mh514452 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:52:
[...]
Waar ben je naar toe gereden met de caravan? Wij hebben nu nog een oude tourcaravan in Frankrijk staan waar we gewoon heenrijden, die gaat sowieso nooit meer achter een auto. Maar we overwegen om een nieuwe tweedehands caravan te gaan kopen, hik best wel aan tegen het continue moeten af- en aankoppelen (om de 150/200 km?) en een plek vinden voor de caravan tijdens het laden, zeker hoog zomer. Van de zomer voor het eerst met de electrische auto naar Zuid West Frankrijk gereden zonder caravan, dat ging prima, maar het was wel echt lekker druk op de parkeerplaatsen onderweg, dus ff een extra plekje vinden om de caravan tijdelijk te stallen was wel een dingetje. Benieuwd hoe de ervaringen zijn.
Ik heb er al wat over geschreven in ervaringen met lange ritten in Europa. Daar kan je zoeken onder mijn naam. Ook wat andere foto’s er bij.
Ik ben in de afgelopen zomervakantie eerst naar Annecy gereden, via Duitsland en Zwitserland. Niet via Frankrijk omdat ik de andere route beter ken en omdat er toen duidelijk meer laadmogelijkheden waren op die route.
Na Annecy zijn we verder gereden naar het Aosta-dal en van daaruit weer terug door Zwitserland en Duitsland.
Bij Laden hebben we bewust de Raststatten ontlopen. Vooral gekeken naar autohofen, maar ook industrieterrein bij een afrit met bv een bmw-dealer. Op het terrein van die dealer lukt echt niet, maar op een alternatieve manier wel.
Ook sommige supermarkten hebben ruime parkeerplaatsen én snelladers. Als je vroeg bent kan je best aangekoppeld laden. Wel in de buurt blijven hoor, want als iemand anders ook wil laden, moet je wel wat ruimte maken.
Afkoppelen en aankoppelen kost idd wat tijd. Maar omdat je meestal tot 80% laadt kwamen mijn medereizigers tijd tekort om hun cappuccino naar binnen te werken.
Je houdt wat meer reserve aan, tenminste dat deden wij want we hadden de i5 net een week.
Dus laden van 15% naar 80% in 15 minuten.
Uitdaging is idd wel het bereik. Bij 80% is dit ietsje meer dan 150km. En omdat je reserve aanhoudt nog minder. Dus niet lang, maar wel vaker laden.
Leuk was het vertrek vanuit Aosta. Ik maakte me zorgen of we de laadpaal aan de Zwitserse zijde zouden bereiken. Maar nadat we de Bernardtunnel passeerden was er aan de Zwitserse kant een hele lange afdaling en, toen, tot mijn verbazing werd het bereik alsmaar meer.
De eerste laadpaal konden we makkelijk voorbijrijden.
[
Voor 5% gewijzigd door
L.Hou op 23-03-2023 19:12
]