Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:36
thetakman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:46:
Goedemorgen Tweakers!

Sinds iets meer dan een jaar draag ik een bril, en merk nu pas hoe erg ik het nodig had schijnbaar.
Wel ontgaat mij het gevoel dat ik niet helemaal goed geholpen ben ?

Ben toen een Pearle binnen gelopen, gemeten en bril gekocht ( een hugo boss bril met kunstof glazen) Dit zou het beste zijn volgens de verkoper. Bril opgehaald, en toen zei hij ja we hebben je de helft gegeven van de sterkte die je nodig hebt. Dit zou rust moeten geven maar dikke kans dat je over een jaar terug komt met de vraag om de volle sterkte te krijgen.

Dit vond ik maar een redelijk raar antwoord, maar okay ik ben een leek dus het zal wel.
Nu denk ik, waarom heb ik niet de volledige sterkte gekregen? Ik ben nu ook opzoek naar een andere bril omdat ik merk dat ik nu al een raar vlekje in de het kunstof glas heb waar ik me aan begin te irriteren met kijken. Ook merk ik nog steeds dat ik erg moet focussen.

Ik dacht, ik ga online bij een Charlie temple kijken ofzo. Ik vraag m'n bril recept op bij de opticien en lekker online browsen i.p.v. weer een bril van 200+ te kopen waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

Doe ik hier goed aan? Heeft er iemand tips of valkuilen die ik moet vermijden?
Gewoon teruggaan naar waar je hem gekocht heb en nog een keer laten meten.
Als je een ongecorrigeerde plus afwijking heb. Wil er nog wel eens een spier verkrampt zijn waardoor je je volle sterkte niet gelijk accepteerd. Met als gevolg dat je slechter ziet met bril dan zonder. En hem dan niet draag en je probleem dus blijft bestaan.
Nu gebeurt dat ondercorrigeren meestal wel in overleg, dus dat is niet helemaal goed gegaan.

Als je montuur nog niet zo oud is kunnen de nieuwe glazen daar ook wel in. Laat dan gelijk dat vlekje door ze bekijken, misschien is het wel een gevalletje garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48
-Marco schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:38:
Klinkt wel gek, hadden ze op z'n minst even moeten overleggen lijkt me. Er kan soms wel wat met sterkte worden gespeeld, bijvoorbeeld bij plus en min of cilinder, want je ogen kunnen dan nog wat compenseren in sommige gevallen. Zelfs bij laseren hebben ze dat bij mij gedaan, maar bij lenzen en brillen destijds ook soms.

Over online bestellen: ik heb jaren bij Charlie Temple besteld op sterkte en dat is me altijd heel goed bevallen. Hele prima klantenservice ook, is mijn ervaring. Maar je moet wel even goed kijken dat je alles goed invoert natuurlijk. En volgens mij is er ook een optie dat je je recept kan opsturen/inscannen. Koop er nu alleen nog zonnebrillen zonder sterkte maar ook die zijn fijn.

Kan je overigens door je huidige bril nu wel scherp zien? Of heb je het idee dat het niet optimaal is nog?
Ik kwam er pas toen ik een bril draagde pas achter als ik m'n ogen ontspan het dus niet normaal is dat alles heel wazig / blurry wordt.

Ik moet zeggen met de bril is het dus een stuk minder, maar ja inderdaad als ik m'n ogen ontspan is het nog niet 100% scherp nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
fisherman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Het belangrijkste is dat je goed ziet natuurlijk. Ik vind een bril van 200 inclusief glazen trouwens wel heel erg goedkoop, maar wellicht is de marge daar een stuk lager. Marges zijn erg hoog bij brillen.
Maar goed, de glazen zouden altijd moeten voldoen aan de meting die erbij hoort. Als ze op eigen initiatief daarvan afwijken en jou een andere bril verkopen dan dat je nodig hebt, dan ben je bedonderd vind ik.
Zoiets kan ik overigens moeilijk geloven, zelfs van een zaak als Pearl. Is natuurlijk wel de onderkant van de markt, maar brillen zijn volgens mij best prima.
Overigens kan je voor een paar tientjes vaak gewoon bij een opticien laten meten. Als je er een bril bestelt, dan is de meting gratis.
Ik zou gewoon bij een andere ook een meting laten doen. Daarna vergelijken met die van Pearl. Dat mag nooit veel afwijken.
Het was meer rond de 260/280 euro ongeveer, maar dan nog ik voel me inderdaad ook wat bedondert nu achteraf. Ik merk dus dat ik altijd wazig zie als ik m'n ogen ontspan, dit is met de bril op vooral in het begin ENORM minder maar merk wel als ik m'n ogen ontspan met de bril op het nog steeds niet 100% is (ik kan wel met moeite iets lezen, zonder bril lukt dit sowieso niet) maarja als leek die niet wist hoe het hoort te zijn is alles nieuw. Dus ook de verbetering die de bril gaf.

Misschien inderdaad even een meting bij een andere opticien betaald doen met vraag voor bril recept om te vergelijken.

Kunnen ze ook m'n huidige bril meten en zien wat er toen precies is gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Willboirdt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Gewoon teruggaan naar waar je hem gekocht heb en nog een keer laten meten.
Als je een ongecorrigeerde plus afwijking heb. Wil er nog wel eens een spier verkrampt zijn waardoor je je volle sterkte niet gelijk accepteerd. Met als gevolg dat je slechter ziet met bril dan zonder. En hem dan niet draag en je probleem dus blijft bestaan.
Nu gebeurt dat ondercorrigeren meestal wel in overleg, dus dat is niet helemaal goed gegaan.

Als je montuur nog niet zo oud is kunnen de nieuwe glazen daar ook wel in. Laat dan gelijk dat vlekje door ze bekijken, misschien is het wel een gevalletje garantie
Bril en montuur zijn een jaartje oud ongeveer. Ik draag hem wel echt altijd, zodra ik opsta tot ik naar bed ga.
Ik merk ook echt wel verschil met de bril op, ik voel gewoon m'n ogen een stuk minder moeite moeten doen om alles helder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:49
Goedemorgen Tweakers!

Sinds iets meer dan een jaar draag ik een bril, en merk nu pas hoe erg ik het nodig had schijnbaar.

Ben toen een Pearle binnen gelopen, gemeten en bril gekocht ( een hugo boss bril met kunstof glazen) Dit zou het beste zijn volgens de verkoper. Bril opgehaald, en toen zei hij ja we hebben je de helft gegeven van de sterkte die je nodig hebt. Dit zou rust moeten geven maar dikke kans dat je over een jaar terug komt met de vraag om de volle sterkte te krijgen.

Dit vond ik maar een redelijk raar antwoord, maar okay ik ben een leek dus het zal wel.
Nu denk ik, waarom heb ik niet de volledige sterkte gekregen? Ik ben nu ook opzoek naar een andere bril omdat ik merk dat ik nu al een raar vlekje in de het kunstof glas heb waar ik me aan begin te irriteren met kijken. Ook merk ik nog steeds dat ik erg moet focussen.

Ik dacht, ik ga online bij een Charlie temple kijken ofzo. Ik vraag m'n bril recept op bij de opticien en lekker online browsen i.p.v. weer een bril van 200+ te kopen waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

Komt aardig overeen met mijn ervaring. Last van hoofdpijn na een hele dag. Pearle binnengelopen, ja je hebt wel een kleine afwijking (cyl -0.25 en -0.75). Een van de duurste brillen aangeraden gekregen (270 euro is duur bij Pearle, toen wel tenminste) en kreeg er een gratis zonnebril bij dan op sterkte.

Bij ophalen kreeg ik ook te horen dat de sterkte nog ging wijzigen en dat ik binnen een half jaar weer een meting moest en dan ook een nieuwe bril waarschijnlijk. Had ik beter een goedkoop montuurtje kunnen kiezen en niet meteen een zonnebril op sterkte... Voor de winter :+

Charlie temple heb ik verder goede ervaring mee. Laatste keer heb ik bij lensplaza online een bril besteld en dat bevalt ook nog altijd goed. Maar mijn sterkte is ook niet heel hoog en kan eigenlijk zonder bril ook alles wel zien, maar het verminderd de stress op mijn ogen en voorkomt hoofdpijn. Dus YMMV.

Nog geen dure high tech Zeiss glazen gehad, met titanium design. Dus kan zijn dat ik een wereld mis aan verbetering O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Waah schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Komt aardig overeen met mijn ervaring. Last van hoofdpijn na een hele dag. Pearle binnengelopen, ja je hebt wel een kleine afwijking (cyl -0.25 en -0.75). Een van de duurste brillen aangeraden gekregen (270 euro is duur bij Pearle, toen wel tenminste) en kreeg er een gratis zonnebril bij dan op sterkte.

Bij ophalen kreeg ik ook te horen dat de sterkte nog ging wijzigen en dat ik binnen een half jaar weer een meting moest en dan ook een nieuwe bril waarschijnlijk. Had ik beter een goedkoop montuurtje kunnen kiezen en niet meteen een zonnebril op sterkte... Voor de winter :+

Charlie temple heb ik verder goede ervaring mee. Laatste keer heb ik bij lensplaza online een bril besteld en dat bevalt ook nog altijd goed. Maar mijn sterkte is ook niet heel hoog en kan eigenlijk zonder bril ook alles wel zien, maar het verminderd de stress op mijn ogen en voorkomt hoofdpijn. Dus YMMV.

Nog geen dure high tech Zeiss glazen gehad, met titanium design. Dus kan zijn dat ik een wereld mis aan verbetering O-)
Ja naja dit is dus zo ongeveer ook mijn ervaring, hoofdpijn zonder bril maar zie zonder ansich goed kost alleen heel veel moeite / spierkracht in de ogen.
Hoe kom je aan een recept voor Charlie Temple of iets? Ik merkte vorig jaar bij de Pearle dat een meting doen en recept meekrijgen de sfeer bij de verkoper redelijk veranderd. Alsof je een auto bij een occasion dealer aan het bekijken bent maar zegt dat je niks gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:51
thetakman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:24:
[...]

Het was meer rond de 260/280 euro ongeveer, maar dan nog ik voel me inderdaad ook wat bedondert nu achteraf. Ik merk dus dat ik altijd wazig zie als ik m'n ogen ontspan, dit is met de bril op vooral in het begin ENORM minder maar merk wel als ik m'n ogen ontspan met de bril op het nog steeds niet 100% is (ik kan wel met moeite iets lezen, zonder bril lukt dit sowieso niet) maarja als leek die niet wist hoe het hoort te zijn is alles nieuw. Dus ook de verbetering die de bril gaf.

Misschien inderdaad even een meting bij een andere opticien betaald doen met vraag voor bril recept om te vergelijken.

Kunnen ze ook m'n huidige bril meten en zien wat er toen precies is gedaan ?
Ze kunnen gewoon de glazen meten met een apparaat en zien welke sterkte die hebben. Dat is geen probleem.
Bij de betere opticiens betaal je vaak wel bijna het aankoopbedrag van je bril per glas exclusief montuur. Daar moet je wel rekening mee houden.
Maar een na een meting hoef je geen bril te kopen. Ze vragen gewoon een kleine vergoeding daarvoor. Een goede meting duurt ook langer dan een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Als je de maximale sterkte gebruikt voor bijvoorbeeld lezen en schermwerk dan zal dit inderdaad gebeuren, als je hiervoor een zwakkere diopter gebruikt dat volledige scherpte dichtbij geeft, ontlast je de ogen enorm en verklein je de kans op verslechtering. Progressie van bijziendheid is een vicieuze cirkel dan door lenzen veroorzaakt wordt, "Hyperopic defocus" is de oorzaak https://clearsightcorner....-defocus-and-cause-myopia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:13

Bob Popcorn

Plop!

thetakman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:19:
[...]

Ja naja dit is dus zo ongeveer ook mijn ervaring, hoofdpijn zonder bril maar zie zonder ansich goed kost alleen heel veel moeite / spierkracht in de ogen.
Hoe kom je aan een recept voor Charlie Temple of iets? Ik merkte vorig jaar bij de Pearle dat een meting doen en recept meekrijgen de sfeer bij de verkoper redelijk veranderd. Alsof je een auto bij een occasion dealer aan het bekijken bent maar zegt dat je niks gaat kopen.
Bij Pearl gaf de verkoper me aan dat als ik geen bril zou kopen maar wel het recept zou willen hij daar 25 euro voor zou rekenen. Vond ik fair, maar heb toch 2 brillen gekocht. Later nog eens binnen gelopen voor het recept omdat ik een sportbril online wilde kopen, was toen geen probleem. Alleen emailen aan de hand van een telefoontje doet hij niet, omwille van privacy redenen :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 18:49
Inderdaad een oogmeting laten doen en er voor betalen. Laatste keer voor mij was bij Ace & Tate. Die doen ook oogmeting en heb daar gewoon een bril gekocht doen. Waren toen ook niet duur. Dat recept meegekregen en daarmee bestel ik mijn bril. Ga volgend jaar weer opnieuw een oogmeting doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:44

copykat

Good copy isn't bad

Hoeveel van jullie kopen een lees bril bij de opticien?

Ik loop met +1.50 voor werk en lezen.
Laatst was mn bruna brilletje kapot, frame gebroken in mn jaszak.
20 euro brilletje werkte prima. Hele dag kokerloos op mn hoofd en voor mn ogen en in mn auto even in mn middenconsole gelegd zonder omhulsel.
Nu zo'n action ding 1 euro en die glazen werken maar ik denk dat de kwaliteit net ff minder is en de hele dag gebruiken is vermoeiend.
Dus ik dacht
Deze te kopen.
Flexiframe.

Andere optie is natuurlijk een leesbrilletje aan laten meten met cilinder correctie en zo..

In theorie denk ik wat dingen aan te schaffen:
Zonnebril in multifocaal voor de auto of misschien deze omdat ik als het zonnig is nog voldoende zie ver af is 0.75 isch. Scheelt honderden euro's
Voor intensief pc werk misschien een computerbril.
En misschien een tweede metalen multifocaal omdat mn eerste wat los op hoofd zit wil ik er eentje die wat meer "vastklemt". (op termijn)

Mn multifocale bril werkt niet lekker omdat ik teveel met mn hoofd moet corrigeren als ik dingen uit elkaar haal. Ik laat hem in mn auto liggen als rijbril en gebruik een lees brilletje.

probleem is zonnebril multifocaal is duur dus even proberen of t bevalt lijkt me een gok die prijzig uit kan vallen.
En Oogwereld is goed met glazen (beter met inmeten)maar weinig tot geen 3halen 1 betalen. 1 glas gratis dat is het wel.

Zou een Hans Anders voldoende zijn?
Acties zijn vaak herhalend

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 30-05-2024 11:16 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-04 12:42
Goedemorgen Tweakers!

Dit verhaal over Pearle is heel herkenbaar..
Ik zet het even in een members only tag, het hoeft niet overal te lezen te zijn :).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Laatst online: 24-04 13:52
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:24
Als je een bril draagt met prisma's en er wordt iets aan toegevoegd (in dit geval een cilindrische sterkte) dan is een meting bij de orthoptist een logische en zinvolle stap. Hij/zij gaat het voorschrift dubbel checken en controleert dan ook of de prisma's die je al had nog steeds kloppen en dat de prismatische werking van je huidige glazen passen bij het voorschrift. Zeker bij stekende pijnen, is het logisch dat je gezien wordt door de orthoptist.
Je bent zeker niet te ongeduldig. Als je je bril al zo lang hebt, zou je na zoveel tijd in ieder geval verbetering moeten merken t.o.v. het moment dat je de bril op hebt gehaald.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:35
Fijn om dit topic te lezen. Moet toch even mijn frustratie kwijt merk ik. Doe het even tussen MO tags vanwege naam winkel.

Members only:

UPDATE: het bijzondere is dat de afstand waarbij mijn afzonderlijke ogen de letters scherp zien, met ongeveer 10cm afwijkt. Dus als ik alleen met links kijk zie ik de letters 10cm verderaf scherp dan dat ik ze scherp zie als ik alleen met rechts kijk. Plus als ik beide ogen gebruik ik horizontale lijnen ineens schuin (taps?) zie lopen, met een rare verschuiving als ik mijn hoofd wat van links naar rechts beweeg, bijna alsof je onder water kijkt zeg maar. Die verschuiving zie ik niet als ik met alleen links of rechts kijk.

Zou er iets bij de meting fout gegaan zijn, of heeft dit met "beelschermbril" standaarden te maken?

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 18-06-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Wat je zou kunnen proberen is een leesbril zonder cilinder, en je kunt de lensvergelijking gebruiken om zelf de diopter te benaderen: je neemt a=de afstand tot je scherm, en b=de afstand vanaf waar je het scherm goed ziet zonder bril, b>a. bij + lenzen.
Dan is je diopter d=1/(1/a - 1/b)
a=0,67m, b=2m -> d=+1.0
https://wetenschapsschool...t_7_De+lenzenformule.html

Een standaard leesbril of schermbril heeft een vaste pupilafstand.

Leuk leesvoer over de myopia mythe: http://myopia.org/ebook/

[ Voor 14% gewijzigd door Handelingen op 18-06-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Tsja...
Some of these doctors are pure evil. They know the truth but, like tobacco company executives, don't care how many horrors they inflict on people, even their trusting customers. It serves their purpose to conspire with the National Eye Institute, public "education" organizations, the media and others to hide the truth and prevent any research that might discredit the inherited myopia theory. Others just have the common human failing of believing what pleases them most, and then finding reasons, however illogical, to support that belief. Amazingly, this rationalization is so effective that they even destroy the vision of their own children, fully convinced that they are doing the right thing. And still others are just stupid. If you do not educate yourself, you will be their victim.
The world's vision specialists are taking their customers' money and, in return, blinding many of them in several ways. They ignore prevention because there is more money to be made in "treating" or "managing" the problems:

1. Cataracts: They encourage people to have risky cataract surgery, leading to blindness for some, when a safe and cheap way of dealing with the problem exists.
2. Myopia: They put glasses on young myopic children that make the vision get worse, leading to blindness for many, when a simple pair of reading glasses can prevent this. Details at myopia.org.
3. Macular Degeneration: While this can be a result of high myopia which was not prevented, in most cases it is the result of a faulty diet leading to poor circulation to the eyes. The proper treatment is a vegan diet. You will not learn any of this from a vision specialist. Details at cholesterolcheck.org.
4. Corneal surgery: By failing to prevent myopia, they cause many people to undergo risky, sight-threatening Lasik surgery.
:F

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Punt 3 vond ik onzinnig klinken maar het heeft blijkbaar een kern van waarheid https://health.clevelandclinic.org/macular-degeneration-diet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Handelingen schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Punt 3 vond ik onzinnig klinken maar het heeft blijkbaar een kern van waarheid https://health.clevelandclinic.org/macular-degeneration-diet
De website ondersteunt punt drie niet. De website geeft dieet advies als je maculadegeneratie hebt. Wat ik ook doe bij die groep patienten. Dat betekent dus niet automatisch dat je macula degeneratie krijgt door een slecht dieet en daardoor slechte circulatie zoals punt drie zegt. Dat is totaal wat anders.

Maar ik ben een evil oogarts, dus ga verder de discussie niet aan. :+ Ik doe ergens toch iets niet goed trouwens, want volgens die site zou ik rijk moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 18-06-2024 22:22 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:21:
[...]

De website ondersteunt punt drie niet. De website geeft dieet advies als je maculadegeneratie hebt. Wat ik ook doe bij die groep patienten. Dat betekent dus niet automatisch dat je macula degeneratie krijgt door een slecht dieet en daardoor slechte circulatie zoals punt drie zegt. Dat is totaal wat anders.

Maar ik ben een evil oogarts, dus ga verder de discussie niet aan. :+ Ik doe ergens toch iets niet goed trouwens, want volgens die site zou ik rijk moeten zijn.
The above observations are intended to make clear to you the greed and self-interest that lie behind the choices your eye doctor gives you.

Gewetenloze doktoren zijn er, maar ik geloof dat je je werk naar eer en geweten doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cri0s
When @Handelingen comes in, I'm out.

Kun je niet een eigen topic openen en daar lekker je wantrouwen richting oogzorgprofessionals spuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
okido
Wantrouwen richting oogprofessionals sta ik niet achter, heb dat nooit geuit. Eigen verantwoordelijkheid en 'zelf onderzoek doen' over ooggezondheid spui ik, om progressie te voorkomen en voor zover mogelijk terug te draaien met het zelf toepassen van myope defocus.
https://kriekoptiek.nl/sp...ontrole/sightglass-vision
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470669/

[ Voor 17% gewijzigd door Handelingen op 19-06-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@Handelingen Euhm, heb je je eigen bronnen wel gelezen en begrepen dan?

Volgens jouw ebook:
Now we come to the heart of the problem - how too much close work causes myopia to develop.
“The Correction Of Myopia Evaluation Trial” (COMET) was the largest and most significant human clinical trial ever conducted to test whether relaxation of accommodation through the use of PALs could help to inhibit the progression of myopia in children. It was a multicenter, randomized, double-masked, controlled clinical trial that took place over a period of three years (n = 469 children). At the end of the study, a statistically significant 3-year mean difference was found in children who wore PALs versus single vision lenses (SVL) (refractive error progression: PAL: −1.28 ± 0.06 D vs. SVL: −1.48 ± 0.06 D, p = 0.004; axial length elongation: PAL: 0.64 ± 0.02 mm vs. SVL: 0.75 ± 0.02 mm, p = 0.0002). These data supported the hypothesis that changes in accommodation can affect myopia progression. Unfortunately, this effect was too small to be considered clinically significant, although one subset of children – those who had high accommodative lag – seemed to benefit significantly from PAL wear (Figure 9). Subsequent studies have confirmed these findings (31), reporting a statistically significant, but small, reduction in myopia progression in children wearing PALs versus SVLs; these effects were not dependent on accommodative lag, as high-lag children had similar results as others. The accumulation of experimental evidence from animal models and further human trials, however, does not support a significant role of accommodation in myopia development (32). It remains possible that most PAL-wearers in the COMET study did not use the lenses properly, but tolerated the blur that resulted from accommodative fatigue and continued near-work without adjusting viewing angle for better focus.
Ebook:
A vicious cycle now develops. The minus glasses bring everything closer, making increased accommodation necessary. The increased accommodation causes further lengthening of the eye with the resulting need for even stronger glasses. Many children find they need stronger glasses as often as once a year.
A second hypothesis is that accelerated eye growth can occur because of over-correction of myopic refractive error (similar to lens-induced myopia). To test this hypothesis, children were under-corrected by +0.5 to +0.75 D. This trial therapy was largely unsuccessful; myopia progressed more rapidly in under-corrected children than in fully-corrected controls (33, 34). Interestingly, a recently published study (35) reported that myopia and axial elongation progressed more rapidly in fully under-corrected than in fully corrected myopic children. This held true even when controls were applied for other risk variables, such as baseline refractive error and axial length, number of myopic parents, age at myopia onset, and time spent doing near work and outdoors (35). Thus, there is still no consensus on whether under-correction may be an effective anti-myopia therapy.
Je trapt hier je eigen idee onderuit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-04 16:26
Goedemorgen Tweakers!

Opticien hier 😀

Als er een grote cilinder afwijking gemeten wordt dan is het niet ongebruikelijk om de cilinder bij de eerste bril te verminderen. Meestal is dat wel in overleg en worden er eerst zo goedkoop mogelijke glazen geleverd.

Dat rare vlekje zal waarschijnlijk een krasje zijn.

Online een bril kopen kan prima maar hou er wel rekening mee dat de meeste opticiens die bril niet gaan repareren of afstellen en online oogmetingen zijn ook nog niet mogelijk.

Een oogmeting is ongeveer € 35 euro waard dus reken er op dat je dat moet betalen voor een recept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Laatst online: 24-04 13:52
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:16

Agent47

I always close my contracts.

Ik las billen topic.
Dan maar opzoek naar een bril.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:21
Agent47 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:56:
Ik las billen topic.
Dan maar opzoek naar een bril.
En jij dacht: hee een billen topic, dat is iets voor mij.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:47:
@Handelingen Euhm, heb je je eigen bronnen wel gelezen en begrepen dan?

Volgens jouw ebook:

[...]

[...]

Ebook:

[...]

[...]

Je trapt hier je eigen idee onderuit...
Dat wist ik, heb het gepost omdat het best een compleet verhaal is.
Hoe is volgens jou de bijdrage van beide soorten defocus? Je weet dat myope defocus als strategie wordt gebruikt om het te remmen en ze blijven het verder onderzoeken.
Meerdere en recentere onderzoeken laten groei in beide richtingen zien afhankelijk van het type defocus, maar dat is ook statistisch insignificant. Perifere myope defocus geeft betere resultaten dus diepte perceptie zal ook een rol spelen?

De rol van de ciliary is net zo belangrijk, deze doet het focuswerk.
Ik gebruik dus die kleine hoeveelheid defocus om focus te trainen en verbeteren, dit is cruciaal, anders werkt het niet wat ik probeer te bereiken ongeacht ondercorrectie.
Hier wordt het aangetoond met behulp van biofeedback:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3310647/
En hier door het zelf actief proberen te triggeren:
https://www.researchgate....on_and_Reversal_of_Myopia
Waar mijn ogen ooit niet meer focuste, lukt het nu om focus te triggeren zonder bril en met leesbril bij schermgebruik, langzaam verbetert de scherpte. En contrast, en spierfunctie, lezen ging nooit zo comfortabel als nu.

Dus imho werkt een lees of plusbril bij kinderen met beginnende myopie, of om de vicieuze cirkel te stoppen, als ze in staat zijn ermee scherp te stellen. Actief scherpstellen van dingen op afstand (of passief door activiteiten) is m.i. net zo belangrijk om goed zicht te behouden, anders zwakt het systeem af en draagt het bij aan myopie, en een leesbril plaats het scherm op een grotere afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@Handelingen Nogmaals, ik ben een evil oogarts. Ik maak patiënten blind ten wille van mijn portemonnee. Dat is blijkbaar mijn business case en daar word ik rijk van, althans dat soort theoriën hang jij aan. Daar valt geen discussie mee te voeren, want je zoekt onderzoeken bij wat jij vindt om het te onderbouwen. Zo werkt onderzoek niet.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8867680/ --> In conclusion, biofeedback visual training had a positive effect on psychological distress and subjective VA improvement, but failed to reduce the existing myopia or delay its evolution.

Placebo effect noemen we dat.
https://www.researchgate....on_and_Reversal_of_Myopia
Dit is een abstract van 2023, nog steeds niet gepubliceerd. En dan komt het zinnetje van je vorige artikel alweer terug:
second hypothesis is that accelerated eye growth can occur because of over-correction of myopic refractive error (similar to lens-induced myopia). To test this hypothesis, children were under-corrected by +0.5 to +0.75 D. This trial therapy was largely unsuccessful; myopia progressed more rapidly in under-corrected children than in fully-corrected controls (33, 34). Interestingly, a recently published study (35) reported that myopia and axial elongation progressed more rapidly in fully under-corrected than in fully corrected myopic children. This held true even when controls were applied for other risk variables, such as baseline refractive error and axial length, number of myopic parents, age at myopia onset, and time spent doing near work and outdoors (35). Thus, there is still no consensus on whether under-correction may be an effective anti-myopia therapy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 17:55
@Handelingen Even los van dat ik ook niet geloof in het stuk dat je aanhaalt, en iedereen daar zijn eigen ding van mag vinden, is het mijn inziens hier off-topic. Daarbij zie ik veel mensen die praktisch vanaf geboorte een tablet aan het kind geven waardoor het af en toe een Wall-E film lijkt... Niet heel vreemd dat meer en meer mensen slechte ogen hebben gezien buiten spelen een vies woord lijkt voor velen..

Anyways.. Dit topic gaat over en is bedoeld voor (zonne)brillen en receptuur gericht op die zaken. Niet de noodzaak of medisch niet bewezen zaken om een bril niet nodig te hebben. Het Myope Defocus gebeuren is in dit topic al vaker voorbij gekomen (weet even niet of dit door jouw of iemand anders is geweest) maar het lijkt mij duidelijk dat niemand hier in dit topic hier op zit te wachten. Wellicht dat het beter is hier een eigen topic voor aan te maken, dan ga je ook meer mensen treffen die daar interesse in hebben of heil in zien.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:26:
@Handelingen Nogmaals, ik ben een evil oogarts. Ik maak patiënten blind ten wille van mijn portemonnee. Dat is blijkbaar mijn business case en daar word ik rijk van, althans dat soort theoriën hang jij aan. Daar valt geen discussie mee te voeren, want je zoekt onderzoeken bij wat jij vindt om het te onderbouwen. Zo werkt onderzoek niet.

[...]

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8867680/ --> In conclusion, biofeedback visual training had a positive effect on psychological distress and subjective VA improvement, but failed to reduce the existing myopia or delay its evolution.

Placebo effect noemen we dat.

[...]

Dit is een abstract van 2023, nog steeds niet gepubliceerd. En dan komt het zinnetje van je vorige artikel alweer terug:

[...]
Jouw woorden. Achteraf gezien had ik dat linkje niet moeten posten.
Klopt wat je zegt, maar dan andersom, ik probeer met die onderzoeken uit te leggen wat ik doe: afstand focus oefenen.
Ik zal er niet meer over beginnen, totdat ik een meting heb als bewijs of tegenbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
J. de Sloper schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:58:
[...]

Opticien hier 😀

Als er een grote cilinder afwijking gemeten wordt dan is het niet ongebruikelijk om de cilinder bij de eerste bril te verminderen. Meestal is dat wel in overleg en worden er eerst zo goedkoop mogelijke glazen geleverd.

Dat rare vlekje zal waarschijnlijk een krasje zijn.

Online een bril kopen kan prima maar hou er wel rekening mee dat de meeste opticiens die bril niet gaan repareren of afstellen en online oogmetingen zijn ook nog niet mogelijk.

Een oogmeting is ongeveer € 35 euro waard dus reken er op dat je dat moet betalen voor een recept.
Het betalen voor een oogmeting vind ik helemaal niet raar of een probleem.
Waar ik vooral tegenaanloop is dat zodra je meldt dat je geen bril gaat kopen de toon een beetje omslaat en het ineens niet meer gezellig is ofzo?

Ik heb geen probleem om wat geld neer te leggen voor een bril, maar terwijl ik heel erg voorzichtig ben met mijn bril (heb hem altijd op en s'avonds op het nachtkastje, nog nooit gevallen of iets) en de glazen nu al een "kras of vlek" hebben. Betekent dat dat ik ieder jaar een paar honderd euro uit moet geven. Dan neig ik eerder naar de online brillen op sterkte voor 50 a 100 euro en dan heb je er meestal nog 2 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 18:34

Christiano007

Ich bin der champion

Ik merk dat mijn ogen ook minder worden en ga binnenkort eens naar de opticien om de boel eens op te laten meten.

Nu lees ik zoveel verschillende dingen op internet over de "grote zaken" dat ik een beetje huiverig wordt :')

Wat zijn nu zaken bij een bril die mooi lijken op papier , maar in de praktijk het geld niet waard zijn?
Aanbiedingen zoals 3=1 , wat zijn daar de addertjes onder het gras van?
Kun je nog onderhandelen over een prijs? Als ik een bril zie van 700 euro met van allerlei opties erop, dat is een smak geld.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
@Christiano007

Ik krijg bij mijn opticien meestal wel €75-100 korting op een complete bril. Die zijn in mijn geval al snel €1.100(+). Daarbij moet ik zeggen dat mijn monturen ook zo’n €550-600 zijn. Kunststof glazen incl. Cilinder, dun geslepen, met de beste coating, meekleurend en het type dat minder vervormd (namen verschillen per merk glas). Glazen zitten meestal ergens rond de €220-250 per stuk. Of ze dat soort glazen ook bij de budgetzaken hebben betwijfel ik, maar wanneer ik standaard glas neem met prutcoating en niets bijzonders zijn mijn glazen natuurlijk ook fiks goedkoper…

Bij de grote budgetzaken met 3=1 is blijkbaar de bril minder dan 1/3e van de prijs waard. En dan maken ze er ook nog winst op…

Los van de prijsverschillen is mij een goede opticien die een betrouwbare meting doet én weet waar ze het over hebben ook wat waard.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Christiano007 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:39:
Ik merk dat mijn ogen ook minder worden en ga binnenkort eens naar de opticien om de boel eens op te laten meten.

Nu lees ik zoveel verschillende dingen op internet over de "grote zaken" dat ik een beetje huiverig wordt :')

Wat zijn nu zaken bij een bril die mooi lijken op papier , maar in de praktijk het geld niet waard zijn?
Aanbiedingen zoals 3=1 , wat zijn daar de addertjes onder het gras van?
Kun je nog onderhandelen over een prijs? Als ik een bril zie van 700 euro met van allerlei opties erop, dat is een smak geld.
Zicht wordt minder wanneer je te veel naar het scherm of naar boeken staart met volle correctie. Feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 22:36
Met mijn bril die ik via Oogwereld heb met cilinder -3.75/-4.00 en sterkte -0.25/-0.75 zie ik perfect.
Als simpele zonnebril op sterkte voor erbij bestelde ik met dezelfde waardes (ook de as) een zonnebril bij Charlie Temple. Helaas was het zicht op zich prima, maar bij kleine bewegingen met m'n hoofd "draaide de wereld", niet aan te wennen. Zit 'm dat wellicht in kwaliteit/dikte van 't glas in combinatie met m'n cilinder? Of heb ik gewoon een maandagmorgen model ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is tijd voor een nieuwe leesbril (eenvoudige glazen, niet multifocaal). Mijn huidige bril heb ik bij een lokale zaak gehaald en heeft Hoya glazen. In dit topic lees ik goede dingen over glazen van Zeiss en Essilor maar die leveren ze niet. Welk merk is het beste? Is het verschil groot genoeg om naar een zaak verderop te gaan waar ze deze merken wel verkopen? Voor m'n ogen is prijs ondergeschikt aan kwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door wian op 10-07-2024 18:03 . Reden: glazen ipv lenzen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
wian schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:50:
Het is tijd voor een nieuwe leesbril (eenvoudige glazen, niet multifocaal). Mijn huidige bril heb ik bij een lokale zaak gehaald en heeft Hoya glazen. In dit topic lees ik goede dingen over glazen van Zeiss en Essilor maar die leveren ze niet. Welk merk is het beste? Is het verschil groot genoeg om naar een zaak verderop te gaan waar ze deze merken wel verkopen? Voor m'n ogen is prijs ondergeschikt aan kwaliteit.
Het maakt qua zien niet echt uit, beide merken zijn prima voor zo'n simpele bril imho, zeg ik als gebruiker. Ik vind echter persoonlijk de coating van Hoya minder fijn dan die van Essilor. M'n bril met Hoya erin moet ik minimaal 3x per dag schoonmaken en die van Essilor maximaal 1x. Ik heb dan de beste coating van beide merken gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:39
Het is puur persoonlijk. Mocht je twijfelen ga dan naar meerdere opticiens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Bij Zeiss, niets te klagen, wel even opletten dat je géén voorraad glas accepteert. Ze zetten hun watermerk/ logo op de glazen. Prima… maar bij voorraad dus óók en dan staat die op een willekeurige plek ergens op je glas (scheef, rare plek etc.). Bij mijn vrouw was dat dus recht voor haar iris.. kosteloos vervangen verder overigens, maar wel een punt van aandacht.

Lastig op de foto te zetten. Valt niet op maar wel als het op een gekke plek / voor je oog zit…;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esRcUxLdK9LxxKFPuVKdF8yaIVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cnum53O8aQ2xcaudUavB2j6l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cri0s
Thalaron schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:04:
Bij Zeiss, niets te klagen, wel even opletten dat je géén voorraad glas accepteert. Ze zetten hun watermerk/ logo op de glazen. Prima… maar bij voorraad dus óók en dan staat die op een willekeurige plek ergens op je glas (scheef, rare plek etc.). Bij mijn vrouw was dat dus recht voor haar iris.. kosteloos vervangen verder overigens, maar wel een punt van aandacht.
Normaal gesproken hoort de persoon die de glazen slijpt hier op te letten. Ik kreeg van mijn leermeester vroeger op m'n sodemieter als ik de gravering op een niet logische plek liet in het glas liet vallen. :+
Het grote verschil tussen de graveringen in het voorraadglas en die van het maatwerkglas is dat de cilindersterkte bij de voorraadglazen niet "vast" staan. Een glas wordt bijvoorbeeld geleverd met cilindersterkte -0,75. Wij draaien het glas dan in de juiste richting, zodat er bijvoorbeeld -0,75 as 45 ontstaat. Dan krijg je dat de merkgravure meedraait en meer in het glas terecht kan komen. Bij maatwerkglazen wordt de sterkte, dus inclusief cilindersterkte op de as nauwkeurig geslepen in de fabriek en daarna pas de merkgravure toegevoegd. Dan staat die dus altijd vast op de slaapkanten van het glas.
Klein beetje achtergrondinfo ;)
wian schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:50:
...
Is het verschil groot genoeg om naar een zaak verderop te gaan waar ze deze merken wel verkopen? Voor m'n ogen is prijs ondergeschikt aan kwaliteit.
Voor een leesbril is het verschil in kwaliteit van het glas te verwaarlozen. Ga je voor meer een computervariant (Digitime bij Essilor, Officelens bij Zeiss) dan zou ik eerder voor een van de vaker genoemde merken gaan. De coatings van Essilor, Zeiss en Rodenstock zijn m.i. beter dan die van Hoya. Wij verkopen glazen van alle merken (weliswaar 90% Essilor) maar de coating van Hoya is echt een draak om schoon te houden tijdens normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik zoek nog een reservebril. Jammer dat dat meteen zo duur wordt met mijn sterkte van -6,75 en -6,25 :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:12
Boerenlater schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:20:
Ik zoek nog een reservebril. Jammer dat dat meteen zo duur wordt met mijn sterkte van -6,75 en -6,25 :(
Het hoeft niet super duur: https://www.eyelovebrille...e-voor-veraf-of-dichtbij/

Oogmeting zou ik wel ergens anders laten maken want die is niet je van het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Vandaag mijn eerste bril opgehaald, zie ik nu net dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LvtQNCv/20240713-205539.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZNqgCpY/20240713-205524.jpg
Zowel bij links als rechts.

Dit lijkt me niet de bedoeling :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Christiano007 op 13-07-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Christiano007 ik zie even niet wat je bedoelt? Glas zit gewoon in het montuur? Dat er een stuk lucht tussenzit, lijkt hier hetgeen wat je bedoelt maar ook lijkt het alsof het zo hoort bij dit montuur?

Of zie ik iets over het hoofd hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Thalaron schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:21:
@Christiano007 ik zie even niet wat je bedoelt? Glas zit gewoon in het montuur? Dat er een stuk lucht tussenzit, lijkt hier hetgeen wat je bedoelt maar ook lijkt het alsof het zo hoort bij dit montuur?

Of zie ik iets over het hoofd hier?
Ja dat stuk lucht, ik twijfelde zelf ook of dat zo hoorde maar op foto's online van het model zie ik het nergens terug

Flexon E1144

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ik zie wat je bedoelt. Maar ik neem aan dat je dit montuur of in de winkel zo niet hebt kunnen zien? Als ze het dan ook niet hebben aangegeven, en je bent hier niet blij mee, dan zou ik gewoon teruggaan met deze vraag.

Als het op het plaatje dat ze daar laten zien ook niet te zien is.. dan zou ik daar niet zonder meer akkoord mee gaan.

Ps: ik laat een montuur altijd op zicht komen. Ik weet niet of dat gebruikelijk is bij een keten zoals HA, maar die hier in de buurt deed daar de laatste keer dat ik dat via mijn werk daar moest regelen (reserve bril voor nood) was dit geen punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Boerenlater schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:20:
Kijk eens op Ariexpress.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:59
Ik draag sinds een paar jaar een bril. Waar ik een beetje tegenaan loop is dat ik meerdere soorten brillen nodig heb. En omdat ik een cilinder heb kan ik geen off-the-shelf brillen kopen die voldoende in de buurt komen.

En voor elk soort bril dat ik nodig heb mag ik de beurs trekken.
Een skibril 500 euro itt 40
Een duikbril 150 euro itt 20
Een veiligheidsbril nog geen prijs kunnen vinden

De veiligheidsbril die ik nu over mijn normale bril draag kan ik maar een paar minuten dragen voordat mijn bril beslaat.

Hoe doen jullie het? Tips zijn erg welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
Misschien zijn contactlenzen een optie?
Anders is het al snel een bril voor verschillende activiteiten. Met een goed aangemeten contactlens (door een gediplomeerd contactlensspecialist) kun je voor duiken, skiën, kleiduifschieten, veiligheidsbril, salsa-dansen en alle andere activiteiten die je doet of ambieert, lekker off-the-shelf producten blijven gebruiken. De contactlens zorgt immers voor de juiste scherpte en je zet daar een skibril, veiligheidsbril of duikbril overheen.

Een lens met cilindersterkte is voor sommige lensdragers geen optie voor iedere dag, maar kan in het kader van dual-wear (lenzen naast bril) heel goed werken als optie naast bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ik heb afgelopen vakantie ook daglenzen gebruikt. Ga ik daarmee met plezier een film kijken? Nee zeker niet.. maar om wat te klussen of wat rond te lopen, terrasje te pakken etc. Zeker wél.

Ook met cilinder, mits die niet al te heftig is, kan je prima lenzen zonder cilinder gebruiken. Maar dat hangt ook af van welke activiteiten je voor ogen hebt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:59
Sorry dat had ik kunnen vermelden: Mijn ogen zijn te droog voor lenzen. Daarnaast lijkt me die dingen in en uitdoen doodeng. Misschien moet ik eens kijken of ik iets kan doen aan mijn droge ogen. Die fobie kom ik wel overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:11
Heb sinds volgensmij vorig jaar een bril voor ver, maar als ik m afdoe zie ik waziger dus hou m maar op. Weet niet de sterkte van beide glazen.

Heb het grootste deel van mn leven zonder bril gedaan. Ben er wel nog beter door gaan zien want zat vaak met ogen te knijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6aw
  • Laatst online: 19:09
Heb jaren een rayban gehad. Helaas begint die nu echt slechter te worden
Naar wat research kwam ik het merk serengeti uit, kan iemand mij vertellen of deze kwaliteit beter is als ray ban?

https://www.merkbrillen.n...dbHfNeyZNcp1JJBIzEfmj4bE8

Deze heb ik op het oog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@r6aw im en mijn vrouw hebben beide al jarenlang samen 3 Serengeti’s. Voelen nog als nieuw aan. Photochromic lenzen geven extra meerwaarde voor ons. Zowel ik als mijn vrouw willen niets anders meer.

Ray-Ban is en was voor mij altijd meer een iconisch stijl merk dan kwaliteit. Hoewel ik niet veel kan zeggen over de huidige kwaliteit van Ray-Ban, ben ik nog niets tegengekomen dat in de buurt komt van Serengeti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6aw
Thalaron schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:19:
@r6aw im en mijn vrouw hebben beide al jarenlang samen 3 Serengeti’s. Voelen nog als nieuw aan. Photochromic lenzen geven extra meerwaarde voor ons. Zowel ik als mijn vrouw willen niets anders meer.

Ray-Ban is en was voor mij altijd meer een iconisch stijl merk dan kwaliteit. Hoewel ik niet veel kan zeggen over de huidige kwaliteit van Ray-Ban, ben ik nog niets tegengekomen dat in de buurt komt van Serengeti.
Bedankt voor je reactie!

Deze is volgens mij wel een van de goedkopere modellen. Maar een goede koop volgens jou? ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

r6aw schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:10:
Heb jaren een rayban gehad. Helaas begint die nu echt slechter te worden
Naar wat research kwam ik het merk serengeti uit, kan iemand mij vertellen of deze kwaliteit beter is als ray ban?

Deze heb ik op het oog ;)
Ik heb afgelopen zomer weer een nieuwe Ray Ban gekocht omdat ik simpelweg blij ben met het montuur (aviator). Mijn opticien liet mij ook door Serengeti kijken, het kijkt echt heerlijk rustig op een of andere manier.
Dat moet je echt even zelf gaan ervaren bij een opticien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
@r6aw kunststof montuur is vaak goedkoper. Hij heeft zo te zien in ieder geval Photochromic lenzen. Ik heb alleen ervaring met metalen monturen, maar ik kan mij niet voorstellen dat Serengeti rommel verkoopt..

Zoals @True het omschrijft ervaren wij het ook :). Mijn vrouw heeft ook nog een Polarised Titanium Aviator liggen, maar die vind ze minder fijn (kijken!!). Serengeti 4 the win zeg maar 😎

Edit: ik zie net dat deze niet gepolariseerd is. Geen must voor iedereen, maar ik wil niet meer zonder. Ik zou wel kijken naar een montuur met Polarised Photochromic glazen.

[ Voor 18% gewijzigd door Thalaron op 27-09-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thalaron schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:31:
@r6aw kunststof montuur is vaak goedkoper. Hij heeft zo te zien in ieder geval Photochromic lenzen. Ik heb alleen ervaring met metalen monturen, maar ik kan mij niet voorstellen dat Serengeti rommel verkoopt..

Zoals @True het omschrijft ervaren wij het ook :). Mijn vrouw heeft ook nog een Polarised Titanium Aviator liggen, maar die vind ze minder fijn (kijken!!). Serengeti 4 the win zeg maar 😎

Edit: ik zie net dat deze niet gepolariseerd is. Geen must voor iedereen, maar ik wil niet meer zonder. Ik zou wel kijken naar een montuur met Polarised Photochromic glazen.
Gepolariseerd heb ik een beetje een haat-liefde mee. Aan de ene kant, heerlijk en ook in de auto. Aan de andere kant heb ik dan weer een prachtige HUD in mijn auto die niet meer (goed) leesbaar is. En zonder wil ik eigenlijk niet.
Als iemand van glazen weet die wel HUDs-leesbaar houden, maar schitteringen (voornamelijk in de auto) weer voorkomen houd ik mij aanbevolen. De gepolariseerde glazen zijn dan wel weer uitstekend voor bijv. vissen (niet dat ik dat zo vaak doe ..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@True Ja dat kan ik mij voorstellen. Mijn oplossing zou dan zijn: 2 brillen halen 8)7

Maar goed... ik heb nu 2 Seregeti zonnebrillen en 1 clip on (met sterkteglazen in het montuur, niet echt een aanrader i.v.m. de curve van het montuur zélf... ik kijk er niet fijn mee, maar goed), ik snap dat dat niet voor iedereen een optie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6aw
Thalaron schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:31:

Oeh heb hem al besteld..
Dus deze glazen zijn minder goed? Totaal geen ervaring met zonnebrillen voor de rest haha

Mijn twijfel zat tussen deze
https://www.edel-optics.n...1Y0SBhEAQYASABEgLHRvD_BwE

En de Serengeti van hier boven. Wat was jullie keus geweest? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door r6aw op 27-09-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@r6aw Voor mij persoonlijk zonder enige twijfel de Serengeti. En het is niet zozeer minder goed, maar anders. Polariserende glazen halen de schittering op bijvoorbeeld water en auto's grotendeels weg, maar zorgt er ook voor dat je op (sommige) beeldschermen zoals @True dus aangeeft minder goed kan aflezen.

De Serengeti die je eerder doorgaf heeft nog altijd betere glazen (Photochromic, kleurt extra donker op) en daarbuiten zal het vermoedelijk beter of anders niets onderdoen t.o.v. Ray-Ban. Polarisatiefilter is gewoon een extra techniek waar ik persoonlijk héél erg fan van ben.

Ik zit nog op mijn werk, maar even snel gezocht naar een beetje zinvolle en bruikbare site voor uitleg (pin me er niet op vast...); https://roosdorp.nl/polar...nebril-voordelen-nadelen/

Het heeft dus ook nadelen (en vaak ook duurder, maar je hebt ook het goedkopere Polariod dat bij mij na 1 jaar gebruik van ellende uit elkaar valt). Het is dus ook maar net wat je voorkeur heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 27-09-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ben ik de enige, die schijnbaar problemen heeft om aan een frame te wennen? Doordat de neus vettig wordt, zakt de bril meestal een stukje af. Ondanks dat de bril naar mijn mening ondertussen goed afgesteld zou moeten zijn. Al resultaat heb ik al menig bril, in een la liggen. Ik heb nu mijn nieuwste bril in Shanghai laten maken. Na de nodige bezoekjes aan opticiens ( Eyewish stel je bril af ongeacht of hij daar gekocht is of niet ) geef ik het meestal op. En ga ik weer mijn oude bril dragen.

Frame van Titanium Alloy, superlicht en ook dunne 1.6 index glazen. In-principe niets mis met de bril, ook niet met de gemeten sterkte. Maar ik ben vrijwel altijd obsessief mijn bril omhoog het duwen, wat waarschijnlijk ook voor irritatie zorgt. Nu heb ik allerlei artikelen gelezen, over hoe een bril afgesteld zou moeten worden. Waarbij ik ook soms denk dat de frames te klein zijn? Met name de lengte van de armen, oftewel de temples?

Dus nu heb ik eentje met een armlengte van 150mm: heel bewust heb ik mij geen te kleine bril laten aansmeren, omdat deze dan vaak te klein zijn om netjes achter de oren af te stellen. Dan zou je wellicht kunnen zeggen? Koop je bril in Nederland? Maar volgens mij zou dat niets moeten uitmaken en krijg je aanzienlijk betere glazen, voor een veel lagere prijs in China. Via AliExpress kan ook prima, wanneer je weet wat je sterkte is en wat voor maat frame je nodig hebt.

PS ik heb nu ook gewoon zo'n BluRay filter: waarschijnlijk heb ik nog teveel betaald ook, maar ik was ¥ 500 kwijt in Shanghai. Wat mij bij Hans Anders voor een vergelijkbare bril zeker € 200 gekost had en in geval van mijn vrouw, die een veel slechtere ogen heeft. Zijn de 1.67 index glazen bij Hans Anders geeneens verkrijgbaar, of ze zijn heel duur. Van die Bluray Filter vind ik wel jammer, dat als bij effect je dus de reflectie daarvan kunt zien. In Nederland zou ik vanwege de meerprijs sowieso altijd nee gezegd hebben tegen de extras.

Ik overweeg dus wellicht om over te stappen op lenzen, omdat ik al langer problemen ondervind met het dragen van brillen. Dat noemen ze schijnbaar sensory problems.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28lDxZf5hXNCd35PphnZiCESVWE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mmxpypwpdrudVrLo5h6Jfs4p.jpg?f=user_large

Dit soort anti-slip rubbers heb ik ook al uitgeprobeerd: die heb ik gratis bij de opticien in Shanghai gekregen. De bril bleef vervolgens wel op zijn plaats zitten. Dus dit werkt wel, alleen heb ik ze er afgehaald omdat ik op ten duur dacht die rubbers te kunnen voelen.

[ Voor 14% gewijzigd door MathiasMetzger op 15-11-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MathiasMetzger schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:02:
Ben ik de enige, die schijnbaar problemen heeft om aan een frame te wennen? Doordat de neus vettig wordt, zakt de bril meestal een stukje af. Ondanks dat de bril naar mijn mening ondertussen goed afgesteld zou moeten zijn. Al resultaat heb ik al menig bril, in een la liggen. Ik heb nu mijn nieuwste bril in Shanghai laten maken. Na de nodige bezoekjes aan opticiens ( Eyewish stel je bril af ongeacht of hij daar gekocht is of niet ) geef ik het meestal op. En ga ik weer mijn oude bril dragen.

Frame van Titanium Alloy, superlicht en ook dunne 1.6 index glazen. In-principe niets mis met de bril, ook niet met de gemeten sterkte. Maar ik ben vrijwel altijd obsessief mijn bril omhoog het duwen, wat waarschijnlijk ook voor irritatie zorgt. Nu heb ik allerlei artikelen gelezen, over hoe een bril afgesteld zou moeten worden. Waarbij ik ook soms denk dat de frames te klein zijn? Met name de lengte van de armen, oftewel de temples?

Dus nu heb ik eentje met een armlengte van 150mm: heel bewust heb ik mij geen te kleine bril laten aansmeren, omdat deze dan vaak te klein zijn om netjes achter de oren af te stellen. Dan zou je wellicht kunnen zeggen? Koop je bril in Nederland? Maar volgens mij zou dat niets moeten uitmaken en krijg je aanzienlijk betere glazen, voor een veel lagere prijs in China. Via AliExpress kan ook prima, wanneer je weet wat je sterkte is en wat voor maat frame je nodig hebt.

PS ik heb nu ook gewoon zo'n BluRay filter: waarschijnlijk heb ik nog teveel betaald ook, maar ik was ¥ 500 kwijt in Shanghai. Wat mij bij Hans Anders voor een vergelijkbare bril zeker € 200 gekost had en in geval van mijn vrouw, die een veel slechtere ogen heeft. Zijn de 1.67 index glazen bij Hans Anders geeneens verkrijgbaar, of ze zijn heel duur. Van die Bluray Filter vind ik wel jammer, dat als bij effect je dus de reflectie daarvan kunt zien. In Nederland zou ik vanwege de meerprijs sowieso altijd nee gezegd hebben tegen de extras.

Ik overweeg dus wellicht om over te stappen op lenzen, omdat ik al langer problemen ondervind met het dragen van brillen. Dat noemen ze schijnbaar sensory problems.

[Afbeelding]

Dit soort anti-slip rubbers heb ik ook al uitgeprobeerd: die heb ik gratis bij de opticien in Shanghai gekregen. De bril bleef vervolgens wel op zijn plaats zitten. Dus dit werkt wel, alleen heb ik ze er afgehaald omdat ik op ten duur dacht die rubbers te kunnen voelen.
Volgens mij sla je een groot probleem over met 'remote' brillen. Ik heb er de ballen verstand van. Dat het scherpe en fijne deel van het glas ook voor je oog moet zitten. Dat kan verschillen per frame en per glas(soort).
Maar waarom geen contactlenzen proberen? Ik draag al sinds mijn 10e een bril en sinds mijn 13e contactlenzen. De reservebrillen die ik heb gehad draag ik daarnaast nog regelmatig 's avonds, 's ochtends, in het weekend of wanneer ik last heb van mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
True schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:14:
[...]

Volgens mij sla je een groot probleem over met 'remote' brillen. Ik heb er de ballen verstand van. Dat het scherpe en fijne deel van het glas ook voor je oog moet zitten. Dat kan verschillen per frame en per glas(soort).
Dat is het probleem dus niet: want ik heb de bril bij een fysieke opticien in China gekocht, waarbij ook een oogmeting is uitgevoerd. Nu zit ik er alleen nog mee, dat de bril niet altijd op zijn plaats blijft zitten. En 99% van de mensen heeft hier geen enkel probleem mee, als je gaat observeren.

Lenzen zal naast een kosten kwestie, ook de vraag zijn of ik dat dan wel zo handig is. Want dan moet je ze ook iedere avond uit doen en kun je niet zoals bij het tandenpoetsen zeggen, vandaag sla ik het over omdat ik te moe ben. Zo'n persoon ben ik dus wel hoor: wanneer ik heel moe ben, ga ik gewoon direct naar bed en met lenzen kan dat nog weleens pijn gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 15-11-2024 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MathiasMetzger schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:50:
[...]

Dat is het probleem dus niet: want ik heb de bril bij een fysieke opticien in China gekocht, waarbij ook een oogmeting is uitgevoerd. Nu zit ik er alleen nog mee, dat de bril niet altijd op zijn plaats blijft zitten. En 99% van de mensen heeft hier geen enkel probleem mee, als je gaat observeren.

Lenzen zal naast een kosten kwestie, ook de vraag zijn of ik dat dan wel zo handig is. Want dan moet je ze ook iedere avond uit doen en kun je niet zoals bij het tandenpoetsen zeggen, vandaag sla ik het over omdat ik te moe ben. Zo'n persoon ben ik dus wel hoor: wanneer ik heel moe ben, ga ik gewoon direct naar bed en met lenzen kan dat nog weleens pijn gaan doen.
Als je er geoefend in bent kost zachte lenzen uitdoen zo'n 30 seconden. Ook als geen tijd neemt om je tanden te poetsen hoeven we er verder niet over door te gaan. Dan geef je te weinig om je eigen gezondheid om verstandig contactlenzen te gaan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
True schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:18:
[...]
Dan geef je te weinig om je eigen gezondheid om verstandig contactlenzen te gaan dragen.
Dat vind ik een beetje te kort door de bocht: ik geef zeker wat om mij gezondheid, maar ben geen Sheldon van de Big Bang Theory. Maar ben je nog nooit onbewust met de lenzen in gaan slapen? Want als je niet merkt dat je de lenzen in hebt, dan zul je misschien ook weleens vergeten ze uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MathiasMetzger schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:16:
[...]

Dat vind ik een beetje te kort door de bocht: ik geef zeker wat om mij gezondheid, maar ben geen Sheldon van de Big Bang Theory. Maar ben je nog nooit onbewust met de lenzen in gaan slapen? Want als je niet merkt dat je de lenzen in hebt, dan zul je misschien ook weleens vergeten ze uit te doen.
Onbewust? Nee, zoals ik al aangaf ik draag al praktisch heel mijn puberend, adolescerend en volwassen leven contactlenzen. Aan het eind van de dag ga je ze meer en meer merken, voordat ik naar bed ga wil ik ze al wel uit doen. Al meer dan de helft van mijn leven dus, ik ben wel eens stomdronken thuisgekomen en dan doe ik ze alsnog uit. Als er ik echt geen zin in heb dan schrijf ik ze af en doe ik ze naast mijn bed uit en drogen ze natuurlijk uit op het nachtkastje.

Het is bij mij gewoon ritme: tandenpoetsen, contactlenzen uit naar bed. En als ik ze eerder 'merk' dan doe ik ze eerder uit. Uitdoen zal ik alleen vergeten als ik het wil vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Al jaren draag ik lenzen, maar heb ook een bril. Normaal gesproken tennis ik met lenzen, maar laatst eens met m'n bril gedaan. Tegen m'n verwachting in moest ik enórm wennen, met name wanneer de bal dichterbij kwam. Oriëntatie was echt ver te zoeken, ook na 'n uur.
Qua sterkte zijn m'n lenzen en bril optimaal, maar toch dat enorme verschil in de tennis praktijk. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
JBS schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:08:
Al jaren draag ik lenzen, maar heb ook een bril. Normaal gesproken tennis ik met lenzen, maar laatst eens met m'n bril gedaan. Tegen m'n verwachting in moest ik enórm wennen, met name wanneer de bal dichterbij kwam. Oriëntatie was echt ver te zoeken, ook na 'n uur.
Qua sterkte zijn m'n lenzen en bril optimaal, maar toch dat enorme verschil in de tennis praktijk. Herkent iemand dit?
hoe oud is de bril en is het een groot verschil qua sterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Bobbo90 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:57:
[...]

hoe oud is de bril en is het een groot verschil qua sterkte?
Bril is een jaartje oud.
Vrij hoge cilinder (-3.75/4), maar verschil tussen lenzen en bril daarin is 0,25. Qua sterkte scheelt 't ook 'n kwartje tot maximaal 'n half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JBS schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:08:
Ik heb exact hetzelfde met squashen, met contactlenzen gaat dat beter. Snelheid/diepte en het volgen van de bal gaat gewoon beter. Met bril is het wel te doen overigens, maar merkbaar minder prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ik doe mijn bril gewoon afzetten bij sport: maar heb dan ook een vrij bescheiden min sterkte van -1.75 links en -1.50 rechts. En een kleine cilinder sterkte. Ondertussen ben ik toch gewend aan mijn nieuwe bril, dus met die oogmeting in Shanghai was niets mis mee. Alleen nu komt het gekke: in Nederland ging ik altijd naar Hans Anders, omdat ik daar voor Covid altijd een bril met ontspiegelde glazen kreeg voor € 40 totaal.

Oogmeting China

Nu vermoed ik echter, dat het juist Hans Anders is geweest die mij een te hoge minsterkte in het verleden gegeven heeft. Want in mijn Hans Anders account kan ik alle metingen uit het verleden zien. En bij Hans Anders is het echt de trend, dat ik bij iedere nieuwe bril sterkere glazen kreeg. Ze doen dan zo'n ontiegelijk lange meting, vragen mij lastige vragen etc. Terwijl het in Shanghai veel sneller ging en dan dacht in nog? Dit kan nooit goed zijn?

Maar je ogen worden eerst automatisch gemeten, daarna moet je naar een paar plaatjes kijken. Alleen niet tienduizend plaatjes, zoals bij Hans Anders het geval is. Je krijgt dan een testbril op en de persoon die de oogmeting doet, veranderd dan gewoon de sterktes. Voor mijn vrouw die -3.75 ofzo heeft, is dat ook gewoon goed gedaan. Het was juist mijn vrouw die i.t.t mij geen 1x geklaagd heeft over de nieuwe bril.

Als de oogmeting niet goed blijkt te zijn, dan kan je alsnog teruggaan. Dat is niet anders dan in Nederland: alleen in China en ook Hongkong, zijn ze niet zo van het fysieke contact. Dat is sinds de coronacrisis alleen maar erger geworden. Dus toen ik van de week bij Optical 88 was, met de vraag of ze de pootjes meer konden buigen. Deden ze dat zonder aarzelen, alleen voelen achter de oren zoals ze dat in Nederland doen? Bedoel ze dragen zelfs een mondkapje.... dus nee dat doen ze helaas niet.

Tijdens corona was een bril dragen al helemaal een ramp, dus ik ben blij dat wij dat achter ons hebben.

Oogmeting Nederland

Wat ik niet fijn vind in Nederland: schijnbaar vond de politiek het een goed idee, om de oogmetingen over te laten aan commerciële partijen aka de opticien ketens. In België is vanaf volgende jaar een bezoek een de oogarts verplicht bij je eerste bril en uiteraard zijn de opticiens daar niet blij mee, want die smeren je maar wat al te graag een bril aan. Ook als je die eigenlijk ( nog ) niet nodig hebt.

Een bezoek aan Hans Anders en co, daar zie ik dan persoonlijk ook altijd tegen op. Want zodra de oogmeting gedaan is, begint het spel om je een dure bril aan te smeren. Je moet dan echt op strepen gaan staan, om ervoor te zorgen dat je gewoon de 1.5 index glazen krijgt. Welke bij Hans Anders ook ontspiegeld zijn. Bij Pearle zijn de basis glazen, die je krijgt bij een bril van € 30 niet ontspiegeld. Als je dan ook de oogmeetgegevens hebt, dan kun je daarmee een betere bril online bestellen.

Mijn bezwaren tegen de niet onafhankelijke oogmeting in Nederland door Opticiens

Maar nu komt die: in Nederland is het vrijwel onmogelijk om een onafhankelijke oogmeting te krijgen, want de oogarts doet geen oogmeting. Dat doet een optometrist en die werken dan weer bij een opticien, welke geen onafhankelijk positie heeft. Als ik de Hans Anders binnen zou lopen en zeg, dat ik enkel de oogmeting wil. Dan gaan ze daar natuurlijk niet aan meewerken, ook niet als ik de daarvoor geldende € 30 betaal. In China kun je wel als je dat wilt een oogmeting laten doen in het ziekenhuis.

Waarschijnlijk zullen de meeste hier geen probleem hebben met de werkwijze in Nederland: ik zou echter gewoon een oogmeting willen kunnen boeken, zonder mij in allerlei bochten te moeten wringen. Zo zal ik een opticien echt niet gaan vertellen dat ik autisme heb, want dan kunnen ze dat weer tegen mij gebruiken in het verkoopproces. Dat heb ik al meegemaakt en natuurlijk zullen ze het altijd ontkennen!

En dan die verhalen dat mensen naar kleine ondernemers gaan? Het blijven wel ondernemers he! Die zijn ook niet onafhankelijk en als je daar een bril koopt, ben je al helemaal een fortuin kwijt. Dat is waarom mensen naar Hans Anders en co gaan, want ze hebben wel betaalbare brillen. Alleen die monturen gaan snel kapot. Daarom heb ik een voorkeur voor Titanium frames, die zijn echt enorm stevig en verbuigen bijna nooit. Nadeel is dan wel, dat je er beperkte aanpassingen aan kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:20

HollovVpo1nt

I like gadgets

offtopic:
Ik denk dat ik een nieuwe bril nodig heb, ik las het grote billen topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobbo90
MathiasMetzger schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 06:39:
Ik doe mijn bril gewoon afzetten bij sport: maar heb dan ook een vrij bescheiden min sterkte van -1.75 links en -1.50 rechts. En een kleine cilinder sterkte. Ondertussen ben ik toch gewend aan mijn nieuwe bril, dus met die oogmeting in Shanghai was niets mis mee. Alleen nu komt het gekke: in Nederland ging ik altijd naar Hans Anders, omdat ik daar voor Covid altijd een bril met ontspiegelde glazen kreeg voor € 40 totaal.

Oogmeting China

Nu vermoed ik echter, dat het juist Hans Anders is geweest die mij een te hoge minsterkte in het verleden gegeven heeft. Want in mijn Hans Anders account kan ik alle metingen uit het verleden zien. En bij Hans Anders is het echt de trend, dat ik bij iedere nieuwe bril sterkere glazen kreeg. Ze doen dan zo'n ontiegelijk lange meting, vragen mij lastige vragen etc. Terwijl het in Shanghai veel sneller ging en dan dacht in nog? Dit kan nooit goed zijn?

Maar je ogen worden eerst automatisch gemeten, daarna moet je naar een paar plaatjes kijken. Alleen niet tienduizend plaatjes, zoals bij Hans Anders het geval is. Je krijgt dan een testbril op en de persoon die de oogmeting doet, veranderd dan gewoon de sterktes. Voor mijn vrouw die -3.75 ofzo heeft, is dat ook gewoon goed gedaan. Het was juist mijn vrouw die i.t.t mij geen 1x geklaagd heeft over de nieuwe bril.

Als de oogmeting niet goed blijkt te zijn, dan kan je alsnog teruggaan. Dat is niet anders dan in Nederland: alleen in China en ook Hongkong, zijn ze niet zo van het fysieke contact. Dat is sinds de coronacrisis alleen maar erger geworden. Dus toen ik van de week bij Optical 88 was, met de vraag of ze de pootjes meer konden buigen. Deden ze dat zonder aarzelen, alleen voelen achter de oren zoals ze dat in Nederland doen? Bedoel ze dragen zelfs een mondkapje.... dus nee dat doen ze helaas niet.

Tijdens corona was een bril dragen al helemaal een ramp, dus ik ben blij dat wij dat achter ons hebben.

Oogmeting Nederland

Wat ik niet fijn vind in Nederland: schijnbaar vond de politiek het een goed idee, om de oogmetingen over te laten aan commerciële partijen aka de opticien ketens. In België is vanaf volgende jaar een bezoek een de oogarts verplicht bij je eerste bril en uiteraard zijn de opticiens daar niet blij mee, want die smeren je maar wat al te graag een bril aan. Ook als je die eigenlijk ( nog ) niet nodig hebt.

Een bezoek aan Hans Anders en co, daar zie ik dan persoonlijk ook altijd tegen op. Want zodra de oogmeting gedaan is, begint het spel om je een dure bril aan te smeren. Je moet dan echt op strepen gaan staan, om ervoor te zorgen dat je gewoon de 1.5 index glazen krijgt. Welke bij Hans Anders ook ontspiegeld zijn. Bij Pearle zijn de basis glazen, die je krijgt bij een bril van € 30 niet ontspiegeld. Als je dan ook de oogmeetgegevens hebt, dan kun je daarmee een betere bril online bestellen.

Mijn bezwaren tegen de niet onafhankelijke oogmeting in Nederland door Opticiens

Maar nu komt die: in Nederland is het vrijwel onmogelijk om een onafhankelijke oogmeting te krijgen, want de oogarts doet geen oogmeting. Dat doet een optometrist en die werken dan weer bij een opticien, welke geen onafhankelijk positie heeft. Als ik de Hans Anders binnen zou lopen en zeg, dat ik enkel de oogmeting wil. Dan gaan ze daar natuurlijk niet aan meewerken, ook niet als ik de daarvoor geldende € 30 betaal. In China kun je wel als je dat wilt een oogmeting laten doen in het ziekenhuis.

Waarschijnlijk zullen de meeste hier geen probleem hebben met de werkwijze in Nederland: ik zou echter gewoon een oogmeting willen kunnen boeken, zonder mij in allerlei bochten te moeten wringen. Zo zal ik een opticien echt niet gaan vertellen dat ik autisme heb, want dan kunnen ze dat weer tegen mij gebruiken in het verkoopproces. Dat heb ik al meegemaakt en natuurlijk zullen ze het altijd ontkennen!

En dan die verhalen dat mensen naar kleine ondernemers gaan? Het blijven wel ondernemers he! Die zijn ook niet onafhankelijk en als je daar een bril koopt, ben je al helemaal een fortuin kwijt. Dat is waarom mensen naar Hans Anders en co gaan, want ze hebben wel betaalbare brillen. Alleen die monturen gaan snel kapot. Daarom heb ik een voorkeur voor Titanium frames, die zijn echt enorm stevig en verbuigen bijna nooit. Nadeel is dan wel, dat je er beperkte aanpassingen aan kunt doen.
Ik werk zelf bij een oogheelkundig polikliniek en daar werken ook optometristen en toa's.
Het verschil is ook dat bij een oogkliniek en een opticien is dat een oogkliniek naar een optimale sterkte en opticiens voornamelijk naar comfort. Ik zou adviseren om naar een opticien te gaan en dan meerdere malen meting te laten doen over een aantal weken.

trouwens vind ik je glas wel half leeg. Er zijn genoeg matige tot slechte opticiens, maar vast ook zeker goede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cri0s

En dan die verhalen dat mensen naar kleine ondernemers gaan? Het blijven wel ondernemers he! Die zijn ook niet onafhankelijk en als je daar een bril koopt, ben je al helemaal een fortuin kwijt.
Aannames.
Als kleine, zelfstandige, optiekondernemer ben ik *juist* onafhankelijk. Wil je een oogmeting om ergens op de planeet een bril te kopen? Prima, kost je €35,-. Koop je dan binnen 3 maanden alsnog een bril bij mij, krijg je gewoon die €35,- weer terug als korting op je aanschaf.
Ik verkoop verschillende lichtgewicht brillen, waaronder ook monturen van titanium, die inclusief je bescheiden minsterkte rond de €300,- zouden kosten. Voor het meest luxe titanium montuur, met maatwerk glaswerk ben je compleet zo maar rond de €1000,- kwijt.
Glazen van onze leveranciers zijn standaard al ontspiegeld. Uiteraard heb je opties om bepaalde zaken beter, of luxer (denk aan een tint, meekleurend o.i.d.) uit te laten voeren. Maar wat jij niet wilt, koop je niet.
In de huidige markt merken de ketens dat zij niet meer wegkomen met de stuntprijzen die ze tot COVID konden rekenen. Supply chains zijn net als overal niet meer zoals toen. Als je het vergelijkt met China, zijn wij altijd duurder. Maar denk je dat de medewerkers die ik dienst heb op vrijwillige basis werken? Net als iedere andere branche, komen wij al lange tijd niet meer weg door alleen minimumloon te betalen. De apparatuur die wij gebruiken om op kleine schaal, met kleine impact op het milieu de glazen te slijpen werkt ook niet vanzelf. Ja wij zijn soms duurder. Maar daar kun je dan ook iets voor terug verwachten.
Je bent niet verplicht om in winkels als de mijne te kopen als jij liever voor een lage prijs in China of elders zaken doet. Alle waar naar zijn geld. Dat geldt in ons vak, vooral voor de service en de nazorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hell no. Weet je hoe lang de wachttijden zijn bij oogartsen?

Volgens mij is het nog steeds zo dat je vanuit de schoolarts/jeugdarts op de basisschool een mogelijk oogafwijking hebt je ook eerst langs een oogarts moet. En daarnaast elke verkoper kan je onzin aansmeren; dat is een kwestie van vraag/aanbod en beoordelingen (al dan niet via mond-tot-mond reclame).
Heb je dat gevraagd dan? Volgens mij kan dat wel gewoon. Kost je inderdaad een paar tientjes, maar so what?

[ Voor 29% gewijzigd door True op 23-11-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
cri0s schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:42:
[...]

Aannames.
Als kleine, zelfstandige, optiekondernemer ben ik *juist* onafhankelijk. Wil je een oogmeting om ergens op de planeet een bril te kopen? Prima, kost je €35,-. Koop je dan binnen 3 maanden alsnog een bril bij mij, krijg je gewoon die €35,- weer terug als korting op je aanschaf.
Met alle respect: dat maakt je niet onafhankelijk. De Plus op de hoek is ook een zelfstandige ondernemer, maar absoluut niet onafhankelijk. Jouw doel is brillen verkopen en ik zou juist willen dat de oogmeting en het aankoopproces van elkaar losgekoppeld worden, zodat ik niet indirect gedwongen wordt tot koppelverkoop. Ik vind het dus een goede ontwikkeling, dat je in België bij je 1e bril naar de oogarts moet. Alleen de opticiens vinden dat niet leuk, want nu kunnen ze niet zomaar brillen aansmeren aan klanten die deze eigenlijk nog niet nodig hebben.

In China had ik dus een oogmeting in het ziekenhuis kunnen doen, inplaats van door de opticien. Die optie is er blijkbaar niet in Nederland. En waarom zijn jouw brillen zo idioot duur? Snap je dat ik dan geeneens jouw winkel binnen durf te stappen? Want ik voel mij niet welkom in jouw zaak, waar een basisbril € 300 kost. Daar heeft Hans Anders zijn succes aan te danken.

Overal kun je brillen online bestellen: ook bij Hans Anders, Pearle, Specsavers etc. Maar de reden dat brilglazen zo goedkoop in China zijn, is schijnbaar omdat daar niet een groot bedrijf monopolie heeft in brillen. De concurrentie is moordend en daarom kun je daar goedkoop een fatsoenlijke bril kopen. Best een leuke ervaring.

Misschien moet je dat eens als opticien doen: een reis naar China, dan kun je wellicht een goedkopere leverancier voor brilglazen vinden. Want ik heb nu ook gewoon 1.61 index glazen, ontspiegeld, anti-blue light etc. Alleen nu ben ik zelf schijnbaar geen fan van die anti-blue light filters, want die zit ook aan de binnenkant van het glas. Dus als bijeffect zie je soms de weerkaatsing van het blauwe licht.... wellicht dat de hele dure glazen dat niet hebben?

Meestal heb je er geen last van: het valt mij in de winkel centrums in Hongkong echter wel erg op, omdat overal van dit blauwe licht is. Mijn vrouw daarin tegen? Die vindt dat geen probleem, maar is immers ook niet autistisch. Ook daarom zou ik willen dat ik een oogmeting in het ziekenhuis kan doen: het hele verkoopproces, waarin een opticien mij onnodige dure brilglazen wilt aansmeren?

Daar kijk ik enorm tegenop en heb bij Hans Anders ook letterlijk en figuurlijk gezegd: nu gaan jullie mij natuurlijk proberen duurdere brilglazen aan te smeren, maar ik weet al wat ik wil. Dan zou je hopen dat ze direct stoppen met verkooppraatje, echter moet je het alsnog aanhoren. Door online te bestellen, hoef ik dit allemaal niet aan te horen. En nogmaals ik ga niet tegen zo'n verkoper zeggen dat ik autisme heb, want dan kunnen ze van mijn ontwikkelingsstoornis misbruik maken.

[ Voor 5% gewijzigd door MathiasMetzger op 23-11-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobbo90
Ik vind het juist een slechte ontwikkeling. Vaak kan een oogarts niet goed refractioneren.

Soms krijgen patiënten een briladvies mee en willen ze perse die sterkte erin hebben (wij zeggen dat de opticien na moet meten) en zijn ze wellicht niet tevreden.

Plus de wachttijden zijn enorm lang.
China vergelijken met Nederland gaat ook nergens over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Bobbo90 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:13:
[...]

Ik werk zelf bij een oogheelkundig polikliniek en daar werken ook optometristen en toa's.
Het verschil is ook dat bij een oogkliniek en een opticien is dat een oogkliniek naar een optimale sterkte en opticiens voornamelijk naar comfort. Ik zou adviseren om naar een opticien te gaan en dan meerdere malen meting te laten doen over een aantal weken.

trouwens vind ik je glas wel half leeg. Er zijn genoeg matige tot slechte opticiens, maar vast ook zeker goede.
Even voor de duidelijkheid? Kan ik als ik dat wil ook gewoon naar die oogkliniek? Ik heb geen medische redenen daarvoor, behalve dat ik autisme heb. Maar ik wil gewoon niet in de maatschappij rondlopen, waarbij ik telkens mijn autisme zou prijs moeten geven. Echter dat is wel deel van de problematiek, want of ik het nou vertel of niet?

Nu heb ik daar in Shanghai oprecht geen last van gehad: echter daar heb ik in Nederland helaas wel last van. Natuurlijk speelt de prijs ook een rol. Maar ik kom absoluut niet graag bij opticiens in Nederland hoor. Ik zou veel liever het hele koopproces online doen, dan voel ik mij ook nergens toe verplicht.

Maar wat is het verschil tussen een optimale sterkte en een comfortabele sterkte? Ik heb ook gelezen, dat sommige opticiens een minder sterke minsterkte geven. Omdat je anders niet goed dichtbij meer kunt zien, wanneer je dus bijziend ben.

Natuurlijk zijn niet alle opticiens slecht: ik weet echter nog goed toen ik mijn eerste bril ging kopen. Ik had toen een aanvullende verzekering, die brillen dekte. Nou de verzekering betaalde € 100 en ik mocht nog € 150 bijlappen, voor twee ontspiegelde brilglazen met een bescheiden min sterkte. Het frame was zogenaamd gratis, daar stond zo'n merk op van een onderbroeken merk genaamd Calvin Klein? Uiteraard ben ik er ook niet meer voor verzekerd.

Maar van plastic was dat frame en ik ben weet ik hoe vaak terug moeten gaan, om die bril opnieuw te laten afstellen. Tegenwoordig zweer ik bij Titanium brillen, met van die neus kussentjes. Als je die eenmaal goed afgesteld heb, hoef je eigenlijk nooit meer terug naar de opticien. Want die brillen verbuigen niet zomaar. Ideaal als je dochtertje weleens je bril van je neus trekt. Die goedkope brillen van Hans Anders zijn dan direct verbogen _O-
Bobbo90 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:57:
China vergelijken met Nederland gaat ook nergens over
Hoezo niet? De gehele handelsketen in Nederland is afhankelijk van China: zal mij niets verbazen, dat veel brilglazen daar ook vandaan komen. In Shanghai was mijn bril binnen 30 minuten klaar, terwijl het in Nederland een tot twee weken duurt.

Dan vraag ik mij als consument af, waar komen die glazen vandaan? Dat het in Nederland zolang moet duren?

[ Voor 9% gewijzigd door MathiasMetzger op 23-11-2024 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cri0s
MathiasMetzger schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:14:
[...]

Met alle respect: dat maakt je niet onafhankelijk. De Plus op de hoek is ook een zelfstandige ondernemer, maar absoluut niet onafhankelijk. Jouw doel is brillen verkopen en ik zou juist willen dat de oogmeting en het aankoopproces van elkaar losgekoppeld worden, zodat ik niet indirect gedwongen wordt tot koppelverkoop.
Laten we vooropstellen dat hier jouw aanname nog altijd is dat ik alleen maar brillen wil verkopen. Dat jij zelf bedenkt dat je bij mij (en mijn zelfstandige collega's) niet terecht kan voor alleen een oogmeting zonder dat je "gedwongen" wordt om iets te kopen, klinkt mij vreemd in de oren. Gelukkig werken wij zelf niet zo, maar als dat je ervaring is bij onze collega's dan spijt mij dat.
Onze kerntaak als zelfstandige is om eerstelijns oogzorg te leveren, zonder dat je bij een oogarts terecht hoeft. Er is een kleine 30 jaar geleden een splitsing in taken gekomen, tussen oogartsen en opticiens in Nederland. De oogarts houdt zich bezig met de pathologie en wij houden ons bezig met comfortabel kijken in een brillenglas. De zorg in Nederland staat onder druk, waardoor de oogpoli's overlopen met mensen die vaak (terecht) acute zorg nodig hebben. Doordat wij de poli's werk uit handen nemen, blijft er ruimte voor spoedgevallen, zodat de kwaliteit van zorg in Nederland hoog blijft. Het mooie van deze manier van werken is dat je zonder lange wachttijd terecht kunt bij een eerstelijns zorgverlener, waarbij jouw ooggezondheid en oogsterkte gecontroleerd wordt. Of je nou wel iets koopt of niet.

Kijk, jij hebt jouw redenen om wel of niet bij winkels als de mijne (of andere Nederlandse optiekbedrijven for that matter) te kopen. Hoewel ik een deel van je relaas snap, is het wel degelijk te kort door de bocht. Je schildert onterecht een groep oogzorgprofessionals af als geldwolven. Mocht je het interessant vinden om eens langs te gaan bij een van mijn collega's om daar mee te maken hoe het ook kan, dan mag je me altijd een berichtje sturen zodat ik je in contact kan brengen met een fijne praktijk.

Zoals @Bobbo90 al zegt zijn oogartsen die echt goed kunnen meten helaas een uitstervend ras. Doordat de gemiddelde polikliniek overloopt met patiënten die de zorg van een arts nodig hebben om de gezondheid van de ogen te bewaken, zul je als er geen medische noodzaak is niet snel op een poli terechtkomen. De manier waarop deze zorg in Nederland geregeld is zal de komende jaren niet gaan veranderen, zolang er een nijpend tekort aan goed opgeleide oogartsen is in Nederlandse ziekenhuizen en klinieken.
MathiasMetzger schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:27:
[...]

Hoezo niet? De gehele handelsketen in Nederland is afhankelijk van China: zal mij niets verbazen, dat veel brilglazen daar ook vandaan komen. In Shanghai was mijn bril binnen 30 minuten klaar, terwijl het in Nederland een tot twee weken duurt.

Dan vraag ik mij als consument af, waar komen die glazen vandaan? Dat het in Nederland zolang moet duren?
Een groot deel van de halffabrikaten (de basis waarmee een glas op sterkte gemaakt wordt) zijn uit verschillende landen afkomstig. Dit is per leverancier verschillend. Er zijn leveranciers die deze halffabrikaten uit het verre oosten halen, waarna de glazen de definitieve sterkte ingeslepen krijgen in fabrieken in Nederland, Duitsland, Frankrijk of Oost-Europese landen.
De hoeveelheid brildragers is in Azië nog altijd veel hoger dan in Nederland, waarbij het grootste deel van de bevolking in Azië myoop is en dus een minsterkte nodig heeft. De omloopsnelheid is daar groot genoeg om een voorraad aan te leggen van alle sterktes tussen -0.50 en -12.00. Ik zou makkelijk een paar jaar op een dergelijke voorraad kunnen teren, maar dit betekent vaak ook dat de glazen in de loop der tijd verkleuren in mijn voorraad. En uiteindelijk dus ook niet meer verkoopbaar zijn.
Tussen de -0.50 en -6.00 kan ik een bril afleveren binnen 48 uur. Als ik de glazen zelf op voorraad neem ben je binnen 30 minuten weer mijn winkel uit.

[ Voor 22% gewijzigd door cri0s op 23-11-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
cri0s schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:12:
[...]
De hoeveelheid brildragers is in Azië nog altijd veel hoger dan in Nederland, waarbij het grootste deel van de bevolking in Azië myoop is en dus een minsterkte nodig heeft. De omloopsnelheid is daar groot genoeg om een voorraad aan te leggen van alle sterktes tussen -0.50 en -12.00.
Ja dat klopt: de meeste Chinezen dragen inderdaad of een bril en wanneer niet, dan hebben ze vaak lenzen in. Weet je het is best fascinerende om daadwerkelijk bij zo'n opticien in China geweest te zijn. Bestellen op AliExpress is leuk en aardig, maar dan mis je de gehele experience.

Als je in Hongkong naar Lo Wu gaat, waarna omhoog zo'n winkelcentrum naar binnenloopt. Dan loop je direct langs een opticien en die heeft een bandje aanstaan: the glasses and the lenses are ¥ 100 en dan ga naar binnen. Wordt je geholpen door een leuke jongedame, welke direct een paar frames voor je uitkiest. Dat mis ik in Nederland ook altijd een beetje bij Hans Anders en co, al scheelt het dat je slechts een beperkte keuze hebt uit budget frames _O-

Een halfuurtje later heb je dan € 35 a € 65 uitgegeven: zijn je ogen gemeten en loop je met een nieuwe bril terug naar Hongkong. Wat winkelen in Duitsland voor Nederlanders populair maakt, dat maakt Shenzhen juist populair voor Hongkongers. Al heb ik deze keer mijn bril in Shanghai gekocht, omdat wij gebruik gemaakt hebben van het 144u transit visum. Eigenlijk doe ik het ook voor de ervaring ansich, want dat is echt geweldig om mee te maken.

Het is wel zo: dat je bij € 100 echt moet stoppen, want de Chinese lenzen bieden vooral een goede prijs kwaliteitverhouding als je het bescheiden houdt. Die ¥ 100 brillen die wil je niet, maar ¥ 1000 is ook een beetje veel van het goede. Misschien is het mooiste wel? Dat je ook je eigen frame kunt meebrengen en die in China van glazen voorzien?

Ik heb zelf namelijk altijd veel moeite om te wennen aan een nieuw frame: dat is meestal de reden, wanneer zo'n bril bij terugkomst in Nederland toch in de la verdwijnt. Dat ligt niet perse aan de frames zelf, want die zijn meestal wel prima. Al vind ik informatie online conflicterend, hoe een frame nou daadwerkelijk afgesteld moet zijn?

Daar heb ik al heel veel over gelezen, maar mijn bril zakt in de verloop van de dag altijd een beetje af. Dan kan ik wel heel obsessief de bril omhoog zitten duwen, maar dat helpt niet. Daarom heb ik op AliExpress wat rubbers besteld, zodat ik die aan de pootjes kan bevestigen. In Hongkong zag ik genoeg mensen met van die rubbertjes achter de oren rond lopen, dus dan ga ik ervanuit dat het op zijn minst werkt. Het is nu toch Black Friday, dus ik bestel het gewoon mee met de gadgets die op AliExpress bestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:36
Als ik naar mijn oogarts had moeten luisteren zou ik nu aan de epilepsie medicijnen ipv een bril zitten...

Ik ben 3 keer vrij letterlijk de kamer uitgeveegd met 'uw ogen zijn prima en de knallende koppijn moet de neuroloog maar oplossen'. Ik kon niet meer fulltime werken en ik kon zonder pijnstillers niet meer functioneren.

Ik ben toen redelijk hopeloos naar de opticien om de hoek gegaan voor nog maar een meting en een computerbril in de hoop zo nog iets langer mijn baan te behouden (ik was nieuw). Die opticien heeft alles doorgemeten wat 'ie kon, toen heel duidelijk gezegd, ik ga jou geen bril verkopen en heeft me doorverwezen naar een optometrist die nog uitgebreider kon meten. Hij heeft voor de hele meting geen euro berekend en daarom ben ik met het uiteindelijke recept ook weer bij hem terecht gekomen.

Het hele proces heeft 'm qua uurloon al evenveel gekost als mijn bril. Ik had werkelijk geen idee wat er mis was met mijn ogen en die man heeft met een engelengeduld alles uitgelegd. En binnen mijn familie draagt niemand een bril dus alleen al 'hoe moet je dat ding schoonmaken' was voor mij al spannend. Sowieso was ik een mentaal wrack omdat ik zo bang was dat mijn carrière aan diggelen lag en ik nooit meer fatsoenlijk achter een computerscherm kon gaan zitten. Na zijn uitleg heeft zijn verkoopassistent in 2 handgrepen de voor mij leukste montuur uit de 100den in de winkel gepakt. Ik ben nog tig keren terug geweest voor verder afstellen én nieuwe glazen vanwege een kras (op garantie!). Hij heeft een klant voor het leven gewonnen.

Ik kan me aansluiten bij de glas half leeg instelling. Je hebt hier n=1 over Nederland gepost en vind het niet leuk dat anderen niet zo denken. Tsja, mijn n=1 is dat ik nooit meer naar een streekziekenhuis ga en de opticien om de hoek mijn carrière heeft gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:53

World Citizen

FreeReef.nl

Ik wil me meer gaan verdiepen in het glas van mijn volgende bril.

Het punt is aangekomen dat ik een bril zonder frame wil. Functioneel wilde ik al zo min mogelijk frame door de jaren heen, maar nu is het tijd voor de "wetenschappersbril".

Ik ben een outdoorfan en zat altijd bij de scouting. Voor mij was een bril met een frame zo dik als betonstaal het slimste. Maar ... tijden veranderen.

Ik wil eens op zoek gaan naar het beste glas wat ik kan krijgen. Ik wil graag grotere glazen zodat ik er niet snel aan de zijkant langs kijk, en dan moet het glas goed zijn omdat anders de randen niet scherp zijn.

Vanuit mijn camera hobby zoek ik gelijk op Carl Zeis, maar... ik hou nog opties open.

Tijd dus om mijn bril als een Tweaker te gaan benaderen. :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59
MathiasMetzger schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:14:
[...]

Daar kijk ik enorm tegenop en heb bij Hans Anders ook letterlijk en figuurlijk gezegd: nu gaan jullie mij natuurlijk proberen duurdere brilglazen aan te smeren, maar ik weet al wat ik wil. Dan zou je hopen dat ze direct stoppen met verkooppraatje, echter moet je het alsnog aanhoren.
Ik dacht ook zo toen ik mijn eerste bril moest. Maar bij de opticien waar heen ga is dat niet zo: ze willen juist met goede service mij en mijn gezin binden en dat lukt. Voor mij is nu het hele bril/lens dossier ontzorgd.

Zo gaan nu mijn vrouw, dochter en schoonfamilie daar regelmatig heen en we weten dat we altijd goed advies krijgen op technisch en modieus vlak. En als er iets aan de hand is of een zorg, dan word er (gratis) gemeten en meegedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
World Citizen schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:34:
Ik wil me meer gaan verdiepen in het glas van mijn volgende bril.

Het punt is aangekomen dat ik een bril zonder frame wil. Functioneel wilde ik al zo min mogelijk frame door de jaren heen, maar nu is het tijd voor de "wetenschappersbril".
Rimless of bedoel je dat niet? Ik heb er eentje bij ome AliExpress besteld, voor € 20 inclusief index 1.61 ontspiegelde glazen. Kwam heel toevallig een goede aanbieding tegen, of ja het algoritme besloot mij een lagere prijs te laten zien.

[ Voor 3% gewijzigd door MathiasMetzger op 24-11-2024 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

<knip> Dit kan écht wel vriendelijker en netter verwoord worden.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 25-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
World Citizen schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:34:
Ik wil eens op zoek gaan naar het beste glas wat ik kan krijgen. Ik wil graag grotere glazen zodat ik er niet snel aan de zijkant langs kijk, en dan moet het glas goed zijn omdat anders de randen niet scherp zijn.

Vanuit mijn camera hobby zoek ik gelijk op Carl Zeis, maar... ik hou nog opties open.

Tijd dus om mijn bril als een Tweaker te gaan benaderen. :)
Kwaliteitsglazen met de breedste kijkvlakken zijn verkrijgbaar bij Rodenstock, Essilor en inderdaad Zeiss.

Hierbij hebben veel zelfstandige winkels een merkvoorkeur; op de websites van de genoemde merken kun je al meer vinden. Maar in dit topic zijn er ook ervaringen van Tweakers met een aantal van deze merken.

Doordat ik het overgrote deel van mijn tijd in dit vak positieve ervaringen heb met Zeiss, ben ik snel geneigd om je die kant op te sturen. Maar wanneer je kiest voor een glas van een van deze merken, kun je eigenlijk niet verkeerd kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
cri0s schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:38:
[...]
Doordat ik het overgrote deel van mijn tijd in dit vak positieve ervaringen heb met Zeiss, ben ik snel geneigd om je die kant op te sturen. Maar wanneer je kiest voor een glas van een van deze merken, kun je eigenlijk niet verkeerd kiezen :)
Brilglazen van Zeiss hebben ook een soort watermerk in de glazen toch? Het grappige is mijn Chinese brilglazen hebben dat ook en dat is best vaag, want meestal zie je dat niet. Maar als ik met een zaklamp op de glazen schijn, dan kan ik in een hoek "Yoli" lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-11-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
MathiasMetzger schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:49:
[...]

Brilglazen van Zeiss hebben ook een soort watermerk in de glazen toch? Het grappige is mijn Chinese brilglazen hebben dat ook en dat is best vaag, want meestal zie je dat niet. Maar als ik met een zaklamp op de glazen schijn, dan kan ik in een hoek "Yoli" lezen.
Klopt. Er zit een merkje in, zodat de drager ook echt kan zien dat er daadwerkelijk Zeiss glas geleverd wordt. Dit is overigens bij bijna alle merkglazen het geval. Die van Zeiss en Rodenstock zijn het best zichtbaar met het blote oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE2foxAkPeD-lvEZ0QWirD5_iJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uf355Gr4yC0ewemXQrfCexKM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bygRcZ8v70WM1Vr19U0bn0Yrmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJyJBRyNDvnc8Nqkf1NyQvmU.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo bril van ome AliExpress is binnen: je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar ik vindt het wel een hip brilletje zo'n rimless bril. Alleen in eerste instantie keek ik dus scheel tegen die bevestigingspunten aan, maar daar wen je zo aan.

Nu vraag ik mij alleen af, hoe je kunt zien om het daadwerkelijk index 1.61 glazen zijn? Want als ik kijk naar mijn bril die wel een volledig frame heeft, dan ontstaat mij de indruk dat de glazen dunner zijn. Terwijl het precies dezelfde sterkte is en buiten dat er geen anti-blue filter op zit? Zie ik weinig verschil.

Bij Hans Anders betaal je blauw als je leuk montuurtje wilt, met ontspiegelde glazen. Zal waarschijnlijk alleen geen echt Titanium zijn die pootjes en ik weet ook geen goede methode, om zoiets te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
Glazen in een montuur zonder rand worden doorgaans op een specifieke randdikte besteld, zodat het bij boren (en daarna) heel blijft. Glazen in een omrand montuur kunnen zo dun mogelijk besteld worden, waardoor ze dunner zijn dan monturen zonder rand.

Bij minglazen zit de dikte langs de randen. M.a.w. hoe verder het optisch centrum van de montuurrand vandaan zin, hoe dikker de randen van het glas sowieso is. Heb je vanaf het optisch centrum naar de randen toe een klein, smal montuur, dan zullen de glazen dunner zijn dan wanneer je gigamontuur op je neus zet.

Verder kun je het (bijna) niet zien aan het glas zelf. Hooguit dat het iets geler is dan 1.5, maar dat is met een gemiddelde minsterkte bijna niet te zien. Je hebt ome Ali op z'n blauwe ogen te vertrouwen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
cri0s schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:23:
Verder kun je het (bijna) niet zien aan het glas zelf. Hooguit dat het iets geler is dan 1.5, maar dat is met een gemiddelde minsterkte bijna niet te zien. Je hebt ome Ali op z'n blauwe ogen te vertrouwen ;-)
Ja dat heb je inderdaad: allerlei kleine prul van een paar euro, dat betalen ze direct terug als ik ontevreden ben. Bij Choice kun je gratis retourneren, maar dat is geen optie bij brillen.

Wat ik van de bril vind? Met de glazen is oprecht niets mis, behalve dat ik onterecht dacht dat ze misschien 1.56 index glazen erin gezet hadden. Dat schijnt geen eens te kunnen, want die passen niet in een rimless bril. Schijnbaar heb ik ook nog een soort anti-blue filter in deze glazen?

Na goed: het grote probleem met online bestellen, ongeacht of dat AliExpress of Charlie Temple is. Is dat je het montuur niet van tevoren kunt passen, dus ik heb een beetje op de gok besteld. Pasvorm lijkt okay en pootjes, komen ruim te achter de oren. Dus dan zou ik ze ook moeten kunnen aanpassen, zodat de bril beter blijft zitten.

Voor € 20 kun je er eigenlijk niet veel verkeerds over zeggen: ja zal echt geen puur titanium zijn, of misschien toch? Maar echt zeker weten kun je het toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsventje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 20:05
World Citizen in "Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc."Ik wil eens op zoek gaan naar het beste glas wat ik kan krijgen. Ik wil graag grotere glazen zodat ik er niet snel aan de zijkant langs kijk, en dan moet het glas goed zijn omdat anders de randen niet scherp zijn.
Hoe is jouw zoektocht gelopen of aan het lopen, @World Citizen ?

Ik heb gisteren een nieuwe bril afgehaald met Essilor Eyezen Start lenzen. "De Ferrari van de brilglazen," zei de opticien (niet toevallig op 5 km van de Ferrari-fabriek).

Wat een teleurstelling. Ik zie erg goed rechtuit, maar word gek van het zicht meer naar de randen van de lenzen. Geen 24 uur later staat mijn oude bril met versleten glazen weer op mijn neus.

Ongetwijfeld is dit toptechnologie met topkwaliteit optisch materiaal, zeer nauwkeurige machining en polishing, kwalitatieve en resistente coatings.

Maar het design is voor mij te zwaar gecompromitteerd.

Deze zogenoemde "anti-fatigue"-lenzen optimaliseren het optisch design voor smartphone en schermgebruik. Het zijn geen progressieve of multifocale lenzen, dus daadwerkelijk monofocaal, maar de aberraties zijn duidelijk geoptimaliseerd voor dat gebruik.

Gevolg is dat even opkijken van het computerscherm of de smartphone, of links of rechts kijken zonder je hoofd te draaien, resulteert in onscherp zicht.

Daaraan wennen kan: je leert je hoofd meer bewegen in plaats van je ogen. Maar da's niet de reden waarom ik € 500 betaal voor een paar brilglazen.

Wat Googlen (wat ik beter op voorhand had gedaan), levert me onder andere deze post op: https://www.reddit.com/r/...e_lens_benefitsdrawbacks/

Dus ik ga morgen terug naar de brillenwinkel, en vraag om een Porsche in plaats van een Ferrari. Die doet veel meer dan alleen maar ontzettend hard gaan als je sportief wil rijden, een veel minder gecompromitteerd concept. Ik geef graag dat laatste procentje in die éne usecase op, om over het algemeen beter te zien.

Dus: let heel erg hard op wat je je laat verkopen! High-end betekent niet voor iedereen beter!

Wat achtergrond: beide ogen op -5,75, geen andere afwijkingen. Zowel oude als nieuwe brilglazen hebben die sterkte. Met 42 jaar lichte achteruitgang richting presbiopie, maar kan nog perfect lezen van boek en scherm. Ervaar ook geen vermoeiing na lange dagen achter de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Je kunt voor een paar tientjes een bril met lagere dioptrie kopen dat goed genoeg zicht tijdens het werk geeft, dat doet precies hetzelfde als Eyezen glazen maar zonder high tech jargon waar je de hoofdprijs voor betaalt. De opticien kan helpen bij het vinden van de juiste sterkte voor de gewenste afstand.

Hier is nog wat interessant leesvoer over myopie:
http://myopia-manual.de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:53

World Citizen

FreeReef.nl

Fietsventje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Hoe is jouw zoektocht gelopen of aan het lopen, @World Citizen ?

Ik heb gisteren een nieuwe bril afgehaald met Essilor Eyezen Start lenzen. "De Ferrari van de brilglazen," zei de opticien (niet toevallig op 5 km van de Ferrari-fabriek).

Wat een teleurstelling. Ik zie erg goed rechtuit, maar word gek van het zicht meer naar de randen van de lenzen. Geen 24 uur later staat mijn oude bril met versleten glazen weer op mijn neus.

Ongetwijfeld is dit toptechnologie met topkwaliteit optisch materiaal, zeer nauwkeurige machining en polishing, kwalitatieve en resistente coatings.

Maar het design is voor mij te zwaar gecompromitteerd.

Deze zogenoemde "anti-fatigue"-lenzen optimaliseren het optisch design voor smartphone en schermgebruik. Het zijn geen progressieve of multifocale lenzen, dus daadwerkelijk monofocaal, maar de aberraties zijn duidelijk geoptimaliseerd voor dat gebruik.

Gevolg is dat even opkijken van het computerscherm of de smartphone, of links of rechts kijken zonder je hoofd te draaien, resulteert in onscherp zicht.

Daaraan wennen kan: je leert je hoofd meer bewegen in plaats van je ogen. Maar da's niet de reden waarom ik € 500 betaal voor een paar brilglazen.

Wat Googlen (wat ik beter op voorhand had gedaan), levert me onder andere deze post op: https://www.reddit.com/r/...e_lens_benefitsdrawbacks/

Dus ik ga morgen terug naar de brillenwinkel, en vraag om een Porsche in plaats van een Ferrari. Die doet veel meer dan alleen maar ontzettend hard gaan als je sportief wil rijden, een veel minder gecompromitteerd concept. Ik geef graag dat laatste procentje in die éne usecase op, om over het algemeen beter te zien.

Dus: let heel erg hard op wat je je laat verkopen! High-end betekent niet voor iedereen beter!

Wat achtergrond: beide ogen op -5,75, geen andere afwijkingen. Zowel oude als nieuwe brilglazen hebben die sterkte. Met 42 jaar lichte achteruitgang richting presbiopie, maar kan nog perfect lezen van boek en scherm. Ervaar ook geen vermoeiing na lange dagen achter de computer.
Nog 3 weken en ik weet het. Ik zal er over schrijven.

Ik ben ondertussen in contact gekomen met een vriendin van de familie die heel toevallig bij een Carl Zeis opticien werkt. Wellicht kan ik wat meer achter de schermen meekijken en wat meer er over leren.

Ik laat iets weten.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsventje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 20:05
Even een snelle update:

Mijn ogen zijn intussen gewend geraakt aan de vreemde eigenschappen van die lenzen. Zoals in: ik word er niet langer tureluur van.

Ze blijven, voor mij, althans, minder goed werken dan de standaard glazen in mijn vorige bril.

Net bij de optieker een meting laten uitvoeren, en inderdaad -5,75, dioptrie en geen astigmatisme is perfect voor mijn ogen, en een boost voor dichtbij lezen helpt mij helemaal niet.

Met de brillenwinkel heb ik nu de afspraak dat ik mijn lenzen mag laten vervangen. Ik ga dan voor gewone monofocale lenzen, die "slechts" € 160 per stuk kosten in plaats van € 230.

Eerst een bezoek aan de oogarts om helemaal zeker te zijn, en dan zetten we dat in gang.

Al vraag ik me wel af wat ik dan ga doen met de € 140 tegoedbon die ik dan krijg om het prijsverschil te compenseren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Fietsventje Zonnebril (op sterkte of icm lensen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 19:54

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Ik heb jullie hulp nodig medetweakers, mijn zoontje van 10 heeft een bril van -10 en kan dus niet zonder. Zojuist brak 1 van de neusvleugeltjes af toen hij een beetje wild op de bank deed.

Ik heb geen reserve en ik kan geen brillenwinkel in de regio Alkmaar vinden die morgen open is. Heb geprobeerd met een pleistertje iets te fabrieken, maar t doet zeer zegt hij.

Maandag kunnen we naar de winkel, maar dan moet ie eerst naar school en ik vind het zielig als ie daar de hele dag last van heeft.

Heeft iemand een tip om morgen en maandag door te komen? Alvast heel erg bedankt! Ik ga nu gelijk een reservesetje op Amazon bestellen, maar das ook pas maandag binnen 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RTBravo schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:25:
Ik heb jullie hulp nodig medetweakers, mijn zoontje van 10 heeft een bril van -10 en kan dus niet zonder. Zojuist brak 1 van de neusvleugeltjes af toen hij een beetje wild op de bank deed.

Ik heb geen reserve en ik kan geen brillenwinkel in de regio Alkmaar vinden die morgen open is. Heb geprobeerd met een pleistertje iets te fabrieken, maar t doet zeer zegt hij.

Maandag kunnen we naar de winkel, maar dan moet ie eerst naar school en ik vind het zielig als ie daar de hele dag last van heeft.

Heeft iemand een tip om morgen en maandag door te komen? Alvast heel erg bedankt! Ik ga nu gelijk een reservesetje op Amazon bestellen, maar das ook pas maandag binnen 😭
Ik had iets vergelijkbaars laatst (het schroefje van het neusvleugeltje laten vallen en was kwijt), kun je er niet eentje (tijdelijk) van een zonnebril of zo schroeven?

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste