• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12 15:10
Daniel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Dit is meer een probleem qua centrale aansturing. Hyundai moet landelijk zorgen dat het onderhoudsnetwerk over de benodigde info beschikt en weet welke update/vervangingsacties wel en niet nodig zijn.

Nu opereert (een deel van) de dealers grotendeels zelfstandig en duurt het voor de klant allemaal veel te lang.

Dat was misschien handig toen onderhoud bestond uit kleppen stellen en bougies vervangen, maar met de complexe van software aan elkaar hangende auto’s werkt dat totaal niet meer.
Heeft er weinig mee van doen, ik verwacht gewoon 1 vast team/aanspreekpunt die ook tevens alle! handelingen rondom mijn auto afhandelt. Geen overdracht van een afdelingsclubje naar een ander afdelingsclupje…. Dus een multi disp team incl verkoop/admin/onderhoud/planning de hele zwik.

Zolang men dat niet gaat doen blijft een zooitje ongeregeld waar niemand zich echt verantwoordelijk voelt voor de auto en klant. Mark my Words :)

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12 13:49
krizzziz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:37:
[...]

Toch grappig hoe smaak gevoelig dit blijft, ik heb nog nooit 1 klacht gehoord van een passagier over de HDA 2 functie in mijn I5.
Dan denk ik toch aan verminderde werking in jouw voertuig.
Nou dit gaat niet over smaken maar over een niet functionerend systeem, dat is toch wat anders. Feiten zijn geen fictie ik weet dat sommigen nergens last van hebben en mij altijd proberen te overtuigen dat het toch echt aan mijn perceptie zou liggen. Het wordt een een kermisattractie zodra het aan gaat.

• Sanka
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-04-2024
Vanwege wat issues met de Ioniq 5 dit forum even doorgespit en ik zie vergelijkbare problemen die ik zelf ook ervaar(heb de auto pas 2/3 maanden).

Krakende kofferbakklep/achterklep
Een enorm krakende achterklep(niet op asfalt wegen), het begon na anderhalve maand met een klein tikje af en toe als ik de straat uitreed, een drempel of een bocht/rotonde nam. Na 2/3 weken werd dat kleine kraak geluidje echt bizar. Het lijkt net alsof ik in een auto rij uit het jaar 0 met al dat gekraak uit de kofferbak. Dit stoort echt enorm.

Snelladen is geen snelladen
Vermoedelijk moet ik de update nog doen. Mijn ervaring is als ik een hele lange stuk rijdt van 200/250km dan laadt de auto met 65/70 kwh aan een 300/350kwh paal van FastNed. Als ik een klein stukje heb gereden van +/- 5/10km en zowel als de accu 15/20/40/60 procent is, dan haal ik even een snelheid van 50 kwh, om vervolgens met 27kwh ongeveer te staan "snelladen".

Vaak komen mensen bij de snelladers even kletsen, en uit nieuwsgierigheid kijk ik dan hun laadsnelheden. Ben er jaloers op! Terwijl zij eerst beginnen over hun jaloezie over de laadsnelheid van de Ioniq 5 en de slechte kwaliteit van hun (meestal) Tesla's. Op dit moment denk ik het tegenovergestelde.

Lampje middelste gordel achterbank rood
Alsof er altijd iemand zit, maar er zit nooit iemand (lonely me). Of heb ik toch gasten die stiekem ongezien meerijden?

Trillingen
Met de geleverde zomerbanden trilde de auto de eerste week enorm, toen na de wissel met winterbanden geen trilling meer te voelen. Lag dus duidelijk aan de banden bij mij. Die oude banden hoef ik er dus ook niet meer op. Best gek, want van winterbanden zou je juist wat meer trilling verwachten dan zomerbanden, dit was in ieder geval wel zo bij mijn vorige auto's.

1 dezer dagen maar eens langs de garage, want dit kan toch niet? Ben bang hoe de auto zich gedraagt na 1/2/3 jaar. Ik zal hier nog een update van geven hoe dat is verlopen, mochten anderen er wat aan hebben.

Al met al, toch nog tevreden met de Ioniq 5, maar niet heel lang meer als deze euveltjes/mankementjes niet opgelost (kunnen) worden. Zoals ik iemand op dit forum al heb horen zeggen.

• Naaldhak
Franciesco schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:31:
@Naaldhak HDA kun je toch gewoon permanent uitzetten in het menu? Het is de LFA die je telkens uit moet schakelen. Even aangenomen dat het in de IONIQ 5 hetzelfde werkt als in de EV6.

Bovenstaande is alleen een reactie op de laatste zin van je bericht (want het spreekt voor zich dat HDA eigenlijk gewoon goed zou moeten kunnen werken).
Nee zodra je de cruisecontrol aanzet gaat de HDA2 ook aan. Het gaat om het groene stuurtje dat is de HDA2 pilot in de I5. De Lane Assistent zet ik ook telkens handmatig uit en ook de DAW want die blijft anders om het kwartier komen dat ik moet rusten het is allemaal knap irritant voor een auto van 60K.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10
Franciesco schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:31:
@Naaldhak HDA kun je toch gewoon permanent uitzetten in het menu? Het is de LFA die je telkens uit moet schakelen. Even aangenomen dat het in de IONIQ 5 hetzelfde werkt als in de EV6.

Bovenstaande is alleen een reactie op de laatste zin van je bericht (want het spreekt voor zich dat HDA eigenlijk gewoon goed zou moeten kunnen werken).
HDA is een overkoepelende term waar meerdere dingen onder vallen. De LFA (Lane Following Assist) houdt je binnen de lijntjes. Na de welbekende reparatie bij de dealer werkt HDA op de snelweg een stuk rustiger (stuur beweegt niet de hele tijd) doordat de LFA geüpdate is. Snap je het nog? :P

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Naaldhak
spidertje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:17:
[...]

Das natuurlijk flauwekul vd dealert, maar die wil er zelf geen cent aan kwijt zijn….. waardeloos zou ik zeggen want zij verkopen je een niet goed functionerende auto en moeten dan gewoon oplossen en een klant niet een jaar lang laten doormodderen met een trillende auto. Of ze dat dan geld kost dat zou niks moeten uitmaken want geleverde product voldoet niet aan de eisen/beloftes en zoals het product zou moeten functioneren. Kortom oplossen, vervangende oplossing of alle geld terug. Totaal onacceptabel dat men er zo mee omgaat!
Ik hoop niet dat je mijn eerste I5 hebt, de N-936-NK want die bleef ook trillen waarna ik de koop ongedaan heb gemaakt, mijn vermoeden was dat het in de motor zat. Overigens werkt bij mij de HDA2 (pilot) niet en ook daar wordt niets aan gedaan en blijft de auto als een pingpong bal over de snelweg gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Naaldhak op 26-02-2023 15:23 ]

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-12 10:51
Ik zit best wel te twijfelen tussen een Ioniq5 en een enyaq.
De cockpit van de ioniq5 vind ik veel meer bij deze tijd horen tov de enyaq, ik weet het meningen verschillen...
De enyaq heeft dan weer meer kofferbakruimte, wat het grootste pluspunt is van die auto.

Dus ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen de ioniq5 ervaren als gezinsauto? En of anderen kinderwagen en tassen "gemakkelijk" mee krijgen.

Ik hoor graag jullie ervaringen 🙂

• Naaldhak
LuPo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:18:
[...]

HDA is een overkoepelende term waar meerdere dingen onder vallen. De LFA (Lane Following Assist) houdt je binnen de lijntjes. Na de welbekende reparatie bij de dealer werkt HDA op de snelweg een stuk rustiger (stuur beweegt niet de hele tijd) doordat de LFA geüpdate is. Snap je het nog? :P
Nee bij mij is er wat geprobeerd de monteur zei dat het de eerste keer was dat hij het zou uitvoeren. Helaas mocht het niet baten er is geen verschil in gedrag.

• LuPo
Naaldhak schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:25:
[...]

Nee bij mij is er wat geprobeerd de monteur zei dat het de eerste keer was dat hij het zou uitvoeren. Helaas mocht het niet baten er is geen verschil in gedrag.
Dan zou ik teruggaan of naar een andere dealer gaan. Laat ze maar diagnostiseren wat het probleem is. Bij de LFA update wordt de stuurkolom losgehaald en daar een sensor afgeplakt + software updates. Net als bijna iedereen hier is het probleem met het continu bewegen van het stuur daarna verholpen.

[ Voor 9% gewijzigd door LuPo op 26-02-2023 15:28 ]

• Naaldhak
LuPo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:27:
[...]

Dan zou ik teruggaan of naar een andere dealer gaan. Laat ze maar diagnostiseren wat het probleem is. Bij de LFA update wordt de stuurkolom losgehaald en daar een sensor afgeplakt + software updates. Net als bijna iedereen hier is het probleem met het continu bewegen van het stuur daarna verholpen.
Hij krijgt in April een beurt ik zal dit meenemen, dank voor de info

• LuPo
Naaldhak schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Hij krijgt in April een beurt ik zal dit meenemen, dank voor de info
Ik denk dat ze bij jou alleen de software hebben geüpdate. Dat is niet voldoende. De dealer moet overigens niet zeiken want ze krijgen hier gewoon geld van Hyundai Nederland voor. Maar als je echt een incompetente dealer hebt zou ik lekker naar een andere gaan.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:55
Naaldhak schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:17:
[...]

Nee zodra je de cruisecontrol aanzet gaat de HDA2 ook aan. Het gaat om het groene stuurtje dat is de HDA2 pilot in de I5. De Lane Assistent zet ik ook telkens handmatig uit en ook de DAW want die blijft anders om het kwartier komen dat ik moet rusten het is allemaal knap irritant voor een auto van 60K.
Sorry, ik had de afkorting HDA misschien niet moeten zeggen (al heet die optie die ik in het menu uitgezet wel zo). En LFA had LKA moeten zijn. Inderdaad: verwarrend al die afkortingen ;)

Voor de duidelijkheid: bij mijn EV6 (GT-line met alle opties) werkt het zo.
Instelling staat zoals in onderstaande foto te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUbZPfcdfp2zJNbcWVmfE7A0bk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONB8h6LZgp9woQ4XdXMVL88I.jpg?f=fotoalbum_large

Bij starten auto (Ready) zie ik onderstaande. Alleen LKA staat aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEO1OTCXz_IM1esnMMb58Wsm1vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgWxQNPZzSzihHXmph6og2iD.jpg?f=fotoalbum_large

Na activeren cruisecontrol zie ik onderstaande. Ook nu staat alleen LKA aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gj8CfLxKGKgLNBFPO60K-AGEI8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4My7WmhYyt1GwyUpsqIOp8SA.jpg?f=fotoalbum_large

Na lang indrukken LDA knop op stuur wordt LKA uitgeschakeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdlVbizsDaM8SfSifU7vs_OEqVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hl2L70rjLlM036gNs5AEVjUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Met bovenstaande permanente instelling en handeling (eenmalig per rit uitzetten van LKA) is alleen de adaptieve cruisecontrol actief. Het groene stuurtje (LFA) hoef ik dus niet per rit uit te zetten.
Is dit anders bij de IONIQ 5?

Edit: tekst nog iets verduidelijkt.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
tomhier schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:24:
De cockpit van de ioniq5 vind ik veel meer bij deze tijd horen tov de enyaq, ik weet het meningen verschillen...
De enyaq heeft dan weer meer kofferbakruimte, wat het grootste pluspunt is van die auto.

Dus ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen de ioniq5 ervaren als gezinsauto? En of anderen kinderwagen en tassen "gemakkelijk" mee krijgen.

hier I5 en 3 kids (3-4-7). Nu 2x mee op vakantie geweest en het paste allemaal makkelijk. De kofferbak is ietsje kleiner dan de station die ik hiervoor had, maar die had weer geen frunk.

Maargoed. Wel verstandig inpakken natuurlijk (dus hou je vrouw kort) en ik zet de achterbank dan een eindje naar voren. Zo kan ik bijv de zitjes van de duo kinderwagen rechtop zetten in de gleuf tussen achterbank en achterbak die zo ontstaat. Wielen van de kinderwagen los halen en dan lukt het allemaal best. We kunnen genoeg meenemen voor een week. En bij langere vakanties gewoon een wasje doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefangrp op 26-02-2023 18:55 ]

• Sanka
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-04-2024
Sanka schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:15:

Krakende kofferbakklep/achterklep
Een enorm krakende achterklep(niet op asfalt wegen), het begon na anderhalve maand met een klein tikje af en toe als ik de straat uitreed, een drempel of een bocht/rotonde nam. Na 2/3 weken werd dat kleine kraak geluidje echt bizar. Het lijkt net alsof ik in een auto rij uit het jaar 0 met al dat gekraak uit de kofferbak. Dit stoort echt enorm.
Voor degenen die dit ook hebben. Ik heb dus de oplossing gevonden.

Links en rechts op de klep zitten 2 ronde rubbertjes. Zie foto onder. Ik merkte dat de linkerrubber meer uitstak. Deze kun je dus aandraaien. Naar binnen gedraaid zoals de rechter en gekraak was meteen weg. Blijkbaar ontstond daar wrijving/druk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0t-2RZ52JFAtA_X0X5OKDAE9jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNVAh7NpNxiGJPhVhpIZ457l.jpg?f=fotoalbum_large

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-12 17:40
Net de dakkoffer weggebracht. 70km (grotendeels snelweg, 100kmh, buitentemp. Ca. 6 graden) heen met brede Thule dakkoffer, terug zonder.
24,8kwh/100km met, 19,9kwh/100km zonder.
Windrichting vandaag niet bekend bij mij.

Ioniq 5, lounge, awd, 19 inch winterbanden.

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

• L.Hou
Franciesco schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Sorry, ik had de afkorting HDA misschien niet moeten zeggen (al heet die optie die ik in het menu uitgezet wel zo). En LFA had LKA moeten zijn. Inderdaad: verwarrend al die afkortingen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met bovenstaande permanente instelling en handeling (eenmalig per rit uitzetten van LKA) is alleen de adaptieve cruisecontrol actief. Het groene stuurtje (LFA) hoef ik dus niet per rit uit te zetten.

Volgens mij niet.

• Franciesco
@L.Hou lijkt mij niet. Maar ik reageerde op @Naaldhak waarvan ik begreep dat hij het vervelend vindt dat het groene stuurtje elke keer uitgezet moet worden. Dan hoeft dus niet als het systeem hetzelfde is als in de EV6.

• L.Hou
Franciesco schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:18:
@L.Hou lijkt mij niet. Maar ik reageerde op @Naaldhak waarvan ik begreep dat hij het vervelend vindt dat het groene stuurtje elke keer uitgezet moet worden. Dan hoeft dus niet als het systeem hetzelfde is als in de EV6.
Klopt!

Leuk trouwens om de foto’s van de ev6 te zien. Het systeem lijkt als twee druppels water op elkaar (en ik begrijp ook waarom), MAAR de knopjes op het stuur op jouw foto zitten bij de I5 aan de andere kant.

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16
tomhier schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:24:

Ook hier tevreden met gezin van 4. Vooral handig is ook de open ruimte voor tussen bestuurder en bijrijder. De kofferruimte is goed genoeg, maar de officiële maat is volgens mij gedaan bij versies zonder de subwoofer achterin. Die haalt nogal wat potentie weg om nog flink te stouwen daar.

Maar hiervoor een ford focus station, en ja wel wat minder ruimte, maar het is te doen. Veel meer ruimte ook achterin om even om kinderen heen te duiken.

• Stefangrp
  • Nu online
Ruimte voorin is top ja. Er past een tas vóór de middensteun die anders achterin of bij de bijrijder zou staan

• LuPo
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom zou je HDA niet gebruiken? Het werkt na de reparatie super. En jij mist nu ook de adaptieve cc toch? Dat is alsof je teruggaat naar 2010.

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
DJN schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:45:
Net terug van wintersport vakantie Oostenrijk. Wat een heerlijke auto is het! Wat vaker stoppen om te laden onderweg zorgt ervoor dat je veel minder vermoeid aankomt. Echt zuinig is hij niet met flinke wind tegen en hoogte verschillen. Laden na voorverwarmen gaat als een malle gelukkig waardoor het stoppen nooit vervelend voelt.
[Afbeelding]
Mooie laadsnelheden. Dit soort waarden heb ik hier in Nederland nog niet gezien. Misschien dat ik de batterij te kort opwarm? Wat is aan te raden met 5-10 graden? Minimaal een halfuur?

• Franciesco
LuPo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 05:44:
[...]

Waarom zou je HDA niet gebruiken? Het werkt na de reparatie super. En jij mist nu ook de adaptieve cc toch? Dat is alsof je teruggaat naar 2010.
Nee, adaptieve cruisecontrol staat altijd aan en is niet om te schakelen naar een traditionele cruisecontrol.
LFA heb ik zelf meestal geen behoefte aan (gebruik het soms wel) en de LKA zet ik mn uit op wegen met de strepen aan de buitenkant.

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Ik heb ditzelfde verhaal in zowel Apeldoorn als Deventer. In Deventer heb ik de hoofd van de werkplaats gesproken en die had er nog nooit van gehoord. Ik moest het maar verder uitzoeken met de vestiging in Apeldoorn. In Apeldoorn zouden ze naar Hyundai Nederland mailen. Ik heb na een week nog niets gehoord.

Kan iemand die het wel voor elkaar heeft gekregen om de hardware aanpassing doorgevoerd te krijgen, aangeven bij welke vestiging dit is geweest?

[ Voor 14% gewijzigd door ckoopmanschap op 27-02-2023 09:05 ]

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
ckoopmanschap schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Ik heb ditzelfde verhaal in zowel Apeldoorn als Deventer. In Deventer heb ik de hoofd van de werkplaats gesproken en die had er nog nooit van gehoord. Ik moest het maar verder uitzoeken met de vestiging in Apeldoorn. In Apeldoorn zouden ze naar Hyundai Nederland mailen. Ik heb na een week nog niets gehoord.

Kan iemand die het wel voor elkaar heeft gekregen om de hardware aanpassing doorgevoerd te krijgen, aangeven bij welke vestiging dit is geweest?
Ik ga morgen zien of ze het in Gorinchem allemaal goed uitvoeren (niet echt naast de deur voor je). Bij inplannen afspraak deden ze in ieder geval overkomen alsof ze er van afwisten.
Mbt de preconditionering update wisten ze iig ook meteen waar het over ging en hebben ze deze juist uitgevoerd.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-12 20:45
De dealer is nu naar de vibraties aan het kijken in mijn exemplaar. Ik kreeg een gelijkwaardige Project 45 mee.
Die Project 45 heeft dus blijkbaar het loszittende bestuurderstoel issue en geen LFA update gehad. Wat een verschil zeg.
Iedere bocht die aan de enthousiaste kant wordt genomen voel je de stoel een soort klik maken en schuift het zitvlak een of twee mm op.
De lane assist is ook erg enthousiast tot het vervelende aan toe.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12 20:25
ckoopmanschap schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Probeer Herwers in Doetinchem eens. IK heb daar prima ervaringen mee met mijn Ioniq 5.
Niet extreem ver van Apeldoorn en Deventer.

• ptwee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-12 10:14
Met de 2 maanden oude I5 een weekje naar Oostenrijk geweest. Wat een heerlijke reisauto is het toch. Verbruik was met skikoffer, 5 personen en dus volle belading, wel stevig. Op de terugweg hoofdzakelijk wind tegen --> 33kWh/100km bij een snelheid van 120 km/u. Maar snelladen werkt gelukkig als een tierelier met voorverwarming. In no time op 200+ kW laadsnelheid.
Enige nadeel dat ik op de terugweg ondervond was het besneeuwd raken van de voorzijde en dus ook de radar. Hierdoor viel de adaptieve cruise controle uit. Na het sneeuw-/ijsvrij maken was dat echter weer opgelost. Hier, maar dan ook alleen hier, mis je de warmte genererende verbrandingsmotor.

• jasjezot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-03-2023
Weet iemand hoe ik kan weten of de voorverwarming-update beschikbaar is voor mijn wagen?

Ik heb een RWD van de eerste generatie, geleverd in november 2021, dus nog met de kleinere batterij.

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
ptwee schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:52:
Enige nadeel dat ik op de terugweg ondervond was het besneeuwd raken van de voorzijde en dus ook de radar. Hierdoor viel de adaptieve cruise controle uit. Na het sneeuw-/ijsvrij maken was dat echter weer opgelost. Hier, maar dan ook alleen hier, mis je de warmte genererende verbrandingsmotor.
Aangezien ik nog steeds wacht op mijn Ioniq5, in januari met een Golf (op benzine) naar Oostenrijk geweest -> ook die had last dat de ACC er mee ophield omdat de sensoren besneeuwd raakten.

Denk dat we gewoon moeten aanleren om (bij slecht weer) iedere stop ff die sensoren schoon te maken en misschien wat antivries op spuiten of zo.
jasjezot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:54:
Weet iemand hoe ik kan weten of de voorverwarming-update beschikbaar is voor mijn wagen?

Ik heb een RWD van de eerste generatie, geleverd in november 2021, dus nog met de kleinere batterij.
Volgens mij alleen wanneer er ook een warmtepomp in zit.

• Razwer
ZuinigeRijder schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Volgens mij alleen wanneer er ook een warmtepomp in zit.
Correct

• Razwer
Razwer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:34:
De dealer is nu naar de vibraties aan het kijken in mijn exemplaar.
Update: Blijkbaar hebben 3 van de 4 banden "onbalans". Ze (alle 4) worden vervangen onder garantie maar het papierwerk gaat even duren zeggen ze.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:42
Razwer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:54:
[...]
Update: Blijkbaar hebben 3 van de 4 banden "onbalans". Ze (alle 4) worden vervangen onder garantie maar het papierwerk gaat even duren zeggen ze.
papierwerk kunnen ze ook achteraf doen toch? daar hoef jij geen last van te hebben....

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Razwer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:54:
[...]
Volgens mijn dealer komt dat omdat ze veel te vast gesjord worden tijdens de bootreis, daardoor ontstaan er vlakke stukken op het loopvlak van de banden en dat geeft vervelende trillingen tijdens het rijden.

3000Wp op 't dak

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:08

-CJ

Not remastered

Bij mijn auto niet, zowel met originele banden, nieuwe banden en winterbanden nog steeds getril. Ook velgen vervangen, hielp niet.

All I had to do was follow the damn train.

Een Duitse Sangl test in de winter tussen verschillende auto's met 120 km/uur heen en terug.

Samenvatting:
- er deden 2 IONIQ 5 mee, een AWD met 20 inch op zomerbanden en RWD met 19 inch op winterbanden
- beide hadden precies hetzelfde verbruik.

Uitkomst (BC = boordcomputer):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Auto            BC      lader   laadverlies  verbr. min laadverlies  Afwijking BC
IONIQ 5         21.5    24.2    11.2%        21.8                    1.4%
ORA Funny Cat   19.9    23.5    15.3%        21.1                    5.7%
Cupra Born      19.8    22.3    11.2%        20.1                    1.5%
Kona            18.1    22.1    18.1%        19.9                    9.0%
Model Y         17.6    20.2    12.9%        18.2                    3.3%
IONIQ 6         17.5    19.7    11.2%        17.6                    0.6%
Ioniq Facelift  15.4    18.4    16.3%        16.9                    8.9%

• rebdeg
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:55
Ozzie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:48:
Vandaag na 5 dagen een lekke band op mijn Ioniq 5 :( Morgen maar even de dealer bellen hoe dat zit. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar kreeg vrijdag al de melding dat de bandenspanning te laag was, dus toen gewoon opgepompt en niet meer naar omgekeken maar vandaag keek ik naar mijn auto en staat die dus met een lege band.
Een maand geleden een volledig gescheurde band (in de wang). Nee, geen stoeprand oud geraakt, velgen zijn helemaal schadevrij. Ook eerst een signaal van lagere bandenspanning en 's avond donker op de snelweg een klapband links achter. (de aandrijf kant van I5).

Moest een nieuwe band kopen, 236 euro's!

Valt niet onder de garantie volgens de dealer.....

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:55
rebdeg schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:22:
[...]

Een maand geleden een volledig gescheurde band (in de wang). Nee, geen stoeprand oud geraakt, velgen zijn helemaal schadevrij. Ook eerst een signaal van lagere bandenspanning en 's avond donker op de snelweg een klapband links achter. (de aandrijf kant van I5).

Moest een nieuwe band kopen, 236 euro's!

Valt niet onder de garantie volgens de dealer.....
Bij mij zat er gewoon een schroef in, dus het is weer gerepareerd. Kon zelfs nog gewoon met die kleine compressor die bij de auto zit de band oppompen en zelf naar de dealer rijden.

Kon vanochtend meteen terecht bij de dealer en half uurtje later reed ik weer naar huis.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• spidertje
Razwer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:34:
De dealer is nu naar de vibraties aan het kijken in mijn exemplaar. Ik kreeg een gelijkwaardige Project 45 mee.
Die Project 45 heeft dus blijkbaar het loszittende bestuurderstoel issue en geen LFA update gehad. Wat een verschil zeg.
Iedere bocht die aan de enthousiaste kant wordt genomen voel je de stoel een soort klik maken en schuift het zitvlak een of twee mm op.
De lane assist is ook erg enthousiast tot het vervelende aan toe.
Heel herkenbaar. Toen ik het aangaf bij de dealer zei men me eerst zonder blikken of blozen… dat doen alle autos met elek stoelen dus hoort er bij…… niet te geloven!!!

En die LFA… ook helemaal herkenbaar… vreselijk irritant vind ik het….. eigenlijk niet bruikbaar…:(

• Razwer
spidertje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Heel herkenbaar. Toen ik het aangaf bij de dealer zei men me eerst zonder blikken of blozen… dat doen alle autos met elek stoelen dus hoort er bij…… niet te geloven!!!

En die LFA… ook helemaal herkenbaar… vreselijk irritant vind ik het….. eigenlijk niet bruikbaar…:(
Haha deze gaat er bij hun nu uit en ze waren al bekend met de issues. Die gaan ze fixen en hij gaat in de verkoop.

Had jij overigens bewust voor een import MY22 gekozen of is die in je maag gedrukt? Levertijd was zeker een factor?

[ Voor 10% gewijzigd door Razwer op 27-02-2023 21:22 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:09
Stephan1337 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:12:
[...]

Mooie laadsnelheden. Dit soort waarden heb ik hier in Nederland nog niet gezien. Misschien dat ik de batterij te kort opwarm? Wat is aan te raden met 5-10 graden? Minimaal een halfuur?
Zeker een half uur. Zorg er ook voor dat je minimaal nog 40km over hebt als je op je laadbestemming aankomt. Ik heb het idee dat als de auto denkt dat je minder hebt deze het voorverwarmen onderweg stopt of niet zal doen.

ehhhh..HOI

• spidertje
Razwer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Haha deze gaat er bij hun nu uit en ze waren al bekend met de issues. Die gaan ze fixen en hij gaat in de verkoop.

Had jij overigens bewust voor een import MY22 gekozen of is die in je maag gedrukt? Levertijd was zeker een factor?
Mijn vorige auto, Kona Elec, was economisch total loss…. En moest asap nieuw vervoer hebben. Vandaar een auto op voorraad gekocht.

Ik vind het een mooi model, technisch geavanceerd en de auto kan flink wat gewicht trekken (incidenteel nodig). Wist dat de auto goed uit testen kwam dus dacht wat kan me overkomen met een auto van een jaar oud….? Ook na bijna 4jr ervaring met de Kona.

Heb me echt flink vergist zo lijkt het….. kan wel janken eerlijk gezegd tot op heden vanwege deze aankoop….. en wat gaat er nog allemaal komen…? Hou me hart vast.

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 09:27

simplemouse

*.*.*.*

spidertje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:13:
[...]

Mijn vorige auto, Kona Elec, was economisch total loss…. En moest asap nieuw vervoer hebben. Vandaar een auto op voorraad gekocht.

Ik vind het een mooi model, technisch geavanceerd en de auto kan flink wat gewicht trekken (incidenteel nodig). Wist dat de auto goed uit testen kwam dus dacht wat kan me overkomen met een auto van een jaar oud….? Ook na bijna 4jr ervaring met de Kona.

Heb me echt flink vergist zo lijkt het….. kan wel janken eerlijk gezegd tot op heden vanwege deze aankoop….. en wat gaat er nog allemaal komen…? Hou me hart vast.
Waarom kan je wel janken dan?

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
simplemouse schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 05:41:
[...]

Misschien moet je effe terugzoeken naar alle quotes van spidertje oOo

Het is natuurlijk echt vervelend als je zoiets meemaakt. We hebben allemaal wel eens een keer een 2e hands miskoop gedaan, maar laten we hopen dat het anderen (zoals ik..) beter vergaat bij de aankoop van een splinternieuwe auto. Kan alleen maar meevallen als je hier soms mee leest ;)

[ Voor 4% gewijzigd door michelkox op 28-02-2023 07:15 ]

• amw82
  • Nu online
amw82 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Ik ga morgen zien of ze het in Gorinchem allemaal goed uitvoeren (niet echt naast de deur voor je). Bij inplannen afspraak deden ze in ieder geval overkomen alsof ze er van afwisten.
Mbt de preconditionering update wisten ze iig ook meteen waar het over ging en hebben ze deze juist uitgevoerd.
Ze zijn nu bezig. Wisten zelf al te melden dat er ook een wijziging aan de sensor gedaan moest worden. Voorlopig dus nog steeds positief over H-Point Gorinchem.
michelkox schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:15:
[...]

Misschien moet je effe terugzoeken naar alle quotes van spidertje oOo

Het is natuurlijk echt vervelend als je zoiets meemaakt. We hebben allemaal wel eens een keer een 2e hands miskoop gedaan, maar laten we hopen dat het anderen (zoals ik..) beter vergaat bij de aankoop van een splinternieuwe auto. Kan alleen maar meevallen als je hier soms mee leest ;)
Ik wil absoluut niet de problemen die sommige hier hebben bagataliseren... Maar je leest hier natuurlijk ook wel met name de problemen. Mensen die zonder problemen rondrijden hoor je niet.

Nogmaals, er waren en zijn echt een aantal problemen die je niet zou mogen verwachten bij een auto van 60K, maar er is (gelukkig :*) ) ook heel veel wel goed en voor een aantal zaken is nu een update (preconditionering, LFA (voor mij nog even afwachten hoe goed dit werkt)). Ze zijn dus wel bezig met het oplossen en verbeteren.

Ik lees hier ook regelmatig mensen zeggen dat ze het bij Tesla goed voor elkaar hebben. Qua software(updates) wel, maar verschillende collega's die hierin rondrijden en dan knijp ik mn handen toch dicht dat ik daar niet voor gekozen hebt. Meerdere accu's die vervangen moeten worden, waardoor je je auto 3 maanden kwijt ben, slechte rij eigenschappen, slechte bouwkwaliteit. (Nogmaals, allemaal van horen zeggen, zelf geen ervaring met Tesla.)

[ Voor 55% gewijzigd door amw82 op 28-02-2023 08:30 ]

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26

cooper_s1

MINI's rule

Zo, net auto naar de dealer gebracht voor de usb poort... en misschien meteen voor de LFA update als het meezit.. ik hoop dat ze de usb poort kunnen fixen.
Je went zo snel aan Android Auto...

• amw82
  • Nu online
amw82 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Ze zijn nu bezig. Wisten zelf al te melden dat er ook een wijziging aan de sensor gedaan moest worden. Voorlopig dus nog steeds positief over H-Point Gorinchem.
Eerste ervaring met paar km snelweg op de terugweg van de dealer is inderdaad positief. Veel minder stuurbewegingen. Straks even wat beter/langer testen.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:34
Als ik volgende week mijn nieuwe auto ga ophalen, welke in januari 2023 is gefabriceerd, moeten er dan nog steeds allerlei updates and fixes worden doorgevoerd door de dealer? En zoja, mag ik dan verwachten dat hij dat dan ook heeft gedaan?

Ik denk aan loszittende stoelen, trillingen, LFA update, krakende kofferbak en voorverwarmen accupakket voor snelladen. Om er maar een paar te noemen waar iedereen het hier over heeft ;)

• Razwer
spidertje schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:13:
[...]

Alle issues die je hebt zijn stuk voor stuk te fixen. Ik heb alleen het donkerbruine vermoeden dat, omdat je een import exemplaar hebt, je dealer moeite heeft om garantie claims bij "Hyundai Nederland" (de importeur) te doen.
Iemand dacht even snel geld te verdienen en "garantie tot de deur". Boevenbende die dealer van je.
Straks met doorverkopen zit je ook weer met het feit dat er geen NAP op de auto zit.

Heel eerlijk: je geeft veel af op de wagen, maar het is de dealer die je de slechte ervaring geeft. Echt zo goed als alles is te fixen.

• LuPo
stefxx schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:39:
Als ik volgende week mijn nieuwe auto ga ophalen, welke in januari 2023 is gefabriceerd, moeten er dan nog steeds allerlei updates and fixes worden doorgevoerd door de dealer? En zoja, mag ik dan verwachten dat hij dat dan ook heeft gedaan?

Ik denk aan loszittende stoelen, trillingen, LFA update, krakende kofferbak en voorverwarmen accupakket voor snelladen. Om er maar een paar te noemen waar iedereen het hier over heeft ;)
In ieder geval alvast veel plezier, heerlijke auto is het!

Voorverwarmen heb je dan sowieso. LFA update (= reparatie) denk ik ook, want die zullen ze bij nieuwe auto's gelijk goed in elkaar schroeven in de fabriek.

Hyundai wil je natuurlijk zo min mogelijk voor garantie in de garage hebben want dat kost klauwen met geld. Maar ik heb een 2021 I5 dus mss kan iemand met een 2023 I5 hier beter antwoord op geven :)

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
stefxx schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:39:

Ik heb dit destijds aangegeven bij de dealer. Navigatie heb ik zelf moeten doen. Was ook geen probleem.. de overige updates gechecked (preconditionering) voordat ik de auto in ontvangst heb genomen.

• stefxx
Stephan1337 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Ik heb dit destijds aangegeven bij de dealer. Navigatie heb ik zelf moeten doen. Was ook geen probleem.. de overige updates gechecked (preconditionering) voordat ik de auto in ontvangst heb genomen.
Dank. Iemand een checklistje die ik kan afvinken? En hoe kan ik zien of updates zijn uitgevoerd?

Updates die ik ook zelf kan doen geloof ik wel, zo handig ben ik nog wel. Maar ik heb geen zin om nog tig keer terug te moeten voor zaken die gelijk al uitgevoerd hadden moeten worden voor aflevering.

• Razwer
LuPo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:57:
[...]

In ieder geval alvast veel plezier, heerlijke auto is het!

Voorverwarmen heb je dan sowieso. LFA update (= reparatie) denk ik ook, want die zullen ze bij nieuwe auto's gelijk goed in elkaar schroeven in de fabriek.

Hyundai wil je natuurlijk zo min mogelijk voor garantie in de garage hebben want dat kost klauwen met geld. Maar ik heb een 2021 I5 dus mss kan iemand met een 2023 I5 hier beter antwoord op geven :)
@stefxx
Mijn km teller is nog sub 1000km dus wat ik te zeggen heb is nog niet veel waard.
Wel heb ik beiden modellen opvolgend gereden en ik kan bevestigen dat mijn MY23 lane assist prima is, mijn stoel prima is terwijl die project45 wel de issues had.
Ik had mijn dealer expliciet gevraagd om alle bulletins eerst uit te voeren en hij beloofde dat te doen. Geen idee hoe dat te controleren valt maar ik heb dus (tot nu toe) geen last en merk de verschillen.
Mijn enige issue is de vibraties en daar krijg ik 4 nieuwe banden voor. Die Project45 had weer geen vibraties.
Mocht je dus vibraties hebben bij 100km/h is het advies direct je dealer te bellen.
Zolang je het recht hebt de koop ongedaan te maken lopen ze nog wel wat harder voor je.

• LuPo
stefxx schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Dank. Iemand een checklistje die ik kan afvinken? En hoe kan ik zien of updates zijn uitgevoerd?

Updates die ik ook zelf kan doen geloof ik wel, zo handig ben ik nog wel. Maar ik heb geen zin om nog tig keer terug te moeten voor zaken die gelijk al uitgevoerd hadden moeten worden voor aflevering.
De enige die je echt kan checken is of er in het menu "pre-conditioning" staat of "wintermode". Als je de zoekfunctie gebruikt vind je foto's waar dit staat. Er moet dus staan dat hij kan voorverwarmen, wintermode is oud.

Software kan je zelf updaten maar staat onder 'algemeen'. De meest recente versies van software en kaart zie je hier: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/623/pop2

De rest moet je vragen aan de dealer en kan je idd niet checken. Van LFA staan ook filmpjes hier in het topic van voor de reparatie en erna. Dan zie je dat het stuur niet meer continu beweegt. Je kan dus checken als je op de snelweg rijdt of je stuur de hele tijd beweegt of niet. Geef het systeem overigens ook even wat kilometers om te kalibreren. :)

En ga vooral genieten :*) Want mensen (ikzelf ook) klagen veel, terwijl de auto ook gewoon al erg goed is.

• Razwer
@LuPo @stefxx de MY23 heeft preconditoning af fabriek. Gezien de productie datum is de verwachting dat de LFA update ook af fabriek is.
Enige aandachtspunten zijn banden/trillingen en mogelijk bestuursstoel bouten.
Maar zoals je zegt @LuPo , geniet er van. Maar als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat dat wel goed komt ;)

• ckoopmanschap
amw82 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Heb net weer Herwers Apeldoorn gebeld, nadat ze mij weer niet terug hadden gebeld. Kreeg ik weer dezelfde standaard riedel "er staan geen updates open voor de auto", na wat doorvragen had de importeur niet op ze gereageerd. Nu gaan ze nadat ik duidelijk mijn onvrede heb laten weten A-Point Gorinchem (en eventueel Herwers Doetinchem) bellen, dus bedankt voor de tip!.

Zijn al een kleine 1 jaar en 4 maanden verder... Gelukkig geen andere problemen (meer)!

• LuPo
Razwer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:23:
@LuPo @stefxx de MY23 heeft preconditoning af fabriek. Gezien de productie datum is de verwachting dat de LFA update ook af fabriek is.
Enige aandachtspunten zijn banden/trillingen en mogelijk bestuursstoel bouten.
Maar zoals je zegt @LuPo , geniet er van. Maar als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat dat wel goed komt ;)
Bestuurdersstoel is denk ik ook af-fabriek al gefixt. Alle recalls zullen eerst in fabriek worden aangepast. Scheelt weer auto's terug bij de dealer/garage onder garantie.

Moet trouwens zeggen dat ik geen last heb van de bestuurdersstoel. Gelukkig :)

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10 12:39
stefxx schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhXXRda8RcUJ5DXU3b0f7IJ3y88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGzcdphXOKsiHMJZjOxgeyoG.jpg?f=fotoalbum_large

• Razwer
100km/h is zat om te voelen of er vibraties zijn. Niet nodig om of naar Duitsland te gaan of boetes te riskeren 8)
Al is het natuurlijk wel leuk om een zware voet te hebben :P

• PhilippeJoris
Heb ik ook in XLSX. Ik kan het wel aanpassen maar ik kan hier blijkbaar geen files uploaden of nog niet ontdekt hoe...

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:08

-CJ

Not remastered

Dat van het "shaky drive" (noem het gewoon trillen, zoekt ook makkelijker) ligt niet persé aan de banden. Er is voor zover ik weet nog geen oplossing voor diegene die er last van hebben.

All I had to do was follow the damn train.

• stefxx

• Razwer
-CJ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Dat van het "shaky drive" (noem het gewoon trillen, zoekt ook makkelijker) ligt niet persé aan de banden. Er is voor zover ik weet nog geen oplossing voor diegene die er last van hebben.
Ja correct. Vibraties is een symptoom. Koorts is ook niet altijd griep.

• PhilippeJoris
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkiZm3w0yg5vHdjh5lWYYwqTJhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVxVZEyLW7i3fVOeEKefDCoh.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvullingen welkom !

[ Voor 50% gewijzigd door PhilippeJoris op 28-02-2023 14:01 ]

• kretek1305
  • Laatst online: 27-11 09:24
Razwer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:08:
[...]
@stefxx
Mijn km teller is nog sub 1000km dus wat ik te zeggen heb is nog niet veel waard.
Wel heb ik beiden modellen opvolgend gereden en ik kan bevestigen dat mijn MY23 lane assist prima is, mijn stoel prima is terwijl die project45 wel de issues had.
Ik had mijn dealer expliciet gevraagd om alle bulletins eerst uit te voeren en hij beloofde dat te doen. Geen idee hoe dat te controleren valt maar ik heb dus (tot nu toe) geen last en merk de verschillen.
Mijn enige issue is de vibraties en daar krijg ik 4 nieuwe banden voor. Die Project45 had weer geen vibraties.
Mocht je dus vibraties hebben bij 100km/h is het advies direct je dealer te bellen.
Zolang je het recht hebt de koop ongedaan te maken lopen ze nog wel wat harder voor je.
Hoe lang heb je het recht om een koop ongedaan te maken?

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

• Razwer
kretek1305 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:48:
[...]

Hoe lang heb je het recht om een koop ongedaan te maken?
Dat is geen vaste waarde. Je dient de verkopende partij (zsm) in gebreke te stellen. Daarna moet je ze de kans bieden de problemen op te lossen. Mocht dat niet baten dan heb je het recht de koop te ontbinden.
https://www.das.nl/aankopen/ontbinden-koopovereenkomst
In mijn geval heb ik dezelfde dag nog de dealer in gebreke gesteld over de vibraties. Dat hoeft niet per sé zo letterlijk, maar ik heb ze wel laten weten dat de vibraties onacceptabel waren (per email).
De gouden tip is om alle juridisch belangrijke afspraken schriftelijk vast te leggen zodat je een zaak hebt wanneer het niet gaat zoals het moet.

Wanneer er niets mis is met de wagen heb je geen recht om de koop ongedaan te maken.

@spidertje kan zich daar mogelijk op beroepen. Maar ik ben bang dat zijn boevenbende dealer het hard zal spelen. Al is dat koffiedik kijken.

Let wel, ik ben geen jurist dus je kan geen rechten ontlenen over wat ik hier zeg :p

[ Voor 35% gewijzigd door Razwer op 28-02-2023 12:03 ]

• LT1970
  • Laatst online: 22:36
Top en bedankt! Wij zijn bezig met de aanschaf van een tweedehandse en wilde net zelf deze punten gaan verzamelen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Razwer
LT1970 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Top en bedankt! Wij zijn bezig met de aanschaf van een tweedehandse en wilde net zelf deze punten gaan verzamelen.
https://www.ioniqforum.co....41116/page-6#post-545702
Overigens heeft de startpost van dit topic (waar we nu posten) ook allerhande tips en tricks.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Heeft hier iemand ervaring met deze laadpaal?

https://easee.com/nl/thuis-laden/

• Razwer
Draadloos loadbalancing klinkt tof. Alleen het feit dat je steeds je laadkabel uit de kofferbak of frunk moet halen en aansluiten gaat erg iritant worden. Ik heb dit ruim 10 jaar lang gedaan met PHEV voertuigen in een Lolo paal, en ben blij dat ik nu een Wallbox heb met vaste kabel.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:41

mdeiman

Projet 45

Helemaal top. Erg blij mee. Dikke tien. Ook goed met de app te sturen ten aanzien van starttijd, eindtijd en aantal ampères.

En ik ben weer blij dat er geen vaste kabel aan zit. Maar als je dat wil, kan dat prima. Je kunt de kabel vergrendelen.

En erg makkelijk ook om overzichten per periode van geleverde stroom te maken in PDF vorm. Mooi voor de boekhouding.

[ Voor 11% gewijzigd door mdeiman op 28-02-2023 19:46 ]

Shit happens.

• spidertje
simplemouse schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 05:41:
[...]

Omdat ik flink geld heb afgetikt voor een “bolderkar”….. nog geen seconde van de auto zorgloos kunnen genieten….

Nu is de accu ook al leeg gelopen…. Staat denk ik weekje stil zoiets… dus ook nog dat probleem erbij van leeglopende/trekkende boordaccu….. het houdt maar niet op…… 🥲🥲🥲

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16
Razwer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:39:
[...]

https://www.ioniqforum.co....41116/page-6#post-545702
Overigens heeft de startpost van dit topic (waar we nu posten) ook allerhande tips en tricks.
wow! dat is een goed overzicht.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Razwer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Draadloos loadbalancing klinkt tof. Alleen het feit dat je steeds je laadkabel uit de kofferbak of frunk moet halen en aansluiten gaat erg iritant worden. Ik heb dit ruim 10 jaar lang gedaan met PHEV voertuigen in een Lolo paal, en ben blij dat ik nu een Wallbox heb met vaste kabel.
Bedankt,
Ik wil ook een vaste kabel en dat kan een soort hiermee.
In de offerte hebben ze een extra kabel van 5M gedaan die je vergrendeld laat in de paal. Waardoor je een "vaste" kabel constructie hebt.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

mdeiman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:45:
[...]

Helemaal top. Erg blij mee. Dikke tien. Ook goed met de app te sturen ten aanzien van starttijd, eindtijd en aantal ampères.

En ik ben weer blij dat er geen vaste kabel aan zit. Maar als je dat wil, kan dat prima. Je kunt de kabel vergrendelen.

En erg makkelijk ook om overzichten per periode van geleverde stroom te maken in PDF vorm. Mooi voor de boekhouding.
Thnx!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26

cooper_s1

MINI's rule

Vanmiddag m'n ioniq 5 opgehaald voor de reparatie van de data usb poort. Het blijkt dat de usb poort volgens Cluistra Nieuwegein stuk is en deze staat in bestelling nu. Ze hebben ook meteen de LFA update gedaan.
Nu had ik niet heel erg last van pingpongen, maar het rijdt nu echt snaarstrak... van harte aanbevolen dus om te laten doen.
Hopelijk komt de usb poort snel... kan ik weer met AA bezig...

• Hein66
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-06 18:19
portefam schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Probeer Herwers in Doetinchem eens. IK heb daar prima ervaringen mee met mijn Ioniq 5.
Niet extreem ver van Apeldoorn en Deventer.
Ik had ook zo een ervaring. Ik heb het toen via mijn verkoper gespeeld. Gewoon vriendelijk gevraagd. Daarna werd ik gebeld voor een afspraak. Dit was bij Herders in Arnhem.

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:45
Ik ken de details niet, maar ik heb onderstaand artikel eerder deze maand zien passeren op een ander forum.
https://www.electrive.com...aces-potential-sales-ban/

Hier heb ik het gelezen: HenryP in "Thuisladen van je EV deel 2"

Best eens opvolgen dus...

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-12 15:37
Nou.....ik ben 2 weken terug bij mijn dealer geweest voor dat slingergedrag.....en vroeg aan de balie van de dealer (Wittenberg, Amersfoort) een oplossing hiervoor. Ze gingen ermee aan de slag, en 2 uurtjes later kreegi k hem terug. Ze hadden iets in de software veranderd.... maar al naar huis rijden merkte ik al dat er niets aan was gedaan.

Vanmiddag ben ik weer langs geweest bij Wittenberg, en vertelde aan de balie dat er een service bulletin is geweest dat sensors aan de stuurkolom aangepast moest worden. Hij keek alsof hij water zag branden, maar ging toch zoeken in de computer. En warempel....hij vond iets en vroeg zich af: met stickers afplakken? (ik had het woord afplakken niet genoemd) Hij riep de chef werkplaats erbij, samen las hij het artikel, en zei....nou, bestel die stickers, dan voeren we die update uit.

Het lijkt erop dat het kwartje gevallen is, dinsdag 13 maart de afspraak gemaakt...........ben benieuwd.

• Stefangrp
  • Nu online
Het zou wel super handig zijn als iemand dat service bulletin kan meekrijgen en hier posten.
Of op zijn minst een document nummer ofzo. Voor de dealers die niks kunnen vinden :)

• de meester01
  • Laatst online: 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Razwer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Alleen het feit dat je steeds je laadkabel uit de kofferbak of frunk moet halen en aansluiten gaat erg iritant worden. Ik heb dit ruim 10 jaar lang gedaan met PHEV voertuigen in een Lolo paal, en ben blij dat ik nu een Wallbox heb met vaste kabel.
Ik heb een laadpaal zonder vaste kabel (omdat ik 9 meter lengte nodig had) en die heb ik met een hardstalen beugel en hangslot beveiligd. Ga ik op vakantie dan gaat de 10m kabel in de frunk.

Bovendien kun je in de meeste laadpalen de losse kabel 'op slot' zetten.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 13:46

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

YouTube: 600KM REAL WORLD RACE | Volvo C40 vs Hyundai Ioniq 5 Op 23min. Euh, dat glas gewoon stuk met een steenslag? Lijkt me kostelijk.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Naaldhak
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja als ik de adaptive cruise control aanzet gaat ook de HDA aan (groene stuurtje) die moet ik dus telkens handmatig weer uit zetten. Er is in de I5, althans in mijn lounge geen optie om hem permanent uit te zetten.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-12 12:44
HDA is apart van de CC. Als ik HDA in het menu uitzet is die ook gewoon altijd uit en zodra die aanstaat gaat deze automatisch aan zodra je de CC activeert. Adaptieve CC is namelijk niet uit te zetten want het is adaptieve CC of geen CC.

Gisteren met de natte sneeuw die heel erg op de voorkant bleef plakken continu meldingen dat de radar niet werkte en dan gaat de CC dus meteen helemaal uit net als het anti-collision systeem. Even met een doek de radar vrij gemaakt maar 5min later weer hetzelfde verhaal en zat alles onder de plaksneeuw. Heel veel meldingen achter elkaar maar de rest werkt wel gewoon. Blij dat het op de terugweg droog was.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• de meester01

de meester01

Naaldhak schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:27:
[...]
Ja als ik de adaptive cruise control aanzet gaat ook de HDA aan (groene stuurtje) die moet ik dus telkens handmatig weer uit zetten. Er is in de I5, althans in mijn lounge geen optie om hem permanent uit te zetten.
Jazeker wel. Gewoon in de instellingen HDA2 uitzetten en LFA uitzetten. Alleen LKA (voor als je dreigt over de lijnen te gaan) kun je niet permanent uitzetten. Dat doe ik voor elke rit even via de knop op het stuurwiel.

• spidertje
wim1955 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:54:
Nou.....ik ben 2 weken terug bij mijn dealer geweest voor dat slingergedrag.....en vroeg aan de balie van de dealer (Wittenberg, Amersfoort) een oplossing hiervoor. Ze gingen ermee aan de slag, en 2 uurtjes later kreegi k hem terug. Ze hadden iets in de software veranderd.... maar al naar huis rijden merkte ik al dat er niets aan was gedaan.

Vanmiddag ben ik weer langs geweest bij Wittenberg, en vertelde aan de balie dat er een service bulletin is geweest dat sensors aan de stuurkolom aangepast moest worden. Hij keek alsof hij water zag branden, maar ging toch zoeken in de computer. En warempel....hij vond iets en vroeg zich af: met stickers afplakken? (ik had het woord afplakken niet genoemd) Hij riep de chef werkplaats erbij, samen las hij het artikel, en zei....nou, bestel die stickers, dan voeren we die update uit.

Het lijkt erop dat het kwartje gevallen is, dinsdag 13 maart de afspraak gemaakt...........ben benieuwd.
Echt wat een hopeloos verhaal daar…. Heb ze dit ook al verteld….. bij hoog en bij laag werd er beweerd dat er geen hardware/sticker verhaal bekend was en me las altijd alle bulletins….🤮🤮🤮

• Hein66
  • Laatst online: 21-06 18:19
Hein66 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:15:
Weet iemand of en hoe je Plug & Charge bij Ionity kunt activeren. Ik lees overal dat het kan, maar zie nergens hoe je het kunt activeren. Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik heb het Ionity abonnement via mijn charde My Hyundai abonnement.
Ik heb dit afgelopen week eens opgepakt. Zelf heb ik een Charge MyHyundai kaart met een Ionity abonnement en ik wilde daar Plug&Charge activeren. Bij Fastned kun je dit zo via de App activeren en daar werkt het prima.

Als eerste contact met Charge my Hyundai gehad. Die verwees me naar de Dealer. Daar moet het geactiveerd worden. Dat bleek niet correct. Maar en nu wordt het interessant. Ik heb wel onderstaand antwoord van Hyundai gekregen:

"In de IONIQ 5 staat ergens in een menu dat dit voertuig uitgevoerd is met Plug&Charge en dit klopt, in feite is de auto al voorbereid. Plug&Charge is een manier om te laden met een “digitale” laadpas in de auto, zodat je geen fysieke laadpas tijdens het laden meer hoeft aan te bieden. Ondanks dat de auto al is voorbereid, zijn wij als organisatie nog niet zover.
Ik verwacht in het derde kwartaal van dit jaar hier meer informatie over te hebben. Dan kan, indien er een Charge myHyundai account aanwezig is, deze gekoppeld worden aan het voertuig waarna er gebruik gemaakt kan worden van Plug&Charge op de locaties waar dit ondersteund gaat worden.

Het bericht van Charge myHyundai zelf is dus foutief, dat er dus door hen naar de dealer wordt verwezen. Hiervoor onze excuses. Wij kunnen alleen nog vragen om een beetje geduld tot wanneer wij de dienst in Nederland hebben uitgerold."

• ckoopmanschap
Hein66 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:51:
[...]

Ik had ook zo een ervaring. Ik heb het toen via mijn verkoper gespeeld. Gewoon vriendelijk gevraagd. Daarna werd ik gebeld voor een afspraak. Dit was bij Herders in Arnhem.
Ik ben gisteren teruggebeld door Herwers Apeldoorn en Herwers Doetinchem heeft ze uitgelegd waar ze het konden terugvinden in hun interne systemen. Dit bleek er inderdaad al een tijdje (verstopt) te staan 8)7. Het blijkt overigens een "tijdelijke oplossing te zijn, omdat er nog geen definitieve oplossing voorhanden is" en "Onze hoofd werkplaats had dit eigenlijke moeten weten".

Ze gaan het bij mij nu ook aanpassen over twee weken en ze gaan i.i.g. Herwers Deventer informeren over deze oplossing.

• michelkox
  • Laatst online: 19-08-2024
The Ioniq Guy heeft een nieuwe video met nieuws over een Hyundai Service Bulletin:
https://www.youtube.com/watch?v=ooemuPKMJoc

Gaat o.a. over de trage acceleratie bij eco mode:
https://www.ioniqforum.com/attachments/23-01-017h-pdf.48500/

Ze hebben het alleen over "Certain 2022MY IONIQ 5 Electric". Verder is document wel van Hyundai US, maar ik weet niet of dit ook geldt voor Europese en/of Aziatische modellen. Als dat niet is, dan mogen jullie deze post negeren ;)

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:25
[b]michelkox in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Ze hebben het alleen over "Certain 2022MY IONIQ 5 Electric". Verder is document wel van Hyundai US, maar ik weet niet of dit ook geldt voor Europese en/of Aziatische modellen. Als dat niet is, dan mogen jullie deze post negeren ;)
bekend fenomeen wat zich alleen in de USA modellen voordoet.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• cvanmansom
  • Laatst online: 17:25

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

wim1955 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:54:

Ik heb dezelfde ervaring, maar dan in Utrecht (ga normaal naar Hilversum, maar die zat vol). Wilde het graag samen met de update voor de batterij-voorverwarming uitvoeren, maar ze gaven aan dat er geen update voor de LFA was. Iemand toevallig ervaring met de Hyundai dealer in Almere? Wil ook even wat aan die rammelende achterklep laten doen.

• de meester01

de meester01

ckoopmanschap schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:02:
[...]

Ik ben gisteren teruggebeld door Herwers Apeldoorn en Herwers Doetinchem heeft ze uitgelegd waar ze het konden terugvinden in hun interne systemen. Dit bleek er inderdaad al een tijdje (verstopt) te staan 8)7. Het blijkt overigens een "tijdelijke oplossing te zijn, omdat er nog geen definitieve oplossing voorhanden is" en "Onze hoofd werkplaats had dit eigenlijke moeten weten".

Ze gaan het bij mij nu ook aanpassen over twee weken en ze gaan i.i.g. Herwers Deventer informeren over deze oplossing.
Mooi, als mijn auto voor de 1e beurt (30.000) gaat later dit jaar kunnen ze het gelijk meenemen nu ze weten dat het bestaat. :)

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:46
cvanmansom schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring, maar dan in Utrecht (ga normaal naar Hilversum, maar die zat vol). Wilde het graag samen met de update voor de batterij-voorverwarming uitvoeren, maar ze gaven aan dat er geen update voor de LFA was. Iemand toevallig ervaring met de Hyundai dealer in Almere? Wil ook even wat aan die rammelende achterklep laten doen.
Sinds eind vorig jaar is de Autopalace Almere naar Broekhuis gegaan, alleen bij verhuizing van pand enzo is het personeel van de werkplaats niet meegegaan.
Dus alle Peugeot monteurs hebben Hyundai moeten leren.

Toen ik er in Januari was gaven ze dat aan bij de balie, maar ze hadden wel alle updates inclusief navigatie voor mij uitgevoerd, waar ik om gevraagd had.

Qua service waren ze prima, alleen je hebt dus kan dat je bepaalde dingen wat extra moet toelichten. Als je dat geen probleem vind, kun je prima naar ze toe. :)

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:02
Even een korte update vanuit Oostenrijk. Weer met plezier gereden vanuit Groningen naar Lungau regio in Oostenrijk.

Vlak voor vertrek de batterij verwarming update gekregen en ben er zeer blij mee. Voor de eerste stop sloeg ie bij 50% aan. Hoewel de range met onze 58kw versie dan aardig wordt verkort compenseert dat voor de snelheid waarmee we dan kunnen laden. Meteen schoot ie naar 160KwH laden. Verschil kunnen merken bij de volgende laadstop. Die was zo nieuw aangelegd dat ie nog niet in BlueLink maps / Hyundai Nav stond en konden we dus niet pre-heaten. De laatste stoeptegeltjes moesten nog worden gelegd 😄- Daar startte ie dus wat trager met laden (40kwh - later naar 175). Het was onderweg ongeveer een graad of 2 boven nul.

Verder vind ik het rijgedrag van HDA ten nadele aangepast sinds de laatste software update. Waar ik eerder nooit last had van zgn “geslinger” tussen de lijnen, is dat nu wel het geval. Hopelijk komt daar een fix voor die het weer terugbrengt naar het oude.

Verder zeer comfortabel gereden. Geen laadfiles dankzij goede planning vooraf met een lijst met alternatieven. Toch hoop ik dat een automatische planning langs beschikbare laders ooit nog eens naar de inbouw navigatie komt. Verder zie ik veel meer elektrische autos op de weg dan vorige voorjaarsvakantie. Vooral Nederlandse. Veelal Tesla, ID3/4, Audi, Polestar en Cupra. Het wordt wel tijd dat het snellaadwerk snel wordt uitgebreid, want het begint wel krap te worden ondanks de relatieve grote hoeveelheid laders langs de autobahn.

Een laatste kleine ergernis die hopelijk in de toekomst opgelost wordt: dat je geen flauw idee hebt op voorhand wat het nou gaat kosten. Natuurlijk kun je een inschatting maken, maar om bij elke stop nou te checken welke laadpas nou handig zou zijn en hoe je het goedkoopste uit bent. Ik doe alles met de Shell Recharge pas en dan zie ik het wel. Ook moest ik een keer perse met een QR code en dan via website met credit card laden. Dat vind ik gedoe, en geeft me het gevoel dat alles toch nog meer volwassen moet worden.

Al met al toch zeer tevreden. Fijn stil rijden, comfortable over de autobahn, de ACC/sensoren helpen je om redelijk uitgerust aan te komen en ondanks onze kleine batterij met relatief weinig stops aan kunnen komen.

De volgende wintersport is inmiddels weer gepland en dan gaan we zeker weer met de Ioniq 5.

Tot slot, de engineer die bedacht heeft dat we geen achterruitenwisser nodig hebben, mogen ze een dagje door de sneeuw en pekel laten rijden 😅.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHMHcsGCtjmKN9Ult8C3da-V_rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gd58PXDyMajSLidDpNz1nCKV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMger3Y6D1njd_ehIgNvzof4lAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJ5og5kxstAOkTwRsvvDkIWt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsM_MfTiVi5yj3koH9MuqwqFc3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtQRJ5Dq56lfQFQ50BkyfSDD.jpg?f=fotoalbum_large

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50

Umbrah

The Incredible MapMan

De eerste maand (en 5 dagen) zit er op, en de eerste 5000km (feestje!) ook. Serieus absurd trouwens hoeveel km ik momenteel wel niet rijd... daar is een auto die op 0 begon (nouja.. 53) best een eye-opener in.

Voor wie het boeit, hierbij wat statistieken:

- Ik heb in totaal drie keer aan een snellader gehangen. Een keer "voor de probeer" (wou weten hoe precon werkte, dus ipv thuis had ik Fastned Boerakker langs de A7 ingevoerd dicht bij mijn huis, ook een Grunneger hier), en twee keer voor een dagje heen en weer naar België. Precon werkt goed, op één snellaad stop na altijd de 236kW gehaald, en die ene trage snellaad stop was bij Beesd, waar letterlijk 12 auto's aan het laden waren inclusief een outlander PHeV die aan een CHADEMO plug hing. Ik denk meer dat het aan het station lag, dan de auto....
- Totaal 569kWh aan de laadpas van de auto gemeten, ik heb ook 20kWh op m'n privépas (België even aan een publieke 11kW paal gehangen tijdens een lunch), en 22kWh via granny-door-brievenbus omdat ik een paal probleem had Totaal dus 602kWh de auto in gegaan, waarvan exclusief brievenbus dus 330kWh aan m'n thuispaal -- laad dus veel bij klanten.
- De rechtervoet is 'ondanks slechts rwd' nog steeds erg leuk in m'n lounge en ik rijd redelijk wat in sport modus, ondanks 5000km beschouw ik het nog steeds als witterbroodsweken.
- Volgens bluelink heb ik 618kWh verbruikt, en 87kWh ge-regenereerd (rijd altijd op SCC of iPedal). Kan dit niet echt verklaren, er is ergens 16kWh gratis in gekomen, of, ik tel de 99% lading van de dealer niet mee en ik meet steeds te weinig -- volgende 5000km leer ik meer.
- Volgens bluelink middel ik op zo'n 17kWh/100km
- De 'blauwe balk' in de auto (die in sport modus iets anders is) suggereert dat voor wind mee ritjes (SCC op 107) op ongeveer 17/100 kom, maar wind tegen ritjes op 21/100.
- Boodschappen doen doe ik zonder kachel (maar mét stoel/stuur verwarming aan) -- een kunstje wat ik van 4 jaar EV rijden al ken, en niet zo lastig is. Rijden met koude motor kost niks, cabine verwarmen echter wel.

Al met al nog steeds mega blij, en ondanks dat het een grote, logge bak is (die verbazingwekkend makkelijk te parkeren is dankzij alle camera's), rijdt hij als een scherp bakkie (dit is m'n tweede EV en ik wil nooit meer iets anders), en valt de zuinigheid mee. Voor de vergelijking, uitgaande van dat een liter benzine 9kWh omvat (het is eigenlijk meer, ik voel me gul) zou ik in totaal 68.67 liter benzine hebben verbruikt.

Een auto als dit rijdt echter eerder 1:15 (optimistisch, nogmaals, vond snel weg zijn bij het stopcontact en mega snel invoegen op de snelweg altijd erg leuk), en dan was ik dus 1030km ver gekomen.

Nogmaals, hoezeer het me ook blijft verbazen hoe absurd veel energie bewegen kost, hoe zeer het me ook verbaast hoe verschrikkelijk efficiënt EV's zijn (of beter, inefficiënt benzine is).

Een gedachtenexperiment wat ik graag draai is het "stop kWh discriminatie"-experiment. Wat als je de kWh prijs van benzine nou gelijk trekt aan dat van elektra? Voor de 5000km die ik gereden heb, zou ik ongeveer 4,8* zoveel benzine nodig hebben als dat ik werkelijk verbruikt heb (immers, ik kwam 1030km ver met m'n 1:15 als ik 68,67L benzine gelijk trek aan de 630kWh uit Bluelink). Laten we dus even zeggen: 4,8*68.67 = 329L benzine.

329L benzine kost bij de Tinq hier om de hoek bij eenliterprijs van €1,72 (wat absurd goedkoop is, uitgaande E10) €565,88 en omvat 2961 kWh -- dat maakt de kWh prijs €0,19.

Voor diezelfde 2961kWh (waar ik overigens 4,8x zo ver mee kom, dus 24000km) betaal ik echter ongeveer €0,43ct/kWh (hoewel ik het zelf kan opwekken dus het is complexer dan dat), en dus €1273,23

Heel strict genomen is benzine ongeveer 2,25 maal té goedkoop per kWh zoals alles al aan geeft. Een liter benzine zou eigenlijk op z'n goedkoopst bijna €4 moeten kosten, als je kosten/kWh mee neemt. Echter zou die je voor die 5000km die ik gereden heb als je het in benzine zou doen, met een EV dus ongeveer vijf maal zo ver kunnen komen.

Beetje abstract, en ik ben erg soepel, gooi het vol met fouten (al dan niet bewust), maar de efficiëntie, zelfs van een tank als de i5, blijft absurd als je dit soort cijfers ziet!

En hij rijdt ook nog eens erg fijn. Vooral die keer dat ik naast een aston martin stond bij het stoplicht (hij ging natuurlijk naar de linker baan, want immers, het was niet druk, en er stond een SUV al op de rechter baan, natuurlijk ging hij wel even snel rijden). Ik ben de misselijkste niet, en zette de cruise control op 'limit' (zodat ik niet de flitspaal boos zou maken), en de auto op 'red alert' (sfeerverlichting met drive mode maakt de auto van binnen rood als je sport mode aanzet). Gevolg: Aston wou ook niet geflitst worden, en ging maar weer achter me rijden. Ken je plaats, benzinevreter.

• Myrtyn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-06-2024
Via de afstandbediening krijg ik de auto niet gestart, om daarna voor- of achteruit te kunnen rijden zonder dat ik in de auto zit, moet ik dan ergens eerst iets aanvinken in een menu? Of doe ik iets niet goed? Heb auto vergrendeld, hou knop lang ingedrukt, maar gebeurde niets…

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Myrtyn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:18:
Via de afstandbediening krijg ik de auto niet gestart, om daarna voor- of achteruit te kunnen rijden zonder dat ik in de auto zit, moet ik dan ergens eerst iets aanvinken in een menu? Of doe ik iets niet goed? Heb auto vergrendeld, hou knop lang ingedrukt, maar gebeurde niets…
Geen idee. Heb er geen optie voor gezien, als het ergens zal staan, dan zijn het de remote assists.

Let wel op dat je de auto, als je hem een tijd uit hebt gehad, moet vergrendelen.

Ik moest vandaag m'n oprit vegen en de auto even verzetten, en voor dat soort dingen gebruik ik de remote (de buurt vindt het geweldig en de buurkinderen zijn jaloers op mijn radiografisch bestuurbare autootje). De workflow is dan:

- Vergrendel
- Houd "cirkel hold" knop ingedrukt
- Houd "naar achteren" of "naar voren" ingedrukt terwijl je praktisch tegen de auto aan staat (de afstand is echt minimaal, geen technische reden, meer een psychologische). De auto kan ook niet te dicht bij de sleutel komen, er is echt een heel kleine sweet spot waar je ver genoeg van de auto bent dat hij wil rijden, en dichtbij genoeg om hem niet te laten denken dat je vanuit je slaapkamer de auto alvast naar je werk laat rijden.

Leuke party trick overigens; de routine vanuit je broekzak doorkrijgen en "Hey Auto, haal bier" zeggen. Geheid verbaasde gezichten!

• amw82
  • Nu online
GoodPeople schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:48:

Verder vind ik het rijgedrag van HDA ten nadele aangepast sinds de laatste software update. Waar ik eerder nooit last had van zgn “geslinger” tussen de lijnen, is dat nu wel het geval. Hopelijk komt daar een fix voor die het weer terugbrengt naar het oude.
Lees even waar de discussie in dit topic de laatste weken met name over gaat. Hier is al een fix voor :*)

Verder ben ik overigens nog steeds van mening dat een zelf geïnstalleerde update geen invloed heeft op HDA (of willekeurig welk ander (veiligheids)systeem dan ook). Dit gedrag zal (in mijn ogen) echt alleen door updates bij de dealer veranderd kunnen worden.

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:02
amw82 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:05:
[...]

Lees even waar de discussie in dit topic de laatste weken met name over gaat. Hier is al een fix voor :*)

Verder ben ik overigens nog steeds van mening dat een zelf geïnstalleerde update geen invloed heeft op HDA (of willekeurig welk ander (veiligheids)systeem dan ook). Dit gedrag zal (in mijn ogen) echt alleen door updates bij de dealer veranderd kunnen worden.
Aha, dat doe ik even na de vakantie, ik had tweakers even een weekje links laten liggen.
Pagina: 1 ... 149 ... 282 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic