Heb het wel al een paar keer bij de koplamp rechtsvoor gehad, maar dat was bij hoge temperaturen en toen opeens een flinke regenbui. Onder normale omstandigheden nergens last en al helemaal niet bij de achterlichten.stefxx schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:27:
Misschien heb ik iets te vaak gezegd dat ik geen problemen heb, maar nu heb ik er toch echt een
Anderen ook last van condens zoals op de foto?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk ongerelateerd, maar ook kraakt de achterklep opeens sinds een week ofzo. Eerder nooit opgevallen. MY23, RWD, Lounge, 5 maanden oud, 22.000 km.
De ICCU is vervangen en het laden werkt weer. Ook is de stoel vastgezet. Met betrekking tot het regeneren en het aanhangwagen gedrag konden ze niets abnormaals vinden. Ik vraag me af of iemand weet wat de I5 behoort te doen met een aanhanger erachter? Nu gebeurd er bij mij eigenlijk niets. Bij achteruit rijden moet je zelf de parkeersensoren uitzetten.McRizzo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:37:
Vandaag mij I5 afgeleverd voor een nieuwe ICCU na 3,5 maanden. Hopelijk gaat alles goed, want niet thuis kunnen laden is verre van ideaal. Daarnaast staat de bestuurdersstoel, het aanhangwagen gedrag en het regeneren op de lijst. Fingers crossed!
Nog geen spoken mogen ervaren in onze Lounge.cooper_s1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:17:
Heeft iemand zijn/haar Ioniq 5 dit toevallig ook? Mijn Lounge versie heeft heel af en toe
dat als er iemand op de bijrijders stoel zit dat de stoel uitzichzelf gaat bewegen. Bijvoorbeeld vanzelf
naar die relax stand, of hij schuift vanzelf naar achteren.
Mijn auto is bij de dealer nagekeken hiervoor tijden de 20k beurt maar heeft dit niet kunnen
constateren natuurlijk. Ik heb ook gekeken of er iets tussen de deur en de bedieningsknoppen lag
maar dat was niet het geval.
De parkeersensoren moet je altijd zelf uitzetten bij Kia en Hyundai, dat staat los van de aanhangermodus. Die kabelset is plug en play en kan door iedere idioot geïnstalleerd worden. Er hoeft niks geprogrammeerd te worden.McRizzo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:55:
[...]
Ik vraag me af of iemand weet wat de I5 behoort te doen met een aanhanger erachter? Nu gebeurd er bij mij eigenlijk niets. Bij achteruit rijden moet je zelf de parkeersensoren uitzetten.
Bij o.a. een Volkswagen (Seat, Skoda, Audi) moet de dealer het coderen. Dat kan de gemiddelde hobby bobby niet zelf. Voordeel is dat je dan niet handmatig de parkeersensoren uit hoeft te zetten.
Met VCDS en HEX-V2 is dat prima te doen als hobby Bob maar je moet niet bang zijn voor een laptop met usb kabel. Koud kunstje voor de gemiddelde Tweakernietwijk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:06:
[...]
Bij o.a. een Volkswagen (Seat, Skoda, Audi) moet de dealer het coderen. Dat kan de gemiddelde hobby bobby niet zelf.
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Ik heb op vakantie een steen geraakt die helaas niet door de parkeersensoren werd opgemerkt (lees: eigen fout, want niet goed opgelet
)
:fill(white):strip_exif()/f/image/GnkFb6uYgwshWJ2ab8EXr26m.png?f=user_large)
Garage op de hoek zegt dat dit onderdeel is van een hele bumpervervanging, dat het niet los verkrijgbaar is. Daarmee zijn de kosten rond de 300 euro.
Hebben jullie een idee of dit kapje echt niet los verkrijgbaar is? Het lijkt door de naden een los onderdeel... Of is er een manier om dit zelf netjes weg te werken?

:fill(white):strip_exif()/f/image/GnkFb6uYgwshWJ2ab8EXr26m.png?f=user_large)
Garage op de hoek zegt dat dit onderdeel is van een hele bumpervervanging, dat het niet los verkrijgbaar is. Daarmee zijn de kosten rond de 300 euro.
Hebben jullie een idee of dit kapje echt niet los verkrijgbaar is? Het lijkt door de naden een los onderdeel... Of is er een manier om dit zelf netjes weg te werken?
€ 300? Wow!.michelkox schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:47:
Ik heb op vakantie een steen geraakt die helaas niet door de parkeersensoren werd opgemerkt (lees: eigen fout, want niet goed opgelet)
[Afbeelding]
Zachtjes gladschuren en lakken/spuiten?
Maar een identieke kleur zal moeilijk lukken. Dus misschien zwart zoals het deel erboven. En dan aan stuurzijde datzelfde deel in dezelfde kleur lakken/spuiten voor symmetrie.
300- voor een hele bumper vind ik wel meevallen is ie dan ook al in de kleur? je zou nog op de onderdelenlijn kunnen kijken. wellicht dat een demontagebedrijf wel dat losse kapje kan leveren, hoewel ik mij afvraag of het echt een los kapje is, ik verwacht dat het gewoon een loskapje is wat permanent in de bumper gemonteerd ismichelkox schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:47:
Ik heb op vakantie een steen geraakt die helaas niet door de parkeersensoren werd opgemerkt (lees: eigen fout, want niet goed opgelet)
[Afbeelding]
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Ik zou het gewoon slikken, jammer van de euro's, maar volgens mij is het een prima dealmichelkox schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:16:
Ja, ik vermoed ook dat het helemaal vast zit aan de bumper, want ik kan niet echt voelen of het los te halen is.
Dit is de berekening die ze hebben gedaan:
[Afbeelding]
Ik vind zelf schuren en spuiten toch wat riskant. Ben niet zo'n handige harrie
Hier een vergelijkbare schade, ben benieuwd of de leasemaatschappij deze wil laten repareren.michelkox schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:47:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/HMlH1Lw8aIBIkOobkS3E6tA1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door PeMo1965 op 29-08-2023 10:02 ]
Het verschil is de type connector in US is een één-fase connector en in EU een 3 fase connector (CCS1 versus CCS2 poort) ... om eenzelfde hoeveelheid stroom door een één fase te jagen (11 kw) dien je of veel hoger volt te hebben of veel hoger Ampère ..; in US is het vooral veel hogere ampère en dat heeft als gevolg veel gemakkelijke oververhitting en dergelijke - vandaar ook problemen met de CCS poort alsook meer problemen met de ICCU ... is dus wel degelijk een ander probleem.nietwijk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
Ik vind het geen vaag verhaal en waarschijnlijk komt het niet eens zozeer vanwege 110/230V. Feit blijft wel simpel dat we kunnen roepen wat we willen, maar het is er simpelweg (nog) niet voor "ons". Wel bedankt voor het navragen hoor.Uiteindelijk loopt Hyundai behoorlijke schade op (niet alleen financieel, maar ook imago en klagende dealers) en zij zullen daar zelf ook graag zo snel mogelijk een oplossing voor willen hebben.
Ik werk zelf in een enigszins vergelijkbare industrie en je kan een oplossing simpelweg niet altijd wereldwijd uitrollen in 1 dag. Hoe graag je het ook wilt. Per land kan de oplossing anders zijn, wijkt wet-en regelgeving af, het logistieke apparaat kan het niet aan, service kan het niet aan, etc.
Daarnaast heeft de ICCU toch wel (zeker eerste versies) een kwaliteitsprobleem waardoor ook wij er mee geconfronteerd kunnen worden ...
Daarnaast - uw probleem met de zekering die afslaat - kan liggen in de zekeringkast - de draad tussen zekeringskast en laadpunt - laadpunt zelf - de draad tussen laadpunt en uw wagen - wagen zelf ... dus alles laten uitmeten en zelf zou ik starten in de volgorde dat ik hierboven vermeld ... van zekeringskast naar wagen toe ...
Elektrische wagens slokken nu eenmaal veel elektriciteit in één keer - 11 kwh op 230v één fase is namelijk een 48 ampère zekering (dat is veel en dan dient de verbindingen tussen zekeringskast en wagen allemaal zeer kwalitatief te zijn om oververhitting te vermijden !!) of op drie fase een 16 ampère (ook stevig ... maar wel gemakkelijker om kwalitatief en zonder gevaren de verbindingen te maken ... ).
Als ik de auto in park zet, uitzet en uitstap zijn de achterdeuren nog op slot.
Ik moet dan de auto unlocken met de sleutel om ze van buiten af te kunnen openen.
Het kinderslot staat niet aan.
Heb ik ergens een setting verkeerd staan of is dit de standaard?
Voor de lol nog even een foto van een ruim uur 140 op de CC op de Peage in Frankrijk (heb de 58kWh, was 90% opgeladen bij de vorige stop)
Ik moet dan de auto unlocken met de sleutel om ze van buiten af te kunnen openen.
Voor de lol nog even een foto van een ruim uur 140 op de CC op de Peage in Frankrijk (heb de 58kWh, was 90% opgeladen bij de vorige stop)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PO9H6SVUwJW0Cn1r8qBjyKie.jpg?f=user_large)
| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |
Je kunt kiezen of de deuren van het slot gaan bij:Cozm0 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:32:
[Afbeelding]
- Het inschakelen van de parkeerstand
- Het uitschakelen van de auto
Hmm beide werkt niet, ik zet de auto netjes in de parkeerstand en daarna uit.michelkox schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:38:
[...]
Je kunt kiezen of de deuren van het slot gaan bij:Bij mij staat die op inschakelen parkeerstand en dat werkt meestal prima, maar ik moet toegeven dat het niet foutloos werkt. Ik kan geen ander vinkje dat hiervoor nog aan of uit moet staan....
- Het inschakelen van de parkeerstand
- Het uitschakelen van de auto
Achterdeuren zijn van buiten af niet te openen, vervelend als je iets van de achterbank wil pakken.
| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |
Knip
[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 29-08-2023 11:41 . Reden: Hier hebben we Vraag en Aanbod voor :) ]
Je kunt het automatisch ontgrendelen/vergrendelen ook helemaal uitzetten…Cozm0 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:32:
[Afbeelding]
Misschien helpt dat?
:strip_exif()/f/image/pBcQ7BRbTWbykXIrepNBmDoa.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt me sterk dat je op 1 fase 11 kW gaat laden met je auto.vifra schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
Het verschil is de type connector in US is een één-fase connector en in EU een 3 fase connector (CCS1 versus CCS2 poort) ... om eenzelfde hoeveelheid stroom door een één fase te jagen (11 kw) dien je of veel hoger volt te hebben of veel hoger Ampère ..; in US is het vooral veel hogere ampère en dat heeft als gevolg veel gemakkelijke oververhitting en dergelijke - vandaar ook problemen met de CCS poort alsook meer problemen met de ICCU ... is dus wel degelijk een ander probleem.
Daarnaast heeft de ICCU toch wel (zeker eerste versies) een kwaliteitsprobleem waardoor ook wij er mee geconfronteerd kunnen worden ...
Daarnaast - uw probleem met de zekering die afslaat - kan liggen in de zekeringkast - de draad tussen zekeringskast en laadpunt - laadpunt zelf - de draad tussen laadpunt en uw wagen - wagen zelf ... dus alles laten uitmeten en zelf zou ik starten in de volgorde dat ik hierboven vermeld ... van zekeringskast naar wagen toe ...
Elektrische wagens slokken nu eenmaal veel elektriciteit in één keer - 11 kwh op 230v één fase is namelijk een 48 ampère zekering (dat is veel en dan dient de verbindingen tussen zekeringskast en wagen allemaal zeer kwalitatief te zijn om oververhitting te vermijden !!) of op drie fase een 16 ampère (ook stevig ... maar wel gemakkelijker om kwalitatief en zonder gevaren de verbindingen te maken ... ).
Verbinding is overigens het probleem niet hoor, het moet gewoon wat dikker zijn. Een 80A hoofdschakelaar voor in de meterkast is ook gewon een eenvoudige schroefverbinding.
Ik ben net terug van 10 dagen italie (zonder ioniq5).
Deze stond gewoon thuis met 95% batterij. Als ik na 7 dagen wou checken of alles in orde was kreeg ik een error melding.
'too much time has passed since the last vehicle startup. Remote control is restricted to protect battery life. After driving a short distance, the remote control service will be fully available again'
I mean, wtf
Wat is het nut als je remote wil checken en dat al niet meer kan na 7 dagen?
Deze stond gewoon thuis met 95% batterij. Als ik na 7 dagen wou checken of alles in orde was kreeg ik een error melding.
'too much time has passed since the last vehicle startup. Remote control is restricted to protect battery life. After driving a short distance, the remote control service will be fully available again'
I mean, wtf
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Als we het over het US 1 fase syteem hebben, die kunnen tot 19kW (80A) hard wired, met stekker is het maar tot 48A:nietwijk schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:23:
[...]
Het lijkt me sterk dat je op 1 fase 11 kW gaat laden met je auto.
Verbinding is overigens het probleem niet hoor, het moet gewoon wat dikker zijn. Een 80A hoofdschakelaar voor in de meterkast is ook gewon een eenvoudige schroefverbinding.
https://www.transportatio...ev-basics/charging-speeds
https://www.google.com/ur...964jLgYEDFQAAAAAdAAAAABAwnietwijk schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:23:
[...]
Het lijkt me sterk dat je op 1 fase 11 kW gaat laden met je auto.
En ja - in US gaat dat via 1 fase ... AC in CCS1 is een 1-fase verbinding - een 48A verbinding -en ja veel verhalen over net niet goed geinstalleerde electriek.
Idd een gewone schroefverbinding - voor een dikke draad en een wat grotere en robustere schroef-span mechanisme wel te verstaan - en die verbinding moet juist gemaakt worden ... ik zou dat altijd nameten over welke weerstand er is na alle verbindingen ... en kwaliteit van materiaal kan veel impact hebben op wel of niet verhitten.Ter info - brand in meterkasten is niet ongewoon door slecht materiaal en vooral slechte installatie en gepruts ... ook door zogezegde professionele elektriekers.
PS - de CCS1 is initieel gemaakt voor 7,8kw ... en niet voor 11kw wat ze vandaag er wel door jagen ...
Wat de Amerikanen doen interesseert me niet. Ik (en vele anderen op dit forum) hebben gewoon een Europese auto.IceTeaGX schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Als we het over het US 1 fase syteem hebben, die kunnen tot 19kW (80A) hard wired, met stekker is het maar tot 48A:
https://www.transportatio...ev-basics/charging-speeds
klopt. Echter de ICCU problemen zijn deels anders en deels gelijk net door die verschillen. Dus dat er op EU markt een andere campagne loopt / komt / wel niet is wordt hiermee wel duidelijk.nietwijk schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:29:
[...]
Wat de Amerikanen doen interesseert me niet. Ik (en vele anderen op dit forum) hebben gewoon een Europese auto.
Wees blij, anders is je accu leeg voordat je weer terug bent. Na 7 dagen geen gebruik stoppen de remote services.multipasser schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:01:
I mean, wtfWat is het nut als je remote wil checken en dat al niet meer kan na 7 dagen?
All I had to do was follow the damn train.
ik was ook verbaasd dat het zo werkte, en dat het zo zou werken onder 20% hoofdaccu, dat zou ik snappen, maar erboven kan het gewoon blijven werken in mijn optiek. dan is er zat capaciteit om de 12v accu bij te laden. maar goed, Hyundai verrast ons wel vaker-CJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:12:
[...]
Wees blij, anders is je accu leeg voordat je weer terug bent. Na 7 dagen geen gebruik stoppen de remote services.
Verrassend artikel in verband met batterij degradatie traag (AC) versus snel (DC) laden over 12500 Teslas.
https://insideevs.com/new...udy-ev-range-degradation/
https://insideevs.com/new...udy-ev-range-degradation/
Kan dat bij Hyundai/Kia? Voorgaande pogingen om code naar de auto te schrijven is mij niet gelukt.Razwer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:16:
[...]
Met VCDS en HEX-V2 is dat prima te doen als hobby Bob maar je moet niet bang zijn voor een laptop met usb kabel. Koud kunstje voor de gemiddelde Tweaker
Kan ook zijn oplader zijn. Ik had dit probleem ook op de zaak. Gebeld naar MKB Brandstof (laadpaal komt via hun), die hebben een fw upgrade uitgevoerd en het probleem is weg.vifra schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
Vraag mij af of je de date dan wel nog in home assistant kunt uitlezen maar verwacht het niet, gezien het via bluelink api gaat.multipasser schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:01:
I mean, wtfWat is het nut als je remote wil checken en dat al niet meer kan na 7 dagen?
[ Voor 31% gewijzigd door Xmoo op 29-08-2023 16:53 ]
Nee, die stopt ook na zeven dagen. Home Assistant krijgt geen updates meer en houdt de laatste stand van zaken aan.Xmoo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:50:
[...]
Vraag mij af of je de date dan wel nog in home assistant kunt uitlezen maar verwacht het niet, gezien het via bluelink api gaat.
Nog nieuwe features (of bugs) gevonden in de India versie?Xmoo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:36:
[...]
Nog niet. Geen tijd voor gehad. Waarschijnlijk zaterdag of zondag.
Nope, niet meer geïnstalleerd. Vergeten en daarna op vakantie. Ben de 11e terug, dan poging wagen.stefxx schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:38:
[...]
Nog nieuwe features (of bugs) gevonden in de India versie?
De voorruit.
1. In de gebruiksaanwijzing staat dat er beslist geen stickers op de voorruit geplakt mogen worden. De Franse milieusticker en Oostenrijkse moet verplicht op de voorruit geplakt worden. Hoe dit op te lossen?
2, het Franse zendertje voor de tolwegen moet ook op de voorruit geplakt worden. Maar op een plek waar geen zonwerende etc. folie zit. Mijn oude oude had daarvoor bij de spiegel een zone. Waar moet dit op de voorruit bij de ioniq5?
1. In de gebruiksaanwijzing staat dat er beslist geen stickers op de voorruit geplakt mogen worden. De Franse milieusticker en Oostenrijkse moet verplicht op de voorruit geplakt worden. Hoe dit op te lossen?
2, het Franse zendertje voor de tolwegen moet ook op de voorruit geplakt worden. Maar op een plek waar geen zonwerende etc. folie zit. Mijn oude oude had daarvoor bij de spiegel een zone. Waar moet dit op de voorruit bij de ioniq5?
Is dat verbod niet alleen voor de buitenkant?Pietdelft schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:49:
De voorruit.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Er staat dat het verboden is.. niet nader gespecificeerd,Stefannn schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:22:
[...]
Is dat verbod niet alleen voor de buitenkant?
Helaas, VCDS (VAG-COM) is VAG only.Xmoo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:47:
[...]
Kan dat bij Hyundai/Kia? Voorgaande pogingen om code naar de auto te schrijven is mij niet gelukt.
Hoe het bij Hyundai/Kia werkt heb ik mij niet in verdiept en zolang ik garantie heb op mijn exemplaar zal ik hier ook terughoudend in zijn.
Ik weet dat het met modules werkt. Ik wil heel graag scandinavian lights. Achterlichten meebranden met automatische drl. Dit kan alleen door echt het module van je lichtschakelaar te vervangen met eentje van een Hyundai/Kia auto die dat wel heeft.Razwer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:09:
[...]
Helaas, VCDS (VAG-COM) is VAG only.
Hoe het bij Hyundai/Kia werkt heb ik mij niet in verdiept en zolang ik garantie heb op mijn exemplaar zal ik hier ook terughoudend in zijn.
Mijne zou vandaag komen maar komt morgen.
[ Voor 27% gewijzigd door Xmoo op 29-08-2023 20:27 ]
ebay. Zie ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"wim1955 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:24:
Kun je die miniatuurtjes bij de dealer bestellen? Zo nee, waar dan wel?
Goh bij mij ook, met precies dezelfde....
3000Wp op 't dak
Weet iemand hoe je het irritant gepiep kunt uitzetten als je in een trajectcontrole zit van bv 70km/u, maar onderweg zijn er werken aan 50km/u. Het probleem is dat de auto de 50km/u borden leest en dus denkt dat heel de traject controle aan 50km/u is. Dus hij blijft irritant piepen omdat je zogezegd te hard aan het rijden bent. Maar dat is niet, je mag op zich nog steeds 70km/u, enkel een klein stukje was aan 50km/u.
In het kader van derde wereldproblemen. Voorheen kon ik volgens mij de temperatuur van de airco/verwarming instellen via de Bluelink app. Dit werkt nu niet meer. Iemand een idee waar je de doeltemperatuur kan aanpassen (gaat mij niet om gepland verwarmen/koelen)?
De temperatuur volgens onderdeel "klimaatinstellingen" wordt niet door de auto overgenomen.
De temperatuur volgens onderdeel "klimaatinstellingen" wordt niet door de auto overgenomen.
@multipasser je kunt het geluidsniveau van de piep aanpassen, onafhankelijk van de stembegeleiding. Op de kaart, druk op luidspreker symbool en zet de systeemgeluiden zachter, zodat deze nog net te horen is. Of helemaal uit. Stembegeleiding heb ik bijna altijd uit staan.
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-08-2023 07:24 ]
Als reactie op voorgaande berichtgeving over laden aan Tesla laadpalen: Gisterenavond met de "verjaardag" van de superchargers ben ik gaan laden om het te gaan proberen of er iets veranderd is. Met mijn MY23 balance, ben ik gaan laden aan 150kw lader (tesla & CCS2), van 78 naar 92% (ongeveer 16 Kwh). Met als piek 94 kw (wat ook logisch was met de hoge SoC). Vanaf de eerste poging werkte zoals het hoorde, dus dat lijkt me goed nieuws.
Hebben anderen ook een poging ondernomen?
Jij beschrijft hier een V2 oplader. Die heeft altijd al gewerkt met de Ioniq5/EV6.Creokr schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:12:
Als reactie op voorgaande berichtgeving over laden aan Tesla laadpalen: Gisterenavond met de "verjaardag" van de superchargers ben ik gaan laden om het te gaan proberen of er iets veranderd is. Met mijn MY23 balance, ben ik gaan laden aan 150kw lader (tesla & CCS2), van 78 naar 92% (ongeveer 16 Kwh). Met als piek 94 kw (wat ook logisch was met de hoge SoC). Vanaf de eerste poging werkte zoals het hoorde, dus dat lijkt me goed nieuws.
Nee. Moet wel zeggen dat ik geen link heb gebruikt die hier gepost was. Had op Ebay een zoekterm notificatie ingesteld staan hiervoor. Twee weken voor ze in overvloed op Ebay te koop werden aangeboden, had ik er al een bemachtigd voor 50/60 euro (incl verzending).PhilippeJoris schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:52:
[...]
Heb je import duties moeten betalen?
[ Voor 24% gewijzigd door Xmoo op 30-08-2023 09:23 ]
Klopt helemaal wat rvdgaag zegt. Heb nu 2 of 3 keer dit probleem gehad dat niets mee werkte toen ikrvdgaag schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:00:
Onder de 20% SOC wordt de 12V accu niet meer bijgeladen. Als je een verbruiker hebt die 12V gebruikt en de accu dan leegtrekt heb je een probleem. Bluelink opvragen is 1 van de schuldigen aangezien die een reeks van onboard modules uit de slaap haalt en het duurt zeker weer 20 minuten voordat ze weer in slaapmodus gaan.
bij de auto kwam, en alle keren had ik net onder de 20% in de rij accu zitten, en alle keren ongeveer half
uur ofzo voor ik weg wilde de bluelink gebruikt. Die start dus allerlei modules die hij 20min of langer aan laat staan en die de 12v accu dus dusdanig leeg trekken dat die niet meer genoeg spanning heeft om iets te kunnen besturen. Lastige is dan ook dat zelfs de laadklep niet meer werkt, en ook niet de communicatie met de laadpaal, dus laden kan dan ook niet. Je moet de 12v accu dan al met startkabel aan een andere auto hangen of met een booster starten zodat je de auto aan de laadpaal kan hangen. Probleem is dan nog wel dat pas >20% de auto elke 1 a 2 uur wat ik lees de 12v accu gaat bijladen. Als de 12v accu heel leeg is kan je denk ik een probleem krijgen als je hem aan laden bent en dan de auto uitzet. Tot dat je hem uit zet zal alles in READY stand op de rij accu werken, maar als je de auto uit zet dan schakelt hij denk ik naar de 12v accu die op dat moment wellicht nog niet (ver) genoeg is opgeladen.. Dit is puur hoe ik denk hoor, waar ik een probleem denk te kunnen verwachten.. Misschien dan eerst 12v accu doormeten met multimeter om te kijken of die weer op spanning is...?
Misschien ook nog wel handige info is wat ik tegen kwam op deze website. En wel dit stukje tekst
Dus als je problemen hebt met je 12v accu, en je hebt de auto weer gestart via startkabels of jump starter of gewone accu lader, dan kan je ervoor zorgen dat de auto de 12v accu meteen weer helemaal vol laad met de tractie accu. Normaal > 20% gaat de auto elke x uur de 12v accu wat voller laden, en dat duurt te lang als je 12v accu leeg is. Maar in de utility stand zetten zorgt ervoor dat hij dit volop gaat doen, en dan kan je de deur sluiten en naar binnen gaan. Als de 12v accu dan vol genoeg is kan je hem aan de lader hangen.The principle is that continuing to use the 12V in 'Ready' it will drain the 12V battery over a long time. In Utility Mode whilst it will run 12v devices (Radio, fan, lights etc) it continuously charges the 12v from the traction battery - I noticed this looking at my BM2 - whilst sitting in the car waiting for 3/4 hour listening to the radio with the heating on the BM2 was showing a constant 14.62v. The difference from what I have observed is that in Ready it only charges the 12v occasionally when it needs to be charged whereas in Utility Mode it continuously charges it (because you have told the car you are going to try and flatten the 12vby going into Utility Mode).
Ivm een zombiemodus moest zojuist de motorkap even open. Wat bleek: het koelvloeistof staat ruim onder het streepje. Op zich niet verassend omdat het koelsysteem leeg moest ivm de ICCU vervanging. Beetje lucht in het systeem en het niveau klopt niet meer.McRizzo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:55:
[...]
De ICCU is vervangen en het laden werkt weer. Ook is de stoel vastgezet. Met betrekking tot het regeneren en het aanhangwagen gedrag konden ze niets abnormaals vinden. Ik vraag me af of iemand weet wat de I5 behoort te doen met een aanhanger erachter? Nu gebeurd er bij mij eigenlijk niets. Bij achteruit rijden moet je zelf de parkeersensoren uitzetten.
Tipje voor degenen met een nieuwe ICCU: check nog even het koelvloeistofpeil.
Ik heb hem links naast de binnenspiegel geplaatst, werkt prima. Zowel vorig jaar als deze zomer over de Franse tolwegen gereden en veelal de 30 km zone tolpoorten genomen, zonder problemenPietdelft schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:49:
De voorruit.
Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
Ik heb dat deel kapot gehad (trekhaak van iemand die niet kan parkeren had het stukje tussen de inlaat flaps gebroken) en het vervangen was €1.200 ex oidPeMo1965 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
Hier een vergelijkbare schade, ben benieuwd of de leasemaatschappij deze wil laten repareren.
[Afbeelding]
Heb hem op dezelfde plek zitten. No issuesmh514452 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Ik heb hem links naast de binnenspiegel geplaatst, werkt prima. Zowel vorig jaar als deze zomer over de Franse tolwegen gereden en veelal de 30 km zone tolpoorten genomen, zonder problemen
Steam profiel UPlay JirnsumNL
Door iets aan de binnenzijde van het raam te plakken kunnen temperatuurverschillen ontstaan, wat lijdt tot een lokale spanning in het glas, met ruitbreuk als gevolg wanneer je pech hebt. Dat noemt men een thermische breuk. De kans op thermische breuk is te reduceren door de spanning ten gevolge van temperatuurverschillen te beperken. Zo moet je donkere en reflecterende stickers vermijden. Stickers aan de buitenzijde zijn ook geen probleem. Ik ga er vanuit dat hier bij de bekende "tolstickers" rekening mee gehouden wordt.Pietdelft schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:49:
De voorruit.
Omgekeerd kan dit in de winter ook gebeuren. Verwarm je voorruit maar eens voor in de vrieskou terwijl je voorruit verzwakt is door een sterretje. Goede kans dat er vanuit het sterretje een scheur ontstaat. De voorruit bestaat om veiligheidsredenen uit 2 op elkaar geplakte glasplaten. Als de binnenste glasplaat uitzet door warmte zal er spanning in de koude buitenste glasplaat ontstaan en op het zwakste punt (een sterretje) kan een barst ontstaan ten gevolge van de spanning.
Op je vraag: "hoe dit op te lossen" heb ik geen antwoord, maar aangezien alle auto's er mee rondrijden zou ik me er niet druk om maken. Maar doe het dan in ieder geval niet op een verzwakt punt (in de buurt van een sterretje)
Bedankt voor deze info. Ga ik hem daar ook plaatsen.mh514452 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Ik heb hem links naast de binnenspiegel geplaatst, werkt prima. Zowel vorig jaar als deze zomer over de Franse tolwegen gereden en veelal de 30 km zone tolpoorten genomen, zonder problemen
Ik plak hem er gewoon op. En sterretje… de auto is nog geen week oud. Dus ik hoop niet dat ik die al heb.nietwijk schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:06:
[...]
Door iets aan de binnenzijde van het raam te plakken kunnen temperatuurverschillen ontstaan, wat lijdt tot een lokale spanning in het glas, met ruitbreuk als gevolg wanneer je pech hebt. Dat noemt men een thermische breuk. De kans op thermische breuk is te reduceren door de spanning ten gevolge van temperatuurverschillen te beperken. Zo moet je donkere en reflecterende stickers vermijden. Stickers aan de buitenzijde zijn ook geen probleem. Ik ga er vanuit dat hier bij de bekende "tolstickers" rekening mee gehouden wordt.
Omgekeerd kan dit in de winter ook gebeuren. Verwarm je voorruit maar eens voor in de vrieskou terwijl je voorruit verzwakt is door een sterretje. Goede kans dat er vanuit het sterretje een scheur ontstaat. De voorruit bestaat om veiligheidsredenen uit 2 op elkaar geplakte glasplaten. Als de binnenste glasplaat uitzet door warmte zal er spanning in de koude buitenste glasplaat ontstaan en op het zwakste punt (een sterretje) kan een barst ontstaan ten gevolge van de spanning.
Op je vraag: "hoe dit op te lossen" heb ik geen antwoord, maar aangezien alle auto's er mee rondrijden zou ik me er niet druk om maken. Maar doe het dan in ieder geval niet op een verzwakt punt (in de buurt van een sterretje)
Ik heb een achterwielaangedreven Ioniq5 besteld. Maar het blijft knagen of ik niet beter de vierwielaangedreven versie had moeten bestellen. Zijn er rijders met een RWD die achteraf de AWD hadden willen hebben?
Volgens mij is de minimum SOC 20% voor het werken van utility mode. En meestal is de 12 volt batterij te laag precies in die situatie dat deze SOC minder dan 20% is. Wel laadt de 12 volt batterij bij het laden rond de 14.8 Volt, dat zie ik op mijn BM2 monitor. En wanneer de 12 volt batterij vol is, blijft deze op 13 Volt bijgeladen worden.utilman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:59:
Misschien ook nog wel handige info is wat ik tegen kwam op deze website. En wel dit stukje tekst
[...]
Dus als je problemen hebt met je 12v accu, en je hebt de auto weer gestart via startkabels of jump starter of gewone accu lader, dan kan je ervoor zorgen dat de auto de 12v accu meteen weer helemaal vol laad met de tractie accu. Normaal > 20% gaat de auto elke x uur de 12v accu wat voller laden, en dat duurt te lang als je 12v accu leeg is. Maar in de utility stand zetten zorgt ervoor dat hij dit volop gaat doen, en dan kan je de deur sluiten en naar binnen gaan. Als de 12v accu dan vol genoeg is kan je hem aan de lader hangen.
Dus volgorde zou zoiets moeten zijn wanneer onder de 20%, zoiets als:
1. zorgen dat de auto weer start (booster, starthulp)
2. naar laadpaal rijden (indien niet geladen kan worden op de plek waar die staat)
3. auto aan laten in Ready mode en in P
4. laadkabel aansluiten en laden starten
5. auto uitzetten (twee keer op aan/uit knop?)
6. afsluiten
Ik wilde graag een AWD maar dat was 4K extra en die kon niet meer geleverd worden in 2021 (bijtelling). Ik was te laat voor de P45 serie. Dus 5 jaar meer bijtelling over een hoger bedrag. Achteraf geen spijt, het enige nut voor mij is snel ipv vlot weg bij het stoplicht.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Ik heb een achterwielaangedreven Ioniq5 besteld. Maar het blijft knagen of ik niet beter de vierwielaangedreven versie had moeten bestellen. Zijn er rijders met een RWD die achteraf de AWD hadden willen hebben?
Dat was het me niet waard achteraf bekeken. Aan de andere kant ... 5 sec van 0-100
En waarom zou je twijfelen? Ik heb de RWD Lounge ‘23. Vorig week bij Lake Como en deze week Interlaken. Tot nu nog geen twijfel berg op/af dat ik een RWD heb.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Let er wel even bij op dat (afhankelijk van t reservoir) dit niet zomaar koelvloeistof is. Zelf er maar voor gekozen even bij de dealer langs te gaan (na wat schade)McRizzo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:19:
[...]
Ivm een zombiemodus moest zojuist de motorkap even open. Wat bleek: het koelvloeistof staat ruim onder het streepje. Op zich niet verassend omdat het koelsysteem leeg moest ivm de ICCU vervanging. Beetje lucht in het systeem en het niveau klopt niet meer.
Tipje voor degenen met een nieuwe ICCU: check nog even het koelvloeistofpeil.
Nothing to see here
Je hebt helemaal gelijk. De dealer vroeg of ik meteen langs kon komen en 30 minuten later was het geregeld.itsme schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:02:
[...]
Let er wel even bij op dat (afhankelijk van t reservoir) dit niet zomaar koelvloeistof is. Zelf er maar voor gekozen even bij de dealer langs te gaan (na wat schade)
Behoudens dat het een keer leuk is om met zoveel power op te trekken zie ik de meerwaarde er absoluut niet van, althans niet voor mijn gebruik. Wij hebben de RWD en nog geen moment gehad, “had ik maar”.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
Plus dat je met RWD ook leuk kan driften.
Ziet er erg leuk uit.
Jammer dat ze niet

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )
Als je budget hebt voor de AWD, niet twijfelen. Kies dan voor de AWD. Heerlijk!johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Shit happens.
Ik heb een RWD.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Super wagen, trekt mega snel op.
Ik wil absoluut geen AWD want range is kleiner.
Kortom: een normaal mens is absoluut over happy met een RWD.
Dat gezegd hebbende…
Als je tot de categorie mensen hoort die het serieus bezig is een AWD te overwegen dan ga je daar waarschijnlijk de komende jaren naar blijven verlangen
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Is het niet dat als je in de AWD in Eco mode rijdt, hij enkel de achteraandrijving gebruikt? Meende dit gelezen te hebben. Dan zal het natuurlijk een beetje schelen maar het is en blijft dan een zwaardere auto.Stefannn schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:28:
[...]
Ik heb een RWD.
Super wagen, trekt mega snel op.
Ik wil absoluut geen AWD want range is kleiner.
Kortom: een normaal mens is absoluut over happy met een RWD.
Dat gezegd hebbende…
Als je tot de categorie mensen hoort die het serieus bezig is een AWD te overwegen dan ga je daar waarschijnlijk de komende jaren naar blijven verlangen
Inmiddels 13 weken en 8.000 km verder in de vervangende Ioniq 5.ibrator schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:39:
[...]
Inmiddels 8 weken verder, nog geen zicht op wanneer nieuwe ICCU binnenkomt.
Wel uitstekend vervangend vervoerd sinds 4 weken, IONIQ 5 Lounge long range exact gelijk aan mijn eigen auto. Dus ik red mij verder prima.
Voor de vakantie bericht gehad dat de nieuwe ICCU eind augustus binnen zou moeten komen.
Lees hier dat er een software-update zou zijn voor het ICCU-probleem. Voor zover ik weet kunnen er in de ICCU’s tot mei 2022 lasfouten zitten waardoor er koelwater lekt wat bij de elektrische componenten kan komen. Koelvloeistof in elektrische onderdelen is een slechte combinatie. Het betreft voor zover ik heb begrepen dus een technisch probleem waarvoor de complete ICCU vervangen moet worden.
signature
Ja, maar als je dan weer van iPedal houdt dan gebruikt hij ook standaard de vooraandrijving.Xmoo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:50:
[...]
Is het niet dat als je in de AWD in Eco mode rijdt, hij enkel de achteraandrijving gebruikt? Meende dit gelezen te hebben. Dan zal het natuurlijk een beetje schelen maar het is en blijft dan een zwaardere auto.
Sinds afgelopen zaterdag een Ioniq 5. Wat een bak, helemaal verliefd. Geïmporteerde versie uit Duitsland, mooi zwart, RWD.
Nu heb ik 2 dingen waar ik niet uit kom, waarvoor ik van 1 van beide hoogstwaarschijnlijk naar de dealer moet. Hier komen ze:
1. Ik heb een continu irritant piepgeluid in de auto als ik 100+ km/u rijd. Het is zeer goed hoorbaar, ook als de radio aan staat. Wanneer ik de radio uit zet is het nog beter te horen, en het reageert op mijn acceleratie en is anders in andere drive modes. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb wel iets op een forum gevonden maar geen fix. Ik neem aan dat dit een dealer-dingetje wordt...
2. Ik krijg het niet voor elkaar om de software te updaten. Ik heb mijn Kona zonder problemen in 1x geupdate, maar nu voer ik dezelfde stappen uit met dezelfde (opnieuw gedownloade) update-installer software, en er gebeurt niks wanneer ik de USB stick in de auto stop en naar het software-menu ga. Ik heb de software in de auto al een keer gereset, helaas geen verandering. Ik heb de USB stick de eerste keer zelf geformatteerd naar exFAT. Daarna heb ik het de software zelf laten doen. In beide gevallen staan dezelfde bestanden op de stick.
Wat doe ik fout? Dank voor elke input.
Model: NEAE.S5BLC.AEU
Softwareversie: NE_E.EUR.S5W_L.001.001.211214
Bijgewerkt: 09-02-2022
Nieuwste versie: Juni 2023
Nu heb ik 2 dingen waar ik niet uit kom, waarvoor ik van 1 van beide hoogstwaarschijnlijk naar de dealer moet. Hier komen ze:
1. Ik heb een continu irritant piepgeluid in de auto als ik 100+ km/u rijd. Het is zeer goed hoorbaar, ook als de radio aan staat. Wanneer ik de radio uit zet is het nog beter te horen, en het reageert op mijn acceleratie en is anders in andere drive modes. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb wel iets op een forum gevonden maar geen fix. Ik neem aan dat dit een dealer-dingetje wordt...
2. Ik krijg het niet voor elkaar om de software te updaten. Ik heb mijn Kona zonder problemen in 1x geupdate, maar nu voer ik dezelfde stappen uit met dezelfde (opnieuw gedownloade) update-installer software, en er gebeurt niks wanneer ik de USB stick in de auto stop en naar het software-menu ga. Ik heb de software in de auto al een keer gereset, helaas geen verandering. Ik heb de USB stick de eerste keer zelf geformatteerd naar exFAT. Daarna heb ik het de software zelf laten doen. In beide gevallen staan dezelfde bestanden op de stick.
Heb ik ook last van. Het is irritant, maar went ook wel. Hier gelezen dat er meer mensen last van hebben en dat er niet veel aan te doen is. Mij is opgevallen dat het ook uitmaakt wat de omstandigheden zijn. Als de motor koud is bijvoorbeeld lijkt het erger te zijn.B00st3r schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:57:
Heb je ook een 58KwH versie? Lijkt er op dat die er meer last van hebben…
Ik ben er nog niet mee bij de dealer geweest overigens.
Ja, 58KwH. Ik vind dit echt te storend om mee te leven, hier ga ik echt niet mee akkoord als ze er niks aan kunnen doen.pietjansen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:21:
[...]
Heb ik ook last van. Het is irritant, maar went ook wel. Hier gelezen dat er meer mensen last van hebben en dat er niet veel aan te doen is. Mij is opgevallen dat het ook uitmaakt wat de omstandigheden zijn. Als de motor koud is bijvoorbeeld lijkt het erger te zijn.
Heb je ook een 58KwH versie? Lijkt er op dat die er meer last van hebben…
Ik ben er nog niet mee bij de dealer geweest overigens.
Ik heb er absoluut geen spijt van. Het bereik van de RWD is groter dan van de AWD versie, de frunk is ruimer, de kosten zijn aanzienlijk lager en ik mis de AWD functionaliteit zeker niet.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
dat.BBurgersSr schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:34:
[...]
Ik heb er absoluut geen spijt van. Het bereik van de RWD is groter dan van de AWD versie, de frunk is ruimer, de kosten zijn aanzienlijk lager en ik mis de AWD functionaliteit zeker niet.
Je krijgt met een RWD meer dan met AWD vind ik (range, minder kosten, meer frunk). Je levert alleen wat accelertatietijd in. Mja boeiend, hij is nog steeds retesnel in vergelijking met je vorige auto
De software gaat vanzelf updaten na ongeveer 1 minuut, wanneer je de USB stick erin steekt.B00st3r schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:57:
Heb je ook het volgende gedaan:
1. USB stick moet vooraan ingestoken worden, dus aan de rechterkant van de bestuurdersvoet.
2. De bestanden moeten in de hoofdmap staan, dus niet in een submap
3. Heb je een MAC? Zie hier:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Bedankt voor de reactie. Zie afbeelding. Volgens mij is dit de bedoeling, toch?ZuinigeRijder schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:09:
[...]
De software gaat vanzelf updaten na ongeveer 1 minuut, wanneer je de USB stick erin steekt.
Heb je ook het volgende gedaan:
1. USB stick moet vooraan ingestoken worden, dus aan de rechterkant van de bestuurdersvoet.
2. De bestanden moeten in de hoofdmap staan, dus niet in een submap
3. Heb je een MAC? Zie hier:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
En ik heb de USB stick zeker weten meer dan een minuut in de poort (voorin, waar ook Android Auto verbindt) laten zitten, terwijl ik bezig was met door de menu's heen en weer te gaan om die 'Bijwerken' knop werkend te krijgen. Maar misschien moet ik dit nog een keer voor de zekerheid iets meer tijd geven.
Nee, ik heb geen Mac.
/f/image/xyFQm2IXawkKpMm1FknDtBjr.png?f=fotoalbum_large)
Wat even van belang is, is dat je jouw usb-stick met de juiste filesystem geformatteerd hebt. Zo uit mijn hoofd FAT32 maar de updater doet zelf eerst je usb-stick formatteren en vervolgens pas kopiëren (mocht je het via de updater volledig willen doen).B00st3r schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:14:
[...]
Bedankt voor de reactie. Zie afbeelding. Volgens mij is dit de bedoeling, toch?
En ik heb de USB stick zeker weten meer dan een minuut in de poort (voorin, waar ook Android Auto verbindt) laten zitten, terwijl ik bezig was met door de menu's heen en weer te gaan om die 'Bijwerken' knop werkend te krijgen. Maar misschien moet ik dit nog een keer voor de zekerheid iets meer tijd geven.
Nee, ik heb geen Mac.
[Afbeelding]
We hebben ook hier op Tweakers gezien dat het merk van jouw usb-stick hier ook invloed op kan hebben. Tweakers die het automatisch installatie gekozen hebben in de updater (dus met automatisch fomatteren naar juiste file system etc) en het toch niet werkte. Vervangen van de usb-stick was dan de enige oplossing.
Je kunt vervolgens de update forceren. In de auto, usb-stick in het hoofd usb-poort. Instellingen, software, naar beneden scrollen en op nu bijwerken klikken (even uit mijn hoofd). Zo doe ik het met updates die niet automatisch een popup geven.
[ Voor 11% gewijzigd door Xmoo op 30-08-2023 23:33 ]
Ik heb een 58 kWh versie en heb ook een piep die soms meer en soms minder/niet merkbaar is. Wel gemerkt als ik die piep hoor dat het geluid extreem locaal kan zijn, autostoel 1 standje verzetten kan al een heleboel schelen heb ik gemerkt. Dan zit je helaas wel in een iets minder optimale houding wellichtB00st3r schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:57:
...
No way! Blij met 125 kW RWD.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Ik heb de bodemplaat eens uit de achterklep gehaald, wat een herrie dan…..bodemplaat terug en heerlijk stil. Je kan eens kijken of het helpt om de ruimte onder de bodemplaat op te vullen met dekens oid. En eventueel wat achter en onder de bank. Al weet ik niet of je daarmee die hoogfrequente toon weghaalt.B00st3r schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:57:
Ik heb de RWD en er is nog geen moment geweest dat ik dacht dat ik met een AWD beter af was geweest. De RWD is vlot genoeg en ook bij slecht weer heb ik de vierwielaandrijving niet gemist.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Ik heb ook een RWD 73 kWh en die voldoet prima, ook voor het trekken van de caravan.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Enige voordeel van AWD is dat deze nog wat sneller optrekt.
Nadeel is dat deze een hoger verbruik heeft.
cvanmansom schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:04:
[...]
Ik heb de RWD en er is nog geen moment geweest dat ik dacht dat ik met een AWD beter af was geweest. De RWD is vlot genoeg en ook bij slecht weer heb ik de vierwielaandrijving niet gemist.
Ignorance is blissPeMo1965 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:07:
[...]
Ik heb ook een RWD 73 kWh en die voldoet prima, ook voor het trekken van de caravan.
Enige voordeel van AWD is dat deze nog wat sneller optrekt.
Nadeel is dat deze een hoger verbruik heeft.
Maar zonder grappen; Het is natuurlijk heel persoonlijk waar je waarde aan hecht. Als AWD rijder ben ik erg tevreden, maar dat komt omdat ik waarde hecht aan de mogelijkheid tot bloedsnel optrekken, uit veiligheidsoverwegingen
Financieel gezien is RWD verreweg de optimale keuze. Meer betalen voor een raket onder je kont is leuk, maar vooral spielerij.
[ Voor 13% gewijzigd door Razwer op 31-08-2023 10:31 ]
Hier ook RWD maar ook geen moment spijt van gehad, de auto is echt écht snel genoeg. Die 0-100 km/h tijd is gewoon niet te vergelijken met het gevoel in een reguliere auto. Verder inderdaad de ruimere frunk, betere range wat beide prettig is.johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
Enige moment dat ik aan de missende AWD dacht was toen ik in Denemarken in de buurt van een autostrand reed. Dat durf ik dan toch niet aan met enkel RWD. Maar dat soort situaties zijn zo speciaal en in Nederland volgens mij helemaal onvindbaar; ook onze winters hebben echt geen AWD nodig.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Wat ook super is is dat inhalen zo heerlijk soepel gaat... even "gas" erbij en je bent ergens voorbij. Zeker als motorrijder vind ik dit heerlijkCloud schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:34:
[...]
Hier ook RWD maar ook geen moment spijt van gehad, de auto is echt écht snel genoeg. Die 0-100 km/h tijd is gewoon niet te vergelijken met het gevoel in een reguliere auto. Verder inderdaad de ruimere frunk, betere range wat beide prettig is.
Enige moment dat ik aan de missende AWD dacht was toen ik in Denemarken in de buurt van een autostrand reed. Dat durf ik dan toch niet aan met enkel RWD. Maar dat soort situaties zijn zo speciaal en in Nederland volgens mij helemaal onvindbaar; ook onze winters hebben echt geen AWD nodig.
Vandaag de Tesla V3 nog een kans gegeven. Lijkt idd permanent opgelost te zijn. Nu alleen wachten op hogere snelheden, 42kW momenteel.
https://www.instagram.com/reel/CwmnCzfsZUN/
https://www.instagram.com/reel/CwmnCzfsZUN/
je ruilt hem dus binnenkort in voor een N versie??Razwer schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
[...]
[...]
Ignorance is bliss![]()
Maar zonder grappen; Het is natuurlijk heel persoonlijk waar je waarde aan hecht. Als AWD rijder ben ik erg tevreden, maar dat komt omdat ik waarde hecht aan de mogelijkheid tot bloedsnel optrekken, uit veiligheidsoverwegingen. De "mindere range" valt erg mee en de kleinere frunk past nog steeds een laadkabel in en meer hoef ik er ook niet in te stoppen. Meer gewicht er in is ook minder range
Financieel gezien is RWD verreweg de optimale keuze. Meer betalen voor een raket onder je kont is leuk, maar vooral spielerij.
Nee. Ik heb een RWD, en nu, 17000km verder, nog geen spijt van:johniron schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
- Ik heb een bruikbare frunk
- Doordat het een EV is (het is m'n tweede al, ik wist al hoe een elektromotor zich gedraagt) ben ik nog steeds in de 0-80 sneller dan praktisch alles wat met een verbrandingsmotor werkt
- Ik ben in de 100-130 ook nog steeds sneller dan praktisch al het andere verkeer, voor het inhalen
- MOCHT het er aan komen (ik ben braaf, want zuinig) ook in de 130-150 ben ik snel genoeg
- Het is werkelijk zuiniger
Nogmaals, veel "niet aan snel gewend"-mensen in m'n auto (want zelfs na zo'n lange tijd heb ik nog mensen die vragen of ze even mogen zitten, of zelfs rijden, wat ik natuurlijk graag toe laad, de HUD is ook elke keer iets wat men geweldig vind) hebben op een of andere manier het beeld: "EV traag" en "dit is een grote traag want hij is zo groot" zijn elke keer verbaasd over de acceleratie, de directheid, maar ook het remmen (en hoe snel ze daar aan wennen).
Mensen die voor het eerst achterin zitten zijn verbaasd over de beenruimte en het gebrek aan een tunnel, en ook die hebben vaak zoiets van: "iets minder hard graag bij het stoplicht".
Ik heb een AWD proef gereden, en ja: het is sneller, maar om te zeggen dat dat uitmaakt: nee. Een AWD bij een EV is doorgaans overigens meer voor de snelheid dan voor écht AWD nut, en hoewel ik de laatste tijd zowaar regelmatig off-road (ouders gaan een nieuwbouwwoning in...), denk ik pas echt dat ik dat AWD verhaal zou missen bij situaties waar ik uberhaupt niet in kom (off-roaden de berg op in de sneeuw). En dan nog denk ik dat ik vanwege RWD + directe koppel al een voordeel heb.
Maar goed. Ik ben ook die gast die z'n lounge van 20" naar 19" heeft gedowngrade...
Voordat ik mijn huidige exemplaar ging bestellen waren er al geruchten over de N versie en ik deed toen navraag over levertijden, dat duurde mij te lang en dus mijn huidige exemplaar besteld.Tiggy80 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:21:
[...]
je ruilt hem dus binnenkort in voor een N versie??
De N versie is toch weer iets duurder, de volledige specs zijn nog niet geheel bekend voor zover ik weet, en als het in lijn is met de EV6 GT dan is de flink mindere range toch wel echt een afknapper, ook al zit er wel een achter ruitenwisser op
Maar wie weet
Ha ik deed dat laatst bij mezelfUmbrah schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
en ook die hebben vaak zoiets van: "iets minder hard graag bij het stoplicht".
[...]

Ik ging vervolgens zo hard door de bocht (nogmaals ik stond geheel vooraan) dat ik mezelf nogal een weeïg gevoel gaf, niet geheel onvergelijkbaar met een achtbaan haha. Nu kan dat ook aan mijn gesteldheid liggen maar ik was al door de bocht én van rijstrook verwisseld voordat de auto waar ik graag voor wilde komen, überhaupt door de bocht was. Het zal er wel wat asociaal uitgezien hebben voor de achterliggers

Volgende keer kan ik ook het pedaal wel 'gewoon' indrukken dus.
[ Voor 8% gewijzigd door Cloud op 31-08-2023 11:33 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Dit klinkt bekend. Vooral achterin kan het erg onplezierig en letterlijk misselijkmakend zijn voor passagiers wanneer je iets te enthousiast rijd. Tot nu toe bij mij alleen voor gekomen in "demonstratie" ritjes, en bij de proefrit toen mijn vrouw reed. Ik was meteen verkochtUmbrah schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
Nogmaals, veel "niet aan snel gewend"-mensen in m'n auto (want zelfs na zo'n lange tijd heb ik nog mensen die vragen of ze even mogen zitten, of zelfs rijden, wat ik natuurlijk graag toe laad, de HUD is ook elke keer iets wat men geweldig vind) hebben op een of andere manier het beeld: "EV traag" en "dit is een grote traag want hij is zo groot" zijn elke keer verbaasd over de acceleratie, de directheid, maar ook het remmen (en hoe snel ze daar aan wennen).
Mensen die voor het eerst achterin zitten zijn verbaasd over de beenruimte en het gebrek aan een tunnel, en ook die hebben vaak zoiets van: "iets minder hard graag bij het stoplicht".
Thanks. Natuurlijk wel stom dat je dan eventueel ale andere nodige piepjes mist die handig zijn.ZuinigeRijder schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:23:
@multipasser je kunt het geluidsniveau van de piep aanpassen, onafhankelijk van de stembegeleiding. Op de kaart, druk op luidspreker symbool en zet de systeemgeluiden zachter, zodat deze nog net te horen is. Of helemaal uit. Stembegeleiding heb ik bijna altijd uit staan.
Ik las ergens dat je OK moest indrukken om de actieve waarschuwing te deactiveren/muten maar dat werkt niet.
Uiteindelijk netto €74.22 betaald, maar het wisselt per aanbieder. Ik heb het doosje nog niet open gemaakt maar ziet er verder prima uit. Geen €75 kwaliteit maar als liefhebber vind ik het net kunnen voor dat geld.
Edit: gedetailleerde foto's
:strip_exif()/f/image/yMOTDL0Yl5WNW8NcvUE5Xr35.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C0Tuq9Y6EVQDr0UAoCwobzxy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FNXjQzROeyYzfBV0Bdmu12Qo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6WmwNEpGWzJdH25QDlzLqgAe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door Razwer op 31-08-2023 18:07 ]
Ik heb eens rond zitten neuzen, maarr het zijn steeds die drie dezelfde. En met de 20" velgen. Ik heb een connect, met de 19" velgen. Die heb ik er niet tussen gezien, of kijk ik verkeerd ?
Ik heb zelf ook de 20" naar 19"gedowngrade vanwege geluid en range. Dus dan zal de RWD ook wel bij mij passen. Dank voor je uitgebreide reactie! Ook anderen bedankt voor hun feedback over RWD vs. AWD. Ik heb rationeel de goede keuze gemaakt is mijn conclusie.
Umbrah schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
Nee. Ik heb een RWD, en nu, 17000km verder, nog geen spijt van:
- Ik heb een bruikbare frunk
- Doordat het een EV is (het is m'n tweede al, ik wist al hoe een elektromotor zich gedraagt) ben ik nog steeds in de 0-80 sneller dan praktisch alles wat met een verbrandingsmotor werkt
- Ik ben in de 100-130 ook nog steeds sneller dan praktisch al het andere verkeer, voor het inhalen
- MOCHT het er aan komen (ik ben braaf, want zuinig) ook in de 130-150 ben ik snel genoeg
- Het is werkelijk zuiniger
Ik heb een AWD proef gereden, en ja: het is sneller, maar om te zeggen dat dat uitmaakt: nee. Een AWD bij een EV is doorgaans overigens meer voor de snelheid dan voor écht AWD nut, en hoewel ik de laatste tijd zowaar regelmatig off-road (ouders gaan een nieuwbouwwoning in...), denk ik pas echt dat ik dat AWD verhaal zou missen bij situaties waar ik uberhaupt niet in kom (off-roaden de berg op in de sneeuw). En dan nog denk ik dat ik vanwege RWD + directe koppel al een voordeel heb.
Maar goed. Ik ben ook die gast die z'n lounge van 20" naar 19" heeft gedowngrade...
Car Maniac heeft de Michelin Pilot Sport EV tegenover de Hankook iON EVO gezet. In Duitsland is deze laatste als beste getest. Het verbruik en geluid is beduidend minder voor de Hankook. Zie deze video (met model Y, geen IONIQ 5).nietwijk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:29:
[...]
Ik zou beginnen met de standaard maat, load index en snelheidsindex: 255/45 R20 105W
Dit als vertrekpunt nemen en indien je goede redenen hebt kan je hiervan afwijken. Snelheidsindex "W" is voor 270 km/h. Zo hard gaat je auto niet. Die kan je prima loslaten.
Vervolgens zou ik voor een A-merk kiezen met een gunstig bandenlabel
Ik zou echter niet blind staren op het bandenlabel. Het kan dat er "maar" 1 a 2% verschil zit tussen A en B label. Daarnaast geeft 10% minder rolweerstand absoluut geen 10% meer bereik. Bij veel snelwegkilometers begint die 10% verschil in rolstand verwaarloosbaar te worden. Hetzelfde geldt voor geluid. 3 dB verschil is geluidsverdubbeling, maar ook daar hebben we het weer over rolgeluid. Rolgeluid is slechts een deel van het geluid wat je hoort in de auto. Stiller en energiezuiniger is altijd beter, maar je kan ze niet 1-op-1 doorzetten naar verbruik en comfort.
Als je een 5-tal toppers op een rijtje hebt zou ik naar de prijs kijken. Bandenspotter kan je hierbij helpen als je niet vast zit aan een dealer:
Hankook Ventus S1 Evo2 K117 255/45 R20 105 W €177,49
Continental PremiumContact 6 255/45 R20 105 H € 179,19
Hankook Ventus S1 Evo3 K127 255/45 R20 105 Y € 180,99
Hankook Ventus V12 EVO2 K120 255/45 R20 105 Y 181,99
GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5 255/45 R20 105 H € 209,99
Continental EcoContact 6Q 255/45 R20 105 W € 212,99
Michelin Pilot Sport EV 255/45 R20 105 W € 228,49
Dunlop Sport Maxx RT2 255/45 R20 105 Y € 237,88
Bridgestone Potenza Sport 255/45 R20 105 Y € 242,69
en zo kan ik nog wel even doorgaan met duurdere, maar ik denk dat hier al wel wat moois bij zit.
spoiler: resultaten
Pilot Sport EV versus iON EVO
120 km/uur verbruik 17.6 kWh/100 km versus 16,7 kWh/100 km
geluid binnen 120 km/uur 69,5 dB versus 68.9 dB
geluid binnen 80 km/uur 62 dB versus 60.3 dB
geluid buiten 80 km/uur 90.6 dB versus 85.8 dB
Vooral het geluid maakt nogal wat verschil, 3 dB verschil is verdubbeling van geluid
Vooral het geluid maakt nogal wat verschil, 3 dB verschil is verdubbeling van geluid
Op Reddit heeft iemand er lampjes in gebouwd.Razwer schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:52:
[...]
Uiteindelijk netto €74.22 betaald, maar het wisselt per aanbieder. Ik heb het doosje nog niet open gemaakt maar ziet er verder prima uit. Geen €75 kwaliteit maar als liefhebber vind ik het net kunnen voor dat geld.
Edit: gedetailleerde foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hankook biedt inmiddels ook een speciaal voor EV’s ontwikkelde winterband aan. Benieuwd hoe die het gaat doen in de testen.ZuinigeRijder schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:31:
[...]
Car Maniac heeft de Michelin Pilot Sport EV tegenover de Hankook iON EVO gezet. In Duitsland is deze laatste als beste getest. Het verbruik en geluid is beduidend minder voor de Hankook. Zie deze video (met model Y, geen IONIQ 5).
[YouTube: Dieses Tesla Model Y ist LEISER & EFFIZIENTER als ALLE anderen!]
spoiler: resultatenPilot Sport EV versus iON EVO
https://www.hankooktire.com/nl/nl/tire/ion/icept.html
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic