Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:41
Joris Jasper schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:21:
Hallo Allemaal, Er is al eens iemand geweest die gevraagd heeft hoe je van dat irritante handen aan het stuur afkomt. Ik moet best wel hard knijpen of de hele tijd over het stuur (aan de onderkant) wrijven .
Je partner laten rijden :)

Tijdens het rijden moet je gewoon je handen aan het stuur houden.

Edit: niet constructief. Even een zelfedit.

[ Voor 5% gewijzigd door _Quadro op 01-08-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:17
Even serieus is er al eens iemand bezig geweest met wielen met winterbanden zelf onder de Ioniq 5 te zetten en de auto dus heeft opgekrikt ? Mijn dealer srijft het volgende :"Hier gebruiken we ’n brug of ’n krik die over ’n grote breedte kan dragen.

Een ballonkrik met goot plateau zou ook kunnen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:25
Joris Jasper schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:38:
Even serieus is er al eens iemand bezig geweest met wielen met winterbanden zelf onder de Ioniq 5 te zetten en de auto dus heeft opgekrikt ? Mijn dealer srijft het volgende :"Hier gebruiken we ’n brug of ’n krik die over ’n grote breedte kan dragen.

Een ballonkrik met goot plateau zou ook kunnen."
ik heb hem gewoon met een garagekrik omhoog gezet, geen probleem. in het boekje staan de punten waar dat kan volgens mij aangegeven.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
Hallo Allemaal, Er is al eens iemand geweest die gevraagd heeft hoe je van dat irritante handen aan het stuur afkomt. Ik moet best wel hard knijpen of de hele tijd over het stuur (aan de onderkant) wrijven .
knijpen heeft geen zin, het stuur vraag om wat weerstand. hand onderin het hoekje laten hangen is 95% van de tijd voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Naaldhak schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Even een mail sturen naar Hyundai werkt wel, ik krijg nu op 10 augustus een nieuwe front-radar dankzij het contact met Hyundai NL (Jeffrey) die heeft de dealer gebeld en gevraagd om op voorhand de radar in huis te hebben als de auto op 10 augustus komt. De front-radar stoort omdat een weerstand te heet zou worden volgens Jeffrey.

klantenservice@hyundai-motor.nl
Tnx, die houd ik nog even in gedachte, ik heb morgen een gesprek bij de dealer over hoe we verder gaan. dan krijg ik ook een andere auto mee tot eea is opgelost; ik heb mijn frustratie namelijk wat door laten schemeren en blijkbaar heeft dat geholpen.de 16e staat er al een afspraak om de 2e aandrijfas te vervangen (links is al gedaan maar rechts moet ook blijkbaar) dus ik hoop (voor de dealer ook) dat dan de radar ook al meegenomen kan worden...... maar eea zal natuurlijk afhangen van de beschikbaarheid van onderdelen in nederland/wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:07

YJB

Ik zie het probleem niet. Iedere 5 seconden even een beetje tegendruk geven is genoeg. En als je niet oplet hetzelfde doen als je de melding krijgt. En als je je stuur vasthoud op kwart voor drie krijg je de melding ook niet.

Mijn vorige auto wilde al na 3 seconden een reactie, dus dit is m.i. beter.

Uitzetten kan niet, deze auto rijdt niet autonoom, dus de RDW keuring vereist dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:42
Knijpen helpt volgens mij niet. Je moet een beetje tegendruk geven, dus “steeds een beetje proberen te sturen” maar weinig genoeg zodat de cruisecontrol je tussen de lijnen houdt.
Na een poosje vind je de minimale druk die nodig is.
Ik krijg iets van 1x per kwartier of half uur een piepje.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
[quote]YJB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:03:
En als je je stuur vasthoud op kwart voor drie krijg je de melding ook niet.
Begrijp ik dat goed?
Je bedoelt zonder druk geven? Zit daar iets van een aanraak sensor? En als dat zo is, waar dan?

Zoals ik in vorige reactie zei, ik heb inderdaad niet echt een probleem. Kwestie van tegendruk. Maar als er een tweede optie is wil ik dat zeker proberen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Laatst online: 18:07

YJB

Stefannn schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:08:
[quote]YJB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:03:

[...]

Begrijp ik dat goed?
Je bedoelt zonder druk geven? Zit daar iets van een aanraak sensor? En als dat zo is, waar dan?

Zoals ik in vorige reactie zei, ik heb inderdaad niet echt een probleem. Kwestie van tegendruk. Maar als er een tweede optie is wil ik dat zeker proberen.
Op het moment dat je het stuur met 2 handen vasthoudt (zoals je normaal zou doen met een auto zonder LKA) geef je automatisch genoeg tegendruk. Er is geen sensor, het stuur meet gewoon of er iets is dat de minimale bewegingen tegenhoudt. Dat zou je tegendruk kunnen noemen, maar het is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
YJB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Op het moment dat je het stuur met 2 handen vasthoudt (zoals je normaal zou doen met een auto zonder LKA) geef je automatisch genoeg tegendruk. Er is geen sensor, het stuur meet gewoon of er iets is dat de minimale bewegingen tegenhoudt. Dat zou je tegendruk kunnen noemen, maar het is minimaal.
A. Helaas,. geen magic sensor.
Toch dank voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02

GG85

.......

Knip

[ Voor 143% gewijzigd door Notna op 01-08-2023 19:28 . Reden: Nee, dat doen we niet als suggestie ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Houdt gewoon je handen aan het stuur :(

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 01-08-2023 19:28 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

PeMo1965 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:21:
[...]

Dat is ook echt het idee van een (deels) zelfrijdende auto: dat je alsnog alles zelf doet.
Het idee van dit soort systemen is om je als bestuurder werk uit handen te nemen. Je moet alleen wel alert blijven. Één van de opties om te controleren of je alert bent is door de gebruiker te verplichten af en toe het stuur aan te raken.
De wet is niet: "je moet het stuur aanraken" maar "je moet alert zijn". Dat stuur aanraken is het middel, niet het doel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tiggy80
GG85 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Dat is ook echt het idee van een (deels) zelfrijdende auto: dat je alsnog alles zelf doet.
Het idee van dit soort systemen is om je als bestuurder werk uit handen te nemen. Je moet alleen wel alert blijven. Één van de opties om te controleren of je alert bent is door de gebruiker te verplichten af en toe het stuur aan te raken.
De wet is niet: "je moet het stuur aanraken" maar "je moet alert zijn". Dat stuur aanraken is het middel, niet het doel.
deze discussie is al vaak gevoerd; het is geen (deels) zelfrijdende auto. het is een auto met hulpsystemen. dwz de auto helpt je met tussen de lijnen blijven rijden in dit geval.

daarmee einde discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpsh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:42
300 km in de Ionic 5 Connect 58KW RWD en daarvoor 10k in de Kia EV6. Een paar ervaringen met klein gemis:

+++ de auto is een feestje om te rijden, 5 sterren: soepel en ontspannen net als de EV6 die wel iets sportiever is afgesteld wat voor ons dus een min is
+++ heerlijke stoelen, mooi hoog, zeer ruimtelijk en zen interieur in two tone grey (voor ons de deal breakers t.o.v. van de EV6 en Tesla model Y die met 1 scherm en geen knoppen echt te onhandig/simpel/minimalistisch is voor ons)
- geen automatische dagrijverlichting Dank -CJ!
- geen standaard ondersteunde draadloze (Apple) carplay (EV6 ook niet)
- subwoofer neemt onnodig ruimte in (de EV6 prima geluid zonder)
- instappen gaat net iets lastiger (1.91 cm) dan in de EV6, die 5 cm lager is.
- deurgreep moet eerst nog ingedrukt worden voordat deze zonder sleutel ontgrendeld, de logica ontgaat mij
- OTA update nog steeds niet gedownload en klaar voor installatie, waarom is onduidelijk, dit kan ook niet zonder USB een zetje gegeven worden
- bij de zijspiegels na regen een zwarte streep eronder (hopelijk alleen nog nu die nieuw is)
- rond de ~100 km/u een hoog zoem geluidje, ik heb (nog) goede oren, anderen horen het niet en niet zo erg dat het echt stoort, maar toch, de EV6 had dit totaal niet.
- kan er maar niet aan wennen dat ik m wel handmatig op slot moet doen, begrijp dat Tesla dit beter doet, de melding op de app is dan wel weer fijn

Paar opties die ik toch wel mis die niet op onze Connect zitten (en wel op de even dure EV6 zaten)
- geen stoel geheugen voor 2 bestuurders
- stoel gaat niet automatisch naar achter bij uitzetten auto
- handgrepen komen niet automatisch naar buiten (vooral onhandig voor mensen die niet weten hoe ze werken)

Esthetisch vind ik het verder jammer dat de achterlichten knipperlichten geen led zijn terwijl er wel ruimte voor is en de doorlopende lichtstrip die ik eerder wel gezien heb tegenwoordig/op dit model ontbreekt. Ook voor zat een lichtstrip over de hele breedte en daar kwam het ontwerp wel beter mee uit.

Ik weet dat op de lounge een paar opties zitten die ik dus op onze Connect 'mis'.

Conclusie: een heerlijke auto met een paar kleine gewenste verbeteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:44
Bijzondere conclusie, je mist een aantal zaken.

Vooraf de prijslijst beter bestuderen is mijn advies want je hebt duidelijk een te goedkope versie gekocht voor je wensenpakket.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpsh
rvdgaag schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:25:
Bijzondere conclusie, je mist een aantal zaken.

Vooraf de prijslijst beter bestuderen is mijn advies want je hebt duidelijk een te goedkope versie gekocht voor je wensenpakket.
Het is een lease en we zijn binnen budget gebleven en opties worden niet (allemaal) apart geboden. Ik noem ze vooral omdat ik het verschil heb gemerkt met de EV6 (met 800,- lagere fiscale waarde) die we 4,5 maand hebben mogen rijden. Dan ga je sommige opties wel waarderen en dus 'missen' als je ze niet meer hebt. Zo bijzonder is de conclusie niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:47

-CJ

Not remastered

mpsh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:13:
- geen automatische dagrijverlichting (EV6 wel), elke keer met de hand is toch jammer
Die snap ik niet. De dagrijverlichting gaat altijd automatisch aan en kan niet uitgezet worden. Of bedoel je stadslicht waarbij de voor- en achterkant beiden aan staan?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpsh
-CJ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Die snap ik niet. De dagrijverlichting gaat altijd automatisch aan en kan niet uitgezet worden. Of bedoel je stadslicht waarbij de voor- en achterkant beiden aan staan?
Dank! Ik had alleen in P stand gekeken en dan zijn ze uit. Zodra je m in D zet gaan ze aan. Bij stadslicht branden ze wel in P. Was me nog niet opgevallen doordat ik nog niet met donker gereden heb.

Ook dacht ik dat de achterlichten niet in de led strip zitten maar dat zitten ze dus wel, zijn alleen de knipperlichten die op de Connect niet in de ledstrip zitten. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PeMo1965 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:21:
[...]

Dat is het probleem, als de auto zelf stuurt dan ga je zelf niet veel extra input hebben. De auto gaat dus na verloop van tijd merken dat je niet 'meestuurt' en gaat zeuren, ook al heb je gewoon je handen aan het stuur. Het is heel erg onnatuurlijk om om de zoveel tijd even een correctie te maken en rijdt heel erg onrustig). Ik heb dat op mijn Ioniq classic ook en daardoor dus het hele systeem maar uitgezet. Als ik toch moet sturen, dan doe ik het ook gewoon zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 01-08-2023 16:05 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Weet iemand de maat voor de assen? Als je een wiel wilt kopen heb je die nodig
R19 7,5J ET49,5 en ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Joris Jasper schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:17:
Weet iemand de maat voor de assen? Als je een wiel wilt kopen heb je die nodig
R19 7,5J ET49,5 en ?
https://www.wheel-size.com/size/hyundai/ioniq-5/2022/

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb net 2 fietsen opgehaald bij de hoofdingang van het Gare Du Nord in Parijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OQuV8X1GKtYPzc-EHQ2KMXt3H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abwvk4M7YQt052G0nan3Fzy4.jpg?f=fotoalbum_largeBijzondere ervaring om na 5 jaar electrisch rijden in een egolf eens een pauze te hebben zonder bij te hoeven laden! Op 1 lading vanaf Parijs naar zuid limburg gereden met nog 25% over.
De rij-ervaring is vergelijkbaar, maar de immens onderscheidende factor is de ruimte binnen, de flink grotere accu en laadsnelheid. Op de heenweg net na de franse grens even bijgeladen tijdens de pauze omdat ik niet vol vertrok, op 200 kW nog wel. In hotel volgeladen en terug op 1 lading dus.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
zonoskar schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:04:
[...]Het is heel erg onnatuurlijk om om de zoveel tijd even een correctie te maken en rijdt heel erg onrustig
Het is een kwestie van gewenning. Ik had lane assist op mijn Duits geimporteerde Golf GTE die veel sneller begon te zeuren en veel flinkere correctie nodig had.
Bij de Ioniq 5 kan je in principe je hand leunen in het stuur waardoor je heel licht naar links of rechts (wat je voorkeur is) zou sturen, maar de lane assist je dus in je baan houd. Het is een kwestie van gewenning maar sinds ik dit aangeleerd heb zeurt mijn auto nooit. Door de ervaring met de Golf is de Ioniq 5 eigenlijk een verademing.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razwer
mpsh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:13:
heerlijke stoelen, mooi hoog, zeer ruimtelijk en zen interieur in two tone grey (voor ons de deal breakers t.o.v. van de EV6)
Bij onze orientatie zowel de EV6 als Ioniq 5 getest. Mijn proefrit in de EV6 was positief. Daarna zou mijn vrouw een proefrit maken. Mijn vrouw is 1.55m en kreeg de stoel niet goed afgesteld. De stoel moest helemaal naar voren, ze kwam amper bij de pedalen en haar voorhoofd zat bijna tegen de zonneklep aan. De proefrit is afgezegd en we reden door naar de Hyundai dealer... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Hartelijk dank hiervoor, ik heb van de dealer het bericht gehad dat je de auto niet zomaar met een krik omhoog kan halen en dat de asmaat 60 mm is. Merkwaardig , mijn contact is waarschijnlijk abuis maar als ik een wiel met maat 60 had gekocht , was ik wel erg teleur gesteld geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Herkenbaar probleem. LFA uitschakelen does the trick. 1 druk op de knop rechts op het stuurwiel. Houd je die knop 3s ingedrukt, dan is LKA uitgeschakeld die zo irritant begint te piepen en trekken als je een bocht net te vloeiend neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeMo1965
nietwijk schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Herkenbaar probleem. LFA uitschakelen does the trick. 1 druk op de knop rechts op het stuurwiel. Houd je die knop 3s ingedrukt, dan is LKA uitgeschakeld die zo irritant begint te piepen en trekken als je een bocht net te vloeiend neemt.
Dat is echt het eerst wat ik doe als ik de auto aan heb gezet. Ooit de gewoonte van gemaakt en dus nooit meer last van die irritante piepjes en geruk aan het stuur. Alleen op de snelweg zet ik CC en lane assist aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Gewoon je handen aan het stuur houden lijkt mij de beste oplossing. Je hebt immers geen zelfrijdende auto gekocht. De "Handen aan het stuur"-melding komt na 12 seconden inactiviteit in beeld, is bij wet verplicht en is natuurlijk niet uit te schakelen. Dit is overigens op alle auto's met lane assist/auto pilot/etc. hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:19
Sinds ik mijn I5 in Italie heb moeten achterlaten en nu tijdelijk in een vervangende auto rij (C5X) merk ik weer wat een heerlijke auto de Ioniq is. Rijd heerlijk relaxed en ook mis ik dus echt de HDA2 (LKA+LFA), waar ik inderdaad met gewoon stuur beet houden zelden tot nooit de melding om je stuur vast te houden kreeg. Echter merk ik nu in de C5X zonder de HDA2 dat ik veel meer correcties moet geven dan in de Ioniq met alles aan.

Ook merk ik meteen weer het verschil tussen ICE en elektrisch... hopen dat hij snel terugkomt en een beetje netjes gerepareerd kan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdQmcuTF2rVihToMdKI2XFphdTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMWSkLYKVbchu28dAEQBq1aj.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd leuk om een collega I5 rijder te ontmoeten. Saint Witz vorig jaar 6 laadpalen, nu 12. Zijn sowieso een hoop laadpalen in Frankrijk bijgekomen in de afgelopen 12 maanden. Inmiddels is de auto een jaar oud, die lange ritten blijven heerlijk in deze auto. Wel viel het verbruik vandaag wat tegen, maar wat wil je met continue windkracht 5-6 tegen en regelmatig stortbuien.

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

PeMo1965 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Dat is echt het eerst wat ik doe als ik de auto aan heb gezet. Ooit de gewoonte van gemaakt en dus nooit meer last van die irritante piepjes en geruk aan het stuur. Alleen op de snelweg zet ik CC en lane assist aan.
Vandaag vergat ik het uit te zetten (LKA) en werd net buiten het dorp zowat op een tegenligger geduwd door dat k#dt systeem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Vielleicht schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Gewoon je handen aan het stuur houden lijkt mij de beste oplossing. Je hebt immers geen zelfrijdende auto gekocht. De "Handen aan het stuur"-melding komt na 12 seconden inactiviteit in beeld, is bij wet verplicht en is natuurlijk niet uit te schakelen. Dit is overigens op alle auto's met lane assist/auto pilot/etc. hetzelfde.
Als je de handen gewoon aan het stuur houdt krijg je die opmerking ook en moet je alsnog regelmatig een slinger aan het stuur geven om die melding weg te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
nietwijk schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Als je de handen gewoon aan het stuur houdt krijg je die opmerking ook en moet je alsnog regelmatig een slinger aan het stuur geven om die melding weg te krijgen.
Klein tikkie lijkt me voldoende :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53

K-Jay

Klaas Jan

Ik mag me helaas ook melden met een kapotte frontradar. Vorige week tijdens het rijden kwam de gevreesde melding. Vandaag laten uitlezen door de dealer: frontradar defect. Het vervangende onderdeel staat in backorder, dus dat kan wel even duren. Dat wordt zondag op vakantie naar Tsjechië zonder cruise control...

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeMo1965
K-Jay schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:29:
Ik mag me helaas ook melden met een kapotte frontradar. Vorige week tijdens het rijden kwam de gevreesde melding. Vandaag laten uitlezen door de dealer: frontradar defect. Het vervangende onderdeel staat in backorder, dus dat kan wel even duren. Dat wordt zondag op vakantie naar Tsjechië zonder cruise control...
Ik heb de melding vorig jaar ook gehad. Melding en afspraak gemaakt bij de garage voor 2 weken later.
1 dag voordat ik naar de garage moest begint de radar het weer spontaan te doen en sindsdien geen problemen meer gehad.
Wie weet heb je mazzel en gaat hij het ook weer vanzelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
nietwijk schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Vielleicht schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Workshop "hoe met LFA rijden zonder ergernis en zonder illegale hulpmiddelen" organiseren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Vielleicht schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Of het nou een tikkie of slinger is doet er voor mij niet toe. Het leidt gewoon af. Daarom zet ik die handel uit.

Edit: dat geldt ook voor andere merken. Niet elk hulpmiddel is voor mij een hulpmiddel. Voor anderen wellicht wel. Daarom kan je het aan en uit zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door nietwijk op 03-08-2023 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vielleicht
nietwijk schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Of het nou een tikkie of slinger is doet er voor mij niet toe. Het leidt gewoon af. Daarom zet ik die handel uit.
En dat mag jij ;) Ik hang mijn hand aan het stuur, of ik geef het stuur een tikkie met mn knie. En dat mag ook :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeMo1965
Interessante inhoudelijke discussie 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 20:57

Gallus

Cheesy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOMIEFEiLPjAe2Eu3WR5g9yOfU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbVV2AsGGDQkJ31Eu1l9gSqm.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje creatief parkeren is soms even nodig :). Het vebruik valt me nog niet helemaal mee, maar zeker met twee kleine kinderen moet je toch regelmatig stoppen. Het rijdt wel echt heerlijk, die HI5 sleurt hem mee alsof hij er niet is. De Corolla 2.0 die ik hiervoor had moest er toch meer voor werken (vooral veel meer geluid).

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Razwer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:45:
Workshop "hoe met LFA rijden zonder ergernis en zonder illegale hulpmiddelen" organiseren? :+
Mijn auto krijgt over een paar maanden de HDA2 update. Dat neemt niet weg dat de LKA (de lijnrechter) in mijn leefomgeving gewoon niet inzetbaar is, zelfs gevaarlijk kan zijn.

Op de snelweg zet ik hem nog wel eens aan maar ook alleen als mijn vrouw er niet bij in zit. Het systeem is nogal nerveus maar goed, na de update hoop ik dat het werkt zoals het moet werken en ik een vloeiend werkend systeem heb in plaats van een systeem dat een bocht indeelt in 14 rechte stukjes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-08 10:07
Gallus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:56:

Beetje creatief parkeren is soms even nodig :). Het vebruik valt me nog niet helemaal mee, maar zeker met twee kleine kinderen moet je toch regelmatig stoppen. Het rijdt wel echt heerlijk, die HI5 sleurt hem mee alsof hij er niet is. De Corolla 2.0 die ik hiervoor had moest er toch meer voor werken (vooral veel meer geluid).
Eerlijk gezegd vind ik dit bijzonder a-sociaal en zelfs tegen het hufterige aan. Een maand of zo geleden stond ik met vouwwagen ook bij laadpalen langs de duitse autobaan, en koppelde hem af....ik stond alleen bij 4 palen. Maar halverwege de laadsessie kwamen een paar mensen, toerrijders met 3 autoos die wilde laden... Ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen als ik zo stond, en dat groepje zou niet kunnen laden omdat ik zo stond.......sorry hoor, maar dit wil ik dan wel kwijt. Houd ook eens rekening met een ander. Als jij zo aan kwam (in je app staat; 1 paal bezet van de 4) , en je zag dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:26
@wim1955 Ik heb geen idee waar het is, maar de vierde plek is nog beschikbaar (kan je wel geen kant meer op) en mogelijk staan er nog meer laadpalen dan er zichtbaar zijn op de foto. Verder heb ik dus ook geen idee hoe moeilijk het zou zijn om daar af te koppelen.
Zolang je ook bereid bent om in de buurt te blijven en eventueel te verplaatsen als er nog dorstige EV's aankomen, zie ik het probleem niet echt.

Als dit de enige 4 laadpunten zijn, er rechts onvoldoende ruimte is om die plaats te gebruiken en je gaat even rustig een half uurtje lunchen verderop, DAN is er wel een probleem.

PS, ik merk net dat de rechtse paal precies buiten dienst is (blauwe wikkeling)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeMo1965
wim1955 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dit bijzonder a-sociaal en zelfs tegen het hufterige aan. Een maand of zo geleden stond ik met vouwwagen ook bij laadpalen langs de duitse autobaan, en koppelde hem af....ik stond alleen bij 4 palen. Maar halverwege de laadsessie kwamen een paar mensen, toerrijders met 3 autoos die wilde laden... Ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen als ik zo stond, en dat groepje zou niet kunnen laden omdat ik zo stond.......sorry hoor, maar dit wil ik dan wel kwijt. Houd ook eens rekening met een ander. Als jij zo aan kwam (in je app staat; 1 paal bezet van de 4) , en je zag dit?
Waarom asociaal?
Als de hele rij leeg is doe ik dat ook, met het risico dat ik hem alsnog weg moet halen als er iemand aankomt die wil laden.
En als ik aan kom rijden bij iemand die zo staat zal ik hem netjes vragen of hij toch even plaats maakt.
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Beetje communiceren, beetje lief voor elkaar zijn, beetje meer geduld, daar wordt de wereld niet slechter van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
laad etikette en wachtplekken zijn nog wel een dingetje ja, ik stond laatst te wachten terwijl er een model x op 93% nog aan het laden was tot 100% (denk ik) met 18kw en niemand in de buurt natuurlijk. bij Ionity palen vind ik het nog wel onhandig dat er geen wacht straatje is zodat je makkelijk kunt zien wei er al wel staat te wachten en wie er gewoon geparkeerd staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 20:57

Gallus

Cheesy

wim1955 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Sorry, maar ik denk dat je veel te snel oordeelt. Er waren hier 14 plaatsen, waarvan er slechts een paar bezet waren. Ik ben gewoon bij de auto gebleven en blokkeer ook nog eens een defecte paal. Iedereen die aan kwam rijden kon dus zo zonder problemen laden.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
@Gallus @wim1955 @Tiggy80 @PeMo1965 @IceTeaGX ,
Ik begeef me een beetje op glad ijs, het tweakers advies is om dit aan de mods over te laten,
Maar….
Met full respect dat niemand kwade zin heeft,
Mag ik toch wijzen op de huisregels: https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/, nummer 4 (edit)

Waarbij ik nogmaals met full respect denk dat we het best gewoon over kunnen gaan naar het volgende super gave tweaker issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje223
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 14:31
Stefannn schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:19:
Ik begeef me een beetje op glad ijs, het tweakers advies is om dit aan de mods over te laten,
Maar….
Mag ik toch wijzen op de huisregels: https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/, nummer 3:

Waarbij ik nogmaals met full respect denk dat we het best gewoon over kunnen gaan naar het volgende super gave tweaker issue.
"Nummer 3".
Zijn de berichten niet leesbaar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Gallus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Sorry, maar ik denk dat je veel te snel oordeelt. Er waren hier 14 plaatsen, waarvan er slechts een paar bezet waren. Ik ben gewoon bij de auto gebleven en blokkeer ook nog eens een defecte paal. Iedereen die aan kwam rijden kon dus zo zonder problemen laden.
Daarbij lijkt het alsof de lader die je blokkeert buiten gebruik is. Lekker laten mekkeren.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 09:06
de meester01 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:11:
[...]

Vandaag vergat ik het uit te zetten (LKA) en werd net buiten het dorp zowat op een tegenligger geduwd door dat k#dt systeem :(
Berg en Dalweg? Die is levensgervaalijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Stefannn schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:19:
Maar….
Mag ik toch wijzen op de huisregels: https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/, nummer 4 (edit)

ben mij van geen kwaad bewust, over welke post heb je het dan?

edit: ik vermoed over de laad etikette? met alle respect naar jou, maar dat was zeker geen persoonlijke reactie op het parkeer voorbeeld (hoewel je daar in mijn ogen best kritisch op mag zijn en in die zin mijn post er op kan/mag slaan). ik ben van mening dat er in het algemeen best wat mag veranderen aan de laadsituaties (wachtplekken en dus ook be de gebruiker een wat socialere houding dan wat ik nu af en toe tegenkom.) als er gebruik wordt gemaakt van een laadpaal zoals in eerder genoemde situatie heb ik daar geen moeite mee, zolang er dan maar bij de auto gewacht wordt (waarbij ik niet zeg dat dit niet het geval was) zodat je plek kunt maken als er een ander aankomt om te laden.

zoals ik al aangaf in mijn vorige post; het perse tot 100% willen laden als het druk is en zo de paal nog even 20-30 min langer vasthouden, vind ik niet sociaal, met 80-90% kom je (ook met met een tesla zoals mijn voorbeeld) echt een heel eind.

wachtplekken voorkomt onbedoeld voordringen en de bijbehorende irritatie.

het zou aanbieders ook sieren als ze iets beter aangeven of een paal aangesloten is of niet (bij ionity zou je het kunnen zien aan de kleur van de lamp, maar op een goede zonnige dag is dat niet altijd duidelijk en de lampen zijn ook weleens kapot. zo wilde ik op vakantie laden aan de enige vrije paal, blijkt nog niet ingebruik. tijdens het aankoppelen rijd er iemand weg en op moment dat ik instap komt er een audi aan die op de vrijgekomen plek gaat staan laden. die kon natuurlijk ook niet zien/weten dat ik niet geladen had en wilde verplaatsen dus die neem ik niets kwalijk, maar het voelde wel lullig. met wat betere- aanduiding had ik gewoon direct gaan staan wachten. vervolgens waren er nog 4 andere die zich ook vergiste in de werking van de paal.

dus @Stefannn mijn post was algemene kritiek en heel eerlijk in mijn ogen ook niet aanvallend/beledigend/zonder respect geschreven als deze wel als reactie zou zijn geschreven; kritiek mag namelijk best zolang je gebruikers maar niet onfatsoenlijk aanspreekt (lees; verrot scheld); iets wat ik niet heb gedaan.

[ Voor 62% gewijzigd door Tiggy80 op 04-08-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:45
Gallus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Het probleem is dat laders niet zijn opgesteld zoals de meeste klassieke tankstations.
laadinfrastructuur is veelal opgesteld als parkeerplaatsen daar waar klassieke tankstations doorrijd-plaatsen zijn.

Als de laadinfrastructuur ook doorrijdplaatsen opstelling hebben dan is er geen probleem voor auto's met aanhangwagens ... en lost dit probleem zichzelf op.

Ik merk dat nieuwe laadstations meer en meer het doorrijdtype worden ... wat een goede evolutie is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

ckoopmanschap schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:37:
[...]
Berg en Dalweg? Die is levensgervaalijk..
Geen idee waar die ligt maar zo'n 60km weg met strepen op een meter uit de bermen. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7Vmx5mpK10kIQwyTwf0E-26SJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e46q9Xx8PfZ6bl6qXs4eObF5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Tiggy80 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:15:
[...]

ben mij van geen kwaad bewust, over welke post heb je het dan?

edit: ik vermoed over de laad etikette? met alle respect naar jou, maar dat was zeker geen persoonlijke reactie op het parkeer voorbeeld (hoewel je daar in mijn ogen best kritisch op mag zijn en in die zin mijn post er op kan/mag slaan). ik ben van mening dat er in het algemeen best wat mag veranderen aan de laadsituaties (wachtplekken en dus ook be de gebruiker een wat socialere houding dan wat ik nu af en toe tegenkom.) als er gebruik wordt gemaakt van een laadpaal zoals in eerder genoemde situatie heb ik daar geen moeite mee, zolang er dan maar bij de auto gewacht wordt (waarbij ik niet zeg dat dit niet het geval was) zodat je plek kunt maken als er een ander aankomt om te laden.

zoals ik al aangaf in mijn vorige post; het perse tot 100% willen laden als het druk is en zo de paal nog even 20-30 min langer vasthouden, vind ik niet sociaal, met 80-90% kom je (ook met met een tesla zoals mijn voorbeeld) echt een heel eind.

wachtplekken voorkomt onbedoeld voordringen en de bijbehorende irritatie.

het zou aanbieders ook sieren als ze iets beter aangeven of een paal aangesloten is of niet (bij ionity zou je het kunnen zien aan de kleur van de lamp, maar op een goede zonnige dag is dat niet altijd duidelijk en de lampen zijn ook weleens kapot. zo wilde ik op vakantie laden aan de enige vrije paal, blijkt nog niet ingebruik. tijdens het aankoppelen rijd er iemand weg en op moment dat ik instap komt er een audi aan die op de vrijgekomen plek gaat staan laden. die kon natuurlijk ook niet zien/weten dat ik niet geladen had en wilde verplaatsen dus die neem ik niets kwalijk, maar het voelde wel lullig. met wat betere- aanduiding had ik gewoon direct gaan staan wachten. vervolgens waren er nog 4 andere die zich ook vergiste in de werking van de paal.

dus @Stefannn mijn post was algemene kritiek en heel eerlijk in mijn ogen ook niet aanvallend/beledigend/zonder respect geschreven als deze wel als reactie zou zijn geschreven; kritiek mag namelijk best zolang je gebruikers maar niet onfatsoenlijk aanspreekt (lees; verrot scheld); iets wat ik niet heb gedaan.
Dank,
Het is/was zoals gezegd glad ijs, het tweakers advies was om het aan mods over te laten. In dit geval waren er veel Posts, en begon het persoonlijke en algemene wat door elkaar te lopen.

Zonder iemand te willen beschuldigingen, vond ik het gepast toch even aandacht voor de etiquette te vragen. De originele poster nam de moeite een leuke foto te plaatsen en kreeg vervolgens aardig wat over zich heen.
Dat is wellicht niet allemaal kwaad bedoeld of bij goed lezen niet eens kwaad maar is toch niet perse prettig.

Anyway.
Ik ga niet nog een keer reageren, anders ontploft dit ook nog (eventuele dm’s beantwoord ik wel)
Ik verwijt eigenlijk niemand wat (al snap ik ook wel weer dat dat zo over kan komen)
Hoop domweg dat we “forward looking” prettig bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
de meester01 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Geen idee waar die ligt maar zo'n 60km weg met strepen op een meter uit de bermen. Zoiets:

[Afbeelding]
Zulke strepen zijn "niet LFA compatibel" nee :(
Ook strepen als onderstaand voorbeeld (veelal voorkomend op spitsstroken) zijn ook niet "compatibel" en duwen je ook soms de andere baan op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEzet_03aWCTnqkUvU2uoAVYktk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cDeZJP2s0BBt91zBTjEzrh8F.png?f=user_large

Altijd even oppassen dus en handen aan het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:53
Razwer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

Zulke strepen zijn "niet LFA compatibel" nee :(
Ook strepen als onderstaand voorbeeld (veelal voorkomend op spitsstroken) zijn ook niet "compatibel" en duwen je ook soms de andere baan op.
[Afbeelding]

Altijd even oppassen dus en handen aan het stuur.
Knipperlicht uitzetten bij verandering van strook. Probleem opgelost!

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Pieter Hermens schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Knipperlicht uitzetten bij verandering van strook. Probleem opgelost!
Ik snap de opmerking niet helemaal? Kan je aub uitleggen wat de relevantie is bij het rechtdoor (willen) rijden op een spitsstrook met zo'n schuine streep waarbij LFA denkt dat de auto opzij moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 21:03
Moguh;
Ik overweeg heel erg om een ioniq 5 lounge editie te kopen (2ehands).
Ik kijk nu vooral naar de 2021-2022 editie omdat ik zag dat bij de geupdate versie de HDA 2 tijdelijk niet geleverd is door chip tekorten en als ik 40-50k neerleg voor een auto ik dat er wel graag op heb zitten :)

Nou heb ik een paar vragen;
- Zijn er nog redenen waarom ik de 2021 versie niet zou willen, afgezien van de iets kleinere accu? (bv, updates die niet OTA te doen zijn, zag wat over coldgating van de batterijen langskomen in de eerste modellen en dacht dat die met de update gefixt zijn).
- Ik zie ook een paar project 45 vesies langskomen die net zo compleet lijkt als de lounge, maar kan geen spec lijstje vinden. (de link in de openingspost werkt niet meer). heeft iemand die nog ergens/een lijstje met de verschillen ten opzichte van de lounge editie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Mcniver Ik heb de links in de topic start aangepast van de prijslijsten, dus zouden het weer moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
Mcniver schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:04:
Ik kijk nu vooral naar de 2021-2022 editie omdat ik zag dat bij de geupdate versie de HDA 2 tijdelijk niet geleverd is door chip tekorten en als ik 40-50k neerleg voor een auto ik dat er wel graag op heb zitten :)
Mijn MY23 (lounge) heeft het er "gewoon" op zitten. Je kreeg een "korting" wanneer je er van af zag zonder garanties op snellere levertijd.
HDA2 zou naar mijn mening niet een overwegende factor moeten zijn voor het kiezen tussen MY22, MY22.2 en MY23. Het automatische lane switchen is naar mijn mening een compleet waardeloze feature en is HDA2 (t.o.v. HDA1) niet echt een toegevoegde waarde.
Waar MY22 en MY22.5 bijvoorbeeld een LFA/LKA update nodig hebben om rustig binnen de lijntjes te blijven, heeft de MY23 dat niet nodig. Daarnaast heeft MY 23 een groter accupakket (77kw ipv 73kw) maar dat wist je al.

Volgens mij is een Project 45 full option (wat later lounge is geworden) maar dan met zonnecellen in het dak. Een Lounge uitvoering KAN met panaromadak uitgevoerd zijn (optioneel) waarbij een Project 45 dat dus nooit zal zijn ivm zonnecellen in het dak.

Lang verhaal kort: staar je aub niet blind op HDA2, kijk vooral naar service historie. Er zijn wat kleine issues die allemaal via TSB opgelost zijn/kunnen worden. Verder is accu capaciteit het grootste verschil. wel/niet zelf uitklappende deur handles is juist weer op de oudere modellen wel en nieuwere modellen niet. Een 2e hands auto zonder service historie zou ik persoonlijk van af blijven. Ook een geimporteerd exemplaar is bij doorverkoop altijd iets minder waard.

[ Voor 10% gewijzigd door Razwer op 04-08-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdbas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 11:43
Help! Ik sta in Duitsland bij een Ionity en opladen werkt niet! Bij alle palen geprobeerd. De laadpaal hiervoor werkte ook al niet! Hebben jullie een magisch idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
levdbas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:07:
Help! Ik sta in Duitsland bij een Ionity en opladen werkt niet! Bij alle palen geprobeerd. De laadpaal hiervoor werkte ook al niet! Hebben jullie een magisch idee?
Goed de laadstekker vastdrukken en vasthouden, totdat deze goed is begonnen met laden al geprobeerd :? En even kijken of er geen vuil op de contacten zit.

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-08-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:51
andere laadpas gebruiken?

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdbas
Uiteraard allemaal al geprobeerd. Alle vier helaas. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:53
Razwer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Ik snap de opmerking niet helemaal? Kan je aub uitleggen wat de relevantie is bij het rechtdoor (willen) rijden op een spitsstrook met zo'n schuine streep waarbij LFA denkt dat de auto opzij moet?
Ik dacht dat je van de linker strook af kwam!

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij ben jij een Ioniq 5 gebruiker van het eerste uur. Als je ook maar een klein beetje ervaring met de I5 heb, dan weet je dat de auto op dergelijke wegen jou ook hier binnen de lijntjes probeert te houden. aangezien de auto hier in principe naar behoren werkt. Hier gaat de update je niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Vielleicht schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Volgens mij ben jij een Ioniq 5 gebruiker van het eerste uur. Als je ook maar een klein beetje ervaring met de I5 heb, dan weet je dat de auto op dergelijke wegen jou ook hier binnen de lijntjes probeert te houden. aangezien de auto hier in principe naar behoren werkt. Hier gaat de update je niet mee helpen.
Die verwachting is er ook niet hoor. Ik benoemde ook specifiek de LKA op 60 km wegen. Die ene keer dat ik het vergat (herstart, ik bleef even in de auto zitten terwijl mijn vrouw iets afhaalde) staat het ding me gelijk naar het leven :|

Ik hoop wel dat de LFA eindelijk werkt zoals bedoeld (en voor betaald). Die kun je wel permanent uitzetten. De LKA moet je voor elke rit even met een lange druk op de knop deactiveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Gisteren de dashcam (A139 Pro 2-ch) maar eens geïnstalleerd.
Viel allemaal niet tegen, panelen lostrekken (vooral achterklep en a-pillars waar de airbags zitten) was even spannend maar ziet er nu, al zeg ik het zelf, keurig uit.

Eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yraCoIQnJfx9Huo90Hh6y5jeoNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PT6VOHpU2MEYfWiuqMFw1hsR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFWzx0zZln0xQfUojLgu8OXMes4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5khGYO8lNuMK0zPhi2sAz3d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYJ7b8QWrFLRxw1cX_TS5LZR0n8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IClkyIaBptzWlwfaIOucwEeh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hD75SxXKoHg-8i0XIak-mEVNSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5nA5kDbvBaSPV0XLEJuQBy2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P8z4E5hP3BMM-_OlFxYP_TXt5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GedhiFXik30NesDgzpnvLmE9.jpg?f=fotoalbum_tile

Installatie main camera en hw-kit voor parking mode
Richting de a-pillars
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yPUaV71MglbFOuwXj5hlMu9XtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmRIJPV38g14RmShm6TIkbvy.jpg?f=fotoalbum_large

Netjes achter de airbag langs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ycqXkTxXy6vyx0WLwD3iP5lxgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wobTbjrRowdEWZ6R16i6tOmt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLBGCLXMuDuu413v3181yp8yAyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbusyTcE4eLg939PeVjjKJOF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOPzOL0LdNMjmUYl_5_3CpAmEpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDkpGjPAdZ5Zfem95S5Aobvm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwHATCrN-NICKziIqBlO3Z1rffg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPuLRzJtMiX9IUcTeeNJqeDV.jpg?f=fotoalbum_tile

Naar beneden, aansluiten en klaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNVkpLg_Az5qtC_Um_k5NT80M9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtfwtXXkQ3OMJY58xxiCWsMx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoAg6HAQEIEVC9lx2rY8F00nHqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zv8fNWOmAKTEfRRdgKVJYc29.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMLnk8IPudbI8CM6-rJ9z9GRlA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp74PFZZi537931H3nYUlV3l.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAs3Tq7SCtrmwNuLA8pG73bJBrU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mSvjf7Z2NbqrE2TmYMMJZas.jpg?f=fotoalbum_tile

Achtercamera
Was op de airbag en het gepiel door de het doorvoer rubber heen veel sneller gepiept

Achter de rechter airbag door naar achter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0xIlSjarOS3-wNxlbDgm10YrvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBc6BetEbwrFIMQSDIKwDnl0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djLbWMUzw1JMrdS9D71R8EJDmnQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLn7H6JRJOQKUWaYVtbDb15k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEgdtN2FIdpAkEgYGpQP2dx-X54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyMh3yTCDoKN1bqCLgh1dRz4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8XrGoFRtIzUgRIUOn2s_N_sDFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W90QkZlD17SCEozBVoZij0MS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCs4_GnMwRZITWnAf4U0VqhKlck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCBd8GGKUh4uQESIyR8mGxer.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBuYLUOckgjVCPpr6L-YEeMf00Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKl1jHlEDH2M4Zqin2Qr8BGF.jpg?f=fotoalbum_tile

Door de kabelrubber heen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raqb0P4sq1ZzjsnD7c4rea7FOSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8JAdrYiHUHjMNLx3Oqes0Hp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZKEq1ncWhM82QC3sFF4kQEbpV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHjoLheUGHx2H7pM3Bz7NCOW.jpg?f=fotoalbum_tile

Vissen achter het paneel wat niet lekker los wou, overgebleven kabel wegfrotten en vastplakken die camera maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG_Cg5PlFtuY5Wqh0-HOhx4Lrxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKS5eFTMnBXOfA2DOuCoacpA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyKVXhN7g6YQdVvxuokK6pAx9sY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1b2K9ChAAkRkvlBP6A6aZsQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdxjkMj0Z8ZNz26eKOIAJRrCrYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8lZnbyf0cGGpnZ6wAHEl5qi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pJsps_rmvTQB6QZqM0JWDOBF94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1HRqu4pYhKVNJRZ3byuXoA4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 83% gewijzigd door GG85 op 04-08-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdbas
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Goed de laadstekker vastdrukken en vasthouden, totdat deze goed is begonnen met laden al geprobeerd :? En even kijken of er geen vuil op de contacten zit.
Helaas, nu ook een waarschuwing erbij gekregen :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP3KoPEFu5oKsbVE0Y3SnHAcSbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7P04Zzg62zCaEWSC69yLV3l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcniver
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 21:03
Razwer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

Mijn MY23 (lounge) heeft het er "gewoon" op zitten. Je kreeg een "korting" wanneer je er vanaf zag zonder garanties op snellere levertijd.
HDA2 zou naar mijn mening niet een overwegende factor moeten zijn voor het kiezen tussen MY22, MY22.2 en MY23. Het automatische lane switchen is naar mijn mening een compleet waardeloze feature en is HDA2 (t.o.v. HDA1) niet echt een toegevoegde waarde.
Waar MY22 en MY22.5 bijvoorbeeld een LFA/LKA update nodig hebben om rustig binnen de lijntjes te blijven, heeft de MY23 dat niet nodig. Daarnaast heeft MY 23 een groter accupakket (77kw ipv 73kw) maar dat wist je al.

Volgens mij is een Project 45 full option (wat later lounge is geworden) maar dan met zonnecellen in het dak. Een Lounge uitvoering KAN moet panaromadak uitgevoerd zijn (optioneel) waarbij een Project 45 dat dus nooit zal zijn ivm zonnecellen in het dak.

Lang verhaal kort: staar je aub niet blind op HDA2, kijk vooral naar service historie. Er zijn wat kleine issues die allemaal via TSB opgelost zijn/kunnen worden. Verder is accu capaciteit het grootste verschil. wel/niet zelf uitklappende deur handles is juist weer op de oudere modellen wel en nieuwere modellen niet. Een 2e hands auto zonder service historie zou ik persoonlijk van af blijven. Ook een geimporteerd exemplaar is bij doorverkoop altijd iets minder waard.
Thanks! Zal me er niet blind op staren :P dan komt de andere belangrijke factor om de hoek; prijs.. Die oudere zijn meestal iets goedkoper. Ga eens shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:51
levdbas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Helaas, nu ook een waarschuwing erbij gekregen :(

[Afbeelding]
Ai, dan zit er helaas weinig anders op dan Hyundai te bellen... misschien kan een reset van het gehele systeem door de 12volt batterij los te koppelen nog helpen?

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdbas
Henry_tw schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Ai, dan zit er helaas weinig anders op dan Hyundai te bellen... misschien kan een reset van het gehele systeem door de 12volt batterij los te koppelen nog helpen?
Ondertussen ook gedaan maar dit kost het probleem ook niet op. Sleper onderweg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 09:06
[...]

[Afbeelding]
Die is ook niet zo fijn nee, Ik bedoelde deze weg (tussen Beekbergen en Hoenderloo).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a7QDj7dQwZFgBF86xFPBaskhCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KItt2rK85dyD2rZeAv1rEnRg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpsh
levdbas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Ondertussen ook gedaan maar dit kost het probleem ook niet op. Sleper onderweg...
Dat is zuur. Misschien granny lader proberen. En de I5 mag niet gesleept worden volgens het instructieboekje. Alleen als de achterwielen op een ‘karretje’ worden gezet. Of de hele auto op de oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razorh
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 16:04
raymens schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:40:
[...]

Fijn om die link even door te lezen.

Hier dus ook gestrand met hetzelfde probleem 2 weken geleden. Helaas was dat in de 1e week van 3 weken vakantie in Kroätie met 33 graden. Heb te horen gekregen dat het maanden wachten is op het onderdeel, de dealer heeft 4 IONIQs staan met hetzelfde probleem en de eerste is van maart dit jaar nog. Auto de week voor vertrek nog zijn 2 jaar's beurt uit laten voeren in de hoop dat ik geen ellende zou hebben onderweg.

Dealer wilt niet het onderdeel halen uit de nieuwe IONIQ 5 die over een paar weken van de boot komt om als tijdelijke vervaingsauto te dienen. Deze blijken ook een nieuw typenummer te hebben.

Hoe snel "fan" zijn van een auto verdwijnt...
Ik kreeg de melding voor de deur thuis, auto 3 weken oud... Ook omvormer kapot . Opgesleept een week voor mijn vakantie, heb nu via de LM een Volvo xc40 recharge plugin meegekregen. Mijn vrouw vond het niet zo erg hoefde ze niet perse te laden. Maar goed wel super zuur dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfveennl
  • Laatst online: 16:24
GG85 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:47:
Gisteren de dashcam (A139 Pro 2-ch) maar eens geïnstalleerd.
Viel allemaal niet tegen, panelen lostrekken (vooral achterklep en a-pillars waar de airbags zitten) was even spannend maar ziet er nu, al zeg ik het zelf, keurig uit.

Eindresultaat
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Installatie main camera en hw-kit voor parking mode
Richting de a-pillars
[Afbeelding]

Netjes achter de airbag langs
[Afbeelding]

Naar beneden, aansluiten en klaar
[Afbeelding]

Achtercamera
Was op de airbag en het gepiel door de het doorvoer rubber heen veel sneller gepiept

Achter de rechter airbag door naar achter

Door de kabelrubber heen
[Afbeelding][Afbeelding]

Vissen achter het paneel wat niet lekker los wou, overgebleven kabel wegfrotten en vastplakken die camera maar
[Afbeelding]
Heel mooi, bedankt voor de info.

Ik heb precies dezelfde camera gekocht en wil deze morgen gaan installeren. Je hebt ook een mooie plek gevonden voor de frontcamera gevonden, hopelijk spiegelt de voorruit niet? Ik had zelf nog niet aan deze plek gedacht maar ik denk dat ik'm ook daar ga monteren.

In een aantal filmpjes had ik gezien dat men de achtercamera bovenin de achterruit installeert maar ik ga'm denk ook onderin de ruit plaatsen. Had al wel de kabel naar de achterklep getrokken omdat ik deze week de extra kofferbak verlichting had geïnstalleerd en de boel dus toch open lag.. Dus moet de bekleding van de achterklep wel weer los maar ik weet nu in elk geval hoe het moet.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• levdbas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH_8t7tFl6EOt2TFW2kT2AGhxlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5pQprKK7TYpWxH1wC8VISNX.jpg?f=fotoalbum_large

Nou ervaring hoor. Er is een temperatuursensor in het accupakket kapot. Die geeft continu 110 graden aan waardoor de overhittingsbeveiliging aangaat. Vervangende sensor is €14,80 :') De auto wordt hier nu lokaal gerepareerd om hopelijk dinsdag onze weg te vervolgen. :9

[ Voor 3% gewijzigd door levdbas op 04-08-2023 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Mcniver schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Thanks! Zal me er niet blind op staren :P dan komt de andere belangrijke factor om de hoek; prijs.. Die oudere zijn meestal iets goedkoper. Ga eens shoppen.
Succes met de zoektocht en hou ons op de hoogte wanneer je geslaagd bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

wfveennl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Heel mooi, bedankt voor de info.

Ik heb precies dezelfde camera gekocht en wil deze morgen gaan installeren. Je hebt ook een mooie plek gevonden voor de frontcamera gevonden, hopelijk spiegelt de voorruit niet? Ik had zelf nog niet aan deze plek gedacht maar ik denk dat ik'm ook daar ga monteren.

In een aantal filmpjes had ik gezien dat men de achtercamera bovenin de achterruit installeert maar ik ga'm denk ook onderin de ruit plaatsen. Had al wel de kabel naar de achterklep getrokken omdat ik deze week de extra kofferbak verlichting had geïnstalleerd en de boel dus toch open lag.. Dus moet de bekleding van de achterklep wel weer los maar ik weet nu in elk geval hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:50
Terugroepactie voor Hyundai en Kia, vanwege brandgevaar. Vooralsnog in de VS en niet voor de I5 of EV6.
https://www.bbc.co.uk/news/business-66402202

[ Voor 3% gewijzigd door edvanleeuwen op 04-08-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 09:40
edvanleeuwen schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:30:
Terugroepactie voor Hyundai en Kia, vanwege brandgevaar. Vooralsnog in de VS en niet voor de I5 of EV6.
https://www.bbc.co.uk/news/business-66402202
Oef, voor zover ik kan zien zitten er geen EVs tussen. Een element van een olie pomp zou de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Mcniver schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Ik zit te denken na mijn vakantie die van mij weg te doen (ik wissel wat vaker van auto en wil nu misschien een I6 uitproberen). Zal dan een km of 45.000 op zitten en krijgt nog een beurt bij de Hyundai. Meer info stuur me een bericht.

Import van EVs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:21
Op vakantie is de I5 toch echt een heerlijke auto. Lekker stil en zelfs net 150 heb je niet door dat je hard aan het gaan bent. De begrenzer stopt de auto boterzacht bij de 190 (altijd leuk aan duitsland om op een nagenoeg lege rechte weg even een keer uit te testen). Dat is wel even iets anders dan de Peugeot 308SW die ik hiervoor had.

Na een jaar lang nagenoeg alleen lokaal geladen te hebben nu aangewezen op snellader. Toch wat bevindingen:

1. EnBW komt vaak maar tot 150kW en vanaf 55% naar 125kW. De EnBW van Shell recharge ging wel tot 180kW

2. Fastned ook vaak hetzelfde verhaal

3. Ionity gaat beter met ruim 200kW maar als de palen allemaal vol zijn lijkt het alsof er een soort ontmoedigingsbeleid is. Al een paar keer gehad, bij verschillende locaties, dat deze tot 80% echt heel hard ging en precies op 80% terugschakelde naar 8kW. Alsof ze niet willen dat je langer blijft staan.

Het is al met al wat meer plannen dan met een ICE maar in Duitsland aan de snelweg goed te doen. Daarnaast ben ik voor het eerst echt tevreden over een ingebouwde navi. Laadstops toevoegen gaat echt goed daar waar ABRP nogal autistisch is en je bij een kleine wijziging onderweg alles opnieuw in moet stellen. Niet handig als je aan het rijden bent en dan is de ingebouwde navi een uitkomst.

En wat fijn om als laatste aan te komen en als eerste te vertrekken naar BMW en Audi etcetera en dan de bestuurders zien kijken van gast die nu al :) . Zeker als je nog een sanitaire stop hebt of iets gaat drinken dan moet je echt moeite doen om op tijd terug te zijn. Blijft toch een heel groot voordeel en daarop had ik de auto ook uitgezocht maar komt nu pas tot zijn recht. Ben benieuwd hoe het over 2 weken gaat zijn voor 1700km enkele reis naar Noorwegen vanuit NL.

[ Voor 15% gewijzigd door Rugby82 op 04-08-2023 21:31 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 22:54
levdbas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Uiteraard allemaal al geprobeerd. Alle vier helaas. :(
Ik heb 2 keer in Frankrijk een probleem bij een Ionity laadpaal gehad en beide keren de Ionity Helpdesk gebeld (+33187210891) je kunt zelfs voor “Nederlands” kiezen.
Dit nummer staat (volgens mij) op alle Ionity laadpalen.

Zij hebben mij perfect en snel geholpen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:38
Rugby82 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:25:
Op vakantie is de I5 toch echt een heerlijke auto. Lekker stil en zelfs net 150 heb je niet door dat je hard aan het gaan bent. De begrenzer stopt de auto boterzacht bij de 190 (altijd leuk aan duitsland om op een nagenoeg lege rechte weg even een keer uit te testen). Dat is wel even iets anders dan de Peugeot 308SW die ik hiervoor had.

Na een jaar lang nagenoeg alleen lokaal geladen te hebben nu aangewezen op snellader. Toch wat bevindingen:

1. EnBW komt vaak maar tot 150kW en vanaf 55% naar 125kW. De EnBW van Shell recharge ging wel tot 180kW

3. Ionity gaat beter met ruim 200kW maar als de palen allemaal vol zijn lijkt het alsof er een soort ontmoedigingsbeleid is. Al een paar keer gehad, bij verschillende locaties, dat deze tot 80% echt heel hard ging en precies op 80% terugschakelde naar 8kW. Alsof ze niet willen dat je langer blijft staan.

Het is al met al wat meer plannen dan met een ICE maar in Duitsland aan de snelweg goed te doen. Daarnaast ben ik voor het eerst echt tevreden over een ingebouwde navi. Laadstops toevoegen gaat echt goed daar waar ABRP nogal autistisch is en je bij een kleine wijziging onderweg alles opnieuw in moet stellen. Niet handig als je aan het rijden bent en dan is de ingebouwde navi een uitkomst.

En wat fijn om als laatste aan te komen en als eerste te vertrekken naar BMW en Audi etcetera en dan de bestuurders zien kijken van gast die nu al :) . Zeker als je nog een sanitaire stop hebt of iets gaat drinken dan moet je echt moeite doen om op tijd terug te zijn. Blijft toch een heel groot voordeel en daarop had ik de auto ook uitgezocht maar komt nu pas tot zijn recht. Ben benieuwd hoe het over 2 weken gaat zijn voor 1700km enkele reis naar Noorwegen vanuit NL.
Mijn ervaring met EnBW is juist heel positief. Vaak stond er in charmap, plugshare etc dat het een 150lader was. Maar eenmaal aan het opladen haalde ik snelheden van 235/236 kw https://www.instagram.com/p/CuObRznod90/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog

De beperking vanaf 80% komt van de auto en niet van de laadpaal.
Het betreft de bescherming van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Laatst online: 08-09 10:41
de meester01 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:11:
[...]

Ik ben inmiddels helemaal gewend om LKA uit te zetten op 60km wegen. Die zijn er nogal veel van bij ons in de provincie. Daar werkt LKA inderdaad vaak levensgevaarlijk omdat hij je naar het midden van de weg duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Heb ik ook gehad in UK.
Ik heb uiteindelijk de 50kW lader gebruikt van ander merk die er ook stond en vervolgens 50km verderop een hpc lader van ander merk.
CharlieBulldog schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:32:
[...]

Ik heb 2 keer in Frankrijk een probleem bij een Ionity laadpaal gehad en beide keren de Ionity Helpdesk gebeld (+33187210891) je kunt zelfs voor “Nederlands” kiezen.
Dit nummer staat (volgens mij) op alle Ionity laadpalen.

Zij hebben mij perfect en snel geholpen !
Goed om te weten.
Maar… die ionity is dus niet perse altijd betrouwbaar (??). Ik lees hier ook dat velen er juist heel goed gebruik van maken.
Anyway.. uk was mijn eerste trip, toen heb ik bij echt elke lader zitten puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Vraag:
Is er een manier om achteraf te kunnen zien hoeveel je per laadbeurt hebt geladen?
Bij uk tripje laatst heb ik het idee dat 1 laadbeurt 10 a 15 kWh meer in rekening heeft gebracht dan dat ik volgens mij geladen heb. Ik heb ergens nergens een “laadhistory” kunnen vinden om dat zeker te kunnen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
CharlieBulldog schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:39:
[...]

De beperking vanaf 80% komt van de auto en niet van de laadpaal.
Het betreft de bescherming van de batterij.
Alleen gaat die vanaf 80% niet ineens naar 8kW. Bij alle andere laders gaat het van 80-100% nog gewoon met ongeveer 100kW aflopend naar 40kW. Een waarde van 8kW op 80% is enorm afwijkend.

In NL op Fastned heb ik ook gewoon 230kW gehaald tot 80kW richting ruim 90%.

[ Voor 8% gewijzigd door Rugby82 op 05-08-2023 08:01 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:21
Rugby82 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:00:
[...]

Alleen gaat die vanaf 80% niet ineens naar 8kW. Bij alle andere laders gaat het van 80-100% nog gewoon met ongeveer 100kW aflopend naar 40kW. Een waarde van 8kW op 80% is enorm afwijkend.

In NL op Fastned heb ik ook gewoon 230kW gehaald tot 80kW richting ruim 90%.
Ga regelmatig naar Hamburg maar ben niet anders gewend dat als ik bij Ionity laad dat de snelheid bij 80% even instort (meestal een minuut) naar 8-10kW en daarna weer een stuk sneller gaat.
Zal het binnenkort eens proberen bij een Fastned of Shell Recharge, kijken wat deze dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:20
@Rugby82 in mijn ervaring (met een EV6) is dat langzaam laden op ca 80% SoC afhankelijk van hoe snel er geladen is tot die SoC. Is dat zogezegd op volle kracht, dan gaat de auto even langzaam laden op 80% SoC wat na iets van een minuut weer voorbij is en de snelheid weer flink omhoog gaat richting de 100kW. Tesla Björn noemt dit ook wel de Korean siësta ;)
Is er echter relatief langzaam geladen doordat de batterij niet op de optimale temperatuur was, dan blijft de auto ook rond de 80% snel verder laden en is die dip in laadsnelheid er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CharlieBulldog
Stephan_haarlem schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Ga regelmatig naar Hamburg maar ben niet anders gewend dat als ik bij Ionity laad dat de snelheid bij 80% even instort (meestal een minuut) naar 8-10kW en daarna weer een stuk sneller gaat.
Zal het binnenkort eens proberen bij een Fastned of Shell Recharge, kijken wat deze dan doet.
Dit is ook precies mijn ervaring.
Los daarvan bepaald Ionity niet de laadsnelheid maar de software van de auto.

Ik laad in principe niet verder dan 80% en zoek een paar uur verder wel weer even een laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
Dan zal het wel de korte dip zijn en heb ik hem er weer vanaf gehaald en niet lang genoeg gewacht (hoefde ook niet). Viel me gewoon erg op bij Ionity dus weer wat geleerd. Fastned zakt al eerder terug in vermogen waardoor je er dan waarschijnlijk minder last van hebt.

Mijn accutemp was elke keer goed aangezien ik deze op de interne navigatie had ingevoerd, dus met accuverwarming mits nodig. Gisteren met 150 en 24C richting de laadpaal dus dat was niet nodig. Zal de volgende keer eens wat langer wachten en kijken wat er gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rugby82 op 05-08-2023 13:06 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb m bij Ionity ook weleens zo zien inzakken bij 80%. Maar al snel schoot ie weer omhoog naar 100 ofzo en verder normale curve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:47

-CJ

Not remastered

Iemand hier had het garagehandboek (of een link er naar) gepost, waar staat deze ergens? Heb zitten zoeken maar gebruik denk ik niet de juiste termen. Is ook niet gepind en zie 'm ook niet in de OP.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
-CJ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:44:
Iemand hier had het garagehandboek (of een link er naar) gepost, waar staat deze ergens? Heb zitten zoeken maar gebruik denk ik niet de juiste termen. Is ook niet gepind en zie 'm ook niet in de OP.
Het toverwoord is service manual. Was wel gepind. Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Ik heb deze ook toegevoegd aan de topic start. Zo lang deze nog te downloaden is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lkolkman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:03

Wij zijn net terug uit Italië met de caravan. Onze ervaring was dat de laadpalen over het algemeen wel ruim over de 200 kw gaan. FastNed was onze favoriet (ook omdat we dan niet hoefde af te koppelen). Wel moet ik zeggen dat er vaak maar één/enkele van de laders in gebruik was. Met name in het buitenland (en vooral Italië) loopt de kw snel terug als er meerdere laadpalen tegelijk gebruikt worden. Verder ben ik het helemaal met je eens over de Navi.

8300Wp oost/west Enphase | Ioniq 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Wij zitten in de Alpen vlakbij Italië en ik moet zeggen dat Frankrijk inderdaad veel beter is geworden qua snelladers. Ben laatst al naar Rennes geweest en dat ging prima met Ionity, maar er zijn voldoende andere aanbieders. Fastned zie je ook veel en dan nog de diverse andere zoals van de oliemaatschappijen.

Nu pas eigenlijk ook een eerste echte OTA-update gehad net voor de vakantie, eerder toch altijd met een stick gedaan. En wat me opvalt, hij plant nu gelijk al je laadstops in over langere afstand en past dit ook dynamisch aan, echt heel handig en in principe niks anders meer nodig. Ik laad altijd wel aan de voorzichtige kant (rond de 90%) als we de vouwwagen erachter hebben omdat verbruik wat hoger ligt, maar ging goed. Ik kijk altijd een beetje of het verschil tussen bereik en volgende lader niet veel afneemt. Eventueel pas ik mijn snelheid wat aan, of probeer achter iemand te gaan zitten voor wat minder luchtweerstand. En als je echt flinke hoogtemeters hebt, gewoon ruim gaan zitten.

Inderdaad nog steeds een zeer fijne reisauto en vooral ook in de bergen ongeacht met vouwwagen/caravan of zonder trekt hij zo makkelijk omhoog, echt een genot om mee te rijden. Ik heb er in iets meer dan een jaar nu bijna 32.000km mee gereden. Aangezien ik regelmatig wissel ga ik kijken voor iets anders, maar waarschijnlijk of een Ioniq 6 of weer een andere 5. De 5N vind ik ook prachtig, maar eerlijk gezegd waarschijnlijk teveel van het goede qua vermogen en prijs. Misschien nog eens kijken naar een AWD i.p.v. RWD, maar heel eerlijk gezegd mis ik momenteel niks.

Die radarwaarschuwingen heb ik wel een paar keer gehad afgelopen jaar, voornamelijk bij sneeuw, maar ook op deze vakantie met warm weer een keer. Zal het wel even zeggen bij de beurt binnenkort.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 06-08-2023 12:23 ]

Import van EVs

Pagina: 1 ... 181 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic