Trucks hebben een tweede reden dat ze zo populair zijn in de VS: omdat ze technisch niet als 'auto' classificeren, maar als kleine truck, hoeven ze niet aan andere veiligheids en milieunormen te voldoen die voor auto's gelden. Bovendien zitten er ook andere belastingen op. Dit heeft er voor gezorgd dat de marges op trucks voor de auto fabrikanten hoger liggen, en daardoor pushen ze meer trucks en échte SUV's, die technisch ook als truk classificeren (= personenvoertuig op truck frame, niet SUV zoals wij ze kennen, grote auto op auto frame). Uit protectionisme is er bovendien een import ban op bepaalde kleine europese vracht vervoer auto's, zoals veel minivans, en voila... truck cultuur is ontstaan. Ze zijn daar ook zo 'goedkoop' omdat ze onder een heel gekke belastingstructuur vallen. De marketing is "veilig", "veel vrachtruimte" en "avontuurlijk", terwijl de praktijk vaak is dat een V70 meer laadruimte heeft, meer passagiersruimte, én vaak nog makkelijker parkeert, al helemaal als je er een aanhangwagen aan hangt. De meeste trucks rijden de kinderen van/naar school daar, en omdat ze aan andere veiligheidseisen hoeven te voldoen (qua vooruit zicht én achteruit zicht een stuk meer deadzone toegestaan dan bij een auto) is het argument "veilig" al helemaal ver te zoeken. En dat is niet alleen vanwege het slechte zicht, maar ook voor de bestuurder zelf. Er hoeft aan een stuk minder eisen te worden voldaan, en hoewel er natuurlijk wat bias is: de 'hoogmoed' factor zorgt ook voor meer ongelukken.
Om het beeld even te schetsen over de blinde plek voor een F150:
/f/image/8RC6n1VD0AJD0l6Iw13QbfaW.png?f=fotoalbum_large)
-- kindje in de oranje jas is het enige wat vanuit de auto te zien is. Door de hoge motorkap in vergelijking met iets als de Ioniq5 zijn ze wel allemaal... euh... nouja onder de auto.
Qua grootte denk ik dat de Ioniq 5 zeker voor een EV zo ongeveer een van de meer maximale varianten zou moeten zijn qua hoogte, en qua 'voor' kap. Langer zou misschien kunnen, maar er is een moment dat de 0-CO2 uitstoot van een EV tegelijk gewoon tegen gewerkt wordt door hoe absurd onzuinig het is.
Ik realiseer me dat ik wel heel erg offtopic ga, zeker als reactie op al een laadpalen discussie (de i5 is idd een van die auto's die bij Tesla pas bij de V4 >NIET< twee plekken inneemt), maar als rijder van een dikke bak die vaak aan een AC laadplek hangt, ben ik niet echt blij met de concurrentie van nóg meer dikke bakken. Ik hoop dat trucks in Europa dan ook nooit een trend worden, want zeker in tegenstelling tot de VS waar "stroads" een ding zijn waardoor je eigenlijk nergens naar kán lopen, hebben wij een grote hoeveelheid gemengd verkeer, waar ik moet bekennen dat zelfs de Ioniq ondanks al z'n camera's wel behoorlijk intimiderend kan zijn.