Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc.

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Het "grote" (nerd)brillen topic! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIaeXYYHzyhV6bPJX7w4UV_IjDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4Xc6LXhc0lZNriMo5vPLbQy.jpg?f=fotoalbum_large

Regelmatig vraag ik mij af waarom er nog geen dergelijk topic is op ons "nerd" forum. In plaatst van het me te blijven afvragen dacht ik... Dan maak ik er zelf maar een aan!

Wat is de bedoeling?

De bedoeling is elkaars ervaringen delen (en foto's!) van brillen van elk soort. Receptuur (zonne)brillen, neppers, clip-on, etc. Indien je bril op sterkte is, vermeld er dan eventueel de sterktes bij en eventuele bijzonderheden. Uiteraard zijn alle brillen welkom, dus ook zonder voorschrift!

Enkele voorbeelden:
- Op basis van welke criteria heb jij jouw briluitgezocht? (bijv. design of gewicht)
- Wat heeft jouw bril gekost?
- Wat zijn de specs van je bril? (Photochromic (meekleurend) of gepolariseerd)
- Wat is het gewicht van je bril?
- Waar heb je hem vandaan (online, winkel of optiek)
- Welke sterkte hebben je glazen?
- Etc!

Reservering voor later

Reservering

Tot slot

Zelf zou ik mezelf een liefhebben kunnen noemen van mooie (zonne)brillen. Zodoende dat ik ook dit topic gestart ben. Tips of aanvullingen zijn altijd welkom!

[ Voor 13% gewijzigd door Thalaron op 10-02-2023 14:38 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Om mijn eigen vers aangemaakte topic maar meteen een kickstart te geven!

Afgelopen zaterdag mijn nieuwe bril opgehaald bij mijn opticien (Wesselink in Geldrop).
Betreft de Lindberg Frank met HOYA Nulux iDentity V+ glazen met grijze tint Photoramic glazen. Daar ik niet zomaar even een zonnebril op kan zetten en in de auto de glazen niet opkleuren er ook maar een clip-on bij aangeschaft.

Mijn nieuwste aanwinst;
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/k55q9k.jpg

Wanneer de glazen verkleurd zijn;
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/k0g9qh.jpg

Met Clip-On;
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14vqtu0.jpg

Clip-On los;
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/x54ayh.jpg

Informatie over de glazen:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2a93yao.jpg

Rede waarom ik een nieuwe bril aan heb geschaft; Mijn oude gaf veel vertekening aan de randen. Buiten dat wilde ik weer eens wat nieuws! Ik had navraag gedaan bij de opticien of er wellicht wat te doen was aan de vertekening en die was er! Sinds 3/4 jaar heeft HOYA (wellicht andere merken ook) glazen welke afgestemd zijn op de bolling van je eigen hoofd. Men gaf aan dat het wel even wennen zou zijn maar dat valt mij prima mee. Alleen wanneer ik naar beneden kijk is het even wennen omdat hij een (veel) minder sterke verkleining/vertekening geeft waardoor het lijkt alsof ik staand de grond kan aanraken :+

Ik heb er zelf weinig problemen mee om (flink) geld uit te geven aan een bril. Deze was incl. Clip-On (en €85 korting) €1025. Een bak geld... echter wanneer ik lenzen zou dragen die ik kan verdragen zou ik wanneer ik 1x per jaar een dergelijke bril koop evengoed beter uitkomen ;)

Voordelen van deze bril?
  • Nagenoeg onbreekbaar (Titanium met kunststof glazen)
  • Extreem lichtgewicht; Weegt in totaal! 15 gram (+3 gram i.c.m. Clip-On)
  • Nagenoeg geen vervorming (dus ook niet in de hoeken)
Nadelen?
  • Prijs prijs en nog eens de prijs
.

En dan nog even mijn oude, nu reserve bril showen (sterkte is gelijk);
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28iu48y.jpg

En die daarvoor, is voor noodgevallen en klussen nog goed. Sterkte is niet meer goed helaas;
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2igejro.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 06-11-2016 13:53 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 21:57
onlangs mijn zonnebril op sterkte kwijtgeraakt, vrees dat ik op zoek kan gaan naar een nieuwe.

heb al even gekeken op websites van de lokale ketens, maar wordt niet goed van de ondoorzichtige prijzen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:48
ik had de R in de titel over het hoofd gezien -O- *gaat teleurgesteld weer weg*

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

Piet_Piraat7 schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:45:
Misschien ben je dan onverwachts toch op de juiste plek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Tsja, ik heb ongeveer -/- 9 nodig. Dus buiten contactlenzen en laskappen is er weinig te krijgen zonder in de astronomische prijzen uit te komen. :( Heb nu dus al bijna 20 jaar (zachte) lenzen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 22:07
binnenkort weer eens een bezoekje brengen aan de opticien.
Weer opzoek naar een leuk montuur. Bij voorkeur titanium. lekker licht waardoor ik de voorkeur geef aan een bril boven lenzen. (al wil de vriendin liever dat ik lenzen draag)... Eens kijken wat er vandaag de dag allemaal in het assortiment zit.

Gaan jullie naar één opticien of ga je echt shoppen naar het gewenste montuur en glazen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21
Ik ben er afgestapt. Vond het vrij vervelend als het warm was, of als het regende. Ook vond ik het onhandig met sporten en motorrijden (met een helm is het niet ideaal). Tegenwoordig contactlenzen en de bril voor de luie zondagen.

Ik ben overigens in 5 winkels geweest waar ik in totaal 3 passende brillen heb gevonden. Ik heb nogal een breed hoofd (niet zozeer dik), maar alles was te smal.

[ Voor 26% gewijzigd door 418O2 op 07-11-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

koentjuh1987 schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:19:

Gaan jullie naar één opticien of ga je echt shoppen naar het gewenste montuur en glazen?
Ik ga altijd naar dezelfde opticien. Tot nu toe altijd een mooi montuur weten te vinden, de opticien kent mij inmiddels persoonlijk en weet precies wat mijn wensen zijn, vanwege de tijd dat ik inmiddels al klant ben, en verder nog nooit klachten gehad :)

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Ik ga ook altijd naar dezelfde. Buiten dat het merk wat ik al 10+ jaar draag enkel ik enkele winkels verkocht mag worden... vind ikzelf service en kwaliteit belangrijk. Ofwel wanneer de opticien bevalt blijf ik lekker hangen :)

Meestal is het probleem niet dat ik niet kan vinden wat ik wil... maar niet kan kiezen tussen de brillen die ik wil :/
Piet_Piraat7 schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:45:
Wellicht is dit Blog meer jou ding dan ;)
418O2 schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:22:
Ik ben overigens in 5 winkels geweest waar ik in totaal 3 passende brillen heb gevonden. Ik heb nogal een breed hoofd (niet zozeer dik), maar alles was te smal.
Rimless (glas)brillen lijken me dan wellicht wel een goede optie voor je. Hierbij kan je in principe het glas zo gek maken als je zelf wilt, dus ook wat breder. Nadeel is vaak dat de prijs hoger ligt maar weet niet zeker of dat altijd zo is.
Afbeeldingslocatie: http://nl.sightshapers.com/media/catalog/product/cache/1/image/560x560/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/l/olifant.jpg
Betwijfel of dit acceptabele kwaliteit zal zijn... maar ging me vooral om dat er met glasbrillen veel mogelijkheden zijn

Ik heb inmiddels ook alweer wat leuks op het oog. Ik wil al heel lang een fatsoenlijke zonnebril op sterkte. Echter wil ik die dan met gepolariseerde glazen waarbij dit met mijn afwijking allemaal moeilijk moeilijk is. Hierdoor gebruik ik altijd daglenzen i.c.m. mijn Serengeti Dante;
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/xgjk89.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/28vg5yq.jpg
* Kreeg hem niet mooi op de foto met het weer van vandaag

Maar omdat ik lenzen niet goed kan verdragen en simpelweg ook wat makkelijks wil kunnen opzetten ben ik weer eens gaan zoeken en heb mijn volgende aanwinst, voor in de zomer dan wel, gevonden! Een normale bril op sterkte maar dat een waarbij de Clip-On een echt goede is & het design (smaken verschillen) ook niet verkeerd is :)

De Serengeti Enzo;
Afbeeldingslocatie: http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/9298/product_image/thm/t497_74d176ca7c407f65c6a16609f1100a36.jpg?1433959492
De Serengeti Palmiro;
Afbeeldingslocatie: https://www.sporteyes.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/e/sepalmiroblkdr.jpg

Mijn vrouw was er in elk geval enthousiast over 8)
Nadeel: Helaas geen hele goedkope, echter beter een wat prijzige dan helemaal geen optie O-)
Voordeel: Wanneer je sterkte veranderd hoef je alleen je, relatief goedkope, sterkteglazen te vervangen!

[ Voor 31% gewijzigd door Thalaron op 08-11-2016 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:21
Die glasbrillen vind ik niet zo heel fraai. Sowieso vind ik mezelf zonder bril mooier.

En ik vind het ook nog eens bruut onpraktisch en lenzen zitten me niet in de weg, dus de bril is voor de luie dagen en noodgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Vroeger vond ik zelf zonder bril ook beter. Nu niet meer. Beetje hetzelfde idee als na 10 jaar je snor eraf denk ik.

Lenzen zouden mijn voorkeur hebben wanneer ik ze goed kon verdragen maar dan vooral omdat: lensen krijgen geen druppels, vetvlekken en stof op het glas...

Vroeger ging ik voor 100% naar glasbrillen omdat ik wat wilde wat niet teveel opviel. Tegenwoordig kijk ik daar niet meer na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een bril is een sierraad, en zo gebruik ik het ook. :) Anderen hebben oorbellen, kettingen en tattoo's, ik heb een bril.

Op dit moment heb ik brillen van Theo en van ProDesign, en ik ben me nu aan het oriënteren op een houten bril, vermoedelijk van Feb31st. Het leuke bij die laatste is dat ze meerdere lagen hebben, waarbij je per laag zelf de kleur kan kiezen. Daardoor heb je echt een unieke bril, wat mij bij Theo iets tegenviel.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb ook meer uit nood jaren geleden de stap naar fulltime bril gezet, omdat bij achter beeldschermen zitten door het minder knipperen lenzen erg oncomfortabel werden. Had een simpele bril voor nood, maar ben toen maar wat geld uit gaan trekken voor iets fatsoenlijks.

Altijd al gegaan voor weinig/dun montuur, omdat ik het niet mooi vind staan / niet tegen een overduidelijke rand wil aankijken. Lekker licht is wel zo comfortabel. Blijf het behelpen vinden: regen, stof, vuil, in de weg, altijd toch dat 'kijk door een ruitje' gevoel, maar ben na jaren stabiel helaas de laatste jaren de 'gelukkige' bezitter van een aparte cilinderafwijking per oog en verwacht dus laseren wordt het niet voorlopig. Zijn ergere dingen :+ Tegelijk met mijn huidige bril paar jaar terug ook een zonnebril op sterkte gekozen, Ray Ban, simpel rechttoe rechtaan-model, vrij smal ook, ongebruikelijk voor dames blijkbaar, maar hoef geen divabril :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:56
Thalaron schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:16:
Om mijn eigen vers aangemaakte topic maar meteen een kickstart te geven!

glazen met grijze tint Photoramic glazen.
Kan je uitleggen waarom je meekleurende glazen heb gekozen? Ik vind dat de meest verschrikkelijke optie die je kan nemen. Verder een nette bril!

Zelf heb ik ook nog een titanium bril van Joop! (als ik me niet vergis) dit idee. Deze is inmiddels de reserve. Deze beviel goed omdat die zo licht gewicht was. Maar stond dan weer niet zo goed.
Afbeeldingslocatie: https://www.dimeshop.nl/images/products/Mister%20Spex%20Collection%201340.jpg

Mijn huidige bril (inmiddels ook aan vervanging toe na drie jaar)
Een Rayban
Afbeeldingslocatie: https://pearle.liquifire.com/pearle?source=url%5Bfile:pearle/productpresentation/30031102_002.jpg%5D&viewport=color%5Bwhite%5D,height%5B1868%5D,seed%5B1458808718%5D,vsize%5B615%5D,width%5B3544%5D,x%5B0%5D,y%5B0%5D&sink

Daarnaast draag ik met het sporten / uitgaan meestal daglenzen omdat dat veel makkelijker is en achteraf weggooien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Nixo schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:17:
[...]
Kan je uitleggen waarom je meekleurende glazen heb gekozen? Ik vind dat de meest verschrikkelijke optie die je kan nemen. Verder een nette bril!
Thnx ;-)
Wel grappig dat ik dan na ruim 12 jaar een keer geen rimless (glasbril) neem... niemand die het door heeft of ziet haha. Zelfs mijn schoonouders hadden niet door dat ik een nieuwe bril op had. Maar goed, daar doe ik het dan ook niet voor.

En meekleurend.. tsja ik ben eigenlijk niet anders gewend. Heb het een paar jaar terug een keer zonder aangeschaft en was daar na 2 maanden op terug gekomen. Daarnaast had ik nooit geen zin om steeds 2 brillen mee te zeulen om te wisselen. Later toen mijn sterkte wat stabieler was en ik een gepolariseerde zonnebril op sterkte wilde halen was dat moeilijk moeilijk... Denk dat het een kwestie van wennen is. Enige rede waarom ik het NIET zou doen is wanneer ik een beperkte sterkte zou hebben en een normale zonnebril op kon zetten. Maar over een tijdje ben ik van dat issue af (zie mijn eerdere Post m.b.t. de Serenti Enzo).

Ik zou, buiten de fikse meerprijs, eigenlijk geen reden weten om GEEN meekleurende glazen te nemen ;)

Mijn vrouw heb ik overigens het advies gegeven om het NIET te doen. Dit omdat het toch net even een tint minder helder is en zij met haar RayBan gewoon prima kan kijken. Indien ze die alsnog op sterkte zou willen nemen is dat goedkoper dan een meekleurende bril. En met haar sterkte heeft ze voldoende opties.
Zelf heb ik ook nog een titanium bril van Joop! (als ik me niet vergis) dit idee. Deze is inmiddels de reserve. Deze beviel goed omdat die zo licht gewicht was. Maar stond dan weer niet zo goed.
[afbeelding]
Zou ook zomaar een Sillhouette kunnen zijn. Maar Joop ken ik verder niet echt dus geen idee.
De optiek 2 straten verderop heeft o.a. Joop in hun collectie. Gezien ik al jaren fan ben van Lindberg en hun Titanium collectie kon Joop mij echter niet overtuigen. Helaas moet ik dus 1 dorp verderop gaan shoppen zolang ik bij Lindberg uit blijf komen. Ik heb tot mijn vorige bril aan toe altijd stad en land af lopen zoeken naar brillen maar na al die jaren heb ik besloten niet verder te kijken zolang ik blijf slagen bij mijn huidige merk... was altijd 2 dagen kwijt om uit te komen waar ik vooraf eigenlijk al wist uit te gaan komen :+
Mijn huidige bril (inmiddels ook aan vervanging toe na drie jaar)
Een Rayban
Hoewel ik een "zonnebril" model als normale bril vaak super leuk vind staan, heb ik het niet zo op dikke randen omdat ik dit niet prettig vind om door te kijken. Als zonnebril vind ik dat overigens niet zo'n punt.
Krisp schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:59:
Een bril is een sierraad, en zo gebruik ik het ook. :) Anderen hebben oorbellen, kettingen en tattoo's, ik heb een bril.
Ik zie het zelf ook altijd als, een medisch noodzakelijk, sierraad.
Sierraden zijn vaak kostbaar net als medische zaken een hoop geld kosten. Ofwel: Het mag wat kosten :)
Ik ben me nu aan het oriënteren op een houten bril, vermoedelijk van Feb31st. Het leuke bij die laatste is dat ze meerdere lagen hebben, waarbij je per laag zelf de kleur kan kiezen. Daardoor heb je echt een unieke bril, wat mij bij Theo iets tegenviel.
Ik moet zeggen dat die houten monturen er erg goed uitzien. Vind ze in het echt ook erg rustig ogen.
Wellicht in de toekomst voor wanneer ik een keer een wat uitgesprokener model wil dan een draadje om een glas :)

[ Voor 23% gewijzigd door Thalaron op 09-11-2016 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Draag al jaren een bril, altijd via een bekende opticien 'hier in het dorp', waar de mensen vanuit andere dorpen ook naartoe komen. Tevens goed in gehoorapparaten, zonnebrillen enzovoort, maar daarvoor zijn we niet in dit topic. Verschillende brillen versleten, van verschillende merken, waaronder Emanuel Ungaro en Paul Frank.

Laatste was een Paul Frank-montuur, polycarbonaat, glanzend zwart met een turquoise eromheen, zodat het toch wat brak. Plaatjes niet meer te vinden en voor een mooie foto is de bril na 2,5 te gehavend. Als profielfoto, is het montuur nog te zien, alhoewel de foto daar weer wat klein is en ook nog eens zwart/wit.

Het was tijd voor iets anders, dus weer naar de opticien, Fijne persoon die me nagenoeg altijd helpt met mijn brillen werkte er nog steeds dus 'Hee René, tijd voor een nieuwe bril voor CLB'. Uiteraard eerst zelf gekeken, verschillende modellen gepast en ik neigde al snel weer naar een groot, vrij zwaar montuur van polycarbonaat.
Theo ofzo is niks voor mij, vast sterk, maar oogt te ielerig voor mij, metaal of losse neusvleugeltjes is ook niks voor mij, vind ik niet prettig zitten, lijkt fragiel, dus dan kom je al snel bij andere materialen. Houten brillen zijn erg mooi, of materialen als steen of buffel, alleen dan wordt het een dure aangelegenheid, te duur wel:
Iets te duur...
Persoon die me hielp in kwestie is juist niet van zelfde type monturen en dergelijke en dat is wel erg leuk. Wat te denken van dit, of rond, of zus of zo. Uiteindelijk een leuk montuur gevonden van Oliver Peoples met een sleutelgat neusbrug, van polycarbonaat, meer rondere glazen en heel fijn metalen montuur aan de onderkant van het glas. Het betrof de Hendon LA in Hicktory Tortoise / Matte Black, maar dat was glanzend afgewerkt en toch wel te 'vlekkerig'. Met de kennis van betreffende opticien dook hij achter de computer om mij het 'matte' model te laten zien, wat daarna speciaal besteld werd. Dat model is minder vlekkerig, maar ook mat afgewerkt en heeft als naam: Semi-Matte Cocobolo / Antique Gold. Ondertussen ogen opnieuw gemeten en bij beide ogen is het een kwart slechter geworden: -2,25 en -3,25, zodat dat alvast bekend was. Binnen enkele dagen was het montuur binnen, waarna het natuurlijk kijken was. Veel mooier montuur qua kleur, waarbij de kleur van de afwerking geen zwart was, maar juist goud. Dat was wel even wennen, maar ben in de week daarna drie keer teruggeweest, elke keer even kwartiertje kijken en toen zag ik 'die opzichte gouden accentjes' niet meer.

Oliver Peoples - Hendon LA Semi- Matte Cocobolo/Antique Gold
Dus toen de deal maar beklonken en de hele mikmak besteld. Montuur kostte € 300, glazen waren € 150 per stuk. Er was ook een klasse dikker en weet ik het allemaal, maar aangezien de onderrand van het montuur 3mm dik is, was dit was mooier. Ook "beter, sterker, harder dan de glazen in mijn vorige bril" dus prima.

Heel anders dan dat ik voorheen had, maar dat is juist weleens leuk, het is en blijft ook voor mij een sieraad.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
CLB schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:44:
Houten brillen zijn erg mooi, of materialen als steen of buffel, alleen dan wordt het een dure aangelegenheid, te duur wel:
[afbeelding]
Wat een prijs :/
Lindberg heeft ook hoorn monturen en ik meen dat die 1170 euro waren...
Vond mijn montuur van €475 eigenlijk al overkill...

Buiten dat zou ik nooit een bril van hoorn willen. Buiten dat het mogelijk zielig voor de beestjes zou kunnen zijn geweest -> Onderhoud!

Hout kan heel mooi zijn inderdaad! Stenen monturen heb ik zelf nog nooit voorbij zien komen, is dat niet te breekbaar/zwaar?

Heb net de knoop doorgehakt @ nieuwe zonnebril :)
Op Amazon.it de Serengeti Enzo besteld voor €155 incl. verzending! In NL was de goedkoopste die ik kon vinden €233...

Sterkteglazen komen er dan van de zomer er wel in!

Gezien ik bang ben dat ze uit de collectie zijn... is immers een 2015 model en ze staan niet meer op hun site evenals dat er geen nieuwe modellen als clip-on op staan. Zal wel slecht verkocht zijn i guess..

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 11-11-2016 05:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Dit was nog van steen, die van buffel lag toch net wel onder een stolpje haha :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Naar aanleiding van naitsoezn in "Het brillentopic!", en Ramzzz in "[Pats hier] Het grote GGA topic deel 10":

Van GGO naar GGA:
Ramzzz schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:43:
Ook nieuw glas...

[ Enzzo – Rock Aluminium - 2016 | Red Dot Award: Product Design ]
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ezmckuj.jpg

Vederlicht montuur, carbon frame, met 'rock-alu' toplaag, en vederlichte, sterke metalen pootjes.

Alleen door bijzonderheden aangaande montage duurt de levering langer - glas moet elders geplaatst worden (blijkbaar bij de fabrikant).

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heftig ding, voor mijn doen (heb een wat ouder pantoscopisch plastic model van Mykita, ook heel licht trouwens)

Uit het vorige topic had ik natuurlijk nog een vraagje staan:

Heeft iemand ervaring met of diepergaande kennis over 'freeform'-lenzen (zoals bijvoorbeeld Zeiss Individual, Hoya ID), voor enkelvoudige sterkte? Tot op heden ben ik altijd tevreden geweest met normale asferische lenzen, maar met name een wat groter bruikbaar perifeer gebied en wellicht ook algemeen wat minder (mono)chromatische abberaties zijn altijd mooi meegenomen natuurlijk (al speelt daarbij natuurlijk ook het materiaal een grote rol). Zijn dergelijke lenzen daadwerkelijk relevant beter?

• resteter
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-04-2017
Ik draag sinds een aantal jaren brillen van ici Berlin.
Geen titanium maar na 40+ jaar een enorme variëteit aan brillen gedragen te hebben is dit merk imho iedere cent waard.
Hoewel het niet de bedoeling is val ik zo af en toe in bed met mijn bril op in slaap en op een of andere manier is dit het enige merk waarbij nadat hij eenmaal fatsoenlijk aangemeten is ik geen opticien meer zie ;)
Dat is bij alle eerdere brillen wel anders geweest.

Zowel de vorige mat zwarte als de huidige gunmetal blijkt voor mij nagenoeg onverwoestbaar en het draagcomfort veranderd niet.
Schroefloos design, uiterst vormvast en zo licht dat ik geen behoefte aan titanium heb.
De tijdloze ontwerpen bevallen mij erg goed.

Ben dus al een aantal jaren een trouwe fan van dit merk :)
Absolute aanrader om eens naar te kijken.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:09

Floor-is

5.2

Ik heb een montuur van Gucci, dit montuur is al van 2010 en niet meer verkrijgbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.clickoptica.com/WebRoot/Store/Shops/2099-101027/MediaGallery/ClickOptica/Fotos_Artigo/Artigo_450/10026017P.jpg

Met polycarbonaat glazen van Hoya. Voorheen Nikon gehad, maar dit leek me ook prima en bevalt uitermate goed. Nu heb ik:
L: S-0.5 C-0.75
R: S-0.75 C0
Waarbij mijn rechteroog ook nog eens dominant is. Dus dat valt allemaal nogal mee :)

Ik ben wel voorzichtig aan het nadenken over een nieuw montuur, maar da's nog niet eenvoudig..

Bericht hierboven

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op woensdag 14 december 2016 @ 23:43:
... heb een wat ouder pantoscopisch plastic model van Mykita, ook heel licht trouwens) ...
Heb nog even wat specs, wat incompleet omdat ik de boel gewoon niet meer precies weet (zal de boel updaten als ik de gegevens weer eens tegenkom)... alleen het gewicht is gemeten.
gewicht 22,9g, kunststoflenzen brekingsindex 1,67, Zeiss OD -4,5 (met lichte cylindrische modificatie), OS -5 (ook al met lichte cylindrische modificatie)
Mykita Luxon
Thalaron schreef op zondag 6 november 2016 @ 12:16:
... HOYA Nulux iDentity V+ glazen met grijze tint Photoramic glazen. ...
Als ik je goed begrijp zijn de 'freeform' glazen dus duidelijk voordelig, ik vroeg me eerder af of het voor enkelsterkteglazen wel echt een aanwinst zou zijn, denk dat ik dat wel overweeeg voor de volgende glazen.

• Thalaron
  • Nu online
begintmeta schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:56:
[...]

Heb nog even wat specs, wat incompleet omdat ik de boel gewoon niet meer precies weet (zal de boel updaten als ik de gegevens weer eens tegenkom)... alleen het gewicht is gemeten.
gewicht 22,9g, kunststoflenzen brekingsindex 1,67, Zeiss OD -4,5 (met lichte cylindrische modificatie), OS -5 (ook al met lichte cylindrische modificatie)
[afbeelding]

[...]

Als ik je goed begrijp zijn de 'freeform' glazen dus duidelijk voordelig, ik vroeg me eerder af of het voor enkelsterkteglazen wel echt een aanwinst zou zijn, denk dat ik dat wel overweeeg voor de volgende glazen.
Ik ben zelf in elk geval erg tevreden met de Hoya ID glazen. 1.6 vanwege het gekozen montuur welke een bepaalde dikte nodig heeft. Ik wil zelf niet anders meer!

Edit: Daarnaast heb ik begrepen dat wanneer je een hogere verdunning dan 1.6 neemt dat de coating van mindere kwaliteit zou zijn. Nu zit daar garantie op natuurlijk maar toch.

Wel even opletten met aanmeten: bij mij vandaag nieuwe gekregen omdat het centrum niet goed zat. Zat 5mm te hoog door een meetfout met onduidelijke oorzaak (mogelijk fout door software op iPad).

Van de zomer wil ik Hoya ID glazen in mijn Serengeti Enzo (reserve/zonnebril) laten zetten. Ga vermoedelijk voor 15% grijstint omdat dit aanzienlijk in de kosten scheelt omdat er dan slechts een enkele ontspiegeling op hoeft. Was iets van 165 i.p.v. 210 euro per glas.

Zoals in een eerdere post al vermeld, deze glazen geven nagenoeg geen vervorming/verkleining verder naar de buitenkant. Dus wanneer bijvoorbeeld de kast half buiten mijn bril valt zie ik de lijn van de kast gewoon doorlopen i.p.v. Dat deze 10cm omlaag zit.

Maar goed, voor meer informatie lijkt mij een goede optiekzaak de aangewezen informatiebron :)

Mijn ervaring en ogen zijn mogelijk anders dan die van jouzelf zou zijn.

Binnenkort wel een nieuwe bril, reserve voor en van het werk! Helaas MOEST dat bij Hans Anders waar mijn ervaring niet zo best is. Bijleggen om bij een andere/eigen Opticien te gaan was geen optie helaas. Maar goed... kost me verder niets.

[ Voor 44% gewijzigd door Thalaron op 16-12-2016 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Thalaron schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:21:
...
Wel even opletten met aanmeten: bij mij vandaag nieuwe gekregen omdat het centrum niet goed zat. Zat 5mm te hoog door een meetfout met onduidelijke oorzaak (mogelijk fout door software op iPad).
Dat is trouwens altijd heel belangrijk.
...
Zoals in een eerdere post al vermeld, deze glazen geven nagenoeg geen vervorming/verkleining verder naar de buitenkant. Dus wanneer bijvoorbeeld de kast half buiten mijn bril valt zie ik de lijn van de kast gewoon doorlopen i.p.v. Dat deze 10cm omlaag zit.

Maar goed, voor meer informatie lijkt mij een goede optiekzaak de aangewezen informatiebron :)
...
Het klinkt heel interessant, en zeker bij multifocale of anderszins 'vreemde'glazen kan ik me goed voorstellen dat veel winst te behalen valt. Bespreken met de opticien zal ik het sowieso eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
begintmeta schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:47:
[...]

Dat is trouwens altijd heel belangrijk.
...

[...]

Het klinkt heel interessant, en zeker bij multifocale of anderszins 'vreemde'glazen kan ik me goed voorstellen dat veel winst te behalen valt. Bespreken met de opticien zal ik het sowieso eens.
Uiteraard is het centrum altijd belangrijk. De rede waarom ik het erbij aangeef is omdat normaliter dit met de hand gedaan zal worden en met de iPad software niet. Hierbij doet de software het werk. Mogelijk was bij mij het "probleem" dat het montuur dusdanig licht was waardoor het "geval" dat op je bril gezet moet worden voor de meting het montuur wat naar beneden drukte.

Ik heb overigens geen + sterkte dus hoe dat combineert kan ik niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Thalaron schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:25:
...
Uiteraard is het centrum altijd belangrijk. De rede waarom ik het erbij aangeef is omdat normaliter dit met de hand gedaan zal worden en met de iPad software niet. Hierbij doet de software het werk. Mogelijk was bij mij het "probleem" dat het montuur dusdanig licht was waardoor het "geval" dat op je bril gezet moet worden voor de meting het montuur wat naar beneden drukte.
..;.
Zou kunnen inderdaad, maar ik weet dat het altijd al wel mis kon gaan bij het inslijpen van de lenzen. Stappen via software maken het wellicht nog wat foutgevoeliger (maar misschien ook wel niet ,het zal vast ook voordelen kunnen hebben)

Heb een beetje zitten zoeken trouwens, naar het schijnt hebben naast Hoya en Zeiss ook Essilor en Rodenstock (en mogelijk nog andere fabrikanten) tegenwoordig dergelijke geindividualiseerde/freeform lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Mijn kunststof brilglazen gaan vaak binnen twee jaar kapot. De coating wordt plakkerig waardoor er veel kleine krasjes en craquele vormt. Ik ga super zorgvuldig met mijn bril om. Maak hem elke ochtend schoon met spiritus op een theedoek, laat hem niet in contact komen met warm water en maak hem niet schoon met mijn trui.

Heeft iemand ervaring hiermee? Komt het door de zuurheidsgraad van het zweet of gaat de laag kapot door bijvoorbeeld warme lucht als je een oven open doet, of zijn er andere redenen? Of moet ik toch op een andere manier schoonmaken?

Het zijn trouwens glazen van de Eyewish.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Anoniem: 54936 schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:49:
Mijn kunststof brilglazen gaan vaak binnen twee jaar kapot.
Ik zou geen spiritus gebruiken om je glazen schoon te maken. Ik heb nog nooit gehoord dat het aanbevolen werd, en heb ook geen reden om aan te nemen dat het extra goed schoonmaakt: het neemt afaik geen vuil op, zoals een goed schoonmaakmiddel. Lees ook deze tips.

Ik heb zelf ook zo'n ultrasoon bad (ooit eens gekregen bij de aanschaf van een bril), en eigenlijk werkt dat heel goed. Ik doe er zelf een druppel afwasmiddel (niet citroen/limoen!) in, daarmee wordt het feilloos schoon. Ik lees alleen net dat dat ook niet de bedoeling is. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Krisp schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:06:
[...]

Ik zou geen spiritus gebruiken om je glazen schoon te maken. Ik heb nog nooit gehoord dat het aanbevolen werd, en heb ook geen reden om aan te nemen dat het extra goed schoonmaakt: het neemt afaik geen vuil op, zoals een goed schoonmaakmiddel. Lees ook deze tips.
Bedankt voor je tip. Voorheen maakte ik mijn bril schoon met handzeep (zonder citroen) en lauw water. Dat was volgens de opticien de reden dan mijn glazen craquele vertoonden. Toen raadde hij mij spiritus aan omdat dit hetzelfde als brilreinigervloeistof zou zijn. Ik ga morgen eens proberen of ik mijn bril wel schoon krijg met lauw water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Let wel op... bijna ALLE zeep bevat Citric Acid!

ik heb het bij de drogist vandaan moeten halen. Vragen naar Citroen vrije/ PH neutrale zeep. Kost wel meer dan standaard zeep maar goed...

Handwarm/louwwarm water met PH neutrale (citroenvrije) handzeep en een schone theedoek of microvezel/brilpoetsdoek (niet van die natte zooi!!!)

Ultrasoon heb ik ook liggen, werkt ook prima! Vooral de moeilijk bereikbare plaatsen zijn dan ook weer schoon ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Thalaron op 18-12-2016 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Mijn ervaring, Het schoonmaken van een bril:
  1. spoel hem af met koud of lauw-warm water. Zo voorkom je dat je straks harde scherpe vuilkorreltjes heen een weer veegt.
  2. Gebruik een dotje handzeep zonder al te veel toevoegingen. Enige dat je wil is ontvetten en dat doet het prima. Alles goed natmaken. Schuimpompjes zijn ideaal: dan blijft het beter hangen. Beide kanten van de brillenglazen. Altijd.
  3. Met het handzeep nog op de glazen: gebruik duim en wijsvinger om het glas schoon te poetsen. De zeep voorkomt vette vingerafdrukken en de ribbeltjes in je huid zijn ideale schrobbers
  4. Spoel af met koud of lauw-warm water . Zorg dat alle zeep (ook op de pootjes) weg is
  5. Neem de bril in één hand en klem de pootjes tussen de vingers zonder de glazen aan te raken. Schud zo veel mogelijk water eraf.
  6. Je bril is nu schoon. Er zit alleen nog waterdruppels op. Neem een schone microvezeldoek en veeg met duim en wijsvinger over het glas in één richting. Waarom: je hoeft alleen het water weg te nemen. Poetsen en `rondvegen' maakt alleen dingen stuk en dat wil je niet. Eventueel kan je deppen ipv vegen.Omdat er al weinig water op zat kan je doek dat zo opnemen, en omdat die schoon was voordat je begon is er daarna alleen helder glas om door te kijken.
De doek mag geen harde vezels bevatten (daarom nooit maar dan ook nooit papier!) en moet niet pluizen. Ook moet hij schoon zijn natuurlijk - theedoeken kan je beter niet doen: de vezels zijn wat aan de groffe kant en er blijven soms `deeltjes' (kruimels oid) in hangen.
Je moet lauw-warm water nemen en geen heet water - sommige coatings kunnen daar niet goed tegen.
Oh, en niet droog poetsen tenzij strikt noodzakelijk.

Weersta de verleiding om bij slecht weer je bril met een trui schoon te vegen. Eens bekrast is het namelijk klaar. Weersta uberhaupt de verleiding om elk klein dingetje er steeds af te vegen. Eens per dag met zeep is meestal wel voldoende en als je je al druk maakt om een klein vlekje, wacht maar tot je de krassen ziet :+

Overweeg glas ipv kunstof lenzen in je montuur. Kunsttof houd je gewoon niet mooi op de lange termijn. Maar, als je consistent en voorzichtig bent kan je de echte "glazen-glazen" 2+ jaar acceptabel houden. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resteter
Citroenzuur heeft bij mij ooit ook een setje glazen gesloopt.
Vroeger maakte ik mijn glazen brillenglazen altijd schoon met een beetje dreft, waarschijnlijk heeft het citroenzuur de coating van het een na laatste setje kunststof glazen gesloopt, daardoor zagen ze er werkelijk niet meer uit.
Bij de aanschaf van de laatste bril zei de opticien mij uitdrukkelijk niet meer te doen en gewoon spiritus en een brillendoekje te gebruiken.
Na een aantal jaren zien de huidige glazen er nog uit als nieuw dus het werkt prima met spiritus.
Nooit meer (afwas) zeep dus aan je bril.
Mocht het toch wat smerig worden op de overgang van de glazen en het montuur dan heeft een goede opticien daar wel een ultrasoon badje voor.

- edit -
Overigens zijn Glassex en papieren (zak) doekjes ook uit den boze.

[ Voor 5% gewijzigd door resteter op 20-12-2016 21:28 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Ik heb sinds een aantal dagen een bril (had moeite met veraf lezen). Dit helpt enigzins, al is het nog wel wennen. Wat me wel opvalt is dat mijn linkeroog perfect scherp is maar met rechts zie ik nauwelijks beter. Nu is mijn linkeroog de dominante, kan dat nog een rol spelen? Zou ik met beide ogen even scherp moeten kunnen zien? In dat geval zou het kunnen dat de meting niet goed is?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
Na een weekje wennen kan je rustig eens teruggaan naar je opticien of oogarts voor een her-meting, mocht er bijvoorbeeld een cilinder niet goed zitten of de sterkte niet helemaal goed zijn dan mogen ze alsnog het goede glas er in zetten.
Heb ook eens zoiets meegemaakt en dat werd gewoon keurig opgelost.
Een kwart puntje verschil kan aan vermoeidheid oid liggen, meer kan een foute meting zijn of gewoon een verkeerde sterkte geleverd en blijft hinderlijk.
Ik heb ook een dominant oog (zoals vele mensen) maar binnenkort even opnieuw zowel je sterkte als de glazen laten controleren kan echt geen kwaad.

Wanneer dit je eerste bril is zou ik wel even je ogen de tijd geven om te wennen aan je nieuwe bril en je hersenen moeten er ook aan wennen dat ze je oogspieren minder hoeven te laten accommoderen sinds je je bril hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:53
Heb sinds vandaag mijn eerste bril. (afwijking van 0 en -0.25 en een cilinder van -1.00 en -1.25) Alles is veel scherper, zowel dichtbij als veraf, en bevat veel meer detail en het contrast is hoger. Is alleen nog erg wennen, ik kan dieptes nog niet helemaal goed inschatten, en sommige dingen die recht zijn worden krom. Als ik bijvoorbeeld aan het voeteneinde van mijn bed staat lijkt het alsof het bed niet vlak staat, maar dat de voorkant hoger staat en de achterkant lager... Hoop dat het na een paar dagen allemaal weer normaal is, afwassen en dergelijke zijn nu erg moeilijk om te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 14:06

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Als het morgen nog niet weg is, ga dan terug naar de opticien. Mogelijk is het fout gegaan bij de meting. Je afwijking is echt minimaal maar je hebt een cilinder, daar moet je idd aan wennen.

Ik ben van -3,5 met cilinder L: -0.75, R: -1.0 naar -2,75 en cilinder L+R -1,25 gegaan. Dat was ook wel eventjes wennen. Het is wel een grote verandering na 2 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:53
_Erikje_ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:39:
Als het morgen nog niet weg is, ga dan terug naar de opticien. Mogelijk is het fout gegaan bij de meting. Je afwijking is echt minimaal maar je hebt een cilinder, daar moet je idd aan wennen.

Ik ben van -3,5 met cilinder L: -0.75, R: -1.0 naar -2,75 en cilinder L+R -1,25 gegaan. Dat was ook wel eventjes wennen. Het is wel een grote verandering na 2 jaar :)
Maar dat wennen kan toch wel langer duren dan een dag? Ik zie op zich verder wel een stuk beter (alles is nu haarscherp, zowel dichtbij als veraf)..

De opticien zei ook dat ik in principe hele goede ogen heb, alleen wel een cylinder nodig. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resteter
De plaats van die cylinder komt wel vrij nauwkeurig en een weekje aankijken kan nooit kwaad.
Zo'n cylinder vertekent het beeld idd.
Probeer je bril gewoon zoveel mogelijk te dragen, waarschijnlijk merk je in de loop van de week nog hier en daar achter je oor of bij je neus nog wel ergens een drukplekje en dan ga je sowieso even bij je opticien langs om je bril wat te laten tweaken.
Sommige brillen heb je nooit wat mee en zitten gelijk goed (diegene die ik nu heb en mijn vorige bijvoorbeeld beide van Ic! Berlin)
Eerdere brillen moest ik soms al wanneer je eens tegenwind had op de fiets laten bijstellen.
Behalve dat je glazen goed moeten zijn is draagcomfort ook iets wat enorm belangrijk is, een door de opticien goed afgestelde bril draag je noueenmaal liever dan iets wat continu scheef zit of pijnlijkheden veroorzaakt.

Mijn ervaring is dat het ook belangrijk is dat je pas aan het eind van de dag je ogen laat meten, dan zijn je ogen wat vermoeider en dat is juist het moment waarop je wanneer je je bril draagt hem het meeste nodig hebt.
Wanneer je uitgeslapen een oogmeting laat doen en je krijgt vervolgens de glazen dan kan het zomaar zijn dat je in de loop van de dag zelfs een half puntje meer nodig hebt en dus eigenlijk met te zwakke glazen rondloopt.

[ Voor 23% gewijzigd door resteter op 28-12-2016 19:03 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Zo... Na een lange tijd wachten via de werkgever toestemming gekregen voor een "beeldschermbril"... Nu ben ik al brildragend maar ik wilde er graag een voor op mijn werk als reserve en/of een bril met blauwfilter (werk hele dag met monitoren) om te kijken of me dat bevalt.

"Helaas" kon het via die weg alleen bij Hans Anders en met een nogal beperkte keuze maar goed -> Gratis = niet klagen toch? Jammer maar helaas was bijbetalen voor meer/betere opties/monturen niet mogelijk.

Hans Anders huismerkmontuur
Enkel 1.50 dikte glazen *dus geen verdunning mogelijk
Blauwfilter (15 euro meerprijs) was WEL een beschikbare optie.

Samen bij elkaar 149 euro incl. BTW.
Receptuur voor de glazen gelijk aan mijn eigen recente bril aangehouden.
Enkelvoudige glazen met s -4.75 met c 0.50 en s -4.75d c 1.0.
Montuur met glazen 28 gram.

Ik voel direct het verschil met mijn eigen lichtgewicht (15gram) merkbril, wat ergens maar goed is ook want waarom zou ik daar anders zoveel meer voor betalen? Jammer ook dat de glazen niet alleen aan de achter, maar ook aan de voorzijde her en der uitsteken.

Goedkoper dan dit zal het vermoed ik niet kunnen, 135 euro incl. BTW (optie voor blauwfilter even niet meegerekend).

Kan nu in elk geval wel mooi (kosteloos) testen of een blauwfilter in mijn toekomstige bril(len) zal gaan komen :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/33w6168.jpgAfbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/68vafn.jpgAfbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/14kctgk.jpg

Edit:
Hoewel de blauwfilter merkbaar rustiger kijkt zal ik dit niet aanraden op een bril welke je ook buiten beeldscherm werk wilt gebruiken. Wit oogt hiermee geel (logisch eigenlijk). Ook gaf mijn opticien aan dat toen hijzelf een bril met blauwfilter had aangeschaft dat hij de leverantier had gebeld of ze er ook een pot verf bij wilde leveren. Ze hebben daar TL verlichting in de winkel en laat dat nu even niet echt mooi combineren met een dergelijke filter.

A.s. maandag ga ik langs bij mijn lokale opticien (voor sterkteglazen in mijn Serengeti Enzo) om te kijken of deze zaak me bevalt. Hoop van wel want die is iets van 500-800 meter! verderop. Wel zo makkelijk wanneer er eens wat mee is of aangepast moet worden :)

[ Voor 19% gewijzigd door Thalaron op 04-02-2017 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn vraag

...in mijn multifocale glazen van hans anders welke mij overigens heel goed bevallen, zag ik een code staan namelijk V353. ik kwam er via internet achter dat deze code aan geeft wie de glas leverancier is en welk type glazen het zijn.
Ik heb via mail de klantenservice van HA gevraagd om mij even te schrijven wat deze code betekent en mij te vertellen welk merk en type glazen deze code inhoudt.
ik ontving als antwoord dat deze code inderdaad de gegevens zijn van merk en type glas, maar dat ze deze wijsheid niet met mij wilden delen.
ik ben nogmaals zeer tevreden over mijn aankoop, echter ik vind het absurd dat ik van iets wat ik gekocht en betaald heb, niet mag weten van welk merk het afkomstig is. Het is puur interesse en nieuwschierigheid van mij om te weten wat er in mijn bril zit.
ik zou dus graag weten wat bij HA de code in de glazen V353 betekent.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...varifocus excellent freeform 1.5 glazen met codeV353

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
navraag bij leverancier en gezocht op google.
...
ps hopelijk heb ik mijn vraag nu wel in het juiste forum geplaatst Moderator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:51
Ik zie overal "John Varvatos Glasses" als ik Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
ik ben de hele lijst nagelopen, maar V353 kom ik er helaas niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/SfGnapXfA8QvAfjK9
Ik krijg de afbeelding niet geplaatst, maar als men de link kopieert en in de adresbalk plakt opent de afbeelding zich wel.

John Varvatos is een Amerkaans mans wear merk en die hebben ook een eigen brillenlijn, waarin ook een model met de type naam John Varvatos V353.
Vandaar dat google steeds met de naam John Varvatos aan komt als je op v535 googelt.
Zij verkopen heel veel , zoals aftershaves, parfums, heren kleding en zelfs monturen, echter geen brilglazen.
Ik denk dat alleen een HA medewerker mijn vraag over glazenmerk en type glas m.b.t. de gravure V353 kan beantwoorden.

[ Voor 40% gewijzigd door Thei op 12-06-2017 23:14 . Reden: Probeer een foto te plaatsen van het genoemde usa varvatos montuur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Ik zou ook best wel foto's willen plaatsen van mijn huidige brillen, maar helaas komen er geen reacties meer op mijn vraag betreffende de gravering V353 😟 en ook niet hoe ik hier wel een afbeelding kan plaatsen.
Ik heb een android toestel en gebruik google foto's .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Het blijken de glazen te zijn van Hoya die HA als huismerk gebruikt, weet ik inmiddels via iemand uit de branche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 13:04
Hi @Thei,

Sorry voor deze late reactie, ik zie eigenlijk dit topic te laat.
De glazen van HA zijn inderdaad voor 95% zeker een glas van Hoya.
De reden dat HA deze wijsheid niet wil delen is een deel te wijten aan de bedrijfsvoering van HA, maar ook aan die van de glasfabrikanten die de glazen leveren aan HA. De leveranciers leveren deze glazen onder een private label uit, omdat zelfstandig opticiens eveneens glazen kunnen leveren van (bijvoorbeeld) Hoya. Bij de zelfstandig opticiens kun je alleen de merklijn van Hoya (et al.) krijgen, welke uit een andere productielijn komen en dus ook van een andere kwaliteit glazen zijn. De gravures in deze glazen zijn dan ook min of meer uniek voor HA.
De informatie die HA geeft: Varifocus excellent freeform 1.5 is dan ook letterlijk de betekenis van die code. De microgravures in het glas gebruiken opticiens om een merk en type van het glas te kunnen herkennen en bevatten verder voor de consument weinig relevante informatie, behalve hetgeen door HA al verstrekt is.

Leuk om te zien dat er een brillentopic op GoT! Deze ga ik zeker volgen. Misschien dat ik als opticien nog eens een lichtje kan schijnen op sommige zaken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door cri0s op 22-06-2017 15:28 ]

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Thanks voor je reactie criOs en beter laat als niet, want het is heel fijn dat er iemand als U reageert met blijkbaar verstand van zaken.
Ben je zelf werkzaam in die branche , dat jij de code kunt ontcijferen?
Is er wel verschil tussen een hoya als thuismerk van HA en een dure hoya van een kleine opticien? maw zijn de ha hoya glazen ook te bestellen als ,,echte,, hoya glazen en zijn er dan verschillen?
Hoe noemt Hoya bijvoorbeeld de glazen die ik nu heb, dus de Excellent freeform 1.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
cri0s schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:19:
...
Leuk om te zien dat er een brillentopic op GoT! Deze ga ik zeker volgen. Misschien dat ik als opticien nog eens een lichtje kan schijnen op sommige zaken ;)
Ik was eerder nog benieuwd naar wat zogenaamde 'freeform'-lenzen (door de bovenposter dus wellicht ook genomen) voor voordelen zouden hebben. Inmiddels, omdat de boel toch vervangen moest, heb ik trouwens Zeiss Unifocaal Individual erin laten zetten, en dat bevalt prima, maar omdat de sterkte ook anders is is het lastig echt te vergelijken, dus in hoeverre/onder welke omstandigheden/bij welke behoefte kan het objectief voordelig zijn.
Thei schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:16:
Thanks voor je reactie criOs en beter laat als niet, want het is heel fijn dat er iemand als U reageert met blijkbaar verstand van zaken.
Is er wel verschil tussen een hoya als thuismerk van HA en een dure hoya van een kleine opticien? maw zijn de ha hoya glazen ook te bestellen als ,,echte,, hoya glazen en zijn er dan verschillen?
Hoe noemt Hoya bijvoorbeeld de glazen die ik nu heb, dus de Excellent freeform 1.5?
Ik zou denken dat het materiaal overeenkomt met 'CR39' en dat het ontwerp een of andere 'trueform'-variant is, maar dat is puur gokken voor mij natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 24-06-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Ik zou denken dat het materiaal overeenkomt met 'CR39' en dat het ontwerp een of andere 'trueform'-variant is, maar dat is puur gokken voor mij natuurlijk.
hier een lijstje van de kwalitatief oplopende multifocale mogelijkheden bij HA:

Varifocus Basic glazen: budgetvriendelijk, prima overgang tussen veraf en dichtbij.
Varifocus Professional glazen: goed zicht en een moeiteloze overgang tussen veraf en dichtbij.
Varifocus Excellent glazen: uitstekend zicht en een zeer comfortabele overgang tussen veraf, tussengebied en dichtbij.
Varifocus Individual glazen: ons beste varifocusglas past zich aan jouw kijkgedrag aan voor optimaal zicht veraf en dichtbij, zelfs bij verschillende sterkte in beide ogen.

ik bedoelde dus eigenlijk met mijn vraag niet om te vragen welk soort matriaal er voor de ha glazen werd gebruikt, maar met welke kwaliteit slijping de ha glazen overeen stemmen met de officiele hoya glazen.
HA heeft bevoorbeeld 4 klasses voor de multifocale glazen met allen hun eigen naam en ik neem aan dat dit ook bij hoya zo is. Wat is de klasse naam bij hoya in dat geval bijvoorbeeld voor de HA excellent freeform?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cri0s
begintmeta schreef op woensdag 14 december 2016 @ 23:43:

Heeft iemand ervaring met of diepergaande kennis over 'freeform'-lenzen (zoals bijvoorbeeld Zeiss Individual, Hoya ID), voor enkelvoudige sterkte? Tot op heden ben ik altijd tevreden geweest met normale asferische lenzen, maar met name een wat groter bruikbaar perifeer gebied en wellicht ook algemeen wat minder (mono)chromatische abberaties zijn altijd mooi meegenomen natuurlijk (al speelt daarbij natuurlijk ook het materiaal een grote rol). Zijn dergelijke lenzen daadwerkelijk relevant beter?
Tot voor kort (een jaar of 8 geleden) was asferisch inderdaad the way to go, voor sterktes hoger dan -1,00/+1,00 met cylinderwaardes hoger dan -1,00. Het voordeel van een asferisch glas is vooral dat we door de manier van slijpen meer van de periferie kunnen betrekken in ons kijkgedrag. Het verminderen van abberaties is meer een handige bijkomstigheid. De meeste voordelen van een asferisch glas komen voort uit het feit dat een asferisch glas van zichzelf een stuk vlakker is. Een vlakker glas betekent vooral met plusglazen minder middendikte, en met min marginaal minder vertekening in de periferie.
Daarna zijn de grotere glasleveranciers Hoya, Zeiss en Essilor aan de slag gegaan met vertekeningen in de periferie. Dit werd al langer gedaan voor multifocale brillenglazen, omdat dat een groot deel van de brildragers nu is (yay vergrijzing). Om meer onderscheid te kunnen maken tussen de glazen bij de zelfstandigen en de ketens, zijn de glasleveranciers gaan zoeken naar een glas dat meer comfort biedt in de periferie dan het traditioneel asferische glas.
Alle maatwerk glazen van de grote leveranciers borduren voort op het asferisch ontwerp dat al even aanwezig is op de markt. Maar; elke leverancier heeft een eigen manier van individualiseren van glazen. Het zou in theorie zo kunnen zijn dat het ene type individueel glas, meer effect heeft dan een ander. Het effect dat beloofd wordt is in de meeste gevallen wel gelijk. Een individueel gemaakt glas heeft minder vertekeningen in de periferie, waardoor bij vooral de hogere sterktes een prettigere kijkervaring in de periferie is. Het vissekom effect dat we vroeger veel zagen bij brillenglazen is bijna helemaal weg in de individuele brillenglazen.

Lang verhaal kort; De asferische glazen waren al fijn, maar de Zeiss Uni Individual zouden nog iets fijner moeten/kunnen zijn. Het verschil voor jou als brildrager met ervaring in asferische glazen t.o.v. Individual zal kleiner zijn, dan wanneer iemand met sferische glazen en -4.00 over zou stappen. En dan met name in de periferie.
Thei schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:16:
Yes, ik ben inmiddels ruim 8 jaar werkzaam in de branche. Ik ben 6 jaar werkzaam geweest bij een zelfstandig opticien en inmiddels ben ik bedrijfsleider van een filiaal uit het familiebedrijf (eveneens zelfstandig). Ik heb van bijna elke leverancier de materiaallijsten en typelijsten als het gaat om multifocaal en ook maatgemaakte unifocale glazen.
Er is een verschil tussen de glazen die Hoya maakt voor de ketens en de zelfstandigen. Ik vergelijk het meestal aan de hand van producten in de supermarkt. Steeds vaker zien we dat de grote jongens naast hun A-merk ook een B-merk verkopen. Aan de buitenkant ziet het er vaak gelijkwaardig uit en de receptuur wordt slechts een heel klein beetje aangepast zodat een product iets goedkoper verkocht kan worden, maar nog steeds als goed wordt ervaren.
Dit gebeurt ook met brillenglazen. Elke glasleverancier investeert in R&D om tot betere brilglazen te kunnen komen. Deze portfolio's schuiven als het ware op, wanneer er nieuwe producten komen. De nieuwste producten komen eerst exclusief bij de zelfstandigen, waarna de oudere producten worden voorbehouden voor de ketens. Dit wordt gedaan om een verschil te houden tussen glazen van de ketens en van de zelfstandigen. Het glas wat u nu heeft komt het meest overeen met het eerste Freeform multifocaal van Hoya en was vroeger een van de eerste semi-maatwerk multifocaal glazen. Tegenwoordig in ons glasprogramma lijkt de Scope er het meest op. Maar, zoals gezegd, het is niet exact hetzelfde. In kijken zal nog steeds een verschil zitten tussen de de Excellent en de Scope.

edit toevoeging na laatse post @Thei

Nee, Hoya (maar ook de andere grote leveranciers) hebben in het multifocaalprogramma minimaal vijf, maximaal 10 soorten multifocaal. Elk met eigen voor- en nadelen. De formule van HA is voor een groot gedeelte gebasseerd op simpele keuzes in glas. Eenvoudig en overzichtelijke glasprogramma's om de doorloopsnelheid van consumenten zo hoog mogelijk te houden. Maar vooral ook om het kiezen makkelijk te maken. Niet zelden ben ik met een glasadvies, meting en montuuradvies tot soms anderhalf/twee uur bezig.
Juist om ook de verschillen tuseen alle multifocaal glazen te kunnen duiden.

[ Voor 6% gewijzigd door cri0s op 25-06-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Ik ben zelf verschillende keren terug geweest bij HA en op gegeven moment is er een persoon opgetrommeld die door het hele land reist als men er met een bepaalde klant niet meer uitkomt , ook niet na het zoveelste gratis nieuwe glas. Ik bleek namelijk tijdens weer eens een nieuwe meting een prisma aan een kant nodig te hebben en dat mochten ze in het filiaal niet zelf als recept uitschrijven . Men mocht het daar dus alleen constateren.
Ik heb er na de laatste meting (weer) nieuwe glazen gekregen en nu dus met een prisma. Sindsdien is mijn bril goed. Voor meten en bespreken heb ik er ook diverse malen ruim 2 uur doorgebracht. Er werd echt ruim de tijd voor me genomen en ik had een bril met basic varifocale glazen en een bril met de excellent glazen gekocht.
In mijn goedkope 39€ bril met de basic glazen werden op het eind van de rit helemaal gratis ook de excellent glazen gezet omdat men toen van mening was dat twee verschillende brillen op die manier nooit zouden wennen. Voor slechts 198 € heb ik dus uiteindelijk 2 multifocale brillen met glastype excellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
cri0s schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:06:
...

Lang verhaal kort; De asferische glazen waren al fijn, maar de Zeiss Uni Individual zouden nog iets fijner moeten/kunnen zijn. Het verschil voor jou als brildrager met ervaring in asferische glazen t.o.v. Individual zal kleiner zijn, dan wanneer iemand met sferische glazen en -4.00 over zou stappen. En dan met name in de periferie.
...
Dat laatste, beter zicht eigenlijk tot aan de rand, is inderdaad wel iets dat ik zou durven bevestigen ondanks dat allerlei variabelen behalve het slijpmodel zijn veranderd, verder bevallen de nieuwe glazen algemeen erg goed, maar het grootste deel van dat effect zou ik uiteindelijk toeschrijven aan de gewijzigde sterkte&cilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Even een technisch vraagje waar ik mee in de mik zit.

IK wilde een extra zonnebril. Dus naar de opticien. Toch maar even een oog meting laten doen.

Resultaat
Rechts: C: +0.25, A- 0.75, S 10 || Links S +0.75S A -1.00 S 160

Na even kort overleg toch besloten een bril te nemen op mijn oude sterkte, daar had ik namelijk goed zicht mee, en alles was scherp zonder klachten.

Rechts: C -0.25, A -0.50, S 180 Links S +0.25 A -0.5 S165 (volgens recept, dat ik zojuist even heb opgezocht)

Een klein verschil, dus ipv nog een paar polariserende glazen te bestellen vond ik het prima.

IPV een nieuwe oogmeting heeft de opticien de oude bril uitgelezen.

De sterkte van de uitlezing:
Rechts: C -0.25, A -0.50, S 1 ||| Links S +0.25 A -0.5 S165

Wat opvalt is dat de As bij het rechter glas significant anders is dan het glas volgens het oude montuur.

Nu praat ik mezelf snel klachten aan, maar ik merk dat er toch een verschil zit in het rechter glas waar ik last van heb (licht branderig).

De vraag: A. Kan dit? B: Heeft de as hier uberhaubt invloed op? Online lees ik verschillende verhalen en conflicterende statements. Ter info, de brillen zijn zo goed als van het zelfde type / vorm / glas grootte).

Overigens denk ik mezelf ook hoofdpijn aan sinds ik weet dat ik iets andere sterkte heb, maar ik lees aan de andere kant dat dit sterkte verschil te weinig invloed heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door 625164 op 25-07-2017 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik hoop dat iemand mij hier wat kan helpen. Mijn slechtste oog heeft -2.5 á -3 met een cilinder van -2.75 á -3, de ander zit hier wat onder. Is er bij deze sterktes veel verschil in soorten glas te zien? Het montuur wat ik wil is bij Hans Anders te krijgen, maar ook bij een lokale opticien. Natuurlijk is HA goedkoper, maar hoe zit het in de kwaliteit van het glas? Ga ik dit merken? Gewoon enkelvoudige glazen, eventueel wat dunner geslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik overweeg een Serengeti zonnebril op sterkte aan te schaffen. Na bij diverse brillenzaken en opticiens langs te zijn geweest met vragen over kosten en modellen, kreeg ik van een verkoper de mededeling dat de Serengeti zonnebrillen op sterkte met een ander procedé worden gemaakt, wat er voor zorgt dat de coating na één à twee jaar los laat. Ik kan dit bericht ergens nergens valideren. Van reguliere Serengeti zonnebrillen hoor ik alleen maar positieve verhalen Heeft één van jullie ervaring met Serengeti zonnebrillen op sterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 21:44
Ik heb morgen een meting bij Ace & Tate maar misschien moet ik m’n ogen toch elders laten meten. Bij een zelfstandige winkel dus b

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 10:10
625164 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:58:

IK wilde een extra zonnebril. Dus naar de opticien. Toch maar even een oog meting laten doen.

Resultaat

Na even kort overleg toch besloten een bril te nemen op mijn oude sterkte, daar had ik namelijk goed zicht mee, en alles was scherp zonder klachten.

Rechts: C -0.25, A -0.50, S 180 Links S +0.25 A -0.5 S165 (volgens recept, dat ik zojuist even heb opgezocht)

Een klein verschil, dus ipv nog een paar polariserende glazen te bestellen vond ik het prima.

Wat opvalt is dat de As bij het rechter glas significant anders is dan het glas volgens het oude montuur.

Nu praat ik mezelf snel klachten aan, maar ik merk dat er toch een verschil zit in het rechter glas waar ik last van heb (licht branderig).

De vraag: A. Kan dit? B: Heeft de as hier uberhaubt invloed op? Online lees ik verschillende verhalen en conflicterende statements. Ter info, de brillen zijn zo goed als van het zelfde type / vorm / glas grootte).

Overigens denk ik mezelf ook hoofdpijn aan sinds ik weet dat ik iets andere sterkte heb, maar ik lees aan de andere kant dat dit sterkte verschil te weinig invloed heeft.
toon volledige bericht
De as scheelt nagenoeg niets. Het aantal graden bij de meting gaat maar tot en met 180. De cilinder werkt immers over de gehele breedte. As van 1 is dus maar 1 graad verder. Daar kan je geen klachten van hebben.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
625164 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:58:

Resultaat

toon volledige bericht
De as van de cilinder zal in dit geval niet direct klachten geven. Wat wel klachten kan geven is dat bij de meting zelf een sterkte van +0,25 is gemeten, terwijl in de oude (en dus ook de nieuwe bril als ik je goed begrijp) -0,25 is ingeslepen. Teveel min is meestal irritant en kan dus de klachten geven die je ervaart.
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:40:
Ik hoop dat iemand mij hier wat kan helpen. Mijn slechtste oog heeft -2.5 á -3 met een cilinder van -2.75 á -3, de ander zit hier wat onder. Is er bij deze sterktes veel verschil in soorten glas te zien? Het montuur wat ik wil is bij Hans Anders te krijgen, maar ook bij een lokale opticien. Natuurlijk is HA goedkoper, maar hoe zit het in de kwaliteit van het glas? Ga ik dit merken? Gewoon enkelvoudige glazen, eventueel wat dunner geslepen.
Dit verschil merk je pas als je het ziet (haha open deur). Nee zonder gekheid. Ja er is verschil te zien aan het glas zelf. Afhankelijk van het materiaal dat gebruikt wordt kun je met de HA glazen eindigen met een dikker glas, dan bij een zelfstandig opticien. Dit hoeft niet, maar gebeurt wel vaker. Wat oneerlijker is, is dat je bij HA vaak een toeslag betaalt voor de toevoeging van je cilindersterktes, terwijl dit bij de zelfstandigen vaak bij de prijs inbegrepen zit (in onze eigen winkel is dat namelijk ook het geval). Het kijken zou bij een wat dikker glas nadeliger kunnen uitpakken, omdat er potentieel meer randvertekening in het glas zit. Dit zou je meer het vissenkom effect kunnen geven. Dit alles is alleen niet te demonstreren, maar dit moet je zelf ervaren. Als je altijd al HA glazen gewend bent zou er weinig mis kunnen gaan. Als je receptglazen van de zelfstandige gewend bent, zou je last kunnen krijgen met wennen.
Opi schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:07:
Ik overweeg een Serengeti zonnebril op sterkte aan te schaffen. Na bij diverse brillenzaken en opticiens langs te zijn geweest met vragen over kosten en modellen, kreeg ik van een verkoper de mededeling dat de Serengeti zonnebrillen op sterkte met een ander procedé worden gemaakt, wat er voor zorgt dat de coating na één à twee jaar los laat. Ik kan dit bericht ergens nergens valideren. Van reguliere Serengeti zonnebrillen hoor ik alleen maar positieve verhalen Heeft één van jullie ervaring met Serengeti zonnebrillen op sterkte?
Ik heb bijna vijf jaar lang bij een Serengeti dealer gewerkt, maar heb dat nog nooit meegemaakt op de glazen op sterkte. Wat wel voorkomt is dat mensen de kunststof glazen kiezen en vervolgens de mooie Serengeti op een warme dag in de auto laten liggen waardoor de coating ervanaf klapt. Les 1: laat de dure Serengeti onder geen beding in de snikhete auto liggen!
Maar goed, wat eerlijker zou zijn is dat de opticien zou zeggen dat zijn eigen glazen voor hem aantrekkelijker zijn om te verkopen. De glazen van Serengeti zijn niet alleen voor de consument duurder, maar ook voor de opticien, omdat ze in verhouding veel meer van hun eigen glazen doen dan die van Serengeti. Dit levert voor hem een inkoopvoordeel op.
Ik kan je niet beloven dat de coating altijd goed blijft. Ik ken wel genoeg mensen die een Serengeti hadden en pas na een jaar of 8 terugkwamen omdat het montuur lelijk werd. De glazen zagen er meestal nog heel goed uit. Tip is wel, kies indien mogelijk voor de minerale lenzen van Serengeti. Die kijken het prettigst.
nwnc schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 01:49:
Ik heb morgen een meting bij Ace & Tate maar misschien moet ik m’n ogen toch elders laten meten. Bij een zelfstandige winkel dus b
Ace & Tate biedt ook de mogelijkheid om voor €25,- je ogen te laten meten bij aangesloten zelfstandigen. Je bril wordt alleen wel €25,- duurder ;) Heel veel zelfstandigen die ik ken (waaronder ikzelf) bieden ook een betaalbare monturen+glazen lijn aan om je toch aan een betaalbare bril te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

@cri0s dank je voor de heldere uitleg. Ik heb zelf een voorkeur voor glazen lenzen, dus daarmee hoop ik sowieso het risico te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 07:15

JaQ

Iemand hier ervaring met brillen online bestellen?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

@ Hierboven.

De koppijn is weg. Het bleek dat de bril niet helemaal recht was gemaakt, dus vervorming. Na het rechbuigen van de bril is het top.

@JaQ Brillen24 is ruk. Langzaam en klantenservice kennen ze eigenlijk niet. CharlieTemple is wel snel en goede service. Maak een foto van je recept en upload deze in de tool.

Let wel op. Het afstellen van de bril is niet gedaan, maar dan loop je gewoon de eerste de beste ketenopticien binnen (op een rustig tijdstip) en kijk je de medewerkster lief aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
625164 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:05:
@ Hierboven.

De koppijn is weg. Het bleek dat de bril niet helemaal recht was gemaakt, dus vervorming. Na het rechbuigen van de bril is het top.

@JaQ Brillen24 is ruk. Langzaam en klantenservice kennen ze eigenlijk niet. CharlieTemple is wel snel en goede service. Maak een foto van je recept en upload deze in de tool.

Let wel op. Het afstellen van de bril is niet gedaan, maar dan loop je gewoon de eerste de beste ketenopticien binnen (op een rustig tijdstip) en kijk je de medewerkster lief aan.
Vraagje, hoe vreemd zou het zijn als je moet betalen om je bril (die je online elders hebt gekocht) af te laten stellen bij een opticien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 07:15

JaQ

cri0s schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:05:
Vraagje, hoe vreemd zou het zijn als je moet betalen om je bril (die je online elders hebt gekocht) af te laten stellen bij een opticien?
Dat zou niet vreemd zijn, net zoals je moet betalen voor service bij een andere garage dan de garage waar je een nieuwe auto gekocht hebt. Dat staat overigens los van kopen op internet, hetzelfde geldt voor kopen bij een andere winkel lijkt me :)

Overigens krijg ik nergens korting als ik mijn ogen niet laat meten, terwijl ik toch al 15 jaar dezelfde sterkte in glazen heb.... Ik snap dat een winkel geld kost, net zoals apparatuur, goed opgeleide opticiens en voorraad, maar misschien heb ik die service niet altijd nodig.

Begrijp me goed, ik zou nog steeds iedere (paar) jaar een nieuwe bril bij mijn vaste opticien kopen, maar online zou ik gerust een aantal additionele brillen aanschaffen (gewoon omdat een bruin montuur beter past bij bruine schoenen, riem en horlogebandje, en zwart beter bij... nou ja.. je snapt t wel :) ) Maar dan moet t geen complete troep zijn.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• cri0s
JaQ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:28:
[...]

Overigens krijg ik nergens korting als ik mijn ogen niet laat meten, terwijl ik toch al 15 jaar dezelfde sterkte in glazen heb.... Ik snap dat een winkel geld kost, net zoals apparatuur, goed opgeleide opticiens en voorraad, maar misschien heb ik die service niet altijd nodig.

Begrijp me goed, ik zou nog steeds iedere (paar) jaar een nieuwe bril bij mijn vaste opticien kopen, maar online zou ik gerust een aantal additionele brillen aanschaffen (gewoon omdat een bruin montuur beter past bij bruine schoenen, riem en horlogebandje, en zwart beter bij... nou ja.. je snapt t wel :) ) Maar dan moet t geen complete troep zijn.
Juist, dat is ook een beetje de reden dat ik het vraag. Wat inbegrepen zit bij de prijs van de bril verschilt per opticien. Ik weet dat er een aantal zijn die de oogmeting vermelden op de factuur, om hem vervolgens weer als korting te geven bij aanschaf van een complete bril. Maar als je geen meting laat doen? Dat laat ik aan de opticien zelf ;). Iemand die bij mij aangeeft dat de sterkte al 15 jaar hetzelfde is, krijgt alsnog de meting te verduren. Vooral omdat ik ook zeker moet weten dat de sterkte dan wel hetzelfde is, maar de gezichtsscherpte kan helaas (ongemerkt) dalen. Wij verlenen dan ook een stukje oogzorg en preventie om je ook zo lang mogelijk te laten genieten van goed zicht. Als je bij ons je ogen laat meten is dit dan ook gratis wanneer je een bril aanschaft. Alleen wanneer je de meting mee wilt hebben om elders een bril te bestellen betaal je voor deze dienst.

Waar wij als opticien meer mee bezig zijn is de service die we verlenen op brillen die (al dan niet bij onze eigen winkel) gekocht zijn. Bijvoorbeeld het afstellen van brillen en vervangen van neuspads en oortips. Normaal gesproken is dit dus echt service. Kost niks, want vaak verwacht de klant ook dat het niks kost. Sterker nog; vaak genoeg komt het voor dat een klant binnenwandelt, zijn (voor ons) vreemde bril laat stellen en weggaat zonder überhaupt te vragen of het iets kost. We hebben vooral onszelf als branche hierin te kort gedaan, door dit jarenlang als service voor Jan en alleman te doen en nu plukt de internetwinkel daar de vruchten van.
Ik probeer altijd na te gaan wat ik zelf zou doen in zo'n situatie, maar dat is erg lastig voor te stellen omdat ik verpest ben door mijn kijk op de branche. Ik ben als jonge ondernemer vooral op zoek naar manieren om ons vak bestaansrecht te laten houden, maar tegelijkertijd mee te bewegen in wat er op internet allemaal gebeurt. Ik snap dus ook als geen ander dat iemand voor een appel en een ei drie brillen koopt om een beetje te kunnen switchen met verschillende stijlen.

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Enkelvoudig met lage sterktes kun je online nog wel eens een gokje wagen.
Maar bij hoge sterktes en of multifocaal... ik zie het niet gebeuren.

Of ik moet beter zeggen, je moet niet zo'n kritische kijker zijn wil je dan tevreden zijn met het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981389

*knip* spam.

[ Voor 97% gewijzigd door naitsoezn op 10-10-2017 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 981389

Je kunt brillenglazen online bestellen voor in je eigen montuur.
En natuurlijk in je eigen sterkte.
En nu denk je waarschijnlijk: Dat kan toch niet?

Ook multifocale glazen is mogelijk en hoog corrigerende brillenglazen.

Als je een paar glazen bestelt krijg je gelijk een mailtje met instrukties om een foto van je gezicht met de betreffende bril op te maken, deze foto wordt bewerkt en zo kunnen ze het juiste doorkijkpunt bepalen.

Volgens mij is Tweakers opgezet voor liefhebbers van nieuwe techniek en nieuwe toepassingen, nou Google maar eens op brillenglazen.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 981389 op 13-10-2017 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992013

Nog nooit een bril op sterkte nodig gehad, maar moet er nu toch echt aan geloven.
Heb me net lokaal aangemeld bij http://zienengezienworden.nl/ voor een oogscan.

Heb enkel ervaring met fashion zonnebrillen en hoop dat jullie me kunnen helpen een praktisch montuur te kunnen vinden, wat zijn zoal goede pointers om op te letten bij het overwegen van een aanschaf van een bril op sterkte ?

Alvast bedankt guys :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

Daniel36

vernieuwde formule

JaQ schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:20:
Iemand hier ervaring met brillen online bestellen?
Zeker. Ik heb meerdere brillen online gekocht.
Beviel goed, zeker gezien de kosten maar er zijn ook nadelen.
De service ontbreekt, zeker qua de bril goed op het hoofd stellen e.d.
Mijn ervaringen met brillen 24 zijn op zich prima.

Ik ga nu weer naar een opticien voor een oogmeting en om te informeren naar lenzen.
Ik koop de bril of hopelijk lenzen dan ook daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Anoniem: 992013 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:24:
Nog nooit een bril op sterkte nodig gehad, maar moet er nu toch echt aan geloven.
Heb me net lokaal aangemeld bij http://zienengezienworden.nl/ voor een oogscan.

Heb enkel ervaring met fashion zonnebrillen en hoop dat jullie me kunnen helpen een praktisch montuur te kunnen vinden, wat zijn zoal goede pointers om op te letten bij het overwegen van een aanschaf van een bril op sterkte ?

Alvast bedankt guys :)
Is het al gelukt? Heb een korte Tweakers vakantie gehouden en zie je bericht dus weer eens veel te laat! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
Beste tweakers/ beeldschermbril gebruikers,

Ik heb nooit een bril of lenzen gehad, maar ik ben nu van plan een beeldschermbril aan te schaffen bij Eye-wish. Mijn werkgever betaald de glazen (als het goed is iedere werkgever volgens de ARBO wet) en de monturen zijn op dit moment tot 200 euro gratis.

Ik ben 28 jaar en zit al sinds mijn jeugd non-stop achter een beeldscherm.(focal distance ca 80cm). Ik heb tot verkort eigenlijk nooit oog problemen gehad. Sinds een half jaar zie ik wat wazig in de verte na het werken achter een standaard beeldscherm op mijn werk. Als ik in het weekend niet werkte, of thuis werk (50 inch beeldscherm op een paar meter afstand) dan had ik daar minder last van. Nu kan het natuurlijk om natuurlijke veroudering gaan, maar gezien de grote hoeveelheid close-up work leek me dat niet het geval. In rust accomoderen de menselijke ogen van nature relatief ver weg tot oneindigheid. Nu spannen mijn ogen zich continue in en lijken ze zich aan het eind van de dag niet meer gelijk te kunnen ontspannen.

Het lijkt er dus op dat ik een lichte min dioptrie creeer door het computer gebruik. De volgende ochtend heb ik er minder last van in het verkeer.

Nu was mijn plan om een beeldscherm bril te kopen met een lichte plus diopter (bijv +0.25) om mijn ogen te helpen met accomoderen op de afstand van mijn beeldscherm zonder grote moeite te doen. Ik heb het hier niet over lui maken, maar over het voorkomen van een grotere min diopter (myopia) door het close-up werk.

Vervolgens ben ik zowel naar Pearl als Eye-wish geweest voor een oogtest. De pearl oogtest was wat snel en minder uitgebreid. Hier kwam uit dat ik -0.25 en -0.5 diopter had. Daar heb ik hetzelfde verhaal verteld en de opticien begreep mij en was het er mee eens dat ik een lichte + diopter kon nemen voor het beeldscherm werk.

Mijn werk vergoed de glazen en alleen een standaard montuur. Vervolgens zag ik bij eye-wish dat alle merk monturen gratis waren. Vervolgens heb ik daar een complete oogtest gedaan. Deze voelde veel beter en uitgebreider aan (meer lens testjes en soorten testen). Hier kwam uit dat ik op beide ogen -0.25 had en voor een oog lichte cylinder afwijking. Over de oogtest had ik een beter gevoel, alleen over de oplossing van de optician wat minder.

De optician rade mijn aan om -0.25 diopter te nemen. Bij het testen van een bril met -0.25 zag ik inderdaad in de verte weer scherp en dichtbij kon ik ook nog prima zien (dat kon ik al). Ik kreeg hierdoor wel een sort goed gevoel. Ik kreeg alleen later weer een gevoel dat dit een quick fix is en niet de oorzaak oplost. Ze rade me zelfs aan om deze bril achter mijn computer te gebruiken. Hierdoor zouden mijn ogen dus nog harder moeten werken. Een lichte plus bril rade ze mij niet aan, want ze gaf als argument dat het vergrotende effect mijn ogen lui zou maken. Het ging mij niet om het vergrotende effect, maar om de beter afgestelde focal distance.

Vervolgens heb ik met de optician de soorten glazen bij eye-wish besproken. (https://www.eyewish.nl/brillen/enkelvoudige-bril). De normale enkelvoudige glazen zouden kunnen, maar ze rade me aan om de Enkelvoudige glazen Professional glazen te nemen (80 euro duurder). Deze hebben lichte leesondersteuning voor mensen die veel op werk lezen etc. Volgens haar zou dit ongeveer een 0.5 diopter oogrust geven (minder accomoderen). De enkelvoudige lenzen zouden -0.25 diopter zijn bij het rechtdoor kijken door de lenzen, en lees ondersteuning geven (ik gok dus + diopter) zit onder de pupil hoogte (dus eigenlijk ter hoogte van je beeldscherm of dashboard in de auto).

Toen dacht ik ben ik nou gek of is -0.25 + 0.5 diopter leesondersteuning = +0.25? Toen ik dat vroeg kreeg ik niet echt een iets zeggend antwoord terug.

- Nu is mijn vraag of er andere mensen zijn met soort gelijk ervaringen?
- Is er iemand bekend met enkelvoudige glazen met leesondersteuning (eye-wish professional) (Volgens haar zie je geen vlakken zoals bij multifocale glazen).
- Kan ik dan niet gewoon een goedkopere +0.25 computer kopen?

Ik ben onderzoeker van functie, dus ik heb natuurlik gezocht naar like-minded mensen. Hieronder wat leesvoer wat matched aan mijn gedachtes. Het is dus niet zo dat ik gebrainwashed ben door die websites, maar eerder dat het klopt met het verhaal in mijn hoofd. Nu betekend dus niet dat dit ook de waarheid is.
myopia.org/
http://endmyopia.org/

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 16:49
Vandaag een bril gekocht bij Ace & Tate. Mijn sterkte is maar -0,25 dus het is niet extreem noodzakelijk maar aangezien ik klachten heb is het wel handig.

Mij werd door de verkoper aangeraden een blue light filter in de glazen te laten zetten. Omdat ik veel voor een beeldscherm zit is het volgens hun erg fijn. Persoonlijk twijfel ik nog een beetje.. maar gelukkig kan ik de bril binnen 30 dagen gewoon ruilen tegen een met andere glazen erin.

Ik ben gegaan voor het montuur "Hudson" in de kleur tiger wood.

Afbeeldingslocatie: https://www.aceandtate.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1696x746/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/u/hudson_tigerwood_face.png

Helaas nog 6 tot 10 werkdagen wachten tot de bril geleverd gaat worden...

Het is mijn eerste bril, dus ik ben erg benieuwd wat ik er van ga vinden. Het zal zeker in het begin even wennen zijn, en dan zal hij vast nog wel eens op het nachtkastje liggen terwijl ik op het werk zit omdat het nog geen onderdeel is van je ochtendritueel.

Iemand hier ervaring met het blue light filter van Ace & Tate? Of een blue light filter in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Rik. schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:24:
Vandaag een bril gekocht bij Ace & Tate. Mijn sterkte is maar -0,25 dus het is niet extreem noodzakelijk maar aangezien ik klachten heb is het wel handig.

Mij werd door de verkoper aangeraden een blue light filter in de glazen te laten zetten. Omdat ik veel voor een beeldscherm zit is het volgens hun erg fijn. Persoonlijk twijfel ik nog een beetje.. maar gelukkig kan ik de bril binnen 30 dagen gewoon ruilen tegen een met andere glazen erin.

Ik ben gegaan voor het montuur "Hudson" in de kleur tiger wood.

[afbeelding]

Helaas nog 6 tot 10 werkdagen wachten tot de bril geleverd gaat worden...

Het is mijn eerste bril, dus ik ben erg benieuwd wat ik er van ga vinden. Het zal zeker in het begin even wennen zijn, en dan zal hij vast nog wel eens op het nachtkastje liggen terwijl ik op het werk zit omdat het nog geen onderdeel is van je ochtendritueel.

Iemand hier ervaring met het blue light filter van Ace & Tate? Of een blue light filter in het algemeen?
toon volledige bericht
Ik heb wel een bril met blue filter, kijkt wat rustiger als je veel achter beeldschermen zit. Persoonlijk heb ik liever heldere glazen maar dat is denk ik een kwestie van wennen/voorkeur. Wanneer je echter met bv. Photoshop moet werken waarbij kleur echtheid belangrijk is... neem dan géén blauwfilter!

Indien je de glazen om mag ruilen als niet goed, geld terug garantie: waarom niet zou ik dan denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Thalaron schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:33:
[...]

Ik heb wel een bril met blue filter, kijkt wat rustiger als je veel achter beeldschermen zit. Persoonlijk heb ik liever heldere glazen maar dat is denk ik een kwestie van wennen/voorkeur. Wanneer je echter met bv. Photoshop moet werken waarbij kleur echtheid belangrijk is... neem dan géén blauwfilter!

Indien je de glazen om mag ruilen als niet goed, geld terug garantie: waarom niet zou ik dan denken ;)
Kleur is in mijn werk niet echt belangrijk op dit moment. Ik vind het vooral een raar idee dat het zoveel blauw weg filtert.. Er stond daar een pasbril met dat filter erop, en toen hun met een blauwe laserpen op de muur schenen was die stip gewoon helemaal niet zichtbaar... maargoed, we zullen het zien zodra hij binnen is.

Edit:
Ik heb toch besloten om de bestelling aan te laten passen en het blue light filter eraf te halen. Ik werk de laatste tijd steeds vaker met kleuren en dan is dat filter dus ook niet echt handig.

Nu dus nog maar even afwachten hoe de bril gaat bevallen, aangezien 't mijn eerste bril gaat zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Rik. op 05-03-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Vandaag mijn eerste bril ontvangen. Het is wel echt even wennen om continue iets voor je ogen te hebben terwijl je voorheen altijd een volledig gezichtsveld had, moet je nu echt zorgen dat je door de bril heen kijkt.

Wat mij wel opvalt is dat de glazen erg vettig zijn, bij aankomst waren ze niet helemaal schoon (klein beetje stof erop) en heb ik dit met het meegeleverde doekje proberen schoon te maken, maar het lijkt erop alsof de glazen dan juist erg vettig worden.

Iemand tips hoe je de glazen het beste schoon kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rik. schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:17:
Vandaag mijn eerste bril ontvangen. Het is wel echt even wennen om continue iets voor je ogen te hebben terwijl je voorheen altijd een volledig gezichtsveld had, moet je nu echt zorgen dat je door de bril heen kijkt.

Wat mij wel opvalt is dat de glazen erg vettig zijn, bij aankomst waren ze niet helemaal schoon (klein beetje stof erop) en heb ik dit met het meegeleverde doekje proberen schoon te maken, maar het lijkt erop alsof de glazen dan juist erg vettig worden.

Iemand tips hoe je de glazen het beste schoon kunt maken?
Niet-vette&pH-neutrale zeep, lauw water en een goed microvezeldoekje (de bijgeleverde doekjes zijn soms maar matig) werken bij mij prima.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 11-03-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
begintmeta schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:37:
[...]

Niet-vette zeep, lauw water en een goed microvezeldoekje (de bijgeleverde doekjes zijn soms maar matig) werken bij mij prima.
Gebruik je dan ook nog van die speciale spray, of is dat eigenlijk maar onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rik. schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:23:
[...]

Gebruik je dan ook nog van die speciale spray, of is dat eigenlijk maar onzin?
Sprays werken vaak ook prima, speciale reinigingsmiddeldoekjes ook (wel altijd goed opletten of de producten compatibel zijn met je lenzen&coatings) ik gebruik als de nood hoog is ook wel eens een microvezeldoekje en wat ademvocht, maar IMHO is wat lauw stromend water, wat afwasmiddel en een goede microvezeldoek het prettigst.

Ben ook benieuwd naar wat anderen gebruiken en aanraden of afraden.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 09-03-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor dagelijks gebruik heb ik een microvezeldoekje, en voor de ernstige gevallen gebruik ik Neutral afwasmiddel met lauwwarm water, dat is mild genoeg en ontvet toch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Zorg er in elk geval dat je niet je bril met zeep waar citruszuur / met van die brilpoetsdoekjes schoonmaakt. En keukenrol is ook een no go.

Je wilt dus PH Neutrale zeep (bij ons is dat bij de lokale drogisterij te halen, de supermarkt(en) hadden het hier niet). Citruszuur tast de coating (op termijn) aan.

Wij gebruiken van de locale opticien een speciale spray (gratis bijvullen voor klanten) i.c.m. een goede microvezel doek welke we enkel voor de brillen gebruiken. Werkt ook prima.

Wanneer ik ergens ben waar ik bovenstaande opties niet kan gebruiken dan gebruik ik met enige tegenzin lauw-warm water met (eerst wat verdunnen) aanwezige zeep. Vervolgens 3 dubbel afspoelen en resterende druppels weg deppen/blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 21:54
Vandaag ook de gok maar gewaagd. Sinds enkele jaren een bril. Niet heel erg sterkte nodig en zonder bril zie ik prima. Maar meer tegen de hoofdpijn.

Eerste bril werd me 300 euro afgetroggeld, en een jaar laten was de sterkte al niet meer goed... Toen voor 150 euro klaar.

Nu maar de gok gewaagd bij Charlie Temple. 25 Euro met duurste glas inclusief blauwfilter want veel beeldschermwerk. Ja vaak ook grafisch, maar dan zet ik de bril wel ff af (+ een wentijd).

Ben erg benieuwd naar de kwaliteit en waar ik nog tegenaan loop. Hopelijk dinsdag de bril binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Waah schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:05:
Vandaag ook de gok maar gewaagd. Sinds enkele jaren een bril. Niet heel erg sterkte nodig en zonder bril zie ik prima. Maar meer tegen de hoofdpijn.

Eerste bril werd me 300 euro afgetroggeld, en een jaar laten was de sterkte al niet meer goed... Toen voor 150 euro klaar.

Nu maar de gok gewaagd bij Charlie Temple. 25 Euro met duurste glas inclusief blauwfilter want veel beeldschermwerk. Ja vaak ook grafisch, maar dan zet ik de bril wel ff af (+ een wentijd).

Ben erg benieuwd naar de kwaliteit en waar ik nog tegenaan loop. Hopelijk dinsdag de bril binnen.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring, zelf wil ik namelijk ook graag nog eens ooit een zonnebril op sterkte bij Charlie Temple bestellen. Je hebt wel een recente meting gebruikt neem ik aan? Anders kan het zijn dat je over een tijdje de bril alweer moet vervangen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Rik. schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:37:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring, zelf wil ik namelijk ook graag nog eens ooit een zonnebril op sterkte bij Charlie Temple bestellen. Je hebt wel een recente meting gebruikt neem ik aan? Anders kan het zijn dat je over een tijdje de bril alweer moet vervangen…
Ik zit ondertussen al op mijn 4e bril (mijn sterkte is al even niet gewijzigd. vorige 2 metingen waren zo goed als gelijk). Dus ik verwacht niet dat mijn ogen nog slechter worden komende tijd.

En heb net de bevestiging ontvangen. Verstuurd met DHL (helaas, die bezorgen niet bij de buren of bij een pakketpunt) dus nog ff afwachten wanneer ik hem echt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Waah schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Ik zit ondertussen al op mijn 4e bril (mijn sterkte is al even niet gewijzigd. vorige 2 metingen waren zo goed als gelijk). Dus ik verwacht niet dat mijn ogen nog slechter worden komende tijd.

En heb net de bevestiging ontvangen. Verstuurd met DHL (helaas, die bezorgen niet bij de buren of bij een pakketpunt) dus nog ff afwachten wanneer ik hem echt heb.
Welke bril van Charlie Temple heb je besteld als ik vragen mag? Als je het duurste glas neemt kom je normaal een heel stuk boven de 25,- uit bij Charlie Temple voor zover ik gezien had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Rik. schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:56:
[...]

Welke bril van Charlie Temple heb je besteld als ik vragen mag? Als je het duurste glas neemt kom je normaal een heel stuk boven de 25,- uit bij Charlie Temple voor zover ik gezien had.
https://www.charlietemple.nl/brillen-calvin/#

Wel enkelvoudige bril trouwens. De versie met beeldscherm-bril glas. Daar zit al dun glas in. ik heb niet extra-dun glas want dat was geen keus volgens mij (en vind ik niet zo nodig).

De meekleurende glazen etc zijn natuurlijk duurder. Maar bij de duurste glasoptie denk ik aan alle coatings en dun glas. Niet aan exotische opties als meekleurend glas e.d.

Ik kan via zorgverzekering gratis bril kiezen bij Ace&Tate. Maar daar zijn enkel hipsterbrillen/oude-opa-brillen te koop IMHO. Dus dan betaal ik er maar voor :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Waah schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:02:
[...]

https://www.charlietemple.nl/brillen-calvin/#

Wel enkelvoudige bril trouwens. De versie met beeldscherm-bril glas. Daar zit al dun glas in. ik heb niet extra-dun glas want dat was geen keus volgens mij (en vind ik niet zo nodig).

De meekleurende glazen etc zijn natuurlijk duurder. Maar bij de duurste glasoptie denk ik aan alle coatings en dun glas. Niet aan exotische opties als meekleurend glas e.d.

Ik kan via zorgverzekering gratis bril kiezen bij Ace&Tate. Maar daar zijn enkel hipsterbrillen/oude-opa-brillen te koop IMHO. Dus dan betaal ik er maar voor :F
Zo te horen ben jij ook bij Anderzorg verzekerd. Ik heb mijn bril ook van Ace & Tate en ze hebben er echt niet alleen maar "hipster" brillen naar mijn mening.. Zelf heb ik deze bril gekocht: https://www.aceandtate.nl/hudson-tiger-wood

Persoonlijk ben ik zeer tevreden over Ace & Tate en de samenwerking met Anderzorg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Rik. schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:07:
[...]

Zo te horen ben jij ook bij Anderzorg verzekerd. Ik heb mijn bril ook van Ace & Tate en ze hebben er echt niet alleen maar "hipster" brillen naar mijn mening.. Zelf heb ik deze bril gekocht: https://www.aceandtate.nl/hudson-tiger-wood

Persoonlijk ben ik zeer tevreden over Ace & Tate en de samenwerking met Anderzorg
Ik had liever gewoon handje contantje zoals het vorig jaar bij Anderzorg nog was (en waar ik vanuit ging toen ik afsloot).

En die bril is prima, maar IMHO elke bril met die kleurencombi is voor "oude" mensen :+ . Een wat frisser model hebben ze eigenlijk niet bij Ace&tate. Het is bijna allemaal houtkleurig zoals die je linkt, en ronde(re) glazen.

Maar dat is een mening O-) Maar als je niet van die stijl houd.... het is een beetje het enige wat ze verkopen bij Ace & Tate. De vorm die ik nu heb gekozen (en vaak heb) hebben ze bijvoorbeeld niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 12-03-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Waah schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Ik had liever gewoon handje contantje zoals het vorig jaar bij Anderzorg nog was (en waar ik vanuit ging toen ik afsloot).

En die bril is prima, maar IMHO elke bril met die kleurencombi is voor "oude" mensen :+ . Een wat frisser model hebben ze eigenlijk niet bij Ace&tate. Het is bijna allemaal houtkleurig zoals die je linkt, en ronde(re) glazen.

Maar dat is een mening O-) Maar als je niet van die stijl houd.... het is een beetje het enige wat ze verkopen bij Ace & Tate. De vorm die ik nu heb gekozen (en vaak heb) hebben ze bijvoorbeeld niet.
Als je niet van die stijl houdt kom je bij Ace & Tate misschien een beetje bedrogen uit inderdaad. Al moet ik wel zeggen dat de kleuren op de website niet volledig kloppen..

De bril die ik in mijn vorige post gezet heb, lijkt daar vrij licht van kleur met echt een duidelijke print erin. In het echt is de bril een heel stuk donkerder en dus kun je als je in de buurt woont altijd eens even gaan kijken, misschien dat er toch wat bij zit. Eventueel als reservebril? Zolang je het vergoed krijgt zou ik er gebruik van maken, en zeker als je die vergoeding speciaal voor een bril hebt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Rik. schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:14:
[...]

Als je niet van die stijl houdt kom je bij Ace & Tate misschien een beetje bedrogen uit inderdaad. Al moet ik wel zeggen dat de kleuren op de website niet volledig kloppen..

De bril die ik in mijn vorige post gezet heb, lijkt daar vrij licht van kleur met echt een duidelijke print erin. In het echt is de bril een heel stuk donkerder en dus kun je als je in de buurt woont altijd eens even gaan kijken, misschien dat er toch wat bij zit. Eventueel als reservebril? Zolang je het vergoed krijgt zou ik er gebruik van maken, en zeker als je die vergoeding speciaal voor een bril hebt afgesloten.
Dat was de planning ook wel, al woon ik niet echt in de buurt van zo'n winkel. Maar goed, ik kom toch ook nog wel eens buiten mijn provincie :+ dus ga zeker nog eens langs. Kunnen ze meteen mijn ogen even meten weer :9 Idem voor mijn vriendin.

En had het meer afgesloten voor de tandartskosten... en zo had ik er bijna gratis een bril bij O-) . Maar dat viel op het eerste oog wel tegen. Maar ik ga zeker nog eens even langs. Extra bril kan (bij mij) geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:28
Ook sinds kort weer een nieuwe bril, helaas ook weer kwart puntje achteruit gegaan.
Een titanium Porsche design met blauwlicht filter in de glazen. Het is een stuk steviger bouwkwaliteit dan een kunststofmontuur dat ik hiervoor had. Kwaliteit heeft wel degelijk een prijs. Over glas met blauwlichtfilter ben ik eigenlijk best wel enthousiast. Bij normaal gebruik merk je er niks van maar als je half door het glas kijkt en half gewoon zie je wel echt een fors verschil.

http://www.rodenstock.com...&gender=all&material=all# (en dan in volledig zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Waah schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:16:
[...]

Dat was de planning ook wel, al woon ik niet echt in de buurt van zo'n winkel. Maar goed, ik kom toch ook nog wel eens buiten mijn provincie :+ dus ga zeker nog eens langs. Kunnen ze meteen mijn ogen even meten weer :9 Idem voor mijn vriendin.

En had het meer afgesloten voor de tandartskosten... en zo had ik er bijna gratis een bril bij O-) . Maar dat viel op het eerste oog wel tegen. Maar ik ga zeker nog eens even langs. Extra bril kan (bij mij) geen kwaad.
Het is wel lastig om de bril bij te laten stellen als je hem bij Ace & Tate koopt, als je op een stukje rijden van de winkel woont kun je natuurlijk niet zomaar langs gaan.
Gelukkig doet het Eye Wish filiaal bij mij in de buurt daar niet moeilijk over en hebben ze mijn bril kosteloos bijgesteld, maar natuurlijk wel op eigen risico omdat de bril niet bij hun gekocht is.

Bij mij was de tandartsverzekering en vergoeding voor podotherapie de rede dat ik het pakket “jong” gekozen heb, dus qua bril vergoeding is het mooi meegenomen en dat dat dan alleen bij Ace & Tate is maakt in mijn geval niet uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Rik. op 12-03-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
timmert26 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:22:
Ook sinds kort weer een nieuwe bril, helaas ook weer kwart puntje achteruit gegaan.
Een titanium Porsche design met blauwlicht filter in de glazen. Het is een stuk steviger bouwkwaliteit dan een kunststofmontuur dat ik hiervoor had. Kwaliteit heeft wel degelijk een prijs. Over glas met blauwlichtfilter ben ik eigenlijk best wel enthousiast. Bij normaal gebruik merk je er niks van maar als je half door het glas kijkt en half gewoon zie je wel echt een fors verschil.

http://www.rodenstock.com...&gender=all&material=all# (en dan in volledig zwart)
Mooie bril! En niet gek dat Titanium een stevigere bouwkwaliteit heeft als kunststof (al voelt het waarschijnlijk vooral degelijker. Kunststof is juist heel "sterk").

Maar je snapt zelf toch ook dat je vooral voor het merk betaald? (Porsche Design). Niet dat daar iets inherent mis mee is. Het is een mooie bril, en iets dat je dagelijks draagt. Dus het geld meer dan waard. Maar laten we niet zeggen dat prijs/kwaliteit lineair omhoog gaat en dat een bril van 100 euro 4x slechter is als je Porsche O-)

Zodra design/mode zich er mee bemoeit, is de term "kwaliteit heeft wel degelijk een prijs" niet zoveel waarde. Nou ja, natuurlijk heeft kwaliteit een prijs. Maar die prijs ligt IMHO een stuk lager dan die Porsche :+ en de prijs is ook geen garantie voor kwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 12-03-2018 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:28
Ik doelde inderdaad op dat het vooral veel degelijker voelt. Ik merk dat het minder afzakt en ook beter vorm houdt dan kunststof. Uiteraard betaal je ook voor het merk, maar bepaalde materialen (en dan vooral metalen) zijn gewoon duurder dan kunststof. Ik draag dan ook altijd een bril, en dit zit vele malen beter dan de vorige.

Het scheelt in mijn geval dat mijn vader opticien is en ik een familieprijsje krijg. Zelf zou ik ook niet zo veel geld voor een bril neerleggen. Ik ben zelf ook niet merk gebonden, ik kijk gewoon wat ik zelf mooi vind. Dat was dit keer een wat andere categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de pasvorm, stevigheid/vormvastheid en haptische eigenschappen van mijn plastic (mylon) montuur van Mykita.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zLnsr4j.jpg

En binnen! Eerste indruk: niet anders dan mijn Pearle bril van 150 euro. Glazen zijn prima ontspiegeld. Enige is dat je, als er een scherm achter je bevind, je een blauwe reflectie hebt. Dat is het blauwfilter van de computerglazen. Getuige dat het werkt.

Het filtert niet al het blauw gelukkig. Op de monitor zie ik nauwelijks verschil, maar wit is wel iets geler. Maar het scheelt niet heel veel.

Tot nu toe erg tevreden. Was vrij snel gewend. Ga zeker vaker bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

Daniel36

vernieuwde formule

Ik moest aan een andere bril en omat ik tien jaar geleden lenzen had gedragen en dat me wel beviel...
Nu heb ik lenzen en een nieuwe bril, maar verdorie, de lenzen bevallen niet echt goed.
Per saldo draag ik dus bijna altijd de bril en gebruik een oude zonnebril op sterkte bij veel zonlicht in de auto.

Vroeger nevielen de lenzen me uitstekend...beetje verbaasd ben ik.
Het zijn wederom zachte lenzen. Maandlenzen van de Hans Anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Daniel36 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:38:
Ik moest aan een andere bril en omat ik tien jaar geleden lenzen had gedragen en dat me wel beviel...
Nu heb ik lenzen en een nieuwe bril, maar verdorie, de lenzen bevallen niet echt goed.
Per saldo draag ik dus bijna altijd de bril en gebruik een oude zonnebril op sterkte bij veel zonlicht in de auto.

Vroeger nevielen de lenzen me uitstekend...beetje verbaasd ben ik.
Het zijn wederom zachte lenzen. Maandlenzen van de Hans Anders.
Wat bevalt je niet aan de lenzen dan?
Heb je niet gewoon hele droge ogen waardoor de lenzen gaan irriteren? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je ogen niet geschikt zijn voor lenzen, dat lees je wel vaker en dat kan ook ondanks dat je eerder lenzen gedragen hebt.

Vanavond mijn nieuwe bril maar eens laten bijstellen. Vorige week vrijdag de bril ontvangen, maar nog geen tijd gehad om naar een opticien te gaan en hem bij te laten stellen.

Ik ga de bril vanavond bij een Pearle filiaal laten bijstellen, volgens de klantenservice is dat ondanks dat de bril van Ace & Tate komt geen enkel probleem en gratis. Ben benieuwd, heb er ook wel geld voor over mochten ze toch willen dat je daarvoor betaald, aangezien de bril nu gewoon van mijn neus zakt..
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste