• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-12 15:37
spidertje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:20:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Dealer weet van niks zegt men…… ik word er gek van…:(
Ik werd terug geroepen omdat de sticker onjuiste informatie gaf, en deze werd dan vervangen.
Ik heb het tevens gehad over die LFA update, wegens dat slingergedrag.
Ook mijn dealer (Amersfoort) wist totaal niet waarover het ging.

Na een uur kreeg ik de auto terug, en ze vertelde me dat een monteur erin gereden had, en niets bijzonders voelde.
Hij heeft de gevoeligheid van 100% naar 90% via de computer teruggebracht.
Soms heb ik inderdaad het idee dat het wat beter is, maar lastig te zeggen.
Ik kijk het maar een paar weken aan, maar nogmaals.....de dealer had totaal niet door waar het over ging.

Enne...... voor diegene die dit weekend naar Oostenrijk gaan voor de wintersport: Houd rekening met gigantische drukte bij de snellaadstations.
https://www.telegraaf.nl/...t-op-weg-naar-wintersport

[ Voor 12% gewijzigd door wim1955 op 16-02-2023 00:02 ]

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
Wvs schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:50:
Vanaf wanneer zijn auto's met LFA update af fabriek geleverd?
Ik twijfel of deze update bij mij nodig is dus hier ben ik ook wel benieuwd naar.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:39
spidertje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:20:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Dealer weet van niks zegt men…… ik word er gek van…:(
Leg de tekst van Hyundai Motor Nederland onder de neus van de dealer:

Tiggy80 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Ook voor @wim1955

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:21
wim1955 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:48:
[...]

Enne...... voor diegene die dit weekend naar Oostenrijk gaan voor de wintersport: Houd rekening met gigantische drukte bij de snellaadstations.
Als de Telegraag nu echt goede journalistiek wil bedrijven, gaan ze op de genoemde data zelf met een EV naar Oostenrijk of terug. Kijken hoe het echt is en dan verslag doen. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn, liever de FUD verspreiden vanuit dat conservatieve hokje daar.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:23
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:30:
Ik zag net op Instagram onderstaande post voorbij komen van InstaAutovlog.
We krijgen Q1 2023 EV routeplanning als OTA op de Ioniq 5

[Afbeelding]
De automatische routeplanning schijnt al op de Ionic 6 te zitten:
https://fb.watch/iJLjIlfWNk/

Ik hoop dat deze ook snel via OTA voor de Ionic 5 beschikbaar komt ;)

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 12:36

Redwood

The Truth Is In Here

Iemand anders sinds vandaag problemen met de navigatie?

Bij mij hangt hij op ‘online routebegeleiding wordt aangevraagd’ die aanvraag komt alleen niet en ook de optie voor offline komt niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQYQT3HVsmDk0jMu8uAl3nw-J3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SZLOvpeSr0Cl8SpQ4et4CA9.jpg?f=fotoalbum_large

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• ernestalmere
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
Iemand enig idee of de navigatie eruit ligt momenteel? Kan geen route inplannen. Ook niet na reset navigatie.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:52

KrazyJay

Redwood schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:39:
[...]
Bij mij loopt het hele infotainmentsysteem vast zodra ik de route wil selecteren.

• LuPo
Server zal wel down zijn dan..

• ernestalmere
Gezien de reacties ligt de navi er dus uit… 🙈

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 12:36

Redwood

The Truth Is In Here

KrazyJay schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Bij mij loopt het hele infotainmentsysteem vast zodra ik de route wil selecteren.
Bij mij ook. Zie het nu idd.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-12 20:45
Of probleem met de carrier voor de mobiele verbinding.
Bij welke provider loopt dat eigenlijk in Nederland?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Had gisteren wat problemen met app-vernieuwing, iets wat ik in mijn regio an-sich wel gewend ben, Vodafone heeft een zwart gat hier, en zal me niks verbazen als Hyundai hun SIM's via hen laat lopen zoals zo veel "IOT" providers (inclusief een hoop laadpalen).

Interne navigatie gebruik ik doorgaans niet, heb het één lange rit wel gedaan/gehad en ging hij vrij snel naar de on-board route over, die na een 10min rijden ineens overschakelde naar de online tomtom (bewegende balkjes onderaan). Zal toen een server plat hebben gelegen/ik zou in een zwart gat hebben gezeten (dat was m'n België trip -- eigen telefoon had geen ontvangst dus waze was niet zo praktisch en ik was aangewezen op de ingebouwde).

Net even voor de zekerheid in de app gekeken en mijn auto geeft gewoon informatie, dus dat stuk zal nu wel goed zitten. Over een uurtje ga ik weer een stuk rijden, dan test ik de nav wel even :)

• KrazyJay
  • Laatst online: 12:52

KrazyJay

Razwer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Of probleem met de carrier voor de mobiele verbinding.
Bij welke provider loopt dat eigenlijk in Nederland?
Ik zit in :)B, daar is het dus ook. Het zal wel in Frankfurt zitten.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:49
Redwood schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:39:

Bij mij hangt hij op ‘online routebegeleiding wordt aangevraagd’ die aanvraag komt alleen niet en ook de optie voor offline komt niet. [Afbeelding]
Hier ook, maar eigenlijk wel belachelijk dat hij dan niet naar een lokale routebegeleiding schakelt als backup/fail-safe. Aargh, klote always-on-line service proposities. En waar zijn die >50GB aan kaarten dan anders voor?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

RobbieB schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Hier ook, maar eigenlijk wel belachelijk dat hij dan niet naar een lokale routebegeleiding schakelt als backup/fail-safe. Aargh, klote always-on-line service proposities. En waar zijn die >50GB aan kaarten dan anders voor?
Dat doet hij wel, na een tijdje (~2min) proberen. Een knop voor "direct lokaal" zou fijn zijn, voor het geval je op een oprit staat en links/rechts kan. Voor "vanuit een parkeerterrein" is het minder erg.

• RobbieB
Umbrah schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Dat doet hij wel, na een tijdje (~2min) proberen. Een knop voor "direct lokaal" zou fijn zijn, voor het geval je op een oprit staat en links/rechts kan. Voor "vanuit een parkeerterrein" is het minder erg.
Hier niet. Hier crasht de navigatie, wordt het scherm zwart en gaat hij naar het hoofdmenu. En zo te lezen hebben meer mensen hierboven er last van.

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12 20:25
RobbieB schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Hier niet. Hier crasht de navigatie, wordt het scherm zwart en gaat hij naar het hoofdmenu. En zo te lezen hebben meer mensen hierboven er last van.
Bij mij ook crash en zwart scherm ondanks de reset.
Gebruik maar AA met google maps, dat werkt wel...

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-12 20:41
Hier ook drama met de navigatie. Bestemming ingevoerd en vervolgens blijft het scherm hangen. Na 5 minuten maar terug naar het hoofdscherm en opnieuw proberen met hetzelfde resultaat. Het begint me aardig te irriteren al deze bugs. Zo doet mijn pre-conditioning het dan wel, dan weer niet ondanks dat er aan alle voorwaarden zijn voldaan. Een paar keer een reset gedaan waarna het weer even werkte en dan uiteindelijk na een paar dagen weer ellende. Vrees dat dit puur software is waarin enkele bugs zitten en het valt te hopen dat hier snel een oplossing voor komt anders gaat de I5 toch de deur uit. Met pijn in het hart maar er zijn inmiddels modellen die dit wel goed voor elkaar hebben.

You can call me Al

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

ijssgerb schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:00:
Zo doet mijn pre-conditioning het dan wel, dan weer niet ondanks dat er aan alle voorwaarden zijn voldaan.
Preconditoning zou een handmatige optie moeten hebben in het menu, ook handig omdat de charger database achterloopt

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Franc
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-01 14:27
Deze week maar een nieuw origineel samsung kabeltje gekocht nadat Android Auto er telkens uit vloog.
Tot op heden draait Android Auto tot genoegen. Geen last meer van uitvallen.

Zou het toch aan het kabeltje gelegen hebben

Crossed fingers

• ThijsR
Zijn er al leaserijders die in het vervangingstraject van de AVN module zitten? Ik krijg weerstand vanuit mijn leasemaatschappij (Arval) omdat de dealer zegt dat ze Carplay getest hebben en het gewoon werkt. Zou graag een casus als voorbeeld aandragen.

• repmeer
  • Laatst online: 14-12 16:48
ThijsR schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:33:
Zijn er al leaserijders die in het vervangingstraject van de AVN module zitten? Ik krijg weerstand vanuit mijn leasemaatschappij (Arval) omdat de dealer zegt dat ze Carplay getest hebben en het gewoon werkt. Zou graag een casus als voorbeeld aandragen.
Wat is een AVN module?

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:37

YJB

Audio Video Navigationsystem

• ThijsR
Waarschijnlijk is dit de oorzaak van instabiele Carplay en Android Auto bij een aantal van ons.

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:58

cooper_s1

MINI's rule

Mijn systeem reageert nergens meer op als ik wat aansluit op de usb poort, geprobeerd met android en carplay, verschillende telefoons en kabels. Zelf geprobeerd de kabel achter het plastic deel te reseaten
maar dat hielp ook niet.
De 28ste februari gaat ie naar de dealer...
Even afwachten nog...

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:37
Online route planning doet het weer!

ehhhh..HOI

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
Bij mij (ook Arval) geen enkel probleem geweest. Vanwege de back-orders hebben ze zelfs de AVN uit hun eigen demowagen gesloopt, en bij mijne ingebouwd.

• ThijsR
Vielleicht schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Bij mij (ook Arval) geen enkel probleem geweest. Vanwege de back-orders hebben ze zelfs de AVN uit hun eigen demowagen gesloopt, en bij mijne ingebouwd.
Arval vindt het prima zolang het onder de garantie valt. Hyundai Velserbeek wil hem niet indienen bij Hyundai NL omdat ze de klacht zelf niet waargenomen hebben in de werkplaats. Ik ga binnenkort 15 min. rijden met een monteur naast me en hopelijk valt hij dan weer uit en zijn ze overtuigd.

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-12 09:53
CharlieBulldog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:28:
[...]

De automatische routeplanning schijnt al op de Ionic 6 te zitten:
https://fb.watch/iJLjIlfWNk/

Ik hoop dat deze ook snel via OTA voor de Ionic 5 beschikbaar komt ;)
Ik zag vandaag de Ioniq 6 van mijn dealer (Van Veen, Assen) voorbij rijden, ik ga morgen wel even kijken naar de versie van de software. Hij zag er op een afstand (50m) gaver uit dan op foto's die ik tot nu toe gezien had.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Henry_tw schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:24:
[...]

Ik zag vandaag de Ioniq 6 van mijn dealer (Van Veen, Assen) voorbij rijden, ik ga morgen wel even kijken naar de versie van de software. Hij zag er op een afstand (50m) gaver uit dan op foto's die ik tot nu toe gezien had.
Het zou natuurlijk mooi zijn, .....maar het staat of valt met de up-to-date heid van de laadpalen. Tot een paar maanden geleden was het bagger. Nu Fastned er in staat is het iets beter, maar het loopt nog steeds maanden achter de feiten aan. Daarnaast: zou ook mooi zijn als hij rekening houdt met capacieit van de paal en of hij vrij is (lastig....).

Wat zou het mooi zijn als: de POI's wekelijks via OTA een update krijgen, óf dat je zelf de mogelijkheid hebt om een POI toe te voegen, net als heel erg vroeger toen we nog lekker zaten te klooien met TomTom op een PDA (had ik omschreeks 2002)

Daarnaast: het kunnen plannen van POI-laadstation blijft tot een een eigenaardige toestand. Mijn ervaring is dat het wel goed lukt als "tussenpunt", omdat je dan kunt selecteren ("bij eindpunt, langs route, e.d.") en nog belangrijker: alleen dán heb je het filter op aanbieder/ AC/DC/HPC.

Als je op een bepaald punt bent, en je wil een POI-laadstation als bestemming selecteren, dan krijg je alleen wat er in de buurt is, tot max 30 stuks. Heb je dus helemaal niks aan... Ik irriteer me hier steeds meer aan. Sowieso blijf ik normaal gesproken ver weg van de onboard navi; van de week noodzakelijk moeten gebruiken vanwege pre-conditioning en dan stuurt ie je toch langs wegen...... Ik vind het écht helemaal niks.

[ Voor 8% gewijzigd door jrk op 16-02-2023 17:42 ]

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

jrk schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:05:
[...]

Auto is gisteren naar Broekhuis Zwolle geweest. Dit was hun eerste geval dat een auto niet meer langzaam kan laden en alleen maar via snelladers. Ik had voor de zekerheid maar een filmpje gemaakt, anders geloven ze het ook nog niet.

Ik werd laat in de middag gebeld met de mededeling dat ze de oorzaak hadden gevonden. Ze hadden bijna het goede onderdeel in huis, maar net niet helemaal..... ze zijn in overleg met Hyuandai NL of ze het wel of niet moeten monteren. Ondertussen heb ik de auto weer terug, moet het vooralsnog dus doen met Fastned-laden en ik word op de hoogte gebracht hoe lang het allemaal gaat duren....

Ik durfde maar niet te vragen of het de "ICCU" was, kom toch al te wijsneuserig over bij hen. Overigens is dat ook helemaal niet moelijk, want bij de receptie werkplaats is het kennisniveau een paar factoren lager dan het gemiddelde niveau hier op dit forum ;)
Update: het bestelde onderdeel komt volgende week al binnen. Woensdag gaat de auto naar Broekhuis Zwolle. Ik weet niet wat er nu precies wordt vervangen, maar het zal geen ICCU zijn met wékenlange levertijd. Dit is dus 2 weken, die ik dus noodgedwongen bij de FastNed heb doorgebracht. Maar goed, daar leer je ook weer van (....dat je vooral niet afhankelijk wilt zijn van snelladen!) Al moet ik zeggen: al bellend/op de laptop werkend is zo'n half uurtje laden ook zo weer nuttig besteed hoor!

[ Voor 7% gewijzigd door jrk op 16-02-2023 17:46 ]

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12 15:10
wim1955 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:48:
[...]

Ik werd terug geroepen omdat de sticker onjuiste informatie gaf, en deze werd dan vervangen.
Ik heb het tevens gehad over die LFA update, wegens dat slingergedrag.
Ook mijn dealer (Amersfoort) wist totaal niet waarover het ging.

Na een uur kreeg ik de auto terug, en ze vertelde me dat een monteur erin gereden had, en niets bijzonders voelde.
Hij heeft de gevoeligheid van 100% naar 90% via de computer teruggebracht.
Soms heb ik inderdaad het idee dat het wat beter is, maar lastig te zeggen.
Ik kijk het maar een paar weken aan, maar nogmaals.....de dealer had totaal niet door waar het over ging.

Dat is hoe ik de dealer in Amersfoort inmiddels ook ken, men neemt niks waar lult dan wat over std gedrag vd auto en bladibla en pas als je pislink word doet men wat daar…… wegwezen als je er niet op bent aangewezen zou ik adviseren…

• Gravity
  • Laatst online: 07-09 12:47
Twee weken geleden dus bij de dealer geparkeerd met defecte ICCU. Nav weer wisselen vervangend vervoer vandaag begrepen dat ik niet op herstel voor 30 april hoef te rekenen. Héle diepe zucht weer.

Aftersales is echt totaal waardeloos dus duimen dat die van jullie blijft rijden 🤞

Zij die nog maanden met twee volgroeide pubers in een boodschappenwagentje moeten rijden groeten u.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-12 22:38
In mijn MY22.5 73kWh Lounge Ioniq 5 lukt het me om de sfeerverlichting kleur te laten mee veranderen met de gekozen drive mode: groen=ECO, blauw=Normal, rood=Sport. Volgens de handleiding moet het ook mogelijk zijn om de sfeerverlichting automatisch naar rood te veranderen als je de maximum snelheid overschrijdt. Die optie kan ik niet vinden in de instellingen. Iemand dit al geprobeerd? Totaal onbelangrijk, maar wel een grappige optie.

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12 15:10
Gravity schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:05:
Twee weken geleden dus bij de dealer geparkeerd met defecte ICCU. Nav weer wisselen vervangend vervoer vandaag begrepen dat ik niet op herstel voor 30 april hoef te rekenen. Héle diepe zucht weer.

Aftersales is echt totaal waardeloos dus duimen dat die van jullie blijft rijden 🤞

Zij die nog maanden met twee volgroeide pubers in een boodschappenwagentje moeten rijden groeten u.
OMG

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-12 23:02
Die van mij is ook een leaseauto... LeasePlan.
Maar je kan toch zelf bewijs aanvoeren dat hij het niet doet...

• krizzziz
jrk schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:38:
[...]

Het zou natuurlijk mooi zijn, .....maar het staat of valt met de up-to-date heid van de laadpalen. Tot een paar maanden geleden was het bagger. Nu Fastned er in staat is het iets beter, maar het loopt nog steeds maanden achter de feiten aan. Daarnaast: zou ook mooi zijn als hij rekening houdt met capacieit van de paal en of hij vrij is (lastig....).
Waarom zijn de palen niet up to date volgens jou? Is gewoon TomTom info, ben nog geen laadpaal tegengekomen die er wel in het echt was maar niet op de kaart in de auto.

ehhhh..HOI

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:21
krizzziz schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:09:
[...]

Waarom zijn de palen niet up to date volgens jou? Is gewoon TomTom info, ben nog geen laadpaal tegengekomen die er wel in het echt was maar niet op de kaart in de auto.
In principe is de navigatie database geïnstalleerd op jouw auto. Anders had Fastned er altijd ingezeten. Dus je loopt altijd achter de feiten aan.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

[...]

Fastned Zalkerbroek (N50 tussen Kampen en Zwolle) staat niet in de navi. Voorbeeldje......

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Gravity schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:05:

Jij kon dus ook niet meer langzaamladen? Heb je geprobeerd of je nog wel kon snelladen? Dat is mijn situatie. Mijn onderdeel had een levertijd van 2 weken en wordt a.s. woensdag gemonteerd. Ik weet niet of het bij mij ook de ICCU betreft. Ik heb daar maar niet naar gevraagd, want ik ben al iets te wijsneuzerig daar. Ik heb me dus in die 2 weken wel kunnen redden met alleen snelladen (leaseauto). Misschien ook optie voor jou?

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

[...]
Twee dichtstbijzijnde snelladers hier staan er niet in, een Fastned (Dikke Linde, A7) en een Shell Recharge (Paddepoel, Groningen)

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-12 09:53
Vanochtend even naar de Ionic6 gekeken en het eerste wat opvalt is dat hij erg weinig praktische ruimte heeft. 2e dat een zwarte bezel rondom de schermen er een stuk mooier uit ziet. daar ga ik maar even achter aan.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:03

-CJ

Not remastered

Henry_tw schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:35:
Vanochtend even naar de Ionic6 gekeken en het eerste wat opvalt is dat hij erg weinig praktische ruimte heeft. 2e dat een zwarte bezel rondom de schermen er een stuk mooier uit ziet. daar ga ik maar even achter aan.
Zwarte randen kun je (al dan niet in combinatie met een screen protector) online kopen. Niet goedkoop maar oogt een stuk mooier.

https://www.amazon.com/Be...ective/dp/B0BTYJ54GN?th=1

All I had to do was follow the damn train.

• RobbieB
Vanochtend een gekke bug. Bij het wegrijden functioneerde de regeneratie niet. Na ongeveer een kilometer sprong hij opeens wel aan.

Maar het meest vervelende was dat ik er geen melding van kreeg, dus ik merkte het doordat de auto niet afremde maar keihard doorrolde.

De eerste 10K niet echt veel problemen gehad, maar nu de laatste 2 weken hier en daar toch wel wat defects/bugs/etc. die naar boven lijken te komen.

• Vielleicht
RobbieB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:49:
Vanochtend een gekke bug. Bij het wegrijden functioneerde de regeneratie niet. Na ongeveer een kilometer sprong hij opeens wel aan.

Maar het meest vervelende was dat ik er geen melding van kreeg, dus ik merkte het doordat de auto niet afremde maar keihard doorrolde.

De eerste 10K niet echt veel problemen gehad, maar nu de laatste 2 weken hier en daar toch wel wat defects/bugs/etc. die naar boven lijken te komen.
Klopt! Ik had dat laatst ook. Ook had ik laatst dat mijn hele stuur het niet meer deed. Ik kon er nog aan draaien, maar alle knoppen en lampjes werkte niet. Auto uit-aan en alles deed het weer. :?

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-12 08:45
RobbieB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:49:
Toevallig tot 100% geladen deze nacht?
Als de batterij vol zit, kan er niets meer naartoe geregenereerd worden.

• JanD.BE
  • Laatst online: 17-09 13:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY82W_diyRAFptWTLjEjQj8N02Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lMhSzSQDXvBF3tSETlkYKuD.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand ervaring met de 'tolerantie bij snelheidslimiet' instelling?
Heb deze ingesteld op 10km boven de snelheidslimiet, maar blijf waarschuwingen krijgen vanaf de snelheidslimiet i.p.v. de ingestelde waarde.

• RobbieB
eyegraphic schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Ah natuurlijk, dat zal het geweest zijn.. Normaal laad ik ook 100%, maar dan haal ik de stekker er vaak eerder af en verwarm ik voor, waardoor er al wat accu-ruimte is.

Logisch dat dit het geweest zou kunnen zijn, maar een melding op je dashboard hiervan zou wel prettig zijn zodat je niet onverwacht doorrolt als je verwacht dat je af zou remmen.

• Vielleicht
RobbieB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Ah natuurlijk, dat zal het geweest zijn.. Normaal laad ik ook 100%, maar dan haal ik de stekker er vaak eerder af en verwarm ik voor, waardoor er al wat accu-ruimte is.

Logisch dat dit het geweest zou kunnen zijn, maar een melding op je dashboard hiervan zou wel prettig zijn zodat je niet onverwacht doorrolt als je verwacht dat je af zou remmen.
Als je niet bovenop een berg woont lijkt mij het sterk dat dit de oorzaak is. Om de auto in beweging te krijgen stop je er per definitie meer energie in dan je in de regeneratie terug krijgt. Dit kan alleen als je energie kan toevoegen, bijvoorbeeld als je bergafwaarts rijdt, of met hele sterke wind tegen

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
Vielleicht schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Als je niet bovenop een berg woont lijkt mij het sterk dat dit de oorzaak is. Om de auto in beweging te krijgen stop je er per definitie meer energie in dan je in de regeneratie terug krijgt. Dit kan alleen als je energie kan toevoegen, bijvoorbeeld als je bergafwaarts rijdt, of met hele sterke wind tegen
Het klopt wat je zegt, maar het is allemaal software matig geregeld en je batterij gaat nooit meteen naar 99% natuurlijk, blijft altijd even op 100% hangen, dus ik vind deze verklaring wel plausibel.

• RobbieB
[...]

Ja het was voor mij ook de eerste keer dat dit gebeurde en laad altijd tot 100% (no judgement aub, bewuste keuze). Maar misschien is er een veiligheidsmarge ingebouwd die eerder nog niet getriggerd werd? Geen idee, ik ga het eens in de gaten houden en proberen de situatie nog een keer na te bootsen.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12 14:13
[...]

Zo werkt dat in de praktijk niet. Het is de software die bepaalt of de accu "vol" zit of niet. En "vol" is van meerdere factoren/waarden afhankelijk.

• Vielleicht
RobbieB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Ja het was voor mij ook de eerste keer dat dit gebeurde en laad altijd tot 100% (no judgement aub, bewuste keuze). Maar misschien is er een veiligheidsmarge ingebouwd die eerder nog niet getriggerd werd? Geen idee, ik ga het eens in de gaten houden en proberen de situatie nog een keer na te bootsen.
Van mij geen judgement hoor. Ik laad ook altijd tot 100%, maar heb nog nooit gehad dat de regen niet werkt.

• djmelvee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-12 20:18
Traject is bij gestart, al willen ze eerst onderdelen wisselen met hun demo model. 1 maart heb ik een afspraak. Ze konden de logs niet uitlezen meer, omdat de verbinding op de data usb stukliep :+ Was wel meteen mooi bewijs dat ik het niet aan het verzinnen was.

• 030bart
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-12 18:53
Wij blijven ons ergeren aan de waarschuwingspiepjes bij trajectcontroles bij te hard rijden. Op de A2 van Amsterdam naar Utrecht denkt de HI5 dat er ook na 19 uur 's avonds nog steeds een trajectcontrole bestaat van 100km/uur, terwijl je dan 130 km/uur mag rijden, met als gevolg waarschuwingspiepjes om de seconde, heel irritant.

Anders dan geluidsmeldingen helemaal uit zetten (wat we ook liever niet hebben), is hier een aparte instelling voor of weet iemand toevallig of Hyundai hier iets aan gaat doen?

• krizzziz
jrk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:50:
[...]

Fastned Zalkerbroek (N50 tussen Kampen en Zwolle) staat niet in de navi. Voorbeeldje......
Grappig, het is mij nooit opgevallen dat ik laadlocaties mis. Ik zal er eens op gaan letten....

ehhhh..HOI

• karodem
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-12 13:50
ThijsR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:37:
Over 1,5 week ga ik met het gezin naar La Norma, Frankrijk en in het hoogseizoen overdag rijden.

Ik heb de volgende laadpassen aangeschaft:
- Arval
- ANWB
- Charge My Huyndai
- Shell Recharge

De reis plan ik via Chargemap en preconditioning is geïnstalleerd. Heb de 73 kWh RWD.

Ga ik het hiermee redden zonder schreeuwende vrouw en een natte broek van de range anxiety?
Ik zou de Freshmile app toevoegen, deze is voor naast de snelweg zeer handig

• krizzziz
030bart schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:05:
Wij blijven ons ergeren aan de waarschuwingspiepjes bij trajectcontroles bij te hard rijden. Op de A2 van Amsterdam naar Utrecht denkt de HI5 dat er ook na 19 uur 's avonds nog steeds een trajectcontrole bestaat van 100km/uur, terwijl je dan 130 km/uur mag rijden, met als gevolg waarschuwingspiepjes om de seconde, heel irritant.

Anders dan geluidsmeldingen helemaal uit zetten (wat we ook liever niet hebben), is hier een aparte instelling voor of weet iemand toevallig of Hyundai hier iets aan gaat doen?
Nee, bij de IONIQ 5 is de keuze alleen tussen volledig uit, en volledig aan. Bij de IONIQ 6 schijnt dit al anders te zijn, daar kan je het niet helemaal uitzetten. Indien uitgezet, staat het na starten/stoppen weer aan.
Gek dat dit tussen de twee modellen niet hetzelfde is, maar dit heeft volgens mij te maken met wetgeving

ehhhh..HOI

• RobbieB
jrk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:50:
[...]

Shell ReCharge locaties staan er ook niet in. Super annoying, want die zijn vaak snel (175kWh) en met veel plaatsen, zeker langs de snelweg.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-12 08:48

MicheldeGoey

Project 45

Sinds de een na laatste update zijn die piepjes bij mij gelukkig weg.

• ernestalmere
RobbieB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Shell ReCharge locaties staan er ook niet in. Super annoying, want die zijn vaak snel (175kWh) en met veel plaatsen, zeker langs de snelweg.
Die staan er wel in al heten ze soms anders. Bij mij op de hoek een Shell recharge snellader onder de naam E Flux... (Almere Stripheldenbuurt) Striptekenaar

[ Voor 4% gewijzigd door ernestalmere op 17-02-2023 14:21 ]

• Razwer
[...]

Nog een paar nachtjes slapen en ik kan mee praten over dit model, maar mijn Golf GTE vertoont exact hetzelfde gedrag. Regen werkt voor geen fluit wanneer ik de straat uit rij. Pas na het 2e stoplicht (~500m) begint het wakker te worden wanneer ik de auto vers uit de lader heb getrokken.

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Ik ben hier ooit the 'hard way' achtergekomen, toen ik de auto tot 100% heb opgeladen op wintersport (1850m hoogte) en vervolgens ging afdalen...

Dan kom je er pas achter hoe fijn het regeneren is in plaats van remmen bij een auto van 2100kg + belading :+

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Sterker nog: regen heeft gradaties, en een zekere capaciteit, en ook daarbij geldt: hoe voller de accu, hoe trager hij laad. Doorgaans geen probleem, maar als jij met 96% accu ineens vol de rem in gaat vanaf 130km/u dan is het rem gedrag behoorlijk anders. Zelfs m'n vorige Ioniq (28kWh variant) had dat. De auto is er niet transparant over (sterker nog: denk ook niet dat dat zou moeten, veel te veel 'stats for nerds'), maar het energie-scherm geeft dat redelijk weer. Regen werkt om en nabij de DC-laad capaciteit.

Moet bekennen dat ik het hele: "gas los geen regen" ding nog niet heb gehad, zelfs niet met 100% accu's.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat het het programma tegen remschijf roest is wat daar tussen zit. Veel EV's (weet niet precies hoe het bij de i5 zit moet ik bekennen) hebben een zekere modus dat zo af en toe de 'gewone' rem gebruikt wordt, omdat veel EV rijders erg snel doorhebben hoeveel wel niet kan met regen, en dan de gewone rem niet meer rijdend gebruiken. Dit kan tot roest leiden - in mijn auris (oude stijl) die dit niet had heb ik wel eens een uitbrander van de dealer gehad omdat ik té zuinig reed met regen. Doorgaans is dit geïmplementeerd door het juist op hoge snelheid te doen, zodat je het als gebruiker amper merkt, maar nogmaals: weet niet precies wát de implementatie is op de i5.

[ Voor 13% gewijzigd door Umbrah op 17-02-2023 15:41 ]

• tvc15
Volgens de manual moet je de regeneratie op 0 zetten om remschjifreiniging te initieren:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2VX26dODP51ZmuBR4F6iSjCJRo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xvSfA9TiWjA6Pcev98vsh2yO.png?f=user_large

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:56
tvc15 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:03:
Volgens de manual moet je de regeneratie op 0 zetten om remschjifreiniging te initieren:[Afbeelding]
een keer wat steviger remmen maakt ze ook weer vrij van vliegroest O-) maar na 10x remmen zou hij dus weer automatisch van regen 0 naar 1 moeten springen ofzo??

[ Voor 8% gewijzigd door Tiggy80 op 17-02-2023 17:34 ]

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-12 17:36
Vandaag de 60.000 km beurt laten uitvoeren.
Kwamen geen bijzonderheden bij naar boven.

Men heeft weer naar de rammelende achterklep gekeken.
Daar is vaker naar gekeken. Dan wordt er e.e.a. gedaan maar de rammel komt helaas na een tijdje weer terug.
Op mijn verzoek heeft men naar een technisch bulletin gekeken van Hyundai over dit onderwerp.
De standaard stappen van dit bulletin zijn uitgevoerd. Als dit niet werkt, dan moet de auto terug en gaat heel de achterklep eruit voor controle. Kan blijkbaar bij de Project 45 uitvoering voorkomen dat er wat laspunten loskomen.

Verder wacht ik nog steeds op een nieuwe frontradar. Die staat al sinds begin december in bestelling en komt naar verwachting ergens in maart binnen. Ik ben bijna vergeten hoe heerlijk het rijden met een adaptive cruisecontrol is :-)

Heb het moment gelijk maar benut om een proefrit te maken in de Ioniq 6.
Fijne auto hoor. Die laat zich een stuk strakker door de bocht sturen t.o.v. de Ioniq 5
Dat er andere dempers onder zitten heeft ook een positief effect bij verkeersdrempels e.d.
Doordat het allemaal net wat strakker is bij de I6 ervaar is de I5 als iets comfortabeler bij oneffenheden in de weg. Doordat er ook veel hetzelfde is in de cockpit voelde ik me er snel thuis en voelde het niet echt alsof je in een hele andere auto zat. Ik reed in de RWD uitvoering met 18" en die was wel een stukje zuiniger dan mijn I5 AWD 20". De I6 is een hele fijne auto, maar voor mij is de kofferbak van de I5 een stuk praktischer.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:04
karodem schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Ik zou de Freshmile app toevoegen, deze is voor naast de snelweg zeer handig
Freshmile = MobiSDEC

• tvc15
een keer wat steviger remmen maakt ze ook weer vrij van vliegroest O-) maar na 10x remmen zou hij dus weer automatisch van regen 0 naar 1 moeten springen ofzo??
Je regenereert ook tijdens remmen met het rempedaal, dat zie je op het display in de powerbalk. Mijn interpretatie van wat er in de manual staat: Als je regeneratie 0 (LV0) instelt, dan regenereert hij de eerste 10 keer niet terwijl je remt, dus de elektromotor remt niet mee om de hydraulische remmen meer te belasten en zo je schijven schoon te remmen. Na 10 keer remmen gaat hij wel weer regeneren als je remt (met het rempedaal), maar hij blijft op LV0 staan, als je het gas loslaat dan rol je dus door zonder te remmen.

Een testje lijkt inderdaad te bevestigen dat het zo werkt.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-12 12:44
eyegraphic schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Gisteren getest en klopt niet. Auto van de lader gehaald met 100% accu en einde van de straat binnen 10m werkte de regen gewoon vol met iPedal. De paar kilometers erna geen enkele keer dat de regen niks deed. Moet een kortstondige storing geweest zijn.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-12 12:18
Rugby82 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Gisteren getest en klopt niet. Auto van de lader gehaald met 100% accu en einde van de straat binnen 10m werkte de regen gewoon vol met iPedal. De paar kilometers erna geen enkele keer dat de regen niks deed. Moet een kortstondige storing geweest zijn.
Hier idem, laadt hem ook regelmatig op tot 100% en zet hem direct op de oprit op I-pedal. Bij de eerste bocht na circa 60 meter werkt de regen net zoals na vele kilometers rijden en een lager accu percentage.

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

130? 120 toch?

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

krizzziz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:55:
[...]

Grappig, het is mij nooit opgevallen dat ik laadlocaties mis. Ik zal er eens op gaan letten....
Als je er bijna nooit gebruikt van maakt, of je maakt altijd gebruik van Carplay/AA navigatie dan zie je het ook niet. Alle DC/AC laadstations kan me gestolen worden, maar de HPC's zijn cruciaal voor Pre-conditioning, dus dat moet gewoon up-to-date zijn, anders geen optimaal gebruik daarvan.

• amw82
  • Laatst online: 15-12 23:02
Nee, inderdaad 130.

• LuPo
LuPo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Gisteren de auto opgehaald. LFA update is uitgevoerd en ik moest een handtekening zetten na afloop, daarmee kon de dealer de vergoeding indienen bij Hyundai Nederland zei men. :>
Klein stukje naar huis gereden en op de 80-wegen waar ik op reed was de LFA op rechte stukken opvallend rustig. Binnenkort testen op een lang stuk met snelweg.

Lampen kon men niet afstellen. Ik vind het vaag want hier in het forum zijn er wel mensen waar ze afgesteld zijn en een beter lichtbeeld geven toch? Zouden de users waar het wel gedaan is kunnen aangeven bij welke dealer dit is gebeurd (evt via PB)? Dan ga ik daarvoor wel ergens anders naar toe want in Zoetermeer hoef ik meer dan dit niet te verwachten. :X

@MeelezerT @Tiggy80 @kor952 @bilgy_no1
Inmiddels een stuk snelweg gereden nadat de LFA update is uitgevoerd. Wat een verschil zeg :D
Helemaal happy met deze reparatie onder garantie. Dus voor iedereen die het nog niet heeft gedaan: bel vooral naar de dealer en maak een afspraak. Hyundai Nederland vergoedt deze reparatie aan de dealer. Ik moest na afloop namelijk een handtekening zetten dat de reparatie was uitgevoerd en men zei dat zij daarmee de vergoeding in konden dienen bij Hyundai Nederland. En laat je vooral niet afschepen door de dealer. :)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999

Daniel

Kapitein NCC-1701
krizzziz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Nee, bij de IONIQ 5 is de keuze alleen tussen volledig uit, en volledig aan. Bij de IONIQ 6 schijnt dit al anders te zijn, daar kan je het niet helemaal uitzetten. Indien uitgezet, staat het na starten/stoppen weer aan.
Gek dat dit tussen de twee modellen niet hetzelfde is, maar dit heeft volgens mij te maken met wetgeving
Volledig uit = volledig uit van snelheidsmeldingen, of volledig uit van alle meldingen?

Ik zou bijna buyers remorse krijgen van dit topic. Wat een hoop issues.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 19-02-2023 09:47 ]

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 18:09

GG85

.......

LuPo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:11:
[...]

Inmiddels een stuk snelweg gereden nadat de LFA update is uitgevoerd. Wat een verschil zeg :D
Helemaal happy met deze reparatie onder garantie. Dus voor iedereen die het nog niet heeft gedaan: bel vooral naar de dealer en maak een afspraak. Hyundai Nederland vergoedt deze reparatie aan de dealer. Ik moest na afloop namelijk een handtekening zetten dat de reparatie was uitgevoerd en men zei dat zij daarmee de vergoeding in konden dienen bij Hyundai Nederland. En laat je vooral niet afschepen door de dealer. :)
Neem aan dat dit probleem niet bij de 2023 modellen speelt?

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12 13:49
GG85 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:27:
[...]

Neem aan dat dit probleem niet bij de 2023 modellen speelt?
Bij mij is er aan gewerkt, maar gaat nog steeds als een pingpong bal tussen de lijnen heen en weer. Zet hem altijd maar gelijk uit want is gewoon niet te doen.

Het irriteert me wel heel erg, een auto van 60K die waggelend over de snelweg gaat. Ben er ook al een jaar mee bezig maar ik maak me er maar niet meer druk want er komt niets uit.

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 20:16
Vraagje, is dit normaal? Of is dit waar die LFA overgaat? https://imgur.com/a/6DTIlTY hij slingert niet echt heel erg, soms wel een beetje.

En hoe moet ik het exact noemen, mijn dealer in Almere is nogal nieuw voor Hyundai, dus je moet ze wel ff aan handje meenemen, anders vinden ze het niet.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Dala schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:45:
Vraagje, is dit normaal? Of is dit waar die LFA overgaat? https://imgur.com/a/6DTIlTY hij slingert niet echt heel erg, soms wel een beetje.

En hoe moet ik het exact noemen, mijn dealer in Almere is nogal nieuw voor Hyundai, dus je moet ze wel ff aan handje meenemen, anders vinden ze het niet.
Dit is niet normaal en wordt opgelost met de LFA update, waarbij ze een aanpassing doen bij de stuurkolom. Als je daar meer info over wilt kun je de zoekfunctie gebruiken voor uitleg, fotos of informatie voor de dealer.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-12 12:44
Grappig, dat doet die van mij ook. Zal er binnenkort eens naar laten kijken samen met de continu weigerende USB voor Android Auto en Apple Carplay.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• wim1955
  • Laatst online: 11-12 15:37
-CJ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Dit is niet normaal en wordt opgelost met de LFA update, waarbij ze een aanpassing doen bij de stuurkolom. Als je daar meer info over wilt kun je de zoekfunctie gebruiken voor uitleg, fotos of informatie voor de dealer.
Hoelang zijn ze met die LFA update bezig?
maw: kan ik erop wachten met een leuk boek daar, of duurt het langer ( > 3 uur ) ?

Ik ga binnenkort er weer eens bij Wittenberg in Amersfoort erover hebben, ben het een beetje zat nu.

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12 20:25
Weggehaald. Was een klaagzang uit frustratie....

[ Voor 90% gewijzigd door portefam op 20-02-2023 10:03 ]

• LuPo
wim1955 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:00:
[...]

maw: kan ik erop wachten met een leuk boek daar, of duurt het langer ( > 3 uur ) ?

Ik ga binnenkort er weer eens bij Wittenberg in Amersfoort erover hebben, ben het een beetje zat nu.
Ik was er niet bij toen ze mijn auto hebben gerepareerd, maar gezien de meldingen 'auto niet vergrendeld' die ik kreeg is het < 3 uur.

• -CJ

-CJ

Not remastered

wim1955 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:00:
[...]

Ik heb destijds twee uur gewacht voor LFA update en preconditioneringsupdate.

• JochemL
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-03-2023
portefam schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:27:
Weggehaald. Was een klaagzang uit frustratie....
d:)b Goed dat je het zelf nog op tijd zag! :) . En zoals een bekende wijsgeer met de rode dopneus al zei: “Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!” :Y

• michelkox
Nu de levering van mijn I5 dichterbij komt, raak ik ook wel weer geïnteresseerd door dit topic van een Kia EV6 eigenaar: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1964032

Hoe moeilijk kan het nu zijn om dit als plug and play in elkaar te zetten, zodat je optimaal verzekerd bent van een veilige oplossing. Een eerste doel zou kunnen zijn om vanaf zonsondergang een steady 800 watt je huis in te sturen, zodat (uitzonderingen als warmtepomp, koken e.d. uitgesloten) verlichting enzo niets meer kost. Stap 2 kan dan een dynamische aansturen zijn via modbus.

Er komt 230vac/16A uit de auto. Met een SMA SB 1.5 kun je zonder MPPT een vaste output geven van bijvoorbeeld 800 watt, maar deze verwacht tussen 160 en 500 vdc.

Enige doel lijkt dus om een apparaat te vinden die de 230vac omzet naar dc met een zuivere sinus. Iemand een idee hierover?

NB: brand me niet meteen af, ik ben geen elektricien, vandaar dat ik niet zelf ga lopen solderen o.i.d. Ik zoek alleen een laagdrempelige oplossing die minder kost dan een Wallbox Quasar bijvoorbeeld, of een niet rendabele thuisbatterij.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:56
michelkox schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:22:
Nu de levering van mijn I5 dichterbij komt, raak ik ook wel weer geïnteresseerd door dit topic van een Kia EV6 eigenaar: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1964032

Hoe moeilijk kan het nu zijn om dit als plug and play in elkaar te zetten, zodat je optimaal verzekerd bent van een veilige oplossing. Een eerste doel zou kunnen zijn om vanaf zonsondergang een steady 800 watt je huis in te sturen, zodat (uitzonderingen als warmtepomp, koken e.d. uitgesloten) verlichting enzo niets meer kost. Stap 2 kan dan een dynamische aansturen zijn via modbus.

Er komt 230vac/16A uit de auto. Met een SMA SB 1.5 kun je zonder MPPT een vaste output geven van bijvoorbeeld 800 watt, maar deze verwacht tussen 160 en 500 vdc.

Enige doel lijkt dus om een apparaat te vinden die de 230vac omzet naar dc met een zuivere sinus. Iemand een idee hierover?

NB: brand me niet meteen af, ik ben geen elektricien, vandaar dat ik niet zelf ga lopen solderen o.i.d. Ik zoek alleen een laagdrempelige oplossing die minder kost dan een Wallbox Quasar bijvoorbeeld, of een niet rendabele thuisbatterij.
die wallbox is nog het minste van het probleem, De huidige ioniq 5 doet er niets mee.... dus dan kun je beter voor een goedkopere laadpaal gaan. vond het wel jammer te lezen dat er geen upgrade komt voor de ioniq 5 dat bi directioneel laden wel mogelijk zou zijn.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

michelkox schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:22:

Had je deze video al bekeken?

3000Wp op 't dak

• michelkox
Ja, die video ken ik idd. Nadeel is dat die zich meer richt op off-grid situaties en hij heeft er behoorlijk zware apparatuur bij staan.

De SunnyBoy 1.5 heb ik al liggen. Ik heb alleen nog iets nodig dat op een veilige manier de 230vac uit de auto naar een dc stroom kan zetten, en daarbij zorgen voor een zuivere sinus, want ik weet niet of die SunnyBoy anders moeilijk gaat doen. En door het grote bereik aan input voltage dat de SB 1.5 aan kan is het ook best flexibel te kiezen wat voor gelijkrichter ik nodig heb.

Dit is ongeveer wat je nodig hebt, alleen de uitgangsspanning hiervan is te laag...
https://www.amperewinkel.nl/product/samlex-sec-2412g/

Ik realiseer me dat er best wat verlies is, omdat je van DC --> AC --> DC --> AC gaat, maar inprikken op de DC accu gaat niet zomaar. Ik wil alleen wat slim geladen stroom van de zonnepanelen gebruiken om in de avond en nacht de meter op 0 te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door michelkox op 20-02-2023 14:57 ]

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
DC en zuivere sinus ??
Je wilt toch juist gelijkrichten en dan de resulterende dubbele halve sinussen afvlakken zodat je een constante spanning overhoudt?

Dus iets met bruggelijkrichters (of diodes) en Elco's.
zie bijvoorbeeld ook grotegok in "Over V2G; laden en ontladen"

Of het veilig is / kan, dat ligt denk ik vooral aan je eigen kennis.

Ik verwacht haast niet dat er kant en klare oplossingen te koop zijn die een DC leveren die hoog genoeg is, aangezien die DC dan gevaarlijk / dodelijk kan zijn.

• michelkox
DC en zuivere sinus ??
Nee, klopt niet idd, sorry. Bij DC heb ik een constante spanning nodig, zo vlak mogelijk. (Iets met klok en klepel...)
Ik verwacht haast niet dat er kant en klare oplossingen te koop zijn die een DC leveren die hoog genoeg is, aangezien die DC dan gevaarlijk / dodelijk kan zijn.
Dit begin ik ook te vermoeden. Heb al behoorlijk wat gezocht, maar hoger dan 24v kom je ook bijna niet voor een normale prijs.
Door mijn gebrekkige kennis begin ik niet aan het solderen met elco's zoals grotegok gedaan heeft. Knap dat hij het werkend heeft, maar daar brand ik mijn vingers/huisje niet aan.

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
Ik zie nu net zelf in het gelinkte topic dat HLG 480H-C1400 een kant en klare oplossing is.
Maar laten we dit topic verder niet vervuilen met V2G / V2H topics.

• MeelezerT
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik vind jullie echt allemaal superlief hoor, begrijp me niet verkeerd, maar echt enthousiaste terugzwaaiers zijn jullie niet.

• Razwer
MeelezerT schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:17:
Ik vind jullie echt allemaal superlief hoor, begrijp me niet verkeerd, maar echt enthousiaste terugzwaaiers zijn jullie niet.
:w

• ijssgerb
Weer eens preconditioning aangezet en hang nu aan de snellader van Ionity. Schrik van de belachelijk trage snelheid. Een Mercedes naast mij zit op 150 terwijl ik niet boven de 100 kom. Binnenkort maar eens naar de garage want dit kan toch niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRZs14cGvbRsJ3p1r14I4ZGBrKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOmL9NmcUKZu7KHVRVSH6ytf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUhSgd-iEVYry92sDeqoRKAqYkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1woXLphO3GRMe3wFyz2iaSV.jpg?f=fotoalbum_large

You can call me Al

• ijssgerb
Overigens de laatste dagen ook flinke problemen met bluelink. Krijg vaak de melding netwerkfout of hij blijft lekker draaien. Kan het zijn dat de 12V accu het aan het begeven is of is bij iedereen bluelink een drama?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ1cT9dvizB7_w-0FfvahkyuBB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yf496WNb7KWKKzlJTeCna0F.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QV-E9m9uUeWTJ9Bjnq1B69b6WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjXW90Sy6aFa7G6gz5cv2FST.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ijssgerb op 20-02-2023 18:55 ]

You can call me Al

• mh514452
ijssgerb schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:54:
Overigens de laatste dagen ook flinke problemen met bluelink. Krijg vaak de melding netwerkfout of hij blijft lekker draaien. Kan het zijn dat de 12V accu het aan het begeven is of is bij iedereen bluelink een drama?
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit heb ik de afgelopen dagen ook gehad. Wilde zondag ochtend de auto voorverwarmen en kreeg geen verbinding. Vandaag idem, leek het later vanmiddag wel weer te doen, maar nu ook weer niet. Vrij onhandig, nooit eerder meegemaakt

• mh514452

Pagina: 1 ... 147 ... 282 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic