Zo net terug van een rondritje Europa.... 3500km in een dikke week. Zoals gewoonlijk weer prima te doen met de IONIQ5. Blijft een heerlijke reiswagen met 130km op de auto cruisecontrol op de Deutsche Autobahn.
Volop kunnen experimenteren met de laatste versie van de navi-update met de laadplanning. Mijn conclusie?
Ik vind het niet veel toevoegen. Grootste gemis vind ik dat je geeen gewenste SoC kunt invoeren. Dat maakt het advies eigenlijk onbruikbaar als hij het zo inplant dat je met ongeveer 10% SoC aankomt in de late avond op je Hongaarse camping... Vorig jaar druk bezig geweest met ABRP en daar kan dát juist wel. Maar ABRP vind ik uiteindelijk niks, omdat ik alleen van ongeveer 15-->85 wil laden en niet van die 10 minuten laadstopjes.... (ja, ook dat kun je instellen, maar is me alsnog niet van zin). Wat me opviel is de de laadplanning zelfs binnen de laatste 30 km nóg weer verandert. Dan weer een IONITY over 20km, dan weer een ALLEGO over 25km. Werkt verwarrend en is irritant.
Inmiddels is de HPC-laaddichtheid zo groot, dat het allemaal onnodige stress geeft. Mijn tactiek is gewoon simpel voor zo'n reis.Voor mijn praktijk geldt dat ik ongeveer een kleine 300km bereik hebben (tussen de 15 a 20 en 80-85%), Dus bij vol van huis plan je een laadstop in over 300km. En die plan ik dan gewoon in, in WAZE, want die prevaleert voor mijn nog steeds boven de inbouwnavi. Tijdens het laden zoek ik dan weer ff een nieuwe over 275km of zo. De laadplanning in de navi kun je al "inspiratie"gebruiken, maar meestal pak ik de app van Shell Recharge om een nieuw punt te vinden.
Ook gisteren in Duitsland werd ik weer 'geknepen' op een Fastned 300kw waar ik alleen aan stond. Te vaak haal ik bij Fastned niet de max van 220kw, waar ik die bij IONITY eigenlijk altid wel aantik.
In Duitsland kies ik bij voorkeur een Autohof en niet een Raststaette. Want vaak wat meer palen en meerdere aanbieders. Of een industrieterrein met bijvoorbeeld een Hornbach o.i.d. langs de snelweg.
Het duurde bij mij ff dat ik door had dat je bij de inbouwnavi bij het overzicht met laadplanning op het vlaggetjje moet drukken om de details te zien van het laadpunt. Daar kun je het adres zien (om in WAZE in te voeren) en ook de beschikbaarheid. Overigens klopt daar helemaal niks van, dus heb je d'r ook niks aan en levert alleen maar stress op....
Op de plaats van bestemming laat ik doorgaans aan een 11kw lader, bijvoorbeeld tijdens het shoppen of een uit-eten sessie. Dat gaat vaak prima, al heb ik in Hongarije meegemaakt dat RFID niet mogelijk was en alleen via een app, waarin je daan heel complex een account moest aanmaken e.d...... Onderweg toch nog weer een paar keer opmerking gehad "ben je met een EV hier helemaal gekomen en gaat dat goed?" Kun je in Hongarije wel laden dan? Ja hoor, je moet wel ff zoeken én plannen, want op het platteland vind je niks aan laadpalen. Dus zo maar ff de auto pakken gaat niet als je weinig SoC hebt. Dit jaar op de camping in Hongarije zelfs de Granny loader uit de verpakking gehaald.....de hele nacht aan de 6A op de comping gestaan en dan laad je met 1,3Kw zo'n 10% SoC bij..... Schiet dus echt niet op.
Dus ga je richting Duitsland, Oostenrijk*) doe niet moielijk en ga niet lopen stressen met ABRP of de inboard navi. Doe gewoon je ding en ga elke 300km ff laden. Voel je zeker niet verplicht de onboard navi te moeten gebruiken als je in NL altijd Waze/Maps gebruiktt. Die laadplanning voegt voor mij zeer weinig toe en is geen reden om daarvoor de onboard navi te gebruiken. Mijn vuistregels: elke 300km laden elke 10% SoC is ongeveer 50km.
*) voor wintersport heb je de onboard wel nodig, vanwege de preoconditioning. Normaal gesproken heb je die in de zomervakantie niet nodig. Maar.....gisteren tikten we op 1000m hoogte nog wel ff de 12gr. aan én omdat ik toen wel ff op de onboard reed (mijn vrouw reed, en ik zat op m'n telefoon) vloog warempel de preconditioning toen wel aan.
Veel vakantieplezier als je nog gaat!
[
Voor 7% gewijzigd door
jrk op 07-08-2023 16:19
]
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller