Ik werk zelf bij een oogheelkundig polikliniek en daar werken ook optometristen en toa's.MathiasMetzger schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 06:39:
Ik doe mijn bril gewoon afzetten bij sport: maar heb dan ook een vrij bescheiden min sterkte van -1.75 links en -1.50 rechts. En een kleine cilinder sterkte. Ondertussen ben ik toch gewend aan mijn nieuwe bril, dus met die oogmeting in Shanghai was niets mis mee. Alleen nu komt het gekke: in Nederland ging ik altijd naar Hans Anders, omdat ik daar voor Covid altijd een bril met ontspiegelde glazen kreeg voor € 40 totaal.
Oogmeting China
Nu vermoed ik echter, dat het juist Hans Anders is geweest die mij een te hoge minsterkte in het verleden gegeven heeft. Want in mijn Hans Anders account kan ik alle metingen uit het verleden zien. En bij Hans Anders is het echt de trend, dat ik bij iedere nieuwe bril sterkere glazen kreeg. Ze doen dan zo'n ontiegelijk lange meting, vragen mij lastige vragen etc. Terwijl het in Shanghai veel sneller ging en dan dacht in nog? Dit kan nooit goed zijn?
Maar je ogen worden eerst automatisch gemeten, daarna moet je naar een paar plaatjes kijken. Alleen niet tienduizend plaatjes, zoals bij Hans Anders het geval is. Je krijgt dan een testbril op en de persoon die de oogmeting doet, veranderd dan gewoon de sterktes. Voor mijn vrouw die -3.75 ofzo heeft, is dat ook gewoon goed gedaan. Het was juist mijn vrouw die i.t.t mij geen 1x geklaagd heeft over de nieuwe bril.
Als de oogmeting niet goed blijkt te zijn, dan kan je alsnog teruggaan. Dat is niet anders dan in Nederland: alleen in China en ook Hongkong, zijn ze niet zo van het fysieke contact. Dat is sinds de coronacrisis alleen maar erger geworden. Dus toen ik van de week bij Optical 88 was, met de vraag of ze de pootjes meer konden buigen. Deden ze dat zonder aarzelen, alleen voelen achter de oren zoals ze dat in Nederland doen? Bedoel ze dragen zelfs een mondkapje.... dus nee dat doen ze helaas niet.
Tijdens corona was een bril dragen al helemaal een ramp, dus ik ben blij dat wij dat achter ons hebben.
Oogmeting Nederland
Wat ik niet fijn vind in Nederland: schijnbaar vond de politiek het een goed idee, om de oogmetingen over te laten aan commerciële partijen aka de opticien ketens. In België is vanaf volgende jaar een bezoek een de oogarts verplicht bij je eerste bril en uiteraard zijn de opticiens daar niet blij mee, want die smeren je maar wat al te graag een bril aan. Ook als je die eigenlijk ( nog ) niet nodig hebt.
Een bezoek aan Hans Anders en co, daar zie ik dan persoonlijk ook altijd tegen op. Want zodra de oogmeting gedaan is, begint het spel om je een dure bril aan te smeren. Je moet dan echt op strepen gaan staan, om ervoor te zorgen dat je gewoon de 1.5 index glazen krijgt. Welke bij Hans Anders ook ontspiegeld zijn. Bij Pearle zijn de basis glazen, die je krijgt bij een bril van € 30 niet ontspiegeld. Als je dan ook de oogmeetgegevens hebt, dan kun je daarmee een betere bril online bestellen.
Mijn bezwaren tegen de niet onafhankelijke oogmeting in Nederland door Opticiens
Maar nu komt die: in Nederland is het vrijwel onmogelijk om een onafhankelijke oogmeting te krijgen, want de oogarts doet geen oogmeting. Dat doet een optometrist en die werken dan weer bij een opticien, welke geen onafhankelijk positie heeft. Als ik de Hans Anders binnen zou lopen en zeg, dat ik enkel de oogmeting wil. Dan gaan ze daar natuurlijk niet aan meewerken, ook niet als ik de daarvoor geldende € 30 betaal. In China kun je wel als je dat wilt een oogmeting laten doen in het ziekenhuis.
Waarschijnlijk zullen de meeste hier geen probleem hebben met de werkwijze in Nederland: ik zou echter gewoon een oogmeting willen kunnen boeken, zonder mij in allerlei bochten te moeten wringen. Zo zal ik een opticien echt niet gaan vertellen dat ik autisme heb, want dan kunnen ze dat weer tegen mij gebruiken in het verkoopproces. Dat heb ik al meegemaakt en natuurlijk zullen ze het altijd ontkennen!
En dan die verhalen dat mensen naar kleine ondernemers gaan? Het blijven wel ondernemers he! Die zijn ook niet onafhankelijk en als je daar een bril koopt, ben je al helemaal een fortuin kwijt. Dat is waarom mensen naar Hans Anders en co gaan, want ze hebben wel betaalbare brillen. Alleen die monturen gaan snel kapot. Daarom heb ik een voorkeur voor Titanium frames, die zijn echt enorm stevig en verbuigen bijna nooit. Nadeel is dan wel, dat je er beperkte aanpassingen aan kunt doen.
Het verschil is ook dat bij een oogkliniek en een opticien is dat een oogkliniek naar een optimale sterkte en opticiens voornamelijk naar comfort. Ik zou adviseren om naar een opticien te gaan en dan meerdere malen meting te laten doen over een aantal weken.
trouwens vind ik je glas wel half leeg. Er zijn genoeg matige tot slechte opticiens, maar vast ook zeker goede.