Flinke hitte kan ervoor zorgen dat de ontspiegeling, indien aanwezig, (sneller) loslaat.DCV191283 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:37:
Een vraagje aan de kenners:
Heb vandaag mijn nieuwe zonnebril opgehaald bij de opticien. Bij het ophalen zei de opticien dat ik de bril beter niet in de auto kan laten liggen op hete dagen. Nou is mijn vorige bril 15 jaar mee gegaan en heeft daarvan denk ik toch 14 jaar in de auto gelegen zonder een probleem. Iemand ervaring dat het inderdaad niet zou kunnen?
Hey mensen heb een vraagje. Zit al een tijdje op zoek naar een bril. En heb bij de grote opticiens rond gekeken en ook bij wat andere kleinere zaakjes. Heb er eindelijk eentje kunne vinden bij mr spex, zocht namelijk een bril met ronde monturen zonder neuspads. Mijn vraag is nu ik door wie wil ik mn glazen zetten? Door mr xpex zelf of bij pearl opticien. Het zit namelijk zo dat ik al jaren bij pearl zit en best tevreden ben met hun service en glazen.
Zit er verschil in? Is verglazen gewoon hetzelde als bij abderen. Of zitten er verschillen? Ook is het zo dat ik bij pearl extra moet betalen mocht ik hun kiezen omdat ik de bril niet bij hun heb gekocht em bij mr spex zit het bij de bril in begrepen.
Please somebody help me
Zit er verschil in? Is verglazen gewoon hetzelde als bij abderen. Of zitten er verschillen? Ook is het zo dat ik bij pearl extra moet betalen mocht ik hun kiezen omdat ik de bril niet bij hun heb gekocht em bij mr spex zit het bij de bril in begrepen.
Please somebody help me
Eerst maar eens even vragen bij Pearle of ze überhaupt glazen in een montuur zetten van Mr. Spex. Het kan zijn dat ze dit uit garantieoverwegingen niet zullen doen.
Als het bij Mr. Spex inbegrepen zit kun je het net zo goed bij Mr. Spex laten doen en als het niet naar wens is alsnog naar een opticien gaan om daar de glazen in te laten slijpen. Als het een montuur is van een bepaald merk, zou je altijd nog eens kunnen kijken of je Pearle locatie niet toevallig hetzelfde montuur heeft of kan inkopen. Help je je locale ondernemer ook nog een klein beetje ;-)
Als het bij Mr. Spex inbegrepen zit kun je het net zo goed bij Mr. Spex laten doen en als het niet naar wens is alsnog naar een opticien gaan om daar de glazen in te laten slijpen. Als het een montuur is van een bepaald merk, zou je altijd nog eens kunnen kijken of je Pearle locatie niet toevallig hetzelfde montuur heeft of kan inkopen. Help je je locale ondernemer ook nog een klein beetje ;-)
BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL
Even een tegenbericht. De “echte” opticien (de duurdere dus) kreeg het niet voor elkaar om mij een goede multifocale bril aan te meten, de goedkopere (parel) wel!Southern Sun schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:22:
[...]
.
Mijn ervaring is wel dat de meeste foute metingen bij de goedkoopste zaken gebeuren, dus vandaar het advies om idd elders opnieuw te laten checken.
En in tegenstelling tot eerdere posts, ik moet aan elke bril wennen (een dag of wat). Zeker mijn eerste multifocale bril, was echt wennen.
Had het al gevraagd en ja ze kunne het doen voor me. Ben er al jaren klant. Hij vertelde me dat ze glazen zetten van Hoya en Rodenstock. Waar Rodenstock ietsjes duurder is. Weet niet of ze ook beter zijn maar volgens hem (pearl medewerker) is Hoya goed genoeg. Maar heb mn brillen altijd al 1.67 en ben tevreden met hun. Ergens las ik hier dat Mister spex Essilor gebruikt. Maar of dat ook zo is...cri0s schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:00:
Eerst maar eens even vragen bij Pearle of ze überhaupt glazen in een montuur zetten van Mr. Spex. Het kan zijn dat ze dit uit garantieoverwegingen niet zullen doen.
Als je alleen een vertesterkte hebt is het verschil tussen die twee niet gigantisch te noemen.Nietdatikweet schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:08:
[...]
Had het al gevraagd en ja ze kunne het doen voor me. Ben er al jaren klant. Hij vertelde me dat ze glazen zetten van Hoya en Rodenstock. Waar Rodenstock ietsjes duurder is. Weet niet of ze ook beter zijn maar volgens hem (pearl medewerker) is Hoya goed genoeg. Maar heb mn brillen altijd al 1.67 en ben tevreden met hun. Ergens las ik hier dat Mister spex Essilor gebruikt. Maar of dat ook zo is...
Mr Spex werkt overigens met Seiko, Hoya en Essilor. Het is waarschijnlijk maar net waar ze het specifieke glas met jouw sterkte op dat moment goed kunnen krijgen.
Mijn advies?
Als je tevreden bent over je lokale Pearle, koop daar lekker de glazen.
Tegenwoordig kan ik niet langer dan 10-12 uur achter mijn pc zitten. In de avond kan ik dan moeilijk een boek lezen of op mijn telefoon kijken.
Gisteren een meting laten doen, +1 met cilinder -0.25 & -0.50. Gelijk een bril besteld, (de goedkoopste om te testen, 20 euro, kansloos natuurlijk, maar goed voor een 1e test)
Nog nooit een bril gehad, maar ik ben bang dat het begin van de ellende is, of ik kan ik mijn ogen nog trainen oid.
Gisteren een meting laten doen, +1 met cilinder -0.25 & -0.50. Gelijk een bril besteld, (de goedkoopste om te testen, 20 euro, kansloos natuurlijk, maar goed voor een 1e test)
Nog nooit een bril gehad, maar ik ben bang dat het begin van de ellende is, of ik kan ik mijn ogen nog trainen oid.
[ Voor 7% gewijzigd door tony-stark op 27-08-2020 10:25 ]
Tipje: de goedkope glazen (niet ontspiegeld, geen coating, etc) zijn inderdaad ellende. Als je straks merkt dat het je helpt, koop dan een goede bril. Dan merk je nauwelijks nog dat je hem draagt!tony-stark schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:10:
Tegenwoordig kan ik niet langer dan 10-12 uur achter mijn pc zitten. In de avond kan ik dan moeilijk een boek lezen of op mijn telefoon kijken.
Het is mogelijk om het gewoon terug te draaien, ook plus.tony-stark schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:10:
https://endmyopia.org/5-tips-to-cure-presbyopia/
Ikzelf heb succes met de oefening in de pdf dat onderaan op de site staat.
Dank! Ziet er interessant uit, ik ga eens op zoek naar meer resources op dit gebied.Manke schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:21:
[...]
Het is mogelijk om het gewoon terug te draaien, ook plus.
https://endmyopia.org/5-tips-to-cure-presbyopia/
Ikzelf heb succes met de oefening in de pdf dat onderaan op de site staat.
Welke opticien verkoopt losse brilrecepten? Vandaag een rondje gelopen langs de lokale brillenmaffia ketens, maar allemaal 'nee mag niet'.
Edit: onafhankelijke opticien gevonden die het wel wil
Edit: onafhankelijke opticien gevonden die het wel wil
[ Voor 17% gewijzigd door HallonRubus op 09-09-2020 11:11 ]
Die bij mij in de buurt kennelijk dus wel: kon absoluut niet volgens de medewerkerManke schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:28:
Speksavers doet ook niet moeilijk.
Een oogmeting bij Specsavers is altijd gratis en zonder verplichtingenHallonRubus schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:41:
[...]
Die bij mij in de buurt kennelijk dus wel: kon absoluut niet volgens de medewerker
https://www.specsavers.nl/oogzorg/oogmeting
Maar ja, de brillenmaffia hè.
Klopt, ik heb het van te voren nog uitgezocht of het mogelijk was, maar bij zowel de Specsavers, Eye Wish en Hans Anders kon het volgens het personeel ineens niet zodra ik aangaf alleen een los recept te willen kopen, ook al is het volgens de website allemaal mogelijk.Carfanatic schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:12:
[...]
Een oogmeting bij Specsavers is altijd gratis en zonder verplichtingen
https://www.specsavers.nl/oogzorg/oogmeting
Maar ja, de brillenmaffia hè.
https://www.specsavers.nl...oogmetingen-opticiens.pdf zie onder 'Zonder bril geen recept'
Ik heb begrepen van mijn opticien (geen keten) en via mijn moeder haar opticien (Hans Anders) dat Hoya er verschillende lijnen op na houdt die niet bij alle opticiens verkrijgbaar zijn (zeg maar een budget/mid voor ketens en een high end lijn voor de duurdere winkels)
Dit verhaal werd via Hans Anders bevestigd aangezien zij aangaven dat ze namelijk niet mijn sterkte met dikte (lees extra dun) etc konden leveren.
Van mijn opticien begreep ik ook weer dat Rodenstock tegenwoordig minder is kwa kwaliteit en ontwikkeling.
Hij was vroeger fan van Rodenstock maar volgens hem doet Hoya veel meer aan research (coatings etc) en Rodenstock is een beetje blijven hangen met productie technieken etc (zoals je dat wel vaker ziet bij dit soort Duitse bedrijven).
Dit verhaal werd via Hans Anders bevestigd aangezien zij aangaven dat ze namelijk niet mijn sterkte met dikte (lees extra dun) etc konden leveren.
Van mijn opticien begreep ik ook weer dat Rodenstock tegenwoordig minder is kwa kwaliteit en ontwikkeling.
Hij was vroeger fan van Rodenstock maar volgens hem doet Hoya veel meer aan research (coatings etc) en Rodenstock is een beetje blijven hangen met productie technieken etc (zoals je dat wel vaker ziet bij dit soort Duitse bedrijven).
Ik mag er weer aan geloven: nieuwe bril, want m'n ogen, vooral links, zijn in de 4 jaar dat ik m'n huidige bril heb behoorlijk achteruit gegaan. Maar, vanwege cilinder, + én - moet ik dus multifocale glazen. Deze zijn zelfs bij Pearl of Specsavers erg duur. Vraag me af of daar een oplossing voor is...
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Je bent al vaak genoeg gewaarschuwd om deze dingen niet te spammen.
[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 29-09-2020 17:16 ]
in het ooglezertopic ivm offtopic, hier is het de 1e keer.
alixp is het goedkoopst, ook multifocaal met cilinder.
alixp is het goedkoopst, ook multifocaal met cilinder.
[ Voor 32% gewijzigd door Manke op 29-09-2020 18:31 ]
Je zou eens bij Ace & Tate kunnen kijken. Ik heb daar destijds mijn bril gekocht (wel alleen - sterkte, met cilinder, niet multifocaal dus). Ik ben erg tevreden over hun service.Ardana schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:31:
Ik mag er weer aan geloven: nieuwe bril, want m'n ogen, vooral links, zijn in de 4 jaar dat ik m'n huidige bril heb behoorlijk achteruit gegaan. Maar, vanwege cilinder, + én - moet ik dus multifocale glazen. Deze zijn zelfs bij Pearl of Specsavers erg duur. Vraag me af of daar een oplossing voor is...
Denk dat het in ieder geval de moeite waard is om even te gaan kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Rik. op 01-10-2020 18:14 ]
Thnx voor de tip, maar ik vind de brillen echt lelijk. Ik heb nu deze bril: https://www.specsavers.nl/brillen/marjoram?sku=30510661 en dat is al 'n concessie voor mij: ik had een mooiere (iets drukker), maar daar sprongen steeds schilfertjes af, dus toen moest ik 'n nieuwe nemen.Rik. schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:13:
[...]
Je zou eens bij Ace & Tate kunnen kijken. Ik heb daar destijds mijn bril gekocht (wel alleen - sterkte, met cilinder, niet multifocaal dus). Ik ben erg tevreden over hun service.
Denk dat het in ieder geval de moeite waard is om even te gaan kijken.
Ik plaats zo de laatst 5 (-1, die ligt in de auto, geen zin om hem te pakken) brillen, dan snap je wellicht 'n beetje wat ik zoek: niet té opvallend / dik, maar wel met iets extra's, iets extravagants, iets gewaagds.
:strip_exif()/f/image/sUmZCoFXEJgBJMHyp55keMcb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/49lbN6XYCkGTGB1x1wB3tu4q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 01-10-2020 18:48 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ah ja dan zoek je inderdaad iets totaal anders. Ik zie vaak ook dingen voorbij komen over Charlie Temple maar weet niet of dat wat is, heb er zelf nog nooit iets besteld.Ardana schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:47:
[...]
Thnx voor de tip, maar ik vind de brillen echt lelijk. Ik heb nu deze bril: https://www.specsavers.nl/brillen/marjoram?sku=30510661 en dat is al 'n concessie voor mij: ik had een mooiere (iets drukker), maar daar sprongen steeds schilfertjes af, dus toen moest ik 'n nieuwe nemen.
Ik plaats zo de laatst 5 (-1, die ligt in de auto, geen zin om hem te pakken) brillen, dan snap je wellicht 'n beetje wat ik zoek: niet té opvallend / dik, maar wel met iets extra's, iets extravagants, iets gewaagds.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moscot LemtoshElcaptain schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:46:
Weet iemand toevallig welke Brillenmerk Jan Kooijman hier draagt?
[Afbeelding]
Dank je wel Zacht! Dit is een van de mooiste brillen dat ik heb gezien.
Als je een leesbril hebt met sterkte 3, welke sterkte is dan nodig voor een PC bril ?
Raar, want met de +3 leesbril is de text op mijn laptop slecht leesbaar, terwijl ik er wel perfect de krant mee kan lezen.Manke schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:51:
+3, maar je kan ook minder proberen voor minder spanning en meer comfort.
Ongeveer +2 want beeldscherm staat verder weg (ervan uitgaande dat +3 voor nabij goed gaat).Manke schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:51:
+3, maar je kan ook minder proberen voor minder spanning en meer comfort.
Oh ja.
Of misschien geen bril? +3 heeft een brandpunt op 1/3m, als je tot 1/3m correctie nodig hebt, heb je het bij 60-80cm (schermafstand) misschien niet nodig.
Een opticien kan je precieze sterkte meten, je kan het ook zelf met liniaal of meetlint proberen voor een schatting: van neusbrug tot het punt dat je onscherp overgaat to scherp, 1 gedeeld door die afstand is wat je nodig hebt voor een bril, vgm zit het met plus was ingewikkelder dan met min.
google ook eens ray gottlieb pdf
Of misschien geen bril? +3 heeft een brandpunt op 1/3m, als je tot 1/3m correctie nodig hebt, heb je het bij 60-80cm (schermafstand) misschien niet nodig.
Een opticien kan je precieze sterkte meten, je kan het ook zelf met liniaal of meetlint proberen voor een schatting: van neusbrug tot het punt dat je onscherp overgaat to scherp, 1 gedeeld door die afstand is wat je nodig hebt voor een bril, vgm zit het met plus was ingewikkelder dan met min.
google ook eens ray gottlieb pdf
Vorige week m'n ogen (voor het eerst) laten testen. Ik had verwacht dat ze dit met een autorefractor zouden doen. De test was echter met een Foropter (zo'n grote bril met draaibare lenzen). Dit was helaas geen succes, ik kreeg wisselende / onduidelijke resultaten. Dat is ook logisch, want deze meting is subjectief. Ik heb druppels meegekregen en over een week mag ik weer meten. Op zich prima geholpen en ook eerlijk om niet direct een bril aan te smeren.
Achteraf vind ik het toch wel vreemd waarom niet een objectieve meting is gedaan. Die vraag schoot me ook niet te binnen toen ik er was. Iemand hier die daar wat over kan zeggen? Elke brillenzaak heeft toch zo'n ding?
Achteraf vind ik het toch wel vreemd waarom niet een objectieve meting is gedaan. Die vraag schoot me ook niet te binnen toen ik er was. Iemand hier die daar wat over kan zeggen? Elke brillenzaak heeft toch zo'n ding?
Een autorefractor is niet 100% nauwkeurig en de uitslag is dus niet echt geschikt om over te nemen als definitieve afwijking, het dient als startpunt voor de subjectieve meting met lenzen.
Als je nooit eerder een bril hebt gedragen, dan is de kans groot dat je nu alleen pseudo-myhopia, of nearwork-induced transient myopia hebt, en geen axiale myopie, of lens induced myopia.
Probeer eens een leesbril of computer-bril met + lenzen voor wat focus challenge.
Als je nooit eerder een bril hebt gedragen, dan is de kans groot dat je nu alleen pseudo-myhopia, of nearwork-induced transient myopia hebt, en geen axiale myopie, of lens induced myopia.
Probeer eens een leesbril of computer-bril met + lenzen voor wat focus challenge.
Is er nog een "magische" en veilige methode om krasjes uit een glazen bril te polijsten?
Is het überhaupt haalbaar zonder de specs van de glazen te veranderen?
Ik heb gegoogled, opticiens raden het af en verder staan er allerlei wonder methodes online.
Op het forum hier heb ik ook gezocht met wat trefwoorden.
Is het überhaupt haalbaar zonder de specs van de glazen te veranderen?
Ik heb gegoogled, opticiens raden het af en verder staan er allerlei wonder methodes online.
Op het forum hier heb ik ook gezocht met wat trefwoorden.
[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-12-2020 20:30 ]
Al vele jaren heb ik lenzen, in ongewijzigde sterkte. Voor een fiets bril op sterkte was ik onlangs bij de opticien waar de cilinder - 2.50 gemeten werd in plaats van de huidige - 2.75 van m'n lenzen (waar ik probleemloos mee zie). Nu wil ik een bril bestellen hij een online shop, maar twijfel ik welke cilinder in te vullen. Die van m'n lenzen, of van m'n fietsbril, met beide zie ik goed. Zal een 0.25 noemenswaardig verschil maken?
Was echt alweer een tijd op zoek naar een nieuwe bril, al paar keer langs de plaatselijke brillentoko geweest, een toptent in de regio. Ook andere opticiens bezocht, maar niks van m'n gading gevonden, ook lastig met corona altijd. Afgelopen zaterdag na een paar maanden weer een afspraak gemaakt, dit keer bij m'n favoriete persoon daar. Weer een goede oogmeting gehad en hop op brillenjacht, heerlijk rustig en tijd genoeg.
Hij weet wat ik voor een type ben en wat ik niet wil, voor de rest: verras me maar! En ook deze ronde is dat weer prima gelukt. Bijna een jaar mak aan op brillenjacht geweest en nu in een uurtje een mooi deal beklonken. Sterkte was nog hetzelfde als paar jaar geleden, voor de rest ook geen gekke afwijkingen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e6pniHUVu8qAKGZyhDOvkGPI.jpg?f=user_large)
Uitgekomen bij het 'mooie' merk Cutler and Gross, misschien bij iemand bekend van de Kingsman-films. Heel anders dan m'n huidige bril en brillen hiervoor, maar wel weer lekker CLB-stijl! Fijn wel weer, iets moois om naar uit te kijken en dan kan ik m'n huidige bril eindelijk weer inzetten als reservebril. M'n bril daarvoor was mee op wintervakantie in Canada, na wat snowboarden en andere avonturen in dat wonderlijke landschap.
Fijn weer zo'n nieuw 'sieraad', ook omdat ik regelmatig video's opneem, helemaal blij weer
Hij weet wat ik voor een type ben en wat ik niet wil, voor de rest: verras me maar! En ook deze ronde is dat weer prima gelukt. Bijna een jaar mak aan op brillenjacht geweest en nu in een uurtje een mooi deal beklonken. Sterkte was nog hetzelfde als paar jaar geleden, voor de rest ook geen gekke afwijkingen.
Naar:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e6pniHUVu8qAKGZyhDOvkGPI.jpg?f=user_large)
Uitgekomen bij het 'mooie' merk Cutler and Gross, misschien bij iemand bekend van de Kingsman-films. Heel anders dan m'n huidige bril en brillen hiervoor, maar wel weer lekker CLB-stijl! Fijn wel weer, iets moois om naar uit te kijken en dan kan ik m'n huidige bril eindelijk weer inzetten als reservebril. M'n bril daarvoor was mee op wintervakantie in Canada, na wat snowboarden en andere avonturen in dat wonderlijke landschap.
Fijn weer zo'n nieuw 'sieraad', ook omdat ik regelmatig video's opneem, helemaal blij weer
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Het beste is om samen met de opticien met een testlenskit een diopter te vinden die lager is dan gemeten maar waar je ideaal mee ziet. Overcorrectie betekent meestal achteruitgaan vd ogen (en iets ondergecorrigeerd is minder achteruitgang en in sommige gevallen vooruitgang).JBS schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:37:
Al vele jaren heb ik lenzen, in ongewijzigde sterkte. Voor een fiets bril op sterkte was ik onlangs bij de opticien waar de cilinder 2.50 gemeten werd in plaats van de huidige 2.75 van m'n lenzen (waar ik probleemloos mee zie). Nu wil ik een bril bestellen hij een online shop, maar twijfel ik welke cilinder in te vullen. Die van m'n lenzen, of van m'n fietsbril, met beide zie ik goed. Zal een 0.25 noemenswaardig verschil maken?
Allereerst: betreft min-cilinder, zojuist aangepast in m'n post.Manke schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:34:
[...]
Het beste is om samen met de opticien met een testlenskit een diopter te vinden die lager is dan gemeten maar waar je ideaal mee ziet. Overcorrectie betekent meestal achteruitgaan vd ogen (en iets ondergecorrigeerd is minder achteruitgang en in sommige gevallen vooruitgang).
Pakweg anderhalf jaar geleden een intake sessie gehad voor het laseren van m'n ogen, en ik zie dat cilinder daar destijds - 3.00, en - 3.75 gemeten is in plaats van - 2.75 van m'n lenzen en - 2.50 van recente fietsbril. Merkwaardig.
De sterkte is dan weer wel overal nagenoeg gelijk.
Dit vind ik toch wel een van de strakste randloze modellen:

Ja ik weet het, Agent Smith van The Matrix.
Lang gezocht naar een vergelijkbare bril voor gebruik met normale transparante glazen of meekleurende glazen, maar geen enkele opticien heeft ook maar iets wat er in de buurt komt.
Alleen als zonnebril her en der te koop, maar dat zijn allemaal goedkope Chinese fabrikaten.

Ja ik weet het, Agent Smith van The Matrix.
Lang gezocht naar een vergelijkbare bril voor gebruik met normale transparante glazen of meekleurende glazen, maar geen enkele opticien heeft ook maar iets wat er in de buurt komt.
Alleen als zonnebril her en der te koop, maar dat zijn allemaal goedkope Chinese fabrikaten.
En nog even een eigen fotootje, wel zo leuk:CLB schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:26:
Was echt alweer een tijd op zoek naar een nieuwe bril, al paar keer langs de plaatselijke brillentoko geweest, een toptent in de regio. Ook andere opticiens bezocht, maar niks van m'n gading gevonden, ook lastig met corona altijd. Afgelopen zaterdag na een paar maanden weer een afspraak gemaakt, dit keer bij m'n favoriete persoon daar. Weer een goede oogmeting gehad en hop op brillenjacht, heerlijk rustig en tijd genoeg.
[...]
Naar:
[Afbeelding: Cutlers and Gross 0822 - Dark Turtle]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wBrK1c2s4SJ2kCdNvSOmdz24.jpg?f=user_large)
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Wat is het probleem? Randloos genoeg te krijgen, vorm glazen kunnen ze ook na maken.Tranquility schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:14:
Dit vind ik toch wel een van de strakste randloze modellen:
[Afbeelding]
Ja ik weet het, Agent Smith van The Matrix.![]()
1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
Heb sinds een jaar een fraaie bril (heb wat cilinder) en nu het mooier weer begint te worden wil ik mijn zonnebril vervangen door een zonnebril op sterkte.
Vervelende is dat ik enorm verwend ben door mijn huidige zonnebril (Serengeti bril met o.a. polarisatie, kleur aanpassen op basis van licht, etc.).
Wil ik dezelfde glazen van Serengeti op sterkte komt dat op een bedrag van €660 voor alleen de glazen!
Eerste reactie is dat het van de zotte is, maar ik ben zo verwend door het glas. Als ik mijn vorige Ray-ban op zet (ligt nu als "nood zonnebril" in het handschoenenkastje van mijn auto), dan schrik ik elke keer weer hoe beroerd dat eigenlijk kijkt als je de Serengeti gewend bent.
Nu raadde de opticien mij "high contrast" glazen van Zeiss aan met ook polarisatie, kleur-aanpassing etc.
Die kwamen neer op €190 per glas, dus €380.
Ik zit zo in dubio wat te doen....... 660 euro is zoveel geld, maar die glazen kijken zo ontzettend fijn.
Vervelende is dat ik enorm verwend ben door mijn huidige zonnebril (Serengeti bril met o.a. polarisatie, kleur aanpassen op basis van licht, etc.).
Wil ik dezelfde glazen van Serengeti op sterkte komt dat op een bedrag van €660 voor alleen de glazen!
Eerste reactie is dat het van de zotte is, maar ik ben zo verwend door het glas. Als ik mijn vorige Ray-ban op zet (ligt nu als "nood zonnebril" in het handschoenenkastje van mijn auto), dan schrik ik elke keer weer hoe beroerd dat eigenlijk kijkt als je de Serengeti gewend bent.
Nu raadde de opticien mij "high contrast" glazen van Zeiss aan met ook polarisatie, kleur-aanpassing etc.
Ik zit zo in dubio wat te doen....... 660 euro is zoveel geld, maar die glazen kijken zo ontzettend fijn.
Ik zou het toch doenPdeBie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:49:
Heb sinds een jaar een fraaie bril (heb wat cilinder) en nu het mooier weer begint te worden wil ik mijn zonnebril vervangen door een zonnebril op sterkte.
[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 02-04-2021 14:54 ]
@Southern Sun inmiddels poosje verder er bij meerdere opticiens diverse glazen geprobeerd. De Serengeti is gewoon TE goed.
Dus vrees dat ik toch maar even pijn moet lijden en budgetten voor andere zaken bij moet stellen.
Dus vrees dat ik toch maar even pijn moet lijden en budgetten voor andere zaken bij moet stellen.
Mensen hier die harde lenzen dragen?
Ik heb sinds vorig jaar harde lenzen ontvangen en al enkele keren terug geweest omdat ze niet altijd comfortabel zaten. De laatste aanpassing zou volgens de specialist goed passen, maar op 1 of andere manier blijft de lens niet mooit op zijn plaats maar draait hij. De ene dag blijft hij mooi zitten en de andere keer draait hij wanneer ik bv knipper. Ik weet dat hij draait omdat er op de lens een zwart puntje is gebrand of gelasert. Weet niet waarvoor dat dient maar daardoor zie ik wel dat de lens niet mooi blijft zitten.
Door de beweging begint de lens dan wat te irriteren want je voelt dat wel bewegen. Wanneer de lens blijft zitten, kan ik hem verdragen maar als hij ronddraait niet… zeer vreemd.
Ik heb sinds vorig jaar harde lenzen ontvangen en al enkele keren terug geweest omdat ze niet altijd comfortabel zaten. De laatste aanpassing zou volgens de specialist goed passen, maar op 1 of andere manier blijft de lens niet mooit op zijn plaats maar draait hij. De ene dag blijft hij mooi zitten en de andere keer draait hij wanneer ik bv knipper. Ik weet dat hij draait omdat er op de lens een zwart puntje is gebrand of gelasert. Weet niet waarvoor dat dient maar daardoor zie ik wel dat de lens niet mooi blijft zitten.
Door de beweging begint de lens dan wat te irriteren want je voelt dat wel bewegen. Wanneer de lens blijft zitten, kan ik hem verdragen maar als hij ronddraait niet… zeer vreemd.
Een zonnebril is gezien de UV straling steeds belangrijker, maar je antwoord zit al in je vraag. Je bent degene die het budget bepaald. Maar als je voor de duurdere gaat, dan wil je uiteraard wel dat het echt helemaal goed gaat, en krijgt waarvoor je betaalt. Ben wel benieuwd nu het inmiddels zo zonnig is buiten welke beslissing je hebt genomen.PdeBie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:49:
Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"
Als je astigmatisme hebt, en de lens is daarop aangepast, dan moet de lens wel gaan draaien in de juiste as en juiste graad. Dat kan betekenen dat er als het ware een soort gewichtje in de lens zit, waardoor de lens gaat draaien in je oog, met dit gewichtje aangetrokken door de zwaartekracht. Heb in 2009 ook harde lenzen gehad, maar werkte helaas niet. Hoe dit bij zachte lenzen gaat weet ik niet.pina schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 23:24:
Mensen hier die harde lenzen dragen?
Inderdaad het lijkt een element genoemd te worden, dat de lens in de juiste positie brengt, dit hoort bij het ontwerp denk ik.Er zijn nog een aantal belangrijke zaken waarmee u rekening moet houden:
Pasvorm is vooral van cruciaal belang voor torische contactlenzen
Aangezien torische contactlenzen een bepaalde richting hebben, moeten ze op de juiste manier op uw oog blijven zitten. Fabrikanten ontwerpen torische contactlenzen met elementen waardoor uw lenzen op hun plek blijven, zoals:
Dunne en dikke vlakken
Afgevlakte lens, waarbij een stukje aan de onderkant van de lens is weggehaald
Ballast, waarbij de lens iets dikker of zwaarder is
Dat betekent dat het aanmeten van de contactlenzen op uw ogen zelfs nog belangrijker is dan anders. Torische contactlenzen hebben een middenas, net als de evenaar op de aarde, waardoor uw zichtlijn scherp blijft. Als uw lenzen niet goed zijn aangemeten en verschuiven, dan beïnvloedt dat de gezichtsscherpte.
Bron en leesvoer: https://coopervision.nl/o...ctlenzen-wat-u-moet-weten
Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"
Ow ja wauw, ik was dit topic al weer helemaal vergetenTerry A Davis schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:30:
[...]
Een zonnebril is gezien de UV straling steeds belangrijker, maar je antwoord zit al in je vraag. Je bent degene die het budget bepaald. Maar als je voor de duurdere gaat, dan wil je uiteraard wel dat het echt helemaal goed gaat, en krijgt waarvoor je betaalt. Ben wel benieuwd nu het inmiddels zo zonnig is buiten welke beslissing je hebt genomen.

Uiteindelijk ben ik niet voor de Serengeti gegaan, maar ben ik voor "goedkopere" glazen gegaan. Om precies te zijn de Rodenstock Road Sun (https://www.rodenstock.nl/nl/nl/autobril.html).
En de reden dat ik voor deze ben gegaan is dat het simpelweg een enorm deel van de prijs scheelde. Ik kon het prijsverschil na vele nachten slapen (eerder wakker liggen) niet verantwoorden voor mijzelf. Was nu 187 euro kwijt voor 2 glazen. Heb er nog een leuk montuur bij uitgezocht en was nog steeds veel minder kwijt dan wat ik alleen voor de Serengeti kwijt zou zijn geweest.
Aangezien dit topic over brillen gaat, en er ook over Serengeti zonnebrillen gepraat wordt, hierbij maar even mijn vraag.
Ik heb enkele jaren geleden een Serengeti Martino gekocht. Deze was te smal, dus heb ik een breder model dat er redelijk hetzelfde uitziet gekocht, de Serengeti Ferrara 7894 (Size: Lens- 58 x 40 x 64 | Temple: 130)

Ik was toen specifiek op zoek naar gepolariseerde glazen, en het photochrome aspect sprak me ook aan. In de praktijk heb je hier in de auto weinig aan, omdat de voorruit de meeste UV stralen blokkeert en het photochrome effect dus nauwelijks zichtbaar optreedt.
Het is nog wel een erg fijne bril, en ik draag hem graag tijdens woon-werk verkeer in de auto (heb last van fel licht als ik nog niet zo wakker ben). Het haalt de scherpte van het omgevingslicht er af, en zorgt voor beter contrast dan zonder bril. Dat is dus ook bij schemer of slecht weer erg fijn.
Voor echte zonnige dagen is hij echter te licht. Ik heb er daarom een hele simpele Polaroid P8158-A bijgekocht. Deze is een stukje donkerder, maar extreem lichtgewicht en heel flexibel:

Hoewel deze beter zicht geeft, vind ik het hele extreme lage gewicht en de flexibiliteit best irritant. Ook blokkeert deze bril een beetje zicht naar schuinachter bij omkijken voor een baanwissel. Het voordeel is wel dat hij ook vrij veel strooilicht van opzij blokkeert.
Ik ben nu op zoek naar een bril die deze eigenschappen een beetje combineert. Gewenste eigenschappen:
- heel breed (ik gok 13 cm? hoofdomtrek 63cm)
- gepolariseerde glazen
- breed inzetbaar in veel lichtomstandigheden
- stevig maar niet te zwaar (maar ook niet extreem licht)
- bij voorkeur glazen glazen.
Heeft iemand een idee waar ik dit het best kan vinden? Budget is rekbaar maar niet oneindig
Ik heb enkele jaren geleden een Serengeti Martino gekocht. Deze was te smal, dus heb ik een breder model dat er redelijk hetzelfde uitziet gekocht, de Serengeti Ferrara 7894 (Size: Lens- 58 x 40 x 64 | Temple: 130)

Ik was toen specifiek op zoek naar gepolariseerde glazen, en het photochrome aspect sprak me ook aan. In de praktijk heb je hier in de auto weinig aan, omdat de voorruit de meeste UV stralen blokkeert en het photochrome effect dus nauwelijks zichtbaar optreedt.
Het is nog wel een erg fijne bril, en ik draag hem graag tijdens woon-werk verkeer in de auto (heb last van fel licht als ik nog niet zo wakker ben). Het haalt de scherpte van het omgevingslicht er af, en zorgt voor beter contrast dan zonder bril. Dat is dus ook bij schemer of slecht weer erg fijn.
Voor echte zonnige dagen is hij echter te licht. Ik heb er daarom een hele simpele Polaroid P8158-A bijgekocht. Deze is een stukje donkerder, maar extreem lichtgewicht en heel flexibel:

Hoewel deze beter zicht geeft, vind ik het hele extreme lage gewicht en de flexibiliteit best irritant. Ook blokkeert deze bril een beetje zicht naar schuinachter bij omkijken voor een baanwissel. Het voordeel is wel dat hij ook vrij veel strooilicht van opzij blokkeert.
Ik ben nu op zoek naar een bril die deze eigenschappen een beetje combineert. Gewenste eigenschappen:
- heel breed (ik gok 13 cm? hoofdomtrek 63cm)
- gepolariseerde glazen
- breed inzetbaar in veel lichtomstandigheden
- stevig maar niet te zwaar (maar ook niet extreem licht)
- bij voorkeur glazen glazen.
Heeft iemand een idee waar ik dit het best kan vinden? Budget is rekbaar maar niet oneindig
[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 02-07-2021 11:01 ]
Tot mijn recente aankoop, kocht ik mijn brillen altijd bij Pearl. Met name vanwege hun aanbiedingen van 2e bril gratis, etc. Meestal was ik (naar ik me herinner) zo'n 800 à 900 euro kwijt vanwege multifocaal, extra dun, etc. Nu heb ik vorige week voor het eerst twee brillen (normaal en zonnebril) besteld bij een kleinere keten (Groeneveld), omdat ik weg was van een speciaal montuur en mijn vriendin er erg goed was geholpen bij haar aankoop. Maar ik ben dus echt 2 tot 3 keer duurder uit dan bij Pearl. Nu zeggen zij, en ik geloof ze ook ergens wel, dat de kwaliteit beter zal zijn. En ik moet zeggen: het opmeten en aankoopproces gaat wel met veel meer aandacht, tijid en advies dan bij Pearl. Maar nu, mijn vraag: wat zijn jullie doorgaans kwijt bij een zaak anders dan de grote ketens (Pearl, Hans Anders, Specsavers, etc)?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Ik ben zelf opticien, en ik kan beamen wat jouw opticien zegt. Een montuur bij Pearl is soms nog geen twee tientjes, en uit mijn ervaring echt bagger materiaal. Hetzelfde geldt voor de glazen, die waarschijnlijk wel iets meer kosten dan twee tientjes.Cass Casey schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:46:
Tot mijn recente aankoop, kocht ik mijn brillen altijd bij Pearl. Met name vanwege hun aanbiedingen van 2e bril gratis, etc. Meestal was ik (naar ik me herinner) zo'n 800 à 900 euro kwijt vanwege multifocaal, extra dun, etc. Nu heb ik vorige week voor het eerst twee brillen (normaal en zonnebril) besteld bij een kleinere keten (Groeneveld), omdat ik weg was van een speciaal montuur en mijn vriendin er erg goed was geholpen bij haar aankoop. Maar ik ben dus echt 2 tot 3 keer duurder uit dan bij Pearl. Nu zeggen zij, en ik geloof ze ook ergens wel, dat de kwaliteit beter zal zijn. En ik moet zeggen: het opmeten en aankoopproces gaat wel met veel meer aandacht, tijid en advies dan bij Pearl. Maar nu, mijn vraag: wat zijn jullie doorgaans kwijt bij een zaak anders dan de grote ketens (Pearl, Hans Anders, Specsavers, etc)?
***members only***
Je moet dus inderdaad vooral naar de kwaliteit kijken: de glazen die je nu hebt zijn (hoogstwaarschijnlijk) van een stuk betere kwaliteit dan de glazen van Pearl. Dan heb ik het over de coating en ontspiegeling, maar ook kijkcomfort. Als ik zo naar de prijs kijk die je hebt betaald, ga ik er vanuit dat het ‘de beste’ glazen zijn, waar je weinig vertekening hebt bij de overgang vertedeel naar leesdeel. Ik ben dus ook benieuwd of je daar een groot verschil in merkt t.o.v. de glazen van Pearl.
Ook in de meting zit inderdaad een groot verschil: je krijgt geen snelle, maar een uitgebreide meting door gediplomeerde opticiens (bij grote ketens zoals Pearl, Hans Anders en Specsavers is dit niet standaard).
Ik vind het enerzijds lastig om te vergelijken, aangezien mijn oude glazen er al zo’n zeven of acht jaar op hadden zitten, dus sowieso qua coating niet te vergelijken met mijn nieuwe glazen. Maar deze glazen zijn wel erg helder. Ik hoop dat de coating lang mee gaat.Myp! schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:03:
[...]
Ik ben zelf opticien, en ik kan beamen wat jouw opticien zegt. Een montuur bij Pearl is soms nog geen twee tientjes, en uit mijn ervaring echt bagger materiaal. Hetzelfde geldt voor de glazen, die waarschijnlijk wel iets meer kosten dan twee tientjes.
Je moet dus inderdaad vooral naar de kwaliteit kijken: de glazen die je nu hebt zijn (hoogstwaarschijnlijk) van een stuk betere kwaliteit dan de glazen van Pearl. Dan heb ik het over de coating en ontspiegeling, maar ook kijkcomfort. Als ik zo naar de prijs kijk die je hebt betaald, ga ik er vanuit dat het ‘de beste’ glazen zijn, waar je weinig vertekening hebt bij de overgang vertedeel naar leesdeel. Ik ben dus ook benieuwd of je daar een groot verschil in merkt t.o.v. de glazen van Pearl.
Ook in de meting zit inderdaad een groot verschil: je krijgt geen snelle, maar een uitgebreide meting door gediplomeerde opticiens (bij grote ketens zoals Pearl, Hans Anders en Specsavers is dit niet standaard).
Ik heb niet “de beste” glazen. Had nog een stap duurder kunnen gaan, maar dat werd afgeraden. Wel zijn deze glazen iets duurder omdat ze enigszins flexibel zijn. Ik heb namelijk “geen” montuur. Of wel: pootjes en brug die in de glazen gemonteerd zijn.
Maar bedankt voor je reactie! Had ondertussen ook van mijn broer begrepen dat hij ook dit soort prijzen betaalt. Maar die heeft -8 of zo en extra dunne glazen. En hij pochte of Zeiss glazen, maar toen ik vroeg wat je daarvan merkt, kreeg ik geen reactie meer. Ik weet overigens het merk van mijn glazen niet. Ben niet zo van de merken.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Heel fijn dat er een thread over dit is...want ik begin gek te worden hier.
Al heel wat jaartjes draag ik een bril en de afgelopen twee jaar heb ik bij Hans Anders flink gespaard. Dus nieuwe bril gekozen vorige week, dit keer met op aanraden van de vrouw daar een supercoating tegen krassen en vuil. Overigens heb ik ook gelijk mijn ogen laten meten en daaruit bleek dat er niets verslechterd was, dus qua waardes kon het exact dezelfde bril als mijn vorige worden.
Gisteren opgehaald, helemaal blij. Vandaag voor het eerst op gezet. Ik schrok heel erg toen ik de Xbox Series X aanzette en op het dashboard kwam, normaal oogt dit prachtig mooi scherp in 4K. Het lijkt nu wel 1080p. Ik start GTA:SA op en het viel me meteen op dat het totaalplaatje bij lange na niet zo goed en gedetailleerd eruit ziet. Vegetatie, characters etc leek wel alsof het een lagere resolutie had gekregen. Ik start Destroy all Humans op en zie een zandweg met stenen en het zag er niet uit, bijna alsof het ingezoomd was waardoor het plaatje lelijker wordt.
Toen vergeleken met de oude bril en meteen zag ik het verschil, niet normaal. We kunnen uitsluiten dat het aan mijn ogen ligt want met de oude bril is het top, en de waardes zijn hetzelfde. Volgens mij is het exact hetzelfde glas als bij de oude bril en het enige verschil is dus die zogeheten supercoating. Is dit de culprit? Komt dit ook bij maar iemand bekend voor?
Ik zag het ook meteen tijdens films en series op Netflix of YouTube, de ondertiteling leek vetgedrukt en gewoon van slechtere kwaliteit. Bizar dit. Ik kijk het een dag of twee aan, anders ga ik terug en hoop dat ze die coating kunnen verwijderen, ervan uitgaande dat dit de reden is.
Al heel wat jaartjes draag ik een bril en de afgelopen twee jaar heb ik bij Hans Anders flink gespaard. Dus nieuwe bril gekozen vorige week, dit keer met op aanraden van de vrouw daar een supercoating tegen krassen en vuil. Overigens heb ik ook gelijk mijn ogen laten meten en daaruit bleek dat er niets verslechterd was, dus qua waardes kon het exact dezelfde bril als mijn vorige worden.
Gisteren opgehaald, helemaal blij. Vandaag voor het eerst op gezet. Ik schrok heel erg toen ik de Xbox Series X aanzette en op het dashboard kwam, normaal oogt dit prachtig mooi scherp in 4K. Het lijkt nu wel 1080p. Ik start GTA:SA op en het viel me meteen op dat het totaalplaatje bij lange na niet zo goed en gedetailleerd eruit ziet. Vegetatie, characters etc leek wel alsof het een lagere resolutie had gekregen. Ik start Destroy all Humans op en zie een zandweg met stenen en het zag er niet uit, bijna alsof het ingezoomd was waardoor het plaatje lelijker wordt.
Toen vergeleken met de oude bril en meteen zag ik het verschil, niet normaal. We kunnen uitsluiten dat het aan mijn ogen ligt want met de oude bril is het top, en de waardes zijn hetzelfde. Volgens mij is het exact hetzelfde glas als bij de oude bril en het enige verschil is dus die zogeheten supercoating. Is dit de culprit? Komt dit ook bij maar iemand bekend voor?
Ik zag het ook meteen tijdens films en series op Netflix of YouTube, de ondertiteling leek vetgedrukt en gewoon van slechtere kwaliteit. Bizar dit. Ik kijk het een dag of twee aan, anders ga ik terug en hoop dat ze die coating kunnen verwijderen, ervan uitgaande dat dit de reden is.
Ik denk dan eerder dat het glas niet goed voor je oog zit/het dus niet goed is geslepen.
Het is weer tijd voor een nieuwe bril, de sterkte is aardig veranderd (beter geworden
). Tot nu toe droeg ik altijd brillen van de grote ketens (Specsavers, Hans Anders, Pearl), maar deze keer wil ik mijn ogen toch eens wat meer verwennen met wat luxere glazen.
En daardoor ben ik in het oerwoud verzeild geraakt van de ondoorzichtige optiekmarkt. Prijzen? Kom maar langs de winkel. Nou, ik dacht het niet, ik wil eerst vergelijken. Ik ben er al redelijk over uit dat ik voor Eyezen glazen wil gaan, multifocaal met een beetje boost. Ze kunnen tegenwoordig meten tot op 0,01 dioptrie nauwkeurig met iets wat ze een AVA oogmeting noemen, dus dat lijkt mij wel wat. Maar dan opnieuw de prijzen, want hoeveel moet zoiets dan wel niet kosten? Tot nu toe heb ik maar een paar websites gevonden waar prijzen staan vermeld, al moet je soms maar gokken of het per glas is of per paar, het staat er lang niet altijd bij. En trouwens, al die websites van optieken zijn zowat hetzelfde, dus echt nieuwe informatie is dan niet te vinden.
Zo kom ik opnieuw terug bij de prijzen van glazen, ik heb namelijk iets gevonden wat misschien wel handig kan zijn voor onderhandelingen. Wat blijkt, in Frankrijk schijnt er een plicht te zijn om transparante prijzen te tonen. Dus ben ik op zoek gegaan naar die prijzen en dan lijkt het dat de prijzen daar fors lager liggen dan hier. Tot nu toe is de meest transparantie optiekwinkel die ik heb gevonden eentje in het zuidoosten van Frankrijk, dus niet echt eentje om eventjes naartoe te gaan, maar wel interessant dus om te zien wat de prijzen zijn. Bijvoorbeeld een paar Eyezen Ormix Boost EPS glazen. Deze zijn bij City Bril (die adverteren dat ze zo goedkoop zijn omdat samen met Essilor daar een aanmeetcentrum hebben neergezet) 199 euro, ik vermoed per glas. Bij die optiek in Frankrijk is het 221 euro voor hetzelfde type glas maar dan voor 2 stuks.
Hoe doen jullie dat met onderhandelen over de prijzen, komt daar nog wel eens wat uit?
En daardoor ben ik in het oerwoud verzeild geraakt van de ondoorzichtige optiekmarkt. Prijzen? Kom maar langs de winkel. Nou, ik dacht het niet, ik wil eerst vergelijken. Ik ben er al redelijk over uit dat ik voor Eyezen glazen wil gaan, multifocaal met een beetje boost. Ze kunnen tegenwoordig meten tot op 0,01 dioptrie nauwkeurig met iets wat ze een AVA oogmeting noemen, dus dat lijkt mij wel wat. Maar dan opnieuw de prijzen, want hoeveel moet zoiets dan wel niet kosten? Tot nu toe heb ik maar een paar websites gevonden waar prijzen staan vermeld, al moet je soms maar gokken of het per glas is of per paar, het staat er lang niet altijd bij. En trouwens, al die websites van optieken zijn zowat hetzelfde, dus echt nieuwe informatie is dan niet te vinden.
Zo kom ik opnieuw terug bij de prijzen van glazen, ik heb namelijk iets gevonden wat misschien wel handig kan zijn voor onderhandelingen. Wat blijkt, in Frankrijk schijnt er een plicht te zijn om transparante prijzen te tonen. Dus ben ik op zoek gegaan naar die prijzen en dan lijkt het dat de prijzen daar fors lager liggen dan hier. Tot nu toe is de meest transparantie optiekwinkel die ik heb gevonden eentje in het zuidoosten van Frankrijk, dus niet echt eentje om eventjes naartoe te gaan, maar wel interessant dus om te zien wat de prijzen zijn. Bijvoorbeeld een paar Eyezen Ormix Boost EPS glazen. Deze zijn bij City Bril (die adverteren dat ze zo goedkoop zijn omdat samen met Essilor daar een aanmeetcentrum hebben neergezet) 199 euro, ik vermoed per glas. Bij die optiek in Frankrijk is het 221 euro voor hetzelfde type glas maar dan voor 2 stuks.
Hoe doen jullie dat met onderhandelen over de prijzen, komt daar nog wel eens wat uit?
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
De adviesverkoopprijs voor deze glazen in Nederland is 205,50 per glas. Hoeveel onderhandelingsruimte is, ligt aan de opticien zelf. Immers, de apparatuur waarmee deze glazen worden ingemeten is niet gratis. De oogmeetkundige en de tijd die je doorbrengt in de ruimte waarin de ogen gemeten worden ook niet. Dit is in veel gevallen mede bepalend in de prijs.yodeluxe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:13:
Het is weer tijd voor een nieuwe bril, de sterkte is aardig veranderd (beter geworden). Tot nu toe droeg ik altijd brillen van de grote ketens (Specsavers, Hans Anders, Pearl), maar deze keer wil ik mijn ogen toch eens wat meer verwennen met wat luxere glazen.
In onze winkel werken we met een klein team. Onze overhead is hierdoor lager en dus kan ik minder vragen voor een dergelijk glas. Bij ons kost een Eyezen (Boost) Ormix EPS glas 169,- per glas.
Vanaf midden februari is er bij veel Essilor dealers ook nog een actie met de Eyezen glazen. Je krijgt dan bij deelnemende opticiens een Nest Mini cadeau.
In Frankrijk is er een wet die ervoor zorgt dat elke opticien een assortiment moet hebben die volledig binnen de zorgvergoeding moet vallen. Hierdoor liggen de prijzen van veel producten lager om aan deze wet te kunnen voldoen. Essilor is een Frans bedrijf en de markt aldaar is voor hun dus erg belangrijk.
Succes met de zoektocht!
Vanzelf is de apparatuur en natuurlijk de kennis niet gratis, voor een kundig onderzoek mag best wel betaald worden, al dan niet door de aankoop van een bril of lenzen. Toch is het wel opvallend dat in Frankrijk ook die apparatuur gebruikt wordt (al is dat in mijn voorbeeld geloof ik geen AVA meting), maar dat de prijs dan nog steeds fors lager ligt voor een complete bril.cri0s schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:17:
[...]
De adviesverkoopprijs voor deze glazen in Nederland is 205,50 per glas. Hoeveel onderhandelingsruimte is, ligt aan de opticien zelf. Immers, de apparatuur waarmee deze glazen worden ingemeten is niet gratis. De oogmeetkundige en de tijd die je doorbrengt in de ruimte waarin de ogen gemeten worden ook niet. Dit is in veel gevallen mede bepalend in de prijs.
In onze winkel werken we met een klein team. Onze overhead is hierdoor lager en dus kan ik minder vragen voor een dergelijk glas. Bij ons kost een Eyezen (Boost) Ormix EPS glas 169,- per glas.
Die prijs komt trouwens wel bekend voor, ik zag dat ook bij een van de weinige zaken die wel open is over de tarieven. Toevallig dezelfde?
Lijkt mij dan best wel frustrerend voor de optiekwereld om zulke prijsverschillen te zien binnen Europa voor exact hetzelfde product. Natuurlijk is het wel te begrijpen dat Essilor wat extra wil doen binnen Frankrijk, maar nu lijkt het alsof de rest van de wereld de misgelopen Franse inkomsten moet compenseren.In Frankrijk is er een wet die ervoor zorgt dat elke opticien een assortiment moet hebben die volledig binnen de zorgvergoeding moet vallen. Hierdoor liggen de prijzen van veel producten lager om aan deze wet te kunnen voldoen. Essilor is een Frans bedrijf en de markt aldaar is voor hun dus erg belangrijk.
Dank! Morgen eerst maar eens hier in de buurt gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. In ieder geval eens kijken of dat Eyezen inderdaad wat voor mij is en dan vooral dat boost gedeelte. Nu heb ik moeite met lezen als ik mijn bril op heb, maar dat kan ook makkelijk verklaard worden doordat de huidige glazen te sterk zijn. En anders is er ook zoiets als FIT, wat het nog wat beter schijnt te maken.Succes met de zoektocht!
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Nee, niet dezelfde winkel. Toevallig wel bekenden van ons; wij zitten daar een kleine 20 minuten rijden vandaan.yodeluxe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:06:
[...]
Vanzelf is de apparatuur en natuurlijk de kennis niet gratis, voor een kundig onderzoek mag best wel betaald worden, al dan niet door de aankoop van een bril of lenzen. Toch is het wel opvallend dat in Frankrijk ook die apparatuur gebruikt wordt (al is dat in mijn voorbeeld geloof ik geen AVA meting), maar dat de prijs dan nog steeds fors lager ligt voor een complete bril.
Die prijs komt trouwens wel bekend voor, ik zag dat ook bij een van de weinige zaken die wel open is over de tarieven. Toevallig dezelfde?
We zien deze en grotere prijsverschillen al jaren in de optiekmarkt in ons eigen land. De zelfstandigen (de winkels die toegang hebben tot bijvoorbeeld de Eyezen glazen) hebben te concurreren met de ketens waar de prijsverschillen soms nog groter zijn dan in vergelijking tot Frankrijk.Lijkt mij dan best wel frustrerend voor de optiekwereld om zulke prijsverschillen te zien binnen Europa voor exact hetzelfde product. Natuurlijk is het wel te begrijpen dat Essilor wat extra wil doen binnen Frankrijk, maar nu lijkt het alsof de rest van de wereld de misgelopen Franse inkomsten moet compenseren.
Als de glazen voor veraf te sterk zijn, kan dat soms inderdaad worden opgelost door de sterkte voor veraf te verlagen. Als de sterkte voor veraf juist blijkt, zorgt de Boost ervoor dat een beginnende leesklacht wordt ondervangen doordat de sterkte onderin het glas met 0,4 0,6 0,85 of 1,10 dioptrie wordt verlaagd. Dit glas zorgt vooral bij de beginnend presbyoop (mensen met een beginnende leesklacht) voor verlichting, waardoor je de bril in verhouding minder hoeft af te zetten. FIT/Eyecode is een verdere optimalisatie door het toevoegen van extra parameters die zorgt voor een soepelere gewenning en breder kijkvlak.Dank! Morgen eerst maar eens hier in de buurt gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. In ieder geval eens kijken of dat Eyezen inderdaad wat voor mij is en dan vooral dat boost gedeelte. Nu heb ik moeite met lezen als ik mijn bril op heb, maar dat kan ook makkelijk verklaard worden doordat de huidige glazen te sterk zijn. En anders is er ook zoiets als FIT, wat het nog wat beter schijnt te maken.
Recent moest ik er ook maar eens aan geloven. Ik droeg al een bril in de auto omdat ik veraf toch steeds lastiger ging zien was en schittering in de avond van de lampen steeds erger werd. Nu merkt ik de laatste tijd dat toch wel veel aan het knijpen was. Dus toch maar weer eens de opticien binnen.
Mijn ogen waren iets achteruit gegaan. Nu -1 en -1,25. Dus wel handig om dagelijks bril te gaan dragen. Zeker omdat ik ook zeer vermoeide ogen had 's avonds. Dus meteen brillen uitgezocht en afgelopen weekend opgehaald.
Maar nu heb ik één probleem. In normale dagelijks gebruikt heb ik nergens last van. Maar als ik achter het beeldscherm zit kan ik heel lastig focussen. Wordt misselijk als ik snelle hoofdbewegingen heb en iedere keer opnieuw moet focussen. Nu las ik dat bril voor veraf soms problemen kan geven bij beeldschermwerk. Ik heb nergens last van als ik de bril af doe. Zicht is dan ook beter dan met bril op.
Is dit nog iets van gewenning? Of is het dat ik bril af moet doen bij beeldschermwerk? Met name lappen tekst op witte achtergrond geven problemen.
Ik heb dus eigenlijk nooit hele dag bril gedragen, dus weet ook niet wat hierin gebruikelijk is.
Mijn ogen waren iets achteruit gegaan. Nu -1 en -1,25. Dus wel handig om dagelijks bril te gaan dragen. Zeker omdat ik ook zeer vermoeide ogen had 's avonds. Dus meteen brillen uitgezocht en afgelopen weekend opgehaald.
Maar nu heb ik één probleem. In normale dagelijks gebruikt heb ik nergens last van. Maar als ik achter het beeldscherm zit kan ik heel lastig focussen. Wordt misselijk als ik snelle hoofdbewegingen heb en iedere keer opnieuw moet focussen. Nu las ik dat bril voor veraf soms problemen kan geven bij beeldschermwerk. Ik heb nergens last van als ik de bril af doe. Zicht is dan ook beter dan met bril op.
Is dit nog iets van gewenning? Of is het dat ik bril af moet doen bij beeldschermwerk? Met name lappen tekst op witte achtergrond geven problemen.
Ik heb dus eigenlijk nooit hele dag bril gedragen, dus weet ook niet wat hierin gebruikelijk is.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar deze 50+'er heeft daar ook moeite mee sinds een paar jaar. Ik heb nog steeds geen leesbril nodig, maar ik merk dat focussen door mijn bril-voor-veraf lang duurt als ik iets moet lezen wat dichtbij is. En opnieuw moet focussen na een paar seconden. Nu heb ik eigenlijk als ik binnen ben het grootste deel van de tijd mijn bril niet meer op, eigenlijk alleen nog als ik Netflix.Highfive95 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:01:
Recent moest ik er ook maar eens aan geloven. Ik droeg al een bril in de auto omdat ik veraf toch steeds lastiger ging zien was en schittering in de avond van de lampen steeds erger werd. Nu merkt ik de laatste tijd dat toch wel veel aan het knijpen was. Dus toch maar weer eens de opticien binnen.
'zacht schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:01:
[...]
Ik weet niet hoe oud je bent, maar deze 50+'er heeft daar ook moeite mee sinds een paar jaar. Ik heb nog steeds geen leesbril nodig, maar ik merk dat focussen door mijn bril-voor-veraf lang duurt als ik iets moet lezen wat dichtbij is. En opnieuw moet focussen na een paar seconden. Nu heb ik eigenlijk als ik binnen ben het grootste deel van de tijd mijn bril niet meer op, eigenlijk alleen nog als ik Netflix.
Zo oud ben ik nog niet
Ik heb nu een paar dagen geprobeerd te wennen, maar blijf problemen houden op kantoor. Het lijkt ook scherm afhankelijk. Thuis op de laptop heb ik er veel minder last van. Terwijl op werk 2 qhd schermen staan maar het effect lijkt daarbij groter. Ook lezen op telefoon of tablet geeft geen problemen.
Ik draag de bril nu in principe de hele dag, maar alleen op kantoor doe ik hem af. Lastige is wel dat ik deze dan weer vergeet bij vergaderingen.

als je op je telefoon en tablet geen last heb, zal het de leeftijd nog niet wezen, maar het kan zijn dat je op je werk gewend ben met je ogen heen en weer te kijken over je scherm.Highfive95 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:10:
[...]
'
Zo oud ben ik nog nietMaar toch wel 40 plus.
Ik heb nu een paar dagen geprobeerd te wennen, maar blijf problemen houden op kantoor. Het lijkt ook scherm afhankelijk. Thuis op de laptop heb ik er veel minder last van. Terwijl op werk 2 qhd schermen staan maar het effect lijkt daarbij groter. Ook lezen op telefoon of tablet geeft geen problemen.
Ik draag de bril nu in principe de hele dag, maar alleen op kantoor doe ik hem af. Lastige is wel dat ik deze dan weer vergeet bij vergaderingen.En dus weer terug kan.
dan kijk je met je bril niet door het optisch centrum en ondanks dat dat met je sterkte weinig problemen zou moeten geven, of je moet er nog een paar leuke cilinders bij hebben.
Is het iets wat je niet gewend ben, wat je dan zou moeten doen is leren om met je hele hoofd te gaan kijken. dus zo draaien met je hoofd dat altijd door het midden van het glas kijkt.
is ook fijn als je dat al gewend ben als je aan de multifocaal mag
Hallo 
Vandaag nu zo'n 2-3 uur een nieuwe bril. En ik lijk wel dronken en zie dingen erg vertekend.
Maar lees overal en hier dat het waarschijnlijk een paar weken (1-2-3) weken wennen is (opticien adviseerde dit ook).
Maar ik ben toch wantrouwig en wil graag een paar meningen.
Als ik recht op mijn telefoon kijk bv is deze niet rechthoekig meer, maar meer vertekend zoals dit.
:strip_exif()/f/image/pQQEoCl5SoxB71XtuGLjY7VR.jpg?f=fotoalbum_large)
(Tikkeltje overdreven)
Maar is dit nu echt wel goed ? Gaat dit naar een paar dagen / weken weg ?
Ik had eerst een 'goedkope' bril van Charlie Temple van +2.5 links en rechts. Was meer voor het lezen, maar begon hem meer en meer altijd te dragen (dom, weet ik nu).
Nu heb ik +3.75 en +4.25 met cilindrische glazen.
Echt behoorlijk wat anders.
Het is erg irritant, zo'n gekke telefoon haha.
Ik merk ook last met diepte en een beetje dubbel / dronken zien.
Maar als zoiets echt weer wegtrekt en mijn brein / ogen zich gaan aanpassen de komende dagen / weken, zal ik volhouden. Of is er waarschijnlijk iets mis ?
Alvast bedankt!
Vandaag nu zo'n 2-3 uur een nieuwe bril. En ik lijk wel dronken en zie dingen erg vertekend.
Maar lees overal en hier dat het waarschijnlijk een paar weken (1-2-3) weken wennen is (opticien adviseerde dit ook).
Als ik recht op mijn telefoon kijk bv is deze niet rechthoekig meer, maar meer vertekend zoals dit.
:strip_exif()/f/image/pQQEoCl5SoxB71XtuGLjY7VR.jpg?f=fotoalbum_large)
(Tikkeltje overdreven)
Ik had eerst een 'goedkope' bril van Charlie Temple van +2.5 links en rechts. Was meer voor het lezen, maar begon hem meer en meer altijd te dragen (dom, weet ik nu).
Maar als zoiets echt weer wegtrekt en mijn brein / ogen zich gaan aanpassen de komende dagen / weken, zal ik volhouden. Of is er waarschijnlijk iets mis ?
Alvast bedankt!
[ Voor 10% gewijzigd door Swurgin op 06-05-2022 18:48 ]
"... Reckon luck sees us the same Reckon love deals us the same ..." Mark Hollis (Talk Talk)
Dat komt door de cilinders. Het beste is om 's ochtends meteen je bril op te doen zodat je hersenen eraan wennen en de oude stand "vergeten". Bij mij duurt wennen ongeveer 2 weken, duurt het langer dan is er iets niet goed met de glazen. Ik donder ook regelmatig van de stoep met een nieuwe bril, en het lijkt of de vloer schuin afloopt. Gaat vanzelf over!Swurgin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:40:
Hallo
[Afbeelding]
(Tikkeltje overdreven)
Alvast bedankt!
Oh dankjewel ! Dat is al een hele geruststelling.Frieda schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:56:
[...]
Dat komt door de cilinders. Het beste is om 's ochtends meteen je bril op te doen zodat je hersenen eraan wennen en de oude stand "vergeten". Bij mij duurt wennen ongeveer 2 weken, duurt het langer dan is er iets niet goed met de glazen. Ik donder ook regelmatig van de stoep met een nieuwe bril, en het lijkt of de vloer schuin afloopt. Gaat vanzelf over!
Ik heb ook al het gevoel / idee dat het al heel ietsjes beter gaat nu.
Ik word helaas altijd zo gauw panisch. Toen ik vanmiddag op een gegeven moment de telefoon er even bijpakte, schrok ik enorm. De telefoon zag er dus echt uit zoals op het plaatje hierboven.(wat een beetje overdreven is, maar toch).
Ik dacht echt 'Oh nee he. Dat kan niet goed zijn ! Heb ik weer ...'
Ik hoop echt dat ik binnen 2 weken weer lekker normaal zicht heb. Dronken is leuk ... maar niet 24/7 haha
"... Reckon luck sees us the same Reckon love deals us the same ..." Mark Hollis (Talk Talk)
Wacht maar tot je bij iemand in de auto meerijdt.. Ben er een keer goed wagenziek van geworden toen ik net een dag een nieuwe bril hadSwurgin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:15:
[...]
Oh dankjewel ! Dat is al een hele geruststelling.
Ik heb ook al het gevoel / idee dat het al heel ietsjes beter gaat nu.
Ik word helaas altijd zo gauw panisch. Toen ik vanmiddag op een gegeven moment de telefoon er even bijpakte, schrok ik enorm. De telefoon zag er dus echt uit zoals op het plaatje hierboven.(wat een beetje overdreven is, maar toch).
Ik dacht echt 'Oh nee he. Dat kan niet goed zijn ! Heb ik weer ...'
Ik hoop echt dat ik binnen 2 weken weer lekker normaal zicht heb. Dronken is leuk ... maar niet 24/7 haha

Gaat echt vanzelf beter, over een paar dagen is het al een stuk beter!
Komt vaak inderdaad door cilinder, ook bij de dunste glazen en een nieuwe sterkere diopter. Als het te irritant wordt, dan kan je kijken of het "sferische equivalent" van de cilinder beter is, dat is 50% van de cilinder diopter bovenop de normale sterkte. Cilinder is eigenijk niet zo goed, misschien kan je het helemaal weglaten als het al niet te veel is.Swurgin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:40:
Hallo
[Afbeelding]
(Tikkeltje overdreven)
Alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Handelingen op 07-05-2022 19:03 ]
Het spijt me, dit is allemaal gibberish voor mijHandelingen schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:01:
[...]
Komt vaak inderdaad door cilinder, ook bij de dunste glazen en een nieuwe sterkere diopter. Als het te irritant wordt, dan kan je kijken of het "sferische equivalent" van de cilinder beter is, dat is 50% van de cilinder diopter bovenop de normale sterkte. Cilinder is eigenijk niet zo goed, misschien kan je het helemaal weglaten als het al niet te veel is.

Maar haal ik hier wel uit op dat je bedoeld dat de vertekeningen die ik zie voor altijd blijven ?

Misschien verdwijnt het door gewenning, wat was je vorige receptuur en wat is je huidige?Swurgin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:06:
[...]
Het spijt me, dit is allemaal gibberish voor mij![]()
Maar haal ik hier wel uit op dat je bedoeld dat de vertekeningen die ik zie voor altijd blijven ?
"sferische equivalent" betekent dat je de cilinder weglaat en de helft van de gemeten waarde bovenop je normale (sferische) diopter doet. -4 met -0.5 cilinder wordt dan -4.25 zonder cilinder, een lage cilinder is soms helemaal overbodig, dat kan je testen bij de opticien, scheelt hoofdpijn en dergelijke,...
Wat betreft dunnere glazen https://answer.firmoo.com/question/13833.html
[ Voor 5% gewijzigd door Handelingen op 07-05-2022 21:44 ]
''Ik had eerst een 'goedkope' bril van Charlie Temple van +2.5 links en rechts. Was meer voor het lezen, maar begon hem meer en meer altijd te dragen (dom, weet ik nu).Handelingen schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Misschien verdwijnt het door gewenning, wat was je vorige receptuur en wat is je huidige?
"sferische equivalent" betekent dat je de cilinder weglaat en de helft van de gemeten waarde bovenop je normale (sferische) diopter doet. -4 met -0.5 cilinder wordt dan -4.25 zonder cilinder, een lage cilinder is soms helemaal overbodig, dat kan je testen bij de opticien, scheelt hoofdpijn en dergelijke,...
Wat betreft dunnere glazen https://answer.firmoo.com/question/13833.html
Nu heb ik +3.75 en +4.25 met cilindrische glazen.''
(Uit mijn eerste post hier)
Maar 'gewenning' betekent bij mij dat het niet veranderd, maar dus went.
Maar ik hoop dus dat mijn brein zich aanpast, waardoor ik straks geen vertekeningen meer zie.Of is dat dan dus een valse hoop ?
Het kan toch zo niet blijven voor de volgende jaren ?
Maar het is toch wat Frieda zegt ? Als het over 2 weken nog zo is, terug naar de opticien ?
[ Voor 4% gewijzigd door Swurgin op 07-05-2022 22:04 ]
Oh plus, daar kan ik niks over zeggen, ik had niet ver genoeg terug gelezenSwurgin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:01:
[...]
''Ik had eerst een 'goedkope' bril van Charlie Temple van +2.5 links en rechts. Was meer voor het lezen, maar begon hem meer en meer altijd te dragen (dom, weet ik nu).
Nu heb ik +3.75 en +4.25 met cilindrische glazen.''
(Uit mijn eerste post hier)
Maar 'gewenning' betekent bij mij dat het niet veranderd, maar dus went.
Maar ik hoop dus dat mijn brein zich aanpast, waardoor ik straks geen vertekeningen meer zie.Of is dat dan dus een valse hoop ?
Het kan toch zo niet blijven voor de volgende jaren ?
Maar het is toch wat Frieda zegt ? Als het over 2 weken nog zo is, terug naar de opticien ?
No worriesHandelingen schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:07:
[...]
Oh plus, daar kan ik niks over zeggen, ik had niet ver genoeg terug gelezen.
Kleine update: Heb het idee dat dingen al een stuk beter zijn.
Dronken gevoel is weg haha
Mijn telefoon ziet er soms nog wel apart uit. Maar ook dat word minder geloof ik.
Enige wat mij nog wel erg stoort is dat door de zijkanten / opzij kijken wazig blijft. Alleen echt recht door de glazen kijken maakt alles scherp.
Dronken gevoel is weg haha
Mijn telefoon ziet er soms nog wel apart uit. Maar ook dat word minder geloof ik.
Enige wat mij nog wel erg stoort is dat door de zijkanten / opzij kijken wazig blijft. Alleen echt recht door de glazen kijken maakt alles scherp.
Onlangs voor het eerst online een multifocale bril gekocht, bij Charlie Temple. Ik was iets huiverig maar deze bevalt perfect. Nergens zie je eraan af dat deze bril geen 600 euro kostte maar slechts een fractie daarvan.
Het was met dank aan dit artikel. Wat leest als een jongensboek; uit onvrede heeft de oprichter het merk opgericht om de woekermarges die de gevestigde opticiens maken. Want een bril van 600 euro kost blijkbaar slechts 20 euro (!) om te maken. De rest steekt de opticien in zijn zakken, de boefjes.
https://candidplatform.co...o-snel-als-een-pizza.html
Charlie Temple is drie jaar geleden nota bene overgenomen door Grandvision, de eigenaar van Pearle en EyeWish. Eigen design, de glazen zijn van Essilor en de brillen worden gemaakt in de voormalige Van Nelle fabriek in Rotterdam.
Geeft voor mij wel de bevestiging aan dat de Nederlandse opticien markt helemaal verrot is.
Helaas is hier nog geen Zenni Optical zoals in de US. Dan heb je een complete bril al vanaf $ 6,95 en heeft jarenlang zeer goede reviews. Zoveel leuke modellen daar. Dan is ook Charlie Temple weer duur.
https://www.zennioptical.com
Het was met dank aan dit artikel. Wat leest als een jongensboek; uit onvrede heeft de oprichter het merk opgericht om de woekermarges die de gevestigde opticiens maken. Want een bril van 600 euro kost blijkbaar slechts 20 euro (!) om te maken. De rest steekt de opticien in zijn zakken, de boefjes.
https://candidplatform.co...o-snel-als-een-pizza.html
Charlie Temple is drie jaar geleden nota bene overgenomen door Grandvision, de eigenaar van Pearle en EyeWish. Eigen design, de glazen zijn van Essilor en de brillen worden gemaakt in de voormalige Van Nelle fabriek in Rotterdam.
Geeft voor mij wel de bevestiging aan dat de Nederlandse opticien markt helemaal verrot is.
Helaas is hier nog geen Zenni Optical zoals in de US. Dan heb je een complete bril al vanaf $ 6,95 en heeft jarenlang zeer goede reviews. Zoveel leuke modellen daar. Dan is ook Charlie Temple weer duur.
https://www.zennioptical.com
Hier trap je goed in dat verhaal en ga je toch veel te kort door de bocht. Misschien dat dit wel te zeggen is voor de simpele spuitgiet kunststof monturen, maar een kwaliteitsbril zoals bijv. een Lindberg heeft een veel hogere inkoopprijs (echt geen 20 euro). Zelfde verhaal voor glazen naarmate je hoger in de kwaliteit gaat zitten. Doorgaans is het ook nog hoe duurder het montuur hoe minder marge. Uiteraard zijn er mensen die er geen verschil kunnen onderscheiden en denken dat een bril een bril is, maar je voelt en ziet echt wel kwaliteitsverschil tussen goedkope meuk en luxer segment.Corrigan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:02:
[ Voor 12% gewijzigd door Southern Sun op 23-05-2022 11:44 ]
Dan trap jij goed in het standaard verhaal van de opticiens dat zij véél meer kwaliteit leveren en gaat gelijk vol in de aannames zonder vergelijkingsmateriaal. Ik dacht eerst hetzelfde en wilde het wel eens uitproberen als 2e bril.Southern Sun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Hier trap je goed in dat verhaal en ga je toch veel te kort door de bocht. Misschien dat dit wel te zeggen is voor de simpele spuitgiet kunststof monturen, maar een kwaliteitsbril zoals bijv. een Lindberg heeft een veel hogere inkoopprijs (echt geen 20 euro). Zelfde verhaal voor glazen naarmate je hoger in de kwaliteit gaat zitten. Doorgaans is het ook nog hoe duurder het montuur hoe minder marge. Uiteraard zijn er mensen die er geen verschil kunnen onderscheiden en denken dat een bril een bril is, maar je voelt en ziet echt wel kwaliteitsverschil tussen goedkope meuk en luxer segment.
De bril hier van Charlie Temple is van handgemaakt Italiaans acetaat en met Essilor Elite multifocale glazen.
Ik zie geen enkel verschil met mijn andere ook mooie en duurdere Ray Ban in materiaal en kwaliteit. En ik ben kritisch genoeg, anders ging de bril wel retour met die 100 dagen uitproberen. De kleuren zijn prachtig, geen spuitgiet randen en de scharnieren en het zicht is niet anders. Multifocaal en met cylinders.
Het zal mij niets verbazen als dit montuur gewoon uit dezelfde Luxottica keten komt. Door veel grotere inkoop volumes en geen dure merknamen krijg je natuurlijk totaal andere prijzen. Zonder die enorme marges met die woekerprijzen van de opticien. En met wat zoeken had ik ook nog een kortingscode met 25% korting te pakken.
Laat de vooroordelen maar achterwege en probeer zelf maar eens uit. Als je durft.
Het is zo jammer dat de andere opticiens de markt zo totaal hebben verpest.
[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 23-05-2022 13:04 ]
Het probleem is dat je al heel snel betaalt voor het merknaampje op de bril en niet meer voor de kwaliteit van het product. Natuurlijk zal een Lindberg qua kwaliteit waarschijnlijk beter zijn dan een Ace & Tate/Eyes+More/Charlie Temple, maar als je 500 euro voor alleen een montuur betaalt, waar bij die andere ketens je een volledige bril hebt voor 100 euro of minder, dan valt meteen op hoe nutteloos die merkbrillen eigenlijk zijn. Zelfs al gaat een merkloze bril "maar" 2-3 jaar mee, dan nog heb je extreem veel geld uitgespaard aangezien je een Lindberg niet 10-15 jaar draagt. Datzelfde geldt ook voor de glazen, ik ken mensen die merkglazen kopen, maar wat daar kwalitatief beter aan is dan de merkloze glazen van de voorgenoemde winkels (maar ook Pearl en consorten) blijft onduidelijk. De prijs daarentegen is wel gebaseerd op dat het Carl Zeiss glazen zijn en je met dat merk kunt pochen.Southern Sun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Hier trap je goed in dat verhaal en ga je toch veel te kort door de bocht. Misschien dat dit wel te zeggen is voor de simpele spuitgiet kunststof monturen, maar een kwaliteitsbril zoals bijv. een Lindberg heeft een veel hogere inkoopprijs (echt geen 20 euro). Zelfde verhaal voor glazen naarmate je hoger in de kwaliteit gaat zitten. Doorgaans is het ook nog hoe duurder het montuur hoe minder marge. Uiteraard zijn er mensen die er geen verschil kunnen onderscheiden en denken dat een bril een bril is, maar je voelt en ziet echt wel kwaliteitsverschil tussen goedkope meuk en luxer segment.
Ik merk op zich wel een verschil, vooral in de periferie van de glazen, tussen mijn Rolf montuur met zoals eerder in het topic genoemde “freeform” glazen (Zeiss) en de Charlie Temple bril met dezelfde sterkte. Maar of het het prijsverschil waard is… Daarnaast had mede optometrist bij de opticien mijn ogen ook een hele tijd bekeken&gemeten, dat zit natuurlijk ook een beetje in die brillen prijs verdisconteerd. Het Rolf- montuur is natuurlijk ook wel wat unieker.Qoine schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:24:
…. Datzelfde geldt ook voor de glazen, ik ken mensen die merkglazen kopen, maar wat daar kwalitatief beter aan is dan de merkloze glazen van de voorgenoemde winkels (maar ook Pearl en consorten) blijft onduidelijk. De prijs daarentegen is wel gebaseerd op dat het Carl Zeiss glazen zijn en je met dat merk kunt pochen.
Ok laat ik dan maar bekennen dat ik jarenlange ervaring in de optiek heb gehad dus aannames, nopeCorrigan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:34:
[...]
Dan trap jij goed in het standaard verhaal van de opticiens dat zij véél meer kwaliteit leveren en gaat gelijk vol in de aannames zonder vergelijkingsmateriaal. Ik dacht eerst hetzelfde en wilde het wel eens uitproberen als 2e bril.
De bril hier van Charlie Temple is van handgemaakt Italiaans acetaat en met Essilor Elite multifocale glazen.
Ik zie geen enkel verschil met mijn andere ook mooie en duurdere Ray Ban in materiaal en kwaliteit. En ik ben kritisch genoeg, anders ging de bril wel retour met die 100 dagen uitproberen. De kleuren zijn prachtig, geen spuitgiet randen en de scharnieren en het zicht is niet anders. Multifocaal en met cylinders.
Het zal mij niets verbazen als dit montuur gewoon uit dezelfde Luxottica keten komt. Door veel grotere inkoop volumes en geen dure merknamen krijg je natuurlijk totaal andere prijzen. Zonder die enorme marges met die woekerprijzen van de opticien. En met wat zoeken had ik ook nog een kortingscode met 25% korting te pakken.
Laat de vooroordelen maar achterwege en probeer zelf maar eens uit. Als je durft.
Het is zo jammer dat de andere opticiens de markt zo totaal hebben verpest.
Maar eerlijk is eerlijk, voor het segment waarin Charlie Temple zich bevind is het prima kwaliteit. Alleen vergelijken met RayBan zou ik niet doen, want eerlijk gezegd vind ik RayBan geen onderscheidend merk en kwalitatief ook niet bijzonder. Alles van Luxottica ben ik ook niet zo kapot van, maar genoeg andere merken die echt wel bijzonder spul maken (die vind je ook alleen bij zelfstandige zaken en niet bij ketens) en daar doelde ik op. Dan voel en zie je meer verschil, maar dan heb je ook de uitersten van de markt en je moet net bereid zijn daarvoor te willen kiezen. Dan zijn de inkoopprijzen dus ook echt wel anders.
Werd vooral getriggerd door je opmerking dat alle brillen 20 euro kosten en de rest in de zak verdwijnt, dat is gewoon niet zo in het hogere segment. Juist in het lage segment zitten de hoogste marges.
Valt zeker ook wat voor te zeggen hoor, maar genoeg mensen die geen standaard bril willen, maar gewoon een mooi en meer uniek product en die verschillen zijn zeker herkenbaar als je er kijk op hebt.Qoine schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:24:
[...]
Het probleem is dat je al heel snel betaalt voor het merknaampje op de bril en niet meer voor de kwaliteit van het product. Natuurlijk zal een Lindberg qua kwaliteit waarschijnlijk beter zijn dan een Ace & Tate/Eyes+More/Charlie Temple, maar als je 500 euro voor alleen een montuur betaalt, waar bij die andere ketens je een volledige bril hebt voor 100 euro of minder, dan valt meteen op hoe nutteloos die merkbrillen eigenlijk zijn. Zelfs al gaat een merkloze bril "maar" 2-3 jaar mee, dan nog heb je extreem veel geld uitgespaard aangezien je een Lindberg niet 10-15 jaar draagt.
Bedoel je dan qua scherpte of ontspiegelend/vervorming? (Kan het me best voorstellen trouwens hoor!) Wat mij betreft hoeft er ook geen race to the bottom te komen qua prijzen voor een bril, maar ik was er zelf op een gegeven moment nogal klaar mee dat opticiens bijna continu aanbiedingen hadden van twee of zelfs drie brillen voor de prijs van een. Dan zijn de marges wel echt te gortig geworden wat mij betreft.begintmeta schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:56:
[...]
Ik merk op zich wel een verschil, vooral in de periferie van de glazen, tussen mijn Rolf montuur met zoals eerder in het topic genoemde “freeform” glazen (Zeiss) en de Charlie Tempel bril met dezelfde sterkte. Maar of het het prijsverschil waard is… Daarnaast had mede optometrist bij de opticien mijn ogen ook een hele tijd bekeken&gemeten, dat zit natuurlijk ook een beetje in die brillen prijs verdisconteerd.
Natuurlijk, als je een bril (deels) koopt als modeobject, kun je er prima veel geld aan uitgeven. Alleen gaat het dan al snel meer om de status dan om de kwaliteit van het product zelf. Iedereen moet zelf weten of dat het geld waard is, dat ben ik helemaal met je eens.Southern Sun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:05:
[...]
Valt zeker ook wat voor te zeggen hoor, maar genoeg mensen die geen standaard bril willen, maar gewoon een mooi en meer uniek product en die verschillen zijn zeker herkenbaar als je er kijk op hebt.
[ Voor 23% gewijzigd door Qoine op 23-05-2022 15:21 ]
Qua scherpte is in het centrum weinig verschil te merken, richting de periferie is bij de Charlie Temple-glazen wat meer vervorming (waardoor het allemaal ook wat minder duidelijk wordt). Praktisch bruikbaar zijn beide brillen. Het montuur van Rolf is natuurlijk ook wat specialer (en voor mij ook comfortabeler, maar dat is natuurlijk vrij individueel&subjectief) dan het Charlie Temple montuur.Qoine schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Bedoel je dan qua scherpte of ontspiegelend/vervorming? (Kan het me best voorstellen trouwens hoor!) Wat mij betreft hoeft er ook geen race to the bottom te komen qua prijzen voor een bril, maar ik was er zelf op een gegeven moment nogal klaar mee dat opticiens bijna continu aanbiedingen hadden van twee of zelfs drie brillen voor de prijs van een. Dan zijn de marges wel echt te gortig geworden wat mij betreft.
Heb dus net iets meer dan 2 weken een 'nieuwe bril'.
Montuur van Charlie Temple. Glazen van de lokale opticien.
Het montuur van Charlie Temple gebruik ik al 2 jaar. Toen een van de glazen van hun een extreme beschadiging erop kreeg. Heb geen idee hoe ik het voor elkaar kreeg. Ben altijd heel erg voorzichtig geweest.
Maar goed, opticien vond het geen probleem hun glazen in dit montuur te zetten.
Mijn ervaring is dat de monturen vanb Charlie Temple meer dan goed zijn. Ze zien er goed uit. Zijn perfect afgewerkt. En zijn duurzaam.
De glazen zijn wat minder imo. Ook hoor ik her en der dat het nogal eens voorkomt dat (zelfs met recept) ze verkeert worden geslepen. Vandaar ook mijn keuze om eens een keer naar de lokale opticien te gaan.
En, ook niet onbelangrijk, heb ik zelf een slechte ervaring met hun klantenservice.
Montuur van Charlie Temple. Glazen van de lokale opticien.
Het montuur van Charlie Temple gebruik ik al 2 jaar. Toen een van de glazen van hun een extreme beschadiging erop kreeg. Heb geen idee hoe ik het voor elkaar kreeg. Ben altijd heel erg voorzichtig geweest.
Maar goed, opticien vond het geen probleem hun glazen in dit montuur te zetten.
Mijn ervaring is dat de monturen vanb Charlie Temple meer dan goed zijn. Ze zien er goed uit. Zijn perfect afgewerkt. En zijn duurzaam.
De glazen zijn wat minder imo. Ook hoor ik her en der dat het nogal eens voorkomt dat (zelfs met recept) ze verkeert worden geslepen. Vandaar ook mijn keuze om eens een keer naar de lokale opticien te gaan.
En, ook niet onbelangrijk, heb ik zelf een slechte ervaring met hun klantenservice.
Er zijn natuurlijk ook goede opticiens tussen, maar het gros heeft het voor mij helemaal verpest met de exorbitante bedragen. Ik heb eerst vroeger bij een zelfstandige opticien diverse brillen gekocht, waaronder Rodenstock en een Giorgio Armani bril van CitiBril. Die liggen hier ook nog.Southern Sun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:05:
[...]
Ok laat ik dan maar bekennen dat ik jarenlange ervaring in de optiek heb gehad dus aannames, nopeJuist veel vergelijkingsmateriaal om mijn verhaal op te baseren. Je voelt letterlijk het verschil in handen.
Maar eerlijk is eerlijk, voor het segment waarin Charlie Temple zich bevind is het prima kwaliteit. Alleen vergelijken met RayBan zou ik niet doen, want eerlijk gezegd vind ik RayBan geen onderscheidend merk en kwalitatief ook niet bijzonder. Alles van Luxottica ben ik ook niet zo kapot van, maar genoeg andere merken die echt wel bijzonder spul maken (die vind je ook alleen bij zelfstandige zaken en niet bij ketens) en daar doelde ik op. Dan voel en zie je meer verschil, maar dan heb je ook de uitersten van de markt en je moet net bereid zijn daarvoor te willen kiezen. Dan zijn de inkoopprijzen dus ook echt wel anders.
Werd vooral getriggerd door je opmerking dat alle brillen 20 euro kosten en de rest in de zak verdwijnt, dat is gewoon niet zo in het hogere segment. Juist in het lage segment zitten de hoogste marges.
[...]
Ik kan zelf geen verschillen zien in de kwaliteit van de bril van Charlie Temple. Acetaat is acetaat net zoals verende scharnieren. Afwerking is hetzelfde, kwalitatieve Essilor glazen en de bril voelt nergens goedkoper of lichter aan. En zijn goed ingeslepen. Het zijn geen goedkoop aandoende monturen zoals die van de leesbrillen van het Kruidvat. Ik ben benieuwd wat je dan bedoeld dat je het verschil letterlijk in de handen voelt en waar je dan op let.
Voor een blik achter de schermen zou ik bijna gaan solliciteren als bijbaan.
https://www.charlietemple...ture-medewerker-productie
Als je op de Luxottica site kijkt zie je een grote lijst met de grote design namen. Ik heb sterk de indruk dat bijna alles uit dezelfde fabrieken komt, alleen het merk verschilt. Of je moet naar handgemaakte design monturen in kleine oplagen overstappen. https://www.luxottica.com/en/eyewear-brands
De opticiens hebben de markt klemvast in handen door de ogentest en de weigering om de brilrecepten vrij te geven zonder dat je verplicht een bril aanschaft. Ook als mensen voor de meting willen betalen en geen zin hebben aan een enorme discussie aan de balie. Hier zou de overheid wat aan moeten doen om de opticiens wettelijk te dwingen altijd standaard deze medische informatie vrij te geven.
Reken bijvoorbeeld altijd een bedrag voor de oogmeting. Die je eventueel als korting terugkrijgt bij aanschaf van een bril. En reken normale prijzen zonder die 3 voor 1 of andere onzinnige acties. Dit zou zoveel schelen voor het imago. Net zoals de keukenboer heeft de brillenboer een bijzonder slecht imago van grote graaiers gekregen.
[ Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 23-05-2022 22:48 ]
Even reacties in dikgedrukt gedaanCorrigan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:33:
[...]
Er zijn natuurlijk ook goede opticiens tussen, maar het gros heeft het voor mij helemaal verpest met de exorbitante bedragen. Ik heb eerst vroeger bij een zelfstandige opticien diverse brillen gekocht, waaronder Rodenstock en een Giorgio Armani bril van CitiBril. Die liggen hier ook nog.
Dit blijven hooguit middensegment merken die ondanks het merk niet perse bijzonder zijn inderdaad. Dan is het verschil minder duidelijk.
Ik kan zelf geen verschillen zien in de kwaliteit van de bril van Charlie Temple. Acetaat is acetaat net zoals verende scharnieren. ligt eraan met welk segment je het vergelijkt, ik kon het verschil wel voelen Afwerking is hetzelfde, kwalitatieve Essilor glazen en de bril voelt nergens goedkoper of lichter aan. En zijn goed ingeslepen. Het zijn geen goedkoop aandoende monturen zoals die van de leesbrillen van het Kruidvat. Ik ben benieuwd wat je dan bedoeld dat je het verschil letterlijk in de handen voelt en waar je dan op let.Ik kreeg natuurlijk wel een hoop brillen in handen, maar je merkt het al aan het eerste, algehele, gevoel in je handen. Hoe het acetaat voelt, maar je merkt het ook aan de scharnieren. Niet dat het slecht is, maar verschil is wel merkbaar met wat meer ervaring
Voor een blik achter de schermen zou ik bijna gaan solliciteren als bijbaan.![]()
https://www.charlietemple...ture-medewerker-productie
Als je op de Luxottica site kijkt zie je een grote lijst met de grote design namen. Ik heb sterk de indruk dat bijna alles uit dezelfde fabrieken komt, alleen het merk verschilt. Of je moet naar handgemaakte design monturen in kleine oplagen overstappen. https://www.luxottica.com/en/eyewear-brands
Dit klopt ook, en dit is allemaal 1 pot nat eigenlijk. Zien er soms leuk en prima uit, maar zijn allemaal erg vergelijkbaar. Je kiest puur wat voor merkje er op zit.
De opticiens hebben de markt klemvast in handen door de ogentest en de weigering om de brilrecepten vrij te geven zonder dat je verplicht een bril aanschaft. Ook als mensen voor de meting willen betalen en geen zin hebben aan een enorme discussie aan de balie. Hier zou de overheid wat aan moeten doen om de opticiens wettelijk te dwingen altijd standaard deze medische informatie vrij te geven. Overal waar ik heb gewerkt was het wel mogelijk de meting mee te geven mits ervoor betaald wordt. Immers werk je nergens gratis. Dit zou in principe gewoon overal mogelijk moeten zijn m.i.
Reken bijvoorbeeld altijd een bedrag voor de oogmeting. Die je eventueel als korting terugkrijgt bij aanschaf van een bril. Is in de meeste zaken ook gebruikelijk, maar kan natuurlijk zijn dat er ergens van wordt afgeweken En reken normale prijzen zonder die 3 voor 1 of andere onzinnige acties. Dit zou zoveel schelen voor het imago. Net zoals de keukenboer heeft de brillenboer een bijzonder slecht imago van grote graaiers gekregen. Eens, daarom kom ik ook sowieso liever niet bij ketens
@Southern Sun Thnx. Voor mij is die 4 of 5 jaar dat ik met een montuur het met de merken van Luxotica allemaal prima. Het materiaal blijft altijd goed en de scharnieren ook. Daarna is het leuk om weer iets anders te proberen.
Ik zie de luxe kwaliteit er niet vanaf. Of het zou een keer een vintage 22k montuur van bijvoorbeeld Cartier moeten zijn. Maar daar betaal je ook veel voor het logo en dan komen de peperdure glazen van een zelfstandige opticien nog eens bij.
Eigenlijk ben ik deels blij dat de ketens zoals Pearle en Specsavers bestaan ook al zijn die te duur. Anders zou je helemaal kaalgeplukt worden door de zelfstandige opticiens.
En jaloers kijken naar de online Amerikaanse shops. The New York Times had daar een mooi artikel over.
daar wel..
[/quote]
.. your glasses prescription, which is required by federal law to be patient-accessible
[quote]
https://www.nytimes.com/w...es-to-buy-glasses-online/
Ik zie de luxe kwaliteit er niet vanaf. Of het zou een keer een vintage 22k montuur van bijvoorbeeld Cartier moeten zijn. Maar daar betaal je ook veel voor het logo en dan komen de peperdure glazen van een zelfstandige opticien nog eens bij.
Eigenlijk ben ik deels blij dat de ketens zoals Pearle en Specsavers bestaan ook al zijn die te duur. Anders zou je helemaal kaalgeplukt worden door de zelfstandige opticiens.
En jaloers kijken naar de online Amerikaanse shops. The New York Times had daar een mooi artikel over.
daar wel..
[/quote]
.. your glasses prescription, which is required by federal law to be patient-accessible
[quote]
https://www.nytimes.com/w...es-to-buy-glasses-online/
[ Voor 7% gewijzigd door Corrigan op 24-05-2022 18:23 ]
Gisteren mijn eerste bril opgehaald.
Heb links +1 en rechts -2,25 en er werd ook nog iets over cilinders gezegd maar weet niet precies wat
:strip_exif()/f/image/zUvAxPC3kJIqPX922p8oHEux.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is deze geworden
Gisteren hele avond gewerkt en vandaag weer meteen opgedaan. Moet zeggen dat het erg wennen is, maar als ik hem even af doe om door mijn ogen te wrijven ofzo of om te kleden dan zet ik hem toch snel weer op. Zeker op middelgrote afstand merk ik echt veel verschil.
Leuk ook om verpakkingen van producten weer te kunnen lezen, daar was mijn arm ondertussen te kort voor geworden.
Nu lig ik 's avonds in bed nog weleens op mijn telefoon te kijken en val daarbij in slaap. Ik zou dus eigenlijk wel een goedkope bril daarvoor willen, maar dan heb ik zeker precies de receptuur nodig om die online eentje te bestellen?
Nu heb ik deze bril bij de Opticien gekocht waar ik ook een uitgebreide meting heb laten doen. Was erg goed geholpen dus gun zo iemand de omzet dan ook wel, maar om nu nog eens 600 euro uit te geven voor een bril om mee in slaap te vallen
Daarnaast zou ik het ook wel fijn vinden om wat afwisseling te hebben van monturen zodat je dat een beetje op je kleding etc. van die dag kan afstemmen.
Heb links +1 en rechts -2,25 en er werd ook nog iets over cilinders gezegd maar weet niet precies wat
:strip_exif()/f/image/zUvAxPC3kJIqPX922p8oHEux.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is deze geworden
Gisteren hele avond gewerkt en vandaag weer meteen opgedaan. Moet zeggen dat het erg wennen is, maar als ik hem even af doe om door mijn ogen te wrijven ofzo of om te kleden dan zet ik hem toch snel weer op. Zeker op middelgrote afstand merk ik echt veel verschil.
Leuk ook om verpakkingen van producten weer te kunnen lezen, daar was mijn arm ondertussen te kort voor geworden.
Nu lig ik 's avonds in bed nog weleens op mijn telefoon te kijken en val daarbij in slaap. Ik zou dus eigenlijk wel een goedkope bril daarvoor willen, maar dan heb ik zeker precies de receptuur nodig om die online eentje te bestellen?
Nu heb ik deze bril bij de Opticien gekocht waar ik ook een uitgebreide meting heb laten doen. Was erg goed geholpen dus gun zo iemand de omzet dan ook wel, maar om nu nog eens 600 euro uit te geven voor een bril om mee in slaap te vallen

Daarnaast zou ik het ook wel fijn vinden om wat afwisseling te hebben van monturen zodat je dat een beetje op je kleding etc. van die dag kan afstemmen.
Ik ben blij dat dit topic er is en hopelijk kan iemand mij helpen. Ik zie dat er ook een opticien aanwezig is, dus dat moet goed komen 
Ik hoop m'n verhaal kort te kunnen houden.
In het voorjaar van 2020 heb ik (inmiddels 45 jaar oud) mijn eerste bril gekregen. De aanleiding was dat ik al vele, vele jaren moeite heb met lezen (en mindere mate achter de computer zitten). Vaak als ik las, dan deed ik dit altijd met mijn rechteroog en na 10-15 minuten werd ik moe en kon ik niet verder lezen.
Ik heb in 2019 bij 3 opticiens een oogmeting laten doen en alle 3 gaven andere meetresultaten. De laatste opticien zei (als enige van de 3) dat ik ook een prisma mening moest laten doen, want dat kon ook e.e.a. van mijn klachten verklaren. Dit is een Oogwereld filiaal uit Oosterhout.
Zo gezegd, zo gedaan, meting is uitgevoerd bij hen door een specialist bij deze winkel. En inderdaad, hij zei dat ik een prisma nodig heb. De tests waarbij je 2 delen van een plaatje vertikaal op dezelfde hoogte moet zien, kostte mij heel veel moeite. En dat zou met een prisma op te lossen zijn. Verder zou een prisma ook een rustiger beeld geven buiten op straat. Goed, besloten om maar een bril bij dit filiaal te nemen. montuur uitgezocht, nogmaals aangegeven dat ik vooral de bril voor lezen/computer nodig heb. Uiteindelijk in het voorjaar van 2020 mijn bril gekregen (650 euro armer) en na eerste dagen wennen, is het beeld buiten inderdaad prettiger. Vooral lichte luchten zijn minder fel om naar te kijken.
Alleen merkte ik al gauw dat het lezen nog steeds niet makkelijk gaat. Ook achter de computer kost me energie.
Het deel waarin ik scherp kan zien tijdens lezen zit onderin het glas en is een heel, heel klein deel. En mede hierdoor kan ik nog steeds niet goed lezen en heb ik zelfs vaker een loep nodig om kleine tekst nog te kunnen begrijpen.
Dus na de eerste Corona lockdown periode, en de winkels weer open mochten, ging ik terug met mijn bril naar oogwereld en vertelde mijn ervaringen. Toen kreeg ik te horen dat voor wat ik wil, een veel duurdere bril nodig is. Namelijk een multi-focaal. Eentje van alles tezamen 1100 euro.
Ik zei dat ik bij hen gekomen was voor een bril voor lezen en computerwerk, niet voor buiten. En nu heb ik een bril gekregen die vooral buiten comfortabel is (maar niet noodzakelijk). En dat de bril mij niet helpt bij lezen/computerwerk.
Nouja, toen was het antwoord kortaf: als het niet bevalt, dan moet je maar een afspraak maken met de manager om te kijken of nog wat geregeld kan worden. En nog wat ontwijkende antwoorden. Toen ben ik teleurgesteld weggegaan. En heb het verder laten zitten, waar ik nu wel spijt van heb. Want ik ben nu 2,5 jaar verder en kan nog steeds niet prettig lezen.
Dus zoek ik een leesbril/computerbril. En mijn zeer geringe kennis op dit gebied zegt dat ik vermoedelijk ook een prisma correctie nodig heb dan. Ik ben bij enkele opticiens in de stad geweest met mijn verhaal, maar dan gaat het ook al gauw richting de 400-500 euro voor een bril. En dat is best veel geld. Voordat ik weer zoveel uitgeef voor iets wat wellicht niet werkt, wat kan ik het beste nu doen? En kan het ook goedkoper?
Resumé, ik wil graag gewoon goed kunnen lezen. Dat gaat nu niet met deze bril. Voor buiten heb ik niet echt een bril nodig. Maar wel voor lezen en (in minder mate) achter de computer. Liefst geef ik iets van max 200-300 euro uit aan een bril.
Kan iemand mij adviseren?
Hieronder nog de meting van de optometrist, incl. prisma.
Ik hoop m'n verhaal kort te kunnen houden.
In het voorjaar van 2020 heb ik (inmiddels 45 jaar oud) mijn eerste bril gekregen. De aanleiding was dat ik al vele, vele jaren moeite heb met lezen (en mindere mate achter de computer zitten). Vaak als ik las, dan deed ik dit altijd met mijn rechteroog en na 10-15 minuten werd ik moe en kon ik niet verder lezen.
Ik heb in 2019 bij 3 opticiens een oogmeting laten doen en alle 3 gaven andere meetresultaten. De laatste opticien zei (als enige van de 3) dat ik ook een prisma mening moest laten doen, want dat kon ook e.e.a. van mijn klachten verklaren. Dit is een Oogwereld filiaal uit Oosterhout.
Zo gezegd, zo gedaan, meting is uitgevoerd bij hen door een specialist bij deze winkel. En inderdaad, hij zei dat ik een prisma nodig heb. De tests waarbij je 2 delen van een plaatje vertikaal op dezelfde hoogte moet zien, kostte mij heel veel moeite. En dat zou met een prisma op te lossen zijn. Verder zou een prisma ook een rustiger beeld geven buiten op straat. Goed, besloten om maar een bril bij dit filiaal te nemen. montuur uitgezocht, nogmaals aangegeven dat ik vooral de bril voor lezen/computer nodig heb. Uiteindelijk in het voorjaar van 2020 mijn bril gekregen (650 euro armer) en na eerste dagen wennen, is het beeld buiten inderdaad prettiger. Vooral lichte luchten zijn minder fel om naar te kijken.
Alleen merkte ik al gauw dat het lezen nog steeds niet makkelijk gaat. Ook achter de computer kost me energie.
Het deel waarin ik scherp kan zien tijdens lezen zit onderin het glas en is een heel, heel klein deel. En mede hierdoor kan ik nog steeds niet goed lezen en heb ik zelfs vaker een loep nodig om kleine tekst nog te kunnen begrijpen.
Dus na de eerste Corona lockdown periode, en de winkels weer open mochten, ging ik terug met mijn bril naar oogwereld en vertelde mijn ervaringen. Toen kreeg ik te horen dat voor wat ik wil, een veel duurdere bril nodig is. Namelijk een multi-focaal. Eentje van alles tezamen 1100 euro.
Ik zei dat ik bij hen gekomen was voor een bril voor lezen en computerwerk, niet voor buiten. En nu heb ik een bril gekregen die vooral buiten comfortabel is (maar niet noodzakelijk). En dat de bril mij niet helpt bij lezen/computerwerk.
Nouja, toen was het antwoord kortaf: als het niet bevalt, dan moet je maar een afspraak maken met de manager om te kijken of nog wat geregeld kan worden. En nog wat ontwijkende antwoorden. Toen ben ik teleurgesteld weggegaan. En heb het verder laten zitten, waar ik nu wel spijt van heb. Want ik ben nu 2,5 jaar verder en kan nog steeds niet prettig lezen.
Dus zoek ik een leesbril/computerbril. En mijn zeer geringe kennis op dit gebied zegt dat ik vermoedelijk ook een prisma correctie nodig heb dan. Ik ben bij enkele opticiens in de stad geweest met mijn verhaal, maar dan gaat het ook al gauw richting de 400-500 euro voor een bril. En dat is best veel geld. Voordat ik weer zoveel uitgeef voor iets wat wellicht niet werkt, wat kan ik het beste nu doen? En kan het ook goedkoper?
Resumé, ik wil graag gewoon goed kunnen lezen. Dat gaat nu niet met deze bril. Voor buiten heb ik niet echt een bril nodig. Maar wel voor lezen en (in minder mate) achter de computer. Liefst geef ik iets van max 200-300 euro uit aan een bril.
Kan iemand mij adviseren?
Hieronder nog de meting van de optometrist, incl. prisma.
:strip_exif()/f/image/5L88q5Ovp3cEhTdjz6UclPQS.jpg?f=fotoalbum_small)
Iemand die misschien antwoord kan geven op mijn vraag hierboven? Wellicht @cri0s als opticien zijnde? Dat zou heel fijn zijn
Ook een opticien hier!segil schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:55:
Iemand die misschien antwoord kan geven op mijn vraag hierboven? Wellicht @cri0s als opticien zijnde? Dat zou heel fijn zijn
Je verhaal klinkt duidelijk. Ik denk dat de medewerkers gedacht hebben dat je computerklachten weg gaan als je wordt geholpen met een vertecorrectie. Echter, dit gaat je leesproblemen niet oplossen.
Wat ik je zou aanraden is een computerglas inderdaad, want met de gemeten sterkte kun je in principe in de verte nog redelijk zien zonder bril. Multifocaal is daarom niet nodig. Een computerbril heeft bovenin het glas iets meer + sterkte en loopt onderin door naar je leessterkte.
Een belangrijk aandachtspuntje: een prisma kan niet altijd in een multifocale- (of dus computer)bril omdat de prismacorrectie voor veraf en dichtbij niet altijd hetzelfde is. Bespreek dit dus goed met de optometrist!
Ik heb zelf vooral ervaring met de glazen van Carl Zeiss, daar kost een officeglas € 271,- per glas. Montuur heb je al, dus voor € 542,- heb je in dit geval de goede sterkte in je bril!
€ 300,- voor een bril (zeker met montuur) ga je niet redden... Misschien bij een ace&tate maar daar ga je je klachten helemaal niet oplossen. Zeker niet met een prisma!
Bedankt voor je reactie. Kan het kloppen dat een prisma toevoeging een bril een stuk duurder maakt? Mij werd ook verteld dat als ik mijn huidige bril met prisma blijf gebruiken, en een goedkopere leesbril neem zonder prisma, ik hier last van kan gaan krijgen. Weet je daar iets vanaf?Myp! schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:58:
[...]
Ook een opticien hier!
Je verhaal klinkt duidelijk. Ik denk dat de medewerkers gedacht hebben dat je computerklachten weg gaan als je wordt geholpen met een vertecorrectie. Echter, dit gaat je leesproblemen niet oplossen.
Wat ik je zou aanraden is een computerglas inderdaad, want met de gemeten sterkte kun je in principe in de verte nog redelijk zien zonder bril. Multifocaal is daarom niet nodig. Een computerbril heeft bovenin het glas iets meer + sterkte en loopt onderin door naar je leessterkte.
Een belangrijk aandachtspuntje: een prisma kan niet altijd in een multifocale- (of dus computer)bril omdat de prismacorrectie voor veraf en dichtbij niet altijd hetzelfde is. Bespreek dit dus goed met de optometrist!
Ik heb zelf vooral ervaring met de glazen van Carl Zeiss, daar kost een officeglas € 271,- per glas. Montuur heb je al, dus voor € 542,- heb je in dit geval de goede sterkte in je bril!
€ 300,- voor een bril (zeker met montuur) ga je niet redden... Misschien bij een ace&tate maar daar ga je je klachten helemaal niet oplossen. Zeker niet met een prisma!
@segil
Je additie is maar 0.75 dus een computerglas is onzin. enkelvoudige glazen met prisma hoeven echt niet duur te zijn.
Je hebt trouwens een hoogte prisma dus sowieso geen multi of meerdere sterkten. Dan klopt namelijk nooit je prisma in alle gedeelten.
En je wil hem voor de rust dus mijn advies zou zijn enkelvoudig, niet extra dun, wel ontspiegeld. Eventueel een blauwfilter.
En laat het voor je het koopt het even in een pasbril zetten dan kan je er al even een kwartiertje mee kijken.
Dan zit voor de glazen op een 100 euro montuur kan je zo leuk maken als je wil.
Je additie is maar 0.75 dus een computerglas is onzin. enkelvoudige glazen met prisma hoeven echt niet duur te zijn.
Je hebt trouwens een hoogte prisma dus sowieso geen multi of meerdere sterkten. Dan klopt namelijk nooit je prisma in alle gedeelten.
En je wil hem voor de rust dus mijn advies zou zijn enkelvoudig, niet extra dun, wel ontspiegeld. Eventueel een blauwfilter.
En laat het voor je het koopt het even in een pasbril zetten dan kan je er al even een kwartiertje mee kijken.
Bedankt voor de info. Ik heb er geen kaas van gegeten, dus moet afgaan op wat jij en de anderen hier zeggen. Laten we hopen dat de opticien er ook zo naar kijkt, en niet alleen naar wat het duurste is.Willboirdt schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:00:
@segil
Tegelijk moet ik wel zeggen dat ik momenteel met bril het computerscherm beter en scherper kan zien dan zonder bril. Zou dat ook kunnen omdat mijn ogen nu gewend zijn aan mijn bril?
Hé hoi!segil schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:55:
(Sorry, ik skip dit onderdeel van GoT de laatste tijd een beetje...)
Als ik je verhaal zo lees en kijk naar het voorschrift dat je meestuurt, is een computerbril (zoals @Myp! omschrijft) inderdaad een verstandige optie.
Bij multifocaal is het zo dat dit, zeker bij een geringe leestoeslag (of add(itie)) voor het leeswerk op leesafstand een redelijk breed gebied zou moeten zijn. De vertesterkte is niet waanzinnig hoog, dus ook daar zou je qua kijkbreedte niet heel veel last van mogen hebben. De computerafstand is met multifocaal vaak lastig. Dit komt omdat de sterkte voor je beeldscherm er eigenlijk "bij toeval" in het glas te vinden is. Vaak zit deze sterkte ongeveer ter hoogte van je onderste ooglid, waardoor je op armlengte afstand vaak met je kin omhoog beweegt om het beeld enigszins scherp te krijgen. Het scherpe vlak dat hier ontstaat is dan ook nog eens vrij smal. Uiteraard is het gekozen glastype hier vooral van belang.
Terugkomend op je kijkklacht en voorschrift, had m.i. een computerbril om mee te starten fijner geweest. Je hebt dan voor zowel de PC als je leeswerk een vrij breed kijkvlak. Dit is vooral fijn met meerdere beeldschermen. Gelet op je visus, (of Vis. op je voorschrift) zou je voor het lezen van kleine letters normaal gezien geen loep nodig moeten hebben. Als dit nu nog altijd het geval is, zou ik hoe dan ook even een nieuwe afspraak inplannen in Oosterhout.
Aan het voorschrift kan ik niet afleiden wat voor glastype je hebt gekozen. Dit zal, gezien de winkel, zeer waarschijnlijk een Varilux product zijn. Met de sterkte die je hebt, zou ik je eerder het advies geven te kiezen voor een Essilor Eyezen Boost 0.80 glas in je "gewone bril" met daarnaast een PC bril die veraf iets sterker gemaakt wordt en een Essilor Eyezen Boost 0,4. Maar, eerst zou ik starten met de gewone bril. Er is een kans dat dit namelijk al meer dan voldoende is om ook schermwerk mee te kunnen doen.
In een Eyezen Boost glas, zit onderin leesondersteuning en is eigenlijk een springplank naar multifocaal toe. De leessterkte die ik zie op je voorschrift is nog vrij gering, misschien zelfs net te licht voor een multifocaal glas.
Ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft. Mocht je meer willen weten, let me know!
Bedankt. Of ik nog terug ga naar dat filiaal in Oosterhout weet ik nog niet. Aangezien ik nu met iets zit waar ik niet om gevraagd heb. Ik was/ben een leek op dit gebied en dan ga je toch af op de kennis van een opticien. Misschien maar eens in Breda rondkijken.cri0s schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Hé hoi!
(Sorry, ik skip dit onderdeel van GoT de laatste tijd een beetje...)
Als ik je verhaal zo lees en kijk naar het voorschrift dat je meestuurt, is een computerbril (zoals @Myp! omschrijft) inderdaad een verstandige optie.
Bij multifocaal is het zo dat dit, zeker bij een geringe leestoeslag (of add(itie)) voor het leeswerk op leesafstand een redelijk breed gebied zou moeten zijn. De vertesterkte is niet waanzinnig hoog, dus ook daar zou je qua kijkbreedte niet heel veel last van mogen hebben. De computerafstand is met multifocaal vaak lastig. Dit komt omdat de sterkte voor je beeldscherm er eigenlijk "bij toeval" in het glas te vinden is. Vaak zit deze sterkte ongeveer ter hoogte van je onderste ooglid, waardoor je op armlengte afstand vaak met je kin omhoog beweegt om het beeld enigszins scherp te krijgen. Het scherpe vlak dat hier ontstaat is dan ook nog eens vrij smal. Uiteraard is het gekozen glastype hier vooral van belang.
Terugkomend op je kijkklacht en voorschrift, had m.i. een computerbril om mee te starten fijner geweest. Je hebt dan voor zowel de PC als je leeswerk een vrij breed kijkvlak. Dit is vooral fijn met meerdere beeldschermen. Gelet op je visus, (of Vis. op je voorschrift) zou je voor het lezen van kleine letters normaal gezien geen loep nodig moeten hebben. Als dit nu nog altijd het geval is, zou ik hoe dan ook even een nieuwe afspraak inplannen in Oosterhout.
Aan het voorschrift kan ik niet afleiden wat voor glastype je hebt gekozen. Dit zal, gezien de winkel, zeer waarschijnlijk een Varilux product zijn. Met de sterkte die je hebt, zou ik je eerder het advies geven te kiezen voor een Essilor Eyezen Boost 0.80 glas in je "gewone bril" met daarnaast een PC bril die veraf iets sterker gemaakt wordt en een Essilor Eyezen Boost 0,4. Maar, eerst zou ik starten met de gewone bril. Er is een kans dat dit namelijk al meer dan voldoende is om ook schermwerk mee te kunnen doen.
In een Eyezen Boost glas, zit onderin leesondersteuning en is eigenlijk een springplank naar multifocaal toe. De leessterkte die ik zie op je voorschrift is nog vrij gering, misschien zelfs net te licht voor een multifocaal glas.
Ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft. Mocht je meer willen weten, let me know!
Is die wens van mij reeël dat ik max 200-300 euro zou willen uitgeven aan een andere bril? En je adviseer een computerbril. Gaat dat ook helpen met lezen? Want lezen is mijn grootste euvel. Achter beeldscherm gaat redelijk goed en ik wen ook wel aan het feit dat het niet altijd echt scherp is.
Zojuist een Zonnebril op sterkte en een gewone bril op sterkte met wat opties besteld bij Charlie Temple. Erg benieuwd of het iets is. Met 164 euro samen (inclusief opberg/reis doosjes) toch een schijntje i.v.m. de bril van de opticien. Ben echt benieuwd naar het verschil.
Heb mijn bril nu iets meer dan een maand. Al helemaal aan gewend. Iedereen om me heen eigenlijk ook al wel en heb alleen maar leuke reacties gehad.
Heb mijn bril nu iets meer dan een maand. Al helemaal aan gewend. Iedereen om me heen eigenlijk ook al wel en heb alleen maar leuke reacties gehad.
[ Voor 21% gewijzigd door sNielz123 op 28-10-2022 16:55 ]
Die wens zou best reeël kunnen zijn, als wat we meetbaar hebben ook aansluit bij wat we in glazen kunnen plaatsen. Dat is ingewikkelde praat voor; Als we je sterkte voor PC en lezen in zoverre kunnen middelen dat we je met een glas waar 1 sterkte in zit alles kunnen oplossen, dan ben je ergens tussen de 200-300 euro klaar voor een goede bril met (mocht je dat willen) een blauwfilter in het glas.segil schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:49:
[...]
Bedankt. Of ik nog terug ga naar dat filiaal in Oosterhout weet ik nog niet. Aangezien ik nu met iets zit waar ik niet om gevraagd heb. Ik was/ben een leek op dit gebied en dan ga je toch af op de kennis van een opticien. Misschien maar eens in Breda rondkijken.
Is die wens van mij reeël dat ik max 200-300 euro zou willen uitgeven aan een andere bril? En je adviseer een computerbril. Gaat dat ook helpen met lezen? Want lezen is mijn grootste euvel. Achter beeldscherm gaat redelijk goed en ik wen ook wel aan het feit dat het niet altijd echt scherp is.
Als je voor PC en lezen een andere sterktebehoefte hebt, kom je al snel in een iets duurder glas uit. Een Boost glas, zoals ik in mijn vorige post aanhaalde, kost (bij ons) zo'n 150,- p/glas.
Of je lezen hier beter van wordt, zal moeten blijken tijdens de meting. Een computerglas is voor veel mensen prettig, omdat je dan op het doorkijkpunt recht vooruit een sterkte hebt voor beeldschermwerk en onderin het glas een stuk leesondersteuning. Normaal gezien wordt het hier dus inderdaad beter van.
Extra bonustip; Check even met je werkgever of ze een beeldschermbril-vergoeding hebben. Arbo-technisch is daar vaak een voorziening voor. Ben je eigen ondernemer? Dan kun je in de meeste gevallen de BTW terugkrijgen.
Edit: opgelost.
[ Voor 96% gewijzigd door ap3nr0ts op 11-11-2022 15:08 ]
Of je neemt een standaard bril met ondercorrectie voor leeswerk en pc, dat doe ik ook. Een normale bril is voor 6 meter en verder. Hoeft niet meer dan €20 te kosten.cri0s schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:04:
[...]
Die wens zou best reeël kunnen zijn, als wat we meetbaar hebben ook aansluit bij wat we in glazen kunnen plaatsen. Dat is ingewikkelde praat voor; Als we je sterkte voor PC en lezen in zoverre kunnen middelen dat we je met een glas waar 1 sterkte in zit alles kunnen oplossen, dan ben je ergens tussen de 200-300 euro klaar voor een goede bril met (mocht je dat willen) een blauwfilter in het glas.
Als je voor PC en lezen een andere sterktebehoefte hebt, kom je al snel in een iets duurder glas uit. Een Boost glas, zoals ik in mijn vorige post aanhaalde, kost (bij ons) zo'n 150,- p/glas.
Of je lezen hier beter van wordt, zal moeten blijken tijdens de meting. Een computerglas is voor veel mensen prettig, omdat je dan op het doorkijkpunt recht vooruit een sterkte hebt voor beeldschermwerk en onderin het glas een stuk leesondersteuning. Normaal gezien wordt het hier dus inderdaad beter van.
Extra bonustip; Check even met je werkgever of ze een beeldschermbril-vergoeding hebben. Arbo-technisch is daar vaak een voorziening voor. Ben je eigen ondernemer? Dan kun je in de meeste gevallen de BTW terugkrijgen.
De reden waarom ik dit deel op GoT dus skip;Handelingen schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:23:
[...]
Of je neemt een standaard bril met ondercorrectie voor leeswerk en pc, dat doe ik ook. Een normale bril is voor 6 meter en verder. Hoeft niet meer dan €20 te kosten.
Maar goed. Goed idee wel, om te kiezen voor ondercorrectie. Zeker als de sterkte voor veraf al een plussterkte betreft. Gebruiker kan dan net zo goed twee borrelglaasjes voor zijn ogen houden.
Als je een minsterkte hebt is “ondercorrigeren” een hele goede oplossing voor de PC! Sterker nog, dat doet de opticien al jaren. Dit noemen we een computerbril….