Acties:
  • +4 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:17
De ioniq 5 in een echte windtunnel.
Opvallend is ook dat de ioniq 5 bij deze test een super kleine draaicirkel heeft. :)
YouTube: This is an excuse to show you a really good tunnel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
edvanleeuwen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:35:
[...]

Waarom is dat terecht? Ik vind het gevaarlijk.
Mee eens, dat is gevaarlijk. Dacht dat de auto bij parkeren op i-pedal stond, niet dus.
Schrok daar van en druk op gaspedaal ;(

Ik gebruik die functie dus maar helemaal niet meer.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inmiddels gerepareerd op de externe temperatuursensor na, die is moeilijk leverbaar.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 07:43
irab schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:31:
De ioniq 5 in een echte windtunnel.
Opvallend is ook dat de ioniq 5 bij deze test een super kleine draaicirkel heeft. :)
YouTube: This is an excuse to show you a really good tunnel
Het gaat dus over de drag van de auto, en dan zetten ze hem in regen 3? Dat is toch wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-08 16:44
itsme schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Mee eens, dat is gevaarlijk. Dacht dat de auto bij parkeren op i-pedal stond, niet dus.

***members only***

Inmiddels gerepareerd op de externe temperatuursensor na, die is moeilijk leverbaar.
Ai, balen man. Ik had eenzelfde ervaring, maar gelukkig met een stoeprandje ipv een muur/paaltje, dus verder geen gevolgen. Maar gevaarlijk vind ik het ook. Zal eens een mailtje dichten naar Hyundai. Het zal wel niks uithalen maar als genoeg eigenaren het doen.. wie weet

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
-CJ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:46:
Zijn de release notes al beschikbaar?
Hier zie je al een paar release notes:
https://update.hyundai.com/AU/EN/updateNoticeView/aiD0Sq

Ik zeg 'een paar', omdat de update erg klein lijkt te zijn... Screenshots van Xmoo zien er compleet uit.
Die van november bevatte behoorlijk wat meer, maar misschien zit er onderhuids nog meer in wat niet relevant is voor bestuurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-07 13:01
Rembooooo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:37:

En heel vreemd dat de keyless entry inhoudt dat je behoorlijk hard op de handgreep moet drukken om de auto open te krijgen. Mijn vorige auto (Toyota Auris) unlockte als ik de handgreep aanraakte. En dat deed ie zo snel dat je er niet op hoefde te wachten: gewoon de deur opentrekken en terwijl je dat deed ging ie precies op tijd van het slot. Vreemd dat een auto die grofweg 2x zo duur is goedkoper voelt in dat opzicht.. heb ik ergens een setting gemist waarmee dat beter werkt? Misschien gewoon unlocken als je aan komt lopen ipv alleen de spiegels uitklappen (wat is daar überhaupt het praktisch nut van)?
Dit heeft Toyota gewoon heel goed voor elkaar, ik heb ook een Auris gereden en dat werkt gewoon subliem. Heel vreemd waarom er niet meer naar elkaar gekeken wordt. Ik ben er intussen aan gewend en unlock de auto vanuit mijn broekzak ;)

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
Rembooooo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:37:
En heel vreemd dat de keyless entry inhoudt dat je behoorlijk hard op de handgreep moet drukken om de auto open te krijgen. Mijn vorige auto (Toyota Auris) unlockte als ik de handgreep aanraakte. En dat deed ie zo snel dat je er niet op hoefde te wachten: gewoon de deur opentrekken en terwijl je dat deed ging ie precies op tijd van het slot. Vreemd dat een auto die grofweg 2x zo duur is goedkoper voelt in dat opzicht.. heb ik ergens een setting gemist waarmee dat beter werkt? Misschien gewoon unlocken als je aan komt lopen ipv alleen de spiegels uitklappen (wat is daar überhaupt het praktisch nut van)?
Achter de handgreep zit een klein knopje, en ik heb daar zo'n rond dopje op geplakt die je ook gebruikt om te voorkomen dat kastdeurtjes heel hard dicht slaan. Dat scheelt heel veel en nu gaat de auto met een kleine druk al open ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:07

-CJ

Not remastered

michelkox schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:04:
[...]

Achter de handgreep zit een klein knopje, en ik heb daar zo'n rond dopje op geplakt die je ook gebruikt om te voorkomen dat kastdeurtjes heel hard dicht slaan. Dat scheelt heel veel en nu gaat de auto met een kleine druk al open ;)
Dit werkt inderdaad erg goed. De mijne was laatst losgekomen en je merkt het meteen!

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:09
nietwijk schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:49:
[...]

i-Pedal de-activeert tijdens gebruik CC en bij achteruitrijden. En dat is terecht…
i-Pedal gaat automatisch weer aan zodra je de ACC uitzet, dus het is puur alleen na het uitzetten van de auto of als je de auto in achteruit zet.
Of het terecht is verschil ik van mening met je, auto hoort gewoon te onthouden dat i-Pedal uitstond zodra de auto wordt uitgeschakeld.
Het kan inderdaad gevaarlijke taferelen opleveren doordat je er vanuit gaat de i-Pedal nog aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Vanochtend ben ik helaas geconfronteerd met een lege 12v batterij waardoor de auto niet open wilde. Door alle info op het forum geen paniek en met de sleutel de auto geopend en de motorkap. Acculader (van de motor) er op maar helaas geen reactie. Toch maar de ANWB laten komen en die heeft met een zware lader de auto tot leven gebracht.
Ik rij al bijna 1,5 jaar in de auto en had tot nu toe een paar keer gehad dat de auto niet in de voor- of achteruit wilde, waarschijnlijk door te snel draaien aan de handel na opstarten.
Maar dan nu toch een lastige storing en de noodzaak om toch een jumpstarter aan te schaffen. De sleutel 10 had ik er al in liggen.
Ben wel benieuwd waarom nu ineens de 12V er mee stopt. had er zaterdag voor het laatst mee gereden en had noch 15% in de accu zitten.
Zo hou je toch nog een beetje spanning in je leven en niet in de accu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

PeMo1965 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:23:
Vanochtend ben ik helaas geconfronteerd met een lege 12v batterij waardoor de auto niet open wilde. Door alle info op het forum geen paniek en met de sleutel de auto geopend en de motorkap. Acculader (van de motor) er op maar helaas geen reactie. Toch maar de ANWB laten komen en die heeft met een zware lader de auto tot leven gebracht.
Ik rij al bijna 1,5 jaar in de auto en had tot nu toe een paar keer gehad dat de auto niet in de voor- of achteruit wilde, waarschijnlijk door te snel draaien aan de handel na opstarten.
Maar dan nu toch een lastige storing en de noodzaak om toch een jumpstarter aan te schaffen. De sleutel 10 had ik er al in liggen.
Ben wel benieuwd waarom nu ineens de 12V er mee stopt. had er zaterdag voor het laatst mee gereden en had noch 15% in de accu zitten.
het overkomt ons allemaal wel eens..... Het is mijn vrouw een keer overkomen en haar verdenk ik ervan dat ze de auto wellicht gewoon niet heeft uitgezet, dus in "ready"/op contact laten staan? En natuurlijk gaat de auto dan wel piepen bij weglopen van de auto en wil hij niet op slot, maar volgens mij is het bij ons toen gewoon zo gegaan. Zou dat kunnen? Verder kan ik geen lekstroom bedenken.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • +4 Henk 'm!
PeMo1965 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:23:
Helaas, onder de 20% SOC wordt de 12 volt accu niet meer bijgeladen. Dus dat is de oorzaak geweest. Een nogal rare keuze van Hyundai, mede omdat dit nergens in de handleiding genoemd staat.

Dus aan iedereen: nooit de auto langere tijd onder de 20% SOC wegzetten, want dan wordt de 12 volt batterij niet meer bijgeladen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Henry_tw schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Dit heeft Toyota gewoon heel goed voor elkaar, ik heb ook een Auris gereden en dat werkt gewoon subliem. Heel vreemd waarom er niet meer naar elkaar gekeken wordt. Ik ben er intussen aan gewend en unlock de auto vanuit mijn broekzak ;)
Heb meerdere keyless entries gehad in Renault auto's; die platte sleutelkaarten van ze. Prima systeem wat zelfs ruim 20 jaar geleden al werkte. Ik had toen een Megane, die dat niet had, maar de meest luxe versies konden dat wel. Ook nog in mijn laatste auto voor de IONIQ; een grand scenic. Dit wat we hier hebben is toch echt oldskool hoor, zéker voor zo'n moderne auto!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-08 12:07
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Helaas, onder de 20% SOC wordt de 12 volt accu niet meer bijgeladen. Dus dat is de oorzaak geweest. Een nogal rare keuze van Hyundai, mede omdat dit nergens in de handleiding genoemd staat.

Dus aan iedereen: nooit de auto langere tijd onder de 20% SOC wegzetten, want dan wordt de 12 volt batterij niet meer bijgeladen :(
Enig idee of dit ook van toepassing is de uitvoering met solar roof?
Zou verwachten dat die de 12v accu op spanning houdt.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@WilliamGeluk Ja, dit geldt ook met solardak. De software maakt daar geen onderscheid in, naar mijn weten. Denk trouwens dat de grote batterij rechtstreeks gevuld wordt en niet de 12 volt batterij. De 12 volt batterij indirect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:09
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Ik heb dit twee keer gehad, maar na de update voor het BMS niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11

Gallus

Cheesy

ImreD schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:42:
[...]
Wij hebben ABRP premium gebruikt, daar kun je aangeven dat je extra gewicht en aanhanger hebt. Die route klopte verrassend goed.
Waar in ABRP geef je op dat je een aanhanger hebt? Ik zie alleen de optie van 'extra gewicht' onder 'voertuig'.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
edvanleeuwen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Ik heb dit twee keer gehad, maar na de update voor het BMS niet meer.
De update voor het BMS heeft ook een van de andere problemen opgelost. Maar hier was het probleem specifiek onder de 20% SOC de auto een tijdje laten staan, dan wordt de 12 volt batterij niet bijgeladen.

Andere oorzaken van 12 volt batterij leeg, die kunnen optreden:
- overactief ongeautoriseerd Bluelink-gebruik door apps van derden waardoor de auto te vaak wakker wordt
- wanneer de ICCU kapot is, wordt mogelijk de 12 volt batterij ook niet bijgeladen.
- fout in de oplaadklep, zodat die tegen het knopje van open/dicht blijft drukken en de auto niet in diepe slaap gaat
- laadpaal die blijft proberen te gaan laden en lukt steeds niet
- en er zullen er mogelijk nog meer zijn

Of heb jij het probleem ook niet meer wanneer je de auto een hele tijd onder 20% SOC laat staan :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08 22:43
Ik heb binnen Home Assistent een trigger gemaakt dat wanneer mijn auto batterij v12 level onder 50% komt, hij mij een notificatie moet sturen.

Sinds ik hem heb, is de laagste gemeten waarde 96%. Wordt netjes opgeladen naar 100%
Heb hier ook nog een trigger aangemaakt voor de batterij van de sleutels.

Afbeeldingslocatie: https://mohammad.moghtader.net/wp-content/uploads/2023/05/IMG_7129-scaled.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:29:
[...]

Of heb jij het probleem ook niet meer wanneer je de auto een hele tijd onder 20% SOC laat staan :?
Dit dus. Voor de update had ik twee keer dat ik een SOC van rond de 12 had en na twee dagen niet rijden de auto helemaal dood was. Na de update diverse keren hetzelfde gedaan, zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
edvanleeuwen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:07:
[...]

Dit dus. Voor de update had ik twee keer dat ik een SOC van rond de 12 had en na twee dagen niet rijden de auto helemaal dood was. Na de update diverse keren hetzelfde gedaan, zonder problemen.
Hij gaat binnenkort voor de 30K beurt, dan zal ik er melding van maken. De auto heeft 2 dagen stil gestaan op 15%, dus dat gaat wel heel snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edvanleeuwen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:07:
[...]

Tja, ik heb de BMS update ook gehad, maar ik houd me toch voor de zekerheid maar aan die 20% SOC minimum om dan niet te lang zonder laden te laten staan.
PeMo1965 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:51:
[...]

Hij gaat binnenkort voor de 30K beurt, dan zal ik er melding van maken. De auto heeft 2 dagen stil gestaan op 15%, dus dat gaat wel heel snel leeg.
De IONIQ 5 heeft vrij veel apparatuur aan boord, die zelfs bij helemaal uit best nog wat vragen van de 12 Volt batterij. Sterker nog, het is helemaal niet gek, wanneer de 12 volt batterij 2x per dag bijgeladen wordt.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
IONIQ 5 BM2 12 volt battery readings from 28 November 2022 till 20 January 2023.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-07 13:51
Stefangrp schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:21:
Ook als je naar P schakelt dacht ik. Zet je m daarna in D, staat ie weer op L3
Gisteren uitgeprobeerd: Van D naar P en vervolgens naar D blijft i-Pedal ingeschakeld. Zodra je het contact uitzet wordt i-Pedal wel gedeactiveerd en staat de auto op L3.
edvanleeuwen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:35:
[...]
Waarom is dat terecht? Ik vind het gevaarlijk.
Dat de auto van i-pedal af gaat op CC is niet gevaarlijk. Je hoeft je voet immers niet op het gaspedaal te zetten tijdens gebruik CC. Zodra je CC uitschakelt kom je automatisch weer op i-Pedal uit.
Daarnaast is het terecht dat i-Pedal uitgeschakeld wordt bij achteruitrijden. Achteruitrijden is vaak op relatief kleine ruimte met beperkt zicht manouvreren. Op de klassieke “kruipen en remmen” methode kan je veiliger op de kleine ruimte manouvreren en je snelheid makkelijker doseren + abrupt stoppen met slechts 1 pedaal.
itsme schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Ik heb met mijn BMW automaat weleens gehad dat ik uitstapte. Bleek er niet helemaal bij te zijn en het voertuig begon te kruipen (motor draaide nog, automaat in D). Er gauw in gesprongen, hard op de rem getrapt (dacht ik) en ik spoot ervandoor met het gaspedaal op de bodem. Domme menselijke fout. Ik had mijn automaat in P moeten zetten én het contact uit moeten zetten bij het uitstappen. i-Pedal is eveneens geen parkeerstand….

Mijn vrouw en ik hebben nooit problemen met i-Pedal en we gebruiken het graag. Ja, ook ik vind het irritant als ik naar i-Pedal moet schakelen bij contact aanzetten en na achteruit rijden, maar ik ben nog steeds van mening dat dit de beste keuze is die de fabrikant heeft kunnen maken. Bij korte manouvres naar L3 moeten schakelen is net zo irritant en ik vind dat de auto niet in i-Pedal mag opstarten (nadat het contact uit geweest is). Niet iedereen voelt zich goed bij het gebruik van i-Pedal. Zodra je het voertuig start moet dat gewoon in een neutrale instelling zijn, zodat iedereen ermee weg kan rijden zonder uitleg.
Rembooooo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Ai, balen man. Ik had eenzelfde ervaring, maar gelukkig met een stoeprandje ipv een muur/paaltje, dus verder geen gevolgen. Maar gevaarlijk vind ik het ook. Zal eens een mailtje dichten naar Hyundai. Het zal wel niks uithalen maar als genoeg eigenaren het doen.. wie weet
Zoveel mensen, zoveel wensen... Maar ik had geen betere keuze kunnen maken, dan hoe Hyundai het nu geregeld heeft. En ook daar zal niet iedereen het mee eens zijn. De mensen die het wel eens zijn hoor je waarschijnlijk niet en dat is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Daarnaast is het terecht dat i-Pedal uitgeschakeld wordt bij achteruitrijden. Achteruitrijden is vaak op relatief kleine ruimte met beperkt zicht manouvreren. Op de klassieke “kruipen en remmen” methode kan je veiliger op de kleine ruimte manouvreren en je snelheid makkelijker doseren + abrupt stoppen met slechts 1 pedaal.
Tsja, ik zeg het nog maar een keer: dat is heel persoonlijk. Ik ervaar het tegenovergestelde : juist met iPedal hoef je niet van pedaal te wisselen en dat is veel gevoeliger. Ik ken dat van de Leaf.

En juist daarom zou het een simpele keuze moeten zijn die je zelf kunt maken: wel of niet iPedal bij achteruitrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Iemand een idee of de Tesla v3 & v4 chargers inmiddels werken met de Ioniq 5? Begrijp dat er iets vanuit Tesla haar kant gewijzigd zou moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
edvanleeuwen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:08:
[...]

Tsja, ik zeg het nog maar een keer: dat is heel persoonlijk. Ik ervaar het tegenovergestelde : juist met iPedal hoef je niet van pedaal te wisselen en dat is veel gevoeliger. Ik ken dat van de Leaf.

En juist daarom zou het een simpele keuze moeten zijn die je zelf kunt maken: wel of niet iPedal bij achteruitrijden.
Klopt en i.t.t. kruipen en remmen, kun je met E-Pedal zoals het bij de Leaf heet. Daadwerkelijk zeer gedoseerd gasgeven, waarbij het geeneens nodig is om je voet half op de rem te houden. Je kunt je auto echt super super langzaam met E-Pedal laten rollen ;) Het werkt dus ook in de achteruit.

Maja dat is een van de dingen die Nissan beter voor elkaar heeft: E-Pedal hoef je ook niet telkens weer opnieuw aan te zetten, de auto onthoudt dat gewoon. Maar wel zuur hoor als je perongeluk tegen een muurtje aan rijdt.....

Bij een EV moet je echt wel oppassen dat je niet teveel gas geeft, want stel je de auto staat niet in ECO modus. Dan gaat je auto er als een speer vandoor en zodoende, kom je dus tegen zo'n muurtje terecht _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-08 23:39
Marco-Peters schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:15:
[...]

Klopt en i.t.t. kruipen en remmen, kun je met E-Pedal zoals het bij de Leaf heet. Daadwerkelijk zeer gedoseerd gasgeven, waarbij het geeneens nodig is om je voet half op de rem te houden. Je kunt je auto echt super super langzaam met E-Pedal laten rollen ;) Het werkt dus ook in de achteruit.

Maja dat is een van de dingen die Nissan beter voor elkaar heeft: E-Pedal hoef je ook niet telkens weer opnieuw aan te zetten, de auto onthoudt dat gewoon. Maar wel zuur hoor als je perongeluk tegen een muurtje aan rijdt.....

Bij een EV moet je echt wel oppassen dat je niet teveel gas geeft, want stel je de auto staat niet in ECO modus. Dan gaat je auto er als een speer vandoor en zodoende, kom je dus tegen zo'n muurtje terecht _O-
Het laat maar weer eens zien, zoveel opties, zoveel smaken. Ik heb ook regelmatig in de Leaf gereden en ik ervoer het E-pedal in de Leaf hij het achteruit rijden als erg vervelend en vindt dat in de Ioniq 5 juist veel prettiger. Dat maakt het nogal lastig voor autobouwers, al die individuele voorkeuren 8)7

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-08 07:46
ik heb gisteren thuis van 6 naar 100% geladen met 6,3KW (laagste laadstroom instelling in de auto) en ik kwam uit op 72.4 Kw volgens de laadpaal (alfen Eve). nu ben ik elektrotechnisch niet super goed onderlegd, maar 6% verlies is dan redelijk met een 8m laadkabel?

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:32
Tiggy80 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:19:
ik heb gisteren thuis van 6 naar 100% geladen met 6,3KW (laagste laadstroom instelling in de auto) en ik kwam uit op 72.4 Kw volgens de laadpaal (alfen Eve). nu ben ik elektrotechnisch niet super goed onderlegd, maar 6% verlies is dan redelijk met een 8m laadkabel?
De kabel haalt weinig uit, verlies komt door de omvormer in de auto (van AC naar DC) op 6,3 kW laden is 6% verlies vrij gering. Op 11 kW laden zit ik zo rond de 4 a 5 % volgens mij.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
Xmoo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:00:
Ik heb binnen Home Assistent een trigger gemaakt dat wanneer mijn auto batterij v12 level onder 50% komt, hij mij een notificatie moet sturen.

Sinds ik hem heb, is de laagste gemeten waarde 96%. Wordt netjes opgeladen naar 100%
Heb hier ook nog een trigger aangemaakt voor de batterij van de sleutels.

[Afbeelding]
Waarom heb je voor <50% gekozen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
krizzziz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Waarom heb je voor <50% gekozen?
Gewoon random. Tot nu is hij niet lager als 90% geweest. Dus kan hem on the flow hoger zetten of lager. Even maandje bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 08:55

simplemouse

*.*.*.*

Persoonlijk zou ik het niet op 50% zetten.
Dat is al wat te diep voor een 12v accu.

uit het hoofd moet deze niet onder de 11(,5)v komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 17:37

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als je dat percentage zou willen omrekenen naar een voltage (waar een praktische ondergrens blijkbaar in uitgedrukt wordt) wat voor voltage is 100% dan? Het is vast geen 12 volt want dan zou je zelfs bij 80% nog krap 10 volt overhouden toch? Dan is de boel al dood lijkt me.

Mijn percentage volgens Home Assistant fluctueert tussen de 100% en 82%.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Cloud schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:48:
Als je dat percentage zou willen omrekenen naar een voltage (waar een praktische ondergrens blijkbaar in uitgedrukt wordt) wat voor voltage is 100% dan? Het is vast geen 12 volt want dan zou je zelfs bij 80% nog krap 10 volt overhouden toch? Dan is de boel al dood lijkt me.

Mijn percentage volgens Home Assistant fluctueert tussen de 100% en 82%.
Zou je wel zeggen, zal het verhogen naar 85%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImreD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:56
Vandaag eindelijk de V2L adapter kunnen gebruiken. Door werkzaamheden Enexis geen een tijdje geen stroom, maar dankzij de I5 toch koffie en wifi :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImreD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:56
Gallus schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Waar in ABRP geef je op dat je een aanhanger hebt? Ik zie alleen de optie van 'extra gewicht' onder 'voertuig'.
Bij voertuig configuratie. Volgens mij is dat een premium feature, dan kun je meerdere voertuigen met opties als dakkoffer of aanhanger configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
Xmoo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:32:
[...]

ik kom weleens onder de 70%, nog totaal geen issues gehad.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Xmoo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Dit is de voltage chart voor de 12V batterij

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/ZuinigeRijder/hyundai_kia_connect_monitor/main/examples/Lead-Acid-Battery-Voltage-Charts.jpg

Dus je moet boven de 12.23 Volt blijven, een loodaccu kan slecht tegen ontladen onder de 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ZuinigeRijder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Dit is de voltage chart voor de 12V batterij

[Afbeelding]

Dus je moet boven de 12.23 Volt blijven, een loodaccu kan slecht tegen ontladen onder de 50%.
Ah dat is heel anders dan ik zat te denken, op zich wel logisch dat ze het minimum voltage nu op 0 volt hebben staan omdat je al veel eerder geen werkende accu meer hebt.

Thanks (y) Ik ga mijn notificatie maar op 70% instellen dan en kijken of ik daar ooit kom maar dan hoef ik mij in elk geval geen zorgen te maken over 82%.

Heel wat anders:
Ik rij sinds twee weken nu de Ioniq 5 (heerlijke auto tot nu toe!) al is het nog steeds wel wennen allemaal ten opzichte van mijn vorige auto.

Maar ik vraag me iets af over een heel basic functionaliteit:
In mijn vorige auto - en bij mijn weten elke andere auto daarvoor ook - kon ik vóór het oprijden van een rotonde waar ik driekwart wil gaan, alvast richting naar links aangeven. Vervolgens rij je de rotonde op. Eerst moet je dan vaak wat naar rechts sturen om vervolgens de bocht naar links te maken. En uiteindelijk geef je rechts aan op het moment van verlaten. Tot die tijd blijft je richtingaanwijzer links aangeven.

Misschien word ik gek maar het lijkt erop dat als ik ditzelfde doe bij de I5, de auto de richtingaanwijzer al uitzet zodra ik de initiële bocht naar rechts maak (in elk geval op grotere rotondes). Hierdoor moet ik op de rotonde nóg een keer links aangeven. Herkent iemand dit? :)

offtopic:
Het maakt vast niet uit, maar hiervoor heb ik met name Volvo, Peugeot en Seat gereden

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-08 12:07
Mijn Ioniq 5, met een nieuwe ICCU en nieuwe hoofzekering, staat weer voor de deur. Hij heeft 3 weken bij een Hyundai dealer gestaan. Hyundai pechhulp, vervangend vervoer, irritaties, alles komt voorbij in dit verhaal.

Hierbij het verhaal ter leering ende vermaeck:

Iet meer dan 3 weken geleden, 23.00 uur, circa 1 uur reisafstand naar huis.
Bij het wegrijden voelt het direct alsof de handrem erop staat. Niet lang daarna komt de melding 'Stop voertuig en controleer voeding' in beeld. En bij voertuigdiagnose staat de melding 'fout in batterijmanagementsysteem'.
Ik zet de auto zsm aan de kant en bel de Hyundai pechhulp.

Binnen het half uur was de ANWB op locatie. Die konden er verder niks mee, dus werd er een bergingsbedrijf ingeschakeld. Uitgangspunt is dat de auto bij de dichtstbijzijnde Hyundai dealer wordt neergezet. Blijkbaar alleen tijdens openingstijden van de dealer, want die moet krabbelen voor aflevering. Dus werden wij na anderhalf uur wachten door een taxi opgepikt en naar een locatie van het bergingsbedrijf gebracht voor tijdelijk vervangend vervoer. Om 0.2.00 uur afgezet bij het bergingsbedrijf. Hek dicht en lichten in het kantoorgebouw uit. Daar sta je dan. Bellen met hun hulplijn. Teruggebeld worden met de melding dat er over een half uur iemand terug komt van een berging die ons gaat helpen. Dan maar wachten; buiten, in de nacht, op een verlaten bedrijventerrein in Rotterdam. Niet de beste ervaring. Na ruim een half uur wachten binnengelaten, netjes geholpen en met een Lynk & Co naar huis gereden. 03.15 uur thuis. Dat was me het nachtje wel.

Maar goed, de volgende dag moet je dan weer terug naar je auto met de sleutel zodat de berger de auto kan opladen. Dus vrij regelen, afspraken afzeggen, want dit gaat al snel 3 uur tijd kosten. De dichtstbijzijnde Hyundai dealer (en dus niet mijn eigen vertrouwde dealer) krijgt opeens een defecte auto op de stoep waar logischerwijs ook niet direct ruimte voor is in de planning. Maar goed, met de vervangende Lynk & Co kan ik prima uit de voeten. Volgens de voorwaarden van de Hyundai pechhulp heb ik deze auto maximaal 4 dagen tot mijn beschikking.

De communicatie van deze voor mij onbekende dealer is ondermaats. Het kwam erop neer dat als ik iets wilde weten over de status van mijn auto is daar zelf achteraan moest bellen. Na een paar dagen was helder dat de ICCU stuk was, men had vlot een nieuwe unit binnen. Een week nadat mijn auto daar voor de deur gezet was zou deze weer rijklaar zijn. Ondertussen had ik de Lynk & Co al moeten inleveren, want de 4 dagen waren voorbij. Een week later was de auto niet rijklaar, want na het vervangen van de ICCU bleek ook de hoofdzekering stuk (of stuk gegaan tijdens het vervangen van de ICCU?). Toen kwam de discussie over vervangend vervoer. Ik had pas recht op een vergoeding vanuit Hyundai als het defecte onderdeel officieel in backorder stond. Daar zou men op terugkomen als er vanuit Hyundai uitsluitsel over kwam. Na een week zelf maar weer gaan bellen en het bleek dat men als had doorgekregen dat de hoofdzekering in backorder stond. Verwachte levertijd van 5 weken!!! Okay, dus officieel recht op vervangend vervoer, hoera. Waar heb ik recht op was mijn vraag, want als het zo lang gaat duren, dan kan ik niet af met een kleine auto. Die vraag kon men niet beantwoorden, men ging de aanvraag bij Hyundai inschieten op basis van gelijkwaardig vervoer. Men zou er op terugkomen als men meer van Hyundai zou horen. Je weet al waar dit heengaat toch?... uiteraard ik kon ik er zelf weer achteraan bellen, vrijdagochtend voor het Pinksterweekend. En ja hoor, de betreffende collega niet aanwezig, lang weekend weg, case niet overgedragen aan een collega en niemand kon me verder helpen. Dinsdag gaat hij u bellen...

Dan heb je als dealer de slogan 'Uw mobiliteit is onze prioriteit'. Dan heb je een defecte i5 staan met al 65k kilometers op de teller, dan weet je te maken hebt met iemand die veel rijdt en die al twee weken zonder leenauto zit. En dan ga je zo met de situatie om. Ik heb niet het gevoel gekregen dat mijn mobiliteit hun prioriteit was. Wat een contrast met mijn eigen dealer, die mij elke week belde met de vraag hoe het ervoor stond met mijn auto en die mij, toen ik echt even om het hand zat, 3 dagen hebben voorzien van een Ioniq 6 demo auto. Kudos voor H-Point Gorinchem.

Om het verhaal af te ronden. Afgelopen dinsdagochtend belde de dealer terug over het vervangende vervoer. Een i5 huren kost per dag € 50,00 Het budget wat Hyundai ter beschikking stelt is € 25,00 per dag. Daar kun je iets mee huren in de klasse Opel Corsa. Maar goed, het bleek niet nodig om hier verder de discussie over aan te gaan met de dealer / Hyundai wat de hoofdzekering was onverwachts binnengekomen en ik kon mijn auto eind van de ochtend ophalen. Daar was ik heel wijs mee!

Na 4 maanden wachten op een vervangende frontradar en drie weken autoloos vanwege een defecte ICCU en hoofdzekering staat er binnenkort nog een bezoekje aan een schadeherstelbedrijf op de planning om een of meerdere lasnaden in het dak, die vermoedelijk losgekomen zijn, te laten fixen. Het gebeurd allemaal onder garantie, maar toch, je bent er wel elke keer zoet mee. Hoop daarna weer even een flinke tijd zorgeloos rond te kunnen rijden in de i5 waar ik verder wel wijs mee ben.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

WilliamGeluk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:55:
Mijn Ioniq 5, met een nieuwe ICCU en nieuwe hoofzekering, staat weer voor de deur. Hij heeft 3 weken bij een Hyundai dealer gestaan. Hyundai pechhulp, vervangend vervoer, irritaties, alles komt voorbij in dit verhaal.

Bij het wegrijden voelt het direct alsof de handrem erop staat. Niet lang daarna komt de melding 'Stop voertuig en controleer voeding' in beeld. En bij voertuigdiagnose staat de melding 'fout in batterijmanagementsysteem'.

Binnen het half uur was de ANWB op locatie. Die konden er verder niks mee, dus werd er een bergingsbedrijf ingeschakeld. Uitgangspunt is dat de auto bij de dichtstbijzijnde Hyundai dealer wordt neergezet. Blijkbaar alleen tijdens openingstijden van de dealer, want die moet krabbelen voor aflevering. Dus werden wij na anderhalf uur wachten door een taxi opgepikt en naar een locatie van het bergingsbedrijf gebracht voor tijdelijk vervangend vervoer. Om 0.2.00 uur afgezet bij het bergingsbedrijf. Hek dicht en lichten in het kantoorgebouw uit. Daar sta je dan. Bellen met hun hulplijn. Teruggebeld worden met de melding dat er over een half uur iemand terug komt van een berging die ons gaat helpen. Dan maar wachten; buiten, in de nacht, op een verlaten bedrijventerrein in Rotterdam. Niet de beste ervaring. Na ruim een half uur wachten binnengelaten, netjes geholpen en met een Lynk & Co naar huis gereden. 03.15 uur thuis. Dat was me het nachtje wel.

Maar goed, de volgende dag moet je dan weer terug naar je auto met de sleutel zodat de berger de auto kan opladen. Dus vrij regelen, afspraken afzeggen, want dit gaat al snel 3 uur tijd kosten. De dichtstbijzijnde Hyundai dealer (en dus niet mijn eigen vertrouwde dealer) krijgt opeens een defecte auto op de stoep waar logischerwijs ook niet direct ruimte voor is in de planning. Maar goed, met de vervangende Lynk & Co kan ik prima uit de voeten. Volgens de voorwaarden van de Hyundai pechhulp heb ik deze auto maximaal 4 dagen tot mijn beschikking.

De communicatie van deze voor mij onbekende dealer is ondermaats. Het kwam erop neer dat als ik iets wilde weten over de status van mijn auto is daar zelf achteraan moest bellen. Na een paar dagen was helder dat de ICCU stuk was, men had vlot een nieuwe unit binnen. Een week nadat mijn auto daar voor de deur gezet was zou deze weer rijklaar zijn. Ondertussen had ik de Lynk & Co al moeten inleveren, want de 4 dagen waren voorbij. Een week later was de auto niet rijklaar, want na het vervangen van de ICCU bleek ook de hoofdzekering stuk (of stuk gegaan tijdens het vervangen van de ICCU?). Toen kwam de discussie over vervangend vervoer. Ik had pas recht op een vergoeding vanuit Hyundai als het defecte onderdeel officieel in backorder stond. Daar zou men op terugkomen als er vanuit Hyundai uitsluitsel over kwam. Na een week zelf maar weer gaan bellen en het bleek dat men als had doorgekregen dat de hoofdzekering in backorder stond. Verwachte levertijd van 5 weken!!! Okay, dus officieel recht op vervangend vervoer, hoera. Waar heb ik recht op was mijn vraag, want als het zo lang gaat duren, dan kan ik niet af met een kleine auto. Die vraag kon men niet beantwoorden, men ging de aanvraag bij Hyundai inschieten op basis van gelijkwaardig vervoer. Men zou er op terugkomen als men meer van Hyundai zou horen. Je weet al waar dit heengaat toch?... uiteraard ik kon ik er zelf weer achteraan bellen, vrijdagochtend voor het Pinksterweekend. En ja hoor, de betreffende collega niet aanwezig, lang weekend weg, case niet overgedragen aan een collega en niemand kon me verder helpen. Dinsdag gaat hij u bellen...

Dan heb je als dealer de slogan 'Uw mobiliteit is onze prioriteit'. Dan heb je een defecte i5 staan met al 65k kilometers op de teller, dan weet je te maken hebt met iemand die veel rijdt en die al twee weken zonder leenauto zit. En dan ga je zo met de situatie om. Ik heb niet het gevoel gekregen dat mijn mobiliteit hun prioriteit was. Wat een contrast met mijn eigen dealer, die mij elke week belde met de vraag hoe het ervoor stond met mijn auto en die mij, toen ik echt even om het hand zat, 3 dagen hebben voorzien van een Ioniq 6 demo auto. Kudos voor H-Point Gorinchem.

Om het verhaal af te ronden. Afgelopen dinsdagochtend belde de dealer terug over het vervangende vervoer. Een i5 huren kost per dag € 50,00 Het budget wat Hyundai ter beschikking stelt is € 25,00 per dag. Daar kun je iets mee huren in de klasse Opel Corsa. Maar goed, het bleek niet nodig om hier verder de discussie over aan te gaan met de dealer / Hyundai wat de hoofdzekering was onverwachts binnengekomen en ik kon mijn auto eind van de ochtend ophalen. Daar was ik heel wijs mee!

Na 4 maanden wachten op een vervangende frontradar en drie weken autoloos vanwege een defecte ICCU en hoofdzekering staat er binnenkort nog een bezoekje aan een schadeherstelbedrijf op de planning om een of meerdere lasnaden in het dak, die vermoedelijk losgekomen zijn, te laten fixen. Het gebeurd allemaal onder garantie, maar toch, je bent er wel elke keer zoet mee. Hoop daarna weer even een flinke tijd zorgeloos rond te kunnen rijden in de i5 waar ik verder wel wijs mee ben.
toon volledige bericht
Mooi verhaal! De wijze les die ik er uit haal: laat je niet afschepen met een "vreemde" dealer. Ook al zal je eigen dealer ook niet altijd top zijn ( _/-\o_ ) altijd nog beter dan een vreemde op afstand.... En bij zulke gevallen ben ik altijd nog blij met een leasemaatschappij die dan wel met vervangend vervoer zal komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:39
Misschien word ik gek maar het lijkt erop dat als ik ditzelfde doe bij de I5, de auto de richtingaanwijzer al uitzet zodra ik de initiële bocht naar rechts maak (in elk geval op grotere rotondes). Hierdoor moet ik op de rotonde nóg een keer links aangeven. Herkent iemand dit? :)

offtopic:
Het maakt vast niet uit, maar hiervoor heb ik met name Volvo, Peugeot en Seat gereden
Dit klopt helemaal. Ik tik hem nu net voor oprijden rotonde 1 keer aan om 3 keer te knipperen om hem daarna door te tikken omdat deze anders inderdaad telkens weer uit zal gaan.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-08 00:53

toon volledige bericht
De mijne staat inmiddels 2,5 week bij de dealer (wel mijn eigen). Exact dezelfde problemen en ICCU is nog niet binnen. Overigens hoor ik daar verder niks over.

Ik had het geluk dat het op een maandagochtend was dus er stond netjes een vlamnieuwe qashqai klaar. Dat het maar voor 4 dagen was vertelde niemand mij dus ik was een dag te laat (omdat ik toen maar even in de voorwaarden ging kijken, eigen schuld). Dus gelijk een factuur voor 1 dag huur aan de broek van Logikx. Ook tankkosten + brandstof. Nou had ik na het tanken/inleveren bij de dealer netjes een foto gemaakt van km stand, tankbon, tankdisplay dus ik mocht al gelijk weer mailen om die kosten te crediteren.....doen ze dat nou expres vraag ik me dan af...

De dealer heeft mij na enig aandringen een vervangende auto geregeld en een i10 in de maag gesplitst waar ik aan de ene kant blij mee ben maar aan de andere kant niet gelijkwaardig is. Pro actieve communicatie is er niet en ik weet niet of het nog een paar dagen, weken of maanden gaat duren.

Ik weet natuurlijk dat er weinig personeel is, dat de werkplaatsen uitpuilen maar het is echt armoe hoe men hiermee om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:38
Rugby82 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Dit klopt helemaal. Ik tik hem nu net voor oprijden rotonde 1 keer aan om 3 keer te knipperen om hem daarna door te tikken omdat deze anders inderdaad telkens weer uit zal gaan.
Ik heb deze ervaring dus totaal niet. Werkt gewoon zoals het altijd werkt, voor rotonde naar links aangeven en als je de rotonde verlaat naar rechts. Hierbij gaat het knipperlicht niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Bij dat ik daar ook zit en herken de goede communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

amw82 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:27:
[...]
Ik heb deze ervaring dus totaal niet. Werkt gewoon zoals het altijd werkt, voor rotonde naar links aangeven en als je de rotonde verlaat naar rechts. Hierbij gaat het knipperlicht niet uit...
Misschien is het ook deels de grootte van de rotonde hoor; de rotonde waar ik er "last" van heb is een twee-baans rotonde met een vrij groot middenstuk omdat er een uitzichtpunt van een fietsbrug in het midden staan. Door dat grotere middenstuk moet je dus nogal ver naar rechts sturen voordat je naar links gaat.

Ik zal komende tijd proberen op te letten of ik het ook bij reguliere rotondes heb waarbij je minder ver naar rechts stuurt bij het oprijden. Ik ben allang blij dat iemand het überhaupt herkende :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-08 07:46
Cloud schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:49:
[...]

A

Maar ik vraag me iets af over een heel basic functionaliteit:
In mijn vorige auto - en bij mijn weten elke andere auto daarvoor ook - kon ik vóór het oprijden van een rotonde waar ik driekwart wil gaan, alvast richting naar links aangeven. Vervolgens rij je de rotonde op. Eerst moet je dan vaak wat naar rechts sturen om vervolgens de bocht naar links te maken. En uiteindelijk geef je rechts aan op het moment van verlaten. Tot die tijd blijft je richtingaanwijzer links aangeven.

offtopic:
ik had het met mijn vorige auto's (grand picasso en octavia) ook (soms), net hoever je moet insturen naar rechts. met de ioniq 5 heb ik het ook regelmatig. dus ja ik herken het maar ben er inmiddel swel aan gewend ;)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Woensdag eindelijk nieuwe banden gehad en vandaag pas tijd gehad een rit te maken, Haarlem-->Den Haag-->Haarlem, maar deze rit was niet "vibratievrij". De vibraties zijn anders en niet permanent en begin ik te twijfelen of dit wegdek/normaal is. Helaas heb ik ook mijn vorige auto al een tijd geleden verkocht dus een baseline heb ik/herinner ik niet echt. Ik weet dus niet of ik hier tevreden mee moet zijn :(

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:14
Ik ga volgende week naar Italie rijden, we gaan volgend weekend naar de MotoGP in Mugello, en nu vroeg ik me af hoe ik het beste ervoor kan zorgen dat die batterij pre-conditioning werkt. Want ik heb de route nu in ABRP staan, maar voor dat pre-conditioning moet ik natuurlijk de ingebouwde navigatie gebruiken. Iemand tips hoe ik dat het beste kan doen?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-07 13:01
Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
Ik ga volgende week naar Italie rijden, we gaan volgend weekend naar de MotoGP in Mugello, en nu vroeg ik me af hoe ik het beste ervoor kan zorgen dat die batterij pre-conditioning werkt. Want ik heb de route nu in ABRP staan, maar voor dat pre-conditioning moet ik natuurlijk de ingebouwde navigatie gebruiken. Iemand tips hoe ik dat het beste kan doen?
Tijdens elke laadbeurt de POI van de volgende lader als bestemming opgeven (niet het adres). Maar op zo'n doorreis en in de zomer zal er relatief weinig pre-conditioning nodig zijn aangezien de ideale temperatuur buiten al aanwezig is.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk idd dat je met dit weer momenteel niet heel veel preconditioning nodig hebt, puur vanwege het weer. Sterker nog: preconditioning kost een hoop energie, je komt verder zonder. Niet dat heel veel nodig is, want de cellen zitten al op temperatuur, maar goed.

De beste manier om het te doen is inderdaad (momenteel) het gebruik van de POI's in de navigatie van de auto, en dan tijdens het laden (of vlak daarna) de POI van de volgende opzoeken en invoeren als bestemming.

Voor absurde ritten in de winter wel een ding, maar nu? Praktisch niet nuttig. Denk dat je meer tijd bent met het vinden van 800V palen dan uberhaupt alles in één te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Als je 's morgens koud aan de snellader gaat staan merk je het wellicht, maar overdag is het warmer. Daarnaast warmt je batterijpakket op tijdens gebruik. Dus als je thuis vol vertrekt ben je met de eerste stop na 2 a 3 uur waarschijnlijk al aan de ideale temperatuur van 25 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Oke, bedankt voor de adviezen. Dan ga ik gewoon met ABRP navigeren. Komt helemaal goed.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-08 19:36
Bij deze temperatuur doet de preconditioning eigenlijk al niets meer (gisteren getest). Met een dergelijke trip zou ik me daar niet druk overmaken, de boel is zo op temeratuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-08 01:29
nietwijk schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Als je 's morgens koud aan de snellader gaat staan merk je het wellicht, maar overdag is het warmer. Daarnaast warmt je batterijpakket op tijdens gebruik. Dus als je thuis vol vertrekt ben je met de eerste stop na 2 a 3 uur waarschijnlijk al aan de ideale temperatuur van 25 graden
Ik ben vorige week naar oostenrijk gereden met vouwwagen erachter. Thuis opgeladen op 100%, ik heb een HI5 connect -RWD , 77 kw pakket, dus geen warmtepomp. De eerste laadstop was in Limburg ad Lahn (40 km voor Frankfurt), en laadsnelheid was 197 kw. De tweede stop bij Stuttgart en laadsnelheid was 203 kw...... overnachten op een camping in munchen en van een 11 kw wijkladertje vol naar 100% in de nacht. Om niet op 10-15 % SOC op de camping aan te komen op de top van de Katchberg tijdens koffiepauze aan een 100 kW gehangen , laadde ook met 100, en kwam ook aan op de camping aan de Ossiachersee met 65% SOC.

Dus, met deze ritten en temperaturen is pre conditionering nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-08 19:36

toon volledige bericht
Dank voor het delen! Je wordt er niet vrolijk van, maar het is erg nuttig om te weten. Wat betreft die lasnaden, kwam je daar achter vanwege rare kraakgeluiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
wim1955 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Ik ben vorige week naar oostenrijk gereden met vouwwagen erachter. Thuis opgeladen op 100%, ik heb een HI5 connect -RWD , 77 kw pakket, dus geen warmtepomp. De eerste laadstop was in Limburg ad Lahn (40 km voor Frankfurt), en laadsnelheid was 197 kw. De tweede stop bij Stuttgart en laadsnelheid was 203 kw...... overnachten op een camping in munchen en van een 11 kw wijkladertje vol naar 100% in de nacht. Om niet op 10-15 % SOC op de camping aan te komen op de top van de Katchberg tijdens koffiepauze aan een 100 kW gehangen , laadde ook met 100, en kwam ook aan op de camping aan de Ossiachersee met 65% SOC.

Kijk, dat klinkt goed. Wij gaan eerst naar een dorpje iets verder dan Straatsburg dat is ongeveer 8 uur rijden en dan de volgende dag door naar Florence en dat is dan ook ongeveer 8 uur rijden. Volgens ABRP met 3 laadstops op de eerste dag en 3 op de tweede dag. Maar we moeten ook nog ergens lunchen tussendoor 2x dus dan kan die wat langer aan de laadpaal dan ABRP zegt dus misschien scheelt dat nog beide dagen een stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Kijk, dat klinkt goed. Wij gaan eerst naar een dorpje iets verder dan Straatsburg dat is ongeveer 8 uur rijden en dan de volgende dag door naar Florence en dat is dan ook ongeveer 8 uur rijden. Volgens ABRP met 3 laadstops op de eerste dag en 3 op de tweede dag. Maar we moeten ook nog ergens lunchen tussendoor 2x dus dan kan die wat langer aan de laadpaal dan ABRP zegt dus misschien scheelt dat nog beide dagen een stop.
Sowieso is mijn ervaring met ABRP dat die redelijk conservatief plant... Gezien Straatburg 560 km vanuit Utrecht is, moet dat met 2 stops wel kunnen (uiteraard afhankelijk van hoe lang je laadt en je snelheid en uitvoering + belading)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
amw82 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Sowieso is mijn ervaring met ABRP dat die redelijk conservatief plant... Gezien Straatburg 560 km vanuit Utrecht is, moet dat met 2 stops wel kunnen (uiteraard afhankelijk van hoe lang je laadt en je snelheid en uitvoering + belading)
Klopt maar ik rij met een bagagewagen dus heb het verbruik wat hoger ingesteld dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Klopt maar ik rij met een bagagewagen dus heb het verbruik wat hoger ingesteld dan normaal.
Voordeel van een "aanhanger" (in welke vorm dan ook) zorgt voor een hoger verbruik en betere passieve batterijverwarming ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:39
Het lijkt me ook dat de pre-conditioning niks doet als de boel al warm is dus hem op de navigatie instellen kan dan ook geen kwaad. Als de boel niet warm genoeg is dan warmt deze de accu op. Lijkt me dat het instellen dan sowieso geen kwaad kan en geen extra verbruik geeft als alles op temperatuur is.

[ Voor 24% gewijzigd door Rugby82 op 02-06-2023 13:33 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodgydutchy
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-06-2024
nee, dat gaat op inductie via de V2L-outlet natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodgydutchy
Preconditioning werkt alleen met de ingebouwde navi en onder een aantal voorwaarden:
- Adres van een DC-snellader ingevoerd als bestemming
- SOC binnen een bepaalde range (ik dacht 20% - 80%)
- Buitentemperatuur in een bepaalde range (ik dacht <12C of <10C)

Veel plezier op vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Laatst online: 30-01-2024
Je hoeft waarschijnlijk alleen de eerste laadstop er in te zetten. Batterij blijft de verdere reis voldoende op temperatuur om de laadsnelheid er in te houden. Vlak voor aankomst nog even tot 80/90 laden om bij de terugreis weer 1 x pre-conditioning te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door MeelezerT op 02-06-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
MeelezerT schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Je hoeft waarschijnlijk alleen de eerste laadstop er in te zetten. Batterij blijft de verdere reis voldoende op temperatuur om de laadsnelheid er in te houden. Vlak voor aankomst nog even tot 80/90 laden om bij de terugreis weer 1 x pre-conditioning te doen.
Of je start voor vertrek de auto in Engineering Mode. Dan kun je de hele reis plannen met laadstops. Moet je je auto tussendoor niet uitzetten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Vielleicht schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Of je start voor vertrek de auto in Engineering Mode. Dan kun je de hele reis plannen met laadstops. Moet je je auto tussendoor niet uitzetten natuurlijk :)
Mijn auto vraagt ook om laadstops langs de route te bevestigen als de route langer is dan het bereik. Is dat standaard, of een nieuwe feature? Ik zou eens moeten proberen of hij meerdere stops voorstelt bij een rit naar zuid Europa ofzo, maar mijn vrouw heeft de auto nu mee, dus kan het niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
mh514452 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:24:
[...]

Het laat maar weer eens zien, zoveel opties, zoveel smaken. Ik heb ook regelmatig in de Leaf gereden en ik ervoer het E-pedal in de Leaf hij het achteruit rijden als erg vervelend en vindt dat in de Ioniq 5 juist veel prettiger. Dat maakt het nogal lastig voor autobouwers, al die individuele voorkeuren 8)7
Dat denk ik juist niet. Het zou een simpele instelling kunnen zijn waar je de gebruiker dan uit laat kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wim1955
Eigenlijk gebruik ik de ABRP nooit, 1 keertje maar vond het waardeloos. De ingebouwde navigatie gebruik ik met veel plezier, en ook daarin kun je makkelijk de laders langs je route ingeven. Ook van huis naar oostenrijk kon ik alle snelladers laten zoeken en intikken, en hij bracht me er naar toe. Feilloos.
Ik ben zeer tevreden met de ingebouwde en originele navigatie. Maar goed, waarschijnlijk het "zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel ervaringen" effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11

Gallus

Cheesy

wim1955 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Wat was je verbruik ongeveer op de vlakke stukken? Ik ga deze zomer de reis naar het zuiden van Frankrijk maken met de vouwwagen en probeer een beetje in te schatten waar ik ongeveer rekening mee moet houden.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18
@Gallus Even zoeken;
Motorfret in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

[ Voor 5% gewijzigd door Motorfret op 03-06-2023 00:32 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 10-08 20:34

GG85

.......

wim1955 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:13:
Eigenlijk gebruik ik de ABRP nooit, 1 keertje maar vond het waardeloos. De ingebouwde navigatie gebruik ik met veel plezier, en ook daarin kun je makkelijk de laders langs je route ingeven. Ook van huis naar oostenrijk kon ik alle snelladers laten zoeken en intikken, en hij bracht me er naar toe. Feilloos.
Ik ben zeer tevreden met de ingebouwde en originele navigatie. Maar goed, waarschijnlijk het "zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel ervaringen" effect.
Volgens mij zit de frustratie van mensen in het feit dat Tesla het een heel stuk beter doet op dat gebied en Hyundai nogal geadverteerd heeft met 'over-the-air' updates terwijl dat gewoon de halfjaarlijkse updates zijn.

Bij een Tesla geef je een bestemming aan waarna de navigatie een inschatting maakt van je verbruik en je daarbij suggesties geeft qua laadpunten. Dat hadden mensen ook verwacht van Hyundai.
Nu gaan ze met de volgende update wel die kant op alleen lijkt er dan nog steeds geen inschatting van aankomst SoC in te zitten en kiest hij blijkbaar AC laders uit langs de route 8)7 .

Daarnaast is qua fileontwijking etc de Hyundai navigatie nou niet echt je van het.

Ofwel, het werkt en het werkt ok en helaas heb je het nodig voor pre-conditioning maar maar (objectief) 'goed' is de ingebouwde navigatie niet.

Als je dan ziet dat een ARBP een heel klein team heeft en dit wel kan is het echt niet zo moeilijk voor Hyundai om dit soort features te implementeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edvanleeuwen
GG85 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:22:
[...]
Daarnaast is qua fileontwijking etc de Hyundai navigatie nou niet echt je van het.
Ook dit is blijkbaar persoonlijk. Ik heb al een aantal keer gehad dat de ingebouwde navigatie daar beter mee omging dan bijv. Google Maps.

Over het algemeen ben ik tevreden. Grootste probleem vind ik dat de navigatie niet altijd de snelste én kortste route kiest. Het lijkt wel of het altijd een soort economische keuze is, terwijl dat in de instellingen toch echt anders staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Rugby82 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:32:
Het lijkt me ook dat de pre-conditioning niks doet als de boel al warm is dus hem op de navigatie instellen kan dan ook geen kwaad. Als de boel niet warm genoeg is dan warmt deze de accu op. Lijkt me dat het instellen dan sowieso geen kwaad kan en geen extra verbruik geeft als alles op temperatuur is.
Betekent preconditioning niet dat het 2 kanten op kan gaan, dus heating of cooling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1955
Gallus schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Wat was je verbruik ongeveer op de vlakke stukken? Ik ga deze zomer de reis naar het zuiden van Frankrijk maken met de vouwwagen en probeer een beetje in te schatten waar ik ongeveer rekening mee moet houden.
In het begin, ong tot een km of 100 voorbij Frankfurt was het verbruik tussen de 21 -22 , met CC op 95. Ik heb een stukje op 105 geprobeerd, maar dan ging het gauw naar 24. Maar later werd het wat heuvelachtig tussen Mannheim en Salzburg.. en ging het gemiddelde toch omhoog, ondanks dat eraf zelfs ging regenereren, ong 22-23. Maar voor de grens ben ik eraf gegaan, altijd het laatste stuk binnendoor, veel leukere route. Na een dag saaie autobahn.ben ik dat helemaal zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
GG85 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:22:
[...]

Ofwel, het werkt en het werkt ok en helaas heb je het nodig voor pre-conditioning maar maar (objectief) 'goed' is de ingebouwde navigatie niet.

Als je dan ziet dat een ARBP een heel klein team heeft en dit wel kan is het echt niet zo moeilijk voor Hyundai om dit soort features te implementeren.
Mijn ervaring juist wel dat hij rekening houd met files en opstoppingen. Binnendoor in oostenrijk was een grote opstopping, maar hij wees me eromheen. Vanuit de hoogte (ik was toch redelijk bekend daar, dus vond de navigatie raar) zag je de lange rij autoos staan. Toen begreep ik de nav....en was plezierig verrast..

En ter vergelijking: ABRP plande 4 laadstops in ( eentje maar van 9 minuten) terwijl ik er maar 2 zelf inplande en gebruikte. Ik plan ze in met een Mac vlakbij, want hun koffie is altijd lekker en vers gemaakt mbv een esspressomachine, niet duur, plus wc's gratis. Sommige cafees aan de snelweg is die koffie misschien al uren oud, en gewoon bagger, plus €1 voor wc. Tsja, ons benne zuunig, hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

wim1955 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:52:
[...]

Mijn ervaring juist wel dat hij rekening houd met files en opstoppingen. Binnendoor in oostenrijk was een grote opstopping, maar hij wees me eromheen. Vanuit de hoogte (ik was toch redelijk bekend daar, dus vond de navigatie raar) zag je de lange rij autoos staan. Toen begreep ik de nav....en was plezierig verrast..

En ter vergelijking: ABRP plande 4 laadstops in ( eentje maar van 9 minuten) terwijl ik er maar 2 zelf inplande en gebruikte. Ik plan ze in met een Mac vlakbij, want hun koffie is altijd lekker en vers gemaakt mbv een esspressomachine, niet duur, plus wc's gratis. Sommige cafees aan de snelweg is die koffie misschien al uren oud, en gewoon bagger, plus €1 voor wc. Tsja, ons benne zuunig, hè.
Met ABRP kan je veel tunen, zoals de voorkeur voor weinig maar lange stops of andersom. Daarnaast kan je voorkeuren opgeven qua welke netwerken wel of niet.
Voor een vakantie werkt de filevermijding idd prima bij de ingebouwde navigatie maar voor woon-werkverkeer (wat dynamischer en snellere updates vereist) doet een Google Maps/Waze het veel en veel beter.

Ik ben ook niet perse van de ABRP maar vindt de ingebouwde navigatie gewoon matigjes tot ok terwijl daar juist dmv software, relatief simpel, zoveel meer van te maken valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-08 12:27

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

edvanleeuwen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:50:
[...]

Dat denk ik juist niet. Het zou een simpele instelling kunnen zijn waar je de gebruiker dan uit laat kiezen.
Er is in de wetgeving wel het nodige veranderd de laatste jaren. Zo kun je het voetgangers geluidje ook niet meer uitzetten daar waar dat 3-4 jaar geleden nog weleens kon (op nieuwe voertuigen).

iPedal is kennelijk niet de zuinigste optie, daarom schakelt die uit na elke rit. Voorzover ik begrepen heb is dat onderdeel van de milieuvriendelijke aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
de meester01 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:43:
[...]

Er is in de wetgeving wel het nodige veranderd de laatste jaren. Zo kun je het voetgangers geluidje ook niet meer uitzetten daar waar dat 3-4 jaar geleden nog weleens kon (op nieuwe voertuigen).

iPedal is kennelijk niet de zuinigste optie, daarom schakelt die uit na elke rit. Voorzover ik begrepen heb is dat onderdeel van de milieuvriendelijke aspecten.
Als het wetgeving is, dan zij het zo. Maar ik vind het vreemd, omdat iPedal en level 3 nu ook weer niet zoveel verschillen in verbruik. En gelukkig mogen we ook de airco gebruiken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Op reddit zijn service manuals te vinden. IONIQ 5 2022 of 2023 en RDW of AWD. Dus niet de user manuals, maar service manuals. Kan soms handig zijn om te zien hoe het een en ander in elkaar zit :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:06:
Op reddit zijn service manuals te vinden. IONIQ 5 2022 of 2023 en RDW of AWD. Dus niet de user manuals, maar service manuals. Kan soms handig zijn om te zien hoe het een en ander in elkaar zit :+
Die had ik tijdje terug ook gevonden. Denk alleen dat linken niet mag op Tweakers :).

Net even voor het eerst wezen snelladen (Fastned).
Toch leuk de 233kW aantikken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD2BtX9v_VOPmpYfBIkA_Hr9mqE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lq1QTjzsWJSlcBQWWYXiDE0Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6qisdz1KfqxCbVf3c-vDT_GQKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtgXQpgFe1ZHAV4ewydacNKX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 49% gewijzigd door GG85 op 03-06-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
GG85 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:11:
[...]
Net even voor het eerst wezen snelladen (Fastned).
Toch leuk de 233kW aantikken :P
Was dat aantikken met of zonder preconditoning aan te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Razwer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Was dat aantikken met of zonder preconditoning aan te zetten?
Zonder, maar was nog ~17 graden buiten en had 80km 130km/u achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:50
Mijn levering is wederom met een maand uitgesteld :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Mijn exemplaar had een raar "maandagochtend opstart issue". Het knopje voor sluiten en openen van de laadklep weigerde dienst. Na ontkoppelen van de laadkabel het "close" knopje drukken werkte niet. Gek genoeg ging sluiten via de remote wel. Openen via drukken op de klep (en dus hetzelfde knopje) werkte ook niet. Openen met de remote wel. Sluiten daarna met knopje weer niet en met remote wel. Dit heb ik 4x herhaald om zeker te zijn dar de knop dienst weigerde.
Na een kort ritje naar de kinderopvang nogmaals het knopje getest alvorens de dealer te bellen en gek genoeg functioneerde alles weer naar behoren.
Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03:13
_Quadro schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:10:
Ik kan het fout hebben maar "leveringen" zijn volgens mij verhuisd naar dit forum:
Ionic 5 in "Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic"

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Quadro schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:10:
Je kunt dit beter in dit topic posten....blijft dit topic schoon, zie ook topic warning onderaan:

Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:50
ZuinigeRijder schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Je kunt dit beter in dit topic posten....blijft dit topic schoon, zie ook topic warning onderaan:

Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:30
Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:21:
Mijn exemplaar had een raar "maandagochtend opstart issue". Het knopje voor sluiten en openen van de laadklep weigerde dienst. Na ontkoppelen van de laadkabel het "close" knopje drukken werkte niet. Gek genoeg ging sluiten via de remote wel. Openen via drukken op de klep (en dus hetzelfde knopje) werkte ook niet. Openen met de remote wel. Sluiten daarna met knopje weer niet en met remote wel. Dit heb ik 4x herhaald om zeker te zijn dar de knop dienst weigerde.
Na een kort ritje naar de kinderopvang nogmaals het knopje getest alvorens de dealer te bellen en gek genoeg functioneerde alles weer naar behoren.
Herkent iemand dit?
Als het eenmalig is denk ik altijd maar dat er een bitje is omgevallen. Gebeurt ook wel eens bij een PC of smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
maax schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Als het eenmalig is denk ik altijd maar dat er een bitje is omgevallen. Gebeurt ook wel eens bij een PC of smartphone.
Ja precies, vooral op maandagochtend :P
Toch vind ik het vreemd en het delen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodgydutchy
Blokker_1999 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:42:
Yep, heb Alec zijn filmpje gezien. Beetje lang om een eenvoudig punt te maken, maar hij wil mensen dan ook onderwijzen en niet simpelweg een feit presenteren.

Ik ben ook zeer benieuwd naar of de Europese eGMP wagens hetzelfde doen. Waar het in de basis op neerkomt is dat als je in iPedal staat, het remlicht pas aangaat wanneer je volledig van het gaspedaal af gaat. Als je het gaspedaal nog maar zeer lichtjes induwt zou het remlicht al uitgaan, ondanks dat je dan nog altijd een sterke vertraging hebt.

Afgelopen maart is in de EU wel wetgeving aangenomen die de wetgeving in de EU aanpast zodat de remlichten van een wagen aan moeten gaan bij elke vertraging groter dan 1.3m/s^2, maar dat zegt natuurlijk niets over wagens die al op de markt zijn.
Dit werkt volgens mij bij de NL-versie ook zo. Je kunt dit eenvoudig testen door 's avonds op een donkere weg het gaspedaal volledig los te laten en in je achteruitkijkspiegel te kijken, dan zie je de remlichten oplichten in de verkeersborden achter je. Druk je vervolgens lichtjes op het gaspedaal (in iPedal-mode) dan gaan de remlichten weer uit. Ikzelf vind dit geen probleem zolang je dit maar weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
dodgydutchy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:46:
[...]
Druk je vervolgens lichtjes op het gaspedaal (in iPedal-mode) dan gaan de remlichten weer uit. Ikzelf vind dit geen probleem zolang je dit maar weet.
Ik probeer hier inderdaad rekening mee te houden maar door volledig acceleratie pedaal los te laten om de achterliggende auto te wijzen dat ik afrem is voor medepassagiers juist weer onprettig. Uiteraard is het nog onprettiger wanneer iemand achterin klapt, maar dat terzijde.
Door de aanpassing in rijstijl om de veiligheid on-par te hebben is de prijs dus of i-Pedal uit te zetten/niet te gebruiken of mogelijk misselijke passagiers. Of je neemt het voor lief dat een onoplettende bestuurder dus achterop kan klappen, met alle gevolgen van dien.
Ik vind het terecht dat hier een punt van gemaakt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 05-06-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:55:
[...]

Ik probeer hier inderdaad rekening mee te houden maar door volledig acceleratie pedaal los te laten om de achterliggende auto te wijzen dat ik afrem is voor medepassagiers juist weer onprettig. Uiteraard is het nog onprettiger wanneer iemand achterin klapt, maar dat terzijde.
Door de aanpassing in rijstijl om de veiligheid on-par te hebben is de prijs dus of i-Pedal uit te zetten/niet te gebruiken of mogelijk misselijke passagiers. Of je neemt het voor lief dat een onoplettende bestuurder dus achterop kan klappen, met alle gevolgen van dien.
Ik vind het terecht dat hier een punt van gemaakt word.
Volgens mij valt het wel mee met die achteropklappende automobilisten. Zelf weinig van gemerkt en op dit forum lees ik er ook weinig over. Als je afslaat geef je dat al aan met knipperlichten en als je een kruising rechtdoor oversteekt hoop ik dat de achterligger ook beseft dat hij op moet letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 07:58

cooper_s1

MINI&#039;s rule

nietwijk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Volgens mij valt het wel mee met die achteropklappende automobilisten. Zelf weinig van gemerkt en op dit forum lees ik er ook weinig over. Als je afslaat geef je dat al aan met knipperlichten en als je een kruising rechtdoor oversteekt hoop ik dat de achterligger ook beseft dat hij op moet letten.
Vwb dat laatste is het altijd duimen... in de Ioniq 5 is dat 1 ding, maar ik als motorrijder hou af en toe mn hart vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
nietwijk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Volgens mij valt het wel mee met die achteropklappende automobilisten.
Dat is natuurlijk subjectief. Onoplettende automobilisten zorgen voor een miljoenen industrie (schadeherstel bedrijven, verzekeraars, etc.) waar zelfs YouTube kanalen een verdienmodel op hebben (WhamBam, Dutch Dashcam, etc.) los van de Ioniq 5 remlicht discussie.

In hoeverre het "oplossen" van de remlicht discussie onoplettende bestuurders zal attenderen en dus ongelukkgen voorkomen is natuurlijk altijd de vraag, maar persoonlijk hecht ik wel waarde aan het zoveel mogelijk anderen attenderen (op niet storende wijze) van mijn intenties/acties op de weg zodat ze kunnen anticiperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:42
Herkent iemand dit?
Geen idee. Bij mij sluit het klepje vanzelf als ik weg rij. Ben nogal lui aangelegd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:26:
[...]
Dat is natuurlijk subjectief. Onoplettende automobilisten zorgen voor een miljoenen industrie (schadeherstel bedrijven, verzekeraars, etc.) waar zelfs YouTube kanalen een verdienmodel op hebben (WhamBam, Dutch Dashcam, etc.) los van de Ioniq 5 remlicht discussie.

In hoeverre het "oplossen" van de remlicht discussie onoplettende bestuurders zal attenderen en dus ongelukkgen voorkomen is natuurlijk altijd de vraag, maar persoonlijk hecht ik wel waarde aan het zoveel mogelijk anderen attenderen (op niet storende wijze) van mijn intenties/acties op de weg zodat ze kunnen anticiperen.
Ik vind het ronduit onnozel dat niet de hoeveelheid remmen/regeneratie bepaalt of het remlicht gaat branden, maar de stand waarin je graag rijdt. Maar ik probeer me ook niet druk te maken over zaken waar ik geen invloed op heb. Het is voor mij een gegeven en ik wil er niet anders door rijden of mijn vrouw opvoeden dat ze opeens anders moet rijden. Het is niet aan mij om mijn achterligger wat te vertellen. Dat doe ik overigens wel met mijn knipperlichten, maar ik ga tijdens het rijden niet nadenken over mijn remlichten. Maar nogmaals, ik vind het waardeloos.

EDIT: Ik denk er wel over na door zo smooth mogelijk van de CC af te gaan, maar het houdt ergens op. En als er een update komt dan installeer ik hem graag.

[ Voor 5% gewijzigd door nietwijk op 05-06-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 11-08 09:39
Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:55:
[...]

Ik vind het terecht dat hier een punt van gemaakt word.
Ik weet niet of dat nog zo geleerd wordt maar vroeger (1977) leerden we "op de motor" af te remmen en dat vertraagde ook redelijk sterk, zonder remlichten. Ik denk dat de meeste bestuurders wel zien als je vertraagt, en anders de radars/lidars/cameras aan boord (en dan krijg je een luide piep te horen).

Maar zoals Cooper-S1 zegt, voor motorrijders is het wel vervelend.

De nieuwe EU regels zouden dat verbeteren, enkel wanneer zullen die geïmplementeerd worden? En zal dat geen herhaaldelijke remlicht aanschakelen opbrengen bij de minste vertraging? Hopelijk hebben ze ook een versnellingsondergrens hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art-core
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-07 08:33
Herkent iemand dit?
De mijne sluit helemaal niet meer middels de knop, enkel via de remote of simpelweg bij het wegrijden. Er lijkt vocht te zitten bij de led-lampjes die batterijniveau aangeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-08 12:27

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

PhilippeJoris schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Maar zoals Cooper-S1 zegt, voor motorrijders is het wel vervelend.
Hoezo? Die moeten toch ook gewoon afstand houden en zich aanpassen aan de omstandigheden.

Dat ze daar in de praktijk dan soms wat moeite mee hebben is toch niet iets wat automobilisten moeten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 11-08 09:39
de meester01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Hoezo? Die moeten toch ook gewoon afstand houden en zich aanpassen aan de omstandigheden.

Dat ze daar in de praktijk dan soms wat moeite mee hebben is toch niet iets wat automobilisten moeten oplossen?
Ik verduidelijk. Ik had het meer over de afwezigheid van radar op motoren. Dus geen piepje, geen waarschuwingen. Helpt wel bij het eventueel niet opmerken van een vertragend voertuig vooraan. Motorrijders lopen sowieso al meer risico's en hebben nood aan meerdere paren ogen, lijkt me.
Pagina: 1 ... 169 ... 268 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic