Mcniver schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:00:
Kan ik in de voertuighistorie (boordcomputer) ergens zien hoe de auto is opgeladen in het verleden(AC/DC)?
Zag Bjorn Nyland (youtube) dat bekijken voor een tesla en vroeg me af of de ioniq 5 dat ook beschikbaar had ergens. Zou handig kunnen zijn bij een occasion met een wat hogere kmstand in korte tijd.
Ik heb vandaag met car scanner gekeken, onder "All sensors" en er staat vermeld:
[BMS] Accumulated normal charging energy 1090 kWh
[BMS] Accumulated quick charging energy 234 kWh
totaal dus 1324 kWh geladen volgens car scanner.
P.S. Wanneer je een screenshot maakt van deze waardes vóór een laadsessie en na een laadsessie, weet je hoeveel er in de accu is gegaan, dit is dus waarschijnlijk exclusief verliezen. Nauwkeurigheid is niet heel groot, want geen cijfer achter de komma
en
[BMS] Number of quick charging 17 (maar 3x via IONITY misschien wel minder sinds laatste reset, de rest via LIDL)
[BMS] Number of standard charging 82
en
[BMS] Remaining Energy 69012 Wh
[BMS] State of Health 100%
Trouwens, de boordcomputer geeft een geschat bereik van 538 km aan, maar heb heel veel kleine ritten gemaakt de laatste tijd met gemiddelden van bijna 8 km per kWh.
Met 29528 km gereden in iets meer dan 2 jaar, zou ik een gemiddelde van 22 km per kWh gereden hebben

Dus dat klopt van geen meter. Maar door een aantal updates is de BMS gereset, dus moet ik uitgaan van de laatste reset. Dit was bij km stand 21078 (22 december 2022).
Dan wordt de berekening: (29528 km - 21078 km) / 1324 kWh
Dit is 6.4 km per kWh of 157 Wh per 100 km. Dat zou wel kunnen kloppen. Dit is waarschijnlijk exclusief laadverliezen (zie hierboven).