Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:58

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:22:
[...]

Ik had iets vergelijkbaars laatst (het schroefje van het neusvleugeltje laten vallen en was kwijt), kun je er niet eentje (tijdelijk) van een zonnebril of zo schroeven?
Top tip! Helemaal niet bij stil gestaan dat ik zelf ook zonnebrillen heb met die vleugeltjes 🤣 ik ga gelijk schroeven, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:58

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Helaas al mn zonnebrillen hebben een ander systeem, daar zit het vleugeltje geklemt in een U beugeltje. De bril van mn zoontje heeft geschroefde vleugeltjes. Maar ik zie nu dat Specsavers Heerhugowaard open is zo, dan moet t goed komen. Bedankt voor t meedenken! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsventje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 20:05
Een gewone bril op sterkte, geen zonnebril.

En dus ook geen contactlenzen. Af en toe wel eens geprobeerd (zoals tijdens het kiezen van het montuur van mijn nieuwe bril), maar vind het veel gedoe voor weinig voordeel.

Vanwaar de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:53
@Fietsventje ah mijn fout… ik bedoelde met mijn antwoord iets dat je kon doen met de tegoedbon 😅

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 13:38
Mijn beeldschermbril is stuk en nu kwam ik dit tegen: https://wijmakenbrillen.n...gory/beeldscherm-brillen/.
Daar zeggen ze dat je gewoon bij je sterkte iets op kan tellen. Is dat dan precies hetzelfde als de dure brillen van eyewish, pearle etc? Daar maken ze het heel spannend met brillen voor verschillende afstanden etc.: https://www.pearle.nl/brillen/computerbril.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Geen idee, maar voor die prijs heb ik bij de locale opticien mijn ogen helemaal door laten meten en een bril laten aanmeten met de sterkte per glas op de juiste plek op het glas ingesteld. Als je toch een random bril met dezelfde sterkte in beide glazen gaat halen, kan je volgens mij net zo goed een computerbril bij de Kruidvat/Action oid halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
gwystyl schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:56:
Geen idee, maar voor die prijs heb ik bij de locale opticien mijn ogen helemaal door laten meten en een bril laten aanmeten met de sterkte per glas op de juiste plek op het glas ingesteld. Als je toch een random bril met dezelfde sterkte in beide glazen gaat halen, kan je volgens mij net zo goed een computerbril bij de Kruidvat/Action oid halen.
nou ja, de prijs daar was niet waar ik naar verwees, ik zat dan te denken aan een goedkopere aanbieder maar het ging mij meer om het systeem.
Ik heb een beeldscherm bril via werk maar ik zou wel een tweede willen, vandaar dat ik probeer uit te vinden in hoeverre die verhalen van de opticiens kloppen of dat het echt zo simpel is als +1,25.
Ik heb toevallig mijn recept van de eyewish en daar staat ook naast de normale 3 waarden per oog eronder 1,25.
Kan natuurlijk zijn dat ze iets bijzonders doen met de glazen maar dat kan ik nergens heel concreet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 13:04
datadevil schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:54:
[...]

nou ja, de prijs daar was niet waar ik naar verwees, ik zat dan te denken aan een goedkopere aanbieder maar het ging mij meer om het systeem.
Ik heb een beeldscherm bril via werk maar ik zou wel een tweede willen, vandaar dat ik probeer uit te vinden in hoeverre die verhalen van de opticiens kloppen of dat het echt zo simpel is als +1,25.
Ik heb toevallig mijn recept van de eyewish en daar staat ook naast de normale 3 waarden per oog eronder 1,25.
Kan natuurlijk zijn dat ze iets bijzonders doen met de glazen maar dat kan ik nergens heel concreet vinden.
Het stukje sterkte dat we optellen bij je recept voor ver weg, is normaal gesproken iets dat wij als opticien extra nameten. Dit hangt onder andere af van je gebruikte schermafstand. Leeftijd speelt daarnaast ook een rol. Voor iemand die 41 is, zou +1,25 teveel zijn bijvoorbeeld.
Ik zou het altijd laten nameten in ieder geval.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
datadevil schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:13:
Mijn beeldschermbril is stuk en nu kwam ik dit tegen: https://wijmakenbrillen.n...gory/beeldscherm-brillen/.
Daar zeggen ze dat je gewoon bij je sterkte iets op kan tellen. Is dat dan precies hetzelfde als de dure brillen van eyewish, pearle etc? Daar maken ze het heel spannend met brillen voor verschillende afstanden etc.: https://www.pearle.nl/brillen/computerbril.
Ik gebruik dit als beeldschermbril. https://nl.aliexpress.com/item/1005007512115468.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
cri0s schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Het stukje sterkte dat we optellen bij je recept voor ver weg, is normaal gesproken iets dat wij als opticien extra nameten. Dit hangt onder andere af van je gebruikte schermafstand. Leeftijd speelt daarnaast ook een rol. Voor iemand die 41 is, zou +1,25 teveel zijn bijvoorbeeld.
Ik zou het altijd laten nameten in ieder geval.
dankjewel voor je reactie. Ik heb het laten opmeten in mei vorig jaar alleen die bril is na 1 keer vallen al gebarsten dus ik zocht naar een goedkopere vervanging. Op het recept stond los 1.25 dus ik vermoed dat dat de plus zou zijn, de andere waren 3 kolommen die ik vermoed over andere dingen gaan als ik het zo zag op verschillende sites.
Enige wat ik niet goed snap is dat men praat over verschillende vormen mbt hoe ver je kunt kijken:
"Heb jij een intensieve kantoorbaan, waarbij je zowel je aantekeningen, als je beeldscherm en ook het presentatiescherm scherp wilt zien? Dan kies je deze glazen, perfect om afwisselend op verschillende afstanden scherp te zien tot circa 6 meter.".
Wordt die bril dan zo geslepen dat je er op een bepaalde manier doorheen moet kijken? Dit is overigens van HansAnders, bij Eyewish waar mijn bril vandaan komt klinkt het simpeler:

Een beeldschermbril is een goede optie wanneer je een groot deel van je tijd besteed achter een scherm of als je wel eens klachten ervaart, zoals rug- en nekpijn, vermoeide ogen en minder goed in slaap vallen. Een beeldschermbril wordt specifiek afgestemd op de afstand tussen jou en het beeldscherm, waardoor je hier geen last meer van hebt. De sterkte in een beeldschermbril is een andere sterkte dan je normale-, lees- of multifocale bril. Kom dus eerst langs voor een oogmeting om de juiste sterkte te bepalen.

Oftewel, ik kan dus waarschijnlijk zelf bestellen elders met die +1,25?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
dat gaat om het blauwlicht denk ik, bij mij gaat het om scherpte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
datadevil schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:58:
[...]

dat gaat om het blauwlicht denk ik, bij mij gaat het om scherpte
Het is een bril voor scherpte. De plus waarde dat ze adverteren is ondercorrectie, de plus waarde tel je op bij je huidige waarde bv: -4+0.25=-3.75D
Voor weinig koop je een prefabricated set en kun je experimenteren en afbouwen als je merkt dat je ogen zich aanpassen aan de lagere correctie.

[ Voor 17% gewijzigd door Handelingen op 10-02-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Handelingen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Het is een bril voor scherpte. De plus waarde dat ze adverteren is ondercorrectie, de plus waarde tel je op bij je huidige waarde bv: -4+0.25=-3.75D
ah sorry, dus wel correctie.. maar dan mis ik nog mijn andere correcties als cylinder en as..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
datadevil schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:51:
[...]

ah sorry, dus wel correctie.. maar dan mis ik nog mijn andere correcties als cylinder en as..
Als die laag is kun je het weglaten en anders kun je het proberen met de helft van de cylinder waarde bovenop sferisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

datadevil schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Om even wat tegengeluid te laten horen: ga gewoon naar een opticien voor advies i.p.v. meuk uit China te laten komen om dan de helft weg te gooien omdat het vanaf het begin al niet past en dan maar gewoon door te blijven draaien met andere sterktes ;w

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Het zijn leesbrillen met negatieve diopter, je kunt ze ook bij de drogist halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cri0s
datadevil schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Oftewel, ik kan dus waarschijnlijk zelf bestellen elders met die +1,25?
Het kan altijd. Het soort glas bepaalt namelijk de hoogte van het stukje sterkte dat opgeteld moet worden bij je vertecorrectie. Daarnaast kan het ook goed zijn dat de sterkte voor nabij sowieso veranderd is.
Tip van de opticien: Meet de afstand die je nodig hebt tot je meest gebruikte scherm en laat de sterkte voor je meten door iemand die alle in's en out's kent van de verschillende verkrijgbare glazen in plaats zelf te gaan vogelen.
Je wilt niet weten hoeveel mensen wij wekelijks zien die zelf zijn gaan aanmodderen met sterktes en brillen van verschillende aanbieders, die dan vervolgens ons nodig hebben om een écht goed glas te maken. Als het vooral om het geld te doen is, is het vaak goedkoper om het in een keer goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Leuk om te lezen dat het idee van ondergecorrigeerde glazen voor schermwerk nu mainstream wordt, dit zal progressie van bijziendheid aanzienlijk verminderen. Toen ik ermee kwam aanzetten werd het met de grond gelijk gemaakt. M'n projectje had als doel om te proberen om myopie voor zo ver mogelijk terug te draaien. Aan het begin zag ik het scherm amper met -2, op het moment is -1.5 goed genoeg voor schermgebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:12
@Handelingen (aka Manke), nee dat is niet wat @cri0s zegt. Laten we dat vooral benadrukken…

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Heb ik beeldscherm brillen verkeerd begrepen? :$

Een enkelvoudige computerbril is een computerbril met één sterkte voor dichtbij of veraf. Een enkelvoudige computerbril is ideaal voor scherp zicht op verschillende afstanden. Zo zorgt een enkelvoudige computerbril tot 40 centimeter voor haarscherp zicht op je smartphone en laptop. Werk je vaak op een computerscherm? Dan kan je het beste gaan voor een computerbril op afstand tussen 40 centimeter en 80 centimeter.

Volgens mij begreep ik wel. Het zijn brillen die je scherp laten zien tot een korte afstand dat zonder bril niet te doen is.

Je ontlast je ogen en ciliaire spier door minder min voor je ogen te zetten tijdens schermgebruik.

https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2790368

[ Voor 94% gewijzigd door Handelingen op 11-02-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
cri0s schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:10:
[...]

Het kan altijd. Het soort glas bepaalt namelijk de hoogte van het stukje sterkte dat opgeteld moet worden bij je vertecorrectie. Daarnaast kan het ook goed zijn dat de sterkte voor nabij sowieso veranderd is.
Tip van de opticien: Meet de afstand die je nodig hebt tot je meest gebruikte scherm en laat de sterkte voor je meten door iemand die alle in's en out's kent van de verschillende verkrijgbare glazen in plaats zelf te gaan vogelen.
Je wilt niet weten hoeveel mensen wij wekelijks zien die zelf zijn gaan aanmodderen met sterktes en brillen van verschillende aanbieders, die dan vervolgens ons nodig hebben om een écht goed glas te maken. Als het vooral om het geld te doen is, is het vaak goedkoper om het in een keer goed te doen.
die 1,25 komt van een recept van de opticien. Ik kan het nog wel een keer hier posten later (ben nu niet in de buurt van het recept) maar het is dus niet zo dat ik helemaal geen opticien erbij wilde maar dat mijn bril al na een paar maanden stuk aan het gaan is na een val waar hij blijkbaar niet tegenkan en ik hem graag voordeliger wil vervangen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cri0s
datadevil schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:08:
[...]

die 1,25 komt van een recept van de opticien. Ik kan het nog wel een keer hier posten later (ben nu niet in de buurt van het recept) maar het is dus niet zo dat ik helemaal geen opticien erbij wilde maar dat mijn bril al na een paar maanden stuk aan het gaan is na een val waar hij blijkbaar niet tegenkan en ik hem graag voordeliger wil vervangen..
Het belangrijkste deel uit mijn vorige bijdrage is dat die 1,25 gebaseerd is op het glastype dat de vorige opticien heeft geleverd. Als je bij mij in de winkel komt en een ander glas bestelt met dat voorschrift en ik check niet of die toevoeging van 1,25 klopt met ons glasmerk/glastype, dan is er een kans dat het niet werkt voor de door jou beoogde afstand.

In een poging om mijzelf te verduidelijken;
Glasmerk 1 heeft een sterkteverloop van 0,55 dioptrie. Dat betekent dat er tussen je computerdeel en je leesdeel 0,55 dioptrie verschil zit. Stel je sterkte is +0,25 voor de verte en +1,25 nabij, dan verloopt je glas van onder naar boven met 0,55 dioptrie. Ergo, de sterkte voor de computer is dan nog (+0,25+1,25)-0,55=0,95 op het doorkijkpunt bovenin.

Glasmerk 2 heeft een sterkteverloop van 1,00 dioptrie.
Stel je sterkte is nog steeds +0,25 voor de verte en +1,25 voor nabij, dan verloopt je glas van onder naar boven met 1,00 dioptrie. De sterkte op het doorkijkpunt bovenin is dan +0,50. Dit is bijna +0,50 dioptrie minder sterk dan bij glasmerk 1.

Dit zijn bijvoorbeeld degressieve computerglazen. Dan zijn er nog progressieve glazen waar dit andersom werkt. Als je een enkelvoudig glas besteld met je verte sterkte en +1,25 dan is er een kans dat het werkt. Maar dit hangt af van wat voor type er besteld is en of die +1,25 je volledige leesadditie is of de herberekende sterkte voor schermafstand.

En @Handelingen : Je hebt beeldschermbrillen inderdaad verkeerd begrepen. Twee woorden die we je al vaker toeschrijven: Confirmation Bias.
Je gaat er weer blind vanuit dat het weer over myopie, pseudomyopie en ondercorrectie gaat. Bij beeldschermbrillen gaat het normaal gezien over presbyopie. Dus nee, ondercorrectie wordt niet ineens mainstream. En dan maak ik er alweer teveel woorden aan vuil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Handelingen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:54:
Aan het begin zag ik het scherm amper met -2, op het moment is -1.5 goed genoeg voor schermgebruik.
Ben wel benieuwd hoeveel tijd hier tussen heeft gezeten?
Handelingen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:54:
ondergecorrigeerde glazen voor schermwerk / dit zal progressie van bijziendheid aanzienlijk verminderen.
Belangrijk om onderscheid te maken met kinderen (neem aan dat je het hier over volwassenen hebt). Ondercorrectie bij kinderen werkt averechts op progressieve bijziendheid en kan dit zelfs versnellen.

[ Voor 44% gewijzigd door Southern Sun op 12-02-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
cri0s schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:14:
[...]

Het belangrijkste deel uit mijn vorige bijdrage is dat die 1,25 gebaseerd is op het glastype dat de vorige opticien heeft geleverd. Als je bij mij in de winkel komt en een ander glas bestelt met dat voorschrift en ik check niet of die toevoeging van 1,25 klopt met ons glasmerk/glastype, dan is er een kans dat het niet werkt voor de door jou beoogde afstand.

In een poging om mijzelf te verduidelijken;
Glasmerk 1 heeft een sterkteverloop van 0,55 dioptrie. Dat betekent dat er tussen je computerdeel en je leesdeel 0,55 dioptrie verschil zit. Stel je sterkte is +0,25 voor de verte en +1,25 nabij, dan verloopt je glas van onder naar boven met 0,55 dioptrie. Ergo, de sterkte voor de computer is dan nog (+0,25+1,25)-0,55=0,95 op het doorkijkpunt bovenin.

Glasmerk 2 heeft een sterkteverloop van 1,00 dioptrie.
Stel je sterkte is nog steeds +0,25 voor de verte en +1,25 voor nabij, dan verloopt je glas van onder naar boven met 1,00 dioptrie. De sterkte op het doorkijkpunt bovenin is dan +0,50. Dit is bijna +0,50 dioptrie minder sterk dan bij glasmerk 1.

Dit zijn bijvoorbeeld degressieve computerglazen. Dan zijn er nog progressieve glazen waar dit andersom werkt. Als je een enkelvoudig glas besteld met je verte sterkte en +1,25 dan is er een kans dat het werkt. Maar dit hangt af van wat voor type er besteld is en of die +1,25 je volledige leesadditie is of de herberekende sterkte voor schermafstand.
toon volledige bericht
wow.. een boel geleerd. Ik ga denk ik maar eens klagen als alternatief dat een kunststof montuur van 160 euro niet bij 1 keer vallen zo moet beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Southern Sun schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Ben wel benieuwd hoeveel tijd hier tussen heeft gezeten?

[...]

Belangrijk om onderscheid te maken met kinderen (neem aan dat je het hier over volwassenen hebt). Ondercorrectie bij kinderen werkt averechts op progressieve bijziendheid en kan dit zelfs versnellen.
Begon ermee rond 2018 nav een youtube video van Todd Becker.
M'n accommodatie zat vast op één sterkte, kwam hier pas laat achter, pas toen dit beter ging functioneren kwam er verbetering. Ik vermoed wel dat het voornamelijk chronische pseudomyopie is dat loskomt nadat ik het weer kon laten werken.
De COMET studie liet juist vertraging van progressie zien, de progressieve lenzen waren +2 en dat is veel te veel 'ondercorrectie' als je al bijziendheid hebt, het heeft alleen zin als je er ook scherp mee kunt zien en als je het beetje blur scherp kan stellen:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12657584/

Verkorting is bij kinderen mogelijk bij beter zicht met ortho-k wat geen exacte correctie geeft volgens mij:
https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2793222

De zogenaamde Relax brillenglazen doen hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Handelingen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:27:
[...]

Begon ermee rond 2018 nav een youtube video van Todd Becker.
M'n accommodatie zat vast op één sterkte, kwam hier pas laat achter, pas toen dit beter ging functioneren kwam er verbetering. Ik vermoed wel dat het voornamelijk chronische pseudomyopie is dat loskomt nadat ik het weer kon laten werken.
De COMET studie liet juist vertraging van progressie zien, de progressieve lenzen waren +2 en dat is veel te veel 'ondercorrectie' als je al bijziendheid hebt, het heeft alleen zin als je er ook scherp mee kunt zien en als je het beetje blur scherp kan stellen:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12657584/

Verkorting is bij kinderen mogelijk bij beter zicht met ortho-k wat geen exacte correctie geeft volgens mij:
https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2793222

De zogenaamde Relax brillenglazen doen hetzelfde.
En hoe oud ben je nu? Normale veroudering kan ook meehelpen met het afnemen van myopie als je 40+ bent (weliswaar niet veel, maar die 0.50 in 7 jaar tijd is in theorie wel mogelijk en dit is relatief weinig verschil om te zeggen in hoeverre die methode het verschil maakt). Maar daar zit ik niet genoeg in om meer over te zeggen.

Maar ehm... je probeert veel met artikelen te onderbouwen zie ik, maar kom dan niet met de Comet studie. Die is op het gebied van myopie management (bij kinderen) al lang achterhaald, zwak opgezet en uit 2003. We zitten nu in 2025. Ondercorrectie kan progessieve myopie bij kinderen juist versnellen dus adviseer dat alsjeblieft niet.

Vergelijken met ortho-k kan ook niet helemaal, want dat geeft een perifere defocus waarvan bekend is dat het een remmende werking heeft op progessieve myopie, los van wat er op het centrale deel gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door Southern Sun op 12-02-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Ik zei het wat onduidelijk: ik had -4 met weinig cyl, ik probeerde destijds -2 en dat was helemaal niks, alles was wazig ook het scherm. Nu draag ik -1.5 voor het scherm en zonder bril lukt het ook als er voldoende daglicht is. Presbyopie heb ik niet, want ik kan accommoderen van dichtbij terwijl dat vast zat.

Lichte ondercorrectie kan het remmen als dat myope defocus geeft zowel centraal als perifeer. Met +2 ondercorrectie kan ik me voorstellen dat het versnelt, dan wordt er door te veel wazigheid niet geaccommodeerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Handelingen op 12-02-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:45
Ik zit te twijfelen over een nieuwe bril. Op dit moment draag ik multifocale glazen. Toen ik ze net had, was het geweldig. Ik kon weer alles lezen, zonder m’n bril af te doen. Echter duurde dit veel korter dan ik verwachtte. Ik weet het niet precies meer, maar zeker binnen 1,5-2 jaar moet ik m’n bril weer af doen.
De opticien zei dat dit vaker gebeurde en dat de aftakeling een stuk minder snel zal zijn.
Kan iemand een inschatting geven hoe lang het deze keer ongeveer gaat duren? Ik ben op dit moment 48 jaar en had een jaar geleden + 1,5 voor dichtbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:10
Russel88 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:49:
Ik zit te twijfelen over een nieuwe bril. Op dit moment draag ik multifocale glazen. Toen ik ze net had, was het geweldig. Ik kon weer alles lezen, zonder m’n bril af te doen. Echter duurde dit veel korter dan ik verwachtte. Ik weet het niet precies meer, maar zeker binnen 1,5-2 jaar moet ik m’n bril weer af doen.
De opticien zei dat dit vaker gebeurde en dat de aftakeling een stuk minder snel zal zijn.
Kan iemand een inschatting geven hoe lang het deze keer ongeveer gaat duren? Ik ben op dit moment 48 jaar en had een jaar geleden + 1,5 voor dichtbij.
Moeilijk te zeggen. Je kan online vinden hoe leessterkte gemiddeld toeneemt, maar dat kan persoonlijk ook veranderen
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste