• Hans225
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-02-2023
Hallo ,
Ik heb sinds de levering een probleem met de IONIQ5. De auto verliest altijd na 1-2 dagen stilstaan in de garage 1-3% aan energie, ook in de zomer bij hogere temperaturen. Mijn garage heeft de auto nagekeken maar er verder niets aan gedaan, volgens mij weten ze niet wat er aan de hand is; Verder laat de auto soms maar op tot 99%. Voorts springt de volledig opgeladen auto van 100% na een aantal honderden meters rijden reeds naar 99%.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Dank voor de reactie,

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-10 11:42

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Vandaag een experimentje gedaan met de Allteq ALTQ-USB-4-B-HUB.

Is een vier poorts 2.0 travel usb hub die ik heb aangesloten op de datapoort van mijn auto.
Mijn gsm en een usb stick met muziek op aangesloten.

Tot mijn blijde oOo verrassing zowel muziek van de stick als Android Auto volledig beschikbaar. *O*
Nog nog testen wat er gebeurd als ik de overige twee poorten aansluit. 8)

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
Bluelink geeft bij mij meestal ook niet thuis, maar vreemd genoeg krijg ik in die gevallen wel bericht van de auto als het laden bijna is voltooid (heb ik op 30 minuten vooraf ingesteld).

• PEC
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-12 06:58

PEC

Hans225 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:41:
Ik heb sinds de levering een probleem met de IONIQ5. De auto verliest altijd na 1-2 dagen stilstaan in de garage 1-3% aan energie, ook in de zomer bij hogere temperaturen.
Bijladen 12V accu voor o.a. de Bluelink communicatie lijkt mij. Indien de zendmast moeilijk bereikbaar is vraagt dit ook meer energie. Na 5 dagen stilstaan schakelt de Bluelink uit (heb ik ergens gelezen).
Verder laat de auto soms maar op tot 99%. Voorts springt de volledig opgeladen auto van 100% na een aantal honderden meters rijden reeds naar 99%.
In feite is de batterij 82.5kWh en is er 77.4kWh bruikbaar - wat is dan 100% vol?. Ik zou me er niet druk om maken. Kijk vooral hoeveel energie (km's) er uit de batterij te halen valt.

• PEC

PEC

Waarom worden aparte reacties aan elkaar geplakt?

[ Voor 190% gewijzigd door PEC op 20-02-2023 21:03 . Reden: Correctie ]

• PEC

PEC

DrChair schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:24:
DC en zuivere sinus ??
Je wilt toch juist gelijkrichten en dan de resulterende dubbele halve sinussen afvlakken zodat je een constante spanning overhoudt?

Dus iets met bruggelijkrichters (of diodes) en Elco's.
Op zich zit daar wel wat in: "DC en zuivere sinus". Als je de 230V AC uitgang van de V2L gelijkricht met een brugcel dan krijg je juist piekstromen op de top van de sinus (opladen elco's). Neem aan dat de omvormer in de auto dat niet zo fijn vind bij maximaal vermogen. Tot zo'n 1500W moet dat niet zo'n probleem zijn. De 230V AC wordt dan ongeveer 320V DC en dat gaat prima die PV omvormer in (meeste 1k5 omvormers werken tot zo'n 450V).

• MB1962
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-12 13:29
Driekussie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:03:
Bluelink geeft bij mij meestal ook niet thuis, maar vreemd genoeg krijg ik in die gevallen wel bericht van de auto als het laden bijna is voltooid (heb ik op 30 minuten vooraf ingesteld).
De app geeft bij mij de laatste paar dagen ook telkens "the vehicle does not respond..." terwijl de bluelink koppeling van mijn home automation de data wel gewoon kan uitlezen.

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-10 11:42

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

ijssgerb schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:54:
Overigens de laatste dagen ook flinke problemen met bluelink. Krijg vaak de melding netwerkfout of hij blijft lekker draaien. Kan het zijn dat de 12V accu het aan het begeven is of is bij iedereen bluelink een drama?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vraag me af of de accu daar de oorzaak van is. Mijn auto is drie weken '"oud" en ervaar dezelfde (netwerk)storingen.

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Hier al vanaf het begin problemen met de app die het ~10% vd geen input accepteert. Andere kant op wordt informatie wel verstuurd en ontvangen (auto > Bluelink). Maar als je geen refresh kunt triggered heb je daar alleen wat aan bij het laden en na uitzetten.

Heb het geaccepteerd als buggy software en platform. Onacceptabel in 2023 maar blijkbaar hebben vrijwel alle fabrikanten daar last van op Tesla en Mercedes na. Het zijn staalwerkers die er wat IT bij zijn gaan doen…het feit dat je een 50GB update moet doen om wat POI punten toe te kunnen voegen en je laadpalen up-to-date te houden is daar ook wel een indicatie van btw.

[ Voor 13% gewijzigd door RobbieB op 20-02-2023 22:51 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-12 20:45
RobbieB schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:51:
Onacceptabel in 2023 maar blijkbaar hebben vrijwel alle fabrikanten daar last van op Tesla en Mercedes na. Het zijn staalwerkers die er wat IT bij zijn gaan doen…het feit dat je een 50GB update moet doen om wat POI punten toe te kunnen voegen en je laadpalen up-to-date te houden is daar ook wel een indicatie van btw.
We Connect van mijn GTE is net zo bagger inderdaad, en daar moest ik nog voor betalen.

Gezien de eerdere meldingen van de navigatie compleet niet werkend voor een paar uur (online verbinding) zie ik mogelijk een patroon van netwerk/carrier/backend issues. Of is dat te ver gezocht?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• RobbieB
  • Laatst online: 22:39
Razwer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:33:
[...]
Gezien de eerdere meldingen van de navigatie compleet niet werkend voor een paar uur (online verbinding) zie ik mogelijk een patroon van netwerk/carrier/backend issues. Of is dat te ver gezocht?
Dat vermoed ik ook. Ook regelmatig dat live verkeer op bepaalde stukken niet werkt bv.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• MBam
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-12-2024
PEC schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:31:
[...]
Bijladen 12V accu voor o.a. de Bluelink communicatie lijkt mij. Indien de zendmast moeilijk bereikbaar is vraagt dit ook meer energie. Na 5 dagen stilstaan schakelt de Bluelink uit (heb ik ergens gelezen).
Correct, ergens tussen de 5 en 7 dagen inactiviteit. Als je de auto tussentijds open doet, dan begint dit opnieuw.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-12 12:44
Hans225 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:41:
Hallo ,
Ik heb sinds de levering een probleem met de IONIQ5. De auto verliest altijd na 1-2 dagen stilstaan in de garage 1-3% aan energie, ook in de zomer bij hogere temperaturen.
Dit is normaal gedrag voor elke EV. Je mag een EV ook niet maanden stil laten staan zonder tussendoor even te laten anders gaat het niet goed met de accu. Er zijn altijd systemen die een klein beetje stroom verbruiken en dan loopt de accu vanzelf leeg.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Rugby82 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Dit is normaal gedrag voor elke EV. Je mag een EV ook niet maanden stil laten staan zonder tussendoor even te laten anders gaat het niet goed met de accu. Er zijn altijd systemen die een klein beetje stroom verbruiken en dan loopt de accu vanzelf leeg.
Die van mijn verliest na een week stilstand nog niet eens 1 procent.

Maar als je doorlopend zit te pielen met bluelink dan kan dat misschien een oorzaak zijn.

Als je hem naar 100% laadt moet je het liefst direct met de auto gaan rijden. Van een ramvolle accu die niet gebruikt wordt, wordt een EV niet blij.

• Razwer
de meester01 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Maar als je doorlopend zit te pielen met bluelink dan kan dat misschien een oorzaak zijn.
een odb2 dongel ingeplugt of een dashcam met hardwire kit + parking mode kan ook een oorzaak zijn. Trekt ook je 12v accu leeg maar in theorie wordt die bij te lage spanning opgeladen vanuit het accupakket. Praktisch was dit schijnbaar een issue in dit model maar dit is opgelost toch?

• Rugby82
de meester01 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Die van mijn verliest na een week stilstand nog niet eens 1 procent.

Als je hem naar 100% laadt moet je het liefst direct met de auto gaan rijden. Van een ramvolle accu die niet gebruikt wordt, wordt een EV niet blij.
Minder erg dan complete ontlading door maanden geen gebruik en een kapot accupakket. Dan ben je zo 20K verder. Er zijn genoeg mensen die hem standaard in de nacht aan de lader hangen en alhoewel het niet ideaal is is die schade aanzienlijk minder. En voor dat probleem zet je hem gewoon op max 90% laden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rugby82 op 21-02-2023 17:59 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Vanochtend was de 12v accu helemaal leeg. Zonder aanleiding: er was de dag ervoor goed mee gereden, auto was helemaal uitgeschakeld, etc. Laatste bericht in Home Assistant was dat om 23u45 de accu nog 78% had en 8 uur later dus leeg.

Hyundai is langsgekomen om ‘m een boost te geven.

De monteur zei dat tenminste een half uur rijden aanbevolen was. Maar volgens mij volstaat de motor “stationair” toch ook?

En ik las daarna de tip hier op het forum om de v2l adapter in te pluggen als oplossing. Heeft iemand dat al succesvol geprobeerd met een lege 12v?

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Rugby82 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Minder erg dan complete ontlading door maanden geen gebruik en een kapot accupakket. Dan ben je zo 20K verder. Er zijn genoeg mensen die hem standaard in de nacht aan de lader hangen en alhoewel het niet ideaal is is die schade aanzienlijk minder. En voor dat probleem zet je hem gewoon op max 90% laden.
Het was een tip hè. Geen aanzet tot '10 effectieve manieren om je accu te slopen'

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12 14:13
Rugby82 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Als je hem aan de lader hebt hangen wil dat niet zeggen dat die ook daadwerkelijk al die tijd aan het laden is. Daar is het systeem gelukkig te slim voor. Zelfs de "domste" laadpalen "babbelen" met de auto om een laadsessie te starten en beëindigen (en om de laadsnelheid af te stemmen).

[ Voor 3% gewijzigd door nietwijk op 22-02-2023 08:42 ]

• Olaf1979
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-05 16:35
Astronaut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:39:
Vanochtend was de 12v accu helemaal leeg. Zonder aanleiding: er was de dag ervoor goed mee gereden, auto was helemaal uitgeschakeld, etc. Laatste bericht in Home Assistant was dat om 23u45 de accu nog 78% had en 8 uur later dus leeg.

Hyundai is langsgekomen om ‘m een boost te geven.

De monteur zei dat tenminste een half uur rijden aanbevolen was. Maar volgens mij volstaat de motor “stationair” toch ook?

En ik las daarna de tip hier op het forum om de v2l adapter in te pluggen als oplossing. Heeft iemand dat al succesvol geprobeerd met een lege 12v?
Hi
Ik had zondag exact hetzelfde. Dag ervoor gereden en volgende ochtend totaal dood. 12V was nog maar 6V. ANWB heeft de accu opgeladen maar ik vertrouw het niet. Auto is nu bij de garage on te kijken if er ergens een drain is.
Heb jij ook melding in bluelink gekregen vlak voor overlijden van de accu. Mijn HV was teouwens boven de 70%
Olaf1979 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Hi
Ik had zondag exact hetzelfde. Dag ervoor gereden en volgende ochtend totaal dood. 12V was nog maar 6V. ANWB heeft de accu opgeladen maar ik vertrouw het niet. Auto is nu bij de garage on te kijken if er ergens een drain is.
Heb jij ook melding in bluelink gekregen vlak voor overlijden van de accu. Mijn HV was teouwens boven de 70%
Je gebruikt geen applicaties of hulpmiddelen die gebruik maakt van bluelink?

Zie ook dit topic op ioniqforum van mogelijke problemen met 12 volt accu.

Die SOC van 35% moet trouwens volgens mij 20% zijn, daaronder laadt de auto de 12 volt batterij ook niet meer op.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:25
Astronaut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:39:
Het teveel pollen van data vanuit Home assistant en anderen veroorzaakt dat er diverse stuurcomputers in de auto niet in slaap gaan en dus de batterij leegtrekken.

De API van Hyundai voor blulink geeft aan maximaal 12x per 24 uur data opvragen, meegerekend is dan ook de data die de APP op je smartphone trekt.

Zo te horen veroorzaak je dus zelf je probleem

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Rugby82
nietwijk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Als je hem aan de lader hebt hangen wil dat niet zeggen dat die ook daadwerkelijk al die tijd aan het laden is. Daar is het systeem gelukkig te slim voor. Zelfs de "domste" laadpalen "babbelen" met de auto om een laadsessie te starten en beëindigen (en om de laadsnelheid af te stemmen).
Dat zeg ik ook helemaal niet. Het punt was dat deze dan lange tijd om en nabij de 100% is wat niet goed is. Als je hem elke nacht op zou laden dan staat deze dus elke keer een hele tijd vol niks te doen. Dat was mijn punt. Die laadpaal schakelt inderdaad wel uit als de accu vol is.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
nietwijk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Weet je zeker dat ze er op los babbelen? Volgens mij is een laadpaal vaak niet meer dan een veredeld stopcontact en bepaalt de auto hoe en op welke manier er geladen wordt toch?

Even los van loadbalancing etc uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 22-02-2023 18:16 ]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:08

-CJ

Not remastered

Overigens kun je in Home Assistant configureren hoe vaak een update wordt gevraagd.

All I had to do was follow the damn train.

• Razwer
Vandaag ontvangst kunnen nemen van mijn exemplaar. Na initieel heel blij te zijn, na een 60 tal kilometers voel ik vibraties wanneer ik rij op de snelweg. Zowel in het stuur als in de stoel.
Verschillende stukken asfalt maakt weinig verschil, de vibraties blijven.

Ook weigert bluelink te pairen. Over een tijdspanne van enkele uren meerde malen geprobeerd maar hij blijft zeuren over slecht netwerk van de auto.

Morgen maar weer terug naar de dealer :(

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
rvdgaag schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Het teveel pollen van data vanuit Home assistant en anderen veroorzaakt dat er diverse stuurcomputers in de auto niet in slaap gaan en dus de batterij leegtrekken.

De API van Hyundai voor blulink geeft aan maximaal 12x per 24 uur data opvragen, meegerekend is dan ook de data die de APP op je smartphone trekt.

Bedankt voor je reactie. Maar de kans is minimaal dat HA het probleem is. Mijn configuratie is dat HA nooit een force updates doet en enkel cache ophaalt.

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-12 16:02
https://jalopnik.com/hyun...w-software-fix-1850144406

Ik kwam bovenstaand bericht tegen waarin wordt gemeld dat na battery conditioning fix update de eco modus erg traag reageert. Herkennen jullie dit? (Ik krijg de update morgen bij de dealer).

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 13:21
GoodPeople schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:14:

Ik kwam bovenstaand bericht tegen waarin wordt gemeld dat na battery conditioning fix update de eco modus erg traag reageert. Herkennen jullie dit? (Ik krijg de update morgen bij de dealer).
ik heb die update al een maand of wat (vrij snel nadat ie uitkwam), rijd altijd in eco mode, en als ik het pedaal naar beneden duw dan floepsen m'n hersenen nog steeds tegen de achterkant van m'n schedel aan. Er zit wel, zoals altijd in eco modus, enige vertraging tussen stroom geven en de actie. Het hier beschreven probleem herken ik dus niet (n=1).

• Olaf1979
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-05 16:35
rvdgaag schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Dat kan best zijn maar onder de auto ligt een gigantisch power bank (waarmee een Zweed al eens een bos chalet een week van stroom voorzag). Die power bank hoort de 12V op te laden zodra die onder een bepaalde voltage komt (volgens mij 12.33V). Wel kan het zijn dat als de HV SOC te laag is de 12V niet wordt geladen. Dat is al een dubieuze keuze. Bij te veel pollen zou de bluelink server moeten besluiten het verzoek niet meer door te sturen.
Ligt dus aan slecht programmeerwerk door de koreanen en niet aan de gebruiker

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
De vorige eigenaar heeft allerlei spetters op de instrumentencluster achtergelaten. Zowel op het scherm als op de witte rand. Met een microvezeldoek, warm water en allesreiniger krijg ik het niet weg. Het lijkt echt in het glas te zitten. Herkent iemand dit en/of heeft iemand een tip dit weg te krijgen zonder het touchscreen te beschadigen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHWKMR6m_2lm0_D11RnUeHEI-7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e8Hk8imivvHHwkvecLIu30M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjgYgqbVBarMQ6aqAb2UlBQm2-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0eC6O9MoRBZnusjXJQ3HFYa.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto's heb ik het net met een doekje schoongemaakt...

• Myrtyn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-06-2024
Vandaag de battery preconditioning update gehad en men heeft ook meteen de navi/infotainment update even gefixt. Opvallend is dat ik nadat ik vandaag de auto opgeladen had opeens een reach had van zo’n 65km meer dan de afgelopen weken (toen zo’n 385 tot 400) en nu 465… Heeft de update daar ook invloed op gehad? Want het was niet opeens 25 graden buiten vandaag…

Men was trouwens 2 uur bezig, bij Ursem Barten in Amstelveen, via Athlon de update aangevraagd, was geen enkel punt en bij de dealer zagen ze obv kenteken in hun systeem staan dat ee inderdaad updates voor mij beschikbaar waren (heb 11K op de teller, dus niks gehoord van dat ik pas bij 30K beurr in aanmerking zou komen voor de update).

[ Voor 31% gewijzigd door Myrtyn op 22-02-2023 21:21 ]

• Franc
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-01 14:27
ThijsR schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:03:
De vorige eigenaar heeft allerlei spetters op de instrumentencluster achtergelaten. Zowel op het scherm als op de witte rand. Met een microvezeldoek, warm water en allesreiniger krijg ik het niet weg. Het lijkt echt in het glas te zitten. Herkent iemand dit en/of heeft iemand een tip dit weg te krijgen zonder het touchscreen te beschadigen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien domme opmerking, maar zit er geen beschermfolie overheern
Myrtyn schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:18:
Vandaag de battery preconditioning update gehad en men heeft ook meteen de navi/infotainment update even gefixt. Opvallend is dat ik nadat ik vandaag de auto opgeladen had opeens een reach had van zo’n 65km meer dan de afgelopen weken (toen zo’n 385 tot 400) en nu 465… Heeft de update daar ook invloed op gehad? Want het was niet opeens 25 graden buiten vandaag…
De BMS word gereset, dus begint weer met de WLTP range. De BMS moet weer leren hoever je kunt rijden met jouw rijstijl en de weersomstandigheden.

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:21
De vorige eigenaar heeft allerlei spetters op de instrumentencluster achtergelaten. Zowel op het scherm als op de witte rand. Met een microvezeldoek, warm water en allesreiniger krijg ik het niet weg. Het lijkt echt in het glas te zitten. Herkent iemand dit en/of heeft iemand een tip dit weg te krijgen zonder het touchscreen te beschadigen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1lsut8LZ0HInQhwqWIpwAnW0Wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lchEtQQbU48pf9uOVUy96spK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze schuim foam is perfect voor electronic en touchscreens

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Razwer

[Afbeelding]

Ik zou een ontvetter proberen ala Dasty/Dubro/etc.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Heb je al vochtige brillendoekjes geprobeerd? Gebruik ik ook voor mijn beeldscherm >:)

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:02
Vanochtend weer heerlijk gezeur met de app. Voorverwarmen proberen te starten via de app, krijg foutmelding. 10 minuten laten opeens melding dat over 5 minuten de gevraagde temperatuur bereikt is.
De app heeft dus wel de voorverwarming gestart, maar blijft aangeven dat er geen communicatie is met het voertuig. Krijg ook na de rit de actuele data in de app maar kan deze niet handmatig updaten.

Update 8:40 app lijkt zich op de achtergrond toch te updaten maar met zware vertraging. Denk dat de cloud server van Hyundai nog steeds problemen hebben met aanvragen sinds vorige week.

[ Voor 17% gewijzigd door Stephan_haarlem op 23-02-2023 08:41 ]

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
Volgens dit artikel zit er een fix aan te komen voor trage eco mode
“Hyundai has completed validation of a Vehicle Control Unit (VCU) software update that addresses certain complaints of sluggish Eco mode driving performance following completion of service campaign T9Q,” the representative told me over email. “Beginning February 27, 2023, Hyundai dealers will be able to perform this VCU software update on affected 22MY IONIQ 5 AWD vehicles with an Eco mode complaint.”

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 18:09

GG85

.......

[Afbeelding]

Slinnenb schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:49:
[...]

[Afbeelding]

Deze schuim foam is perfect voor electronic en touchscreens
NEE!

Ik werk zelf in het dagelijks leven als engineer met instrument clusters en camera's en een tip: camera lenzen en displays maak je het liefst niet schoon en als het moet eerst het vuil eraf blazen met lucht, dan met water en een microvezeldoek de rest als dat nodig is.
Als dat niet werk kan je er IPA (Isopropyl alcohol) bij doen (bij de Etos te koop, laagste dosering alcohol kopen) om te ontvetten maar dat is het!

Meer heb je voor het verwijderen van een vette vinger of een niesbui niet nodig!

Goedjes als allesreiniger en "intensief reinigende foam" maken het glas vas heel goed "schoon" maar verwijderen (potentieel) ook de antireflectielaag en evt andere coatings op het scherm.
Doormiddel van "boenen" doe je dat overigens ook al dus wees voorzichtig met je scherm.

Edit: lees dat alcohol voor sommige schermcoatings ook weer wordt afgeraden dus lees de handleiding en doe wat daar in staat.

De eerste keer dat ik tegen mij vrouw geschreeuwd heb is toen ze met de allesreiniger en de glassex richting de nieuwe OLED liep..... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door GG85 op 23-02-2023 09:12 ]

• GG85

GG85

.......

nokiaan958GB schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Heb je al vochtige brillendoekjes geprobeerd? Gebruik ik ook voor mijn beeldscherm >:)
Als je brillendoekje (of spray icm een microvezeldoekje) alleen alcohol bevat zou je dat kunnen doen maar ik zou voor water en alcohol gaan. Dat is het veiligst.

Edit: zie dat de brillenspray van mijn vrouw 98% de-ionised water is en 2% lauryl phosphate potassium is. Weet zo even niet of dat veilig is voor alle coatings
Edit 2: volgens onze optical enigeer is dat ook veilig.

[ Voor 21% gewijzigd door GG85 op 23-02-2023 08:55 ]

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-12 16:42
GG85 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:44:
[...]

Als je brillendoekje (of spray icm een microvezeldoekje) alleen alcohol bevat zou je dat kunnen doen maar ik zou voor water en alcohol gaan. Dat is het veiligst.

Edit: zie dat de brillenspray van mijn vrouw 98% de-ionised water is en 2% lauryl phosphate potassium is. Weet zo even niet of dat veilig is voor alle coatings
grappig, zonnepanelen mag je juist niet schoonmaken met een microvezeldoek omdat het de matte coating zou verwijderen. zodoende gebruik ik die dus ook niet meer op andere gecoate objecten, Alleen voor mijn bril af en toe, maar die is toch eens in de zoveeel tijd aan vevanging toe)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• GG85

GG85

.......

Tiggy80 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:53:
[...]

grappig, zonnepanelen mag je juist niet schoonmaken met een microvezeldoek omdat het de matte coating zou verwijderen. zodoende gebruik ik die dus ook niet meer op andere gecoate objecten, Alleen voor mijn bril af en toe, maar die is toch eens in de zoveeel tijd aan vevanging toe)
Kan me voorstellen dat je een zonnepaneel ook gewoon afspoelt moet water?
"Schuren" (wat je met een doek doet) is sowieso eigenlijk slecht dus misschien is dat het idee erachter?

Overigens geld hetzelfde voor de camera's op je IONIC 5. Op de lensen zit een heel scala aan coatings om het optische gedrag te verbeteren (en dus de beeldkwaliteit en HDA2 etc functies) dus wees daar zuinig mee. Zeker als er vuil op zit gewoon afspoelen met water en niet met een doek gaan boenen.

De aanname "daar is het voor gemaakt en iedereen doet het dus het kan er tegen" is gewoon niet juist.
Ik werk in die branche en een van onze grootste uitdagingen is onze camera's en schermen "beschermen" tegen de gebruiker over de gehele levensduur van een voertuig :) .

[ Voor 42% gewijzigd door GG85 op 23-02-2023 09:16 ]

• ThijsR
Franc schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Misschien domme opmerking, maar zit er geen beschermfolie overheern
Ja, dat dacht ik eerst ook maar nee, heb aan alle hoekjes zitten trekken en dat is niet het geval.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-12 16:42
GG85 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:56:
[...]

"Schuren" (wat je met een doek doet) is sowieso eigenlijk slecht dus misschien is dat het idee erachter?
dat is idd de methode, evt kan een zachte doek worden gebruikt voor hardnekkig vuil, maar er wordt expliciet aangegeven door fabrikanten geen microvezel te gebruiken, dus ik ga ervanuit dat die een extra schurende werking heeft.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• GG85

GG85

.......

Microvezel is juist bedoeld als niet schurend (zacht materiaal tov een katoenen doek bijv) en laat geen particles achter maar dat betekend niet dat als je met een microvezel doek gaat boenen (zeker als er vuil zit) je niet "schuurt" .

Maar goed, mijn expertise ligt bij lensen en instrument cluster voor automotive en niet bij zonnepanelen :)

Vanuit mijn professie is zorgen dat het niet vies wordt het beste (lastig bij een touchscreen), dan vuil wegblazen en evt met schoon water en een microvezeldoek vet weghalen en als dat allemaal niet werkt een drupje alcohol er bij.

Maar lees ook weer dat voor sommige schermcoatings alcohol weer een no-go is dus lees de handleiding: staat het vast in.

Maar doe jezelf een lol en gebruik geen allesreiniger, agressieve foams of Glassex. Dat is allemaal bedoeld voor ongecoate oppervlakten en zijn dus relatief agressief.

[ Voor 11% gewijzigd door GG85 op 23-02-2023 10:07 ]

• maax
  • Laatst online: 22:55
Stephan_haarlem schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:08:
Vanochtend weer heerlijk gezeur met de app. Voorverwarmen proberen te starten via de app, krijg foutmelding. 10 minuten laten opeens melding dat over 5 minuten de gevraagde temperatuur bereikt is.
De app heeft dus wel de voorverwarming gestart, maar blijft aangeven dat er geen communicatie is met het voertuig. Krijg ook na de rit de actuele data in de app maar kan deze niet handmatig updaten.

Update 8:40 app lijkt zich op de achtergrond toch te updaten maar met zware vertraging. Denk dat de cloud server van Hyundai nog steeds problemen hebben met aanvragen sinds vorige week.
Hier hetzelfde probleem, update voertuig gegevens krijg ik wel binnen, maar bij climate control krijg ik deze foutmelding:

“Klimaatregeling starten-commando naar voertuig gestuurd, maar geen reactie ontvangen. Controleer de status van uw voertuig”.

Iemand enig idee, ga morgen naar Oostenrijk en het zou wel fijn zijn als ie het weer doet.

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 21:02
maax schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Hier hetzelfde probleem, update voertuig gegevens krijg ik wel binnen, maar bij climate control krijg ik deze foutmelding:

“Klimaatregeling starten-commando naar voertuig gestuurd, maar geen reactie ontvangen. Controleer de status van uw voertuig”.

Iemand enig idee, ga morgen naar Oostenrijk en het zou wel fijn zijn als ie het weer doet.
Las net op een Duits forum dat er daar ook problemen zijn en dat het probleem echt bij de server van Hyundai ligt.
Krijg nu weer de melding dat voertuig niet reageerd en als ik dan later de app open is de informatie wel geupdate.
Dus ben bang dat er niks anders opzit dan wachten tot Hyundai het opgelost heeft.

• Razwer
Stephan_haarlem schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:43:
[...]

Las net op een Duits forum dat er daar ook problemen zijn en dat het probleem echt bij de server van Hyundai ligt.
Krijg nu weer de melding dat voertuig niet reageerd en als ik dan later de app open is de informatie wel geupdate.
Dus ben bang dat er niks anders opzit dan wachten tot Hyundai het opgelost heeft.
Ik krijg Blue Link niet eens gekoppeld. Sporadisch krijg ik een koppelcode maar daarna doet hij geen fluit.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-12 18:14
GG85 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Overigens geld hetzelfde voor de camera's op je IONIC 5. Op de lensen zit een heel scala aan coatings om het optische gedrag te verbeteren (en dus de beeldkwaliteit en HDA2 etc functies) dus wees daar zuinig mee. Zeker als er vuil op zit gewoon afspoelen met water en niet met een doek gaan boenen.

De aanname "daar is het voor gemaakt en iedereen doet het dus het kan er tegen" is gewoon niet juist.
Ik werk in die branche en een van onze grootste uitdagingen is onze camera's en schermen "beschermen" tegen de gebruiker over de gehele levensduur van een voertuig :) .
(Off topic) Zonnepanelen mag je niet met leidingwater schoonmaken!

Dit staat op de site van Zonneplan:
Zonnepanelen hebben geen tot weinig onderhoud nodig. Een flinke regenbui heeft het beste effect. Wil je toch graag een extra schoonmaakbeurt uitvoeren? Doe dat dan met kalkvrij (regen)water om te voorkomen dat je strepen of vlekken krijgt. Gebruik nooit schoonmaakmiddelen, schuursponsen of hogedrukreinigers!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-12 12:31
GoodPeople schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:14:

Interpreteer ik dit goed, dat er een 2e pre conditioning update is? Ik heb vorig jaar november mijn update laten installeren, maar het werkt niet altijd even goed. Soms lijkt de pre conditioning helemaal niets te doen, en als hij het wel heeft gedaan laadt hij nog steeds met max 120 kW. Als hier een fix voor is, zou ik wel erg blij worden. Ik rijd veel lange afstanden dus wekelijks aan de quickcharger.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12 14:13
maharens schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Weet je zeker dat ze er op los babbelen? Volgens mij is een laadpaal vaak niet meer dan een veredeld stopcontact en bepaalt de auto hoe en op welke manier er geladen wordt toch?

Even los van loadbalancing etc uiteraard.
Het is niet dat ze er continu op los babbelen, maar wel aan het begin en eind van de sessie. Een laadpaal is geen veredeld stopcontact, zelfs de “domste” laadpaal heeft een signaal nodig dat gestart kan worden met laden en met welke laadstroom geladen mag worden. Tot die tijd staat er echt geen prik op de aansluitingen. Ook wordt de laadpaal afgeschakeld door de gebruiker (lees EV in dit geval). Je kan dus niet “zomaar” je camper voeden aan een laadpaal, maar met een beetje handigheid kan je een dergelijke kabel wel maken door 2 weerstandjes en een diode aan de stekker toe te voegen die de laadpaal doen vermoeden dat een EV het signaal afgeeft. Je simuleert dan een aangesloten EV.

Load balancing is normaliter onderdeel van de laadpaal. Daarbij vindt geen gegevensoverdracht plaats met de EV. De loadbalancingmodule heeft doorgaans wel een externe energiemeter of stroomtang(en) nodig om te meten hoeveel er door de hoofdaansluiting “stroomt”

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Kan je ergens zien welke apps of diensten je toegang hebt gegeven tot je Bluelink account?
Ik heb ooit de Pump app gekoppeld. Die beweren dat ze de toegang tot je Bluelink account verwijderen wanneer je het voertuig in hun app verwijderd. Maar ik heb nu nergens een manier om dat na te kijken.

Ik had in de Bluelink app ergens een overzicht willen zien van gekoppelde diensten.
Ruuddie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Interpreteer ik dit goed, dat er een 2e pre conditioning update is? Ik heb vorig jaar november mijn update laten installeren, maar het werkt niet altijd even goed. Soms lijkt de pre conditioning helemaal niets te doen, en als hij het wel heeft gedaan laadt hij nog steeds met max 120 kW. Als hier een fix voor is, zou ik wel erg blij worden. Ik rijd veel lange afstanden dus wekelijks aan de quickcharger.
Dit probleem van Eco en acceleratie is er alleen voor buiten Europa, USA en zo.
dvdj schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:43:
Kan je ergens zien welke apps of diensten je toegang hebt gegeven tot je Bluelink account?
Ik heb ooit de Pump app gekoppeld. Die beweren dat ze de toegang tot je Bluelink account verwijderen wanneer je het voertuig in hun app verwijderd. Maar ik heb nu nergens een manier om dat na te kijken.

Ik had in de Bluelink app ergens een overzicht willen zien van gekoppelde diensten.
Gewoon het wachtwoord veranderen, kunnen ze er niet meer bij O-)

• ThijsR

[Afbeelding]

De dealer gaat een aanvraag doen bij HNL om het scherm te vervangen. Ze hebben dit nog niet eerder gezien.

• maax
  • Laatst online: 22:55
Stephan_haarlem schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:43:
[...]

Klopt het dat de server er nog steeds uit ligt?

• Razwer
maax schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:03:
[...]

Klopt het dat de server er nog steeds uit ligt?
Ik heb iig nog last, kan nog steeds niet koppelen, en schijnbaar heeft half Europa ook last.
https://www.ioniqforum.co...t-working-properly.45065/

• Motorfret
  • Laatst online: 23:43
Voor de liefhebbers;

Ioniq 6 met de laatste software incl laadplanning onderweg;
YouTube: IONIQ 6: nur Schulnote 4 für neues Feature :-( #elektroauto #shorts...

(al is het nog erg gebrekkig: krijgt een 4 als cijfer)

Binnenkort/tzt ongetwijfeld ook op onze auto's

[ Voor 6% gewijzigd door Motorfret op 23-02-2023 19:24 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Motorfret schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:23:
Voor de liefhebbers;

Ioniq 6 met de laatste software incl laadplanning onderweg;
YouTube: IONIQ 6: nur Schulnote 4 für neues Feature :-( #elektroauto #shorts...

(al is het nog erg gebrekkig: krijgt een 4 als cijfer)

Blijft toch wel wonderlijk. Ik had in 2014 een Tesla die feilloos routes kon plannen langs Superchargers, inclusief de benodigde laadtijd op basis van de SOC per stop. Ja natuurlijk is het makkelijker als je zelf eigenaar van het laadnetwerk bent ipv afhankelijk te zijn van info van derden, maar je zou toch verwachten dat dit 9 jaar later geen rocket science meer is.

• Razwer
Motorfret schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:23:
Mijn lokale dealer beweert na de zomer.
Ze willen het eerst als USP hebben voor de Ioniq 6 om daarna pas naar de 5 te brengen.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-12 17:09
jrk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:50:
[...]

Fastned Zalkerbroek (N50 tussen Kampen en Zwolle) staat niet in de navi. Voorbeeldje......
Grappig, in de app kom ik deze locatie nu wel tegen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfApmxZV2U_1ibOTz1uJmFMjcs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/91czEG0Jfk3kNEHy30Ig5xUu.png?f=user_large

ehhhh..HOI

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Heeft iemand al eens succesvol kunnen laden bij een Tesla V3 (250 kW) Supercharger ?

Ik heb gisteren een poging gedaan bij de van der Valk bij Apeldoorn, maar hij klapte er na een paar seconden uit met de melding dat ik een andere paal moest proberen.

Is wel fijn om te weten of ik van de zomer ook bij Superchargers kan laden op weg naar het zuiden, of dat ik ze beter voorbij kan rijden.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• krizzziz
jvhaarst schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:08:
Heeft iemand al eens succesvol kunnen laden bij een Tesla V3 (250 kW) Supercharger ?

Ik heb gisteren een poging gedaan bij de van der Valk bij Apeldoorn, maar hij klapte er na een paar seconden uit met de melding dat ik een andere paal moest proberen.

Is wel fijn om te weten of ik van de zomer ook bij Superchargers kan laden op weg naar het zuiden, of dat ik ze beter voorbij kan rijden.
V2 lijkt te werken met een I5, voor V3 werkt Hyundai aan een oplossing heb ik ergens gelezen. Een KONA werkt overigens wel aan een V3.

ehhhh..HOI

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

krizzziz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:32:
[...]

Grappig, in de app kom ik deze locatie nu wel tegen.....

[Afbeelding]
da's dan wel een goeie tip.Blijkbaar is de app realtime en de onboard navi POí's zijn dus afhankelijk van een navi-update.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• Razwer
Blue Link doet weer wat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9MlmjrqyD_55JPZlh4mjan79bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nC4gbV02GtTA9jLQtN3HvH7j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens in de auto ingesteld dat op AC laden hij max tot 90% mag laden.
Nu gaan wij zo een langere rit maken en wil ik hem tot 100% laten laden. Ik heb nog niet helemaal door of, en zo ja hoe ik dat kan via blue link zonder naar de auto te hoeven lopen en daar de instellingen te wijzigen. Iemand tips?

Razwer schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:22:
Blue Link doet weer wat!
[Afbeelding]

Ik heb overigens in de auto ingesteld dat op AC laden hij max tot 90% mag laden.
Nu gaan wij zo een langere rit maken en wil ik hem tot 100% laten laden. Ik heb nog niet helemaal door of, en zo ja hoe ik dat kan via blue link zonder naar de auto te hoeven lopen en daar de instellingen te wijzigen. Iemand tips?
Via de Bluelink App -> Home -> Charging/Energy -> Set charging limits -> Send to car

• Razwer
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Via de Bluelink App -> Home -> Charging/Energy -> Set charging limits -> Send to car
Snelle Jelle :)
Top! Dat werkt! Super bedankt!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-12 11:21
krizzziz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:04:
[...]

V2 lijkt te werken met een I5, voor V3 werkt Hyundai aan een oplossing heb ik ergens gelezen. Een KONA werkt overigens wel aan een V3.
V2 werkt idd, heb ik geprobeerd in Gouda,daar werkte het. V3 schijnt niet te werken omdat dat 500v laders blijken te zijn. De I5 kan of 400v of 800v, maar 500v niet. De V3 lader lijken ervan uit te gaan dat de I5 500v wil en daar gaat het fout.
Razwer schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:47:
Vandaag ontvangst kunnen nemen van mijn exemplaar. Na initieel heel blij te zijn, na een 60 tal kilometers voel ik vibraties wanneer ik rij op de snelweg. Zowel in het stuur als in de stoel.
Verschillende stukken asfalt maakt weinig verschil, de vibraties blijven.
Dan moet je ook dit topic lezen.....

Hyundai Ioniq 5 probleem ‘trilling’

[ Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 24-02-2023 10:50 ]

• krizzziz
jrk schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:48:
[...]

da's dan wel een goeie tip.Blijkbaar is de app realtime en de onboard navi POí's zijn dus afhankelijk van een navi-update.
Scherp, denk dat je helemaal gelijk hebt. Jammer dat dit niet gelijk loopt.

ehhhh..HOI

• Razwer
Tnx. Wat ik beleef voelt als "flat spotting". Ik lees dat dit een bekend euvel is op ioniq forum. Ik maak zo een langere rit dus zal het gaan ervaren. Tot nu toe nog weinig kilometers gemaakt.

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-12 09:53
jrk schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Herkent de Navi het dan ook als HPC lader en werkt pre-conditioning dan?

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:39
Vandaag opnieuw voor de battery conditioning update geweest. En nu is het wel gelukt.
En volgens mij de eerste keer de zombie modus. De auto had net aan een laadpaal gehangen bij de dealer. En na loskoppelen kabel terwijl de auto nog aanstond wilde ik hem in drive zetten maar gebeurde er niks. Hij kon wel p aan en p uit, maar niet in drive. Ook uit doen door op de start knop te drukken deed helemaal niks.
De monteur erbij gehaald. Die kende het woord zombie modus niet. Echter hield hij de sleutel kort tegen de startknop aan. Toen ging de auto uit. Vervolgens drukte hij gewoon de startknop in en werkte alles zoals normaal. Geen idee of dit nu een echte zombie modus was. Maar zo ja is dit voor iedereen dan misschien ook handig weetje.

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Henry_tw schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:53:
[...]

Herkent de Navi het dan ook als HPC lader en werkt pre-conditioning dan?
Ja, dat denk ik wel. Zolang je dus wel de POI-oplaadstation kiest, niet "gewoon" als een bestemming.... "Fastned Zalkerbroek" staat idd wel als POI in de app.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12 15:10
wim1955 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:00:
[...]

Hoelang zijn ze met die LFA update bezig?
maw: kan ik erop wachten met een leuk boek daar, of duurt het langer ( > 3 uur ) ?

Ik ga binnenkort er weer eens bij Wittenberg in Amersfoort erover hebben, ben het een beetje zat nu.
Ik wens je suc6 want die wisten me te vertellen dat er alleen een software update is voor LFA… 🤮

• spidertje
Herkenbaar, dealer vindt het minimaal… bij 165 klappen die kiezen je muil uit….. kortom er zit iets niet goed ofwel in het onderstel/banden/wielen ofwel met de aandrijflijn. Overmatige slijtage tot gevolg, ongeacht snelheid die je rijdt.

• Razwer
spidertje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 06:01:
[...]

Herkenbaar, dealer vindt het minimaal… bij 165 klappen die kiezen je muil uit….. kortom er zit iets niet goed ofwel in het onderstel/banden/wielen ofwel met de aandrijflijn. Overmatige slijtage tot gevolg, ongeacht snelheid die je rijdt.
Gisteren 300+km gemaakt en de helft daar van in mijn Golf GTE (afscheidsrit) en daardoor goed het verschil kunnen merken op gelijkwaardig wegdek.
De vibraties zijn echt onacceptabel. Ik ga weer eens klagen bij de dealer...

• -CJ

-CJ

Not remastered

Trillingen zijn bij mij na een jaar nog niet opgelost. Er is vijf keer gebalanceerd, heb nieuwe velgen gekregen, nieuwe banden en nu met de winterbanden trilt 'ie nog.

Dealer doet z'n best maar geeft aan dat ze alleen dingen mogen uitvoeren die vanuit Hyundai Nederland worden doorgegeven. Daar zit dus het probleem.

• Razwer
-CJ schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:43:
Dealer doet z'n best maar geeft aan dat ze alleen dingen mogen uitvoeren die vanuit Hyundai Nederland worden doorgegeven. Daar zit dus het probleem.
Dat blijft een fundamenteel issue met het "franchise" systeem wat auto fabrikanten typisch voeren. Het autobedrijf krijgt alleen centjes bij goedgekeurde procedures wanneer het garantie betreft.

Op het moment dat je zelf de rekening spekt gaat die dealer ineens veel harder voor je lopen.

Het statement "de dealer doet zijn best" is in context "de dealer doet waar hij voor wordt betaald". Als de dealer zijn best zou doen zouden ze buiten de scope dingen proberen en later verhalen bij Hyundai.
Is niet erg, maar schept wel een beeld binnen context.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-12 08:52
Na 6 weken wachten is de ICCU binnengekomen en werkt mijn auto weer.
Op verzoek hebben ze ook de LFA hardware update uitgevoerd, de software hadden ze al een half jaar eerder gedaan. De hardware houdt in een stukje tape wat ze speciaal besteld hebben. De uitvoering hiervan staat uitvoerig beschreven in de technische service bulletin daarover. De monteur kan dit op zijn computer opzoeken door in te loggen op een portal van Hyundai.

Heb ook gevraagd naar de stoelen aanpassing waar sinds kort ook een service bulletin over is. Daar moesten ze speciale bouten voor bestellen en hebben ze deze keer nog niet uitgevoerd.

• -CJ

-CJ

Not remastered

ditbenikecht schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:58:
Na 6 weken wachten is de ICCU binnengekomen en werkt mijn auto weer.
Op verzoek hebben ze ook de LFA hardware update uitgevoerd, de software hadden ze al een half jaar eerder gedaan. De hardware houdt in een stukje tape wat ze speciaal besteld hebben. De uitvoering hiervan staat uitvoerig beschreven in de technische service bulletin daarover. De monteur kan dit op zijn computer opzoeken door in te loggen op een portal van Hyundai.

Heb ook gevraagd naar de stoelen aanpassing waar sinds kort ook een service bulletin over is. Daar moesten ze speciale bouten voor bestellen en hebben ze deze keer nog niet uitgevoerd.
Aanpassing aan de stoelen? Wat scheelt er aan?

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-12 13:51

DJN

Net terug van wintersport vakantie Oostenrijk. Wat een heerlijke auto is het! Wat vaker stoppen om te laden onderweg zorgt ervoor dat je veel minder vermoeid aankomt. Echt zuinig is hij niet met flinke wind tegen en hoogte verschillen. Laden na voorverwarmen gaat als een malle gelukkig waardoor het stoppen nooit vervelend voelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MAMQiAaMeavGL1r9X9Qz9ZMHWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W22UQBIsTR5vSvPzy74ATaIn.jpg?f=fotoalbum_large

• Razwer
-CJ schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Aanpassing aan de stoelen? Wat scheelt er aan?
Die kan los gaan zitten aan bestuurderszijde.

• spidertje
-CJ schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:43:
Trillingen zijn bij mij na een jaar nog niet opgelost. Er is vijf keer gebalanceerd, heb nieuwe velgen gekregen, nieuwe banden en nu met de winterbanden trilt 'ie nog.

Das natuurlijk flauwekul vd dealert, maar die wil er zelf geen cent aan kwijt zijn….. waardeloos zou ik zeggen want zij verkopen je een niet goed functionerende auto en moeten dan gewoon oplossen en een klant niet een jaar lang laten doormodderen met een trillende auto. Of ze dat dan geld kost dat zou niks moeten uitmaken want geleverde product voldoet niet aan de eisen/beloftes en zoals het product zou moeten functioneren. Kortom oplossen, vervangende oplossing of alle geld terug. Totaal onacceptabel dat men er zo mee omgaat!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16
spidertje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 05:41:
[...]

Ik wens je suc6 want die wisten me te vertellen dat er alleen een software update is voor LFA… 🤮
Ik ging erover langs, alles voorbereid, balie personeel: ja maakt niks uit wat er bij andere mensen is gebeurd, we plannen afspraak (over 1 maand) in, en dan kijken we wat we moeten doen.

Ik nog vergeefs proberen te zeggen: er moet wat besteld worden, doen jullie dat dan wel alvast regelen? Antwoord: daar kijkt de chef naar, als ie dat verwacht van te voren, dan doet hij het. Heb wel filmpje van stuur kunnen achterlaten.

Het is toch wel jammer hoe de dealers niet gewoon een lijst hebben van bekende problemen, en zeggen: top, dat gaan we even fixen, die staat op de lijst.

En misschien dat de monteurs dat wel doen, maar zo'n gestreste front-desk medewerker, dat werkt toch echt niet.

Hiervoor zat ik gewoon bij garage in de buurt, en die eigenaar die stond je ff te woord, en maakte samen een plan, en dacht lekker mee. Dat is toch veel beter model eigenlijk.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04:17
Dala schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:15:
[...]Hiervoor zat ik gewoon bij garage in de buurt, en die eigenaar die stond je ff te woord, en maakte samen een plan, en dacht lekker mee. Dat is toch veel beter model eigenlijk.
Kun je daar niet gewoon heen dan? Ik ga binnenkort mijn auto ophalen bij Wittenberg, maar ben niet van plan om er daarna ooit nog terug te keren. Zit een Hyundai garage om de hoek hier.

• Dala
stefxx schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Kun je daar niet gewoon heen dan? Ik ga binnenkort mijn auto ophalen bij Wittenberg, maar ben niet van plan om er daarna ooit nog terug te keren. Zit een Hyundai garage om de hoek hier.
Ik nam naïef aan dat Hyundai dealers een soort van lockin deal hebben met Hyundai rondom garantie achtige zaken?

Los daarvan, elektrische vs benzine auto?

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:21
Inmiddels de 20k gepasseerd. Auto sinds 12-2021 in gebruik.

Hij bevalt meer dan goed. Met name sinds de pre-conditioning en LFA update. Contact met de dealer over problemen erg slecht. Ik vind ook dat ze met een lijstje van bekende problemen zouden moeten werken aan de balie. Nu moet je lullen als Brugman en vervolgens krijg je bijv een maand later een afspraak en gaan ze eerst diagnostiseren idd. :z Vervolgens de onderdelen bestellen. Weer een maand verder... Maar ik ben niet de enige lees ik. :)

Owja en bijna een half jaar met een niet in hoogte verstelbare stoel gereden. Ook onderdelenprobleem.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• spidertje
Dala schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Ik ging erover langs, alles voorbereid, balie personeel: ja maakt niks uit wat er bij andere mensen is gebeurd, we plannen afspraak (over 1 maand) in, en dan kijken we wat we moeten doen.

Ik nog vergeefs proberen te zeggen: er moet wat besteld worden, doen jullie dat dan wel alvast regelen? Antwoord: daar kijkt de chef naar, als ie dat verwacht van te voren, dan doet hij het. Heb wel filmpje van stuur kunnen achterlaten.

Het is toch wel jammer hoe de dealers niet gewoon een lijst hebben van bekende problemen, en zeggen: top, dat gaan we even fixen, die staat op de lijst.

En misschien dat de monteurs dat wel doen, maar zo'n gestreste front-desk medewerker, dat werkt toch echt niet.

Hiervoor zat ik gewoon bij garage in de buurt, en die eigenaar die stond je ff te woord, en maakte samen een plan, en dacht lekker mee. Dat is toch veel beter model eigenlijk.
De hoofd werkplaats heeft me persoonlijk verteld dat hij niks weet van een andere update dan de softwarematige. Dat gaat zo zeker niet goed komen.

Dealers hebben een volstrekt ineffectief model, veel teveel overdrachtsmomenten en dat icm met mensen die geen of weinig verstand hebben over het product dat men verkoopt. Dan krijg je geen gevoel van eigenaarschap bij de afhandeling. Mijn handen jeuken vaak om er wat aan te doen, is oa deel van mijn vakgebied :)

Daarom erger ik me er ook zo vaak en ga ik veel liever naar een specialist, bij voorkeur kleine zelfstandige.

• Dala
spidertje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 06:30:
[...]

De hoofd werkplaats heeft me persoonlijk verteld dat hij niks weet van een andere update dan de softwarematige. Dat gaat zo zeker niet goed komen.
Almere?
Daarom erger ik me er ook zo vaak en ga ik veel liever naar een specialist, bij voorkeur kleine zelfstandige.
laat hyundia dat toe? zonder allerlei duren certificaten?

• Razwer
Dala schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:04:
[...]
laat hyundia dat toe? zonder allerlei duren certificaten?
Nee natuurlijk niet, zeker niet wanneer het garantie werk betreft. Maar hij spreekt een voorkeur uit van zaken doen. Eentje waar ik mij in kan vinden.
Helaas is het wat het is met de keuzes die we gemaakt hebben. Klagen is erg Nederlands dus dat doen we dan ook 8)

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12 13:49
Ik heb een proefrit gemaakt in de Ioniq 6 en was nieuwsgierig hoe die zou rijden. De HDA2 / Pilot werkte uitstekend maar ik zou hem niet boven mijn 5 verkiezen. Het is allemaal wat kleiner en ook de achterklep die een kleine opening bied is wat minder allemaal.

Mijn I5 bevalt prima behalve dan die HDA2 die de wagen nog steeds als een pingpong bal over de weg stuurt. Ik heb de wagen nu een jaar en er is niets aan gebeurt, ik heb de hoop opgegeven dat het ooit wordt opgelost.
Het blijft irritant dat je het aldoor moet uitzetten, zeker als je passagiers meeneemt want die worden er achterin gewoon misselijk van.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:55
@Naaldhak HDA kun je toch gewoon permanent uitzetten in het menu? Het is de LFA die je telkens uit moet schakelen. Even aangenomen dat het in de IONIQ 5 hetzelfde werkt als in de EV6.

Bovenstaande is alleen een reactie op de laatste zin van je bericht (want het spreekt voor zich dat HDA eigenlijk gewoon goed zou moeten kunnen werken).

• krizzziz
Naaldhak schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:57:
Ik heb een proefrit gemaakt in de Ioniq 6 en was nieuwsgierig hoe die zou rijden. De HDA2 / Pilot werkte uitstekend maar ik zou hem niet boven mijn 5 verkiezen. Het is allemaal wat kleiner en ook de achterklep die een kleine opening bied is wat minder allemaal.

Mijn I5 bevalt prima behalve dan die HDA2 die de wagen nog steeds als een pingpong bal over de weg stuurt. Ik heb de wagen nu een jaar en er is niets aan gebeurt, ik heb de hoop opgegeven dat het ooit wordt opgelost.
Het blijft irritant dat je het aldoor moet uitzetten, zeker als je passagiers meeneemt want die worden er achterin gewoon misselijk van.
Toch grappig hoe smaak gevoelig dit blijft, ik heb nog nooit 1 klacht gehoord van een passagier over de HDA 2 functie in mijn I5.
Dan denk ik toch aan verminderde werking in jouw voertuig.

ehhhh..HOI

• spidertje
Dala schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Almere? Nee Amersfoort.

[...]

laat hyundia dat toe? zonder allerlei duren certificaten? Geen id, ik zeg alleen dat het mijn voorkeur heeft. Met de HI5 alleen nog bij de dealert geweest en tot op heden bevalt het me niks. Net als de auto trouwens.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:55
Vandaag na 5 dagen een lekke band op mijn Ioniq 5 :( Morgen maar even de dealer bellen hoe dat zit. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar kreeg vrijdag al de melding dat de bandenspanning te laag was, dus toen gewoon opgepompt en niet meer naar omgekeken maar vandaag keek ik naar mijn auto en staat die dus met een lege band.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• spidertje
Ozzie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:48:
Vandaag na 5 dagen een lekker band op mijn Ioniq 5 :( Morgen maar even de dealer bellen hoe dat zit. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar kreeg vrijdag al de melding dat de bandenspanning te laag was, dus toen gewoon opgepompt en niet meer naar omgekeken maar vandaag keek ik naar mijn auto en staat die dus met een lege band.
Mogelijk ventiel kapot, of klein gaatje ergens cq spijker erin?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
spidertje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 06:30:
Dealers hebben een volstrekt ineffectief model, veel teveel overdrachtsmomenten en dat icm met mensen die geen of weinig verstand hebben over het product dat men verkoopt. Dan krijg je geen gevoel van eigenaarschap bij de afhandeling. Mijn handen jeuken vaak om er wat aan te doen, is oa deel van mijn vakgebied :)

Dit is meer een probleem qua centrale aansturing. Hyundai moet landelijk zorgen dat het onderhoudsnetwerk over de benodigde info beschikt en weet welke update/vervangingsacties wel en niet nodig zijn.

Nu opereert (een deel van) de dealers grotendeels zelfstandig en duurt het voor de klant allemaal veel te lang.

Dat was misschien handig toen onderhoud bestond uit kleppen stellen en bougies vervangen, maar met de complexe van software aan elkaar hangende auto’s werkt dat totaal niet meer.

• krizzziz
Daniel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Dit is meer een probleem qua centrale aansturing. Hyundai moet landelijk zorgen dat het onderhoudsnetwerk over de benodigde info beschikt en weet welke update/vervangingsacties wel en niet nodig zijn.

Nu opereert (een deel van) de dealers grotendeels zelfstandig en duurt het voor de klant allemaal veel te lang.

Dat was misschien handig toen onderhoud bestond uit kleppen stellen en bougies vervangen, maar met de complexe van software aan elkaar hangende auto’s werkt dat totaal niet meer.
De assumptie dat het onderhoudsnetwerk niet de benodigde info heeft is een beetje kort door de bocht. Naar ik begrepen wordt iedere Hyundai dealer opgeleid. Zowel werkplaats als verkoop.
Het is alleen net zoals met heel veel zaken, je hebt sterke partners en de minder sterke broeders. Ik geloof niet dat Hyundai een voorkeur heeft of prioriteit uitkiest voor welke partners als eerste info krijgen.

Problemen met een voertuig is tegenwoordig gewoon lastig, is het perceptie of is er daadwerkelijk iets aan de hand met de 100 systemen aan boord. Dat kost tegenwoordig meer tijd dan vroeger, en ik geloof zeker dat de automonteur tegenwoordig omgeschoold moet worden naar “elektromonteur”.

ehhhh..HOI

Pagina: 1 ... 148 ... 282 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic