Top tip! Helemaal niet bij stil gestaan dat ik zelf ook zonnebrillen heb met die vleugeltjes 🤣 ik ga gelijk schroeven, thanks!True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:22:
[...]
Ik had iets vergelijkbaars laatst (het schroefje van het neusvleugeltje laten vallen en was kwijt), kun je er niet eentje (tijdelijk) van een zonnebril of zo schroeven?
Helaas al mn zonnebrillen hebben een ander systeem, daar zit het vleugeltje geklemt in een U beugeltje. De bril van mn zoontje heeft geschroefde vleugeltjes. Maar ik zie nu dat Specsavers Heerhugowaard open is zo, dan moet t goed komen. Bedankt voor t meedenken! 👍
Een gewone bril op sterkte, geen zonnebril.Thalaron schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:07:
@Fietsventje Zonnebril (op sterkte of icm lensen)?
En dus ook geen contactlenzen. Af en toe wel eens geprobeerd (zoals tijdens het kiezen van het montuur van mijn nieuwe bril), maar vind het veel gedoe voor weinig voordeel.
Vanwaar de vraag?
@Fietsventje ah mijn fout… ik bedoelde met mijn antwoord iets dat je kon doen met de tegoedbon 😅
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Mijn beeldschermbril is stuk en nu kwam ik dit tegen: https://wijmakenbrillen.n...gory/beeldscherm-brillen/.
Daar zeggen ze dat je gewoon bij je sterkte iets op kan tellen. Is dat dan precies hetzelfde als de dure brillen van eyewish, pearle etc? Daar maken ze het heel spannend met brillen voor verschillende afstanden etc.: https://www.pearle.nl/brillen/computerbril.
Daar zeggen ze dat je gewoon bij je sterkte iets op kan tellen. Is dat dan precies hetzelfde als de dure brillen van eyewish, pearle etc? Daar maken ze het heel spannend met brillen voor verschillende afstanden etc.: https://www.pearle.nl/brillen/computerbril.
Geen idee, maar voor die prijs heb ik bij de locale opticien mijn ogen helemaal door laten meten en een bril laten aanmeten met de sterkte per glas op de juiste plek op het glas ingesteld. Als je toch een random bril met dezelfde sterkte in beide glazen gaat halen, kan je volgens mij net zo goed een computerbril bij de Kruidvat/Action oid halen.
nou ja, de prijs daar was niet waar ik naar verwees, ik zat dan te denken aan een goedkopere aanbieder maar het ging mij meer om het systeem.gwystyl schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:56:
Geen idee, maar voor die prijs heb ik bij de locale opticien mijn ogen helemaal door laten meten en een bril laten aanmeten met de sterkte per glas op de juiste plek op het glas ingesteld. Als je toch een random bril met dezelfde sterkte in beide glazen gaat halen, kan je volgens mij net zo goed een computerbril bij de Kruidvat/Action oid halen.
Ik heb een beeldscherm bril via werk maar ik zou wel een tweede willen, vandaar dat ik probeer uit te vinden in hoeverre die verhalen van de opticiens kloppen of dat het echt zo simpel is als +1,25.
Ik heb toevallig mijn recept van de eyewish en daar staat ook naast de normale 3 waarden per oog eronder 1,25.
Kan natuurlijk zijn dat ze iets bijzonders doen met de glazen maar dat kan ik nergens heel concreet vinden.
Het stukje sterkte dat we optellen bij je recept voor ver weg, is normaal gesproken iets dat wij als opticien extra nameten. Dit hangt onder andere af van je gebruikte schermafstand. Leeftijd speelt daarnaast ook een rol. Voor iemand die 41 is, zou +1,25 teveel zijn bijvoorbeeld.datadevil schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:54:
[...]
nou ja, de prijs daar was niet waar ik naar verwees, ik zat dan te denken aan een goedkopere aanbieder maar het ging mij meer om het systeem.
Ik heb een beeldscherm bril via werk maar ik zou wel een tweede willen, vandaar dat ik probeer uit te vinden in hoeverre die verhalen van de opticiens kloppen of dat het echt zo simpel is als +1,25.
Ik heb toevallig mijn recept van de eyewish en daar staat ook naast de normale 3 waarden per oog eronder 1,25.
Kan natuurlijk zijn dat ze iets bijzonders doen met de glazen maar dat kan ik nergens heel concreet vinden.
Ik zou het altijd laten nameten in ieder geval.
BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL
Ik gebruik dit als beeldschermbril. https://nl.aliexpress.com/item/1005007512115468.htmldatadevil schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:13:
Mijn beeldschermbril is stuk en nu kwam ik dit tegen: https://wijmakenbrillen.n...gory/beeldscherm-brillen/.
dankjewel voor je reactie. Ik heb het laten opmeten in mei vorig jaar alleen die bril is na 1 keer vallen al gebarsten dus ik zocht naar een goedkopere vervanging. Op het recept stond los 1.25 dus ik vermoed dat dat de plus zou zijn, de andere waren 3 kolommen die ik vermoed over andere dingen gaan als ik het zo zag op verschillende sites.cri0s schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:37:
[...]
Het stukje sterkte dat we optellen bij je recept voor ver weg, is normaal gesproken iets dat wij als opticien extra nameten. Dit hangt onder andere af van je gebruikte schermafstand. Leeftijd speelt daarnaast ook een rol. Voor iemand die 41 is, zou +1,25 teveel zijn bijvoorbeeld.
Ik zou het altijd laten nameten in ieder geval.
Enige wat ik niet goed snap is dat men praat over verschillende vormen mbt hoe ver je kunt kijken:
"Heb jij een intensieve kantoorbaan, waarbij je zowel je aantekeningen, als je beeldscherm en ook het presentatiescherm scherp wilt zien? Dan kies je deze glazen, perfect om afwisselend op verschillende afstanden scherp te zien tot circa 6 meter.".
Wordt die bril dan zo geslepen dat je er op een bepaalde manier doorheen moet kijken? Dit is overigens van HansAnders, bij Eyewish waar mijn bril vandaan komt klinkt het simpeler:
Een beeldschermbril is een goede optie wanneer je een groot deel van je tijd besteed achter een scherm of als je wel eens klachten ervaart, zoals rug- en nekpijn, vermoeide ogen en minder goed in slaap vallen. Een beeldschermbril wordt specifiek afgestemd op de afstand tussen jou en het beeldscherm, waardoor je hier geen last meer van hebt. De sterkte in een beeldschermbril is een andere sterkte dan je normale-, lees- of multifocale bril. Kom dus eerst langs voor een oogmeting om de juiste sterkte te bepalen.
Oftewel, ik kan dus waarschijnlijk zelf bestellen elders met die +1,25?
dat gaat om het blauwlicht denk ik, bij mij gaat het om scherpteHandelingen schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:06:
[...]
Ik gebruik dit als beeldschermbril. https://nl.aliexpress.com/item/1005007512115468.html
Het is een bril voor scherpte. De plus waarde dat ze adverteren is ondercorrectie, de plus waarde tel je op bij je huidige waarde bv: -4+0.25=-3.75Ddatadevil schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:58:
[...]
dat gaat om het blauwlicht denk ik, bij mij gaat het om scherpte
Voor weinig koop je een prefabricated set en kun je experimenteren en afbouwen als je merkt dat je ogen zich aanpassen aan de lagere correctie.
[ Voor 17% gewijzigd door Handelingen op 10-02-2025 15:52 ]
ah sorry, dus wel correctie.. maar dan mis ik nog mijn andere correcties als cylinder en as..Handelingen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Het is een bril voor scherpte. De plus waarde dat ze adverteren is ondercorrectie, de plus waarde tel je op bij je huidige waarde bv: -4+0.25=-3.75D
Als die laag is kun je het weglaten en anders kun je het proberen met de helft van de cylinder waarde bovenop sferisch.datadevil schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:51:
[...]
ah sorry, dus wel correctie.. maar dan mis ik nog mijn andere correcties als cylinder en as..
Om even wat tegengeluid te laten horen: ga gewoon naar een opticien voor advies i.p.v. meuk uit China te laten komen om dan de helft weg te gooien omdat het vanaf het begin al niet past en dan maar gewoon door te blijven draaien met andere sterktesdatadevil schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:51:
[...]
ah sorry, dus wel correctie.. maar dan mis ik nog mijn andere correcties als cylinder en as..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Het kan altijd. Het soort glas bepaalt namelijk de hoogte van het stukje sterkte dat opgeteld moet worden bij je vertecorrectie. Daarnaast kan het ook goed zijn dat de sterkte voor nabij sowieso veranderd is.datadevil schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:58:
[...]
Oftewel, ik kan dus waarschijnlijk zelf bestellen elders met die +1,25?
Tip van de opticien: Meet de afstand die je nodig hebt tot je meest gebruikte scherm en laat de sterkte voor je meten door iemand die alle in's en out's kent van de verschillende verkrijgbare glazen in plaats zelf te gaan vogelen.
Je wilt niet weten hoeveel mensen wij wekelijks zien die zelf zijn gaan aanmodderen met sterktes en brillen van verschillende aanbieders, die dan vervolgens ons nodig hebben om een écht goed glas te maken. Als het vooral om het geld te doen is, is het vaak goedkoper om het in een keer goed te doen.
Leuk om te lezen dat het idee van ondergecorrigeerde glazen voor schermwerk nu mainstream wordt, dit zal progressie van bijziendheid aanzienlijk verminderen. Toen ik ermee kwam aanzetten werd het met de grond gelijk gemaakt. M'n projectje had als doel om te proberen om myopie voor zo ver mogelijk terug te draaien. Aan het begin zag ik het scherm amper met -2, op het moment is -1.5 goed genoeg voor schermgebruik.
@Handelingen (aka Manke), nee dat is niet wat @cri0s zegt. Laten we dat vooral benadrukken…
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Heb ik beeldscherm brillen verkeerd begrepen? 
Een enkelvoudige computerbril is een computerbril met één sterkte voor dichtbij of veraf. Een enkelvoudige computerbril is ideaal voor scherp zicht op verschillende afstanden. Zo zorgt een enkelvoudige computerbril tot 40 centimeter voor haarscherp zicht op je smartphone en laptop. Werk je vaak op een computerscherm? Dan kan je het beste gaan voor een computerbril op afstand tussen 40 centimeter en 80 centimeter.
Volgens mij begreep ik wel. Het zijn brillen die je scherp laten zien tot een korte afstand dat zonder bril niet te doen is.
Je ontlast je ogen en ciliaire spier door minder min voor je ogen te zetten tijdens schermgebruik.
https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2790368
Een enkelvoudige computerbril is een computerbril met één sterkte voor dichtbij of veraf. Een enkelvoudige computerbril is ideaal voor scherp zicht op verschillende afstanden. Zo zorgt een enkelvoudige computerbril tot 40 centimeter voor haarscherp zicht op je smartphone en laptop. Werk je vaak op een computerscherm? Dan kan je het beste gaan voor een computerbril op afstand tussen 40 centimeter en 80 centimeter.
Volgens mij begreep ik wel. Het zijn brillen die je scherp laten zien tot een korte afstand dat zonder bril niet te doen is.
Je ontlast je ogen en ciliaire spier door minder min voor je ogen te zetten tijdens schermgebruik.
https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2790368
[ Voor 94% gewijzigd door Handelingen op 11-02-2025 20:01 ]
die 1,25 komt van een recept van de opticien. Ik kan het nog wel een keer hier posten later (ben nu niet in de buurt van het recept) maar het is dus niet zo dat ik helemaal geen opticien erbij wilde maar dat mijn bril al na een paar maanden stuk aan het gaan is na een val waar hij blijkbaar niet tegenkan en ik hem graag voordeliger wil vervangen..cri0s schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:10:
[...]
Het kan altijd. Het soort glas bepaalt namelijk de hoogte van het stukje sterkte dat opgeteld moet worden bij je vertecorrectie. Daarnaast kan het ook goed zijn dat de sterkte voor nabij sowieso veranderd is.
Tip van de opticien: Meet de afstand die je nodig hebt tot je meest gebruikte scherm en laat de sterkte voor je meten door iemand die alle in's en out's kent van de verschillende verkrijgbare glazen in plaats zelf te gaan vogelen.
Je wilt niet weten hoeveel mensen wij wekelijks zien die zelf zijn gaan aanmodderen met sterktes en brillen van verschillende aanbieders, die dan vervolgens ons nodig hebben om een écht goed glas te maken. Als het vooral om het geld te doen is, is het vaak goedkoper om het in een keer goed te doen.
Het belangrijkste deel uit mijn vorige bijdrage is dat die 1,25 gebaseerd is op het glastype dat de vorige opticien heeft geleverd. Als je bij mij in de winkel komt en een ander glas bestelt met dat voorschrift en ik check niet of die toevoeging van 1,25 klopt met ons glasmerk/glastype, dan is er een kans dat het niet werkt voor de door jou beoogde afstand.datadevil schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:08:
[...]
die 1,25 komt van een recept van de opticien. Ik kan het nog wel een keer hier posten later (ben nu niet in de buurt van het recept) maar het is dus niet zo dat ik helemaal geen opticien erbij wilde maar dat mijn bril al na een paar maanden stuk aan het gaan is na een val waar hij blijkbaar niet tegenkan en ik hem graag voordeliger wil vervangen..
In een poging om mijzelf te verduidelijken;
Glasmerk 1 heeft een sterkteverloop van 0,55 dioptrie. Dat betekent dat er tussen je computerdeel en je leesdeel 0,55 dioptrie verschil zit. Stel je sterkte is +0,25 voor de verte en +1,25 nabij, dan verloopt je glas van onder naar boven met 0,55 dioptrie. Ergo, de sterkte voor de computer is dan nog (+0,25+1,25)-0,55=0,95 op het doorkijkpunt bovenin.
Glasmerk 2 heeft een sterkteverloop van 1,00 dioptrie.
Stel je sterkte is nog steeds +0,25 voor de verte en +1,25 voor nabij, dan verloopt je glas van onder naar boven met 1,00 dioptrie. De sterkte op het doorkijkpunt bovenin is dan +0,50. Dit is bijna +0,50 dioptrie minder sterk dan bij glasmerk 1.
Dit zijn bijvoorbeeld degressieve computerglazen. Dan zijn er nog progressieve glazen waar dit andersom werkt. Als je een enkelvoudig glas besteld met je verte sterkte en +1,25 dan is er een kans dat het werkt. Maar dit hangt af van wat voor type er besteld is en of die +1,25 je volledige leesadditie is of de herberekende sterkte voor schermafstand.
En @Handelingen : Je hebt beeldschermbrillen inderdaad verkeerd begrepen. Twee woorden die we je al vaker toeschrijven: Confirmation Bias.
Je gaat er weer blind vanuit dat het weer over myopie, pseudomyopie en ondercorrectie gaat. Bij beeldschermbrillen gaat het normaal gezien over presbyopie. Dus nee, ondercorrectie wordt niet ineens mainstream. En dan maak ik er alweer teveel woorden aan vuil.
Ben wel benieuwd hoeveel tijd hier tussen heeft gezeten?Handelingen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:54:
Aan het begin zag ik het scherm amper met -2, op het moment is -1.5 goed genoeg voor schermgebruik.
Belangrijk om onderscheid te maken met kinderen (neem aan dat je het hier over volwassenen hebt). Ondercorrectie bij kinderen werkt averechts op progressieve bijziendheid en kan dit zelfs versnellen.Handelingen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:54:
ondergecorrigeerde glazen voor schermwerk / dit zal progressie van bijziendheid aanzienlijk verminderen.
[ Voor 44% gewijzigd door Southern Sun op 12-02-2025 13:53 ]
wow.. een boel geleerd. Ik ga denk ik maar eens klagen als alternatief dat een kunststof montuur van 160 euro niet bij 1 keer vallen zo moet beschadigen.cri0s schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:14:
[...]
Het belangrijkste deel uit mijn vorige bijdrage is dat die 1,25 gebaseerd is op het glastype dat de vorige opticien heeft geleverd. Als je bij mij in de winkel komt en een ander glas bestelt met dat voorschrift en ik check niet of die toevoeging van 1,25 klopt met ons glasmerk/glastype, dan is er een kans dat het niet werkt voor de door jou beoogde afstand.
In een poging om mijzelf te verduidelijken;
Glasmerk 1 heeft een sterkteverloop van 0,55 dioptrie. Dat betekent dat er tussen je computerdeel en je leesdeel 0,55 dioptrie verschil zit. Stel je sterkte is +0,25 voor de verte en +1,25 nabij, dan verloopt je glas van onder naar boven met 0,55 dioptrie. Ergo, de sterkte voor de computer is dan nog (+0,25+1,25)-0,55=0,95 op het doorkijkpunt bovenin.
Glasmerk 2 heeft een sterkteverloop van 1,00 dioptrie.
Stel je sterkte is nog steeds +0,25 voor de verte en +1,25 voor nabij, dan verloopt je glas van onder naar boven met 1,00 dioptrie. De sterkte op het doorkijkpunt bovenin is dan +0,50. Dit is bijna +0,50 dioptrie minder sterk dan bij glasmerk 1.
Dit zijn bijvoorbeeld degressieve computerglazen. Dan zijn er nog progressieve glazen waar dit andersom werkt. Als je een enkelvoudig glas besteld met je verte sterkte en +1,25 dan is er een kans dat het werkt. Maar dit hangt af van wat voor type er besteld is en of die +1,25 je volledige leesadditie is of de herberekende sterkte voor schermafstand.
Begon ermee rond 2018 nav een youtube video van Todd Becker.Southern Sun schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Ben wel benieuwd hoeveel tijd hier tussen heeft gezeten?
[...]
Belangrijk om onderscheid te maken met kinderen (neem aan dat je het hier over volwassenen hebt). Ondercorrectie bij kinderen werkt averechts op progressieve bijziendheid en kan dit zelfs versnellen.
M'n accommodatie zat vast op één sterkte, kwam hier pas laat achter, pas toen dit beter ging functioneren kwam er verbetering. Ik vermoed wel dat het voornamelijk chronische pseudomyopie is dat loskomt nadat ik het weer kon laten werken.
De COMET studie liet juist vertraging van progressie zien, de progressieve lenzen waren +2 en dat is veel te veel 'ondercorrectie' als je al bijziendheid hebt, het heeft alleen zin als je er ook scherp mee kunt zien en als je het beetje blur scherp kan stellen:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12657584/
Verkorting is bij kinderen mogelijk bij beter zicht met ortho-k wat geen exacte correctie geeft volgens mij:
https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2793222
De zogenaamde Relax brillenglazen doen hetzelfde.
En hoe oud ben je nu? Normale veroudering kan ook meehelpen met het afnemen van myopie als je 40+ bent (weliswaar niet veel, maar die 0.50 in 7 jaar tijd is in theorie wel mogelijk en dit is relatief weinig verschil om te zeggen in hoeverre die methode het verschil maakt). Maar daar zit ik niet genoeg in om meer over te zeggen.Handelingen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:27:
[...]
Begon ermee rond 2018 nav een youtube video van Todd Becker.
M'n accommodatie zat vast op één sterkte, kwam hier pas laat achter, pas toen dit beter ging functioneren kwam er verbetering. Ik vermoed wel dat het voornamelijk chronische pseudomyopie is dat loskomt nadat ik het weer kon laten werken.
De COMET studie liet juist vertraging van progressie zien, de progressieve lenzen waren +2 en dat is veel te veel 'ondercorrectie' als je al bijziendheid hebt, het heeft alleen zin als je er ook scherp mee kunt zien en als je het beetje blur scherp kan stellen:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12657584/
Verkorting is bij kinderen mogelijk bij beter zicht met ortho-k wat geen exacte correctie geeft volgens mij:
https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2793222
De zogenaamde Relax brillenglazen doen hetzelfde.
Maar ehm... je probeert veel met artikelen te onderbouwen zie ik, maar kom dan niet met de Comet studie. Die is op het gebied van myopie management (bij kinderen) al lang achterhaald, zwak opgezet en uit 2003. We zitten nu in 2025. Ondercorrectie kan progessieve myopie bij kinderen juist versnellen dus adviseer dat alsjeblieft niet.
Vergelijken met ortho-k kan ook niet helemaal, want dat geeft een perifere defocus waarvan bekend is dat het een remmende werking heeft op progessieve myopie, los van wat er op het centrale deel gebeurt.
[ Voor 12% gewijzigd door Southern Sun op 12-02-2025 17:46 ]
Ik zei het wat onduidelijk: ik had -4 met weinig cyl, ik probeerde destijds -2 en dat was helemaal niks, alles was wazig ook het scherm. Nu draag ik -1.5 voor het scherm en zonder bril lukt het ook als er voldoende daglicht is. Presbyopie heb ik niet, want ik kan accommoderen van dichtbij terwijl dat vast zat.
Lichte ondercorrectie kan het remmen als dat myope defocus geeft zowel centraal als perifeer. Met +2 ondercorrectie kan ik me voorstellen dat het versnelt, dan wordt er door te veel wazigheid niet geaccommodeerd.
Lichte ondercorrectie kan het remmen als dat myope defocus geeft zowel centraal als perifeer. Met +2 ondercorrectie kan ik me voorstellen dat het versnelt, dan wordt er door te veel wazigheid niet geaccommodeerd.
[ Voor 25% gewijzigd door Handelingen op 12-02-2025 18:45 ]
Ik zit te twijfelen over een nieuwe bril. Op dit moment draag ik multifocale glazen. Toen ik ze net had, was het geweldig. Ik kon weer alles lezen, zonder m’n bril af te doen. Echter duurde dit veel korter dan ik verwachtte. Ik weet het niet precies meer, maar zeker binnen 1,5-2 jaar moet ik m’n bril weer af doen.
De opticien zei dat dit vaker gebeurde en dat de aftakeling een stuk minder snel zal zijn.
Kan iemand een inschatting geven hoe lang het deze keer ongeveer gaat duren? Ik ben op dit moment 48 jaar en had een jaar geleden + 1,5 voor dichtbij.
De opticien zei dat dit vaker gebeurde en dat de aftakeling een stuk minder snel zal zijn.
Kan iemand een inschatting geven hoe lang het deze keer ongeveer gaat duren? Ik ben op dit moment 48 jaar en had een jaar geleden + 1,5 voor dichtbij.
Moeilijk te zeggen. Je kan online vinden hoe leessterkte gemiddeld toeneemt, maar dat kan persoonlijk ook veranderenRussel88 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:49:
Ik zit te twijfelen over een nieuwe bril. Op dit moment draag ik multifocale glazen. Toen ik ze net had, was het geweldig. Ik kon weer alles lezen, zonder m’n bril af te doen. Echter duurde dit veel korter dan ik verwachtte. Ik weet het niet precies meer, maar zeker binnen 1,5-2 jaar moet ik m’n bril weer af doen.
ben een metalen goudkleurige bril tegen gekomen (merk ray ban), dat goud kleurtje is dat een coating en kan er allergie optreden als er nikkel in zit ondanks het gouden laagje?
Mijn dochter (9) heeft myopie (bijziendheid) en zit nu al op de -5 (en ja bewezen dat het komt door schermtijd) bij ons krijgt ze minimaal scherm (je kan niet alles ontnemen) maar op school is bijna alles op scherm .
anyway
ze krijgt nu een bril met MiYOSMART glazen ( https://www.opticus.nl/br...ximale%20UV%2Dbescherming. )
hebben jullie ervaringen met jullie kinderen ? het is nog redelijk nieuw (in de winkels) maar het onderzoek loopt al 20 jaar ofzo .
anyway
ze krijgt nu een bril met MiYOSMART glazen ( https://www.opticus.nl/br...ximale%20UV%2Dbescherming. )
hebben jullie ervaringen met jullie kinderen ? het is nog redelijk nieuw (in de winkels) maar het onderzoek loopt al 20 jaar ofzo .
Miyosmart is wel mooi, maar wat m.i. effectiever is, is een normale tweede bril met lagere dioptrie voor computeren en lezen en dergelijke, dat ontlast de accommodatie en vermindert (hyperope) defocus in perifeer én centraal zicht zonder dat het zicht dichtbij wazig is. "Hyperope defocus" drijft progressie van bijziendheid, op deze manier kun je het minimaliseren. Volledige sterkte gebruiken tijdens activiteiten dichtbij is eigenlijk overcorrectie, het oog past zich erop aan. Bij Miyosmart is de correctie in het midden nog steeds maximaal om veraf duidelijk te zie , dus ik vraag me af hoe effectief het is tijdens close-up.Solid Seal schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:06:
Mijn dochter (9) heeft myopie (bijziendheid) en zit nu al op de -5 (en ja bewezen dat het komt door schermtijd) bij ons krijgt ze minimaal scherm (je kan niet alles ontnemen) maar op school is bijna alles op scherm .
anyway
<knip> Wanneer leer je het nou eens?
[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 30-05-2025 13:30 ]
Niet met mijn kinderen, wel met patiëntjes. Mooie resultaten mee, ook bij kinderen die om wat voor reden dan ook niet aan de atropine kunnen.Solid Seal schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:06:
anyway
Luister alsjeblieft niet naar @Handelingen in het belang van je kinderen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
MiYosmart niet in de praktijk. Wij werken met de glazen van Essilor, de Stellest glazen. Resultaten tot nu toe zijn veelbelovend.Solid Seal schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:06:
anyway
heb sinds vorige week een multifocale bril, met dure glazen per glas 480 euro, mijn sterktes zijn voor tussen afstand R +1,5 L +0,45 veraf R+1,49 L+0,78 Voor lezen +2,25. Ik heb hem nu een week volop gedragen. In huis tijdens werkzaamheden bijv in de keuken wordt ik erg duizeling, ik zie constant wazig en scherp dit is vooral met een volle aanrecht. Kijk ik bijv boven in een keukenkastje dan zie ik wazig, ga ik mijn hoofd iets van richting veranderen wordt het scherp, kortom ik moet recht op ieder object focussen om het scherp te zien, ik lijk wel een robot of een fotocamera. Ze zeggen dat je er aan moet wennen, ik geloof hier niet echt in, op mijn computer beeldscherm werken is totaal niet te doen, daar ben je ieder regeltje aan het zoeken tot die scherp is. Het liefst zou ik nu een glas hebben met één vaste sterkte in mijn geval de tussen afstand, ver weg is niet belangrijk die doet niet zo veel. Alleen jammer voor het lezen in de winkels weet niet hoe dat gaat uitpakken, misschien lukt dat nog net als ik bijv mijn arm langer maak. Wat denken jullie?
Hoe lang het duurt om te wennen is bij iedereen anders. Ik moest heel anders leren kijken, kreeg gewoon last van mijn nek.
Het ligt er ook aan of je de goedkoopste of duurste hebt. Dan is het effect anders.
Geef het nog even.
Maar misschien is het glas niet gecentreerd op je pupil. Ik zou ook even teruggaan en er naar laten kijken. Die weten het beter dan een forum
Het ligt er ook aan of je de goedkoopste of duurste hebt. Dan is het effect anders.
Geef het nog even.
Maar misschien is het glas niet gecentreerd op je pupil. Ik zou ook even teruggaan en er naar laten kijken. Die weten het beter dan een forum
dinsdag ga ik terug dan heb ik hem één week volop gedragen, hopen dat die goed aan de slag gaat, zo wil ik niet verder, zijn glazen van 966 euro. Het liefst heb ik glazen met één vaste sterkte voor de tussen afstand maar ik weet niet hoe dat uitpakt met lezen. Misschien hoef ik alleen het lezen verder van mij af te houden. Veraf is niet belangrijk
Heb je de sterkte laten meten bij de opticien zelf?henry70 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:13:
dinsdag ga ik terug dan heb ik hem één week volop gedragen, hopen dat die goed aan de slag gaat, zo wil ik niet verder, zijn glazen van 966 euro. Het liefst heb ik glazen met één vaste sterkte voor de tussen afstand maar ik weet niet hoe dat uitpakt met lezen. Misschien hoef ik alleen het lezen verder van mij af te houden. Veraf is niet belangrijk
Is het een meting door een erkend optometrist.
Zelf gehad dat de meting bij de opticien niet goed ging.
Aparte meting laten doen via een verwijzing van de huisarts bij een optometrist en daar kwam een andere sterkte uit waar ik geen problemen mee had
Waarom via verwijzing van de huisarts? Je kan toch ook zonder verwijzing langs bij een optometrist en een vergoeding krijg je er toch niet voor? Of wel, heb jij soms een specifieke aanvullende verzekering?Speedmaster schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:30:
[...]
Aparte meting laten doen via een verwijzing van de huisarts bij een optometrist en daar kwam een andere sterkte uit waar ik geen problemen mee had
Bij Pearle hebben ze overigens ook gewoon optometristen, je moet er alleen even specifiek om vragen. Zelf zou ik eerder naar een optometrist gaan die géén brillen verkoopt, gewoon om het belang van nieuwe glazen / montuur willen verkopen te scheiden van een hopelijk goede oogmeting en advies.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 21-06-2025 12:57 ]
De meting is door de opticien zelf, hier heb ik het montuur en de glazen gekocht. Hij zelf is geen optometrist.
Je moet eraan wennen op dezelfde manier als aan veel te kleine schoenen wennen.
Is het presbyopie of hyperopie? Misschien is experimenteren met brillenglazen een idee, oogmeetkunde is exact maar comfort gaat voor en dat kun je ook zelf benaderen, of anders met een optometrist.
Is het presbyopie of hyperopie? Misschien is experimenteren met brillenglazen een idee, oogmeetkunde is exact maar comfort gaat voor en dat kun je ook zelf benaderen, of anders met een optometrist.
[ Voor 5% gewijzigd door Handelingen op 24-06-2025 18:00 ]
Hier multifocale Rodenstock glazen van €1200,- en het voelde in het begin als grote teleurstelling. Ondanks marketingtermen als ‘korte gewenningsperiode’, heb ik er toch zeker anderhalve maand over gedaan. Helemaal in de supermarkt was het niet te doen. Nu geen centje pijn meer!henry70 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:13:
Ik draag nu 5 weken mijn multifocale bril en kan er niet mee overweg, er is niet aan te wennen. Ik ervaar wazigheid waardoor ik duizelig word. Dit komt door het rand gebied van de glazen (gezichtsveld) Alleen als ik iets recht aan kijk (focus) is het scherp alles er omheen is wazig. Vooral met een volle keuken aanrecht heb ik er last van. Als ik boven in een keuken kastje kijk zie ik ook de helft wazig en de andere helft scherp, er treed dan bij mij duizeligheid op. Met een dagje naar de stad heb ik niet zo veel last. Het grootste dilemma is het scherm van mijn PC ik kan er niet aan werken, bijna alles is erg wazig, ik word erg duizelig, een klein gebied is scherp en moet veel zoeken wanneer het scherp wordt. Ben al regelmatig terug geweest bij de opticien, vandaag vertelde hij dat ik het niet ga redde met duurdere glazen, en zegt ook dat het normaal is dat je niet zo goed scherm kunt lezen met een multifocale. Van 3 personen in mijn kennissen kring hoor ik dat zei wel goed kunnen lezen met een multifocale bril. De opticien heeft geen optie meer om het te verbeteren, ik kan mijn geld terug krijgen. Hoe gaat het bij jullie met scherm lezen met een multfocale?
@henry70 geen ervaring mee, maar in mijn familie zijn er meerdere die ook de voorkeur hebben voor 2 losse brillen. Als het niet werkt/ bevalt, dan lekker niet doen zou ik denken? Geld terug, normale bril met losse leesbril halen zou ik dan zeggen.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik draag al jaren een multifocale bril maar voor het beeldscherm gebruik ik een aparte beeldscherm bril. Ik kan het scherm wel met de multifocale bril gebruiken maar dan zit ik met m'n hoofd in de nek en dat is niet erg ergonomisch.henry70 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:46:
Hoe gaat het bij jullie met scherm lezen met een multfocale?
Overigens draag ik binnenshuis eigenlijk alleen maar de beeldschermbril. Voor 90% van de activiteiten binnenshuis vind ik dat geen punt. Buitenshuis ligt dat anders.
Achter je scherm zitten gaat gewoon niet met een multifocale bril. Je zit dan door de leesondersteuning te kijken en dat gaat voor je nek niet goed zijn. Koop voor schermwerk een computerbril!henry70 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:46:
Ik draag nu 5 weken mijn multifocale bril en kan er niet mee overweg, er is niet aan te wennen. Ik ervaar wazigheid waardoor ik duizelig word. Dit komt door het rand gebied van de glazen (gezichtsveld) Alleen als ik iets recht aan kijk (focus) is het scherp alles er omheen is wazig. Vooral met een volle keuken aanrecht heb ik er last van. Als ik boven in een keuken kastje kijk zie ik ook de helft wazig en de andere helft scherp, er treed dan bij mij duizeligheid op. Met een dagje naar de stad heb ik niet zo veel last. Het grootste dilemma is het scherm van mijn PC ik kan er niet aan werken, bijna alles is erg wazig, ik word erg duizelig, een klein gebied is scherp en moet veel zoeken wanneer het scherp wordt. Ben al regelmatig terug geweest bij de opticien, vandaag vertelde hij dat ik het niet ga redde met duurdere glazen, en zegt ook dat het normaal is dat je niet zo goed scherm kunt lezen met een multifocale. Van 3 personen in mijn kennissen kring hoor ik dat zei wel goed kunnen lezen met een multifocale bril. De opticien heeft geen optie meer om het te verbeteren, ik kan mijn geld terug krijgen. Hoe gaat het bij jullie met scherm lezen met een multfocale?
Hier ook multifocale bril.
Voor specifiek beeldscherm gebruik heb ik een beeldscherm bril.
Een multifocale bril heeft een veel te klein scherpte deel en dan zit je de hele tijd je hoofd en nek te draaien/bewegen.
Voor specifiek beeldscherm gebruik heb ik een beeldscherm bril.
Een multifocale bril heeft een veel te klein scherpte deel en dan zit je de hele tijd je hoofd en nek te draaien/bewegen.
Geen gewone bril, veel te lastig.Thalaron schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:32:
@henry70 geen ervaring mee, maar in mijn familie zijn er meerdere die ook de voorkeur hebben voor 2 losse brillen. Als het niet werkt/ bevalt, dan lekker niet doen zou ik denken? Geld terug, normale bril met losse leesbril halen zou ik dan zeggen.
Inderdaad combineren met beeldschermbril (met 1 meter scherpstelling)
Plus computerbrillen zijn ook effectief voor kinderen om ontwikkeling van bijziendheid te voorkomen.
Heb je daar een bron voor?Handelingen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:07:
Plus computerbrillen zijn ook effectief voor kinderen om ontwikkeling van bijziendheid te voorkomen.
Het dragen van een bril voor kinderen die (nog) geen oogproblemen hebben klinkt namelijk heel onlogisch. What's next? Een mitella dragen om armbreuken te voorkomen?
aub reageer er niet op. Handeling komt alleen nog hier om zulke one-liners met onbetrouwbare bronnen te posten.downtime schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:51:
[...]
Heb je daar een bron voor?
Het dragen van een bril voor kinderen die (nog) geen oogproblemen hebben klinkt namelijk heel onlogisch. What's next? Een mitella dragen om armbreuken te voorkomen?
Je voorkomt daarmee overmatig accommoderen. Bifocale brillen werden al ingezet als controle middel en zoals hierboven besproken werd kun je ook twee aparte brillen gebruiken.downtime schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:51:
[...]
Heb je daar een bron voor?
Hier zijn een aantal bronnen.
omzeilen paywall (prof Kaisu Viikari)
https://journals.lww.com/...control_of_myopia_.5.aspx (Francis Young)
http://preventmyopia.org (geen https) (Donald Rehm)
http://myopia-manual.de (geen https) (dr Klaus Schmid)
[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 05-08-2025 20:34 ]
Oh, okeBobbo90 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
aub reageer er niet op. Handeling komt alleen nog hier om zulke one-liners met onbetrouwbare bronnen te posten.
Ik ben er uit waarom ik niet overweg kan met mijn multifocale bril, ik was bijna op weg om mijn geld terug te vragen wat kon. Ik ben dus naar Pearl gegaan dat is niet waar ik de bril van heb, voor een oogmeting en eventueel een andere bril. De mevrouw ging op een gegeven moment een ander testje doen die ze niet altijd uitvoeren. Conclusie is dat mijn oogspieren niet goed samenwerken, de plaatjes kon ik niet goed lezen. Mijn dure bril is helemaal in orde die heeft ze gescand. Ze adviseerde mij om die bril te houden voor buiten de duur, want daar heb ik niet zoveel problemen. Voor thuis waar ik tegen de problemen aanloop adviseerde ze 2 brillen, ééntje voor afstand en eentje voor de tussen afstand dus computer werk en aan de keuken aanrecht werken. Ze vertelde dat alles wat langer dan je arm is dat dit veraf is en een arm lengte is de tussenafstand. Een computer bril is geen optie omdat die ook multifocaal is vertelde ze
, maar daar zijn ook brillen in met enkelvoudig glas in toch? in principe zijn het gewone brillen die ze deze naam gegeven hebben. Mooi dat jullie goed overweg kunnen met een schermbril ook voor ander werk keuken of iets?
, maar daar zijn ook brillen in met enkelvoudig glas in toch? in principe zijn het gewone brillen die ze deze naam gegeven hebben. Mooi dat jullie goed overweg kunnen met een schermbril ook voor ander werk keuken of iets?
schermbril kan ook in de keuken, maar de tv kan ik er niet scherp mee zien. op kantoor kan ik er ook net niet goed mee overweg, ik kan wel mn laptop lezen maar tijdens meetings waarbij mensen inbellen of iets presenteren op het scherm kan ik dat niet scherp zien. als ik mijn vertebril dan opzet kan ik mijn laptop weer niet goed zienhenry70 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:17:
Ik ben er uit waarom ik niet overweg kan met mijn multifocale bril, ik was bijna op weg om mijn geld terug te vragen wat kon. Ik ben dus naar Pearl gegaan dat is niet waar ik de bril van heb, voor een oogmeting en eventueel een andere bril. De mevrouw ging op een gegeven moment een ander testje doen die ze niet altijd uitvoeren. Conclusie is dat mijn oogspieren niet goed samenwerken, de plaatjes kon ik niet goed lezen. Mijn dure bril is helemaal in orde die heeft ze gescand. Ze adviseerde mij om die bril te houden voor buiten de duur, want daar heb ik niet zoveel problemen. Voor thuis waar ik tegen de problemen aanloop adviseerde ze 2 brillen, ééntje voor afstand en eentje voor de tussen afstand dus computer werk en aan de keuken aanrecht werken. Ze vertelde dat alles wat langer dan je arm is dat dit veraf is en een arm lengte is de tussenafstand. Een computer bril is geen optie omdat die ook multifocaal is vertelde ze

kortom, ik heb hetzelfde issue als jij. het voordeel van al die brillen is wel dat je er ook verschillende prisma's in kunt laten zetten, ik heb een andere in mijn computerbril dan in mijn vertebril. kijkt voor mij toch veel stabieler. maar de ideale werk/tv-bril (max 3,5-4 meter afstand) moet ik nog aanschaffen.
De schermbril waar jij op uit kijkt heeft die ook een lees gedeelte? Voor mij is dat een no go zo'n combi. Bij Hans Anders hebben ze er 3 soorten in voor verschillende afstanden. Donder dag ga ik daar heen, ben dik tevreden over de keten brillenwinkels ben ook bij Pearl geweest die laatste heeft mijn probleem met de multifocale opgehelderd.Frieda schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
schermbril kan ook in de keuken, maar de tv kan ik er niet scherp mee zien. op kantoor kan ik er ook net niet goed mee overweg, ik kan wel mn laptop lezen maar tijdens meetings waarbij mensen inbellen of iets presenteren op het scherm kan ik dat niet scherp zien. als ik mijn vertebril dan opzet kan ik mijn laptop weer niet goed zien![]()
kortom, ik heb hetzelfde issue als jij. het voordeel van al die brillen is wel dat je er ook verschillende prisma's in kunt laten zetten, ik heb een andere in mijn computerbril dan in mijn vertebril. kijkt voor mij toch veel stabieler. maar de ideale werk/tv-bril (max 3,5-4 meter afstand) moet ik nog aanschaffen.
nee ik heb geen leesgedeelte, misschien ga ik het proberen. in combinatie met een vertebril werkt het voor mij niet, dat heb ik al eens geprobeerd. met een computerbril wellicht wel. dan is het verschil kleiner.henry70 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:49:
[...]
De schermbril waar jij op uit kijkt heeft die ook een lees gedeelte? Voor mij is dat een no go zo'n combi. Bij Hans Anders hebben ze er 3 soorten in voor verschillende afstanden. Donder dag ga ik daar heen, ben dik tevreden over de keten brillenwinkels ben ook bij Pearl geweest die laatste heeft mijn probleem met de multifocale opgehelderd.
Deze spieren kun je hiermee oefenen.henry70 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:17:
https://www.robert-silverman.net/presbeninst.htm
Bedank! ik had nog niet stil gestaan om te zoeken naar mogelijkheden, Vanochtend lag mijn multifocale weer dwars, in de auto is mijn mobiel/navigatie in houder niet scherp, ik moet mijn kin omhoog tillen. Donderdag zal ik het voorleggen aan de opticien. Ik ga het in ieder geval zoeken in de richting van ver en tussenafsand glazen (enkelvoudig) Zal wel lastig blijven in de auto.Handelingen schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:05:
[...]
Deze spieren kun je hiermee oefenen.
https://www.robert-silverman.net/presbeninst.htm
de specialist waar ik mijn bril van had (geen keten of stunter) heeft mij niet goed geholpen, bij Pearl hadden ze het bij het rechte eind, je moet gewoon net de juiste persoon (specialist) voor je hebben.Marcel Br schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:39:
Ik zou naar een specialist gaan.
Naar aanleiding van mijn ervaring vermeld ik twee dingen.henry70 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:46:
l last. Het grootste dilemma is het scherm van mijn PC ik kan er niet aan werken, bijna alles is erg wazig, ik word erg duizelig, een klein gebied is scherp en moet veel zoeken wanneer het scherp wordt.
-Je gemeten pupil hoogte.
-Je pupil lafstand .
Je hoogte : kan je iets verstellen door hem verder op je neus te laten zakken of iets te laten stijgen.
En kan je eenvoudig zelf uitproberen ,als je op straat voor je kijkt (hoofd recht voor uit) moet de vloer behoorlijk scherp zijn (50 a 100 cm van je voeten ~niet perfect scherp).
Je pupil afstand: geeft inderdaad een heel smal venster waarin je scherp ziet ( van links naar rechts)
Waaromzeg ik dit ..Ogen draaien naar binnen als je iets ziet wat dichter bij is .Nu word er meestal een foto genomen van je gezicht MET de bril op , om de maten van je pupillen in de glazen te meten.
Nu word er ALLEEN gezegd kijk recht voor uit..
En nu komt het ..waar kijk jij naar ???
-Naar de persoon die de foto neemt . toch ???.. helaas je moet er langs kijken naar iets wat ver op de achtergrond is .. in meters !!!
De gene die de foto neemt staat op 1 a 1,5 meter .. en je moet feitelijk iets zoeken verder dan 2 a 3 meter.
Wat blijkt ..bij mijn rechter oog waar een niet zo sterk glas in zit , beweegt heel snel naar binnen toe.
Bij de metingen keek is steeds naar de fotograaf .( oa Hans anders / optometrist). en kwam ik uit op 33 mm.
Toen ik Eyllove zelf de meting een paar maal mocht doen . kwam ik op 35mm ver af kijken en 33mm op de fotograaf focussen.
Wat zag ik ; ik had de duurde glazen met en breed gezichtsveld ( zoals op de fisjes staat) en had MAAR
een smalle verticale "balk" waar in ik scherp zag met beide ogen ..en inderdaad mijn hoofd perfect recht moest houden om mijn tv op 2,3 meter gewoon het hele beeld scherp te zien.(zonder mijn hoofd te bewegen). ( heb ik niet met de oude bril uit 2019).
Wat ik ook soms zag was een "waas" iets rechts onder buiten bij rechtdoor kijken. soms een ring ..afhankelijk van het licht val( alleen met het rechter oog.)
Nu Wat zie jij aan verschil tussen rechter oog en linker oog ?? ga uitproberen.
Horizontaal verplaatsen ( neus vleugels bij buigen( en alleen een oog checken)
Verticaal lager op je neus .. hoger stop een wasknijper tussen je neus en de bril
Sinds mijn jeugd al een bril en multifocaal al iets van 40 jaar. in 2019 mijn voor laatste goede bril gehad waarbij ik een "oud fabrikant type" glas er in kreeg ( na klachten) en mijn zicht weer breed en perfect was.
Het nieuw type glas was blijkbaar "over geconstrueerd ( betekend: dus danig modern gecorrigeerd voor een breder lees gedeelte ).
En helaas word dit blijkbaar alleen nog maar verkocht ??? Specialisten weten jullie het ??
Sindsdien aan het vechten met een nieuwe bril hier mee omdat de oude bril na zo veel jaar de coating gedeeltelijk los ging, dus nieuwe bril.
Al 3 jaar aan het kloten geweest omdat iedereen wel denkt .. dat losse we wel op .. HA is tenslotte niets toch ..
Nauw niet dus ..door zelf onderzoek en experimenteren hier achter gekomen.
En ik kan je vertellen dat de oude bril een BREED scherp beeld aflevert (op dicht bij @ 60cm na, sterkte moet iets omhoog).(direct wisselen van brillen en ik zie de verschillen ( 60cm > meters).
Niemand let op tijdens de meting waar je naar kijkt !!!! kijk aub verder dan 2a3 meter ..
Ik hoop dat andere mensen ook nog iets aan deze tip hebben.. want niemand begrijpt het . je zal wel staar hebben of zo .
Technical info : rechter oog had ik last ..links is perfect
Oude bril 2019.
Links -6.0 add 2,25 pupil af 32,5 rechts -3.25 add 2,25 cyl -0,75 as 175 pupil af 32,5
Nieuw meting door diverse.
Links -6.0 add 2,50 pupil af 33.0 rechts -3.50 add 2,25 cyl -0,75 as 85 pupil af 33.0
Betere bril.
Links -6.0 add 2,50 pupil af 35.0 rechts -3.25 add 2,50 cyl -0,75 as 175 pupil af 35.0
Ik kwam tot de conclusie dat met het goede oog (links).
De pupilafstand kan wijzigen tussen de 33 en de 35 mm met nauwelijks negatief effect, beeld blijft groot scherp.
Rechter glas ook moest 35mm zijn om een breed scherp beeld te hebben , bij 33mm was het beeld niet breed scherp en licht reflecties zeg maar.
@Ophidian @cri0s
@X21r Ik meet geen brillen aan en doe niks met brillenglazen/merken/typen. Voor diegene die er wel wat over kunnen zeggen voor je, zou ik je verhaal nog eens opnieuw schrijven. Het is nu een heel rommelig betoog, kan er nou niet in terugvinden wat je nou precies wil en waar je tegenaan loopt.
Wat Ophidian hierboven inderdaad zegt.
@X21r ik heb geen idee wat je wilt dat ik hierop antwoord, haha. Wat ik wel lees en begrijp, is dat wat je zegt over het "moderne" multifocaal. Sommige dragers kunnen niet goed tegen het moderne multifocaal. Vooral doordat er minder vergroting zit.
@X21r ik heb geen idee wat je wilt dat ik hierop antwoord, haha. Wat ik wel lees en begrijp, is dat wat je zegt over het "moderne" multifocaal. Sommige dragers kunnen niet goed tegen het moderne multifocaal. Vooral doordat er minder vergroting zit.
-Er staat een stukje tips in.( bij niet goed zien).cri0s schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:44:
Vooral doordat er minder vergroting zit.
-Meting van de pupil positie in het montuur kan fout gaan.(met tips en oorzaak).
-Vraag wat is het verschil tussen "oud" en "modern" multifocaal, Want er zit een grote vertekening in (en niet echt vergroting imo ?)
Lang verhaal kort: "oud" type multifocaal heeft minder sterktes in de bril. Verloop tussen je vertesterkte en leessterkte gaat in grovere stappen, wat het enerzijds meer zoeken maakt welk gedeelte van het glas je op welke afstand nodig hebt, maar anderzijds het wel voor de hersens overzichtelijk houdt; je kijkt (overdreven gezegd) óf door het ene deel, óf door het andere deel.X21r schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:42:
[...]
-Vraag wat is het verschil tussen "oud" en "modern" multifocaal, Want er zit een grote vertekening in (en niet echt vergroting imo ?)
Modernere multifocale glazen hebben een bizar aantal sterktes in de bril zitten. Eigenlijk is met iedere draaïng van je ogen en afstand tot het onderwerp wat scherp moet zijn rekening gehouden. Het effect is in theorie dat daardoor je hersenen minder hoeven te zoeken in een glas, en zich minder moeten aanpassen om iets op een zekere afstand scherp te krijgen. Kost meer, maar dan heb je ook een stukje meer rust in je beeld. Klinkt goed toch?
Nu het nadeel van de laatste categorie. Op papier werkt het allemaal feilloos, maar in de praktijk kom ik vaak 2 problemen tegen.
Allereerst dat als de bril niet goed staat (te hoog, laag, te gekanteld, te vlak, enz.) dan kijk je op letterlijk ieder deel van het glas nét naast de sterkte die je nodig hebt. Dit type glas is daar veel gevoeliger voor dan een ouder type.
Ten tweede is het soms juist wat onrustig voor de kijker. Er gebeurt zoveel qua sterkte in de glazen, dat het gewoonweg te overweldigend kan zijn om als rustig te worden ervaren. Soms is dat een stukje gewenning (lees: 2 á 3 weken alleen maar die bril op), soms blijft het een probleem. Dan is een ouder ontwerp gewoon 'logischer' voor de hersenen.
Again, op papier zou de moderne optie voor een ieder een beter zichtbereik moeten geven, maar in de praktijk kijkt een simpeler, maar rustiger glas soms gewoon veel fijner.
En écht. Langer dan een uurtje of 2 per dag achter een monitor, of meerdere monitoren in je set-up? Please, neem een beelschermbril erbij. Lekker gebruiken als een luxe leesbril, en daarbuiten je multifocaal voor alles er omheen.
Een beeldscherm bril is eigenlijk niet meer dan een normale minus bril met plus ADD oftewel ondergecorrigeerd tov volledige verte-correctie. Bij de kruidvat of trekpleister kun (kon?) je minus brillen kopen onder de leesbrillen, zo kun je experimenteren en de beste sterkte voor schermafstand zelf benaderen, zo deed ik het. Als je zwak genoeg neemt dat nog net goed zicht geeft met goede comfort (het belangrijkste) , dan zullen je ogen ook nog eens aanpassen en 'beter' worden is mijn ervaring.
[ Voor 4% gewijzigd door Handelingen op 07-08-2025 13:31 ]
Het jammere is dat die vlieger niet meer opgaat naarmate je meer leestoeslag nodig hebt. Je scherptebereik neemt flink af, en waar je eerst met een (bijv.) +1 leestoeslag nog scherp kon stellen tussen de 30cm en 100cm, merk je dat dat met een leestoeslag van +2,25 al snel beperkt is tot tussen de 30 en de 40cm.Handelingen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:28:
Een beeldscherm bril is eigenlijk niet meer dan een normale minus bril met plus ADD oftewel ondergecorrigeerd tov volledige verte-correctie. Bij de kruidvat of trekpleister kun (kon?) je minus brillen kopen onder de leesbrillen, zo kun je experimenteren en de beste sterkte voor schermafstand zelf benaderen, zo deed ik het. Als je zwak genoeg neemt dat nog net goed zicht geeft met goede comfort (het belangrijkste) , dan zullen je ogen ook nog eens aanpassen en 'beter' worden is mijn ervaring.
Het effect is dan dat je met de door jou genoemde oplossing óf op je monitor, óf op je bureau, óf op je telefoon/tablet/horloge scherp kan kijken. En iedere keer dat je wisselt van afstand (je kunt bijv. iemand die tegenover je aan een bureau zit al niet scherp meer zien) moet je het eigenlijk doen met of een slechtere beeldkwaliteit, of je gaat je extra moeten inspannen om het beeld toch enigzins te compenseren.
Doe je dat voor een uurtje per dag? Dat red je. Doe je dat 40+ uur in de week? Maak het jezelf comfortabeler (het belangrijkste, inderdaad) en koop een beeldschermbril.
Ik kan best naar de trein rennen op nette schoenen, maar als ik een marathon ga lopen geef ik ook de voorkeur aan goede hardloopschoenen.
Daar heb je gelijk in, als je meer leestoeslag bovenop je minus toevoegt dan kun je minder ver zien. Het is met een enkelvoudige bril voor alleen schermgebruik kiezen of delen.Jari_S schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Het jammere is dat die vlieger niet meer opgaat naarmate je meer leestoeslag nodig hebt. Je scherptebereik neemt flink af, en waar je eerst met een (bijv.) +1 leestoeslag nog scherp kon stellen tussen de 30cm en 100cm, merk je dat dat met een leestoeslag van +2,25 al snel beperkt is tot tussen de 30 en de 40cm.
Het effect is dan dat je met de door jou genoemde oplossing óf op je monitor, óf op je bureau, óf op je telefoon/tablet/horloge scherp kan kijken. En iedere keer dat je wisselt van afstand (je kunt bijv. iemand die tegenover je aan een bureau zit al niet scherp meer zien) moet je het eigenlijk doen met of een slechtere beeldkwaliteit, of je gaat je extra moeten inspannen om het beeld toch enigzins te compenseren.
Doe je dat voor een uurtje per dag? Dat red je. Doe je dat 40+ uur in de week? Maak het jezelf comfortabeler (het belangrijkste, inderdaad) en koop een beeldschermbril.
Ik kan best naar de trein rennen op nette schoenen, maar als ik een marathon ga lopen geef ik ook de voorkeur aan goede hardloopschoenen.
Als je bijvoorbeeld -4.00 nodig hebt om ver te zien en je wil tot 1.5m corrigeren , dan kun je 1/1.5m optellen bij de -4, oftewel -4+0.67=-3.33 -> -3.25 of -3.50, dus een toeslag van 0.67 ->+0.75 of 0.50, als je +2.25 nodig hebt dan hou je netto +2.25-0.75=+1.50 over dat niet gecorrigeerd is, dan heb je moeite om met een enkelvoudige schermbril tot ongeveer 60cm scherp te stellen.
Gelukkig nog geen ervaring met presbyopie, ik ben wel van mening dat het te trainen en te elimineren is
Correct me if I'm wrong.
Ik begrijp je verhaal ..dat heb ik ook zo ongeveer gehoord dat het "beter zou zijn".Jari_S schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:13:
[...]
Lang verhaal kort: "oud" type multifocaal heeft minder sterktes in de bril. Verloop tussen je vertesterkte en leessterkte gaat in grovere stappen, wat het enerzijds meer zoeken maakt welk gedeelte van het glas je op welke afstand nodig hebt,
Again, op papier zou de moderne optie voor een ieder een beter zichtbereik moeten geven, maar in de praktijk kijkt een simpeler, maar rustiger glas soms gewoon veel fijner.
En écht. Langer dan een uurtje of 2 per dag achter een monitor, of meerdere monitoren in je set-up? Please, neem een beelschermbril erbij. Lekker gebruiken als een luxe leesbril, en daarbuiten je multifocaal voor alles er omheen.
Maar dat men met het "oude type moet zoeken naar scherp" zien begrijp ik niet... ik ervaar het totaal anders.
:strip_exif()/f/image/z6XoqH389l53DdqDLOKpTIPz.png?f=user_large)
Bij het oude type kan ik mijn hoofd stil houden en allen mijn ogen bewegen, dan heb ik een scherp beeld veld nog beter dan de in de folders.(linker plaatje).
Het voordeel is met het oude type:
-Dat bij mijn tv op 2,2 m mijn hoofd niet exact hoeft uit te richten om een fatsoenlijk scherp scherm te zien.
(in het horizontale EN verticale vlak, zelfs AB of drinken pakken is het beeld scherp zonder mijn hoofd exact te moeten richten)
-Op de snelweg kan ik dan rustig de borden lezen aan de zijkant zonder mijn hoofd exact te hoeven richten.
MAAR bij het nieuwe type moet ik steeds mijn hoofd richten .. en dat gaat minder snel dan mij ogen ..
Op de snelweg is het bord ( richting walhalla ) al voorbij voordat ik mijn hoofd heb gedraaid en scherp heb gesteld ..!@$#.

Weet jij toevallig welk type of fabrikant "oud type" levert of de naam ? ik zoek een richting.
En nog een belangrijk kleinigheidje .. de rode achterlichten van auto ver weg savonds op de snelweg ( weinig licht), zien er ABSOLUUT scherper en beter uit ( geen rand effecten) met een oud type dan een nieuwe type multifocaal.
Al vast bedank.
Ik was al weer even op zoek naar een nieuwe bril, want de huidige werd toch wat oud. Zit nog steeds lekker, maar montuur wordt dof, toch wat beschadigingen op de glazen, jullie kennen het wel. Gewoonweg geen tijd om naar de opticien te gaan en m'n favoriete medewerker van de opticien 'uit het dorp' is ook al even weg, helaas. Ook verhalen gehoord van andere opticien, dus daar naartoe geweest en gisteren gelijk geslaagd.
Fijn natuurlijk dat de sterkte nog steeds hetzelfde was als jaren geleden en ben uitgekomen op een bril van het Franse merk Carven. Nooit van gehoord, maar wel mijn stijl. Weer geheel anders dan m'n vorige brillen dus ook leuk en ik hoop er weer enkele jaren mee te doen. Het is een CH023 geworden in de kleur E316 oftewel: Crystal Green Olive Turquoise.
:strip_exif()/f/image/UmBEpvZnarpIJPs8LWsavHlh.png?f=user_large)
Al met al afgelopen jaren weer een mooie bril gedragen voor omgerekend 40 cent per dag
Fijn natuurlijk dat de sterkte nog steeds hetzelfde was als jaren geleden en ben uitgekomen op een bril van het Franse merk Carven. Nooit van gehoord, maar wel mijn stijl. Weer geheel anders dan m'n vorige brillen dus ook leuk en ik hoop er weer enkele jaren mee te doen. Het is een CH023 geworden in de kleur E316 oftewel: Crystal Green Olive Turquoise.
:strip_exif()/f/image/UmBEpvZnarpIJPs8LWsavHlh.png?f=user_large)
Al met al afgelopen jaren weer een mooie bril gedragen voor omgerekend 40 cent per dag
[ Voor 28% gewijzigd door CLB op 20-08-2025 13:57 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit