• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
Update: De problemen met mijn Carplay icm mijn iPhone 13 is blijkbaar opgelost. Geïnvesteerd in een duurdere kabel (Belkin) en nu blijft de verbinding prima werken.

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Vielleicht schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:30:
Update: De problemen met mijn Carplay icm mijn iPhone 13 is blijkbaar opgelost. Geïnvesteerd in een duurdere kabel (Belkin) en nu blijft de verbinding prima werken.
Ik heb zelf AndroidAuto, maar de rest van mij gezin iPhone. Lage nog een goedkope en dunne iPhone kabel in de auto (van de Action) en gewoon Carplay he? Was stom verbaasd.

Overigens gebruik ik voor AA ook een wat duurdere kabel, maar gewoon van de Action. Gaat prima, terwijl ik in het verleden ook altijd gesodemieten had met de kabels. Action levert dus toch wel kwaliteit.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-12 20:45
De dealer belde net, 22 feb is het zo ver, dan kan ik hem ophalen :)
Edit: begin September 2022 besteld.

[ Voor 21% gewijzigd door Razwer op 07-02-2023 10:23 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10 12:39
Razwer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:14:
De dealer belde net, 22 feb is het zo ver, dan kan ik hem ophalen :)
Edit: begin September 2022 besteld.
WAT !?!?! Binnen op 6 maanden. Jetz bin ich saur! Besteld op 24-SEP-22, ?waarschijnlijk? binnen NOV-2023. Ik moet ergens iets verkeerd gedaan hebben 8)7

• Tishje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-12 16:13
spidertje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:12:
Sinds ik mijn HI5 heb vliegen de stoppen van mijn laadpaal tijdens/na (einde) vh laden er met regelmaat uit.... Hiervoor met mijn Kona 1 fase lader nooit een probleem ervaren.

Paal is voorzien van LoadBalancing software, max aanvoer is al teruggebracht naar 16A en veilige instelling staat op 6A.

Benieuwd of dit mogelijk met de auto te maken zou kunnen hebben. Is dit iets wat iemand herkent wellicht?
Dit probleem heb ik al een jaar met mijn Easee laadpaal 3-fase met loadbalancer. Ik ben al 2x naar de Hyundai dealer gegaan om het te onderzoeken, Ik heb 1x een nieuwe laadpaal gekregen en 1x is mijn hele meterkast opnieuw gecontroleerd door de installateur. Het probleem heb ik nog steeds.
Volgens Easee heeft het te maken dat de I5 een probleem heeft met schakelen tussen 1fase en 3fase. Nadat ik mijn loadbalancer had gezet op "Altijd 3-fase gebruiken" komt het probleem niet meer voor. Ook heb ik last dat de I5 over de ingestelde laadgrens laad en dit is altijd 2% extra.
Hyundai kan dit probleem niet vinden en oplossen omdat hun laadpalen alleen op 3-fase werken.
Ik ben aan de ene kant blij te horen dat ik niet de enige ben en dus kan uitsluiten dat niet aan mijn laadpaal ligt

• nietwijk
  • Laatst online: 14:13
Razwer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:59:
[...]

Ik moest toch even zweten toen ik dit las. Ik was te gierig bij de laatste verbouwing en heb 5x2.5mm2 kabel getrokken, ongeveer 15 meter. Die vervangen is erg lastig/duur.
Nu van een 3kw LoLo naar een 11kw Wallbox over die kabel.
Verschillende bronnen geven verschillende informatie, maar wat ik begrijp is dat het sub 25 meter an sich te doen is, of is dat een gevaarlijke aanname?
5x2,5mm2 mag achter een 16A automaat, dat is zelfs gebruikelijk. Echter bij een laadpaal is het aan te raden om een zwaardere kabel te trekken om de weerstand en verliezen te beperken. Een kookplaat zit standaard op 5x2,5mm2. Die kan theoretisch 16A trekken, maar zal dat hooguit voor enkele minuten doen, bijvoorbeeld tijdens wokken, water opwarmen, pan opwarmen, etc. Dan zijn de verliezen kortstondig. Bij een laadpaal gaat het eerder om 5 uur dan om 5 minuten en dan is het zonde van het verlies. Als de kabel er ligt zou ik hem zeker niet vervangen. Als je nog een kabel moet trekken zou ik 4mm2 of liever 6mm2 trekken. Bij 6mm2 ben je op 22 kW voorbereid (weliswaar met hetzelfde verlies). Als het gaat om een paar meter zou ik me er uberhaupt niet druk om maken. Er is geen kantelpunt, 2x langer is 2x meer weerstand. Je kan je laadpaal op een lager vermogen instellen om laadverliezen in de kabel te beperken, maar dan krijg je waarschijnlijk meer laadverliezen in de omvormer, omdat je auto minder gunstig laadt. Lekker laten zitten dus en als je de boel ooit open hebt liggen of overstapt op 22 kW laden zou ik het aanpakken. En voor wie nog een kabel moet trekken...gelijk 6mm2 pakken.

Handig weetje in de elektra: maximaal 6A per mm2 (afgerond dus 2,5mm2 voor 16A), maar bij langdurig vermogensverbruik kan je besparen door lager dan 6A per mm2 te kiezen.

• Razwer
nietwijk schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:17:
[...]
Handig weetje in de elektra: maximaal 6A per mm2 (afgerond dus 2,5mm2 voor 16A), maar bij langdurig vermogensverbruik kan je besparen door lager dan 6A per mm2 te kiezen.
Bedankt! Dat wat toentertijd ook de gedachtengang. Bij het leggen van de kabel ook niet diep over nagedacht (er was meer over na te denken bij de verbouwing) omdat er alleen een Golf GTE aan een LoLo paal hing. 3 fase was ter voorbereiding van eventueel een EV.

Afgelopen september de PV installatie inverter wel op 6mm² (12 meter kabel).

• Razwer
PhilippeJoris schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:00:
[...]

WAT !?!?! Binnen op 6 maanden. Jetz bin ich saur! Besteld op 24-SEP-22, ?waarschijnlijk? binnen NOV-2023. Ik moet ergens iets verkeerd gedaan hebben 8)7
Was bij mij ook zo, maar ik kreeg een aanbieding om interieurkleur van zwart naar wit grijs te swappen en meteen geleverd kunnen krijgen. Productie datum van mijn wagen is 30-08-2022 (MY2023).
Ik had besteld: Gravity Gold AWD Lounge 77kw zwart interieur.
ik krijg: Gravity Gold AWD Lounge 77kw two tone grijs interieur.
Geen panorama dak, geen digitale spiegel meuk. Wel HDA2. En natuurlijk de 20" Lounge velgen.

Digitale spiegels ben ik echt geen fan van. Ik rij al jaren schadevrij (8 jaar op de verzekering maar eigenlijk langer, "maar" 8 jaar ivm lease verleden). Behalve in 2021, in het buitenland een auto met digitale binnenspiegel, een situatie compleet verkeerd ingeschat (ivm diepte "bedrog") en een flinke klapper gehad. Niet mijn schuld maar had het wel kunnen voorkomen wanneer ik de diepte beter kon inschatten.
Geen digitale spiegels meer voor mij.

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12 15:10
Tishje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Dit probleem heb ik al een jaar met mijn Easee laadpaal 3-fase met loadbalancer. Ik ben al 2x naar de Hyundai dealer gegaan om het te onderzoeken, Ik heb 1x een nieuwe laadpaal gekregen en 1x is mijn hele meterkast opnieuw gecontroleerd door de installateur. Het probleem heb ik nog steeds.
Volgens Easee heeft het te maken dat de I5 een probleem heeft met schakelen tussen 1fase en 3fase. Nadat ik mijn loadbalancer had gezet op "Altijd 3-fase gebruiken" komt het probleem niet meer voor. Ook heb ik last dat de I5 over de ingestelde laadgrens laad en dit is altijd 2% extra.
Hyundai kan dit probleem niet vinden en oplossen omdat hun laadpalen alleen op 3-fase werken.
Ik ben aan de ene kant blij te horen dat ik niet de enige ben en dus kan uitsluiten dat niet aan mijn laadpaal ligt
Zat zelf ook te kijken of ik de paal op alleen 3 fase zou zetten. Goed om te weten dat dit mogelijk ook helpt. 90% laden werkte bij mij vandaag prima, eerste keer zonder issues kunnen laden. Ik ga dat nogmaals proberen, werkt dat dan eens naar die 3fasen kijken en op 100%.

Zo komen we wellicht nog ergens ook dankzij dit forum. TipTop! :)

• spidertje
spidertje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Zat zelf ook te kijken of ik de paal op alleen 3 fase zou zetten. Goed om te weten dat dit mogelijk ook helpt. 90% laden werkte bij mij vandaag prima, eerste keer zonder issues kunnen laden. Ik ga dat nogmaals proberen, werkt dat dan eens naar die 3fasen kijken en op 100%.

Zo komen we wellicht nog ergens ook dankzij dit forum. TipTop! :)
Alleen 3 fase maakt geen verschil. Het lijkt echt de 100% te zijn waar het op misgaat. Merkwaardig, of hoe valt dit te verklaren?

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Tishje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Wel bijzonder dit, ik heb dezefde configuratie (Easee + Equalizer + IONIQ 5 + 3-fase 25a aansluiting) en nooit geen centje pijn gehad (lees stoppen eruit knallen).
Zit even te zoeken waar jij de instelling "altijd 3-fase gebruiken" had gevonden in de Easee app, kan ik even checken hoe dit bij mij staat ingeregeld.

Betreffende de laadgrens, op hoeveel % max laden zet jij het laden? Stel je dit in via de Easee app of gebruik je de instellingen in Bluelink?

ehhhh..HOI

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Ook hier lijkt de USB poort het na 10k te gaan begeven. CarPlay valt random weg en het opnieuw inpluggen van de kabel helpt ook maar de helft van de tijd. Binnenkort de dealer maar eens even mailen en vragen of ze het herkennen en de juiste oplossing aandragen voor ik de auto wegbreng.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
Hebben andere mensen ook problemen met HDA (stuur symbool?) i.c.m. slecht weer/ijs op auto?
Vandaag meerdere keren dat de auto op de snelweg willekeurig een kant kiest en aggresief naar een andere baan of in de vangrail wil sturen. Vervolgens wordt het systeem automatisch uitgeschakeld..

Rijd je weer netjes in de baan gaat het systeem weer aan en direct begint de auto hard te slingeren en systeem uit!
Stuur symbooltje zelf maar volledig uitgeschakeld. De reguliere lane assist werkte wel prima.

Zit er geen systeem in die toch even valideerd, hey... misschien is de sensor vies en is het niet verstandig om deze functie aan te zetten? Als je het stuur net even niet stevig genoeg vast houd hebt lig je naast de weg..

• RobbieB
  • Laatst online: 13:01
Stephan1337 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:21:
Hebben andere mensen ook problemen met HDA (stuur symbool?) i.c.m. slecht weer/ijs op auto?
Vandaag meerdere keren dat de auto op de snelweg willekeurig een kant kiest en aggresief naar een andere baan of in de vangrail wil sturen. Vervolgens wordt het systeem automatisch uitgeschakeld..

Rijd je weer netjes in de baan gaat het systeem weer aan en direct begint de auto hard te slingeren en systeem uit!
Stuur symbooltje zelf maar volledig uitgeschakeld. De reguliere lane assist werkte wel prima.

Zit er geen systeem in die toch even valideerd, hey... misschien is de sensor vies en is het niet verstandig om deze functie aan te zetten? Als je het stuur net even niet stevig genoeg vast houd hebt lig je naast de weg..
1. Het zijn hulpmiddelen, als ze niet goed functioneren moet je ze zelf uitzetten.
2. In principe geeft de auto zelf aan als de sensoren niet goed kunnen functioneren en schakelt de systemen dan uit, maar we zal altijd wel een situatie zijn die net op de grens van wel/niet uitschakelen zit en dan ongewenst gedrag vertoont. Zie dan 1.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
RobbieB schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:01:
[...]

1. Het zijn hulpmiddelen, als ze niet goed functioneren moet je ze zelf uitzetten.
2. In principe geeft de auto zelf aan als de sensoren niet goed kunnen functioneren en schakelt de systemen dan uit, maar we zal altijd wel een situatie zijn die net op de grens van wel/niet uitschakelen zit en dan ongewenst gedrag vertoont. Zie dan 1.
Uiteraard zijn het hulpmiddelen, dat begrijp ik ook zeker. Het is niet de eerste auto dat ik rijd met soort gelijke systemen.

Ik ben zeer verbaast over hoe sterk het hulpmiddel reageert. Een ruk (geen kleine correctie, echt een behoorlijke stevige stuuractie) uit het niets, waarbij de auto bijna een auto naast mij ramt en vervolgens zoek het uit! Vind ik geen hulpmiddel. Als ik geen twee handen aan het was het anders afgelopen.

Ik zou verwachten: Correctie X is te groot -> systeem wordt uitgeschakeld! I.p.v. eerst een stevige correctie maken en dan het systeem uitzetten...

Als andere mensen soort gedrag niet ervaren dan moet ik langs de garage om de sensoren te laten controleren.

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
Stephan1337 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Uiteraard zijn het hulpmiddelen, dat begrijp ik ook zeker. Het is niet de eerste auto dat ik rijd met soort gelijke systemen.

Ik ben zeer verbaast over hoe sterk het hulpmiddel reageert. Een ruk (geen kleine correctie, echt een behoorlijke stevige stuuractie) uit het niets, waarbij de auto bijna een auto naast mij ramt en vervolgens zoek het uit! Vind ik geen hulpmiddel. Als ik geen twee handen aan het was het anders afgelopen.

Ik zou verwachten: Correctie X is te groot -> systeem wordt uitgeschakeld! I.p.v. eerst een stevige correctie maken en dan het systeem uitzetten...

Als andere mensen soort gedrag niet ervaren dan moet ik langs de garage om de sensoren te laten controleren.
Dat laatste zou ik sowieso maar doen, want dit is ten eerste geen normaal gedrag en ten tweede levensgevaarlijk.

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-12 10:18
Stephan1337 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Dit is natuurlijk maar hoe je er naar kijkt. Als die correctie wel noodzakelijk is, ben je blij dat dat het systeem op dat moment niet denkt van bekijk het maar, de correctie is te groot dus ik doe niks.

Maar aangezien het in jouw geval niet klopt, is het inderdaad goed even te laten controleren. Ik heb wel geleerd om sensoren regelmatig even schoon te maken (helemaal bij ijs/sneeuw, aangezien de motor geen warmte aangeeft en dus niet ontdooit).

• Razwer
amw82 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Dit is natuurlijk maar hoe je er naar kijkt. Als die correctie wel noodzakelijk is, ben je blij dat dat het systeem op dat moment niet denkt van bekijk het maar, de correctie is te groot dus ik doe niks.
Zoiets zei Boeing ook over MCAS. Dat is een dure grap gebleken :+

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:04
Zojuist 77km gereden naar een ionity punt, preconditioning sloeg gelijk al aan, dus 77km met 3,9kw extra verbruik. Bij aankomst (39% SOC) vrijwel gelijk naar 115kw, opzich niet slecht natuurlijk, maar met zolang preheating blijkt de accu bij 0 graden dus toch niet echt lekker warm te zijn. Bij 58% nog altijd op de 120kw....

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Razwer
Tiggy80 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:31:
Zojuist 77km gereden naar een ionity punt, preconditioning sloeg gelijk al aan, dus 77km met 3,9kw extra verbruik. Bij aankomst (39% SOC) vrijwel gelijk naar 115kw, opzich niet slecht natuurlijk, maar met zolang preheating blijkt de accu bij 0 graden dus toch niet echt lekker warm te zijn. Bij 58% nog altijd op de 120kw....
YouTube: How Long To Warm a Frozen IONIQ 5 Battery? Let's Find Out!
Ioniq guy postte daar toevallig gisteren een video over, maar dan met -20.
Beetje rommelige video maar daar zie je dat de preheat niet zaligmakend is.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:06

-CJ

Not remastered

Het is niet ideaal maar aan de andere kant, hoe was het gegaan zonder conditionering. Misschien wel een stuk slechter.

All I had to do was follow the damn train.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-12 23:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Stephan1337 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:21:

Vandaag m'n commute met Waze gedaan, en vanwege de verkeersdrukte geen weg gezien waar HDA op werkt (ik mocht via van die 80km/u wegen gaan). Dus het HDA symbool niet gezien. Ik had de auto wel voorverwarmt met de app op m'n oprit, en omdat ik altijd vrij dicht tegen het huis aan parkeer hadden de camera's sowieso goed beeld (op een stuk recht tegen de zon in na), maar geen gek gedrag.

Wel eens gehad op zo'n strooi-dag dat de sensoren niet werkte, maar daar kwam dan ook een melding van (zelfde wat je krijgt als je een druppel op een camera hebt) van de aard: "sensor/camera vies, systeem uitgeschakeld". Persoonlijk zou ik het dan ook zelf uitzetten en zelf rijden. Maar tot nu toe moet ik bekennen, met nu bijna 4000 op de teller (heb de auto nog maar drie weken), zijn de systemen erg betrouwbaar gebleken.
Tiggy80 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:31:
Heb nu een paar ritten gemaakt waarbij ik Fastned Marum/Boerakker vanuit Den Haag heb ingesteld, puur uit luiigheid omdat mijn eigen 3f paal pas volgende week geleverd word (en soms de ochtend daarop moet ik weer 300km rijden en dan is de granny die ik nu gebruik niet voldoende als ik net een rit Den Haag achter de rug heb).

Omdat ik Den Haag > Groningen rijd, met die fastned als bestemming heb ik een mooie eik-rit voor pre-conditioning.

Als het ~8 graden buiten is, slaat de pre-conditioning bij Heerenveen aan. Laatst een rit met 1 graden buitelucht gehad, en de preconditioning sloeg al aan bij Lemmer. Het systeem is best slim, in die aard.

Maar wel elke keer was dit het resultaat (met mijn 2023 model):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkWSI9u1gPTj7jD4mLWEJlMFHzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L6i5MFPsOtI9AYPwFoPwvWdJ.png?f=fotoalbum_large

Heerlijk. Heb amper tijd om een kopje koffie te halen, of een dutje te doen op de lounge stoelen.

Heb overigens één keer gehad (rit België heen en weer) dat ik zelfs ná een mega-lange preconditioning die snelheid niet haalde. Maar dat was wel dan bij dat ene station met tien stallen, wat tevens helemaal vol stond, inclusief zelfs een Outlander PHEV die blijkbaar met z'n CHAdeMO plug de kWh prijs wel fijn vondt ofzo. Blijkbaar was dat station algemeen geknepen, want toen een auto uitplugde zag ik dat zowel ik, als de Polestar naast me 10kW erbij kreeg.

[ Voor 38% gewijzigd door Umbrah op 08-02-2023 11:13 ]

• Dolkistan
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-11-2024
Super fijne auto, maar baal wel van een lege 12v batterij terwijl de auto nog op 58% zit.

Iemand tips om dit te voorkomen?

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:18
Dolkistan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:44:
Super fijne auto, maar baal wel van een lege 12v batterij terwijl de auto nog op 58% zit.

Iemand tips om dit te voorkomen?
Ik heb zelf een alert ingesteld via Home Assistant, waarna ik de auto aanzet als die lager dan 50% is :)
Kratos schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Ik heb zelf een alert ingesteld via Home Assistant, waarna ik de auto aanzet als die lager dan 50% is :)
Andere optie is om de V2L stekker in de laadpoort te stoppen, wordt de 12 volt accu ook bijgeladen. Er hoeft niets in de V2L stekker aangesloten te zijn O-) Hoeft de auto niet aangezet te worden en kan deze op slot.

• jwpas
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-12 20:31
Vraagje over de ervaring van de HUD in de Ioniq 5.

Ik heb de auto nu enkele weken en het valt me op dat de het beeld dat de head up display produceert best lastig is om op te focussen. Met 1 oog dicht is alles prima en scherp. Maar met 2 ogen open (wat toch het merendeel van de tijd het geval is) vind ik de beelden van beide ogen erg lastig scherp stellen en gaf het in het begin best wat hoofdpijn had ik het idee. Vooral de randen / de teksten onderin die wat kleiner zijn zijn lastig om goed op te focussen en lijken daarom dubbel.

In de Kona is de HUD voorzien van een apart glazen schermpje en dat beeld is superstrak dus ik heb het idee dat het te maken heeft met het feit dat de I5 de vooruit (met oneven bollingen in het glas) gebruikt i.p.v. een apart recht glazen schermpje.

Als ik de stoel hoger zet en de HUD kalibratie gebruik om het beeld ook omhoog te schuiven dan kan ik een acceptabel beeld krijgen maar echt zuiver is het niet.

Zou er in mijn I5 iets stuk zijn of is jullie ervaring hetzelfde? Zijn er tips? (ik draag geen bril o.i.d.)

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:06

-CJ

Not remastered

jwpas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:24:

Ik heb de auto nu enkele weken en het valt me op dat de het beeld dat de head up display produceert best lastig is om op te focussen. Met 1 oog dicht is alles prima en scherp. Maar met 2 ogen open (wat toch het merendeel van de tijd het geval is) vind ik de beelden van beide ogen erg lastig scherp stellen en gaf het in het begin best wat hoofdpijn had ik het idee. Vooral de randen / de teksten onderin die wat kleiner zijn zijn lastig om goed op te focussen en lijken daarom dubbel.

In de Kona is de HUD voorzien van een apart glazen schermpje en dat beeld is superstrak dus ik heb het idee dat het te maken heeft met het feit dat de I5 de vooruit (met oneven bollingen in het glas) gebruikt i.p.v. een apart recht glazen schermpje.

Als ik de stoel hoger zet en de HUD kalibratie gebruik om het beeld ook omhoog te schuiven dan kan ik een acceptabel beeld krijgen maar echt zuiver is het niet.

Zou er in mijn I5 iets stuk zijn of is jullie ervaring hetzelfde? Zijn er tips? (ik draag geen bril o.i.d.)
Heb je dit probleem ook met tekst of beeld dat verder weg is? Als ik geen bril op heb (die ik voor veraf heb) zie ik de HUD soms ook minder goed.

All I had to do was follow the damn train.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

jwpas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:24:

De HUD gebruikt een lens, maar niet om een stereoscopisch beeld te maken, maar slechts om te focussen op de voorbumper via de voorruit. Autorijden was ook de manier waarop ik er achterkwam dat ik een bril nodig had (schermwerker...) met cilinder, zal zonder bril eens bij mijn i5 kijken vanavond (krijg door de manier waarop je bij autorijden je ogen moet focussen koppijn, zie nog wel perfect zonder alleen blijkbaar spierspanning en dus koppijn). Mijn i5 heeft een perfect scherpe HUD, hoewel natuurlijk vanwege de lens, de kalibratie wel heel erg afhankelijk is van zithouding.

Maar tenzij je Youtube Shorts/Tiktok/vertikale video-ogen hebt (als in: ogen onder elkaar ipv naast elkaar) zou het voor beide ogen hetzelfde moeten zijn met 'focus in ledigheid op voorbumper' zodat je het verkeer kan zien.

Een bezoekje aan de opticien kan je misschien meer vertellen... voor mij loste het ook hoofdpijn op bovenop de autorijd-hoofdpijn!

• jwpas
-CJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:46:
[...]

Heb je dit probleem ook met tekst of beeld dat verder weg is? Als ik geen bril op heb (die ik voor veraf heb) zie ik de HUD soms ook minder goed.
Voor zover ik weet (paar jaar geleden laten meten bij opticien) zijn mijn ogen in orde en heb ik geen bril nodig. Ik zie, afgezien van de HUD, alles dichtbij en veraf ook prima scherp. De HUD zie ik overigens ook wel scherp maar de beelden van het linker en rechter oog krijg ik niet over elkaar heen gefocussed zeg maar. Vooral de onderrand van het beeld blijf ik wat dubbel zien.

Ik hoop dat iemand dit herkent en een oplossing heeft :)

• Razwer
jwpas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:27:
[...]

(paar jaar geleden laten meten bij opticien)

https://www.pearle.nl/oogmeting/ogen-gaan-achteruit
Kunnen je ogen ineens (hard) achteruit gaan?
Ja, je ogen kunnen plots hard achteruit gaan. Het kan zijn dat je niet eerder door hebt gehad dat je ogen achteruit zijn gegaan, maar het kan ook een teken zijn dan een onderliggende aandoening. Wacht niet af en maak meteen een afspraak bij een opticien om je ogen te laten meten.
:X

Over een week of 2 kan ik je mijn eigen ervaring delen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 08-02-2023 13:35 ]

jwpas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Voor zover ik weet (paar jaar geleden laten meten bij opticien) zijn mijn ogen in orde en heb ik geen bril nodig. Ik zie, afgezien van de HUD, alles dichtbij en veraf ook prima scherp. De HUD zie ik overigens ook wel scherp maar de beelden van het linker en rechter oog krijg ik niet over elkaar heen gefocussed zeg maar. Vooral de onderrand van het beeld blijf ik wat dubbel zien.

Welke mode gebruik je, Augmented Reality of Normal HUD mode?
In ieder geval kun je de hoogte en positie van de HUD aanpassen, zie deze video:

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:21
Razwer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:33:
[...]

https://www.pearle.nl/oogmeting/ogen-gaan-achteruit

[...]

:X

Over een week of 2 kan ik je mijn eigen ervaring delen :)
Ik heb sinds zaterdag een bril met een cylinder (en zit de hele dag achter schermen). Mijn HUD is weer helemaal scherp (de tv is nu ook helemaal 4k). Wist niet eens dat ik een probleem had tot na de oogmeting. De meting is vaak gratis en duurt 30 minuten. Is er niets aan de hand kan je dat in ieder geval afstrepen.

• jwpas
McRizzo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:48:
[...]

Ik heb sinds zaterdag een bril met een cylinder (en zit de hele dag achter schermen). Mijn HUD is weer helemaal scherp (de tv is nu ook helemaal 4k). Wist niet eens dat ik een probleem had tot na de oogmeting. De meting is vaak gratis en duurt 30 minuten. Is er niets aan de hand kan je dat in ieder geval afstrepen.
Ik moest zojuist toch in het centrum zijn, oogjes laten meten en ik heb inderdaad ook een lichte afwijkingen. Net op het randje van bril nodig of niet. Maar ook bij mij iets met een cilinder die afwijkt.... (ook de hele dag achter het scherm overigens). Klinkt dus vergelijkbaar. Al betwijfel ik of dit het is, maar het zou ook zo maar kunnen....

@McRizzo Kan jij voor en na de bril dan plotten op mijn verhaal? Dus dat je de 2 beelden van je linker oog en rechter oog moeilijk kan focussen zonder bril? (individueel is het beeld wel scherp als ik de ogen een voor een dicht houd) En is dat met die nieuwe bril met cilinder nu beter?

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:04
-CJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:01:
Het is niet ideaal maar aan de andere kant, hoe was het gegaan zonder conditionering. Misschien wel een stuk slechter.
Wellicht veel beroerder, maar je zou toch verwachten dat het sneller opwarmt, nu had ik toevallig een langere rit, maar als je over de dag dus een aantal ritten hebt waarmee je niet thuis komt op 1 lading, dan heb je dus aan de preheat vrij weinig. En ook nu vraag ik mij af wat de snelheidswinst is in tijd, ik heb immers wel bijna 4kw hoger verbruik en dus (nog) minder range als het koud is.....maar goed, het komt voor mij gelukkig maar sporadisch voor.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-12 12:44
jwpas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Ik moest zojuist toch in het centrum zijn, oogjes laten meten en ik heb inderdaad ook een lichte afwijkingen. Net op het randje van bril nodig of niet. Maar ook bij mij iets met een cilinder die afwijkt.... (ook de hele dag achter het scherm overigens). Klinkt dus vergelijkbaar. Al betwijfel ik of dit het is, maar het zou ook zo maar kunnen....

@McRizzo Kan jij voor en na de bril dan plotten op mijn verhaal? Dus dat je de 2 beelden van je linker oog en rechter oog moeilijk kan focussen zonder bril? (individueel is het beeld wel scherp als ik de ogen een voor een dicht houd) En is dat met die nieuwe bril met cilinder nu beter?
Iedereen bedankt voor de test _/-\o_ . Weet ik weer dat mijn ogen nog goed zijn :P . Ik zie zeker niet meer zo belachelijk goed als vroeger maar in een vergaderzaal zie ik collega's met een bril al moeilijk doen waar ik het nog gewoon kan lezen zonder.

[ Voor 9% gewijzigd door Rugby82 op 08-02-2023 18:13 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

jrk schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Damn......
Zal maandag gaan bellen. Ga me wel redden met Fastned, maar zal wel gaan melden bij lease maatschappij qua de meerkosten dan.....
Auto is gisteren naar Broekhuis Zwolle geweest. Dit was hun eerste geval dat een auto niet meer langzaam kan laden en alleen maar via snelladers. Ik had voor de zekerheid maar een filmpje gemaakt, anders geloven ze het ook nog niet.

Ik werd laat in de middag gebeld met de mededeling dat ze de oorzaak hadden gevonden. Ze hadden bijna het goede onderdeel in huis, maar net niet helemaal..... ze zijn in overleg met Hyuandai NL of ze het wel of niet moeten monteren. Ondertussen heb ik de auto weer terug, moet het vooralsnog dus doen met Fastned-laden en ik word op de hoogte gebracht hoe lang het allemaal gaat duren....

Ik durfde maar niet te vragen of het de "ICCU" was, kom toch al te wijsneuserig over bij hen. Overigens is dat ook helemaal niet moelijk, want bij de receptie werkplaats is het kennisniveau een paar factoren lager dan het gemiddelde niveau hier op dit forum ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jrk op 08-02-2023 19:07 ]

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
dat is de eerste keer dat ik iemand iets hoor zeggen over die lounge stoelen.
Hoe zijn ze? en vooral de voet/onderbeensteun? en kan de zetel aan de passagierskant ook helemaal plat tijdens het rijden?
Umbrah schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Vandaag m'n commute met Waze gedaan, en vanwege de verkeersdrukte geen weg gezien waar HDA op werkt (ik mocht via van die 80km/u wegen gaan). Dus het HDA symbool niet gezien. Ik had de auto wel voorverwarmt met de app op m'n oprit, en omdat ik altijd vrij dicht tegen het huis aan parkeer hadden de camera's sowieso goed beeld (op een stuk recht tegen de zon in na), maar geen gek gedrag.

Wel eens gehad op zo'n strooi-dag dat de sensoren niet werkte, maar daar kwam dan ook een melding van (zelfde wat je krijgt als je een druppel op een camera hebt) van de aard: "sensor/camera vies, systeem uitgeschakeld". Persoonlijk zou ik het dan ook zelf uitzetten en zelf rijden. Maar tot nu toe moet ik bekennen, met nu bijna 4000 op de teller (heb de auto nog maar drie weken), zijn de systemen erg betrouwbaar gebleken.

[...]

Heb nu een paar ritten gemaakt waarbij ik Fastned Marum/Boerakker vanuit Den Haag heb ingesteld, puur uit luiigheid omdat mijn eigen 3f paal pas volgende week geleverd word (en soms de ochtend daarop moet ik weer 300km rijden en dan is de granny die ik nu gebruik niet voldoende als ik net een rit Den Haag achter de rug heb).

Omdat ik Den Haag > Groningen rijd, met die fastned als bestemming heb ik een mooie eik-rit voor pre-conditioning.

Als het ~8 graden buiten is, slaat de pre-conditioning bij Heerenveen aan. Laatst een rit met 1 graden buitelucht gehad, en de preconditioning sloeg al aan bij Lemmer. Het systeem is best slim, in die aard.

Maar wel elke keer was dit het resultaat (met mijn 2023 model):
[Afbeelding]

Heerlijk. Heb amper tijd om een kopje koffie te halen, of een dutje te doen op de lounge stoelen.

Heb overigens één keer gehad (rit België heen en weer) dat ik zelfs ná een mega-lange preconditioning die snelheid niet haalde. Maar dat was wel dan bij dat ene station met tien stallen, wat tevens helemaal vol stond, inclusief zelfs een Outlander PHEV die blijkbaar met z'n CHAdeMO plug de kWh prijs wel fijn vondt ofzo. Blijkbaar was dat station algemeen geknepen, want toen een auto uitplugde zag ik dat zowel ik, als de Polestar naast me 10kW erbij kreeg.

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-12 14:10
jrk schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:05:
[...]

Auto is gisteren naar Broekhuis Zwolle geweest. Dit was hun eerste geval dat een auto niet meer langzaam kan laden en alleen maar via snelladers. Ik had voor de zekerheid maar een filmpje gemaakt, anders geloven ze het ook nog niet.

Ik werd laat in de middag gebeld met de mededeling dat ze de oorzaak hadden gevonden. Ze hadden bijna het goede onderdeel in huis, maar net niet helemaal..... ze zijn in overleg met Hyuandai NL of ze het wel of niet moeten monteren. Ondertussen heb ik de auto weer terug, moet het vooralsnog dus doen met Fastned-laden en ik word op de hoogte gebracht hoe lang het allemaal gaat duren....

Ik durfde maar niet te vragen of het de "ICCU" was, kom toch al te wijsneuserig over bij hen. Overigens is dat ook helemaal niet moelijk, want bij de receptie werkplaats is het kennisniveau een paar factoren lager dan het gemiddelde niveau hier op dit forum ;)
Kwam het probleem met langzaam laden in een keer? Of begon het met af en toe? Ik heb namelijk ook een probleem met langzaam (11 kW) laden. De auto meldt bij 60% dat hij klaar is. Dat gebeurde heel af en toe. Dan haalde ik de kabel eruit, stopte hem er weer in en dan laadde hij gewoon naar 100%. Nu werkt dat ook niet meer. Als ik de kabel er voor de tweede keer in doe, loopt hij door naar 70% en stopt dan. Als ik dan weer de kabel opnieuw aansluit, zegt hij na 1 minuut al dat hij klaar is. Zou ik ook een ICCU probleem hebben? De frontlader staat ook al in bestellling....

• Bodioniq5
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04-2024
Zonnekamp schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Kwam het probleem met langzaam laden in een keer? Of begon het met af en toe? Ik heb namelijk ook een probleem met langzaam (11 kW) laden. De auto meldt bij 60% dat hij klaar is. Dat gebeurde heel af en toe. Dan haalde ik de kabel eruit, stopte hem er weer in en dan laadde hij gewoon naar 100%. Nu werkt dat ook niet meer. Als ik de kabel er voor de tweede keer in doe, loopt hij door naar 70% en stopt dan. Als ik dan weer de kabel opnieuw aansluit, zegt hij na 1 minuut al dat hij klaar is. Zou ik ook een ICCU probleem hebben? De frontlader staat ook al in bestellling....
Smartcharging eraf gooien, kijken of dat helpt O-)

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-12 08:48

MicheldeGoey

Project 45

@Bodioniq5
Dat heb ik een jaar geleden al gedaan en sindsdien geen enkel probleem meer. Met SmartCharging voortdurend afgebroken laadsessies.

• nietwijk
RobbieB schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:34:
Ook hier lijkt de USB poort het na 10k te gaan begeven. CarPlay valt random weg en het opnieuw inpluggen van de kabel helpt ook maar de helft van de tijd. Binnenkort de dealer maar eens even mailen en vragen of ze het herkennen en de juiste oplossing aandragen voor ik de auto wegbreng.
Bij mij binnen de 1000 kilometer al. Nog geen maand oud. Met een nieuwe originele iPhone kabel ineens tijdens het rijden. Al meerdere keren gehad. Treden deze problemen niet op met een carplay dongel?

• ernestalmere
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
nietwijk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:04:
[...]

Bij mij binnen de 1000 kilometer al. Nog geen maand oud. Met een nieuwe originele iPhone kabel ineens tijdens het rijden. Al meerdere keren gehad. Treden deze problemen niet op met een carplay dongel?
Maakt niet uit of je een dongle gebruikt of nieuwe kabels, die USB poort geeft ook bij mij na 20 minuten tot een half uur de geest. DOOD, als een pier. Mijn auto nog geen vijf maanden oud. Heb al vaker bij de dealer gestaan dan met mijn 508 hiervoor. Nu weer bij de dealer voor (nogmaals maar nu goed hoop ik) update conditionering en gelijk de problemen met USB (AVN module?) maar doorgegeven.

• spidertje
en afgelopen nacht tijdens het laden ergens zo tussen 00-01 uur is de aardlekautomaat er weer uitgesprongen, nu zelfs tijdens het laden en dus niet ah einde vh laden. Dit is me de 2e keer dat dit gebeurd tijdens het laadproces.

Bij 100% laden 100% eruit klappen na afloop vh laden, en nu dus inmiddels in bijna 15% van alle laadpogingen dat het laden door een storing wordt onderbroken.

Wat echt een waardeloos verhaal dit met die Ioniq5, hiervoor in 3jr laden met een Kona NOOIT 1 issue gehad. Ben die Ioniq5 inmiddels al helemaal zat eigenlijk. 64k uitgegeven voor een half fabrikaat?

Er zijn namelijk meer zaken die niet in orde zijn of slecht werken heb ik gemerkt in de eerste 3 weken van bezit en iets meer dan 2k gereden te hebben. Als die rijdt en de temp is boven de 10 graden gaat het wel, behalve dan de LFA en trillingen in aandrijflaan/banden/onderstel bij bepaalde snelheden maar met lagere temperaturen gaat er ook van alles tikken, rammelen, kraken zowel binnen als onder/buiten de auto.

Het lijkt me helaas een vrij dure miskoop te gaan worden......enorm shaggie van dat hok.... :-(

Nu eerst eens de 105% overspanning uitgezet ook op de laadpaal...eens zien of dat nog iets doet....

• Obitorium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-12 13:47
Zonnekamp schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Nee, laden ging helemaal niet meer van het een op het andere moment. Was vrij snel duidelijk dat het een ICCU probleem was.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

ray_alcalde schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:33:
dat is de eerste keer dat ik iemand iets hoor zeggen over die lounge stoelen.
Hoe zijn ze? en vooral de voet/onderbeensteun? en kan de zetel aan de passagierskant ook helemaal plat tijdens het rijden?

[...]
Zal de passagierskant vanmiddag eens testen met mijn rugzak + gordel, maar voor een mens lijkt me die combo zwáár oncomfortabel omdat de stoel wel heel plat gaat naar verhouding tot het gordel-punt. Tevens lijkt het me qua airbags potentieel best gevaarlijk, dus ik zal zo rijden niet aanraden. Maar "FOR SCIENCE" roep ik dan maar!!

Ik ben twee meter lang, en als ik de stoel helemaal plat heb, dan is de onderbeen steun goed aanwezig, en voelt het echt wel als een plek waar ik een dutje kan doen. Dat de hoofdsteun helemaal hoog kan én naar voren kan (dit itt vorige auto's van mij waar je ze hooguit kon kantelen) scheelt enorm. In een gewone zithouding is de beensteun niet heel erg merkbaar, echter. Ik zit vrij recht overeind en hoef met mijn twee meter de stoel niet eens helemaal naar achteren (kun je mijn schrik voorstellen toen de uitstap hulp ineens iets deed! -- voor mijn korte moedertje die de auto ook even getest heeft -- voor 200 kilometer -- was de schok echter nog groter, maar alles werd ontvangen met een "dat is praktisch"). De onder-been steun komt gewoonweg niet hoog genoeg in een rechtop positie om bij mijn benen in de buurt te komen. Dat viel wel een beetje tegen. Moet bekennen dat de teleurstelling maar klein is, dit zijn veruit de beste autostoelen die ik ooit gehad heb. Zelfs de verwarming voelt niet als "in broek gezeken" maar gewoon comfortabel als een zonverwarmde bank.

• Tishje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-12 16:13
krizzziz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:11:
[...]

Wel bijzonder dit, ik heb dezefde configuratie (Easee + Equalizer + IONIQ 5 + 3-fase 25a aansluiting) en nooit geen centje pijn gehad (lees stoppen eruit knallen).
Zit even te zoeken waar jij de instelling "altijd 3-fase gebruiken" had gevonden in de Easee app, kan ik even checken hoe dit bij mij staat ingeregeld.

Betreffende de laadgrens, op hoeveel % max laden zet jij het laden? Stel je dit in via de Easee app of gebruik je de instellingen in Bluelink?
In De Easee app -> laderinstellingen -> fasemodus; van Automatisch naar 3-Fase.

Ik heb de % max laden ingesteld via de bluelink app.

Dit probleem komt bij mij ook echt alleen voor als ik s’nachts laad (wanneer we dus ook bijna geen energie verbruiken). Overdag lijkt het goed te gaan.

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-12 14:10
MicheldeGoey schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:44:
@Bodioniq5
Dat heb ik een jaar geleden al gedaan en sindsdien geen enkel probleem meer. Met SmartCharging voortdurend afgebroken laadsessies.
Volgens mijn garage zou dit inderdaad een plausibele verklaring zijn...Met name bij een laadpaal zonder pasje, want die start niet meer vanzelf als de sessie wordt gestopt/gepauzeerd door smartcharching.

[ Voor 16% gewijzigd door Zonnekamp op 09-02-2023 10:52 ]

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:21
jwpas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Ik zie in het verticale vlak scherp, maar niet in het horizontale vlak. Dus een 12 en 6 op een klok zijn scherp maar 3 en 9 niet. Dat geeft in het dagelijks leven een wat blurrig zicht. Vergelijk het van 720p naar 4k gaan. Geen wereld van verschil, maar wel ff een tandje of wat scherper. Minder vermoeiend.

• nietwijk
Zonnekamp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Volgens mijn garage zou dit inderdaad een plausibele verklaring zijn...Met name bij een laadpaal zonder pasje, want die start niet meer vanzelf als de sessie wordt gestopt/gepauzeerd door smartcharching.
Volgens mij werken al die apps etc als "serieschakeling". Als 1 schakelaar geopend is werkt niks. Ik probeerde mijn eerste keer te laden via wallbox smart charging, hyundai smart charging en hyundai app. In dat geval is er altijd wel een app of voorwaarde dat ergens in de teken een schakel open staat en je auto dus niet laadt. Eerst dus alle voorwaarden er af gooien en dan geleidelijk kijken of je weer wat voorwaarden toe kan voegen.

Bij mij start een laadpaal zonder pas juist wél. Maar wellicht snap ik bovenstaande niet helemaal.

• nietwijk
Voorbeeld: Als je met de wallbox app instelt dat je alleen wilt laden met zonnestroom (overdag) en via Hyundai dat je alleen tijdens daltarief wilt laden, dan zal de auto nooit laden. (afgezien van een uurtje vroeg op de morgen in de zomer en in het weekend wel overdag bij voldoende zonlicht)

[ Voor 26% gewijzigd door nietwijk op 09-02-2023 13:10 ]

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
McRizzo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Ik zie in het verticale vlak scherp, maar niet in het horizontale vlak. Dus een 12 en 6 op een klok zijn scherp maar 3 en 9 niet. Dat geeft in het dagelijks leven een wat blurrig zicht. Vergelijk het van 720p naar 4k gaan. Geen wereld van verschil, maar wel ff een tandje of wat scherper. Minder vermoeiend.
Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc. 8)

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
Haha
Veilig nee
Ideaal voor dutjes: waarschijnlijk 😀
Umbrah schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Zal de passagierskant vanmiddag eens testen met mijn rugzak + gordel, maar voor een mens lijkt me die combo zwáár oncomfortabel omdat de stoel wel heel plat gaat naar verhouding tot het gordel-punt. Tevens lijkt het me qua airbags potentieel best gevaarlijk, dus ik zal zo rijden niet aanraden. Maar "FOR SCIENCE" roep ik dan maar!!

Ik ben twee meter lang, en als ik de stoel helemaal plat heb, dan is de onderbeen steun goed aanwezig, en voelt het echt wel als een plek waar ik een dutje kan doen. Dat de hoofdsteun helemaal hoog kan én naar voren kan (dit itt vorige auto's van mij waar je ze hooguit kon kantelen) scheelt enorm. In een gewone zithouding is de beensteun niet heel erg merkbaar, echter. Ik zit vrij recht overeind en hoef met mijn twee meter de stoel niet eens helemaal naar achteren (kun je mijn schrik voorstellen toen de uitstap hulp ineens iets deed! -- voor mijn korte moedertje die de auto ook even getest heeft -- voor 200 kilometer -- was de schok echter nog groter, maar alles werd ontvangen met een "dat is praktisch"). De onder-been steun komt gewoonweg niet hoog genoeg in een rechtop positie om bij mijn benen in de buurt te komen. Dat viel wel een beetje tegen. Moet bekennen dat de teleurstelling maar klein is, dit zijn veruit de beste autostoelen die ik ooit gehad heb. Zelfs de verwarming voelt niet als "in broek gezeken" maar gewoon comfortabel als een zonverwarmde bank.

• Stefangrp
  • Laatst online: 12:29
Slaapt lekker hoor op de passagier. Stoel plat, stoelverwarming aan. Dikke prima

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:29
Umbrah schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:49:

Moest ook nog even een snelle boodschap doen vandaag, en ineens een update!:

[Afbeelding]

Yaay! Cool Walk. ( edit: even ding geblurt)
Dat ziet er goed uit. Hoe heb je hem op full screen gekregen?
Sinds gisteren heb ik ook Coolwalk, maar niet standaard full screen.

[ Voor 6% gewijzigd door slvans op 10-02-2023 10:15 . Reden: toevoeging ]

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Omdat ik voorlopig vast zit aan verplicht gebruik van snelladers (kapot onderdeel aan de auto), heb ik me voorgenomen om daar eens in te duiken. Ik gebruik carscanner en een OBD-plug om de data uit te lezen.

Gisteren van het werk vertrokken met SOC van 24%. Batterijtemp was toen 5 graden (br....). Navi ingesteld op de dichtsbijzijnde Fastned 300KW. De preconditioning sloeg toen direct aan en de temperatuur steeg naar (dacht ik) 13 graden. Bij een SOC van <20% sloeg de preconditioning weer uit (zoals we weten). Bij een SOC van 18% ben ik gaan laden en ik schat in dat ik toen ongeveer 15 minuten onderweg was.

Onder het laden druk aan het werk geweest. Uiteindelijk heb ik ongemerkt 56,68kwh geladen in 40 minuten tot een SOC van 91%. Waarom zo lang? Ik was nog druk aan het bellen....
Gemiddelde snelheid is dan 56.68/40minuten*60minuten= 85kw per uur. Da's niet heel snel natuurlijk. Dit wijt ik aan de koude temperatuur en de korte tijd preconditioning. Maar van 18% naar 91% in 40 minuten is alsnog niet echt slecht natuurlijk. Zou de gemiddelde VW/Skoda hieraan komen?

Volgende voorbeelden volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door jrk op 10-02-2023 10:50 ]

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 22-10 12:39
jrk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:49:
Omdat ik voorlopig vast zit aan verplicht gebruik van snelladers (kapot onderdeel aan de auto), heb ik me voorgenomen om daar eens in te duiken. Ik gebruik carscanner en een OBD-plug om de data uit te lezen.

Gisteren van het werk vertrokken met SOC van 24%. Batterijtemp was toen 5 graden (br....). Navi ingesteld op de dichtsbijzijnde Fastned 300KW. De preconditioning sloeg toen direct aan en de temperatuur steeg naar (dacht ik) 13 graden. Bij een SOC van <20% sloeg de preconditioning weer uit (zoals we weten). Bij een SOC van 18% ben ik gaan laden en ik schat in dat ik toen ongeveer 15 minuten onderweg was.

Onder het laden druk aan het werk geweest. Uiteindelijk heb ik ongemerkt 56,68kwh geladen in 40 minuten tot een SOC van 91%. Waarom zo lang? Ik was nog druk aan het bellen....
Gemiddelde snelheid is dan 56.68/40minuten*60minuten= 85kw per uur. Da's niet heel snel natuurlijk. Dit wijt ik aan de koude temperatuur en de korte tijd preconditioning. Maar van 18% naar 91% in 40 minuten is alsnog niet echt slecht natuurlijk. Zou de gemiddelde VW/Skoda hieraan komen?

Dank U voor deze info. In ieder geval kijk zeker ik vol ongeduld uit naar andere voorbeelden,dat in afwachting van de levering van onze HI5 Balance RWD. Alles wat we kunnen bijleren is goed.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
MicheldeGoey schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:44:
@Bodioniq5
Ja, dat is juist de bedoeling :)

Met SmartCharging stel je het laden uit naar momenten die beter zijn voor het net en zelf verdien je er wat aan.

ehhhh..HOI

• spidertje
Vandaag de eerste keer in 20 pogingen gelukt om thuis tm 100% te laden.

Paal staat op 16A, alleen 3 fase laden en de 105% overspanning staat uit. Eens zien of dit idd de oplossing zal kunnen zijn. In ieder geval enorme doorbraak want tot op heden ging het altijd mis bij 100% laden. Zo komen we wellicht ergens want tot op heden is me “huwelijk” met de auto verre van een suc6 helaas. Ik ga nu eerst snel wat kaarsjes opsteken :)

• nietwijk
spidertje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:19:
Vandaag de eerste keer in 20 pogingen gelukt om thuis tm 100% te laden.

Paal staat op 16A, alleen 3 fase laden en de 105% overspanning staat uit. Eens zien of dit idd de oplossing zal kunnen zijn. In ieder geval enorme doorbraak want tot op heden ging het altijd mis bij 100% laden. Zo komen we wellicht ergens want tot op heden is me “huwelijk” met de auto verre van een suc6 helaas. Ik ga nu eerst snel wat kaarsjes opsteken :)
Dat zijn instellingen van Zappi?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

ray_alcalde schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:15:
Haha
Veilig nee
Ideaal voor dutjes: waarschijnlijk 😀

[...]
Je kan inderdaad met de passagier plat rijden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GWEhhlCjIOUYLUHWrqZ2yxJOJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8GgVBSuFERmNYPTBEmQqgsd.jpg?f=fotoalbum_large

De bediening werkt zelfs helemaal plat voor de passagier. Duidelijk niet voor de bestuurder 😂
slvans schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 05:08:
[...]

Dat ziet er goed uit. Hoe heb je hem op full screen gekregen?
Sinds gisteren heb ik ook Coolwalk, maar niet standaard full screen.
Bedoel je Android auto full screen, dus zonder een ioniq ui deel er naast, of een android app full screen? Dat laatste kan niet met elke app (wel met Google maps maar niet met waze). Voor dat eerste: ontplug je telefoon, en zet split screen uit onder projectie instellingen. Android Auto is dan full screen zodra je weer inplugt

• spidertje
nietwijk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Dat zijn instellingen van Zappi?
Nee, Alfen single Pro.

• MBam
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-12-2024
jrk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:49:

Als je gelijk vol wil laden dan heb je een accutemperatuur van boven de 20 graden nodig.

Laadcurve van de Enyaq die neemt al af vanaf de 25%, dus het gemiddelde van 85kw over 90% halen ze sowieso niet (https://support.fastned.n...s/360006492397-%C5%A0koda)

De I5 bouwt pas af tegen de 50% normaal gesproken.

Nu je overigens vaak bij Fastned staat, heb je Autocharge al aangezet? (tip ;) )

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

krizzziz schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Ja, dat is juist de bedoeling :)

Met SmartCharging stel je het laden uit naar momenten die beter zijn voor het net en zelf verdien je er wat aan.
Inderdaad erg voordelig, want de afgebroken sessies herstartten niet! En met een lege accu kon ik niet rijden, dus win-win.

• spidertje
MicheldeGoey schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:57:
[...]

Inderdaad erg voordelig, want de afgebroken sessies herstartten niet! En met een lege accu kon ik niet rijden, dus win-win.
Heb je een paal zonder pasje? Ik heb een met pasje en dat werkt hier dan wel uitstekend.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

spidertje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:46:
[...]

Heb je een paal zonder pasje? Ik heb een met pasje en dat werkt hier dan wel uitstekend.
Wallbox inpandig, geen pasje nodig.

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
nietwijk schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:43:
Pas al gepost dat ik fan van magsafe ben. Standaard vanaf iPhone 12 en te retrofitten met ringen op andere merken middels een ring in de backcover. Het is een magnetische telefoonhouder met contactloze laadfunctie. Voor 7,95 euro bij Action een lader gekocht. Via amazon een bekerhouder-houder gekocht om te kijken of ik de lader er op kan knutselen, blijkt het kogelgewricht identiek te zijn. Past zonder knutselen.

Lader en houder als geleverd:
[Afbeelding]

Lader op houder geschroefd:
[Afbeelding]

Zo staat het in de auto:
[Afbeelding]

Zonder telefoon:
[Afbeelding]

Die bekerhouder-houder heeft 3 poten die je uitdraait en staat superstrak. Alleen nog kijken of ik hem nog kan verhogen. Mogelijk kan ik hem 5 cm hoger plaatsen zonder aanpassing. Ik kan nu nog wel mooi bij het dashboard en zit niet constant met mijn telefoon te pielen, dus zo eigenlijk ook prima.
Hi,

Heb je toevallig een link van die bekerhouder van Amazon NL?

Thanks

• spidertje
MicheldeGoey schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Wallbox inpandig, geen pasje nodig.
dan werkt smart charging niet.

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:55
Ik heb zonet ook de LFA en battery updates gekregen. Koste niets en auto is nu half jaar oud. Nette service. Merk inderdaad wel verschil. Auto rijdt zelf strakker.
En als bonus ff proefrit in de ioniq6 gemaakt. Lange bak is dat. En de LFA op de snelweg is heel strak (zelfs ondanks mijn update). Maar de 5 zit toch echt beter vind ik. En oogt ook ruimer dan de 6. Kortom ben nog steeds blij met deze auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Changie op 10-02-2023 16:56 ]

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

MBam schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Nu je overigens vaak bij Fastned staat, heb je Autocharge al aangezet? (tip ;) )
==> ja zeker werkt prima!

[ Voor 44% gewijzigd door jrk op 10-02-2023 18:24 ]

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

PhilippeJoris schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Dank U voor deze info. In ieder geval kijk zeker ik vol ongeduld uit naar andere voorbeelden,dat in afwachting van de levering van onze HI5 Balance RWD. Alles wat we kunnen bijleren is goed.
Dank, graag gedaan. De updates volgen vanaf volgende week, want heb weer wat km's te maken dan.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:30
jrk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:24:
[...]

==> ja zeker werkt prima!
Is alleen lastig als er geen enkele bediening op de laadpaal zit, dus ook niet om te stoppen. Zoals op de A13 bij Delft.

Dan is stoppen via de app de enige mogelijkheid of wachten tot de limiet gehaald is.

• nietwijk
ThijsR schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Hi,

Heb je toevallig een link van die bekerhouder van Amazon NL?

Thanks
https://www.amazon.de/dp/...401_487027711_TE_SCE_dp_1

• ThijsR
Dankje, beiden besteld. Zonder Carplay kan ik zo iig FM draaien op de iphone en de route via de inbouw navi.

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12 20:25
In een Noors blad stond de volgende vergelijking over het verlies aan range onder winterse omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5BKf3cVlyA-LbeTDwPSEQNu_mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kiv0Ly8YkwGF31YPrmZHQTLg.jpg?f=fotoalbum_large

• spidertje
Vandaag mijn HI5 bij de dealer achtergelaten ivm montage trekhaak/vervanging koplamp en nog serie andere tekortkomingen die men bij aflevering niet had uitgevoerd/gevalideerd ondanks dat ik daar wel voor had betaald.

Oa krakende voorwielophanging, piepende achterklep bij openen in de kou, gerammel van diezelfde klep, loszittende bestuurderstoel en zo nog 10tal zaken….zal me benieuwen wat men weet op te lossen in een dagje…. Hou mijn hart al vast…

Kwalitatief vind ik zon HI5 een erg matige indruk maken eerlijk gezegd en doet me eerder denken aan een auto van zeg 20 jr, 200.000km op de teller en max 5k vwbt de prijs. Niet de 64k die ik heb afgetikt voor een auto van een jaar oud met 20k op teller.

Men had niet eerder een ontevreden eigenaar gehad van een HI5 zo gaf men aan, maar goed geen uitgebreid gesprek laat staan dat er koffie werd aangeboden rond 10.30 in de ochtend en ondanks dat ik een afspraak had was er geen auto gereserveerd voor vervangend vervoer.

Kreeg uiteindelijk een Ioniq hybrid mee, die maakt een veel betere kwalitatieve indruk dan een HI5 trouwens. Rijdt alleen wel stukken minder fijn, met name omdat daar voor mij bv geen fijne stoelen inzitten.

Ook nog even de Ioniq6 bekeken, stond er een voor 60k in de showroom. Maakt van binnen veel goedkopere indruk en bv de spiegelverstelling of de middenconsole doen wel heel goedkoperig aan. Jammer want best geinig en apart model om te zien.

Eens zien wat er komende maandag is opgelost en of men dan ook in staat is geweest om de pre-conditioning software eindelijk in de auto te krijgen…. Tot nu was het nog steeds slaktempo laden bij HPC palen ondanks dat me was beloofd dag alle updates voor aflevering uitgevoerd zouden worden…

Kortom… naast de ellende met het thuisladen verder ook nog niet echt tevreden over zowel de auto als de dealer. Hopelijk komt daar snel verandering in want anders wordt dit een kort heel duur avontuurtje vrees ik :(

• Rugby82
Als je naast de geweldige techniek ook een auto wilt hebben die qua interieur superieur is dan had je 20K meer moeten betalen en een Duitse auto moeten kopen. Ik herken de punten maar dat is waarom je een hyundai voor 60K kan kopen met techniek van een 90K auto. Kwestie van keuzes maken en juiste verwachtingen hebben.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• spidertje
Rugby82 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:07:
Als je naast de geweldige techniek ook een auto wilt hebben die qua interieur superieur is dan had je 20K meer moeten betalen en een Duitse auto moeten kopen. Ik herken de punten maar dat is waarom je een hyundai voor 60K kan kopen met techniek van een 90K auto. Kwestie van keuzes maken en juiste verwachtingen hebben.
Wie weet, maar als ik in een Fiatje 500 stap maakt die een betere indruk vwbt kwaliteit dan mijn HI5.

Mijn vorige auto was trouwens een Kona Elec en rammelde kraakte etc nergens na iets meer dan 3jr en kleine 45k.

Zelfs mijn Alfa van meer dan 20jr oud lijkt beter in elkaar te zitten… dat ik dat ooit nog eens zou zeggen had ik uiteraard nooit verwacht 🤣🤣🤣

Deze HI5 is wat betreft tot op heden helaas de slechtste auto die ik in de afg 25jr heb gereden… en ik heb er toch al snel 40+ gehad…..:)

• Stefangrp
  • Laatst online: 12:29
De ophanging van mijn I5 kraakt ook wat, maar ik hoor het vooral bij kou als ik er alleen in zit.
Herkenbaar bij anderen?

Ik zal het wel melden bij de 30k beurt over een paar maanden.

• spidertje
Stefangrp schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:33:
De ophanging van mijn I5 kraakt ook wat, maar ik hoor het vooral bij kou als ik er alleen in zit.
Herkenbaar bij anderen?

Ik zal het wel melden bij de 30k beurt over een paar maanden.
Bij kou inderdaad erger aanwezig, ik rij trouwens 99% vd tijd alleen in de auto.

Het is denk ik de stabistang(rubbers).

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-12 23:58

mdeiman

Projet 45

spidertje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:58:
Vandaag mijn HI5 bij de dealer achtergelaten ivm montage trekhaak/vervanging koplamp en nog serie andere tekortkomingen die men bij aflevering niet had uitgevoerd/gevalideerd ondanks dat ik daar wel voor had betaald.

Oa krakende voorwielophanging, piepende achterklep bij openen in de kou, gerammel van diezelfde klep, loszittende bestuurderstoel en zo nog 10tal zaken….zal me benieuwen wat men weet op te lossen in een dagje…. Hou mijn hart al vast…

Kwalitatief vind ik zon HI5 een erg matige indruk maken eerlijk gezegd en doet me eerder denken aan een auto van zeg 20 jr, 200.000km op de teller en max 5k vwbt de prijs. Niet de 64k die ik heb afgetikt voor een auto van een jaar oud met 20k op teller.

Men had niet eerder een ontevreden eigenaar gehad van een HI5 zo gaf men aan, maar goed geen uitgebreid gesprek laat staan dat er koffie werd aangeboden rond 10.30 in de ochtend en ondanks dat ik een afspraak had was er geen auto gereserveerd voor vervangend vervoer.

Kreeg uiteindelijk een Ioniq hybrid mee, die maakt een veel betere kwalitatieve indruk dan een HI5 trouwens. Rijdt alleen wel stukken minder fijn, met name omdat daar voor mij bv geen fijne stoelen inzitten.

Ook nog even de Ioniq6 bekeken, stond er een voor 60k in de showroom. Maakt van binnen veel goedkopere indruk en bv de spiegelverstelling of de middenconsole doen wel heel goedkoperig aan. Jammer want best geinig en apart model om te zien.

Eens zien wat er komende maandag is opgelost en of men dan ook in staat is geweest om de pre-conditioning software eindelijk in de auto te krijgen…. Tot nu was het nog steeds slaktempo laden bij HPC palen ondanks dat me was beloofd dag alle updates voor aflevering uitgevoerd zouden worden…

Kortom… naast de ellende met het thuisladen verder ook nog niet echt tevreden over zowel de auto als de dealer. Hopelijk komt daar snel verandering in want anders wordt dit een kort heel duur avontuurtje vrees ik :(
Ik denk dat je gewoon domme pech met de auto hebt. En misschien met de dealer ook.
Ik ben erg tevreden met de I5 en de kwaliteit. En ook erg tevreden met de dealer in Delfzijl. Dat kan eigenlijk niet beter.

Shit happens.

• nietwijk
Ik vind het een top auto. Heerlijk stil. Alleen de gordel achterin rammelt als die niet goed gedraaid worden door de kinderen. Daarnaast wat bekende zaken als carplay, maar daar moet ik nog achteraan. Ik rijd een Style van 40k, na meerdere 3-series high executive en ben zeer tevreden. Al blijft het natuurlijk geen BMW, maar daar had ik simpelweg geen 70k voor over.

• Rugby82
De ophanging van die van mij kraakt soms ook wat. Geen hard geluid en niet iets waar ik me aan kan ergeren. De gordels daar zit er eentje van aan een kinderstoeltje en die rammelt dan niet. De andere heb ik vastgemaakt want daar zit bijna nooit iemand en die maakt hem dan eerst maar even los en is het probleem ook opgelost. Veel van deze geluiden hebben andere auto's waarschijnlijk ook alleen hoor je ze niet door het geluid van de motor wat dus ook weer een "nadeel" is aan de stilte van een elektrische auto.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• spidertje
mdeiman schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:00:
[...]

Ik denk dat je gewoon domme pech met de auto hebt. En misschien met de dealer ook.
Ik ben erg tevreden met de I5 en de kwaliteit. En ook erg tevreden met de dealer in Delfzijl. Dat kan eigenlijk niet beter.
Zou heel goed kunnen, 64k aan ellende op de oprit….. als het zo blijft dan is de scheiding nabij….. duur geintje altijd een scheiding 🤣

• Razwer
spidertje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:08:
[...]
duur geintje altijd een scheiding 🤣
Gezien de uitdagingen met leveringen zal het wel redelijk los lopen. Op dit moment kan je mogelijk zelfs nog met winst verkopen ipv verlies.

Welke dealer doe jij zaken mee?

• spidertje
Razwer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Gezien de uitdagingen met leveringen zal het wel redelijk los lopen. Op dit moment kan je mogelijk zelfs nog met winst verkopen ipv verlies.

Welke dealer doe jij zaken mee?
Vraag het me af, ik heb 64k afgetikt. Is dan wel helemaal compleet incl elek trekhaak en zonnepanelen. Als iemand dat bedrag voor de auto over heeft en rammeltje links of rechts accepteert mogen die zich melden :)

Auto heb ik in Amersfoort gekocht.

• Razwer
spidertje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:16:
[...]

Vraag het me af, ik heb 64k afgetikt. Is dan wel helemaal compleet incl elek trekhaak en zonnepanelen. Als iemand dat bedrag voor de auto over heeft en rammeltje links of rechts accepteert mogen die zich melden :)

Auto heb ik in Amersfoort gekocht.
Ik tik nog iets meer af straks voor mijn exemplaar, just saying. Genoeg Leaserts die zsm iets willen. Je kan altijd kijken wat er geboden wordt.

Gelukkig doe ik geen zaken in Amersfoort dus hopelijk is mijn dealer wel wat beter.

• spidertje
Razwer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:41:
[...]

Ik tik nog iets meer af straks voor mijn exemplaar, just saying. Genoeg Leaserts die zsm iets willen. Je kan altijd kijken wat er geboden wordt.

Gelukkig doe ik geen zaken in Amersfoort dus hopelijk is mijn dealer wel wat beter.
Betreft een btw auto, dus zakelijk aantrekkelijk ook gezien de 12% bijtelling.

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 08:37
Even een korte rectificatie voor mijn dealer Van Mossel in Groningen. Ik heb vorige week “gewoon” de software update kunnen inplannen toen ik bij de balie stond. Zeer vriendelijk en ivm wintersport afspraak naar voren kunnen halen. Ik moet gewoon niet bellen met de “centrale klantenservice”, die weten denk ik niet waar het over gaat of hoe belangrijk het is.

Wbt kwaliteit van de auto: rijdt nog steeds als een zonnetje, het blijft een heerlijk stille wagen, heb alleen een airco sensor moeten laten vervangen en dat was snel gefixt.

Komende voorjaarsvakantie weer een lange rit gepland staan naar Oostenrijk. Afgelopen paar keer ABRP gebruikt om te plannen tijdens rijden. Ivm de batterij conditionering zal ik nu inbouw navi gebruiken. Iemand nog tips voor een site waar ik makkelijk kan zien welke laadstops ook een restaurant / toilet hebben? Ik heb al even een uurtje zitten googelen en op tweakers gekeken, maar kom er niet makkelijk achter zonder veel clicks per locatie.

• Wvs
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-08 10:53

Wvs

RobbieB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Niet als er geen warmtepomp in zit.
Toch blijf ik me afvragen wat in energie verbruik menu accu verzorging voor kan dienen

• Wvs
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-08 10:53

Wvs

RobbieB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Niet als er geen warmtepomp in zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Wvs op 12-02-2023 09:17 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:47

Daniel

Kapitein NCC-1701
spidertje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Wie weet, maar als ik in een Fiatje 500 stap maakt die een betere indruk vwbt kwaliteit dan mijn HI5.

Mijn vorige auto was trouwens een Kona Elec en rammelde kraakte etc nergens na iets meer dan 3jr en kleine 45k.

Zelfs mijn Alfa van meer dan 20jr oud lijkt beter in elkaar te zitten… dat ik dat ooit nog eens zou zeggen had ik uiteraard nooit verwacht 🤣🤣🤣

Deze HI5 is wat betreft tot op heden helaas de slechtste auto die ik in de afg 25jr heb gereden… en ik heb er toch al snel 40+ gehad…..:)
Denk echt dat je pech hebt met een maandagmorgenmodel want dit beeld komt verder nergens naar voren, zowel niet bij berijders als bij duurtesters. Lijkt wel of je eoa voorserieauto hebt gekregen.

De reactie “had je maar een duurdere auto moeten kopen” is natuurlijk onzinnig, de kwaliteit van auto’s is tegenwoordig zo hoog dat je ook bij auto’s die minder dan de helft kosten van de jouwe een kraak- en rammelvrij interieur met goede materialen mag verwachten. Misschien duwt dat trouwens de perceptie ook de andere kant op, nu denkt iedereen dat elke auto een S-klasse is :P

• spidertje
Daniel schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Denk echt dat je pech hebt met een maandagmorgenmodel want dit beeld komt verder nergens naar voren, zowel niet bij berijders als bij duurtesters. Lijkt wel of je eoa voorserieauto hebt gekregen.

De reactie “had je maar een duurdere auto moeten kopen” is natuurlijk onzinnig, de kwaliteit van auto’s is tegenwoordig zo hoog dat je ook bij auto’s die minder dan de helft kosten van de jouwe een kraak- en rammelvrij interieur met goede materialen mag verwachten. Misschien duwt dat trouwens de perceptie ook de andere kant op, nu denkt iedereen dat elke auto een S-klasse is :P
Het is idd grote meerderheid die tevreden is. Heb nu bv een Ioniq Hybrid mee vd garage, die is duidelijk beter in elkaar geschroefd. Rijdt lang niet zo fijn trouwens maar nergens een kraakje rammeltje of iets dergelijks. Zo zou dat ook bij de HI5 moeten zijn vind ik. Maar als je je er niet aan stoort is het prima vertoeven.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:30
Weet iemand hoe je cijfers in kunt geven als je belt? Ik zie dan een deel van het scherm weergeven dat er een gesprek bezig
Is, maar nergens een mogelijkheid voor een toetsenbord oid.

• ThijsR
spidertje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Het is idd grote meerderheid die tevreden is. Heb nu bv een Ioniq Hybrid mee vd garage, die is duidelijk beter in elkaar geschroefd. Rijdt lang niet zo fijn trouwens maar nergens een kraakje rammeltje of iets dergelijks. Zo zou dat ook bij de HI5 moeten zijn vind ik. Maar als je je er niet aan stoort is het prima vertoeven.
Ik vind het bijzonder hoe je de afwerking en bouwkwaliteit (van met name het interieur) van een Lounge matig kunt vinden. Als je nu een Style of Connect zou hebben en een 2023 prijs had betaald kan ik het me nog kunnen voorstellen. Rij zelf in een Connect maar heb destijds proefrit in een + en een P45 gedaan en in Lounje gezeten. Dat interieur, kwaliteit van de stoelbekleding, veiligheidsopties, aankleding en leuke gadgets doen m.i. niet onder voor een Duits merk.

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-12 13:51

DJN

Hier ook een Lounge. Geen gekraak, geen mankementen. Zeer tevreden over kwaliteit. Had hiervoor een BMW 530i.

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:18
Kan ik me alleen maar bij aansluiten, ook vanuit een Lounge (inmiddels 16K gereden). Zeer stille auto en geloof me, ik irriteer me vreselijk bij het horen van rammeltjes, kraakjes en piepjes die er niet horen te zijn. Had wel al vrij snel in het begin wat rammels in de achterklep, wat ze in de garage niet onbekend voorkwam en snel was verholpen. Daarna was het enige gerammel dat ik hoorde de sleutels en muntjes die in de armsteun liggen, opgelost met zo’n inlegbakje die je bij Amazon op maat voor I5 kunt kopen…. Sindsdien stil, tenzij ik muziek opzet. Als ik dan toch wat te klagen heb, die kwaliteit valt me wel wat tegen. Het Focal systeem uit mijn Peugeot 3008 was in vergelijking met de I5 echt veel beter. Hoewel het best ok is in de I5, had ik daar meer van verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door mh514452 op 12-02-2023 15:57 ]

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• BBurgersSr
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:31
edvanleeuwen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:27:
Weet iemand hoe je cijfers in kunt geven als je belt? Ik zie dan een deel van het scherm weergeven dat er een gesprek bezig
Is, maar nergens een mogelijkheid voor een toetsenbord oid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ20pYvIFIpJdik9LbfwtNTkoLM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rfjE3KWiIW3oZlLdDPFcnPqk.jpg?f=user_large

• spidertje
ThijsR schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Ik vind het bijzonder hoe je de afwerking en bouwkwaliteit (van met name het interieur) van een Lounge matig kunt vinden. Als je nu een Style of Connect zou hebben en een 2023 prijs had betaald kan ik het me nog kunnen voorstellen. Rij zelf in een Connect maar heb destijds proefrit in een + en een P45 gedaan en in Lounje gezeten. Dat interieur, kwaliteit van de stoelbekleding, veiligheidsopties, aankleding en leuke gadgets doen m.i. niet onder voor een Duits merk.
Mede omdat ik het interieur zo fraai vind, in het wit leer dan met name, de auto gekocht. Maar jah… als dan de stoel loszit, er van alles rammelt en kraakt en piept gaat de lol er heen snel vanaf.

Mooiste zou zijn als de dealer het gaat oplossen, auto staat er morgen de hele dag bv, maar goed we gaan het meemaken. Ik ben tot op heden verre van onder de indruk van zowel auto als dealer helaas.

• spidertje
mh514452 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:53:
Kan ik me alleen maar bij aansluiten, ook vanuit een Lounge (inmiddels 16K gereden). Zeer stille auto en geloof me, ik irriteer me vreselijk bij het horen van rammeltjes, kraakjes en piepjes die er niet horen te zijn. Had wel al vrij snel in het begin wat rammels in de achterklep, wat ze in de garage niet onbekend voorkwam en snel was verholpen. Daarna was het enige gerammel dat ik hoorde de sleutels en muntjes die in de armsteun liggen, opgelost met zo’n inlegbakje die je bij Amazon op maat voor I5 kunt kopen…. Sindsdien stil, tenzij ik muziek opzet. Als ik dan toch wat te klagen heb, die kwaliteit valt me wel wat tegen. Het Focal systeem uit mijn Peugeot 3008 was in vergelijking met de I5 echt veel beter. Hoewel het best ok is in de I5, had ik daar meer van verwacht.
Heb ook gelijk bakjes en stof bv in oa dashboardkastje aangebracht. Maar er kraakt piept en rammelt nog steeds van alles, en niet alleen de achterklep.

Geluidsysteem sluit ik me bij aan, het houdt niet over. Past eigenlijk minder goed bij een 60k+ auto als je het mij vraagt. Daar heeft men echt op de kosten gelet.

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:18
spidertje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Mede omdat ik het interieur zo fraai vind, in het wit leer dan met name, de auto gekocht. Maar jah… als dan de stoel loszit, er van alles rammelt en kraakt en piept gaat de lol er heen snel vanaf.

Mooiste zou zijn als de dealer het gaat oplossen, auto staat er morgen de hele dag bv, maar goed we gaan het meemaken. Ik ben tot op heden verre van onder de indruk van zowel auto als dealer helaas.
Laten we hopen dat de dealer het netjes voor je oplost. Niks zo vervelend als zo’n negatieve ervaring terwijl het voor de meeste van ons op dit forum een feestje is om in te (mogen) rijden *O*

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Pagina: 1 ... 145 ... 282 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic