All I had to do was follow the damn train.
Ah vandaar dat alle motorrijders altijd zoveel afstand houdenPhilippeJoris schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Ik verduidelijk. Ik had het meer over de afwezigheid van radar op motoren. Dus geen piepje, geen waarschuwingen. Helpt wel bij het eventueel niet opmerken van een vertragend voertuig vooraan. Motorrijders lopen sowieso al meer risico's en hebben nood aan meerdere paren ogen, lijkt me.
De auto moet nog komen, ik ben me aan het “voorbereiden”.nietwijk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Ik vind het ronduit onnozel dat niet de hoeveelheid remmen/regeneratie bepaalt of het remlicht gaat branden, maar de stand waarin je graag rijdt. Maar ik probeer me ook niet druk te maken over zaken waar ik geen invloed op heb. Het is voor mij een gegeven en ik wil er niet anders door rijden of mijn vrouw opvoeden dat ze opeens anders moet rijden. Het is niet aan mij om mijn achterligger wat te vertellen. Dat doe ik overigens wel met mijn knipperlichten, maar ik ga tijdens het rijden niet nadenken over mijn remlichten. Maar nogmaals, ik vind het waardeloos.
EDIT: Ik denk er wel over na door zo smooth mogelijk van de CC af te gaan, maar het houdt ergens op. En als er een update komt dan installeer ik hem graag.
Maar… ik vind het dus wel een onprettig idee dat als ik “afrem” er geen remlicht gaat branden.
Wat zijn dan de opties?
- enkel op de ouderwetse manier “echt remmen”?
- of kan je ook “regeneratief remmen middels het rempedaal en dat dan de remlichten gaan branden”?
- en (dat zal wel subjectief worden….), als dat zo is… is er dan nog een voordeel aan i-pedal?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Bij een vrachtwagen zijn er regels die bepalen bij welke vertraging (m/s) de remlichten moeten gaan branden. Als je met de retarder in de lichtste stand 'remt' gaan je remlichten meestal ook niet branden.
[ Voor 5% gewijzigd door Slinnenb op 05-06-2023 15:20 ]
HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23
Maar bij een ICE schakel je met 100km/h ook niet terug van 6 naar 3 om vervolgens vanaf de 7000rpm af te remmen want zo hard remt de I5 af met iPedal en het rempedaal nog 1cm ingedrukt dus geen remlichten. Die vergelijking gaat dus niet op omdat het allemaal veel gemoedelijker gaat als je gewoon in de huidige versnelling op de motor remt.YJB schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:11:
Ik weet het niet, maar bij een traditionele auto kun je op e motor remmen en dan gaan je remlichten ook niet aan.
Bij een vrachtwagen zijn er regels die bepalen bij welke vertraging (m/s) de remlichten moeten gaan branden. Als je met de retarder in de lichtste stand 'remt' gaan je remlichten meestal ook niet branden.
Ik heb al tot 3 keer toe iemand op de snelweg bijna achterin gehad omdat ik van 100 naar 60 af moest remmen via iPedal en er geen remlichten branden. Op de motor raak ik vaak ook even de voetrem aan bij sterk afremmen op de motor omdat die vertraging ook erg groot kan zijn en dat is dan toch veiliger voor jezelf.
Een groot rood licht laat mensen toch veel sneller reageren dan eerst waar moeten nemen dat een auto snel vertraagt, dat vervolgens in te moeten schatten om daarna wel/niet te remmen. Als je naar de anatomie van de mens kijkt is dat een veel omslachtiger traject dan een dikke rode lichtgevende streep voor je neus te zien.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Best interessant maar het verzand een beetje in welles/nietes en voegt weinig meer toe.
https://www.hyundai.com/e...ty/more-connectivity.html
Inderdaad. "Bergaf" hebben we hier niet en als ik me hier ook nog druk over zou moeten maken, dan heb ik geen leven meer.PeMo1965 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:10:
Ik denk dat inmiddels iedereen zijn mening wel heeft geventileerd over de remlichten en I-pedal
Best interessant maar het verzand een beetje in welles/nietes en voegt weinig meer toe.
Maar voel jij je wel altijd onzeker of heb je een keer iemand in de bumper hangen? Trap dan gewoon een keer op het rempedaal voor een lichte brake-test en klaar. En laten we zou zeker op dit forum toekomstige IONIQ5 rijders hier geen slapeloze nachten over bezorgen.....
[ Voor 11% gewijzigd door jrk op 05-06-2023 16:52 ]
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Dat moet ook niet de bedoeling zijn.jrk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:49:
[...]
En laten we zou zeker op dit forum toekomstige IONIQ5 rijders hier geen slapeloze nachten over bezorgen.....
Toch vind blijkbaar een groep mensen dit een legitiem issue om hier enigszins activistisch over te zijn om mogelijk indirect Hyundai te kunnen bewegen hier wat aanpassingen aan te maken. Het gaat immers om software dus is het niet ondenkelijk noch onrealistisch hier een oplossing voor te vragen. Door een mening te posten op een forum met (mogelijk) gelijkgezinden kan een eerste stap zijn naar een oplossing.
Ik snap de gedachtengang, maar om de deur dicht te gooien voor iemand die zijn mening wil ventileren staat een open discussie in de weg. Niemand heeft immers de verplichting andermans reactie te lezen en/of er op te reageren.PeMo1965 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:10:
Ik denk dat inmiddels iedereen zijn mening wel heeft geventileerd over de remlichten en I-pedal
edit:
De actie die je beschrijft (en mogelijk niet op deze manier bedoelt) is theoretisch gezien strafbaar (brake checken).jrk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:49:
[...]
Trap dan gewoon een keer op het rempedaal voor een lichte brake-test en klaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Razwer op 05-06-2023 17:27 ]
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Ik doe bij tijd en wijle even een noodstop proberen, dan voel ik meteen weer dat ik in een zware auto rijd.Dala schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:38:
Doen mensen hier om de zoveel tijd op regen 0 om ff de roest van de remschijven af te remmen (Zoals het boekje zegt)? En hoe hard moet je dan remmen?
De dealer had al een paar keer wat stelwerk gedaan m.b.t. de achterklep om van rammelende geluiden af te komen, maar dat loste niks op. Op een gegeven moment is heel de achterklep gedemonteerd om te achterhalen of de klep echt de oorzaak was of dat het elders in de carrosserie zat. Zonder achterklep was het geluid ook hoorbaar. Er waren meer gevallen bekend van loslatende lasnaden in het dak.McRizzo schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Dank voor het delen! Je wordt er niet vrolijk van, maar het is erg nuttig om te weten. Wat betreft die lasnaden, kwam je daar achter vanwege rare kraakgeluiden?
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Dat is de les die ik er zelf ook uit getrokken heb.jrk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Mooi verhaal! De wijze les die ik er uit haal: laat je niet afschepen met een "vreemde" dealer. Ook al zal je eigen dealer ook niet altijd top zijn () altijd nog beter dan een vreemde op afstand.... En bij zulke gevallen ben ik altijd nog blij met een leasemaatschappij die dan wel met vervangend vervoer zal komen!
Al is het maar de vraag of het lukt om de berger zover te krijgen de auto naar je eigen dealer te brengen.
Volgende de voorwaarden van de Hyundai pechservice wordt je auto bij de dichts bijzijnde gebracht.
Zal afhangen van hoeveel extra tijd het kost om de auto naar je eigen dealer te brengen.
In de bevestiging per mail die je als het goed is van Logicx hebt ontvangen staat vermeld wanneer je de auto uiterlijk weer diende in te leveren.saabfanatic schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:02:
[...]
De mijne staat inmiddels 2,5 week bij de dealer (wel mijn eigen). Exact dezelfde problemen en ICCU is nog niet binnen. Overigens hoor ik daar verder niks over.
Ik had het geluk dat het op een maandagochtend was dus er stond netjes een vlamnieuwe qashqai klaar. Dat het maar voor 4 dagen was vertelde niemand mij dus ik was een dag te laat (omdat ik toen maar even in de voorwaarden ging kijken, eigen schuld). Dus gelijk een factuur voor 1 dag huur aan de broek van Logikx. Ook tankkosten + brandstof. Nou had ik na het tanken/inleveren bij de dealer netjes een foto gemaakt van km stand, tankbon, tankdisplay dus ik mocht al gelijk weer mailen om die kosten te crediteren.....doen ze dat nou expres vraag ik me dan af...
De dealer heeft mij na enig aandringen een vervangende auto geregeld en een i10 in de maag gesplitst waar ik aan de ene kant blij mee ben maar aan de andere kant niet gelijkwaardig is. Pro actieve communicatie is er niet en ik weet niet of het nog een paar dagen, weken of maanden gaat duren.
Ik weet natuurlijk dat er weinig personeel is, dat de werkplaatsen uitpuilen maar het is echt armoe hoe men hiermee om gaat.
Je dealer kan een bedrag per dag bij Hyundai claimen voor vervangend vervoer. Dit bedrag staat min of meer gelijk aan de dagprijs van een i10 Herken je gevoel wel. Er zit een groot gat tussen een i10 en een i5 Krijg je een i30 ter vervanging, dan zou ik daar prima mee kunnen leven. Hyundai heeft nog een stapje te maken op dit vlak.
Is zoiets echt nodig? Als het stoplicht plotseling op oranje springt, dan moet je soms ook al stevig remmen. Komt vooral voor bij die stomme stoplichten welke direct weer op groen gaan, nadat je vol in de rem ervoor bent gegaanDala schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:38:
Doen mensen hier om de zoveel tijd op regen 0 om ff de roest van de remschijven af te remmen (Zoals het boekje zegt)? En hoe hard moet je dan remmen?
Mijn schijven zien er best roestig uit, en ik hoef zelden hard in de remmen te knijpen. Ik trek altijd linker pookje naar me toe en hoef zelden bij te remmen.Marco-Peters schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Is zoiets echt nodig? Als het stoplicht plotseling op oranje springt, dan moet je soms ook al stevig remmen. Komt vooral voor bij die stomme stoplichten welke direct weer op groen gaan, nadat je vol in de rem ervoor bent gegaan
Dat zou super zijn! Ik vind carplay geweldig, maar het kabeltje irritant. Er heeft hier een tijdje terug een post gestaan waarin iemand aangaf dat bepaalde hardware in de HI5 het in elk geval wel zou moeten kunnen. Ben benieuwd.DJN schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:25:
Binnenkort mogelijk wireless Apple CarPlay / Android auto
@i-Pedal remlicht bekritiseerders: Gewoon wat vaker je binnenspiegel checken tijdens gas los, dan kan er weinig gebeuren. Niet zo zeuren maar genieten van je auto
Ja, hardware heb ik via de engineering mode (zie topic start) gevonden, zie deze post:Pimmetje223 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:40:
[...]
Dat zou super zijn! Ik vind carplay geweldig, maar het kabeltje irritant. Er heeft hier een tijdje terug een post gestaan waarin iemand aangaf dat bepaalde hardware in de HI5 het in elk geval wel zou moeten kunnen. Ben benieuwd.
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ondertussen zijn we al weer bijna 2 jaar verder
[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-06-2023 21:44 ]
Zie die van mij nu regelmatig tussen de 83% en 87% andere die dit ook zien? (Die dit sensor hebben ingebouwd in hun Home Assisstent)ZuinigeRijder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Dit is de voltage chart voor de 12V batterij
[Afbeelding]
Dus je moet boven de 12.23 Volt blijven, een loodaccu kan slecht tegen ontladen onder de 50%.
Data van de eerste 5 maanden met mijn tool:
/f/image/YpFjRjnrJuF1BzyKlYMaDBGJ.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt zien dat tweemaal de 12 volt accu losgemaakt is geweest. Daarbuiten is de laagste waarde 74% geweest.
EDIT: ook nog 1 maand Battery Monitor 2 erbij gezet (dus kortere periode):
:strip_exif()/f/image/R995ANQIL7LzuYzG7ZG2j32Z.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2 pieken (hoog en laag) lijken verkeerde metingen te zijn geweest.De bijna 15 volt (14.8 Volt) is wanneer de 12 volt batterij bijgeladen wordt (tijdens rijden, tijdens laden of wanneer 12 volt te laag wordt).
[ Voor 26% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-06-2023 16:56 ]
Ik kan via HA het refreshen forceren en geeft mij ook aan wanneer de laatste refresh is geweest. Ik zal vanavond eens een export maken van het grafiek.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:22:
@Xmoo Het 12 volt percentage wordt alleen bijgewerkt bij aanzetten/uitzetten van de auto. En misschien bij refreshen van bluelink App, hoewel ik dat zelfs betwijfel. Dat laatste is trouwens (of via HA) een recept om op een gegeven moment een te lage spanning in de 12 volt accu te hebben. Mijn tool doet dus nooit een refresh.
[Afbeelding]
Je kunt zien dat tweemaal de 12 volt accu losgemaakt is geweest. Daarbuiten is de laagste waarde 74% geweest.
Zo. Dat zou ff lekker zijn!DJN schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:25:
Binnenkort mogelijk wireless Apple CarPlay / Android auto
PJvI
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:22:
@Xmoo Het 12 volt percentage wordt alleen bijgewerkt bij aanzetten/uitzetten van de auto. En misschien bij refreshen van bluelink App, hoewel ik dat zelfs betwijfel. Dat laatste is trouwens (of via HA) een recept om op een gegeven moment een te lage spanning in de 12 volt accu te hebben. Mijn tool doet dus nooit een refresh.
[Afbeelding]

Ik heb bij mijn oorspronkelijke post ook de BM2 grafieken van 2x 15 dagen erbij gezet, ter vergelijk.
Die van jou is ook tussen 80/90, dus naar mijn mening normale waardes.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:58:
@Xmoo die van mij is bijna 2 jaar oud, dus minder 12 volt batterij![]()
Ik heb bij mijn oorspronkelijke post ook de BM2 grafieken van 2x 15 dagen erbij gezet, ter vergelijk.
Vandaag kofferbak en dashboardkastje vervangen met LED. Blijven alleen de vanitymirrors over.
Wel jammer dat in het dashboardkastje je alleen een placeholder hebt voor het built-in cam. Ik hoopte dat als ik het kapje eraf haalde, ik daar een usb-poort kon vinden zoals de Koreaanse versie.
/f/image/btrJEGct8wkmlhSmfdSw3PrT.png?f=fotoalbum_large)
Hmm, dat is verdacht laag... Vandaag mee gereden, geen probleem met starten gehad. Maar wel raar dat ie hem tijdens rijden niet heeft bijgetrokken (accu was 33% toen ik vertrok)
[ Voor 16% gewijzigd door Dala op 06-06-2023 23:45 ]
Ik gebruik de dongel van Ottocast. Met de nieuwste update en uitschakelen van de bleutooth van de auto zelf, doet ie het meer dan prima. * herstel, geen verbinding maken tussen Iphone en Ioniq, maar alleen tussen Iphone en dongel. Dan werkt het, anders niet.Pimmetje223 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:40:
[...]
Dat zou super zijn! Ik vind carplay geweldig, maar het kabeltje irritant. Er heeft hier een tijdje terug een post gestaan waarin iemand aangaf dat bepaalde hardware in de HI5 het in elk geval wel zou moeten kunnen. Ben benieuwd.
@i-Pedal remlicht bekritiseerders: Gewoon wat vaker je binnenspiegel checken tijdens gas los, dan kan er weinig gebeuren. Niet zo zeuren maar genieten van je auto
[ Voor 8% gewijzigd door ernestalmere op 07-06-2023 07:55 ]
Wat de dealer krijgt (of niet) is zijn probleem. Wat je als consument krijgt is jouw probleem. En aangezien de consument zwaar beschermd wordt door het consumentenrecht staat de dealer heel zwak, MITS het een consumentenkoop betreft. Heb je de auto privé gekocht, dan heb je aanzienlijk meer rechten, dan wanneer je de auto zakelijk least.WilliamGeluk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:25:
[...]
Je dealer kan een bedrag per dag bij Hyundai claimen voor vervangend vervoer. Dit bedrag staat min of meer gelijk aan de dagprijs van een i10 Herken je gevoel wel. Er zit een groot gat tussen een i10 en een i5 Krijg je een i30 ter vervanging, dan zou ik daar prima mee kunnen leven. Hyundai heeft nog een stapje te maken op dit vlak.
Zo rijden de meeste EV's inmiddels rond en bijna niemand denkt er bij na. Maak je vooral druk om jezelf en niet teveel om anderen in dit kader. (maw gebruik je rekencapaciteit voor jezelf) Je kan ook gewoon op L2 regen rijden, dan rem je aanzienlijk minder af op de motor en moet je bijremmen met het rempedaal. Dan gaan re remlichten ook aan. De auto bedien je dan als een "ouderwetse automaat". Het bijremmen met het rempedaal is ook regeneratief, tot op zekere hoogte uiteraard. Het voordeel van i-Pedal is dat je nog maar 1 pedaal nodig hebt met uitzondering van een noodstop, waarbij je wel het rempedaal gebruikt. Rijdt relaxter, dwingt je ook tot iets meer anticiperen.Stefannn schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:42:
[...]
De auto moet nog komen, ik ben me aan het “voorbereiden”.
Maar… ik vind het dus wel een onprettig idee dat als ik “afrem” er geen remlicht gaat branden.
Wat zijn dan de opties?
- enkel op de ouderwetse manier “echt remmen”?
- of kan je ook “regeneratief remmen middels het rempedaal en dat dan de remlichten gaan branden”?
- en (dat zal wel subjectief worden….), als dat zo is… is er dan nog een voordeel aan i-pedal?
:fill(white):strip_exif()/f/image/SjwU524MGkEHXJnhNjE4lBFc.png?f=user_large)
/f/image/vslEl9oZF1iYnhS0Tt4Kdfiy.png?f=fotoalbum_large)
Het nadeel van i-Pedal vind ik dat ik constant mijn voet actief omhoog moet houden, en dat hem nergens op kan laten rusten. Ik vind het juist niet relaxeter rijden. Tevens vind ik dat je juist met regen 1 of zelfs off beter moet anticiperen.nietwijk schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:34:
[...]
Het voordeel van i-Pedal is dat je nog maar 1 pedaal nodig hebt met uitzondering van een noodstop, waarbij je wel het rempedaal gebruikt. Rijdt relaxter, dwingt je ook tot iets meer anticiperen.
Mijne staat standaard op Level 1 zodat je de auto langer uit laat rollen. Soms bij afritten of als ik verderop het stoplicht op rood zie staan dan schakel ik zelfs terug naar Level 0 en laat ik hem uitrollen. Uiteindelijk is dit nog efficienter ook, want energie die je niet gebruikt hoef je ook niet te regenereren. Vanwege het gewicht kan je letterlijk 100-en meters, of zelfs kilometers de auto laten coasten, zonder verbruik. Ik maak er zelfs een beetje een sport van
Als je zakelijk least via een leasemaatschappij heb je mbt vervangend vervoer ook niet zo veel te maken met de dealer (behalve dat die hem wellicht moet leveren namens de LM).nietwijk schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:21:
[...]
Heb je de auto privé gekocht, dan heb je aanzienlijk meer rechten, dan wanneer je de auto zakelijk least.
In het contract met de LM is dan ook weer opgenomen wat de maximale vergoeding is (en dat is overigens waarschijnlijk ook niet gelijk aan Ioniq 5).
Zoals al vaker gezegd, alles is persoonlijk. Totnogtoe ben ik ook geen I-Pedal gebruiker en vind ik de Auto stand het fijnste. Maar je hoeft bij I-Pedal toch niet je voet omhoog te houden, die kan je gewoon op de grond zetten... gelijk met Auto Hold bijvoorbeeld.Vielleicht schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:24:
[...]
Het nadeel van i-Pedal vind ik dat ik constant mijn voet actief omhoog moet houden, en dat hem nergens op kan laten rusten. Ik vind het juist niet relaxeter rijden. Tevens vind ik dat je juist met regen 1 of zelfs off beter moet anticiperen.
Mijne staat standaard op Level 1 zodat je de auto langer uit laat rollen. Soms bij afritten of als ik verderop het stoplicht op rood zie staan dan schakel ik zelfs terug naar Level 0 en laat ik hem uitrollen. Uiteindelijk is dit nog efficienter ook, want energie die je niet gebruikt hoef je ook niet te regenereren. Vanwege het gewicht kan je letterlijk 100-en meters, of zelfs kilometers de auto laten coasten, zonder verbruik. Ik maak er zelfs een beetje een sport van
Je kan hem neerzetten, maar ik moet wel constant mijn voet optrekken. Maar misschien dat dat ook aan mij ligtamw82 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:50:
[...]
Zoals al vaker gezegd, alles is persoonlijk. Totnogtoe ben ik ook geen I-Pedal gebruiker en vind ik de Auto stand het fijnste. Maar je hoeft bij I-Pedal toch niet je voet omhoog te houden, die kan je gewoon op de grond zetten... gelijk met Auto Hold bijvoorbeeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Vielleicht op 07-06-2023 12:01 ]
Ik denk dat wat hij bedoeld niet zozeer is dat hij zijn voet omhoog moet houden maar dat je je voet actief en exact in één vaste positie moet houden. Want immers, zodra je méér of mínder het pedaal indrukt hebt heb je direct een auto die sneller dan wel langzamer gaat.amw82 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:50:
[...]
Zoals al vaker gezegd, alles is persoonlijk. Totnogtoe ben ik ook geen I-Pedal gebruiker en vind ik de Auto stand het fijnste. Maar je hoeft bij I-Pedal toch niet je voet omhoog te houden, die kan je gewoon op de grond zetten... gelijk met Auto Hold bijvoorbeeld.
Ik heb hetzelfde gevoel bij i-Pedal waardoor ik het ook minder relaxed vind rijden omdat het zo precies komt wat je met je rechtervoet doet. Ik ben zelf op dit moment ook nog vooral een Auto-regen liefhebber en zodra enigszins mogelijk zet ik de auto toch op de cruise control.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Ah, nu ik hem nog een keer lees denk ik dat je gelijk hebt...Cloud schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:03:
[...]
Ik denk dat wat hij bedoeld niet zozeer is dat hij zijn voet omhoog moet houden maar dat je je voet actief en exact in één vaste positie moet houden. Want immers, zodra je méér of mínder het pedaal indrukt hebt heb je direct een auto die sneller dan wel langzamer gaat.
Ik heb hetzelfde gevoel bij i-Pedal waardoor ik het ook minder relaxed vind rijden omdat het zo precies komt wat je met je rechtervoet doet. Ik ben zelf op dit moment ook nog vooral een Auto-regen liefhebber en zodra enigszins mogelijk zet ik de auto toch op de cruise control.

De auto stand heb ik ook geprobeerd en werkt best fijn alleen jammer dat deze de auto niet helemaal stil kan zetten aangezien ik weer geen fan ben om continu aan de linker flipper te moeten trekken. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van gevoel en persoonlijke voorkeur maar er zijn gelukkig opties genoeg om iedereen tevreden te stellen.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Je post klopt voor geen meter want zelfs bij een brug, viaduct, tunnel etc gaan de lichten al aan. Daar hoef je geen berg voor te hebben.jrk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:49:
[...]
Inderdaad. "Bergaf" hebben we hier niet en als ik me hier ook nog druk over zou moeten maken, dan heb ik geen leven meer.
Maar voel jij je wel altijd onzeker of heb je een keer iemand in de bumper hangen? Trap dan gewoon een keer op het rempedaal voor een lichte brake-test en klaar. En laten we zou zeker op dit forum toekomstige IONIQ5 rijders hier geen slapeloze nachten over bezorgen.....
Die remtest is zwaar verboden en als je er een ongeval mee veroorzaakt is het een misdrijf dus dat is wel een ontzettend slecht advies. Daarnaast is het helemaal niet vreemd dat een ander ineens redelijk dicht op je achterkant zit als je ineens zonder waarschuwing flink vertraagt. Duurt namelijk even voordat de hersenen dit registreren en dat is gewoon de anatomie van een mens. Daarom hebben ze remlichten uitgevonden
R6, 7D2 en wat L-lenzen
ik ben een beetje verbaasd over de prijs van deze service beurt.
bij mij was het niet bekend dat bij deze stand de koelvloeistof vervangen dient te worden. dit kost 300 euries meer dan de 30000 km beurt. ik maar denken dat onderhouskosten vaan een E-auto lager zouden zijn.
totaal voor deze service beurt 600 euro.
[ Voor 5% gewijzigd door mystici5 op 07-06-2023 19:00 ]
Dat valt relatief gezien mee. Bij een Volkswagen zit je op die KM stand aan een grote beurt + versnellingsbak olie en dealer onderhouden al snel het dubbele van jouw kosten.mystici5 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:59:
Ik onderhield mijn Golf GTE zelf maar besteedde DSG olie vervangen uit. Bij de 60k beurt was ik netto rond de €400 kwijt aan materiaal en DSG olie verversen (lokale boer en niet de dealer).
Zelf je Ioniq 5 onderhouden zal ook flink goedkoper zijn maar dat kost je helaas je 5 jarige garantie. En onderhoud bij een stdealer is nu eenmaal duur
[/quote]
Combineer de Auto stand met Auto Hold, dan hoef je de flipper niet te gebruiken en staat de auto stil.
PieterH
De strekking van mijn post was: van de exacte werking van de remlichten lig ik niet wakker. De RDW heeft het geaccepteerd, dus voor mij prima. Volgens mij is er niks strafbaars aan dat als ik iemand in mijn bumper heb hangen, dat ik even een tikkie op het rempedaal geef, zodat deze even weer bij de les is. Dat doe ik al sinds mijn eerste auto een 30 jaar geleden. Zit ook helemaal geen kwade bedoeling achter; vooral een beetje service naar een medeweggebruiker: "hé, wel ff opletten hè?"Rugby82 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:54:
[...]
Je post klopt voor geen meter want zelfs bij een brug, viaduct, tunnel etc gaan de lichten al aan. Daar hoef je geen berg voor te hebben.
Die remtest is zwaar verboden en als je er een ongeval mee veroorzaakt is het een misdrijf dus dat is wel een ontzettend slecht advies. Daarnaast is het helemaal niet vreemd dat een ander ineens redelijk dicht op je achterkant zit als je ineens zonder waarschuwing flink vertraagt. Duurt namelijk even voordat de hersenen dit registreren en dat is gewoon de anatomie van een mens. Daarom hebben ze remlichten uitgevonden.
Verder ben ik niet zo fanatiek bezig met alle settings qua regeneratie. Ik heb daarbij een beetje een voorbeeld genomen aan mijn vrouw. Die snapt het allemaal niet en wil het allemaal ook niet snappen en gebruikt de auto alsof het een 'traditionele' auto is. En ik heb het écht wel geprobeerd in den beginne hoor! Maar inmiddels de moed opgegeven en het gaat haar allemaal prima af; zij rijdt er met veel plezier in.
Ik heb zelf alles al geprobeerd en omdat ik de linker flipper wel gebruik als "handrem" richting stoplichten en zo merk ik dat hij daardoor ook wat switcht van level 2, 3 naar auto en v.v. Eerlijk gezegd boeit het me niet zo. In het begin was ik heel erg van de i-pedal, maar omdat dat geen default stand is, ben ik 'm op een gegeven moment gewoon 'vergeten'. Op de snelweg rij ik toch op CC en dan staat dit toch niet "aan", want CC overruled het allemaal. En omdat ik niet zo bezig ben met de regeneratie, kan ik ook niet inschatten, laat staan weten, wat mijn remlichten doen. Inmiddels vind ik het ook zo complex hierboven dat ik niet kan reproduceren wat hij in welke setting doet, laat staan dat ik daar tijdens het rijden op kan anticiperen. Dus bijvoorbeeld: ik rij nu in setting "......" en ik rij de afrit af, ik rem niet bij met de voetrem, dus mijn remlichten branden niet (?) én er zit iemand in m'n bumper, dus zal ik voor de zekerheid m'n voetrem maar even aantikken?
[ Voor 12% gewijzigd door jrk op 08-06-2023 07:45 ]
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
ernestalmere in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Hier zijn nog meer tips op goingelectric, vertaald naar Nederlands met Google translate.
Misschien zit daar nog iets tussen dat je niet wist

[ Voor 22% gewijzigd door -CJ op 08-06-2023 11:36 ]
All I had to do was follow the damn train.
Daar zet je toch je AC aan via BlueLink?Henry_tw schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:02:
Een collega tipte mij dat je de voorramen van je auto kunt openen en sluiten door lang de ontgrendel/vergrendel knop op je key fob in te houden. Erg handig om op een warme dag voordat je gaat rijden alvast je auto een beetje te luchten.
Inderdaad. Is in andere (non-EV) wagens dikwijls ook zo. Energiezuiniger dan alles met AC te doen; eerst de grootste warmte eruit, dan AC. Zuinig = belangrijk voor EVs.Henry_tw schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:02:
Een collega tipte mij dat je de voorramen van je auto kunt openen en sluiten door lang de ontgrendel/vergrendel knop op je key fob in te houden. Erg handig om op een warme dag voordat je gaat rijden alvast je auto een beetje te luchten.
Ach, alles is relatief. De airco zal niet meer dan 1kW gebruiken, dus als je die een kwartiertje van tevoren aan zet ben je 0.25kWh verder ≈€0.15 bij een publieke laadpaal of 1.25km range.PhilippeJoris schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:25:
[...]
Inderdaad. Is in andere (non-EV) wagens dikwijls ook zo. Energiezuiniger dan alles met AC te doen; eerst de grootste warmte eruit, dan AC. Zuinig = belangrijk voor EVs.
Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche
Wanneer je alleen je remlicht laat branden klopt dat. Wanneer je afremt zonder verkeersnoodzaak (bumperklever is geen verkeersnoodzaak) valt dat onder artikel 5. Zelfs wanneer je voertuig afremt zonder jouw toedoen.jrk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:38:
[...]
Volgens mij is er niks strafbaars aan dat als ik iemand in mijn bumper heb hangen, dat ik even een tikkie op het rempedaal geef, zodat deze even weer bij de les is. Dat doe ik al sinds mijn eerste auto een 30 jaar geleden. Zit ook helemaal geen kwade bedoeling achter; vooral een beetje service naar een medeweggebruiker: "hé, wel ff opletten hè?"
https://www.anwb.nl/exper...h/53/ben-ik-aansprakelijk
[ Voor 7% gewijzigd door Razwer op 08-06-2023 11:17 ]
Vandaag sinds 9 uur laadt hij hele tijd op naar 99%. Bijzonder.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:58:
@Xmoo die van mij is bijna 2 jaar oud, dus minder 12 volt batterij![]()
Bijzonder.mystici5 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:59:
Ik heb mijn Ioniq 5 weggebracht voor haar 60000 km beurt.
ik ben een beetje verbaasd over de prijs van deze service beurt.
bij mij was het niet bekend dat bij deze stand de koelvloeistof vervangen dient te worden. dit kost 300 euries meer dan de 30000 km beurt. ik maar denken dat onderhouskosten vaan een E-auto lager zouden zijn.
Ik heb even nagekeken wat ik betaald heb.
Circa 225,00 voor de 30k beurt en 175,00 voor de 60k beurt.
In beide gevallen had ik zelf het interieurfilter al vervangen.
Heb je een gedetailleerde beschrijving gekregen van arbeid / materialen?
Zou er wel even induiken als ik jou was.
Ik heb nu een afspraak gemaakt voor de 24 maanden beurt (km stand is ongeveer 27000). Kostenindicatie opgevraagd, met de vermelding van de adviesprijs van 163 euro. Deze prijs werd bevestigd, echter iets meer. De kostenindicatie was 163,95 euro. We zullen het uiteindelijk zien wat er op de rekening gaat staanWilliamGeluk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:12:
[...]
Bijzonder.
Ik heb even nagekeken wat ik betaald heb.
Circa 225,00 voor de 30k beurt en 175,00 voor de 60k beurt.
In beide gevallen had ik zelf het interieurfilter al vervangen.
Heb je een gedetailleerde beschrijving gekregen van arbeid / materialen?
Zou er wel even induiken als ik jou was.

Zoiets heb ik ook een maand geleden betaald.ZuinigeRijder schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:48:
[...]
Ik heb nu een afspraak gemaakt voor de 24 maanden beurt (km stand is ongeveer 27000). Kostenindicatie opgevraagd, met de vermelding van de adviesprijs van 163 euro. Deze prijs werd bevestigd, echter iets meer. De kostenindicatie was 163,95 euro. We zullen het uiteindelijk zien wat er op de rekening gaat staan
Dat is inclusief vervangen cabinelucht/pollenfilter & remvloeistof.
Her en der lees ik dat het een bekend probleem is, en omdat ik zowel telefoon als kabels heb uitgesloten (Android auto is gewoon een OAM standaard), toch maar de dealer (Van Mossel, Groningen) gebeld. Ik kon "tzt wel eens langs komen". Langs gegaan, verbaast dat ik zo snel langs kwam, maar enfin... het was geen bekend probleem (wél carplay problemen overigens). Kreeg een gids mee "hoe sluit ik het aan". Nou... bedankt, maar dat weet ik ook wel... meld het toch maar.
Hij zal het bij Hyundai melden, maar goed... wordt vervolgd.
Omdat het hygroscopische vloeistof is en er vocht in kan komen. Dit verlaagt het kookpunt aanzienlijk en kan er corrosie onstaan. Elke 2 jaar of 30k km (whichever comes first) is redelijk normaal als onderhoudsinterval.McRizzo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:48:
Inclusief btw. Maar waarom zou de remvloeistof al vervangen moeten worden na 30k km?
Ik ben nog altijd blij dat hij het bij mij nog altijd goed doet. Zou écht niet zonder Waze willen en kunnen. Ook Android Auto hier. Ik vrees dat mogelijk je USB-poort dan kapot is en dat hebben d'r meer gehad. Je zou nog een keer een Apple met Carplay kunnen proberen?Umbrah schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:03:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat m'n Android Auto (getest met twee kabels, twee telefoons) "er uit knalt". De melding is: "Smartphone reageert niet", en vervolgens even later verbindt hij meestal wel opnieuw. Best irritant, zeker als je net met waze (sorry interne navigatie, je bent het nét niet) op een lastig stuk zit. Waze wil namelijk altijd bevestigen (hoewel dat op den duur vanzelf gaat) dat je door wilt navigeren.
Her en der lees ik dat het een bekend probleem is, en omdat ik zowel telefoon als kabels heb uitgesloten (Android auto is gewoon een OAM standaard), toch maar de dealer (Van Mossel, Groningen) gebeld. Ik kon "tzt wel eens langs komen". Langs gegaan, verbaast dat ik zo snel langs kwam, maar enfin... het was geen bekend probleem (wél carplay problemen overigens). Kreeg een gids mee "hoe sluit ik het aan". Nou... bedankt, maar dat weet ik ook wel... meld het toch maar.
Overigens: ik gebruik nu al 3/4 jaar een USB-kabel van de Action van 1,5 meter voor de AA-verbinding. Ik vond het überhaupt al een wonder dat ie het deed met het kritische AA en nu ben ik verbaasd dat hij het zo lang volhoudt! En die 1,5 meter loopt lekker onder de vloermat door, zodat ik alle ruimte heb om de phone ook nog even in de hand te houden of op de voorstel te leggen tijdens rijden. Hiervoor had ik juist bewust een ultra korte USB-kabel van 30cm zodat ik de phone alleen in het kleine aflegvakje onderin kon leggen. Dit bevalt beter!
Kan wel door de bluelink in privacy modus en daarna er weer uit te halen... via instelling --> algemeen --> bluelink en daar ergens zit dat...Alcor schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:53:
Ik merk dat als mijj auto in een parkeergarage heeft gestaan, het na het verlaten ervan de bluelink verbinding niet of pas na een half uur a drie kwartier weer actief wordt. Is er een manier om de bluelink verbinding handmatig opnieuw op te starten, is er een instelling niet goed of is dit gewoon een ‘fact of life’?
dit moest ik ook betalen bij de 30 k beurt. de remvloeistof na een jaar al vervangen vond ik onzinnig. de remmen worden ook amper gebruikt. Er zal wel een verdien model achter zitten.erikhui schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:33:
Is dat incl BTW, ik heb een offerte voor eerste beurt binnenkort van bijna €300 incl.BTW
Dat is inclusief vervangen cabinelucht/pollenfilter & remvloeistof.
Je kunt ook het infotainment proberen te resetten, met paperclip/ballpoint rechtsonder het infotainment. Misschien dat dat helptAlcor schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:53:
Ik merk dat als mijj auto in een parkeergarage heeft gestaan, het na het verlaten ervan de bluelink verbinding niet of pas na een half uur a drie kwartier weer actief wordt. Is er een manier om de bluelink verbinding handmatig opnieuw op te starten, is er een instelling niet goed of is dit gewoon een ‘fact of life’?
Er zit een wiskundig model achter. Remvloeistof is hygroscopisch. Dat houdt in dat het vocht uit de buitenlucht aan trekt. Of je je remmen nu 6 miljoen keer of 0 keer in de 2 jaar gebruikt heeft daar weinig impact op. Een banaan in je fruitschaal vergaat ook over tijd, of je hem nu wel of niet 30x verplaatst hebt. Wanneer je hem 30x verplaatst hebt zal het een klein stukje sneller gaan. Vandaar ook de 30k of 2 jaar, whichever comes first.mystici5 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:15:
[...]
dit moest ik ook betalen bij de 30 k beurt. de remvloeistof na een jaar al vervangen vond ik onzinnig. de remmen worden ook amper gebruikt. Er zal wel een verdien model achter zitten.
Wikipedia: Remvloeistof
[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 08-06-2023 22:13 ]
Het weer uitzetten van de klimaatregeling lukt niet via Bluelink zodat ik naar mijn auto moet om hem uit te schakelen.
Ik ben bang dat mij dit een keer gebeurd als ik ver van de auto af ben….
Doe ik iets verkeerd of is dit een foutje in Bluelink?
Ik moet een actie in de Bluelink app altijd bevestigen met Touch ID en heb in het scherm ook een icoontje om de airco te stoppen (propellertje met een streep erdoor)CharlieBulldog schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:41:
Ik heb al 2 keer gehad dat ik in de Bluelink app per ongeluk op “klimaatregeling” heb geklikt die dan uiteraard aan gaat.
Het weer uitzetten van de klimaatregeling lukt niet via Bluelink zodat ik naar mijn auto moet om hem uit te schakelen.
Ik ben bang dat mij dit een keer gebeurd als ik ver van de auto af ben….
Doe ik iets verkeerd of is dit een foutje in Bluelink?
Bij mij sprong de USB verbinding er om de haverklap uit. Soms binnen een minuut, soms pas na 15 minuten. Maar nooit langer dan 20 minuten volgehouden. Was vanaf nieuw aflevering al. Op internet lees je veel over onvoldoende vastgedrukte stekkers in de AVN module. Die tip meegegeven aan de dealer. Dealer zelf dacht aan een software update.Umbrah schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:03:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat m'n Android Auto (getest met twee kabels, twee telefoons) "er uit knalt". De melding is: "Smartphone reageert niet", en vervolgens even later verbindt hij meestal wel opnieuw. Best irritant, zeker als je net met waze (sorry interne navigatie, je bent het nét niet) op een lastig stuk zit. Waze wil namelijk altijd bevestigen (hoewel dat op den duur vanzelf gaat) dat je door wilt navigeren.

Er zijn dealers die de AVN module vervangen. Dat werkt ook als je de stekkers maar voldoende aandrukt, maar in feite is het zinloos om de module te vervangen als die nog goed is.

Geen apple meuk bij de hand hier, en dan nog is dat geen oplossing al zou het werken, immers, ik ga niet overstappen en AA zou moeten werkenjrk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:51:
[...]
Ik ben nog altijd blij dat hij het bij mij nog altijd goed doet. Zou écht niet zonder Waze willen en kunnen. Ook Android Auto hier. Ik vrees dat mogelijk je USB-poort dan kapot is en dat hebben d'r meer gehad. Je zou nog een keer een Apple met Carplay kunnen proberen?
Overigens: ik gebruik nu al 3/4 jaar een USB-kabel van de Action van 1,5 meter voor de AA-verbinding. Ik vond het überhaupt al een wonder dat ie het deed met het kritische AA en nu ben ik verbaasd dat hij het zo lang volhoudt! En die 1,5 meter loopt lekker onder de vloermat door, zodat ik alle ruimte heb om de phone ook nog even in de hand te houden of op de voorstel te leggen tijdens rijden. Hiervoor had ik juist bewust een ultra korte USB-kabel van 30cm zodat ik de phone alleen in het kleine aflegvakje onderin kon leggen. Dit bevalt beter!
Dat was de term die ik zocht. Het lijkt heel erg daar aan gerelateerd zijn, moet bekennen dat ik best wat kennis heb in elektronica, ook op bewegende dingen (maar dan meer mechatronica voor maak-zaken). Heb zelf ook wel eens een plug gehad die puur onder bepaalde temperaturen/bewegingen af en toe een paar 'drops' had en heel soms is het inderdaad een nét niet goed ingeplugd stekkertje (beetje hetzelfde verhaal als wat rondom 12VHPWR zaken bij videokaarten nu bestaat).nietwijk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:05:
[...]
Bij mij sprong de USB verbinding er om de haverklap uit. Soms binnen een minuut, soms pas na 15 minuten. Maar nooit langer dan 20 minuten volgehouden. Was vanaf nieuw aflevering al. Op internet lees je veel over onvoldoende vastgedrukte stekkers in de AVN module. Die tip meegegeven aan de dealer. Dealer zelf dacht aan een software update.Uiteindelijk hebben ze de stekkers aangedrukt en een software update uitgevoerd. Sindsdien nooit meer problemen. btw. je maakt mij niet wijs dat het door de software update verholpen is, oftewel gewoon die stekker aandrukken.
Er zijn dealers die de AVN module vervangen. Dat werkt ook als je de stekkers maar voldoende aandrukt, maar in feite is het zinloos om de module te vervangen als die nog goed is.
Nogmaals, verhaal van de lange adem, gok ik zo! Eén vraag dan wel, @nietwijk , welke garage was dat voor jou, als ik vragen mag? Dan kan ik dat evt. Van Mossel Groningen meegeven!
Herwers Apeldoorn, maar het is een alom bekend probleem. Men zegt dat het stekkertje wat van de AVN naar de USB loopt aangedrukt moet worden. Bij mij hebben ze alles losgeklikt en aangedrukt. Was wel een werkje gaf de monteur aan. Het lijkt makkelijker te kunnen als je slechts die ene stekker doet.Umbrah schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
[...]
Nogmaals, verhaal van de lange adem, gok ik zo! Eén vraag dan wel, @nietwijk , welke garage was dat voor jou, als ik vragen mag? Dan kan ik dat evt. Van Mossel Groningen meegeven!
Bij mij schoot de dataverbinding er uit (er kwam dan binnen een seconde een melding dat de telefoon met bluetooth verbonden is), maar de voeding (opladen telefoon) bleef werken.
Om bij die AVN module te komen moet je hele dashboard uit elkaar, dus het is wel een werkje. Bij mij is inderdaad de AVN-module vervangen (lease), maar omwille van de levertijd hebben ze deze uit hun demomodel gesloopt. Sindsdien (jaar geleden) totaal geen problemen meer gehad.nietwijk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:23:
[...]
Herwers Apeldoorn, maar het is een alom bekend probleem. Men zegt dat het stekkertje wat van de AVN naar de USB loopt aangedrukt moet worden. Bij mij hebben ze alles losgeklikt en aangedrukt. Was wel een werkje gaf de monteur aan. Het lijkt makkelijker te kunnen als je slechts die ene stekker doet.
Bij mij schoot de dataverbinding er uit (er kwam dan binnen een seconde een melding dat de telefoon met bluetooth verbonden is), maar de voeding (opladen telefoon) bleef werken.
Hi Umbrah,nietwijk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:23:
[...]
Herwers Apeldoorn, maar het is een alom bekend probleem. Men zegt dat het stekkertje wat van de AVN naar de USB loopt aangedrukt moet worden. Bij mij hebben ze alles losgeklikt en aangedrukt. Was wel een werkje gaf de monteur aan. Het lijkt makkelijker te kunnen als je slechts die ene stekker doet.
Had hetzelfde probleem als Nietwijk, ook vanaf aflevering. Kabels aandrukken door de monteur heeft bij mij niet mogen baten. Daarvoor alle tips vanuit dit forum al toegepast (andere kabels, andere telefoon, software update, etc.). Een nieuwe AVN module (onder garantie) was uiteindelijk de oplossing. Dat ding was vrij snel binnen trouwens maar wel kostbaar dus HNL staat niet te springen om deze en mas bij iedereen te installeren. Dealer: Hyundai Velserbeek
:fill(white):strip_exif()/f/image/JqG67Zs2kET5giCX9xPCAfNS.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PI6OuviiRNwkDK1BELWYPsXG.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door P86 op 09-06-2023 09:48 ]
PJvI
Dank voor deze goede tip!maax schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:15:
[...]
Ik moet een actie in de Bluelink app altijd bevestigen met Touch ID en heb in het scherm ook een icoontje om de airco te stoppen (propellertje met een streep erdoor)
Ik heb Touch ID nu ook ingeschakeld
Na het eerste jaar is de autoverzekering premie van 741,77 euro per jaar naar 743,45 euro per jaar gegaan (0.2% verhoging).ZuinigeRijder schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:28:
[...]
Vrijdag de auto ophalen en dus een aantal prijsvergelijkers langsgegaan voor de beste aanbieding voor het verzekeren.
Aantal premies met 15 jaar schadevrije jaren, all risk, tot 20.000 km per jaar, jaarpremie, mijn leeftijd en adres voor IONIQ Project45 verzekering, exclusief additionele zaken zoals inzittendenverzekering en rechtsbijstandsverzekering:
[...]
Uiteindelijk gekozen voor de Hyundai verzekering. Hier ook nog een wc eend vergelijking van Hyundai zelf.
Tot 30 september 2021 kun je bij Hyundai ook een Hyundai Electric verzekering afsluiten op een volledig elektrische Hyundai. Je krijgt dan de Excellent verzekering (5 jaar nieuwwaarde garantie) voor de prijs van de Premium (3 jaar nieuwwaarde garantie) en een Vattenfall In-Charge laadpas met 50 euro laadtegoed.
Voor de Hyundai Electric verzekering moest ik wel bellen, want online gaf deze niet de speciale aanbieding optie. Dus voor mij voor 741,77 euro per jaar een All risk Excellent verzekering en laadpas met 50 euro laadtegoed (dus eerste jaar maar 691,77 euro).
Dit tweede jaar is mijn Hyundai verzekering 5.3% duurder geworden, van 743,45 euro per jaar naar 783,57 euro per jaar met 5 jaar nieuwwaarde garantie met maximale BM-trede korting van 85%.
Premieverhoging
Helaas ontkomen wij er ook niet aan om onze bruto premies te verhogen. De reden is een toename
van het aantal autoschades en steeds duurder wordende onderdelen op de auto's. Gezien de
stijgende kosten kunnen wij een aanpassing niet langer uitstellen. Dit kan gevolgen hebben voor de
premie die u aan ons moet betalen.
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-06-2023 10:30 ]
Ook ik had de Hyundai verzekering bovenaan mijn lijstje staan.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:23:
[...]
Na het eerste jaar is de autoverzekering premie van 741,77 euro per jaar naar 743,45 euro per jaar gegaan (0.2% verhoging).
Dit tweede jaar is mijn Hyundai verzekering 5.3% duurder geworden, van 743,45 euro per jaar naar 783,57 euro per jaar met 5 jaar nieuwwaarde garantie met maximale BM-trede korting van 85%.
[...]
Maar de “Nieuwwaardedekking” geldt alleen als je na diefstal of Total-loss weer een nieuwe Hyundai koopt.
Als je dat geen probleem vindt dan is er niets aan de hand.
Voor degenen die nog een verzekering moeten afsluiten zou ik ook eens bij Univé kijken.
Hun grote voordeel is dat ze geen alarminstallatie eisen; ik was het gedoe met het uitschakelen van het alarm op mijn vorige auto zat en heb nu op de Ioniq 5 dus weer “keyless entry”.
De premie is ook nog goed te doen.
Ik heb wel een klasse 3 alarm ingebouwd achteraf die "gewoon" draadloos is.CharlieBulldog schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:48:
[...]
ik was het gedoe met het uitschakelen van het alarm op mijn vorige auto zat en heb nu op de Ioniq 5 dus weer “keyless entry”.
Het enige nadelige aan dat extra alarm (buiten de financiele zaken om) is dat door de additionele startonderbreker alle zaken die de auto remote doet met het "slot" er op dus niet meer werken. Ik kan mijn wagen dus niet meer via de afstandbediening laten rijden. Jammer van die gimmick maar daar heb ik de wagen niet voor gekocht en dat was "bonus" voor mij.
Voor iets meer dan 1% aanschafwaarde een additioneel alarm er in vind ik eigenlijk zo erg niet en misschien wel een toegevoegde waarde. Ik heb alleen een extra fob aan de sleutel, verder geen omkijken naar.
Net even gedaan (kijken bij Univé). obv 15 schadevrije jaren € 68 per maand als je aanvinkt dat de auto zakelijk wordt gebruikt (en dan alleen om naar klanten te gaan etc, geen pizzabezorging).CharlieBulldog schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:48:
Voor degenen die nog een verzekering moeten afsluiten zou ik ook eens bij Univé kijken.
Hun grote voordeel is dat ze geen alarminstallatie eisen; ik was het gedoe met het uitschakelen van het alarm op mijn vorige auto zat en heb nu op de Ioniq 5 dus weer “keyless entry”.
De premie is ook nog goed te doen.
Via independer € 51 per maand....bij hetzelfde Univé

De eerste is dus verzekerd ex btw - scheelt ongeveer 9 mille verzekerde waarde. En dan heb je particulier ook nog een lager eigen risico van € 100 ipv € 250.
EDIT: Er was destijds 1 partij die niet gigantisch veel duurder was, maar dan moet je een ABN rekening hebben en nog wat voorwaarden...
[ Voor 25% gewijzigd door nietwijk op 09-06-2023 13:07 ]
Die zitten tussen door mij genoemde bedragen in.nietwijk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:05:
Ik zit voor een goeie 4 tientjes bij de verzekeraar die alleen hoger opgeleiden verzekert. Andere partijen waren destijds minimaal 50% duurder. Daarnaast goede voorwaarden en ruime nieuwwaarderegeling.
EDIT: Er was destijds 1 partij die niet gigantisch veel duurder was, maar dan moet je een ABN rekening hebben en nog wat voorwaarden...
Dit najaar maar eens gaan shoppen. Het 'vervelende' is dat ik 2 auto's zakelijk verzekerd heb en de 1 meelift op de korting van de ander. Het totaalplaatje klopt dan wel ongeveer maar goedkoper mag altijd.
Ik zit bij Hyundai nu op € 85 oid per maand.
Ja leuk is dat he. Kan ik hier ook prima met mijn zappi2. Maar wordt pas echt interessant als saldering verdwijnt.Siem52 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:02:
Zo auto vorige week afgeleverd. Laadpaal geplaatst. Gisteren thuis geladen. 87% zonne-energie. Direct naar de auto niet via het. Das goekoop rijden.
Nooit problemen met mijn Android van 2016. Maar met mijn nieuwe Andoid Google 7a (Android 13 - Tiramisu) had ik precies hetzelfde probleem. Adaptive battery uitgezet en battery restrictions uitgezet voor AA en alle apps die AA gebruiken. Sindsdien ben ik weer een gelukkig commuter. Kijk daar eens naar; sommige fabrikanten hebben behoorlijk aggressieve batterij instellingen om batterij levensduur te verlengen met alle gevolgen van dien.Umbrah schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:03:
VCU Steuergerät aktualisieren, IONIQ 5 (NE EV)
Gültig bis: 03.11.2025
Kampagnencode: 20D123
Op goingelectric wordt er al over gediscussieerd in het Duits.
Dit zou de inhoud van de update zijn (update uit Canada, vertaald van Engels naar Nederlands met Google):
en uit Duits vertaald:„Er is een VCU (Vehicle Control Unit) software-update beschikbaar voor bepaalde 2022-2023MY IONIQ 5 (NE) voertuigen. Deze software-update bevat verbeteringen aan i-Pedal- en EPB-bediening en Scheduled Climate-functie. Het maakt ook de batterijconditioneringsfunctie mogelijk in ondersteunde voertuigen en lost het probleem met de rijeigenschappen in de ECO-modus op in bepaalde 2023MY-voertuigen.“
enIk heb net mijn garage gebeld. De update gaat over een zeldzaam probleem dat de handrem niet meer los kon op een helling en iets met de iPedal. Maar hij zei dat het niet superdringend was. Afhankelijk van de softwareversie van de besturingseenheid kan dit tot 2 uur duren.
Bovenal is de interactie van de elektronische parkeerrem (EPB) en de versnellingskeuze "N" (neutraal) aangepast, zodat er zelfs een nieuw inlegblad voor de handleiding is: voor de servicecampagne is het waarschijnlijk(?) zo als de EPB is ingeschakeld en je schakelt dan naar "N", dan heeft "N" voorrang en wordt de EPB vrijgegeven.
Na de servicebeurt staat veiligheid voorop en blijft de EPB dan ingestoken (als u gewend bent aan het oude gedrag kunnen er bij wasstraten voor verrassingen komen te staan waar u een "N" moet invoegen, waar de nieuwe inleg voor waarschuwt).
[ Voor 33% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-06-2023 21:58 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Stephan1337 op 10-06-2023 04:47 ]
Er wordt ook een referentie gemaakt naar goingelectric, waar het een en ander gedocumenteerd is.
Ja, het beste is met de hand wassen, zie hier.Dexter35 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:48:
Zijn er hier mensen die de Ioniq 5 in Shooting Star Grey hebben en wat zijn daarmee de ervaringen met wassen? Ik heb er één in optie staan, maar het zou zonde zijn als de auto na twee wasbeurten al een hoogglans heeft.
Dit is hier precies hetzelfde en exact wat ik ook gezien heb door in de achteruitkijkspiegel te kijken in het donker. Overduidelijk dat het remlicht alleen aan springt als het gaspedaal compleet los wordt gelaten. Dat is waarom ik al tijden roep dat dit een probleem is en zelfs gevaarlijk is. Alleen is een groot deel het hier niet eens met hoe de menselijke anatomie werkt en ben je dan vervelend terwijl onderzoek en de wetenschap allang heeft bewezen dat het toch echt zo werkt.Astronaut schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:11:
Technology Connections heeft een aardige, uitgebreide video over i-pedal en het remlicht. Betreft wel de 🇺🇸 versie, maar Europese regelgeving wordt ook benoemd. Ik heb eigenlijk geen idee of dezelfde observaties op onze modellen van toepassing zijn.
[YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights]
Je kan je I5 echt snoeihard van 120 naar 0 laten remmen zonder dat er ook maar iets gaat branden en dat is gewoon levensgevaarlijk. Maar waarom zou je daar rekening mee houden als je ook lekker je kop in het zand kunt steken en ontkennen dat een mens anatomisch zo in elkaar zit wat al lang en breed ondersteunt wordt door onderzoek
[ Voor 30% gewijzigd door Rugby82 op 10-06-2023 08:39 ]
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Het grote auto detailing topic
TLDR: geen wasstraat maar met de hand en met goede spullen en techniek.
Ik heb m laten coaten voor extra bescherming. Zie post paar weken terug.Dexter35 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:48:
Zijn er hier mensen die de Ioniq 5 in Shooting Star Grey hebben en wat zijn daarmee de ervaringen met wassen? Ik heb er één in optie staan, maar het zou zonde zijn als de auto na twee wasbeurten al een hoogglans heeft.
Er zaten wel wat wasstraat sporen van de vorige eigenaar op trouwens, maar dat was mij niet opgevallen.
Keertje wasstraat kan dus wel vermoed ik. Maar ik ga het niet doen
Ik ga wekelijks naar een wasboxenstraat, spuit de auto af met hogedruk, daarna schuim, weer afspuiten.Daarna weer schuim en de borstel eroverheen. Afspuiten en daarna vlekvrijwater erover.Dexter35 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:48:
Nu al 42K onderweg in bijna 1,5 jaar en de auto ziet er uit als nieuw.
Succes met de prachtige kleur.
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ben benieuwd. De indicatie ziet er in elk geval goed uit.ZuinigeRijder schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:48:
[...]
Ik heb nu een afspraak gemaakt voor de 24 maanden beurt (km stand is ongeveer 27000). Kostenindicatie opgevraagd, met de vermelding van de adviesprijs van 163 euro. Deze prijs werd bevestigd, echter iets meer. De kostenindicatie was 163,95 euro. We zullen het uiteindelijk zien wat er op de rekening gaat staan
Dank. Heb de video met veel interesse bekeken. Dit is wel een dingetje (understatement). Mijn MY23 heeft hetzelfde, en alhoewel volkomen legaal, is het echt onveilig als mensen achter je niet kunnen zien dat je behoorlijk aan het vertragen bent. Ik heb zelf de OBDLink CX gebruikt waar je het 'brake pedal signal' signal kunt monitoren op je telefoon. In ipedal mode springt het remlicht alleen aan als je het gaspedaal compleet loslaatRugby82 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:25:
[...]
Dit is hier precies hetzelfde en exact wat ik ook gezien heb door in de achteruitkijkspiegel te kijken in het donker. Overduidelijk dat het remlicht alleen aan springt als het gaspedaal compleet los wordt gelaten. Dat is waarom ik al tijden roep dat dit een probleem is en zelfs gevaarlijk is. Alleen is een groot deel het hier niet eens met hoe de menselijke anatomie werkt en ben je dan vervelend terwijl onderzoek en de wetenschap allang heeft bewezen dat het toch echt zo werkt.
Je kan je I5 echt snoeihard van 120 naar 0 laten remmen zonder dat er ook maar iets gaat branden en dat is gewoon levensgevaarlijk. Maar waarom zou je daar rekening mee houden als je ook lekker je kop in het zand kunt steken en ontkennen dat een mens anatomisch zo in elkaar zit wat al lang en breed ondersteunt wordt door onderzoek.

In alle levels moet je je voet volledig van het pedaal halen, dat is niet zo bij alleen i-pedal.Justvinnie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:17:
[...]
Dank. Heb de video met veel interesse bekeken. Dit is wel een dingetje (understatement). Mijn MY23 heeft hetzelfde, en alhoewel volkomen legaal, is het echt onveilig als mensen achter je niet kunnen zien dat je behoorlijk aan het vertragen bent. Ik heb zelf de OBDLink CX gebruikt waar je het 'brake pedal signal' signal kunt monitoren op je telefoon. In ipedal mode springt het remlicht alleen aan als je het gaspedaal compleet loslaat. Ik denk eraan om ipedal maar niet meer te gebruiken totdat Hyundai het oplost in de software
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic