Draag al jaren een bril, altijd via een bekende opticien 'hier in het dorp', waar de mensen vanuit andere dorpen ook naartoe komen. Tevens goed in gehoorapparaten, zonnebrillen enzovoort, maar daarvoor zijn we niet in dit topic. Verschillende brillen versleten, van verschillende merken, waaronder Emanuel Ungaro en Paul Frank.
Laatste was een Paul Frank-montuur, polycarbonaat, glanzend zwart met een turquoise eromheen, zodat het toch wat brak. Plaatjes niet meer te vinden en voor een mooie foto is de bril na 2,5 te gehavend. Als
profielfoto, is het montuur nog te zien, alhoewel de foto daar weer wat klein is en ook nog eens zwart/wit.
Het was tijd voor iets anders, dus weer naar de opticien, Fijne persoon die me nagenoeg altijd helpt met mijn brillen werkte er nog steeds dus 'Hee René, tijd voor een nieuwe bril voor CLB'. Uiteraard eerst zelf gekeken, verschillende modellen gepast en ik neigde al snel weer naar een groot, vrij zwaar montuur van polycarbonaat.
Theo ofzo is niks voor mij, vast sterk, maar oogt te ielerig voor mij, metaal of losse neusvleugeltjes is ook niks voor mij, vind ik niet prettig zitten, lijkt fragiel, dus dan kom je al snel bij andere materialen. Houten brillen zijn erg mooi, of materialen als steen of buffel, alleen dan wordt het een dure aangelegenheid, te duur wel:

Persoon die me hielp in kwestie is juist niet van zelfde type monturen en dergelijke en dat is wel erg leuk. Wat te denken van dit, of rond, of zus of zo. Uiteindelijk een leuk montuur gevonden van
Oliver Peoples met een sleutelgat neusbrug, van polycarbonaat, meer rondere glazen en heel fijn metalen montuur aan de onderkant van het glas. Het betrof de Hendon LA in
Hicktory Tortoise / Matte Black, maar dat was glanzend afgewerkt en toch wel te 'vlekkerig'. Met de kennis van betreffende opticien dook hij achter de computer om mij het 'matte' model te laten zien, wat daarna speciaal besteld werd. Dat model is minder vlekkerig, maar ook mat afgewerkt en heeft als naam:
Semi-Matte Cocobolo / Antique Gold. Ondertussen ogen opnieuw gemeten en bij beide ogen is het een kwart slechter geworden: -2,25 en -3,25, zodat dat alvast bekend was. Binnen enkele dagen was het montuur binnen, waarna het natuurlijk kijken was. Veel mooier montuur qua kleur, waarbij de kleur van de afwerking geen zwart was, maar juist goud. Dat was wel even wennen, maar ben in de week daarna drie keer teruggeweest, elke keer even kwartiertje kijken en toen zag ik 'die opzichte gouden accentjes' niet meer.

Dus toen de deal maar beklonken en de hele mikmak besteld. Montuur kostte € 300, glazen waren € 150 per stuk. Er was ook een klasse dikker en weet ik het allemaal, maar aangezien de onderrand van het montuur 3mm dik is, was dit was mooier. Ook "beter, sterker, harder dan de glazen in mijn vorige bril" dus prima.
Heel anders dan dat ik voorheen had, maar dat is juist weleens leuk, het is en blijft ook voor mij een sieraad.