IceTeaGX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:27:
Is iedereen hier een ex-automaat rijder misschien? Want dan heeft het niet veel nut om argumenten aan te halen vanuit het standpunt van een manueel gebruiker, als men zich hiermee niet meer kan associëren.
Laten we even beginnen met het opsplitsen van regen en "hold/creep" instelling:
Regen: Wat doet de auto-op-snelheid als je het stroompedaal lost.
Creep: Wat doet de stilstaande-wagen, als je de rem lost.
Hoeft niet samen te hangen, maar Hyundai koppelt "hold" enkel met zijn max-regen i-pedal instelling. Die koppeling creëert al de nodige problemen.
Verder, wat doet een EV van "nature": Max regen, en hold. Al de rest zijn technische software truuckjes, al dan niet om de overstap voor ICE rijders gemakkelijker te maken, om hogere efficiëntie te behalen, of vanwege veiligheidsoverwegingen.
Zachtere regen is er eerst en vooral om een ICE te emuleren. Je kan zachte regen ook bekomen door analoge bediening van het stroompedaal. Ik heb er geen probleem mee om dit via I-pedal te doseren. Meer nog, ik vond het akelig om de auto zelf te laten bepalen hoeveel regen er nodig is (leuk met een auto of muur voor je, maar een rood licht, of open bocht kent het ding niet)
Max regen vind ik daarbij ook veiliger, want ALS er een noodsituatie is begint de wagen al max te recupereren op het moment dat ik het stroompedaal loslaat, en niet de moment dat de rem aangeraakt wordt.
Creep is een technische beperking van de torque convertor die een automaat gebruikt. Een EV heeft dit gewoon niet, dit wordt softwarematig geëmuleerd wederom omdat (vooral in de US, maar hier blijkbaar ook) er enorm veel automaat rijders zijn dit deze "feature" gewoon zijn.
Het verhaaltje is momenteel hoofdzakelijk op de Creep gericht.
Er is daarbij discussie of een wagen, die uit zichzelf beweegt bij het loslaten van het rempedaal, potentieel gevaarlijk is. Ongeacht of dit "normaal" is voor een automaat, lijkt me dit feitelijk een potentieel gevaarlijke situatie, en het is de mening van de automaat rijders dat dit niet zo is, want zij zijn dit gewoon.
Is een I-pedal die zich uitschakelt bij achteruit rijden een veiligheidsfunctie? Terwijl er iets voor gezegd kan worden dat doseren met rempedaal een mate van failsafe met zich meebrengt, is het voor bestuurders van manueel geschakelde ICE voertuigen NIET de standaard manier van werken. Dus ALS I-pedal aan stond (manueel rijder), is het niet logisch om deze uit te zetten bij het veranderen van rijrichting, consistentie is daarbij gewenst.
Is I-pedal uitschakelen na het uitschakelen van het voertuig een veiligheidsfuctie? Het idee dat een nieuwe bestuurder zich mogelijk zou vergissen bij het gebruik van het voertuig gaat wederom uit van iemand dat een automatische transmissie gewoon is. Iemand die vanuit een manuele transmissie vertrekt gaat daar net niet van uit.
Om te voorkomen dat dit telkens voor vertrek gekozen moet worden, is een defacto standaard misschien wel aan de orde. Het lijkt me echter van nature veiliger om een voertuig te hebben dat onverwacht NIET beweegt (creep uit bij automaat gebruiker) dan een voertuig dat onverwachts wel beweegt (creep aan bij manueel gebruiker) De logica aan het veiligheidsargument gaat me dus totaal voorbij en lijkt enkel enigszins toepasbaar te zijn op ex-automaat rijders.