Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc.

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:55

copykat

Good copy isn't bad

mooi dat hier ook een topic voor is.
ik heb even een spoedcursus brillen kiezen nodig. :S

Heb al een tijdje een leesbril een 1 en 1,25. nu ook een +1.50
Helaas is mn verzicht/ autorijden scherpte door de onder grens heen gezakt.
Merkte dat bij opzetten zonnebril de onscherpte toe nam tot vermoeid gevoel/trager scherpstellen bij wisselende afstanden. In de auto moest ik al regelmatig even de bril opzetten voor het lezen vd tekst op schermpjes en de afstand was ook waziger. In 1 jaar is dit van ik lees makkelijker met lees bril van 0.75 naar ik moet gewoon een lees bril opzetten om iets te lezen op mn mobiel. en de 1.50 is als t donkerder is nodig met de (papieren) krant lezen.
Dus een oog meting gedaan bij H.A.
ze hadden een actie 3 brillen voor de prijs van 1 (Het zal vermoedelijk niet geheel "gratis" zijn maar goed.)
ik zoek een auto zonnebril, een auto/algemene bril en als derde misschien de computer/werkbril (werken met je handen betekend dicht bij tot 2meter afstand.

uitkomst was "neem varifocus/multifocaal brillen".
(dashboard en veraf kijken met 1 (zonne) bril.)
En 1 pc bril. monocorrectie binnen een bepaald gebied. (kan ook mn werk bril zijn)
beste klapper van 800 plus euro.
Enigzins geschrokken(zeg maar de tering geschrokken) vh het bedrag en in tijd nood ben ik weg gegaan met het voorstel om "er over na te denken".
Hiervoor kocht ik voor 20 euro een leesbrilletje. ( wel gemaakt door specsavers maar zonder poespas en goedkoop stalen frampje)
Het bedrag voor de drie brillen is zodanig dat ik eigenlijk een second opinion wil gaan doen. (andere opticien en meting)

Paar vragen want ik lees dat varifocus/multifocaal brillen niet voor iedereen fijn zijn en wat kijk aanpassingen nodig heeft zoals niet met je ogen draaien maar met je hoofd..alleen de rechtdoor/beneden kijken is de variofocus modus.links rechts is vervagingsgebied.

1 zijn lenzen een optie?
kan je lenzen voor ver(der) weg in doen en dan een lees bril opzetten?
(kan ik een gewone zonnebril opdoen.) werkt dat dan ook voor dichter bij als ik gecorrigeerde veraf heb?
wat kosten lenzen gemiddeld?
2 is het misschien handiger om eerst een monofocale bril te gebruiken als auto bril?
even wennen aan het brildragen tijdens rijden?
(de metinggevens zaten niet in het mapje maar ik gebruik nu lezen +1.50.)

ik begrijp dat varifocus duurder is en ze hebben ook nog 4 versies. ik heb gekozen voor één na beste en elke stap down is -100 euro (per glas of per bril?)

Maar hij had het over 2000+ isch totaal en dan 1/3 is dan 860 de eind rekening. (monturen zijn 100,- per stuk, titanum ipv "staal".)
glas index is 1.6
Zijn dit normale bedragen of kan ik beter nog even verder kijken?
btw ik heb geen verzekering voor brilvergoeding (premie is vaak bijna gelijk aan vergoeding)

ik ben gewoon onzeker of varifocus wel iets is voor mij.
ik heb er geen moeite mee om mijn oogbol/ iris aan te raken dus dag lenzen zou ook een optie zijn.
(Al is dat natuurlijk een handelingetje extra sóchtens en sávonds rond t slapen.)
gen idee of dat goedkoper en of makkelijker is met mijn kijk wensen.

eigenlijk is mijn vraag moet ik meteen "even" 860 euro stuk gooien voor "de oplossing" of zijn er meer wegen naar Rome die misschien en goedkoper zijn en net zo goed of beter?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
copykat schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:58:
mooi dat hier ook een topic voor is.
ik heb even een spoedcursus brillen kiezen nodig. :S

Heb al een tijdje een leesbril een 1 en 1,25. nu ook een +1.50
Helaas is mn verzicht/ autorijden scherpte door de onder grens heen gezakt.
Merkte dat bij opzetten zonnebril de onscherpte toe nam tot vermoeid gevoel/trager scherpstellen bij wisselende afstanden. In de auto moest ik al regelmatig even de bril opzetten voor het lezen vd tekst op schermpjes en de afstand was ook waziger. In 1 jaar is dit van ik lees makkelijker met lees bril van 0.75 naar ik moet gewoon een lees bril opzetten om iets te lezen op mn mobiel. en de 1.50 is als t donkerder is nodig met de (papieren) krant lezen.
Dus een oog meting gedaan bij H.A.
ze hadden een actie 3 brillen voor de prijs van 1 (Het zal vermoedelijk niet geheel "gratis" zijn maar goed.)
ik zoek een auto zonnebril, een auto/algemene bril en als derde misschien de computer/werkbril (werken met je handen betekend dicht bij tot 2meter afstand.

uitkomst was "neem varifocus/multifocaal brillen".
(dashboard en veraf kijken met 1 (zonne) bril.)
En 1 pc bril. monocorrectie binnen een bepaald gebied. (kan ook mn werk bril zijn)
beste klapper van 800 plus euro.
Enigzins geschrokken(zeg maar de tering geschrokken) vh het bedrag en in tijd nood ben ik weg gegaan met het voorstel om "er over na te denken".
Hiervoor kocht ik voor 20 euro een leesbrilletje. ( wel gemaakt door specsavers maar zonder poespas en goedkoop stalen frampje)
Het bedrag voor de drie brillen is zodanig dat ik eigenlijk een second opinion wil gaan doen. (andere opticien en meting)

Paar vragen want ik lees dat varifocus/multifocaal brillen niet voor iedereen fijn zijn en wat kijk aanpassingen nodig heeft zoals niet met je ogen draaien maar met je hoofd..alleen de rechtdoor/beneden kijken is de variofocus modus.links rechts is vervagingsgebied.

1 zijn lenzen een optie?
(kan ik een gewone zonnebril opdoen.) werkt dat dan ook voor dichter bij als ik gecorrigeerde veraf heb?
2 is het misschien handiger om eerst een monofocale bril te gebruiken als auto bril?

ik begrijp dat varifocus duurder is en ze hebben ook nog 4 versies. ik heb gekozen voor één na beste en elke stap down is -100 euro (per glas of per bril?)

Maar hij had het over 2000+ isch totaal en dan 1/3 is dan 860 de eind rekening. (monturen zijn 100,- per stuk, titanum ipv "staal".)
glas index is 1.6
Zijn dit normale bedragen of kan ik beter nog even verder kijken?
btw ik heb geen verzekering voor brilvergoeding (premie is vaak bijna gelijk aan vergoeding)

ik ben gewoon onzeker of varifocus wel iets is voor mij.
ik heb er geen moeite mee om mijn oogbol/ iris aan te raken dus dag lenzen zou ook een optie zijn.
(Al is dat natuurlijk een handelingetje extra sóchtens en sávonds rond t slapen.)
gen idee of dat goedkoper en of makkelijker is met mijn kijk wensen.

eigenlijk is mijn vraag moet ik meteen "even" 860 euro stuk gooien voor "de oplossing" of zijn er meer wegen naar Rome die misschien en goedkoper zijn en net zo goed of beter?
0 vaak heb je een wenperiode waarin je de bril kan terug brengen als het niets voor je is.

1 waarschijnlijk wel. hangt van je oog (vorm en gezondheid) af. Die kunnen ook multifocaal. Of ze monofocaal ook voor dichtbij wat helpen hangt van je sterkte af. Kosten hangen af van type en sterkte.

2 kan ook maar afhankelijk van je sterkte wil je hem vaker op en word je het wisselen zat.

Prijs hangt ervan af wat je ervoor krijg. De pc bril kan je vaak ook van je werkgever krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

is een specsavers over t algemeen een goede brillen aanmeter?
Ik denk er over om daar ook nog een offerte te laten maken.

En ik gebruik bloeddruk pillen en ik merk dat mn "zicht" beter word gedurende de dag voor t midden gebied.
Ik vermoed als mn bloeddruk stijgt door bewegen overdag dat dan de oog druk/vorm iets veranderd.
Is het verstandig sóchtens en smiddag een meettest te doen?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
cri0s schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:34:
Het is geen kwestie van opnieuw leren accommoderen. Bij pseudomyopie is er vaak sprake van een teveel aan accomoderend vermogen. Door teveel impulsen aan het ciliair lichaam ontstaat er een overschot aan plussterkte van de ooglens. Dit wordt gecorrigeerd met meer min. Je ziet dit vaak ontstaan bij kinderen, die vanwege het teveel aan inspannend vermogen gedruppeld gemeten moeten worden. Hiermee voorkom je dit probleem. We zien steeds vaker dat doordat mensen of gaan "self-medicaten" met meer min door online lenzen/brillen te bestellen zonder eerst een opticien/optometrist te raadplegen, of doordat ze tijdens het meten teveel zelf accommoderen en dit gebeurt zonder dat de opticien het doorheeft, er op latere leeftijd pseudo-myopie optreed.
Een belangrijke oorzaak van een overbelaste ciliair spier is natuurlijk te veel activiteiten van dichtbij doen, want van dichtbij heb je meer plussterkte in de lens nodig en als je dat vervolgens uren lang achter elkaar aanhoudt, dan blijft de spanning in de spier zitten, een teveel aan inspannend vermogen, en dan heb je meer plussterkte in je ooglens als je dan veraf gaat kijken, welke refractiefout je dan kan corrigeren met minsterkte zodat het brandpunt naar achteren verplaatst en op het netvlies valt
Waarschijnlijk daarom neemt brildragen toe onder kinderen van deze generatie die met een scherm opgroeien. Zelf accommoderen is dat niet het tegenovergestelde van pseudomyopie, namelijk dat je de lens weer kan aansturen in een betaald focale bereik en je de ooglens zelf meer minsterkte kan geven, waar bij pseudomyopie de ooglens in het uiterste vastzit zonder dat je die zelf meer minsterkte kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 16:50
copykat schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:58:
...

1 zijn lenzen een optie?

...
Multifocaal is vooral wennen inderdaad. Vanwege het adaptatievermogen van de hersenen, is het altijd aanbevolen niet te lang te wachten met multifocaal. Hoe ouder je bent, hoe lastiger het voor de hersenen is om te wennen aan een multifocaal glas.
Lenzen zijn bijna altijd een optie. In jouw specifieke geval zal in eerste instantie geopperd worden om te starten met een lens voor ver weg (dus autorijden) om je gewenning aan de vertesterkte te helpen. Vervolgens krijg je de keuze (althans bij mij in de praktijk, haha) om een multifocale lens te proberen, of verder te gaan met de vertelenzen en daarbij een leesbril gebruiken. Het zichtbereik zal dan waarschijnlijk wel problemen kunnen geven met het zien van navigatie e.d. Daardoor zul je misschien sneller geneigd zijn te kiezen voor een "meervoudige" oplossing (e.g. multifocale lenzen, of bril).

Je kunt altijd overwegen om te beginnen met alleen een bril voor ver weg. Maar: zoals ik je verhaal beluister (dan wel belees?) is de sterkte die je voor de verte nodig hebt, zeer waarschijnlijk alleen een lichte plussterkte. Je gaat dan wel iets verschil merken met die bril voor ver weg, maar je moet hem in de praktijk waarschijnlijk te vaak switchen naar je leesbril, waardoor je hem niet veel zult gaan dragen.

Multifocaal is er in vele soorten en maten. Vuistregel is hierbij dat de kwaliteit van het glas, bepaalt hoe makkelijk je kunt wennen aan een multifocaal glas. De glazen van HA en consorten zijn weliswaar qua sterkte geoptimaliseerd voor de drager, maar daar houdt het ook bij op. Doordat de zelfstandigen werken met de modernste apparatuur, kijken we voor het aanmeten ook naar jouw kijkgedrag, hoofdbewegingen en vorm van het brilmontuur. Hierdoor kunnen we betere garanties geven dat het ook daadwerkelijk went. Belangrijkste vereiste om goed te kunnen wennen (ongeacht welk type glas je uiteindelijk kiest) is dat je de bril zo goed als voltijd gaat dragen. Als je dit niet doet, ga je er zeer waarschijnlijk moeite mee hebben om te wennen. Overdreven gezegd, ga je opnieuw leren kijken. Als je er tegenop ziet om een bril te moeten dragen is het proberen van lenzen misschien een goede eerste stap. Als dat bevalt, kun je contactlenzen gaan dragen.
copykat schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:33:

En ik gebruik bloeddruk pillen en ik merk dat mn "zicht" beter word gedurende de dag voor t midden gebied.
Ik vermoed als mn bloeddruk stijgt door bewegen overdag dat dan de oog druk/vorm iets veranderd.
Is het verstandig sóchtens en smiddag een meettest te doen?
Over het algemeen is er niets mis met Specsavers. Echter, je moet geluk hebben wie je treft als oogmeetkundige. Als je sterkte niet al te ingewikkeld is, kom je een heel eind. Maar wanneer je oogheelkundig iets mankeert, of je sterkte fluctueert door bijvoorbeeld medicijngebruik kun je soms beter een aanvullend onderzoek door de optometrist aanvragen. Sommige filialen hebben een optometrist en die kunnen je beter voorlichten in het geval je meting erg afwijkt. Zij zullen dan ook bekijken of het raadzaam is om meerdere metingen op verschillende dagen te plannen.
Bij veel van de goedkopere ketens, krijg je waar je voor betaalt; minder persoonlijke service, technisch achterhaalde glasproducten en niet altijd even vakkundig personeel. De ketens gedijen omdat er veel mensen met een gemiddelde oogfout prima geholpen kunnen worden. Wij als zelfstandigen zien vaak dat als de sterkte te hoog wordt, of de drager andere routines gaat ontwikkelen, het glas niet meer voldoet. Wij bieden dan meestal een beter alternatief.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@cri0s dank voor je uitgebreide antwoord.
Wat betreft oog druk en schade onderzoek die heb ik enige jaren geleden gehad omdat ik op de ic terecht kwam met extreme hogebloeddruk. 217 bij 121 en een hartslag van 95. Dit wilde niet naar beneden.
Door de hele molen gegaan. En conclusie was geen sporthart of hartschade maar wel een stevige pompdruk.
Sins die tijd zit ik aan de bloeddruk verlagers.
Ook mn ogen zijn wegens glaucome(?) risico 3x onderzocht in 2 jaar in het optisch centrum vh ziekenhuis. Meteen tijdens de onderzoeken, na 6 maanden en een jaar daarna. Leesbril en leeftijds normale achteruitgang was de uitkomst.
Af en toe pik ik de signalen op van verhoogde bloeddruk en dan word de medicatie aangepast. Hoofdpijn, grieperig gevoel, minder reactive ogen. (blikveldvernauwing kwa scherpte.) minimum maar merkbaar.
Laatste keer van verhoging is 2 maanden geleden geweest.
Dat was ook t moment dat ik constateerde dat tijdens autorijden mn zicht iets waziger was in het middenbereik. Nu is het weer goed , nummerplaat lezen op 25/30meter gaat prima zonder bril.

Voor mn werk is een varifocale bril lastig omdat ik ook omhoog of opzij moet kunnen kijken. (service multifunctionals) dus een computerbril aka iets groter bereik als een echte leesbril werkt vast beter.
Een 1,25 lees bril doet wonderen.
Mijn probleem is nu vooral met zonnig weer is zonder zonnebril rijden vermoeiend vanwege t licht maar met zonnebril rijden veroorzaakt weer gevoel van niet scherp kunnen zien.
En in de schemer periode merk ik dat mn scherpstel tijd tussen dashboard en de weg voor me toeneemt.
Ik zet dan de leesbril op puntje van mn neus zodat de accumulatie tijd minder groot is tussen dashboard lezen en op de weg kijken.

Ik heb iets cilindrisch en rechts is iets slechter dan links waardoor links harder moet werken volgens de opticien.

Zou het handig zijn om eerst gewoon een zonnebril op sterkte te kopen en een nacht bril voor in de auto?
En een pc bril voor bij mn werkhandelingen?
Maar dan niet varifocaal.

In fototermen gewoon de juiste DOF uitzoeken die het werkgebied ondersteund.
Niet te dichtbij en niet volledig scherp in de uiterste verte.
Het is meettechnisch heb ik op dit moment optisch misschien al bril nodig maar op dit moment is het voor mij persoonlijk een overgangs gebied.
Ik kan straat naambordjes net niet op tijd lezen om rustig af te remmen, zeg 15-20m dus zonder gmaps word je iets abrupter in afslaan. Autoweg borden prima tot 4 lantaarnpalen weg en hectometer paaltjes alle info 10-5 meter.

Kan ik even wennen aan brildrager te zijn 😉
Of misschien contactlenzen proberen.
Voordat ik de varifocale lenzen ga gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 14-07-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
copykat schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:33:
Je hebt timmermannen, en je hebt timmermannen.
Los van de naam die boven de deur staat is er nogal wat kwaliteitsverschil tussen de ene en de andere opticien.

Zoals met elk beroep het geval is.

Dat gezegd hebbende.
Mijn mening is dit.

Je moet je het volgende eens voorstellen.
Stel, jij bent opticien. En jij vindt dat je de beste opticien ter wereld bent. Want jij weet alles van ogen. Gaat naar elk congres. En verslind elke bijscholing die je voorgeschoteld wordt.

Hetgeen wat jij het liefste doet zijn oogmetingen en de daar bijhorende problemen oplossen.
Vol enthousiasme begin jij je werkdag. Je werkgever komt naast je staan. Drukt een formulier in je hand voordat je aan je eerste koffie wil beginnen en zegt:

' zo Jaapie. Dit zijn de afspraken van vandaag ( 43 stuks ) .. We hebben een personeelslid minder vandaag want z'n teen doet zeer. Dus.. Beetje tempo vandaag hè. Hup hup '

En dan mag je aan de bak.
Knallen met die handel. Ben je net klaar met je 9e oogmeting. Je schud de klant een hand ' Pietje helpt u verder Mevrouw.. Ik ga weer door met de volgende '. Terwijl je die mevrouw een hand schud zie je de rij voor je meetruimte al oplopen. Ben ik nu echt zo langzaam ? Denk je dan bij jezelf.

Je voelt al een lichte vorm van stress en ondertussen roep je je volgende klant naar binnen.
Die gaat zitten en begint gelijk : 'Ja voordat we gaan beginnen wil ik vertellen dat ik bij de oogarts geweest ben en '

* deze persoon wil even uitgebreid zijn medische levensverhaal aan je gaan vertellen. Maar jij moet fucking door. Heb je die rij buiten gezien ?!!!?? ' *

Met enige twijfel onderbreek je je klant. Sorry maar ik zet even de meetphoropter bij u voor dan gaan we alvast aan de gang............

Hoppa. Ik ben klaar. U wilde nog wat vertellen? Pietje staat voor u klaar. Doei !
En weer door met de volgende.

Problemen oplossen? Euh.. Ja. Heb er nog 30 te gaan dus alleen als het niet te lang duurt.

Moraal van het verhaal.
Beginnende opticiens vinden bovenstaand verhaal nog leuk , nieuw en interessant. Die trekken dit nog wel een paar jaar.
Oudere opticiens. Ervaren mensen. Zeg maar een 45/50+'er.
In een dergelijke zaak?

Mijn eerlijke mening?
Die denken gewoon 'als het 5 uur is , ben ik naar huis '.. En die klanten? /care.
Gewoon ff meten en erdoorheen rammen. Dat is mijn taak. Dat is wat ik doe.

Wil jij als opticien meer aandacht aan je klant kunnen geven. Waarom zou je dan in bovenstaande zaak willen blijven werken?
Er zijn namelijk genoeg werkplekken waar je meer tijd met je klant krijgt. Met mooiere producten werkt en beter kijk-materiaal aan kan bieden aan je klant waardoor het eindresultaat nog beter wordt en je minder zeurende klachten terug krijgt.

Wie wil dit nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:12
Handelingen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:12:
[...]

Waarschijnlijk daarom neemt brildragen toe onder kinderen van deze generatie die met een scherm opgroeien.
Dat veel dichtbij kijken (dus niet alleen op een schermpje) een risico factor is voor de myopisatie bij jonge kinderen, lijkt te kloppen. Het is echter wel een oversimplificatie van het daadwerkelijke probleem, want de oorzaak is multifactorieel. Het is ook bekend dat buiten spelen een beschermend effect heeft tegen myopisatie. Echter als je veel op een schermpje zit, speel je ook minder buiten. Is dit effect dan door de hoge lichtintensiteit buiten, UV-licht, vitamine D? Ontzettend lastig te pinpointen.

Er wordt veel onderzoek naar gedaan, maar het blijft moeilijk oorzaken te identificeren. Het lijkt dat lichtvervuiling ook een effect heeft (bij dieren onderzoek zag je myopisatie als kippen in hun nachtritme verstoord werden met licht), maar ook luchtvervuiling zou een effect kunnen hebben. Slaapritme zou mogelijk invloed kunnen hebben, echter de invloed van lange dagen op school\huiswerk\toename in verplichtingen hebben indirect invloed op je slaapritme. Er zijn zelfs studies die een verband vonden tussen de grootte van een huis tov myopie ontwikkeling, echter de verbanden lijken zwak. Of komt het dan toch doordat je in een klein flatje misschien automatisch minder buiten speelt?

Hypermetrope kinderen lijken ook minder myopisatie te laten zien bij dezelfde intensiteit dichtbij werk, nog niet bekend waarom.

Dus daarom adviseren we vooralsnog wat we al wel weten: niet te lang dichtbij werk (niet per se scherm), tussendoor pauzes houden met veraf kijken en veel buiten spelen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Ophidian schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Er wordt veel onderzoek naar gedaan, maar het blijft moeilijk oorzaken te identificeren.
Hier worden nog wat nieuwe bevindingen vermeld:
https://reviewofmm.com/th...aging-myopia-progression/
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4348713

[ Voor 8% gewijzigd door Handelingen op 15-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ik denk dat ik wel wegwijs ben in de medische literatuur :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Ophidian schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Ik denk dat ik wel wegwijs ben in de medische literatuur :+
Wat denk je van het feit dat het nu bij mensen is aangetoond dat axiaal myopia kan verminderen door verschillende factoren? Is het al toepasbaar voor ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Handelingen schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Wat denk je van het feit dat het nu bij mensen is aangetoond dat axiaal myopia kan verminderen door verschillende factoren? Is het al toepasbaar voor ons?
Ik heb een sterk vermoeden dat wij deze discussie al eens gevoerd hebben, alleen toen met de username Manke. Maar ik kan ernaast zitten, dan excuses ;)

Ik heb eerder aangeboden metingen te doen, nooit is daar iemand op ingegaan. Dat aanbod geldt niet meer, daar is het nu veel te druk voor.

Ik ga de discussie iig niet nogmaals aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cri0s
Ophidian schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Ik heb een sterk vermoeden dat wij deze discussie al eens gevoerd hebben, alleen toen met de username Manke. Maar ik kan ernaast zitten, dan excuses ;)

Ik heb eerder aangeboden metingen te doen, nooit is daar iemand op ingegaan. Dat aanbod geldt niet meer, daar is het nu veel te druk voor.

Ik ga de discussie iig niet nogmaals aan.
Zinloos en zonder van je tijd inderdaad. Hoog gehalte confirmation bias altijd. Een van de redenen waarom ik vaak een periode wegblijf uit deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Goed, @Lasteraar ,wat je eigenlijk zegt probeer weg te blijven bij de keten opticiens.
Zoek een zelfstandige winkel.
Ik besef dat ketens goedkoper zijn en daardoor vaak middel of the road ram advies geven.
Ik heb nu een benchmark van H.A.
Weet ook niet of ik met mijn ogen nu een ander dan middle of the road nodig heb.

Tot op heden heb ik nooit een bril echt nodig gehad dus heb me ook nooit verdiept in de beschikbare opticiens in de regio behalve de pearls, specsavers, hansanders keten zaken die in elke winkelstraat zijn.

Zal eens googlen in mijn regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Laatst online: 03-02 14:21
copykat schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:34:
Goed, @Lasteraar ,wat je eigenlijk zegt probeer weg te blijven bij de keten opticiens.
Zoek een zelfstandige winkel.
Ik besef dat ketens goedkoper zijn en daardoor vaak middel of the road ram advies geven.
Ik heb nu een benchmark van H.A.
Weet ook niet of ik met mijn ogen nu een ander dan middle of the road nodig heb.

Tot op heden heb ik nooit een bril echt nodig gehad dus heb me ook nooit verdiept in de beschikbare opticiens in de regio behalve de pearls, specsavers, hansanders keten zaken die in elke winkelstraat zijn.

Zal eens googlen in mijn regio.
Maakt ook niks uit.
Als het goed is is het goed.

Maar worden je wensen hoger. Of je problemen wat gecompliceerder. Dan ff verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
cri0s schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Zinloos en zonder van je tijd inderdaad. Hoog gehalte confirmation bias altijd. Een van de redenen waarom ik vaak een periode wegblijf uit deze thread.
Klopt helemaal en als ik zo kijk dan klopt mijn vermoeden dat @Handelingen gewoon @Manke is. Zelfde manier van reageren, in zelfde topics actief tot jan 21 en vanaf daarna, beide een Kobo GLO HD reader, zelfde mening en berichten over myopie. Zelfde manier van linkjes ertegen aan gooien. Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Been there, still doing that.
Het ging me nu om de recente nieuwe inzichten, maar ik snap het inmiddels wel ;) .
Niet-complexe optometrie is een hobby van mij geworden, .
Axiale verkorting door defocus is nu dus wetenschappelijk vastgesteld, bij mensen, niet bij aapjes.

https://www.researchgate....on_and_Reversal_of_Myopia

[ Voor 18% gewijzigd door Handelingen op 15-07-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:59
Heeft iemand ervaring met de 'relaxview' functie op brillen van Pearle? ik heb al tijden een bril met een lichte cylinder. Bij een recente meting blijk ik echter inmiddels op +1 te zitten. Kortom: ik moet of aan een aparte leesbril of multifocaal. Nu werd me echter nog een 3e alternatief geboden: een normale bril maar dan met 'relaxview' functie. op de site staat die zo omschreven:
Voor ogen die extra ondersteuning nodig hebben bij intensief beeldschermgebruik of lezen, hebben wij relax view glazen ontworpen. Met relax view glazen is het onderste gedeelte van het glas voorzien van een extra ondersteuning, waardoor je ogen makkelijker kunnen schakelen op verschillende zichtafstanden. Je ogen hoeven zich minder in te spannen, waardoor je een meer ontspannen houding aanneemt achter je computer of laptop.
heeft iemand hier ervaring mee? is dit beter/fijner dan multifocaal? ik snap hoe subjectief dit is hoor, maar kan er verder zo weinig over vinden (of zoek ik op de verkeerde term?). Ik zoek een oplossing om te lezen, dus een boek of mobiel. Werken op een laptop/beeldscherm gaat (ook) prima met de huidige bril.

[ Voor 6% gewijzigd door itsjohan op 18-07-2023 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cri0s
itsjohan schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:05:
Heeft iemand ervaring met de 'relaxview' functie op brillen van Pearle? ik heb al tijden een bril met een lichte cylinder. Bij een recente meting blijk ik echter inmiddels op +1 te zitten. Kortom: ik moet of aan een aparte leesbril of multifocaal. Nu werd me echter nog een 3e alternatief geboden: een normale bril maar dan met 'relaxview' functie. op de site staat die zo omschreven:

[...]

heeft iemand hier ervaring mee? is dit beter/fijner dan multifocaal? ik snap hoe subjectief dit is hoor, maar kan er verder zo weinig over vinden (of zoek ik op de verkeerde term?). Ik zoek een oplossing om te lezen, dus een boek of mobiel. Werken op een laptop/beeldscherm gaat (ook) prima met de huidige bril.
Of het fijn is, is afhankelijk van je sterkte veraf en van je specifieke kijkklacht. Wanneer je al brildragend bent voor ver en er komt een duidelijke leesklacht bij, dan is een dergelijk glas een soort opstapje naar multifocaal. Noem het de tussenvariant. Veraf wordt je gewoon gecorrigeerd zoals je gewend bent. Onderin het glas zit meer plussterkte, waardoor je er ook iets mee kunt lezen.
Normaal gezien is dit glas er in verschillende varianten, met verschillende sterktes onderin. Of dit bij de Pearle ook zo werkt weet ik niet.
Het Eyezen Boost glas van Essilor doet dit ook en biedt meer maatwerk qua sterkte. Zie https://www.essilor.com/uk-en/products/eyezen/eyezen-boost/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Sinds jaar en dag brildrager en ook lenzen.

Ga niet naar de grote ketens (Pearle/Specsacers/Hans Anders). Zoek een kleine zaak waar een optometrist werkt. Kost wat meer maar het is een schande hoe de grote ketens te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Deruxian schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:10:
Sinds jaar en dag brildrager en ook lenzen.

Ga niet naar de grote ketens (Pearle/Specsacers/Hans Anders). Zoek een kleine zaak waar een optometrist werkt. Kost wat meer maar het is een schande hoe de grote ketens te werk gaan.
Heb een afspraak gemaakt bij een "oog wereld" opticien.
69 euro voor een oog meting en advies wat kwijt gescholden word als ik bij hun een bril koop.
Als ik dan een rapport krijg en een gedegen advies in wat voor mij het beste zou kunnen werken.
wel/geen lenzen, varifocale bril/werkbril en autobril, zonnebril type.
dan vind ik die 69 euro een eerlijke deal als ik de bril(len) zelf te duur vind.
(ik heb overigens openlijk gevraagd in hoeverre zij staan tenopzichten van de ramjshzaken zoals de pearl/specsavers en wat ik van hun mag verwachten.)

zijn iets duurder maar misschien hebben ze wel een betere oplossing en ben ik goedkoper uit en belangrijker beter geholpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 21:59
cri0s schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Of het fijn is, is afhankelijk van je sterkte veraf en van je specifieke kijkklacht. Wanneer je al brildragend bent voor ver en er komt een duidelijke leesklacht bij, dan is een dergelijk glas een soort opstapje naar multifocaal. Noem het de tussenvariant. Veraf wordt je gewoon gecorrigeerd zoals je gewend bent. Onderin het glas zit meer plussterkte, waardoor je er ook iets mee kunt lezen.
Normaal gezien is dit glas er in verschillende varianten, met verschillende sterktes onderin. Of dit bij de Pearle ook zo werkt weet ik niet.
Het Eyezen Boost glas van Essilor doet dit ook en biedt meer maatwerk qua sterkte. Zie https://www.essilor.com/uk-en/products/eyezen/eyezen-boost/
Dank, helder verhaal, Ik ga het maar gewoon proberen; continue een leesbril op/af doen zie ik mezelf nog niet zo doen dus ik hoop dat deze instap-multifocaal gaat bevallen. Vandaag nog even nagevraagd: ze maken de glazen inderdaad ook op sterkte onderin (dus voor het lees-deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 21:49

Tacoos

i am i

Sinds 4 weken heb ik een nieuwe bril, maar ik kan er maar niet aan wennen; Ik blijf een licht duizelig gevoel houden, bril op is vermoeiend en leidt op den duur tot hoofdpijn.
Na de eerste klachten is de sterkte iets verminderd en de bril wat ronder gezet, maar daarmee is het weliswaar iets minder vervelend, maar zeker niet opgelost.

Probleem is dat de opticien aangeeft dat ie nu ook niet meer precies weet hoe dit op te lossen of waar het aan ligt. Dit weekend heb ik een nieuwe afspraak en gaat een collega van hem meekijken in de hoop dat een frisse blik tot nieuwe inzichten leidt, maar dat geeft niet direct het gevoel dat ik maandag van mijn probleem verlost ben....
Ik wil het wel graag met ze oplossen. Ik heb twee keer eerder een bril laten aanmeten bij dezelfde zaak en nooit klachten gehad.

Misschien kunnen mensen hier meedenken waar het misgaat? Of misschien zijn er stappen die ik zelf kan ondernemen om het probleem boven tafel te krijgen?

Het gaat om een bril voor een bijziend persoon tegen de 50jr, geen leesgedeelte.
Tov mijn vorige bril ben ik 0.50 achteruit gegaan aan beide ogen (sterkte is -5 en cylinder). In eerste instantie ook met die nieuwe sterkte besteld, later een 0.25 minder omdat ik moeite kreeg met lezen.
Tenslotte is de bril iets ronder gezet om de afstand van oogcentrum - glas beter gelijk te krijgen.
Toch blijf ik klachten houden.

De sterkte, de plaats van het optisch centrum en afstand tussen de ogen is 2x nagemeten en die laatste 2 kloppen ook met beide andere brillen. Tov die twee eerdere brillen is alleen de sterkte veranderd (en het montuur zelf natuurlijk).

Vanwege de sterkte heb ik gekozen voor extra dun glas, maar dat hadden de vorige brillen ook.
Wat wel anders is nu, is dat de glazen decentraal geslepen zijn (als ik het goed begrijp zit het optisch centrum dan niet op het dunste deel van het glas), waardoor de randen wat minder dik lijken. Ik dacht dat ze daarin misschien een fout hadden gemaakt met inslijpen, maar dat lijkt niet het geval.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Tacoos schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:58:
Sinds 4 weken heb ik een nieuwe bril, maar ik kan er maar niet aan wennen; Ik blijf een licht duizelig gevoel houden, bril op is vermoeiend en leidt op den duur tot hoofdpijn.
Na de eerste klachten is de sterkte iets verminderd en de bril wat ronder gezet, maar daarmee is het weliswaar iets minder vervelend, maar zeker niet opgelost.

Probleem is dat de opticien aangeeft dat ie nu ook niet meer precies weet hoe dit op te lossen of waar het aan ligt. Dit weekend heb ik een nieuwe afspraak en gaat een collega van hem meekijken in de hoop dat een frisse blik tot nieuwe inzichten leidt, maar dat geeft niet direct het gevoel dat ik maandag van mijn probleem verlost ben....
Ik wil het wel graag met ze oplossen. Ik heb twee keer eerder een bril laten aanmeten bij dezelfde zaak en nooit klachten gehad.

Misschien kunnen mensen hier meedenken waar het misgaat? Of misschien zijn er stappen die ik zelf kan ondernemen om het probleem boven tafel te krijgen?

Het gaat om een bril voor een bijziend persoon tegen de 50jr, geen leesgedeelte.
Tov mijn vorige bril ben ik 0.50 achteruit gegaan aan beide ogen (sterkte is -5 en cylinder). In eerste instantie ook met die nieuwe sterkte besteld, later een 0.25 minder omdat ik moeite kreeg met lezen.
Tenslotte is de bril iets ronder gezet om de afstand van oogcentrum - glas beter gelijk te krijgen.
Toch blijf ik klachten houden.

De sterkte, de plaats van het optisch centrum en afstand tussen de ogen is 2x nagemeten en die laatste 2 kloppen ook met beide andere brillen. Tov die twee eerdere brillen is alleen de sterkte veranderd (en het montuur zelf natuurlijk).

Vanwege de sterkte heb ik gekozen voor extra dun glas, maar dat hadden de vorige brillen ook.
Wat wel anders is nu, is dat de glazen decentraal geslepen zijn (als ik het goed begrijp zit het optisch centrum dan niet op het dunste deel van het glas), waardoor de randen wat minder dik lijken. Ik dacht dat ze daarin misschien een fout hadden gemaakt met inslijpen, maar dat lijkt niet het geval.
Is het montuur groter dan je vorige bril? Je kunt hierdoor een groter vertekenend gebied krijgen en hierdoor meer onrust in het kijken. Dit is op te lossen door een meer maatwerk glas, zoals de Eyezen FIT glazen van Essilor, of de Zeiss Unifocaal Superb/Individual.
Extra dun glas betekend bij minsterktes vaak een hogere brekingsindex. Als je met jouw sterkte altijd glazen met een brekingsindex van 1.6 of 1.67 hebt gehad en ze plaatsen nu 1.74, dan zou je hier ook hinder van kunnen ondervinden, maar vooral in waarneming van kleur. Als je al heel je leven glas hebt wat wat dikker is en het wordt nu dunner, dan heb je daardoor met jouw leeftijd mogelijk last van het dunnere glas. Wanneer het glas onderin in de neuskant dunner is dan bij je oude bril en je leest veel/doet veel schermwerk, dan word je in de oude bril geholpen met convergeren (scherpstellen zo je wilt) door de dikte van het glas. Als je je oude bril nog hebt en je kijkt daar veraf gevoelsmatig net zo scherp mee, dan kan het zijn dat je toch beter je oude sterkte en oude glastype terug kunt laten plaatsen.
Het optisch centrum van het glas hoort altijd zoveel mogelijk voor je pupil te zitten. Het enige dat ik kan bedenken is dat er een asferisch glas gebruikt is, waarbij het optisch centrum ongeveer 2 graden onder je nulblikrichting ingeslepen moet worden. Dit glas is inderdaad vaak dunner, maar kan als je dit niet gewend bent wel wat onrust veroorzaken.

Helaas zijn er heel veel mogelijke oorzaken voor je omschreven probleem. Eerlijk gezegd denk ik dat wanneer je problemen weg zijn door je oude bril op te zetten, dat je opticien beter af is door je een kopie van je oude glas te laten dragen. Of dit wenselijk is, hangt natuurlijk vooral af waarom je in de eerste plaats bij de opticien terecht bent gekomen voor een nieuwe bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

cri0s schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:52:
[...]

Is het montuur groter dan je vorige bril? Je kunt hierdoor een groter vertekenend gebied krijgen en hierdoor meer onrust in het kijken. Dit is op te lossen door een meer maatwerk glas, zoals de Eyezen FIT glazen van Essilor, of de Zeiss Unifocaal Superb/Individual.
Op de foto de brillen van links naar rechts = oudst naar nieuwst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihxTkN78RToRPH30O_Sq_kN4emo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOEMcgqLYlwk7WAceueeG10e.jpg?f=fotoalbum_large
Verschil in formaat tussen de oudste (die ik nu draag) en de nieuwe is niet zo groot als het lijkt.
Extra dun glas betekend bij minsterktes vaak een hogere brekingsindex. Als je met jouw sterkte altijd glazen met een brekingsindex van 1.6 of 1.67 hebt gehad en ze plaatsen nu 1.74, dan zou je hier ook hinder van kunnen ondervinden, maar vooral in waarneming van kleur. Als je al heel je leven glas hebt wat wat dikker is en het wordt nu dunner, dan heb je daardoor met jouw leeftijd mogelijk last van het dunnere glas. Wanneer het glas onderin in de neuskant dunner is dan bij je oude bril en je leest veel/doet veel schermwerk, dan word je in de oude bril geholpen met convergeren (scherpstellen zo je wilt) door de dikte van het glas. Als je je oude bril nog hebt en je kijkt daar veraf gevoelsmatig net zo scherp mee, dan kan het zijn dat je toch beter je oude sterkte en oude glastype terug kunt laten plaatsen.
Zover ik weet heb ik altijd hetzelfde glas gekozen (dunner kan in 3 stappen, ik kies volgens mij altijd stap 2: extra dun, niet allerdunst), maar dit zal ik morgen meenemen.
Het optisch centrum van het glas hoort altijd zoveel mogelijk voor je pupil te zitten. Het enige dat ik kan bedenken is dat er een asferisch glas gebruikt is, waarbij het optisch centrum ongeveer 2 graden onder je nulblikrichting ingeslepen moet worden. Dit glas is inderdaad vaak dunner, maar kan als je dit niet gewend bent wel wat onrust veroorzaken.
Mijn verdenking zit ook in dit verschoven optisch centrum; ik zal nog eens navragen wat er precies is gedaan (ik ben geen opticien, dus misschien vertel ik het niet goed na ;) )
Maar dit is ook een reden waarom ik niet voor allerdunst heb gekozen, want mogelijk is dat ook minder rustig voor me?
Helaas zijn er heel veel mogelijke oorzaken voor je omschreven probleem. Eerlijk gezegd denk ik dat wanneer je problemen weg zijn door je oude bril op te zetten, dat je opticien beter af is door je een kopie van je oude glas te laten dragen. Of dit wenselijk is, hangt natuurlijk vooral af waarom je in de eerste plaats bij de opticien terecht bent gekomen voor een nieuwe bril.
Dat had ik zelf ook al bedacht als laatste redmiddel, maar zonder de oorzaak van het probleem te kennen ook niet zonder risico ...
Bovendien zie ik veraf toch niet meer zo goed als vroeger, dat is 1 van 2 redenen voor een nieuwe bril. Maar het kan een keus zijn dat te accepteren ten faveure van rustiger zicht.
Reden 2 zie je op de foto: een afgebroken pootje en geen vervangende onderdelen meer te vinden.....Daarom zit ik nu ook met m'n 7 jr oude bril :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Tacoos schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:52:
[...]

Dat had ik zelf ook al bedacht als laatste redmiddel, maar zonder de oorzaak van het probleem te kennen ook niet zonder risico ...
Bovendien zie ik veraf toch niet meer zo goed als vroeger, dat is 1 van 2 redenen voor een nieuwe bril. Maar het kan een keus zijn dat te accepteren ten faveure van rustiger zicht.
Reden 2 zie je op de foto: een afgebroken pootje en geen vervangende onderdelen meer te vinden.....Daarom zit ik nu ook met m'n 7 jr oude bril :9
Houd er rekening mee dat als je huidig opticien "aangeeft dat ie nu ook niet meer precies weet hoe dit op te lossen of waar het aan ligt" je in sommige gevallen beter af bent door een second opinion te vragen. Uit ervaring weet ik dat sommige opticiens bij het oplossen van een probleem soms kunnen gaan lijden aan tunnelvisie (no pun intended). Er zijn bij het probleem dat je omschrijft, tal van mogelijke oplossingen te noemen.
Het is in ieder geval fijn dat je al een afspraak hebt staan om iemand anders te laten kijken. Als de geboden oplossing dan uiteindelijk niet leidt tot rustig kijken, wandel dan eens binnen bij een andere opticien en leg je probleem daar vooral eerlijk voor. Rust in kijken, is zoals alles bij het maken van brillen en contactlenzen iets heel subjectiefs. Het valt of staat dan ook met de interpretatie van diegene aan wie je de klacht voorlegt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

cri0s schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:22:
[...]

...Er zijn bij het probleem dat je omschrijft, tal van mogelijke oplossingen te noemen.
Het is in ieder geval fijn dat je al een afspraak hebt staan om iemand anders te laten kijken. ...
Ik moet er ff een nachtje of 2 over slapen, want er is niet een duidelijke rode vlag;
-in ieder geval is de bril lager op mijn neus gezet, zodat ik op een hoger punt door het glas kijk. Hoe sterker de bril, hoe gevoeliger voor de juiste plek waar je door de bril kijkt, begrijp ik?
Het lijkt hiermee wel iets rustiger, maar ik had niet direct het idee dat dat alles opgelost
-van rechts is de cilinder toch 6graden afwijkend tov mijn vorige bril en bij mijn sterkte kon dat wel significant zijn
-het verschil links-rechts is bij mijn nieuwe bril iets groter dan bij de oude ( 1 ipv 0.75)

Lang verhaal kort: zijn voorstel is om terug te gaan naar de waardes van mijn oude bril. Dan zit ik 0.5 af van optimale sterkte voor veraf en heb ik geen problemen met lezen. Op zich ervaar ik dat nu ook niet als een probleem.
Andere optie is toch een multifocale bril, maar omdat ik direct problemen ervaar als ik de bril opzet, denk ik zelf dat dat niet het probleem met het duizelige/vermoeiende gevoel oplost

Ik neig dus naar het eerste, maar wil niet overhaast beslissen.

Tegelijkertijd krijg ik wel binnenkort een proefsetje multifocale lenzen. Wie weet bevalt dat.
Tot 12 jaar geleden droeg ik lenzen, tot ik teveel last kreeg van irritaties en een bril makkelijker vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Tacoos schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:51:
[...]

Lang verhaal kort: zijn voorstel is om terug te gaan naar de waardes van mijn oude bril. Dan zit ik 0.5 af van optimale sterkte voor veraf en heb ik geen problemen met lezen. Op zich ervaar ik dat nu ook niet als een probleem.
Andere optie is toch een multifocale bril, maar omdat ik direct problemen ervaar als ik de bril opzet, denk ik zelf dat dat niet het probleem met het duizelige/vermoeiende gevoel oplost
Als je veraf een half minder min gaat krijgen om beter te lezen is je scherpte veraf dus inderdaad minder optimaal. Een paar posts hierboven refereerde ik aan een glas wat als tussenoplossing gemaakt wordt; Per definitie dus géén multifocaal, maar bovenin je verte sterkte, met onderin tussen de 0,4 en 1,1 minder minsterkte. Als opmaat naar multifocaal. Bij ons heet het Eyezen (van Essilor), bij Zeiss is het een Digital glas en zo heeft bijna elke glasleverancier zijn eigen variant. Als hetgeen je mist voor veraf een halfje is ter compensatie van wat je in het lezen mist, dan zou dit normaal gesproken een hele goede optie voor je kunnen zijn. Het heeft drie grote voordelen:
- Je hebt voor veraf in ieder geval de nieuw gemeten (en dus hopelijk optimale) sterkte.
- Minder randvertekening dan multifocaal en dus snellere gewenning.
- Voordeliger dan multifocaal
Dit alles hangt natuurlijk wel van je leessterkte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

cri0s schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Als je veraf een half minder min gaat krijgen om beter te lezen is je scherpte veraf dus inderdaad minder optimaal. Een paar posts hierboven refereerde ik aan een glas wat als tussenoplossing gemaakt wordt; Per definitie dus géén multifocaal, maar bovenin je verte sterkte, met onderin tussen de 0,4 en 1,1 minder minsterkte. Als opmaat naar multifocaal. Bij ons heet het Eyezen (van Essilor), bij Zeiss is het een Digital glas en zo heeft bijna elke glasleverancier zijn eigen variant. Als hetgeen je mist voor veraf een halfje is ter compensatie van wat je in het lezen mist, dan zou dit normaal gesproken een hele goede optie voor je kunnen zijn. Het heeft drie grote voordelen:
- Je hebt voor veraf in ieder geval de nieuw gemeten (en dus hopelijk optimale) sterkte.
- Minder randvertekening dan multifocaal en dus snellere gewenning.
- Voordeliger dan multifocaal
Dit alles hangt natuurlijk wel van je leessterkte af.
Ik denk dat mijn opticien die optie niet levert (Pearl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb vier weken geleden bij mijn opticien waar ik al jaren kom een nieuwe Ray-Ban besteld, hij gaf aan dat hij problemen had met de levering. Anderen die vergelijkbare ervaringen hebben met nieuwe Ray-Bans? Of heeft mijn opticien z'n zaakjes niet voor elkaar?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Tacoos schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat mijn opticien die optie niet levert (Pearl)
Zie de post van itsjohan, hier beneden;
itsjohan schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:05:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ik geloof dat ik voor leessterkte op 1.5 zou uitkomen
Ik ga hiermee naar de winkel om te horen of dit een optie is

edit:

Helaas: de grens ligt voor relaxview op 0.8

[ Voor 21% gewijzigd door Tacoos op 22-07-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
True schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:25:
Heb vier weken geleden bij mijn opticien waar ik al jaren kom een nieuwe Ray-Ban besteld, hij gaf aan dat hij problemen had met de levering. Anderen die vergelijkbare ervaringen hebben met nieuwe Ray-Bans? Of heeft mijn opticien z'n zaakjes niet voor elkaar?
Dit hangt vooral af van het type bril. Ik meen dat 85-95% binnen dag of 10 geleverd wordt. Hier zijn wel uitzonderingen in mogelijk. Als het net een ander type/kleur combinatie is, dan kan het zijn dat het in back-order staat.
Ik heb zelf de nieuwere generatie Ray-Bans (de Reverse-lijn, met glazen die binnenstebuiten gekromd zijn), waar ik nu een kleine 5 weken op wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cri0s schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Dit hangt vooral af van het type bril. Ik meen dat 85-95% binnen dag of 10 geleverd wordt. Hier zijn wel uitzonderingen in mogelijk. Als het net een ander type/kleur combinatie is, dan kan het zijn dat het in back-order staat.
Ik heb zelf de nieuwere generatie Ray-Bans (de Reverse-lijn, met glazen die binnenstebuiten gekromd zijn), waar ik nu een kleine 5 weken op wacht.
Thanks dat biedt wat perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
onze zoon heeft sinds kort de diagnose myopie, zijn klachten zijn beginnend tot mild.

Mijn vrouw is met hem naar een optometrist geweest, die hem een speciale bril heeft aangemeten.
Helaas zijn het prijzige brillen. 600 euro voor 2 glazen inclusief 4 controle beurten per jaar en daarbij nog een montuur. Daarnaast letten we nog goed op zijn leefstijl. Max 2 uur per dag schermtijd en regelmatig buiten spelen om aan zijn 2 uur buitenlicht te komen.

Door de optometrist werd bij de start van de behandeling gezegd dat er jaarlijks een nieuwe bril (á minimaal 600 euro) genomen moet worden.

We zijn nu een half jaar bezig en bij de laatste controle kwam de conclusie dat de myopie verslechterd was en de bril reeds al aan vervanging toe is.

Mijn eerste indruk is niet al te best, maar ik begin nu toch wel te twijfelen aan de beste man.
Bij concullega bedrijven op internet lees ik überhaupt nergens van het aanschaffen van een nieuwe bril ieder jaar.

Ik ben geneigd een second opinion aan te vragen. Zijn jullie bekend met myopie behandelingen?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:21
Breud schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:59:
onze zoon heeft sinds kort de diagnose myopie, zijn klachten zijn beginnend tot mild.

Mijn vrouw is met hem naar een optometrist geweest, die hem een speciale bril heeft aangemeten.
Helaas zijn het prijzige brillen. 600 euro voor 2 glazen inclusief 4 controle beurten per jaar en daarbij nog een montuur. Daarnaast letten we nog goed op zijn leefstijl. Max 2 uur per dag schermtijd en regelmatig buiten spelen om aan zijn 2 uur buitenlicht te komen.

Door de optometrist werd bij de start van de behandeling gezegd dat er jaarlijks een nieuwe bril (á minimaal 600 euro) genomen moet worden.

We zijn nu een half jaar bezig en bij de laatste controle kwam de conclusie dat de myopie verslechterd was en de bril reeds al aan vervanging toe is.

Mijn eerste indruk is niet al te best, maar ik begin nu toch wel te twijfelen aan de beste man.
Bij concullega bedrijven op internet lees ik überhaupt nergens van het aanschaffen van een nieuwe bril ieder jaar.

Ik ben geneigd een second opinion aan te vragen. Zijn jullie bekend met myopie behandelingen?
Myopie management is wel iets anders dan het reguliere verhaal, en hoofdzakelijk gericht op het zoveel mogelijk afremmen van de (lengte)groei van het oog en zo de kans op medische problemen op latere leeftijd te verlagen (hoge myopie geeft grotere kans op diverse oogaandoeningen later en elke punt sterkte meer geeft weer een verhoging aan risico's).

Vooral de aslengte (lengte van het oog) is hierin leidend, maar sterkte wordt ook meegenomen. Helaas is niet vooraf te voorspellen wat het resultaat wordt, n=1. Iedereen kan weer anders reageren op een bepaald type correctie (bril/lenzen). Ook is niet de vraag te beantwoorden hoe veel je zoon anders achteruit was gegaan (had zomaar meer kunnen zijn). Wel is het zo dat als 1 manier van therapie / correctie na 1 jaar onvoldoende resultaat biedt, de overweging gemaakt kan worden om te kiezen voor een andere myopie management correctie om te zien of dat wellicht nog beter werkt, dan kun je denken aan speciale contactlenzen (specifieke dagelenzen of nachtlenzen), maar de leeftijd kan ook nog een rol spelen in de adviezen. Jaarlijks een nieuwe bril moeten lijkt me alleen nodig indien er sprake is van verdere toename van sterkte aangezien ondercorrectie niet wenselijk is. Als de sterkte en aslengte stabiel zijn, zal een nieuwe bril ook niet perse nodig zijn m.i. Dat de sterkte van je zoon nu al achteruit is gegaan kan voorkomen, wil niet zeggen dat je een onzin verhaal is verkocht, maar je hebt ook non-responders bijvoorbeeld. Dat kun je vooraf alleen onmogelijk inschatten.

Qua lifestyle is vooral na 20 min dichtbij kijken even (20sec) veraf kijken het advies globaal genomen en 2u per dag naar buiten voor voldoende daglicht.

[ Voor 8% gewijzigd door Southern Sun op 06-08-2023 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een sportbril?
Ik wil nog wel eens een potje squashen als ik mijn contactlenzen niet in heb zit ik met mijn bril met -4,25. Zonder bril spelen is geen doen en ik merk dat ik toch wel last krijg van mijn bril tijdens een fanatieke pot. Zowel het feit dat die nog wel eens wil beslaan én dat die niet perfect blijft zitten. Hiernaast is het risico op laten vallen of een botsing (muur, glas, tegenstander, of je eigen racket) niet onrealistisch. Het is dan jammer dat ik mogelijk mijn relatief dure montuur kapot maak.

Zijn er mensen met ervaring in sportbrillen tijdens sport of misschien specifiek racketsporten? Ik vind er online niet super veel over en wat ik vind is vooral op webshops waar ze hun eigen brillen willen slijten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

cri0s schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Houd er rekening mee dat als je huidig opticien "aangeeft dat ie nu ook niet meer precies weet hoe dit op te lossen of waar het aan ligt" je in sommige gevallen beter af bent door een second opinion te vragen. Uit ervaring weet ik dat sommige opticiens bij het oplossen van een probleem soms kunnen gaan lijden aan tunnelvisie (no pun intended). Er zijn bij het probleem dat je omschrijft, tal van mogelijke oplossingen te noemen.
Het is in ieder geval fijn dat je al een afspraak hebt staan om iemand anders te laten kijken. Als de geboden oplossing dan uiteindelijk niet leidt tot rustig kijken, wandel dan eens binnen bij een andere opticien en leg je probleem daar vooral eerlijk voor. Rust in kijken, is zoals alles bij het maken van brillen en contactlenzen iets heel subjectiefs. Het valt of staat dan ook met de interpretatie van diegene aan wie je de klacht voorlegt.

Succes!
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om in de nieuwe bril dezelfde glazen en sterkte te laten zetten als in mijn oude bril.
Deze heb ik nu 2,5 dagen gedragen, maar helaas kan ik er nog steeds niet aan wennen. De bril werkt vermoeiend, dus ik denk dat ik maar eens een compleet andere opticien ga lastig vallen.
Hopelijk heeft die een idee wat er mis is....Ik word er een beetje moedeloos van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
True schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:19:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een sportbril?
Ik wil nog wel eens een potje squashen als ik mijn contactlenzen niet in heb zit ik met mijn bril met -4,25. Zonder bril spelen is geen doen en ik merk dat ik toch wel last krijg van mijn bril tijdens een fanatieke pot. Zowel het feit dat die nog wel eens wil beslaan én dat die niet perfect blijft zitten. Hiernaast is het risico op laten vallen of een botsing (muur, glas, tegenstander, of je eigen racket) niet onrealistisch. Het is dan jammer dat ik mogelijk mijn relatief dure montuur kapot maak.

Zijn er mensen met ervaring in sportbrillen tijdens sport of misschien specifiek racketsporten? Ik vind er online niet super veel over en wat ik vind is vooral op webshops waar ze hun eigen brillen willen slijten.
Ja ik heb er ervaring mee, maar vooral vanaf de kant van de opticien ;) .
Qua sportbril op sterkte heb je Gloryfy, Adidas en Oakley als betrouwbare merken. Gloryfy pretendeert vooral dat ze onbreekbare brillen maken. Ik heb ze 1 keer in mijn handen gehad en het voelt ook wel echt solide aan. Qua sterktebereik durf ik je niets te beloven, daar ik het merk zelf niet in mijn collectie heb.
Wel werk ik veel met Oakley. Deze brillen zijn qua comfort voor veel mensen echt heel prettig. Wij adviseren ze vooral aan wielrenners, golfers, tennissers en honkballers. Brillen van Oakley zijn qua glas prettig, omdat ze een breder kijkgebied hebben dan brillen met bijvoorbeeld een sterkte insert. De sportrange zijn qua vorm vaak wel zo gemaakt dat ze stevig blijven zitten en niet beslaan bij veel sporten.
Het probleem met sportbrillen op sterkte is dat het vaak wel een kostbare aangelegenheid is. Dat komt vooral door de (vaak) rondlopende glazen. Deze worden voor jouw sterkte herberekend, zodat ze rondom scherp kijken.

Ik zou zelf eens bij een opticien langsgaan om de verschillende brillen te passen en de mogelijkheden met jouw sterkte te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cri0s schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Ja ik heb er ervaring mee, maar vooral vanaf de kant van de opticien ;) .
Qua sportbril op sterkte heb je Gloryfy, Adidas en Oakley als betrouwbare merken. Gloryfy pretendeert vooral dat ze onbreekbare brillen maken. Ik heb ze 1 keer in mijn handen gehad en het voelt ook wel echt solide aan. Qua sterktebereik durf ik je niets te beloven, daar ik het merk zelf niet in mijn collectie heb.
Wel werk ik veel met Oakley. Deze brillen zijn qua comfort voor veel mensen echt heel prettig. Wij adviseren ze vooral aan wielrenners, golfers, tennissers en honkballers. Brillen van Oakley zijn qua glas prettig, omdat ze een breder kijkgebied hebben dan brillen met bijvoorbeeld een sterkte insert. De sportrange zijn qua vorm vaak wel zo gemaakt dat ze stevig blijven zitten en niet beslaan bij veel sporten.
Het probleem met sportbrillen op sterkte is dat het vaak wel een kostbare aangelegenheid is. Dat komt vooral door de (vaak) rondlopende glazen. Deze worden voor jouw sterkte herberekend, zodat ze rondom scherp kijken.

Ik zou zelf eens bij een opticien langsgaan om de verschillende brillen te passen en de mogelijkheden met jouw sterkte te bespreken.
Prijzig kwam ik ook al tegen, online zit ik rond de 260-300€ voor een bril op sterkte voor die 1x/week squashen. Mocht ik mijn huidige bril mollen heb ik voor minder dan dat bedrag weer een nieuwe bril.
Beetje averechts helaas ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Breud schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:59:

Wat een oplichters. Kijk eerst eens of dit pseudoimyopie is dat makkelijk terug te draaien is voordat je een levenslange premium brilabbo aangaat. Meer daglicht en verte staren en minder schermen is een begin.
Het is geen progressieve aandoening of ziekte maar een refractiefout van de lens die in het beginstadium en bij de eerste x diopters permanent iets meer plus is dan gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door Handelingen op 08-08-2023 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
Handelingen schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

Wat een oplichters. Kijk eerst eens of dit pseudoimyopie is dat makkelijk terug te draaien is voordat je een levenslange premium brilabbo aangaat. Meer daglicht en verte staren en minder schermen is een begin.
Het is geen progressieve aandoening of ziekte maar een refractiefout van de lens die in het beginstadium en bij de eerste x diopters permanent iets meer plus is dan gewenst.
Welke positie zie jij jezelf in om dergelijke beweringen te doen?

*Ah kleine zoektocht bevestigd al m’n vermoeden dit pad niet in te slaan :z

[ Voor 22% gewijzigd door Southern Sun op 08-08-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Southern Sun schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Welke positie zie jij jezelf in om dergelijke beweringen te doen?

*Ah kleine zoektocht bevestigd al m’n vermoeden dit pad niet in te slaan :z
Goed gezien :)
Milde jeugd myopie moet je niet meteen corrigeren als eerste optie tegen 600 euro (tenzij het zo'n speciale bril is dat myopie vertraagt, niet bij stilgestaan, my bad), je blijft dan steeds sterker nodig hebben en uiteindelijk wordt het as myopie, maar wie vertelt dit aan ouders? Daar kan iedereen met bril wel over meepraten, het begon met moeilijk lezen van het schoolbord, dan krijg je een bril waarmee je makkelijk 20/5 kan lezen, en nu zit je op veel sterker.
De myopie epidemie is geen mysterie.

Rol van zonlicht https://www.nature.com/articles/s41598-021-85825-y
Onderzoek over defocus en as variatie in beide richtingen https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15792842/ en https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9935061/
En effect van rood licht op aslengte bij kinderen https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36609829/

[ Voor 11% gewijzigd door Handelingen op 08-08-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Handelingen schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:57:
[...] (tenzij het zo'n speciale bril is dat myopie vertraagt, niet bij stilgestaan, my bad)
Gezien verhaal ga ik daar wel vanuit idd, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
Handelingen schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:57:
[...]

Goed gezien :)
Milde jeugd myopie moet je niet meteen corrigeren als eerste optie tegen 600 euro (tenzij het zo'n speciale bril is dat myopie vertraagt, niet bij stilgestaan, my bad), je blijft dan steeds sterker nodig hebben en uiteindelijk wordt het as myopie, maar wie vertelt dit aan ouders? Daar kan iedereen met bril wel over meepraten, het begon met moeilijk lezen van het schoolbord, dan krijg je een bril waarmee je makkelijk 20/5 kan lezen, en nu zit je op veel sterker.
De myopie epidemie is geen mysterie.

Rol van zonlicht https://www.nature.com/articles/s41598-021-85825-y
Onderzoek over defocus en as variatie in beide richtingen https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15792842/ en https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9935061/
En effect van rood licht op aslengte bij kinderen https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36609829/
Onze zoon heeft inderdaad speciale myopie remmende glazen. Hij mag maximaal 2 uur per dag achter schermpjes en wordt regelmatig naar buiten gestuurd om te spelen. Hij leest wel veel. Niet heel goed voor zijn ogen, maar wel goed voor zijn algemene ontwikkeling. We proberen ons aan de 20-20-2 regel te houden, maar dat lukt niet echt. Hij doet het niet uit zichzelf en hij leest en gamed vaak in de kelder op slaapkamer.

Na een half jaar moest hij zogezegd alweer nieuwe glazen. Met een prijskaartje van €250 per glas een prijzige bedoeling. (Daarmee kost zijn bril dit jaar al €1500 inclusief de monturen).

Wellicht dat we veel strikter op de 20-20-2 regel moeten zitten omdat ik niet elk half jaar een nieuwe bril voor hem wil aanschaffen

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om in de nieuwe bril dezelfde glazen en sterkte te laten zetten als in mijn oude bril.
Deze heb ik nu 2,5 dagen gedragen, maar helaas kan ik er nog steeds niet aan wennen. De bril werkt vermoeiend, dus ik denk dat ik maar eens een compleet andere opticien ga lastig vallen.
Hopelijk heeft die een idee wat er mis is....Ik word er een beetje moedeloos van
De onafhankelijke opticien constateerde binnen 5 minuten dat weliswaar de afstand tussen de centra van de glazen klopt, maar dat ze als geheel uit het midden zitten. Ik kijk dus met beide ogen naast het optisch centrum.
Vanmiddag eens kijken of de originele maker het ermee eens is.

Ook meet de onafhankelijke opticien een ander hoek bij mijn cilinder in de bril die ik heb, dat is raar (130 graden ipv de 80 die het zou moeten zijn)???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:29
Zo! Vakantie vanaf nu :)

Gezien niet alle berichten hier zwaar en inhoudelijk hoeven te zijn en het ook een show topic is/ mag zijn;

Om mijn vakantie en het behalen van een benodigd examen voor mijn nieuwe job te vieren had ik afgelopen week een nieuwe zonnebril besteld in de hoop op veel (of in ieder geval meer…) zon dan afgelopen tijd. Setje daglenzen ligt klaar want anders zie ik niets natuurlijk.

Laatst een op maat gemaakte clip-on (incl. Polarisatie) voor over mijn reguliere receptuurbril. Maar… IMHO gaat er helaas niets boven een zonnebril van hoge kwaliteit! Nu was ik natuurlijk al voorzien maar ik wilde eens iets nieuws 8)

Even met een schuin oog zitten kijken naar een Ray Ban richting de Reverse lijn, maar omdat die niet beschikbaar zijn met polarisatie viel dat plan door de mand.

Het is de Serengeti (Bruce?) Wayne (SS546002) geworden met groene glazen met blauwe reflectiefilter (in daglicht beter te zien maar). Het lijken dus blauwe glazen te zijn terwijl het groene glazen betreft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcLrKsAe86kfXXSAwH5L_gSurGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zv01rxqmKnKw5r8jC0gtk3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTI3aiiFF2Q71PVvSLesPHaoJ38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKsE1XTbdR8OTTna7C6Ll6Tf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcq5vIR9zPeN_5IBrQA__1MZtU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3yJ4AWki8BJub3zihUv7J78.jpg?f=fotoalbum_large

Besteld vanuit Italië gezien dat een behoorlijke slok op de borrel scheelde wat prijs betreft… vandaar het exotische doekje :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 11-08-2023 21:00 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thalaron schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:49:
Zo! Vakantie vanaf nu :)

Gezien niet alle berichten hier zwaar en inhoudelijk hoeven te zijn en het ook een show topic is/ mag zijn;

Om mijn vakantie en het behalen van een benodigd examen voor mijn nieuwe job te vieren had ik afgelopen week een nieuwe zonnebril besteld in de hoop op veel (of in ieder geval meer…) zon dan afgelopen tijd. Setje daglenzen ligt klaar want anders zie ik niets natuurlijk.

Laatst een op maat gemaakte clip-on (incl. Polarisatie) voor over mijn reguliere receptuurbril. Maar… IMHO gaat er helaas niets boven een zonnebril van hoge kwaliteit! Nu was ik natuurlijk al voorzien maar ik wilde eens iets nieuws 8)

Even met een schuin oog zitten kijken naar een Ray Ban richting de Reverse lijn, maar omdat die niet beschikbaar zijn met polarisatie viel dat plan door de mand.

Het is de Serengeti (Bruce?) Wayne (SS546002) geworden met groene glazen met blauwe reflectiefilter (in daglicht beter te zien maar). Het lijken dus blauwe glazen te zijn terwijl het groene glazen betreft.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Besteld vanuit Italië gezien dat een behoorlijke slok op de borrel scheelde wat prijs betreft… vandaar het exotische doekje :)
Hoeveel moet zo'n Serengeti uit Italië kosten dan? :+ Mijn opticien had ze liggen voor zo'n 280€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Thalaron Nice!
Geniet er van. Ik vind hem erg mooi er uit zien.

Ik moet zeggen dat ik nog t meest baal van mn teruglopende ogen door leeftijd de vrijheid van kiezen van een zonnebril is verdwenen/verminderd.
Een leesbril op moeten voor werk of lezen boeit me niet.
En ik heb op t fu.k waar is mn bril? (de automatische graai naar mn voorhoofd waar ik de leesbril vaak heb zitten.) na geen negatieve ervaring.
Ja omhoog moeten kijken en je bril houd op... Of je hoofd naar beneden doen en je bril valt los van je neus.

Maar morgen ga ik mn variabele bril ophalen.
Dus ook voor verder af en lezen tot ongeveer 60cm.
Ben benieuwd.

Als t bevalt denk ik er over ook een zonnebril met de zelfde receptuur te nemen voor in de auto.
Maar gosh een beetje leuk montuur en fijne mooie glazen zoals jou bril mag dan ook wel met zo'n bedrag.
:+
En ik denk dan later een "goedkope op receptuur" wil voor strand en zo.

Hoe weet je eigenlijk of je ogen schikt voor lenzen zijn? Dat maakt t zonnebrilverhaal een stuk makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
@True iets minder dan €230 incl. Verzending. Dit model is normaal rond de €320. €90 verschil was mij teveel verschil in ieder geval :)

@copykat ik weet niet of het bij alle opticiens als optie is, maar ik heb nu (weer) een proefsetje lenzen. 10 stuks van -6 dus voor 5 dagen. Ik gebruik overigens alleen daglenzen. Klaar met de lenzen? Eruit en ik pleur ze weg en reguliere (meekleurende) bril (evt. icm clip-on) op.

Ik kan lenzen niet goed verdragen. Na een uur of 5-6 is het echt klaar, maar dat is lang genoeg voor een mooie middag op terras/ etentje buiten de deur.

Nu heb ik ook nog een cilinder nodig, maar voor een mooie zomerdag in de zon op terras… na een paar biertjes is het gemis aan wat scherpte niet zo’n punt zal ik maar zeggen. Ideaal is het natuurlijk niet. Maar b.v. Op terras langs het water/ aan strand ofzo met de zon op een onhandige hoek en ik mis direct een goede zonnebril. Dan is de keuze om iets minder scherp te kunnen zien maar niet verblind worden door schitteringen op het water een no-brainer.

Dus; lekker bij je opticien informeren naar de mogelijkheden naar lenzen en evt. een (gratis) proefsetje vragen. Volgens mij houden ze ong. 0,25 dioptrie extra per 0,5 cilinder aan. Mijn sterkte is grof gezegd -5,50/5,75 met 0,5/0,75 cilinder en dat maakt -6 om te proberen. Er zijn ook (dag)lenzen met cilinder maar dat beviel mij niet heel goed (zit een soort van gewichtje ingebouwd om de lens op de juiste positie te houden, maar bij elke keer dat je knipppert verschuift het waarna je scherp moet stellen. Dan liever 90-95% optimaal maar stabiel dan 98-100% scherp maar instabiel.

Hoop dat ik het zo duidelijk heb verwoord maar TLDR: proefsetje aanvragen bij je opticien en bet gewoon ervaren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 11-08-2023 22:07 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Breud schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

Onze zoon heeft inderdaad speciale myopie remmende glazen. Hij mag maximaal 2 uur per dag achter schermpjes en wordt regelmatig naar buiten gestuurd om te spelen. Hij leest wel veel. Niet heel goed voor zijn ogen, maar wel goed voor zijn algemene ontwikkeling. We proberen ons aan de 20-20-2 regel te houden, maar dat lukt niet echt. Hij doet het niet uit zichzelf en hij leest en gamed vaak in de kelder op slaapkamer.

Na een half jaar moest hij zogezegd alweer nieuwe glazen. Met een prijskaartje van €250 per glas een prijzige bedoeling. (Daarmee kost zijn bril dit jaar al €1500 inclusief de monturen).

Wellicht dat we veel strikter op de 20-20-2 regel moeten zitten omdat ik niet elk half jaar een nieuwe bril voor hem wil aanschaffen
Als hij veel leest dan is het beter om dat zonder bril te doen, of misschien zelfs met een leesbril waarmee je de afstand kunstmatig vergroot zodat de lens minder hoeft te bollen, dat bollen doet een spier en deze kan blijven hangen als het te lang achtereen aangespannen is, daar is de 20/20 regel voor.

Wazig zien wanneer de ooglens dat in bolle toestand blijft door bijvoorbeeld te veel lezen noemen ze ook wel transient myopia en als dat gauw met bril gecorrigeerd wordt, dan beland je in de cyclus dat je steeds sterker moet, omdat de lens voor elke min correctie met plus moet compenseren zodra je met bril gaat lezen, en dat gebeurt door extra te bollen wat de spier nog meer aanspant. Als je dan bijvoorbeeld -2 nodig hebt dan betekent dat in dit stadium dat de lens +2 te sterk is, asverlenging is nog niet zo relevant bij de lage sterktes. Veel lezen zorgt er ook voor dat je ogen continu meer naar binnen staan en deze spieren worden op den duur sterker, daar hadden ze ooit een soort spiegelbril voor uitgevonden zodat je altijd parallel kijkt bij het lezen.

Die brillen zijn niet het enige allternatief, ze gaan waarschijnlijk ook uit van passief zicht, een Snellen kaart kopen of uitprinten en daarmee oefenen kan ook effectief zijn. Bewust waarnemen van objecten in het perifere zicht en tijdens beweging bewust op het parallax-effect letten, de relatieve beweging tussen objecten, kan ook effectief zijn omdat dit ook het perifere zicht stimuleert. Die speciale brillen plaatsen een mate van plus in het perifere zicht voor perifere hyperopische defocus dat mytopie zou moeten vertragen, maar je kan ook bovenstaande proberen als extra, misschien dat het die brillen overbodig maakt. Wat ideeën die ik gaandeweg opgepikt en ook toegepast heb om m'n eigen zicht te verbeteren, ben al heel veel lensspasme of overtollige bolling van de lens kwijt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Handelingen op 12-08-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Thalaron
Nou ik zag een mooi montuurtje zat fijn en met alleen op sterkte voor de verte inclusief alle kortingen als 1 glas gratis enz 500 en nogwat euro. En bij normale leeftijds achteruitgang zou elke 3 jaar een nieuwe worden( iig glazen)
Dit montuur
Op zich vind ik 500 voor een erg goede bril geen probleem maar dat na drie jaar moeten weg doen omdat je nieuwe glazen nodig heb om scherp te zien......

Dan is verte daglenzen misschien een uitkomst dan kan je inderdaad een mooie bril kopen die langer mee kan.

Wat overigens grappig was dat buiten met zonlicht 800plus gewone bril op mn neus of er overheen kijken weinig tot geen verschil opleverde.(1e dag.) Behalve toen ik ergens naar binnen ging merkte ik contrast verschil maar ook niet overdreven.
Oh en mn reflex als er iets valt vd toonbank ik greep verdomme mis zonde vh stukje kibbeling! Afstandschatten moet nog gecalibreerd worden blijkbaar.
R sph +0.77 cyl -0,29 ax 170
L sph +0,98 cyl -0,47 ax 102
en leesdeel
+0,75 cyl -0,28 168
+0,93 cyl -0,41 099
(Als ik het tenminste goed lees vh kaartje)

Ik heb voor nood even een voorzet klem glas gekocht in polarite..voor in de auto zodat ik met veel zonlicht toch even mn ogen kan beschermen. Jaja zo'n klap op ding * copykat zoekt nog een brillenkettingtje om t af te maken :+

Deze (voorloper er van.) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAdFtYMxshMvkmtIak970I2tKgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KrxQpuS8JYZCZgM43yVpOaiW.jpg?f=user_large geef ik maar aan mn dochter.
Gauw een jaartje of 15 oud.

Eerst maar even wennen in de auto voordat ik een zonnebril keuze maak.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
Handelingen schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:16:
[...]
Wat ideeën die ik gaandeweg opgepikt en ook toegepast heb om m'n eigen zicht te verbeteren, ben al heel veel lensspasme of overtollige bolling van de lens kwijt. :)
Wacht even je bent dus ervaringsdeskundige?
Handelingen schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:16:
[...]
asverlenging is nog niet zo relevant bij de lage sterktes.
Hou dan maar je adviezen voor je als het op MM-therapie bij kinderen aan komt. Deze bewering bijv. is achterhaald, los van sterkte wordt aslengte met leeftijd gebruikt om risico percentiel voor hoge myopie te bepalen. Ook bij lage sterktes kan aslengte alleen al leidend zijn in de beslisboom want er is niet altijd correlatie met de sterkte. Laat het monitoren van effectiviteit over aan iemand die er verstand van heeft en adviseer niet zelf te gaan lopen rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Southern Sun schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Wacht even je bent dus ervaringsdeskundige?

[...]

Hou dan maar je adviezen voor je als het op MM-therapie bij kinderen aan komt. Deze bewering bijv. is achterhaald, los van sterkte wordt aslengte met leeftijd gebruikt om risico percentiel voor hoge myopie te bepalen. Ook bij lage sterktes kan aslengte alleen al leidend zijn in de beslisboom want er is niet altijd correlatie met de sterkte. Laat het monitoren van effectiviteit over aan iemand die er verstand van heeft en adviseer niet zelf te gaan lopen rommelen.
Klopt dat er is niet altijd correlatie is, maar we hebben controle over enkele variabelen, ook specialisten, en daarvan kun je m.i. zelf, actief en zonder risico's in je voordeel beïnvloeden, waaronder ook invloed op neurologische feedback, aslengte en over-accommodatie valt.
Zoals herleren en bijhouden van focussen met snellen of buiten in de verte kijken afwisselend met dichtbij focussen, perifere waarneming, minimale defocus vóór het netvlies om askrimp te stimuleren (wat die bril op hightech wijze doet), meer daglicht en rood licht, minder achter elkaar lezen, ogen rustgeven door ze af te dekken met de handen en enkele minuten wachten tot de spanning waarneembaar wordt. Bij beginnende myopie heb je het voordeel dat de accommodatie nog niet vastzit, dat komt gaandeweg als je altijd maximaal corrigeert zonder ruimte om (minder) te accommoderen.

Myopie dat veroorzaakt wordt door te veel lezen en scherm heet Nearwork induced transient myopia NITM, en progressieve myopia dat door defocus van het brildragen wordt veroorzaakt heet lens-induced myopia. En natuurlijke niet-mathologische myopie? Misschien is het een adaptatie op zichzelf om moderne lifestyle juist makkelijker voor de ogen te maken? https://www.iblindness.or...ation-by-robert-lichtman/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Handelingen schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Klopt dat er is niet altijd correlatie is, maar we hebben controle over enkele variabelen, ook specialisten, en daarvan kun je m.i. zelf, actief en zonder risico's in je voordeel beïnvloeden, waaronder ook invloed op neurologische feedback, aslengte en over-accommodatie valt.
Zoals herleren en bijhouden van focussen met snellen of buiten in de verte kijken afwisselend met dichtbij focussen, perifere waarneming, minimale defocus vóór het netvlies om askrimp te stimuleren (wat die bril op hightech wijze doet), meer daglicht en rood licht, minder achter elkaar lezen, ogen rustgeven door ze af te dekken met de handen en enkele minuten wachten tot de spanning waarneembaar wordt. Bij beginnende myopie heb je het voordeel dat de accommodatie nog niet vastzit, dat komt gaandeweg als je altijd maximaal corrigeert zonder ruimte om (minder) te accommoderen.

Myopie dat veroorzaakt wordt door te veel lezen en scherm heet Nearwork induced transient myopia NITM, en progressieve myopia dat door defocus van het brildragen wordt veroorzaakt heet lens-induced myopia. En natuurlijke niet-mathologische myopie? Misschien is het een adaptatie op zichzelf om moderne lifestyle juist makkelijker voor de ogen te maken? https://www.iblindness.or...ation-by-robert-lichtman/
Je doet alsof je weet waar je het over hebt, maar ik weet niet eens waar ik moet beginnen met het plaatsen van opmerkingen in dit bericht. Ik ga er nog even over nadenken hoeveel zin dat heeft gezien de posthistorie, maar hopelijk denkt @Breud nog even na welke posts hij opvolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Southern Sun schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:27:
[...]

Je doet alsof je weet waar je het over hebt, maar ik weet niet eens waar ik moet beginnen met het plaatsen van opmerkingen in dit bericht. Ik ga er nog even over nadenken hoeveel zin dat heeft gezien de posthistorie, maar hopelijk denkt @Breud nog even na welke posts hij opvolgt.
Hoeft niet hoor, ik ga er niet van uit dat oogzorg specialisten het snel eens zullen worden met een betweterige wijsneus en ik ga weer antwoorden. Ik zet het oppervlakkig en slordig neer maar elke claim is wel logisch te onderbouwen met onderzoek. Met m'n posthistory is niks mis, had iets gevonden dat me geloofwaardig leek en het proberen waard, stelde het hier voor met de vraag wie er mee doet om te kijken of het lukt, maar geen succes daarin. Ik denk dat ik ook irritant werd en ik was ook nog verkeerd begonnen, schermtijd heb ik nooit afgebouwd. endmyopia 'endorse' ik niet meer door wat deze gozer aan het licht bracht https://www.youtube.com/@NottNott/videos.
Maar goed, voor mij en vele anderen werkt het, zijn een hele hoop N=1 anekdotes waar niemand wat mee kan. :)

Voor @Breud, zal er verder over ophouden, hopelijk zal dit een hoop kosten besparen, doe zelf verder onderzoek mocht je er iets zinnig in zien:
http://preventmyopia.org/faq.html
https://www.researchgate....on_and_Reversal_of_Myopia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:25
Ik gebruik sinds een jaar of 5-6 een leesbril (ik ben 48) maar de laatste tijd merkte ik dat mijn veraf zicht ook wat achteruit ging, dus het werd tijd voor een "grote-mensen-bril". Dus naar de Pearle, op laten meten. Ik heb veraf een lichte plus, en voor dichtbij een flinke plus. Varifocale bril besteld à +/- € 700 (krijg daarvoor nog een tweede bril gratis).

Positief:

* De scherptes voor veraf en dichtbij zijn erg goed. Alsof ik een 8k-TV heb gekocht :)
* Autorijden is een feestje. Ik zie veraf iets beter, maar vooral kan ik mijn navigatie weer gewoon zien.
* Ik hoef op zich nauwelijks te wennen aan de varifocale glazen.

Negatief:

* Het leesgedeelte is te klein. Als ik bv naar mijn telefoon kijk terwijl ik hem op een normale afstand van me af houd, zie ik niet het hele scherm scherp, maar slechts een gedeelte. Ik moet zeg maar "verticaal scannen" om het scherm scherp te zien. Dit is een flink deel van mijn usecase, dus dit was een beetje een tegenvaller.

Dus.. terug naar de winkel met bovenstaande. Om een lang verhaal kort te maken. Een bril met een groter leesgedeelte is niet mogelijk, enige opties zijn: als de tweede gratis bril een beeldscherm/leesbril nemen, en dan de hele tijd wisselen (ja daarvoor heb ik geen dure varifocale bril genomen) of inleveren en geld terug.

Is dat een goed antwoord van ze? Ik kan met toch niet voorstellen dat ik de enige ben die een groter leesgedeelte nodig heeft? Ik zit nu te twijfelen wat ik moet doen. Inleveren en ergens anders een bril kopen en dan vooraf heel duidelijk over deze eis zijn, of toch maar proberen te wennen?

Het proces van meten en leveren van de bril ging erg goed, maar over dit deel van de interactie ben ik dan toch niet ontzettend tevreden.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@JeroenH met je huidige bril naar een opticien gaan (dus geen grootgrutter) en aangeven wat je er van vind en vragen wat zij kunnen leveren.
Overigens wel netjes dat je je bril mag inleveren en geld terug kunt krijgen, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
JeroenH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:25:
Ik gebruik sinds een jaar of 5-6 een leesbril (ik ben 48) maar de laatste tijd merkte ik dat mijn veraf zicht ook wat achteruit ging, dus het werd tijd voor een "grote-mensen-bril". Dus naar de Pearle, op laten meten. Ik heb veraf een lichte plus, en voor dichtbij een flinke plus. Varifocale bril besteld à +/- € 700 (krijg daarvoor nog een tweede bril gratis).

Positief:

* De scherptes voor veraf en dichtbij zijn erg goed. Alsof ik een 8k-TV heb gekocht :)
* Autorijden is een feestje. Ik zie veraf iets beter, maar vooral kan ik mijn navigatie weer gewoon zien.

Negatief:

* Het leesgedeelte is te klein. Als ik bv naar mijn telefoon kijk terwijl ik hem op een normale afstand van me af houd, zie ik niet het hele scherm scherp, maar slechts een gedeelte. Ik moet zeg maar "verticaal scannen" om het scherm scherp te zien. Dit is een flink deel van mijn usecase, dus dit was een beetje een tegenvaller.

Dus.. terug naar de winkel met bovenstaande. Om een lang verhaal kort te maken. Een bril met een groter leesgedeelte is niet mogelijk, enige opties zijn: als de tweede gratis bril een beeldscherm/leesbril nemen, en dan de hele tijd wisselen (ja daarvoor heb ik geen dure varifocale bril genomen) of inleveren en geld terug.

Is dat een goed antwoord van ze? Ik kan met toch niet voorstellen dat ik de enige ben die een groter leesgedeelte nodig heeft? Ik zit nu te twijfelen wat ik moet doen. Inleveren en ergens anders een bril kopen en dan vooraf heel duidelijk over deze eis zijn, of toch maar proberen te wennen?

Het proces van meten en leveren van de bril ging erg goed, maar over dit deel van de interactie ben ik dan toch niet ontzettend tevreden.
Fijn dat je in ieder geval iets aan voordelen merkt.
Bij winkels als Pearle heb je helaas geen beter glas dan wat zij het beste glas noemen. Bij de zelfstandige winkels kun je glazen kopen, waarbij er meer ruimte voor je leesgedeelte wordt gecreëerd (doordat er meer parameters worden opgemeten). Denk aan het nieuwe Varilux XR glas van Essilor, het Individual glas van Zeiss, het Lifestyle glas van Hoya en de BIG lijn van Rodenstock.
Het mooie is dat dit glazen zijn die door veel mensen als prettig worden ervaren door het ruime leesdeel, de soepele overgangen en het relatief makkelijke wennen. Maar... het leesdeel in multifocaal is altijd kleiner dan wat er in je leesbril zit. Er is altijd een hoofdbeweging nodig om bijvoorbeeld een groot opengeslagen krant te kunnen lezen.

Een alternatief zou dan bijvoorbeeld een multifocale contactlens zijn, waarbij je een aanzienlijk breder leesvlak krijgt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:23

Bob Popcorn

Plop!

JeroenH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:25:

Positief:

Negatief:

Op zich went dat ook wel weer vrij rap hoor. Dit jaar begonnen met bril dragen met cilinder waardoor ik ook m'n hoofd veel meer moet bewegen ipv m'n ogen. Twee weken last van gehad, daarna nooit meer achterom gekeken :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bob Popcorn schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:53:
Op zich went dat ook wel weer vrij rap hoor. Dit jaar begonnen met bril dragen met cilinder waardoor ik ook m'n hoofd veel meer moet bewegen ipv m'n ogen. Twee weken last van gehad, daarna nooit meer achterom gekeken :)
Dat denk ik toch niet... het leesgedeelte is gewoon te klein voor hoe ik de bril gebruik. Ik moest even wennen aan de overgang, en hoe de wereld om me heen vervormt bij het draaien van mijn hoofd. Daar was ik met een dag of twee aan gewend. Maar ik zie niet hoe ik hier aan moeten wennen.

Maar eens langs gaan bij een onafhankelijke opticien is wel een goede tip, daar hebben we er gelukkig een paar van in mijn woonplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:48
Ik doe het met een computerbril naast de varifocus (volgens mij Hoya glas) met ook nog een cylinder in bede brillen.
Nadeel is wel dat je regelmatig wisselt.
Computerbril met 1 m focusafstand niet 0,5 m werd me aangeraden.
Bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Beeldscherm zie ik als een aparte use case, daar bestel ik via mijn werk nog eens een keer een beeldschermbril voor. Maar voor autorijden/rondlopen/op mijn telefoon kijken/een papieren document lezen wil ik het toch echt met één bril kunnen doen.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:37
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe zonnebril. En nu staat mij bij dat ik ergens online een nieuw merk tegegekomen ben waar je via de website een zonnebril kunt bestellen. Dit was dan een nieuwe start-up ofzo die geen onderdeel was van het bekende brillen kartel.
Je had daar ook avaiator achtige modellen. Daar ben ik naar op zoek.
Iemand enig idee? :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Maverick schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:38:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe zonnebril. En nu staat mij bij dat ik ergens online een nieuw merk tegegekomen ben waar je via de website een zonnebril kunt bestellen. Dit was dan een nieuwe start-up ofzo die geen onderdeel was van het bekende brillen kartel.
Je had daar ook avaiator achtige modellen. Daar ben ik naar op zoek.
Iemand enig idee? :)
Charlie Temple?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 12:27
Ik heb een paar jaar op het hoofdkantoor gewerkt van de 2 grote brillenwinkel ketens.

Ik heb het advies gekregen om een Serengeti zonnenbril te kopen. Omdat volgens mijn toenmalige collega's zij vrijwel de beste glazen hebben.

Ik heb een aantal brillen toen gepast en geprobeerd en voor mij waren de serengeti glazen ook echt wel het fijnste.

Kijkt erg rustig en de bril zit fijner dan bv de rayban die ik op had of die polaroid oid.

Ik heb de piloten uitvoering met licht bruine glazen. helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:37
Hm, ik dacht dat het iets internationaals was, maar dit lijkt me ook wel iets. Iemand ervaring met de kwaliteit?
Unknown Alien schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:49:
Ik heb een paar jaar op het hoofdkantoor gewerkt van de 2 grote brillenwinkel ketens.

Ik heb het advies gekregen om een Serengeti zonnenbril te kopen. Omdat volgens mijn toenmalige collega's zij vrijwel de beste glazen hebben.

Ik heb een aantal brillen toen gepast en geprobeerd en voor mij waren de serengeti glazen ook echt wel het fijnste.

Kijkt erg rustig en de bril zit fijner dan bv de rayban die ik op had of die polaroid oid.

Ik heb de piloten uitvoering met licht bruine glazen. helemaal top.
Tja, dit zijn prijzen die ik echt niet uit kan geven aan een zonnebril.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-04 15:56
ik heb een tijdje terug eentje van Kristian Olson gekocht, was 100€ ofzo voor een zonnebril op sterkte.
mss is het die dat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Maverick schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:54:
[...]

Hm, ik dacht dat het iets internationaals was, maar dit lijkt me ook wel iets. Iemand ervaring met de kwaliteit?
Destijds had ik er één gekocht voor nadat ik mijn lenzen uitdeed bij mijn vriendin zodat ik niet met mijn eigen reservebril hoefde te slepen. Daarvoor heb ik een whooping 18€ betaald. Omdat dit mij eigenlijk zo goed beviel heb ik er nog eentje gehaald met dun geslepen glazen i.p.v. jampotglazen }) voor 42€. Die droeg ik ook wel eens overdag. Het monteur wat ik had was wel oké, maar de goedkopere monturen hebben geen nosepads. Tevens moet je de brilpootjes zelf bijstellen.

Ik zou ze aanraden als je dit in je achterhoofd houdt en ze tegenwoordig nog voor een vergelijkbare (post-inflatie*) prijs te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 12:27
Maverick schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:54:
[...]

[...]

Tja, dit zijn prijzen die ik echt niet uit kan geven aan een zonnebril.
Ik vind ze ook prijzig €299.

Maar ze zijn ook echt een stuk fijner in alles. Wellicht een idee om ze tijdens een mooie korting te bekijken en eventueel te kopen.
Ik had hem voor de helft van de prijs gekocht. Ik vind 300 ook teveel voor een ZB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Serengeti zonnebrillen zijn inderdaad prijzig, echter op sites zoals o.a. Amazon zijn veel modellen (mogelijk oudere) wel met enige regelmaat voor leuke prijzen te koop. En dan doel ik in de range van €150-€180. Mocht dat acceptabel zijn dan kan het lonen om wat rond te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 20:53
Bied deze meting echt voordelen of is het een salespraatje?
YouTube: Essilor - Vision-R 800

https://www.essilor.nl/zo.../ava-preciezere-oogmeting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil een beeldschermbril aanschaffen maar zit met onduidelijkheid over welke kijkafstand ik daarvoor moet nemen?
Het gaat om een multifocale bril.

Bij Eyewish hebben ze 3 verschillende beeldscherm brillen:
  1. Book tot 0,9 meter
  2. PC tot 2 meter
  3. Room tot 4 meter
Waarbij dan verschillende toepassingen staan, zie foto hieronder:
Eyewish multifocale beeldschermbril

Die laatste viel sowieso al af maar ze raadde de PC versie aan. De precieze reden weet ik niet meer want dat is al paar maanden geleden.

Vandaag ben ik een andere zaak binnen gestapt maar die raadde me als beeldschermbril er juist een aan met een kijkafstand van 1 meter.
Met als reden dat je dan een breder leesgedeelte hebt want hoe groter de afstand hoe smaller dat wordt en dat is met de sterkte van -6,5 en -7 voor mijn normale bril sowieso al smaller vanwege mijn hoge sterkte.

Wat is nu wijsheid?

Betreft een dubbele beeldscherm setup met nog een los beeldscherm er naast die wat schuin staat.
Afstand van mijn ogen tot het dubbele scherm is ongeveer 75 á 80cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
Mij werd 1 meter aangeraden ("PC") in plaats van 0,5 m ("laptop") niet bij Eyewish. Ik dnk dat dat een gemiddelde afstand was en vergelijkbaar met de genoemde 2 meter.
Bril bevalt goed, de PC-versie dus.
Dat zeg ik met een multifocale bril (met cylinder) als standaardbril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Thalaron schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:10:
Serengeti zonnebrillen zijn inderdaad prijzig, echter op sites zoals o.a. Amazon zijn veel modellen (mogelijk oudere) wel met enige regelmaat voor leuke prijzen te koop. En dan doel ik in de range van €150-€180. Mocht dat acceptabel zijn dan kan het lonen om wat rond te zoeken.
Ik ben sinds kort "brildrager" en heb zo'n multifocale bril op tijdens autorijden.
Uit de auto pak ik mn leesbrilletje omdat het lees gedeelte onderin en met werken met mn handen gewoon onhandig zijn. Koste me overigens bijna meer dan een maand om te wennen aan die variabele scherpte en dieptes.
Zat ik te zoeken naar het scherpste gedeelte in de bril (me af te vragen of de bril wel goed was geslepen) en vergat ik te kijken naar wat belangrijk was. Het verkeer.
Nu gaat dit wel beter vooral bij lagere licht intensiteit is het een verbetering.
(Af en toe vergeet ik hem af te zetten wanneer ik uit de auto stap en dan kan ik best ook t lees gedeeltegebruiken maar voor nu is het een autobril...)
Als zonnebril optie had ik zo'n opzet polaroid gekocht ja zo'n ding wat je op kan klappen. 😁. (meteen een zonnebril op sterkte was wat prijzig.)
Nadeel van die opzetdingen is nu met lage zon dat het tussen de twee lensvlakken reflecteert/diffracteert wat mn zicht niet verbeterd. (dan is de zonnebril niet op sterkte een betere optie.)
Dat is wel nu zo'n goedkope strand polaroid (20 euro of goedkoper) dus ook niet best en ik kan dan mn lcdscherm (auto en mobiel ) niet goed lezen , moet hem dan even afzetten.

Ik was erg verwent met mn vuarnet die alle schittering en frontaal zonlicht perfect opving zodat ik altijd voldoende zicht had. Nu loop ik te kloten met die zonnekleppen om schaduw op mn gezicht te krijgen zodat er geen dubbele reflectie optreed. Het werkt als nood oplossing maar is verre van ideaal.

Als ik een zonnebril op sterkte laat maken is vermoedelijk een Serengetiglas misschien in de auto ook erg fijn. Vooral tijdens autorijden is een goede zonnebril essentieel.
Voetgangers en fietsers missen door glasreflectie of te fel zonlicht kan heel vervelend uitvallen.

Welke glazen(zonnebrilmerken?) die multifocaal geslepen kunnen worden zijn goed voor deze omstandigheden?

De drivers gradient glazen lijken me ideaal.
Laagstaande zon word meer geblokkeerd terwijl de lagere delen voldoende licht doorlaten.

Edit 2 dit hier laat zien met originele glazen het best au doet.
De private label zijn bijna 400 euro (50%) goedkoper maar volgens mij ben je dan alle " serengeti eigenschappen" kwijt of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 06-12-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug
Volgens mij zeg je het zelf al.
Je schermen staat binnen de 1m afstand.
Ik kan me overigens niks voorstellen bij een multifocale leesbril/pc bril.
Het lijkt me juist fijn als je rechtdoor , omhoog en lager en opzij kan kijken zonder wisselende sterkte.
Anders moet je de hele tijd je hoofd bewegen met multi schermen, nog meer dan normaal.
* copykat heeft er geen verstand van dus kan het helemaalmis hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 06-12-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:24:
@Vliegvlug
Volgens mij zeg je het zelf al.
Je schermen staat binnen de 1m afstand.
Dat gevoel heb ik inderdaad ook.
Staat me inmiddels iets bij dat het dan nog mogelijk was een collega tegenover me goed te zien als ik daar mee wilde overleggen en dat dat metertje meer niet zoveel invloed zou hebben op het kijken naar de schermen.
Ik kan me overigens niks voorstellen bij een multifocale leesbril/pc bril.
Het lijkt me juist fijn als je rechtdoor , omhoog en lager en opzij kan kijken zonder wisselende sterkte.
Anders moet je de hele tijd je hoofd bewegen met multi schermen, nog meer dan normaal.
Dat multifocale is om documenten en aantekeningen die ik nodig ook nog te kunnen lezen. Ben er ook niet blij mee maar heb helaas een leesbril daarvoor nodig :P
* copykat heeft er geen verstand van dus kan het helemaalmis hebben.
Ik ook niet daarom vraag ik het hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Marcel Br schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:23:
Mij werd 1 meter aangeraden ("PC") in plaats van 0,5 m ("laptop") niet bij Eyewish. Ik dnk dat dat een gemiddelde afstand was en vergelijkbaar met de genoemde 2 meter.
Ah, dat kan natuurlijk ook nog ja. Dat die waarden die eyewish opgeeft de maximale afstand is en de sweetspot dan bij de 1m ligt.
Binnenkort maar eens langs daar om te vragen hoe het zit.

Waar heb jij die pc bril vandaan? Ook een keten? Dan kan ik eens op hun site kijken wat zij daarover vertellen en dat naast het verhaal van Eyewish leggen.
Zo’n ding heb ik ook als standaardbril dus dat klinkt goed.
Lezen van documenten met die PC bril ook goed te doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 07-12-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vliegvlug schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:40:

[...]

Dat multifocale is om documenten en aantekeningen die ik nodig ook nog te kunnen lezen. Ben er ook niet blij mee maar heb helaas een leesbril daarvoor nodig :P
Ah. Ik heb nog maar +1.50 dus daar mee kan ik lezen en laptop en pc kijken. En dus dingen met mn handen repareren. (net even getest zelfs de klok op 3m afstand word scherper met de leesbril.)
Er ligt nog een 0.75 en een 1.25 te slingeren dus die 1.25 kan ik nog gebruiken als "pc bril" als ik er aan denk.

Kan je niet testen met hun meetbril?
1 lens op je lees sterkte en 1 lens op de 1 meter of de andere sterkte?
Even 1 oog dicht en je ziet wat je zou krijgen op de twee vlakken.

Side track ook zo iets waar ik nu tegen aan loop als arghhhh brildrager, klusveiligheid.

Laatst bij de hornbach zo'n veiligheids bril op sterkte gehaald. Voor de zaag en zo.
Miskoop. Er zit een minuscuul halvemaantje in met de lees sterkte niet mee te kijken. Terug gebracht.
Uit eindelijk een cheap ass leesbril vd hema met grotere glazen gekocht.
Als je omhoog kijkt wil je niks in je ogen laten vallen en 800 euro aan bril op vond ik iets te prijzig met bouwstof en gruis en mn neus lees brilletje is dan net te smal.

Ze zouden eigenlijk variofocus veiligheids brillen voor 20 euro moeten maken.
Groot lees gedeelte tot over de helft en boven in pas normaal zicht.

Ik vervloek de dag wanneer ik een bril op moet met mn sport. Badminton.
Zweet, en snelle bewegingen, shuttle tracking enz. Lijkt me niet makkelijk met een bril.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
Vliegvlug schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:34:
[...]

Ah, dat kan natuurlijk ook nog ja. Dat die waarden die eyewish opgeeft de maximale afstand is en de sweetspot dan bij de 1m ligt.
Binnenkort maar eens langs daar om te vragen hoe het zit.

Waar heb jij die pc bril vandaan? Ook een keten? Dan kan ik eens op hun site kijken wat zij daarover vertellen en dat naast het verhaal van Eyewish leggen.

[...]
Hofland Enschede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Marcel Br schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:23:
Nagevraagd bij Eyewish en wat zij aangeven is dat het inderdaad om de maximale kijkafstand gaat.
Dus hun “book” van 0,9m en hun “PC” van 2m is dus inderdaad vergelijkbaar met die van jouw opticien.

Ik ben ook voor de PC bril gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03-2024

Juk

Hallo,

Een maand geleden heb ik mijn bril gekocht. Een paar dagen geleden zag ik enkele krasjes op mijn bril.
Per toeval. Want van ver af zijn ze niet te zien en ook niet als je de bril poetst.
Maar ze vielen me op toen het licht erin viel en toen ben ik de bril eens goed gaan bekijken met de maglite.
Op onderstaande foto lijken ze groter dan het is.

Nu maak ik me daar niet zo druk om. Vooral omdat je het niet ziet als ik de bril op heb.
Het zit echt in de rand glas/montuur.
Op een eerste foto die ik van de bril heb gemaakt zie ik dat de lakschade al te zien is (na ver inzoomen).
Ben echter wel vooral benieuwd hoe zoiets kan gebeuren.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rDtbyStp/forum-bril.jpg

Hoe komt deze schade volgens jullie?
Zelf denk ik dat het wat te maken heeft met de glazen erin doen (bevestigd met schroefjes)?
Of tijdens het slijpproces, maar het lijkt me niet dat je bril dan in een machine zit?
Lijkt me ook niet dat het komt door schuiven op een tafel ofzo, want de schade zit echt net in die rand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zoiets ook een keer gehad met een zonnebril, ben teruggegaan naar de opticien en het is op hun kosten hersteld. Ik ben wel op dezelfde dag teruggegaan als ik hem had opgehaald. Zou niet te lang wachten met teruggaan, hoe langer je hem hebt hoe minder aannemelijk het is dat de schade er al zat toen je hem ophaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03-2024

Juk

Ja zal na zijn vakantie terug gaan @Frieda
Nu is het niet zo'n lastige heb ik de indruk. Is een eenmanszaak.
Zal inderdaad ook wel gemakkelijk met een lakstift te herstellen zijn. Dus geen hoge kosten gok ik.
Maar als dit schade is die bv vaker voor komt het glas plaatsen is het ook wel snel duidelijk dat het daar is gebeurd.

Wat was de oorzaak bij jou?
En zag je het bij jou ook zo slecht? Hier moet ik er echt met de neus in het volle licht bovenop.

Ik twijfel nl ook of het niet de rand van het glas is (slijpschade oid).
Omdat het echt op het randje zit van of het montuur of het glas.

[ Voor 44% gewijzigd door Juk op 03-01-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Juk schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:27:
Ja zal na zijn vakantie terug gaan @Frieda
Nu is het niet zo'n lastige heb ik de indruk. Is een eenmanszaak.
Zal inderdaad ook wel gemakkelijk met een lakstift te herstellen zijn. Dus geen hoge kosten gok ik.
Maar als dit schade is die bv vaker voor komt het glas plaatsen is het ook wel snel duidelijk dat het daar is gebeurd.

Wat was de oorzaak bij jou?
En zag je het bij jou ook zo slecht? Hier moet ik er echt met de neus in het volle licht bovenop.

Ik twijfel nl ook of het niet de rand van het glas is (slijpschade oid).
Omdat het echt op het randje zit van of het montuur of het glas.
Ja ik zag het ook pas onder het felle licht. Ik weet eerlijk gezegd niet precies waardoor het bij mijn bril was gekomen, zal inderdaad iets met passen of slijpen zijn geweest. In elk geval is het bij mij gelukkig goed opgepakt en die zelfde week nog hersteld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
  • Laatst online: 24-04 15:57
Toeval dat ik dit topic vandaag voorbij zie komen. Vanavond heb ik een afspraak bij mijn opticien voor een meting en het uitzoeken van een nieuwe bril.

Altijd wel een beetje gedoe. Ik ben geboren met glaucoom en heb daardoor al meerdere oogoperaties moeten ondergaan in mijn leven. Om die reden (littekenweefsel) mag ik geen lenzen dragen en ben ik al vanaf mijn tweede levensjaar een brildrager. Daarbij ook nog suikerziekte-patiënt en met een behoorlijk verschil in sterkte tussen links en rechts (-0,25 / -5,75), door complicaties bij eerdere ingrepen.

Na mijn laatste operatie in 2020 is mijn sterkte rechts aanzienlijk verhoogd en sindsdien heb ik moeite met kleine letters lezen als ik mijn bril draag. Zonder bril heb ik daar geen enkele moeite mee. Dit heb ik bij de opticien aangegeven toen ik mijn vorige bril een paar dagen had gedragen: "Onvermijdelijk door de toegenomen sterkte." Bij mijn nieuwe bril wil ik dat proberen te voorkomen of verminderen. Ik heb gelezen dat multifocale glazen hierbij kunnen helpen en de opticien heeft destijds ook een glas met leesgedeelte genoemd.

Heeft iemand hier ervaringen mee die ze met mij willen delen? Ik heb een kantoorbaan en spendeer ongeveer 30 uur van mijn werktijd achter de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-04 16:08
Ha. Mooi topic.

Ik heb al vele jaren een houten bril van het merk Gold & Wood. Dit is een aardig exclusief brillenmerk en de bril is mij verder ook veel waard. De bril is echter flink versleten. Ik overweeg een nieuwe bril maar ik kom zelden uit op een montuur dat mij echt bevalt. Het haalt het vaak niet bij mijn huidige bril.

Nu bestaat de bril uit een buitenlaag van dun hout en een binnenlaag van hout, met ertussen een laagje gekleurd metaal (subtiel effect).

Ik wil de bril zelf opnieuw lakken. Hebben jullie misschien tips hoe dit aan te pakken? Ik vermoed dat een huis, tuin en keukenlak (blank) niet zomaar kan?

Verder moet ik de bril misschien licht opschuren (400g?) of moet ik de huidige laklaag met een middeltje verwijderen? Moet ik de bril nog ergens mee behandelen voor het lakken?

[ Voor 20% gewijzigd door GustavSan op 17-01-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 13:17

Sebazzz

3dp

Ik ben weer in de markt voor een nieuwe bril want mijn montuur heeft een scheur. Ik heb geen speciale eisen zoals multifocaal of prisma - gewoon een kleine cilinder, kleine as, en medium sterkte (7 dioptrie).

De laatste keer voor mijn huidige bril ben ik naar de Hans Anders gegaan, maar ik vond mijn brillenglazen toch wel vrij snel bekrast over de tijd heen. Ook blijft Hans Anders behoorlijk veel fysieke spam sturen dat ze weer een kortingsactie hebben.

Ik heb wel een backupbril van Charlie Temple, maar ik merk dat de visuele vervorming in de glazen wel hoger is dan de bril van Hans Anders, waardoor ik in de praktijk altijd mijn Hans Anders bril heb gedragen.

Hebben de Tweakers een mening over welke “normale” opticien die beste prijs/kwaliteitsverhouding biedt?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sebazzz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:26:
Hebben de Tweakers een mening over welke “normale” opticien die beste prijs/kwaliteitsverhouding biedt?
Je bedoelt met 'normaal' denk ik op keten, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentkom
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-05-2024
<knip> Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 06-05-2024 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:37
GustavSan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:02:
Ha. Mooi topic.

Ik heb al vele jaren een houten bril van het merk Gold & Wood. Dit is een aardig exclusief brillenmerk en de bril is mij verder ook veel waard. De bril is echter flink versleten. Ik overweeg een nieuwe bril maar ik kom zelden uit op een montuur dat mij echt bevalt. Het haalt het vaak niet bij mijn huidige bril.
Weleens iets van Lindberg geprobeerd? Ik zou nooit meer anders willen. Meer comfort ga je niet vinden in een montuur denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Pas wel op. Mijn ervaring is dat wanneer je eenmaal begint met Lindberg, er geen weg meer terug is :)

Mijn vrouw vond het ook allemaal maar overdreven (duur)... tot ze er zelf een had gekocht op mijn aandringen. Daarna toch gekozen voor een 'design' merk. Vrijwel direct twijfels. Schroefjes (die Lindberg geen heeft) die losraken, beschadigen met aandraaien etc. Lak die lelijk werd na een tijdje... Na 9 maanden dus opnieuw een Lindberg aangeschaft.

Los van of het design je aanstaat, wat conform en kwaliteit ken ik niets dat tegen Lindberg op kan. Helaas is de prijs er ook naar. Dat gezegd hebbende doe je JAREN met een Lindberg! Ik schaf meestal een 2e ronde glazen aan voor een montuur dat ik heb aangekocht. Dat bespaart natuurlijk flink.

Dus; Montuur 1 met glazen, dan montuur 2 met glazen (1e is reserve). 1e montuur voorzien van een nieuwe set glazen (2e montuur is reserve). 2e montuur voorzien van 2e set glazen (1e hergebruikte montuur is reserve). -> 3e montuur aanschaffen met nieuwe glazen. 1e montuur is dan vermoedelijk nog niet versleten maar je wil toch eens wat anders.

Ik heb zelfs een keer een oud montuur (5 jaar gebruikt) doorverkocht voor 50 euro. Dat montuur zag er nog prima uit maar ik wilde geen kunststof meer omdat ik dat minder prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Thalaron schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:35:
Pas wel op. Mijn ervaring is dat wanneer je eenmaal begint met Lindberg, er geen weg meer terug is :)

Mijn vrouw vond het ook allemaal maar overdreven (duur)... tot ze er zelf een had gekocht op mijn aandringen. Daarna toch gekozen voor een 'design' merk. Vrijwel direct twijfels. Schroefjes (die Lindberg geen heeft) die losraken, beschadigen met aandraaien etc. Lak die lelijk werd na een tijdje... Na 9 maanden dus opnieuw een Lindberg aangeschaft.

Los van of het design je aanstaat, wat conform en kwaliteit ken ik niets dat tegen Lindberg op kan. Helaas is de prijs er ook naar. Dat gezegd hebbende doe je JAREN met een Lindberg! Ik schaf meestal een 2e ronde glazen aan voor een montuur dat ik heb aangekocht. Dat bespaart natuurlijk flink.

Dus; Montuur 1 met glazen, dan montuur 2 met glazen (1e is reserve). 1e montuur voorzien van een nieuwe set glazen (2e montuur is reserve). 2e montuur voorzien van 2e set glazen (1e hergebruikte montuur is reserve). -> 3e montuur aanschaffen met nieuwe glazen. 1e montuur is dan vermoedelijk nog niet versleten maar je wil toch eens wat anders.

Ik heb zelfs een keer een oud montuur (5 jaar gebruikt) doorverkocht voor 50 euro. Dat montuur zag er nog prima uit maar ik wilde geen kunststof meer omdat ik dat minder prettig vind.
Ik had hiervoor altijd brillen van Tag Heuer. Qua prijs overigens vergelijkbaar. Daar had ik mijn 3e van, maar die gingen stoppen. Toen ben ik uitgekomen bij Lindberg. Veel collega's dragen Lindberg. Die waren er goed over te spreken en dragen het al jaren.
Ik heb nog even gekeken naar Mykita. Ook qua prijs en comfort vergelijkbaar met Lindberg, maar ik vond Lindberg wel een stuk eleganter.
Ik heb zo'n air titanium rim gekozen. Erg comfortabel en weegt bijna niets.
Qua prijzen vond ik het overigens wel meevallen. Het montuur is vergelijkbaar met die van een betere zonnebril. De glazen kun je natuurlijk net zo duur maken als je wil. Ik heb voor zeiss gekozen, omdat ik altijd daarvan glazen heb.
Glazen zijn even duur als het montuur tegenwoordig. Dat is eigenlijk relatief duur weer vond ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:49
Thalaron schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:35:

Lindberg is een prachtig merk, maar er zijn er echt meer. Alleen niet bij iedere opticien.. Denk aan Yellows Plus, Mykita, Ahlem, Jacques Marie Mage, John Dalia, Lunetterie Generale, Coblens, Gotti en ga maar door. Het is vooral een kwestie van een opticien vinden die aandacht heeft voor detail en meer dan ‘de standaard’ verkoopt. Dan gaat er een wereld voor je open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:24

EektheMan

DPC

Ik heb vorige maand mijn eerste 2 paar brillen aangeschaft. Een multifocaal Zeiss DriveSafe/PhotoFusion en een Zonnebril (Zeiss SkyPol) op sterkte. Montuur van de DriveSafe is een Orgreen en de Zonnebril is een goedkopere RayBan geworden omdat ik toch wel geschrokken was van de prijs van de multifocale bril. Moet wel zeggen dat de RayBan nu aanvoelt als een speelgoed montuurtje ivm de titanium montuur van OrGreen.

Ik heb de brillen in 2 verschillende zaken aangeschaft. Ik wilde graag een Zeiss bril vanwege de pijn die ik ervoer tijdens het rijden van koplampen van tegenliggers en omdat ik in een land woon met 320 p/j felle zon en lange sneeuw periodes.
Via de Zeiss website kun je verdelers opzoeken. Die zijn onderverdeeld in gradaties: Vision Dealer, Vision Partner, Vision Expert en Vision Center.

De multifocale bril heb ik bij de Expert gehaald en de Zonnebril bij het Vision Center. Wat mij vooral opviel was dat het Vision center echt veel beter mijn situatie had ingeschat. Je krijgt eerst een interview waar al jouw eisen en eigenaardigheden opgetekent worden in een Zichtanalyse boek die je later ook meekrijgt. Staat o.a. uitleg van jouw conditie en de glazen in. Is deels ook een verkoop praatje, maar het verduidelijkt ook de communicatie doordat alles op papier staat. Bij de Vision Expert moest ik naderhand toch enkele punten herhalen om de juiste glazen te krijgen. Daarnaast had het Vision Center een VISUFIT. Een apparaat die je virtueel monturen kunt laten vergelijken. Die 3D opname is wel aardig mocht ik mijn bril kwijtraken en op afstand een nieuwe willen kiezen. Expert deed een intake/meting afspraak in 60 minuten en het Vision Center 1 1/2 uur. Ik zal in de toekomst kiezen voor het Vision Center.

Wat prijs betreft ga ik in de toekomst nog wel onderzoek doen naar verschillen tussen Belgie en Nederland. Ik heb ze nu in Belgie aangeschaft, maar voor mijn gevoel is Nederland goedkoper. Maar misschien heb ik een vertekend beeld door de lage prijzen van de grote ketens daar.

[ Voor 3% gewijzigd door EektheMan op 11-05-2024 08:42 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Laatst online: 22-04 15:42
Goedemorgen Tweakers!

Sinds iets meer dan een jaar draag ik een bril, en merk nu pas hoe erg ik het nodig had schijnbaar.
Wel ontgaat mij het gevoel dat ik niet helemaal goed geholpen ben ?

Ben toen een Pearle binnen gelopen, gemeten en bril gekocht ( een hugo boss bril met kunstof glazen) Dit zou het beste zijn volgens de verkoper. Bril opgehaald, en toen zei hij ja we hebben je de helft gegeven van de sterkte die je nodig hebt. Dit zou rust moeten geven maar dikke kans dat je over een jaar terug komt met de vraag om de volle sterkte te krijgen.

Dit vond ik maar een redelijk raar antwoord, maar okay ik ben een leek dus het zal wel.
Nu denk ik, waarom heb ik niet de volledige sterkte gekregen? Ik ben nu ook opzoek naar een andere bril omdat ik merk dat ik nu al een raar vlekje in de het kunstof glas heb waar ik me aan begin te irriteren met kijken. Ook merk ik nog steeds dat ik erg moet focussen.

Ik dacht, ik ga online bij een Charlie temple kijken ofzo. Ik vraag m'n bril recept op bij de opticien en lekker online browsen i.p.v. weer een bril van 200+ te kopen waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

Doe ik hier goed aan? Heeft er iemand tips of valkuilen die ik moet vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:20

WCA

thetakman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:46:
Goedemorgen Tweakers!

Sinds iets meer dan een jaar draag ik een bril, en merk nu pas hoe erg ik het nodig had schijnbaar.

Ben toen een Pearle binnen gelopen, gemeten en bril gekocht ( een hugo boss bril met kunstof glazen) Dit zou het beste zijn volgens de verkoper. Bril opgehaald, en toen zei hij ja we hebben je de helft gegeven van de sterkte die je nodig hebt. Dit zou rust moeten geven maar dikke kans dat je over een jaar terug komt met de vraag om de volle sterkte te krijgen.

Dit vond ik maar een redelijk raar antwoord, maar okay ik ben een leek dus het zal wel.
Nu denk ik, waarom heb ik niet de volledige sterkte gekregen? Ik ben nu ook opzoek naar een andere bril omdat ik merk dat ik nu al een raar vlekje in de het kunstof glas heb waar ik me aan begin te irriteren met kijken. Ook merk ik nog steeds dat ik erg moet focussen.

Ik dacht, ik ga online bij een Charlie temple kijken ofzo. Ik vraag m'n bril recept op bij de opticien en lekker online browsen i.p.v. weer een bril van 200+ te kopen waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

Gewoon normaal glas met een plus of min afwijking? dan herken ik dat verhaal niet.

Ik heb zelf een prisma, maar ik krijg niet de volledige gemeten prisma in mijn glas, aldus mijn optometrist.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Laatst online: 22-04 15:42
WCA schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Gewoon normaal glas met een plus of min afwijking? dan herken ik dat verhaal niet.

Ik heb zelf een prisma, maar ik krijg niet de volledige gemeten prisma in mijn glas, aldus mijn optometrist.
Zover ik het weet gewoon normaal glas (kunstof dan in dit geval)
Weet even niet of ik Plus of min heb, ik geloof dat ik plus in de glazen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-04 13:07
Klinkt wel gek, hadden ze op z'n minst even moeten overleggen lijkt me. Er kan soms wel wat met sterkte worden gespeeld, bijvoorbeeld bij plus en min of cilinder, want je ogen kunnen dan nog wat compenseren in sommige gevallen. Zelfs bij laseren hebben ze dat bij mij gedaan, maar bij lenzen en brillen destijds ook soms.

Over online bestellen: ik heb jaren bij Charlie Temple besteld op sterkte en dat is me altijd heel goed bevallen. Hele prima klantenservice ook, is mijn ervaring. Maar je moet wel even goed kijken dat je alles goed invoert natuurlijk. En volgens mij is er ook een optie dat je je recept kan opsturen/inscannen. Koop er nu alleen nog zonnebrillen zonder sterkte maar ook die zijn fijn.

Kan je overigens door je huidige bril nu wel scherp zien? Of heb je het idee dat het niet optimaal is nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
thetakman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:46:
Goedemorgen Tweakers!

Het belangrijkste is dat je goed ziet natuurlijk. Ik vind een bril van 200 inclusief glazen trouwens wel heel erg goedkoop, maar wellicht is de marge daar een stuk lager. Marges zijn erg hoog bij brillen.
Maar goed, de glazen zouden altijd moeten voldoen aan de meting die erbij hoort. Als ze op eigen initiatief daarvan afwijken en jou een andere bril verkopen dan dat je nodig hebt, dan ben je bedonderd vind ik.
Zoiets kan ik overigens moeilijk geloven, zelfs van een zaak als Pearl. Is natuurlijk wel de onderkant van de markt, maar brillen zijn volgens mij best prima.
Overigens kan je voor een paar tientjes vaak gewoon bij een opticien laten meten. Als je er een bril bestelt, dan is de meting gratis.
Ik zou gewoon bij een andere ook een meting laten doen. Daarna vergelijken met die van Pearl. Dat mag nooit veel afwijken.
Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste