantal posts las ik dat de ingebouwde navi je soms stuurt naar snelladers aan de overkant van de snelweg (andere rijrichting). In het laderoverzicht geven de rode markertjes langs het snelwegsymbool aan aan welke kant van de snelweg de laders staan (zie foto).
Heel scherp! Dat was mij niet opgevallen maar ik had hier ook al eens last van ja :) Goede tip.
Dat zijn fouten/slordigheden in het gebruikte kaartmateriaal. Afhankelijk van de navigatieapp die je gebruikt kun je dit ook tegenkomen. Volgens mij vertelt Waze mij ook regelmatig dat ik links aan moet houden, terwijl ik gewoon niets hoef te doen.

Ik ben er wat dat betreft wel aan gewend maar zeker op onbekend terrein kan het wel eens onhandig zijn. Het is wel zo dat de weergegeven rijstrookindicatie op het scherm heel duidelijk laat zien wat je moet doen, dus ik kan er wel mee leven :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-12 19:29
Xmoo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:49:
[...]

Oke. Morgen 10:10 ben ik bij de dealer. Kijken hoe en wat.
Ze hebben hun tool eraan gekoppeld. Geen ICCU update!
Enkel een update voor de power tailgate. Verder zou mijn auto al alle updates hebben. Medewerker gaf aan dat zij maar één geval hebben mbt ICCU. Ze hebben het nog niet voor de klant kunnen verhelpen omdat het in backorder staat.

Morgen naar Lake Como. Mijn eerste lange rit met een EV. ZIN IN!!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:33
Kratos schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:38:
Tja toen was ik aan de beurt… Na een hoorbare knal direct het bericht: “check electric vehicle system.” En later “stop safely and check powersupply” en “12v battery low stop safely”.

De auto wil niet meer opladen en is na een paar minuten uitgevallen waarbij ik niet meer kon rijden, gelukkig was ik toen thuis aangekomen. Is dit het bekende ICCU issue?

De KM stand was net boven de 50K km

De Berger had direct een vervangende auto meegenomen (Kia Niro ev).
[Afbeelding]
Ben gebeld door Broekhuis zwolle en het is inderdaad de ICCU die kapot is. Maar gelukkig verwachten ze het eind deze week klaar te hebben! Dus het zou mooi zijn als het in totaal minder dan een week duurt :)

• nietwijk
Kratos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Ben gebeld door Broekhuis zwolle en het is inderdaad de ICCU die kapot is. Maar gelukkig verwachten ze het eind deze week klaar te hebben! Dus het zou mooi zijn als het in totaal minder dan een week duurt :)
Goed om te horen, er lijken recentelijk in korte tijd veel ICCU's vervangen te zijn. Hopelijk is de stroom van vervangingsdelen nu goed op gang gekomen en als er goede preventieve maatregelen komen zou dat helemaal top zijn! Dan blijft de radar over als "major issue", maar daarvoor lijkt een preventieve maatregel ook al in zicht.

Gelukkig heeft Spidertje zijn IONIQ 5 nog niet verkocht. Het zou weleens zijn meest betrouwbare auto ooit kunnen worden :*)

• Rugby82
Creokr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Toen ik deze zomer door Italië reed, liet ik de auto aanstaan terwijl ik deze koppelde aan de snellader. Hierdoor kon de airco blijven draaien. Bij het wegrijden kon ik deze niet direct in D zetten. Ik moest de auto terug "starten" waardoor alles even uitging en terug aan, daarna was het wel mogelijk om in D te zetten.
Bij mij wilde hij eerst niet uit na verwijderen van de laadkabel en ging ook niet in D. Het ging uiteindelijk wel met wat omwegen en daarna werkte alles. Door hem heel even uit te doen en na het starten van het laden weer aan kan je ook gewoon de airco blijven gebruiken.

Het is meer dat ik jarenlang ontwikkelaar en tester ben geweest en de nukken van de software helemaal door begin te krijgen. Daarom is altijd even uit bij starten en stoppen laden de beste manier om eventuele vervelende effecten compleet uit te sluiten.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Dit is terug naar het stenen tijdperk is mijn mening.

In de auto stand, op de stand 1, zal de auto minimaal afremmen als je het stroompedaal meer of minder loslaat, als je inloopt op een voorganger zal de auto zelfstandig harder afremmen en heb je het rempedaal alleen nodig als je te dicht op je voorganger zat of te hard reed t.o.v. van je voorganger. Concreet komt het er op neer dat je op deze manier nauwelijks je rempedaal nodig hebt en bijna volledig regeneratief afremt. Moet je tot nul stoppen, bijvoorbeeld voor een stoplicht, dan trek je aan de linker flipper.

Als ik nu in een auto stap zonder dit systeem krijg ik bijna een hartverzakking de eerste keer omdat je zelf moet remmen.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-12 12:21
Ik probeer deze manier van rijden mijzelf ook aan te wennen, maar vind toch wel dat er best laat geremd wordt ten opzichte van de voorganger en er dus ook weinig afstand wordt gehouden. Dit is niet altijd fijn voor de bijrijder die denkt dat ik niet rem. Is dit gelinkt aan de afstand van de SCC? Die heb ik juist kort staan om te voorkomen dat de auto vol in de rem gaat zodra iemand tussen mij en de voorganger komt. Bij een stoplicht is het nog aan mijn timing werken wanneer ik de linkerflipper naar mij toe moet halen om op de juiste plek tot stilstand te komen.

• PeMo1965
jouwheld schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:56:
Ik probeer deze manier van rijden mijzelf ook aan te wennen, maar vind toch wel dat er best laat geremd wordt ten opzichte van de voorganger en er dus ook weinig afstand wordt gehouden. Dit is niet altijd fijn voor de bijrijder die denkt dat ik niet rem. Is dit gelinkt aan de afstand van de SCC? Die heb ik juist kort staan om te voorkomen dat de auto vol in de rem gaat zodra iemand tussen mij en de voorganger komt. Bij een stoplicht is het nog aan mijn timing werken wanneer ik de linkerflipper naar mij toe moet halen om op de juiste plek tot stilstand te komen.
Zelf gebruik ik 1 of 2 streepjes afstand.
Mocht er toch iemand tussen willen duiken, dan is een teen op je stroompedaal genoeg om te voorkomen dat de auto afremt en kan je daarna zelf iets inhouden om de oorspronkelijk afstand weer te herstellen of natuurlijk om in te halen ;)

• nietwijk
PeMo1965 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Dit is terug naar het stenen tijdperk is mijn mening.

In de auto stand, op de stand 1, zal de auto minimaal afremmen als je het stroompedaal meer of minder loslaat, als je inloopt op een voorganger zal de auto zelfstandig harder afremmen en heb je het rempedaal alleen nodig als je te dicht op je voorganger zat of te hard reed t.o.v. van je voorganger. Concreet komt het er op neer dat je op deze manier nauwelijks je rempedaal nodig hebt en bijna volledig regeneratief afremt. Moet je tot nul stoppen, bijvoorbeeld voor een stoplicht, dan trek je aan de linker flipper.

Als ik nu in een auto stap zonder dit systeem krijg ik bijna een hartverzakking de eerste keer omdat je zelf moet remmen.
En dan zijn er mensen die geloven en verkondigen dat rijden in standje auto zuiniger is dan i-pedal. O-)
Regenereren is per definitie energieverspilling, tenzij je een perpetuum mobile rijdt. Maar helaas gaat dat ook bij de IONIQ 5 niet op. Zowel bij de aandrijving als bij de regeneratie verlies je energie, stel dat beiden een rendement van 90% hebben, dan stop je slechts 81% van je geleverde energie terug in de batterij. Helaas heeft de IONIQ 5 nog niet zo veel anticiperend vermogen als menig bestuurder "manueel" kan leveren. Enkele voorbeelden: de auto reageert niet op verkeerslichten, terwijl ik het stroompedaal bij gebruik van i-pedal direct terugtrek naar "neutraal", of afhankelijk van de omstandigheden zelfs naar negatief als het licht op oranje springt. Bij auto regen blijft de auto gewoon doordrukken totdat de afstand te klein wordt. De auto reageert niet op remlichten, knipperlichten en andere signalen die een bestuurder wel gebruikt om op de situatie te anticiperen. Dit zie je nadrukkelijk ook terug bij de SCC. Een auto op een baan rechts-voor geeft richting aan naar links om een baan op te schuiven. Als bestuurder laat ik dan mijn gas los, maar de IONIQ 5 kan niks met dat signaal wat de bestuurder afgeeft met zijn knipperlicht. Omgekeerd werkt het net zo. De voorligger heeft de vrachtwagen ingehaald en geeft richting aan naar rechts. Dat is voor mij een teken dat hij naar rechts gaat en ik alvast gas kan geven om hem in te gaan halen, maar SCC trekt hem pas open als de voorligger volledig in de rechter baan rijdt. Dit zijn allemaal zaken waar wij als bestuurder op kunnen anticiperen, maar wat de auto niet zelf kan. Als je de auto dan in een automatische stand zet, bijvoorbeeld SCC of autoregen, dan heeft dat simpelweg zijn beperkingen.

Een groot misverstand is dat met het rempedaal de remklauwen bekrachtigd worden. Normaliter worden bij de moderne (PH)EV de remklauwen pas bekrachtigd als maximaal geregenereerd wordt. Om dit ook voor de IONIQ 5 te onderbouwen ga ik het vanavond testen in manual regen standje 1 door de teruglevering af te lezen in het energiemenu tijdens het volledig loslaten van het stroompedaal en vervolgens door het indrukken van het rempedaal. Deze waarden vergelijk ik dan met elkaar.

Ik merk dat veel informatie van o.a. ioniq guy en andere vloggers als waarheid aangenomen wordt. Veel van die gasten hebben enige kennis doordat ze veel vragen, bekijken en vergelijken, maar over het algemeen hebben dat soort lui weinig (algemene auto)technische kennis. Uitzonderingen daargelaten...

De discussie of autoregen of i-pedal energiezuiniger is laat ik verder maar even in het midden. Dat is van veel meer zaken afhankelijk, bijvoorbeeld of je 1 of 2 motoren hebt en hoe anticiperend je rijdt. Daarnaast is het maar de vraag hoe groot het verschil is en of het de moeite waard is om in een "onprettige" modus te rijden. Hoef je uberhaupt weinig te remmen/regenereren, dan zal het weinig lonen, maar rijd je veel binnen de bebouwde kom, dan kan het behoorlijk wat procentjes voordeel opleveren. Een indicatie hiervan is in het energiemenu terug te vinden, maar kijk vooral niet naar bluelink want die informatie klopt niet. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat daar fout gaat. Hierbij een voorgaande post met uitleg dat die info niet klopt in Bluelink.

Om terug te komen op die "onprettige" modus: Ik rijd niet op i-pedal omdat ik denk dat het zuiniger rijdt dan autoregen (al denk ik wel dat het zo is :X ), ik rijd in die modus omdat ik het fijn vind rijden en ja, er kleven een aantal nadelen aan die modus, zoals dat je hem af en toe opnieuw moet inschakelen en dat het niet altijd even soepel met SCC samengaat, maar desondanks vind ik het de meest fijne modus. Als een ander daar anders over denkt dan heb ik daar alle begrip voor.

Daarnaast kan ik de nadelen van i-pedal mogelijk beter accepteren en er beter op inspelen omdat ik de logica begrijp waarom het soms uitgeschakeld wordt en minder soepel werkt. En mogelijk heeft de fabrikant het anders bedoeld, dan hoe ik het interpreteer, maar voor mij is het logisch.

Zo denk ik dat iedereen lekker moet rijden in de modus die hij fijn vindt en dat is voor iedereen verschillend. Ik zou er niet voor kiezen omdat je denkt energie te besparen, want dan zou je weleens bedrogen uit kunnen komen.

• redah
Zijn er ergens (betrouwbare) testresultaten over de regen levels? Ieder heeft z'n eigen voorkeur natuurlijk, en ik ben nu in een paar dagen tijd afgestapt van i-pedal naar regen level 3. Dit voelt voor mij vrijwel hetzelfde, ik laat m'n voet rustig los van het stroompedaal en de auto remt ook rustig af. Haal ik m'n voet snel van het pedaal af, dan remt de auto ook snel af. Ik gebruik het rempedaal pas op het laatste moment als ik <10km/h aan het uitrollen ben en bij een andere auto of het stoplicht kom. Pseudo-i-pedal ;)

Voor mij 'voelt' dit prettiger dan een auto regen stand waar ik maar op de keuze van auto moet vertrouwen, terwijl ik op deze manier zelf controle houd. Maar goed, altijd op zoek naar de meest energiezuinige rijdmethode natuurlijk...

• nietwijk
redah schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:07:
Zijn er ergens (betrouwbare) testresultaten over de regen levels? Ieder heeft z'n eigen voorkeur natuurlijk, en ik ben nu in een paar dagen tijd afgestapt van i-pedal naar regen level 3. Dit voelt voor mij vrijwel hetzelfde, ik laat m'n voet rustig los van het stroompedaal en de auto remt ook rustig af. Haal ik m'n voet snel van het pedaal af, dan remt de auto ook snel af. Ik gebruik het rempedaal pas op het laatste moment als ik <10km/h aan het uitrollen ben en bij een andere auto of het stoplicht kom. Pseudo-i-pedal ;)

Voor mij 'voelt' dit prettiger dan een auto regen stand waar ik maar op de keuze van auto moet vertrouwen, terwijl ik op deze manier zelf controle houd. Maar goed, altijd op zoek naar de meest energiezuinige rijdmethode natuurlijk...
Ik heb het een keer getest en grafieken gepost. Zal de post er even bijzoeken... Hierbij de link naar desbetreffende post.

Edit: Zoals in bovenstaande post aangegeven zou ik niet te veel blindstaren op wat het meest energiezuinig is, maar wat je het fijnst vind rijden. Grote kans dat dat ook (één van) de meest zuinige methodes is.

[ Voor 15% gewijzigd door nietwijk op 23-08-2023 16:27 ]

• nietwijk
jouwheld schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:56:
Toevallig een paar weken geleden getest wat het in te stellen bereik is. (werd toch nieuwsgierig toen ik een eerder bericht over dit onderwerp geplaatst had O-) )
Testomstandigheid: 90 kmh op SCC "klevend" achter een vrachtauto op de A1 met hectometerpaaltjes om de 100m (goh 8)7) en een reflectortje om de 50m. 90 kmh = 25 m/s
* 4 streepjes: 75m = 3 seconden
* 3 streepjes: 60m = 2,5 seconden
* 2 streepjes: 50m = 2 seconden
* 1 streepjes: 40m = 1,5 seconden
ZuinigeRijder schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:56:
@redah een hele tijd geleden werd de setting "alleen waarschuwen met trillen van het stuur" bij de lijntjes niet onthouden. Blijkbaar is dat met een van de latere infotainment updates opgelost, aangezien deze bij jouw wel alleen trilt vanuit het aanzetten van de auto. Echter zal het probleem zijn, dat deze de setting weer default terugzet op "zonder waarschuwen" bij weer aanzetten op het stuur. Oftewel lijkt het een software fout half opgelost :? Zal proberen om die setting van waarschuwen door trillen van het stuur weer eens aan te zetten, of ik hetzelfde gedrag zie (Project 45 uit 2021).
@redah Uitgetest. Wanneer de bestuurdershulp setting voor rijstroken van "Assistent" naar alleen "Waarschuwen" gezet wordt, staat bij mij de volgende keer dat ik de IONIQ 5 aanzet deze setting weer op Assistent 8)7 Dus bij mij blijft deze niet op waarschuwen staan. Ik wil niet dat de auto gevaarlijke stuurcorrecties uitvoert op binnenwegen en zet dus deze hele rijstrookhulp uit via het knopje op het stuur (langer dan 1 seconden vasthouden) bij het aanzetten van de IONIQ 5.
nietwijk schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Ik heb het een keer getest en grafieken gepost. Zal de post er even bijzoeken... Hierbij de link naar desbetreffende post.
Inderdaad is zo min mogelijk regeneratie het zuinigste. Jouw schatting van 90% efficiëntie bij regenereren is veel te optimistisch, je moet in de orde grootte van 60% denken. Dus uitrollen is het zuinigst met zo weinig mogelijk de schijfremmen gebruiken (dus niet hard doorremmen met rempedaal).

Ik gebruik AUTO level 0 (0.25 vertraging), klopt het dat deze niet in jouw grafiek staat, want ik zie géén Lineair L0 :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBNMEWEJRAOq2c7kVsCKXHjJftg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VHCGbvtsCVu6kNdgWeYloq7v.png?f=user_large

Het liefste zou ik L0 gebruiken, met regeneratie via rempedaal, maar jammer genoeg regenereert de auto niet met L0 en rempedaal (L0 is voor schijfremmen te reinigen). Wel bij Auto L0 en rempedaal.

P.S. Er is dus nog AUTO Level 0.25, 0.50 en 0.75.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgT1RxV2NspyIiZYfdLJ_6YxdJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TeYg0qUATAaJn7InaVbvSDPD.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-08-2023 17:27 ]

• tvc15
  • Laatst online: 23:34
Bij L0 zou de auto alleen bij de eerste 10 remacties na inschakelen van L0 niet moeten regenereren bij bediening van het rempedaal (om de schijven te reinigen), daarna wel weer. Althans, zo staat het in de handleiding.

• Stefannn
tvc15 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:15:
Bij L0 zou de auto alleen bij de eerste 10 remacties na inschakelen van L0 niet moeten regenereren bij bediening van het rempedaal (om de schijven te reinigen), daarna wel weer. Althans, zo staat het in de handleiding.
Tjonge…
Als dat echt zo is dan is dat wel extreem “niet intuïtief”.
Ik ga het niet testen, ik ben nu bezig het auto-0 en auto-1 nivo te testen met configuratie op “zacht”.
Daarna wil ik auto-0 en auto-1 testen met configuratie op “zwaar”.

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 20:16
Stefannn schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Tjonge…
Als dat echt zo is dan is dat wel extreem “niet intuïtief”.
Het gaat puur over het gedrag van de auto als je op de rem trapt. Dus als je rempedaal intrapt, of ie dan via de motor remt (wat ie normaal altijd doet) of enkel via de remschijven.

In het boekje staat uitgelegd dat omdat er zo weinig geremd word, er best roest kan vormen op de remschijven. Als je dat ziet, zet hem op 0, en als je dan remt, doet ie de eerste 10 keren altijd de remschijf gebruiken. Daarna doet is weer wat ie normaal doet: rempedaal == eerst regen, na full regen level, dan pas remschijf. Je merkt er niet echt wat van.

Wel een paar reviewers hier de mist in zien gaan: kijk regen 0 doet ook bij remmen niet tegen.

(I might be wrong, maar dit zijn mijn observaties hier, regen 0 beïnvloed je rem gedrag als je gas/stroom bedaal loslaat, niet het een patroon)

• nietwijk
ZuinigeRijder schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

Inderdaad is zo min mogelijk regeneratie het zuinigste. Jouw schatting van 90% efficiëntie bij regenereren is veel te optimistisch, je moet in de orde grootte van 60% denken. Dus uitrollen is het zuinigst met zo weinig mogelijk de schijfremmen gebruiken (dus niet hard doorremmen met rempedaal).

Ik gebruik AUTO level 0 (0.25 vertraging), klopt het dat deze niet in jouw grafiek staat, want ik zie géén Lineair L0 :?

[Afbeelding]

Het liefste zou ik L0 gebruiken, met regeneratie via rempedaal, maar jammer genoeg regenereert de auto niet met L0 en rempedaal (L0 is voor schijfremmen te reinigen). Wel bij Auto L0 en rempedaal.

P.S. Er is dus nog AUTO Level 0.25, 0.50 en 0.75.
[Afbeelding]
Die 90% rendement is geen schatting, maar een “stel dat”. Ik denk ook dat het optimistisch is, maar wel een makkelijk getal dat tot de verbeelding spreekt bij de uitleg.

Auto level 0 heb ik niet getest, tenzij die overeenkomt met 1 van de standen uit mijn grafiek. Die “linear” in de legenda mag je weglaten. Linear 0 is van de legenda gevallen, maar wordt wel getoond. De bolletjes zijn mijn “meetwaarden” en ik heb er een trendlijn (type linear) door laten trekken. Dit type trendlijn past het beste bij de gevonden waarden.

Zojuist heb ik de eerder beloofde test gedaan en die bleek heel moeilijk. Conditie: 100 kmh in L1 geeft lichte regeneratie bij loslaten stroompedaal (zie eerder genoemde grafiek en als ik stevig rem regenereer ik niet meer dan wanneer ik mijn stroompedaal loslaat in i-pedal. Zelfs niet als ik tegen de abs aan rem. Conclusie: ja, je regenereert ook extra als je het rempedaal intrapt, maar ik heb het idee als ik met lichte kracht rem, overeenkomstig met decelleratie i-pedal en stroompedaal los, dat ik minder regenereer dan in i-pedal. De remklauwen lijken direct bekrachtigd te worden. Mogelijke reden: je bekrachtigt de hoofdremcilinder en daarmee ook de wielremcilinders direct wanneer je druk op het pedaal geeft en afhankelijk van de remdruk wordt meer/minder geregenereerd. Het lijkt mij in ieder geval niet zuinig om in een regeneratiestand te rijden, waarbij je regelmatig het rempedaal nodig hebt.

• Stefannn
nietwijk schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:20:
[...]

Die 90% rendement is geen schatting, maar een “stel dat”. Ik denk ook dat het optimistisch is, maar wel een makkelijk getal dat tot de verbeelding spreekt bij de uitleg.

Auto level 0 heb ik niet getest, tenzij die overeenkomt met 1 van de standen uit mijn grafiek. Die “linear” in de legenda mag je weglaten. Linear 0 is van de legenda gevallen, maar wordt wel getoond. De bolletjes zijn mijn “meetwaarden” en ik heb er een trendlijn (type linear) door laten trekken. Dit type trendlijn past het beste bij de gevonden waarden.

Zojuist heb ik de eerder beloofde test gedaan en die bleek heel moeilijk. Conditie: 100 kmh in L1 geeft lichte regeneratie bij loslaten stroompedaal (zie eerder genoemde grafiek en als ik stevig rem regenereer ik niet meer dan wanneer ik mijn stroompedaal loslaat in i-pedal. Zelfs niet als ik tegen de abs aan rem. Conclusie: ja, je regenereert ook extra als je het rempedaal intrapt, maar ik heb het idee als ik met lichte kracht rem, overeenkomstig met decelleratie i-pedal en stroompedaal los, dat ik minder regenereer dan in i-pedal. De remklauwen lijken direct bekrachtigd te worden. Mogelijke reden: je bekrachtigt de hoofdremcilinder en daarmee ook de wielremcilinders direct wanneer je druk op het pedaal geeft en afhankelijk van de remdruk wordt meer/minder geregenereerd. Het lijkt mij in ieder geval niet zuinig om in een regeneratiestand te rijden, waarbij je regelmatig het rempedaal nodig hebt.
Kudos! Bizar gave post met het grafiekje. Bij je eerste post in mei had ik de auto nog niet, toen had ik geen idee waar het over ging.

Anyway…
- Als ik het allemaal goed begrijp zal de auto bij loslaten gaspedaal gaan regenereren volgens de waardes in jouw grafiek
- je hebt gemeten voor levels als je niet in “de auto” stand staat, maar gezien alles wat er geschreven is en ook wat we meerderen lijken te voelen (zonder opnieuw met veel moeite een grafiek te maken) geldt dit ook voor de levels als je in “auto” staat.
- wat de Zacht/middel/zwaar configuratie hier voor invloed op heeft weten we dan nog niet, volgens de youtube verandert die het nivo bij uitrollen “tussen 0 en 1” (dat zou dan behoorlijk weinig invloed moeten zijn, zo extreem veel verschil is er niet tussen 0 en 1).
==> super!

Daarbij….
Dit laat nog open wat er gebeurt in de “auto” stand als er WEL iemand voor je zit.
- volgens het YouTube filmpje heeft de zacht/middel/zwaar setting daar geen invloed op en schakelt hij in alle gevallen vloeiend naar Max regeneratie.
- persoonlijk ben ik nog niet zo zeker dat het niks uit maakt. Ik heb maandag wat levels geprobeerd maar niet structureel want ik had nog niet in de gaten dat het balkje onder het woordje “auto” het level aangaf. Van de beperkte “niet zo goede” test kreeg ik echter wel het idee dat je bij de “zwaar”setting veel eerder regeneratief afremt dan in de lichte setting. Niet zozeer tot een hoger level dus, maar wel sneller.

Affijn, ik rijd nu een poosje in de lichte auto-setting en probeer een indruk te krijgen hoe snel hij afremt (dat is wel een beetje subjectief, je kan niet uitgebreid meten als je moet stoppen voor een voorganger). Daarna ga ik een poosje in de zware auto-setting rijden.

• nietwijk
Stefannn schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Kudos! Bizar gave post met het grafiekje. Bij je eerste post in mei had ik de auto nog niet, toen had ik geen idee waar het over ging.

Anyway…
- Als ik het allemaal goed begrijp zal de auto bij loslaten gaspedaal gaan regenereren volgens de waardes in jouw grafiek
- je hebt gemeten voor levels als je niet in “de auto” stand staat, maar gezien alles wat er geschreven is en ook wat we meerderen lijken te voelen (zonder opnieuw met veel moeite een grafiek te maken) geldt dit ook voor de levels als je in “auto” staat.
- wat de Zacht/middel/zwaar configuratie hier voor invloed op heeft weten we dan nog niet, volgens de youtube verandert die het nivo bij uitrollen “tussen 0 en 1” (dat zou dan behoorlijk weinig invloed moeten zijn, zo extreem veel verschil is er niet tussen 0 en 1).
==> super!

Daarbij….
Dit laat nog open wat er gebeurt in de “auto” stand als er WEL iemand voor je zit.
- volgens het YouTube filmpje heeft de zacht/middel/zwaar setting daar geen invloed op en schakelt hij in alle gevallen vloeiend naar Max regeneratie.
- persoonlijk ben ik nog niet zo zeker dat het niks uit maakt. Ik heb maandag wat levels geprobeerd maar niet structureel want ik had nog niet in de gaten dat het balkje onder het woordje “auto” het level aangaf. Van de beperkte “niet zo goede” test kreeg ik echter wel het idee dat je bij de “zwaar”setting veel eerder regeneratief afremt dan in de lichte setting. Niet zozeer tot een hoger level dus, maar wel sneller.

Affijn, ik rijd nu een poosje in de lichte auto-setting en probeer een indruk te krijgen hoe snel hij afremt (dat is wel een beetje subjectief, je kan niet uitgebreid meten als je moet stoppen voor een voorganger). Daarna ga ik een poosje in de zware auto-setting rijden.
Ik heb me bewust beperkt tot de “statische” regen levels, omdat ik niet weet wat de automatische levels doen en waar dat van afhankelijk is. Daarnaast zijn ze veel moeilijker (of eigenlijk niet) te simuleren. Voor de metingen heb ik bewust ‘s avonds laat op een provinciale weg verschillende snelheden gereden en remproeven gedaan. Je kan simpelweg niet iemand voor je simuleren… Althans, ik houd het practisch en low-profile.

De auto regenereert inderdaad volgens de waarden uit de grafiek bij loslaten stroompedaal. Vrij simpel testje dus. Dat heb ik getest bij verschillende snelheden en verschillende regen settings. Of je de grafieken kan vertalen naar auto regen level weet ik niet, mogelijk wel, onder de voorwaarde dat er iemand kort voor je rijdt. Maar dat is gewoon niet veilig te testen, of je moet de test met 2 auto’s uitvoeren.

Zoals eerder aangegeven ben ik zelf geen liefhebber van auto (regen) functies. Die zijn volgens mij enkel op radar informatie gebaseerd. Ik kijk als bestuurder ook naar andere zaken als verkeerslichten, knipperlichten, remlichten, etc en kan daardoor dus beter anticiperen dan de auto zelf. Daarmee geen oordeel over wat anderen doen. Ik vind i-pedal zo fijn rijden dat ik geen behoefte heb om auto regen te gebruiken. Heb het een keer geprobeerd uit nieuwsgierigheid en vond het toen niks. Maar dat was te kort om er inhoudelijk over te kunnen oordelen.
Met een AWD (All Wheel Drive) is i-Pedal in het algemeen onzuiniger, omdat dan de voorwielaandrijving nooit ontkoppelt wordt. Daarom gebruik ik die nooit. Met de linker flipper kun je dan weer wel maximaal regenereren, omdat dan de motor vóór ook mee regenereert. De grafiek van @nietwijk is met een RWD. En ook nog eens een 58 kWh versie, als ik het goed heb. Dat maakt iets uit voor het regenereren volgens mij.
Hier een regeneratie test van "Bloch erklärt #196" met een Fiat 500e en een Porsche Taycan Turbo S.

spoiler: wat is nu de efficiëntie van de regeneratie
Porsche 53%
Fiat 46%

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Kratos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

ook mijn dealer, dus ze weten wat ze moeten doen met een kapotte ICCU en een defecte Frontradar. Gelukkig zijn de levertijden niet meer zo lang en/of hebben ze de onderdelen inmiddels op voorraad!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• tvc15
  • Laatst online: 23:34
portefam schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Probeer de min-pool van de 12V accu eens voor 2 min los te koppelen?
Na de laatste update was de aanhanger modus bij mij uit het menu verdwenen en niet meer terug gekomen.
Vandaag nog eens geprobeerd, de min pool een paar minuten losgekoppeld gehad en warempel: de aanhanger modus is terug!

[ Voor 14% gewijzigd door tvc15 op 24-08-2023 14:37 ]

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-12 12:58
zojuist bericht gehad van chargemyhyundai dat de tarieven per 1 okt met 10cent omhoog gaan wegens "gewijzigde marktomstandigheden". ik heb maar de vraag gesteld welke omstandigheden dan gewijzigd zijn aangezien mijn tarief thuis op die datum juist 4cent daalt..... ben benieuwd naar de uitleg

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Ik heb even de kleuterschool ruzie vakkundig verwijderd van deze thread. Ga jullie schamen met dit gedrag :N

Houd het graag on-topic en vooral niet op de man.

Xbox Live ID:Notna8310

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 20:01
Tiggy80 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:01:
zojuist bericht gehad van chargemyhyundai dat de tarieven per 1 okt met 10cent omhoog gaan wegens "gewijzigde marktomstandigheden". ik heb maar de vraag gesteld welke omstandigheden dan gewijzigd zijn aangezien mijn tarief thuis op die datum juist 4cent daalt..... ben benieuwd naar de uitleg
Niet alleen de energieprijs zit verrekend in die kosten, maar ook de betaalmaatschappij die jou betaling regelt, de huur van de grond, onderhoud aan de palen. Kan best dat een aantal van die duurde zijn geworden en dus het tarief omhoog moet.

Je kunt het dus niet direct met jou situatie thuis vergelijken.

• Ioniq 5
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-04-2024
Tiggy80 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:01:
Hier zojuist mail gehad dat het easy contract helemaal verdwijnt. Hier zat ook nog het ionity pakket aan gekoppeld waar mee ik in Nederland Duitsland en Oostenrijk voor €0.29 per kWh kon laden en afgelopen vakantie in Noorwegen omgerekend zelfs maar €0.14 per kWh betaalde.
Eigenlijk zou mijn contract nog tot februari lopen maar wordt nu dus per 1 oktober overgezet naar het flex abbonement. Wat ik nu kan zien verdwijnt dan ook het ionity abbonement.
Ik ga op zoek naar een andere pas, mensen nog tips?
Groeten van een tevreden Ioniq 5 bestuurder.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:46
Ioniq 5 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Hier zojuist mail gehad dat het easy contract helemaal verdwijnt. Hier zat ook nog het ionity pakket aan gekoppeld waar mee ik in Nederland Duitsland en Oostenrijk voor €0.29 per kWh kon laden en afgelopen vakantie in Noorwegen omgerekend zelfs maar €0.14 per kWh betaalde.
Eigenlijk zou mijn contract nog tot februari lopen maar wordt nu dus per 1 oktober overgezet naar het flex abbonement. Wat ik nu kan zien verdwijnt dan ook het ionity abbonement.
Aan het eind van de prijslijst staat het Premium abonnement dat vanaf 1-10-2023 geldt vermeld.
De kosten gaan van € 13 per maand naar € 7,49, maar de prijzen per kWh gaan wel omhoog.
In plaats van € 0,29 per kWh voor snelladen zal er een korting van € 0,15 per kWh gegeven worden ten opzichte van het Flextarief.
Als ik het goed interpreteer zal het snelladen bij het flextarief € 0,59 per kWh zijn en bij het afsluiten (of laten doorlopen) van het Premium pakket € 0,59 - € 0,15 = € 0,44 per kWh.

Ten slotte kan het premium abonnement na een initiële looptijd van 3 maanden per maand opgezegd worden; dat kon voorheen niet.
Je kunt het premium abonnement dus bijvoorbeeld alleen voor de vakantie activeren.

Als je naar het totaalplaatje kijkt vind ik het wel meevallen ;)
De meeste andere aanbieders zijn duurder en/of hebben slechtere voorwaarden.

Mocht ik het verkeerd geïnterpreteerd hebben dan hoor ik dat graag!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik ben vooral benieuwd of mijn Ionity premium (0.29 cent per kw) voor Eur 13 per maand nou wel of niet door blijft lopen tot de initiële einddatum (feb 2024). Ik heb ze die vraag gesteld, zal het antwoord doorgeven hier.

De abbo kosten heb ik allang terugverdiend dus wat mij betreft loopt ie lekker door

[ Voor 21% gewijzigd door Stefangrp op 24-08-2023 21:42 ]

• CharlieBulldog
Stefangrp schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:41:
Ik ben vooral benieuwd of mijn Ionity premium (0.29 cent per kw) voor Eur 13 per maand nou wel of niet door blijft lopen tot de initiële einddatum (feb 2024). Ik heb ze die vraag gesteld, zal het antwoord doorgeven hier.

De abbo kosten heb ik allang terugverdiend dus wat mij betreft loopt ie lekker door
Er staat het volgende:
De wijzigingen treden automatisch in werking vanaf 1 okt. 2023. U hoeft hiervoor verder niets te doen.

Mocht u niet akkoord gaat met deze wijziging, dan kunt u binnen een maand na ontvangst van deze e-mail bezwaar aantekenen (bv. via e-mail). In geval van bezwaar wordt uw contract beëindigd.

Het contract wordt dus mijn inziens eenzijdig aangepast.
Normaal gesproken kan dat niet, maar er staat vast iets over in de “kleine lettertjes” in de huidige overeenkomst.

• Slinnenb
CharlieBulldog schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Er staat het volgende:
De wijzigingen treden automatisch in werking vanaf 1 okt. 2023. U hoeft hiervoor verder niets te doen.

Mocht u niet akkoord gaat met deze wijziging, dan kunt u binnen een maand na ontvangst van deze e-mail bezwaar aantekenen (bv. via e-mail). In geval van bezwaar wordt uw contract beëindigd.

Normaal gesproken kan dat niet, maar er staat vast iets over in de “kleine lettertjes” in de huidige overeenkomst.
Het Ionity abonnement is voor 1 jaar afgesloten en zover als ik weet is het van beide zijden niet opzegbaar. In mijn mail wordt in iedergeval niet gezegd dat mijn Ionity premium stopt. Alleen zodra het premium abo afloopt val je onmiddellijk in de nieuwe tariefstructuur

Het easy abonnement was per maand opzegbaar en daar maken ze gebruik van

• MB1962
  • Laatst online: 07-12 13:29
Ioniq 5 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Bij mij was het Premium pakket altijd al gekoppeld aan Flex, ik ga ervan uit dat Premium bij mij gewoon doorloopt tot februari 2024. Premium aan Flex koppelen kan blijkbaar.

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
Ik heb mijn ioniq5 nog maar heel kort (week). Ik heb de indruk dat het navigatiesysteem niet echt de actuele situatie kent. Wordt deze automatisch geüpdatet? Of moet ik dat zelf regelen?
Ik zag dit in het systeem staan. Is OTA alleen voor de software of ook voor het navigatie-systeem?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydV1pUIDhPZRAIjgFeDemr9GXDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOFzsKV1p9YViPII86AFj4HZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Razwer
Pietdelft schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:32:
Ik heb mijn ioniq5 nog maar heel kort (week). Ik heb de indruk dat het navigatiesysteem niet echt de actuele situatie kent. Wordt deze automatisch geüpdatet? Of moet ik dat zelf regelen?
Ik zag dit in het systeem staan. Is OTA alleen voor de software of ook voor het navigatie-systeem?[Afbeelding]
Deze firmware ondersteund nog geen OTA volgens mij, deze versie is van vorig jaar maart of april. Versie 221129 was volgens mij de eerste met OTA support. Je zal dus met een USB stick aan de slag moeten gaan om de laatste versie er op te zetten en dan zou je wel OTA support moeten hebben.
Zie https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList

[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 24-08-2023 22:47 ]

• Pietdelft
Razwer schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:36:
[...]

Deze firmware ondersteund nog geen OTA volgens mij, deze versie is van vorig jaar maart. Versie 221129 was volgens mij de eerste met OTA support. Je zal dus met een USB stick aan de slag moeten gaan om de laatste versie er op te zetten en dan zou je wel OTA support moeten hebben.
Zie https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList
Dat kan niet… de dealer zei dat men hem geüpdatet had en de laatste versie van de software er nu op staat.

Daarnaast; de auto is van dit jaar. Kan die dan software hebben van vorig jaar?

• redah
Pietdelft schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:47:

Dat kan niet… de dealer zei dat men hem geüpdatet had en de laatste versie van de software er nu op staat.
Toch wel. Bij mij is het nu software versie NE_E.EUR.S5W_L.001.001.230601 en firmware NE_E.EUR.02.230517. Jouw software is ruim een jaar oud, de dealer is dus wellicht niet helemaal eerlijk geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door redah op 24-08-2023 22:52 ]

@Pietdelft Ik denk dat ze alleen alle service acties en terugroepacties gedaan hebben, maar (bewust?) vergeten zijn het infotainment/kaarten te updaten. Want dat moeten ze met een USB stick doen.

• Razwer
Pietdelft schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Zoals @redah zegt, wat je dealer zegt klopt niet. Misschien bedoelt je dealer niet de infotainment software. Je loopt een jaar achter (2 releases) qua infotainment software en deze kan je dus prima zelf updaten via USB.
Daarnaast; de auto is van dit jaar. Kan die dan software hebben van vorig jaar?
Het lijkt me sterk dat de productiedatum van jouw exemplaar van dit jaar is. Je kan via het VIN nummer opzoeken wat de productiedatum is. @ZuinigeRijder heeft daar een stukje documentatie over geschreven hoe je dat kan opzoeken.
Zie ZuinigeRijder in "Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic"
Met deze software kan het zomaar zijn dat je geen MY2023 hebt maar een MY22.5.

[ Voor 41% gewijzigd door Razwer op 24-08-2023 23:03 ]

• CharlieBulldog
MB1962 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Bij mij was het Premium pakket altijd al gekoppeld aan Flex, ik ga ervan uit dat Premium bij mij gewoon doorloopt tot februari 2024. Premium aan Flex koppelen kan blijkbaar.
De algemene voorwaarden van ChargeMyHyundai (met name artikel 1.2) doen mij het ergste vrezen.
Afwachten dus….

Ook ik blijf liever voor € 0,29 snelladen ;)

• nietwijk
ZuinigeRijder schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:53:
De grafiek van @nietwijk is met een RWD. En ook nog eens een 58 kWh versie, als ik het goed heb. Dat maakt iets uit voor het regenereren volgens mij.
Inderdaad 58 kWh. Geen idee wat de verschillen zijn met LR-RWD en LR-AWD. Het ging mij vooral om een idee te krijgen van de waarden en wat de verhouding R1-R3 is en bij i-pedal.

• Stefannn
nietwijk schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb me bewust beperkt tot de “statische” regen levels, omdat ik niet weet wat de automatische levels doen en waar dat van afhankelijk is. Daarnaast zijn ze veel moeilijker (of eigenlijk niet) te simuleren. Voor de metingen heb ik bewust ‘s avonds laat op een provinciale weg verschillende snelheden gereden en remproeven gedaan. Je kan simpelweg niet iemand voor je simuleren… Althans, ik houd het practisch en low-profile.

De auto regenereert inderdaad volgens de waarden uit de grafiek bij loslaten stroompedaal. Vrij simpel testje dus. Dat heb ik getest bij verschillende snelheden en verschillende regen settings. Of je de grafieken kan vertalen naar auto regen level weet ik niet, mogelijk wel, onder de voorwaarde dat er iemand kort voor je rijdt. Maar dat is gewoon niet veilig te testen, of je moet de test met 2 auto’s uitvoeren.

Zoals eerder aangegeven ben ik zelf geen liefhebber van auto (regen) functies. Die zijn volgens mij enkel op radar informatie gebaseerd. Ik kijk als bestuurder ook naar andere zaken als verkeerslichten, knipperlichten, remlichten, etc en kan daardoor dus beter anticiperen dan de auto zelf. Daarmee geen oordeel over wat anderen doen. Ik vind i-pedal zo fijn rijden dat ik geen behoefte heb om auto regen te gebruiken. Heb het een keer geprobeerd uit nieuwsgierigheid en vond het toen niks. Maar dat was te kort om er inhoudelijk over te kunnen oordelen.
Dank, had ik inderdaad zo begrepen en heel erg “insightful”.
Ik wil dus inderdaad voor de configuratie nivos (dus niet de peddels) proberen te zien hoe het gedrag verschilt als er WEL iemand voor je zit. Dat zal dus zeker niet zo netjes structureel zijn als jij hebt gedaan anders komen er ongelukken. Zal meer neerkomen op een week op setting [zacht + auto-level1] en vervolgens een week op [zwaar + auto-level1] en dan de subjectieve ervaring vergelijken.
De ervaring zal ik delen, maar dat duurt nog wel een paar weken, ik gebruik de auto voornamelijk in het weekend, voor werkverkeer heb ik een fiets.

• Pietdelft
Razwer schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:55:
[...]

Zoals @redah zegt, wat je dealer zegt klopt niet. Misschien bedoelt je dealer niet de infotainment software. Je loopt een jaar achter (2 releases) qua infotainment software en deze kan je dus prima zelf updaten via USB.
[...]
Het lijkt me sterk dat de productiedatum van jouw exemplaar van dit jaar is. Je kan via het VIN nummer opzoeken wat de productiedatum is. @ZuinigeRijder heeft daar een stukje documentatie over geschreven hoe je dat kan opzoeken.
Zie ZuinigeRijder in "Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic"
Met deze software kan het zomaar zijn dat je geen MY2023 hebt maar een MY22.5.
Hij is mij echt verkocht als een 2023 versie. Want daar had ik speciaal naar gevraagd (n.a.v. alle opmerkingen hier op het forum -waarvoor mijn hartelijke dank!-). Ik ga de dealer maar weer benaderen. Vorige keer >30 min. de wacht gehangen voor dat je iemand inhoudelijk te spreken krijgt.

• Pietdelft
Weet iemand wat “bluelink” na 3 jaar kost? Ik kreeg te horen dat dat nog niet bekend is. Of het wat ging kosten of dat het na 3 jaar ook wellicht gratis blijft.

• Razwer
Pietdelft schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:53:
[...]

Hij is mij echt verkocht als een 2023 versie. Want daar had ik speciaal naar gevraagd (n.a.v. alle opmerkingen hier op het forum -waarvoor mijn hartelijke dank!-). Ik ga de dealer maar weer benaderen. Vorige keer >30 min. de wacht gehangen voor dat je iemand inhoudelijk te spreken krijgt.
Dan zal dat wel zo zijn. Gezien de software versie ligt de productie datum vermoedelijk ergens tussen april en november 2022. De kans is groot dat het "gewoon" een MY 23 is.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-12 15:32
CharlieBulldog schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Er staat het volgende:

Als het een abonnement is dat maandelijks opgezegd kan worden door de klant, dan mag het abonnement ook per maand eenzijdig worden aangepast.

ehhhh..HOI

• Slinnenb
[message=]CharlieBulldog schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:01[/message]:
[...]

De algemene voorwaarden van ChargeMyHyundai (met name artikel 1.2) doen mij het ergste vrezen.
Afwachten dus….

Ook ik blijf liever voor € 0,29 snelladen ;)
Artikel 4 van de voorwaarden
Contractduur en -geldigheid
4.1. Het contract voor de laadservice heeft een onbepaalde looptijd en kan door beide partijen worden opgezegd met een opzeggingstermijn van één maand tegen het einde van elke maand. Het contract kan in het klantenbereik, schriftelijk of via e-mail worden opgezegd. Dit heeft geen enkele invloed op het recht op een onmiddellijke opzegging om dwingende redenen. De aangeboden specifieke tarieven kunnen verschillende termijnen en opzegperiodes bevatten.

Ionity Premium is een apart tarief/pakket met een vaste duur van 1 jaar en kan daarmee (volgens mij) niet tussentijds worden gewijzigd

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-12 12:21
dextertje schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:39:
[...]

N.a.v. jouw bericht heb ik het vandaag even getest in Duiven: vorige maand (26 juli) lukte het me daar niet om op de V3 opladers op te laden: het leek te starten, maar na een paar seconden hield het laden op met een foutmelding. Ik probeerde toen 2 verschillende V3-palen.

Vandaag nogmaals geprobeerd op een andere paal (10C, als ik het me goed herinner): eerste keer door eerst via de app het laden te starten en dan in te pluggen. Het leek heel even te werken, maar na een seconde of 10-20 stopte het. Echter zonder de foutmelding van vorige maand.

Daarna andersom geprobeerd: eerst inpluggen, daarna via de app het laden starten. Dat leek wel goed te gaan. Ik kwam echter niet verder dan 42 kW, dus ik onderbrak na een minuut of zo het laden. Ik had toen minder dan een volledige kWh geladen, dus deze sessie is niet in rekening gebracht.

Daarna naar de tegenoverliggende V2-paal waar ik "gewoon" met 96 kW kon laden.
Ik was nu toch ook wel benieuwd en gisteren de V3 laders bij Apeldoorn getest, zowel met eerst inpluggen en dan laden starten maar ook andersom werd die steeds afgebroken na paar seconden. Twee verschillende stalls geprobeerd. Jammer met die goedkope tarieven leek het mij een mooie optie om tijdens vakantieritten een lunch of diner te combineren met wat langzamer maar goedkoper te laden.

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 12:16
IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:27:
Is iedereen hier een ex-automaat rijder misschien? Want dan heeft het niet veel nut om argumenten aan te halen vanuit het standpunt van een manueel gebruiker, als men zich hiermee niet meer kan associëren.

(..)

Het lijkt me echter van nature veiliger om een voertuig te hebben dat onverwacht NIET beweegt (creep uit bij automaat gebruiker) dan een voertuig dat onverwachts wel beweegt (creep aan bij manueel gebruiker) De logica aan het veiligheidsargument gaat me dus totaal voorbij en lijkt enkel enigszins toepasbaar te zijn op ex-automaat rijders.
En als je op een helling staat, dan moet je ook bij een manuele bak de rem ingedrukt houden (in NL valt dat nog mee, maar genoeg plekken waar dat wel moet).

Bij een manueel geschakelde bak moet je de koppeling ingedrukt houden als je stilstaat, anders beweegt deze (en/of slaat deze af). Behalve als je 'm in z'n vrij zet, maar je kunt een automaat/EV ook gewoon in N zetten of P, en bij de ioniq 5 gebruik ik altijd de linker peddle als ik geen zin heb om voor een stoplicht de hele tijd het rempedaal ingedrukt te houden.

Ik mocht bij mijn rijlessen nooit de auto in z'n vrij zetten als ik wachtte, dus wat dat betreft is het verschil tussen manueel en automaat niet zo groet.
gedonie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Jij vindt dit gedrag wellicht niet fijn, maar dit gaan ze echt niet meer aanpassen. Dit is wat veel mensen juist wel verwachten.
(..)
Ik had er tot deze week nooit bij stilgestaan, maar vandaag (met deze discussie in het achterhoofd) besefte ik me dat ik juist erg blij ben met die 'creep' en het onbewust dus wél verwachtte: ik wilde een garage inrijden met een garagedeur die langzaam omhoog gaat. Ik dacht: "Laat ik eens kijken hoe het is met Autohold" en die had ik aangezet. Ik wilde na enkele seconden heel langzaam gaan rijden (omdat de garagedeur nog niet helemaal omhoog was), maar dat ging niet vanzelf... autohold. Dus ik trapte het gaspedaal in en besefte gelijk: wow, dit doseert heel anders, ik ga veel te snel...

Ik gebruik die creep dus eigenlijk veel vaker dan ik dacht, vooral bij achteruit inparkeren, of als ik de auto 10 cm vooruit wil rijden. Als ik een manuele bak rijdt, dan doe ik dit meestal op de koppeling, dus zonder het gaspedaal te raken.

Grappig eigenlijk, door deze discussie besef ik pas het nut van kruipen in de stand D (of R). :D

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 12:16
jouwheld schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Ik was nu toch ook wel benieuwd en gisteren de V3 laders bij Apeldoorn getest, zowel met eerst inpluggen en dan laden starten maar ook andersom werd die steeds afgebroken na paar seconden. Twee verschillende stalls geprobeerd. Jammer met die goedkope tarieven leek het mij een mooie optie om tijdens vakantieritten een lunch of diner te combineren met wat langzamer maar goedkoper te laden.
Dat is jammer. Ik ben benieuwd of deze nog niet geüpdatet zijn, of dat ik toevallig geluk had de laatste keer dat ik in Duiven testte.

• CharlieBulldog
dextertje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

En als je op een helling staat, dan moet je ook bij een manuele bak de rem ingedrukt houden (in NL valt dat nog mee, maar genoeg plekken waar dat wel moet).

Bij een manueel geschakelde bak moet je de koppeling ingedrukt houden als je stilstaat, anders beweegt deze (en/of slaat deze af). Behalve als je 'm in z'n vrij zet, maar je kunt een automaat/EV ook gewoon in N zetten of P, en bij de ioniq 5 gebruik ik altijd de linker peddle als ik geen zin heb om voor een stoplicht de hele tijd het rempedaal ingedrukt te houden.

Ik mocht bij mijn rijlessen nooit de auto in z'n vrij zetten als ik wachtte, dus wat dat betreft is het verschil tussen manueel en automaat niet zo groet.

[...]

Ik had er tot deze week nooit bij stilgestaan, maar vandaag (met deze discussie in het achterhoofd) besefte ik me dat ik juist erg blij ben met die 'creep' en het onbewust dus wél verwachtte: ik wilde een garage inrijden met een garagedeur die langzaam omhoog gaat. Ik dacht: "Laat ik eens kijken hoe het is met Autohold" en die had ik aangezet. Ik wilde na enkele seconden heel langzaam gaan rijden (omdat de garagedeur nog niet helemaal omhoog was), maar dat ging niet vanzelf... autohold. Dus ik trapte het gaspedaal in en besefte gelijk: wow, dit doseert heel anders, ik ga veel te snel...

Ik gebruik die creep dus eigenlijk veel vaker dan ik dacht, vooral bij achteruit inparkeren, of als ik de auto 10 cm vooruit wil rijden. Als ik een manuele bak rijdt, dan doe ik dit meestal op de koppeling, dus zonder het gaspedaal te raken.

Grappig eigenlijk, door deze discussie besef ik pas het nut van kruipen in de stand D (of R). :D
Ik gebruik “autohold” overal, behalve wanneer ik de wasstraat of de garage inrij.
Werkt dan in alle gevallen perfect.

• swijchers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-12 03:15
nietwijk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

Succes! Gaat het om prive koop? Gewoon direct om vergelijkbaar vervangend vervoer vragen. Toen ik aangaf de tankbonnetjes te bewaren kon er opeens van alles. Daarnaast kan je de dealer in gebreke stellen. Daar heb je niet direct wat aan, maar als het na 2 weken nog niet opgelost is kan verzuim in werking treden en dan willen ze echt wel opeens met een oplossing komen. Ik moest het op die manier doen omdat ze niet eens wilden terugbellen als ik belde en op dat moment vond ik dat ik nog niet eens onredelijk was.

De dealer kan er niks aan doen dat je auto kapot gaat, maar bij een consumentenkoop heb je wel veel rechten. Als ze niet eens een prognose willen afgeven of vervangend vervoer aanbieden kan je ze daarmee onder druk zetten. Voor mij was een Kona Electric een prima alternatief en voor de vakantie mocht ik uiteindelijk een ruimere non-EV mee. Prima. We hoeven elkaar niet het vel over de neus te trekken, maar communicatie vind ik wel het minste dat je kan verwachten als je zoveel geld neertelt voor een auto.

Ik neem hem mee in het lijstje. O-)
Ik heb blijkbaar flink geluk. Kan mijn auto alweer afhalen! Ze hadden een paar auto's al weken in de wacht staan, maar was een lading binnen gekomen.

Gaat trouwens om zakelijke lease. Kastje van de muur was meer tussen leasemaatschappij, Hyundai en alle bergers en verhuurbedrijven erachter, daar had ik helemaal niet tussen moeten/willen zitten. Allemaal goed gekomen. Vervangend vervoer zou een hybride Renault Captur zijn, maar bleek gewoon benzine (wel weer automaat). Vast extra blij straks om weer in de Ioniq te zitten, toch allemaal krap en wat ouderwets die Renault. Je bent snel verpest ;)

• IceTeaGX
@dextertje Auto-hold activeert inderdaad de remmen, en die moet je overkomen door een bepaalde mate van stroom te geven. Als de rem dan lost, kan je inderdaad een plotse acceleratie krijgen (zeker met een EV)
Een probleem dat je trouwens niet hebt bij het gebruik van I-pedal zonder auto-hold. Je hebt van nature een bepaalde rolweerstand van de motor en je kan heel gevoelig doseren met het stroompedaal. I-pedal werkt echter niet in achteruit en je mag niet vergeten het telkens terug op te zetten. Maar creep + rempedaal werkt ook, gebruik gerust wat je wilt, ik gebruik wat ik kan om een zo direct mogelijke bediening te verkrijgen.

• Tiggy80
@Xmoo nou ik heb mijn auto weer op kunnen halen, de radar is vervangen (en de geplande achteras en wat kleine dingetjes). de monteur heeft toegelicht dat er wel een update gedaan is maar dat deze niet specifiek voor de ICCU was (zoals het wel leek in de het eerdere bericht wat ik kreeg vanuit de dealer) het lijkt erop dat de TSB zoals die in de USA is uitegegeven (nog) niet in europa/nederland bekend is. De monteur gaf aan dat als er een melding kwam dat ik daar even een foto van kon maken zodat het voor hem makkelijker zou zijn om er een ticket voor te maken.... ja duh. ik hoop alleen dat ik geen foto kan maken, dan heb ik namelijk ook nergens last van. dus weer terug naar de fingers crossed modus en hopen dat er ofwel een softwareupdate in nederland wordt uitegerold om de ICCU problemen te voorkomen, ofwel de ICCU gewoon heel blijft.....

• Krist0f
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-03-2024
lackaday schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:45:
Zo, eerste nacht kamperen in de IONIQ 5 begint :) Hoop dat ik morgen kan melden dat het een comfortabele nacht was.

Zo ziet het er uit in mijn camper:
(Autogordijntjes van Amazon, een zonnescherm op de voorruit en een geïmproviseerde kartonnen blindering van de achterruit)
[Afbeelding]

Diner wordt netjes gebakken via de V2L op een inductieplaatje van €35,- (werkt voortreffelijk!)
[Afbeelding]

En Cinema-for-one met de beste bioscoopstoel ever :)
[Afbeelding]
Wat is het merk van je gordijntjes? Ik vind ze niet onmiddellijk terug op Amazon.

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:50
Krist0f schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Wat is het merk van je gordijntjes? Ik vind ze niet onmiddellijk terug op Amazon.
Dit zijn ze: https://amzn.eu/d/0UYHa7d

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-12 14:51
Vandaag mij I5 afgeleverd voor een nieuwe ICCU na 3,5 maanden. Hopelijk gaat alles goed, want niet thuis kunnen laden is verre van ideaal. Daarnaast staat de bestuurdersstoel, het aanhangwagen gedrag en het regeneren op de lijst. Fingers crossed!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-12 14:09

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Heeft iemand zijn/haar Ioniq 5 dit toevallig ook? Mijn Lounge versie heeft heel af en toe
dat als er iemand op de bijrijders stoel zit dat de stoel uitzichzelf gaat bewegen. Bijvoorbeeld vanzelf
naar die relax stand, of hij schuift vanzelf naar achteren.
Mijn auto is bij de dealer nagekeken hiervoor tijden de 20k beurt maar heeft dit niet kunnen
constateren natuurlijk. Ik heb ook gekeken of er iets tussen de deur en de bedieningsknoppen lag
maar dat was niet het geval.

• PeMo1965
Sinds zaterdag ook helaas een kapotte frontradar.
Helemaal vervelend omdat ik vrijdag op vakantie ga naar zuid frankrijk.
Dan mis ik mijn cruise control echt heel erg :(

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

PeMo1965 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:56:
Sinds zaterdag ook helaas een kapotte frontradar.
Helemaal vervelend omdat ik vrijdag op vakantie ga naar zuid frankrijk.
Dan mis ik mijn cruise control echt heel erg :(
Je kan hooguit de limiter aanzetten, moet je het pedaal nog steeds indrukken maar je hoeft niet de druk te controleren.

PJvI

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-12 14:52
Helaas moest mijn Ioniq 5 er na 1,5 jaar zonder problemen toch ook aan geloven.

Zondag de auto ingeplugd in de lader thuis, het laden start, en meteen klappen de stoppen eruit.
Nog een keer geprobeerd, zelfde resultaat.

Nu laadt de auto ook niet meer op aan laadpalen in de straat, dus het wordt tijd voor een bezoekje aan de dealer :(
Mogelijk ook dat ICCU probleem? Alleen ik heb nog niet van mensen gehoord dat hun stoppen er uit vliegen als ze beginnen met laden, alleen dat het dan niet werkt. Dus wie weet is de laadpaal zelf ook defect.

• nietwijk
emcore schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:02:
Helaas moest mijn Ioniq 5 er na 1,5 jaar zonder problemen toch ook aan geloven.

Zondag de auto ingeplugd in de lader thuis, het laden start, en meteen klappen de stoppen eruit.
Nog een keer geprobeerd, zelfde resultaat.

Nu laadt de auto ook niet meer op aan laadpalen in de straat, dus het wordt tijd voor een bezoekje aan de dealer :(
Mogelijk ook dat ICCU probleem? Alleen ik heb nog niet van mensen gehoord dat hun stoppen er uit vliegen als ze beginnen met laden, alleen dat het dan niet werkt. Dus wie weet is de laadpaal zelf ook defect.
Succes, 99% zeker dat er iets met de ICCU is. Dat met die zekeringen heb ik vaker gelezen en meerdere palen die opeens problemen geven zegt genoeg. Het lijkt er op dat de onderdelen tegenwoordig op voorraad zijn. Nu moeten ze nog tijd hebben in de werkplaats...

EDIT: De laatste 3 van afgelopen week lijken alle 3 binnen een week weer probleemloos de weg op te kunnen, al heeft @Kratos dat nog niet bevestigd. Dat verdient wel vermelding, aangezien het eerder dit jaar 1-3 maanden duurde, vooral i.v.m. componentenschaarste. In het kader van de statistieken: Wat is je bouwjaar/modeljaar/kilometerstand?

[ Voor 15% gewijzigd door nietwijk op 28-08-2023 13:15 ]

• Tiggy80
vervolg op het ICCU/TSB verhaal; Ik heb HMNL om opheldering gevraagd waarom er in USA wel proactief wordt gehandeld en in EU niet. antwoord:

"Het TSB voor HMA is niet van toepassing op Europese markten. Wanneer dat zo zou zijn zijn onze dealers geïnformeerd en zullen zij daar adequaat op reageren door deze bij u uit te voeren.

De voertuigen in VS hebben ten dele andere soft- en hardware waardoor de interventie zoals voorgesteld in het TSB niet van toepassing is op Europese voertuigen. Wanneer er een fix wordt voorgesteld (voor EU spec voertuigen) wordt ons netwerk op de hoogte gebracht en zullen zij haar klanten voorzien van benodigde actie.

Voor nu kan ik niets anders betekenen dan vervanging van de ICCU wanneer problemen optreden. "

ligt het aan mij of is dit een heel bijzondere uitleg? zou het daadwerkelijk zo zijn dat het 110v vs 230v verschil andere oplossingen geeft? ik kan mij voorstellen dat de USA ICCU idd iets anders is dan de EU ICCU, maar hebben we dan in allebei deze uitvoeringen toevallig een vergelijkbaar probleem welke dusdanig verschillend zijn dat er een andere oplossing voor moet komen? Ik vind het iig een vaag verhaal, ben nog aan het bedenken hoe ik hierop wil gaan reageren......

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:33
nietwijk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Succes, 99% zeker dat er iets met de ICCU is. Dat met die zekeringen heb ik vaker gelezen en meerdere palen die opeens problemen geven zegt genoeg. Het lijkt er op dat de onderdelen tegenwoordig op voorraad zijn. Nu moeten ze nog tijd hebben in de werkplaats...

EDIT: De laatste 3 van afgelopen week lijken alle 3 binnen een week weer probleemloos de weg op te kunnen, al heeft @Kratos dat nog niet bevestigd. Dat verdient wel vermelding, aangezien het eerder dit jaar 1-3 maanden duurde, vooral i.v.m. componentenschaarste. In het kader van de statistieken: Wat is je bouwjaar/modeljaar/kilometerstand?
Ik werd jammer genoeg vrijdag gebeld dat hij nog voor onbepaalde tijd daar zal staan ivm een probleem in de zekeringkast, ze willen niet precies zeggen wat er mis is gegaan :(

• nietwijk
Tiggy80 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:18:
ligt het aan mij of is dit een heel bijzondere uitleg? zou het daadwerkelijk zo zijn dat het 110v vs 230v verschil andere oplossingen geeft? ik kan mij voorstellen dat de USA ICCU idd iets anders is dan de EU ICCU, maar hebben we dan in allebei deze uitvoeringen toevallig een vergelijkbaar probleem welke dusdanig verschillend zijn dat er een andere oplossing voor moet komen? Ik vind het iig een vaag verhaal, ben nog aan het bedenken hoe ik hierop wil gaan reageren......
Ik vind het geen vaag verhaal en waarschijnlijk komt het niet eens zozeer vanwege 110/230V. Feit blijft wel simpel dat we kunnen roepen wat we willen, maar het is er simpelweg (nog) niet voor "ons". Wel bedankt voor het navragen hoor. ;) Uiteindelijk loopt Hyundai behoorlijke schade op (niet alleen financieel, maar ook imago en klagende dealers) en zij zullen daar zelf ook graag zo snel mogelijk een oplossing voor willen hebben.

Ik werk zelf in een enigszins vergelijkbare industrie en je kan een oplossing simpelweg niet altijd wereldwijd uitrollen in 1 dag. Hoe graag je het ook wilt. Per land kan de oplossing anders zijn, wijkt wet-en regelgeving af, het logistieke apparaat kan het niet aan, service kan het niet aan, etc.

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-12 14:52
nietwijk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Ik ben benieuwd dan! Ik ga ze straks eens bellen. Gelukkig nog genoeg stroom in de auto om bij de dealer te komen.

Het bouwjaar is 2021 (productiedatum meen ik ergens in augustus dat jaar). Dat is dan denk ik modeljaar 2022? Ik weet niet precies hoe die modeljaren werken.
Kilometerstand was meen ik rond de 25.000.

• nietwijk
emcore schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Ik ben benieuwd dan! Ik ga ze straks eens bellen. Gelukkig nog genoeg stroom in de auto om bij de dealer te komen.

Het bouwjaar is 2021 (productiedatum meen ik ergens in augustus dat jaar). Dat is dan denk ik modeljaar 2022? Ik weet niet precies hoe die modeljaren werken.
Kilometerstand was meen ik rond de 25.000.
Thx...en mocht de dealer niet direct kunnen repareren of fatsoenlijk vervangend vervoer hebben. Je kan nog gebruik maken van DC laders. Het is wellicht niet ideaal, maar dan kan je voor jezelf de afweging maken of dat in jouw specifieke geval wellicht de minst slechte optie is.

• Tiggy80
nietwijk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Ik vind het geen vaag verhaal en waarschijnlijk komt het niet eens zozeer vanwege 110/230V. Feit blijft wel simpel dat we kunnen roepen wat we willen, maar het is er simpelweg (nog) niet voor "ons". Wel bedankt voor het navragen hoor. ;) Uiteindelijk loopt Hyundai behoorlijke schade op (niet alleen financieel, maar ook imago en klagende dealers) en zij zullen daar zelf ook graag zo snel mogelijk een oplossing voor willen hebben.

Ik werk zelf in een enigszins vergelijkbare industrie en je kan een oplossing simpelweg niet altijd wereldwijd uitrollen in 1 dag. Hoe graag je het ook wilt. Per land kan de oplossing anders zijn, wijkt wet-en regelgeving af, het logistieke apparaat kan het niet aan, service kan het niet aan, etc.
het 110/230v agrument was het enige wat ik kon bedenken om een verschillende ICCU te plaatsen (voor zo ver ik het begrijp is de ICCU de omvormer in het laadsysteem, dus dan zou dit het verschil in hardware veklaren, misschien dat de 50vs60hz wel meer van toepassing is dan de 110/230V bedenk ik nu).
lijkt mij dat je hardware zo uniform mogelijk wil hebben.

we kunnen echter wel voorzichtig stellen dat alles wat Ioniqguy post over updates, voor ons in de EU iig niet interressant is. ik ben wel nieuwsgierig geworden walke hardware verschillen er dan nog meer in zouden zitten (buiten de actieve handgrepen en de ICCU ;)

Hopelijk komen ze snel met een EU oplossing zodat we hier iig niet meer hoeven te vrezen voor de ICCU

• nietwijk
Tiggy80 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:51:
[...]
Hopelijk komen ze snel met een EU oplossing zodat we hier iig niet meer hoeven te vrezen voor de ICCU
Niet bang zijn. Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest.

• Tiggy80
nietwijk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Niet bang zijn. Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest.
echt bang ben ik er niet voor, het wordt heus wel weer gerepareerd, het is meer een principe ding; er is een bekend probleem en er is nog steeds geen oplossing voor. En het zijn best wat probleempjes waarvan ik er steeds meer van begin af te tikken. dat gaat je wel een beetje tegenstaan als je een auto koopt met het idee dat je, op een incidentele update na, voorlopig alleen voor servicebeurten naar de dealer hoeft. ik wil geen Spidertje doen, maar het stoort mij wel dat ik in de afgelopen 1,75 jaar een frequenter contact heb met mijn dealer dan met al mijn occassions hiervoor bij elkaar terwijl het totaal aanschafbedrag wel overeenkomt (wat zeg ik? mijn occassions waren bij elkaar denk ik nog goedkoper).

waren de problemen er niet geweest was het echt de beste auto geweest die ik had gehad, want hij rijd heerlijk en ziet er echt heel tof uit, als ze de problemen oplossen zou ik zo weer een ioniq 5 kopen over een paar jaar, maar nu ben ik nog niet overtuigd dat het zo gaat lopen

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-12 08:18
Iemand met een Connect waar de buitenspiegels wel naar de stoeprand gericht worden bij het achteruit inparkeren? Ik kan niet achterhalen of deze optie op de Connect aanwezig is, maar bij mij doet ie dat in ieder geval niet

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:03

-CJ

Not remastered

SixFo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:45:
Iemand met een Connect waar de buitenspiegels wel naar de stoeprand gericht worden bij het achteruit inparkeren? Ik kan niet achterhalen of deze optie op de Connect aanwezig is, maar bij mij doet ie dat in ieder geval niet
Nee, dit zit alleen op Lounge en Project 45.

All I had to do was follow the damn train.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:08
Misschien heb ik iets te vaak gezegd dat ik geen problemen heb, maar nu heb ik er toch echt een ;)

Anderen ook last van condens zoals op de foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yUqkoB6WF2UL6w02-1f0uFiGsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ahPQ5OBbNfWbD6RyGxpZT0A.png?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk ongerelateerd, maar ook kraakt de achterklep opeens sinds een week ofzo. Eerder nooit opgevallen. MY23, RWD, Lounge, 5 maanden oud, 22.000 km.

[ Voor 22% gewijzigd door stefxx op 28-08-2023 16:28 ]

• Tiggy80
stefxx schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:27:
Misschien heb ik iets te vaak gezegd dat ik geen problemen heb, maar nu heb ik er toch echt een ;)

Anderen ook last van condens zoals op de foto?

[Afbeelding]

Waarschijnlijk ongerelateerd, maar ook kraakt de achterklep opeens sinds een week ofzo. Eerder nooit opgevallen. MY23, RWD, Lounge, 5 maanden oud, 22.000 km.
wel 1x in de achterlichtunits gezien, maar dat was een klein hoekje condens, niet zoals bij jou. daarna ook niet meer gezien.....
Edit, vond er nog een foto van.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_CyQ8CKZ7IMNZSKhbSwcaebaHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9IRhYzJKt12YOm8ih8Y1Rc1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tiggy80 op 28-08-2023 16:34 ]

Pagina: 1 ... 186 ... 282 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic