YouTube: Ioniq 5/EV6 Route Planning with Charging Stops Finally Released! | R...
Oplaad stations te zien in je navigatie
Het is spijtig dat je niet inziet dat je een slecht voorbeeld geeft op een publiek forum. Ik heb alle vertrouwen dat jij zelf niet roekeloos zal rijden met het gewichtje aan je stuur, maar dat is irrelevant aan het voorbeeld wat je geeft. Het is toch niet vreemd dat je kritiek krijgt op het feit dat je een illegale handeling op een publiek forum post? Je probeert het te bagatelliseren omdat je er zelfverklaard op een zorgvuldige manier mee om gaat maar daarmee laat je iets wat illegaal is "normaal" lijken. Dit is geen verschil van mening, dit is wel of niet bewust de wet overtreden en mogelijk anderen daar toe aansporen. Zo zwart-wit is het helaas.GG85 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:27:
We hebben het niet over laks weggedrag of rijden onder invloed he? We hebben het over een trucje om een systeem wat momenteel (puur door wetgeving) 60 sec het stuur van je over mag nemen dat wat langer te laten doen.
Wat is het verschil tussen seconde 0-60, tikje stuur, 60-120 seconden enz en 0-120 sec geen tikje hoeven geven? Faalt het systeem ineens bij seconde 61 of is het ineens onveilig vanaf seconde 61?
Nee natuurlijk niet. Het gaat er om wat de bestuurder doet en hoe alert die blijft.
Dat verplichte tikje aan het stuur wat na 10x muscle memory is maakt echt het verschil niet en is puur de uitkomst van zoeken naar een goedkope manier om de bestuurder bij de les te houden.
Maar als je niet op wilt letten kan dat net zo goed in de tijd dat je het stuur niet aan hoeft te raken dan in een lagere tijd door een gewichtje.
En hetzelfde geld voor wel opletten.
Dat tikje aan het stuur zorgt echt niet magisch dat je wel bij de les blijft maar is puur een oplossing voor een legal probleem.
Maar goed, we gaan het niet eens worden. Prima dat je me er op aan spreekt maar dan neem ik aan dat je nooit onder het rijden naar je medepassagier kijkt, aan de radio zit, met je gedachten afdwaalt of ook maar op enig andere manier afgeleid bent want dan ben je net zo laks/roekeloos/whatever bezig.
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Hopelijk kan je dan wel wat voorselecties maken qua netwerken en laadsnelheden. Zonder dat heb je er alsnog niet heel veel aan maar goede ontwikkelingEyev schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:51:
Er komt een mooi navigatie update aan:
YouTube: Ioniq 5/EV6 Route Planning with Charging Stops Finally Released! | R...
Je haalt er steeds Artikel 5 bij van (ik neem aan?) de verkeerswet maar het enige wat daar staat is:Razwer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Het is spijtig dat je niet inziet dat je een slecht voorbeeld geeft op een publiek forum. Ik heb alle vertrouwen dat jij zelf niet roekeloos zal rijden met het gewichtje aan je stuur, maar dat is irrelevant aan het voorbeeld wat je geeft. Het is toch niet vreemd dat je kritiek krijgt op het feit dat je een illegale handeling op een publiek forum post? Je probeert het te bagetaliseren omdat je er zelfverklaard op een zorgvuldige manier mee om gaat maar daarmee laat je iets wat illegaal is "normaal" lijken. Dit is geen verschil van mening, dit is wel of niet bewust de wet overtreden en mogelijk anderen daar toe aansporen. Zo zwart-wit is het helaas.
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
Dus of het allemaal zo illegaal is weet ik eigenlijk niet maar goed. Als je vind dat het niet kan op een publiek forum moet je dat met een Moderator opnemen. Als die hem verwijderd prima.
Wat maak je er een drama van. Door sterker op de emotie te spelen maak je je argumenten niet krachtiger wat mij betreft. Als iedereen zich zou laten verleiden door alle BS die je op het internet vindt dan leefden we in 1 grote Darwin Award aflevering. En dat is dus niet zo.Razwer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:19:
[...]
Een gewichtje in je stuur hangen valt ook gewoon onder artikel 5 en hoor je ook niet op de openbare weg te doen, of je nu wel of niet op let. Het argument dat het internet vol staat met onzin is een drogreden natuurlijk. Wanneer er vuil op straat ligt gooi je dan ook je vuil er bij? Dat is schapen gedrag. Mensen gedragen zich te vaak als schapen. Dat is precies mijn punt. Dat iets vaak gebeurt maakt het niet juist.
Je kan het allemaal proberen te relativeren maar ik heb erg veel moeite met laks weggedrag en anderen in gevaar te brengen. Rijden onder invloed discussies ga ik met gestrekt been in bijvoorbeeld. Je mag daar een andere mening over hebben, maar ik hoop dat je nooit een situatie mee zal maken waardoor je je mening bij zal moeten stellen.
Overdrijven is ook een vak.
Inderdaad H-Point Gorinchem.WilliamGeluk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:36:
[...]
Aha. Via H-Point (Gorinchem)?
Ioniq6 ... enjoy. Naar gekeken, in gereden, maar niet praktisch genoeg voor mijn gebruik. Wel een fijne auto.
Ioniq6 bevalt goed, weinig gemerkt van overstap, behalve stuur knoppen gespiegeld, maar ook dat went.
[ Voor 14% gewijzigd door hunter3315nl op 04-05-2023 21:37 ]
Daarnaast is een auto een dodelijker instrument dan electriciteit.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Ik ben nu eenmaal een emotioneel persoon en je zal het hier mee moeten doen zo lang ik hier post en je dit topic leest. Het staat je volledig vrij om mij te negeren.de meester01 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:38:
[...]
Wat maak je er een drama van. Door sterker op de emotie te spelen maak je je argumenten niet krachtiger wat mij betreft.
Gelukkig niet nee, maar ik vind het persoonlijk niet acceptabel wanneer gevaarlijk weggedrag/tips om de wet te omzeilen, wordt gepromoot op een openbaar forum.Als iedereen zich zou laten verleiden door alle BS die je op het internet vindt dan leefden we in 1 grote Darwin Award aflevering. En dat is dus niet zo.
Ik ben overigens diep teleurgesteld dat er schijnbaar meerdere mensen zijn dit dit soort zaken goedkeuren danwel bagatelliseren.
Daar zul jij het dan mee moeten doen.Razwer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:40:
[...
Ik ben overigens diep teleurgesteld dat er schijnbaar meerdere mensen zijn dit dit soort zaken goedkeuren danwel bagatelliseren.
Teleurstellingen horen bij het leven
Benieuwd hoe up-to-date de laadstations zijn, want dat was natuurlijk nogal een dingetje, zelfs al met Fastned in NL... Naar mijn mening lopen ze altijd achter de feiten aan als dat alleen maar ge-update wordt met een navi-update. Dat moet eigenlijk min of meer realtime gaan. Eventueel m.b.v. de community (like Waze bijvoorbeeld). Zou deze planner ook rekening houden met daadwerkelijke beschikbaarheid van de betreffende laadpaal? Ben wel benieuwd i.i.g.Eyev schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:51:
Er komt een mooi navigatie update aan:
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Ik dacht laat ik weer es bellen wat de verwachte levertijd is van "mijn" bestelde front radar...Spiller schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:36:
[...]
Sinds december rij ik al rond met kapotte front radar. ....
Vertelt de dealer dat de garantiebestellingen voor nieuwe front radars "on hold" zijn geplaatst, omdat het issue nader uitgezocht wordt. Kennelijk zijn er (veel?) meer gevallen?
Iemand schreef al "eerste wereld probleem" en dat is het ook.
Het lijkt me toch dat je dan iig een bericht kan sturen naar diegene die het betreft?
Beste Ioniq5 Tweakers:
Om die meting wat makkelijker te maken... als je dit issue hebt iets posten de komende weken als...
#frontradarstuk <vanafdatum>
niet geschoten altijd mis. Ondertussen stuur ik een mailtje naar klantenservice@hyundai-motor.nl.
tbc!
Misschien is het een idee om een apart topic (bijv. "De grote Ioniq5 klaagmuur") te maken om zodoende dit topic weer interessant te maken voor probleemloze i5 rijders?
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Tsja, zo te zien heb jij een recente Ioniq5, te zien aan de "77 kwh" in je onderschrift. Lucky you! Met de eerste lichtingen is best wat aan de hand. In ieder geval qua ICCU en Frontradar. Die komen toch zo vaak voor, dat dit geen incidenten meer zijn. Door dit forum zit ik op een hoger niveau qua kennis en kunde dan de receptie werkplaats van mijn dealer. Dus ik heb geen problemen om dit te delen en daar mag ook best wat frustratie bij zitten, m.n. over de levertijden van die onderdelen. Want die frustratie is volkomen terecht.zwakie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:20:
Ik loop me hier al maanden aan te ergeren, en wil het toch een keer kwijt: dit topic heb ik in korte tijd zien veranderen in iets wat je gerust een "klaagmuur" kunt noemen. Alle positiviteit lijkt daarmee voorgoed verdwenen te zijn en dat is doodzonde voor i5 rijders die geen enkel probleem met de auto hebben (zoals ik).
Misschien is het een idee om een apart topic (bijv. "De grote Ioniq5 klaagmuur") te maken om zodoende dit topic weer interessant te maken voor probleemloze i5 rijders?
De I5 is een fijne wagen, maar 't is zeker niet allemaal hosanna en dus hoeft dit ook geen hosanna-forum te worden. Dan hebben we natuurlijk nog categorie "Spidertje" met zijn totaal mislukte auto, waar alles niet goed aan is, alles kapot aan gaat en die - als circuitrijder - ook nog eens specs van de auto verwacht die niet representatief zijn voor de gemiddelde rijder. Dát in combinatie met het feit dat Spidertje hier ook heel actief is, maakt inderdaad dat de balans wel eens doorslaat naar het té negatieve inderdaad. Een speciale klaagmuur hoeft voor mij niet, die ga ik dan niet bezoeken.
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Of de Ioniq 5 is simpelweg niet zo betrouwbaar en feilloos, zoals sommige beweren? Zo lees ik het als buitenstaander: ik vond de beslissing om geen achterruiterwisser te monteren ook al zo vreemd van Kia/Hyundai.zwakie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:20:
Ik loop me hier al maanden aan te ergeren, en wil het toch een keer kwijt: dit topic heb ik in korte tijd zien veranderen in iets wat je gerust een "klaagmuur" kunt noemen. Alle positiviteit lijkt daarmee voorgoed verdwenen te zijn en dat is doodzonde voor i5 rijders die geen enkel probleem met de auto hebben (zoals ik).
Ik heb nog niks gehoord van mijn dealer en verwacht dat ook niet. Want sowieso is pro-activiteit geen sterk punt van ze. Ik heb ze van de week uiteindelijk wel een mail gestuurd dat mijn Frontradar spontaan weer is gaan werk na officieel "stuk" te zijn verklaard door de garage. Ik heb ze wel gevraagd de bestelling gewoon te laten staan. Zoals gewoonlijk: geen reactie op de mail.... Ik prijs me dus nog steeds gelukkig met een werkende frontradar (zolang als het duurt)tomverweij schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:51:
[...]
Ik dacht laat ik weer es bellen wat de verwachte levertijd is van "mijn" bestelde front radar...
Vertelt de dealer dat de garantiebestellingen voor nieuwe front radars "on hold" zijn geplaatst, omdat het issue nader uitgezocht wordt. Kennelijk zijn er (veel?) meer gevallen?![]()
Iemand schreef al "eerste wereld probleem" en dat is het ook.
Het lijkt me toch dat je dan iig een bericht kan sturen naar diegene die het betreft?
Beste Ioniq5 Tweakers:misschien een ideetje dat we meten hoeveel mensen hier dit issue hebben?
Om die meting wat makkelijker te maken... als je dit issue hebt iets posten de komende weken als...
niet geschoten altijd mis. Ondertussen stuur ik een mailtje naar klantenservice@hyundai-motor.nl.
tbc!
Mijn P45 doet het eigenlijk gewoon goed. De issues die ik had kwam door het niet (juist) terug plaatsen van stekkertjes na het plaatsen van de trekhaak. Verder folie en wat koelvloeistof.
De reden waarom ik vaker bij de dealer heb gezeten is omdat ik dankzij dit forum wist van de updates (preconditioning, LFA etc.) Super waardevol, de auto is er beter van geworden.
Van der Linden in Waddinxveen is tot nu toe erg behulpzaam geweest dus ook daar geen klagen over.
Dus vooral blijven delen dit soort dingen. Veel updates of herhalingen van bekende issues hebben niet altijd voor mij toegevoegde waarde.
Wat is je definitie van "best vaak aan de hand" en "komen vaak voor" want dat duidt op hoge aantallen waar dit in de praktijk waarschijnlijk procentueel een heel laag percentage is. Dit soort opmerking maken het probleem altijd veel groter dan ze in werkelijkheid zijn. Kom eerst eens met echte cijfers die aantonen dat dit het geval is.jrk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:29:
[...]
Tsja, zo te zien heb jij een recente Ioniq5, te zien aan de "77 kwh" in je onderschrift. Lucky you! Met de eerste lichtingen is best wat aan de hand. In ieder geval qua ICCU en Frontradar. Die komen toch zo vaak voor, dat dit geen incidenten meer zijn.
Ik heb zelf een 2022 model RWD Connect+ en afgezien van een haperende AVN echt geen enkel probleem gehad net zoals zoveel mensen hier op dit forum. Vanuit dat oogpunt kan ik dus ook zeggen dat het allemaal wel meevalt en het probleem door die paar niet zoveel groter gemaakt moet worden dan het in de praktijk is
In de 25 jaar dat ik mijn rijbewijs heb heb ik altijd al veel terugroepacties van elke fabrikant gezien dus echt bijzonder is een dergelijk fenomeen niet. Dit is gewoon iets waar elke fabrikant last van heeft want als een onderdeel slecht is is het meestal een hele batch van die onderdelen en is het dus vaak ook een specifieke batch. Dat werkt zo niet alleen met auto's maar met bijna alle producten.
[ Voor 16% gewijzigd door Rugby82 op 05-05-2023 12:51 ]
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Denk ook dat de EU zijn burgers gewoon moet beschermen met stevigere garantie op auto's. Door standaard 7 of 10 jaar (of 500.000 km) garantie te eisen. Gevolg robuustere techniek en ook beter voor het milieu.
[ Voor 3% gewijzigd door E19 op 05-05-2023 16:21 ]
Het nadeel van herhaaldelijke negatieve subjectiviteit is dat je onnodig veel informatie berichten genereert, waardoor belangrijke informatie oversneeuwd raakt en onvindbaar wordt.
Echter hoort bij elk probleem een oorzaak en daarmee ook een oplossing. En oplossingen ben ik gek op, maar daarvoor moet er eerst een probleem zijn.
Als we alle problemen/oplossingen kunnen kanaliseren in 1 bericht hoeven we er niet telkens opnieuw op terug te komen én is alles bij elkaar vindbaar, idealiter vanuit de openingspost. Geen idee hoe je het precies moet vormgeven en hoe je alle informatie bij elkaar krijgt, maar hierbij wel vast een voorbeeldje. Je hoeft het niet met de inhoud eens te zijn. Ik heb hier en daar gebruik gemaakt van een educated guess zonder er lang over na te denken of te googlen. By the way: "never google your symptoms", anders loop je wellicht een spidertje op.
/f/image/BQycZxNTBvZH5dvxmOBgLXHu.png?f=fotoalbum_large)
En dan mijn vraag (voordat iedereen gaat reageren met welke problemen hij/zij allemaal heeft):
* Hoe ga je dit netjes vastleggen
* Hoe breng je de input van forumleden bij elkaar zonder dat dit topic overstroomt
[ Voor 7% gewijzigd door nietwijk op 05-05-2023 14:05 ]
nietwijk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:56:
Ik ben groot tegenstander van herhaaldelijke overdreven negatieve subjectiviteit in een medium als dit, maar waardeer opbouwende kritiek, mits het proportioneel en subsidiair is.
Het nadeel van herhaaldelijke negatieve subjectiviteit is dat je onnodig veel informatie berichten genereert, waardoor belangrijke informatie oversneeuwd raakt en onvindbaar wordt.
Een forum als GoT is geen Jira of ander (bug) tracking systeem helaas dus zal je zoiets creatief moeten aanpakken.Echter hoort bij elk probleem een oorzaak en daarmee ook een oplossing. En oplossingen ben ik gek op, maar daarvoor moet er eerst een probleem zijn.
Als we alle problemen/oplossingen kunnen kanaliseren in 1 bericht hoeven we er niet telkens opnieuw op terug te komen én is alles bij elkaar vindbaar, idealiter vanuit de openingspost. Geen idee hoe je het precies moet vormgeven en hoe je alle informatie bij elkaar krijgt, maar hierbij wel vast een voorbeeldje. Je hoeft het niet met de inhoud eens te zijn. Ik heb hier en daar gebruik gemaakt van een educated guess zonder er lang over na te denken of te googlen. By the way: "never google your symptoms", anders loop je wellicht een spidertje op.[Afbeelding]
En dan mijn vraag (voordat iedereen gaat reageren met welke problemen hij/zij allemaal heeft):
* Hoe ga je dit netjes vastleggen
* Hoe breng je de input van forumleden bij elkaar zonder dat dit topic overstroomt
Een suggestie om dit hier binnen GoT bij te houden is: Wanneer iemand of meerdere personen zich opwerpen om dit administratief bij te houden, kan het via het bewerken van een startpost (van dit topic of een nieuwe) redelijk centraal bijgehouden worden. Registratie kan via het topic zelf of DM naar administratief persoon of <nieuwe suggestie>.
Zowel positief als negatief is hier niemand echt bij machte om uitspraken te doen hoe vaak een bepaald issue daadwerkelijk voor komt. Tenzij iemand medewerker is bij een Hyundai dealer of Hyundai zelf en toegang heeft tot de data, stel ik voor terughoudend te zijn over het stellen hoe vaak een probleem voor komt, om te voorkomen dat er onwaarheden gepost worden. Iedereen heeft een onderbuik, maar daar hebben we niets aan. Zelfs al zouden wij dit binnen GoT tracken, blijft de data subjectief.Rugby82 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:50:
[...]
Wat is je definitie van "best vaak aan de hand" en "komen vaak voor" want dat duidt op hoge aantallen waar dit in de praktijk waarschijnlijk procentueel een heel laag percentage is. Dit soort opmerking maken het probleem altijd veel groter dan ze in werkelijkheid zijn. Kom eerst eens met echte cijfers die aantonen dat dit het geval is.
Ik heb zelf een 2022 model RWD Connect+ en afgezien van een haperende AVN echt geen enkel probleem gehad net zoals zoveel mensen hier op dit forum. Vanuit dat oogpunt kan ik dus ook zeggen dat het allemaal wel meevalt en het probleem door die paar niet zoveel groter gemaakt moet worden dan het in de praktijk is
Ik overweeg ter vervanging van mijn Kona een I5.
Momenteel heb ik met de Kona weer een range van ca. 470 snelweg kilometers op 100% lading.
Van de week nog een ritje van 313 km gemaakt. Snelheid is dan ca. 105 á 110 km op de teller en ik rij verder vrij rustig.
:strip_exif()/f/image/VFDw6lfGHEwI4oCXIaVjfHMX.jpg?f=fotoalbum_large)
De werkelijke range van de 58 kWh gaat me denk ik tegenvallen maar de 78 kWh versie is gelijk weer een paar duizend euro duurder.
[ Voor 15% gewijzigd door RaRo74 op 05-05-2023 16:56 ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Dat is precies wat ik schreef in mijn post.Razwer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Zowel positief als negatief is hier niemand echt bij machte om uitspraken te doen hoe vaak een bepaald issue daadwerkelijk voor komt. Tenzij iemand medewerker is bij een Hyundai dealer of Hyundai zelf en toegang heeft tot de data, stel ik voor terughoudend te zijn over het stellen hoe vaak een probleem voor komt, om te voorkomen dat er onwaarheden gepost worden. Iedereen heeft een onderbuik, maar daar hebben we niets aan. Zelfs al zouden wij dit binnen GoT tracken, blijft de data subjectief.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Zo is dat! Ik ga ook eens “gewichtheffen” in de auto, kan ik lkkr nog uitslapen in de ochtendde meester01 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:22:
[...]
Daar zul jij het dan mee moeten doen.
Teleurstellingen horen bij het leven
Als ik op de verschillende fora wereldwijd kijk zie je dat zon 15-20% vd mensen geen issues hebben ervaren met de auto. Evengroot aantal zo ongeveer last van krakende achterklep en bv zon 5% een ICCu issue.
De issues die op de fora meest genoemd worden zie je dan ook terug in TSB acties van Hyundai. Het is echt geen rocketscience om dat vast te stellen, ts wel zo natuurlijk dat mensen zonder issues minder snel gaan klagen dus wie weet zijn er wel 30% vd autos zonder een issue…. Nou nou ik ben er enorm van onder indruk 🤣
Het is gewoon een auto met teveel kinderziektes, te snel en te weinig doordacht/goedkoop op de markt gebracht vermoedelijk, jammer en schadelijk voor het merk en zonde voor de op zichzelf mooie vooruitstrevende techniek.
Morgen gaat de auto weer eens een weekje logeren bij de garage. Scheelt me weer een weekje ergernissen en jullie dus ook 🤣🤣🤣
Helaas is de realiteit al wekenlang dat het "geklaag" niet proportioneel en bijna altijd niet subsidiair is.nietwijk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:56:
Ik ben groot tegenstander van herhaaldelijke overdreven negatieve subjectiviteit in een medium als dit, maar waardeer opbouwende kritiek, mits het proportioneel en subsidiair is.
Pagina na pagina gevuld met negativiteit met slechts hier en daar een snippertje niet-probleem-gerelateerde informatie werkt niet motiverend om actief mee te praten hier.
Ik kijk het nog eventjes aan maar ben bang dat mijn afscheid aanstaande is...
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Ik begon eerst ook op i-Pedal, maar merkte dat ik het o.a. voor de snelweg uitzetten, en ook als ik ging parkeren. Op de snelweg omdat je anders wel heel hard in de rem knijpt als CC uitgaat, en tijdens parkeren omdat de auto wat lekkerder doorrolt in level 3 regen dan i-pedal. Mijns inzien, als je level 3 combineert met een beetje "gas" bijgeven als je cruise uitzet, en de linker-stuur-pedel naar je toe trekken om hem in "stop" mode te zetten, je best dicht bij 1 i-Pedal zit.koerskii schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:50:
Even door het forum gezocht op cruise control i.c.m. i-pedal, maar kon het antwoord niet vinden. We hebben de Ioniq 5 nu een weekje en rijden vaak met I-Pedal i.c.m. cruise control. Hebben jullie een tip hoe je wat soepeler van de cruise control af gaat en uitrolt op de snelweg? Moet je dan altijd je flippers eerst naar level 0 zetten? Ik probeer nu wat gas 'bij' te geven door zo soepel mogelijk uit te rollen.
Wij hebben overigens ook erg last van de bekende tril rond de 100/110kmph. We kijken het nog even aan en dan de dealer inschakelen..
Oja, ik ben blij met onze ioniq 5 (Lounge RWD solarroof). We hebben hem nu een jaar. 18K op de teller. verbruik over het jaar is 16.7 kWh/100km. Hij is een fijne gezins auto, er past genoeg in, fijne ruimte achterin, comfortabel op lange afstanden, en na de LFA update is ie op de snelweg nog rustiger geworden dan ie al was.
YouTube: The Great Seat Scuffle: Hyundai Ioniq 5 Seats vs. Rivian & Tesla
Bedankt voor de tip! Ik had hem altijd op level 3 staan en vond dat prettig rijden behalve als je op de snelweg je ACC uitzet. Wist niet eens dat er een auto stand was maar dit regenereert op hoge snelheid inderdaad soepeler 👍rvdgaag schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:48:
[...]
Zet de modus op auto in plaats van I-Pedal. Deze is efficienter en regenereerd beter dan I-Pedal is te zien in een aantal youtuber filmpjes. Daarnaast gebruikt hij de radar van de auto om te bepalen of er veel afgeremd moet worden of niet. Rijdt fijner dan de I-Pedal modus en bij uitschakelen op de snelweg gaat hij ook niet vol op de rem.
Ik heb tot nu toe alleen last van de zig-zag naaimachine LFA en van een krakende passagierstoel bij koud weer. De zijwangen zit bij +10C gesproken net geen beweging in maar zodra het materiaal van de zijbolsters door de koude krimpt kraken ze een beetje als er iemand op de stoel zit.spidertje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:27:
[...]
Als ik op de verschillende fora wereldwijd kijk zie je dat zon 15-20% vd mensen geen issues hebben ervaren met de auto. Evengroot aantal zo ongeveer last van krakende achterklep en bv zon 5% een ICCu issue.
De issues die op de fora meest genoemd worden zie je dan ook terug in TSB acties van Hyundai. Het is echt geen rocketscience om dat vast te stellen, ts wel zo natuurlijk dat mensen zonder issues minder snel gaan klagen dus wie weet zijn er wel 30% vd autos zonder een issue…. Nou nou ik ben er enorm van onder indruk 🤣
Het is gewoon een auto met teveel kinderziektes, te snel en te weinig doordacht/goedkoop op de markt gebracht vermoedelijk, jammer en schadelijk voor het merk en zonde voor de op zichzelf mooie vooruitstrevende techniek.
Morgen gaat de auto weer eens een weekje logeren bij de garage. Scheelt me weer een weekje ergernissen en jullie dus ook 🤣🤣🤣
ICCU heel
Radar heel
Achterklep gaat smooth open en dicht
Achterklep kraakt ook niet
Auto spoort als een trein, geen wobble banden
In het najaar de eerste beurt bij 30.000 en dan laat ik de LFA update doen. Ik rij al 30 jaar zonder dat dus ik mis het niet maar als het erop zit moet het werken.
En door dit soort aannames krijg je foutieve informatie. Het is algemeen bekend dat mensen die geen problemen hebben niks van zich laten horen en mensen waar iets mis is altijd 10 keer harder roepen. Dat is een algemeen psychologisch principe waar je je nu schuldig aan maakt. Hierdoor klopt je beredenering dan ook voor geen meter en is het gewoonweg compleet verkeerd wat je aan het doen bent.spidertje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:27:
[...]
R6, 7D2 en wat L-lenzen
#frontradarstuk 10 maart 2023tomverweij schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:51:
[...]
tbc!
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Het enige wat ik heb laten uitvoeren is de LFA update, waardoor het slingergedrag verholpen werd. En daar ben ik dik tevreden mee, vooral hoe de auto tot op heden presteert, met inmiddels al 13500 km op de teller.
Slechts twee minpuntjes die ik ervaar:
- achterruitwisser? Vind ik zelf toch een wat onderschat issue door Hyundai.
- waarom AC laden tot 11 kW? Zelfs stukken goedkopere EV's kunnen 22 kW AC laden (wo Zoë)
Als ik de eerste twee video's van Munro bekijk over de teardown dan kan ik die conclusie nog niet trekken. Ook gecombineerd met de lange garantie van Hyundai is ditt veel tekort door de bocht. Gevalletje beste stuurlui staan aan wal spidertje. Er zijn ongetwijfeld zaken die beter moeten zoals de TSB's aangeven. Maar ga bijna denken dat je ingehuurd ben voor een FUD campagne tegen Hyundai gezien de fanatieke hoeveelheid posts met drama.spidertje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:27:
Werkelijk bijna elk issue wat gerapporteerd wordt komt voor in jouw auto en dat kan uiteraard, maar toch...
Maar goed blij dat je een weekje stil bent en hoop voor ons dat alles is opgelost als je auto terugkomt.
(FUD = Fear, uncertainty en doubt, beproefd middel om producten van je tegenstander in twijfel te trekken)
Ik vind het wel fijn om jouw testauto als referentie te hebben voor alles wat fout kan gaan. Daarmee waardeer ik mijn eigen auto steeds meer.spidertje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:19:
[...]
Zo is dat! Ik ga ook eens “gewichtheffen” in de auto, kan ik lkkr nog uitslapen in de ochtend
Het is je gegund.edvanleeuwen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Ik vind het wel fijn om jouw testauto als referentie te hebben voor alles wat fout kan gaan. Daarmee waardeer ik mijn eigen auto steeds meer.
Zelf weer de hele ochtend moeten besteden om die auto bij de garage af te leveren en met trein terug.....
Het dossier en de brief van de advocaat ligt klaar, indien het na deze week nog niet in orde is gaan we andere wegen bewandelen. Verwacht ook niet eerlijk gezegd dat het na deze week in orde is, het is en blijft vrees ik nu eenmaal een auto met problemen
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:20 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:21 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:21 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:22 ]
Ik gebruik “navigeer naar <adres>” en dat werkt prima.Alcor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:36:
Weet iemand wat het spraakcommando is om de gesproken navigatiebegeleiding aan en uit te schakelen op een 2023 model (Lounge)? Ik krijg steeds de melding dat de functie niet wordt ondersteund. Ik heb zowel het commando uit het lijstje op dit forum geprobeerd (Gesproken instructies aan/uit) als die van de webmanual (Stembegeleiding aan/uit) geprobeerd maar beide commando’s werken niet. Andere spraakcommando’s zoals stoel verwarming aan/uit werken wel. Is het toch een ander commando?
En als je je thuisadres hebt ingevoerd, werkt “Naar huis” of zelfs “huis” ook.
Wij hebben onze Ioniq5 58kwh versie nu 1 week, dus en echt representatief antwoord kan ik niet geven. Onze ervaring is dat de range dicht bij de wltp opgave ligt. We hebben zo'n 340 kilometer gereden, 1x van 30 naar 80 % geladen, de v2l functie uitgebreid getest door de stofzuiger op auto aan te sluiten. Batterij stand is 62%, met een bereik van 201 kilometer.RaRo74 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:41:
Wat is de realistische range van de 58 kWh versie met de huidige temperaturen?
Momenteel heb ik met de Kona weer een range van ca. 470 snelweg kilometers op 100% lading.
Van de week nog een ritje van 313 km gemaakt. Snelheid is dan ca. 105 á 110 km op de teller en ik rij verder vrij rustig.
[Afbeelding]
De werkelijke range van de 58 kWh gaat me denk ik tegenvallen maar de 78 kWh versie is gelijk weer een paar duizend euro duurder.
Ons verbruik is dan 90% voor 340 kilometer, dat zou uitkomen op 377 kilometer bereik in mei.
Wij zijn er bij mee, zeker omdat de auto best snel laadt.
Iets representatiever is deze test:
/f/image/akbCWwJC2wKqy6fnhY7W9cKi.png?f=fotoalbum_large)
Ik lease de 58kwh versie van december 2021.RaRo74 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:41:
In de winter rij ik op snelweg met winterbanden en 100% accu zo’n 250-280 km (met gemiddeld snelheid 105-110/u). 80% accu reken ik op ongeveer 220 km (voor de trip naar Oostenrijk wintersport).
In de lente en zomer loopt dit op (met zomerbanden) naar 320/370 km. En 80% accu 280-300 km.
Ik heb de lange afstanden meestal afgelegd met een volgeladen auto, dus zonder dat kom je vast nog wat verder.
In woon werkverkeer en weekend trips nooit echt last van de relatief korte range. Maar als het kan had ik het grote accupakket wel willen hebben (maar pastte niet in leasebudget). Dat scheelt me dan extra stop op grotere trips. Het snelle laden maakt een hoop goed - als er ruimte is bij de snelladers dan. 😉
Zo zuinig als de kona is de i5 niet en als je kan zou ik een grotere accu overwegen.
[ Voor 8% gewijzigd door GoodPeople op 07-05-2023 08:07 ]
[ Voor 120% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:22 ]
R6, 7D2 en wat L-lenzen
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:22 ]
Donderdag mijn nieuwe 77 RWD connect+ Schooting Star Grey mogen ophalen.RuudW schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:53:
Ik rijd nu een paar dagen in de I5 (77, Lounge) en hij bevalt echt uitstekend; geen piepje, kraakje, rammeltje of wat dan ook. Alles doet precies wat het moet doen, dus ik ben erg blij met mijn keuze!
(half september besteld. 23 maart eerste ophaal moment. maar door werk kon ik hem pas 6 weken later ophalen.)
Wat een heerlijke auto om in te rijden en te zien zeg.

Afijn... gisteren lekker aan het toeren, en toen werd ik er weer aan herrineert dat die RWD, beetje nat op de weg, ik druk een beetje op het pedaal en de achterkant breekt uit
Gefeliciteerddemonic schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Donderdag mijn nieuwe 77 RWD connect+ Schooting Star Grey mogen ophalen.
(half september besteld. 23 maart eerste ophaal moment. maar door werk kon ik hem pas 6 weken later ophalen.)
Wat een heerlijke auto om in te rijden en te zien zeg.
beetje jammer toen ik gisteren tussen 2 vrachtwagens door de afrit moest hebben en een hoop zand/steentjes in mijn snuffert kreeg
4 plekjes op de motor kap en 3 op de vooruit
![]()
Afijn... gisteren lekker aan het toeren, en toen werd ik er weer aan herrineert dat die RWD, beetje nat op de weg, ik druk een beetje op het pedaal en de achterkant breekt uit(okay was iets sportiever de bocht aan het nemen dan nodig maar toch. mijn vriendin vond het minder grappig
)

[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:22 ]
All I had to do was follow the damn train.
Bedankt voor je reactie.big_clarence schreef op zondag 7 mei 2023 @ 06:10:
[...]
Ons verbruik is dan 90% voor 340 kilometer, dat zou uitkomen op 377 kilometer bereik in mei.
Wij zijn er bij mee, zeker omdat de auto best snel laadt.
Dat valt me eigenlijk niet eens tegen en een mooi bereik.
De Kona haalt DC maximaal 77 kW en eigenlijk maar voor een korte periode.
Haalt de 58 kWh versie langdurig 175 kW DC of is dat ook maar heel kort?
Thx!. 105/110 is ook mijn snelheid. In Duitsland is mijn effectiefste snelheid in verhouding met laden en reistijd 135 km/pu.GoodPeople schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:38:
[...]
In de winter rij ik op snelweg met winterbanden en 100% accu zo’n 250-280 km (met gemiddeld snelheid 105-110/u). 80% accu reken ik op ongeveer 220 km (voor de trip naar Oostenrijk wintersport).
In de lente en zomer loopt dit op (met zomerbanden) naar 320/370 km. En 80% accu 280-300 km.
Een range van 220km op weg naar wintersport valt dan weer een beetje tegen maar voor die keer is wat extra reistijd eigenlijk niet erg.
Nee dat zeker niet en de I5 is ca. 150 kilo zwaarder.GoodPeople schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:38:
[...]
Zo zuinig als de kona is de i5 niet en als je kan zou ik een grotere accu overwegen.
Grotere accu heeft zeker de voorkeur echter flink duurder.
Als je zoekt naar “laadcurve” kan je goed vergelijken op dit punt.RaRo74 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:13:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
Vanmiddag voor mij een primeur en geladen bij 150kw fastned met 58kwh versie. Van 10 naar 80% in 20 minuten en ging grotendeels steady op 148kw ofzoiets.RaRo74 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:13:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Bedankt en inmiddels hier gevonden ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"L.Hou schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:30:
[...]
Als je zoekt naar “laadcurve” kan je goed vergelijken op dit punt.
Dank voor je reactie, maar ik probeer met stembediening de gesproken tekst (de stem) aan/uit te schakelen. Soms heb ik geen gesproken aanwijzingen nodig, maar vind ik het wel handig om de route in beeld te hebben. Gek genoeg werkt het niet terwijl het wel zou moeten kunnen werken volgens de webmanual: http://webmanual.hyundai....icerecognitionsystem.htmlCharlieBulldog schreef op zondag 7 mei 2023 @ 01:29:
[...]
Ik gebruik “navigeer naar <adres>” en dat werkt prima.
En als je je thuisadres hebt ingevoerd, werkt “Naar huis” of zelfs “huis” ook.
Bij een meeste navigatiesystemen kun je het volume van de stembegeleiding aanpassen door tijdens het babbelen van de stem aan de volumeknop te draaien.Alcor schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Dank voor je reactie, maar ik probeer met stembediening de gesproken tekst (de stem) aan/uit te schakelen. Soms heb ik geen gesproken aanwijzingen nodig, maar vind ik het wel handig om de route in beeld te hebben. Gek genoeg werkt het niet terwijl het wel zou moeten kunnen werken volgens de webmanual: http://webmanual.hyundai....icerecognitionsystem.html
Wellicht ook bij Hyundai.
Sorry; verkeerd begrepen…Alcor schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Dank voor je reactie, maar ik probeer met stembediening de gesproken tekst (de stem) aan/uit te schakelen. Soms heb ik geen gesproken aanwijzingen nodig, maar vind ik het wel handig om de route in beeld te hebben. Gek genoeg werkt het niet terwijl het wel zou moeten kunnen werken volgens de webmanual: http://webmanual.hyundai....icerecognitionsystem.html
Je bedoeld de commando’s: “stembegeleiding aan” en “stembegeleiding uit”.
Ik zet ze aan en uit via het beeldscherm, maar ik zal het morgen even testen in mijn Lounge.
Geen punt, fijn dat je het eens wilt testen. Ben reuze benieuwd!CharlieBulldog schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:05:
[...]
Sorry; verkeerd begrepen…
Je bedoeld de commando’s: “stembegeleiding aan” en “stembegeleiding uit”.
Ik zet ze aan en uit via het beeldscherm, maar ik zal het morgen even testen in mijn Lounge.
Dank voor je input. Zo kan het inderdaad ook, maar ik wil het juist met een stemcommando doen, zoals staat beschreven in dit topic onder spraakopdrachten ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" en de aldaar genoemde referenties naar de bluelink spraakopdrachten site en de webmanual. Kennelijk kan het, maar ik krijg de melding dat de functie niet wordt ondersteund. Misschien kan het niet meer, doe ik iets verkeerd of werkt er iets niet goed in mijn auto. Dat probeer ik vast te stellen.GG85 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:47:
Zonder stemcommando kan het redelijk makkelijk door op 'map' te drukken en dan op het luidsprekertje.
Je zou natuurlijk even leaseplan kunnen bellen voor het antwoord. Bij ALD Automotive mag het volgens mij beiden, zolang de dienstverlening binnen de garantie valt (oftewel, zolang Hyundai geen rekening stuurt naar Hyundai). Ik heb beide wegen bewandeld en het enige voordeel is dat ALD Automotive een bon voor de wasstraat stuurtTweakx schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:30:
Ik weet niet helemaal of mijn vraag hier hoort, maar weet ook niet waar anders. Ik rijd een Ioniq 5 via Leaseplan. Moet ik bij pech de Hyundai pechservice bellen of via Leaseplan dit doen? Wil het nummer even opslaan in mijn telefoon. Alvast dank
volgende:
Sinds begin maart rijd ik in 58 kW Lounge, die destijds bij volle accu ongeveer 320 km range aangaf. 2 weken geleden naar Duitsland geweest, met maximale snelheden van 150 kmh en 4x snelladen naar 80% heen, en 4x op de terugweg.
Nu ben ik thuis en laad ik weer netjes naar 100% aan de AC lader, maar de actieradius komt nu niet verder dan 210 km. Ook na een aantal binnendoor ritten waarbij verbruik op +/- 16 kW zit komt de actieradius na laden niet boven de 210 km.
Herkennen jullie dit na een vakantierit met snelladen? Herstelt dit zich weer na verloop van tijd? Of heeft dit een handmatige handeling nodig om weer even te "resetten"?
De GOM geeft een schatting op basis van historisch gebruik. Tot hoe ver weet ik niet. Maar het is niet vreemd dat na flink wat KM's gereden te hebben bij 150km/u dat de actieradius wat lager wordt ingeschat. Na wat kilometers tegen een lager verbruik gaat dat getal vanzelf omhoog. Vandaar de term Guess O Meter"michelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:09:
Er is in dit topic al erg veel geschreven over actieradius, dus zoeken was wat lastig, maar ik zit met het
volgende:
Sinds begin maart rijd ik in 58 kW Lounge, die destijds bij volle accu ongeveer 320 km range aangaf. 2 weken geleden naar Duitsland geweest, met maximale snelheden van 150 kmh en 4x snelladen naar 80% heen, en 4x op de terugweg.
Nu ben ik thuis en laad ik weer netjes naar 100% aan de AC lader, maar de actieradius komt nu niet verder dan 210 km. Ook na een aantal binnendoor ritten waarbij verbruik op +/- 16 kW zit komt de actieradius na laden niet boven de 210 km.
Herkennen jullie dit na een vakantierit met snelladen? Herstelt dit zich weer na verloop van tijd? Of heeft dit een handmatige handeling nodig om weer even te "resetten"?
De keer dat ik het nodig had (was gelukkig nog niet met de Ioniq5) heb ik gewoon Leaseplan gebeld. Die zorgen er dan voor dat er een bergingsbedrijf langskomt... Voordel is dat zij meteen alles regelen en je later niet in een mogelijke discussie terecht komt...Tweakx schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:30:
Ik weet niet helemaal of mijn vraag hier hoort, maar weet ook niet waar anders. Ik rijd een Ioniq 5 via Leaseplan. Moet ik bij pech de Hyundai pechservice bellen of via Leaseplan dit doen? Wil het nummer even opslaan in mijn telefoon. Alvast dank
Maar inderdaad zou beide goed moeten gaan, zolang Hyundai maar geen rekening stuurt.
Ja, zoiets verwacht ik ook. Alleen jammer dat die Guess O Meter wel bepaalt wanneer ik moet laden, terwijl de accu waarschijnlijk nog wel wat meer aan kan. Het is namelijk niet zo dat de actieradius oploopt en stil staat. Hij loopt gewoon netjes elke gereden kilometer afMcRizzo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:12:
[...]
De GOM geeft een schatting op basis van historisch gebruik. Tot hoe ver weet ik niet. Maar het is niet vreemd dat na flink wat KM's gereden te hebben bij 150km/u dat de actieradius wat lager wordt ingeschat. Na wat kilometers tegen een lager verbruik gaat dat getal vanzelf omhoog. Vandaar de term Guess O Meter"

Of er is een accu cel overleden, en dan klopt de GOM gewoon. --> dealer bellen
#frontradarstuk 8 maart 2023tomverweij schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:51:
[...]
Beste Ioniq5 Tweakers:misschien een ideetje dat we meten hoeveel mensen hier dit issue hebben?
Zo'n grote achteruitgang in range terwijl de omstandigheden (temp) gunstiger zijn geworden klinkt wel alarmerend.michelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:09:
Er is in dit topic al erg veel geschreven over actieradius, dus zoeken was wat lastig, maar ik zit met het
volgende:
Je zou hiermee altijd langs de dealer kunnen, ze kunnen dit prima uitlezen, of als je een OBD dongle kunt lenen zelf alvast kijken of er een verschil zit tussen State of Charge/SoC "User Displayed" en SoC BMS (werkelijke status).
Bij een ander user in het topic was dat een aanzienlijk verschil wat foute boel is (meer dan de normaal max ~5%) en dat kan dan betekenen dat 1 of meerdere accucellen defect zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door RambOo op 08-05-2023 12:47 ]
Wellicht open deur, maar haal je daadwerkelijk ook maar 210 kilometer op een volle lading als je rustig rijdt?michelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:09:
volgende:
All I had to do was follow the damn train.
Nou ja, wat is daadwerkelijk halen.. Voor ons werk hoeven we niet de snelweg op, maar max 80 wegen. En als ik dan rustig rij tot de accu op 10% komt, begint hij wel de gebruikelijke signalen en waarschuwingen te geven. Ik heb dan rond de 190-200 km gereden. Dit kan natuurlijk nog steeds software zijn die de grens legt ipv de echte accu cellen.-CJ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Wellicht open deur, maar haal je daadwerkelijk ook maar 210 kilometer op een volle lading als je rustig rijdt?
Ik heb nog geen OBD dongle, maar is sowieso wel een leuk gadget om eens te checkenRambOo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:42:
[...]
Zo'n grote achteruitgang in range terwijl de omstandigheden (temp) gunstiger zijn geworden klinkt wel alarmerend.
Je zou hiermee altijd langs de dealer kunnen, ze kunnen dit prima uitlezen, of als je een OBD dongle kunt lenen zelf alvast kijken of er een verschil zit tussen State of Charge/SoC "User Displayed" en SoC BMS (werkelijke status).
Bij een ander user in het topic was dat een aanzienlijk verschil wat foute boel is (meer dan de normaal max ~5%) en dat kan dan betekenen dat 1 of meerdere accucellen defect zijn.
Of je verbruik ligt heel hoog (onwaarschijnlijk), of je hebt weinig accucapaciteit. Je kan ook naar de input kijken ipv output. Normaal gesproken laad je +/- 45 kWh? nu nog maar 35 kWh? In dat geval heb je de bevestiging...michelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Nou ja, wat is daadwerkelijk halen.. Voor ons werk hoeven we niet de snelweg op, maar max 80 wegen. En als ik dan rustig rij tot de accu op 10% komt, begint hij wel de gebruikelijke signalen en waarschuwingen te geven. Ik heb dan rond de 190-200 km gereden. Dit kan natuurlijk nog steeds software zijn die de grens legt ipv de echte accu cellen.
Dit klinkt als foute boel. Ik kom met 90% lading met deze temperaturen op 320/330 km weergegeven range. In de praktijk kom ik dan ook boven de 300 km uit, met deels 50/80 km/u wegen en deels 100-110 km/u op de snelweg.michelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Nou ja, wat is daadwerkelijk halen.. Voor ons werk hoeven we niet de snelweg op, maar max 80 wegen. En als ik dan rustig rij tot de accu op 10% komt, begint hij wel de gebruikelijke signalen en waarschuwingen te geven. Ik heb dan rond de 190-200 km gereden. Dit kan natuurlijk nog steeds software zijn die de grens legt ipv de echte accu cellen.
Na 2 weken rustig rijden, vooral op B-wegen en dan maar maximaal 210 km op 100% is inderdaad even een tripje naar de dealer waard.michelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Hoelang duurt het laden van 10% tot 100%?
[ Voor 3% gewijzigd door Tolga07 op 08-05-2023 14:07 ]
Dat ga ik de volgende keer eens goed testen. Ik heb nu niet echt een goede meting vanwege vaatwasser en droger die 's nachts draaide, dus dan schroeft de load balancer de EV lader terug.Tolga07 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:02:
[...]
Na 2 weken rustig rijden, vooral op B-wegen en dan maar maximaal 210 km op 100% is inderdaad even een tripje naar de dealer waard.
Hoelang duurt het laden van 10% tot 100%?
Kun je op de laadpaal niet aflezen hoeveel hij heeft geladen dan?michelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Dat ga ik de volgende keer eens goed testen. Ik heb nu niet echt een goede meting vanwege vaatwasser en droger die 's nachts draaide, dus dan schroeft de load balancer de EV lader terug.
a) je leest het af op de paal zelf, of via de app van de laadpaal.
b) je leest het af op een aparte meter (mits deze is geplaatst).
c) je kijkt bij een openbare laadpaal.
Ik heb zelf de LR RWD 72Kwh variant (2021) en ik kom op het moment rond de 380-400 denk ik. Ik rijd bijna uitsluitend snelweg 130KM/H (indien mogelijk).
Ik heb een 58kW accu, heb de auto nu 50.000km. Gemiddeld verbruik van 20.7 kW/100km. De 4 wintersporten en 2 zomervakanties hebben het verbruik wel aardig omhoog getrokken. Daarnaast in NL veel snelweg-kilometers en ik rijd graag door (120ish).RaRo74 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:41:
[Afbeelding]
Op zomerbanden ligt mijn verbruik rond de 17-18, wat een range van 305-325 geeft.
Op winterbanden ligt het verbruik 20-22, afhankelijk hoe koud het is.
Gisteren bij de Fastned geladen, 27 kW in 10 minuutjes. Heerlijk
Mijn actieradius is de eerste 2 weken na Wintersport door Duitsland van slag geweest, met in het begin een range van 180 kmmichelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:09:
volgende:
[ Voor 4% gewijzigd door MBam op 08-05-2023 15:56 ]
Hier heb ik 1 voorbeeld, maar die is wel opgeknipt door een rit tussendoor:ckoopmanschap schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:28:
[...]
Kun je op de laadpaal niet aflezen hoeveel hij heeft geladen dan?
a) je leest het af op de paal zelf, of via de app van de laadpaal.
b) je leest het af op een aparte meter (mits deze is geplaatst).
c) je kijkt bij een openbare laadpaal.
Ik heb zelf de LR RWD 72Kwh variant (2021) en ik kom op het moment rond de 380-400 denk ik. Ik rijd bijna uitsluitend snelweg 130KM/H (indien mogelijk).
- Percentage start = 8%
- Tussentijdse rit = +/- 40 km
- Daarna geladen tot 100% (Actieradius 210 km)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KxKkwPkHw2O73xhb99LKAVtw.png?f=user_large)
Dat is dus 70 kWh geladen. Dat ziet er dus niet uit alsof er cellen kapot zijn lijkt me. Toch software dan...?
Ik ga het gewoon eens even in de gaten houden de komende weken. OBD2 dongle is onderweg, dus dan kan ik dat nog monitoren.MBam schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:55:
[...]
Mijn actieradius is de eerste 2 weken na Wintersport door Duitsland van slag geweest, met in het begin een range van 180 kmMaar hij klom elke laadbeurt wel steeds iets omhoog, dus als deze gelijk blijft is het inderdaad vreemd.
Het laden lijkt dan wel goed te gaan. Het kan ook niet zo zijn dat de auto enkel een laag bereik aangeeft? Die van mij is ook altijd wat conservatief.michelkox schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:59:
[...]
Hier heb ik 1 voorbeeld, maar die is wel opgeknipt door een rit tussendoor:
- Percentage start = 8%
- Tussentijdse rit = +/- 40 km
- Daarna geladen tot 100% (Actieradius 210 km)
[Afbeelding]
Dat is dus 70 kWh geladen. Dat ziet er dus niet uit alsof er cellen kapot zijn lijkt me. Toch software dan...?
Anders lijkt er iets niet goed te gaan kwa gebruik, dat weet enkel de garage en de dongel.
Alcor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:36:
Weet iemand wat het spraakcommando is om de gesproken navigatiebegeleiding aan en uit te schakelen op een 2023 model (Lounge)? Ik krijg steeds de melding dat de functie niet wordt ondersteund. Ik heb zowel het commando uit het lijstje op dit forum geprobeerd (Gesproken instructies aan/uit) als die van de webmanual (Stembegeleiding aan/uit) geprobeerd maar beide commando’s werken niet. Andere spraakcommando’s zoals stoel verwarming aan/uit werken wel. Is het toch een ander commando?
[ Voor 14% gewijzigd door CharlieBulldog op 08-05-2023 17:31 ]
Ik heb het vandaag getest en het werkt bij mij ook nietAlcor schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:57:
[...]
Geen punt, fijn dat je het eens wilt testen. Ben reuze benieuwd!
Misschien ga ik van de week als het regent alle commando's testen en een ticket aanmaken bij Hyundai voor de commando's die niet werken
Gisteren was de auto erg warm geworden van de zon en tijdens de rit leek de airco eigenlijk weinig tot niets te doen. Ondanks de setting naar 17 graden kwam er alleen warme lucht uit de ventilatie wat het erg onaangenaam maakte.
Vandaag gelijk maar de auto bij de dealer laten nakijken. Eerste diagnose wees volgens de dealer uit dat er ' 'een druksensor' in het hvac systeem defect is want deze gaf vreemde waarden terug. In de komende dagen verwacht hij meer te weten over de levering van een nieuwe etc.
Nou wil ik zelf altijd wat meer weten over wat er dan precies fout gaat maar helaas wist de beste man achter de balie het technisch niet verder uit te leggen. Heeft iemand hier toevallig meer ervaring mee?
Zie YouTube: HYUNDAI AC PRESSURE SWITCH REPLACEMENT LOCATION, AC BLOWS HOT FIXBvH schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:18:
Hallo allen, ik ben een tot nu toe tevreden Ioniq 5 lounge (73kWh) gebruiker sinds oktober 2022.
Gisteren was de auto erg warm geworden van de zon en tijdens de rit leek de airco eigenlijk weinig tot niets te doen. Ondanks de setting naar 17 graden kwam er alleen warme lucht uit de ventilatie wat het erg onaangenaam maakte.
Vandaag gelijk maar de auto bij de dealer laten nakijken. Eerste diagnose wees volgens de dealer uit dat er ' 'een druksensor' in het hvac systeem defect is want deze gaf vreemde waarden terug. In de komende dagen verwacht hij meer te weten over de levering van een nieuwe etc.
Nou wil ik zelf altijd wat meer weten over wat er dan precies fout gaat maar helaas wist de beste man achter de balie het technisch niet verder uit te leggen. Heeft iemand hier toevallig meer ervaring mee?
In een benzine auto werkt het natuurlijk net iets anders dan in een EV qua pomp, maar in de kern zit er weinig verschil werking. Als de druksensor niet of niet goed werkt, zal er geen koelmiddel stromen.
Grote dank voor het testen. Het werkt dus inderdaad niet (meer). Zal het zelf ook aangegeven bij de dealer.CharlieBulldog schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:29:
[...]
Ik heb het vandaag getest en het werkt bij mij ook niet![]()
Misschien ga ik van de week als het regent alle commando's testen en een ticket aanmaken bij Hyundai voor de commando's die niet werken
Dank voor de diverse reacties op de #frontradarstuk tag!#frontradarstuk 8 maart 2023
1) zal je net zien dat vanmorgen de dealer belde dat de boel weer in beweging is gekomen en een nieuwe frontradar is onderweg
2) Ik heb vandaag een vriendelijke meneer van de Hyuandai Klantenservice NL gesproken die me heeft uitgelegd wat er speel(de). En het was ok dat ik dat hier even zou samenvatten voor andere nieuwsgierigen.
Dus (disclaimer, dit is hoe ik het begreep, en ik heb het niet op papier):
Nadat er "bosjes" frontradars werden besteld is er vanuit Korea een onderzoek gestart èn afgerond. Wat bleek: de lijmpasta voor de chips gebruikt in de frontradar raakte soms kritisch oververhit waardoor (vaak permanente) uitval van de radar ontstond. Hetgeen ook verklaart waarom voor sommigen dit probleem na afkoeling uit zichzelf weer verdwijnt.
Het assemblage proces is aangepast (de productielijn heeft er voor stilgestaan begreep ik) en de nieuwe frontradars worden terwijl ik dit tik gemaakt (zo stel ik mij dat voor
Dus... ff geduld nog, komt goed!
PS en ook nog wat goed nieuws, die "laadsnelheid update" doet het als een speertje.
Voor het eerst in 1,5 jaar 'm supersnel na de laadstart zien opklimmen tot ruim boven de 200Kw zien aantikken (max 218Kw).
Dank voor je post!tomverweij schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:17:
Het assemblage proces is aangepast (de productielijn heeft er voor stilgestaan begreep ik) en de nieuwe frontradars worden terwijl ik dit tik gemaakt (zo stel ik mij dat voor) .
Enig idee vanaf welke productiedatum dit is aangepast?
Sinds update eerder dit jaar kleurt het symbool van een laadstation groen of oranje, afhankelijk van hoeveel bezetting er is. De informatie is er dus blijkbaar wel.jrk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:39:
..... Zou deze planner ook rekening houden met daadwerkelijke beschikbaarheid van de betreffende laadpaal? Ben wel benieuwd i.i.g.
(nog geen vol station gezien, kleurt het dan rood?)
[ Voor 10% gewijzigd door HanKr op 09-05-2023 00:02 ]
De druksensor (of -schakelaar) zorgt er onderandere voor dat de compressor uitgeschakeld wordt bij een te hoge of lage druk. De sensor kan kapot zijn, maar er kan ook wat anders aan de hand zijn, waardoor de druk niet klopt. Bijvoorbeeld een lekke condensor of afdichting. De sensor wordt vooral gebruikt om je systeem te beschermen tegen schade door een te hoge of lage druk, maar kan ook zorgen voor bijvoorbeeld aansturing van een koelventilator. Of er bij de IONIQ 5 meer functies zijn weet ik niet. Maar ik denk dat dit al een aardig beeld geeft.BvH schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:18:
Ja goeie vraag tuurlijk. Ik heb geen exacte datum gevraagd (kan ik nog wel doen hoor!).koerskii schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:24:
[...]
Dank voor je post!
Enig idee vanaf welke productiedatum dit is aangepast?
Mijn gevoel was "ergens de afgelopen maanden".
Hetgeen uiteraard de zeer interessante vraag oproept of hier vanuit Hyundai op geacteerd moet gaan worden (of al wordt?) om pro-actief de risicovolle frontradars te vervangen?
Want ik neem aan dat jij de bui ziet hangen en het misschien iets minder op "toeval" wil laten aankomen?
Ik ben hier helemaal op glad ijs dus het zou mooi zijn als iemand met meer kennis hier iets zinnigs over kan zeggen. Vanaf wanneer zal een autofabrikant voor zoiets als dit terugroepen?
Groet!
:strip_exif()/f/image/1P7kCHpzUhCJxOLtpT6apU1o.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoogtepuntje vanochtend: Eindelijk Waze in vol ornaat op Android Auto coolwalk! Dat het zo lang heeft moeten duren bij dit Google bedrijf? Zusterbedrijf Google Maps werkte vanaf de beta versie van Coolwalk al goed. Waze blijft mijn topfavoriet qua navigatie (layout, kleuren, kwaliteit navigatie, up-to-date zijn van kaarten én goede community meldingen), dus blij dat dit nu eindelijk ook full screen kan!
Ik draai nu versie 4.94.0.3 (datum 3 mei, maar pas bij mij beschikbaar sinds 9 mei). Vorige versie was van 17 maart (!)
[ Voor 32% gewijzigd door jrk op 09-05-2023 09:05 ]
Ik lees veel over het wel of niet krijgen/hebben van Coolwalk (dit is niet Android Auto versie gerelateerd maar Google zet dit at random aan voor gebruikers schijnbaar). Gek genoeg was ik schijnbaar "Coolwalk enabled" sinds dag 1 van het in bezit krijgen van mijn exemplaar.jrk schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:00:
dus blij dat dit nu eindelijk ook full screen kan!
Ik ben dus eigenlijk reuze benieuwd hoe "niet coolwalk" er uit ziet en wat het grote verschil is, want ik weet niet beter
De laadsnelheid kwam maar tot 45 kW. Is dit bij alle laadpalen van Tesla zo die 'vreemde' merken toestaan?
Nee, en Tesla werkt aan een fix (al een hele tijd maar misschien dat het nu gaat gebeuren nu de VS-icanen ook eindelijk CCS op tesla laders hebben, Tesla heeft daar geen CCS namelijk omdat ze met hun 1F systeem dezelfde pinnen voor DC als voor AC kunnen gebruiken in de tesla plug). Het hangt van de paal-versie af. V3 heeft veel problemen met de 800V architectuur (want de paal wil 500V gaan leveren), V4 is nog onbekend maar lijkt ook de problemen te hebben, V2 komt wel verder.portefam schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:15:
Gisteren bij een Tesla snellader (voor de eerste keer) geladen. Volgens de app zou 250 kW mogelijk zijn.
De laadsnelheid kwam maar tot 45 kW. Is dit bij alle laadpalen van Tesla zo die 'vreemde' merken toestaan?
Tesla doet dingen net wat 'anders' dan de hele rest, en dat is ook een van de redenen dat het een en ander wat stuk loopt.
Had het vanochtend ook! Full/windowed switchen werkt ook wel soepel. Waze kan nu ook "klein scherm" draaien zodat je een andere AA app er naast hebt. Erg fijn!jrk schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:00:
[Afbeelding]
Hoogtepuntje vanochtend: Eindelijk Waze in vol ornaat op Android Auto coolwalk! Dat het zo lang heeft moeten duren bij dit Google bedrijf? Zusterbedrijf Google Maps werkte vanaf de beta versie van Coolwalk al goed. Waze blijft mijn topfavoriet qua navigatie (layout, kleuren, kwaliteit navigatie, up-to-date zijn van kaarten én goede community meldingen), dus blij dat dit nu eindelijk ook full screen kan!
Ik draai nu versie 4.94.0.3 (datum 3 mei, maar pas bij mij beschikbaar sinds 9 mei). Vorige versie was van 17 maart (!)
[ Voor 48% gewijzigd door Umbrah op 09-05-2023 12:21 ]
Welke update bedoel je? Een OTA update?tomverweij schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:17:
[...]
PS en ook nog wat goed nieuws, die "laadsnelheid update" doet het als een speertje.
Voor het eerst in 1,5 jaar 'm supersnel na de laadstart zien opklimmen tot ruim boven de 200Kw zien aantikken (max 218Kw).
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic