WilliamGeluk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:55:
Mijn Ioniq 5, met een nieuwe ICCU en nieuwe hoofzekering, staat weer voor de deur. Hij heeft 3 weken bij een Hyundai dealer gestaan. Hyundai pechhulp, vervangend vervoer, irritaties, alles komt voorbij in dit verhaal.
Hierbij het verhaal ter leering ende vermaeck:
Iet meer dan 3 weken geleden, 23.00 uur, circa 1 uur reisafstand naar huis.
Bij het wegrijden voelt het direct alsof de handrem erop staat. Niet lang daarna komt de melding 'Stop voertuig en controleer voeding' in beeld. En bij voertuigdiagnose staat de melding 'fout in batterijmanagementsysteem'.
Ik zet de auto zsm aan de kant en bel de Hyundai pechhulp.
Binnen het half uur was de ANWB op locatie. Die konden er verder niks mee, dus werd er een bergingsbedrijf ingeschakeld. Uitgangspunt is dat de auto bij de dichtstbijzijnde Hyundai dealer wordt neergezet. Blijkbaar alleen tijdens openingstijden van de dealer, want die moet krabbelen voor aflevering. Dus werden wij na anderhalf uur wachten door een taxi opgepikt en naar een locatie van het bergingsbedrijf gebracht voor tijdelijk vervangend vervoer. Om 0.2.00 uur afgezet bij het bergingsbedrijf. Hek dicht en lichten in het kantoorgebouw uit. Daar sta je dan. Bellen met hun hulplijn. Teruggebeld worden met de melding dat er over een half uur iemand terug komt van een berging die ons gaat helpen. Dan maar wachten; buiten, in de nacht, op een verlaten bedrijventerrein in Rotterdam. Niet de beste ervaring. Na ruim een half uur wachten binnengelaten, netjes geholpen en met een Lynk & Co naar huis gereden. 03.15 uur thuis. Dat was me het nachtje wel.
Maar goed, de volgende dag moet je dan weer terug naar je auto met de sleutel zodat de berger de auto kan opladen. Dus vrij regelen, afspraken afzeggen, want dit gaat al snel 3 uur tijd kosten. De dichtstbijzijnde Hyundai dealer (en dus niet mijn eigen vertrouwde dealer) krijgt opeens een defecte auto op de stoep waar logischerwijs ook niet direct ruimte voor is in de planning. Maar goed, met de vervangende Lynk & Co kan ik prima uit de voeten. Volgens de voorwaarden van de Hyundai pechhulp heb ik deze auto maximaal 4 dagen tot mijn beschikking.
De communicatie van deze voor mij onbekende dealer is ondermaats. Het kwam erop neer dat als ik iets wilde weten over de status van mijn auto is daar zelf achteraan moest bellen. Na een paar dagen was helder dat de ICCU stuk was, men had vlot een nieuwe unit binnen. Een week nadat mijn auto daar voor de deur gezet was zou deze weer rijklaar zijn. Ondertussen had ik de Lynk & Co al moeten inleveren, want de 4 dagen waren voorbij. Een week later was de auto niet rijklaar, want na het vervangen van de ICCU bleek ook de hoofdzekering stuk (of stuk gegaan tijdens het vervangen van de ICCU?). Toen kwam de discussie over vervangend vervoer. Ik had pas recht op een vergoeding vanuit Hyundai als het defecte onderdeel officieel in backorder stond. Daar zou men op terugkomen als er vanuit Hyundai uitsluitsel over kwam. Na een week zelf maar weer gaan bellen en het bleek dat men als had doorgekregen dat de hoofdzekering in backorder stond. Verwachte levertijd van 5 weken!!! Okay, dus officieel recht op vervangend vervoer, hoera. Waar heb ik recht op was mijn vraag, want als het zo lang gaat duren, dan kan ik niet af met een kleine auto. Die vraag kon men niet beantwoorden, men ging de aanvraag bij Hyundai inschieten op basis van gelijkwaardig vervoer. Men zou er op terugkomen als men meer van Hyundai zou horen. Je weet al waar dit heengaat toch?... uiteraard ik kon ik er zelf weer achteraan bellen, vrijdagochtend voor het Pinksterweekend. En ja hoor, de betreffende collega niet aanwezig, lang weekend weg, case niet overgedragen aan een collega en niemand kon me verder helpen. Dinsdag gaat hij u bellen...
Dan heb je als dealer de slogan 'Uw mobiliteit is onze prioriteit'. Dan heb je een defecte i5 staan met al 65k kilometers op de teller, dan weet je te maken hebt met iemand die veel rijdt en die al twee weken zonder leenauto zit. En dan ga je zo met de situatie om. Ik heb niet het gevoel gekregen dat mijn mobiliteit hun prioriteit was. Wat een contrast met mijn eigen dealer, die mij elke week belde met de vraag hoe het ervoor stond met mijn auto en die mij, toen ik echt even om het hand zat, 3 dagen hebben voorzien van een Ioniq 6 demo auto. Kudos voor H-Point Gorinchem.
Om het verhaal af te ronden. Afgelopen dinsdagochtend belde de dealer terug over het vervangende vervoer. Een i5 huren kost per dag € 50,00 Het budget wat Hyundai ter beschikking stelt is € 25,00 per dag. Daar kun je iets mee huren in de klasse Opel Corsa. Maar goed, het bleek niet nodig om hier verder de discussie over aan te gaan met de dealer / Hyundai wat de hoofdzekering was onverwachts binnengekomen en ik kon mijn auto eind van de ochtend ophalen. Daar was ik heel wijs mee!
Na 4 maanden wachten op een vervangende frontradar en drie weken autoloos vanwege een defecte ICCU en hoofdzekering staat er binnenkort nog een bezoekje aan een schadeherstelbedrijf op de planning om een of meerdere lasnaden in het dak, die vermoedelijk losgekomen zijn, te laten fixen. Het gebeurd allemaal onder garantie, maar toch, je bent er wel elke keer zoet mee. Hoop daarna weer even een flinke tijd zorgeloos rond te kunnen rijden in de i5 waar ik verder wel wijs mee ben.