Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc.

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zacht schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:04:
[...]

Op het eerste gezicht (no pun intended) een wereld van verschil, ik kan me de vreugde voorstellen. Ik ben nog wel benieuwd naar foto's met je nieuwe aanwinst op je oude esthetisch verantwoorde hoofd.
Hoezo "oude" hoofd ? Gaan we katten ofzo? Je mag hopen dat je er nog zo uitziet op mijn leeftijd. _/-\o_ _/-\o_ Nee geintje hoor, ik snap wel wat je bedoelt. Ik had die tekst onder een foto in mijn Blog gezet. Alleen "oude" had ik er niet bij gezet. Ik weet nog niet of ik wel zin heb om foto's te maken met mijn bril op. Ik heb daar nog altijd moeite mee. Als ik nu op de foto ga/moet, doe ik mijn bril altijd af, want ik word er niet bepaald blij van om mezelf zo te zien. Bovendien ziet mijn rechteroog er niet meer uit door die acanthamoebe infectie en met mijn bril op zie je dat door de vergroting natuurlijk nog veel erger. Maar ja, mijn vrouw zal me wel weer gaan pushen om het wel te doen, want die vindt het misplaatste ijdelheid. Lekker makkelijk lullen denk ik dan als je zelf met een brilletje van +2 ofzo rondloopt. :z :z Maar ze is erg streng op z'n tijd, dus er zal vast binnenkort wel een foto verschijnen met mijn nieuwe bril op. O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:01:
[...]

Hoezo "oude" hoofd ? Gaan we katten ofzo? Je mag hopen dat je er nog zo uitziet op mijn leeftijd. _/-\o_ _/-\o_ Nee geintje hoor, ik snap wel wat je bedoelt. Ik had die tekst onder een foto in mijn Blog gezet. Alleen "oude" had ik er niet bij gezet. Ik weet nog niet of ik wel zin heb om foto's te maken met mijn bril op. Ik heb daar nog altijd moeite mee. Als ik nu op de foto ga/moet, doe ik mijn bril altijd af, want ik word er niet bepaald blij van om mezelf zo te zien. Bovendien ziet mijn rechteroog er niet meer uit door die acanthamoebe infectie en met mijn bril op zie je dat door de vergroting natuurlijk nog veel erger. Maar ja, mijn vrouw zal me wel weer gaan pushen om het wel te doen, want die vindt het misplaatste ijdelheid. Lekker makkelijk lullen denk ik dan als je zelf met een brilletje van +2 ofzo rondloopt. :z :z Maar ze is erg streng op z'n tijd, dus er zal vast binnenkort wel een foto verschijnen met mijn nieuwe bril op. O-) O-)
Jouw leeftijd was voor mij vier jaar geleden, dus dat ga ik niet meer meemaken. Maar ik snap je punt.
Succes in januari!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps verkeerde inschatting dus. Ik dacht in je profiel gelezen te hebben dat je uit 1985 stamde. ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 17:25
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:47:
Nou een verrassing vandaag. We kregen een telefoontje dat mijn nieuwe lenticulaire bril al klaar is. Ik moet er nog een beetje aan wennen omdat mijn gezichtsveld natuurlijk een heel stuk kleiner is. Maar ik ben er wel blij mee.
Dat is nog behoorlijk snel inderdaad! Ik heb de foto's gezien en ik moet zeggen dat het resultaat (met in het achterhoofd de hoge sterkte) mij positief verrast heeft.
Ik hoop dat je, ondanks alles, blij bent met de bril en dat je vrouw je zo gek krijgt hem meer te dragen ;) ..

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat waren behoorlijke glazen, wist niet wat ik me erbij moest voorstellen, het is een behoorlijke verbetering. Autorijden mag je niet? En zijn lenzen wel weer mogelijk als de infectie volledig is genezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cri0s schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:21:
[...]

Dat is nog behoorlijk snel inderdaad! Ik heb de foto's gezien en ik moet zeggen dat het resultaat (met in het achterhoofd de hoge sterkte) mij positief verrast heeft.
Ik hoop dat je, ondanks alles, blij bent met de bril en dat je vrouw je zo gek krijgt hem meer te dragen ;) ..
Ja ongelooflijk snel. Maar ik ben er wel blij mee hoor, want het ziet er echt wel beter uit dan die andere brillen. Ik heb hem nu eigenlijk steeds op, want ik voel me er toch minder ongemakkelijk mee. Enne.....mijn vrouw is niet echt stimulerend hoor wat het dragen van mijn brillen betreft. Ze wil de hele tijd blind dates. :P Moet ik verplicht binnen mijn bril afzetten :-( ;w En dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. <3 <3 Ik ben wel benieuwd of ik nog foto's gemaild krijg van mijn éénkoppige fanclub. Is een vrouw die bij alle concerten waar dan ook in Nederland aanwezig is en mij dan vervolgens heeel veel foto's mailt. Maar tot vandaag heb ik nog niks ontvangen. :P :P

Maar zonder bril, zing ik toch lekkerder hoor. Kijk maar eens op youtube bij de highland bigband. Er staan 2 video's op. Een compilatie van ongeveer 15 minuten en een van 10 minuten. Die langste is het leukste. Maar dan zie je dus heel goed dat ik midden in de schijnwerpers sta.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manke schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:20:
Dat waren behoorlijke glazen, wist niet wat ik me erbij moest voorstellen, het is een behoorlijke verbetering. Autorijden mag je niet? En zijn lenzen wel weer mogelijk als de infectie volledig is genezen?
Ja erg hè die glazen in die andere brillen. En dan te bedenken dat de leverancier dat een mooi product vindt. Kun je je vast wel voorstellen dat ik me de tandjes schrok toen we die brillen op gingen halen. Als je die bril in de zon legt, kun je daar een flinke fik mee maken. oOo

Die nieuwe bril is echt stukken beter en dat wist ik eigenlijk wel, want toen ik 6 jaar was had ik een lenti bril van +20 en die glazen waren lang zo dik niet. Enne, autorijden mag ik helaas niet. Als je geen ooglenzen van jezelf hebt, mag je alleen rijden als je implantlenzen of contactlenzen hebt. Met een bril die afakie corrigeert mag je niet rijden. Nou ja, dat heeft ook wel zo z'n voordelen. En of ik ooit nog full time contactlenzen mag moeten we afwachten. Ik krijg nu eerst volgende week dinsdag een hoornvliestransplantatie aan mijn rechteroog en dan in 2021 aan mijn linkeroog. Gedurende het hele hersteltraject wat bijna een jaar per oog duurt, mag ik natuurlijk geen contactlenzen in. Alleen het komende jaar in mijn niet geopereerde oog voor 4-6 uur per week. Ik denk zelf dat als die hoornvliestransplantaties goed gaan, dat ik na 2021 wel weer meer uren per week contactlenzen in mag of misschien wel full time. Ik hoop het wel natuurlijk. Maar ik heb me wel voorgenomen om ze niet meer de hele dag en de hele avond in te doen. Ik had ze echt in van de vroege ochtend tot de late avond en dat is natuurlijk best belastend voor je ogen. Maar goed...zover is het nog lang niet. Eerst maar eens onder het mes dinsdag. :$ :$

Als ik mezelf op de video zie (youtube: highland bigband), vind ik trouwens dat ik met contactlenzen in ook niet bepaald fit uit m'm ogen kijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als je een nieuwe bril hebt en je denkt dat het niet klopt (multifocaal) kun je dan gewoon naar een andere opticien en vragen of ze dat doormeten? En staat daar een vaste vergoeding voor.

Volgens mij staat het glas gewoon uit de as want als ik rechtdoor kijk zie ik de text op mijn scherm slecht met mijn linker oog maar als ik 5-10 graden naar links draai -alleen kijkend met linker oog- en zeg maar door het deel van het brilglas kijk dat aan mijn neuskant zit zie ik het perfect.

Het hele linkerdeel van mijn linker glas is net of er vette vingers instaan.

Als ik een beetje mijn hoofd achterover tilt wordt het beeld in het linker oog ook beter.
Dus het lijkt ook nog alsof beide glazen niet dezelfde 'horizontale as' gebruiken.

Als ik op de linkerkant van mijn scherm tekst wil zien en ik kijk er recht op af zie ik het slecht.
Als ik mijn hoofd een klein beetje draai zodat ik niet meer door de as van de bril kijk maar een beetje diagonaal door het glas dan is het veel beter. Volgens mij betekent dit gewoon dat het glas er niet goed in zit of dat ze verkeerd gemeten hebben.

Moeilijk duidelijk te verwoorden.. zucht.
Maar ik heb het vermoeden dat ik twee weken met een mislukte bril op ga lopen in de hoop -van de opticien- dat ik er aan wen. ik acht die kans 0%.

NB: Merk nu al dat ik neig om met gedraaid hoofd te lezen.. hersenen gaan dat gewoon 'oplossen' door mijn hoofd de hele tijd 5 tot 10 graden te draaien. in plaats van rechtuit kijken.

PS: Ik was diezelfde dag al teruggeweest. Toen heeft hij de bril gechecked aan de specs en die klopte voor zover hij kon zien maar geen controle meting gedaan of de meting wellicht fout was.

[ Voor 12% gewijzigd door MrMonkE op 09-01-2020 11:20 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
MrMonkE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:14:
Als je een nieuwe bril hebt en je denkt dat het niet klopt (multifocaal) kun je dan gewoon naar een andere opticien en vragen of ze dat doormeten? En staat daar een vaste vergoeding voor.
Is dit je eerste multifocale bril of heb je eerder al een multifocale bril gehad? Vooral bij grotere beeldschermen kan het voorkomen dat je (vanwege het relatief kleine kijkgebied voor de computerafstand) het hoofd een beetje moet draaien om te kunnen wisselen van de ene helft van het scherm naar de andere helft van het scherm.
Terugkomend op je eerste vraag; Bij de meeste opticiens kun je binnenstappen om te vragen of ze dit willen nalopen voor je. De meeste opticiens kunnen op basis van een meting en het aftekenen van de glazen een advies uitbrengen over welke stappen je zou moeten volgen. De prijs die hiervoor gerekend wordt hangt af van de dienstverlening. Er zijn opticiens bij die je bril gerust na willen kijken en je dan al dan niet op papier een advies willen uitbrengen over wat er misschien mankeert aan het glas. Maar omdat een opticien hier al snel 30 minuten tot een uur mee bezig zal zijn, bestaat er een kans dat er zo'n 25-35 euro gevraagd wordt voor dit onderzoek (de kosten voor een oogmeting).

Mijn advies zou zijn om desondanks altijd eerst terug te gaan naar de opticien waar je de bril gekocht hebt.
Puur afgaande op wat je schrijft ervaar je de vertekenende delen in het glas als belemmerend, waardoor je actiever gaat kijken. Dit houdt in dat je meer draaibewegingen gaat maken met je hoofd. Er zijn multifocale glazen waarbij je qua kijken op beeldschermafstand rustiger kijkt, maar dit zijn vaak duurdere glazen waar minder horizontale vertekening inzit en je dus meer kijkbreedte verschaft. Echter, als je veel beeldschermwerk doet adviseer ik normaal gesproken een aparte beeldschermbril, omdat de kijkvlakken zodanig breed zijn dat je alles in nagenoeg 1 oogopslag kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben Mark niet maar zijn vrouw Ellen. Hij ligt toch nog in het ziekenhuis, dus ik heb zijn account maar even ingepikt. ;) ;)

Ik heb zelf ook een probleempje gehad met een nieuwe multifocale bril. Ik kon niet goed lezen door het leesgedeelte zonder mijn hoofd echt een heel eind naar achtereen te draaien. Ik kon bijvoorbeeld ook de prijskaartjes in de supermarkt niet lezen zonder mijn bril een stukje op te tillen. Na ongeveer een week ben ik teruggegaan naar de opticien en deze deed absoluut niet moeilijk. Het bleek dat het leesgedeelte ongeveer 4 mm te laag ingeslepen was. Ik kreeg gewoon een hele nieuwe bril. Vond deze service echt super.
Verder kijk ik met mijn multifocale bril ook niet lekker op mijn (laptop) beeldscherm. Ik doe dan meestal mijn leesbril op en dat kijkt een stuk prettiger. Ik heb ook zo de ervaring met collega's dat bijna niemand zijn multifocale bril gebruikt bij beeldschermwerk dat wat langer duurt. De meesten hebben een computerbril of gebruiken een leesbril daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:08:
Ik ben Mark niet maar zijn vrouw Ellen. Hij ligt toch nog in het ziekenhuis, dus ik heb zijn account maar even ingepikt. ;) ;)

Ik heb zelf ook een probleempje gehad met een nieuwe multifocale bril. Ik kon niet goed lezen door het leesgedeelte zonder mijn hoofd echt een heel eind naar achtereen te draaien. Ik kon bijvoorbeeld ook de prijskaartjes in de supermarkt niet lezen zonder mijn bril een stukje op te tillen. Na ongeveer een week ben ik teruggegaan naar de opticien en deze deed absoluut niet moeilijk. Het bleek dat het leesgedeelte ongeveer 4 mm te laag ingeslepen was. Ik kreeg gewoon een hele nieuwe bril. Vond deze service echt super.
Verder kijk ik met mijn multifocale bril ook niet lekker op mijn (laptop) beeldscherm. Ik doe dan meestal mijn leesbril op en dat kijkt een stuk prettiger. Ik heb ook zo de ervaring met collega's dat bijna niemand zijn multifocale bril gebruikt bij beeldschermwerk dat wat langer duurt. De meesten hebben een computerbril of gebruiken een leesbril daarvoor.
Hoi Ellen, succes met de behandeling van Mark.

Misschien kan je kijken of je hier baat bij hebt. Ikzelf zie er minder dubbel door.
https://endmyopia.org/wp-...y-PresbyopiaReduction.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

cri0s schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Is dit je eerste multifocale bril of heb je eerder al een multifocale bril gehad? Vooral bij grotere beeldschermen kan het voorkomen dat je (vanwege het relatief kleine kijkgebied voor de computerafstand) het hoofd een beetje moet draaien om te kunnen wisselen van de ene helft van het scherm naar de andere helft van het scherm.
Terugkomend op je eerste vraag; Bij de meeste opticiens kun je binnenstappen om te vragen of ze dit willen nalopen voor je. De meeste opticiens kunnen op basis van een meting en het aftekenen van de glazen een advies uitbrengen over welke stappen je zou moeten volgen. De prijs die hiervoor gerekend wordt hangt af van de dienstverlening. Er zijn opticiens bij die je bril gerust na willen kijken en je dan al dan niet op papier een advies willen uitbrengen over wat er misschien mankeert aan het glas. Maar omdat een opticien hier al snel 30 minuten tot een uur mee bezig zal zijn, bestaat er een kans dat er zo'n 25-35 euro gevraagd wordt voor dit onderzoek (de kosten voor een oogmeting).

Mijn advies zou zijn om desondanks altijd eerst terug te gaan naar de opticien waar je de bril gekocht hebt.
Puur afgaande op wat je schrijft ervaar je de vertekenende delen in het glas als belemmerend, waardoor je actiever gaat kijken. Dit houdt in dat je meer draaibewegingen gaat maken met je hoofd. Er zijn multifocale glazen waarbij je qua kijken op beeldschermafstand rustiger kijkt, maar dit zijn vaak duurdere glazen waar minder horizontale vertekening inzit en je dus meer kijkbreedte verschaft. Echter, als je veel beeldschermwerk doet adviseer ik normaal gesproken een aparte beeldschermbril, omdat de kijkvlakken zodanig breed zijn dat je alles in nagenoeg 1 oogopslag kunt zien.
Ik heb 3 schermen.
Met mijn linker oog/glas kan ik zover ik rechts kan kijken door alleen mijn ogen te draaien alles haarscherp zien tot op de meest rechter monitor.
Kijk ik rechtdoor op het middelste wordt het al wazig.
Kijk ik naar de linkerkant van middelste scherm onleesbaar. Zelfs aanzienlijk slechter dan zonder bril.

Als ik het goed wil zien moet ik mijn hoofd draaien en mijn neus zeg maar LINKS van wat ik wil lezen mikken om het scherpste beeld te krijgen.

Ik zie het wel twee weken aan maar om 12 uur voelde mijn ogen zo brandering alsof ik al 10 uur aan het overwerken was.

Ik heb ook de duurste glazen genomen want die zouden het minst vervormen.

Het is niet zozeer dat het vertekend is maar dat het niet scherp is.
Over de hele linkerflank van mijn zicht met mijn linkeroog is het alsof ik een ander zijn bril op heb.

Ja is eerste keer. En waarschijnlijk de laatste.

Let wel alles op de rechter helft van mijn scherm kan ik dus prima zien, ook met alleen mijn linker oog.

En de breedte van de zinnen in deze posts merk ik gewoon als ik van het einde van de regel naar het begin van de volgende ga dat het wazig is.. en dan minder wazig scherper scherper scherpst.

Voor mijn idee zit het 'centrum' van het glas gewoon een klein beetje te ver naar de neus.

[ Voor 11% gewijzigd door MrMonkE op 09-01-2020 14:23 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMonkE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:12:
[...]

Ik heb 3 schermen.
Met mijn linker oog/glas kan ik zover ik rechts kan kijken door alleen mijn ogen te draaien alles haarscherp zien tot op de meest rechter monitor.
Kijk ik naar de linkerkant van middelste scherm onleesbaar. Zelfs aanzienlijk slechter dan zonder bril.

Als ik het goed wil zien moet ik mijn hoofd draaien en mijn neus zeg maar LINKS van wat ik wil lezen mikken om het scherpste beeld te krijgen.

Ik zie het wel twee weken aan maar om 12 uur voelde mijn ogen zo brandering alsof ik al 10 uur aan het overwerken was.

Over de hele linkerflank van mijn zicht met mijn linkeroog is het alsof ik een ander zijn bril op heb.

Let wel alles op de rechter helft van mijn scherm kan ik dus prima zien, ook met alleen mijn linker oog.

En de breedte van de zinnen in deze posts merk ik gewoon als ik van het einde van de regel naar het begin van de volgende ga dat het wazig is.. en dan minder wazig scherper scherper scherpst.

Voor mijn idee zit het 'centrum' van het glas gewoon een klein beetje te ver naar de neus.
Nou als ik jou was zou ik daar echt geen twee weken mee blijven lopen hoor, zeker niet als je duurdere glazen hebt genomen. Gewoon teruggaan naar de opticien en de boel goed uitleggen. Ik heb al jaren multifocale brillen en heb nog nooit dergelijke klachten gehad, ook niet de 1e keer. Nou heb ik geen drie beeldschermen, maar toch :> :> Met dat probleem dat ik had met het te laag ingeslepen leesgedeelte wilde ik ook eerst niet teruggaan omdat ik dacht dat ik aan een nieuw montuur moest wennen. Maar toen ik bij de opticien vertelde dat ik dat eerst dacht, vond hij dat echt onzin. Ze deden er echt niet moeilijk over. Nou kan het natuurlijk wel zijn dat het met het beeldschermwerk te maken heeft. Hoe is je zicht dan als je gewoon in de verte kijkt en daarna bijvoorbeeld op je horloge kijkt of iets anders kort durends doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manke schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:02:
[...]

Hoi Ellen, succes met de behandeling van Mark.

Misschien kan je kijken of je hier baat bij hebt. Ikzelf zie er minder dubbel door.
https://endmyopia.org/wp-...y-PresbyopiaReduction.pdf
Dank je wel @Manke. Mark is afgelopen dinsdag geopereerd en mag vrijdag gelukkig naar huis. Hij heeft inmiddels al weer behoorlijk wat praatjes (gelukkig). Nou nog de uitdaging om het 3 maanden rustig aan te doen. Hij mag bijna niks dus ik ben me ernstig aan het bezinnen op een soort van bezigheidstherapie. :?

Bedankt voor het stuk . Ik zal het eens rustig lezen. Maar ik hoef niet persé van m'n bril af hoor. Hij zit me niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
@MrMonkE in dat geval bestaat er een kans dat de waarden links niet helemaal voldoen. Als het inderdaad met een week niet beter wordt, even langs wippen bij de opticien :) Liefst je eigen opticien eerst, die kent je glazen en je ogen immers het beste. Mocht je er daar niet mee uitkomen kun je altijd eens bij een opticien binnen stappen en het verhaal uitleggen.
Er zijn er genoeg bij die openstaan voor het leveren van een second opinion; vraag vooraf uiteraard wel even wat het kost ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

cri0s schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:51:
@MrMonkE in dat geval bestaat er een kans dat de waarden links niet helemaal voldoen. Als het inderdaad met een week niet beter wordt, even langs wippen bij de opticien :) Liefst je eigen opticien eerst, die kent je glazen en je ogen immers het beste. Mocht je er daar niet mee uitkomen kun je altijd eens bij een opticien binnen stappen en het verhaal uitleggen.
Er zijn er genoeg bij die openstaan voor het leveren van een second opinion; vraag vooraf uiteraard wel even wat het kost ;)
Voor zover ze het zelf kunnen meten lijkt het te kloppen.
Ze gaan het morgen opsturen naar de makers van het glas.

-update:
Fabriek zegt klopt.
Vanmiddag langs voor uitgebreide meting.

[ Voor 4% gewijzigd door MrMonkE op 17-01-2020 11:35 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervelend voor je dat gedoe. Ik hoop dat ze iets vinden waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
[...]

Ik heb 3 schermen.

Ik denk dat het door de cilinder komt en/of de pupil center die niet goed is gepositioneerd. Probeer eens glazen uit zonder cilinder (bij de opticient), het sferische equivalent is de helft van de cilinderwaarde, dit staat ook op het recept. Of je bestelt de goedkoopste bil (€19) bij specavers om te proberen, diopter is gewoon de inverse van het punt tot hoever je scherp kan zien. -2 is dus 1/2m.
Mi: De dunste glazen betekent juist meer vervorming en beweging, omdat de brekingsindex groter.

Probeer ook eens bovenstaande pdf, het is een soort van spieroefening om de spieren te stabiliseren.

[ Voor 3% gewijzigd door Manke op 17-01-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:59
Ik zoek nu een tijdje een bril maar kom er nog niet helemaal uit. Heb al gekeken bij Ray Ban en Pearle en mijn keuze gaat uit naar deze twee.

https://www.pearle.nl/brillen/ray-ban-3578-2890-51-22

https://www.pearle.nl/brillen/ray-ban-6375-2890-51-18

Alleen zoek ik toch een montuur zonder neuspads. Maar vind ik wat dan zijn die monturen weer te lelijk of de randen te dik. Kent er iemand nog een goede brillen zaak in Rotterdam die zulke brillen heeft? En oh zoek een bril met ronde glazen dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:11
[...]
Ik vermoed dat dit ook wel eens kan kloppen. Bij mijn huidige bril zat dit bij mijn circa 1cm. te ver naar boven (lang verhaal, foutje optiek die daarna netjes en kosteloos is opgelost).

Wanneer ik mijn bril in een hoek van ong. 45 graden naar voren kantelde, zag ik wel scherp.

Mocht je er nog niet uit zijn dan kun je dus eens proberen het glas van de bril op diverse manieren te draaien/kantelen e.d. om te kijken of je op die manier wél een scherp beeld kan krijgen. Ik ga er vanuit dat een goede optiek het probleem zo gevonden heeft maar mocht je beter resultaat krijgen wanneer je je bril scheef op je gezicht plaatst dan kan je het wellicht makkelijk(er) onderbouwen.

--------------

Ik heb afgelopen vrijdag mijn bestelde montuur mogen bekijken en hierna heeft de opticien de glazen afgetekend. Hierbij gekozen (voor de eerste keer in mijn 34 jaar) om dunnere glazen (1.67) te nemen. Door het formaat van de bril blijven de glazen nog altijd relatief dik (5.8 mm op het dikste punt, 5.1 mm op het dunst). Ik had ook nog naar 1.74 kunnen gaan maar ik wilde graag Transitions XTRActive glazen en dat was daarbij niet mogelijk. Het scheelde daarbij ook "maar" 0,5 mm en daarbij ben ik wel gevoelig voor kleurschifting.

Voor diegene die het nog niet weten zoals dit voor mij nieuw was (huidige bril is alweer 3 jaar in gebruik), Transitions heeft dus iets nieuws! Naast de reguliere verkleuring, is er nu ook "Mirror" en "Dark" (https://www.transitions.c...ts/transitions-xtractive/). Ik twijfelde om opnieuw voor Transitions te gaan omdat ze in de auto niet opkleuren... maar dat doen ze nu dus wél! (wel minder dan in direct zonlicht, ik mocht rekenen op circa 50% verkleuring).

Over 2 weken kan ik mijn nieuwe bril als alles goed verloopt ophalen, dan zal ik uiteraard nog wel een foto posten én mijn eerste indruk geven op de Dark optie :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Thalaron schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:12:
[...]

Ik vermoed dat dit ook wel eens kan kloppen. Bij mijn huidige bril zat dit bij mijn circa 1cm. te ver naar boven (lang verhaal, foutje optiek die daarna netjes en kosteloos is opgelost).

Wanneer ik mijn bril in een hoek van ong. 45 graden naar voren kantelde, zag ik wel scherp.

Mocht je er nog niet uit zijn dan kun je dus eens proberen het glas van de bril op diverse manieren te draaien/kantelen e.d. om te kijken of je op die manier wél een scherp beeld kan krijgen. Ik ga er vanuit dat een goede optiek het probleem zo gevonden heeft maar mocht je beter resultaat krijgen wanneer je je bril scheef op je gezicht plaatst dan kan je het wellicht makkelijk(er) onderbouwen.

--------------

Ik heb afgelopen vrijdag mijn bestelde montuur mogen bekijken en hierna heeft de opticien de glazen afgetekend. Hierbij gekozen (voor de eerste keer in mijn 34 jaar) om dunnere glazen (1.67) te nemen. Door het formaat van de bril blijven de glazen nog altijd relatief dik (5.8 mm op het dikste punt, 5.1 mm op het dunst). Ik had ook nog naar 1.74 kunnen gaan maar ik wilde graag Transitions XTRActive glazen en dat was daarbij niet mogelijk. Het scheelde daarbij ook "maar" 0,5 mm en daarbij ben ik wel gevoelig voor kleurschifting.

Voor diegene die het nog niet weten zoals dit voor mij nieuw was (huidige bril is alweer 3 jaar in gebruik), Transitions heeft dus iets nieuws! Naast de reguliere verkleuring, is er nu ook "Mirror" en "Dark" (https://www.transitions.c...ts/transitions-xtractive/). Ik twijfelde om opnieuw voor Transitions te gaan omdat ze in de auto niet opkleuren... maar dat doen ze nu dus wél! (wel minder dan in direct zonlicht, ik mocht rekenen op circa 50% verkleuring).

Over 2 weken kan ik mijn nieuwe bril als alles goed verloopt ophalen, dan zal ik uiteraard nog wel een foto posten én mijn eerste indruk geven op de Dark optie :)
Ik heb een zonnebril voor in de auto, op sterkte. 8)

Alles zit op de goede plek volgens zowel de opticien en de fabrikant.
Maar het dodelijke in mijn bril 'setup' is dat in het rechterglas het stukje naar links kijken wazig is.
deze kan dus geen correctie doen voor dingen die het linkeroog daar wazig ziet. Ik heb gezegd dat ik het nog twee weken zou proberen maar ik begin er al aan te twijvelen want ik zit gewoon heel veel met mijn hoofd gedraaid nu om dat te compenseren. En dat irriteert me het meest.

Als ik ALS in deze zin scherp wil zien moet ik naar de rand van mijn scherm kijken.
^^

En elke keer als ik denk "oh nu zie ik het scherp" zit ik met mijn hoofd gedraaid.

Ik denk dat ik gewone glazen in deze bril ga laten zetten.
Dezelfde als in mijn vorige bril.

Wel jammer want dat lezen is echt wel handig. Maar ik heb dat niet zo heel vaak nodig dus is het geen dealbreaker als het er niet meer in zit. Wat ik ten alle tijden wil voorkomen is dat mijn always-on bril niet geschikt is voor computers en ik moet wisselen. Dan kom je op je werk en "O brilvergeten". Ik ken mezelf.
Dus mijn vaste bril moet altijd geschikt zijn voor computer gebruik.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of dat wel mogelijk is: een vertebril die ook geschikt is voor computerwerk. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar als je op een leeftijd komt dat je wat problemen krijgt met dichtbij zien, geldt dat over het algemeen ook voor de afstand tot de computer. Varifocus glazen ondersteunen niet alleen het lezen, maar ook werkzaamheden op de tussenafstand. Dus ik zou er als ik jou was niet te snel voor kiezen om je oude enkelvoudige glazen in je nieuwe bril te laten zetten als je geen aparte leesbril of computerbril wilt. Want daar ontkom je dan niet aan. Ik neem aan dat je niet voor niets gekozen hebt voor varifocus. Misschien toch beter om er eerst nog eens een andere opticien naar te laten kijken. En vooral je kijkbehoeften uit te leggen en advies te vragen voor de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Knip* Spam is niet toegestaan

[ Voor 100% gewijzigd door tweakduke op 01-02-2020 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:11
Ik heb afgelopen week mijn nieuwe bril mogen ophalen :)

Het betreft hier de Lindberg Mikkel uitgevoerd in mat zwart met zwart-transparant kunststof cover. Glazen zijn Nulux Identity V+ van HOYA met index 1.67 / Transitions (meekleurend) grijs (dark = kleurt ook bij zichtbaar licht tot circa 50%) (R S -5.00 C -1.00 As 90 / L S -5,25).

Hij is een stuk groter dan mijn vorige montuur en tot nu toe ben ik er erg tevreden over.

Oude bril, die ik ook nog gewoon gebruik(en kan), boven. De nieuwe dus onder;
Mikkel vs oude bril

Vooraanzicht Mikkel

Hoewel ik voor de eerste keer in mijn leven van index 1.6 naar 1.67 ben gegaan zijn de glazen i.v.m. het formaat van het montuur vrijwel gelijk gebleven. Ik wilde eigenlijk naar 1.74 gaan maar... dat ging helaas niet i.c.m. transitions...

Al met al vind ik de dikte van de glazen bij dit type montuur niet echt storend;
Mikkel dikte
Mikkel zijkant

Ik heb op mijn werk ook maar aangegeven dat ik een nieuwe "beeldschermbril" nodig heb. Hoewel ik dit voornamelijk is voor het geval dat er wat gebeurd en zodat ik altijd een back-up beschikbaar heb, en al is het dan een basis montuur bij Hans Anders dat vergoed zal worden, blijft het IMHO nog altijd leuk om een bril uit te mogen zoeken :D

PS: De Dark variant van Transitions bevalt mij tot heden prima. Achter de PC op het werk kleurt hij zoals geadverteerd licht op (ik zit langs het raam) wanneer er licht naar binnen komt. In de auto moet ik het nog een keer uittesten maar goed... het weer zit de laatste week niet echt mee :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie bril hoor. Nou nog zorgen voor een zonnetje om je glazen goed te kunnen testen. Daar hebben wij dan tenminste ook nog wat aan. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54
Heb sinds zaterdag één nieuw glas in m'n bril, iets andere sterkte liep al een tijdje met een te kleine sterkte (cilinder) aan die kant.
Ooit zo gekomen omdat een keer allebei de sterktes iets te veel had laten wijzigen en dat kon ik helemaal niet hebben.
Toen hebben ze de cilinders gelijk gemaakt wat me meer rust gaf. (Zitten erg dicht bij elkaar).
Laatste tijd toch slechter zien aan dat oog en last van droog oog veel tranen prikken en zanderig gevoel.
Toch maar eens laten meten en nu dus die andere sterkte erin.
Ik zie alles scherp maar het is erg wennen lastig uit te leggen maar het is net een beetje of je scheel kijkt (ik zie niet dubbel).

Lezen op telefoon/pc gaat prima dichtbij kijken ook maar in de ruimte kijken of snel wisselen van links naar rechts geeft dat irritante gevoel.

Het gaat wel langzaam wat beter maar is dit dan toch gewoon kwestie van wennen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
ComTech schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:11:
Heb sinds zaterdag één nieuw glas in m'n bril, iets andere sterkte liep al een tijdje met een te kleine sterkte (cilinder) aan die kant.
Ooit zo gekomen omdat een keer allebei de sterktes iets te veel had laten wijzigen en dat kon ik helemaal niet hebben.
Toen hebben ze de cilinders gelijk gemaakt wat me meer rust gaf. (Zitten erg dicht bij elkaar).
Laatste tijd toch slechter zien aan dat oog en last van droog oog veel tranen prikken en zanderig gevoel.
Ik zie alles scherp maar het is erg wennen lastig uit te leggen maar het is net een beetje of je scheel kijkt (ik zie niet dubbel).

Lezen op telefoon/pc gaat prima dichtbij kijken ook maar in de ruimte kijken of snel wisselen van links naar rechts geeft dat irritante gevoel.

Het gaat wel langzaam wat beter maar is dit dan toch gewoon kwestie van wennen ?
Klopt de pupilafstand?
Wennen betekent vaak dat je ogen slechter moeten worden. Misschien word je overgecorrigeerd.
Welke waarde heeft de cilinder? Misschien dat je bij de opticien glazen met het sferische equivalent kan proberen (diopter + 1/2 cilinder-diopter). Astigmatisme correctie kan comfort problemen geven, ik denk ook dat dit het probleem is.
Verder: https://www.hartsdalefami...onvergence-insufficiency/

verder spam ik altijd met deze sites, het leert je bewust te worden van je ogen en zicht met het doel de afwijking te elimineren. www.myopiaismental.com losetheglasses.org www.endmyopia.org

[ Voor 4% gewijzigd door Manke op 10-02-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
Manke schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:12:
[...]

Klopt de pupilafstand?
Wennen betekent vaak dat je ogen slechter moeten worden. Misschien word je overgecorrigeerd.
Welke waarde heeft de cilinder?
Misschien dat je bij de opticien glazen met het sferische equivalent kan proberen (diopter + 1/2 cilinder-diopter). Astigmatisme correctie kan comfort problemen geven, ik denk ook dat dit het probleem is.
Verder: https://www.hartsdalefami...onvergence-insufficiency/

verder spam ik altijd met deze sites, het leert je bewust te worden van je ogen en zicht met het doel de afwijking te elimineren. www.myopiaismental.com losetheglasses.org www.endmyopia.org
Los van wat je qua myopie-remmende pseudowetenschappen blijft spammen, zou het fijn zijn als je bij feiten blijft.
Wennen is geen kwestie van "je ogen moeten slechter worden" voordat het beter wordt. Wennen als het gaat om brillen/lenzen gaat puur om het feit dat met name de hersenen het mindere beeld als referentiekader hebben. Daardoor is bij het toepassen van de cilindersterkte dat de "vervorming" die ontstaat als vreemd wordt ervaren, vooral wanneer de as waarin gecorrigeerd wordt is veranderd. Dit zorgt voor het soms wiebelige beeld dat kan ontstaan. Na de gewenningsperiode (voor de één 2 dagen, voor de ander 1 week of meer) zijn de hersenen gewend aan het juiste beeld en daarmee gewend aan de bril.
ComTech schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:11:

Het feit dat het is verbeterd, is goed nieuws. Wanneer je een nieuwe sterkte krijgt en hij is flink anders kan het zijn dat je verschil merkt in je kijkbeleving. De eerste fase kan het het gevoel geven van scheel kijken, maar dat is vooral omdat je qua scherpte een beter beeld krijgt aangeboden aan de veranderde kant.
Wanneer de scherpte goed is veraf en nabij is het vooral belangrijk dat je de bril even blijft dragen. Normaliter zou je na 1 tot 2 weken een rustig en vooral prettig beeld moeten ervaren. Is dat niet zo, dan moet je toch terug naar de opticien om te kijken of alles klopt. Belangrijk zijn dan vooral pupilafstand, pupilhoogte, sterkte en eventueel verdraaiing van het glas en vooral de cilindersterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
cri0s schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Los van wat je qua myopie-remmende pseudowetenschappen blijft spammen, zou het fijn zijn als je bij feiten blijft.
Wennen is geen kwestie van "je ogen moeten slechter worden" voordat het beter wordt. Wennen als het gaat om brillen/lenzen gaat puur om het feit dat met name de hersenen het mindere beeld als referentiekader hebben. Daardoor is bij het toepassen van de cilindersterkte dat de "vervorming" die ontstaat als vreemd wordt ervaren, vooral wanneer de as waarin gecorrigeerd wordt is veranderd. Dit zorgt voor het soms wiebelige beeld dat kan ontstaan. Na de gewenningsperiode (voor de één 2 dagen, voor de ander 1 week of meer) zijn de hersenen gewend aan het juiste beeld en daarmee gewend aan de bril.
Het is wetenschap want er is bewijs zat, maar dat wordt ontkend; de methoden zijn DIY.
Als je een goede opticien hebt die je ogen tijdens het testen laat rusten, dan eindig je met een lagere diopter, (welke door de dag heen variabel is en helemaal niet vast staat). Je hebt dat geen rare zweef sensaties waar je aan moet wennen. 'cilinder' kan je weglaten als het laag is of het s-equivalent van nemen, scheelt stress in oog en hersenen, zoals een scheelkijk gevoel wat gewoon stress is door de bril. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een tijdje lenticulaire glazen. Dit bevalt prima in situaties waarbij het niet uitmaakt dat mijn gezichtsveld een stuk beperkter is. Nu zou ik graag voor andere meer dagelijkse situaties ook graag wat dunnere glazen hebben. Ik heb echter een sterkte van +25 en ik hoor van verschillende kanten dat hoge indexglazen dan teveel vertekening zouden geven. Ik kan me daar echter niet zoveel bij voorstellen. Kan iemand me uitleggen wat er bijvoorbeeld gebeurt als ik glazen met een brekingsindex van 1.74 zou nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:09
Afgelopen vrijdag ben ik bij de opticien naar binnen geweest voor de Hoya Yuniku.
Het is een concept wat op maat gemaakt wordt doormiddel van 3D printen.
Na het uitkiezen van een montuur, diende ik voor een portaal te gaan staan met twee camera's.
Deze hebben een foto genomen en door software wordt dan automatisch berekend hoe het montuur + glazen juist passend gemaakt kunnen worden.
Alle info wordt doorgestuurd naar Hoya waarna de bril in productie gaat.
Voor mij is het nu 2 weken wachten tot de bril klaar ligt bij de opticien.
Kosten van dit "grapje" zijn tussen de 700 en 750 euro afhankelijk van het gekozen montuur (glas maatwerk vaste prijs).

De reden dat ik gekozen heb hiervoor is omdat vanwege mijn sterkte +6,50 ik de bril bijna 18 uur per dag op heb, hierdoor verlang ik gewoon optimaal comfort en zicht.

Iemand ook al ervaringsdeskundige met Hoya Yuniku?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Manke schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:29:
[...]

Het is wetenschap want er is bewijs zat, maar dat wordt ontkend; de methoden zijn DIY.
Als je een goede opticien hebt die je ogen tijdens het testen laat rusten, dan eindig je met een lagere diopter, (welke door de dag heen variabel is en helemaal niet vast staat). Je hebt dat geen rare zweef sensaties waar je aan moet wennen. 'cilinder' kan je weglaten als het laag is of het s-equivalent van nemen, scheelt stress in oog en hersenen, zoals een scheelkijk gevoel wat gewoon stress is door de bril. :)
Ah je hebt inmiddels bewijs zat, wat fijn. Dan wordt het ook tijd om je posts eens met fatsoenlijk gedaan onderzoek te onderbouwen. En niet zoals vorige keer een post met allemaal linkjes waarin ik zelf maar jouw bewijs moet zoeken. Je gooit een hoop niet bewezen stellingen in dit topic die niet zonder gevaar zijn. Neem je daar dan ook je verantwoordelijkheid voor?

Edit. Grappig trouwens. In je laatste website hierboven staat letterlijk
That is where your eye doctor’s professional judgement comes into play

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 16-02-2020 11:01 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willemvdvliet schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:56:
Afgelopen vrijdag ben ik bij de opticien naar binnen geweest voor de Hoya Yuniku.
Het is een concept wat op maat gemaakt wordt doormiddel van 3D printen.
Na het uitkiezen van een montuur, diende ik voor een portaal te gaan staan met twee camera's.
Deze hebben een foto genomen en door software wordt dan automatisch berekend hoe het montuur + glazen juist passend gemaakt kunnen worden.
Alle info wordt doorgestuurd naar Hoya waarna de bril in productie gaat.
Voor mij is het nu 2 weken wachten tot de bril klaar ligt bij de opticien.
Kosten van dit "grapje" zijn tussen de 700 en 750 euro afhankelijk van het gekozen montuur (glas maatwerk vaste prijs).

De reden dat ik gekozen heb hiervoor is omdat vanwege mijn sterkte +6,50 ik de bril bijna 18 uur per dag op heb, hierdoor verlang ik gewoon optimaal comfort en zicht.

Iemand ook al ervaringsdeskundige met Hoya Yuniku?
Worden ze dan ook een stuk dunner gemaakt dan standaard glazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kunnen de experts mij helpen. Ik heb al een aantal jaren een brillen van Eyewish. Met Eyewish eigen merk glazen gaat de beschermlaag binnen 2 jaar kapot, hij wordt "plakkerig" en er komt craquelé op. Bij mijn vorige montuur hebben ze 2 keer nieuwe glazen vervangen waardoor ik toch 4 jaar met mijn bril kon, prima service. Mijn nieuwe montuur heb ik gekozen voor Rodenstock glazen, deze zouden beter zijn, nu na 3 jaar begint de coating weer craquelé te vertonen en een beetje dof te worden. Ik gebruik alleen maar het speciale schoonmaakmiddel voor brilglazen wat ze bij de Eyewish verkopen op een schone katoenen theedoek en maak hem elke dag/2dagen 1x schoon. Ik ben er echt heel netjes mee, nooit aan de trui schoonmaken. Als hij nat is van de regen even deppen op een brildoekje.

Ik wil dus nieuwe glazen, maar denk er aan om echt (mineraal) glas te nemen. Het zal zwaarder zijn, maar ik lees dat het minder abberatie heeft en minder krasgevoelig. Of laat de coating van glas net zo goed los als van kunststof glazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd. Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gehad. Meestal maak ik mijn bril alleen schoon met een microvezel brillendoekje en soms met wat lauw water. Het zou kunnen zijn dat een theedoek te ruw is. Je kunt denk ik beter een brillendoekje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Ophidian schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:59:
[...]

Ah je hebt inmiddels bewijs zat, wat fijn. Dan wordt het ook tijd om je posts eens met fatsoenlijk gedaan onderzoek te onderbouwen. En niet zoals vorige keer een post met allemaal linkjes waarin ik zelf maar jouw bewijs moet zoeken. Je gooit een hoop niet bewezen stellingen in dit topic die niet zonder gevaar zijn. Neem je daar dan ook je verantwoordelijkheid voor?

Edit. Grappig trouwens. In je laatste website hierboven staat letterlijk

[...]
Dat is de disclaimer, er staat niks verkeerd, toch?
I am not a medical professional. What follows is obviously shaped a bit like medical advice. It is not delivered with the warranty of fitness for any purpose. I am some guy on the Internet. You are responsible for your health. If you follow the model's interventions, make sure you read the note about driving.

The model deals with glasses-induced myopia, and probably with certain kinds of habit-induced myopia. Myopia happens for a range of medical reasons and the model doesn't attempt to speak to all of them. I don't know what kind you have.

I am not asserting that this model is correct. It is a theory. I am only enumerating my understanding of it in detail. I happen to suspect that the interventions it suggests are somewhat effective, but that more good research is necessary.

I am not trying to sell you anything. There is, however, a Patreon link in the corner if you want more resources like this to exist.

If you are concerned about your vision health, speak to an ophthalmologist (the medical doctors who work with eyes).
Daar is alles wel mee gezegd en ik deel dit.

Wat voor bewijs doel je op? Of het terugdraaien wel mogelijk is, of de methode effectief is, of getallen voor en na?
Welk gevaar, of wat is potentieel gevaarlijk?
Dat je brokken kan maken met minder goed zicht? Die verantwoordelijkheid neem ik voor mezelf wel. 8)

Ieder een zou eigenlijk de verantwoordelijkheid moeten nemen voor diens ooggezondheid en zicht-kwaliteit (voor zover mogelijk), dat besef is er niet dat dat kan. Bril- en lenzenverkopers nemen geen verantwoordelijkheid voor toenemende myopie door glazen.

[ Voor 5% gewijzigd door Manke op 16-02-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Manke schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:15:

Daar is alles wel mee gezegd en ik deel dit.

Wat voor bewijs doel je op? Of het terugdraaien wel mogelijk is, of de methode effectief is, of getallen voor en na?
Je doet al het hele topic lang beweringen dat je refractie terug te draaien is door het niet meer dragen van je bril. Je praat over het gebruiken van de sferische sterkte zonder dat je zelf eigenlijk echt snapt hoe dit werkt. Je promoot deze nep wetenschap uitbundig op deze website (en laten we eerlijk zijn, je website is een n=1 en in mijn ogen gewoon pure kwakzalverij). Als iemand zich zelf schade aan doet door dit soort dingen te geloven, vervelend maar diegene heeft zichzelf er alleen maar mee. Als je andere gaat overhalen hetzelfde te doen, dan zal je toch met wat bewijs moeten doen.
Welk gevaar, of wat is potentieel gevaarlijk?
Helaas toont de tegenwoordige tijd aan dat mensen zelfs de meest basale kennis gaan uitdagen, of proberen andere te laten geloven dat een absurd idee waar is. Flat-earthers bijvoorbeeld (ondanks dat hun eigen experimenten zelfs aantonen dat de aarde rond is en dus hun hypothese niet klopt, blijven ze onderzoeken proberen uit te vinden om aan te tonen dat ze toch gelijk hebben). Ondanks dat ik me het niet kan voorstellen, is het dus helaas een waarschijnlijkheid dat er een piloot is die jouw post leest of je website vindt en dit in praktijk gaat brengen. Lekker met -4 het vliegtuig besturen. Deze piloot merkt dat hij niet scherp ziet, maar hij doet zichzelf geloven dat zijn zicht al beter geworden is. Tevens staat het op internet, dus dan is het waar. Het placebo effect is ontzettend sterk. (Kijk maar eens naar aflevering 3 van Derren Brown Apocalypse and Fear, zelfs op Netflix, als je niet de echte wetenschappelijke literatuur in wil duiken). Neem je dan nog steeds die verantwoordelijkheid? Even overdreven, maar een tweaker die zo de auto in stapt op jouw advies en iemand het ziekenhuis in rijdt is natuurlijk net zo erg.

En je opmerking eerder in dit topic dat iemand bij zijn zoontje die een amblyopie behandelt krijgt, maar de sferische sterkte moet nemen in plaats van de cilinder. Dat dat zoontje daardoor niet de juiste behandeling van een professional krijgt en daar zijn hele leven last van kan krijgen? Neem je die verantwoordelijkheid ook?
Dat je brokken kan maken met minder goed zicht? Die verantwoordelijkheid neem ik voor mezelf wel. 8)
Leuk dat je het voor jezelf neemt, maar wees dan een echte vent en neem het ook voor die andere.
Ieder een zou eigenlijk de verantwoordelijkheid moeten nemen voor diens ooggezondheid en zicht-kwaliteit (voor zover mogelijk), dat besef is er niet dat dat kan. Bril- en lenzenverkopers nemen geen verantwoordelijkheid voor toenemende myopie door glazen.
Jij hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Vooral je laatste opmerking, toont dit des te meer aan. Uit gedegen wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat bifocale contactlenzen de progressie van myopie bij kinderen doet afnemen! |:(

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Ophidian schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:00:
[...]

Je doet al het hele topic lang beweringen dat je refractie terug te draaien is door het niet meer dragen van je bril.
Hoe komt je er bij dat ik dit beweer? Dan zou je kritiek terecht zijn, ja.
Je praat over het gebruiken van de sferische sterkte zonder dat je zelf eigenlijk echt snapt hoe dit werkt.
Het is de inverse van de maximale focus-afstand zonder bril, je kan je diopter ook met een meetlat/lint meten. Het 'equivalent' staat op de uitdraai van een autorefractor.
Je promoot deze nep wetenschap uitbundig op deze website (en laten we eerlijk zijn, je website is een n=1 en in mijn ogen gewoon pure kwakzalverij).
Het een en ander ervan is wetenschappelijk aangetoond, zoals verkorting van het oog door het naar voren verplaatsen van de focal-plane; link naar dat onderzoek heb ik gepost. Vind het vreemd dat je dat ontkent.
Als iemand zich zelf schade aan doet door dit soort dingen te geloven, vervelend maar diegene heeft zichzelf er alleen maar mee. Als je andere gaat overhalen hetzelfde te doen, dan zal je toch met wat bewijs moeten doen.
Klopt. Vraag me af aan wat voor mogelijke schade of risico je in gedachten hebt.
Als je bewijs wilt, moet je eerst begrijpen wat er precies geclaimed wordt en waar je bewijs voor wilt zien zodat je / ik kan zoeken.
[...]
Helaas toont de tegenwoordige tijd aan dat mensen zelfs de meest basale kennis gaan uitdagen, of proberen andere te laten geloven dat een absurd idee waar is. Flat-earthers bijvoorbeeld (ondanks dat hun eigen experimenten zelfs aantonen dat de aarde rond is en dus hun hypothese niet klopt, blijven ze onderzoeken proberen uit te vinden om aan te tonen dat ze toch gelijk hebben). Ondanks dat ik me het niet kan voorstellen, is het dus helaas een waarschijnlijkheid dat er een piloot is die jouw post leest of je website vindt en dit in praktijk gaat brengen. Lekker met -4 het vliegtuig besturen. Deze piloot merkt dat hij niet scherp ziet, maar hij doet zichzelf geloven dat zijn zicht al beter geworden is.
Tevens staat het op internet, dus dan is het waar. Het placebo effect is ontzettend sterk. (Kijk maar eens naar aflevering 3 van Derren Brown Apocalypse and Fear, zelfs op Netflix, als je niet de echte wetenschappelijke literatuur in wil duiken).
ja klopt.
Neem je dan nog steeds die verantwoordelijkheid? Even overdreven, maar een tweaker die zo de auto in stapt op jouw advies en iemand het ziekenhuis in rijdt is natuurlijk net zo erg.
Een hamster mag je ook niet in de magnetron drogen. Beetje dom om zonder bril te rijden als je niks kan zien zonder. Daarom heb je die disclaimers overal. :)
En je opmerking eerder in dit topic dat iemand bij zijn zoontje die een amblyopie behandelt krijgt, maar de sferische sterkte moet nemen in plaats van de cilinder. Dat dat zoontje daardoor niet de juiste behandeling van een professional krijgt en daar zijn hele leven last van kan krijgen? Neem je die verantwoordelijkheid ook?
Er was toch alleen sprake van een cilinderafwijking?
[...]
Leuk dat je het voor jezelf neemt, maar wees dan een echte vent en neem het ook voor die andere.
Is er toch niet iets gebeurd dat ik heb gemist?
[...]
Jij hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Vooral je laatste opmerking, toont dit des te meer aan. Uit gedegen wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat bifocale contactlenzen de progressie van myopie bij kinderen doet afnemen! |:(
Maar dat is niet de norm.
Het is ook wel logisch dat het afneemt. Op dat mechanisme is het 'terugdraai' gebeuren gebaseerd, je gebruikt dan niet dure multifocale lenzen, maar twee brillenparen, voor veraf en voor dichtbij. Die site beschrijft dat, losetheglasses.

Ben er zelf mee bezig, en de conclusie tot nu toe: de accommodatie is te trainen voorbij het limiet van de 'gemeten afwijking'; door middel van stimulus met ondecorrecties in kleine stappen. Geen bril dragen maakt het zicht juist erger.

Wat is je mening over dit boek? The Myopia myth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Manke schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:18:
[...]

Het is de inverse van de maximale focus-afstand zonder bril, je kan je diopter ook met een meetlat/lint meten. Het 'equivalent' staat op de uitdraai van een autorefractor.
Equivalent bedoelde ik inderdaad, staat overigens niet op elke auto refractor uitdraai.
Het een en ander ervan is wetenschappelijk aangetoond, zoals verkorting van het oog door het naar voren verplaatsen van de focal-plane; link naar dat onderzoek heb ik gepost. Vind het vreemd dat je dat ontkent.
Deze laten zien dat dit bij dieren zo is, dat als je de refractie verandert dat dit invloed heeft op de axiale lengte van het oog. Dit is echter bij jonge dieren die nog in de groei zijn en dit kan je zomaar niet omdraaien en gebruiken op een volwassen oog...
Klopt. Vraag me af aan wat voor mogelijke schade of risico je in gedachten hebt.
Als je bewijs wilt, moet je eerst begrijpen wat er precies geclaimed wordt en waar je bewijs voor wilt zien zodat je / ik kan zoeken.
Bewijs voor die website van jou die je steeds post. Dat je je bril niet nodig hebt en dat je kan trainen te kijken zonder bril... Graag gewoon visus metingen en refractie waarden en niet gebaseerd op meningen.
Een hamster mag je ook niet in de magnetron drogen. Beetje dom om zonder bril te rijden als je niks kan zien zonder. Daarom heb je die disclaimers overal. :)
Lekker makkelijk om met disclaimers je verantwoordelijkheid van je af te schudden en ondertussen wel mensen probeert te overtuigen hun brilsterkte te verminderen.
Staat niet hoe groot die was in die post. Doet ook overigens niet ter zake, waarom bemoei je je met de behandeling van een kind door een professional? Lijkt mij onverstandig...
Er is nog niets gebeurd gelukkig. Maar er hoeft maar 1 iemand te zijn die helemaal overtuigd is van die websites...
Tsja, heb je de referentie lijst gezien?

De data van de referentielijst:
1970
1971
1961
1965
1963-1968
1992
1988
1996
1970
1970
1971
1965
1969
1975
1955
1961
1965
1977
1975
1958
1975
1970
1946
1945
1970

Ben je nou daadwerkelijk serieus? Een geschiedenis boek? Gebasseerd op literatuur van meer en deel 40 jaar oud? Serieus? De laatste 25 jaar wetenschap wordt gewoon even genegeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ik heb gisteren voor het eerst sinds +/- 10 jaar weer eens een bril gekocht. Ik draag altijd lenzen, en had nog een oude bril waar de sterke ongeveer 0,75 + wat cilinder afwijkt. Ik heb een Pro Design 6928 (groen), met daarin Sferische Nikon glazen 1.67 geslepen met een blauwfilter erin. Sterkte -3,75 met -1 cylinder links en -3 en -0,25 rechts.

Ben benieuwd, hoop dat ik hem voor dat geld vaak op zal hebben :-)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Ophidian schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:22:
[...]

[...]

[...]

Equivalent bedoelde ik inderdaad, staat overigens niet op elke auto refractor uitdraai.

[...]

Deze laten zien dat dit bij dieren zo is, dat als je de refractie verandert dat dit invloed heeft op de axiale lengte van het oog. Dit is echter bij jonge dieren die nog in de groei zijn en dit kan je zomaar niet omdraaien en gebruiken op een volwassen oog...

[...]

Bewijs voor die website van jou die je steeds post. Dat je je bril niet nodig hebt en dat je kan trainen te kijken zonder bril... Graag gewoon visus metingen en refractie waarden en niet gebaseerd op meningen.

[...]

Lekker makkelijk om met disclaimers je verantwoordelijkheid van je af te schudden en ondertussen wel mensen probeert te overtuigen hun brilsterkte te verminderen.

[...]

Staat niet hoe groot die was in die post. Doet ook overigens niet ter zake, waarom bemoei je je met de behandeling van een kind door een professional? Lijkt mij onverstandig...

[...]

Er is nog niets gebeurd gelukkig. Maar er hoeft maar 1 iemand te zijn die helemaal overtuigd is van die websites...

[...]

Tsja, heb je de referentie lijst gezien?

De data van de referentielijst:

Ben je nou daadwerkelijk serieus? Een geschiedenis boek? Gebasseerd op literatuur van meer en deel 40 jaar oud? Serieus? De laatste 25 jaar wetenschap wordt gewoon even genegeerd?
Het is mijn verantwoordelijkheid als je ervan uitgaat dat het gevaarlijke kwakzalverij is.
Astig komt vaak ook door spieren, met sferisch promoot je dan de juiste vorm, bij kinderen kan het misscien effectief zijn net zoals wat je eerder aanhaalde, ism specialist is wel slim.

Dus de afwijking bij volwassen mensen kan niet minder worden? Waarom niet?
Is er bij volwassenen geen emmetropisch mechanisme, of schakelen brillen deze uit?

Bij volwassen mensen ook:
https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2126435
]
It is now generally accepted that the quality of the retinal image can influence axial eye growth.
[..]
After exposure to myopic defocus, a significant reduction in axial length was observed at both 30 minutes (mean change, −9 ± 10 μm; P = 0.0001) and 60 minutes (mean change, −13 ± 14 μm; P = 0.0001). Significant axial elongation of the eye was observed after exposure to hyperopic defocus at both 30 minutes (mean change, +5 ± 10 μm; P = 0.03) and 60 minutes (mean change, +8 ± 14 μm; P = 0.03). The difference in the change in axial length between the myopic and hyperopic defocus conditions was highly statistically significant (P < 0.0001) at both 30 and 60 minutes.
Myopic defocus komt door ondercorrectie, de focus zit voor het netvlies: as verkort. Wat myopie veroorzaakt is het tweede, hyperopic defocus, overcorrectie, focusvlak achter het netvlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Manke schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Het is mijn verantwoordelijkheid als je ervan uitgaat dat het gevaarlijke kwakzalverij is.
Astig komt vaak ook door spieren, met sferisch promoot je dan de juiste vorm, bij kinderen kan het misscien effectief zijn net zoals wat je eerder aanhaalde, ism specialist is wel slim.
Bewijs voor je astigmatisme claim graag. Stellen is makkelijk, bewijzen dat astigmatisme zou komen door spieren daarentegen... Dus kom maar op.
Dus de afwijking bij volwassen mensen kan niet minder worden? Waarom niet?
Is er bij volwassenen geen emmetropisch mechanisme, of schakelen brillen deze uit?
De ogen van een volwassene zijn volgroeid, dus het emmetropischeren wat je bij kinderen ziet, zal je niet meer bij volwassenen zien.
Bij volwassen mensen ook:
https://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2126435

[...]

Myopic defocus komt door ondercorrectie, de focus zit voor het netvlies: as verkort. Wat myopie veroorzaakt is het tweede, hyperopic defocus, overcorrectie, focusvlak achter het netvlies.
Selectief quoten uit een onderzoek bewijst je standpunt niet.

Ten eerste, ze vinden een significant verschil na het geven van verschillende defocus. Echter wel allemaal bij een groep van tussen de 20 en 31 jaar. Vrij heterogeen overigens (15 caucasisch, 8 Aziatisch en 5 uit India), terwijl al lang bekend is dat een oog van iemand uit Europa niet hetzelfde is als iemand uit Azië.

Ten tweede, ook al is het significant, is het klinisch relevant? Het gaat maar om een korte tijds periode van maximaal 60 minuten. En als je naar het verschil kijkt. We hebben het over alleen de axiale lengte verschillen van zo'n 10 micrometer. Dat is 0,01 millimeter. Als je bedenkt dat een verschil van 1 millimeter in aslengte een verschil van 3 dioptrie geeft. Dat geeft dus een verschilvan 0,03 dioptrie in je refractie. Als je de choroidea dikte meeneemt, is het misschien 0,06 dioptrie. Niet echt een meetbaar verschil in refractie dus.

Dus je kan dit niet zomaar extrapoleren naar je eigen theorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Ophidian schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:16:
[...]

Bewijs voor je astigmatisme claim graag. Stellen is makkelijk, bewijzen dat astigmatisme zou komen door spieren daarentegen... Dus kom maar op.

[...]

De ogen van een volwassene zijn volgroeid, dus het emmetropischeren wat je bij kinderen ziet, zal je niet meer bij volwassenen zien.

[...]

Selectief quoten uit een onderzoek bewijst je standpunt niet.

Ten eerste, ze vinden een significant verschil na het geven van verschillende defocus. Echter wel allemaal bij een groep van tussen de 20 en 31 jaar. Vrij heterogeen overigens (15 caucasisch, 8 Aziatisch en 5 uit India), terwijl al lang bekend is dat een oog van iemand uit Europa niet hetzelfde is als iemand uit Azië.

Ten tweede, ook al is het significant, is het klinisch relevant? Het gaat maar om een korte tijds periode van maximaal 60 minuten. En als je naar het verschil kijkt. We hebben het over alleen de axiale lengte verschillen van zo'n 10 micrometer. Dat is 0,01 millimeter. Als je bedenkt dat een verschil van 1 millimeter in aslengte een verschil van 3 dioptrie geeft. Dat geeft dus een verschilvan 0,03 dioptrie in je refractie. Als je de choroidea dikte meeneemt, is het misschien 0,06 dioptrie. Niet echt een meetbaar verschil in refractie dus.

Dus je kan dit niet zomaar extrapoleren naar je eigen theorie.
Dat de spieren een rol spelen.
https://eyewiki.aao.org/Physiology_of_Astigmatism
According to Brzezinski, accommodative astigmatism is related to lens distortion due to inhomogeneous lens elasticity, variable constriction in ciliary muscles (which itself changes the lens power), and nonhomogeneous tension of the extraocular muscles during convergence (which causes corneal distortion)
In a more recent study, Tsukamoto et al. found that all emmetropic subjects became astigmatic during accommodation, 93% with the rule (mean -1.96 D). Corneal astigmatism of with-the-rule orientation with mean values of 0.84 D and 0.91 D, respectively, for right and left eyes was detected without a direct association with the amount of accommodation. The eyes became emmetropic just after relaxation (Tsukamoto et al., 2000).
Volgens mij staat er gewoon wat er staat (dat vorig onderzoek), en je ziet het steeds weer terug in andere onderzoeken. Zouuden de ondezoekers niet wbewust zijn van de verschillen in groepen of proberen ze juist iets te bewijzen? Die 10um wordt significant genoemd, en is in beide richtingen, het toont aan hoe lens geinduceerde as myopie ontstaat, het is accumulatief. Ik probeer accumulatief hyperopie te stimuleren, bewijs creeer ik zelf. n=1 t=onbepaald, constant.
Myopie: Hoeveel is spierspasme en hoeveel is verlenging? Naar mijn ervaring speelt de spasme vd accommodatie een grotere rol bij myopie dan de aslengte.

[ Voor 8% gewijzigd door Manke op 17-02-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Als je die wiki leest zie je allemaal factoren die bijdrage aan het astigmatisme. Zowel kortdurend, als langer. Je pakt er alleen heel selectief de spieren uit en dat gebruik je dan als onderbouwing voor je theorie? Er staat nergens dat door het gebruik van minder sterkte je ook maar iets met de spierspanning doet.
Volgens mij staat er gewoon wat er staat (dat vorig onderzoek), en je ziet het steeds weer terug in andere onderzoeken. Zouuden de ondezoekers niet wbewust zijn van de verschillen in groepen of proberen ze juist iets te bewijzen? Die 10um wordt significant genoemd, en is in beide richtingen, het toont aan hoe lens geinduceerde as myopie ontstaat, het is accumulatief. Ik probeer accumulatief hyperopie te stimuleren, bewijs creeer ik zelf. n=1 t=onbepaald, constant.
Je toont hiermee aan dat je niet bekend bent met medische wetenschappelijke literatuur. Er zijn in het Engels twee betekenissen van significant. Meer in de vorm van een groot verschil. Maar in de literatuur betekent het niets meer dat een significant verschil is, dat de kans dat het op louter toeval berust ontzettend klein is. In dit geval is het verschil wel significant, maar minimaal, en zo klein dat je je af kan vrangen of het klinisch relevant is. Je kan ook niet zomaar zeggen dat het accumulatief is, dat staat er namelijk niet en daar mag je het ook niet voor gebruiken. Als je dat wil weten of dat zo is, dan moet je een nieuw onderzoek opstellen. Het enige wat je kan concluderen is dat de aslengte en choroidale dikte minimaal, maar wel significant veranderen. Maar of dit steeds meer of minder wordt door het gebruik van een brilsterkte, daar kan je geen conclusie over geven.En het toont niet aan hoe volgens jou die myopie ontstaat. Dat staat niet in het artikel. Er staan wat observeringen in...

Het onderzoek is klein, de groep is heterogeen (dat is niet gunstig en al helemaal niet bij een kleine groep), de sterkte van het onderzoek is zwak. Onderzoekers proberen niet iets te bewijzen op de manier zoals jij bedoelt. Er zit geen ondertoon onder. Ze willen alleen weer met hun naam in een blaadje staan, anders hadden ze het onderzoek wel wat beter en grootser opgezet. Dwz, grotere groep, onderverdeling naar continent en man of vrouw, etc etc.
Myopie: Hoeveel is spierspasme en hoeveel is verlenging? Naar mijn ervaring speelt de spasme vd accommodatie een grotere rol bij myopie dan de aslengte.
N=1. Placebo effect is enorm groot... Hier moet je fatsoenlijke medische onderzoeken voor zoeken om daar een conclusie over te trekken. En dan echt over die spierspasme waar jij het steeds over hebt en echt onderzoeken die specifiek daar naar kijken. Niet beschrijvende onderzoeken waar jij een conclusie uit trekt die er niet in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Manke schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:18:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

ja klopt.

[...]

[...]

[...]

[...]

Maar dat is niet de norm.
Het is ook wel logisch dat het afneemt. Op dat mechanisme is het 'terugdraai' gebeuren gebaseerd, je gebruikt dan niet dure multifocale lenzen, maar twee brillenparen, voor veraf en voor dichtbij. Die site beschrijft dat, losetheglasses.

Ben er zelf mee bezig, en de conclusie tot nu toe: de accommodatie is te trainen voorbij het limiet van de 'gemeten afwijking'; door middel van stimulus met ondecorrecties in kleine stappen. Geen bril dragen maakt het zicht juist erger.

Ik heb net naar een saaie 2 uur durende presentatie gekeken betreft myopie-management.
Waarin verteld werd hoe de oogwereld zich bezig houdt met het bestrijden van de opkomende myopie-explosie (zoals zij het benoemen... )

Anyway.
Daar werden verschillende oplossingen aangekaart. En die werden heel uitgebreid besproken.

Ik zal ze een mailtje sturen met de link van het boek 'the myopia myth'.
Kunnen ze daar gewoon mee aan de slag en kunnen al die andere oplossingen weer in de kast gestopt worden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Lasteraar schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Ik heb net naar een saaie 2 uur durende presentatie gekeken betreft myopie-management.
Waarin verteld werd hoe de oogwereld zich bezig houdt met het bestrijden van de opkomende myopie-explosie (zoals zij het benoemen... )

Anyway.
Daar werden verschillende oplossingen aangekaart. En die werden heel uitgebreid besproken.
Dat is wel interessant, kan je er iets over kwijt?
Myopie-management kan je ook zelf doen als je je inleest en je bewust wordt van hoe je eigen zicht werkt, uiteindelijk is het diy.

nb Terugdraaien is een onbewezen claim en mijn doel om mezelf te bewijzen, want er zijn aanwijzingen genoeg dat het kan, maar dat hou ik maar als mijn menng. De wetenschap gaat pas aan de slag als alle feiten, mechanismen en modellen bekend zijn.

en accommoderen doet idd pijn in je hoofd als je het weer kan. Heb met buitenlicht 20/20, maar nog niet stabiel.

@Ophidian duidelijk, bedankt voor de uitleg. Ik bedoelde dat spieren mogelijk ook een rol spelen om de hoornvlies spanningsverdeling te bepalen dat voor astig zorgt, en dat je zelf meer in de hand hebt dan je edenkt. behavioral optometry heet dat toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Manke op 18-02-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Manke schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:51:
De wetenschap gaat pas aan de slag als alle feiten, mechanismen en modellen bekend zijn.
Ik dacht altijd dat de wetenschap aan de slag gaat om feiten mechanismen en modellen te leren kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Ik dacht altijd dat de wetenschap aan de slag gaat om feiten mechanismen en modellen te leren kennen.
En wanneer methoden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Heb met buitenlicht 20/20
Omdat het buitenlicht je pupil tot een speldenknopje maakt en je daarmee een hoger visus haalt wil niet zeggen dat het onderliggende probleem opeens verdwenen is :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Lasteraar schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:22:
[...]

Omdat het buitenlicht je pupil tot een speldenknopje maakt en je daarmee een hoger visus haalt wil niet zeggen dat het onderliggende probleem opeens verdwenen is :-D
Buitenlicht binnen, itt kunstmatig licht binnen, en accommoderend bedoel ik :) (ik had -4.25). Het kleiner worden snijdt de onscherpe randjes en kopieen weg, zoals een pinhole bril, maar het onscherpe eromheen (pluizige halo's) is er nog.
Wat is het onderliggende probleem volgens jullie?

edit:
YouTube: Matt, why aren't you wearing your glasses?
Doe er je voordeel mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Manke op 20-02-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
Lasteraar schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Anyway.

Ik zal ze een mailtje sturen met de link van het boek 'the myopia myth'.
Kunnen ze daar gewoon mee aan de slag en kunnen al die andere oplossingen weer in de kast gestopt worden 8)7
Waar was die presentatie van? Myopie management richt zich met name op de jeugd en het afremmen van de toename van myopie. Met uiteindelijk een hopelijk kleinere kans op pathologie en alle bijbehorende problemen op latere leeftijd (>50). Op dat onderwerp voldoende bewijs van effectiviteit van bepaalde lenzen/glazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit is nog net geen Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij waar we de wetenschap (zouden kunnen) bespreken over myopie etc. Mijn verzoek is vooral om te discussiëren met feiten ipv onderbuikgevoelens. Mocht het zover komen, dan graag met onderbouwing :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Verwijderd

Ik vermoed dat mijn vraag wat ondergesneeuwd is geraakt door de discussie.

In het kort: De beschermingslaag van kunststof glazen van verschillende merken en meerdere glazen laten los ondanks voorzichtige en zorgvuldige behandeling. De opticien zei dat het zweet van sommige mensen de glazen kunnen aantasten.

Zou het helpen om glas te nemen ipv kunststof? Iemand met ervaring?

Verwijderd

Nou glas is wel erg zwaar hoor. Het hangt een beetje van je sterkte af hoe comfortabel dat nog is. Ik had al eerder op je bericht gereageerd (ook ondergesneeuwd denk ik) en ik vroeg me af of een theedoek toch niet te ruw is. Ik gebruik gewoon de microvezel brillendoekje en heb nog nooit versleten coating gehad en ik heb heel wat brillen versleten in mijn leven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:16:
Nou glas is wel erg zwaar hoor. Het hangt een beetje van je sterkte af hoe comfortabel dat nog is. Ik had al eerder op je bericht gereageerd (ook ondergesneeuwd denk ik) en ik vroeg me af of een theedoek toch niet te ruw is. Ik gebruik gewoon de microvezel brillendoekje en heb nog nooit versleten coating gehad en ik heb heel wat brillen versleten in mijn leven.
De opticien raadde zelf een (oude) theedoek aan, zo maken ze het zelf ook schoon. De coating is niet versleten, maar wordt op een gegeven moment plakkerig en krijgt craquelé. Toch zal ik met de volgende glazen zo’n microvezel doekje gebruiken, wie weet helpt het.

• Southern Sun
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:23:
Ik vermoed dat mijn vraag wat ondergesneeuwd is geraakt door de discussie.

In het kort: De beschermingslaag van kunststof glazen van verschillende merken en meerdere glazen laten los ondanks voorzichtige en zorgvuldige behandeling. De opticien zei dat het zweet van sommige mensen de glazen kunnen aantasten.

Zou het helpen om glas te nemen ipv kunststof? Iemand met ervaring?
Misschien heb ik het gemist, maar welke brekingsindex hebben je glazen? 1.67 of hoger geeft sneller coating problemen (1.60 hecht mooier). Vaak is binnen 2 jaar loslating wel garantie/coulance vanuit leverancier mogelijk. Glas is zeer krasvast. Echter breekt sneller als je bril valt en is beduidend zwaarder.

[ Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 20-02-2020 10:00 ]

Verwijderd

Southern Sun schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:59:
[...]
Misschien heb ik het gemist, maar welke brekingsindex hebben je glazen? 1.67 of hoger geeft sneller coating problemen (1.60 hecht mooier). Vaak is binnen 2 jaar loslating wel garantie/coulance vanuit leverancier mogelijk. Glas is zeer krasvast. Echter breekt sneller als je bril valt en is beduidend zwaarder.
Heb even de bon erbij gepakt. Heb 1.60 glazen van Rodenstock. -2.5 en -3.75. 3 jaar garantie, maar heb de bril nu 3 jaar en 2 maanden. Zal vast wel enige coulance zijn. Maar het is toch zonde, er zitten weinig krassen op.

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:17:
[...]

Heb even de bon erbij gepakt. Heb 1.60 glazen van Rodenstock. -2.5 en -3.75. 3 jaar garantie, maar heb de bril nu 3 jaar en 2 maanden. Zal vast wel enige coulance zijn. Maar het is toch zonde, er zitten weinig krassen op.
Als je geen nieuwe krijgt: Met "armor etch" kan je het compleet verwijderen (alleen kunststof glazen!), dan zijn de glazen als nieuw... maar zonder coating, maar dat is overdag toch redelijk overbodig, en helemaal bij kleinere glazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is mijn vraag ook een beetje ondergesneeuwd door de wetenschappelijke discussies. Ik wil graag hoge indexglazen, bijvoorbeeld 1.74. Nu hoor ik soms dat dat bij mijn sterkte van +25 een vreselijk vertekend beeld zal gaan geven. Il kan me daar echter niet zoveel bij voorstellen. Kan iemand mij uitleggen wat er dan gebeurt en wat ik dan zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:33:
Volgens mij is mijn vraag ook een beetje ondergesneeuwd door de wetenschappelijke discussies. Ik wil graag hoge indexglazen, bijvoorbeeld 1.74. Nu hoor ik soms dat dat bij mijn sterkte van +25 een vreselijk vertekend beeld zal gaan geven. Il kan me daar echter niet zoveel bij voorstellen. Kan iemand mij uitleggen wat er dan gebeurt en wat ik dan zie?
Bij hogere index min-glazen heb je bewegelijk beeld relatief gezien met buiten de randen; het vertekent, omdat de breking van het licht mede door het materiaal bepaald wordt naast de buiging van het glas. Denk ik.
Misschien is 1.74 het proberen waard met jjouw sterkte, 1.90 is er ook ztz.
YouTube: Refraction of Light with a arrow experiment (Refraction of light in ...
YouTube: High Index Lenses 1.74. Power +10.00 Super Thin High Index Glasses .

[ Voor 3% gewijzigd door Manke op 22-02-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel Manke. Ik heb die video,s laatst ook gezien. Er is er ook nog 1 met +15 geloof ik. Die glazen zien er wel heel netjes uit en in die video,s hoor bv je niks over vertekening. Daarom vroeg ik me het ook af. 1,9 is er dacht ik alleen in glas en niet in kunststof. Gaat voor mij wel erg zwaar worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:24:
Dank je wel Manke. Ik heb die video,s laatst ook gezien. Er is er ook nog 1 met +15 geloof ik. Die glazen zien er wel heel netjes uit en in die video,s hoor bv je niks over vertekening. Daarom vroeg ik me het ook af. 1,9 is er dacht ik alleen in glas en niet in kunststof. Gaat voor mij wel erg zwaar worden denk ik.
En erg breekbaar, maar +25 misschien niet door de dikte.
Deze zag ik ook nog (thindex), 1.70/1.80/1.90 zouden beter zijn dan de index eindigend met een 4.
Waarom was iol ook alweer niet mogelijk?
Misschien is een second opinion in een land als Duitsland of Belgie een idee.
Het is ook een tak waar veel nieuwe ontwikkelingen zijn, misschien dat het toch mogelijk wordt. Om maar een voorbeeld te noemen:
https://theophthalmologis...eneration-electronic-iols

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:24:
Kunststof gaat inderdaad tot max. 1.74. Het soort montuur heeft bij zo'n sterkte ook veel invloed op de uiteindelijke dikte. Hoe groter het glas besteld moet worden, hoe dikker het uit valt dus een kleiner glas met dikkere rand is het gunstigste om zoveel mogelijk estetisch weg te werken. Helaas past dat weer niet lekker bij veel moderne monturen dus dat is een beetje balans zoeken. Randvertekening ontkom je niet aan, maar doorgaans is het grotendeels wennen. En anders contactlenzen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Southern Sun schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Kunststof gaat inderdaad tot max. 1.74. Het soort montuur heeft bij zo'n sterkte ook veel invloed op de uiteindelijke dikte. Hoe groter het glas besteld moet worden, hoe dikker het uit valt dus een kleiner glas met dikkere rand is het gunstigste om zoveel mogelijk estetisch weg te werken. Helaas past dat weer niet lekker bij veel moderne monturen dus dat is een beetje balans zoeken. Randvertekening ontkom je niet aan, maar doorgaans is het grotendeels wennen. En anders contactlenzen overwegen.
Ik heb een vrij klein montuur met ronde glazen. De randen van mijn glazen vallen wel mee, maar ze zijn vooral in het midden heel erg dik (18 mm) en dat valt eigenlijk in geen een montuur goed weg te werken. Ze zijn asferisch, dus dat scheelt wel iets, maar dan nog...... En contactlenzen heb ik al vanaf mijn 16e, omdat ik door aangeboren staar toen al +20 had. Maar ik mag mijn lenzen niet meer in, nadat ik vorig jaar juli een acanthamoebe infectie in allebei mijn ogen heb gehad. Ik heb nu in januari een hoornvliestransplantatie rechts gehad en volgens jaar in mijn linkeroog. Ik hoop dat ik daarna wel weer contactlenzen mag. Maar goed dan zijn we wel 2 jaar verder. De glazen die ik nu heb zijn afaak glazen van Zeiss van 1,5. Zij adviseren geen hoge index te nemen vanwege een hogere kleurschifting, maar ik heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:07:
... Zij adviseren geen hoge index te nemen vanwege een hogere kleurschifting, maar ik heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.
Het licht wordt vaak verschillend gebroken afhankelijk van de frequentie (dat wordt uitgedrukt in het eerdergenoemde Abbe-getal). Hoe sterker het licht gebroken wordt, hoe groter dat effect doorgaans is. Je krijgt dan dus dat de rode componenten van het beeld ergens anders geprojecteerd worden dan de blauwe. IMHO is dat erg storend, een soort prisma/regenboogeffect. (en zeker als het licht sterk moet worden gebroken ook een relevant verschijnsel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar @begintmeta: wat zie je dan concreet? Hoe zie je dan bijvoorbeeld een boom of andere mensen of verkeersborden. Zie je dan niet de echte kleuren of zie je gewoon minder scherp of zie je strepen? Ik ben niet zo,n bèta type, dat blijkt wel weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manke schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:58:
[...]

En erg breekbaar, maar +25 misschien niet door de dikte.
Deze zag ik ook nog (thindex), 1.70/1.80/1.90 zouden beter zijn dan de index eindigend met een 4.
Waarom was iol ook alweer niet mogelijk?
Misschien is een second opinion in een land als Duitsland of Belgie een idee.
Het is ook een tak waar veel nieuwe ontwikkelingen zijn, misschien dat het toch mogelijk wordt. Om maar een voorbeeld te noemen:
https://theophthalmologis...eneration-electronic-iols
IOL kunnen niet omdat ik geen lenszakjes meer heb en ook het omringend weefsel van mijn oorspronkelijke ooglenzen onderontwikkeld schijnt te zijn. Alhoewel mijn oogarts vrij recent nog alle mogelijkheden bekeken heeft, vind ik een second opinion in het buitenland nog niet zo,n gek idee. Hopelijk komt er eens een keer een fatsoenlijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:07:
[...]

Ik heb een vrij klein montuur met ronde glazen. De randen van mijn glazen vallen wel mee, maar ze zijn vooral in het midden heel erg dik (18 mm) en dat valt eigenlijk in geen een montuur goed weg te werken. Ze zijn asferisch, dus dat scheelt wel iets, maar dan nog...... En contactlenzen heb ik al vanaf mijn 16e, omdat ik door aangeboren staar toen al +20 had. Maar ik mag mijn lenzen niet meer in, nadat ik vorig jaar juli een acanthamoebe infectie in allebei mijn ogen heb gehad. Ik heb nu in januari een hoornvliestransplantatie rechts gehad en volgens jaar in mijn linkeroog. Ik hoop dat ik daarna wel weer contactlenzen mag. Maar goed dan zijn we wel 2 jaar verder. De glazen die ik nu heb zijn afaak glazen van Zeiss van 1,5. Zij adviseren geen hoge index te nemen vanwege een hogere kleurschifting, maar ik heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.
Oef in beide ogen ook nog. Sleralenzen als eens met je arts besproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Southern Sun schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Oef in beide ogen ook nog. Sleralenzen als eens met je arts besproken?
Ik heb scleralenzen. Voordat ik die hoornvliestransplantatie kreeg mocht ik die maximaal 6 uur per week in. Vooral voor als ik op moet treden. Ik ben beroepsmusicus en zie het niet zitten om met die jampotglazen op m,n neus in de schijnwerpers op een podium te gaan staan. Ik ben o.a. dirigent en zanger, dus trek sowieso al de aandacht. Nu mag ik die lens alleen nog maar 6 uur per week in mijn niet geopereerde oog vanwege het genezingsproces. Maar als ik nadat alles achter de rug is hopelijk wat meer uur per week weer lenzen in mag, gaan het waarschijnlijk wel scleralenzen worden. Ik moest er erg aan wennen omdat ze zo groot zijn, maar ik vond ze uiteindelijk wel lekker zitten. Nu tijdelijk helaas maar in 1 oog en ja dat kijkt ook niet echt lekker. Ik heb voor die optredens nu wel ook een lenticulaire bril. Die glazen ogen ook wat dunner, maar natuurlijk wel een heel beperkt gezichtsveld. Maakt voor die optredens niet zo uit, maar is niet zo handig voor dagelijks gebruik. Vandaar mijn vraag over de hoge indexglazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dubbel, zie hieronder...

[ Voor 95% gewijzigd door begintmeta op 24-02-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb even gezocht naar wat afbeeldingen die wellicht een idee kunnen geven:
Wikipedia: Chromatic aberration
Afbeeldingslocatie: https://www.2020mag.com/CMSImagesContent/2012/1/fig3.jpg (bron)
of een video

geeft denk ik wel een beetje een indruk van wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:22:
[...]

Ik heb even gezocht naar wat afbeeldingen die wellicht een idee kunnen geven:
Wikipedia: Chromatic aberration
[Afbeelding] (bron)
of een video
[YouTube: Chromatic aberration with glasses]

geeft denk ik wel een beetje een indruk van wat het is.
Dank je wel @begintmeta. Ik begin het een beetje te snappen geloof ik _/-\o_ Maar even voor de zekerheid. Betekent het nou dat je de letter E in afbeelding 3 dichtbij ziet zoals op het 1e plaatje en veraf zoals op het 2e plaatje ?

En verder vraag ik me nog af of je daar dan alleen last van hebt als je langs de randen van je bril kijkt of ook als je door het midden kijkt. En ook of het erger wordt bij hogere sterktes.

Eigenlijk vind ik het toch vreemd dat je hier bij reclames van opticiens en youtube video's over verdunning van brillenglazen zo weinig of zelfs niets over hoort. Je leest alleen dat glazen in sommige gevallen bijna 40-50% verdund kunnen worden. Word je toch een beetje een worst voorgehouden.

Maar goed, misschien moet ik dan toch maar voor de maatwerkglazen van Rodenstock gaan (als ze tenminste niet met lunchpauze zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:03:
...
Dank je wel @begintmeta. Ik begin het een beetje te snappen geloof ik _/-\o_ Maar even voor de zekerheid. Betekent het nou dat je de letter E in afbeelding 3 dichtbij ziet zoals op het 1e plaatje en veraf zoals op het 2e plaatje ?
Die afbeeldingen illustreren het effect een beetje, het licht komt niet op dezelfde plek uit, afhankelijk van de frequentie, dat geeft onscherpte tot echt afwijkende projectie van heet beeld. In het geval van de E is de eerste afbeelding wat de chromatische abberatie doet als de afstand van lens tot projectievlak klein is, de afbeelding 2 wat er is als de afstand groot is, en afbeelding 3 als er geen opvallende chromatische abberatie is/ Afbeeldingen 1 en 2 illustreren in dat geval dus het effect
En verder vraag ik me nog af of je daar dan alleen last van hebt als je langs de randen van je bril kijkt of ook als je door het midden kijkt. En ook of het erger wordt bij hogere sterktes.
het wordt erger naarmate het licht sterker wordt gebroken, precies recht door de lens is er dus niets aan de hand, maar hoe sterker de hoek is (en/of de afstand van bril tot oog), hoe sterker het effect wordt.
Eigenlijk vind ik het toch vreemd dat je hier bij reclames van opticiens en youtube video's over verdunning van brillenglazen zo weinig of zelfs niets over hoort. ...
Je kan er wel wat over vinden, maar helaas is het in reclames toch vaak zo dat men onwelgevallige zaken niet naar voren brengt.
Maar goed, misschien moet ik dan toch maar voor de maatwerkglazen van Rodenstock gaan (als ze tenminste niet met lunchpauze zijn ;)
Vragen of ze iets zouden kunnen kan altijd, maar uiteindelijk is het gewoon een erg sterke bril die je nodig hebt, dat geeft natuurlijk wel beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat klopt. Ik zag op hun site dat ze maatwerkglazen tot +35 leveren. Het is alleen de vraag natuurlijk of die ook kunnen verdunnen zonder dat je teveel aan optische kwaliteit inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-07-2021
Bedankt hiervoor nog even checken hoe die methode precies werkt, hulde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LockeJohn
Manke schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:29:
[...]

Bedankt voor je posts over dit onderwerp!

Heb je toevallig een idee of het mogelijk is om je bijziendheid te herstellen en gezond te houden terwijl je wel 10 uur per dag achter een scherm zit. Zit veel achter een scherm voor mn job etc dat is beetje t probleem

Ik ben zeker sceptisch, en die website is erg vaag en apart in taalgebruik wat het mijn scepsus verhoogt. Daarentegen ben ik ook sceptisch over de gehele optiek branch daar hun incentive is om zoveel mogelijk brillen/glazen te verkopen.

Maar goed zoek nu nog naar een daadwerkelijke DIY methode wat niet zo 1,2,3 is moet me even inlezen begrijp ik. Ik snap de site niet helemaal denk ik waar staat de methode of staan methode's ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
LockeJohn schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:05:
[...]

Bedankt voor je posts over dit onderwerp!

Heb je toevallig een idee of het mogelijk is om je bijziendheid te herstellen en gezond te houden terwijl je wel 10 uur per dag achter een scherm zit. Zit veel achter een scherm voor mn job etc dat is beetje t probleem

Ik ben zeker sceptisch, en die website is erg vaag en apart in taalgebruik wat het mijn scepsus verhoogt. Daarentegen ben ik ook sceptisch over de gehele optiek branch daar hun incentive is om zoveel mogelijk brillen/glazen te verkopen.

Maar goed zoek nu nog naar een daadwerkelijke DIY methode wat niet zo 1,2,3 is moet me even inlezen begrijp ik. Ik snap de site niet helemaal denk ik waar staat de methode of staan methode's ?
non-stop 10 uur schermtijd helpt niet mee, maar het kan; alle informatie is daar, het is inlezen (en luisteren naar de blogs), begrijpen, uitproberen, en er een habit van maken.
iig kan je het beste bij schermgebruik ondercorrigeren tot een sterkte waarbij je op je comfortabele afstand net niet wazig ziet totdat je iets naar achteren gaat (differential glasses noemen ze dat).
Skeptisch was ik ook, maar het zat allemaal logisch in elkaar dat ik het gewoon geprobeerd hebt en ik ga door, want het werkt.

Ik ken deze methodes, maar het komt allemaal op het zelfde neer, en combineren kan:
Het fysieke aspect: www.endmyopia.com hij is ermee begonnen YouTube: Start Here: Improve Your Eyesight | Endmyopia | Jake Steiner en de rest van z'n kanaal. (comment onder video: Causality, Weaker lenses, Distance to blur, Active focus, Reduce usage of glasses, Active focus at a distance , do it outside, Address screen addiction)
Het mentale aspect: www.myopiaismental.com zijn video's Hij heeft de snelste resultaten behaald.
Ook fysiek: link YouTube: Myopia: A Modern Yet Reversible Disease — Todd Becker, M.S. (AHS14)
Een skepticus die het geprobeerd heeft om het te ontkrachten: YouTube: NottNott

Waar ik baat bij had is: ogen dichthouden (met en zonder handen), bewust worden van spanning, ogen gewoon laten bewegen waar je het naartoe voelt trekken totdat ze stilstaan en de spanning weg is (evt bewust een zetje geven en herhalen tot ze weer stilstaan), dan naar buiten kijken. Aan het begin was het steken en tranen, omdat die spieren vastzaten, je ziet misschien meteen dat het werkt. :)

• LockeJohn
Manke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:22:
[...]

non-stop 10 uur schermtijd helpt niet mee, maar het kan; alle informatie is daar, het is inlezen (en luisteren naar de blogs), begrijpen, uitproberen, en er een habit van maken.
iig kan je het beste bij schermgebruik ondercorrigeren tot een sterkte waarbij je op je comfortabele afstand net niet wazig ziet totdat je iets naar achteren gaat (differential glasses noemen ze dat).
Skeptisch was ik ook, maar het zat allemaal logisch in elkaar dat ik het gewoon geprobeerd hebt en ik ga door, want het werkt.

Ik ken deze methodes, maar het komt allemaal op het zelfde neer, en combineren kan:
Het fysieke aspect: www.endmyopia.com hij is ermee begonnen YouTube: Start Here: Improve Your Eyesight | Endmyopia | Jake Steiner en de rest van z'n kanaal. (comment onder video: Causality, Weaker lenses, Distance to blur, Active focus, Reduce usage of glasses, Active focus at a distance , do it outside, Address screen addiction)
Het mentale aspect: www.myopiaismental.com zijn video's Hij heeft de snelste resultaten behaald.
Ook fysiek: link YouTube: Myopia: A Modern Yet Reversible Disease — Todd Becker, M.S. (AHS14)
Een skepticus die het geprobeerd heeft om het te ontkrachten: YouTube: NottNott

Waar ik baat bij had is: ogen dichthouden (met en zonder handen), bewust worden van spanning, ogen gewoon laten bewegen waar je het naartoe voelt trekken totdat ze stilstaan en de spanning weg is (evt bewust een zetje geven en herhalen tot ze weer stilstaan), dan naar buiten kijken. Aan het begin was het steken en tranen, omdat die spieren vastzaten, je ziet misschien meteen dat het werkt. :)
Thanks! Ga er zeker mee aan de slag

Had altijd al mijn twijfels over de optiek branche. En goed heb het alleen over bijziendheid kan goed dat het met andere afwijkingen anders zit. Maar het hele idee dat de mensheid 10talle duizenden jaren al bestaat voor vloeiend uit evolutie etc is het oog toch wel redelijk goed doorontwikkeld zou je zegge dat het niet zo zou kunnen zijn dan x% van de nieuw geborene kansloos zijn in het leven. De bril , hoelang bestaat het uberhaubt. In de Romeinse tijd nooit wat van gelezen en dat is op evolutionair niveau slechts zeer kort geleden dan vind ik het heel sterk verhaal worden

Zal me inlezen en ga zal ook een wat lagere scherpte nemen voor het dichtbij werk zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou Google maar eens op "geschiedenis bril". Dan lees je dat zowel Cicero als Nero al primitieve oplossingen zochten voor hun slechte zicht bij gebrek aan beter. Bovendien leefden mensen toen natuurlijk op een hele andere manier. Ze zaten geen 10 uur per dag achter een beeldscherm, zaten niet de hele dag naar een mobiel te staren, hadden geen TV en hoefden niet met een auto door druk verkeer te rijden . De behoeften aan scherp zicht waren ook gewoon minder. Ik hoop dat het voor jou soelaas biedt, maar de suggestie dat opticiens, optemetristen en andere beroepsbeoefenaren in die sector belang zouden hebben bij toenemende bijziendheid en daar doelgericht aan bijdragen gaat mij te ver. Enne..Ik ben maar een simpele muzikant en geen belanghebbende opticien. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
LockeJohn schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:51:
[...]

Thanks! Ga er zeker mee aan de slag

Had altijd al mijn twijfels over de optiek branche. En goed heb het alleen over bijziendheid kan goed dat het met andere afwijkingen anders zit. Maar het hele idee dat de mensheid 10talle duizenden jaren al bestaat voor vloeiend uit evolutie etc is het oog toch wel redelijk goed doorontwikkeld zou je zegge dat het niet zo zou kunnen zijn dan x% van de nieuw geborene kansloos zijn in het leven. De bril , hoelang bestaat het uberhaubt. In de Romeinse tijd nooit wat van gelezen en dat is op evolutionair niveau slechts zeer kort geleden dan vind ik het heel sterk verhaal worden

Zal me inlezen en ga zal ook een wat lagere scherpte nemen voor het dichtbij werk zeg maar.
Is goed, ben benieuwd :)
Met de brillen branche zit het in dit land wel goed, omdat ze de tijd nemen (uitgezonderd de brillenverkopers in de drogist), zij bekommeren zich dus wel om de komende epidemie - welke alleen door voorlichting te stoppen is, niet met een product -, de laser branche draait wel voornamelijk om grof geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam is niet toegestaan.

[ Voor 102% gewijzigd door Ardana op 30-04-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 30-04-2020 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:59
Deze topic is dood... iemand die nog goede opticiens kent met mooie brillen met kwalitatieve glazen? Los van de grote bekende zoals eywich pearl etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Nietdatikweet op 16-05-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Hoi allemaal,

Topic is al ietsje ouder, maar toch even een kick.
Ik ben op zoek naar wat ervaringen over wennen aan een (nieuwe) bril...

Ik heb jaren terug langere tijd een bril gedragen.
Op dat moment was het omdat ik veel hoofdpijn ervaarde, die na uitproberen weg bleef bij gebruik van mijn bril. Aan beide zijden licht cilindrische correctie en een kleine positieve sterkte rechts.

Na een jaar of 5 ontwikkelde ik irritaties aan de huid op mijn neusbrug (gevolg van psoriasis-achtige klachten), waardoor de bril op mijn neus ging irriteren. Toen heb ik langere tijd eens zonder bril gelopen, hoofdpijn kwam niet terug en hoewel het net een fractie 'minder lekker keek', ben ik verder zonder bril gegaan omdat de irritatie op mijn neusbrug zwaarder woog .

Bovenstaande dus om toe te lichten dat ik wel eerder brildrager ben geweest.

Nu merkte ik het laatste jaar dat mijn zicht wat slechter werd. In duisternis en schemering uitte dit zich het eerst, maar ook bij het thuiswerken door Corona merkte ik dat mijn laptopscherm lezen me moeite kostte.

Met zalfjes was mijn neusbrug weer goed in conditie, dus ik maakte de keuze weer eens bij de opticien binnen te stappen en mijn ogen te laten meten. Zo gezegd zo gedaan, ik ben (achteraf gezien misschien niet het slimste) naar Hans A gegaan. Ogen gemeten, wat verslechtering aan één kant vergeleken met vroeger, nog geen leesbril nodig.

Dus twee brilmonturen uitgezocht, één voor een gewone bril en één voor zonnebril op sterkte (bij autorijden heb ik overdag altijd een zonnebril op, vandaar).

Gemeten afwijking:
R +0.25 cyl -0.50 as 10
L +0.75 cyl -0.75 as 160

Beide glazen kunststof uitgevoerd, index 1.6, met kraswerende coating en uiteraard ontspiegeld.

Nu kan ik niet wennen aan de nieuwe bril...

Bij ophalen in de winkel vond ik de gewone bril raar kijken in het linker glas. Er zit een vertekening in die erger wordt naarmate je naar de rand van het glas kijkt. Zeg maar als ik naar iets kijk met links, in het midden van het glas, en ik draai mijn hoofd zonder het object uit het oog te verliezen (dus meer door de rand van het glas kijkend), rekt het object in de horizontale richting uit. Flink.

Ik word er duizelig van.

Na een paar dagen terug gegaan, bleek dat het linker glas niet goed gecentreerd was - de pupilafstand week 3 mm af van opgave. Dus nieuw glas besteld, gemonteerd, opnieuw gemeten of ie nou goed stond, en dat was zo.

Maar ik ben nog steeds duizelig door dat linker glas en de vertekening want die is niet minder geworden.
Ze hebben mijn ogen opnieuw gemeten, kwamen op exact dezelfde waardes uit dus conclusie is dat de dioptrie en cylindercorrectie kloppen.

Ze schuiven het nu af op 'wennen'.

Nu de hamvraag.

Hoe lang mag dat duren?
Ik draag nu de bril met nieuwe glazen ongeveer een week, houd hem bewust de hele dag op om er ook echt aan te willen kunnen wennen, maar het wordt niet beter.
Ik kan me dit van mijn vorige bril niet herinneren dat dat zo lang duurde. Ook mijn vrouw, zelf brildrager, zegt dat ze meestal met 1 of 2 dagen wel gewend is aan een nieuwe bril.

Daarbovenop komt dat ik met de zonnebril op sterkte de vertekening niet ervaar. Volgens de winkel ligt dat aan de donkere glazen, dat je het daarom niet ziet. Klinkt mij als stinkende bullsh*t in de oren, maar misschien vergis ik me.

Iemand advies...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
Worteltjestaart schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:08:

Nu de hamvraag.

Hoe lang mag dat duren?

Iemand advies...?
Met zulke sterktes 2 weken zou ik zeggen. Dat je het met gekleurd glas minder storen vind kan wel kloppen, in helder glas ervaar je de vertekening sterker. Wat was je oude sterkte?
Mogelijk staat door het nieuwe montuur het glas ook op een andere afstand van je oog en onder een andere hoek waardoor je meer vertekening ervaart i.c.m. sterkte verandering. Merk je geen verbetering zou ik het ergens anders laten opmeten als 2nd opinion voor de zekerheid (en dan niet in het onderste segment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
2 weken, echt? Lijkt me zolang, zo sterk is de bril niet ... of zou je met grotere sterktes juist korter wennen omdat het verschil 'zonder bril' groter is?
Exact weet ik mijn vorige bril niet, uit mijn hoofd was de cilindercorrectie hetzelfde als nu, sterkte rechts ook.
Links heb ik voorheen nooit een sterkte gehad, alleen cilinder.

2nd opinion is natuurlijk altijd een optie...

[ Voor 30% gewijzigd door Worteltjestaart op 08-06-2020 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
Worteltjestaart schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:48:
2 weken, echt? Lijkt me zolang, zo sterk is de bril niet ... of zou je met grotere sterktes juist korter wennen omdat het verschil 'zonder bril' groter is?
Exact weet ik mijn vorige bril niet, uit mijn hoofd was de cilindercorrectie hetzelfde als nu, sterkte rechts ook.
Links heb ik voorheen nooit een sterkte gehad, alleen cilinder.

2nd opinion is natuurlijk altijd een optie...
Yep, juist lichte plus duurt langer om te wennen omdat je ogen dat zelf ook kunnen corrigeren en het een tijd duurt voor die inspanning wordt losgelaten. Met kleine cilinders erbij geeft het bij elkaar sneller gewenningsperikelen dus sowieso goed dat je doorzet, merk je dan echt geen verbetering na die 2 weken weet je in elk geval dat er iets niet klopt qua sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij mij heeft het wel eens wat langer geduurd nog voor ik aan een nieuwe bril gewend was, tot wagenziekte aan toe zelfs. Als je hem in de ochtend direct opzet wen je er het snelst aan. Maar bij cylinders kan het best wennen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Southern Sun schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:17:
Yep, juist lichte plus duurt langer om te wennen omdat je ogen dat zelf ook kunnen corrigeren en het een tijd duurt voor die inspanning wordt losgelaten. Met kleine cilinders erbij geeft het bij elkaar sneller gewenningsperikelen dus sowieso goed dat je doorzet, merk je dan echt geen verbetering na die 2 weken weet je in elk geval dat er iets niet klopt qua sterkte.
OK, dat helpt al.
Maar zo'n vertekening die horizontaal verschuift 'over het glas heen' lijkt me toch iets raars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

@Worteltjestaart

Diegene hierboven die allemaal 2 weken wennen zeggen gaan waarschijnlijk allemaal naar de gooi en smijt zaken.

De opticien van mijn vriendin zegt dat wennen aan glazen je reinste onzin is, je moet wennen aan een montuur of aan varifocus als je die voor het eerst hebt.

Andere glazen moet meteen goed zijn.

Je moet wennen aan de onkunde van de dozen schuivers, ga nou gewoon naar een échte opticien.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Flagg schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:33:
@Worteltjestaart
De opticien van mijn vriendin zegt dat wennen aan glazen je reinste onzin is

(...)

Andere glazen moet meteen goed zijn.
Vind dit een prachtige stelling, zo voel ik het ook wel maar kan er mijn vinger niet achter krijgen.
Mij is uitgelegd door de opticien dat vooral cilindrische correcties 'raar' zijn in het begin, bijvoorbeeld omdat de trap steiler lijkt dan vroeger.
De combinatie van pluscorrecte met cilinder, zoals @Southern Sun hierboven zegt was door hem niet vermeld.

Ik denk dat ik in de loop van de week maar eens een concurrent bezoek voor advies.
Volgens mij is de opticien waar mijn vrouw klant is ook optometrist, met meer expertise (ook een stuk duurder maar ja :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als je overstapt van een 'slechte' opticien naar een 'goede' moet je toch ook wennen aan dat de glazen anders zijn?

Volgens mij is wennen aan een nieuwe bril altijd noodzakelijk tenzij je altijd vrijwel het zelfde model montuur plus glazen haalt. En als de sterkte toeneemt nog wat extra. Een paar weken waarbij de eerste twee het meeste verschil maken lijkt me niet zo heel raar. Hoe goed je opticien ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
Flagg schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:33:

Diegene hierboven die allemaal 2 weken wennen zeggen gaan waarschijnlijk allemaal naar de gooi en smijt zaken.

De opticien van mijn vriendin zegt dat wennen aan glazen je reinste onzin is, je moet wennen aan een montuur of aan varifocus als je die voor het eerst hebt.
.
Ik kom zelf uit het vak dus of die opticien van je vriendin heeft weinig ervaring of lult maar wat. Er kunnen genoeg sterkteveranderingen zijn waar even aan gewend moet worden. Lang niet altijd weliswaar.
Vooral bij samenwerkingsproblemen/prisma, lichte plus-sterkte verhoging (went trouwens bij 40-plussers doorgaans sneller dan bij jongeren/dertigers) al dan niet i.c.m. cilinder en idd multifocaal.
Mijn ervaring is wel dat de meeste foute metingen bij de goedkoopste zaken gebeuren, dus vandaar het advies om idd elders opnieuw te laten checken.

[ Voor 9% gewijzigd door Southern Sun op 09-06-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Southern Sun schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:22:
(went trouwens bij 40-plussers doorgaans sneller dan bij jongeren/dertigers)
Ik ben rap op weg naar 40, maar zit nog net aan de lagere zijde van die grens 8)

Geldt dat 'wennen' ook voor zo'n vervorming die niet constant is over het glas de lens heen?
Dat het uiterste randje tegen het montuur aan wat vervormt is niet zo'n issue, maar de vervorming treedt bij mij al op halverwege tussen mijn pupil en lensrand, zeg maar. 't Zit wel echt ín het blikveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Southern Sun schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Ik kom zelf uit het vak dus of die opticien van je vriendin heeft weinig ervaring of lult maar wat. Er kunnen genoeg sterkteveranderingen zijn waar even aan gewend moet worden. Lang niet altijd weliswaar.
Vooral bij samenwerkingsproblemen/prisma, lichte plus-sterkte verhoging (went trouwens bij 40-plussers doorgaans sneller dan bij jongeren/dertigers) al dan niet i.c.m. cilinder en idd multifocaal.
Mijn ervaring is wel dat de meeste foute metingen bij de goedkoopste zaken gebeuren, dus vandaar het advies om idd elders opnieuw te laten checken.
Uit het vak? Pearl toevallig? :P En met wennen hebben we het over 2 weken, da's gewoon onzin.

En mijn vriendin heeft ze allemaal gehad pearl, Hans, eyewish, you name it. Allemaal hetzelfde riedeltje, 2 weken wennen in de hoop dat je niet terugkomt, en dan kom je wel terug en dan "ja kan ook wel 3 of 4 weken zijn."

De behoorlijke opticien die volgens jou uit zijn nek lult in 1x goed en niks wennen. (Ja 5 minuten) maar dat was wel na 2 uur lang meten en vergelijken en weer proberen en nog een keertje. Nu nog een keertje terugkomen in de ochtend en in de avond, nog een keertje meten en vergelijken. En dan ben je 750-1000€ kwijt voor een bril als je pecht hebt, maar wel eentje die goed is.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tuurlijk moet je wel wennen. het ligt vooral aan het verschil in sterkte. met cylinders betekent een paar procenten meer of minder of een andere richting al dat je door je bril de hele vloer schuin ziet lopen. het duurt echt even voor je hersens doorhebben dat het beeld anders moet zijn. Dat ligt niet aan de opticien. Hoe langer je wacht met een nieuwe bril hoe groter het verschil kan zijn, en dat is dan nog per persoon verschillend. Ook je oogdruk of droge ogen door allergie kan uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
Flagg schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Uit het vak? Pearl toevallig? :P En met wennen hebben we het over 2 weken, da's gewoon onzin.
Nee nooit bij ketens gewerkt. Dat jij het onzin vind wil niet zeggen dat het dat ook is ;) 2 weken is sóms gewoon nodig, afhankelijk van de verandering die iemand voor z'n kiezen krijgt. Maar vaak weet je het dan ook vooraf al afhankelijk van hoe de meting gaat. Al helemaal als er gedruppeld gemeten is en het plus sterkte betreft (Dit mag dan weer alleen door optometristen of in het zkh gedaan worden). Maar meestal is het minder lang, langer is sowieso niet nodig dan klopt er idd vaak iets niet. En dit gaat verder ook nergens heen ;) zolang iemand maar achter z'n advies staat en er juist naar handelt als er iets is en het op kan lossen
Worteltjestaart schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:43:
[...]

Ik ben rap op weg naar 40, maar zit nog net aan de lagere zijde van die grens 8)

Geldt dat 'wennen' ook voor zo'n vervorming die niet constant is over het glas de lens heen?
Dat het uiterste randje tegen het montuur aan wat vervormt is niet zo'n issue, maar de vervorming treedt bij mij al op halverwege tussen mijn pupil en lensrand, zeg maar. 't Zit wel echt ín het blikveld.
Bij schuine cilinder assen (rond de 45 of 135 graden) is er het meeste gewenning nodig aan vertekening, maar dat is meestal als je dat nog niet eerder hebt gehad. Dit is bij jou niet aan de orde gezien je sterkte.
Ik vermoed eerlijk gezegd dat er bij jou iets niet klopt, maar da's puur onderbuik gevoel vanaf de bank :p

[ Voor 33% gewijzigd door Southern Sun op 09-06-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Worteltjestaart schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:08:
Hoi allemaal,

Topic is al ietsje ouder, maar toch even een kick.
Ik ben op zoek naar wat ervaringen over wennen aan een (nieuwe) bril...

Ik heb jaren terug langere tijd een bril gedragen.
Op dat moment was het omdat ik veel hoofdpijn ervaarde, die na uitproberen weg bleef bij gebruik van mijn bril. Aan beide zijden licht cilindrische correctie en een kleine positieve sterkte rechts.

Na een jaar of 5 ontwikkelde ik irritaties aan de huid op mijn neusbrug (gevolg van psoriasis-achtige klachten), waardoor de bril op mijn neus ging irriteren. Toen heb ik langere tijd eens zonder bril gelopen, hoofdpijn kwam niet terug en hoewel het net een fractie 'minder lekker keek', ben ik verder zonder bril gegaan omdat de irritatie op mijn neusbrug zwaarder woog .

Bovenstaande dus om toe te lichten dat ik wel eerder brildrager ben geweest.

Nu merkte ik het laatste jaar dat mijn zicht wat slechter werd. In duisternis en schemering uitte dit zich het eerst, maar ook bij het thuiswerken door Corona merkte ik dat mijn laptopscherm lezen me moeite kostte.

Met zalfjes was mijn neusbrug weer goed in conditie, dus ik maakte de keuze weer eens bij de opticien binnen te stappen en mijn ogen te laten meten. Zo gezegd zo gedaan, ik ben (achteraf gezien misschien niet het slimste) naar Hans A gegaan. Ogen gemeten, wat verslechtering aan één kant vergeleken met vroeger, nog geen leesbril nodig.

Dus twee brilmonturen uitgezocht, één voor een gewone bril en één voor zonnebril op sterkte (bij autorijden heb ik overdag altijd een zonnebril op, vandaar).

Gemeten afwijking:
R +0.25 cyl -0.50 as 10
L +0.75 cyl -0.75 as 160

Beide glazen kunststof uitgevoerd, index 1.6, met kraswerende coating en uiteraard ontspiegeld.

Nu kan ik niet wennen aan de nieuwe bril...

Bij ophalen in de winkel vond ik de gewone bril raar kijken in het linker glas. Er zit een vertekening in die erger wordt naarmate je naar de rand van het glas kijkt. Zeg maar als ik naar iets kijk met links, in het midden van het glas, en ik draai mijn hoofd zonder het object uit het oog te verliezen (dus meer door de rand van het glas kijkend), rekt het object in de horizontale richting uit. Flink.

Ik word er duizelig van.

Na een paar dagen terug gegaan, bleek dat het linker glas niet goed gecentreerd was - de pupilafstand week 3 mm af van opgave. Dus nieuw glas besteld, gemonteerd, opnieuw gemeten of ie nou goed stond, en dat was zo.

Maar ik ben nog steeds duizelig door dat linker glas en de vertekening want die is niet minder geworden.
Ze hebben mijn ogen opnieuw gemeten, kwamen op exact dezelfde waardes uit dus conclusie is dat de dioptrie en cylindercorrectie kloppen.

Nu de hamvraag.

Hoe lang mag dat duren?
Ik draag nu de bril met nieuwe glazen ongeveer een week, houd hem bewust de hele dag op om er ook echt aan te willen kunnen wennen, maar het wordt niet beter.
Ik kan me dit van mijn vorige bril niet herinneren dat dat zo lang duurde. Ook mijn vrouw, zelf brildrager, zegt dat ze meestal met 1 of 2 dagen wel gewend is aan een nieuwe bril.

Daarbovenop komt dat ik met de zonnebril op sterkte de vertekening niet ervaar. Volgens de winkel ligt dat aan de donkere glazen, dat je het daarom niet ziet. Klinkt mij als stinkende bullsh*t in de oren, maar misschien vergis ik me.

Iemand advies...?
Ik zou adviseren om myopia management te doen, je kan je myopie dan leren terugdraaien. Ook zou ik adviseren om een glazen zonder cylinder te proberen, ik vermoed dat dit de reden van het discomfort is, en daarna misschien proberen met het sferische equivalent van de cylinder, dit zou je met de opicien kunnen bespreken.
Dit is ook wel het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:56:
[...]

Heb nog even wat specs, wat incompleet omdat ik de boel gewoon niet meer precies weet (zal de boel updaten als ik de gegevens weer eens tegenkom)... alleen het gewicht is gemeten.
gewicht 22,9g, kunststoflenzen brekingsindex 1,67, Zeiss OD -4,5 (met lichte cylindrische modificatie), OS -5 (ook al met lichte cylindrische modificatie)
[Afbeelding: Mykita Luxon]

[...]

Als ik je goed begrijp zijn de 'freeform' glazen dus duidelijk voordelig, ik vroeg me eerder af of het voor enkelsterkteglazen wel echt een aanwinst zou zijn, denk dat ik dat wel overweeeg voor de volgende glazen.
Na 3,5 jaar waren de glazen wat teveel versleten.... moet daar toch wat beter mee omgaan... Sterkte ongewijzigd, heb er maar nieuwe glazen in laten zetten (weer hetzelfde), en een nieuwe 3D-geprinte bril erbij genomen (van Rolf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:17
Een vraagje aan de kenners:

Heb vandaag mijn nieuwe zonnebril opgehaald bij de opticien. Bij het ophalen zei de opticien dat ik de bril beter niet in de auto kan laten liggen op hete dagen. Nou is mijn vorige bril 15 jaar mee gegaan en heeft daarvan denk ik toch 14 jaar in de auto gelegen zonder een probleem. Iemand ervaring dat het inderdaad niet zou kunnen?
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste