Worteltjestaart schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:08:
Hoi allemaal,
Topic is al ietsje ouder, maar toch even een kick.
Ik ben op zoek naar wat ervaringen over wennen aan een (nieuwe) bril...
Ik heb jaren terug langere tijd een bril gedragen.
Op dat moment was het omdat ik veel hoofdpijn ervaarde, die na uitproberen weg bleef bij gebruik van mijn bril. Aan beide zijden licht cilindrische correctie en een kleine positieve sterkte rechts.
Na een jaar of 5 ontwikkelde ik irritaties aan de huid op mijn neusbrug (gevolg van psoriasis-achtige klachten), waardoor de bril op mijn neus ging irriteren. Toen heb ik langere tijd eens zonder bril gelopen, hoofdpijn kwam niet terug en hoewel het net een fractie 'minder lekker keek', ben ik verder zonder bril gegaan omdat de irritatie op mijn neusbrug zwaarder woog .
Bovenstaande dus om toe te lichten dat ik wel eerder brildrager ben geweest.
Nu merkte ik het laatste jaar dat mijn zicht wat slechter werd. In duisternis en schemering uitte dit zich het eerst, maar ook bij het thuiswerken door Corona merkte ik dat mijn laptopscherm lezen me moeite kostte.
Met zalfjes was mijn neusbrug weer goed in conditie, dus ik maakte de keuze weer eens bij de opticien binnen te stappen en mijn ogen te laten meten. Zo gezegd zo gedaan, ik ben (achteraf gezien misschien niet het slimste) naar Hans A gegaan. Ogen gemeten, wat verslechtering aan één kant vergeleken met vroeger, nog geen leesbril nodig.
Dus twee brilmonturen uitgezocht, één voor een gewone bril en één voor zonnebril op sterkte (bij autorijden heb ik overdag altijd een zonnebril op, vandaar).
Gemeten afwijking:
R +0.25 cyl -0.50 as 10
L +0.75 cyl -0.75 as 160
Beide glazen kunststof uitgevoerd, index 1.6, met kraswerende coating en uiteraard ontspiegeld.
Nu kan ik niet wennen aan de nieuwe bril...
Bij ophalen in de winkel vond ik de gewone bril raar kijken in het linker glas. Er zit een vertekening in die erger wordt naarmate je naar de rand van het glas kijkt. Zeg maar als ik naar iets kijk met links, in het midden van het glas, en ik draai mijn hoofd zonder het object uit het oog te verliezen (dus meer door de rand van het glas kijkend), rekt het object in de horizontale richting uit. Flink.
Ik word er duizelig van.
Na een paar dagen terug gegaan, bleek dat het linker glas niet goed gecentreerd was - de pupilafstand week 3 mm af van opgave. Dus nieuw glas besteld, gemonteerd, opnieuw gemeten of ie nou goed stond, en dat was zo.
Maar ik ben nog steeds duizelig door dat linker glas en de vertekening want die is niet minder geworden.
Ze hebben mijn ogen opnieuw gemeten, kwamen op exact dezelfde waardes uit dus conclusie is dat de dioptrie en cylindercorrectie kloppen.
Ze schuiven het nu af op 'wennen'.
Nu de hamvraag.
Hoe lang mag dat duren?
Ik draag nu de bril met nieuwe glazen ongeveer een week, houd hem bewust de hele dag op om er ook echt aan te willen kunnen wennen, maar het wordt niet beter.
Ik kan me dit van mijn vorige bril niet herinneren dat dat zo lang duurde. Ook mijn vrouw, zelf brildrager, zegt dat ze meestal met 1 of 2 dagen wel gewend is aan een nieuwe bril.
Daarbovenop komt dat ik met de zonnebril op sterkte de vertekening niet ervaar. Volgens de winkel ligt dat aan de donkere glazen, dat je het daarom niet ziet. Klinkt mij als stinkende bullsh*t in de oren, maar misschien vergis ik me.
Iemand advies...?