De eerste maand (en 5 dagen) zit er op, en de eerste 5000km (feestje!) ook. Serieus absurd trouwens hoeveel km ik momenteel wel niet rijd... daar is een auto die op 0 begon (nouja.. 53) best een eye-opener in.
Voor wie het boeit, hierbij wat statistieken:
- Ik heb in totaal drie keer aan een snellader gehangen. Een keer "voor de probeer" (wou weten hoe precon werkte, dus ipv thuis had ik Fastned Boerakker langs de A7 ingevoerd dicht bij mijn huis, ook een Grunneger hier), en twee keer voor een dagje heen en weer naar België. Precon werkt goed, op één snellaad stop na altijd de 236kW gehaald, en die ene trage snellaad stop was bij Beesd, waar letterlijk 12 auto's aan het laden waren inclusief een outlander PHeV die aan een CHADEMO plug hing. Ik denk meer dat het aan het station lag, dan de auto....
- Totaal 569kWh aan de laadpas van de auto gemeten, ik heb ook 20kWh op m'n privépas (België even aan een publieke 11kW paal gehangen tijdens een lunch), en 22kWh via granny-door-brievenbus omdat ik een paal probleem had Totaal dus 602kWh de auto in gegaan, waarvan exclusief brievenbus dus 330kWh aan m'n thuispaal -- laad dus veel bij klanten.
- De rechtervoet is 'ondanks slechts rwd' nog steeds erg leuk in m'n lounge en ik rijd redelijk wat in sport modus, ondanks 5000km beschouw ik het nog steeds als witterbroodsweken.
- Volgens bluelink heb ik 618kWh verbruikt, en 87kWh ge-regenereerd (rijd altijd op SCC of iPedal). Kan dit niet echt verklaren, er is ergens 16kWh gratis in gekomen, of, ik tel de 99% lading van de dealer niet mee en ik meet steeds te weinig -- volgende 5000km leer ik meer.
- Volgens bluelink middel ik op zo'n 17kWh/100km
- De 'blauwe balk' in de auto (die in sport modus iets anders is) suggereert dat voor wind mee ritjes (SCC op 107) op ongeveer 17/100 kom, maar wind tegen ritjes op 21/100.
- Boodschappen doen doe ik zonder kachel (maar mét stoel/stuur verwarming aan) -- een kunstje wat ik van 4 jaar EV rijden al ken, en niet zo lastig is. Rijden met koude motor kost niks, cabine verwarmen echter wel.
Al met al nog steeds mega blij, en ondanks dat het een grote, logge bak is (die verbazingwekkend makkelijk te parkeren is dankzij alle camera's), rijdt hij als een scherp bakkie (dit is m'n tweede EV en ik wil nooit meer iets anders), en valt de zuinigheid mee. Voor de vergelijking, uitgaande van dat een liter benzine 9kWh omvat (het is eigenlijk meer, ik voel me gul) zou ik in totaal 68.67 liter benzine hebben verbruikt.
Een auto als dit rijdt echter eerder 1:15 (optimistisch, nogmaals, vond snel weg zijn bij het stopcontact en mega snel invoegen op de snelweg altijd erg leuk), en dan was ik dus 1030km ver gekomen.
Nogmaals, hoezeer het me ook blijft verbazen hoe absurd veel energie bewegen kost, hoe zeer het me ook verbaast hoe verschrikkelijk efficiënt EV's zijn (of beter, inefficiënt benzine is).
Een gedachtenexperiment wat ik graag draai is het "stop kWh discriminatie"-experiment. Wat als je de kWh prijs van benzine nou gelijk trekt aan dat van elektra? Voor de 5000km die ik gereden heb, zou ik ongeveer 4,8* zoveel benzine nodig hebben als dat ik werkelijk verbruikt heb (immers, ik kwam 1030km ver met m'n 1:15 als ik 68,67L benzine gelijk trek aan de 630kWh uit Bluelink). Laten we dus even zeggen: 4,8*68.67 = 329L benzine.
329L benzine kost bij de Tinq hier om de hoek bij eenliterprijs van €1,72 (wat absurd goedkoop is, uitgaande E10) €565,88 en omvat 2961 kWh -- dat maakt de kWh prijs €0,19.
Voor diezelfde 2961kWh (waar ik overigens 4,8x zo ver mee kom, dus 24000km) betaal ik echter ongeveer €0,43ct/kWh (hoewel ik het zelf kan opwekken dus het is complexer dan dat), en dus €1273,23
Heel strict genomen is benzine ongeveer 2,25 maal té goedkoop per kWh zoals alles al aan geeft. Een liter benzine zou eigenlijk op z'n goedkoopst bijna €4 moeten kosten, als je kosten/kWh mee neemt. Echter zou die je voor die 5000km die ik gereden heb als je het in benzine zou doen, met een EV dus ongeveer vijf maal zo ver kunnen komen.
Beetje abstract, en ik ben erg soepel, gooi het vol met fouten (al dan niet bewust), maar de efficiëntie, zelfs van een tank als de i5, blijft absurd als je dit soort cijfers ziet!
En hij rijdt ook nog eens erg fijn. Vooral die keer dat ik naast een aston martin stond bij het stoplicht (hij ging natuurlijk naar de linker baan, want immers, het was niet druk, en er stond een SUV al op de rechter baan, natuurlijk ging hij wel even snel rijden). Ik ben de misselijkste niet, en zette de cruise control op 'limit' (zodat ik niet de flitspaal boos zou maken), en de auto op 'red alert' (sfeerverlichting met drive mode maakt de auto van binnen rood als je sport mode aanzet). Gevolg: Aston wou ook niet geflitst worden, en ging maar weer achter me rijden. Ken je plaats, benzinevreter.