• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
Aries.Mu schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Serieuze laadverliezen bij granny (€) en geduld moet je wel hebben. Een hele avond + nacht in combi met 10min bij de snellader zal wel beter zijn dan altijd een snellader.
7/11kw kan prima. AC is “nooit” schadelijk.
Die accu’s kunnen wel wat hebben tov 10jr terug.
AC gaat niet. Ik woon in de binnenstad waar ik, van de gemeente, op straat niet mag parkeren. Ik heb immers eigen parkeerplekken. Ik moet dus wel bij snellader.

Maar zijn er ergens cijfers bekend over de SOH degradatie door snelladers?

[ Voor 3% gewijzigd door Pietdelft op 20-08-2023 12:32 ]

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Pietdelft schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

AC gaat niet. Ik woon in de binnenstad waar ik, van de gemeente, op straat niet mag parkeren. Ik heb immers eigen parkeerplekken. Ik moet dus wel bij snellader.

Buiten het feit dat ik vind dat je door Gemeente (Delft?) en VvE in een onmogelijke situatie gemanoeuvreerd bent lijkt me dat er ook in de binnenstad wel openbare laadpalen zullen zijn, ook in gebieden met betaald parkeren. Dan zit er niets anders op dan naar de parkeerautomaat te gaan je aan te melden en hierna de auto aan de laadpaal hangen. Zo wordt laden onnodig duurder maar het zou een oplossing kunnen zijn.
Sterkte met de situatie...maar de auto is het waard, hij zal je veel rijplezier schenken.

3000Wp op 't dak

• Pietdelft
kor952 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Buiten het feit dat ik vind dat je door Gemeente (Delft?) en VvE in een onmogelijke situatie gemanoeuvreerd bent lijkt me dat er ook in de binnenstad wel openbare laadpalen zullen zijn, ook in gebieden met betaald parkeren. Dan zit er niets anders op dan naar de parkeerautomaat te gaan je aan te melden en hierna de auto aan de laadpaal hangen. Zo wordt laden onnodig duurder maar het zou een oplossing kunnen zijn.
Sterkte met de situatie...maar de auto is het waard, hij zal je veel rijplezier schenken.
Nou ja, ik kan moeilijk anderen schuld geven. Ik wil zo nodig elektrisch rijden (ik moest wel iets anders, mijn oude auto is een het instorten).

Ja, dat is een mogelijkheid. Parkeergarage van gemeente. Parkeren zelf: €19,20 per keer laden + kosten van opladen; stel 40 kWh x € 0,29. = totaal ca € 30,- voor 40 kWh = ca €0,75 / kWh. Dat is nog te doen. Maar moet ik er wel op tijd bij zijn om de auto van de gemeentelijk parkeergarage naar mijn eigen parkeergarage te verplaatsen. Anders weer €19,20 extra.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:05
Ik zou de VVE met een kort geding dwingen EV's toe te staan, pure domme ontwetendheid (niveau WAPPIE) dat men bang is voor EV's in garages. En gelijk de eis meenemen dat er laadstations aangelegd worden.

ICE's branden vaker en makkelijker uit dan een EV.

De overheid wil iedereen op termijn aan de EV, dus een zaak die easy peasy gaat winnen

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:02
Pietdelft schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Nou ja, ik kan moeilijk anderen schuld geven. Ik wil zo nodig elektrisch rijden (ik moest wel iets anders, mijn oude auto is een het instorten).
Vernieuwing tegen proberen te houden... ik snap hier werkelijk niks van. Totdat ze zelf elektrisch (moeten) gaan rijden, dan slaan ze om als een blad aan een boom. Zo jammer die kortzichtige houding van veel van onze medelanders.

Nog even volhouden! Het wetsvoorstel "Notificatieregeling oplaadpunten VvE" komt eraan. Al zal het met de huidige kabinetsperikelen wel weer langer gaan duren...

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:02
rvdgaag schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:04:
Ik zou de VVE met een kort geding dwingen EV's toe te staan, pure domme ontwetendheid (niveau WAPPIE) dat men bang is voor EV's in garages. En gelijk de eis meenemen dat er laadstations aangelegd worden.

De overheid wil iedereen op termijn aan de EV, dus een zaak die easy peasy gaat winnen
Zou ik zeker doen, al is winst geen gegeven. Eerdere rechtzaken hierover zijn verloren omdat er voldoende alternatieven in de directe omgeving zouden zijn. Als dat bij jou niet het geval is, maak je meer kans. Zie hier: https://ak-advocaten.eu/aanleg-oplaadpunt-elektrische-auto/

Overigens is weigeren van de auto nooit mogelijk, het is namelijk gewoon een motorvoertuig die voldoet aan de Nederlandse regelgeving. Het gaat hier neem ik aan alleen over het opladen.

[ Voor 3% gewijzigd door stefxx op 20-08-2023 13:10 ]

• Pietdelft

Ik heb dit op de ALV uitgelegd. Maar meeste bewoners zijn hier ouder (velen hebben zelfs niet eens meer een auto, wel elektrische scootmobiels. Die wel op de gangen mogen opladen.
De ALV heeft besloten dat.. en dan houdt het echt op. Er is (nog) geen wetgeving.

Naast het feit dat ‘rechtszaak beginnen tegen je buren’ , ik wil hier nog wel leuk wonen.

• rvdgaag
Ik zou er helemaal schijt aan hebben, die fossielen heb je toch niks aan. 1 zo'n tegenwerker binnen een VVE kan alles tegenhouden.

Je start een kort geding tegen de VVE, niet tegen een individu

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Pietdelft
stefxx schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Zou ik zeker doen, al is winst geen gegeven. Eerdere rechtzaken hierover zijn verloren omdat er voldoende alternatieven in de directe omgeving zouden zijn. Als dat bij jou niet het geval is, maak je meer kans. Zie hier: https://ak-advocaten.eu/aanleg-oplaadpunt-elektrische-auto/

Overigens is weigeren van de auto nooit mogelijk, het is namelijk gewoon een motorvoertuig die voldoet aan de Nederlandse regelgeving. Het gaat hier neem ik aan alleen over het opladen.
Bedankt voor dat linkje, die had ik nog niet gevonden.

Ook de EPBD3 gaat eisen dat, als er utilitaire parkeerplaatsen zijn, er -ook in bestaand situaties- er oplaadpunten moeten komen. Wij hebben op de BG een bedrijvenlaag die hun parkeerplekken ook in de gezamenlijke garage hebben.

Dus oplaadplekken zullen er (op de duur) heus wel komen. Maar voorlopig moet ik dan maar betaald parkeren in de gemeentelijke garage en daar opladen. Daarna de auto verplaatsen naar eigen garage. En veel gebruik maken van snelladers.

Snelladers; ik weet dus niet, als je dat veel doet, of dat dat echt slecht is voor SOH. Dat was waar ik naar op zoek ben.

• gemertp
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-12 16:17
Pietdelft schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Snelladers; ik weet dus niet, als je dat veel doet, of dat dat echt slecht is voor SOH. Dat was waar ik naar op zoek ben.
Ik heb geen concrete cijfers voor je, maar dat het slechter is dan AC laden is volgens mij wel duidelijk. Dan gaat het over een periode van 10 jaar wel een merkbaar verschil opleveren. Ik weet ook niet of het veel verschil maakt hoeveel je in één laadsessie laadt. Je kan je ook voorstellen dat je steeds maar max. 5 of 10 minuten laadt, ben je ook sneller weg (maar moet je het wel vaker doen).

Als ik nog een alternatief mag suggereren: probeer bij de gemeente toch die parkeervergunning aan te vragen, en als die wordt afgewezen (wat waarschijnlijk gebeurt), ga dan in bezwaar. In bezwaar zou er een heroverweging moeten zijn, soms met een aparte commissie, en dan is er wellicht meer mogelijk dan de standaard afwijzing. Op zich heb je daar wel aardige argumenten, zeker als je ALV je eigenlijk ook verboden heeft om je auto in de garage te parkeren, gecombineerd met het feit dat de gemeente toch ook wel bezit van elektrische auto's wil stimuleren. En als ze de vergunning dan toch afwijzen met het argument dat de VVE die eisen niet mag stellen (wat natuurlijk ook kan), zou je die beslissing dan misschien toch weer kunnen gebruiken om de VVE te proberen te overtuigen zonder ruzie ("de gemeente zegt dat ze het moeten toestaan").

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
Pietdelft schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Je mag toch gewoon je auto laden bij een laadpaal op straat in de buurt, daar heb je toch geen vergunning voor nodig?
Hier in Haarlem mag je bij een openbare laadpaal gewoon laden zonder vergunning of parkeergeld te betalen. Zolang de auto maar laad en weg gehaald wordt als deze vol is.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31
Stephan_haarlem schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Hier in Haarlem mag je bij een openbare laadpaal gewoon laden zonder vergunning of parkeergeld te betalen.
Ik wist niet dat je hier niet hoefde te betalen voor parkeren tijdens laden... Dat is in 99 van de 100 gemeenten al jaren afgeschaft maar na opzoeken heb je nog gelijk ook.
https://haarlem.nl/laadpaal-elektrische-autos
Deze zal ik onthouden wanneer ik weer met de auto naar het centrum ga...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:25
gemertp schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Ik heb geen concrete cijfers voor je, maar dat het slechter is dan AC laden is volgens mij wel duidelijk.
Dat is wel snel door de bocht ... AC lader wordt door de interne lader (jaja - de lader zit in uw wagen) naar DC omgevormd ... DC is dat van nature al.

Reden is eenvoudig, een batterij (klei n of groot) is van nature steeds + aan de ééne pool en - aan de andere pool - niet Alternerend ...
Ons stads-netwerk is door grote alternatoren (aangedreven door kolen, gas, wind, water, ... ) van nature alternerend ... Dus AC moet naar DC gaan om de batterij op te laden.

Wat wel zeker is - de kans dat de baterij oververhit is nihil op AC daar de stroomsterke beperkt is tot 11 kw ... en dat is bij DC wel tot 240 kw ... namelijk hoe hoger de kw - hoe meer weerstand er ervaren wordt in de batterij - hoe meer kans op opwarmen van de batterij, ...

Vermoedelijk zal je over 10 jaar niets merken als je bvb. heel vaak op DC laad aan lagere waardes zoals 50 kw of 125 kw ... net omdat het batterijmanagement dan zeker en vast nog optimaal zijn werk kan doen om oververhitting te krijgen ...

Andere zaak voor slijtage is lager dan pakweg 10% van de batterij gaan en hoger dan 80 of 90% te gaan ..; dit heeft te maken met de laadprocessen in de batterij dat in die condities niet zo optimaal meer werken ... en wel degelijk slijtage opleveren die hoger zijn dan alle andere laadmomenten daartussen ...

[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 25-08-2023 12:47 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• PEC
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-12 10:41

PEC

vifra schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
Dat is wel snel door de bocht ... AC lader wordt door de interne lader (jaja - de lader zit in uw wagen) naar DC omgevormd ... DC is dat van nature al.
...
Wat wel zeker is - de kans dat de baterij oververhit is nihil op AC daar de stroomsterke beperkt is tot 11 kwh ... en dat is bij DC wel tot 240 kwh ...

Vermoedelijk zal je over 10 jaar niets merken als je bvb. heel vaak op DC laad aan lagere waardes zolas 50 kwh of 125 kwh ... net omdat het batterijmanagement dan zeker en vast nog optimaal zijn werk kan doen om oververhitting te krijgen ...

Andere zaak voor slijtage is lager dan pakweg 10% van de batterij gaan en hoger dan 80 of 90% te gaan ..; dit heeft te maken met de laadprocessen in de batterij dat in die condities niet zo optimaal meer werken ... en wel dgelijk slijtage opleveren die hoger zijn dan alle andere laadmomenten daartussen ...
Dit is inderdaad kort door de bocht. Je begint alsof je er veel verstand van hebt, maar dat help je volledig om zeep door structureel 'kwh' te schrijven voor (laad)vermogen. Het is kW !

De batterij wordt echt nooit oververhit en de cellen worden regelmatig gebalanceerd. Daarom wordt de laadsnelheid ook telkens (optimaal) aangepast. Ik voorzie geen problemen met regelmatig snelladen (boven de 200kW). Hyundai geeft niet voor niets zo lang garantie op de accu.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:39
rvdgaag schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:19:
Ik zou er helemaal schijt aan hebben, die fossielen heb je toch niks aan. 1 zo'n tegenwerker binnen een VVE kan alles tegenhouden.

Je start een kort geding tegen de VVE, niet tegen een individu
Ja, maar er zijn gelukkig ook nog fatsoenlijke mensen die niet overal schijt aan hebben.

• Razwer
edvanleeuwen schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Ja, maar er zijn gelukkig ook nog fatsoenlijke mensen die niet overal schijt aan hebben.
Los van het taalgebruik is het natuurlijk een stukje perspectief. In dit geval is de VVE de eerste die "schijt" heeft aan de belangen van een EV rijder. Zaken blokkeren die slecht beargumenteerd worden danwel uit onderbuik gevoelens komen en/of afgunst is natuurlijk oneerlijk en mogelijk onrechtmatig. Daar mag je best een kort geding voor aanspannen. Vaak bereik je meer met wat professioneler taalgebruik in zulke zaken, maar dat dingt niet af aan het opkomen voor je rechten. Overigens kan dat prima zonder "ruzie" te maken met de buren.

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 20-08-2023 19:35 ]

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:39
Razwer schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:33:
[...]

Los van het taalgebruik is het natuurlijk een stukje perspectief. In dit geval is de VVE de eerste die "schijt" heeft aan de belangen van een EV rijder. Zaken blokkeren die slecht beargumenteerd worden danwel uit onderbuik gevoelens komen en/of afgunst is natuurlijk oneerlijk en mogelijk onrechtmatig. Daar mag je best een kort geding voor aanspannen. Vaak bereik je meer met wat professioneler taalgebruik in zulke zaken, maar dat dingt niet af aan het opkomen voor je rechten. Overigens kan dat prima zonder "ruzie" te maken met de buren.
Het lijkt me beter om na te gaan hoe je tot elkaar kunt komen en of de bezwaren van anderen weggenomen kunnen worden.

Ons kantoor deelt de parkeergarage met bewoners. Om de veiligheid te verbeteren is een mistinstallatie geplaatst. Daardoor kunnen er meer laadpunten geplaatst worden.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:21
Vandaag proefgereden in een 2ehands te koop staande Lounge AWD 73 KW uit Maart 2022 met 28.000 km erop. Vraagprijs 47.000 euro. Zwart interieur.

Rijdt wel lekker. De verhalen over grote draaicirkel vindt ik reuze meevallen. Eigenlijk niet erger als mijn huidige auto.

De proefrit was niet lang genoeg om alles echt goed te testen. Twijfel ook nog wel om een Tesla Model Y te nemen.

De kofferbak van de Ionic is wel erg klein. Vooral niet diep.

Dat je dat glazen dak kunt afsluiten is denk ik toch wel een groot voordeel tov de Tesla.

Wat mij wel opviel, en wellicht heeft elke EV dat, maar als ik zachtjes op het rembedaal drukte werd er niet geregeneerd.

Was altijd in de veronderstelling dat ook bij remmen op het rempedaal er toch eerst geregeneerd wordt en de echte remmen pas in actie komen als je het rempedaal veel harder indrukt.

Ik weet niet of ik Ipedal nu wel echt zo tof rijden vindt. Het is even wenen natuurlijk, maar ik laat graag de auto lang uitrollenn als ik verderop al een stoplicht op rood zie staan.

En wil ook niet de hele tijd met die flippers op het stuur bezig zijn.

Hoe dan ook, erg fijne auto.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Guido7619 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:49:
Vandaag proefgereden in een 2ehands te koop staande Lounge AWD 73 KW uit Maart 2022 met 28.000 km erop. Vraagprijs 47.000 euro. Zwart interieur.

Rijdt wel lekker. De verhalen over grote draaicirkel vindt ik reuze meevallen. Eigenlijk niet erger als mijn huidige auto.

De proefrit was niet lang genoeg om alles echt goed te testen. Twijfel ook nog wel om een Tesla Model Y te nemen.

Dat je dat glazen dak kunt afsluiten is denk ik toch wel een groot voordeel tov de Tesla.

Wat mij wel opviel, en wellicht heeft elke EV dat, maar als ik zachtjes op het rembedaal drukte werd er niet geregeneerd.

Was altijd in de veronderstelling dat ook bij remmen op het rempedaal er toch eerst geregeneerd wordt en de echte remmen pas in actie komen als je het rempedaal veel harder indrukt.

Ik weet niet of ik Ipedal nu wel echt zo tof rijden vindt. Het is even wenen natuurlijk, maar ik laat graag de auto lang uitrollenn als ik verderop al een stoplicht op rood zie staan.

En wil ook niet de hele tijd met die flippers op het stuur bezig zijn.

Hoe dan ook, erg fijne auto.
Regenereren heeft 4 a 6 nivo’s afhankelijk van hoe je telt:
Uit, 1, 2 en 3. Bij uit en 1 is het niet veel. Ik rij altijd met 3. Dan regenereer je echt heel behoorlijk als je remt.
Vervolgens heb je “auto”, dan stelt hij zelf het nivo in, ik geloof afhankelijk van of e front radar iets ziet, ik gebruik dat niet.
En dan heb je nog i-pedal waarbij je de rem niet hoeft te gebruiken maar enkel met gaspedaal rijdt.
Stand uit, 1, 2, 3 en auto wordt onthouden. Als je de volgende keer instapt dan weet de auto het nog.
Ipedal moet je elke keer opnieuw activeren als je de auto start, dat is kennelijk een veiligheids ding.
Dus zolang je i-pedal niet gebruikt:heb je de flippers niet nodig.

Ik rijdt altijd met nivo 3, dat regenereert best veel, ook als je remt. Gebruik de flippers nooit.
I-pedal “durf” ik niet tot de fix dat de remlichten aangaan bij veel decelleratie is uitgekomen. Te veel gevallen van achterop botsingen tegengekomen in fora.

Super gave auto.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• gemertp
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-12 16:17
Als je niet tegelijkertijd (grote) passagiers hoeft te vervoeren, denk er dan aan dat de achterbank makkelijk een stukje naar voren kan nog. Tenzij je diep bedoelt als in de hoogte, de ruimte eronder met subwoofer is idd erg beperkt.

Volgens mij is een lage regeneratie stand als level 1 of 2 daarom ook zuiniger, als je inderdaad uitrolt. Let wel dat ik dacht dat dit bij de tesla gewoon aan of uit is en je hier denk ik meer standen hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door gemertp op 20-08-2023 22:09 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:21
Ja tesla heeft maar 2 standen.

In de stad is Ipedal wel prettig, maar op de snelweg rij ik ook heel vaak zonder CC maar probeer zo min mogelijk te remmen.

Dus met de flippers kun je lekker snel wisselen van regeneratie vermogen. Maar ik bedoel meer te zeggen dat als de auto toch nog wat snelheid heeft en je genoodzaakt bent extra bij te remmen dit alsnog wel in eerste instantie meer regenereren betekent. Tot het niveau bereikt wordt waarbij max regeneren niet genoeg afremt en dat dan pas de echte remmen erbij komen.

Als je in de bergen naar beneden rijdt, rem je dan steeds weer af met die flipper of met het rempedaal? Dan moet je toch regeneren?

Op het display kun je dat charge zien oplopen. Maar toen ik heel zachtjes remde deed die indicator niks.
@Guido7619 Alleen in regeneratie level 0 wordt er bij gebruik van het rempedaal NIET geregenereerd, alle andere levels wel. Level 0 is bedoeld om de remschijven schoon te maken.

Ik heb de IONIQ 5 het liefste in stand AUTO-level 0 staan, dan wordt er bij stroompedaal loslaten met 0.25 afgeremd via regenereren. Jammer genoeg is er geen stand om volledig te laten uitrollen, waarbij wel geregenereerd wordt bij remmen via rempedaal. Maar AUTO-level 0 komt er het dichtste in de buurt.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:09:
@Guido7619 Alleen in regeneratie level 0 wordt er bij gebruik van het rempedaal NIET geregenereerd, alle andere levels wel. Level 0 is bedoeld om de remschijven schoon te maken.

Ik heb de IONIQ 5 het liefste in stand AUTO-level 0 staan, dan wordt er bij stroompedaal loslaten met 0.25 afgeremd via regenereren. Jammer genoeg is er geen stand om volledig te laten uitrollen, waarbij wel geregenereerd wordt bij remmen via rempedaal. Maar AUTO-level 0 komt er het dichtste in de buurt.
Wuw….. heeft “auto” ook meer dan 1 level?
Ik dacht dat “auto” automatisch iets tussen 1 en 3 kiest.
Pffff……

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Stefannn schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Wuw….. heeft “auto” ook meer dan 1 level?
Ik dacht dat “auto” automatisch iets tussen 1 en 3 kiest.
Pffff……
Ja, met de linker en rechter flipper kun je level omhoog of omlaag gaan, ook in AUTO stand (paar seconden rechter flipper vasthouden om te toggelen tussen gewone levels of AUTO levels). In de infotainment settings moet je dan wel de AUTO regen setting op de zacht zetten, zodat je tussen alle levels kunt schakelen. De eerste keer zal deze beginnen bij het laatst gekozen level, alleen AUTO level 0 wordt niet onthouden, dan wordt er gestart met level 1 na start van de auto. Meestal zet ik na het starten van de auto als eerste de lijn-assistentie uit en een tikje aan de rechter flipper om naar de AUTO-level 0 te gaan. Kun je gewoon smooth bijremmen met het rempedaal als het nodig is.

P.S. wanneer er een auto voor jou afremt, zal de AUTO level automatisch afremmen met een hoger level als dat nodig is. Maar zo niet, dan rolt deze uit met regeneratie van het huidige level.

Van deze post:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgT1RxV2NspyIiZYfdLJ_6YxdJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TeYg0qUATAaJn7InaVbvSDPD.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-08-2023 08:08 ]

• Razwer
edvanleeuwen schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Het lijkt me beter om na te gaan hoe je tot elkaar kunt komen en of de bezwaren van anderen weggenomen kunnen worden.
Uiteraard zou dat de eerste stap moeten zijn, maar niet in alle gevallen lukt dat zonder gerechterlijke tussenkomst.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

offtopic:
De VvE dat ben je zelf :P

De VvE is een democratische instelling waarbij notarieel is vastgelegde hoe je een voorstel goedgekeurd kunt krijgen. Je hebt er zelf voor getekend hiervan kennis te hebben genomen.

Als dat je niet aanstaat dan kun je beter eieren voor je geld kiezen en in een eengezinswoning gaan wonen :+

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Xmoo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:14:
Nog even een update mbt Tesla V3 opladers. Hier wordt gezegd dat Tesla haar opladers geupdate heeft. YouTube: Kia och Hyundai får ny laddmöjlighet
Ik heb het zelf no niet kunnen testen.
N.a.v. jouw bericht heb ik het vandaag even getest in Duiven: vorige maand (26 juli) lukte het me daar niet om op de V3 opladers op te laden: het leek te starten, maar na een paar seconden hield het laden op met een foutmelding. Ik probeerde toen 2 verschillende V3-palen.

Vandaag nogmaals geprobeerd op een andere paal (10C, als ik het me goed herinner): eerste keer door eerst via de app het laden te starten en dan in te pluggen. Het leek heel even te werken, maar na een seconde of 10-20 stopte het. Echter zonder de foutmelding van vorige maand.

Daarna andersom geprobeerd: eerst inpluggen, daarna via de app het laden starten. Dat leek wel goed te gaan. Ik kwam echter niet verder dan 42 kW, dus ik onderbrak na een minuut of zo het laden. Ik had toen minder dan een volledige kWh geladen, dus deze sessie is niet in rekening gebracht.

Daarna naar de tegenoverliggende V2-paal waar ik "gewoon" met 96 kW kon laden.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12 11:07
i-pedal is analoog, je kan daarmee perfect alle andere niveaus simuleren d.m.v. je rechter voet. Dat is veel moeilijker met de andere niveaus. Nog maar te zwijgen van de standaard creep dat je hebt, waar ik horendol van word.

Grootste probleem is dat i-pedal niet werkt in achteruit, en uitschakelt bij achteruit rijden of bij uitschakelen van de wagen.

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-10 11:42

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Gisteren met dat mooie zonnige weer naar een prachtig bloeiende Ginkelse heide geweest. :)
Met een voor de batterij prima themperatuur en een relaxed gangetje van 90 km/u een verbruik van maar liefst 15 kWh/100 km en zelfs een groot stuk met 14,8 kWh gereden. oOo

Is voor een Ioniq 5 met een 77,4 kWh accu toch een theoretische afstand van 516-520 kilometer.
Dat maakt zo'n dagje toch weer extra leuk. :)F

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-10 11:42

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Pietdelft schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:42:
Ik krijg komende week mijn i5. Maar heb geen eigen laadpaal (mijn VvE vind elektrische auto’s en vooral laadpalen brandgevaarlijk en zijn daarom verboden in onze parkeergarage). Op straat (laden met lage kW) laden kan niet, want de gemeente is -terecht- van mening: je hebt 2 eigen parkeerplekken, op eigen terrein, dus geen parkeervergunning voor op straat parkeren (dus ook niet laden).

Ik ben aangewezen op snelladers (100 kW of hoger). Ik rij ca 30.000 tot 40.000 km/jaar.
Mijn vraag is: hoe slecht is snelladen voor de SOH van de accu. Moet ik nu echt 22 kW laders zoeken en daar 1 tot 3 uur in de auto wachten, of kan ik gewoon bij een > 200 kW snellader terecht, zonder dat SOH snel achteruit gaat?.
Ik bevind mijn in eenzelfde VVE-situatie waar iedereen de beruchte Radaruitzending heeft gezien met de brand in de garage waar vooral GEEN elektrische auto bij betrokken was, en iedereen hysterisch reageert op het "maar stel dat..." (EV 11x veiliger dan ICE).
Ik zou de VVE adviseren om de komende tijd hun brandveiligheid in de eigen parkeergarage op orde te krijgen. Als, zoals al eerder is aangegeven, straks de Notificatieregeling van kracht wordt, is het wettelijk mogelijk om zonder toestemming van de ALV een eigen laadpaal te plaatsen in de VVE-parkeergarage.

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:58
IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:02:
[...]

i-pedal is analoog, je kan daarmee perfect alle andere niveaus simuleren d.m.v. je rechter voet. Dat is veel moeilijker met de andere niveaus. Nog maar te zwijgen van de standaard creep dat je hebt, waar ik horendol van word.

Grootste probleem is dat i-pedal niet werkt in achteruit, en uitschakelt bij achteruit rijden of bij uitschakelen van de wagen.
standaard creep?? je bedoeld dat de auto gaat rollen als je de rem los laat in niet i-pedal mode? dan zou ik de auto hold eens aanzetten, ben je er vanaf en blijft de wagen prima stilstaan. of remmen tot stilstand met de linker flipper...blijft ie ook stilstaan

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-12 19:29
dextertje schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:39:
[...]

N.a.v. jouw bericht heb ik het vandaag even getest in Duiven: vorige maand (26 juli) lukte het me daar niet om op de V3 opladers op te laden: het leek te starten, maar na een paar seconden hield het laden op met een foutmelding. Ik probeerde toen 2 verschillende V3-palen.

Vandaag nogmaals geprobeerd op een andere paal (10C, als ik het me goed herinner): eerste keer door eerst via de app het laden te starten en dan in te pluggen. Het leek heel even te werken, maar na een seconde of 10-20 stopte het. Echter zonder de foutmelding van vorige maand.

Daarna andersom geprobeerd: eerst inpluggen, daarna via de app het laden starten. Dat leek wel goed te gaan. Ik kwam echter niet verder dan 42 kW, dus ik onderbrak na een minuut of zo het laden. Ik had toen minder dan een volledige kWh geladen, dus deze sessie is niet in rekening gebracht.

Daarna naar de tegenoverliggende V2-paal waar ik "gewoon" met 96 kW kon laden.
Thx voor het testen. Is een begin, liever 42KW als helemaal niets. Heb je nog iets als je middle of nowhere bent en de enige charger is tesla.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

GG85

.......

Crosspost uit het 'Lange ritten ...' topic.
Heerlijke reisauto die veel bekijks trekt:

Zo, heenrit naar Normandië zit er op. 1e stop bij Engie geladen met Freshmile voor ~€0,41.
Werkt als een tierelier, duidelijke interface en voorgangsscherm.
Enige probleem is dat de auto te snel laad ;). Peuter was net verschoond of ik moest al weer terug om de laadsessie te stoppen (Freshmile is per minuut dus relatief duur boven de 80%). 1st world problems.

2e stop deed de Freshmile pas het ineens niet bij geen van de 2 Engie palen (4 punten) die ik probeerde. Toen maar de Shell pas gepakt en geladen voor €0,61 kWh...

3e stop bij, je raad het, Engie werkte Freshmile weer prima dus volgegooid en laatste 50km gereden zodat we met 80% aankwamen op de camping. 2 stops had prima gekund maar qua kind en met volle 'tank' aan willen komen maar voor 3 gegaan.

Super gegaan. ABRP gebruikt voor de initiële planning en vervolgens de laadpunten als tussenstops in de Ioniq 5 navigatie ingevoerd. Zag dat hij, met 27 graden buiten, dan alsnog netjes aan precontioning doet (wel even cursor op het HPC icoontje op de map plaatsen en dan toevoegen) waardoor je bijna direct naar ~235kW schiet. Veel net wat harder gereden in België en NL en in Frankrijk overal 135 op de teller waar dat kon en nog steeds meer SoC over dan ABRP voorspelde.
Geen laadstress of niets en zoals gezegd: auto is stuk sneller klaar dan wij kunnen plassen en de kleine verschonen. Laat staan als je nog ff wat wilt drinken.
Grappig hoeveel bekijks de auto en het laden trekt. Nog even met een gepensioneerde Elektrical Engineer (ben er zelf ook een) staan praten over hoe bizar met 235kW laden eigenlijk is en hoeveel daar bij komt kijken (vloeistofgekoelde kabel en connector bijv.) achter de schermen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWQXkkv-QQvtKFrPfIvTwDeYCGU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1X5CS3RpyQGbKtuNZDThAxZK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq2AVUhOqgk8UcZnO5rho9dhWEs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/E0JZRRD75qptADrsl5U0bp2t.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRckVMBn156_P89BIV3lIjZxWsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRT7dDOmiDojnFEm9dYMqkrd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s1xhbYa7DkFrapAtjtBbKUH2W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ek20YiP2niYg6VRKkeRQ1RY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otMaHccGWO1-SrKiDYlOiNkBYLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm6POcEo9wovgG8p7qiZb6IB.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lqq4bsDsWRep-e7cuZ1MQEV-VQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImpGEN8vNlXdZ1U2SJEDl5G4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTMwS4MK9CoBWucIqyoRAa6a1cs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ6s0N7kwOgoGIoRyEH6dVH9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH8RAsFb6a-fUir-8999U0bGUoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RF2sHU9iQ2EPFgIHuFzKjw8y.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 15% gewijzigd door GG85 op 21-08-2023 10:06 ]

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

GG85 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:59:
Crosspost uit het 'Lange ritten ...' topic.
[......] Super gegaan. ABRP gebruikt voor de initiële planning en vervolgens de laadpunten als tussenstops in de Ioniq 5 navigatie ingevoerd. Zag dat hij, met 27 graden buiten, dan alsnog netjes aan precontioning doet (wel even cursor op het HPC icoontje op de map plaatsen en dan toevoegen) waardoor je bijna direct naar ~235kW schiet.
Hier ben ik toch wel benieuwd naar. Preconditioning in de zomer met 27 graden? Wie heeft die ervaring ook? Ik heb recent in Oostenrijk op hoogte, met slecht weer de 14 graden aangetikt en toen ging die wel aan, waar ik ook op rekende. Maar bij 27 graden?

[ Voor 3% gewijzigd door jrk op 21-08-2023 09:16 ]

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

GG85

.......

jrk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Hier ben ik toch wel benieuwd naar. Preconditioning in de zomer met 27 graden? Wie heeft die ervaring ook? Ik heb recent in Oostenrijk op hoogte, met slecht weer de 14 graden aangetikt en toen ging die wel aan, waar ik ook op rekende. Maar bij 27 graden?
Ja, geen idee hoe of wat exact maar keek ergens onderweg naar energieverbruik en zag paar % bij batterij conditionering staan. Misschien koelen juist zodat je niet met een te warme accu aan komt?

• IceTeaGX
Tiggy80 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

standaard creep?? je bedoeld dat de auto gaat rollen als je de rem los laat in niet i-pedal mode? dan zou ik de auto hold eens aanzetten, ben je er vanaf en blijft de wagen prima stilstaan. of remmen tot stilstand met de linker flipper...blijft ie ook stilstaan
Ja, die geforceerde creep is onnodig en gevaarlijk. De optie mag er zijn, maar het geforceerde eraan is het probleem.
Auto-hold wekt enkel als je de rem voldoende doortrapt en helpt enkel bij het creep probleem in stilstand, niet bij het vertragen tot stilstand. In mijn ogen een ok hulpmiddel bij hellingen of bij automaat-ICE.
Beide geen functies die tot hulp zijn bij het achteruit rijden.

Het probleem is dat i-pedal soms uitschakelt (na achteruit rijden, of bij starten). Soms heb ik daar even geen oog op, en dat is toch gevaarlijk als hij niet tot 0 vertraagd of stil blijft staan als ik dat zou verwachten. Ja deels user error, maar toch vooral UX design failure want:

Een elektromotor die geen stroom krijgt doet niks. Leuk voor de gemiddelde (US) automaat rijder die met niets anders meer overweg kan (en voor al de rest die het, raar-maar-waar, nuttig vinden). Maar waarom moeten ze dat in software zo nodig als standaard forceren. En dat is mijn grootste pijnpunt, het is een puur softwarematige instelling die niet permanent aan te passen is. Er is geen automatische koppeling die per definitie creept, of een manuele die vrij rolt als hij ontkoppeld is, maar een elektromotor met vaste overbrenging die ze zo nodig willen laten aanvoelen als een (automaat) ICE.

Daarbij heeft de mate van regeneratie totaal niets te maken met hoe de wagen reageert zonder het rechter pedaal aan te raken. Waarom is dat zo nodig gekoppeld? Dat kunnen perfect 2 aparte instellingen zijn, en dan zouden de flappy paddels veel nuttiger zijn m.i. Nu is het voor mij standaard i-pedal, en dus max recup, omdat de andere recup standen die creep hebben.

Het had natuurlijk ook een VW-groep model kunnen zijn, waar one-pedal zelfs geen optie is. En het is software, wat me de hoop geeft dat er ooit een update (of hack) voor beschikbaar komt.

• Tiggy80
IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Ja, die geforceerde creep is onnodig en gevaarlijk. De optie mag er zijn, maar het geforceerde eraan is het probleem.
Auto-hold wekt enkel als je de rem voldoende doortrapt en helpt enkel bij het creep probleem in stilstand, niet bij het vertragen tot stilstand. In mijn ogen een ok hulpmiddel bij hellingen of bij automaat-ICE.
Beide geen functies die tot hulp zijn bij het achteruit rijden.

Het probleem is dat i-pedal soms uitschakelt (na achteruit rijden, of bij starten). Soms heb ik daar even geen oog op, en dat is toch gevaarlijk als hij niet tot 0 vertraagd of stil blijft staan als ik dat zou verwachten. Ja deels user error, maar toch vooral UX design failure want:

Een elektromotor die geen stroom krijgt doet niks. Leuk voor de gemiddelde (US) automaat rijder die met niets anders meer overweg kan (en voor al de rest die het, raar-maar-waar, nuttig vinden). Maar waarom moeten ze dat in software zo nodig als standaard forceren. En dat is mijn grootste pijnpunt, het is een puur softwarematige instelling die niet permanent aan te passen is. Er is geen automatische koppeling die per definitie creept, of een manuele die vrij rolt als hij ontkoppeld is, maar een elektromotor met vaste overbrenging die ze zo nodig willen laten aanvoelen als een (automaat) ICE.

Daarbij heeft de mate van regeneratie totaal niets te maken met hoe de wagen reageert zonder het rechter pedaal aan te raken. Waarom is dat zo nodig gekoppeld? Dat kunnen perfect 2 aparte instellingen zijn, en dan zouden de flappy paddels veel nuttiger zijn m.i. Nu is het voor mij standaard i-pedal, en dus max recup, omdat de andere recup standen die creep hebben.

Het had natuurlijk ook een VW-groep model kunnen zijn, waar one-pedal zelfs geen optie is. En het is software, wat me de hoop geeft dat er ooit een update (of hack) voor beschikbaar komt.
ik herken wel wat je zegt, maar inde praktijk moet ik zeggen dat ik er vrij snel (lees na een week) prima mee om kon gaan, ik rij eigenlijk niet meer in i-pedal en zet de auto met de linker flipper stil (al dan niet icm het rempedaal) en dan blijft de auto gewoon stilstaan (zonder remlicht aan overigens). probleem is simpelweg dat als ze het anderom geprogrammeerd hadden andere gebruikers weer hadden geklaagd waarom het zo gedaan was. al shet een instelling zou zijn zou je zeggen dat het opgelost is voor beide kampen, echter, dan heb je nog meer instellingen (lache als je backup corrupt is en de boel gereset is en je 2 uur in de auto zit om alles weer in te stellen)

• vifra
PEC schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Dit is inderdaad kort door de bocht. Je begint alsof je er veel verstand van hebt, maar dat help je volledig om zeep door structureel 'kwh' te schrijven voor (laad)vermogen. Het is kW !

De batterij wordt echt nooit oververhit en de cellen worden regelmatig gebalanceerd. Daarom wordt de laadsnelheid ook telkens (optimaal) aangepast. Ik voorzie geen problemen met regelmatig snelladen (boven de 200kW). Hyundai geeft niet voor niets zo lang garantie op de accu.
Tjah op de man spelen ... idd fout van KWH en KW om te wisselen (van waar zou die verwarring kunnen komen). MIJN OPRECHTE EXCUSES - ik zal het niet meer doen _/-\o_

maar kijk - wetenschappelijk bewijs van wat Ac en DC doet op een autobatterij ... https://www.makeuseof.com/dc-fast-charging-bad-for-evs/ dus je er is wel degelijk verschil, en ja hoe hoger de KW hoe meer slijtage ...
De vraag is of je daarvoor uw slaap gaat laten ...

en over oververhit - dat klopt niet echt - er gaan verhalen genoeg rond van oplaadsessies die niet deftig opstarten omdat de batterij te warm staat - en er loopt zelfs een onderzoek naar extreme gevallen van oververhitte batterij tijdens het rijden met direct stroomverlies (beperking) als gevolg. of dat structureel is, dat weet ik niet - maar uitstluiten zou niet juist zijn.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:54

-CJ

Not remastered

IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Waarom is het "creepen" (in Nederlands gewoon kruipen) in godesnaam gevaarlijk? Elke automaat van de afgelopen 50 jaar doet het. Als dat echt gevaarlijk zou zijn was dit allang niet meer de norm.

Mijn inziens is het ideaal, zeker omdat het vergelijkbaar is met auto's met een verbrandingsmotor.

All I had to do was follow the damn train.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:30
jrk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

De buitentemperatuur is niet heel relevant bij "preconditioning". Het gaat niet om het opwarmen van de buitenlucht, maar om het opwarmen van de batterij. Als het in de loop van de dag buiten 27 graden is, maar in de nacht ver onder de 25 graden dan kan je batterij nog ruim onder de 25 graden zitten. Die batterij weegt een dikke 500 kg en wordt niet in een uurtje opgewarmd door 27 graden buitenlucht.

Dat werkt omgekeerd net zo. Als het in de avond onder de 25 graden buitenlucht raakt, maar je batterij is overdag boven de 25 graden geraakt, dan zal preconditioning niet aanspringen.

• nietwijk
vifra schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Tjah op de man spelen ... idd fout van KWH en KW om te wisselen (van waar zou die verwarring kunnen komen). MIJN OPRECHTE EXCUSES - ik zal het niet meer doen _/-\o_

maar kijk - wetenschappelijk bewijs van wat Ac en DC doet op een autobatterij ... https://www.makeuseof.com/dc-fast-charging-bad-for-evs/ dus je er is wel degelijk verschil, en ja hoe hoger de KW hoe meer slijtage ...
De vraag is of je daarvoor uw slaap gaat laten ...

en over oververhit - dat klopt niet echt - er gaan verhalen genoeg rond van oplaadsessies die niet deftig opstarten omdat de batterij te warm staat - en er loopt zelfs een onderzoek naar extreme gevallen van oververhitte batterij tijdens het rijden met direct stroomverlies (beperking) als gevolg. of dat structureel is, dat weet ik niet - maar uitstluiten zou niet juist zijn.
Ik betwijfel of bovenstaande daadwerkelijk wetenschappelijk is en of iedereen daar de juiste conclusies aan verbindt :X , maar uiteindelijk wordt de batterij altijd DC geladen, of je nou aan een AC of DC lader hangt... ;) Als je aan een DC lader hangt bypass je de omvormer in de ICCU en word je niet door de beperkte capaciteit van de omvormer beperkt, waardoor je op hoog vermogen kan laden. Dat laden op hoog vermogen is het probleem. Laden op 50 kW is veel minder schadelijk dan laden op 200 kW.

• IceTeaGX
-CJ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Waarom is het "creepen" (in Nederlands gewoon kruipen) in godesnaam gevaarlijk? Elke automaat van de afgelopen 50 jaar doet het. Als dat echt gevaarlijk zou zijn was dit allang niet meer de norm.

Mijn inziens is het ideaal, zeker omdat het vergelijkbaar is met auto's met een verbrandingsmotor.
Het is gevaarlijk omdat de instelling reset in bepaalde omstandigheden, waardoor je in situaties kan komen waarbij je er op rekent dat de auto stopt/blijft staan, maar hij dat niet doet. Ik hoop dat het duidelijk is waarom dit gevaarlijk is. Gelukkig zijn de snelheden laag, maar als dit aan een kruispunt gebeurd, waarop iemand anders in paniek uitwijkt, kan het zelfs ernstige gevolgen hebben. In een wereld waar de EU allerhande ridicule veiligheidssystemen eist, lijkt me dit toch wel een noemenswaardig probleem.

Verder leuk dat jij blijkbaar een verstokte automaatrijder bent, maar een manueel geschakelde IVM auto vertoont dit gedrag niet. Ik zei ook dat dit een systeem is om het voor de automaatrijders zo gemakkelijk/transparant mogelijk te maken. Voor een automaat zijn er technische redenen waarom dit zo werkt, die niet van toepassing zijn op een EV (of manuele bak). Daarop is auto-hold uitgevonden om hierbij een hulpmiddel te zijn, want voor voldoende mensen was dit toch maar iets irritant.
Nu gaan we op een EV, een automaat emuleren, en daarbovenop de technische hulpmiddelen terug toepassen die een automaat irritant maakte. Alsof je de airco gaat opzetten omdat de verwarming te hoog staat.. 8)7

De onderliggende "technische" reden zou zijn dat de AWD versie, in i-pedal mode, zijn voorste motor niet uitschakelt, en daardoor minder zuinig rijdt. En de EPA tests (o.i.d.) worden uitgevoerd in standaard instelling. Dus om daar zo goed mogelijk uit te komen is niet-i-pedal de norm... |:( (lijkt me ook allemaal maar softwarematig te tunen, en is al helemaal niet van toepassing op een RWD versie, dus ...)

Het is niet nodig. Het is software. Het zijn x regels code die dat forceren. De optie is er, stop gewoon met deze geforceerd aan te zetten. Laat het gekruip er gerust in zitten voor diegene die hun automaat teveel missen. Kwestie dat die auto-hold knop er niet voor niets in zit. :P

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als het gaat om 'waarom doen ze überhaupt geforceerd de auto laten rollen' dan ben ik dit toch echt met je oneens, al kom ik dan ook van die groep automaat rijders. Ik vind het feit dat de auto vanzelf gaat rijden als ik het rempedaal loslaat ideaal voor onder andere parkeren en stadsrijden in geval van wat drukte. En vergeleken met een handmatige transmissie schaar ik dit onder het op laten komen van de koppeling dat de auto doet rollen. Zelfs dat is in zekere zin wel vergelijkbaar (afhankelijk van je type motor wellicht).

Maar als de auto constant geforceerd zou auto-holden, dan moet ik in die scenario's dus ook constant wisselen tussen rem- en stroompedaal. Terwijl ik nu met gedoseerd gebruik van het rempedaal de auto op de juiste plek neer kan zetten. Exact zoals ik dat met mijn automaat hiervoor ook deed. Als ik wil dat hij daadwerkelijk stil blijft staan, zet ik auto hold wel aan of rem ik met de flipper.

Verder begrijp ik je kritiek voor wat betreft de combinatie met i-Pedal wel. Daar wil je juist geen vanzelf rollende auto omdat het gedrag van de auto met dat ene pedaal dan logischer wordt. Als dat elke zoveel tijd uitgezet wordt of inderdaad niet werkt bij achteruit rijden dan vind ik dat wel valide kritiek en iets wat beter zou kunnen. Maar doen alsof Hyundai dat vanzelf rollen enkel heeft gedaan voor overstappers en er geen daadwerkelijk nut in zit; daar ben ik het niet mee eens :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• nietwijk
Cloud schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Als het gaat om 'waarom doen ze überhaupt geforceerd de auto laten rollen' dan ben ik dit toch echt met je oneens, al kom ik dan ook van die groep automaat rijders. Ik vind het feit dat de auto vanzelf gaat rijden als ik het rempedaal loslaat ideaal voor onder andere parkeren en stadsrijden in geval van wat drukte. En vergeleken met een handmatige transmissie schaar ik dit onder het op laten komen van de koppeling dat de auto doet rollen. Zelfs dat is in zekere zin wel vergelijkbaar (afhankelijk van je type motor wellicht).

Maar als de auto constant geforceerd zou auto-holden, dan moet ik in die scenario's dus ook constant wisselen tussen rem- en stroompedaal. Terwijl ik nu met gedoseerd gebruik van het rempedaal de auto op de juiste plek neer kan zetten. Exact zoals ik dat met mijn automaat hiervoor ook deed. Als ik wil dat hij daadwerkelijk stil blijft staan, zet ik auto hold wel aan of rem ik met de flipper.

Verder begrijp ik je kritiek voor wat betreft de combinatie met i-Pedal wel. Daar wil je juist geen vanzelf rollende auto omdat het gedrag van de auto met dat ene pedaal dan logischer wordt. Als dat elke zoveel tijd uitgezet wordt of inderdaad niet werkt bij achteruit rijden dan vind ik dat wel valide kritiek en iets wat beter zou kunnen. Maar doen alsof Hyundai dat vanzelf rollen enkel heeft gedaan voor overstappers en er geen daadwerkelijk nut in zit; daar ben ik het niet mee eens :)
Eens met je 2e alinea's. Om die reden vind ik het ook logisch dat i-pedal niet in het geheugen komt na starten (er kan een andere bestuurder ingestapt zijn) en ook dat creep (makkelijker te doseren met voetrem) optreedt bij langzame manouvres. (achteruitrijden)

Voor de duidelijkheid: Ik heb altijd i-pedal aanstaan, tenzij ik achteruitrijd en daar ben ik blij mee. Achteruitrijden is voor mij altijd een manouvre met beperkte ruimte en daarbij is creep simpelweg veiliger. Dat ik hem bij vooruitrijden (niet tijdens inparkeren uiteraard) weer moet inschakelen is een acceptabel gevolg voor mij.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-12 12:21
Ik heb thuis een 3-fasen lader en kan dus met 11 kW laden. Nu wilde ik deze in het kader van verbruiken wat je opwekt omlaag brengen door in het ev-menu de laadstroom op 60% te zetten. Nu laadde de auto echter nog steeds met ongeveer 8.4 kW. Dit is meer dan 60% van 11 kW. Wat zie ik over het hoofd en is er een ander manier om toch langzamer te laden? Ik heb helaas geen toegang tot de wall-box om het hierop in te stellen. Ik zou eigenlijk met ongeveer 3.7 kW willen laden wat ik op een zonnig dag ook als opbrengst heb.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

nietwijk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
Voor de duidelijkheid: Ik heb altijd i-pedal aanstaan, tenzij ik achteruitrijd en daar ben ik blij mee. Achteruitrijden is voor mij altijd een manouvre met beperkte ruimte en daarbij is creep simpelweg veiliger. Dat ik hem bij vooruitrijden (niet tijdens inparkeren uiteraard) weer moet inschakelen is een acceptabel gevolg voor mij.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar goed ik gebruik zelf enkel auto-regen dus ik heb er zelf ook vrij weinig ervaring mee. Dan klinkt het inderdaad wel als doordacht vanuit Hyundai en geen willekeur in hoe het werkt.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

jouwheld schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:07:
....
Ik zou eigenlijk met ongeveer 3.7 kW willen laden wat ik op een zonnig dag ook als opbrengst heb.
Ik laad met de thuislader op stopcontact op stand 12A met 2.6 kW. Hiermee gebruik ik over een langere tijd alleen zonnestroom, niet alleen op het meest gunstige moment.

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-12 08:18
Had gisteren de auto aan de laadpaal in de straat hangen en het zou ruim 6 uur duren. Na een uurtje of 2 kreeg ik de BlueLink-melding dat de auto vol was. Dat vertrouwde ik al niet helemaal. Maar ik koppel de auto los en stap in en er staat inderdaad dat ie 494 km bereik heeft. Enkele seconden later springt ie terug naar ~340 km.

Komt iemand dit bekend voor?

• swijchers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:15
nietwijk schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
In dit draadje is door 20 unieke Tweakers een defecte ICCU gemeld en uit dit niet-representatieve aantal een paar voorzichtige conclusies mijnerzijds:
[...]
Die van mij blijkt ook defect. Ze geven aan dat het meerdere weken gaat duren. Nu het grote kastje-naar-de-muur qua leenauto ;)

Begon met waarschuwing over de 12v accu.

Kilometerstand 26~27k, 2022 model, geleverd december 2021.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:30
Ik heb thuis een 3-fasen lader en kan dus met 11 kW laden. Nu wilde ik deze in het kader van verbruiken wat je opwekt omlaag brengen door in het ev-menu de laadstroom op 60% te zetten. Nu laadde de auto echter nog steeds met ongeveer 8.4 kW. Dit is meer dan 60% van 11 kW. Wat zie ik over het hoofd en is er een ander manier om toch langzamer te laden? Ik heb helaas geen toegang tot de wall-box om het hierop in te stellen. Ik zou eigenlijk met ongeveer 3.7 kW willen laden wat ik op een zonnig dag ook als opbrengst heb.
Een laadkabel kopen die maar 1 fase heeft? Dan kan de auto maar op 1 fase laden.

• nietwijk
swijchers schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Die van mij blijkt ook defect. Ze geven aan dat het meerdere weken gaat duren. Nu het grote kastje-naar-de-muur qua leenauto ;)

Begon met waarschuwing over de 12v accu.

Kilometerstand 26~27k, 2022 model, geleverd december 2021.
Succes! Gaat het om prive koop? Gewoon direct om vergelijkbaar vervangend vervoer vragen. Toen ik aangaf de tankbonnetjes te bewaren kon er opeens van alles. Daarnaast kan je de dealer in gebreke stellen. Daar heb je niet direct wat aan, maar als het na 2 weken nog niet opgelost is kan verzuim in werking treden en dan willen ze echt wel opeens met een oplossing komen. Ik moest het op die manier doen omdat ze niet eens wilden terugbellen als ik belde en op dat moment vond ik dat ik nog niet eens onredelijk was.

De dealer kan er niks aan doen dat je auto kapot gaat, maar bij een consumentenkoop heb je wel veel rechten. Als ze niet eens een prognose willen afgeven of vervangend vervoer aanbieden kan je ze daarmee onder druk zetten. Voor mij was een Kona Electric een prima alternatief en voor de vakantie mocht ik uiteindelijk een ruimere non-EV mee. Prima. We hoeven elkaar niet het vel over de neus te trekken, maar communicatie vind ik wel het minste dat je kan verwachten als je zoveel geld neertelt voor een auto.

Ik neem hem mee in het lijstje. O-)

• nietwijk
Het is een "managed" wallbox die je zakelijk gebruikt, dat je geen toegang hebt? Dan heeft het gebruiken van je grannycharger ook geen zin lijkt me? Gelukkig kunnen we (zolang je leasecontract? loopt) grenzeloos volledig salderen. Op laag vermogen laden lijkt wellicht nobel, maar je moet niet teveel kijken naar de impact van een enkel huishouden op de wijkaansluiting. Je kan ook je buren compenseren....

Edit: grenzeloos volledig salderen. Met de juiste interpretaties van de salderingsregels zoals die voorgesteld zijn gaat het bij velen rond 2030/2031 pas onvolledig salderen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door nietwijk op 21-08-2023 13:06 ]

• Xmoo
Xmoo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Ze hebben aangeboden dat ik langs kom, zij hun tester gaan aansluiten en zien of er een update beschikbaar is. Ze hebben in ieder geval geen servicebulletin gehad over een ICCU update.
Woensdag 10 uur afspraak. Kijken of er een ICCU update is voor Nederland.

• rvdgaag
Hier moet je een slimmere laadpaal voor hebben die overschakelt naar 1 fase laden en deze dan op 6A minimaal configureren en max 16A.

De Easee is een van de weinige die dat kan. Ik heb zelf een laadsysteem gebouwd op basis van een SMARTEVSE controller die al dat soort grappen kan, als electrotechnische ingenieur met een IT knobbel wil je dat :-)

• Tiggy80
ik heb de auto op de laagste laadstroom ingesteld en dan laad hij met 6.4kW, dat is meer dan wat jij wil, maar wel al een stap in de richting (en binnen je mogelijkheden als ik het zo lees)

• Mcniver
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:55
roland83 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:14:
[...]

Hier precies hetzelfde probleem. Ik rijd rustig op de snelweg op de cruise control, tot de auto plots hard afremt (i-pedal) en dezelfde storing aangeeft. Geen frontradar en geen cruise control meer.

Ik heb de auto een jaar, en heb de afgelopen maanden een keer of 4 gehad dat er spontaan allerlei waarschuwingen afgaan, van alle veiligheidssystemen achter elkaar. Van frontradar via HDA en cruise control tot parkeersensoren. Na tien minuten verdwijnen de meldingen ook weer. Maar sinds twee weken geleden blijft de melding over de veiligheidssystemen aan de voorkant staan.

De dealer heeft de auto uitgelezen en geconcludeerd dat de frontradar kapot is. Hij wordt besteld en ik mag over 3 weken terugkomen. Het allergekste is dat de foutmelding sinds zondag weer weg is, en de cruise control weer werkt. Ik heb dus 3 weken met een foutmelding over de frontradar rondgereden, en nu lijkt hij weer even te werken. Hoe lang gaat dit heen en weer tussen wel en niet werken? De tijd zal het leren.

Ik ben in het algemeen heel tevreden over de auto (design, comfort, ruimte), maar heb in een jaar al meer storingen gehad dan met 8 jaar Toyota rijden. Een beetje een dubbel gevoel dus.
Valt dit onder garantie van hyundai?
Ik heb zaterdag een 2e hands gekocht en meteen meegenomen, na 170km rijden ofzo ook deze foutmelding. Hij zit er nu nog steeds in, dus ben even benieuwd of dit onder garantie valt (naar de garage in de buurt) of dat ik dit met de verkopende partij ga regelen (stukje verder weg))

• nietwijk
Mcniver schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb zaterdag een 2e hands gekocht en meteen meegenomen, na 170km rijden ofzo ook deze foutmelding. Hij zit er nu nog steeds in, dus ben even benieuwd of dit onder garantie valt (naar de garage in de buurt) of dat ik dit met de verkopende partij ga regelen (stukje verder weg))
Uiteraard valt dit onder garantie. Mocht de verkopende partij een Hyundai dealer zijn, dan zou ik het hun eerst voorleggen en eventueel in de buurt laten repareren. Mocht het om import gaan, dan weet ik het nog niet...Dan is Hyundai Motors NL niet de leverancier geweest. Maar de verkopende partij bellen kan nooit kwaad, ik neem aan dat je daar ook "occassion garantie" hebt? Of was het particulier? Dan is het waarschijnlijk een origineel NL auto en kan je zeker bij elke dealer terecht.

• de meester01
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

rvdgaag schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Hier moet je een slimmere laadpaal voor hebben die overschakelt naar 1 fase laden en deze dan op 6A minimaal configureren en max 16A.

De Easee is een van de weinige die dat kan. Ik heb zelf een laadsysteem gebouwd op basis van een SMARTEVSE controller die al dat soort grappen kan, als electrotechnische ingenieur met een IT knobbel wil je dat :-)
Gewoon een Zappi nemen. Dan hoef je niet te klieren met 1-3 fase, ampere aftoppen en ander geneuzel. Je zet de laadpaal gewoon in de stand Eco+ en hij laadt alleen nog op PV overschot als het minimum van 1.400 watt per fase wordt overschreden..

Het enige minpunt is dat hij niet zelf schakelt tussen 1 en 3 fase, dat moet je handmatig op de laadpaal instellen. Om die reden laat ik wanneer de saldering eraf gaat ws. 6-8 panelen bij plaatsen zodat ik tussen 09.00 en 14.00u altijd wel boven de 3 x 1400 watt uitkom.

Nu gaat er dus teveel het net op want alles boven de ca. 3.3 kwh gaat niet naar de auto en als ik 3 fase doe moet ik 4.2kw overschot halen. Dat lukt alleen in de 2-3 beste maanden van het jaar. Dus wat extra panelen voor optimalisatie tzt denk ik.

• jouwheld
ZuinigeRijder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Ik laad met de thuislader op stopcontact op stand 12A met 2.6 kW. Hiermee gebruik ik over een langere tijd alleen zonnestroom, niet alleen op het meest gunstige moment.
Mar.tin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:36:
[...]
Een laadkabel kopen die maar 1 fase heeft? Dan kan de auto maar op 1 fase laden.
nietwijk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Het is een "managed" wallbox die je zakelijk gebruikt, dat je geen toegang hebt? Dan heeft het gebruiken van je grannycharger ook geen zin lijkt me? Gelukkig kunnen we (zolang je leasecontract? loopt) grenzeloos volledig salderen. Op laag vermogen laden lijkt wellicht nobel, maar je moet niet teveel kijken naar de impact van een enkel huishouden op de wijkaansluiting. Je kan ook je buren compenseren....

Edit: grenzeloos volledig salderen. Met de juiste interpretaties van de salderingsregels zoals die voorgesteld zijn gaat het bij velen rond 2030/2031 pas onvolledig salderen worden.
Het gaat inderdaad om een zakelijke wallbox waar ik de laadkosten terugkrijg, dus inderdaad is een granny charger geen optie. Het is inderdaad meer een oefening/hobby om te zien of het kan dan dat er noodzaak is, zolang ik nog kan salderen. Ik had gehoopt op een misschien een optie in de bluelink app/api waar je hem nog langzamer dan 60% kon zetten. Toch eens checken of ik toch geen toegang tot de wallbox kan krijgen.
Tiggy80 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

ik heb de auto op de laagste laadstroom ingesteld en dan laad hij met 6.4kW, dat is meer dan wat jij wil, maar wel al een stap in de richting (en binnen je mogelijkheden als ik het zo lees)
Is dat laadstroom op 60% ingesteld of heb je een lagere die ik nog niet gevonden heb? Ik haal met die stand dus 8.4 kW

• nietwijk
jouwheld schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:12:

Het gaat inderdaad om een zakelijke wallbox waar ik de laadkosten terugkrijg, dus inderdaad is een granny charger geen optie. Het is inderdaad meer een oefening/hobby om te zien of het kan dan dat er noodzaak is, zolang ik nog kan salderen. Ik had gehoopt op een misschien een optie in de bluelink app/api waar je hem nog langzamer dan 60% kon zetten. Toch eens checken of ik toch geen toegang tot de wallbox kan krijgen.
Als je het softwarematig kan instellen zou dat het mooist zijn. Zo niet, dan kan je kijken of je huidige wallbox ook op 1 fase kan laden. Ik bedoel dan ook fysiek 1-fase aansluiten (oftewel 2 draadjes loshalen). Nadeel is dat je niet even een keer wat sneller kan laden, tenzij je de draadjes terugprikt. Maar om dat elke keer aan te passen lijkt me niet de bedoeling.

• Tiggy80
[...]

Is dat laadstroom op 60% ingesteld of heb je een lagere die ik nog niet gevonden heb? Ik haal met die stand dus 8.4 kW
[/quote]
ik vermoed dat het 60% is, de onderste in het menuutje :+ wellicht een keer op de middelste instellen en dan terug op de laagste zetten?

• Razwer
IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Het is gevaarlijk omdat de instelling reset in bepaalde omstandigheden, waardoor je in situaties kan komen waarbij je er op rekent dat de auto stopt/blijft staan, maar hij dat niet doet. Ik hoop dat het duidelijk is waarom dit gevaarlijk is.
Er is een grote nuance tussen feiten en mening. In dit geval probeer je een mening een feit te maken, wat velen hier hebben weerlegd. Hierbij mijn toevoeging daar aan.

Ten aller tijden ben je als bestuurder verantwoordelijk om je voertuig te kunnen beheersen. Wanneer je non-standard zaken aan gaat zetten als i-pedal wordt er van je verwacht dat je (de bestuurder) de kennis en kunde hebt dit veilig te opereren. Precies daarom gaat de feature ook steeds uit; om te voorkomen dat een (nieuw) persoon zonder de juiste kennis voor verrassingen zal komen te staan bij het opereren van het voertuig.
Het deactiveren van de feature bij verandering van rij status (rij richting, voertuig uit) is vanuit dat perspectief dus juist een veiligheids feature.

Overigens heb ik zelf ook wel frustraties gehad bij de verwachting dat i-pedal aan stond en dat niet het geval was, dus ik geef je geen ongelijk dat het gevaarlijk kan voelen wanneer je voor zo'n verrassing komt te staan. Dit was overigens in de eerste drie maanden nadat ik mijn exemplaar ontvangen had en ik nog niet de juiste kennis en ervaring had met i-pedal.

Wat ik zie als gevaarlijk is dat er mensen zijn die nieuwe techniek/technologie zien en daar blind op (willen) vertrouwen (dit bedoel ik niet persoonlijk). Uiteindelijk is kennis, ervaring en een stukje gezond verstand het veiligst. En in dit topic delen we kennis en ervaring met elkaar :)

• de meester01

de meester01

Razwer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:34:
[...]
Ten aller tijden ben je als bestuurder verantwoordelijk om je voertuig te kunnen beheersen. Wanneer je non-standard zaken aan gaat zetten als i-pedal wordt er van je verwacht dat je (de bestuurder) de kennis en kunde hebt dit veilig te opereren. Precies daarom gaat de feature ook steeds uit; om te voorkomen dat een (nieuw) persoon zonder de juiste kennis voor verrassingen zal komen te staan bij het opereren van het voertuig.
Apropos feiten/mening: i-pedal wordt niet onthouden door de auto om de reden die jij geeft maar omdat het niet de zuinigste stand is. Is al eens eerder aan de orde geweest hier.

Dat het mooi aansluit op jouw beleving is top maar dat is niet de reden ;)

• nietwijk
de meester01 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Apropos feiten/mening: i-pedal wordt niet onthouden door de auto om de reden die jij geeft maar omdat het niet de zuinigste stand is. Is al eens eerder aan de orde geweest hier.

Als dat de reden is zou hij hem wellicht beter op auto regen kunnen instellen :P

• Razwer
de meester01 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Dat dit geroepen is in dit topic ben ik van op de hoogte. Ik heb alleen niemand dit zien onderbouwen. Uiteraard heb ik zelf ook niet onderbouwd dat het een veiligheidsnorm is, dus wanneer ik dit vind zal ik dit delen.
Naar mijn weten is het namelijk een veiligheidsnorm en niet een mileunorm.

edit: indirect bewijs dat het een veiligheidsnorm is komt van de waarschuwingen uit de handleiding over i-pedal:
Do not solely rely on one pedal driving to stop the vehicle. Stopping the vehicle may not be possible depending vehicle and road conditions. Pay attention to the road condition ahead and apply the brake if necessary.

Avoid increasing the regenerative braking level suddenly on slippery roads (like snow or icy conditions) because it may lead slipping of the tires and skidding of vehicle. It can be dangerous due to the loss of the vehicle's steering force.

[ Voor 30% gewijzigd door Razwer op 21-08-2023 15:23 ]

• de meester01

de meester01

Razwer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Dat dit geroepen is in dit topic ben ik van op de hoogte. Ik heb alleen niemand dit zien onderbouwen. Uiteraard heb ik zelf ook niet onderbouwd dat het een veiligheidsnorm is, dus wanneer ik dit vind zal ik dit delen.
Ok, in een rechtzaal zouden we roepen 'hearsay' maar dit lijkt de meest directe bron van het standpunt dat het milieu leidend is (Amerikaanse EPA regels).

Rond 3.00 min

• Razwer
de meester01 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Ok, in een rechtzaal zouden we roepen 'hearsay' maar dit lijkt de meest directe bron van het standpunt dat het milieu leidend is (Amerikaanse EPA regels).

Rond 3.00 min

[YouTube: Most Asked Ioniq 5 Questions Answered Directly by Hyundai!]
idd, hearsay. Met alle respect is de Ioniq guy ook niet altijd even goed geinformeerd. Tegenwoordig steeds beter maar deze video is al meer dan een jaar oud.
Ik laat mij graag overtuigen, maar het blijft vooralsnog een "trust me bro" verhaal voor mij.

edit: overigens leg je woorden in mijn mond, want ik beweerde niet dat de motivatie van de fabrikant was om dit als veiligheidsfeature te brengen, alleen bood ik een ander perspectief. Vanuit dat perspectief is het in plaats van gevaarlijk, zoals gesteld werd, juist veilig.
Het deactiveren van de feature bij verandering van rij status (rij richting, voertuig uit) is vanuit dat perspectief dus juist een veiligheids feature.
Dus al zou dit "bijvangst" zijn, dingt dit niet af op wat ik stel.

[ Voor 27% gewijzigd door Razwer op 21-08-2023 15:39 ]

• de meester01

de meester01

Razwer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:28:
[...]
maar het blijft vooralsnog een "trust me bro" verhaal voor mij.
Dat heb ik bij de 'veiligheidsuitleg'. Jouw verhaal is het enige online verhaal dat ik hierover tegen ben gekomen

Elke automaat kruipt immers tenzij er extra functies aanwezig zijn om dat te beteugelen. In mijn 20 jaar oude Mercedes bijvoorbeeld kan ik na stilstand nog een keer op de rem trappen om een vergrendeling van de rem te activeren of om in files (tot 50 km/h een one-pedal systeem te activeren.

• Razwer
de meester01 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Dat heb ik bij de 'veiligheidsuitleg'. Jouw verhaal is het enige online verhaal dat ik hierover tegen ben gekomen
nogmaals, het is een perspectief. Je legt woorden in mijn mond. Ik beweerde niet dat de motivatie van de fabrikant was om dit als veiligheidsfeature te brengen, alleen bood ik een ander perspectief dan wat er werd gezegd over dat het "gevaarlijk zou zijn".
Ik nodig je uit om mij te quoten waar ik stel dat dit als veiligheidsfeature door de fabrikant zo is gebracht alvorens je mij hiervan betichtte.
Ik vind dit geen nette manier van discussieren in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 21-08-2023 15:55 ]

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11
IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:31:
De onderliggende "technische" reden zou zijn dat de AWD versie, in i-pedal mode, zijn voorste motor niet uitschakelt, en daardoor minder zuinig rijdt. En de EPA tests (o.i.d.) worden uitgevoerd in standaard instelling. Dus om daar zo goed mogelijk uit te komen is niet-i-pedal de norm... |:( (lijkt me ook allemaal maar softwarematig te tunen, en is al helemaal niet van toepassing op een RWD versie, dus ...)
Weet iemand trouwens waarom dit is? Ik heb sinds dit weekend een AWD PJ45 in bezit (jeej!) en moet zeggen dat ik dacht geen i-pedal te gaan rijden, maar het rijdt wel erg fijn. Alleen is dan die verrekte voorste motor ook aan, terwijl ik die eigenlijk alleen maar aan wil om een steile heuvel op te komen of om iemand in te halen (sportmodus dus :P).

Nu dus maar op regen level 3, dan blijft die voorste motor tenminste uit.

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-12 14:51
redah schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Weet iemand trouwens waarom dit is? Ik heb sinds dit weekend een AWD PJ45 in bezit (jeej!) en moet zeggen dat ik dacht geen i-pedal te gaan rijden, maar het rijdt wel erg fijn. Alleen is dan die verrekte voorste motor ook aan, terwijl ik die eigenlijk alleen maar aan wil om een steile heuvel op te komen of om iemand in te halen (sportmodus dus :P).

Nu dus maar op regen level 3, dan blijft die voorste motor tenminste uit.
Ik heb ook een P45. Na veel proberen uiteindelijk blijven hangen op de "auto" regen stand. Rechterflipper een paar seconden indrukken. Daarna zet ik hem om de lichtste regen stand.

• IceTeaGX
Is iedereen hier een ex-automaat rijder misschien? Want dan heeft het niet veel nut om argumenten aan te halen vanuit het standpunt van een manueel gebruiker, als men zich hiermee niet meer kan associëren.

Laten we even beginnen met het opsplitsen van regen en "hold/creep" instelling:
Regen: Wat doet de auto-op-snelheid als je het stroompedaal lost.
Creep: Wat doet de stilstaande-wagen, als je de rem lost.
Hoeft niet samen te hangen, maar Hyundai koppelt "hold" enkel met zijn max-regen i-pedal instelling. Die koppeling creëert al de nodige problemen.
Verder, wat doet een EV van "nature": Max regen, en hold. Al de rest zijn technische software truuckjes, al dan niet om de overstap voor ICE rijders gemakkelijker te maken, om hogere efficiëntie te behalen, of vanwege veiligheidsoverwegingen.

Zachtere regen is er eerst en vooral om een ICE te emuleren. Je kan zachte regen ook bekomen door analoge bediening van het stroompedaal. Ik heb er geen probleem mee om dit via I-pedal te doseren. Meer nog, ik vond het akelig om de auto zelf te laten bepalen hoeveel regen er nodig is (leuk met een auto of muur voor je, maar een rood licht, of open bocht kent het ding niet)
Max regen vind ik daarbij ook veiliger, want ALS er een noodsituatie is begint de wagen al max te recupereren op het moment dat ik het stroompedaal loslaat, en niet de moment dat de rem aangeraakt wordt.

Creep is een technische beperking van de torque convertor die een automaat gebruikt. Een EV heeft dit gewoon niet, dit wordt softwarematig geëmuleerd wederom omdat (vooral in de US, maar hier blijkbaar ook) er enorm veel automaat rijders zijn dit deze "feature" gewoon zijn.

Het verhaaltje is momenteel hoofdzakelijk op de Creep gericht.
Er is daarbij discussie of een wagen, die uit zichzelf beweegt bij het loslaten van het rempedaal, potentieel gevaarlijk is. Ongeacht of dit "normaal" is voor een automaat, lijkt me dit feitelijk een potentieel gevaarlijke situatie, en het is de mening van de automaat rijders dat dit niet zo is, want zij zijn dit gewoon.

Is een I-pedal die zich uitschakelt bij achteruit rijden een veiligheidsfunctie? Terwijl er iets voor gezegd kan worden dat doseren met rempedaal een mate van failsafe met zich meebrengt, is het voor bestuurders van manueel geschakelde ICE voertuigen NIET de standaard manier van werken. Dus ALS I-pedal aan stond (manueel rijder), is het niet logisch om deze uit te zetten bij het veranderen van rijrichting, consistentie is daarbij gewenst.

Is I-pedal uitschakelen na het uitschakelen van het voertuig een veiligheidsfuctie? Het idee dat een nieuwe bestuurder zich mogelijk zou vergissen bij het gebruik van het voertuig gaat wederom uit van iemand dat een automatische transmissie gewoon is. Iemand die vanuit een manuele transmissie vertrekt gaat daar net niet van uit.

Om te voorkomen dat dit telkens voor vertrek gekozen moet worden, is een defacto standaard misschien wel aan de orde. Het lijkt me echter van nature veiliger om een voertuig te hebben dat onverwacht NIET beweegt (creep uit bij automaat gebruiker) dan een voertuig dat onverwachts wel beweegt (creep aan bij manueel gebruiker) De logica aan het veiligheidsargument gaat me dus totaal voorbij en lijkt enkel enigszins toepasbaar te zijn op ex-automaat rijders.

• IceTeaGX
Razwer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:48:
[...]
nogmaals, het is een perspectief. Je legt woorden in mijn mond. Ik beweerde niet dat de motivatie van de fabrikant was om dit als veiligheidsfeature te brengen, alleen bood ik een ander perspectief dan wat er werd gezegd over dat het "gevaarlijk zou zijn".
Ik nodig je uit om mij te quoten waar ik stel dat dit als veiligheidsfeature door de fabrikant zo is gebracht alvorens je mij hiervan betichtte.
Mijn excuses, het is een beetje op de man, maar volgende alinea interpreteer ik ook alsof je dit als een bewust gegeven vanuit de fabrikant ziet. Het was misschien niet zo bedoeld, maar kan toch zo overkomen.
Razwer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

• IceTeaGX
redah schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Ik kan me voorstellen dat i-pedal gebruik minder vloeiend is dan een standaard regen mode, en daardoor het al dan niet activeren van de voor motor moeilijker te programmeren is, met mogelijk veel aan/uit schakelen van de motor, wat mogelijk ook niet gewenst is.
Spijtig genoeg passen ze het ook toe op de RWD versies.
En of het werkelijk met de efficientie te maken heeft zie je inderdaad veel vermeld, maar ik kan ook nergens een (de?) rechtstreekse bron vinden.

Al is men er precies toch vrij zeker van: https://www.ioniqforum.co...dal-not-staying-on.45960/
It's well documented and hyundai has confirmed the way in which the EPA rates a vehicle in start up mode is why i-pedal doesn't stay on as it's not the most efficent option.

• Tiggy80
IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:27:
Is iedereen hier een ex-automaat rijder misschien? Want dan heeft het niet veel nut om argumenten aan te halen vanuit het standpunt van een manueel gebruiker, als men zich hiermee niet meer kan associëren.

Laten we even beginnen met het opsplitsen van regen en "hold/creep" instelling:
Regen: Wat doet de auto-op-snelheid als je het stroompedaal lost.
Creep: Wat doet de stilstaande-wagen, als je de rem lost.
Hoeft niet samen te hangen, maar Hyundai koppelt "hold" enkel met zijn max-regen i-pedal instelling. Die koppeling creëert al de nodige problemen.
Verder, wat doet een EV van "nature": Max regen, en hold. Al de rest zijn technische software truuckjes, al dan niet om de overstap voor ICE rijders gemakkelijker te maken, om hogere efficiëntie te behalen, of vanwege veiligheidsoverwegingen.

Zachtere regen is er eerst en vooral om een ICE te emuleren. Je kan zachte regen ook bekomen door analoge bediening van het stroompedaal. Ik heb er geen probleem mee om dit via I-pedal te doseren. Meer nog, ik vond het akelig om de auto zelf te laten bepalen hoeveel regen er nodig is (leuk met een auto of muur voor je, maar een rood licht, of open bocht kent het ding niet)
Max regen vind ik daarbij ook veiliger, want ALS er een noodsituatie is begint de wagen al max te recupereren op het moment dat ik het stroompedaal loslaat, en niet de moment dat de rem aangeraakt wordt.

Creep is een technische beperking van de torque convertor die een automaat gebruikt. Een EV heeft dit gewoon niet, dit wordt softwarematig geëmuleerd wederom omdat (vooral in de US, maar hier blijkbaar ook) er enorm veel automaat rijders zijn dit deze "feature" gewoon zijn.

Het verhaaltje is momenteel hoofdzakelijk op de Creep gericht.
Er is daarbij discussie of een wagen, die uit zichzelf beweegt bij het loslaten van het rempedaal, potentieel gevaarlijk is. Ongeacht of dit "normaal" is voor een automaat, lijkt me dit feitelijk een potentieel gevaarlijke situatie, en het is de mening van de automaat rijders dat dit niet zo is, want zij zijn dit gewoon.

Is een I-pedal die zich uitschakelt bij achteruit rijden een veiligheidsfunctie? Terwijl er iets voor gezegd kan worden dat doseren met rempedaal een mate van failsafe met zich meebrengt, is het voor bestuurders van manueel geschakelde ICE voertuigen NIET de standaard manier van werken. Dus ALS I-pedal aan stond (manueel rijder), is het niet logisch om deze uit te zetten bij het veranderen van rijrichting, consistentie is daarbij gewenst.

Is I-pedal uitschakelen na het uitschakelen van het voertuig een veiligheidsfuctie? Het idee dat een nieuwe bestuurder zich mogelijk zou vergissen bij het gebruik van het voertuig gaat wederom uit van iemand dat een automatische transmissie gewoon is. Iemand die vanuit een manuele transmissie vertrekt gaat daar net niet van uit.

Om te voorkomen dat dit telkens voor vertrek gekozen moet worden, is een defacto standaard misschien wel aan de orde. Het lijkt me echter van nature veiliger om een voertuig te hebben dat onverwacht NIET beweegt (creep uit bij automaat gebruiker) dan een voertuig dat onverwachts wel beweegt (creep aan bij manueel gebruiker) De logica aan het veiligheidsargument gaat me dus totaal voorbij en lijkt enkel enigszins toepasbaar te zijn op ex-automaat rijders.
tja het blijft wat mij betreft een kwestie van persoonlijke voorkeur en wel of niet kunnen/willen wennen. ik heb jaren handbakken gereden en vond dat prima rijden, nu de ioniq 5 als prive EV (op het werk ook wel in poule EV's en automaten gereden) en ik heb werkelijk geen probleem met creep danwel heftige/zachte regen. zoals hier al aangevoerd kan ik mij wel vinden in het doseren met een rem pedaal bij rustige manouvres als de I-pedal uit staat. en feitelijk maakt het niet uit wat de rede is dat Hyundai het op deze manier heeft toegepast; het zit er zo in. dus kun/wil je er niet aan wennen, dan is dit niet jouw auto.... welke auto het dan wel zou zijn weet ik niet. enige echt gevaarlijke situatie die ik kan verzinnen is dat je iemand klemzet tussen de auto en een muur, en zelfs dan vraag ik mij af hoe hard de auto door duwt, want een drempel op kruipen doet hij al niet.
er zitten naar mijn mening voldoende settings op dat je wel een prettige regen kunt vinden bij je eigen voorkeuren. ik zou bijv graag de LFA standaard aan hebben en anderen hier zouden de functie liever niet eens hebben. ik druk hem dus standaard aan, prima. dat geldt ook voor i-pedal en auto hold. ik denk dat we daarmee wel een conclussie kunnen breien deze "veiligheidsdiscussie".

• Razwer
IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Mijn excuses, het is een beetje op de man, maar volgende alinea interpreteer ik ook alsof je dit als een bewust gegeven vanuit de fabrikant ziet. Het was misschien niet zo bedoeld, maar kan toch zo overkomen.

[...]
Fair enough. mijn excuses voor de slechte bewoording en een verkeerd beeld te scheppen. De bedoeling was, zoals gezegd, een ander perspectief te bieden.

Het lijkt overigens alsof je excuses biedt voor andermans woorden maar dat neemt mijn respect daar voor niet weg :)

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:59
Ik ben dit jaar 3 keer naar Parijs gereden, de laatste keer met de nieuwe navigatiesoftware.
Het viel mij de laatste keer op dat na de update de snelheidsborden regelmatig “verkeerd” worden gelezen.
Voor de navigatieupdate werden verkeersborden met een snelheid met daaronder een toevoeging (bijvoorbeeld voor vrachtwagens) niet toegepast, hetgeen correct is.
Nu doet hij dat regelmatig wel…

Ik heb de cruisecontrol altijd op de dan geldende snelheid staan waardoor de auto de snelheid automatisch aanpast als er een andere snelheid gaat gelden.
Dat werkt nu dus vaak niet meer goed ;(

Ook krijg ik plotseling “piepjes” als ik te hard rijdt en dat had ik voorheen nooit.
Die “piepjes” blijven aanhouden tot je de snelheid terugbrengt.
Maar als ik de juiste snelheid rijdt (bijvoorbeeld 80 km op een weg buiten de bebouwde kom) en de auto heeft als laatste een 50 km bord gelezen, dan blijft hij continu piepen :(

Heeft iemand dit ook opgemerkt en hoe is dit op te lossen?

P.S. De oplossing “alles uitzetten” vind ik geen oplossing en hoeven jullie niet te posten ;)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

@CharlieBulldog
Voor mijn I5 van dit jaar is dat eigenlijk al vanaf het begin zo. De onderborden worden zelden goed geïnterpreteerd, gek genoeg werkte het beter in Denemarken dan in Nederland. De auto zegt bijvoorbeeld in Nederland altijd dat ik 100 km/h mag, ook midden in de nacht. Maar wat ik niet herken zijn de piepjes bij het te hard rijden, al zal dat dan waarschijnlijk instelbaar zijn en heb ik dat uitgezet. De auto geeft bij mij gewoon de snelheidslimiet in het rood weer om aan te geven dat ik te hard rijd.

Voor wat betreft de cruise control, ik zet de snelheid eigenlijk nooit op de geldende snelheid maar 1-5 km/h daarboven. Precies om de reden die jij aangeeft. Het is gek om te horen dat dit dan schijnbaar vroeger wel beter heeft gewerkt :?

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-12 12:18
rvdgaag schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Ik heb de 3-fase laadpaal van Wallbox incl de load balancing (dat noemen ze de Power boost). Hier heb ik zomers de instelling Eco smart aanstaan zodat de paal alleen de op dat moment overtollig opgewekte energie van de zonnepanelen in de auto stopt. Dan zie je dus ook de inname snelheid fluctueren afhankelijk van de opdeling op dat moment en zelfs, als de zon ineens achter een wolk verdwijnt, pauzeren. Nu nog niet noodzakelijk gezien de salderingsregeling maar helpt wel het stroomnet een klein beetje te ontzien. Daarnaast vind ik vooral een mooie gedachte dat de stroom in de accu echt direct van de zon komt en ik me dus van A naar B verplaats door de zon 8)

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:41

DJN

Mijn Zappi gebruik ik vaak in ECO stand. Hij laad dan continu met minimaal 1.4 kW en tot maximaal 6 kW (maximale opbrengst zonnepanelen)

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-11 08:03
Mcniver schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Ja. Tenminste, de dealer deed bij mij niet moeilijk. Ik heb wel een lease-auto, maar dat mag niet uitmaken. Ik zou het eerst vragen bij de dealer.

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
De 60% die je hebt ingesteld gaat over hoe vol je de accu maximaal wilt opladen.
Dus je hebt ingesteld dat je wilt opladen tot maximaal 60% van de accucapaciteit.

Er is een andere instelling waarmee je de laadsnelheid kunt aanpassen.
Die kun je instellen op 3 laadsnelheden.

Deze informatie zal je ook in de handleiding moeten vinden.
@jouwheld Ik denk dat @Yoade75 deze optie bedoelt:

Laadstroom

U kunt de juiste oplaadstroom selecteren door de AC-oplader (station) of de AC-oplader (draagbaar) te gebruiken.

Druk op [EV] > [Oplaadbeheer] > [Laadstroom].
Afbeeldingslocatie: http://webmanual.hyundai.com/STD_GEN5_WIDE/AVNT/EU/Dutch/images/11_OS_DUT_231_191014_fmt.png

@jouwheld Heb jij deze op minimum gezet?
Hyundai/Kia E-GMP Electric Drive Units - Clever, Cost Efficient, and Future-Proofed.

• Xmoo
Tiggy80 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:57:
[...]

ja heel bijzonder, ik hoorde van mijn dealer dat de foutcode niet in de computer stond en dat ze een softwareupdate hebben gedaan, dus het lijkt erop dat de inmiddels bekende TSB gewoon ook in Nederland is uitgegeven. roep eigenaren dan ook gewoon op om even langs te komen zou ik zeggen. hopelijk bespaart de softwareupdate mij deze problemen in de toekomst.
Is dit uiteindelijk echt zo? Is er een TSB voor de ICCU in Nederland / Europa?

• de meester01

de meester01

Razwer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Wat een drama voor iets dat niet meer is dan gewoon leuk digitaal een boom opzetten over wat een achtergrond is of zou kunnen zijn om uiteindelijk samen tot een conclusie te komen ... :|

Betichten....
Woorden in de mond leggen....
Geen nette manier...

Maar laten we dan even een stapje terugdoen voordat ik onnodig in de verdediging ga: ik nodig je uit om mij te quoten waar ik letterlijk zeg dat jij dit als een veiligheidsfunctie van de fabrikant uitlegt. Immers: jij stelt dat ik je daarvan beticht.

in je post van 15:28 begin je namelijk al over het 'woorden in de mond leggen' icm veiligheidsfeature terwijl ik op dat moment het woord veiligheid nog niet eens geschreven had:
Razwer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

edit: overigens leg je woorden in mijn mond, want ik beweerde niet dat de motivatie van de fabrikant was om dit als veiligheidsfeature te brengen,

[...]
Je introduceerde de term veiligheid zelf in je bericht van 15:13
Razwer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

edit: indirect bewijs dat het een veiligheidsnorm is komt van de waarschuwingen uit de handleiding over i-pedal:

[...]
Dat was ik niet

[ Voor 66% gewijzigd door de meester01 op 22-08-2023 02:16 ]

• Metom
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
Hey allemaal, heb sinds 3 weken een Ioniq 5 77kWh Balance Ecotronic Grey.
We vertrekken binnenkort naar Slovenië met de wagen en ga gewoon gebruik maken van de ingebouwde navigatie. Kan ik alle snellaadaanbieders selecteren of beperk ik best m'n keuze. Heb Shell Recharge kaart.

• Razwer
de meester01 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:18:
[...]

Wat een drama voor iets dat niet meer is dan gewoon leuk digitaal een boom opzetten over wat een achtergrond is of zou kunnen zijn om uiteindelijk samen tot een conclusie te komen ... :|

Betichten....
Woorden in de mond leggen....
Geen nette manier...

Maar laten we dan even een stapje terugdoen voordat ik onnodig in de verdediging ga: ik nodig je uit om mij te quoten waar ik letterlijk zeg dat jij dit als een veiligheidsfunctie van de fabrikant uitlegt. Immers: jij stelt dat ik je daarvan beticht.

in je post van 15:28 begin je namelijk al over het 'woorden in de mond leggen' icm veiligheidsfeature terwijl ik op dat moment het woord veiligheid nog niet eens geschreven had:

[...]

Je introduceerde de term veiligheid zelf in je bericht van 15:13

[...]

Dat was ik niet
Je hebt gelijk. Gisteren was niet mijn dag en ik ging de discussie onnozel aan en zette mijzelf voor schut. Mijn welgemeende excuses.

• Tiggy80
Xmoo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:39:
[...]

Is dit uiteindelijk echt zo? Is er een TSB voor de ICCU in Nederland / Europa?
weet ik nog niet, ik heb mijn auto nog niet kunnen ophalen (staat te wachten op onderdelen), dus de dealer verder niet gesproken (althans niet de juiste persoon).wat ik al poste, ze hebben een update gedaan en deden het voorkomen dat deze voor de ICCU was.

• Xmoo
Tiggy80 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:13:
[...]

weet ik nog niet, ik heb mijn auto nog niet kunnen ophalen (staat te wachten op onderdelen), dus de dealer verder niet gesproken (althans niet de juiste persoon).wat ik al poste, ze hebben een update gedaan en deden het voorkomen dat deze voor de ICCU was.
Oke. Morgen 10:10 ben ik bij de dealer. Kijken hoe en wat.

• vifra
het kruipen is eigenlijk niet zomaar te verantwoorden. En de vergelijk met automaat gaat hier niet op.

Een automaat (of manueel) in gear in klassieke wagens staat dus wel degelijk gekoppeld aan een draaiende motor. Vandaar dat er nog een "kruipen" gebeurd ...

Bij een electrische wagen is me dat toch eerder raar, gezien de motor in stilstand niet draait. Dat er nog "kruipen" gebeurt is dus eerder een keuze / programmatie vanuit hyundai ...

ben eerder geinteresseerd van mensen met ervaring van andere EV's of dat dat daar ook gebeurd ...

Of heeft het te maken dat ipedal ten allen koste de rem vermeid en dus de electro motor gebruikt om de wagen +- in stilstand te houden ?

[ Voor 11% gewijzigd door vifra op 22-08-2023 09:35 ]

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-12 10:27

Lord_Nemesis

Wa oars?

Metom schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:08:
Hey allemaal, heb sinds 3 weken een Ioniq 5 77kWh Balance Ecotronic Grey.
We vertrekken binnenkort naar Slovenië met de wagen en ga gewoon gebruik maken van de ingebouwde navigatie. Kan ik alle snellaadaanbieders selecteren of beperk ik best m'n keuze. Heb Shell Recharge kaart.
Wij zitten momenteel in Tsjechië en ik ben hier eenvoudig op de ingebouwde navigatie heen gereden. Ik heb een zakelijke laadpas van multitankcard, maar die deed het gewoon bij iedere stop (EnBW, Allego, Aral pulse en EWE go). Ik heb dus enkel aangegeven dat het een snellader moest zijn. Iedere keer ook netjes de 230KW aangetikt. Het hangt dus wat van de dekking van je pas af, maar ik vermoed dat je met Shell ook bij deze laders terecht kunt.
Wel een tip: stel niet je bestemming (camping / huisje) in als bestemming. Dan kom je met een erg lege accu aan. Ik heb de dichtsbijzijnde snellader op de route nabij mij bestemming ingevoerd als eindpunt. Hier even laden naar 80 procent en vervolgens met 60 procent aankomen op de bestemming 😀

[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Nemesis op 22-08-2023 09:50 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

• Metom
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
Lord_Nemesis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Wij zitten momenteel in Tsjechië en ik ben hier eenvoudig op de ingebouwde navigatie heen gereden. Ik heb een zakelijke laadpas van multitankcard, maar die deed het gewoon bij iedere stop (EnBW, Allego, Aral pulse en EWE go). Ik heb dus enkel aangegeven dat het een snellader moest zijn. Iedere keer ook netjes de 230KW aangetikt. Het hangt dus wat van de dekking van je pas af, maar ik vermoed dat je met Shell ook bij deze laders terecht kunt.
Wel een tip: stel niet je bestemming (camping / huisje) in als bestemming. Dan kom je met een erg lege accu aan. Ik heb de dichtsbijzijnde snellader op de route nabij mij bestemming ingevoerd als eindpunt. Hier even laden naar 80 procent en vervolgens met 60 procent aankomen op de bestemming 😀
Thx voor de info.
Heb inderdaad al gezocht naar de dichtsbijzijnde snellader op de bestemming :)

• jouwheld
ZuinigeRijder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:13:
@jouwheld Ik denk dat @Yoade75 deze optie bedoelt:

Laadstroom

U kunt de juiste oplaadstroom selecteren door de AC-oplader (station) of de AC-oplader (draagbaar) te gebruiken.

Druk op [EV] > [Oplaadbeheer] > [Laadstroom].
[Afbeelding]

@jouwheld Heb jij deze op minimum gezet?
Ik kan geen optie oplaadbeheer vinden en ik lijk ook andere opties te hebben in ev-menu. Als ik op de setting laadstroom zoek is dit de enige die ik heb. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTGPDZlfKw2ZgkUjtL6xaAjJygY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjxtwn2RDzhzWlrrlvWoFJiF.jpg?f=fotoalbum_large
@jouwheld Ah, dan zullen ze het scherm bij een van de laatste infotainment updates aangepast hebben. Dus zal 60% wel zijn wat vroeger minimum was.

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-08-2023 10:07 ]

• Tiggy80
vifra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:33:
het kruipen is eigenlijk niet zomaar te verantwoorden. En de vergelijk met automaat gaat hier niet op.

Een automaat (of manueel) in gear in klassieke wagens staat dus wel degelijk gekoppeld aan een draaiende motor. Vandaar dat er nog een "kruipen" gebeurd ...

Bij een electrische wagen is me dat toch eerder raar, gezien de motor in stilstand niet draait. Dat er nog "kruipen" gebeurt is dus eerder een keuze / programmatie vanuit hyundai ...

ben eerder geinteresseerd van mensen met ervaring van andere EV's of dat dat daar ook gebeurd ...

Of heeft het te maken dat ipedal ten allen koste de rem vermeid en dus de electro motor gebruikt om de wagen +- in stilstand te houden ?
de EV's die ik heb gereden doen dit inderdaad ook. met als toppunt de mokka e die niet eens een "auto hold" of i-pedal functie heeft (zover ik heb kunnen ontdekken).

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

vifra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:33:
[...]
In technische zin gaat de vergelijking niet op, maar in functionele zin wel hoor. Het is een auto met bepaald gedrag en het zal de meeste bestuurders een worst zijn of dat gedrag een technische reden heeft of niet. Mensen willen een voorspelbare auto die zich voor zover mogelijk gedraagt als alle andere auto's :)
Tiggy80 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

de EV's die ik heb gereden doen dit inderdaad ook. met als toppunt de mokka e die niet eens een "auto hold" of i-pedal functie heeft (zover ik heb kunnen ontdekken).
Met het proefrijden heb ik EVs gereden van de Volkswagen groep en die deden het ook. De EV6 natuurlijk ook, maar goed dat is het zusje. De hybride Volvo die ik gereden heb deed het ook. Bij mijn weten doen alle auto's het en dat kan best wel een belangrijke reden zijn voor waarom de Ioniq 5 het óók doet.

• dodgydutchy
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-06-2024
Lord_Nemesis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

ik dacht dat je ook ergens in kon stellen met hoeveel sap in de tank je aan wilt komen, dan zou je geen gebruik hoeven te maken van jouw tip, toch?

• ptwee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-12 14:12
Cozm0 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:54:
[...]

De Tire Mobility Kit heb ik in de frunk liggen, vorige week merkte ik wat lekkage.
Dacht dat het een lekkende brandblusser was, alles schoon gemaakt en de brandklusser weggegooid.
Na het lezen van bovenstaande post nog maar eens gekeken :/
Ik zal even een mailtje naar Van Mossel Groningen sturen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij dezelfde lekkage van de fles met vloeistof. Gelukkig met iets minder gevolgschade. Mijn dealer (Wassink Venlo) had dit nog niet eerder gehoord. Heeft het gemeld bij Hyundai NL.

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-12 10:27

Lord_Nemesis

Wa oars?

dodgydutchy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

ik dacht dat je ook ergens in kon stellen met hoeveel sap in de tank je aan wilt komen, dan zou je geen gebruik hoeven te maken van jouw tip, toch?
Bij ABRP heb ik dat wel kunnen vinden, maar in de ingebouwde navigatie niet. Als die er wel is hoor ik dat graag 😀

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Pagina: 1 ... 185 ... 282 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic