ietsje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:26:
Smart, Zoe en Nissan vereisen dus de randaarde (die V2L niet biedt) maar blijkbaar hebben onze eigen Kia's en Ioniqs die 'randvoorwaarde' niet bij opladen... Belangrijkste vraag: Wat kunnen Hyundai en Kia doen om dit te fiksen? Zou het technisch mogelijk zijn om dit te fiksen/omzeilen, op een verantwoorde manier??
Ik vermoed dat die auto's allemaal testen of de aarde aanwezig is door de weerstand of spanning tussen aarde en nul te meten. Als die weerstand of spanning te hoog is, dan weigeren ze te laden.
Simpele oplossing zou zijn: tussen de V2L adapter en Granny de aarde en de nul met elkaar verbinden.
(Bij huis aansluiting zit ook ergens (vaak bij netbeheerder) de aarde aan de nul verbonden)
Dus bijvoorbeeld V2L -> 240v Stekker -> 240v Contra-Stekker -> Granny. En dan in een van die 240v stekkers de aarde met 1 de "nul" verbinden.
Dit "stekker contra-stekker" verloopje moet je dan wel altijd op dezelfde manier in de V2L stoppen. Als je hem omdraait, dan verbindt ie namelijk aarde met fase.
(En je moet het denk ik ook alleen gebruiken voor de Granny.)
Een uitdaging die ik nog zie: bepalen welke draad van de V2L de nul is.
(spanning meten tussen 1 van de polen en een (blank) metalen onderdeel van de auto of de min-pool van de 12v accu?)
En de vraag is ook: is de nul van de V2L ook daadwerkelijk nul ten opzichte van de metalen delen van de auto / de min van de 12v accu?
En bij de auto die geladen wordt: is de aarde en/of nul van de laadkabel op enige manier gekoppeld aan de nul van de auto en dus aan de metalen delen?
Stel bij V2L zit de nul op 120v tov de metalen delen van de I5. Dan zou er op de metalen delen van de ladende auto ook 120v kunnen staan tov van de I5 -> als je metalen delen van beide auto's te gelijk zou aanraken, dan zou je dus een schok kunnen krijgen.
Edit: Disclaimer, ik heb ook geen idee wat de Ioniq 5 er van vindt als nul en aarde verbonden worden na de V2L adapter....
Nette manier zou zijn om een scheidingstransformator te plaatsen tussen V2L en Granny. Aan de secondaire kant van die trafo (de kant van de granny) kan dan 1 van de polen verbonden worden met de aarde van de granny.
(Op deze manier blijven de aarde en nul aan de V2L kant gewoon gescheiden.
En is er ook geen risico meer op schokken, als je beide voertuigen te gelijk aan raakt.
Echter een scheidingstrafo die voldoende vermogen aan kan, is niet goedkoop.
Zie bv ook
https://erea.be/img/cms/EREA-technical-paper-laadpalen.pdf voor een oplossing die in België nodig kan zijn (als in een straat 3x230v zonder nul ligt. (met 230v tussen de verschillende fasen) -> hier is ook de spanning tussen aarde en "nul" hoger dan 0v)
[
Voor 18% gewijzigd door
DrChair op 14-04-2023 21:33
]