Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:49
E19 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:01:
Je moet niet zeiken over een krakende voortrein als je er zelf aan loopt te kloten met een extra brug tussen je veerpoten lijkt me...

[...]
Mijn Ioniq 5 heeft ook last van een zwaar krakende voortrein dus het ligt echt niet alleen aan die extra brug. Spider kan soms zeuren maar dit probleem komt wel vaker voor volgens mij.
Auto gaat 12 mei naar de dealer om hiernaar te laten kijken. Want thuis de oprit op en af rijden is niet om aan te horen zo hard kraakt de ophanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 10:45
McRizzo schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:45:
[...]

Ik heb ze ook. Erg tevreden mee.
Idem, inmiddels 20K mee gereden ten volle tevredenheid

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 19:47
kretek1305 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:51:
[...]

De 80% (of 90%) wordt aangeraden ivm levensduurte accu. Ook bij gewoon laden is het beter voor de chemie van de accu om niet volgeladen te worden. Dat wordt toch algemeen aangeraden...
Niet helemaal waar, Hyundai adviseert om regelmatig de accu 100% te laden op een AC lader. Omdat dit relatief langzaam gaat, in vergelijk met een DC lader, kan de BMS de accu cellen mooi synchroniseren met elkaar wat goed is voor de levensduur.

Ik heb nu bijna 40K op de teller, laadt rheel egelmatig met DC bij Ionity/FastNED (max 80% altijd), op AC (11kW) thuis 1 per week op 100% verder altijd tot 80% en tot op heden geen batterij degradatie volgens het BMS (uitgelezen via ODB met Carscanner).

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 18:37
kretek1305 schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:16:
Voor 20": hoe zijn de ervaringen met de Michelin sport EV? Zijn deze aan te raden of beter een ander model?
Prima. Zitten er al 40k kilometers onder en gaan voorlopig nog wel even mee.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
kretek1305 schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:16:
Voor 20": hoe zijn de ervaringen met de Michelin sport EV? Zijn deze aan te raden of beter een ander model?
Bij aflevering 3 van de 4 met onbalans, ik wacht nog steeds op nieuwe. Vermoedelijk veroorzaakt door te strak aangespannen op de boot. Bij 90/100km/h vibreert de auto echt vervelend.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-09 10:22
rvdgaag schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:34:
[...]

Niet helemaal waar, Hyundai adviseert om regelmatig de accu 100% te laden op een AC lader. Omdat dit relatief langzaam gaat, in vergelijk met een DC lader, kan de BMS de accu cellen mooi synchroniseren met elkaar wat goed is voor de levensduur.

Ik heb nu bijna 40K op de teller, laadt rheel egelmatig met DC bij Ionity/FastNED (max 80% altijd), op AC (11kW) thuis 1 per week op 100% verder altijd tot 80% en tot op heden geen batterij degradatie volgens het BMS (uitgelezen via ODB met Carscanner).
https://www.hyundai.com/e...service.html#battery-life

Hier zegt Hyundai dan weer om bij 80% te stoppen.

Zelfde op website Kia:
https://www.kia.com/dm/di...tend-ev-battery-life.html

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kretek1305
Razwer schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:25:
[...]

Bij aflevering 3 van de 4 met onbalans, ik wacht nog steeds op nieuwe. Vermoedelijk veroorzaakt door te strak aangespannen op de boot. Bij 90/100km/h vibreert de auto echt vervelend.
Al vaak gelezen.
Is dat nu iets specifieks bij Hyundai of een algemeen transportprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

tomk94 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:54:
Hoe vol laden jullie de auto op bij niet-snelladers. Ik heb het nu voor beide op 80% limiet ingesteld. Maar is bijvoorbeed standaard 90, of zelfs 100% voor het niet -snelladen ook prima?
Ik heb een leaseauto en doe 'gewoon' 100% op AC 8)7 . Heb ik in de winter ook wel vaak nodig met de verkorte actieradius dan. Misschien schroef ik hem binnenkort - met de hogere temperaturen en grotere actieradius - ook wel terug naar 90%.... Ik heb ook geen limiet bij snelladen, maar daar kap ik hem wel af op max 85-90.

[ Voor 12% gewijzigd door jrk op 01-05-2023 07:34 ]

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
kretek1305 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:52:
[...]

Al vaak gelezen.
Is dat nu iets specifieks bij Hyundai of een algemeen transportprobleem?
Waar het feitelijk op neer komt is dat er in principe teveel belasting komt op de banden waardoor de wanden vervormen. Soortgelijk als wanneer je de auto op lekke/lege banden laat staan. Door de auto te strak aan te spannen komt er meer gewicht massa op de banden dan waar ze voor gecertificeerd zijn en dus vervormen ze, onherstelbaar.
Een ander mogelijk issue voor vibraties is het los raken van de schuimlaag in de band.

Issue 1 is een handelingsfout (menselijke fout dus) en issue 2 is een mogelijk kwaliteits issue met de banden.
Of dit alleen bij Hyundai voor komt en/of hoe vaak dit voor komt kan ik je helaas niet wijzer maken.

Zonder issues zijn de Michelin Pilot Sport EV banden mogelijk de beste zomerbanden die je kunt hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 01-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-08 10:07
rvdgaag schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:34:
[...]

Ik zie dat "carscanner" een app is voor je (android)telefoon...... maar wat stop je dan in die OBD connector, ELM327. Enig google werk zie ik verschrikkelijk veel dingetjes, van € 7 tot wel ruim € 100. Welke is dan het meest geschikt (lees: voldoende)?
Bijv: https://www.bol.com/nl/nl...eb04d1582ea8d9b91c2169ef1

ik lees op dit forum dat deze best wel redelijk werkt, maar zijn er andere ervaringen:??
https://www.amazon.nl/dp/...67311_302_E_DDE_dt_1&th=1
of deze:
https://www.bol.com/nl/nl...OJRISw.2_6.7.ProductTitle

ik zie het bos niet meer.....te veel bomen.

[ Voor 13% gewijzigd door wim1955 op 01-05-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik laad AC altijd tot 100% als daar de tijd voor is. Mijn redenatie is dat als je maar een paar keer per maand laadt met een long range uitvoering tot 100%, dan valt het aantal laadcycli uiteindelijk mee. Maar misschien moet ik toch wat beter voor m'n auto gaan zorgen O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Razwer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Zonder issues zijn de Michelin Pilot Sport EV banden mogelijk de beste zomerbanden die je kunt hebben.
Andere optie is de Hankook band Ventus iOn SX IK01A 255/45 R20 105 Y

Heeft tweemaal A label en 68 dB

EDIT:
Deze Hankoop iOn is er trouwens ook in 19 inch (A A 69 dB): IK01A 235/55 R19 105 Y

[ Voor 20% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-05-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:18

-CJ

Not remastered

Razwer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Waar het feitelijk op neer komt is dat er in principe teveel belasting komt op de banden waardoor de wanden vervormen. Soortgelijk als wanneer je de auto op lekke/lege banden laat staan. Door de auto te strak aan te spannen komt er meer gewicht massa op de banden dan waar ze voor gecertificeerd zijn en dus vervormen ze, onherstelbaar.
Een ander mogelijk issue voor vibraties is het los raken van de schuimlaag in de band.

Issue 1 is een handelingsfout (menselijke fout dus) en issue 2 is een mogelijk kwaliteits issue met de banden.
Of dit alleen bij Hyundai voor komt en/of hoe vaak dit voor komt kan ik je helaas niet wijzer maken.

Toch twijfel ik aan de spandbandtheorie. Niet omdat ik deze kan weerleggen maar omdat nieuwe banden bij mij het getril niet oplossen. Die nieuwe banden zijn nooit aangespannen geweest maar de auto blijft trillen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 20:45
Heeft iemand een tip hoe de helderheid/contrast van het dashboard en de knoppen onder het tweede scherm aan te passen is? Helderheid staat nu bij mij op automatisch en ik zie geen mogelijkheid om dit aan te passen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 13:21
Stephan_haarlem schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:25:
[...]

Mijn Ioniq 5 heeft ook last van een zwaar krakende voortrein dus het ligt echt niet alleen aan die extra brug. Spider kan soms zeuren maar dit probleem komt wel vaker voor volgens mij.
Auto gaat 12 mei naar de dealer om hiernaar te laten kijken. Want thuis de oprit op en af rijden is niet om aan te horen zo hard kraakt de ophanging.
Bij mij ook de nodige piepjes en kraakjes maar die zou je niet horen in een ICE door het lawaai van de motor. Dat is naar mijn mening een ding waar alle normale auto's (dus geen Rolls Royce, Mercedes S, BMW 7 etc) last van hebben alleen hoor je alles beter in een EV. Wat mij betreft dus niet een probleem maar een bijkomstig nadeel van een EV wat niet opweegt tegen alle voordelen. Soms moet je gewoon wat minder focussen op die paar kleine dingen of gewoon 2 ton neerleggen voor een auto die wel aan je verwachting voldoet en je huis verkopen om die auto te betalen.

In principe staat een I5 gelijk aan een Peugeot 508, VW Golf of Toyota Corolla. Het is een auto van 35.000 euro met een accu van 20.000 euro dus mag je ook niet meer verwachten dan een gemiddelde middenklasser van 35.000-40.000. Dat is toch echt een denkfout die door meerdere mensen hier wordt gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Rugby82 op 01-05-2023 12:18 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

De handleiding van een Hi5 geeft het letterlijk aan. Na diepe ontlading (onder de 10%SOC uit mijn hoofd) en sowieso één keer per maand 100% aftoppen. Ik combineer het waar mogelijk met een lange rit.

Jouw link lijkt meer een algemeen verhaal? Dus ook voor de niet 800V auto's?

De verkoper die mijn auto afleverde gaf aan dat het met deze techniek eigenlijk niet meer nodig is om tussen de 20 en 80% te blijven met de SOC. Maar dan toch liever het boekje volgen, dat geeft dan toch iets meer houvast dan iemand die 'iets zegt'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Rugby82 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Bij mij ook de nodige piepjes en kraakjes maar die zou je niet horen in een ICE door het lawaai van de motor. Dat is naar mijn mening een ding waar alle normale auto's (dus geen Rolls Royce, Mercedes S, BMW 7 etc) last van hebben alleen hoor je alles beter in een EV. Wat mij betreft dus niet een probleem maar een bijkomstig nadeel van een EV wat niet opweegt tegen alle voordelen. Soms moet je gewoon wat minder focussen op die paar kleine dingen of gewoon 2 ton neerleggen voor een auto die wel aan je verwachting voldoet en je huis verkopen om die auto te betalen.

In principe staat een I5 gelijk aan een Peugeot 508, VW Golf of Toyota Corolla. Het is een auto van 35.000 euro met een accu van 20.000 euro dus mag je ook niet meer verwachten dan een gemiddelde middenklasser van 35.000-40.000. Dat is toch echt een denkfout die door meerdere mensen hier wordt gemaakt.
Ik zeg toch ook nergens dat het speciaal aan de Ioniq 5 ligt. Heb in het verleden wel vaker gehad dat er iets in de ophanging kraakt, vaak gewoon een rubber of draagarm die versleten is.
Het boeit niet of ik de Ioniq 5 met een andere auto mag vergelijken qua prijs, een krakende voortrein hoort bij geen enkele auto of dit nou een ICE of EV is.
Als ik het kraken boven de radio hoor uitkomen dan is het normaal om hiermee terug te gaan naar de dealer. Dat zou ik bij mijn Peugeot 5008 ook gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
-CJ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Toch twijfel ik aan de spandbandtheorie. Niet omdat ik deze kan weerleggen maar omdat nieuwe banden bij mij het getril niet oplossen. Die nieuwe banden zijn nooit aangespannen geweest maar de auto blijft trillen.
Niet elk vibratieprobleem heeft dezelfde oorzaak. De spanband "theorie" is voor zover ik weet een legitieme reden voor vibraties. Dat dit bij jou geen oplossing bied (wat spijtig is overigens) elimineert het niet als mogelijk issue. Overigens hoop ik dat het bij mij wel het issue oplost.
De scope van de vraag ging over banden, vandaar dat ik niet dieper ging op mogelijke vibratie oorzaken.

Edit: Bij het teruglezen vind ik dit een beetje confronterend klinken, wat niet zo bedoeld is. Ik hoop dat je het dan ook niet zo op vat.

[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 01-05-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Stephan_haarlem schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Ik zeg toch ook nergens dat het speciaal aan de Ioniq 5 ligt. Heb in het verleden wel vaker gehad dat er iets in de ophanging kraakt, vaak gewoon een rubber of draagarm die versleten is.
Het boeit niet of ik de Ioniq 5 met een andere auto mag vergelijken qua prijs, een krakende voortrein hoort bij geen enkele auto of dit nou een ICE of EV is.
Soms een kwestie van een bout aandraaien. De Toyota dealer wilde van alles vervangen in de voorwiel ophanging - uiteraard pas nadat we de auto uit de lease hadden overgenomen. Daarvoor bestond het probleem alleen in ons hoofd 8)7

De dorpsgarage draaide een bout aan (toplager dacht ik) met de opmerking: probeer het eens een weekje.

En weg was het en tot we de auto 3 jaar later verkochten niet meer teruggekeerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:49
Stephan_haarlem schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:25:
[...]

Ik zeur nooit :-), geef gewoon de feiten en issues aan waar ik tegenaan loop. 8)7

btw, bij mij is alles al los geweest, ingevet etc maar de problemen zijn er nog steeds en worden erger... zit bij mij aan de linkerzijde aan de voorkant. En inderdaad, ik ben zeker niet de enige die hier last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
[...]

Ik vergelijk de Hi5 met de Kona die ik hiervoor had, daar hoorde ik nooit iets rammelen/kraken/piepen etc. Die was volledig geruisloos.... enorm verschil met wat ik om de Hi5 aan moet horen. Zelfs een Tesla S is vele malen stiller met bijgeluiden.... en die zit echt niet supergoed in elkaar...

Afg weken in verschillende andere plek autos gereden, enige die ook wat bijgeluiden maakte was een Nio ET5. Rest was allemaal geruisloos. Het kan dus wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:06
spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Ik vergelijk de Hi5 met de Kona die ik hiervoor had, daar hoorde ik nooit iets rammelen/kraken/piepen etc. Die was volledig geruisloos.... enorm verschil met wat ik om de Hi5 aan moet horen. Zelfs een Tesla S is vele malen stiller met bijgeluiden.... en die zit echt niet supergoed in elkaar...

Afg weken in verschillende andere plek autos gereden, enige die ook wat bijgeluiden maakte was een Nio ET5. Rest was allemaal geruisloos. Het kan dus wel :-)
Mijn Ioniq 5 is juist echt een heel stuk stiller dan mijn vorige Kona. Was het eerste wat me opviel toen ik ermee wegreed bij de dealer. Voor de rest rijden ze een beetje hetzelfde. Ik vind de Ioniq 5 iets lekkerder rijden, maar het is geen wereld van verschil.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Ik ben na een maand in een goednieuwe Kona electric als vervangend vervoer van dat hok verlost. Er mankeerde niks aan, maar een IONIQ 5 rijdt zo veel comfortabeler. Zo blij dat die weer terug is van reparatie. Geen enkel kraakje aan, batterij laadt weer op en zelfs de USB verbinding valt niet meer uit. Als je de IONIQ 5 niks vindt ten opzichte van de Kona zal je wel een dubieus tweedehands pechvoertuig gekocht hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat elke IONIQ 5 daar last van heeft. Als ik in die situatie zat zou ik hem lekker terugbrengen voordat ik een hoop geld investeerde in allerlei modificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Ozzie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Mijn Ioniq 5 is juist echt een heel stuk stiller dan mijn vorige Kona. Was het eerste wat me opviel toen ik ermee wegreed bij de dealer. Voor de rest rijden ze een beetje hetzelfde. Ik vind de Ioniq 5 iets lekkerder rijden, maar het is geen wereld van verschil.
Rijgedrag van beide autos is totaal verschillend.

HI5 is idd stukken stiller, als die tenminste niet rammelt kraakt of piept. Maar jah……:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
nietwijk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Ik ben na een maand in een goednieuwe Kona electric als vervangend vervoer van dat hok verlost. Er mankeerde niks aan, maar een IONIQ 5 rijdt zo veel comfortabeler. Zo blij dat die weer terug is van reparatie. Geen enkel kraakje aan, batterij laadt weer op en zelfs de USB verbinding valt niet meer uit. Als je de IONIQ 5 niks vindt ten opzichte van de Kona zal je wel een dubieus tweedehands pechvoertuig gekocht hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat elke IONIQ 5 daar last van heeft. Als ik in die situatie zat zou ik hem lekker terugbrengen voordat ik een hoop geld investeerde in allerlei modificaties.
Geen id of je het type hebt met de fsd dempers, dat rijdt al iets beter. Zonder die dempers vind ik het naast helaas alle bijgeluiden en issues die ik ermee heb helemaal geen fijn rijdende en sturende auto.

Ga eens bv met een BYD Han, BMW i4 of Nio ET5/7, xPeng P7 bv rijden. Die rijden allemaal veel en veel fijner, als je tenminste van autorijden houdt :)

Vwbt ruimte is de HI5 onovertroffen, en technisch als het werkt tenminste is het ook een fraai staaltje techniek.

De Hi6 rijdt trouwens niet veel beter, ook zompig en log. Jammer dat men dat niet net wat fijner afstelt. Gok dat de N versie vele malen fijner stuurt remt en stuurt.

Na mijn ervaringen voorlopig geen Hyundai/Kia meer. Jammer want zon Hi5 is een leuk ontwerp, interieur leuke ban opzet ook maar jah kwalitatief belabberd.

Wellicht maar eens de zomer afwachten want er komen interessante autos aan zoals bv Polestar 4, BYD Seal of de Fisker Ocean. Zal allemaal beter zijn dan een Hi5, kan haast niet anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:37
spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Geen id of je het type hebt met de fsd dempers, dat rijdt al iets beter. Zonder die dempers vind ik het naast helaas alle bijgeluiden en issues die ik ermee heb helemaal geen fijn rijdende en sturende auto.

Ga eens bv met een BYD Han, BMW i4 of Nio ET5/7, xPeng P7 bv rijden. Die rijden allemaal veel en veel fijner, als je tenminste van autorijden houdt :)

Vwbt ruimte is de HI5 onovertroffen, en technisch als het werkt tenminste is het ook een fraai staaltje techniek.

De Hi6 rijdt trouwens niet veel beter, ook zompig en log. Jammer dat men dat niet net wat fijner afstelt. Gok dat de N versie vele malen fijner stuurt remt en stuurt.

Na mijn ervaringen voorlopig geen Hyundai/Kia meer. Jammer want zon Hi5 is een leuk ontwerp, interieur leuke ban opzet ook maar jah kwalitatief belabberd.

Wellicht maar eens de zomer afwachten want er komen interessante autos aan zoals bv Polestar 4, BYD Seal of de Fisker Ocean. Zal allemaal beter zijn dan een Hi5, kan haast niet anders :)
Tja het hangt ook helemaal af van je rijstijl. Ik zweef het liefst over het wegdek heen, en daarvoor is mijn Ioniq5 een perfect model. De meeste BMW's waarin ik gereden heb sturen heel direct en hebben vaak een strakke wegligging. Da's mij veel te sportief voor het woon-werkverkeer.

Los van discussies over gebreken e.d.: past de auto wel bij je rijstijl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Rijgedrag van beide autos is totaal verschillend.

HI5 is idd stukken stiller, als die tenminste niet rammelt kraakt of piept. Maar jah……:(
Wat is er totaal verschillend aan dan? Je zit wat ruimer in de I5, maar veel verschil kan ik niet ontdekken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[...]

Moet je nog wel even vermelden dat die auto's 10.000-25.000 duurder zijn dan een Hi5, helemaal als je bij BWM gaat vinken in de optielijst.

Dat zijn wel appels en peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
nietwijk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:09:
[...]
Als je de IONIQ 5 niks vindt ten opzichte van de Kona zal je wel een dubieus tweedehands pechvoertuig gekocht hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat elke IONIQ 5 daar last van heeft. Als ik in die situatie zat zou ik hem lekker terugbrengen voordat ik een hoop geld investeerde in allerlei modificaties.
Dat zou inderdaad kunnen als het een tweedehands exemplaar is: ansich is het niet erg, wanneer een auto schade gehad heeft. Zolang het maar netjes hersteld is, dan hoor je er ook niets van te zien.

Maar mijn vorige auto heeft ook schade gehad: na het herstel had ik dus plotseling allerlei kraakjes die ik hoorde. Wat uiteindelijk nog verholpen is... alleen dat gebeurd natuurlijk niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
[...]

Als ik zo al je klachten/problemen lees dan kan het niet anders dan dat je een maandagochtend model heb gehad. Heb dit zelf gehad met een Renault Talisman, was binnen een half jaar zowat volledig opnieuw opgebouwd qua onderdelen.
Dus snap je houding wel dat je geen vertrouwen meer hebt in de auto/merk. Het blijft toch in je hoofd meespelen in de beoordeling.

Ik zou inderdaad niet te snel beslissen over een andere auto, heb niet het idee dat men op dit moment zit te wachten op een tweedehands EV qua inruil omdat ze deze in de duurdere prijsklassen lastig kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
de meester01 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Moet je nog wel even vermelden dat die auto's 10.000-25.000 duurder zijn dan een Hi5, helemaal als je bij BWM gaat vinken in de optielijst.

Qua modellen kan je deze inderdaad totaal niet vergelijken met de Ioniq 5, allemaal sedans tegenover hatchback/CUV. Qua prijs zit alleen de Xpeng P7 in dezelfde klasse.
Heb een proefrit met de P7 gemaakt (weliswaar de Chinese variant nog) maar deze zat qua bouwkwaliteit/software matig in elkaar. Begreep van iemand anders dat de Europese versie aanzienlijk beter is, maar deze komt pas deze maand beschikbaar voor proefritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
citomaster schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Tja het hangt ook helemaal af van je rijstijl. Ik zweef het liefst over het wegdek heen, en daarvoor is mijn Ioniq5 een perfect model. De meeste BMW's waarin ik gereden heb sturen heel direct en hebben vaak een strakke wegligging. Da's mij veel te sportief voor het woon-werkverkeer.

Los van discussies over gebreken e.d.: past de auto wel bij je rijstijl?
Klopt, past niet helaas. Das mijn eigen schuld want geen proefritje gemaakt. Kan de auto niks aan doen :)

Ik hou van autorijden, niet van zompig over de weg deinen :)

Nu met de andere veren is het al vele malen beter trouwens, op de snelweg en meeste 80-100km wegen is het nu goed genoeg.

Alleen in de stad of echt slechte wegen is het nog niet veel, dan merk je dat onderstel en met name de dempers het gewicht enorm slecht aan kunnen. Zeer ongebalanceerd weggedrag tot gevolg hebben.

Maar goed, als er nu verder geen issues zouden zijn was dat nog wel op te lossen geweest. Het is nu al vele vele vele malen beter dan een standaard HI5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Ozzie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Wat is er totaal verschillend aan dan? Je zit wat ruimer in de I5, maar veel verschil kan ik niet ontdekken.
Vering/demping/stuurgedrag zijn totaal anders in beide autos. Mede ook door de andere wielbasis.

Kona is bv vele malen harder vwbt de demping en vering en stuitert daardoor ook meer maar deint niet, stuurt ook directer en is FWD tov RWD of AWD (die laatste rijdt minder dan de RWD vind ik trouwens). Je zou van een RWD snellere stuuracties verwachten maar jah….. moet er wel bij zeggen dat dit bij mij nu vrij goed in orde is met de HI5, althans vele malen beter dan het standaard gedrag. Dat beviel me helemaal niet.

Stoelen zitten ook gewoon lekker vast in de Kona 🤪🤪🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Stephan_haarlem schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:42:
[...]

Qua modellen kan je deze inderdaad totaal niet vergelijken met de Ioniq 5, allemaal sedans tegenover hatchback/CUV. Qua prijs zit alleen de Xpeng P7 in dezelfde klasse.
Heb een proefrit met de P7 gemaakt (weliswaar de Chinese variant nog) maar deze zat qua bouwkwaliteit/software matig in elkaar. Begreep van iemand anders dat de Europese versie aanzienlijk beter is, maar deze komt pas deze maand beschikbaar voor proefritten.
Zit idd te wachten op de nieuwe P7 ook voor een testrit, groot nadeel is dat er geen trekgewicht achter kan. Dus feitelijk valt die dan al af voor me, moet zo af en toe aanhanger met racekar erop naar bv Zandvoort of Assen kunnen trekken. Anders moet ik er weer een auto bijnemen, en staat al vol hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Vering/demping/stuurgedrag zijn totaal anders in beide autos. Mede ook door de andere wielbasis.

Kona is bv vele malen harder vwbt de demping en vering en stuitert daardoor ook meer maar deint niet, stuurt ook directer en is FWD tov RWD of AWD (die laatste rijdt minder dan de RWD vind ik trouwens). Je zou van een RWD snellere stuuracties verwachten maar jah….. moet er wel bij zeggen dat dit bij mij nu vrij goed in orde is met de HI5, althans vele malen beter dan het standaard gedrag. Dat beviel me helemaal niet.

Stoelen zitten ook gewoon lekker vast in de Kona 🤪🤪🤪
Mijn Kona was niet harder geveerd dan mijn I5 hoor, tenminste ik voel geen verschil. Zweven allebei lekker over de weg en dat vind ik ook chill. Paar auto's gereden reed ik in een Alfa Romeo en die was echt hard geveerd. Stuurde wel lekker strak, maar je voelt ook elk bobbeltje in de weg en moest nagenoeg stilstaand over een drempel omdat die zo laag was.

En mijn stoelen zitten ook vast :)

Maar ik weet er ook niks van, ben geen auto kenner. Maar mijn I5 rijd gewoon lekker. Ik race er ook niet mee, gewoon naar werk e.d. voor de rest niks geks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietwijk
[...]
Ik heb inderdaad SFD's, als ik de specs van MY23 moet geloven. Ze zien er gewoon als een normale demper uit. Maar dat maakt het nog geen goede of slechte auto. Je kan het wel een slechte auto vinden, maar dat blijft persoonlijk. Ik heb uitvoerig proefgereden met een ouder model die ze niet zou hebben en dat vond ik ook een fijne auto.

Er is een nuance tussen of een auto slecht IS, of dat iemand een auto slecht VINDT.
Daarnaast is er nuance of een enkele IONIQ 5 slecht IS, of alle IONIQ 5's slecht ZIJN.

Ik ben van mening dat als een enkel onderdeel regelmatig tekortkomt het een goede auto is, met enkele foutieve onderdelen. Kan alsnog vervelend zijn. Maar liever dat dan een onvoorspelbare auto waar van alles aan kapot gaat en je de oorzaak niet kan vinden omdat de algehele kwaliteit slecht is.

Ik heb hiervoor lange tijd meerdere BMW's gereden en die hadden allemaal hun bekende gebreken. Echter ging zelden iets onvoorspelbaars kapot. Dat is voor mij een goede auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Munro Live IONIQ 5 uit elkaar halen: Het is geen las: Hyundai Ioniq 5-deurs montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 18:20
Ik had zojuist iets vreemds. Achteruitrijcamera bleef aan in de D stand. Auto even op een veilige plek even uitgezet en weer aan. Camera was weer uit. Maar toen de auto in R stand zetten ging de camera niet meer aan. Iemand dit al eens gehad?

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:45:
[...]

Klopt, past niet helaas. Das mijn eigen schuld want geen proefritje gemaakt. Kan de auto niks aan doen :)

Ik hou van autorijden, niet van zompig over de weg deinen :)
Als je een willekeurige review/vergelijkings video had gekeken zou je dit ook geweten hebben. Elke review noemt de Ioniq 5 "rustig", "relaxed" of "comfortabel". Dat hoort genoeg te zeggen als je een liefhebber bent ;)
Als voormalig Golf GTE rijder voelt de Ioniq 5 ook als een touringcar aan voor mij. Ik vind dat minder prettig, maar is een bewuste keuze geweest. Ik heb de Kia EV6 goed proef gereden en de Ioniq 5 P45 nog geen 500 meter proef gereden (mijn vrouw mocht de proefrit doen). De voordelen wegen flink op tegen de nadelen in mijn geval, en ik zal ook niet klagen over touringcar gedrag. De Ioniq 5 is ook niet de snelste EV in zijn klasse. Voor een scheurijzer moet je bij een ander merk zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 01-05-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
repmeer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:37:
Ik had zojuist iets vreemds. Achteruitrijcamera bleef aan in de D stand. Auto even op een veilige plek even uitgezet en weer aan. Camera was weer uit. Maar toen de auto in R stand zetten ging de camera niet meer aan. Iemand dit al eens gehad?
Welk effect heeft het knopje drukken van de achteruitrij camera in jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repmeer
Razwer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Welk effect heeft het knopje drukken van de achteruitrij camera in jouw situatie?
Welke knopje is dat? Ik wist niet dat daar een knopje voor is. Ik heb de auto pas 1 maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
repmeer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:42:
[...]

Welke knopje is dat? Ik wist niet dat daar een knopje voor is. Ik heb de auto pas 1 maand
(Kort) indrukken is toggle voor de camera, ingedrukt houden is parkeerhulp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZityYhjp150FI0JPc3HkB46xZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBzPAelRUuFU36QaoaJwCM3C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• repmeer
Razwer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Kort indrukken is toggle voor de camera, ingedrukt houden is parkeerhulp.
[Afbeelding]
Thx. Camera deed het net weer normaal na zo 10 minuten uit te zijn geweest. In de R stand camera aan en met de toets kon ik de camera uit en aan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
repmeer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Thx. Camera deed het net weer normaal na zo 10 minuten uit te zijn geweest. In de R stand camera aan en met de toets kon ik de camera uit en aan zetten.
Top!
Mocht je achterruit dermate vies zijn dat je (te) weinig ziet, kan je deze knop dus tijdens het rijden gebruiken om toch nog achter je kunnen kijken (mits de camera schoon is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
de meester01 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:34:
[...]

BMW is wat duurder, ook vele malen betere kwaliteit. Die HI5 van me was ook gewoon 64k. Dis zo voordelig zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
nietwijk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:24:
[...]

Ik heb inderdaad SFD's, als ik de specs van MY23 moet geloven. Ze zien er gewoon als een normale demper uit. Maar dat maakt het nog geen goede of slechte auto. Je kan het wel een slechte auto vinden, maar dat blijft persoonlijk. Ik heb uitvoerig proefgereden met een ouder model die ze niet zou hebben en dat vond ik ook een fijne auto.

Er is een nuance tussen of een auto slecht IS, of dat iemand een auto slecht VINDT.
Daarnaast is er nuance of een enkele IONIQ 5 slecht IS, of alle IONIQ 5's slecht ZIJN.

Ik ben van mening dat als een enkel onderdeel regelmatig tekortkomt het een goede auto is, met enkele foutieve onderdelen. Kan alsnog vervelend zijn. Maar liever dat dan een onvoorspelbare auto waar van alles aan kapot gaat en je de oorzaak niet kan vinden omdat de algehele kwaliteit slecht is.

Ik heb hiervoor lange tijd meerdere BMW's gereden en die hadden allemaal hun bekende gebreken. Echter ging zelden iets onvoorspelbaars kapot. Dat is voor mij een goede auto.
Helemaal mee eens:

En dat is nu juist het issue….. er gaat van alles kapot, super onvoorspelbaar en ook niet of nauwelijks blijkbaar te repareren door de dealert.

Dat het onderstel niet geweldig is vind ik een minpunt maar dat is niet waarom ik het een slechte auto noem. De bouwkwaliteit is een ander verhaal. Niveau Lada wat mij betreft…. Heb nog nooit zo vaak in een garage staan….:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Ozzie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Mijn Kona was niet harder geveerd dan mijn I5 hoor, tenminste ik voel geen verschil. Zweven allebei lekker over de weg en dat vind ik ook chill. Paar auto's gereden reed ik in een Alfa Romeo en die was echt hard geveerd. Stuurde wel lekker strak, maar je voelt ook elk bobbeltje in de weg en moest nagenoeg stilstaand over een drempel omdat die zo laag was.

En mijn stoelen zitten ook vast :)

Maar ik weet er ook niks van, ben geen auto kenner. Maar mijn I5 rijd gewoon lekker. Ik race er ook niet mee, gewoon naar werk e.d. voor de rest niks geks.
Ik ben een “echte” Alfist, dat zijn enorm fijn rijdende autos altijd al geweest :)

Mijn GTA van 20jr oud rammelt en kraakt nb minder dan mijn HI5…. Dus bouwkwaliteit ook nog eens beter… en dat voor een Alfa :)

Vering/demping is totaal anders, Kona zou ik niet zwevend noemen. Hi5 is (na)deinend, relaxed en flink hellend maar door oa je FSD dempers is dat enorm veel verbeterd en is het als je van comfort houdt vast een prima auto. Moet je geen 20 inch nemen want die doen echt flink afbreuk aan dat weggedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kretek1305
spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:36:
[...]
Vering/demping is totaal anders, Kona zou ik niet zwevend noemen. Hi5 is (na)deinend, relaxed en flink hellend maar door oa je FSD dempers is dat enorm veel verbeterd en is het als je van comfort houdt vast een prima auto. Moet je geen 20 inch nemen want die doen echt flink afbreuk aan dat weggedrag.
Afbreuk klinkt negatief. Kun je toelichten wat het verschil juist is tussen 19 en 20''? Ik wil 20'' velgen kopen voor de zomer, extra info is welkom. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 16:24
[...]

Ruim 5K gereden met mijn Ioniq 5 AWD en hoe stil deze ook is ik heb nog nergens een kraakje of een piepje gehoord... oh ja toch wel, en dat bleek een voorwerp in het handschoenen kastje te zijn,

Daarna keerde de rust weer....

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
kretek1305 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Afbreuk klinkt negatief. Kun je toelichten wat het verschil juist is tussen 19 en 20''? Ik wil 20'' velgen kopen voor de zomer, extra info is welkom. _/-\o_
Auto wordt er onrustig van, te hard ook dus comfort gaat voor een deel foetsie. Geluid neemt ook toe.

Voordeel is wel dat het gedein op de snelweg stukken minder wordt. Vergeet ook niet dat 20inch banden al snel 2x zo prijzig zijn dan 19 inch.

Hoewel 20 inch mooier staat ben ik overgestapt op 19 inch, rijdt fijner en je komt er ook nog eens verder mee :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nietwijk
spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Helemaal mee eens:

En dat is nu juist het issue….. er gaat van alles kapot, super onvoorspelbaar en ook niet of nauwelijks blijkbaar te repareren door de dealert.

Dat het onderstel niet geweldig is vind ik een minpunt maar dat is niet waarom ik het een slechte auto noem. De bouwkwaliteit is een ander verhaal. Niveau Lada wat mij betreft…. Heb nog nooit zo vaak in een garage staan….:(
Mijn punt is dat het grootste deel van de problemen die je noemt niet representatief voor de IONIQ 5 is, maar voor jouw specifieke auto. Oftewel dat de IONIQ 5 op zich geen slechte auto is, maar jouw auto mogelijk wel. Dat is de nuance. Heel vervelend voor jou natuurlijk, maar niet representatief voor de (toekomstige) IONIQ 5 rijder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
nietwijk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:37:
[...]

Mijn punt is dat het grootste deel van de problemen die je noemt niet representatief voor de IONIQ 5 is, maar voor jouw specifieke auto. Oftewel dat de IONIQ 5 op zich geen slechte auto is, maar jouw auto mogelijk wel. Dat is de nuance. Heel vervelend voor jou natuurlijk, maar niet representatief voor de (toekomstige) IONIQ 5 rijder.
Ik ben het hier 100% mee eens…..

Mijn ervaringen tot nu toe met de Hyundai Ioniq 5 zijn heel goed en de kwaliteit is vergelijkbaar met die van mijn vorige auto’s waaronder 3x een Lexus en het laatste model Toyota RAV4 (Executive uitvoering).
Wellicht was mijn laatste Lexus (300H F Sport line) net een tandje beter maar veel scheelt het niet.

Daarnaast lees ik steeds dat men de wegligging niet goed vindt; als je wilt racen is dit niet de juiste auto (dat had men ook tijdens een proefrit kunnen vaststellen…..).
Voor reizen echter zeker wel!
Heel stil en erg comfortabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

spidertje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Zit idd te wachten op de nieuwe P7 ook voor een testrit, groot nadeel is dat er geen trekgewicht achter kan. Dus feitelijk valt die dan al af voor me, moet zo af en toe aanhanger met racekar erop naar bv Zandvoort of Assen kunnen trekken. Anders moet ik er weer een auto bijnemen, en staat al vol hier :)
aha, dit verklaart in ieder geval een deel van Spidertjes opmerkingen over weggedrag e.d. Ik denk dat niemand anders op dit forum regelmatig op Circuit Zandvoort of Assen rijdt....

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
jrk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:26:
[...]

aha, dit verklaart in ieder geval een deel van Spidertjes opmerkingen over weggedrag e.d. Ik denk dat niemand anders op dit forum regelmatig op Circuit Zandvoort of Assen rijdt....
muah muah, kan achter spider wel staan. heb zelf de project 45 en ev6 rwd gereden. beide autos zijn tegenpolen vanelkaar. waarvan de ioniq5 gevoelloos zweeft boven de grond met veel bodyroll is de ev6 het omgekeerde. sportiever, strakker afgesteld maar toch iets minder comfy en iets meer stuiterend bij onevenheden [relatief, blijft geen auto met sportsuspensie].

Beide is een prima reisauto, maar de I5 is de comfortabeler, rustigere reisauto en de ev6 is de leukere speelauto.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:14
Dit zijn zaken die elke reviewer benoemt en na 5 minuten had ik het door tijdens de proefrit. Ik ben een leek. De I5 is niet ontwikkeld als sportieve auto maar een comfortabele snelwegcruiser.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
[...]

Mijn punt is dat het grootste deel van de problemen die je noemt niet representatief voor de IONIQ 5 is
Ik heb @spidertje nog geen echte exotische problemen horen noemen. Tot nu toe valt bijna alles onder "known (possible) issues". Het spectaculaire is dat het lijkt dat @spidertje dit allemaal in een enkel exemplaar heeft. Het hebben van "known issues" is wel degelijk representatief, alleen de veelvoud van de issues in het enkele exemplaar is dat niet. Eerder in de thread hebben we het al eens over "Bingo kaarten" gehad...
LuPo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:22:
Dit zijn zaken die elke reviewer benoemt en na 5 minuten had ik het door tijdens de proefrit. Ik ben een leek. De I5 is niet ontwikkeld als sportieve auto maar een comfortabele snelwegcruiser.
Dus dat, maar we moeten ook niet persoonlijke voorkeuren gaan mixen met technische problemen, en dat lijkt nu wel te gebeuren in deze discussie (algemeen bedoeld, niet persoonlijk).

Het stukje weggedrag mag voor niemand een verrassing zijn, en als dat wel zo is, heb je niet deugdelijk onderzoek gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Razwer op 02-05-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

LuPo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:22:
Mijn ervaring is dat je de I5 best bijzonder leuk met wat powerdriften door bochten kan gooien hoor. Veel beter dan ik verwacht had zelfs. Ik ben ooit begonnen in een mini (nee, niet die nieuwe BMW dingen bleh) en heb me daardoor een bepaalde rijstijl aangemeten die eigenlijk nooit meer is weggegaan.
Overigens als ik passagiers heb houdt ik me wel in. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

cooper_s1 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Mijn ervaring is dat je de I5 best bijzonder leuk met wat powerdriften door bochten kan gooien hoor. Veel beter dan ik verwacht had zelfs. Ik ben ooit begonnen in een mini (nee, niet die nieuwe BMW dingen bleh) en heb me daardoor een bepaalde rijstijl aangemeten die eigenlijk nooit meer is weggegaan.
Overigens als ik passagiers heb houdt ik me wel in. :)
Zet de tractiecontrole maar eens uit als het nat is :+

Maar het is geen Mercedes GLC 63S AMG

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Zo, na 4 maanden wachten zit er dan eindelijk een nieuwe frontradar is. Dus eindelijk weer heerlijk cruisen op de adaptive cruisecontrol. Ik moest gewoon weer even goed kijken hoe e.e.a. ingeschakeld moest worden en werkt :-)

Verder heeft men bij de dealer goed gekeken naar de rammelende achterklep die na 65k kilometers en allerlei afstel en smeeracties nog steeds bleef rammelen. Men heeft de hele achterklep gedemonteerd is is toen met de auto gaan rijden. Blijkt er een lasnaad van een dakplaat van de carrosserie losgelaten te hebben. Men had dit bij één andere I5 ook gehad. Dit issue zou bekend zijn bij Hyundai en in meer gevallen geconstateerd zijn. Ik weet niet of het een Project 45 model gerelateerd issue is. Auto gaat naar een schadehersteller die het gaat fixen op garantiebasis. Mocht je een I5 rijden met een rammel achterin die er niet uit te krijgen is ondanks allerlei afstel-/smeeracties en alle overige tips en tricks die op het forum gedeeld zijn, ga dan eens met dit verhaal langs je dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
Een vraag over Google Maps via Carplay op de I5. Is het iemand gelukt om zowel gesproken aanwijzingen als muziek (radio FM/DAB+) af te spelen? Ik wil dus niet dat de audio ge-mute wordt tijdens een voice prompt van Google Maps maar dat beiden gelijktijdig te horen zijn.

In andere auto's lukt dit met deze instellingen (zie printscreen) maar niet bij de IONIQ. Althans mij lukt het niet...Bij een app zoals Flitsmester lukt dit wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PKVDu235TD6ZuclTy-W1192iVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKiCwd5G2OIZ8PeNTllRXsVn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
WilliamGeluk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:37:
Zo, na 4 maanden wachten zit er dan eindelijk een nieuwe frontradar is. Dus eindelijk weer heerlijk cruisen op de adaptive cruisecontrol. Ik moest gewoon weer even goed kijken hoe e.e.a. ingeschakeld moest worden en werkt :-)

Verder heeft men bij de dealer goed gekeken naar de rammelende achterklep die na 65k kilometers en allerlei afstel en smeeracties nog steeds bleef rammelen. Men heeft de hele achterklep gedemonteerd is is toen met de auto gaan rijden. Blijkt er een lasnaad van een dakplaat van de carrosserie losgelaten te hebben. Men had dit bij één andere I5 ook gehad. Dit issue zou bekend zijn bij Hyundai en in meer gevallen geconstateerd zijn. Ik weet niet of het een Project 45 model gerelateerd issue is. Auto gaat naar een schadehersteller die het gaat fixen op garantiebasis. Mocht je een I5 rijden met een rammel achterin die er niet uit te krijgen is ondanks allerlei afstel-/smeeracties en alle overige tips en tricks die op het forum gedeeld zijn, ga dan eens met dit verhaal langs je dealer.
Waarschijnlijk ben ik dat, reparatie in oktober vorig jaar, is een P45. Let wel op zonnedak, werkt nog steeds niet zoals eerder. Maar niet getreurd, morgen Ioniq6-FE ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
[...]

Dat is maar de vraag, ik vind dat bv een ICCU die kaduk is in 5-10% vd autos wereldwijd gewoon slecht omdat zonder zon ding de auto niet of nauwelijks functioneert. Kost Hyundai ook nog eens alle winstmarge op de auto en klanten gaan twijfelen of men weer een Hyundai moet nemen.

Het feit dat bv al mijn issues onderdeel zijn van TSBs vanuit Hyundai geeft aan dat ik niet de enige ben en dat Hyundai zelf ook beseft dat er iets moet gebeuren.

Zijn dus ook geen echt kleine zaken maar essentiële onderdelen voor de (veilige) werking van de auto, een merk dat niet in staat is om na meer dan 100jr autotechniek een stoel goed vast te kunnen zetten (ook een TSB dus ben niet de enige) daar vraag ik me dan af….. wat hebben die lui gedaan?

Maar goed…. Mensen lijken het allemaal prima te vinden dus jah waar zou je je als fabrikant dan druk over maken als die “zooi” toch geaccepteerd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
jrk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:26:
[...]

Kan maar zo:)

Ik heb trouwens met vrij veel autos gereden van vele verschillende merken… op straat en overal eigenlijk… tm ijsracen aan toe…dus weet wel iets van wegligging en onderstel afstellingen durf ik wel te zeggen :)

en ik verwacht echt geen raceauto maar wel balans en (enig) gevoel in de auto en niet een deinende auto zonder enig stuurgevoel, dat is echt niet meer van deze tijd. Staat ook in contrast met bv het remgevoel, dat vrij goed is in de Hi5/6 bv.

Kijk, een Mercedes bv rijdt ook zeer comfy maar dan is de balans wel in orde. Ik hou er niet zo van maar iig passen daar veren/dempers/stuurgedrag bij elkaar (meestal).

Dat was/is bij de HI5 niet het geval, snap ook heel goed dat men alsnog de FSD dempers heeft gemonteerd. Rijdt de auto stuk comfortabeler mee zonder te snel na te deinen en te “stotteren” omdat de dempers het gewicht niet onder controle kunnen houden.

Een Hi6 rijdt trouwens niet veel beter viel me
op, ook daar is de afstelling vh onderstel niet in balans. Men heeft er echt op bezuinigd zo lijkt het.

Net als op de kwaliteit van menig onderdeel zo merk ik in de praktijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
WilliamGeluk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:37:

Thanks. Waar zat die lasnaad? Welke dakplaat? Dat kan het maar zo zijn want er zit torsie in die auto….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
hunter3315nl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:57:
[...]

Waarschijnlijk ben ik dat, reparatie in oktober vorig jaar, is een P45. Let wel op zonnedak, werkt nog steeds niet zoals eerder. Maar niet getreurd, morgen Ioniq6-FE ophalen.
Aha. Via H-Point (Gorinchem)?

Ioniq6 ... enjoy. Naar gekeken, in gereden, maar niet praktisch genoeg voor mijn gebruik. Wel een fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
spidertje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:37:
[...]

Thanks. Waar zat die lasnaad? Welke dakplaat? Dat kan het maar zo zijn want er zit torsie in die auto….
Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier een foto en typenummer van een Hyundai Ioniq 5 2022 2023 front radar cruise control unit 99110-GI000, tweedehands op eBay.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/WlEAAOSwGjRkUTRH/s-l500.jpg

Nieuw kosten die blijkbaar rond de 300 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

ZuinigeRijder schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:53:
Hier een foto en typenummer van een Hyundai Ioniq 5 2022 2023 front radar cruise control unit 99110-GI000, tweedehands op eBay.

[Afbeelding]

Daar kun je geen 4 maanden voor wachten. Rijden zonder frontradar is geen Cruise Control, geen veiligheidssytemen voor en continue die foutmelding in het scherm. That's hell. Mijn nieuw frontradar is nu 3 weken in bestelling en sinds 2 weken doet hij het weer....Nog steeds de dealer niet op de hoogte gebracht :P Laat maar lekker staan en onder garantie vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:53:

[Afbeelding]

Om mij ter wille te zijn en de wacht tijd aanzienlijk te verkorten heeft de service chef van mijn garage ter vervanging van mijn defecte radar er één gekocht die in een auto zat die total loss was verklaard. Geen voor en achter schade alleen dak eraf geknipt door brandweer...

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 13:15
Even door het forum gezocht op cruise control i.c.m. i-pedal, maar kon het antwoord niet vinden. We hebben de Ioniq 5 nu een weekje en rijden vaak met I-Pedal i.c.m. cruise control. Hebben jullie een tip hoe je wat soepeler van de cruise control af gaat en uitrolt op de snelweg? Moet je dan altijd je flippers eerst naar level 0 zetten? Ik probeer nu wat gas 'bij' te geven door zo soepel mogelijk uit te rollen.

Wij hebben overigens ook erg last van de bekende tril rond de 100/110kmph. We kijken het nog even aan en dan de dealer inschakelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh514452
koerskii schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:50:
Even door het forum gezocht op cruise control i.c.m. i-pedal, maar kon het antwoord niet vinden. We hebben de Ioniq 5 nu een weekje en rijden vaak met I-Pedal i.c.m. cruise control. Hebben jullie een tip hoe je wat soepeler van de cruise control af gaat en uitrolt op de snelweg? Moet je dan altijd je flippers eerst naar level 0 zetten? Ik probeer nu wat gas 'bij' te geven door zo soepel mogelijk uit te rollen.

Wij hebben overigens ook erg last van de bekende tril rond de 100/110kmph. We kijken het nog even aan en dan de dealer inschakelen..
Door het knopje op het stuur in te drukken onderbreek je de cruise control. Opnieuw dezelfde knop indrukken hervat de cruise control weer op de ingestelde snelheid. Het is de smalle knop rechts op het stuur waarmee je ook de snelheid kan verhogen (+) en verlagen (-) van de cruise control. Als je cruise control uitzet op deze wijze en je voet bij het “gaspedaal” houdt kan je gecontroleerd uitrollen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gemakkelijkste is om voordat je de cruise control aanzet al naar level 1 of 0 zet. Anders inderdaad stroompedaal + :+ indrukken en dan pas cruisecontrol uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ZuinigeRijder schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Gemakkelijkste is om voordat je de cruise control aanzet al naar level 1 of 0 zet. Anders inderdaad stroompedaal + :+ indrukken en dan pas cruisecontrol uitzetten.
Van cruise naar i-pedal kan bijna niet "smooth". Het vergt redelijk wat skills/handelingen en alsnog gaat het nooit echt soepel. Peddelen naar 1 of 0 is naar mijn ervaring de enige manier om het soepel te laten verlopen. "Soepel" is natuurlijk een beetje subjectief maar qua soepel afremmen ben ik wel een purist.

[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 03-05-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 13:15
Check - dank voor jullie reacties. Ik dacht wellicht is hier nog een slimmigheid voor maar het is dus vooral oefening en wellicht naar 1 of 0 schakelen van te voren!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 19:47
Zet de modus op auto in plaats van I-Pedal. Deze is efficienter en regenereerd beter dan I-Pedal is te zien in een aantal youtuber filmpjes. Daarnaast gebruikt hij de radar van de auto om te bepalen of er veel afgeremd moet worden of niet. Rijdt fijner dan de I-Pedal modus en bij uitschakelen op de snelweg gaat hij ook niet vol op de rem.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
jrk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Daar kun je geen 4 maanden voor wachten. Rijden zonder frontradar is geen Cruise Control, geen veiligheidssytemen voor en continue die foutmelding in het scherm. That's hell. Mijn nieuw frontradar is nu 3 weken in bestelling en sinds 2 weken doet hij het weer....Nog steeds de dealer niet op de hoogte gebracht :P Laat maar lekker staan en onder garantie vervangen.
Sinds december rij ik al rond met kapotte front radar. Vandaag eindelijk naar de dealer geweest en bestelling in back order geplaatst voor een nieuwe radar. Zal mij benieuwen of die voor de zomer binnen is :z
Tijdens het wachten een proefrit van 85km in de Ioniq 6 gemaakt. Na afloop blij om weer in de Project 45 te stappen. Zelfs zonder front radar.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtyn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-06-2024
Is er een kans, dat er ooit een update beschikbaar zal komen, waardoor Carplay toch draadloos gebruikt kan worden? Of is dat technisch gezien gewoon onmogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-09 10:08
Technisch gezien zou dat mogelijk zijn. Dezelfde hardware zou gebruikt worden bij wagens waar het wel draadloos werkt.
- The infotainment has the needed hardware for wireless AA/Car Play (can be found when entering the engineering menu) and it's this one: BCM89359 5G WiFi/Bluetooth Smart 2X2 MIMO Combo Chip (https://www.prnewswire.co...-portfolio-300140251.html)

- Hyundai just did not finish the code for the OS to run wireless carplay / AA...People that got into the codebase confirmed this (https://gitlab.com/g4933/gen5w) at least in their telegram group

So if we get wireless carplay/aa is a big question... but it should be possible! But nothing official
Bron

Het zou dus zo maar eens mogelijk zijn.
Maar evengoed kan het er nooit komen.

Ik heb ergens gelezen dat het een bewuste keuze was van Hyundai omdat er op de wireless versie van AA/Carplay sneller vertraging op de navigatie zit en dit mogelijks tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden.
Klikt plausibel, maar is geen zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
Myrtyn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:58:
Is er een kans, dat er ooit een update beschikbaar zal komen, waardoor Carplay toch draadloos gebruikt kan worden? Of is dat technisch gezien gewoon onmogelijk?
Je hebt er speciale hardware voor nodig. En het schijnt dat het wel aanwezig is (of was dat bij de EV6?), maar er schijnt een legal fight te zijn tussen Hyundai / Apple / kaart leverancier of het verzamelen van data etc. Dus dikke kans dat het er niet komt... (en een behoorlijk fail ook imho, niet dat het de auto minder maakt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh514452
L-VIS schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Je hebt er speciale hardware voor nodig. En het schijnt dat het wel aanwezig is (of was dat bij de EV6?), maar er schijnt een legal fight te zijn tussen Hyundai / Apple / kaart leverancier of het verzamelen van data etc. Dus dikke kans dat het er niet komt... (en een behoorlijk fail ook imho, niet dat het de auto minder maakt...)
Had het er ook niet iets mee te maken dat met name de combi van draadloos laden en draadloze CarPlay / AA moeilijk te behappen is voor de telefoon en nogal veel vraagt van de batterij en zijn temperatuur? Of is dat een gevalletje klepel horen luiden maar niet weten waar de klok hangt 8)7 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 13:21
De mate van regeneratie wisselen werkt bij mijn I5 in ieder geval niet als deze op de CC staat. De overgang van CC naar iPedal gaat hier heel soepel maar is een kwestie van gewenning door eerst licht het gaspedaal in te drukken en vervolgens via het stuur de CC uit te schakelen. Ik merk nu geen overgang meer met deze manier van werken.

Wat ik nog wel een vervelend dingetje vind is het piepje als je de CC aan en uit zet als iPedal is ingeschakeld. Als iemand weet hoe je dat specifieke piepje uit kunt zetten dan houd ik me aanbevolen.

[ Voor 32% gewijzigd door Rugby82 op 03-05-2023 15:24 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:10
Ik heb de stuurkolom/sensor/lfa update gehad, fijn verschil. De garagechef was allemaal heel skeptisch erover, maar bij het ophalen zei hij dat hij het ook bij zijn eigen ioniq5 ging doen.

Ik ben overigens tevreden, maar het meeste lachen moet ik wel om die lane switch assistent. Dat goed gebruiken is wel echt komisch slechte UX. Je moet dan de auto laten sturen, maar als je het stuur niet goed vasthoudt, wil hij het niet doen, maar als je dan teveel vasthoudt, stopt ie de operatie. Heeft iemand daar een truukje voor? Of is het gewoon een gimmick dat door veiligheidsconcerns te strak beperkt word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:08

GG85

.......

Dala schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:33:
Ik heb de stuurkolom/sensor/lfa update gehad, fijn verschil. De garagechef was allemaal heel skeptisch erover, maar bij het ophalen zei hij dat hij het ook bij zijn eigen ioniq5 ging doen.

Ik ben overigens tevreden, maar het meeste lachen moet ik wel om die lane switch assistent. Dat goed gebruiken is wel echt komisch slechte UX. Je moet dan de auto laten sturen, maar als je het stuur niet goed vasthoudt, wil hij het niet doen, maar als je dan teveel vasthoudt, stopt ie de operatie. Heeft iemand daar een truukje voor? Of is het gewoon een gimmick dat door veiligheidsconcerns te strak beperkt word?
Je kan vooral niet linken naar oplossingen die niet toegestaan zijn en de veiligheid van een functie teniet doen

[ Voor 34% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
kor952 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Om mij ter wille te zijn en de wacht tijd aanzienlijk te verkorten heeft de service chef van mijn garage ter vervanging van mijn defecte radar er één gekocht die in een auto zat die total loss was verklaard. Geen voor en achter schade alleen dak eraf geknipt door brandweer...
Voor mij heeft de dealer een IONIQ 5 uit de showroom gekannibaliseerd om de ICCU in mijn auto te steken en de ICCU die later binnenkomt stoppen ze weer in de showroom auto. Een radar uitwisselen lijkt me overigens een stuk makkelijker dan een ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

nietwijk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:32:
[...]

Voor mij heeft de dealer een IONIQ 5 uit de showroom gekannibaliseerd om de ICCU in mijn auto te steken en de ICCU die later binnenkomt stoppen ze weer in de showroom auto. Een radar uitwisselen lijkt me overigens een stuk makkelijker dan een ICCU.
De ICCU is er bij mij wel uit geweest ivm tsb omtrent koelvloeistoflekken. Daarna ben je al je spullen kwijt omdat ze die op een andere plek weer ergens in de auto hebben gelegd.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
een tijd geleden was er iemand die een kraakje hoorde en de dealer er niet achter kon komen wat het was en te horen kreeg om er maar mee door te rijden tot het erger werd, ik weet niet meer wie de vraag toen stelde, maar het leek erg op een issue wat ik ook had. mijn dealer kon er toen ook niet achterkomen, maar gisteren is vastgestelt dat er een aandrijfas vervangen moet worden om de knerpende geluidje bij mijn auto op te lossen. dus herken je je vraag, dan zou dit een sugestie kunnen zijn :+

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +8 Henk 'm!
In de VS is de Mei update te downloaden, waarschijnlijk voor Europa ook deze maand :?

Veranderingen (naast de kaart update):
- lange trip route, zoals IONIQ 6
- SiriusXM-radio toont nu de signaalsterkte.
- Pictogrammen naast de pijlen voor stoelverwarming/-circulatie.
- De afbeelding van de verwarming/koeling stoelen is niet zo scherp.
- Het indrukken van het SoundHound-pictogram tijdens FM-radio geeft een bluelink-foutmelding.
- AC Laadstroominstelling is nu procenten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 07:01
Wat mij betreft een compleet onverantwoord advies. Van mij mag gebruik van dit soort gewichten zwaar beboet worden. Het is echt geen zelfrijdende auto en het is naïef om hem als zodanig te beschouwen.

[ Voor 41% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

lackaday schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Wat mij betreft een compleet onverantwoord advies. Van mij mag gebruik van dit soort gewichten zwaar beboet worden. Het is echt geen zelfrijdende auto en het is naïef om hem als zodanig te beschouwen.
Naïef? Zeg maar gerust gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
-CJ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:44:
[...]

En strafbaar (onder artikel 5).

[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 04-05-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
Dala schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:33:

Denk voornamelijk dat het systeem te traag is met alle factoren te berekenen.
Op de Nederlandse snelwegen gebruik ik het nog wel eens, maar bijvoorbeeld in Duitsland is het niet te gebruiken/gevaarlijk door de grotere verschillen in snelheid.
Dus leuke functie als deze werkt maar zou het niet gemist hebben als het er niet op zou zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

lackaday schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:23:
[...]

-CJ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Razwer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:08:
[...]

En strafbaar (onder artikel 5).
Ik geef geen advies, ik zeg alleen dat het kan en dat de lane switching dan wel goed werkt.
Ik zit zelf voor mijn werk in dit soort systemen en weet redelijk wat van Functional Safety in automotive en de hele reden dat je elke x seconden je stuur aan moet raken is omdat de regelgeving het nog niet toestaat zonder additionele monitoring van de bestuurder en staat los van waar de techniek toe in staat is. Als ie 20sec zelf kan rijden op een willekeurig moment kan hij dat ook 20 minuten.
Laten we wel wezen: onder het appen elke 20sec een tikje aan het stuur geven is ook niet echt veilig dus het gaat er om wat de bestuurder aan het doen is en hoe alert die is.
Als ze dat goed wilden doen konden ze volgens de wetgever ook aan in-cabin sensing doen (ir camera die naar de bestuurder kijkt) en dan heb je wel een onbeperkte limiet zolang je maar alert bent.
Dat kost echter meer geld dus kiest de OEM er voor om een timertje in te bouwen die je verplicht om af en toe kracht uit te voeren op het stuur en daar dan uit te concluderen dat daardoor de bestuurder ook wel alert zal zijn. De wetgever vindt dat goed genoeg dus klaar er mee.

Ik zeg ook nergens dat ik het stuur compleet los laat, niet oplet of aan het werk ben op mijn laptop terwijl ik 160 op de HDA2 rijdt. Dat vullen jullie in :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

GG85 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:37:
[...]

[...]

[...]

Ik zeg ook nergens dat ik het stuur compleet los laat, niet oplet of aan het werk ben op mijn laptop terwijl ik 160 op de HDA2 rijdt. Dat vullen jullie in :).
Je lijkt wel tijdens het rijden je telefoon te gebruiken om een foto te maken :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Leuk om een keertje te proberen of het werkt en met je handen dicht in de buurt. Maar verder zou ik adviseren om het daar dan ook maar bij te laten. Ben met de eerste schrijver eens dat de auto-lane functie inderdaad bijzonder weinig toegevoegde waarde heeft. Gebruik het soms voor de grap wel eens, maar de praktijkwaarde is nihil.

[ Voor 34% gewijzigd door Notna op 08-05-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Stephan_haarlem schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Denk voornamelijk dat het systeem te traag is met alle factoren te berekenen.
Op de Nederlandse snelwegen gebruik ik het nog wel eens, maar bijvoorbeeld in Duitsland is het niet te gebruiken/gevaarlijk door de grotere verschillen in snelheid.
Dus leuke functie als deze werkt maar zou het niet gemist hebben als het er niet op zou zitten.
Probleem is dat het te gevoelig is voor bewegingen aan het stuur terwijl hij je ook verplicht aan het stuur te zitten. Nogmaals: dat aan het stuur moeten zitten is puur zodat ze geen driver monitoring hoeven te toen.
Als je dat omzeilt zie je de echte potentie van het systeem en han je nog voor je iemand ingehaald hebt al aangeven dat je naar rechts wilt waarna de auto dat keurig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

-CJ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Je lijkt wel tijdens het rijden je telefoon te gebruiken om een foto te maken :o :D
Dat was de passagier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
GG85 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:37:
Helaas zijn er naïeve personen die iets online lezen of zien en het daarna op hun eigen manier gaan nadoen, soms in een iets minder verantwoorde manier. Daarom zie ik het als morele verplichting om aan te duiden dat zoiets niet verantwoord is.
Als voorbeeld: een goefende motorrijder die een wheely trekt vs de volgende orgaandonor die het na probeert te doen bewijst al genoeg.
"Capriolen" op de weg brengt behalve potentieel gevaar voor jezelf vooral gevaar voor anderen. Dat laatste maakt het een serieuze zaak.
Een recent/bekend voorbeeld van onverantwoord gedrag met fatale gevolgen: https://www.telegraaf.nl/...-voor-dodelijk-ongeval-a4
Stel je post inspireert iemand om onverantwoord gedrag te vertonen en er blijken fatale gevolgen van te komen, zou je nog lekker kunnen slapen als je zou weten dat je zoiets geinspireerd zou kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Razwer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Helaas zijn er naïeve personen die iets online lezen of zien en het daarna op hun eigen manier gaan nadoen, soms in een iets minder verantwoorde manier. Daarom zie ik het als morele verplichting om aan te duiden dat zoiets niet verantwoord is.
Als voorbeeld: een goefende motorrijder die een wheely trekt vs de volgende orgaandonor die het na probeert te doen bewijst al genoeg.
"Capriolen" op de weg brengt behalve potentieel gevaar voor jezelf vooral gevaar voor anderen. Dat laatste maakt het een serieuze zaak.
Een recent/bekend voorbeeld van onverantwoord gedrag met fatale gevolgen: https://www.telegraaf.nl/...-voor-dodelijk-ongeval-a4
Stel je post inspireert iemand om onverantwoord gedrag te vertonen en er blijken fatale gevolgen van te komen, zou je nog lekker kunnen slapen als je zou weten dat je zoiets geinspireerd zou kunnen hebben?
Het internet staat vol met onzin, het is altijd nog degene zelf die besluit iets doms te doen.

Op de manier zoals jij het brengt kun je alles wel doortrekken naar het echte leven.

Dat voorbeeld vd motorrijder: beide gevallen zijn in beginsel artikel 5 of je nu 35 jaar ervaring hebt of 35 minuten en horen niet op de openbare weg thuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razwer
de meester01 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:48:
[...]

Het internet staat vol met onzin, het is altijd nog degene zelf die besluit iets doms te doen.

Op de manier zoals jij het brengt kun je alles wel doortrekken naar het echte leven.

Dat voorbeeld vd motorrijder: beide gevallen zijn in beginsel artikel 5 of je nu 35 jaar ervaring hebt of 35 minuten en horen niet op de openbare weg thuis.
Een gewichtje in je stuur hangen valt ook gewoon onder artikel 5 en hoor je ook niet op de openbare weg te doen, of je nu wel of niet op let. Het argument dat het internet vol staat met onzin is een drogreden natuurlijk. Wanneer er vuil op straat ligt gooi je dan ook je vuil er bij? Dat is schapen gedrag. Mensen gedragen zich te vaak als schapen. Dat is precies mijn punt. Dat iets vaak gebeurt maakt het niet juist.

Je kan het allemaal proberen te relativeren maar ik heb erg veel moeite met laks weggedrag en anderen in gevaar te brengen. Rijden onder invloed discussies ga ik met gestrekt been in bijvoorbeeld. Je mag daar een andere mening over hebben, maar ik hoop dat je nooit een situatie mee zal maken waardoor je je mening bij zal moeten stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 04-05-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

We hebben het niet over laks weggedrag of rijden onder invloed he? We hebben het over een trucje om een systeem wat momenteel (puur door wetgeving) 60 sec het stuur van je over mag nemen dat wat langer te laten doen.
Wat is het verschil tussen seconde 0-60, tikje stuur, 60-120 seconden enz en 0-120 sec geen tikje hoeven geven? Faalt het systeem ineens bij seconde 61 of is het ineens onveilig vanaf seconde 61?
Nee natuurlijk niet. Het gaat er om wat de bestuurder doet en hoe alert die blijft.
Dat verplichte tikje aan het stuur wat na 10x muscle memory is maakt echt het verschil niet en is puur de uitkomst van zoeken naar een goedkope manier om de bestuurder bij de les te houden.
Maar als je niet op wilt letten kan dat net zo goed in de tijd dat je het stuur niet aan hoeft te raken dan in een lagere tijd door een gewichtje.
En hetzelfde geld voor wel opletten.
Dat tikje aan het stuur zorgt echt niet magisch dat je wel bij de les blijft maar is puur een oplossing voor een legal probleem.

Maar goed, we gaan het niet eens worden. Prima dat je me er op aan spreekt maar dan neem ik aan dat je nooit onder het rijden naar je medepassagier kijkt, aan de radio zit, met je gedachten afdwaalt of ook maar op enig andere manier afgeleid bent want dan ben je net zo laks/roekeloos/whatever bezig ;).

[ Voor 31% gewijzigd door GG85 op 04-05-2023 17:34 ]

Pagina: 1 ... 163 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic