Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc.

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:39

ap3nr0ts

hoi

Momenteel dub ik over mijn nieuwe bril. Mijn vorige kwam van de lokale Eye Wish, waar ik best prima ervaringen mee had. Inmiddels iets meer dan 2 jaar oud, montuur begint te slijten (gebruikt bij klussen huis ook), en ik wilde eens blauwlichtfilters proberen (hou stiekem ook van iets warmere kleuren).

Hans Anders had een actie met 50% korting. Geen gezeik met 2e, 3e en 21e bril gratis. Dat sprak me wel aan. Oogmeting gedaan, kennelijk van -6,75 in beide ogen naar 6,5, en cylinder iets groter (van -3,25 naar 3,5). Ook wilde ik neusjes weer eens proberen na jaren kunststof monturen.

Waar ik nu last van heb: de elektrische klok onder mijn tv (wit oplichtend op zwart, ongeveer 3-4 centimeter hoog) blijven iets vager voor mijn gevoel dan met mijn oude bril. Inmiddels is de bril een week oud en zegt de opticien na bijstellen dat ik het weer een weekje moet proberen. Aan neusjes kan ik ook nog niet zo wennen, maar dat is een ander onderwerp natuurlijk. Zou nu denk ik voor weer kunststof gaan maar dan met van die opgeplakte rubbertjes van internet (voor grip).

Mijn vraag: is zo lang wennen echt normaal met een veranderde cylinder? Dat is namelijk wat ze bij Hans Anders zeggen. En kan het echt zijn dat mijn ogen zo consequent dezelfde afwijking hebben? Ik ga de volgende keer maar gewoon voor een AVA-meting (beste wat ik kon vinden) en glazen die daarbij horen. Dit wennen en twijfelen helemaal zat. Andere vraag: hoe kan ik eventueel aanspraak maken op “niet goed, geld terug”? Want ik heb stiekem nog steeds zin om gewoon oude bril op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
cri0s schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:25:
[...]

De reden waarom ik dit deel op GoT dus skip;

Maar goed. Goed idee wel, om te kiezen voor ondercorrectie. Zeker als de sterkte voor veraf al een plussterkte betreft. Gebruiker kan dan net zo goed twee borrelglaasjes voor zijn ogen houden.
Als je een minsterkte hebt is “ondercorrigeren” een hele goede oplossing voor de PC! Sterker nog, dat doet de opticien al jaren. Dit noemen we een computerbril….
Goed om te weten, ik dacht dat het enkel met plus glazen en met filter werd verkocht.
Dus als je min 2 hebt, kan je min 1 laten aanmeten.
ap3nr0ts schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:24:
Want ik heb stiekem nog steeds zin om gewoon oude bril op te zetten.
Als je daarmee beter ziet of prettiger kijkt zonder inspanning, dan moet je dat doen. Constante inspanning betekent vaak achteruitgang.

[ Voor 19% gewijzigd door Handelingen op 16-11-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@Handelingen Mja. Maar dan ik toch niet wennen aan dat verschil van 0,25 cilinder? ;) Ik kan me als kind nog het gevoel herinneren van je bril laten rechtzetten of een nieuwe krijgen. "Wow, wat is de wereld scherp." Nu verzet ik dat ding al bijna 2 weken continu op mijn hoofd voor de perfecte zit, maar lijkt het nooit beter te zijn dan mijn oude bril. Hoe maak ik dat echter hard bij Hans Anders zonder hun aanpassingen 20x te proberen een week? Ik ben nu al bereid om gewoon die 800 euro te happen voor een beter montuur/glazen-werk.

Kunnen @cri0s of @Myp! bijvoorbeeld als opticiens bevestigen dat een cilinder echt weken wennen kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:24
Normaal gesproken is wennen aan een gewijzigde cilinder een periode van maximaal twee weken. Maar dit staat niet in steen geschreven. Als niet alleen de sterkte, maar ook de as is veranderd, kan het wennen langer duren.
In jouw geval spelen er meer factoren mee. Als het montuur schuiner op je gezicht staat (en dan bedoelen we dat de onderkant van het glas, meer naar je wangen toestaat) vertekent het beeld naar onder toe. Hierin speelt het soort montuur een rol, maar ook hoe deze is afgepast.
Als het glas dat je hiervoor bij Eyewish hebt gekocht daarnaast ook een asferisch geslepen glas is, zal je met jouw cilindersterkte fractioneel scherper zien door een groter gebied dan met het relatief eenvoudig geslepen glas van Hans Anders (daarom zijn ze vaak ook goedkoper). Of het glas van Eyewish asferisch is kun je zien op je factuur die je destijds hebt gekregen of door even te bellen met de winkel zelf.
Voor wat betreft het "Niet goed geld terug" principe kun je dit gewoon aangeven bij de filiaalmanager. Als deze niet bereid is mee te werken, kun je via de bekende kanalen (telefoon, FB, e-mail) contact zoeken met het hoofdkantoor. Voel je niet bezwaard open kaart te spelen bij een lokale opticien en te vragen naar een second opinion als het na twee tot vier weken niet gewend is. Deze bevindingen kun je dan delen met het hoofdkantoor van HA.

Als AVA-premium opticien kan ik je wel aanbevelen om bij aanhoudende klachten de AVA-meting eens te ondergaan. Ik zie in de praktijk veel consumenten met kijkklachten die geholpen zijn met een brillenglas dat niet met een cilinder van -3.50 maar -3.37 gemaakt wordt, om maar een voorbeeld te geven.

Succes!

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
cri0s schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:17:
[...]

Normaal gesproken is wennen aan een gewijzigde cilinder een periode van maximaal twee weken. Maar dit staat niet in steen geschreven. Als niet alleen de sterkte, maar ook de as is veranderd, kan het wennen langer duren.
In jouw geval spelen er meer factoren mee. Als het montuur schuiner op je gezicht staat (en dan bedoelen we dat de onderkant van het glas, meer naar je wangen toestaat) vertekent het beeld naar onder toe. Hierin speelt het soort montuur een rol, maar ook hoe deze is afgepast.
Als het glas dat je hiervoor bij Eyewish hebt gekocht daarnaast ook een asferisch geslepen glas is, zal je met jouw cilindersterkte fractioneel scherper zien door een groter gebied dan met het relatief eenvoudig geslepen glas van Hans Anders (daarom zijn ze vaak ook goedkoper). Of het glas van Eyewish asferisch is kun je zien op je factuur die je destijds hebt gekregen of door even te bellen met de winkel zelf.
Voor wat betreft het "Niet goed geld terug" principe kun je dit gewoon aangeven bij de filiaalmanager. Als deze niet bereid is mee te werken, kun je via de bekende kanalen (telefoon, FB, e-mail) contact zoeken met het hoofdkantoor. Voel je niet bezwaard open kaart te spelen bij een lokale opticien en te vragen naar een second opinion als het na twee tot vier weken niet gewend is. Deze bevindingen kun je dan delen met het hoofdkantoor van HA.

Als AVA-premium opticien kan ik je wel aanbevelen om bij aanhoudende klachten de AVA-meting eens te ondergaan. Ik zie in de praktijk veel consumenten met kijkklachten die geholpen zijn met een brillenglas dat niet met een cilinder van -3.50 maar -3.37 gemaakt wordt, om maar een voorbeeld te geven.

Succes!
Waar kun je dit je laten aanmeten dan? Ik zit ook precies ergens achter de komma wat cilinder betreft, waardoor mijn zicht precies onscherp blijft, maar mijn lokale onafhankelijke opticien kan dat glas zo nauwkeurig niet leveren helaas!

Edit: het is eigenlijk nog beroerder bij mij, ik heb in 2 richtingen een cilinder in mijn ene oog. Zijn daar oplossingen voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Frieda op 16-11-2022 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@cri0s Thanks. Ja, dat is nu ook mijn plan. Ik heb al gebeld met een AVA-opticien in de buurt. Misschien is mijn cylinder wel -3,37 inderdaad, in plaats van ,25 of ,5. Wat versta je trouwens onder open kaart spelen bij Hans Anders? Ik vind ze best vriendelijk namelijk, maar ik denk gewoon dat ik te veeleisend ben inmiddels voor een Fiat Panda qua bril. Prima auto toen ik nog student was natuurlijk. Ben vooral bang dat ze me nog weken gaan vragen "het nu eens zo te proberen" en dan weer even aan de neusjes zitten. :'(

@Frieda Hier kun je een lijst vinden. Bij mij zitten er ook maar 2 in de buurt (maar niet in eigen dorp). https://www.essilor.nl/al...-potentieel-dan-we-denken Met mijn sterkte en de montuurtjes die ze daar hebben (vanaf 150 euro), kom je met mijn ogen waarschijnlijk op iets van 800 uit in totaal. Wel duurder, maar als het al de tijd bespaart die ik nu ziet te pielen met dit ding ...

Edit: waar zie ik trouwens of mijn vorige asferisch zijn? Ik heb alle bonnetjes nog, maar weet niet hoe dat daar dan op heet. Term asferisch zie ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door ap3nr0ts op 16-11-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:36
ap3nr0ts schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:36:

Edit: waar zie ik trouwens of mijn vorige asferisch zijn? Ik heb alle bonnetjes nog, maar weet niet hoe dat daar dan op heet. Term asferisch zie ik niet.
Wat staat er onderaan de bon onder rechts/links
En dan de eerste 2 regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Willboirdt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:17:
[...]

Wat staat er onderaan de bon onder rechts/links
En dan de eerste 2 regels?
Kunststof hard
Sv Ind 1.74
70 as-tekentje (denk ik)

Bij bril ervoor stond Cosmolit 1.67.

Edit: haha, dat icoontje is diameter natuurlijk. Dat ik dat eerst niet wist.

[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 16-11-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willboirdt
ap3nr0ts schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:29:
[...]

Kunststof hard
Sv Ind 1.74
70 as-tekentje (denk ik)

Bij bril ervoor stond Cosmolit 1.67.

Edit: haha, dat icoontje is diameter natuurlijk. Dat ik dat eerst niet wist.
Is inderdaad de diameter. De cosmolit is een asferisch glas. En de Indivisual uit mijn hoofd ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Willboirdt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:39:
[...]

Is inderdaad de diameter. De cosmolit is een asferisch glas. En de Indivisual uit mijn hoofd ook
Thanks. Zie nu trouwens op de bon van HA book '1.74 asferisch' staan. Dat zou het verschil dus niet perse moeten verklaren. Prijzen zijn ook vrij vergelijkbaar met wat ik bij Eye Wish betaalde (voor kortingen).

[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 16-11-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willboirdt
ap3nr0ts schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:47:
[...]

Thanks. Zie nu trouwens op de bon van HA book '1.74 asferisch' staan. Dat zou het verschil dus niet perse moeten verklaren. Prijzen zijn ook vrij vergelijkbaar met wat ik bij Eye Wish betaalde (voor kortingen).
Klopt. Hellingshoek en doorbuiging zijn wel belangrijk en je raakt door je blauwlichtfiter natuurlijk ook wel wat contrast kwijt. En zijn je cilinder assen veranderd? En juist ingeslepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Willboirdt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:52:
[...]

Klopt. Hellingshoek en doorbuiging zijn wel belangrijk en je raakt door je blauwlichtfiter natuurlijk ook wel wat contrast kwijt. En zijn je cilinder assen veranderd? En juist ingeslepen?
Dat laatste zou ik echt niet kunnen zeggen. Lenshoogte en PD is wel anders. Daar had ze het nog over: is het irritant kijken als je ze het op deze instelling hebt, maar zo snel merkte ik geen verschil. Ik heb wel sterk het idee bij mijn rechterglas, die het minst scherp kijkt, dat ik hem veel beter kan gebruiken als ik hem praktisch over mijn wenkbrauw heen houd. Daar kan hij natuurlijk moeilijk op een comfortabele manier rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willboirdt
PD veranderend niet meer na het groeien. Is de afstand tussen je ogen. En lenshoogte hangt van het montuur af. Ik zou eerst eens naar een andere opticien gaan om je bril eens te laten nameten of hij wel volgens recept gemaakt is. Zeker als je hem voor links niet hoeft op te tillen

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Willboirdt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:02:
PD veranderend niet meer na het groeien. Is de afstand tussen je ogen. En lenshoogte hangt van het montuur af. Ik zou eerst eens naar een andere opticien gaan om je bril eens te laten nameten of hij wel volgens recept gemaakt is. Zeker als je hem voor links niet hoeft op te tillen
De afstand is wel hetzelfde, 32,5 en 34,5 in plaats van 30,5 en 32,5 (precieze getallen weet ik niet). Kan dat echt invloed hebben? Ik weet nu vrij zeker namelijk dat mijn rechteroog de boosdoener is. Steeds als ik 1 oog dichthoudt, maakt dat het beeld slechter. Bij mijn oude bril is dat niet.

Als iemand nog tips heeft voor niet-goed-geld-terug, graag. :+ Ik ga denk ik gewoon eerlijk zijn: "Ik wil sowieso een ander montuur, het rechterglas is volgens mij niet correct, want ik zie er slechter door, maar ik vind de aankoop retourneren ook prima. Scheelt jullie ook werk en gedoe in plaats van vervangen."

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:12
sNielz123 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:53:
Zojuist een Zonnebril op sterkte en een gewone bril op sterkte met wat opties besteld bij Charlie Temple. Erg benieuwd of het iets is. Met 164 euro samen (inclusief opberg/reis doosjes) toch een schijntje i.v.m. de bril van de opticien. Ben echt benieuwd naar het verschil.

Heb mijn bril nu iets meer dan een maand. Al helemaal aan gewend. Iedereen om me heen eigenlijk ook al wel en heb alleen maar leuke reacties gehad.
Oh My... wat een ramp dat Charlie Temple..

Twee dagen na je bestelling krijg je een mail dat de glazen niet op voorraad zijn en dat je MAXIMAAL 7 dagen vertraging hebt. OK, kan gebeuren.
Paar dagen later dezelfde mail met weer het bericht dat de glazen niet op voorraad zijn en dat je MAXIMAAL 7 dagen vertraging hebt. Jaja, als je me aan het lijntje wil houden heb je de verkeerde voor je. Zo wil ik als consument niet behandeld worden. Deze trucjes ken ik zo onderhand wel, als je niet oppast ben je zo een paar maanden verder.
Mail terug gestuurd met de vraag om het geld terug te storten en de bestelling te annuleren. Geen reactie natuurlijk.

Krijg ik vandaag een pakketje met die rommel in huis. Nouja, soit ik heb toch een bril nodig dus wie weet valt het mee. Ik zie helemaal niets door deze brol. Waarschijnlijk hebben ze gewoon de verkeerde glazen gebruikt oid die ze wel op voorraad hadden.
Zucht, DHL verzending aangemaakt (6 euro 70 :| ) en een brief toegevoegd om het bedrag inclusief retourkosten per ommegaande terug te storen. ;w

• cri0s
ap3nr0ts schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:13:
[...]

De afstand is wel hetzelfde, 32,5 en 34,5 in plaats van 30,5 en 32,5 (precieze getallen weet ik niet). Kan dat echt invloed hebben? Ik weet nu vrij zeker namelijk dat mijn rechteroog de boosdoener is. Steeds als ik 1 oog dichthoudt, maakt dat het beeld slechter. Bij mijn oude bril is dat niet.

Als iemand nog tips heeft voor niet-goed-geld-terug, graag. :+ Ik ga denk ik gewoon eerlijk zijn: "Ik wil sowieso een ander montuur, het rechterglas is volgens mij niet correct, want ik zie er slechter door, maar ik vind de aankoop retourneren ook prima. Scheelt jullie ook werk en gedoe in plaats van vervangen."
Normaal gesproken is alleen vragen om de koop te ontbinden voldoende. Ik denk dat het in dit geval inderdaad beter is om de AVA route te nemen en je goed te laten informeren.

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@sNielz123 Ik ben altijd best tevreden geweest met Eye Wish-filialen, mijn oude althans. Misschien is dat qua kwaliteit het niveau dat je zoekt.

@cri0s Hm. Jij bent opticien bij een lokale tent toch? Is dat een wettelijke regel? Dan bespaar ik ze een hele uitleg en zeg ik gewoon dat inderdaad. "Ik kan hier niet goed door kijken en ik heb geen behoefte aan een oplossing. Xoxo."

• cri0s
ap3nr0ts schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:32:
@sNielz123 Ik ben altijd best tevreden geweest met Eye Wish-filialen, mijn oude althans. Misschien is dat qua kwaliteit het niveau dat je zoekt.

@cri0s Hm. Jij bent opticien bij een lokale tent toch? Is dat een wettelijke regel? Dan bespaar ik ze een hele uitleg en zeg ik gewoon dat inderdaad. "Ik kan hier niet goed door kijken en ik heb geen behoefte aan een oplossing. Xoxo."
Yes, ik ben een zelfstandige in de markt ;)
Belangrijker nog dan dat het wettelijk zo zou zijn, is dat het op hun eigen website vermeld staat:
Heb je een klacht, dan bieden wij een oplossing. En ben je ondanks alles toch niet tevreden, dan krijg je je geld terug. Je kunt tot 3 maanden nadat je je bril bij onze winkel hebt opgehaald of je webbestelling hebt ontvangen, gebruikmaken van deze garantie. Als je aanspraak maakt op deze garantie beoordelen we eerst de klacht en bieden een passende oplossing aan voordat we overgaan tot retourbetaling.

Wanneer je met je bril terugkomt en aanspraak doet op deze garantie, dient de bril onbeschadigd te zijn. Dit geldt voor zowel het montuur als de glazen. De bril waarvoor je aanspraak doet op de garantie nemen wij retour en wordt eigendom van Hans Anders.

Voor brillen die zijn gekocht met zorgvergoeding, ontvang je het bedrag dat je zelf hebt betaald retour. De zorgdeclaratie maken wij ongedaan.

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

cri0s schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:44:
[...]

Belangrijker nog dan dat het wettelijk zo zou zijn, is dat het op hun eigen website vermeld staat:

[...]
Klopt. We gaan het zien. Ik ben vooral bang dat ze me weer een week wennen en/of een ander montuur willen aansmeren. Voet bij stuk houden misschien! Laat wel weten hier hoe makkelijk of moeilijk het ging. Daarna (met een zorgverzekering op zak omdat ik ook wat aan mijn tanden wil laten fixen in 2023) eens een "dure" bril kopen. En volgens mij is er niks nauwkeuriger dan AVA te vinden op dit moment.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:12
ap3nr0ts schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:32:
Thnx. Zal wel eens kijken.
Ik heb een dure bril die ik nu de hele tijd op heb. Zoek eigenlijk nog een zonnebril op sterkte en een wat goedkoper model voor thuiswerk, lezen in bed, in slaap vallen op de bank, dat soort activiteiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

cri0s schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:44:
[...]

[...]
Nu ik succesvol van mijn bril verlost ben (ze dachten daar al dat de lenzen te hoog geslepen zijn en ik wilde sowieso ander montuur, hoppa, retourneren opeens optie), ben ik weer aan het onderzoeken. :P

Is er een daadwerkelijk verschil tussen deze 2 technieken? De meeste opticiens in mijn gebied van het hogere segment, geven namelijk aan met Zeiss te werken, en niet Essilor. Volgens mij is Zeiss ook gewoon 0,01 nauwkeurig (als dat wat toevoegt, zei de opticien al) en zit je met allebei dikke prima.

https://www.zeiss.com/vis...n-technology/details.html

https://www.essilor.nl/al...-potentieel-dan-we-denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Al iets van 20 jaar heb ik ongeveer dezelfde bril sterkte. Naar mijn idee nooit echt beter of slechter geworden sinds ik een bril draag. Mijn sterkte is iets van - 1,25. Eigenlijk heb ik al jaren geen nieuwe oogmeting gedaan en toen ik het wel een keer deed koos ik voor het gemak alsnog voor mijn oude sterkte omdat het verschil niet groot was. Met het idee dat ik makkelijk af en toe van brillen kon wisselen.

Al jaren bestel ik mijn brillen bij Ace & Tate en die voldoen eigenlijk gewoon prima voor mij. Momenteel heb ik er 1 van een aantal jaar geleden met een Blauw Licht Filter. Dit leek mij een logische optie omdat ik veel achter het scherm zit. Als ik even op internet zoek lijkt dit een beetje onzin te zijn?

Ik heb zelf geen idee of de blauwe licht filter nou nuttig is of niet. Dit vind ik ook lastig te beoordelen. Daarnaast bieden ze ook ineens Premium Glazen aan, wat ze eerder niet hadden. Iemand hier toevallig ervaring mee? Ik zit weer te kijken voor een (extra) nieuwe bril en wil best beide opties aanvinken, maar vraag mij af of ze een toegevoegde waarde hebben. Bril wordt namelijk wel bijna 2x zo duur met beide opties aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

xileS schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:24:
Al iets van 20 jaar heb ik ongeveer dezelfde bril sterkte. Naar mijn idee nooit echt beter of slechter geworden sinds ik een bril draag. Mijn sterkte is iets van - 1,25. Eigenlijk heb ik al jaren geen nieuwe oogmeting gedaan en toen ik het wel een keer deed koos ik voor het gemak alsnog voor mijn oude sterkte omdat het verschil niet groot was. Met het idee dat ik makkelijk af en toe van brillen kon wisselen.

Al jaren bestel ik mijn brillen bij Ace & Tate en die voldoen eigenlijk gewoon prima voor mij. Momenteel heb ik er 1 van een aantal jaar geleden met een Blauw Licht Filter. Dit leek mij een logische optie omdat ik veel achter het scherm zit. Als ik even op internet zoek lijkt dit een beetje onzin te zijn?

Ik heb zelf geen idee of de blauwe licht filter nou nuttig is of niet. Dit vind ik ook lastig te beoordelen. Daarnaast bieden ze ook ineens Premium Glazen aan, wat ze eerder niet hadden. Iemand hier toevallig ervaring mee? Ik zit weer te kijken voor een (extra) nieuwe bril en wil best beide opties aanvinken, maar vraag mij af of ze een toegevoegde waarde hebben. Bril wordt namelijk wel bijna 2x zo duur met beide opties aan.
Blauw-licht is niet wetenschappelijk bewezen. Dat is eigenlijk alles wat je erover kan zeggen. Denk je dat het helpt en heb je geen last van de verkleuringen? Lekker doen dan. Maar het is allesbehalve bewezen en dus eerder "homeopathie" te noemen.

Qua coatings en extra bescherming is het denk ik ook een beetje "wat je het zelf waard vindt". Zelf neem ik altijd wel alle coatings, omdat ik het liefst zo min mogelijk krassen heb en schitteringen. Maar misschien is het wel net als met videokaarten, dat je het dubbele betaalt voor iets van 10-25% verbetering. Dat kan ik je niet zeggen als leek eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:22

Bob Popcorn

Plop!

Afgelopen weekend voor het eerst in m'n leven een bril op gezet. Aangezien ik een lage sterkte, maar cilinder -1,5 en -2,5 heb wel duidelijk een bril nodig.

Echter, nu ben ik er aan aan het wennen, en vraag me af of het normaal is dat ik dichtbij ontzettend goed zie door m'n bril (alleen ff wennen dat ik echt ergens naar toe moet kijken ipv m'n ogen bewegen), maar als ik in de verte kijk duurt het ff voordat ik goed gefocust bent.

Ook een kwestie van wennen?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:00:
[...]

Blauw-licht is niet wetenschappelijk bewezen. Dat is eigenlijk alles wat je erover kan zeggen. Denk je dat het helpt en heb je geen last van de verkleuringen? Lekker doen dan. Maar het is allesbehalve bewezen en dus eerder "homeopathie" te noemen.

Qua coatings en extra bescherming is het denk ik ook een beetje "wat je het zelf waard vindt". Zelf neem ik altijd wel alle coatings, omdat ik het liefst zo min mogelijk krassen heb en schitteringen. Maar misschien is het wel net als met videokaarten, dat je het dubbele betaalt voor iets van 10-25% verbetering. Dat kan ik je niet zeggen als leek eigenlijk.
Ik heb dus geen idee of het helpt, maar mijn huidige bril heeft het ook en verder geen last van iets ofzo. Dus denk idd dat het dan geen kwaad kan en voor die 25 euro hoef ik het ook niet perse te laten. Tenzij zo’n filter überhaupt op lange termijn schadelijk kan zijn.

Al mijn brillen, poets ik eigenlijk ook elke dag en het moet voor mij altijd helemaal schoon zijn. Wellicht gaat het met de coating allemaal wat gemakkelijker, zoals zij dat beloven. Ook maar eens proberen dan. Ongetwijfeld betaalt je meer, dan het aan voordeel oplevert. Het is idd wat je dan zegt "wat je het zelf waard vindt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:35:
Afgelopen weekend voor het eerst in m'n leven een bril op gezet. Aangezien ik een lage sterkte, maar cilinder -1,5 en -2,5 heb wel duidelijk een bril nodig.

Echter, nu ben ik er aan aan het wennen, en vraag me af of het normaal is dat ik dichtbij ontzettend goed zie door m'n bril (alleen ff wennen dat ik echt ergens naar toe moet kijken ipv m'n ogen bewegen), maar als ik in de verte kijk duurt het ff voordat ik goed gefocust bent.

Mijn decennia aan ervaringen met een bril is dat ik bij elke nieuwe bril wel een aantal dagen tot een week nodig had om te wennen. Zelfs als ik een nieuwe bril neem met dezelfde sterkte, dan moet ik nog wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

xileS schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:00:
[...]

Mijn decennia aan ervaringen met een bril is dat ik bij elke nieuwe bril wel een aantal dagen tot een week nodig had om te wennen. Zelfs als ik een nieuwe bril neem met dezelfde sterkte, dan moet ik nog wennen.
Aan een veranderende cylinder, sure. Dan merk ik ook dat de wereld een beetje vervormd is. Ik geloof eigenlijk niet dat ik ooit heb moeten wennen aan een nieuwe sterkte. Dat is met ver kijken meteen kut geweest tot dusver (en dan pasten ze iets aan aan hoe die stond, of zelfs de glazen vervangen), of het was meteen een wow-effect qua verbetering. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
Bob Popcorn schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:35:

Als je behalve de cilindersterkte ook een plussterkte hebt, is wat je zegt heel logisch. En dus ook dat je op afstand merkt dat je anders focust. Als je nog nooit een bril hebt gehad is dat normaal gezien een kwestie van +/- 1-2 weken wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:22

Bob Popcorn

Plop!

cri0s schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:52:
[...]

Als je behalve de cilindersterkte ook een plussterkte hebt, is wat je zegt heel logisch. En dus ook dat je op afstand merkt dat je anders focust. Als je nog nooit een bril hebt gehad is dat normaal gezien een kwestie van +/- 1-2 weken wennen.
Klopt, het is een minimale plussterkte (.25 en .50). Vooralsnog gaat het prima hoor, maar in de auto ver weg kijken is "raar" en misschien ook gewoon niet scherp. We wachten het af :) (4 dagen inmiddels)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke389
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-03-2023
Ik draag al jaren lenzen en mijn brillen gaan daardoor rustig 10 tot 14 jaar mee
Nu recent een nieuwe bril gekocht. Ogen waren achteruit gegaan met ongeveer 1.00
Nu heb ik altijd brillenglazen van glas gehad,en nu heb ik ineens organische glazen. En ik vraag me echt af of ik hieraan kan wennen. Advies was om eerst eens een paar avonden de bril een paar uurtjes op te hebben voor de tv. Maar als ik bijv even naar de keuken loop, lijkt mijn aanrechtblad helemaal schuin af te lopen, de vloer net zo. Bij het bewegen van mijn hoofd gaat het beeld niet vlekkeloos mee. Hoelang moet dit wennen duren, of ik ben gewoon een gevalletje: ik kan er niet aan wennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:12
Glas (mineraal) ten opzichte van kunststof (organisch) heeft indien ik mij niet vergis een ander breekpunt met licht. Ofwel glas geeft minder vertekening.

Antways.. ik heb zelf kunstof glazen van HOYA met aangepaste brillenglazen (de exacte naam kan ik niet vinden zo 123, maar ik meen dat het iets van Identity in de benaming had. Dit geeft een flinke vermindering in vertekening / kleur schifting.

Ik vermoed dat je gewoon standaard sterische glazen (dikte 1.6) hebt. Dunner geeft bij dit type nog meer ellende. Wanneer ik dat met mijn -5 doe kan ik je vertellen dat ik helemaal gek word van mijn bril. Ik heb een Hans Kansloos brilletje met dergelijke glazen die ik puur en alleen als klus/back-up bril gebruik. Mocht je dergelijke glazen hebben (zeker in combinatie met een hoge dioptrie, dan vrees ik dat het géén kwestie zal zijn van wennen, maar een verkeerde match wat glazen betreft.

Site met goede omschrijving van verschillende kwaliteiten “glazen”;

https://www.inzichtoptiek.nl/brillenglazen/enkelvoudig/

*Thalaron moet in het voorjaar ook weer nieuwe glazen laten aanmeten..

[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 27-12-2022 22:41 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Marieke389 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:16:
Ik draag al jaren lenzen en mijn brillen gaan daardoor rustig 10 tot 14 jaar mee
Nu recent een nieuwe bril gekocht. Ogen waren achteruit gegaan met ongeveer 1.00
Nu heb ik altijd brillenglazen van glas gehad,en nu heb ik ineens organische glazen. En ik vraag me echt af of ik hieraan kan wennen. Advies was om eerst eens een paar avonden de bril een paar uurtjes op te hebben voor de tv. Maar als ik bijv even naar de keuken loop, lijkt mijn aanrechtblad helemaal schuin af te lopen, de vloer net zo. Bij het bewegen van mijn hoofd gaat het beeld niet vlekkeloos mee. Hoelang moet dit wennen duren, of ik ben gewoon een gevalletje: ik kan er niet aan wennen?
Dit ligt helaas maar zelden aan het soort glas. Als de sterkte inderdaad met 1.00 dioptrie is veranderd, zul je meer last krijgen met kijken naar de randen van het glas. Het glas loopt krom (bij min hol en bij plus bol). Hierdoor is de kans groot dat je vanuit het midden naar de randen van het glas, meer vormvertekening zult gaan ervaren. Hier heb je normaal gesproken minder last van wanneer je met je neus mikt naar hetgeen je wilt zien. We gaan er dan vanuit dat de sterkte kloppend is aangemeten en dat het optisch centrum op de juiste plek is ingeslepen.
Wanneer het wél aan het glas kan liggen, is als het minerale glas een hogere brekingsindex had, waardoor het glas dunner is naar de randen toe. Bij meer randdikte zul je meer van dit soort vertekening ervaren. We spreken dan ook weleens van een "vissenkom-effect".

We gaan dan wel even voorbij aan het glastype, want een soortgelijk probleem kan ook ontstaan bij multifocale glazen.

In veel gevallen is dit wennen, maar je moet er dan met een week of twee wel echt aan gewend zijn. Is dat niet het geval, ga je langs bij de opticien om de stand van de bril en eventueel de sterkte te laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Marieke389 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:16:
Bekend verschijnsel, dit komt waarschijnlijk doordat die extra -1 voor overcorrectie zorgt, het komt vaak ook door de hogere brekingsindex van het glas wat dunnere glazen mogelijk maakt, of misschien is het middelpunt van de lens niet goed gecentreerd.
Als je met je vorige diopter goed kan zien, dan kun je deze beter blijven gebruiken, anders zit je over een jaar misschien met een nog 'sterkere' meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb in Hongkong een bril laten maken: in verleden ook eens gedaan, toen stond de euro wat hoger in waarde. Deze keer bijna € 170 betaald voor een titanium frame, met dunne 1.6 glazen en anti Blu-ray of hoe het ook heet.

Echt goede glazen: alleen het irritante is, dat de opticien in Hongkong mijn bril verkeerd afgesteld heeft. Ik had een mondkapje op, dus dan heb je het idee dat de bril te los zit. Maar nu zakt hij telkens af en duwt hij rechts tegen de slaap aan :(

Kun je in Nederland gewoon een willekeurige opticien naar binnen lopen, om je bril te laten afstellen? Ik weet dat dit in Duitsland wel gebruikelijk is, maar in Nederland heb ik dat eigenlijk nog nooit gedaan. Meestal koop ik brillen bij Hans Anders, dus als ik daar naar binnen loop is het meestal met een bril die daar gekocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Marco-Peters schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:14:
Ik heb in Hongkong een bril laten maken: in verleden ook eens gedaan, toen stond de euro wat hoger in waarde. Deze keer bijna € 170 betaald voor een titanium frame, met dunne 1.6 glazen en anti Blu-ray of hoe het ook heet.

Echt goede glazen: alleen het irritante is, dat de opticien in Hongkong mijn bril verkeerd afgesteld heeft. Ik had een mondkapje op, dus dan heb je het idee dat de bril te los zit. Maar nu zakt hij telkens af en duwt hij rechts tegen de slaap aan :(

Kun je in Nederland gewoon een willekeurige opticien naar binnen lopen, om je bril te laten afstellen? Ik weet dat dit in Duitsland wel gebruikelijk is, maar in Nederland heb ik dat eigenlijk nog nooit gedaan. Meestal koop ik brillen bij Hans Anders, dus als ik daar naar binnen loop is het meestal met een bril die daar gekocht is.
Je kunt bij een opticien binnenlopen om te vragen of ze je bril af kunnen stellen. Hier zou men normaal gezien moeten mededelen dat wanneer ze de bril stellen, dit voor eigen risico is. Vooral bij onbekende merken (wat vaak het geval is als een bril in Hong Kong gekocht wordt) bestaat er een kans dat onderdelen stuk gaan bij het afstellen. Dit is geen kwestie van onkunde van de dienstdoende opticien, maar elke bril, elk materiaal, heeft een eigen manier van afstellen. Sommige zelfs met speciale tangen die bij een bepaald merk horen.
Afhankelijk van hoe lang een opticien bezig is met stellen van de bril, kan de opticien een vergoeding vragen voor het afstellen van een bril die niet bij hun gekocht is. Mochten ze er niets voor vragen, maak je de meeste opticiens blij met chocola :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik ben de Eyewish binnengelopen: niet de Hans Anders, omdat ze mij daar zouden herkennen _O- Maar ze konden de bril prima afstellen. Dus dat ga ik ook met mijn bril van AliExpress doen :+

Bij Gmei Optical Store heb ik een Titanium bril op sterkte besteld: tijdens corona ook weleens gedaan, alleen zelf afstellen is echt niet te doen. Probleem was toen alleen dat ik mij bezwaard voelde om een opticien naar binnen te lopen, om de bril te laten afstellen :-(

Voordeel van bril in Hongkong kopen, is dat ze veel dunnere glazen leveren dan hier in Nederland. Prijstechnisch daarintegen valt het tegen met een zwakke euro, of je moet een hip plastic frame uitkiezen. Zo goedkoop als op AliExpress gaat dus niet lukken, maar ze hebben wel hele professionele Opticiens in Hongkong.

Het zijn niet allemaal van die ketens, zoals in Nederland. Meeste zijn gewoon zelfstandige Opticiens en de opticien in Hongkong, daar komt mijn vrouw dus al haar hele leven. Op AliExpress moet je wel heel goed opletten, wat voor frame je besteld. Want de spotgoedkope frames, zijn vaak inderdaad niet veel soeps en lastig af te stellen.
Handelingen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:40:
Gmei zit ook op ali, prima kwaliteit.
Die zitten natuurlijk niet in Hongkong :+ Ik bedoelde, dat ik bij hun op AliExpress een titanium bril besteld heb. In Hongkong heb ik voor € 170 een bril laten maken, op AliExpress slechts € 25 uitgegeven :X

[ Voor 14% gewijzigd door Marco-Peters op 03-01-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online

[ Voor 7% gewijzigd door Handelingen op 03-01-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xpression2020
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-12-2024
Wtf man die brillen van Gmei zijn spotgoedkoop en frames hebben een hoog percentage titanium. Ze zien er goed uit ook nog. Hoe goed zijn de glazen?

Ik wil een nieuwe bril kopen en ik vind het wel een uitdaging.

Hans Anders binnen gelopen en voelt toch dat ik meer iets aangesmeerd krijg. Het is lopende band werk voor die gasten.

SpecSavers heeft goede prijzen maar ik wil toch een kwalitief goede bril aanschaffen dus dan toch even kijken bij de zelfstandige optiekzaak..
Afspraak gemaakt voor een oogmeting morgen. Indien ik geen bril koop, kost dat mij €49. Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:32
Denk dat ik zo'n Gmei bril maar ga proberen. Kost mij zon 27eu voor een 1,67 lens bril. Bij de specsavers betaal je hier 190 voor(icm frame van 89)...

Als het wat is misschien een 1.74 lens bril ook bestellen later.

Ik heb trouwens -7.50 en -6,50 geen cilinder.

[ Voor 27% gewijzigd door kadooosh op 09-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Xpression2020 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:25:
Wtf man die brillen van Gmei zijn spotgoedkoop en frames hebben een hoog percentage titanium. Ze zien er goed uit ook nog. Hoe goed zijn de glazen?
De glazen zijn prima: ik heb ook 1x meekleurende glazen besteld. Enige waar je wel mee moet oppassen: kies geen te goedkoop frame.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t5qV6lbEotO9CGZXbwnfrr_tvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJmrzAhaz7s2mTTFnEYECtpG.jpg?f=fotoalbum_large

Dus een frame dat voor de helft uit plastic bestaat en metaal, daar heb je niet zoveel aan. Dan heb je wel prima glazen, maar een flut frame.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fnoVKV5Is6KJF-xFZcyYcNmIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o6YiqhRjWXDyjt78cZNN3DsH.jpg?f=user_large

Ik ben deze besteld: half rim en titanium. Kleine € 25 voor een complete bril voor veraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Marco-Peters schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:03:
[...]

De glazen zijn prima: ik heb ook 1x meekleurende glazen besteld. Enige waar je wel mee moet oppassen: kies geen te goedkoop frame.....

[Afbeelding]

Dus een frame dat voor de helft uit plastic bestaat en metaal, daar heb je niet zoveel aan. Dan heb je wel prima glazen, maar een flut frame.

[Afbeelding]

Ik ben deze besteld: half rim en titanium. Kleine € 25 voor een complete bril voor veraf.
Ik wou zelf om het te proberen wel eerst beginnen met een goedkoop frame
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

Tr90 frame kan niet heel veel mis zijn toch.

Deze bril zal wel voor thuis zijn grotendeels, normaal draag ik lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Nee zal niet veel mis mee zijn: maar persoonlijk heb ik een bloedhekel aan plastic frames, die vallen constant van je neus. Zelfs als het een duur frame is van Calvin Klein, wat mijn eerste bril was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadooosh
Marco-Peters schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:15:
Nee zal niet veel mis mee zijn: maar persoonlijk heb ik een bloedhekel aan plastic frames, die vallen constant van je neus. Zelfs als het een duur frame is van Calvin Klein, wat mijn eerste bril was.
Met -7,50 moet je haast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kuyHhXYiakakkIxED1lxKFlRi0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vace3OKfCbXzOEr0PvarhnlI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_YKo0NhhEHe43Psnpu-NQEAWJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0w5RAkc87n2EJTcz7FLStUhT.jpg?f=fotoalbum_tile

Halfrim Titanium bril van Gmei: kwaliteit van de glazen, is ongeveer zoals de goedkoopste bril met ontspiegelde glazen bij Hans Anders. Frame is gewoon prima, ben daar wel tevreden mee. Alleen de bril moet nog afgesteld worden..... dat blijft natuurlijk een dingetje als je brillen online besteld.

Bij Specsavers eventjes laten bijstellen: de bril hoefde maar lichtjes bijgesteld te worden. Ze gaven wel aan, dat het op eigen risico was. Ik vond het wel een beetje vreemd, dat ze mijn naam vroegen. Maar dat bleek puur te zijn, om ze zo werken.

Dus zowel eyewish en Specsavers stellen je bril bij, ongeacht of de bril van hun is of niet. Alleen eyewish, vraagt niet je naam. Vind ik toch fijner hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Marco-Peters op 15-01-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myp!
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-04-2023

Myp!

👀

Marco-Peters schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:15:
Je kunt je bril ook gewoon laten afstellen, dan vallen ze niet meer van je neus. Of de bril is te groot, kan ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Myp! schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Je kunt je bril ook gewoon laten afstellen, dan vallen ze niet meer van je neus. Of de bril is te groot, kan ook ;)
Klopt, maar de mogelijkheden om een plastic bril aan te passen bij de neusbrug zijn beperkt: dat nadeel hebben metalen frames niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Marco-Peters schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:17:
[Afbeelding][Afbeelding]

Halfrim Titanium bril van Gmei: kwaliteit van de glazen, is ongeveer zoals de goedkoopste bril met ontspiegelde glazen bij Hans Anders. Frame is gewoon prima, ben daar wel tevreden mee. Alleen de bril moet nog afgesteld worden..... dat blijft natuurlijk een dingetje als je brillen online besteld.

Bij Specsavers eventjes laten bijstellen: de bril hoefde maar lichtjes bijgesteld te worden. Ze gaven wel aan, dat het op eigen risico was. Ik vond het wel een beetje vreemd, dat ze mijn naam vroegen. Maar dat bleek puur te zijn, om ze zo werken.

Dus zowel eyewish en Specsavers stellen je bril bij, ongeacht of de bril van hun is of niet. Alleen eyewish, vraagt niet je naam. Vind ik toch fijner hoor.
Welke glazen had je gekozen?
Ik heb mijn bril ook ontvangen van gmei (8 dagen na bestellen!) en ben er best tevreden mee. Had die 1.67 glazen icm het goedkoopste zwarte frame. Voor 27eu geen geld. Bij specsavers was ik minimaal 89 kwijt (volgens mij zelfs 190 want dit zijn de 1.67 glazen).

Hoef hem niet eens te stellen. Zit goed op mijn hoofd. Alleen schroefjes van de pootjes iets loser gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
kadooosh schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Welke glazen had je gekozen?
Ik heb mijn bril ook ontvangen van gmei (8 dagen na bestellen!) en ben er best tevreden mee. Had die 1.67 glazen icm het goedkoopste zwarte frame. Voor 27eu geen geld. Bij specsavers was ik minimaal 89 kwijt (volgens mij zelfs 190 want dit zijn de 1.67 glazen).

Hoef hem niet eens te stellen. Zit goed op mijn hoofd. Alleen schroefjes van de pootjes iets loser gedraaid.
De goedkoopste glazen: dus die van 1.56 en dus € 7 of € 8 voor de glazen. Het is voor mij puur een reserve bril, want mijn bril die ik in Hongkong heb laten maken heeft 1.6 glazen en met Blu-Ray. Het is dus wel echt een betere bril, maar was ook € 170 8)7

In Nederland had ik daar nooit ja op gezegd: echter in Hongkong dacht ik van, waarom niet. Dus daarna voor € 23 ongeveer, een tweede bril van titanium besteld met de huidige sterkte. Een reverse bril op je huidige sterkte is altijd wel aan te raden.

Enige wat ik niet zo fijn vindt bij die Titanium bril van AliExpress: dus neuspads maken lawaai, waarom weet ik niet. Want ze zitten gewoon netjes vastgeschroefd en ik ga er niet aan zitten klooien. Bij Titanium kun je sowieso weinig zelf bijstellen: je moet er echt voor naar de opticien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Laatst online: 13:48
Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven.

Ik heb geen bril en / lenzen maar ik vermoed dat ik deze nodig heb, soms zie ik wat wazig na een lange dag, of duurt het scherpstellen wat langer. Ook merk ik hoofdpijn na een lange dag werken en voel ik gewoon dat m'n ogen moe zijn.

Dus.. ik wil een oogmeting doen, en het liefst het brilrecept mee zodat ik rustig kan rondkijken en informatie kan opdoen en niet bij de eerste beste opticien een bril van 300 euro aangesmeerd krijg.

Nu heb ik een afspraak voor einde van de dag staan bij de Hans Anders, expres einde van de dag want het schijnt dat er verschil tussen ochtend en avond zit bij je ogen.

Maar na wat verder rondlezen zie ik dat juist Hans Anders heel erg moeilijk doet om je het brilrecept te geven.. Ook niet tegen betaling. Ik lees zelfs reviews dat mensen voor de oogmeting al moeten aangeven of ze een bril kopen en indien nee of geen idee, ze niet eens een meting doen.

Ik wil er best voor betalen, dat kan me echt gestolen worden, ik wil gewoon een betrouwbare meting en daarna op m'n gemak rond kijken zonder vast te zitten aan verkopers.

Doe ik nou iets verkeerd? En heeft iemand een gouden tip hoe en wat of moet ik maar gewoon de gehele afspraak op voorhand niet doen? Wederom ik heb er geen ervaring mee dus ik weet alleen wat ik lees op het internet.

EDIT: Nou toch de afspraak maar geannuleerd. Kan bij een dorpje verderop bij een Pearle terecht en hier staat netjes op de website dat je wel een brilrecept mee kan krijgen tegen een betaling en niet verplicht bent direct iets te kopen. Dit voelt toch een stuk fijner dat er geen druk op zit en ik gewoon rustig kan rondkijken en informatie kan opdoen.

[ Voor 11% gewijzigd door thetakman op 08-02-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ben ik de enige die zijn bril gewoon zelf bijstelt met een föhn (met opzetstuk) en een doekje? Tot nu toe werkt dit het beste voor mij, want bij de opticien is het altijd een momentopname. Het zit even fijn, maar na een tijdje begint het bv weer ergens te irriteren. Thuis kan ik onbeperkt bijstellen. Wel even oppassen dat je de bril niet te diep erin stopt. Afhankelijk van het materiaal kan het ineens smelten, dat heb ik 1x meegemaakt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@xileS Dat durf ik met mijn montuur á 580 euro toch niet aan... Titanium laat zich daarbij niet bijzonder makkelijk aanpassen :)

Voordeel voor mij is dat mijn opticiën letterlijk 2 straten verderop ligt.

[ Voor 23% gewijzigd door Thalaron op 10-02-2023 01:02 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
@Thalaron haha dat snap ik als je montuur 580 euro kost en toch al bij een opticien inclusief service hebt gekocht. Het ging mij meer om brillen die je online hebt besteld voor "goedkoper". Ik heb het gewoon een keer geprobeerd omdat het telkens toch nog niet helemaal goed zat na het verstellen bij de opticien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myp!

Myp!

👀

xileS schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:37:
Ben ik de enige die zijn bril gewoon zelf bijstelt met een föhn (met opzetstuk) en een doekje? Tot nu toe werkt dit het beste voor mij, want bij de opticien is het altijd een momentopname. Het zit even fijn, maar na een tijdje begint het bv weer ergens te irriteren. Thuis kan ik onbeperkt bijstellen. Wel even oppassen dat je de bril niet te diep erin stopt. Afhankelijk van het materiaal kan het ineens smelten, dat heb ik 1x meegemaakt :')
Je bent niet de enige, zeker niet de enige waar dit fout gaat. Opticiens stellen ook niet zelf hun bril af dus ik zou gewoon lekker langs de opticien voordat je weer gezeik hebt en de opticien het kan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Myp! schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Je bent niet de enige, zeker niet de enige waar dit fout gaat. Opticiens stellen ook niet zelf hun bril af dus ik zou gewoon lekker langs de opticien voordat je weer gezeik hebt en de opticien het kan fixen.
zover ik weet, doen de opticiens ook gewoon de pootjes verhitten en dan buigen. Ik weet dat er een risico is dat ik het kapot maak, maar dat is mijn eigen risico. Nog nooit gezeik mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ik heb ook weer een nieuwe (gratis reserve bril vanuit mijn werk)bril;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNGhMg7yK7OXGXRmWHW1QQp6Xcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ncqj5jag7fDSMoiPbeDh0o9b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh6p4weBysM27opH8hKnUBpg0X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjWCcZDZsli74nKALy3fkO4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_Q9n6HhvLH3rtf0qTnmvLcy_z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2b9EmniOHr3lLYNIaijJuguH.jpg?f=fotoalbum_large

Gelet op dat ik van mijn werkgever vanuit een standaard regeling bij Hans Anders moest wezen, zonder variofocus geen dunnere glazen mag(?!) en tot Max €39,- uit huismerk monturen mocht kiezen, moet ik zeggen dat ik deze niet onaardig vind. Met gemiddeld -5,5 per glas i.c.m. Het formaat van dit montuur. En nee, bijleggen voor betere/dunnere glazen of een duurder montuur was niet mogelijk.

Na de winter ga ik kijken voor een nieuwe bril uit eigen budget. Mocht ik niet kunnen slagen (ben erg kieskeurig) dan ga ik denk ik gewoon nieuwe glazen in mijn huidige montuur laten zetten. Gezien ik (en mijn vrouw) hier niet op uitgekeken zijn lijkt mij dat ook geen punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myp!

Myp!

👀

xileS schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:38:
[...]

zover ik weet, doen de opticiens ook gewoon de pootjes verhitten en dan buigen. Ik weet dat er een risico is dat ik het kapot maak, maar dat is mijn eigen risico. Nog nooit gezeik mee gehad.
Dat doen ze inderdaad; maar het verschil is dat zij niet een simpele fohn gebruiken. Wat ik bedoelde was dat opticiens ook niet hun eigen bril afstellen; je kunt tenslotte niet achter je eigen oor kijken om te zien hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Myp! schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Dat doen ze inderdaad; maar het verschil is dat zij niet een simpele fohn gebruiken. Wat ik bedoelde was dat opticiens ook niet hun eigen bril afstellen; je kunt tenslotte niet achter je eigen oor kijken om te zien hoe het zit.
Ah oké, maar volgens mij kan je prima met je vingers voelen hoe het zit. Zo doe ik het tenminste en ik kan het elke keer een beetje bijstellen totdat ik tevreden ben.

Het is natuurlijk meer ideaal om het gelijk bij de opticien af te stellen. Maar met brillen die online bij bijvoorbeeld ace & Tate zijn besteld vind ik het een beetje gek om bij een random andere opticien hiervoor binnen te lopen als het niet daar gekocht is. En naar mijn idee zijn de meeste Ace & Tate medewerkers ook niet zo'n held in het afstellen. In het verleden niet altijd even goede ervaringen mee gehad en ik woon er niet om de hoek. Laatste paar keren is het prima gelukt om het zelf bij te stellen iig. Als ik duurdere brillen had van een betere opticien/merk, dan zou ik idd ook gewoon de tijd nemen om naar de opticien te gaan.

[ Voor 38% gewijzigd door xileS op 15-02-2023 21:54 ]

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Mijn brillen zijn vrij prijzig (behoorlijke min-sterkte, met cylinder en inmiddels varifocaal) dus ik hoop er altijd een aardige tijd mee te doen. Na mijn jeugd verandert de benodigde sterkte niet hard meer, dus dat is geen reden meer om vaak nieuw te moeten aanschaffen. Nu is mijn laatste bril rimless (en titanium). Daarmee is het een vederlicht montuur. Het is met afstand de comfortabelste bril die ik ooit gehad heb. Helaas blijken de verbindingen tussen metalen delen en glazen wat fragiel. In anderhalf jaar al twee keer los gegaan. Voor het comfort zou ik een volgende bril best weer zo licht willen hebben, maar iedere twee jaar honderden euro's stukslaan omdat de monturen sneuvelen dat gaat me te ver. En dan heb ik het nog niet over het ongemak van een week zonder de normale bril (ik had de keus uit beeldschermbril of zonnebril-op-sterkte).

Ik ben in het algemeen zuinig met al mijn spullen, zeker ook met mijn brillen. Ik doe geen full-contact-rummikub dus ik begrijp niet zo goed wat hier fout gaat. Is een rimless montuur gewoon structureel veel kwetsbaarder?

En anders misschien toch maar serieus gaan denken over multifocale implantaten.

• Thalaron
Antonius schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:05:
Mijn brillen zijn vrij prijzig (behoorlijke min-sterkte, met cylinder en inmiddels varifocaal) dus ik hoop er altijd een aardige tijd mee te doen. Na mijn jeugd verandert de benodigde sterkte niet hard meer, dus dat is geen reden meer om vaak nieuw te moeten aanschaffen. Nu is mijn laatste bril rimless (en titanium). Daarmee is het een vederlicht montuur. Het is met afstand de comfortabelste bril die ik ooit gehad heb. Helaas blijken de verbindingen tussen metalen delen en glazen wat fragiel. In anderhalf jaar al twee keer los gegaan. Voor het comfort zou ik een volgende bril best weer zo licht willen hebben, maar iedere twee jaar honderden euro's stukslaan omdat de monturen sneuvelen dat gaat me te ver. En dan heb ik het nog niet over het ongemak van een week zonder de normale bril (ik had de keus uit beeldschermbril of zonnebril-op-sterkte).

Ik ben in het algemeen zuinig met al mijn spullen, zeker ook met mijn brillen. Ik doe geen full-contact-rummikub dus ik begrijp niet zo goed wat hier fout gaat. Is een rimless montuur gewoon structureel veel kwetsbaarder?

En anders misschien toch maar serieus gaan denken over multifocale implantaten.
Ik heb in het verleden altijd rimless brillen gehad van Lindberg, echter herken ik de problemen die je noemt absoluut niet. Ik vermoed dat je een ander merk hebt gedragen?

Mocht het zo zijn dat je inderdaad iets anders dan Lindberg hebt gehad, dan zou ik dan persoonlijk sterk kunnen aanbevelen. 1 keer gehad dat een pootje was afgebroken (had optiek nog nooit eerder meegemaakt); montuur was nog geen 2 jaar oud, gratis nieuw montuur uitzoeken ivm niet meer leverbaar (vanuit Lindberg dus).

Indien het wél Lindberg was, dan zou ik het ook niet durven te zeggen… wel weet ik, na een wissel van opticien, dat ze niet allemaal dezelfde soort lijm gebruiken. Ik hergebruik mijn monturen vaak voor een 2e set glazen, en toen kreeg de optiek mijn glazen niet van mijn montuur af (awkward!!).

[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 16-02-2023 18:54 ]

• Antonius
Ik denk dat bij mij de constructie anders is. Het is volgens mij geen bril van Lindberg. Geen lijm, maar een soort vaste pinnetjes op de metalen delen. Vanaf de andere kant van het glas zitten daar nylon busjes op geklemd of geperst of zo. Daar komt speling op, en een van die pinnetjes is laatst dus afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Antonius Dan vermoed ik dat je doelt op https://www.silhouette.com. Anders ken ik het merk niet.

Maar mocht je dus verkocht zijn op het rimless idee, dan zou ik zeker adviseren om eens te gaan kijken naar Lindberg. Wat prijs verschillen die 2 merken elkaar niet heel veel (althans, dat deed het 10 jaar geleden in ieder geval niet... Is even geleden dat ik Silhouette heb gezien (niet in assortiment bij mijn huidige opticien 200 meter verderop i.t.t. Lindberg).

[ Voor 20% gewijzigd door Thalaron op 17-02-2023 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Thalaron schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:57:
@Antonius Dan vermoed ik dat je doelt op https://www.silhouette.com. Anders ken ik het merk niet.

Maar mocht je dus verkocht zijn op het rimless idee, dan zou ik zeker adviseren om eens te gaan kijken naar Lindberg. Wat prijs verschillen die 2 merken elkaar niet heel veel (althans, dat deed het 10 jaar geleden in ieder geval niet... Is even geleden dat ik Silhouette heb gezien (niet in assortiment bij mijn huidige opticien 200 meter verderop i.t.t. Lindberg).
The Wave van Silhouette lijkt er op, maar is niet hetzelfde.

Verkocht op het rimless idee? Qua draagcomfort wel. Maar het vertrouwen in de levensduur van zo'n montuur is hard geslonken. Als het betekent dat een montuur hooguit twee a drie jaar mee gaat en binnen die tijd al twee reparaties nodig heeft, dan haak ik af. Ondanks het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37
M'n dochter van 10 heeft sinds haar 6e een bril en inmiddels al een tijdje de diagnose myopie. We proberen alle leefregels (die in dit topic ook langskomen) zo goed mogelijk na te leven, maar bij de laatste controle in januari was ze toch weer flink achteruit gegaan. Behoorlijke bummer. Ze is nu van 0,05 naar 0,1 atropinedruppels gegaan en heeft nu ook speciale brillenglazen (Stellest van Essilor). We hopen dat dit gaat helpen, want we beginnen ons inmiddels best wat zorgen te maken. Inmiddels heeft ze bijna net zulke slechte ogen als ik (ik heb -7 en -7,5), met als verschil dat ik bijna 41 ben ;)

Hebben mensen hier ervaring met Stellest glazen?

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cri0s
Antonius schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:05:
Ik denk dat bij mij de constructie anders is. Het is volgens mij geen bril van Lindberg. Geen lijm, maar een soort vaste pinnetjes op de metalen delen. Vanaf de andere kant van het glas zitten daar nylon busjes op geklemd of geperst of zo. Daar komt speling op, en een van die pinnetjes is laatst dus afgebroken.
Dit is een van de oudste technieken om een rimless montuur in elkaar te zetten. De manier waarop deze brillen gemaakt worden bij het verglazen, is inderdaad door een kunststof hulsje over de metalen pinnen te schuiven. Als de bril vaak op en af wordt gezet, zullen de kunststof hulsjes als eerste "lam" raken. De busjes worden dan vervangen en geeft de bril weer de stabiliteit terug. Als je inderdaad een hogere min sterkte hebt, is de lengte van de metalen pinnen het belangrijkst. Deze moeten dan genoeg lengte hebben om meer stabiliteit te geven. Immers, je glas is op de bevestigingen vaak het dikst. Breuk op het metalen pinnetje zelf, is (in veel gevallen) fabrieksgarantie en kan duiden op een foute las.
Rimless is inderdaad zeer comfortabel, maar je last blijft houden van dit montuur als het gaat om de (in)stabiliteit, kan ik je adviseren te kijken naar de brillen van Lindberg (stevig titanium en met UV-lijm bevestigd in het glas), semi-rimless van het Spaanse merk lool, en Flair (chirurgisch staal en titanium modellen, bevestigd met behulp van nylon draad).
posttoast schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:59:
...

Hebben mensen hier ervaring met Stellest glazen?
Alleen als verkopende partij :9
Is je dochter er blij mee en is de eerste check al geweest? Ben erg benieuwd naar de resultaten van het Stellest glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Bedankt voor de toelichting! Ik heb je tips genoteerd en hou in de gaten hoe het montuur zich nu houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:46
Goedenavond mensen!

Ik zoek een goeie gepolariseerde zonnebril.

Momenteel heb ik een Polaroid maar deze glazen kraste behoorlijk snel en frame is al 2x gelijmd. Hebben jullie advies voor een zonnebril van Max 100 euro?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8y8GFs8LCCSnvVArUo-aqrA6s5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTX0lGTHDIQ2YCQBCQXSFPSt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@fujiphoto niet het antwoord op je vraag, maar mijn vrouw kocht vroeger ook altijd goedkope Polaroid brillen.

Ik heb haar toen, met tegenzin want te duur, een Ray-Ban Polaroid cadeau gedaan. Die bril gebruikt ze na ruim 10 jaar nog steeds.

Polaroids zijn iets van.. €39-50? Die hielden het meestal 6-18 maanden vol. De Ray-Ban is dus veruit goedkoper.

Indien je het kán betalen, zou ik dan ook willen adviseren om gewoon iets meer uit te geven voor kwaliteit.

Mocht het budget Max €100 zijn en blijven, dan zou ik persoonlijk afwachten tot er een leuke Ray-Ban aanbieding is bij b.v. Zalando of Hans Anders en dan daar een gepolariseerd model uitzoeken (herkenbaar aan o.a. ‘Ray-Ban P’ op het glas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
fujiphoto schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:28:
Goedenavond mensen!

Ik zoek een goeie gepolariseerde zonnebril.

Momenteel heb ik een Polaroid maar deze glazen kraste behoorlijk snel en frame is al 2x gelijmd. Hebben jullie advies voor een zonnebril van Max 100 euro?

[Afbeelding]
Een goede gepolariseerde zonnebril van max 100 euro is er niet echt. Vaak is bij de monturen in de categorie sub-100 euro, de kwaliteit niet geweldig. Dit zie je terug in een montuur dat vaker stukgaat of op een bepaald moment niet meer bij te stellen is. Het kunststof lensje krast ook sneller bijvoorbeeld.
Mijn advies zou zijn om na de zomer, medio september/oktober een tocht langs de opticiens te doen om te kijken of er ergens een goeie sale is. Je kunt dan een kwalitatief goede bril scoren met korting.

Bonustip: Kijk voor een zonnebril met echt glas. Dit krast minder snel dan het (vaak) polycarbonaat lensje dat in de voordeligere brillen zit. Je kunt dan bij normaal gebruik echt wel lang doen met een zonnebril, zoals @Thalaron ook al aangeeft. Het fijne van monturen als Ray-Ban, maar ook van andere merken is dat ze goed te herstellen zijn. De icons van Ray-Ban bijvoorbeeld (denk aan de Aviator, Clubmaster) zijn brillen die al sinds jaar en dag in de collectie zitten, maar waar we nog steeds reserveonderdelen voor kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:46
Thanks voor de tips! @Thalaron @cri0s ik ga dan denk ik door sparen voor een Ray-ban. Zijn er nog andere merken die de moeite waard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
fujiphoto schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:53:
Thanks voor de tips! @Thalaron @cri0s ik ga dan denk ik door sparen voor een Ray-ban. Zijn er nog andere merken die de moeite waard zijn?
Ray-Ban, Oakley, Persol en Etnia Barcelona zijn fijne merken met brillen die in de range 100-250 euro vallen. Ray-Ban, Persol en Etnia Barcelona hebben brillen die gemaakt worden met glazen van echt glas.
De gepolariseerde varianten met echt glas zullen dus in het seizoen rond de 200 euro kosten, maar met een sale de moeite waard om te checken.
Gloryfy is een relatief nieuw merk in Nederland, dat vooral bekend is vanwege de (volgens het merk zelf) onbreekbare brillen. Zonnebrillen rond de 150-200 euro, inclusief gepolariseerde glazen. Wel kunststof glazen overigens, dus zeer waarschijnlijk ook niet krasvrij.

Randolph Engineering en Serengeti zijn voorbeelden van high end merken die door dragers vaak als beste worden gezien. Beide maken gebruik van hoogwaardig kristalglas om meer scherpte en contrast te geven. De niet gepolariseerde varianten van beide merken worden ook veel door piloten gedragen. Voor beide geldt dat ze verkrijgbaar zijn vanaf 250 euro; maar in de sale kun je juist met dit soort merken dus je slag slaan.

In veel gevallen geldt dat de modemerken (Gucci, Dolce & Gabbana, Prada etc.) qua montuur best okay zijn, maar qua glas niet fantastisch. Probeer daarom zoveel mogelijk echt merken te pakken die zich volledig focussen op het maken van brillen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@fujiphoto ikzelf zweer bij Serengeti, maar die zijn over het algmeen wel een pak duurder dan Ray-Ban.

Buiten die 2 merken heb ik persoon geen ervaringen in de afgelopen 17 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-04 01:44
Ik heb al een beetje zitten lezen en zie dat hier veel brilexperts zijn! Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb vandaag mijn nieuwe bril opgehaald, van de Hans Anders. Het zit me alleen toch niet echt lekker. Als ik recht vooruit kijk, zie ik helder, maar als ik ook maar een beetje opzij of naar beneden kijk zie ik van dichtbij wazig (en veraf ook, in mindere mate), rechts slechter dan links. Bij de winkel zeiden ze dat ik het een weekje moet aankijken, dat mijn ogen moeten wennen. Ik ben van mijn vorige brillen gewend aan moeten wennen aan vervorming met een nieuwe bril, maar niet aan wazig zicht.

Als ik nu op de bank zit met laptop op schoot, zie ik de tabbladen helder, de onderkant van het scherm wat wazig, en het toetsenbord oncomfortabel wazig. Als ik op zo'n 2-3 meter afstand kijk, zie ik recht vooruit helder, links redelijk behalve in de ooghoeken, maar rechts vanaf zo'n halve meter naast het exacte middelpunt al wazig.

Mijn vorige bril:

Sfer / Cyl / As / Visus / PD / Hoogte

R -3.00 / -0.50 / 5 / 1.00 / 29.0 / 18.0

L -3.50 / -0.25 / 10 / 1.00 / 29.0 / 18.0

Met 1.60 sferische kunststof glazen.

Mijn nieuwe bril(recept) is:

Sfer / Cyl / As / Visus / PD / Hoogte

R -3.75 / -1.00 / 5 / 1.10 / 29.5 / 23.5

L -4.75 / -1.00 / 180 / 1.10 / 29.0 / 23.5

Met 1.67 asferische kunststof glazen.

Klinkt dit kloppend? Vooral dat de cylinder zo achteruit is gegaan, en de as zo anders is links. En de PD rechts ook anders. Ik was 19 bij aankoop van de vorige bril, ben nu 22.

Ik ben zo'n 3 maanden geleden ook bij de oogarts geweest, omdat mijn ogen tijdens de meting van de vorige bril al veel te veel accommodeerden, wat resulteerde in een te sterke min waarde en een verkeerde bril. Toen had ik ook dat dichtbij extreem wazig was, maar dan was over de gehele bril. Ik wilde dus zeker weten dat ik wel een goede sterkte zou krijgen bij mijn volgende bril. Nu zie ik van dichtbij wel helder, maar alleen recht vooruit.

Bij de oogarts kwam uit de initiele meting rechts -4.25 = -1 x 180, links -5.25 = -1 x 180. Toen een meting gedaan na pupil-verwijdende oogdruppels, daar kwam uit rechts -3.75 (zonder cylinder) en links -4.75 (zonder cylinder). Heb toen online via Mister Spex met die meting (zonder cylinder) een bril gekocht, maar dat was ook 3x niets, zag dubbel. Al klopte de PD daar denk ik ook niet helemaal, was toen rechts 29.0 en links 30.0.

Omdat bij de meting van Hans Anders de sterkte wel klopte met wat de oogarts mat, had ik er wel vertrouwen in dat het goed zou gaan. Maar volgens mij klopt het nu nog steeds niet.

Edit: ik lees veel dat HA/specsavers/etc gewoon slecht zijn, en dat je beter naar een 'echte' opticien kan gaan. Maar hoe weet je nou wat een echte goede opticien/brillenwinkel is? Hoe herken je die? Hebben jullie aanraders (regio Enschede-Oldenzaal)? Ik ging 2 brillen geleden naar een brillenwinkel wat geen keten was, allemaal mooie praatjes maar de bril was 3x zo duur en net zo matig als de Hans Anders kwaliteit. En zo zitten er nog tientallen meer in mijn buurt. Geen idee wel er dan wel 'goed' zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door croissantje13 op 08-03-2023 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@croissantje13 hoewel ik niet voldoende verstand heb van corrigerende brillen om op basis van jouw informatie het probleem aan te wijzen, is mijn ervaring bij o.a. HA maar ook de oogarts bedroevend.

Oogarts is gespecialiseerd in het detecteren van oogziektes. De oogmeting die ik jaren geleden heb gekregen bij de oogarts was dusdanig onder de maat, dat zelfs ik het zelf beter zou hebben gedaan. Navraag gedaan bij mijn opticien hierover en die gaf aan dat ik vermoedelijk meer afwist van dergelijke afwijkingen dan de arts zelf. Men meet daar (waar ik was in ieder geval) simpelweg tot 100% visus en dan is het next. Dit terwijl ik rond de 140-150% visus zit met een goede bril.

Even gekeken naar opticiens in jouw regio, en dan kom ik bij https://www.hoflandoptiek.nl/nl/brillen/ uit (Google reviews 4.9). Zoals verwacht verkoopt deze optiek ook mijn merk montuur (Lindberg). Nu is dat een behoorlijk prijzige bril, echter de reden dat ik hiernaar zocht, was omdat Lindberg erg kieskeurig is in aan wie men levert.

Ja, je betaald vermoedelijk een pak meer bij een echte optiek dan bij een dozenschuiver zoals HA. Met alle respect verder richting HA en co. daar er vast uitzonderingen zijn en het zal vaak goed gaan aldaar, maar ik vermoed dat dit voornamelijk opgaat voor de 1: lagere sterktes en 2: minder kritische consument.

Ik ga er vanuit dat Hofland vrijwel altijd duurder zal zijn dan een HA, maar je hoeft natuurlijk geen montuur van €500 uit te zoeken en de duurste glazen te nemen. Ik zou zeggen loop eens vrijblijvend binnen om rond te kijken en mocht men vragen of ze je kunnen helpen, aangeven dat je budget krap is, maar je advies hebt gekregen om toch eens daar te gaan rondkijken omdat je nieuwe bril niet wilt wennen en je twijfelt aan de redenatie vanuit HA.

In het ergste geval informeren ze je hoe/wat waar je verder mee kan bij HA. In het beste geval zien ze een potentiële toekomstige klant in je en gaan ze verder dan dat. Kost je hooguit wat tijd om daar achter te komen.

Tevens is het zo dat, des te sterker je glazen zij, des te kleiner je zichtveld zal worden bij normale standaard glazen. Verschillende merken hebben hier mogelijk andere namen voor maar “freeform” of “trueform” was de term dacht ik. Ik heb -5,25 met cilinder en grote brilglazen, echter heb ik nauwelijks vervorming richting de randen. Ja… dat kost aardig wat en dat moet je er voor over hebben en kunnen betalen. Maar als je dat kan, kan ik dit van van harte aanbevelen.

PS: wennen aan een nieuwe bril kan, maar mijn ervaring is dat dit hooguit een uurtje zou moeten duren. Mogelijk dat dit per persoon verschilt, maar een week lang wennen lijkt mij persoonlijk sterk.

Edit; Ik heb zelf glazen van HOYA op het moment met NULUX IDENTITY V+ technologie.

Op hun site staat een mooie uitleg/voorbeeld:
https://www.hoyavision.co...en/nulux-identity-v-plus/

[ Voor 13% gewijzigd door Thalaron op 08-03-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
Thalaron schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:49:
@croissantje13

PS: wennen aan een nieuwe bril kan, maar mijn ervaring is dat dit hooguit een uurtje zou moeten duren. Mogelijk dat dit per persoon verschilt, maar een week lang wennen lijkt mij persoonlijk sterk.
Hoewel ik me vaak kan aansluiten bij @Thalaron moet ik hier wel iets van vinden :9 .
Gewenning in het geval van een nieuwe bril duurt gemiddeld ergens tussen de 1 en 2 weken. Sommige mensen wennen supersnel, anderen hebben soms veel en veel langer nodig. Type glas en verandering van sterkte spelen natuurlijk de grootste rol. Het is eerder uitzondering dan regel dat iemand binnen een uur volledig gewend is aan z'n nieuwe bril. Het is dan ook niet voor niets dat de grote glasleveranciers de gewengarantie uitbreiden naar 2 maanden.

Terug naar @croissantje13 ;
De sterkteverandering die je hebt doorgemaakt van je oude bril naar je nieuwe bril is vrij groot te noemen. Ik zou in ieder geval je ogen nog eens laten nameten bij een andere opticien, in het kader van een second opinion. Liefst een zelfstandige in de buurt die werkt met de nieuwste technieken en die volledig gediplomeerd is.
De waarden die de oogarts meet (met en zonder druppels) zijn in de praktijk vaak afwijkend. De waarheid ligt soms letterlijk in het midden en kan qua waarden dus tussen die twee metingen in liggen.

Er zijn een aantal dingen die mis kunnen zijn met je huidige bril. Glazen te sterk gemeten en/of montuur iets groter dan je vorige bril en dus meer glasdikte onderin (zeker met je toegenomen minsterkte).

De reden dat de zelfstandig opticien duurder is, is simpeler dan je denkt. In winkels zoals de mijne werkt uitsluitend gediplomeerde vakmensen, met elke vijf jaar nieuwe apparatuur om technisch mooiere en betere producten te kunnen leveren. Dit bepaalt mede de prijs van de producten die we maken. Glastechnisch leveren we mooiere producten (Zie de maatwerk Nulux glazen van @Thalaron of de eerder genoemde Eyezen glazen van Essilor (Essilor.nl)). Bovendien hebben de meeste zelfstandigen tegenwoordig ook een aanbod die minder kostbaar is, maar kwalitatief al beter is dan bij de HA en soortgelijke bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Mijn ogen wennen dan snel denk ik. N=1 is hier dan dus van toepassing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

charrel

Cortisol4life..

kadooosh schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Ik wou zelf om het te proberen wel eerst beginnen met een goedkoop frame
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

Tr90 frame kan niet heel veel mis zijn toch.

Deze bril zal wel voor thuis zijn grotendeels, normaal draag ik lenzen
Dat lijkt me ook wel wat, maar hoe bestel je glazen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
charrel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Dat lijkt me ook wel wat, maar hoe bestel je glazen mee?
Ik heb vandaag ook een bril besteld bij AliExpress, je moet een notitie toevoegen bij de bestelling welke sterkte je wil.
Het staat meestal uitgelegd ergens tussen de plaatjes :)
Je moet dus glazen en een frame toevoegen aan één bestelling. Gelijktijdig bestellen en het recept toevoegen in de notitie.

Ik heb een simpele bril besteld voor op mijn slaapkamer. Ook zonder cylinder gedaan om te kijken hoe dat bevalt. Beetje experimenteren met wat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvin1
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-05-2023
Hier iemand die ook groot fan is van Dita zonnebrillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Zo, even dit topic een kick geven :+

Recent voor een meting langsgeweest omdat ik merkte dat mijn zicht al enige tijd niet was wat het moest (kan) zijn. En jup.. achteruit gegaan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y0v3_15-Fc_Dof_FdvoFUc1nmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tgk3KNhKuFEDYI1tKQTrnPVT.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe sterkte is -0,25 minder dan de bestelde glazen (ik merk weinig tot geen verschil met een kwart extra en daardoor kan ik langer met mijn bril doen + bij vermoeidheid heb ik in het verleden opgemerkt dat het voor mij persoonlijk prettig is.

Gelet op de zonnige periode die inmiddels is aangebroken en hopelijk nog even zal duren, begon het weer te jeuken om te kijken naar een (gepolariseerde) zonnebril. Nu ben ik nog altijd content met mijn Serengeti Dante, echter verdraag ik lenzen niet goed. Een dergelijke zonnebril met mijn sterkte is helaas nog niet mogelijk, althans niet voor acceptabele bedragen op de reguliere markt(en).

Na wat informeren bij mijn opticien kwam er een interessante optie voorbij; Opticlip. Een op maat en smaak gemaakte clip waarbij je kleur montuur en glas zelf kan samenstellen. Je moet je bril wel ongeveer een week inleveren maar dan krijg je er dus wel een clip bij die perfect past! Voor €145,- (niet gepolariseerd was iets goedkoper) kan ik op scherpte de zon tegemoet gaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs8FiRX55vbdwW1HeRLf8oAFo9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdHDLlcpldUkuTA3g7C4lZbo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrErIBXX3kGyd_la_mVMdAJBJxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1PyZnqVQCNzlFd2pgYKZ5b1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYNGEzx24DDMBKwJIXJXSZbVnuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJICQqbJRuoP5lkri1vUiTza.jpg?f=fotoalbum_large

@Marvin1 Ook nog even gekeken naar Dita? Maar het is mij niet geheel duidelijk waarvoor deze zonnebrillen nu 500-1200(+) moeten kosten? Serengeti heeft bijvoorbeeld nog een extra donker wordend meekleurend glas als optie, kunnen ook (deels, helaas niet voor mij geschikt) op sterkte leveren, maar zelfs dan is Dita standaard duurder.. mis ik iets? Of is het simpelweg merk/design/(evt) bouwkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Mijn partner heeft het volgende probleem:
we hebben een oogmeting gedan bij eyes&more.
uitkomst:
rechts -12 met cylinder -1 as 170graden
links: -12,25 cylinder -1,50 as 175 graden
het resulteerde in een bril die op 20 april is besteld. we zitten dus nog in e 90 dagen niet-goed geld teruggarantie.
het volgende probleem treedt op: mijn partner heeft het chronisch vermoeidheidssyndroom dus is vak moe. nu gebuerd het in ontspannen situatie regelmatig dat ze ontfocust/vaag ziet. dit gebeurd spontaan, en met aanspannen/het hoofd een paar keer heen en weer schudden gaat het dan weer even, sosm ook niet, sosm ook weer wel een minuut of 30 tot het plotseling vaag zien dan weer optreedt en ze weer bewust moet aanspannen om focus te krijgen. dit gebuerd met de nieuwe bril veel vaker dan met de oude, hoewel ze het met de oude heel soms ook had omdat die echt niet meer de juiste sterkte had en dat ook vermoeide ogen opleverde.
wat kan dit zijn? is de bril niet goed, en wat is der dan niet goed aan? ook de cylinder blijft telkens wennen. ze heeft latijd al cylinder in de glazen maar diepte zien met deze bril blijft sosm toch elek keer voelen als wennen aan een niewue bril. wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:26
dicksterk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:18:
Mijn partner heeft het volgende probleem:
we hebben een oogmeting gedan bij eyes&more.
uitkomst:
rechts -12 met cylinder -1 as 170graden
links: -12,25 cylinder -1,50 as 175 graden
het resulteerde in een bril die op 20 april is besteld. we zitten dus nog in e 90 dagen niet-goed geld teruggarantie.
het volgende probleem treedt op: mijn partner heeft het chronisch vermoeidheidssyndroom dus is vak moe. nu gebuerd het in ontspannen situatie regelmatig dat ze ontfocust/vaag ziet. dit gebeurd spontaan, en met aanspannen/het hoofd een paar keer heen en weer schudden gaat het dan weer even, sosm ook niet, sosm ook weer wel een minuut of 30 tot het plotseling vaag zien dan weer optreedt en ze weer bewust moet aanspannen om focus te krijgen. dit gebuerd met de nieuwe bril veel vaker dan met de oude, hoewel ze het met de oude heel soms ook had omdat die echt niet meer de juiste sterkte had en dat ook vermoeide ogen opleverde.
wat kan dit zijn? is de bril niet goed, en wat is der dan niet goed aan? ook de cylinder blijft telkens wennen. ze heeft latijd al cylinder in de glazen maar diepte zien met deze bril blijft sosm toch elek keer voelen als wennen aan een niewue bril. wat kan dit zijn?
De ogen/hersenen moeten wennen aan de nieuwe bril. Kan soms redelijk lang duren, zeker als de nieuwe glazen andere sterkte heeft dan de oude. Als het na 2 weken aanhoud zou ik even de orthoptist opzoeken, misschien dat er een achterliggende probleem is dat door de nieuwe bril prominenter merkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
dit topic lijkt een beetje stil geworden.
ik zie in dit topic vooral veel brillen van vakspecialisten. dus niet zoveel van eyes&more, eyelove enzo. sommige emnsen zeggen: zeker voor een sterkte van -12 zou je niet naar zo'n goedkope keten moeten gan maar naar een specialist.
nu is mijn vraag aan iemadn die weleens bij beiden heeft gekocht; is er nu echt verschil in kwaliteit van de glazen? levert zo'n lokale opticien echt betere glazen dan bijvoorbeeld eyes&more of hans anders?
wij hebben niet zoveel geld te besteden dus zo'n lokae opticien is vaak ver boven begroting. ik ben dus zelf een beetje aan het zoeken gegaan naar iets als het beste van allebei. een beetje goedkoop, maar toch de kwaliteit van de vakman. dan kom ik o Helder opticiens. klinkt alsof ze zeer kwalitative materialen gebruikken die je ook tegenkomt bij de loake vakman, amar dna voor een betaalbare prijs. heeft iemand ervaring met helder opticiens? is dit inderdaad een klasse beter dan bijvoorbeeld hans anders qua glazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dicksterk schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:14:
ik zie in dit topic vooral veel brillen van vakspecialisten. dus niet zoveel van eyes&more, eyelove enzo. sommige emnsen zeggen: zeker voor een sterkte van -12 zou je niet naar zo'n goedkope keten moeten gan maar naar een specialist.
nu is mijn vraag aan iemadn die weleens bij beiden heeft gekocht; is er nu echt verschil in kwaliteit van de glazen? levert zo'n lokale opticien echt betere glazen dan bijvoorbeeld eyes&more of hans anders?
wij hebben niet zoveel geld te besteden dus zo'n lokae opticien is vaak ver boven begroting. ik ben dus zelf een beetje aan het zoeken gegaan naar iets als het beste van allebei. een beetje goedkoop, maar toch de kwaliteit van de vakman. dan kom ik o Helder opticiens. klinkt alsof ze zeer kwalitative materialen gebruikken die je ook tegenkomt bij de loake vakman, amar dna voor een betaalbare prijs. heeft iemand ervaring met helder opticiens? is dit inderdaad een klasse beter dan bijvoorbeeld hans anders qua glazen?
Voor mij is dat omdat ik nog nooit een goede meting heb gehad bij zo'n keten, en ze nooit monturen hebben die geschikt zijn voor een klein hoofd (kinderbrillen zijn te klein en hebben teveel vlindertjes of glitter erop en volwassenenbrillen zijn veel te groot). Qua glazen maakt het niet zo gek veel uit imho. Mijn lokale opticien kan ook goedkopere glazen bestellen als je dat graag zou willen, slijpen ze ook gewoon. Of je neemt je eigen montuur naar keuze mee, ook prima. Heb wel eens zonneglazen op sterkte in een zonnebril van €8,95 laten zetten. Kan allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Lasteraar schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:12:
Enkelvoudig met lage sterktes kun je online nog wel eens een gokje wagen.
Maar bij hoge sterktes en of multifocaal... ik zie het niet gebeuren.

Of ik moet beter zeggen, je moet niet zo'n kritische kijker zijn wil je dan tevreden zijn met het eindresultaat.
Ik lees in dit topic enkele bijdragen van je, en aangezien je al jarenlang in de brillen zit hoop ik dat je me verder kan helpen.
Mijn partner heeft een hoge brilsterkte -12,25 en -175 cilinder links -12 en -1 cilinder rechts. gezien ons inkomen zijn we tot op heden eigenljik altijd naar hans anders, yes&more of eyelove gegaan(naar eyelove altijd met een bestaand recept van een oogmeting, dus niet op basis van hun computermeting). Omdat mijn partner vermoeide ogen blijft hebben willen we nu eens een andere opticien proberen: helder opticiens zit heir niet heel ver vandaan en lijken met 250 euro wel wat duurder maar zeker niet zo duur als sommige andere opticiens. ik heb de volgende vragen:
1. is dit goed genoeg, of is het eigenlijk nogsteeds een soort hans anders qua kwaliteit glazen?
2. Ik zou vooral hun unifocaal comfort-glazen overwegen. nu hebben zij het over een boost zone voor veraf zien, maar ook een boost zone onderin de glazen voor ontspannen kijken op beeldschermen. ik begrijp dit principe echter niet. nu is dat niet zo vreemd omdat ik zelf blind ben, maar mij partner begrijpt het principe als brildrager ook niet echt. weet jij hier meer van, hoe werkt dit? en wat is het verschil tussen die boost zone evoor veraf zien, en die voor op beeldschermen kijken? het lijkt m 2 verschillende uitvoeringen van die boost zone te gaan. over die voor beeldschermen werkt vind ik wat beknipte info bij hoya, maar over boost zone voor veraf zien vidn ik verder niets online.
ik hoop op een reactie van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dicksterk schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:14:
Hier genoeg ervaring met zowel de zelfstandige opticiens, de bekende opticien ketens en de online winkels.
Mijn ervaring is dat het met de kwaliteit helemaal geen ene bal uitmaakt.
Je kunt bij allemaal een goede bril krijgen maar net zo goed de grootste miskoop halen. Behalve dan dat de prijzen gigantisch verschillen met enorme marges. Net zoals met monturen, je hebt ook eigen merk monturen die net zo stevig of hip zijn.

Probeer het eens online voor een bril erbij, deze gaan vaak tot +/- 10. Bevalt het niet dan is het gewoon geld terug. Het is ook fijn voor een goedkope reserve bril. Hier goede ervaringen met Charlie Temple (= ook GrandVision) en Brillen24. Verder zijn er nog Polette, Ace &Tate. Het leuke met online is ook het volop kunnen brillen passen met je smartphone of tablet.

Polette zet het wel heel scherp op hun site. :o

https://www.polette.com/nl/concept
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwZvKBr-BxnoGrd7dOgdm-V9zdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rq6tkPkWB9pQkWqB2qatd5kP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
cri0s schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Een goede gepolariseerde zonnebril van max 100 euro is er niet echt. Vaak is bij de monturen in de categorie sub-100 euro, de kwaliteit niet geweldig. Dit zie je terug in een montuur dat vaker stukgaat of op een bepaald moment niet meer bij te stellen is. Het kunststof lensje krast ook sneller bijvoorbeeld.
Mijn advies zou zijn om na de zomer, medio september/oktober een tocht langs de opticiens te doen om te kijken of er ergens een goeie sale is. Je kunt dan een kwalitatief goede bril scoren met korting.

Bonustip: Kijk voor een zonnebril met echt glas. Dit krast minder snel dan het (vaak) polycarbonaat lensje dat in de voordeligere brillen zit. Je kunt dan bij normaal gebruik echt wel lang doen met een zonnebril, zoals @Thalaron ook al aangeeft. Het fijne van monturen als Ray-Ban, maar ook van andere merken is dat ze goed te herstellen zijn. De icons van Ray-Ban bijvoorbeeld (denk aan de Aviator, Clubmaster) zijn brillen die al sinds jaar en dag in de collectie zitten, maar waar we nog steeds reserveonderdelen voor kunnen bestellen.
ben jij hier nog actief? ik zoek de mening van een vakman, en ik heb veel posts van je gelezen waardoor ik graag je mening wil.
Mijn partner heeft links -12,25 met cilinder -1,75 en rechts -12 met cilinder -1.
we leven op uitkeringsniveau dus vandaar is een dure bril zelden een optie. aangezien de sterkte van mijn partner elke 2 jaar achteruit gaat moet er ook elke 2 jaar een nieuwe bril komen.
Nu hebben we 2,5 maand een bril van eyes&more(waar dus deze oogmeting bijhoort die ik noemde). de volgende problemen spelen:
- het beeld is snel vertekend, in die zin dat bijvoorbeeld even afzetten om schoon te maekn en dan weer opzetten al kan leiden tot tijdelijk geen juiste diepte zien. de vloer lijkt dan in een helling te lopen, dat trekt dan weer weg an een tijdje
- ze kijkt zeker 8 uur per dag naar beedschermen. laptop, smartphone/tablet. als ze zich ontspant ontfocusen de ogen regelmatig, zicht wordt dan wazig even knipperen helpt dan wel weer maar bij opnieuw ontspannen keert het weer terug.
- als ze de bril wat verder afzet, dus iets verder van haar gezicht afschuift lijkt zicht ietss scherper dan in de normale positie
- als e haar rechter oog dichtknijpt kijkt ze met links beduidend vager dan met rechts wanneer ze het linkeroog dichtknijpt.
waar wijzen deze dingen op?
ik overweeg nu toch ene iets duurdere opticien, helder opticiens in oosterhout. ze hebben daar unifocaal comfort glazen met boost zone, dat zou vermoeide ogen bij veelvuldig op schermen kijken moeten tegengaan. jij gebruikte hetzelfde merk glazen dat ik bij hun op de site zie staan, dus dat zou dan goed moeten zijn? denk je dat deze opticien kwalitatief genoeg is? veel meer kunnen we namelijk echt niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Corrigan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Hier genoeg ervaring met zowel de zelfstandige opticiens, de bekende opticien ketens en de online winkels.
Mijn ervaring is dat het met de kwaliteit helemaal geen ene bal uitmaakt.
Je kunt bij allemaal een goede bril krijgen maar net zo goed de grootste miskoop halen. Behalve dan dat de prijzen gigantisch verschillen met enorme marges. Net zoals met monturen, je hebt ook eigen merk monturen die net zo stevig of hip zijn.

Probeer het eens online voor een bril erbij, deze gaan vaak tot +/- 10. Bevalt het niet dan is het gewoon geld terug. Het is ook fijn voor een goedkope reserve bril. Hier goede ervaringen met Charlie Temple (= ook GrandVision) en Brillen24. Verder zijn er nog Polette, Ace &Tate. Het leuke met online is ook het volop kunnen brillen passen met je smartphone of tablet.

Polette zet het wel heel scherp op hun site. :o

https://www.polette.com/nl/concept
[Afbeelding]
al die online stores die je noemt gaan maar tot -10. mijn partner heeft -12 en -12,25
de enige store in de prijsklasse die ji noemt die de sterkte van mijn partner wil leveren is eyelove. daar hebben we dan ook vrijwel altijd een reserve bril van. dat is altijd de reservebril want het systeem van eyelove accepteert enkel kleien ronde monturen met deze sterkte en die vindt mijn partner voor dagelijks gebruik niet zo mooi. we laten eigenlijk ook nooit de oogmeting dar doen, maar zodra die ergenss is gedaan en een niewue bril is besteld nemen we het recempt mee naar eyelove en kopen we een reservebril. dit sinds een hans anders bril ene keer brak, en met dergelijke sterktes kan je echt niet zonder reservebril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Handelingen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:40:
ik vraag dit niet voor dagelijkse bril van mijn partner maar voor reserve zou het wel leuk zijn: weet jij tot hoever gmei gaat in sterktes? kunnen ze ook -12,25 leveren met cilinder -1,75? ik lees overal dat je het recept gewoon in de notities moet bijvoegen maar hoe weet je dan of ze tot zover kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
dicksterk schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:38:
[...]

ik vraag dit niet voor dagelijkse bril van mijn partner maar voor reserve zou het wel leuk zijn: weet jij tot hoever gmei gaat in sterktes? kunnen ze ook -12,25 leveren met cilinder -1,75? ik lees overal dat je het recept gewoon in de notities moet bijvoegen maar hoe weet je dan of ze tot zover kunnen gaan.
Aandacht:(De lens graden bereik:
Sferisch is van + 6.00 ~ -8.00, Cilinder is van 0.00 ~ -2.00, Als de sterkte van uw recept is buiten het bereik, neem contact met ons voordat u de bestelling plaatst en moet u betalen voor de prijs verschil van $10.00 of $20 per paar, als de lenzen nodig speciale aanpassing)
Sferisch>-8.00 of> + 6.00 (Extra USD10 is vereist)
Cilinder>-2.00 of> + 2.00 (Extra USD10 is vereist)
Cilinder>-3.75 of> + 3.75 (Extra USD20 is vereist)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
dicksterk schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Ik lees in dit topic enkele bijdragen van je, en aangezien je al jarenlang in de brillen zit hoop ik dat je me verder kan helpen.
Mijn partner heeft een hoge brilsterkte -12,25 en -175 cilinder links -12 en -1 cilinder rechts. gezien ons inkomen zijn we tot op heden eigenljik altijd naar hans anders, yes&more of eyelove gegaan(naar eyelove altijd met een bestaand recept van een oogmeting, dus niet op basis van hun computermeting). Omdat mijn partner vermoeide ogen blijft hebben willen we nu eens een andere opticien proberen: helder opticiens zit heir niet heel ver vandaan en lijken met 250 euro wel wat duurder maar zeker niet zo duur als sommige andere opticiens. ik heb de volgende vragen:
1. is dit goed genoeg, of is het eigenlijk nogsteeds een soort hans anders qua kwaliteit glazen?
2. Ik zou vooral hun unifocaal comfort-glazen overwegen. nu hebben zij het over een boost zone voor veraf zien, maar ook een boost zone onderin de glazen voor ontspannen kijken op beeldschermen. ik begrijp dit principe echter niet. nu is dat niet zo vreemd omdat ik zelf blind ben, maar mij partner begrijpt het principe als brildrager ook niet echt. weet jij hier meer van, hoe werkt dit? en wat is het verschil tussen die boost zone evoor veraf zien, en die voor op beeldschermen kijken? het lijkt m 2 verschillende uitvoeringen van die boost zone te gaan. over die voor beeldschermen werkt vind ik wat beknipte info bij hoya, maar over boost zone voor veraf zien vidn ik verder niets online.
ik hoop op een reactie van je.
Dermate hoge sterktes zou ik gewoon naar een goede opticien gaan. Geen keten.
En je daar laten informeren.

Hans Anders en Eyelove.. Dat is hetzelfde als voetproblemen hebben. En dan de oplossing zoeken bij de Bristol en de Scapino.

Leuk als het lukt. Maar naw blijf je klachten houden.
Pak een beter product en de klachten kunnen hiermee opgelost worden.

Betreft al die loze kreten hierboven dat het geen bal uit maakt... :+
Ik ga de discussie niet eens meer aan.

Maak al 20+ jaar brillen. Heb Goedkoop. Duur. En heel duur verkocht.
Ik weet exact waar de verschillen zitten en wie deze verschillen merkt.

Voor mij is het heel simpel. Ben je Opticien en wil je veel gezeik? Lekker goedkope producten blijven verkopen aan je klanten.

Wil je vrolijke + tevreden klanten. Vertrek dan zsm naar een zaak waar ze met betere producten werken.

Als een beter product overbodig zou zijn. Dan haalde iedereen z'n schoenen ook bij de Bristol. Want het is een schoen. De maat klopt. En je kan erop lopen. Toch?
8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Lasteraar op 11-07-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Met die sterkte zou het slim zijn om een computerbril te gebruiken met comfortabele ondercorrectie voor werk dichtbij, het ontlast de ogen significant, normale brilsterkte is bedoeld voor scherp zicht op minimaal 6 meter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Lasteraar schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Dermate hoge sterktes zou ik gewoon naar een goede opticien gaan. Geen keten.
En je daar laten informeren.

Hans Anders en Eyelove.. Dat is hetzelfde als voetproblemen hebben. En dan de oplossing zoeken bij de Bristol en de Scapino.

Leuk als het lukt. Maar naw blijf je klachten houden.
Pak een beter product en de klachten kunnen hiermee opgelost worden.

Betreft al die loze kreten hierboven dat het geen bal uit maakt... :+
Ik ga de discussie niet eens meer aan.

Maak al 20+ jaar brillen. Heb Goedkoop. Duur. En heel duur verkocht.
Ik weet exact waar de verschillen zitten en wie deze verschillen merkt.

Voor mij is het heel simpel. Ben je Opticien en wil je veel gezeik? Lekker goedkope producten blijven verkopen aan je klanten.

Wil je vrolijke + tevreden klanten. Vertrek dan zsm naar een zaak waar ze met betere producten werken.

Als een beter product overbodig zou zijn. Dan haalde iedereen z'n schoenen ook bij de Bristol. Want het is een schoen. De maat klopt. En je kan erop lopen. Toch?
8)7
Ik snap je reactie in zijn algemeenheid. maar zoals gezegd, wij hebben gewoon niet het geld voor een heel erg dure opticien. zeker niet omdat de sterkte van mijn partner blijft veranderen elke 2 jaar is er wel weer -0,5 of -1 bij.
ik zoek eigenlijk wat specifieke antworoden betreffende de unifocal comfort galzen die helder opticiens aanbiedt. dit is een kleien lokale opticien met 6 winkels, dus niet echt een groe keten.
wat ik wil weten:
1. zouden deze glazen, die als ik het goed begrepen heb meerdere brandpunten hebben in plaats van 1, beter zijn dan hans anders glazen? zo ja, waarom precies? wat is het specifieke voordel van degelijke glazen voor de ogen van iemand met -12? zal de sterkte er midner door afnemen, zal ze minder vermoeide ogen ehbben? in welk opzicht zal ze verschil merken met kijken?
2. zijn deze glazen goed genoeg, of zijn er nog veel betere glazen? zo ja, wat doen dei dan specifiek nog beter?
ik begrijp je schoenen vergelijking. wat ik dus graag wil weten is specifiek, wat deze glazen beter zouden doen voor mijn partner dan hans anders glazen, hoe merkt ze dat, in hoeverre maakt het verschil op de lange termijn en welk verschil precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Handelingen schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:20:
Met die sterkte zou het slim zijn om een computerbril te gebruiken met comfortabele ondercorrectie voor werk dichtbij, het ontlast de ogen significant, normale brilsterkte is bedoeld voor scherp zicht op minimaal 6 meter afstand.
mijn partner zit wel achter een laptop maar meestal om series te kijken en dat in een relaxstoel waardoor de afstand tot het scheerm ongeveer een mete ris. voglens mij zijn computerbrillen tot 70cm geschikt? zijn computerbrillen enkelvoudig of altijd multifocaal trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
dicksterk schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:09:
[...]

mijn partner zit wel achter een laptop maar meestal om series te kijken en dat in een relaxstoel waardoor de afstand tot het scheerm ongeveer een mete ris. voglens mij zijn computerbrillen tot 70cm geschikt? zijn computerbrillen enkelvoudig of altijd multifocaal trouwens?
Je kunt ook de goedkoopste normale bril kopen voor 20 euro met een sterkte lager dan de huidige sterkte, de sterkte maakt niet uit zolang het maar comfortabel zit op 1 meter afstand en de sterkte lager is dan normaal, de opticien kan hierbij helpen.

Dit is ook wel interessant en misschien het proberen waard: https://www.reddit.com/r/.../index/reducedlensmethod/

[ Voor 8% gewijzigd door Handelingen op 12-07-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
dicksterk schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:02:
[...]

ben jij hier nog actief? ik zoek de mening van een vakman, en ik heb veel posts van je gelezen waardoor ik graag je mening wil.
Mijn partner heeft links -12,25 met cilinder -1,75 en rechts -12 met cilinder -1.
we leven op uitkeringsniveau dus vandaar is een dure bril zelden een optie. aangezien de sterkte van mijn partner elke 2 jaar achteruit gaat moet er ook elke 2 jaar een nieuwe bril komen.
Nu hebben we 2,5 maand een bril van eyes&more(waar dus deze oogmeting bijhoort die ik noemde). de volgende problemen spelen:
- het beeld is snel vertekend, in die zin dat bijvoorbeeld even afzetten om schoon te maekn en dan weer opzetten al kan leiden tot tijdelijk geen juiste diepte zien. de vloer lijkt dan in een helling te lopen, dat trekt dan weer weg an een tijdje
- ze kijkt zeker 8 uur per dag naar beedschermen. laptop, smartphone/tablet. als ze zich ontspant ontfocusen de ogen regelmatig, zicht wordt dan wazig even knipperen helpt dan wel weer maar bij opnieuw ontspannen keert het weer terug.
- als ze de bril wat verder afzet, dus iets verder van haar gezicht afschuift lijkt zicht ietss scherper dan in de normale positie
- als e haar rechter oog dichtknijpt kijkt ze met links beduidend vager dan met rechts wanneer ze het linkeroog dichtknijpt.
waar wijzen deze dingen op?
ik overweeg nu toch ene iets duurdere opticien, helder opticiens in oosterhout. ze hebben daar unifocaal comfort glazen met boost zone, dat zou vermoeide ogen bij veelvuldig op schermen kijken moeten tegengaan. jij gebruikte hetzelfde merk glazen dat ik bij hun op de site zie staan, dus dat zou dan goed moeten zijn? denk je dat deze opticien kwalitatief genoeg is? veel meer kunnen we namelijk echt niet betalen.
Ja ik ben hier nog actief, weliswaar minder vaak, maar bij een mention kom ik uit mijn grot gekropen, haha.
First things first: Ik weet niet goed hoe oud je partner is, maar als ze ouder is dan 25 en haar minsterkte blijft achteruit gaan is een bezoek aan een optometrist aangeraden. In Oosterhout kan ik je Oogwereld Loonen van harte aanbevelen. Het advies is om met dit soort sterkten eens per jaar of eens per twee jaar een oogheelkundig onderzoek te laten doen bij een optometrist. Dit in verband met het risico op netvliesaandoeningen, zoals glaucoom, maculadegeneratie en netvliesloslatingen.
De klachten die je omschrijft passen in ieder geval bij een te sterk aangemeten bril. Zeker als het gaat om het wisselen in focus. Een Eyezen boost glas kan hier wel bij helpen, maar dan moet in de basis de sterkte wel kloppen. Bij een goed aangemeten bril zou er tussen rechts en links geen verschil in scherpte moeten zitten, tenzij dit door pathologie niet mogelijk is. Dat wil zeggen, wanneer de gezichtsscherpte aan het ene oog hoger is dan het andere, kan het zijn dat je aan een oog minder goed ziet. Als dit bij een vorige bril niet het geval was, is de kans groot dat de sterkte niet goed gemeten is. Sowieso is de pasvorm van de nieuwe bril ook heel belangrijk. Is het montuur groter dan de vorige bril? Zijn de glazen misschien dikker dan ze waren in de vorige bril? Dit zijn allemaal facetten die (samen met een sub-optimale oogmeting) kunnen zorgen voor een minder prettige kijkervaring. Niets ten nadelen van Eyes + More, maar de mensen die er werken zijn niet allemaal opticien. Wanneer een oogfout complexer wordt (bij hoge minsterktes bijvoorbeeld) kun je het beste naar een vakbekwaam opticien/optometrist. Als er dan goed gemeten wordt en er is geen reden voor achteruitgang van de minsterkte, dan hoef je normaal gezien niet iedere twee jaar een nieuwe bril omdat de sterkte zoveel achteruit gaat.

Kort samengevat het advies:
- Ga voor de metingen in ieder geval naar een bedrijf met gediplomeerde opticiens of optometristen. Gebruik hiervoor de website: https://www.nuvo-keurmerk.nl/ . Of in jouw geval bijvoorbeeld Oogwereld Loonen in Oosterhout of Van der Assum in Dongen. Hoewel de laatste niet in het overzicht van de Nuvo staat, zijn hier weldegelijk optometristen in dienst.
- Laat vanwege de hoge minsterkte een oogheelkundig onderzoek doen door een optometrist, als dit in het recente verleden nog niet gebeurd is. Doe dit bij voorkeur iedere twee jaar.
- Op basis van de omschreven klachten klopt de huidige bril niet. Niet qua sterkte en misschien ook zelfs wel niet qua inslijp (pupilafstand en hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
dicksterk schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:08:
[...]

Ik snap je reactie in zijn algemeenheid. maar zoals gezegd, wij hebben gewoon niet het geld voor een heel erg dure opticien. zeker niet omdat de sterkte van mijn partner blijft veranderen elke 2 jaar is er wel weer -0,5 of -1 bij.
Kijk.
Ook hier is goedkoop, duurkoop.

Ik zal je een tip geven. Verder moet je het zelf gaan uitvogelen.
De zorgverzekeraar heeft een speciaal potje voor de specialere gevallen. -12 hebben is niet gebruikelijk. Niet iedereen heeft dit. en het gemiddelde ligt behoorlijk lager.

Met -12 kleven er een hoop extra nadelen aan een bril- en of lens vast.
Wanneer jij een medische indicatie kan krijgen van een oogarts voor het dragen van een bril. Dan zal deze bril voor nagenoeg 100% vergoed gaan worden door je zorgverzekeraar.

Let wel. Dit staat niet in je polis. Hiermee moet je in gesprek gaan met je zorgverzekeraar. En met behulp van de oogarts zijn hier wegen voor te bewandelen.

Dan kan er gewoon een goede duurdere bril aangeschaft worden en hoeft het alsnog niks ( meer ) te kosten dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
cri0s schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Ja ik ben hier nog actief, weliswaar minder vaak, maar bij een mention kom ik uit mijn grot gekropen, haha.
First things first: Ik weet niet goed hoe oud je partner is, maar als ze ouder is dan 25 en haar minsterkte blijft achteruit gaan is een bezoek aan een optometrist aangeraden. In Oosterhout kan ik je Oogwereld Loonen van harte aanbevelen. Het advies is om met dit soort sterkten eens per jaar of eens per twee jaar een oogheelkundig onderzoek te laten doen bij een optometrist. Dit in verband met het risico op netvliesaandoeningen, zoals glaucoom, maculadegeneratie en netvliesloslatingen.
De klachten die je omschrijft passen in ieder geval bij een te sterk aangemeten bril. Zeker als het gaat om het wisselen in focus. Een Eyezen boost glas kan hier wel bij helpen, maar dan moet in de basis de sterkte wel kloppen. Bij een goed aangemeten bril zou er tussen rechts en links geen verschil in scherpte moeten zitten, tenzij dit door pathologie niet mogelijk is. Dat wil zeggen, wanneer de gezichtsscherpte aan het ene oog hoger is dan het andere, kan het zijn dat je aan een oog minder goed ziet. Als dit bij een vorige bril niet het geval was, is de kans groot dat de sterkte niet goed gemeten is. Sowieso is de pasvorm van de nieuwe bril ook heel belangrijk. Is het montuur groter dan de vorige bril? Zijn de glazen misschien dikker dan ze waren in de vorige bril? Dit zijn allemaal facetten die (samen met een sub-optimale oogmeting) kunnen zorgen voor een minder prettige kijkervaring. Niets ten nadelen van Eyes + More, maar de mensen die er werken zijn niet allemaal opticien. Wanneer een oogfout complexer wordt (bij hoge minsterktes bijvoorbeeld) kun je het beste naar een vakbekwaam opticien/optometrist. Als er dan goed gemeten wordt en er is geen reden voor achteruitgang van de minsterkte, dan hoef je normaal gezien niet iedere twee jaar een nieuwe bril omdat de sterkte zoveel achteruit gaat.

Kort samengevat het advies:
- Ga voor de metingen in ieder geval naar een bedrijf met gediplomeerde opticiens of optometristen. Gebruik hiervoor de website: https://www.nuvo-keurmerk.nl/ . Of in jouw geval bijvoorbeeld Oogwereld Loonen in Oosterhout of Van der Assum in Dongen. Hoewel de laatste niet in het overzicht van de Nuvo staat, zijn hier weldegelijk optometristen in dienst.
- Laat vanwege de hoge minsterkte een oogheelkundig onderzoek doen door een optometrist, als dit in het recente verleden nog niet gebeurd is. Doe dit bij voorkeur iedere twee jaar.
- Op basis van de omschreven klachten klopt de huidige bril niet. Niet qua sterkte en misschien ook zelfs wel niet qua inslijp (pupilafstand en hoogte).
je verwijst ons naar een optometrist: ijn er specifieke voordelen van een optometrist boven een oogarts? die valt nameljik onder de basisverzekering.
overigens: we zijn ooit bij een oogarts geweest een paar jaar geleden. die heeft de ogen gemeten met druppels die de pupil vergroten. toen kwam hij op -8 maar bij een opticien met pasbril kon mijn partner hier toch echt niet mee zien,, ook niet na een half uurtje rondlopen. we waren toen naar een optometrist in tilburg gestuurd door de oogarsts om dit te proberen. hij gaf aan dat de ogen aan de juiste sterkte die hij had gemeten konden wennen of iets in die geest, herinner het me niet precies. dit bleek echter niet te werken.
gisteren ook bij de meting bij helder opticiens werden we geadviseerd naar de oogarts te gaan. ze vond het verschil tussen de automatische meting per computer, -10, waar mijn partner zeer slecht mee zag, en de metign die ze zelf deed -12,25 waar mij partner wel mee zag, opmerkelijk groot en vond dat en oogarts de meting beter kon doen.
kan het zijn dat je met een professioneel gemeten en dus werkelijkee sterkte, toch niet goed kan zien en met een subjectieve(meting op eigen waarneming van wat je kan zien) wel? waar komt dit dan door en waar moet je dan vanuti gaan?
want idd, die telekns achteruitgaande sterkte is opmerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
dicksterk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:01:
[...]

je verwijst ons naar een optometrist: ijn er specifieke voordelen van een optometrist boven een oogarts? die valt nameljik onder de basisverzekering.
overigens: we zijn ooit bij een oogarts geweest een paar jaar geleden. die heeft de ogen gemeten met druppels die de pupil vergroten. toen kwam hij op -8 maar bij een opticien met pasbril kon mijn partner hier toch echt niet mee zien,, ook niet na een half uurtje rondlopen. we waren toen naar een optometrist in tilburg gestuurd door de oogarsts om dit te proberen. hij gaf aan dat de ogen aan de juiste sterkte die hij had gemeten konden wennen of iets in die geest, herinner het me niet precies. dit bleek echter niet te werken.
gisteren ook bij de meting bij helder opticiens werden we geadviseerd naar de oogarts te gaan. ze vond het verschil tussen de automatische meting per computer, -10, waar mijn partner zeer slecht mee zag, en de metign die ze zelf deed -12,25 waar mij partner wel mee zag, opmerkelijk groot en vond dat en oogarts de meting beter kon doen.
kan het zijn dat je met een professioneel gemeten en dus werkelijkee sterkte, toch niet goed kan zien en met een subjectieve(meting op eigen waarneming van wat je kan zien) wel? waar komt dit dan door en waar moet je dan vanuti gaan?
want idd, die telekns achteruitgaande sterkte is opmerkelijk.
De voordelen van een optometrist in een winkel bij jou in de buurt zijn vooral de toegankelijkheid, de normaal gezien uitstekende oogmetingen en medische brug met de oogarts. Wanneer je bij de oogarts terecht wilt komen, moet dit vaak via de huisarts. Op de dag van de afspraak kom je dan vaak eerst bij een toa, een optometrist, je krijgt druppels, nog een keer optometrist en tot slot bij de oogarts. In dit hele traject bij de oogarts, is de oogmeting vaak een medische oogmeting; men kijkt aan de hand van de autorefractor (dat apparaat waar je in kijkt waar een luchtballon in zit, die automatisch een deel van de sterkte meet) of de scherpte die gehaald wordt goed genoeg is. Dit is vaak zo gepiept, maar is geenszins een goed brilrecept. Dat is eigenlijk het grootste nadeel van een bezoek aan de oogarts. Je hebt goed zicht op de anatomie en eventuele pathologie van het oog, maar het brilrecept laat vaak te wensen over. Wanneer je een optometrist bezoekt bij jouw lokale opticien, dan kan de optometrist wanneer het nodig is een gedruppelde meting doen, zoals ze ook doen in het ziekenhuis. Omdat er meer tijd is, wordt er veel meer tijd genomen om tot een echt goed brilrecept te komen. De optometristen in de winkel hebben doorgaans ook een veel diepere kennis van brillen en brillenglazen; iets wat er in het ziekenhuis nog wel is aan schort.

Als de optometrist de vorige keer aan de hand van een gedruppelde meting een hoeveelheid minder min meet, kan het voorkomen dat de optometrist voorstelt om de hoeveelheid min langzaam af te gaan bouwen. Dus stel voor (ik neem even wat willekeurige sterktes, hier kun je geen rechten aan ontlenen) de meting die gedaan is waar je je huidige bril hebt gekocht is -12. De optometrist meet gedruppeld ineens -8. Dan kan de optometrist een plan opstellen waarmee je langzaamaan van -12 af gaat bouwen richting -8. Zeker als de adaptatie van ineens -12 naar -8 lastig is, dan kiest men er soms voor om (bijvoorbeeld met de hulp van een zachte contactlens) steeds een klein beetje minder sterk te gaan.

Normaal gesproken zit er geen verschil tussen wat jij een professioneel gemeten sterkte en subjectieve meting, noemt. Immers, als wij iemand meten is dat per definitie een professioneel uitgevoerde subjectieve meting. De bedoeling is namelijk, dat wanneer wij meten dit ten allen tijden uitgaat van wat het subject ziet. Er zit wel een verschil waar je deze metingen doet en wie de meting uitvoert. Het kan zijn dat er een groot verschil zit tussen autorefractor (computermeting) en subjectieve meting. Het kan dan ook heel goed zijn dat de subjectieve meting juist gedaan is en dat er een probleem ontstaat met het uiteindelijk geplaatste glas en dat hierdoor kijkklachten ontstaan. Wanneer de sterkte juist is, zou er klachtenvrij veraf gekeken moeten kunnen worden met de bril. Als dit zo is, zou de bril moeten voldoen; dat wil zeggen dat de drager klachtenvrij is bij ver weg kijken (vanaf 2 meter tot in het "oneindige"). Als je partner op een bankje in het park kan zitten en op een relaxte manier recht vooruit kan kijken zonder klachten, dan voldoet de bril.
Wanneer je partner veel schermwerk doet en/of veel moet lezen en de 40 is gepasseerd, dan is een bril specifiek voor die afstanden aan te bevelen. Het kan dan namelijk zijn dat de klachten worden veroorzaakt door een tekort aan scherpstellend vermogen op korte/middellange afstand. We maken dan een bril voor de afstanden waarop vaak gewerkt wordt, als aanvulling op de bestaande bril voor ver weg.

Lang verhaal kort;
De optometrist in je eigen dorp, bij een opticien is toegankelijker als aanspreekpunt. Ze kunnen vaak zorgen voor een traject waarin je sterkte gemonitord blijft en waar je terecht kunt als je uiteindelijk gewenklachten krijgt. Bij de oogarts kom je niet zomaar meer terecht door wachttijden. En als je dan een bril hebt, hoef je niet bij hun aan te kloppen dat de bril niet werkt.
Leg het probleem eens voor bij de zorgverzekering, of overweeg over te stappen per januari naar zorgverzekeraar die hier wel in meedenkt.
Laat de opticien zien wat het zichtprofiel is van je partner; https://www.essilor.nl/help-mij-kiezen zodat er meer nadrukkelijk wordt gekeken naar wat je partner nu echt nodig heeft qua bril.
Last but not least; overweeg ook eens te laten kijken of contactlenzen mogelijk zijn. Hier kun je veel makkelijker van sterkte wisselen dan met een bril en dus ook makkelijker afbouwen in min als dat kan.

Veel tekst, maar hopelijk beantwoord het je vragen. Succces!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Interessant om te lezen hoe pseudomyopia wordt aangepakt. Hoe hertrain je de ogen om in dat bereik weer te accommoderen? Door het niet te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Het is geen kwestie van opnieuw leren accommoderen. Bij pseudomyopie is er vaak sprake van een teveel aan accomoderend vermogen. Door teveel impulsen aan het ciliair lichaam ontstaat er een overschot aan plussterkte van de ooglens. Dit wordt gecorrigeerd met meer min. Je ziet dit vaak ontstaan bij kinderen, die vanwege het teveel aan inspannend vermogen gedruppeld gemeten moeten worden. Hiermee voorkom je dit probleem. We zien steeds vaker dat doordat mensen of gaan "self-medicaten" met meer min door online lenzen/brillen te bestellen zonder eerst een opticien/optometrist te raadplegen, of doordat ze tijdens het meten teveel zelf accommoderen en dit gebeurt zonder dat de opticien het doorheeft, er op latere leeftijd pseudo-myopie optreed.

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste