PeMo1965 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Dit is terug naar het stenen tijdperk is mijn mening.
In de auto stand, op de stand 1, zal de auto minimaal afremmen als je het stroompedaal meer of minder loslaat, als je inloopt op een voorganger zal de auto zelfstandig harder afremmen en heb je het rempedaal alleen nodig als je te dicht op je voorganger zat of te hard reed t.o.v. van je voorganger. Concreet komt het er op neer dat je op deze manier nauwelijks je rempedaal nodig hebt en bijna volledig regeneratief afremt. Moet je tot nul stoppen, bijvoorbeeld voor een stoplicht, dan trek je aan de linker flipper.
Als ik nu in een auto stap zonder dit systeem krijg ik bijna een hartverzakking de eerste keer omdat je zelf moet remmen.
En dan zijn er mensen die geloven en verkondigen dat rijden in standje auto zuiniger is dan i-pedal.
Regenereren is per definitie energieverspilling, tenzij je een perpetuum mobile rijdt. Maar helaas gaat dat ook bij de IONIQ 5 niet op. Zowel bij de aandrijving als bij de regeneratie verlies je energie, stel dat beiden een rendement van 90% hebben, dan stop je slechts 81% van je geleverde energie terug in de batterij. Helaas heeft de IONIQ 5 nog niet zo veel anticiperend vermogen als menig bestuurder "manueel" kan leveren. Enkele voorbeelden: de auto reageert niet op verkeerslichten, terwijl ik het stroompedaal bij gebruik van i-pedal direct terugtrek naar "neutraal", of afhankelijk van de omstandigheden zelfs naar negatief als het licht op oranje springt. Bij auto regen blijft de auto gewoon doordrukken totdat de afstand te klein wordt. De auto reageert niet op remlichten, knipperlichten en andere signalen die een bestuurder wel gebruikt om op de situatie te anticiperen. Dit zie je nadrukkelijk ook terug bij de SCC. Een auto op een baan rechts-voor geeft richting aan naar links om een baan op te schuiven. Als bestuurder laat ik dan mijn gas los, maar de IONIQ 5 kan niks met dat signaal wat de bestuurder afgeeft met zijn knipperlicht. Omgekeerd werkt het net zo. De voorligger heeft de vrachtwagen ingehaald en geeft richting aan naar rechts. Dat is voor mij een teken dat hij naar rechts gaat en ik alvast gas kan geven om hem in te gaan halen, maar SCC trekt hem pas open als de voorligger volledig in de rechter baan rijdt. Dit zijn allemaal zaken waar wij als bestuurder op kunnen anticiperen, maar wat de auto niet zelf kan. Als je de auto dan in een automatische stand zet, bijvoorbeeld SCC of autoregen, dan heeft dat simpelweg zijn beperkingen.
Een groot misverstand is dat met het rempedaal de remklauwen bekrachtigd worden. Normaliter worden bij de moderne (PH)EV de remklauwen pas bekrachtigd als maximaal geregenereerd wordt. Om dit ook voor de IONIQ 5 te onderbouwen ga ik het vanavond testen in manual regen standje 1 door de teruglevering af te lezen in het energiemenu tijdens het volledig loslaten van het stroompedaal en vervolgens door het indrukken van het rempedaal. Deze waarden vergelijk ik dan met elkaar.
Ik merk dat veel informatie van o.a. ioniq guy en andere vloggers als waarheid aangenomen wordt. Veel van die gasten hebben enige kennis doordat ze veel vragen, bekijken en vergelijken, maar over het algemeen hebben dat soort lui weinig (algemene auto)technische kennis. Uitzonderingen daargelaten...
De discussie of autoregen of i-pedal energiezuiniger is laat ik verder maar even in het midden. Dat is van veel meer zaken afhankelijk, bijvoorbeeld of je 1 of 2 motoren hebt en hoe anticiperend je rijdt. Daarnaast is het maar de vraag hoe groot het verschil is en of het de moeite waard is om in een "onprettige" modus te rijden. Hoef je uberhaupt weinig te remmen/regenereren, dan zal het weinig lonen, maar rijd je veel binnen de bebouwde kom, dan kan het behoorlijk wat procentjes voordeel opleveren. Een indicatie hiervan is in het energiemenu terug te vinden, maar kijk vooral niet naar bluelink want die informatie klopt niet. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat daar fout gaat.
Hierbij een voorgaande post met uitleg dat die info niet klopt in Bluelink.
Om terug te komen op die "onprettige" modus: Ik rijd niet op i-pedal omdat ik denk dat het zuiniger rijdt dan autoregen (al denk ik wel dat het zo is

), ik rijd in die modus omdat ik het fijn vind rijden en ja, er kleven een aantal nadelen aan die modus, zoals dat je hem af en toe opnieuw moet inschakelen en dat het niet altijd even soepel met SCC samengaat, maar desondanks vind ik het de meest fijne modus. Als een ander daar anders over denkt dan heb ik daar alle begrip voor.
Daarnaast kan ik de nadelen van i-pedal mogelijk beter accepteren en er beter op inspelen omdat ik de logica begrijp waarom het soms uitgeschakeld wordt en minder soepel werkt. En mogelijk heeft de fabrikant het anders bedoeld, dan hoe ik het interpreteer, maar voor mij is het logisch.
Zo denk ik dat iedereen lekker moet rijden in de modus die hij fijn vindt en dat is voor iedereen verschillend. Ik zou er niet voor kiezen omdat je denkt energie te besparen, want dan zou je weleens bedrogen uit kunnen komen.