Hippe Lip schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:28:
[...]
@
Dioscuri Hoe zit dat juridisch? Je gebruikt wel die leaseauto, maar je hebt er geen contract meer voor?
En dat die onderhoud nodig heeft maar niet krijgt is toch een probleem voor de eigenaar = leasemij? Straks heeft de auto geen overzicht met regelmatig en tijdig uitgevoerde beurten, wat de waarde wel eens aardig kan laten dalen. Bovendien houdt de garantie acuut op, lijkt me?
Details weet ik helaas niet, dat loopt via onze wagenparkbeheerder. Het principe is dat ik een longlease-contract van 3 jaar had en deze is ooit ingegaan op 8 augustus 2021. Een aantal maanden voor de einddatum heb ik de overeenkomst voor de IONIQ5 ondertekend, waarna deze in februari is besteld. Hij mag geleverd worden vanaf 8 augustus 2024.
Het komt de laatste jaren vaker voor dat leveranciers de aangegeven levertermijn niet halen, dus regelt de wagenparkbeheerder met de leasemaatschappij dat je de auto kan blijven rijden. Een aanname van mij, maar ik denk dat er op shortlease-basis wordt verlengd (verkapte dagelijkse huur). Hierdoor kan ik mijn huidige auto (hopelijjk deze maand, nog niks gehoord) meteen inleveren bij het ophalen van de IONIQ5. Als in zicht komt dat de auto teruggaat naar de leasemaatschappij, sorteren ze voor op verkoop. Ik zou ook zeggen dat onderhoud volgens service indicator daar bij helpt, maar blijkbaar niet aangezien de leasemaatschappij het onderhoud in soortgelijke situaties ook bij collega's tegenhouden.
Om het nog een beetje ontopic te houden: Ondertussen in de afgelopen twee weken drie IONIQ5's met de juiste kleur en catologuswaarde geregistreerd bij het RDW (+ een hele batch aan anderen op 27 december).

Ik heb voorzichtig al wat tijd vrij gehouden volgende week zaterdag.