12 x 330WP | Oost/west
Probleem bleek na een week intensief gebruik toch niet verholpen. Inmiddels heb ik de bril weer ingeleverd.G-addict schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:17:
Probleem is opgelost, en nog vrij eenvoudig ook. Het montuur is iets verwarmd en omgebogen. Nu staat het iets "ronder" en zijn alle klachten weg :-)
Een ander montuur uitgezocht (omdat het oakley montuur teveel beweegt vanwege de rechte brilpoten) en daar komen weer meekleurende glazen in maar dan van hetzelfde merk als van de andere bril (Hoya vs Essilor).
Dag beste mensen
Ik heb een titanium montuur, met daarin 2 brillenglazen uiteraard. Ik heb echter ook een pin-pointer metaal detector. Ga ik met de metaal detector naar het montuur, niks aan de hand. Ga ik met metaal detector naar mijn rechterglas, piept hij als een gek. Doe ik het zelfde bij het linkerglas, blijft ie dood stil.
Dus het montuur wordt niet herkent als metaal, echter iets in het rechterglas wordt dus herkent als metaal. Niet de steuntjes op de neus, die geven ook geen signaal. Vraag is: waarom het ene glas wel metaal bevat en het andere glas blijkbaar niet. Bij specsavers en pearle geweest, die hebben hier nog nooit van gehoord. Misschien iemand hier wel?
Ik heb een titanium montuur, met daarin 2 brillenglazen uiteraard. Ik heb echter ook een pin-pointer metaal detector. Ga ik met de metaal detector naar het montuur, niks aan de hand. Ga ik met metaal detector naar mijn rechterglas, piept hij als een gek. Doe ik het zelfde bij het linkerglas, blijft ie dood stil.
Dus het montuur wordt niet herkent als metaal, echter iets in het rechterglas wordt dus herkent als metaal. Niet de steuntjes op de neus, die geven ook geen signaal. Vraag is: waarom het ene glas wel metaal bevat en het andere glas blijkbaar niet. Bij specsavers en pearle geweest, die hebben hier nog nooit van gehoord. Misschien iemand hier wel?
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe bril. De sterkte is ongeveer -3.0 sferisch en -1.5 cilindrisch en ik heb gekozen voor (bi-)asferische glazen.
Op zondag heb ik de bril de hele dag gedragen, en ook op maandag en dinsdag op kantoor. Al vrij snel merkte ik dat ik minder scherp zag dan met mijn oude bril. In eerste instantie dacht ik dat dit gewoon wennen was. Aan het einde van dinsdag had ik echter behoorlijk last van hoofdpijn.
Na wat experimenteren ontdekte ik dat ik een stuk scherper zie als ik de bril iets hoger voor mijn ogen houdt.
Vandaag ben ik teruggegaan naar de opticien. Die heeft het montuur opnieuw afgesteld, zodat de bril iets hoger zit. Dit helpt een beetje, maar het probleem is nog niet helemaal opgelost.
Ze vertelden dat bij asferische glazen de glazen 4 mm lager worden ingeslepen (dan de pupil hoogte). Blijkbaar werkt dat in mijn geval niet. Mijn vraag is daarom: is dit inderdaad normaal om te doen? En waarom?
P.S. We hebben al afgesproken dat er nieuwe glazen besteld worden als het afstellen niet voldoende heeft geholpen, dus dat is het probleem niet.
P.S.2. Als ik mijn hoofd iets naar achter kantel, wordt het beeld ook scherper in de verte.
Op zondag heb ik de bril de hele dag gedragen, en ook op maandag en dinsdag op kantoor. Al vrij snel merkte ik dat ik minder scherp zag dan met mijn oude bril. In eerste instantie dacht ik dat dit gewoon wennen was. Aan het einde van dinsdag had ik echter behoorlijk last van hoofdpijn.
Na wat experimenteren ontdekte ik dat ik een stuk scherper zie als ik de bril iets hoger voor mijn ogen houdt.
Vandaag ben ik teruggegaan naar de opticien. Die heeft het montuur opnieuw afgesteld, zodat de bril iets hoger zit. Dit helpt een beetje, maar het probleem is nog niet helemaal opgelost.
Ze vertelden dat bij asferische glazen de glazen 4 mm lager worden ingeslepen (dan de pupil hoogte). Blijkbaar werkt dat in mijn geval niet. Mijn vraag is daarom: is dit inderdaad normaal om te doen? En waarom?
P.S. We hebben al afgesproken dat er nieuwe glazen besteld worden als het afstellen niet voldoende heeft geholpen, dus dat is het probleem niet.
P.S.2. Als ik mijn hoofd iets naar achter kantel, wordt het beeld ook scherper in de verte.
[ Voor 4% gewijzigd door Rien91 op 13-05-2026 17:45 ]
Klinkt als iets dat ik jaren terug heb gehad. Bril 4~45 graden kantelen loste de problemen zo goed als op. Men had het centrum van mijn pupil/ glazen circa een CM te hoog zitten.Rien91 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:23:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe bril. De sterkte is ongeveer -3.0 sferisch en -1.5 cilindrisch en ik heb gekozen voor (bi-)asferische glazen.
Of dat hetzelfde issue is hier… geen idee.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Even voor de duidelijkheid; betreft het bi-asferische glazen of regulier asferisch? In het laatste geval slijp je de glazen inderdaad +-4mm lager in dan pupilhoogte. Heeft te maken met de vertekening die in het glas komt op het moment dat die glazen eenzijdig worden 'afgevlakt'.Rien91 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:23:
Bij biasferische glazen dan juist weer niet.
Met een cilindersterkte van -1,50 kun je een milimeter of 2 verschil t.o.v. het optimale doorkijkpunt echt wel al merken in het kijkgemak. Hoofd naar achteren kantelen maakt dat je concreet door iets andere sterkte heen kijkt, wat misschien net wat rustiger/logischer kijkt voor je. De inclinatiehoek (voorzijde montuur gekanteld tov gezicht) verkleinen zal eenzelfde effect geven zonder de bijbehorende nekklachten.
Als het problemen blijft opleveren zullen die glazen inderdaad anders ingemeten danwel ingeslepen moeten worden. Anders blijf je je telkens aanpassen aan een niet optimaal glas.
Het gaat inderdaad om bi asferische glazen. Hoe verschillen die met uni (?) asferische glazen wbt inslijpen?Jari_S schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:18:
[...]
Even voor de duidelijkheid; betreft het bi-asferische glazen of regulier asferisch? In het laatste geval slijp je de glazen inderdaad +-4mm lager in dan pupilhoogte. Heeft te maken met de vertekening die in het glas komt op het moment dat die glazen eenzijdig worden 'afgevlakt'.
Bij biasferische glazen dan juist weer niet.
Met een cilindersterkte van -1,50 kun je een milimeter of 2 verschil t.o.v. het optimale doorkijkpunt echt wel al merken in het kijkgemak. Hoofd naar achteren kantelen maakt dat je concreet door iets andere sterkte heen kijkt, wat misschien net wat rustiger/logischer kijkt voor je. De inclinatiehoek (voorzijde montuur gekanteld tov gezicht) verkleinen zal eenzelfde effect geven zonder de bijbehorende nekklachten.![]()
Als het problemen blijft opleveren zullen die glazen inderdaad anders ingemeten danwel ingeslepen moeten worden. Anders blijf je je telkens aanpassen aan een niet optimaal glas.
Ondertussen zelf al wat artikelen gevonden die de relatie beschrijven tussen hoe de hoek tussen de optische as en visuele as de mate van hoogte inslijping zou moeten beïnvloeden: per graad twee mm lager? Maar er wordt niets gezegd over een verschil tussen bi asferische of uni asferische glazen.
https://www.abdo.org.uk/wp-content/uploads/2024/06/DO-July-_-August-2024-CPD-with-References.pdf
https://www.eyecarebusiness.com/issues/2002/september/dispensing-aspherics
Kan ik wat vragen?
Momenteel heb ik zowel een bril voor veraf met leesondersteuning en een computer-/leesbril en deze wissel ik regelmatig. Dat werkt niet handig en ik wil een multifocale bril hebben. Ik heb o.a. een prisma in mijn glas. Het belangrijkste voor mij is dat computerwerk en lezen goed gaat. Voor veraf heb ik minder ondersteuning nodig en ik kan ook zonder bril buiten lopen. De veraf bril is vooral voor een rustiger beeld en een beetje scherpte.
Mijn zonnebril voor veraf is helaas vorig jaar gestolen.
Eerst dacht ik eraan om een multifocale bril voor dagelijks gebruik te nemen, en daarnaast een multifocale zonnebril. Toen zei mijn opticien dat je ook meekleurende glazen kunt kiezen. Heb je geen aparte zonnebril nodig. Dus dan kan ik een multifocale bril met meekleurende glazen nemen, en daarnaast bijvoorbeeld nog een leesbril/computerbril op sterkte. Ik begreep namelijk van de opticien dat wanneer je veel achter de computer werkt, een computerbril comfortabeler is dan een multifocale bril.
Mag ik vragen wat jullie ervaring is met meekleurende glazen? Geven die dezelfde "donkerte" als een normale zonnebril?
En klopt het dat een multifocale bril minder geschikt is voor langdurig computerwerk dan een computerbril? Ervaren jullie dit ook?
Momenteel heb ik zowel een bril voor veraf met leesondersteuning en een computer-/leesbril en deze wissel ik regelmatig. Dat werkt niet handig en ik wil een multifocale bril hebben. Ik heb o.a. een prisma in mijn glas. Het belangrijkste voor mij is dat computerwerk en lezen goed gaat. Voor veraf heb ik minder ondersteuning nodig en ik kan ook zonder bril buiten lopen. De veraf bril is vooral voor een rustiger beeld en een beetje scherpte.
Eerst dacht ik eraan om een multifocale bril voor dagelijks gebruik te nemen, en daarnaast een multifocale zonnebril. Toen zei mijn opticien dat je ook meekleurende glazen kunt kiezen. Heb je geen aparte zonnebril nodig. Dus dan kan ik een multifocale bril met meekleurende glazen nemen, en daarnaast bijvoorbeeld nog een leesbril/computerbril op sterkte. Ik begreep namelijk van de opticien dat wanneer je veel achter de computer werkt, een computerbril comfortabeler is dan een multifocale bril.
Mag ik vragen wat jullie ervaring is met meekleurende glazen? Geven die dezelfde "donkerte" als een normale zonnebril?
En klopt het dat een multifocale bril minder geschikt is voor langdurig computerwerk dan een computerbril? Ervaren jullie dit ook?
[ Voor 5% gewijzigd door segil op 28-05-2026 10:37 ]
Geen ervaring met meekleurende bril, want dat werkt niet in de auto omdat je dan achter glas zit.segil schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:33:
Kan ik wat vragen?
Wel ervaring met multifocaal en computerwerk.... Ik werk met meerdere schermen, en het werkt voor mij gewoon niet.
De zone waar het computerscherm in focus is, is te smal bij een multifocale bril. Dus voor computerwerk gebruik ik terug een goedkope Kruidvat bril met sterkte van 2.0, waar mijn multifocale gaat tot 2.5 in het onderste leesgedeelte.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kan zelf kiezen hoe donker ik wil, 4 gradaties en ik kan ook kiezen uit zwart, bruin, groen en nog één (Geel?). Bruin geeft een mooiere tint aan de wereld, maar ik heb deze keer voor de donkerste zwart gekozen vanwege mijn problematiek met fel licht.
Het bij en terug kleuren werkt erg vlot en je bent er zo aan gewend. Houd er rekening mee dat als je ergens naar binnen loopt het net iets te donker is om goed alles te zien. Ben je zonder bril stekeblind heeft dat dus nadelen. En bij zonnig weer met lichte bewolking, zie je bij hele donkere glazen soms een regenwolk die er niet is.
Ik zou bij Prisma niet snel multifocaal kiezen, dan kijk je toch altijd in een andere hoek? Lijkt me lastig goed te krijgen en voor werk wil je t toch zo rustig mogelijk houden voor je ogen?
In de auto moet je een zonnebril erbij bij meekleurende glazen, dus je zit dan toch snel met alsnog 2 brillen. Tenzij je zo een opzetbril pakt. Maar ik heb gewoon alledrie en dat werkt voor mijn idioot lichtgevoelige ogen het best. Ik zou daarom ook nooit meer anders kiezen, het is veel rustiger voor je ogen om meekleurende glazen te hebben.
Het bij en terug kleuren werkt erg vlot en je bent er zo aan gewend. Houd er rekening mee dat als je ergens naar binnen loopt het net iets te donker is om goed alles te zien. Ben je zonder bril stekeblind heeft dat dus nadelen. En bij zonnig weer met lichte bewolking, zie je bij hele donkere glazen soms een regenwolk die er niet is.
Ik zou bij Prisma niet snel multifocaal kiezen, dan kijk je toch altijd in een andere hoek? Lijkt me lastig goed te krijgen en voor werk wil je t toch zo rustig mogelijk houden voor je ogen?
In de auto moet je een zonnebril erbij bij meekleurende glazen, dus je zit dan toch snel met alsnog 2 brillen. Tenzij je zo een opzetbril pakt. Maar ik heb gewoon alledrie en dat werkt voor mijn idioot lichtgevoelige ogen het best. Ik zou daarom ook nooit meer anders kiezen, het is veel rustiger voor je ogen om meekleurende glazen te hebben.
Inmiddels best wel wat ervaring met meekleurende glazen van Hoya (in groen) en Zeiss (in groen, bruin en blauw). Ik vind het heel prettig, maar dezelfde donkerte als van een normale zonnebril haal je nooit.. tenzij je er een UV-lamp op zet. Maar in de dagelijkse praktijk dus niet. En zoals al genoemd, in de auto bijv. kleurt het niet mee.segil schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:33: